De verdeling van het budget
“EZH:Investeren in de wijken” ligt vast in de nota die op 23 januari door het
college, op 15 maart en 18 april 2001 in de commissie Leefbaarheid en op 26
april door de gemeenteraad behandeld is. Afgesproken is dat een aantal
deelprojecten in een nader uitgewerkte versie terug komt in de commissie. In de
commissie Leefbaarheid van 18 april 2001 is, na de presentatie van een
skatevoorstel door een aantal jongeren, afgesproken dat ook het deelproject
Skatebanen aan de commissie wordt voorgelegd. Bijgaand voorstel gaat alléén in op
de keuzes met betrekking tot de locatie. De inrichting van e.e.a. gaat, zodra
deze nota aangenomen is, als samenwerkingsproject van jongeren en professionals
van start. Daarnaast wordt een bestedingsvoorstel gedaan voor een skeelerroute en voor uitbreiding van
het skateparkje bij de Border.
Waarom
skaten in Delft?
Delft
heeft twee skatebanen, één in Tanthof en één in Buitenhof. Deze banen liggen
bij jongerencentra: de Border en de Culture. Een aantal jongeren uit Delft en
Schipluiden heeft initiatieven getoond voor meer skatemogelijkheden in de stad.
Er blijkt veel vraag naar uitbreiding van het aantal skatevoorzieningen, niet
alleen van de jongeren, ook van hun ouders en diverse organisaties. Het gaat
hierbij om voorzieningen voor jongeren in de leeftijd van 8 tot 15 jaar, die
over de hele stad verspreid wonen.
Skateboarders,
rollerskaters en inline-skaters hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat ze een
zeer individualistische, ongeorganiseerde sport beoefenen. Kenmerkend voor deze
verschillende groepen is dat ze voor hun activiteiten naar het centrum trekken
en meer dan bij andere sporten gaat het bij het skaten om het zien en gezien
worden. De belangstelling voor het skaten is de afgelopen jaren sterk
toegenomen en het ziet er naar uit dat deze ontwikkeling niet stopt. De
behoefte elkaar te ontmoeten en te oefenen richt zich op een centraal gebied,
liefst in het centrum, dat goed zichtbaar is.
Naast de initiatieven door jongeren ligt er ook een
vraag om meer skatevoorzieningen bij de ‘Brede School’. Deze geeft namelijk dit
schooljaar zo’n 800 tot 1000 kinderen in de basisschoolleeftijd de mogelijkheid
om veilig en verantwoord kennis te maken met skaten. Zo ontstaat er een nieuwe
populatie sporters die de mogelijkheden geboden moet worden om deze sport ook
daadwerkelijk te beoefenen.
Tot slot
is er nog de categorie skeelers, ouderen en jongeren, die een lange route of
rondjes wil rijden en geen gebruik wil
maken van een skatepark. Ook deze groep groeit dagelijks. Een aantal bewoners
heeft een route uitgestippeld en deze aan de gemeente voorgelegd.
Initiatieven
Door skaters/skeelers zijn vierdrie initiatieven
genomen:
1. Er zijn
verzoeken voor meer skeelermogelijkheden in de stad. Een aantal bewoners heeft
aangegeven graag een skeelerroute door de stad te willen en heeft de route zelf
uitgestippeld.
21. Vanuit
het jongerenwerk Tanthof kwam het verzoek voor uitbreiding van de
skatevoorziening in Tanthof.
32. Uit
de actie “Laat de Knikkers maar rollen” (12-16 jaar) is vorig jaar reeds het
voorstel voor een skatevoorziening gehonoreerd. Besloten is het budget aan dit
project toe te voegen.
43. Een
aantal jongeren, dat inmiddels bij de burgemeester, bij wethouder Torenstra en
in de commissie is verschenen, heeft een voorstel voor een skateparkje in de Binnenstad
gedaan.
De
afgelopen drie maanden zijn besteed aan het onderzoeken van de mogelijkheden om
deze initiatieven te belonen door middel van:
- gesprekken met jongeren over wat zij willen:
één ‘grote’ skatevoorziening of diverse kleinere,
- gesprekken met professionals over mogelijke
locaties voor skatevoorzieningen,
- het
beoordelen van alle genoemde locaties (ongeveer 75)
- het bekijken
van de gevraagde skeelerroute.
Skeelerroute
De door
bewoners aangedragen suggestie voor een skeelerbaan is het fietspad aan de
oostzijde van de Provinciale weg. Het gaat hierbij om een fietspad dat
gedeeltelijk twee richtingen toestaat. Het fietspad wordt nu al door veel
skeelers gebruikt, maar het asfalt is op een aantal plaatsen te slecht voor
skeelers/inline skates. Er skaten niet alleen jongeren, maar ook ouders met
kinderen en ouderen. Met een niet al te grote investering
(f
60.000,-) kan het pad zodanig geschikt voor skaters/skeelers gemaakt worden,
dat zij vanuit Rijswijk, via Delft en Abtswoude, naar Schiedam kunnen skaten en
vice versa.
