BEGELEIDINGSFORMULIER
VOOR: Commissie Leefbaarheid * REG.NR 02/033134 |
||||||||||
Voorstel van: Th. Kanij Telefoon: 2602313 E-mail: |
B&W portefeuillehouder(s): J. Torenstra Datum B&W: 19 november 2002 |
|||||||||
titel: Octopus en de gemeente: Op weg naar de WBK (Wet Basisvoorziening
Kinderopvang). |
||||||||||
Korte inhoud document: In
bijgaande nota wordt allereerst kort het landelijke en lokale kader van de
kinderopvang geschetst in relatie tot de nieuwe wetgeving die met ingang van
2004 van kracht zal worden (Wet Basisvoorziening Kinderopvang -WBK).
Vervolgens wordt ingegaan op de bevindingen van de accountants, alsmede op
zaken die tijdens de raadscommissie Leefbaarheid aan de orde geweest zijn. Zo
wordt er geschetst wat de (on)mogelijkheden zijn om de subsidierelatie met
ingang van 2003 te beëindigen, welke scenario’s er denkbaar zijn van
grote/geen betrokkenheid gemeente, wat voorwaarden zijn om van Octopus een
gezonde speler te maken, rekening houdend met een zakelijke subsidierelatie,
welke mogelijkheden er zijn om het peuterwerk te onderscheiden binnen/buiten
de BV en/of het peuterwerk aan te besteden en wat de keuzevrijheid voor ouder
in 2003 zal zijn. |
||||||||||
Interactieve beleidsvorming: ja/nee |
||||||||||
Soort onderwerp: |
Beleidsontwikkelingen in relatie tot landelijk wetgeving met
uitgangspunten en uitwerkingsrichtingen voor de lokale kinderopvang |
|||||||||
Deadline behandeling raad |
Dd ;
uiterste datum i.v.m. NVT |
|||||||||
Behandeling commissie |
Commissie voert overleg met portefeuillehouder en kan op basis daarvan
verzoeken doen aan het college |
|||||||||
Financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en
meerjarenbegroting: NVT |
||||||||||
|
Dekking: |
|||||||||
Aantekening griffier: nvt |
||||||||||
PLANNING BESLUITVORMING |
||||||||||
Commissie (1):Leefbaarheid |
d.d. 3-12-2002 |
|
d.d. |
|||||||
Commissie (2): |
d.d. |
Gemeenteraad |
d.d.19-12-2002 |
|||||||
Griffier: par. |
d.d. 18-11-2002 |
Naam:Bert den Uijl |
Tst 2197952 |
|
||||||
advies commissie na bespreking:
Par.
Commissiegriffier : |
||||||||||
VOORSTEL: Bespreken van het door het college genomen besluit: 1. WBK treedt in werking in 2004. De gemeente heeft per 2004 geen subsidierelatie
meer met (geen enkele - Octopus in dit geval) een kinderopvangondernemer,
voor wat betreft de marktproducten (hele/halve dagopvang en buiten-schoolse
opvang). Ouders krijgen via de Belastingdienst een bijdrage. In combinatie
met de bijdrage die zij van hun werkgever(s) krijgen, kunnen zij inkopen bij
wie zij willen. 2. Loket Kinderopvang. De Gemeente gaat plannen voorbereiden voor een
Loket Kinderopvang. Dit loket biedt ouders de mogelijkheid om wel de maximale
keuzevrijheid te benutten, maar niet de administratieve handelingen te hoeven
verrichten. 3. Aanbeveling meerjarenbeleid en meerjarenbegroting. Aan Octopus nadrukkelijk aanbevelen dat het
meerjarenbeleid en meerjarenbegroting, die vervolgens uitgewerkt worden in
jaarplannen en -begrotingen en het nauwgezet monitoren van de realisatie,
noodzakelijk te ontwikkelen instrumenten zijn voor de continuïteit van
Octopus. 4. Herbeoordeling aan de Gemeente Delft te leveren
diensten. De aan de Gemeente Delft te leveren diensten
herbeoordelen (zie hieronder) in lijn met de aanbevelingen vanuit de
accountants-rapporten van Ernst & Young. 5. Actieve informatieplicht van Octopus. In de nieuw af te sluiten overeenkomst bepalingen
opnemen omtrent een actieve informatieplicht bij belangrijke wijzigingen in
de (juridische) structuur of activiteiten en zeggenschapsverhoudingen binnen
de Octopusgroep. 6. Peuterwerk separeren in of buiten BV. Met ingang van januari 2003 ten aanzien van het
peuterwerk een aparte boekhouding voeren. Octopus BV zal met inachtneming van
de formele inspraakprocedures de besprekingen starten voor het onderbrengen
van het peuterwerk in een aparte stichting. Streven is om deze Stichting met
ingang van augustus 2003 operationeel te hebben. In aanvang zal de gemeente
met Octopus BV een aparte (tijdelijke) subsidierelatie aangaan in het kader
van de Subsidie-verordening Maatschappelijke Activiteiten voor wat betreft
het peuterwerk. De subsidierelatie gaat over op de stichting op het moment
dat die is opgericht. 7. Hoogte subsidie van januari tot augustus als
overbrugging. Het peuterwerk zal het 1ste half jaar
van 2003 gefinancierd worden op basis van de huidige kosten van Octopus.
