Nota

 

Datum

27-08-2001

Ons Kenmerk

01/022280

Opsteller

A. van Berkel

Bijlagen

 1   

Onderwerp

Voortgangsrapportage en bestedingsvoorstel skatevoorzieningen

 

 


Inleiding

De verdeling van het budget “EZH:Investeren in de wijken” ligt vast in de nota die op 23 januari door het college, op 15 maart en 18 april 2001 in de commissie Leefbaarheid en op 26 april door de gemeenteraad behandeld is. Afgesproken is dat een aantal deelprojecten in een nader uitgewerkte versie terug komt in de commissie. In de commissie Leefbaarheid van 18 april 2001 is, na de presentatie van een skatevoorstel door een aantal jongeren, afgesproken dat ook het deelproject Skatebanen aan de commissie wordt voorgelegd. Bijgaand voorstel gaat alléén in op de keuzes met betrekking tot de locatie. De inrichting van e.e.a. gaat, zodra deze nota aangenomen is, als samenwerkingsproject van jongeren en professionals van start. Daarnaast wordt een bestedingsvoorstel gedaan voor een skeelerroute en voor uitbreiding van het skateparkje bij de Border.

 

Waarom skaten in Delft?

Delft heeft twee skatebanen, één in Tanthof en één in Buitenhof. Deze banen liggen bij jongerencentra: de Border en de Culture. Een aantal jongeren uit Delft en Schipluiden heeft initiatieven getoond voor meer skatemogelijkheden in de stad. Er blijkt veel vraag naar uitbreiding van het aantal skatevoorzieningen, niet alleen van de jongeren, ook van hun ouders en diverse organisaties. Het gaat hierbij om voorzieningen voor jongeren in de leeftijd van 8 tot 15 jaar, die over de hele stad verspreid wonen.

 

Skateboarders, rollerskaters en inline-skaters hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat ze een zeer individualistische, ongeorganiseerde sport beoefenen. Kenmerkend voor deze verschillende groepen is dat ze voor hun activiteiten naar het centrum trekken en meer dan bij andere sporten gaat het bij het skaten om het zien en gezien worden. De belangstelling voor het skaten is de afgelopen jaren sterk toegenomen en het ziet er naar uit dat deze ontwikkeling niet stopt. De behoefte elkaar te ontmoeten en te oefenen richt zich op een centraal gebied, liefst in het centrum, dat goed zichtbaar is.

 

Naast de initiatieven door jongeren ligt er ook een vraag om meer skatevoorzieningen bij de ‘Brede School’. Deze geeft namelijk dit schooljaar zo’n 800 tot 1000 kinderen in de basisschoolleeftijd de mogelijkheid om veilig en verantwoord kennis te maken met skaten. Zo ontstaat er een nieuwe populatie sporters die de mogelijkheden geboden moet worden om deze sport ook daadwerkelijk te beoefenen.

Tot slot is er nog de categorie skeelers, ouderen en jongeren, die een lange route of rondjes  wil rijden en geen gebruik wil maken van een skatepark. Ook deze groep groeit dagelijks. Een aantal bewoners heeft een route uitgestippeld en deze aan de gemeente voorgelegd.

 

Initiatieven

Door skaters/skeelers zijn vierdrie initiatieven genomen:

1.  Er zijn verzoeken voor meer skeelermogelijkheden in de stad. Een aantal bewoners heeft aangegeven graag een skeelerroute door de stad te willen en heeft de route zelf uitgestippeld.

21.   Vanuit het jongerenwerk Tanthof kwam het verzoek voor uitbreiding van de skatevoorziening in Tanthof.

32.   Uit de actie “Laat de Knikkers maar rollen” (12-16 jaar) is vorig jaar reeds het voorstel voor een skatevoorziening gehonoreerd. Besloten is het budget aan dit project toe te voegen.

43.   Een aantal jongeren, dat inmiddels bij de burgemeester, bij wethouder Torenstra en in de commissie is verschenen, heeft een voorstel voor een skateparkje in de Binnenstad gedaan.

Stand van zaken

De afgelopen drie maanden zijn besteed aan het onderzoeken van de mogelijkheden om deze initiatieven te belonen door middel van:

-   gesprekken met jongeren over wat zij willen: één ‘grote’ skatevoorziening of diverse kleinere,

-   gesprekken met professionals over mogelijke locaties voor skatevoorzieningen,

-   het beoordelen van alle genoemde locaties (ongeveer 75)

-   bezoek skatepark Rotterdam (met en zonder jongeren),

-   een enquête onder skaters in Tanthof,

-   gesprekken met projectleiders en uitvoerders skatepark Rotterdam,.

