BEGELEIDINGSFORMULIER VOOR:      Commissie Leefbaarheid              * REG.NR           02/033134

Voorstel van: Th. Kanij

Telefoon: 2602313

E-mail:

B&W

portefeuillehouder(s): J. Torenstra

Datum B&W: 19 november 2002

titel: Octopus en de gemeente: Op weg naar de WBK (Wet Basisvoorziening Kinderopvang).

Korte inhoud document: In bijgaande nota wordt allereerst kort het landelijke en lokale kader van de kinderopvang geschetst in relatie tot de nieuwe wetgeving die met ingang van 2004 van kracht zal worden (Wet Basisvoorziening Kinderopvang -WBK). Vervolgens wordt ingegaan op de bevindingen van de accountants, alsmede op zaken die tijdens de raadscommissie Leefbaarheid aan de orde geweest zijn. Zo wordt er geschetst wat de (on)mogelijkheden zijn om de subsidierelatie met ingang van 2003 te beëindigen, welke scenario’s er denkbaar zijn van grote/geen betrokkenheid gemeente, wat voorwaarden zijn om van Octopus een gezonde speler te maken, rekening houdend met een zakelijke subsidierelatie, welke mogelijkheden er zijn om het peuterwerk te onderscheiden binnen/buiten de BV en/of het peuterwerk aan te besteden en wat de keuzevrijheid voor ouder in 2003 zal zijn.

Interactieve beleidsvorming: ja/nee

Soort onderwerp:

Beleidsontwikkelingen in relatie tot landelijk wetgeving met uitgangspunten en uitwerkingsrichtingen voor de lokale kinderopvang

Deadline behandeling raad

Dd                    ; uiterste datum i.v.m.  NVT

Behandeling commissie

Commissie voert overleg met portefeuillehouder en kan op basis daarvan verzoeken doen aan het college

Financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: NVT

 

Dekking:

Aantekening griffier: nvt

PLANNING BESLUITVORMING

Commissie (1):Leefbaarheid

d.d. 3-12-2002

 

d.d.

Commissie (2):

d.d.

Gemeenteraad

d.d.19-12-2002

Griffier: par.

d.d. 18-11-2002

Naam:Bert den Uijl

Tst 2197952

griffie@delft.nl

 

advies commissie na bespreking:

 

 

 

                                                                                                                                                                                          Par. Commissiegriffier :

 


 

VOORSTEL: Bespreken van het door het college genomen besluit:

1.    WBK treedt in werking in 2004.

De gemeente heeft per 2004 geen subsidierelatie meer met (geen enkele - Octopus in dit geval) een kinderopvangondernemer, voor wat betreft de marktproducten (hele/halve dagopvang en buiten-schoolse opvang). Ouders krijgen via de Belastingdienst een bijdrage. In combinatie met de bijdrage die zij van hun werkgever(s) krijgen, kunnen zij inkopen bij wie zij willen.

2.    Loket Kinderopvang.

De Gemeente gaat plannen voorbereiden voor een Loket Kinderopvang. Dit loket biedt ouders de mogelijkheid om wel de maximale keuzevrijheid te benutten, maar niet de administratieve handelingen te hoeven verrichten.

3.    Aanbeveling meerjarenbeleid en meerjarenbegroting.

Aan Octopus nadrukkelijk aanbevelen dat het meerjarenbeleid en meerjarenbegroting, die vervolgens uitgewerkt worden in jaarplannen en -begrotingen en het nauwgezet monitoren van de realisatie, noodzakelijk te ontwikkelen instrumenten zijn voor de continuïteit van Octopus.

4.    Herbeoordeling aan de Gemeente Delft te leveren diensten.

De aan de Gemeente Delft te leveren diensten herbeoordelen (zie hieronder) in lijn met de aanbevelingen vanuit de accountants-rapporten van Ernst & Young.

5.    Actieve informatieplicht van Octopus.

In de nieuw af te sluiten overeenkomst bepalingen opnemen omtrent een actieve informatieplicht bij belangrijke wijzigingen in de (juridische) structuur of activiteiten en zeggenschapsverhoudingen binnen de Octopusgroep.