Hieraan mogen geen rechten worden ontleend. Dit is slechts ter overbrugging
naar nieuwe afspraken. Mochten de werkelijke kosten minder blijken te zijn,
dan behoudt de gemeente zich het recht voor om deze kosten te verrekenen.
Activiteiten voor wat betreft het peuterwerk. De subsidierelatie gaat over op
de stichting op het moment dat die is opgericht. |
(VERVOLG VOORSTEL) 8. Nieuwe financieringsstructuur peuterwerk per
augustus 2003. Er zal een nieuwe financieringsstructuur voor het
peuterwerk uitgewerkt zijn rond mei/juni 2003. De nieuwe structuur zal gelden
vanaf augustus 2003/januari 2004. In januari wordt de discussie over contouren
van de peurteropvang in de commissie gehouden. 9. Besluit om wel/niet peuterwerk aan te gaan besteden
en/of volledige vraagsturing door ouders per 2004. In de besluitvorming van mei/juni zullen ook
voorstellen worden gedaan over de wenselijkheid om al dan niet aan te
besteden en/of ouders volledige vraagsturing te geven met ingang van 2004. De
beleidsmatige koppeling aan de Voorschool moet hierin worden betrokken. 10. Wel/niet tekort peuterwerk 2002 financieren. Bij de uitwerking van de plannen van het peuterwerk
(rond mei/juni 2003) bezien of het noodzakelijk/wenselijk is om het tekort op
het peuterwerk 2002 (voor een deel) alsnog te financieren. 11. Verliesgevende buitenschoolse opvang voor 2002
financieren volgens inkoopbedrag bedrijven. De
accountant heeft geconstateerd dat de buitenschoolse opvang die aan de
gemeente geleverd wordt verliesgevend is. Om die reden betaalt de gemeente
met terugwerkende kracht tot 1 januari 2002 voor de kindplaatsen
buitenschoolse opvang het tarief wat bedrijven/ particulieren ook betalen.
Het gaat om een aanvullend bedrag van
€ 195.000,--. Dit kan voor een deel ten laste van het reguliere budget
(€ 70.000,--) en voor een ander deel (€ 125.000,--) ten laste van de Reserve
Kinderopvang. 12. Gemeente heeft met ingang van 2003 dezelfde positie
als bedrijven bij de inkoop van marktproducten. Met ingang van 2003 zal de gemeente ten aanzien van
marktproduc-ten in een vergelijkbare positie verkeren als overige bedrijven.
Doordat er minder ouders in aanmerking komen voor de subsidie-plaatsen in de
aanloop naar de WBK, kan dit budgettair neutraal verlopen. 13. Keuzevrijheid ouders. Het is mogelijk voor die (doelgroep)ouders die geen
kindplaats bij Octopus (meer) wensen om opvang elders te krijgen. De ouders
kunnen hun keus op het inschrijfformulier aangeven. Omdat de gemeente met
Octopus een subsidierelatie heeft, gebeurt plaatsing via Octopus en niet
rechtstreeks met derden. 14. Met ingang van 2003 ligt risico voor inning
ouderbijdragen en de hoogte daarvan bij de gemeente. In plaats van vooraf de
ouderbijdragen te verrekenen met de subsidie, wordt achteraf de ouderbijdrage
aan de gemeente terugbetaald. Octopus blijft de ouderbijdragen op basis van
de verordening op de gebruikelijke manier innen. |