- het bekijken van de gevraagde skeelerroute.  Skeelerroute

De door bewoners aangedragen suggestie voor een skeelerbaan is het fietspad aan de oostzijde van de Provinciale weg. Het gaat hierbij om een fietspad dat gedeeltelijk twee richtingen toestaat. Het fietspad wordt nu al door veel skeelers gebruikt, maar het asfalt is op een aantal plaatsen te slecht voor skeelers/inline skates. Er skaten niet alleen jongeren, maar ook ouders met kinderen en ouderen. Met een niet al te grote investering

(f 60.000,-) kan het pad zodanig geschikt voor skaters/skeelers gemaakt worden, dat zij vanuit Rijswijk, via Delft en Abtswoude, naar Schiedam kunnen skaten en vice versa.

 

21.   Uitbreiding skateparkje Tanthof

De openbare skatevoorziening bij het jongerencentrum de Border is zeer gewild bij jongere tieners en wordt door hen dan ook intensief gebruikt. Voor dit intensieve gebruik is het baantje te krap bemeten. Het jongerenwerk in Tanthof heeft om een uitbreiding van het parkje verzocht, zowel wat de oppervlakte betreft als het aantal toestellen. De ruimte is hiervoor aanwezig en de plek ligt op een zodanige afstand van woningen dat intensivering van het gebruik van de baan niet op bezwaren van omwonenden zal stuiten. Er is een enquête gehouden onder de gebruikers van de skatebaan. Zij hebben aangegeven welke toestellen zij er graag bij zouden willen hebben.

Voorgesteld wordt voor dit project f 60.000,- te reserveren.

 

32 en 43.  Skatepark

Uit de diverse overleggen met Delftse jongeren blijkt dat er veel behoefte is aan één grote skatevoorziening; één gemeenschappelijk park waar je elkaar kunt ontmoeten en niet aan diverse kleine plekken. Goed verlicht en liefst zo centraal mogelijk. Dus zeker niet afgelegen. Kinderen, meisjes en jongens van 10 jaar, moeten er veilig naar toe kunnen en veilig kunnen skaten.

 

Criteria voor de locatiekeuze van het skatepark

Onderzoek en navraag bij andere gemeenten en professionals leverde op dat een skatepark dat door alle jongeren uit de stad gebruikt wordt, moet voldoen aan de volgende eisen:

1.   Het moet zo centraal mogelijk liggen.  

2.   Het moet vooral neutraal gebied zijn. In andere steden is gebleken dat er ‘territoriale’ problemen ontstaan zodra de suggestie wordt gewekt dat het skatepark bij een bepaalde buurt of bij een buurthuis hoort. De jongeren die daar thuis zijn, claimen het park en zo ontstaan er conflicten.

3.   Het park moet ver weg zijn van woningen. Skatebanen zijn niet geliefd in woonwijken. Diverse steden hebben aangegeven banen weg te hebben moeten halen i.v.m. overlast. Het realiseren van één centrale plek die een minimum aan overlast bezorgt, beperkt de overlast elders in de stad.

4.   Er moeten mogelijkheden zijn om ‘gezien’ te worden. Skaten is bij uitstek een sport waarvoor geldt: zien en gezien worden. Om die reden moet een skatepark de mogelijkheid hebben om te gaan zitten kijken voor oud(ers) en jong(eren).

5.   Het park moet veel vrije ruimte hebben zodat er rondgereden kan worden met rolschaatsen, inliners, stepjes en skateboards. In deze ruimte kunnen ouderen en heel jonge kinderen ‘baantjes trekken’ en oefeningen doen.

6.   De jongeren moeten actief betrokken worden bij de inrichting. Een aantal jongeren is inmiddels al begonnen om met elkaar een eerste idee over de mogelijke invulling te formuleren en op papier te zetten. Het Ingenieursbureau heeft te kennen gegeven hier graag met de jongeren en een professioneel bedrijf verdere invulling aan te willen geven.

 

Mogelijkheden

Indoorbaan

Uit de inventarisatie is gebleken dat er bij sportverenigingen en de jongeren ook behoefte is aan een indoor skatebaan. Binnen het beschikbare budget is een dergelijke voorziening echter niet te realiseren. Deze nota beperkt zich tot een openbare en vrij toegankelijke voorziening, waarvoor niet betaald hoeft te worden.

 

Skateparklocaties

Allereerst is bekeken waar ‘Delft’ een skatepark zou willen: professionals, jongeren en bewoners is om ideeën gevraagd. Uit deze vragenronde kwamen zo’n 75 suggesties die beoordeeld en afgewogen zijn. In een eerste selectie is gekeken of een locatie beschikbaar is, of er andere plannen voor zijn en of de afmetingen voldoende zijn. Op grond hiervan valt het merendeel van de suggesties af, waaronder de (vaak genoemde) plekken in de binnenstad. Voor bijvoorbeeld de suggestie van de locatie Spoorzone (voormalige vuiloverslag) geldt dat de ligging goed is. De beschikbaarheid is hier echter een onzekere factor. In afwachting van de beoogde Spoorontwikkeling zou dit van betrekkelijk korte duur kunnen zijn. Bovendien zijn er mogelijk andere tijdelijke bestemmingen in het geding. 

