Nota

 

Onderwerp

aanbieding gemeentelijke deelprocessen rampenplan

 

 


Artikel 3 lid 1 van de Wet rampen en zware ongevallen geeft aan dat de gemeenteraad een rampenplan vast moet stellen voor het hele gebied van de gemeente Delft. In haar vergadering van 29 april 1999 heeft de raad van de gemeente Delft besloten tot vaststelling van een gewijzigd rampenplan. Op grond van lid 2 van voornoemd artikel kan de gemeenteraad bepalen dat burgemeester en wethouders volgens in het plan te geven regels het rampenplan moeten werken.

De raad heeft van deze bevoegdheid gebruik gemaakt en in haar besluit van 29 april 1999 burgemeester en wethouders opgedragen de in het rampenplan vastgestelde taken van gemeentelijke diensten uit te werken in een draaiboek per sector / vakteam en deze instructies vast te stellen.

Elke in het rampenplan genoemde organisatie werkt haar verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken uit in een draaiboek.

 

De gemeentelijke organisatie (inclusief brandweer) heeft de verantwoording voor 10 processen. De verdeling van deze processen is over de gemeentelijke organisatie als volgt:

                        Deelproces                                  - Procesverantwoordelijke

  1. Alarmering van bestuur en uitvoerenden –  Brandweer
  2. Brand en ongevalbestrijding                          -  Brandweer
  3. Toegankelijk / begaanbaar maken,

Opruimen                                                     -  Brandweer

  1. Verzorging / logistiek rampen-

bestrijdingspotentieel                                    -  Brandweer

  1. Voorlichting                                                  -  Communicatie
  2. Opvangen                                                    -  Werk Inkomen & Zorg
  3. Uitvaartverzorging                                         -  Werk Inkomen & Zorg
  4. Voorzien in primaire levens-

      behoeften slachtoffers                       -  Werk Inkomen & Zorg

  1. Registreren van slachtoffers                     -  Burgerzaken
  2. Schade-afhandeling                                  -  Treasury &

                                                                           Riskmanagement

Elke sector / vakteam binnen de gemeente is verantwoordelijk voor het totstandkomen van een draaiboek dat betrekking heeft op het deelproces waar hij / zij verantwoordelijk voor is.

Deze organisatiestructuur is ook terug te vinden binnen het gemeentelijk rampenplan, waarin de genoemde verantwoordelijkheden zijn verdeeld.

Met deze nota wil ik u op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken en tevens de afgeronde concepten van de deelplannen doen toekomen, zodat deze concepten, na vaststelling door het college, definitief kunnen worden.

 

Aangegeven moet wel worden dat de draaiboeken / deelplannen, levende documenten zijn waarin voortdurend wijzigingen zullen plaatsvinden. Dit kunnen kleine wijzigingen zijn die betrekking hebben op een verandering van een telefoonnummer tot ingrijpende veranderingen bijvoorbeeld een ander systeem van registreren.

Om de deelplannen dan ook actueel en werkbaar te houden, zal er elk jaar bezien worden of de plannen aangepast en herschreven moeten worden doordat er aanvullingen of wijzigingen zijn.

De sectoren of vakteams zelf zijn verantwoordelijk voor het actueel houden van hun eigen deelplan.

 

Met betrekking tot de bovengenoemde deelprocessen 2, 3 en 4 waar de brandweer verantwoordelijk voor is, kan gesteld worden dat dit dermate behoort tot hun dagelijkse operationele taak, dat zij hiervoor voldoende voor geprepareerd is.  Dit heeft echter nog niet geresulteerd in een draaiboek. De brandweer is hiermee wel doende, echter, ondanks dat het een lokale verantwoordelijkheid is, zal deze planvorming tot stand komen in samenwerking met de Hulpverleningsregio Haaglanden.

 

Ook ontbreekt bij deze nota de aanbieding van het deelplan schade-afhandeling. Het vakteam Treasury & riskmanagement is hier mee bezig, maar heeft het plan nog niet kunnen afronden.

 

De ambtenaar rampenbestrijding ondersteunt en coördineert bij deze totstandkoming en heeft de deelplannen die tot nu toe gereed zijn gebundeld. Hij heeft gemeend niet langer te moeten wachten op de bovengenoemde deelprocessen van de brandweer en het vakteam Treasury & riskmanagement, enerzijds om de voortgang van de andere deelplannen niet te belemmeren, anderzijds om een besluit van het bestuur te krijgen waarin de deelplannen vastgesteld worden en de deelplannen een formele status verkrijgen.

 

 

Wanneer de deelprocessen 2, 3 en 4 van de brandweer en Treasury & riskmanagement afgerond zijn, zullen deze zo spoedig mogelijk bij het college aangeboden worden ter vaststelling.

Bij deze wil ik u aanbieden de concepten van de draaiboeken van sector Werk Inkomen en Zorg, vakteam Burgerzaken, vakteam Communicatie en de brandweer. Voor de brandweer geldt dat dit alleen deelproces 1, alarmering bestuur en uitvoerenden, is.

 

Voorstel:

Akkoord te gaan met het concept deelproces 1 van de brandweer ;  alarmering van bestuur en uitvoerenden en dit onverkort vast te stellen.

 

Akkoord te gaan met het concept deelplan Voorlichting en dit onverkort vast te stellen.

 

Akkoord te gaan met het concept deelplan / draaiboek Centraal Registratie- en Informatiebureau (CRIB), vertegenwoordigende het deelproces registreren van slachtoffers.

 

Akkoord te gaan met het deelplan / draaiboek Primaire Levensbehoeften, Opvang en Uitvaartverzorging (PLOU), vertegenwoordigende de deelprocessen Voorzien in primaire levensbehoeften van slachtoffers, Uitvaartverzorging en Opvangen.