21. Uitbreiding skateparkje Tanthof
De openbare skatevoorziening bij
het jongerencentrum de Border is zeer gewild bij jongere tieners en wordt door
hen dan ook intensief gebruikt. Voor dit intensieve gebruik is het baantje te
krap bemeten. Het jongerenwerk in Tanthof heeft om een uitbreiding van het
parkje verzocht, zowel wat de oppervlakte betreft als het aantal toestellen. De
ruimte is hiervoor aanwezig en de plek ligt op een zodanige afstand van
woningen dat intensivering van het gebruik van de baan niet op bezwaren van
omwonenden zal stuiten. Er is een enquête gehouden onder de gebruikers van de
skatebaan. Zij hebben aangegeven welke toestellen zij er graag bij zouden
willen hebben.
Voorgesteld wordt voor dit project
f 60.000,- te reserveren.
32 en 43. Skatepark
Uit de diverse overleggen met Delftse
jongeren blijkt dat er veel behoefte is aan één grote skatevoorziening; één
gemeenschappelijk park waar je elkaar kunt ontmoeten en niet aan diverse kleine
plekken. Goed verlicht en liefst zo centraal mogelijk. Dus zeker niet
afgelegen. Kinderen, meisjes en jongens van 10 jaar, moeten er veilig naar toe
kunnen en veilig kunnen skaten.
Criteria
voor de locatiekeuze van het skatepark
Onderzoek en navraag bij andere
gemeenten en professionals leverde op dat een skatepark dat door alle jongeren
uit de stad gebruikt wordt, moet voldoen aan de volgende eisen:
1. Het moet zo centraal mogelijk liggen.
2. Het moet
vooral neutraal gebied zijn. In andere steden is gebleken dat er ‘territoriale’
problemen ontstaan zodra de suggestie wordt gewekt dat het skatepark bij een
bepaalde buurt of bij een buurthuis hoort. De jongeren die daar thuis zijn,
claimen het park en zo ontstaan er conflicten.
3. Het
park moet ver weg zijn van woningen. Skatebanen zijn niet geliefd in
woonwijken. Diverse steden hebben aangegeven banen weg te hebben moeten halen
i.v.m. overlast. Het realiseren van één centrale plek die een minimum aan
overlast bezorgt, beperkt de overlast elders in de stad.
4. Er moeten mogelijkheden zijn om ‘gezien’ te worden. Skaten is bij
uitstek een sport waarvoor geldt: zien en gezien worden. Om die reden moet een
skatepark de mogelijkheid hebben om te gaan zitten kijken voor oud(ers) en
jong(eren).
5. Het park moet veel vrije ruimte hebben zodat er rondgereden kan
worden met rolschaatsen, inliners, stepjes en skateboards. In deze ruimte
kunnen ouderen en heel jonge kinderen ‘baantjes trekken’ en oefeningen doen.
6. De jongeren
moeten actief betrokken worden bij de inrichting. Een aantal jongeren is
inmiddels al begonnen om met elkaar een eerste idee over de mogelijke invulling
te formuleren en op papier te zetten. Het Ingenieursbureau heeft te kennen
gegeven hier graag met de jongeren en een professioneel bedrijf verdere
invulling aan te willen geven.
Uit de inventarisatie is
gebleken dat er bij sportverenigingen en de jongeren ook behoefte is aan een
indoor skatebaan. Binnen het beschikbare budget is een dergelijke voorziening
echter niet te realiseren. Deze nota beperkt zich tot een openbare en vrij
toegankelijke voorziening, waarvoor niet betaald hoeft te worden.
Skateparklocaties
Allereerst is bekeken waar
‘Delft’ een skatepark zou willen: professionals, jongeren en bewoners is om
ideeën gevraagd. Uit deze vragenronde kwamen zo’n 75 suggesties die beoordeeld
en afgewogen zijn. In een eerste selectie is gekeken of een locatie beschikbaar
is, of er andere plannen voor zijn en of de afmetingen voldoende zijn. Op grond
hiervan valt het merendeel van de suggesties af, waaronder de (vaak genoemde)
plekken in de binnenstad. Voor bijvoorbeeld de suggestie van de locatie
Spoorzone (voormalige vuiloverslag) geldt dat de ligging goed is. De
beschikbaarheid is hier echter een onzekere factor. In afwachting van de
beoogde Spoorontwikkeling zou dit van betrekkelijk korte duur kunnen zijn.
