Informatie

 

Datum

9-9-2002

Onderwerp

Nadere informatie ‘tussenvoorstel peuteropvang’ 

 

                       

 

Geachte dames en heren,

 

Hierbij ontvangt u de aanvullende informatie naar aanleiding van het ‘tussenvoorstel peuteropvang’, dat afgelopen commissievergadering leefbaarheid van 5 september is besproken.

 

Achtereenvolgens zal er ingegaan worden op de volgende aspecten: bevoegdheid commissie; financiėle urgentie Octopus; inkoop/subsidierelatie Octopus; kosten tussentijds inkopen van plaatsen; ouderbijdrage.

 

Bevoegdheid commissie

Het is een bevoegdheid van het College om de productafspraken met Octopus in het kader van de Subsidiebundel 2002 tussentijds bij te stellen.

In dit geval is geldend de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten. De Raad stelt daarbij de begrotingsbedragen vast en het College beslist over de subsidie. Deze beslissing tot wijziging van de subsidie is dus ter kennisneming voor de raadscommissie.

 

Financiėle urgentie Octopus

Er ligt een financiėle noodzaak ten grondslag aan het wijzigen van de productafspraken met Octopus. Octopus heeft een substantieel structureel tekort op het peuterwerk ontdekt en de financiėle situatie is dermate urgent, dat deze tussentijdse maatregelen nodig zijn. 

Daarnaast speelt de wens van de Gemeente om het peuterwerk weer terug te brengen naar de oorspronkelijke welzijnsfunctie: het leren spelen met leeftijdgenootjes in een veilige omgeving, aangevuld met het aanbieden van een gestructureerde taalmethode om achterstanden te voorkomen en aansluiting geeft op de Voorschool.

 

Inkoop/subsidierelatie Octopus

Het is niet mogelijk en ook niet wenselijk om een overbruggingssubsidie aan Octopus te geven (zogenaamde bedrijfssteun), omdat

 

Kosten tussentijds inkopen van plaatsen

De indicatieve financiėle gevolgen van het tussentijds inkopen van andere producten is als volgt samen te vatten:

Volgens de laatste gegevens verkregen van Octopus hebben de ouders die nu gebruik maken van 5-urige opvang bij Octopus aangegeven dat:

 

Als we uitgaan van de 51 die 5-urige opvang nodig hebben en dat de 49 die nog niet gereageerd hebben ook 5-urige opvang willen hebben (totaal op 100), zou de inkoop van ongeveer 50 kindplaatsen halve dagopvang het aantal moeten dekken. Eén kindplaats halve dagopvang kost €5248,-. Vijftig plaatsen kost dan totaal ± €262.000,-

Dekking hiervoor kan plaatsvinden binnen de huidige subsidieovereenkomst (Subsidiebundel 2002) door het meer en/of minder inkopen van verschillende soorten opvang.

In het uiterste geval, als blijkt dat de 105 ouders die nu aangegeven hebben over te willen stappen naar 3-urige opvang, alsnog 5-urige opvang nodig zouden hebben, dan is dat voor de laatste maanden van 2002 ook mogelijk; dekking kan incidenteel plaatsvinden uit de Reserve Kinderopvang. Dat betekent vervolgens dat in de productafspraken voor 2003 hiermee rekening moet worden gehouden.

 

Ouderbijdrage

Voor de ouders die nu gebruik maken van de 5-urige opvang en die een andere vorm van opvang gaan gebruiken, verandert de ouderbijdrage. Ouders die binnen de criteria vallen van een subsidieplaats en die een inburgerings- of activeringstraject volgen, betalen het eerste jaar geen ouderbijdrage. Voor de overige ouders wordt de ouderbijdrage voor de halve dagopvang hoger dan die van de 5-urige opvang (ouders die nu al gebruik maken van halve dagopvang betalen deze bijdragen dus al langer) en voor de ouders die 3-urige opvang willen, wordt de ouderbijdrage lager.

 

Een overzicht van een aantal inkomenscategorieėn geeft het volgende beeld ten aanzien van de ouderbijdrage:

 

Netto gezinsinkomen per maand (€)

halve dag

5-urige peuteropvang

3-urige peuteropvang

0,00 t/m 726,99

908,00 t/m 952,99

1135,00 t/m 1179,99

1543,00 t/m 1633,99

1997,00 t/m 2087,99

22,32

57,92

93,22

163,75

234,65

14,93

38,66

62,17

109,19

156,51

8,88

23,14

37,32

65,46

93,89

 

 

Jan Torenstra

Wethouder kinderopvang