BESLUITVORMINGS-FORMULIER * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte
inhoud en motivering voorstel: Gratis bezoek
Kinderboerderijen/waterspeelplaatsen met uniforme openingstijden |
1. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tot nu toe worden op de kinderboerderijen Tanthof en
Korftlaan entreegelden geheven van ƒ 1,40 per persoon per dag. Daarmee vormen
deze kinderboerderijen een uitzondering in Nederland. Vrijwel alle
kinderboerderijen in Nederland zijn gratis toegankelijk om het contact tussen
mens (kind) en dier te bevorderen, omdat door de verregaande verstedelijking
kinderen vrijwel nergens meer in contact kunnen komen met dieren. Weliswaar
is in Delft ’s zomers de combinatie met de waterspeeltuin, maar dit kan ook
gezien worden als een openbare speelvoorziening, die gratis toegankelijk is. Door
het toezicht is het mogelijk hier met water te spelen zonder dat de hygiëne
in gevaar komt. Nadelen van het heffen van toegangsgelden zijn: minder
toegankelijk voor de financieel minder draagkrachtigen, het houden van extra
toezicht (innen van geld) en kans op diefstal (het afgelopen jaar 2x aan de
Korftlaan). Voordelen van het stopzetten: voor iedereen
toegankelijk, verruiming van de openingstijden voor de kinderboerderij
Tanthof (nu is deze alleen van 2 tot 4 uur open, maar dan zit een groot
gedeelte van de doelgroep op school of doet een middagdutje), minder
financiële rompslomp (becijferd is, dat het innen van gelden met name
gedurende de weekenden net zoveel kost als het opbrengt). Natuurlijk is er ook een voordeel aan het heffen van
gelden: op papier is het gemakkelijker iemand aan de entree de toegang te
weigeren of iemand, die zich misdraagt te laten verwijderen. In de praktijk
is er geen verschil. Gelukkig doen zich bij de kinderboerderijen zelden of nooit calamiteiten voor als gevolg van
ernstige misdragingen ten opzichte van de dieren of naar de overige
bezoekers. Wel zijn er regelmatig vragen over de verschillende openingstijden
van de beide boerderijen, die ook nog eens per seizoen verschillen.
Uniformering is uit oogpunt van klantvriendelijkheid aan te raden. (Op de binnenkort beschikbare toegangsbadge van het zwembad Kerkpolder
zullen de gewijzigde openingstijden worden aangegeven. De groep kinderen, die
zwemles volgt, maakt tevens deel uit van onze doelgroep
kinderboerderijbezoekers.) Overigens zijn er als gevolg van de MKZ-crisis (en de sluiting voor
bezoekers) in 2001 aanmerkelijk minder inkomsten. Daar staat tegenover, dat
er minder overuren zijn gemaakt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: |
2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A)
Stopzetten van het heffen van
entree op de beide kinderboerderijen, uiterlijk per 1 januari 2002. B)
Gelijke openingstijden voor
beide kinderboerderijen en geen verschil meer tussen zomer- of wintertijd:
elke dag van 10.00 uur tot 16.30 uur |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
B |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline
(o.a. wettelijke bepalingen) |
ja,
omdat de euro per januari 2002 extra problemen oplevert |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële
consequenties |
Nee. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties |
Nee. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden
worden gezonden) |
ja,
omdat er een vermelding plaats vindt op de toegangsbadge voor zwembad
Kerkpolder. Daarnaast zal een persbericht worden opgesteld van de gewijzigde
openingstijden en het gratis toegankelijk zijn van de
kidnerboerderijen/waterspeelplaatsen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel
van: M. Dat |
d.d.
23 november 2001 |
cluster.
Bedrijven, Stadsbeheer |
toest.
2150 |
4. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam
portefeuillehouder(s): |
1.
Torenstra |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
directeur:
par. |
d.d. |
naam |
toest. |
5. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de cluster) |
6. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf
Portefeuillehouder(s): |
Paraaf secretaris: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. par. |
d.d. |
par. |
d.d. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par |
d.d. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit
b en w: |
d.d. |
nr. |
7. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
secr. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen
leden college/clusters/vakteams |
8. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie. Zo niet vul onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto
resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto
resultaat in Euro** |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
* bedragen x ¦ 1.000; |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone
dienst) |
|
|
|
|
N =
Nadelig V = Voordelig |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties van het voorstel |
10. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING
BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf
cluster/vakteam |
12. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd. |
1. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s)
1. |
dd. |
2. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd. |
( *
voor afwijkende adviezen zie pag. 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte voor interne registratie |
11. |
niet in te vullen
door het cluster |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
clusters en vakteams |
|
|
Bespreken
gevraagd door: |
14. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cluster
Vul hier het cluster in |
|
1. |
par. |
dd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector/vakteam. |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Besluit college (zie vak 7
aan voorzijde) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Advies
commissie(s) |
15. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1. |
akk. dd. |
par. |
* |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk.
dd. |
par. |
* |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(*
voor afwijkende adviezen pagina 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering
d.d. |
par. |
16. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Medeparaaf bij voorstel
01/031751 "Gratis toegang kinderboerderijen".
"Uit de begroting 2001 blijkt dat voor de
Kinderboerderijen Tanthof en Korftlaan ca. ƒ 10.000 aan inkomsten uit
entreegelden zijn begroot. Met de afschaffing van de entreegelden moeten deze
inkomsten uiteraard worden geschrapt. Uit het voorstel blijkt dat het innen van
de entreegelden ongeveer net zoveel kost als het opbrengt. Wij stellen u daarom
voor dat het vakteam Groen aangeeft welke uitgavenposten in de begroting kunnen
worden verlaagd opdat per saldo sprake is van een budgetneutrale wijziging. De
wijziging kan vervolgens worden meegenomen in de 1e ATW 2002."
Reinoud Talsma,
S&C.