Nota

 

Datum

14-11-2001

Ons Kenmerk

     

Opsteller

Jan Bron

Bijlagen

0        

Onderwerp

Auditrapport Brandweer Delft

 

 


1.           Inleiding

 

Door het Algemeen Bestuur (AB) van de Hulpverleningsregio Haaglanden (HRH) zijn normen vastgesteld die betrekking hebben op de gemeentelijke en regionale brandweertaken.

 

Het doel van deze normering is het komen tot een systematiek om de gemeentelijke brandweerkorpsen en de regionale brandweer kwantitatief en kwalitatief te kunnen toetsen en onderling resp. interregionaal te kunnen vergelijken.

 

Het opstellen van normen en het toetsen is een voortdurend proces met een voortschrijdend inzicht. De normen en de toetsingscriteria zullen regelmatig beschouwd en zo nodig herzien worden. Deze ontwikkeling is afhankelijk van de ontwikkelingen en inzichten.

Binnen de normen is onderscheid gemaakt tussen beleidsmatige, organisatorische aspecten en de uitvoering van de taken. Daarnaast is een onderverdeling gemaakt op basis van de veiligheidsketen (proactie, preventie, preparatie, repressie, nazorg en rampenbestrijding).

 

Bij het opstellen van de normen en de toetsingscriteria is, waar mogelijk, gebruik gemaakt van de verschillende landelijke richtlijnen en regionale afspraken. Omdat op een aantal punten geen sprake was van bestaande normen is dit normenstelsel feitelijk een landelijke primeur. Er bestaat dan ook veel belangstelling voor van buiten de regio.

 

2.         Onderzoek

 

Door de HRH is aan TNO Management Consultants de opdracht gegeven om de audits uit te voeren bij de brandweerkorpsen en de regionale brandweer.

Het Delfts brandweerkorps is op 8 mei, 11 mei en 25 juni geaudit. Het betrof een pilot waarin de systematiek is getest.

 

Van de audit is bijgaand auditrapport gemaakt, met daarin de scores op de normen, verbindende thema’s, sterke punten en de verbeterpunten. Daarnaast is er een eindrapportage “audit regionale brandweer” gemaakt. Kortheidshalve verwijs ik hiervoor naar de notitie a van het DB naar het AB hierover.

 

3.         Conclusies “auditrapport Brandweer Delft”

 

Binnen de HRH is afgesproken dat de brandweerkorpsen en de regio ieder een eigen verbeterplan opstellen. Daar waar voor bieder brandweerkorps gelijke verbeterpunten zijn, zal de HRH een coördinerende rol op zich nemen.

 

3.1                 Het betreft een eerste toetsing. Het rapport is een nulmeting

3.2                 De organisatie is vooral gericht op de uitvoering en doet dit goed. Het is een vakkundig korps, snel in staat om antwoord te geven op vragen en nieuwe oplossingen voor nieuwe problemen weet te bedenken.

3.3                 Vastleggen van beleid is een minder sterk punt. Op relevante terreinen is beleid ontwikkeld. De vastlegging is onvolledig en niet samenhangend.

3.4                 Bij oefeningen door de HRH georganiseerd, doet het korps het goed.

3.5                 Rapportage aan het bevoegd gezag vindt niet structureel plaats, tenzij daarvoor een bijzondere reden is. Knelpunten en afwijkingen worden besproken met de burgemeester. Dit geeft op deze normen een Niet Voldoende (NV). De structurele rapportage is enige tijd geleden gestaakt, omdat dit vooral “papier schuiven” was.

3.6                 De positie van de commandant brandweer is niet helemaal helder. Er is een directe (wettelijke) lijn naar de burgemeester, maar hiërarchisch valt de brandweer binnen de cluster Bedrijven. De brandweer maakt geen deel uit van het GMT (zoals in veel andere gemeenten).

3.7                 De rol van de brandweer tot nu toe bij Integrale Veiligheid is minimaal. De daar gekozen thema’s zijn trouwens minder brandweergerelateerd.

3.8                 De samenwerking met de TU, TNO en DSM is een sterk punt.

3.9                 Het korps is innovatief.

3.10             Veel kennis en ervaring zijn aanwezig bij een beperkte groep medewerkers. Vertrek en uitval van medewerkers is een risico.

3.11             Op het gebied van bedrijfsvoering is veel ondergebracht bij de cluster Facilitair. Hierover zijn nog geen afspraken gemaakt.

3.12             Bij nieuwe projecten (tunnel, Zuidpoort) wordt voldoende aandacht aan proactie besteed.

3.13             Er is onvoldoende capaciteit voor de afgifte van gebruiksvergunningen en de handhaving.

3.14             Op het gebied van preparatie verdient oefenen extra aandacht. In de zomernota is een voorstel voor een coördinator oefenen door het GMT afgewezen. De norm volgens de handleiding brandweerzorg wordt niet altijd gerealiseerd. De operationele informatievoorziening vraagt extra aandacht. Er is geen contract met het waterleidingbedrijf.

