Nota

 

Onderwerp

Verkeersveiligheid  skatepark – Provinciale weg 15

 


Inleiding
Het College heeft bij de behandeling van ‘het bestedingsvoorstel skatevoorzieningen’ een voorbehoud gemaakt t.a.v. de verkeersveiligheid van het skatepark aan de Provinciale weg 15. Deze nota gaat in op de te nemen aanvullende veiligheidsmaatregelen.

 

Inrichting Skatepark

Het oversteken van de Provinciale weg 15 door skaters dient te geschieden bij de geregelde voetgangersoversteekplaatsen op het kruispunt Provinciale weg 15/Westlandseweg. Het Skatepark krijgt daarom één in/uitgang aan de zijde van de Westlandseweg en de rest van het park wordt door stevige hekken omsloten. Bij de in/uitgang van het skatepark wordt tussen het voetpad en het fietspad tevens een hekwerk geplaatst. Hierdoor wordt voor-komen dat skaters op allerlei (ongewenste) plaatsen de Provinciale weg 15 oversteken (zie ook bijgaande situatietekening).

Speciale voorzieningen in de verkeerslichtenregeling
Op het kruispunt Provinciale weg 15/ Westlandseweg zijn in de verkeers-lichtenregeling speciale voorzieningen opgenomen die ervoor zorgen dat de verkeerslichten voor het rechtdoorgaande verkeer op de Provinciale weg 15 op een gunstig moment naar rood schakelen. Hierdoor wordt het door roodlicht rijden zoveel mogelijk voorkomen. In het wegdek zijn hiertoe speciale detectielussen aangebracht. 

Aanleg verkeersdrempels
Een belangrijk veilgheidsaspect is het handhaven van de snelheidlimiet van 50 km/uur. Ter hoogte van de fiets- voetgangersoversteken worden hiertoe 50 km/uur drempels gesitueerd. Dergelijke verkeersdrempels zijn reeds eerder op het kruispunt Kruithuisweg/Voorhofdreef toegepast.

 

Intensivering verkeershandhaving

De Provinciale weg 15 is opgenomen als Handhavingstraject in het Regioplan van de Politie Haaglanden. Dit betreft het traject van de Provinciale weg 15 vanaf de Kruithuisweg tot het viaduct bij de Buitenwatersloot.


Op dit traject zal de verkeershandhaving in de periode augustus 2001 tot januari 2005 worden geďntensiveerd. Doel van de intensivering van de verkeershandhaving is het vergroten van de verkeersveiligheid.

handhaving snelheid

De handhaving op het traject Provinciale weg 15 richt zich op de handhaving van de snelheidslimiet. Op dit traject zal de handhaving geschieden door plaatsing van twee snelheidscamera’s. De snelheidslimiet ter hoogte van de camera’s bedraagt 50 km/uur. De snelheidscamera’s worden geplaatst op de Provinciale weg 15 beide circa 120 meter voor de kruising met de Westlandseweg. Eén camera komende uit de richting Rijswijk en één camera komende uit de richting Kruithuisweg.

Aanvullend zullen periodiek op het traject ook mobiele radarcontroles met staande houding worden gehouden.
Aan het begin van het handhavingstraject worden mottoborden met het radarlogo geplaatst. Tevens zullen voorbij de kruising met de Westlandseweg de mottoborden worden herhaald (zie ook bijgaande tekening).

Op het traject worden een viertal meetpunten ingericht om het effect van de intensivering van de handhaving op de snelheid te kunnen monitoren.
De gemeentelijke bijdrage in het handhavingsproject bedraagt fl 15.000,- voor de aanleg van twee meetpunten. Deze bijdrage zal worden gefinancierd uit het bestaande krediet voor verkeersmonitoring.

fasering

Het handhavingstraject Provinciale weg 15 loopt van augustus 2001 tot januari 2005. Er is reeds gestart met mobiele snelheidscontroles.

De snelheidscamera’s en mottoborden zullen voor maart 2002 worden geplaatst.
 
Voorstel
In te stemmen met de uitvoering bovengenoemde preventieve veiligheidsmaatregelen t.a.v. de inrichting van het skatepark, de aanleg van verkeersdrempels en de intensivering van de verkeershandhaving.

 


Noot: De nota ‘Provinciale weg 15 – Handhavingstraject Haaglanden’ van de Politie 
         Haaglanden ligt ter inzage in de inzagekamer.