Nota
Onderwerp
Door het
Algemeen Bestuur (AB) van de Hulpverleningsregio Haaglanden (HRH) zijn normen
vastgesteld die betrekking hebben op de gemeentelijke en regionale
brandweertaken.
Het doel van deze normering
is het komen tot een systematiek om de gemeentelijke brandweerkorpsen en de
regionale brandweer kwantitatief en kwalitatief te kunnen toetsen en onderling
resp. interregionaal te kunnen vergelijken.
Het opstellen van normen en
het toetsen is een voortdurend proces met een voortschrijdend inzicht. De
normen en de toetsingscriteria zullen regelmatig beschouwd en zo nodig herzien
worden. Deze ontwikkeling is afhankelijk van de ontwikkelingen en inzichten.
Binnen de normen is
onderscheid gemaakt tussen beleidsmatige, organisatorische aspecten en de
uitvoering van de taken. Daarnaast is een onderverdeling gemaakt op basis van
de veiligheidsketen (proactie, preventie, preparatie, repressie, nazorg en
rampenbestrijding).
Bij het opstellen van de
normen en de toetsingscriteria is, waar mogelijk, gebruik gemaakt van de
verschillende landelijke richtlijnen en regionale afspraken. Omdat op een
aantal punten geen sprake was van bestaande normen is dit normenstelsel
feitelijk een landelijke primeur. Er bestaat dan ook veel belangstelling voor
van buiten de regio.
2.
Onderzoek
Door de HRH is aan TNO
Management Consultants de opdracht gegeven om de audits uit te voeren bij de
brandweerkorpsen en de regionale brandweer.
Het Delfts brandweerkorps is
op 8 mei, 11 mei en 25 juni geaudit. Het betrof een pilot waarin de systematiek
is getest.
Van de audit is bijgaand
auditrapport gemaakt, met daarin de scores op de normen, verbindende thema’s,
sterke punten en de verbeterpunten. Daarnaast is er een eindrapportage “audit
regionale brandweer” gemaakt. Kortheidshalve verwijs ik hiervoor naar de
notitie a van het DB naar het AB hierover.
3.
Conclusies
“auditrapport Brandweer Delft”
Binnen de HRH is afgesproken
dat de brandweerkorpsen en de regio ieder een eigen verbeterplan opstellen.
Daar waar voor bieder brandweerkorps gelijke verbeterpunten zijn, zal de HRH
een coördinerende rol op zich nemen.
3.1
Het betreft een eerste
toetsing. Het rapport is een nulmeting
3.2
De organisatie is vooral
gericht op de uitvoering en doet dit goed. Het is een vakkundig korps, snel in
staat om antwoord te geven op vragen en nieuwe oplossingen voor nieuwe
problemen weet te bedenken.
3.3
Vastleggen van beleid is
een minder sterk punt. Op relevante terreinen is beleid ontwikkeld. De
vastlegging is onvolledig en niet samenhangend.
3.4
Bij oefeningen door de
HRH georganiseerd, doet het korps het goed.
3.5
Rapportage aan het
bevoegd gezag vindt niet structureel plaats, tenzij daarvoor een bijzondere
reden is. Knelpunten en afwijkingen worden besproken met de burgemeester. Dit
geeft op deze normen een Niet Voldoende (NV). De structurele rapportage
is enige tijd geleden gestaakt, omdat dit vooral “papier schuiven” was.
3.6
De positie van de
commandant brandweer is niet helemaal helder. Er is een directe (wettelijke)
lijn naar de burgemeester, maar hiërarchisch valt de brandweer binnen de
cluster Bedrijven. De brandweer maakt geen deel uit van het GMT (zoals in veel
andere gemeenten).
3.7
De rol van de brandweer
tot nu toe bij Integrale Veiligheid is minimaal. De daar gekozen thema’s zijn
trouwens minder brandweergerelateerd.
3.8
De samenwerking met de
TU, TNO en DSM is een sterk punt.
3.9
Het korps is innovatief.
3.10
Veel kennis en ervaring
zijn aanwezig bij een beperkte groep medewerkers. Vertrek en uitval van
medewerkers is een risico.
3.11
Op het gebied van
bedrijfsvoering is veel ondergebracht bij de cluster Facilitair. Hierover zijn
nog geen afspraken gemaakt.
3.12
Bij nieuwe projecten
(tunnel, Zuidpoort) wordt voldoende aandacht aan proactie besteed.
3.13
Er is onvoldoende
capaciteit voor de afgifte van gebruiksvergunningen en de handhaving.
3.14
Op het gebied van
preparatie verdient oefenen extra aandacht. In de zomernota is een voorstel
voor een coördinator oefenen door het GMT afgewezen. De norm volgens de
handleiding brandweerzorg wordt niet altijd gerealiseerd. De operationele
informatievoorziening vraagt extra aandacht. Er is geen contract met het
waterleidingbedrijf.