 

Vervolgens zijn de locaties geschrapt waarvan verwacht mag worden dat ze op veel maatschappelijke weerstand zullen stuiten; omdat ze te dicht bij woningen liggen of omdat er waardevol groen voor moet wijken. Het gaat hier om locaties als Wilhelminapark, Koningsplein en Parkzoom. Na de genoemde ‘schrapronde’ resteren er drie locaties:

- Delftse Hout

- Abtswoudsepark

- middenberm Provinciale weg ten zuiden van de Westlandseweg.

De eerste twee locaties voldoen niet aan het criterium van centrale ligging en sociale veiligheid. Blijft aldus over de middenberm van de Provinciale weg. Op de bijlage is de voorgestelde locatie aangegeven.

Voorstel locatie

De locatie Provinciale weg blijkt dus het best te voldoen aan de eerder genoemde criteria. De middenberm ligt redelijk centraal in de stad, wordt momenteel niet gebruikt, is openbaar, toegankelijk, neutraal gebied en ligt op een goed zichtbare plek. Alhoewel de situaties niet helemaal vergelijkbaar zijn, heeft Rotterdam ook een skatepark in een middenberm: Westblaak. Dit is het grootste skatepark van Nederland. Deze locatie blijkt heel goed te bevallen omdat er al verkeerslawaai is en er geen direct omwonenden zijn. Uit de hele stad komen hier jongeren en ouderen naar toe om te skaten. De leeftijd varieert van 4 tot 40 jaar en alles blijkt in goede harmonie te verlopen. Het is even wennen, maar de locatie Provinciale weg / Westlandseweg blijkt een van de weinige te zijn die aan alle criteria voldoet.

 

Een belangrijke voorwaarde is verder dat de banen er schoon bij liggen. Er staan echter bomen op deze voorgestelde locatie, die met hun bladval voor ongerechtigheden op de banen zorgen. Aangezien er geen mogelijkheden zijn om de banen continu vrij van bladeren te houden, moet er bij het definitieve ontwerp vanuit gegaan worden dat er enkele bomen moeten verdwijnen.

 

Adviezen van derden

Uiteraard is over deze locatie advies ingewonnen bij de vakteams Mobiliteit, Groen, Ingenieursbureau, Welzijn, Wijkzaken, Grond en Stedebouw. Ook de Politie is geraadpleegd. De meeste betrokkenen zijn positief over de genoemde locatie mits aan een aantal voorwaarden voor wat betreft veiligheid voldaan wordt. De belangrijkste voorwaarde is dat er maar één ingang is, aan de Westlandseweg, en de rest van het gebied door stevige hekken omsloten wordt om te voorkomen dat de weg lukraak overgestoken wordt. De kosten van het hekwerkhiervan (f 50.000,-) worden ten laste gebracht van het EZH-budget: veiligheid. Verder zijn er verkeerstechnisch geen problemen, er zijn goede oversteekplaatsen. Als positief werd genoemd dat het zo openbaar is dat er vanzelf een goede sociale controle zal zijn. Ook noemde de politie het feit dat er dagelijks al zo’n 1600 jongeren op die plaats oversteken en dat de locatie ‘goed beheersbaar’ is. Het eventueel afremmen van automobilisten wordt door niemand als een probleem ervaren. Geluidsoverlast is hier niet aan de orde omdat er geen woningen zijn en er al veel verkeerslawaai is. 

 

Kosten

In de EZH-nota “Investeren in de wijken” is ruimte gecreëerd (f 700.000,=) om aan de skatevraag te voldoen. Tevens is er f 100.000,= uit het project “Laat de knikkers maar rollen” en is er f 100.000,= beschikbaar gesteld uit het budget actieplan Wijkbeheer. Vanuit het EZH-budget veiligheid is f 50.000,- beschikbaar gesteld. In totaal is er f 950.000,= beschikbaar. 

De te verwachten kosten zijn:

1.  Op “skeelerniveau’ brengen van het fietspad aan de oostzijde van de Provinciale weg (dit betekent hier en daar verbreden en beter asfalt er op). Het gedeeltelijk optimaliseren van het asfalt kost f 60.000,=.  

21.   Uitbreiding skateparkje bij de Border f 60.000,=

32.   Het bouwrijp maken van een gebied (o.a. asfalteren, hekwerk, verlichting, riolering) van ± 35 bij 35 meter (1200 m²) is globaal begroot op f 420.000,=.