3.15             Naast de standaard eenheid wordt uitgerukt met een kleine tankautospuit (een innovatieve ontwikkeling die niet past binnen de handleiding brandweerzorg.

3.16             Nazorg voor betrokkenen is niet geregeld. Voor brandweerpersoneel is een opvangteam net opgericht.

3.17             De functie van ambtenaar rampenbestrijding is ondergebracht bij de brandweer. Het Delfts rampbestrijdingsplan is gebruikt als model in de regio. Op het gebied van rampenbestrijding heeft delft een trekkersfunctie.

 

Samenvatting

Brandweer Delft voldoet niet aan alle normen. Voor een aantal opmerkingen geldt dat dit past binnen de werkwijze van de gemeente Delft. De brandweer zal hierbij ook zo veel mogelijk de werkwijze van de gemeente blijven volgen. Voor een aantal conclusies geldt dat extra inspanning nodig is ter verbetering.

Vergelijking met andere korpsen (door de HRH) geeft geen grote afwijkingen.

 

4.         Verbeterpunten

 

Het rapport kent een aantal conclusies en verbeterpunten. Een deel hiervan is reeds gerealiseerd of in gang gezet. Voor een ander deel is nog een extra inspanning nodig.

 

4.1              Gerealiseerde verbeterpunten.

4.1.1.        In overleg met de betrokken vakteams van de cluster Facilitair worden afspraken gemaakt over het prioriteren, vastleggen en beheren van informatie. De cluster facilitair is in overleg met betrokkenen gestart met het maken van dienstverleningsafspraken

4.1.2.        Om de afgesproken planning van de afgifte van gebruiksvergunningen te kunnen realiseren wordt de sterkte van de brandweer (preventie) uitgebreid met 3fte. De brandweer neemt deel in de werkgroep integrale handhaving.

4.1.3.        Door vacatures en langdurig zieken kan niet altijd de benodigde minimale stekte worden gerealiseerd. De werving campagne in het voorjaar heeft niet voldoende nieuw personeel opgeleverd. Er is gestart met een nieuwe campagne. Om problemen bij de komende uitstroom van personeel (leeftijdsontslag) te voorkomen wil de brandweer gaan voorvervangen. Het systeem van budgettering en normering voor personeel voorziet hier niet in.

4.1.4.        Voor de operationele informatievoorziening is samen met ICT gestart met het project Brandweer Informatie Systeem (BRIS) Ook in regionaal verband worden projecten opgestart.

4.1.5.        De kleine autospuit voldoet ruimschoots aan de verwachtingen. Bij een aantal meldingen kan met 12 personen worden uitgerukt. Voordeel is dat hierdoor andere bijzondere voertuigen in dienst blijven. De evaluatie zal aan het college worden aangeboden.

4.1.6.        Voor eigen personeel is er een nazorgteam. De leden volgen nu een opleiding. Voor nazorg van betrokken wordt samengewerkt met de andere operationele diensten.

4.1.7.        Voor rapportage van grootschalig optreden wordt een model van de Haagse brandweer gebruikt. Over bijzonderheden wordt aan de burgemeester gerapporteerd.

 

4.2.             Te realiseren verbeterpunten.

4.2.1.        De positie van de brandweer in de gemeentelijke organisatie komt ter sprake bij de evaluatie van de cluster Bedrijven.

4.2.2.        De schaal van de brandweer brengt met zich mee dat veel kennis en ervaring bij enkele mensen aanwezig zijn. Goede vastlegging en verdere samenwerking in de sector en de regio kunnen hierbij een oplossing bieden.

4.2.3.        Op het gebied van preparatie ontbreekt een coördinator oefenen. Binnen de huidige begroting is hiervoor geen ruimte.

4.2.4.        Het ontbreken van een contract met het waterleidingbedrijf is de afgelopen jaren aangegeven als een knelpunt. Inmiddels zijn der onderhandelingen gestart. Een aparte notitie zal hiervoor aan het college worden aangeboden.

4.2.5.        Belangrijke aandachtspunten in de komende jaren zijn:

-          verder uitwerken van de samenwerking bedrijven;

-          realiseren zorgnormen (invullen vacatures);

-          ontwikkelen personeelsbeleid;

-          ontwikkelen oefen- en opleidingsbeleid;

-          herijken van de beleid en beheersorganisatie in relatie tot de gemeente en regio;

-          het komen tot een nieuwe organisatie en beheersverordening;

-          het maken van werkplannen, volgens gemeentelijk model;

-          de rol van de brandweer bij Integrale Veiligheid.

 

Voorstel

 

1.         Het auditrapport Brandweer Delft voor kennisgeving aannemen.

2.         De gerealiseerde verbeterpunten voor kennisgeving aannemen.

3.         Akkoord te gaan met de te realiseren verbeterpunten en dit te laten uitwerken in een verbeterplan.

 

 


Hoogachtend,

 

 

 

 

Jan Bron

Commandant Brandweer