3.15
Naast de standaard
eenheid wordt uitgerukt met een kleine tankautospuit (een innovatieve
ontwikkeling die niet past binnen de handleiding brandweerzorg.
3.16
Nazorg voor betrokkenen
is niet geregeld. Voor brandweerpersoneel is een opvangteam net opgericht.
3.17
De functie van ambtenaar
rampenbestrijding is ondergebracht bij de brandweer. Het Delfts
rampbestrijdingsplan is gebruikt als model in de regio. Op het gebied van
rampenbestrijding heeft delft een trekkersfunctie.
Brandweer Delft voldoet niet
aan alle normen. Voor een aantal opmerkingen geldt dat dit past binnen de werkwijze
van de gemeente Delft. De brandweer zal hierbij ook zo veel mogelijk de
werkwijze van de gemeente blijven volgen. Voor een aantal conclusies geldt dat
extra inspanning nodig is ter verbetering.
Vergelijking met andere
korpsen (door de HRH) geeft geen grote afwijkingen.
4.
Verbeterpunten
Het rapport kent een aantal
conclusies en verbeterpunten. Een deel hiervan is reeds gerealiseerd of in gang
gezet. Voor een ander deel is nog een extra inspanning nodig.
4.1
Gerealiseerde verbeterpunten.
4.1.1.
In overleg met de
betrokken vakteams van de cluster Facilitair worden afspraken gemaakt over het
prioriteren, vastleggen en beheren van informatie. De cluster facilitair is in
overleg met betrokkenen gestart met het maken van dienstverleningsafspraken
4.1.2.
Om de afgesproken planning
van de afgifte van gebruiksvergunningen te kunnen realiseren wordt de sterkte
van de brandweer (preventie) uitgebreid met 3fte. De brandweer neemt deel in de
werkgroep integrale handhaving.
4.1.3.
Door vacatures en
langdurig zieken kan niet altijd de benodigde minimale stekte worden
gerealiseerd. De werving campagne in het voorjaar heeft niet voldoende nieuw
personeel opgeleverd. Er is gestart met een nieuwe campagne. Om problemen bij
de komende uitstroom van personeel (leeftijdsontslag) te voorkomen wil de
brandweer gaan voorvervangen. Het systeem van budgettering en normering voor
personeel voorziet hier niet in.
4.1.4.
Voor de operationele
informatievoorziening is samen met ICT gestart met het project Brandweer
Informatie Systeem (BRIS) Ook in regionaal verband worden projecten opgestart.
4.1.5.
De kleine autospuit
voldoet ruimschoots aan de verwachtingen. Bij een aantal meldingen kan met 12
personen worden uitgerukt. Voordeel is dat hierdoor andere bijzondere
voertuigen in dienst blijven. De evaluatie zal aan het college worden
aangeboden.
4.1.6.
Voor eigen personeel is
er een nazorgteam. De leden volgen nu een opleiding. Voor nazorg van betrokken
wordt samengewerkt met de andere operationele diensten.
4.1.7.
Voor rapportage van
grootschalig optreden wordt een model van de Haagse brandweer gebruikt. Over
bijzonderheden wordt aan de burgemeester gerapporteerd.
4.2.
Te realiseren
verbeterpunten.
4.2.1.
De positie van de
brandweer in de gemeentelijke organisatie komt ter sprake bij de evaluatie van
de cluster Bedrijven.
4.2.2.
De schaal van de
brandweer brengt met zich mee dat veel kennis en ervaring bij enkele mensen
aanwezig zijn. Goede vastlegging en verdere samenwerking in de sector en de
regio kunnen hierbij een oplossing bieden.
4.2.3.
Op het gebied van
preparatie ontbreekt een coördinator oefenen. Binnen de huidige begroting is
hiervoor geen ruimte.
4.2.4.
Het ontbreken van een
contract met het waterleidingbedrijf is de afgelopen jaren aangegeven als een
knelpunt. Inmiddels zijn der onderhandelingen gestart. Een aparte notitie zal
hiervoor aan het college worden aangeboden.
4.2.5.
Belangrijke
aandachtspunten in de komende jaren zijn:
-
verder uitwerken van de
samenwerking bedrijven;
-
realiseren zorgnormen
(invullen vacatures);
-
ontwikkelen
personeelsbeleid;
-
ontwikkelen oefen- en
opleidingsbeleid;
-
herijken van de beleid
en beheersorganisatie in relatie tot de gemeente en regio;
-
het komen tot een nieuwe
organisatie en beheersverordening;
-
het maken van
werkplannen, volgens gemeentelijk model;
-
de rol van de brandweer
bij Integrale Veiligheid.
1.
Het auditrapport
Brandweer Delft voor kennisgeving aannemen.
2.
De gerealiseerde
verbeterpunten voor kennisgeving aannemen.
3.
Akkoord te gaan met de
te realiseren verbeterpunten en dit te laten uitwerken in een verbeterplan.