6.    Peuterwerk separeren in of buiten BV.

Met ingang van januari 2003 ten aanzien van het peuterwerk een aparte boekhouding voeren. Octopus BV zal met inachtneming van de formele inspraakprocedures de besprekingen starten voor het onderbrengen van het peuterwerk in een aparte stichting. Streven is om deze Stichting met ingang van augustus 2003 operationeel te hebben. In aanvang zal de gemeente met Octopus BV een aparte (tijdelijke) subsidierelatie aangaan in het kader van de Subsidie-verordening Maatschappelijke Activiteiten voor wat betreft het peuterwerk. De subsidierelatie gaat over op de stichting op het moment dat die is opgericht.

7.    Hoogte subsidie van januari tot augustus als overbrugging.

Het peuterwerk zal het 1ste half jaar van 2003 gefinancierd worden op basis van de huidige kosten van Octopus. Hieraan mogen geen rechten worden ontleend. Dit is slechts ter overbrugging naar nieuwe afspraken. Mochten de werkelijke kosten minder blijken te zijn, dan behoudt de gemeente zich het recht voor om deze kosten te verrekenen. Activiteiten voor wat betreft het peuterwerk. De subsidierelatie gaat over op de stichting op het moment dat die is opgericht.

 


(VERVOLG VOORSTEL)

8.    Nieuwe financieringsstructuur peuterwerk per augustus 2003.

Er zal een nieuwe financieringsstructuur voor het peuterwerk uitgewerkt zijn rond mei/juni 2003. De nieuwe structuur zal gelden vanaf augustus 2003/januari 2004. In januari wordt de discussie over contouren van de peurteropvang in de commissie gehouden.

9.    Besluit om wel/niet peuterwerk aan te gaan besteden en/of volledige vraagsturing door ouders per 2004.

In de besluitvorming van mei/juni zullen ook voorstellen worden gedaan over de wenselijkheid om al dan niet aan te besteden en/of ouders volledige vraagsturing te geven met ingang van 2004. De beleidsmatige koppeling aan de Voorschool moet hierin worden betrokken.

10. Wel/niet tekort peuterwerk 2002 financieren.

Bij de uitwerking van de plannen van het peuterwerk (rond mei/juni 2003) bezien of het noodzakelijk/wenselijk is om het tekort op het peuterwerk 2002 (voor een deel) alsnog te financieren.

11. Verliesgevende buitenschoolse opvang voor 2002 financieren volgens inkoopbedrag bedrijven.

De accountant heeft geconstateerd dat de buitenschoolse opvang die aan de gemeente geleverd wordt verliesgevend is. Om die reden betaalt de gemeente met terugwerkende kracht tot 1 januari 2002 voor de kindplaatsen buitenschoolse opvang het tarief wat bedrijven/ particulieren ook betalen. Het gaat om een aanvullend bedrag van      € 195.000,--. Dit kan voor een deel ten laste van het reguliere budget (€ 70.000,--) en voor een ander deel (€ 125.000,--) ten laste van de Reserve Kinderopvang.

12. Gemeente heeft met ingang van 2003 dezelfde positie als bedrijven bij de inkoop van marktproducten.

Met ingang van 2003 zal de gemeente ten aanzien van marktproduc-ten in een vergelijkbare positie verkeren als overige bedrijven. Doordat er minder ouders in aanmerking komen voor de subsidie-plaatsen in de aanloop naar de WBK, kan dit budgettair neutraal verlopen.

13. Keuzevrijheid ouders.

Het is mogelijk voor die (doelgroep)ouders die geen kindplaats bij Octopus (meer) wensen om opvang elders te krijgen. De ouders kunnen hun keus op het inschrijfformulier aangeven. Omdat de gemeente met Octopus een subsidierelatie heeft, gebeurt plaatsing via Octopus en niet rechtstreeks met derden.

14. Met ingang van 2003 ligt risico voor inning ouderbijdragen en de hoogte daarvan bij de gemeente.

In plaats van vooraf de ouderbijdragen te verrekenen met de subsidie, wordt achteraf de ouderbijdrage aan de gemeente terugbetaald. Octopus blijft de ouderbijdragen op basis van de verordening op de gebruikelijke manier innen.