43.   Met jongeren proefopstellingen bekijken (mobiele baan): f 10.000,=

54.   Voor het overige (toestellen, e.d.) resteert f 35460.000,=.

 

Uitvoering

Bouwrijp maken, bouwaanvragen, kapvergunning en ontwerpen inrichting: najaar 2001

Bestellen en vervaardigen toestellen: januari 2002

Realisatie en goedkeuring veiligheidsinstituut: voorjaar 2002

Opening: vóór zomervakantie 2002

 

Waar moet op gelet worden?

Bij de aanleg van een skatepark zijn de volgende zaken van groot belang:

 

Veiligheid

Uiteraard moet er gekeken worden naar de grootst mogelijke veiligheid met betrekking tot bereikbaarheid, de weg, de oversteekmogelijkheden, het van de baan af kunnen skaten en de veiligheid van de toestellen. Keuringsinstanties als het Liftinstituut en de Technischer Überprüfings Verein (TUV) verlenen het officiële keurmerk (de DIN-norm wordt in heel Europa gehanteerd).

 

Beheer en onderhoud

Het beheer en onderhoud van het park, evenals dat in Tanthof, valt na realisatie onder het vakteam Groen. Het skatepark zal zodanig onderhouden moeten worden dat graffiti en vandalisme geen kans hebben. Er zal dan ook een speciaal onderhoudscontract aangegaan moeten worden. Voor dit soort onderhoud is een structureel onderhoudsbudget gereserveerd binnen het EZH-geld: Investeren in de wijken.

 

Inrichting en aanleg

Bij de aanleg en inrichting van een skatepark moeten de volgende zaken uitgewerkt worden:

-   jongeren zelf ontwerpen laten maken (i.s.m. het Ingenieursbureau en een professioneel bedrijf);

-   vandaalbestendige en geluidsarme materialen. Dit beperkt ook de onderhoudskosten. (Inmiddels zijn de ervaringen van andere gemeenten met een aantal bedrijven beschikbaar); 

-   materialen moeten dusdanig zijn dat er ook ’s winters geskate kan worden;

-   mogelijkheid om rond te rijden (dit trekt oudere skaters aan die impliciet voor enige sociale controle zullen zorgen, maar ook de Brede School zou deze rondrijbaan gaan gebruiken bij de ‘skatelessen’.);

-   een gedeelte met een aantal obstakels voor stuntskaten;

-   een gedeelte om te pauzeren (bankjes in het groen).

 

 

Communicatie

Met de jongeren is afgesproken dat zij zelf een gedeelte van de communicatie zullen verzorgen. Verder worden er informatieavonden georganiseerd voor alle geïnteresseerden waarbij raadsleden, kinderen, ouders en omwonenden welkom zijn. Jongeren kunnen dan hun voorstellen en ideeën uiteenzetten. Tevens wordt er dan ingegaan op de veiligheids- en beheersaspecten en kan er een videofilm vertoond worden. In de Stadskrant is al uitgebreid aandacht aan de mogelijke skatebaan gegeven, wat gecontinueerd zal worden. Ook de andere locale en regionale media zijn zeer geïnteresseerd in het project. De kosten hiervan worden betaald uit het communicatiebudget: EZH-Investeren in de wijken.

 

Evaluatie

Het is van belang de ontwikkelingen nauwgezet te volgen om veranderingen te signaleren en tijdig verbeteringen aan te brengen. Het is dan ook de bedoeling een ‘skatecommissie’ op te richten, waar jongeren, ouders en een professional e.e.a. nauwlettend zullen volgen. Diverse ouders hebben al aangegeven hier graag aan mee te willen werken. 

 

Samenvatting

De noodzaak voor de aanleg van een skatevoorziening in Delft is evident. Gezocht is naar een locatie die voldoet aan de volgende criteria:

- centraal (niet achteraf)

- goed zichtbaar (mogelijkheden te kijken en gezien te worden)

- ‘gedragen’ door de jongeren

- neutraal gebied (niet in wijk, niet bij buurthuis)

- ver weg bij woningen

- veel asfalt om rondjes te kunnen rijden

Als resultaat van de zoekactie ligt hier het voorstel akkoord te gaan met de middenberm Provinciale weg (hoek Westlandseweg).

 

 

 

Voorstel

Akkoord te gaan met het volgende bestedingsvoorstel:

 

1.  Een skeelerroute (als verbinding tussen Rijswijk, Delft en Schiedam en als verbinding tussen beide skateparken) te maken aan de oostkant van de Provinciale weg: f 60.000,=.

 

21.   Uitbreiding van de bestaande skatelocatie in Tanthof: f 60.000,=.

 

32.   Een skatepark op de middenberm van de Provinciale weg. Totale kosten voorbereiding en realisatie: f 77880.000,=

 

43.   Met jongeren proefopstellingen bekijken (banen huren): f 10.000,=.

 

Dit voorstel voor advies voor te leggen aan de commissie Leefbaarheid.

 

 

Akkoord sectorhoofd: