Netjes plakken in Delft

 

Communicatievoorstel voor de nieuwe aanplakplaatsen

Aanleiding

In oktober 2002 worden 23 locaties door het College aangewezen als officiële aanplakplaats. Het succes van deze aanplakplaatsen hangt af van de locatie, het onderhoud, de aanplakwijze en de communicatie hierover.

Met onderstaand communicatieplan willen wij aan alle gebruikers duidelijk maken waar de aanplakplaatsen zijn en hoe ze deze het best kunnen gebruiken.

 

Communicatieopdracht

Ø       Bekendmaking van de nieuwe aanplakplaatsen.

Ø       Bekendmaking afspraken manier van aanplakken.

Communicatiefactoren

Ø       In de communicatie zijn de locaties en de afspraken over manier van aanplakken van belang.

Ø       Realisatie en ingebruikname van 23 locaties van de plakplaatsen.

Ø       Het gaat om 17 aanplakborden (2x 3 meter), drie aanplakzuilen en 3 tunnels.

 

Doelgroepen

Primaire: studentenverenigingen, ideële organisaties, culturele organisaties, Politie Haaglanden,

inwoners Delft, medewerkers TOR.

Secundair: overige medewerkers gemeente Delft, raad.

Media:      lokale en regionale pers, huis-aan-huisbladen, Delft Direct, internet, intranet.

 

Communicatiedoelstellingen

Ø       Ideële, culturele organisaties en studentenverenigingen weten waar de  nieuwe aanplakplaatsen zijn en wat de afspraken inhouden. (kennis)

Ø       Inwoners zijn op de hoogte van de aanplakplaatsen. (kennis)

Ø       Doelgroepen vinden aanplakplaatsen en afspraken een verbetering. (houding)

Ø       Het merendeel van organisaties en inwoners plakt vanaf 15 oktober 2002 niet-commerciële posters en affiches uitsluitend op de officiële aanplakplaatsen. (gedrag)

 

Boodschap

Ø       Wildplakken stoort: plak waar het hoort. Iedereen kan posters en affiches zonder commercieel doel kwijt op de 23 vrije plakplaatsen. Voortaan geen ergernissen en een schoon straatbeeld!


Voorstel communicatiemiddelen

1. Mailing

Omschrijving                 attent maken op de nieuwe aanplakplaatsen en afspraken, overtuigen van verbetering.

Doelgroep                     ideële en culturele organisaties, studentenverenigingen reclame- en ontwerpbureau´s

Doel                             informeren

Oplage                         300

Kosten                         € 150,- (handling)

 

2. Foto-overzicht van nieuwe plakplaatsen

Omschrijving                 klein uitvouwbaar foto-overzicht met beschrijving van de vrije plakplaatsen, ook naar pers (digitaal) en publieksruimtes.

Doelgroep                     ideële/ culturele organisaties, inwoners, pers, medewerkers gemeente

Doel                             informeren, aansporen tot gebruik van de plakplaatsen

Oplage                         350

Kosten                         € 650,- (met gebruik van eigen foto´s)    

 

3. Posters plakplaatsen

Omschrijving                 A3 kleurenprints met foto’s van aanplakplaatsen of foto van 1 aanplakplaats met de tekst: “rara, welke plek in Delft” met daaronder alle andere plakplaatsen.

Doelgroep                     ideële/ culturele organisaties, inwoners

Doel                             aansporen tot gebruik van de plakplaatsen

Oplage                         23

Kosten                         € 150,-

 

4. Free Publicity

Omschrijving                 half oktober: perstoelichting door wethouder

begin november 2002 : wethouder neemt met belangengroepen het eerste aanplakbord met (speciale) poster officieel in gebruik

Doel                             informeren, overtuigen van verbetering

Doelgroep                     alle

Kosten                         geen (poster van 1) 

 

5. Bericht in Delft Direct / op intranet

Omschrijving                 kort bericht over nieuwe aanplakplaatsen en onthulling

Doel                             informeren

Doelgroep                     medewerkers gemeente Delft

Kosten                         geen

 

6. Internet

Omschrijving                 nieuwe locaties en afspraken bekend maken en oude info verwijderen

Doelgroep                     alle

Doel                             informeren

Kosten                         geen

 

Kosten

Mailing                                     € 150,-                         Free publicity                € 0,-    

Fotoserie                                  € 650,-                         Delft Direct/intranet        € 0,-                            

Posters plakplaatsen                 € 150,-                         Internet                         € 0,-                            

Totaal: € 950,- (incl. BTW)

 

Geschatte uren communicatie: 30 uur

 

Planning

middel                       

    week

Perstoelichting

41/42

Convenant maken

44

Brief mailing maken

42/43

Foto-overzicht

42/43

Posters gereed

44

Officiële ingebruikname

45

Intranet

44

Verzending mailing

45

Pers plakplaatsen, Delft/Direct

44/45

Internet aangepast

45