Bovendien zijn er mogelijk andere tijdelijke bestemmingen in het geding.
Vervolgens zijn de locaties
geschrapt waarvan verwacht mag worden dat ze op veel maatschappelijke weerstand
zullen stuiten; omdat ze te dicht bij woningen liggen of omdat er waardevol
groen voor moet wijken. Het gaat hier om locaties als Wilhelminapark,
Koningsplein en Parkzoom. Na de genoemde ‘schrapronde’ resteren er drie
locaties:
- Delftse Hout
- Abtswoudsepark
- middenberm Provinciale weg ten
zuiden van de Westlandseweg.
De eerste twee locaties voldoen
niet aan het criterium van centrale ligging en sociale veiligheid. Blijft aldus
over de middenberm van de Provinciale weg. Op de bijlage is de voorgestelde
locatie aangegeven.
De locatie Provinciale weg blijkt dus het best te
voldoen aan de eerder genoemde criteria. De middenberm ligt redelijk centraal
in de stad, wordt momenteel niet gebruikt, is openbaar, toegankelijk, neutraal
gebied en ligt op een goed zichtbare plek. Alhoewel de situaties niet helemaal
vergelijkbaar zijn, heeft Rotterdam ook een skatepark in een middenberm:
Westblaak. Dit is het grootste skatepark van Nederland. Deze locatie blijkt
heel goed te bevallen omdat er al verkeerslawaai is en er geen direct
omwonenden zijn. Uit de hele stad komen hier jongeren en ouderen naar toe om te
skaten. De leeftijd varieert van 4 tot 40 jaar en alles blijkt in goede
harmonie te verlopen. Het is even wennen, maar de locatie Provinciale weg /
Westlandseweg blijkt een van de weinige te zijn die aan alle criteria voldoet.
Een belangrijke voorwaarde is verder dat de banen er
schoon bij liggen. Er staan echter bomen op deze voorgestelde locatie, die met
hun bladval voor ongerechtigheden op de banen zorgen. Aangezien er geen
mogelijkheden zijn om de banen continu vrij van bladeren te houden, moet er bij
het definitieve ontwerp vanuit gegaan worden dat er enkele bomen moeten
verdwijnen.
Uiteraard is over deze locatie advies ingewonnen bij
de vakteams Mobiliteit, Groen, Ingenieursbureau, Welzijn, Wijkzaken, Grond en
Stedebouw. Ook de Politie is geraadpleegd. De meeste betrokkenen zijn positief
over de genoemde locatie mits aan een aantal voorwaarden voor wat betreft
veiligheid voldaan wordt. De belangrijkste voorwaarde is dat er maar één ingang
is, aan de Westlandseweg, en de rest van het gebied door stevige hekken
omsloten wordt om te voorkomen dat de weg lukraak overgestoken wordt. De kosten
van het hekwerkhiervan
(f 50.000,-) worden ten laste gebracht van het EZH-budget: ‘veiligheid’. Verder zijn er
verkeerstechnisch geen problemen, er zijn goede oversteekplaatsen. Als positief
werd genoemd dat het zo openbaar is dat er vanzelf een goede sociale controle
zal zijn. Ook noemde de politie het feit dat er dagelijks al zo’n 1600 jongeren
op die plaats oversteken en dat de locatie ‘goed beheersbaar’ is. Het eventueel
afremmen van automobilisten wordt door niemand als een probleem ervaren.
Geluidsoverlast is hier niet aan de orde omdat er geen woningen zijn en er al
veel verkeerslawaai is.
Kosten
In de EZH-nota “Investeren in de
wijken” is ruimte gecreëerd (f 700.000,=) om aan de skatevraag te voldoen.
Tevens is er f 100.000,= uit het project “Laat de knikkers maar rollen” en is
er f 100.000,= beschikbaar gesteld uit het budget actieplan Wijkbeheer. Vanuit
het EZH-budget ‘veiligheid’ is f 50.000,-
beschikbaar gesteld. In totaal is er f 950.000,= beschikbaar.
De
te verwachten kosten zijn:
1. Op “skeelerniveau’ brengen van het fietspad aan de oostzijde van de
Provinciale weg (dit betekent hier en daar verbreden en beter asfalt er op). Het gedeeltelijk
optimaliseren van het asfalt kost f 60.000,=.
32. Het bouwrijp maken van een gebied (o.a.
asfalteren, hekwerk, verlichting, riolering) van ± 35 bij 35 meter (1200 m²) is
globaal begroot op f 420.000,=.
43. Met
jongeren proefopstellingen bekijken (mobiele baan): f 10.000,=
54. Voor het overige (toestellen, e.d.) resteert
f 35460.000,=.
Uitvoering
Bouwrijp maken, bouwaanvragen,
kapvergunning en ontwerpen inrichting: najaar 2001
Bestellen en vervaardigen
toestellen: januari 2002
Realisatie en goedkeuring
veiligheidsinstituut: voorjaar 2002
Opening: vóór zomervakantie 2002
Waar moet
op gelet worden?
Bij de aanleg van een skatepark
zijn de volgende zaken van groot belang:
Veiligheid
Uiteraard moet er gekeken worden
naar de grootst mogelijke veiligheid met betrekking tot bereikbaarheid, de weg,
de oversteekmogelijkheden, het van de baan af kunnen skaten en de veiligheid
van de toestellen. Keuringsinstanties als het Liftinstituut en de Technischer
Überprüfings Verein (TUV) verlenen het officiële keurmerk (de DIN-norm wordt in
heel Europa gehanteerd).
Beheer en onderhoud
Het beheer en onderhoud van het
park, evenals dat in Tanthof, valt na realisatie onder het vakteam Groen. Het
skatepark zal zodanig onderhouden moeten worden dat graffiti en vandalisme geen
kans hebben. Er zal dan ook een speciaal onderhoudscontract aangegaan moeten
worden. Voor dit soort onderhoud is een structureel onderhoudsbudget gereserveerd
binnen het EZH-geld: Investeren in de wijken.
Inrichting en aanleg
Bij de aanleg en inrichting van
een skatepark moeten de volgende zaken uitgewerkt worden:
- jongeren zelf
ontwerpen laten maken (i.s.m. het Ingenieursbureau en een professioneel bedrijf);
- vandaalbestendige
en geluidsarme materialen. Dit beperkt ook de onderhoudskosten. (Inmiddels zijn
de ervaringen van andere gemeenten met een aantal bedrijven beschikbaar);
- materialen moeten
dusdanig zijn dat er ook ’s winters geskate kan worden;
- mogelijkheid om
rond te rijden (dit trekt oudere skaters aan die impliciet voor enige sociale
controle zullen zorgen, maar ook de Brede School zou deze rondrijbaan gaan
gebruiken bij de ‘skatelessen’.);
- een gedeelte met
een aantal obstakels voor stuntskaten;
- een gedeelte om te
pauzeren (bankjes in het groen).
Communicatie
Met de jongeren is afgesproken dat
zij zelf een gedeelte van de communicatie zullen verzorgen. Verder worden er
informatieavonden georganiseerd voor alle geïnteresseerden waarbij raadsleden,
kinderen, ouders en omwonenden welkom zijn. Jongeren kunnen dan hun voorstellen
en ideeën uiteenzetten. Tevens wordt er dan ingegaan op de veiligheids- en
beheersaspecten en kan er een videofilm vertoond worden. In de Stadskrant is al
uitgebreid aandacht aan de mogelijke skatebaan gegeven, wat gecontinueerd zal
worden. Ook de andere locale en regionale media zijn zeer geïnteresseerd in het
project. De kosten hiervan worden betaald uit het communicatiebudget:
EZH-Investeren in de wijken.
Evaluatie
Het is van belang de
ontwikkelingen nauwgezet te volgen om veranderingen te signaleren en tijdig
verbeteringen aan te brengen. Het is dan ook de bedoeling een ‘skatecommissie’
op te richten, waar jongeren, ouders en een professional e.e.a. nauwlettend
zullen volgen. Diverse ouders hebben al aangegeven hier graag aan mee te willen
werken.
Samenvatting
De
noodzaak voor de aanleg van een skatevoorziening in Delft is evident. Gezocht
is naar een locatie die voldoet aan de volgende criteria:
-
centraal (niet achteraf)
- goed
zichtbaar (mogelijkheden te kijken en gezien te worden)
-
‘gedragen’ door de jongeren
-
neutraal gebied (niet in wijk, niet bij buurthuis)
- ver
weg bij woningen
- veel
asfalt om rondjes te kunnen rijden
Als
resultaat van de zoekactie ligt hier het voorstel akkoord te gaan met de
middenberm Provinciale weg (hoek Westlandseweg).
Voorstel
Akkoord te gaan met het
volgende bestedingsvoorstel:
1. Een
skeelerroute (als verbinding tussen Rijswijk, Delft en Schiedam en als
verbinding tussen beide skateparken) te maken aan de oostkant van de
Provinciale weg: f 60.000,=.
21. Uitbreiding
van de bestaande skatelocatie in Tanthof: f 60.000,=.
32. Een
skatepark op de middenberm van de Provinciale weg. Totale kosten voorbereiding
en realisatie: f 77880.000,=
43. Met jongeren proefopstellingen bekijken
(banen huren): f 10.000,=.
Dit voorstel voor advies
voor te leggen aan de commissie Leefbaarheid.
Akkoord sectorhoofd: