Meerjarenraming Stadsvernieuwing 2003 - 2004   

 

 

Inhoudsopgave                                                                                                            Pag.

 

Hoofdstuk 1.                                                                               Inleiding                 2

 

1.1       Waarom deze Meerjarenraming........................................................                2

1.2       Bijdragen voor stadsvernieuwing en stedelijke vernieuwing...……                          2

1.3       Samenvatting....................................................................................              2

 

Hoofdstuk 2.                   Besluitvormingsprocedure MRSV 2003-2004                       3

 

 

Hoofdstuk 3.                                         Beleid voor de stadsvernieuwing                 3

 

3.1       Herstructurering.................................................................................              3

3.2       Leefbaarheid......................................................................................             4

3.3       Subsidies ..........................................................................................            4

3.4       Overige plannen en activiteiten.........................................................                 4

3.5       Beleid stadsvernieuwing samengevat................................................                 4

 

Hoofdstuk 4.                                      Totaaloverzicht MRSV 2003 - 2004                   6

 

 

Hoofdstuk 5.                                                              Toelichting per post                 7

 

5.1       Uitgaven..............................................................................................           7

            5.1.1     Gebieden en Projecten.............................................................            7

            5.1.2     Subsidies..................................................................................          9

            5.1.3     Staand beleid...........................................................................           11

5.2.      Inkomsten............................................................................................           14

 

Hoofdstuk 6.                                                                Inspraakprocedure                15

 

Hoofdstuk 7.                                                                         Volumebesluit              17

 

Hoofdstuk 8.                                           Toelichting bij de rekening 2001                18

 

8.1       Uitgaven.....................................................................................................    19

8.2       Inkomsten...................................................................................................    21

 


 

HOOFDSTUK 1.                                                                                                         INLEIDING

 

 

1.1       Waarom deze Meerjarenraming

 

De  Delftse stadsvernieuwingsopgave wordt jaarlijks vastgelegd in de Meerjarenraming Stadsvernieuwing (MRSV) en in een bijbehorend verdeelbesluit. De ontwikkelingen op hoofdlijnen van de subcircuits (waaronder het stadsvernieuwingsfonds) vormen integraal onderdeel van de Zomernota en daarmee van de begrotingscyclus van de gemeente. Na vaststelling van de Zomernota vindt de uitwerking van het subcircuit stadsvernieuwing plaats via de vaststelling van de MRSV. De laatste Meerjarenraming (de MRSV 2002-2004) is door de raad vastgesteld op 20 december 2001. De voorliggende raming borduurt voort op de prioriteiten uit de vorige raming en kan gelet op de steeds beperktere wijzigingsmogelijkheden gezien worden als een ‘technische actualisatie’ van de MRSV 2002-2004. De voorliggende Meerjarenraming behelst niet de gebruikelijke periode van vijf maar twee jaar, omdat op
31 december 2004 de kasreserve stadsvernieuwing conform de regelgeving van het Rijk wordt opgeheven.

 

1.2       Bijdrage voor de stadsvernieuwing en stedelijke vernieuwing

 

In 2001 heeft het Rijk zoals aangekondigd voor het laatst aan de Delftse stadsvernieuwing bijgedragen, en wel met een bijdrage van ca € 0,7 miljoen. Hiertegenover staan uitgaven in dat jaar van ca € 4,5 miljoen. Eind 2004 moeten gemeenten hun stadsvernieuwingsgelden besteed dan wel verplicht hebben. Naast de SV-bijdrage heeft het Rijk in 2000 het ‘Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing’ (afgekort ‘ISV’) ingesteld met de inwerkingtreding van de wet Stedelijke Vernieuwing (en de bijbehorende Invoeringswet). Delft ontvangt de hiermee verband houdende ISV-voorschotten sinds die tijd van de provincie Zuid Holland. Om voor het ISV in aanmerking te komen heeft Delft in 2000 het Delfts Ontwikkelingsprogramma (DOP) vastgesteld en ingediend. Kortheidshalve wordt voor de besteding van de ISV-gelden verwezen naar de (toelichting van de) separaat vast te stellen Meerjarenraming Stedelijke Vernieuwing (MR-ISV 2002-2004). Er is opnieuw gekozen voor een gescheiden vaststelling van beide Meerjarenramingen omdat het Rijk zowel de wetgeving als de verantwoordingskaders van de SV en de ISV-regeling naast elkaar laat bestaan resp. ingevoerd heeft. Na 1-1-2005 is de Stadsvernieuwingsregeling formeel opgeheven en bestaat alleen nog de ISV-regeling.

 

Het restant saldo van de ‘kasreserve stadsvernieuwing’ (SV-fonds) bedroeg per 31 december 2001 ca. € 7,6 miljoen en is daarmee aanmerkelijk lager dan het saldo van eind 2000 (ca. € 10,9 mln. euro). Het saldo is evenwel niet teruggelopen tot € 6,8 miljoen, zoals vorig jaar nog geraamd werd. Dit komt vooral omdat de uitvoering van de herstructureringsplannen voor de Poptahof, DDW en de planvorming in het Doelengebied (met name fase 2b) zich toch nog wat langzamer voltrekt dan verwacht. Daarnaast zijn ook de geraamde gelden voor de bijdrage aan het Brede School programma nog niet uitgegeven. In tegenstelling tot vorig jaar komt het bouwprogramma voor de geplande buurtaccommodaties wel goed op gang. Gezien de nu geraamde totale SV-uitgaven moet er in 2004 een bedrag van ca. € 1,3 miljoen aan lopende verplichtingen naar het ISV-fonds worden overgeheveld.

 

1.3       Samenvatting

 

In de MRSV 2003 - 2004 worden gelet op het financieel beslag van reeds lopende programma’s en projecten en het ontbreken van extra inkomsten, geen nieuwe accenten gelegd in vergelijking met de vorige Meerjarenraming. De financiering van de lopende projecten (Doelengebied, Zuidpoort, Delfgaauwse Weye en Wippolder) is opnieuw geactualiseerd. Daarnaast zijn voor de subsidies de budgetten uit de vorige raming gehandhaafd. In de MRSV 2003 - 2004 is geld gereserveerd voor de bouw van nieuwe buurtaccommodaties, de bevordering van leefbaarheid en herstructurering en de bijdrage aan de vormgeving van het concept van de Brede School. Het restant saldo van de ‘kasreserve stadsvernieuwing’ (SV-fonds) neemt voor het eerst sinds een aantal jaren af: per 31-12-01 bedraagt deze ca. € 7,6 miljoen en is daarmee ongeveer € 3,2 mln. lager dan het saldo van een jaar daarvoor. In totaal wordt in de MRSV 2003 - 2004 gemiddeld ca. € 3,1 miljoen euro per jaar voor ‘staand beleid’, subsidies en voor de aanpak van gebieden en projecten uitgetrokken. De raming van het tempo van uitgaven is daarmee ongeveer even hoog als in de vorige MRSV het geval was. De raming komt per 31 december 2004 uiteindelijk op een negatief saldo van ca. € 1,3 mln. uit. Dit negatief saldo zal worden ‘overgeboekt’ naar het ISV-fonds.

 

HOOFDSTUK 2.                            BESLUITVORMINGSPROCEDURE MRSV 2003 - 2004

 

 

Het tijdpad van de besluitvorming is als volgt:

 

            Vaststelling concept MRSV in college                                                                     01-10-2002

            Concept MRSV ter visie [1])                                                                14-10-2002 tot 28-10-2002

            Inloopspreekuur                                                                                                     16-10-2002

            Vaststelling MRSV in college                                                                                 19-11-2002

            Bespreking MRSV in de commissie Leefbaarheid                                                     03-12-2002

            Vaststelling MRSV in de gemeenteraad                                                                   19-12-2002

 

 

HOOFDSTUK 3.                                 BELEID VOOR DE STADSVERNIEUWING

 

 

3.1       Herstructurering.

 

Voor de Wippolder en Die Delfgaauwse Weye zijn de plannen voor herstructurering in uitvoering. De herstructurering in de Wippolder verloopt volgens planning en de herstructurering van het gebied Die Delfgaauwse Weye fase 2 en 3 is helaas opnieuw vertraagd. Medio 2001 is voor DDW tussen de betrokken partijen weliswaar overeenstemming bereikt over een ‘doorstart’ van het oorspronkelijk herstructureringsplan, maar medio 2002 is gebleken dat ook deze plannen financieel en stedenbouwkundig onuitvoerbaar zijn. Momenteel wordt hierover overlegd met de betrokken corporatie. Voor de Poptahof is de planontwikkeling gestart middels de opstelling van een masterplan dat na een inspraakperiode zal worden vastgesteld. Rond het Minervaplein is een experimentele aanpak in gang gezet, waarbij in samenwerking tussen de gemeente, de corporatie Delftwonen en ontwikkelaar Bohemen bv de bewonersbetrokkenheid via de uitgifte van ‘wijkaandelen’ is georganiseerd teneinde de herinrichting en/of herontwikkeling en het toekomstig beheer van het gebied ter hand te kunnen nemen. Deze aanpak heeft inmiddels vanwege haar vernieuwde karakter eind 2001 een bijdrage gekregen uit het landelijk Innovatieprogramma Stedelijke Vernieuwing (IPSV).

 

Gezien het grote belang van de (toekomstige) leefbaarheid van wijken is zorg over de vertragingen in de herstructurering op zijn plaats. Ook voor de financiële planning van de MRSV is dit een risico, want veel uitgaven moeten voor 1-1-2005 plaatsvinden (anders moeten ze terug naar het Rijk). Het gemeentebestuur spant zich daarom in om in overleg met de betrokken woningcorporaties tot een goede aanpak te komen voor de gehele periode tot en met 2004. Uitgangspunt is en blijft een herstructureringsbeleid te ontwikkelen dat de instemming heeft van zowel de bewoners, de Gemeente Delft,  de woningbouwcorporaties, als overige organisaties en instellingen.

 

3.2       Leefbaarheid

 

Stadsvernieuwingsprojecten dragen in belangrijke mate bij aan de leefbaarheid in wijken. In die zin ligt er een relatie met het wijkgericht werken. Voor alle wijken zijn in dit kader wijkbeschrijvingen tot stand gekomen. Ook zijn wijkplannen en wijkprogramma’s opgesteld. Anno 2002 beschikken alle wijken in Delft over een wijkplan en een jaarlijks te actualiseren wijkprogramma. Via de wijkprogramma’s is en wordt de leefbaarheids-problematiek in kaart gebracht en wordt deze besproken met de belanghebbenden. Voor zover dit leidt tot  voorstellen voor fysieke maatregelen (evt. in combinatie met elders te financieren beheermaatregelen) worden deze projectmatig aangepakt. Daarnaast is in deze MRSV t/m 2003 jaarlijks een bedrag ad
€ 363.000,- gereserveerd voor de zgn. ‘wijkbudgetten’. Ook wordt geld vrijgemaakt voor het lopende programma rond de bouw van nieuwe buurtaccommodaties en voor een verdere implementatie van het Brede School programma, omdat ook deze projecten bij zullen dragen aan een vergroting van de leefbaarheid van wijken.

 

3.3       Subsidies

 

Overeenkomstig de MRSV 2002-2004 wordt ook in de MRSV 2003-2004 voorgesteld het budget voor de gevelaanpak te handhaven op € 68.000,- per jaar, zij het dat het budget gezien de verwevenheid met de monumentenregeling (waarvan het budget € 454.000,- per jaar was) wordt samengevoegd tot een budget ad € 522.000,- per jaar. In het kader van het ‘binnenstadsmanagement’ wordt in deze Meerjarenraming voorts opnieuw gekozen voor de handhaving van de bedrijvensubsidie en de regeling ‘wonen boven winkels’. In verband met de toekomstige aanpak van herstructurering wordt in deze MRSV opnieuw voorgesteld om de subsidiebudgetten voor verhuis- en herinrichtingskosten te handhaven, al begint de aanspraak op deze regeling via claims vanuit de corporaties inmiddels wel op te lopen. Verder zijn er voorbereidingen getroffen om de diverse stadsvernieuwings-subsidieregelingen beter op elkaar af te stemmen, en zijn de (drempel)bedragen aangepast aan de komst van de euro. Tenslotte wordt in deze Meerjarenraming ondanks onderbesteding in 2001 gezien de gemaakte prestatieafspraken met de corporaties opnieuw rekening gehouden met subsidie voor het ‘opplussen’ van corporatiewoningen. Er wordt - samenvattend - in deze MRSV voorgesteld om de bestaande subsidiebudgetten te handhaven.

 

3.4       Overige plannen en activiteiten

 

Het betreft hier de gelden voor de onrendabele top/ Zuidpoort en het Doelengebied/ Binnenstad. De onderdelen Zuidpoort, drainage binnenstad en herontwikkeling Doelengebied zijn in de voorliggende raming geactualiseerd en binnen de daarvoor bestemde uitgavencategorieën ondergebracht (zie hoofdstuk 4 totaaloverzicht). De geraamde voorbereidingskosten worden hierbij in principe reeds ondergebracht. Voor het ontwikkelen en uitvoeren van de in de raming opgenomen nieuwe plannen is (veelal voor de beginfase) een aparte post voorbereidingskosten opgenomen.

 

3.5       Beleid stadsvernieuwing samengevat

 

Er worden in deze MRSV gezien de afbouw van de stadsvernieuwingsregeling geen nieuwe beleidsaccenten gelegd. Voor de komende planperiode wordt in totaal (tot en met 31 december 2004) ongeveer € 7,6 miljoen gereserveerd voor staand beleid en ca. € 2,4 miljoen voor subsidies. De categorie gebieden en projecten levert naar verwachting ca. € 0,6 miljoen op. De reserveringen in de MRSV zijn bedoeld voor de volgende plannen/ activiteiten:

 

·                De lopende herstructureringsplannen voor de Wippolder en Die Delfgaauwse Weye

·                Verplichtingen uit lopende projecten (met name Doelengebied en drainage binnenstad)

·                Handhaving SV-subsidiebudgetten waar onder het opplussen van de woningvoorraad

·                De bevordering van de leefbaarheid in wijken, alsmede de ontwikkeling en uitvoering van nieuwe herstructureringsplannen met name Poptahof en Minervaplein

·                De bouw en inrichting van het lopende nieuwbouwprogramma voor buurtaccommodaties

·                Bijdrage aan een verdere implementatie van het Brede Schoolconcept

·                Een versnelde afdracht in het kader van de onrendabele top ten gunste van de planexploitatie Zuidpoort


 

HOOFDSTUK 4.                                                    TOTAALOVERZICHT MRSV 2003 - 2004

 

 

tabel 1 overzicht inkomsten en uitgaven stadsvernieuwing

 


 


 

 



HOOFDSTUK 5.                                                                        TOELICHTING PER POST

 

 

5.1       UITGAVEN

 

5.1.1     GEBIEDEN EN PROJECTEN

 

POST 1 t/m 3.  BINNENSTAD


 


 tabel 3: raming Binnenstad

 

            2a. Binnenstad: Doelengebied fase 2a

Dit betreft de herontwikkeling van het terrein van de Engbertschool e.o. Bij dit terrein gaat het totaal om 16 woningen, 8 appartementen en 8 ééngezinswoningen. R. Schulze van het bureau Geurts & Schulze heeft het bouwplan ontworpen. De bouw is eind 2001 gestart. Voor fase 2a en fase 2b is Fons Verheyen van architectenbureau Verheyen, Verkoren en de Haan de coördinerend architect. De opgenomen kosten en opbrengsten zijn conform de gemeentelijke exploitatieopzet voor dit gebied.

 

2b. Binnenstad: Doelengebied fase 2b.

Fase 2b betreft het terrein Schuttersveld en het voormalig Waterloopkundig laboratorium. Voor de herontwikkeling van dit terrein ligt er een bouwplan dat uitgaat van 55 nieuw te bouwen woningen, onderverdeeld in 20 appartementen en 35 ééngezinswoningen en een parkeergarage. De bouwwerkzaamheden zijn inmiddels gestart. De opgenomen kosten en opbrengsten zijn conform de gemeentelijke exploitatieopzet voor dit gebied.

                       

           

            2c. Binnenstad: overig

De onder deze post opgenomen kosten houden verband met maatregelen om de grondwateroverlast in het noordoostelijk gedeelte van de binnenstad (Vlamingstraat, Vrouw Jutteland, Rietveld, Pluympot, Schutterstraat, Lakenraam, Fortuinstraat en de Oosterstraat) tegen te gaan. De opgenomen budgetten houden naast uitvoering van enkele in uitvoering zijnde drainagemaatregelen (Raam, Schutterstraat), verband met het in gang zetten van de aanbestedingsprocedure voor de aanleg van drainage in het gehele bovengenoemd gebied, welke overigens tevens via de MR-ISV en de Zomernota gefinancierd zullen worden.

 

POST 4.  IN DE VESTE

 

            Dit zijn de huurinkomsten van het huidig parkeerterrein aan de Gasthuisplaats tot aan het moment dat het parkeren hier wordt opgeheven nadat de parkeervoorzieningen in het project Zuidpoort zijn gerealiseerd. Overeenkomstig het nieuwe Collegewerkprogramma is dit moment naar achteren geschoven ten opzichte van de vorige raming.

 

POST 5.  DIE DELFGAAUWSE WEYE


 

 


   tabel 5: raming Die Delfgaauwse Weye

 

Het herstructureringsplan Die Delfgaauwse Weye (DDW) bestaat uit de volgende fasen:

 

·       Fase I van het plan behelst de bouw van 9 eengezins koopwoningen aan de G. v. Oostenstraat en 53 3-kamer seniorenwoningen aan een atrium (Jan Joostenplein), alsmede groot onderhoud van 144 portiekflats Oostblok eo.

·       Fase II behelst groot onderhoud van 36 woningen en de realisatie van 13 samengevoegde woningen en de renovatie van de onderbouw met o.a. een buurthuis in de zgn. ‘zorgflat’ aan de Bieslandsekade/ van Lodensteynstraat. Verder behelst deze fase de nieuwbouw van 6 eengezins (woon/werk) koopwoningen aan de Odulphusstraat, 16 koopappartementen aan de Staalweg en de bouw rondom de zorgflat van (een supermarkt met) koopwoningen en/of huurwoningen in de dure sector voor senioren. 

·       Fase III tenslotte behelst de nieuwbouw van koop- (en mogelijk ook huur)woningen aan de H. de Keyserweg op de plek waar eind 2001 de flatblokken zijn gesloopt.

 

Fase 1 is inmiddels afgerond. Begin 2002 zijn de 9 eengezins koopwoningen e.o. opgeleverd. Het groot onderhoud aan de bovenwoningen van de zorgflat is inmiddels afgerond, waarna de renovatie van de onderbouw eind 2002 volgt. Het is de bedoeling dat de resterende nieuwbouw van fase 2 en 3 plaatsvindt in een bouwstroom. De laatste woning van deze bouwstroom zal naar verwachting in 2004 zijn opgeleverd. Overleg over deze fasen is nog gaande en zal waarschijnlijk eind 2002 leiden tot nadere besluitvorming. Parallel hieraan onderzoekt de Gemeente Delft de mogelijkheid van marktconforme ontwikkeling van de zuidelijke kopblokken van fase 2 (16 koopappartementen).

De bijbehorende woonomgeving van fase 2 en 3 wordt aansluitend op gereedkoming van deelprojecten opnieuw ingericht. Opgenomen zijn de te verwachten kosten en opbrengsten conform de grondexploitatie van het plangebied.

 

POST 7.  WIPPOLDER


 


tabel 6: raming herstructurering Wippolder

 

De eerste fase van dit herstructureringsproject is afgerond. De start van de 2e fase is gepland in 2003. De kosten ten laste van de reserve stadsvernieuwing houden verband met de gewenste herinrichting van de woonomgeving. Mogelijk volgt aansluitend aan de 2e fase nog een 3e fase. Overleg over deze fasen is gaande.

 

5.1.2     SUBSIDIES

 

POST 8.  BEDRIJVENSUBSIDIE

 

De uitgaven in 2001 zijn zoals verwacht nog steeds iets onder het niveau van het budget (€ 204.000,-, per jaar) gebleven. Gelet op de ontwikkelingen in het kader van het binnenstadsmanagement en de positieve uitwerking op de kwaliteit van de winkelvoorziening in de binnenstad is in deze MRSV opnieuw uitgegaan van handhaving van deze subsidiemogelijkheid. Het niet uitgegeven budget 2001 is een kleine meevaller voor de raming.

 

POST 9.  GEVELAANPAK EN MONUMENTEN

 

Omdat dit in de uitvoering flexibeler is, zijn in deze MRSV de budgetten voor de regeling gevelaanpak en voor monumenten samengevoegd. De regelingen zelf en de hoogtes van afzonderlijke budgetten blijven echter ongewijzigd. Na jaarlijkse onderschrijdingen (meevallers) in de afgelopen jaren is er in 2001 sprake van een toegenomen belangstelling voor de gevelaanpak. Daarnaast heeft een afboeking van lopende verplichtingen plaatsgevonden. Het beslag van de regeling ‘gevelaanpak’ (vanaf het jaar 2000 gesteld op € 68.000,- per jaar) is dan ook veel groter geweest dan verwacht. Er was sprake van een tegenvaller voor de raming van ca. € 84.000,-. Daarnaast zijn ook de uitgaven voor de monumentenregeling in 2001 aanzienlijk gestegen. Dit houdt naast een inhaalslag van verplichtingen in de afgelopen jaren, verband met de toegenomen belangstelling voor deze regeling. Het feit dat bewoners, stichtingen en verenigingen die eigenaar zijn van rijksmonumenten weer gebruik konden maken van de regeling, zal hierbij hebben meegespeeld. Gezien het grote belang van de verbetering van panden in de binnenstad, is het budget voor de komende jaren voor beide regelingen gehandhaafd. De overschrijdingen in 2001 vormen een (grote) tegenvaller voor de raming.

 

Gelet op de ontwikkelingen in het kader van het binnenstadsmanagement en de positieve uitwerking ervan op de kwaliteit van de binnenstad is in deze MRSV opnieuw uitgegaan van handhaving van de subsidie voor gevelaanpak en voor monumenten. De budgetten uit de vorige raming zijn daarbij gehandhaafd. Dit is mogelijk want de ‘inhaalslag’ van lopende verplichtingen in 2001 was slechts eenmalig en drukt derhalve in de komende periode niet meer op het budget. Mochten de uitgaven voor beide regelingen desondanks toenemen, dan zal een (jaarlijkse) subsidiestop worden doorgevoerd om eventuele overschrijding van het totaalbudget te voorkomen.

 

POST 10.  WONEN BOVEN WINKELS

 

In 2001 hebben voor deze regeling weer boekingen plaatsgevonden. Er is sprake van een kleine meevaller. Na 2002 wordt gezien de ontwikkelingen in het kader van het binnenstadsmanagement en de positieve uitwerking op de kwaliteit van de binnenstad het budget ‘wonen boven winkels’ gehandhaafd.

 

POST 11.  VERHUIS- EN HERINRICHTINGSKOSTEN

 

In 2001 is het budget verhuis- en herinrichtingskosten opnieuw, dit keer met ca € 53.000,-, onderschreden. Dit werd met name veroorzaakt doordat herhuisvesting van de bewoners van de Poptahof, waarmee in de vorige raming wel rekening werd gehouden, nog niet is gestart. In deze Meerjarenraming wordt rekening gehouden met de in de vorige MRSV aangegeven budgetten voor 2002 en 2003. Dit in verband met enkele nieuwe plannen (oa. Genestetstraat, C. Boeroestraat en alsnog de Poptahof). Het niet uitgegeven budget 2001 is een meevaller voor de raming. Vanaf 2004 wordt de regeling gefinancierd vanuit de MR-ISV.

 

POST 12.  OPPLUSSEN VAN DE WONINGVOORRAAD

 

Zoals bekend is, hebben zich bij de uitvoering van een experiment om ervaring op te doen met opplussen destijds een aantal knelpunten voorgedaan waardoor een onvoorziene vertraging is opgetreden. Veel van de projecten zijn afgevallen of ernstig vertraagd. Conclusie ten aanzien van de lopende projecten is dat er per 1-1-2005 hooguit 750 woningen zijn opgeplust. Zorgen over het uitvoeringstempo blijven dus op zijn plaats en de Gemeente Delft zal er dan ook bij de corporaties op blijven aandringen dat zoveel mogelijk opgepluste woningen op tijd worden gerealiseerd. Voor een bijdrage aan het opplussen is in deze MRSV in totaal € 590.000,- gereserveerd. Het niet uitgegeven budget 2001 ad € 317.000,- is een (grote) meevaller voor de raming.

 


5.1.3     STAAND BELEID

 

POST 13.  ONRENDABELE TOP


 

 


tabel 7: raming onrendabele top stadsvernieuwing

 

            Zuidpoort

            In totaal is voor het project Zuidpoort vanuit de kasreserve stadsvernieuwing (post onrendabele top) nog €  1,8 miljoen beschikbaar. Het gemeentebestuur heeft begin 2002 besloten tot een vervroegde afdracht van deze bijdrage in 2002, hetgeen in deze raming is verwerkt. Zuidpoort  vormt de laatste grote ontwikkelopgave in de binnenstad. Het programma voor het plangebied Zuidpoort bestaat uit 11.000 m2 verkoopvloeroppervlakte voor winkels, een parkeergarage met 823 bezoekersplaatsen, een bioscoop en enkele horecagelegenheden, waaronder een discotheek. Daarnaast is voorzien in de bouw van ca. 250 appartementen. In het project is ook de verplaatsing van de openbare bibliotheek en kunstcentrum opgenomen. Het Zuidpoortproject is anno 2002 in uitvoering; eind 2001 is begonnen met de bouw van de parkeergarage. Het winkelcentrum in het kerngebied en de onderliggende parkeergarage zal naar verwachting in 2004 in gebruik worden genomen.

 

            Paardenmarkt 1

In combinatie met de nieuwbouw/verbouwplannen aan de Paardenmarkt worden na het gereedkomen van de bouw ter plaatse parkeervoorzieningen uitgebreid en wordt het grachtenprofiel van de Kantoorgracht hersteld waardoor de aanleg van een openbare loop/fietsroute mogelijk wordt. De (ver)bouwplannen zijn echter vertraagd vanwege de afhandeling van bezwaren van omwonenden en van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. De geraamde kosten voor het doortrekken van de kademuur en de aanleg van bestrating, verhoogd met voorbereidingskosten en BTW, worden conform de vorige MRSV ten laste van het Stadsvernieuwingsfonds gebracht, zij het niet in 2001 maar pas in 2004.

 

POST 14.  VOORLICHTING EN INSPRAAK

 

            Deze post heeft betrekking op het organiseren van voorlichtings- en inspraakbijeenkomsten en overige daarmee samenhangende kosten. Het budget dat voorgesteld is in de vorige raming is gezien het huidige uitgavenpatroon gehandhaafd voor de komende jaren.

 

POST 15.  INCIDENTELE VOORZIENINGEN

 

            Deze post is bedoeld voor niet voorziene, kleine uitgaven in SV-gebieden.

 



POST 16.  VOORBEREIDINGSKOSTEN

 

 


tabel 8: voorbereidingskosten stadsvernieuwing

 

De bovenstaande tabel laat een verdeling zien over de diverse meest betrokken vakteams. Het totaalbudget van de vorige MRSV is voor de komende planperiode opgehoogd vanwege de verwachte overschrijding van het budget. Een en ander betreft voorbereidingskosten en overige kosten verband houdende met de voorbereiding van het algemeen beleid rond stadsvernieuwing en van (nieuwe) herstructureringsprojecten.

 

POST 19.  BEVORDERING HERSTRUCTURERING EN LEEFBAARHEID


 

 


            tabel 9: verdeling post bevordering herstructurering en leefbaarheid

 

            Zoals in de vorige Meerjarenramingen reeds was aangekondigd, komen bijdragen ten behoeve van lopende en nog op te starten herstructurerings- en herinrichtingsplannen ten laste van deze categorie. Opgenomen is een raming van de naar verwachting op te nemen kostenposten in verband met nu lopende plannen en projecten. Zo zijn in deze post de afgesproken bijdragen opgenomen voor de zgn. ‘wijkbudgetten’. Ook zijn bijdragen opgenomen voor overeengekomen tegemoetkomingen voor bewoners vanwege de vastgestelde plannen rond de Genestetstraat. Ook zijn de afgesproken investeringen in het openbaar gebied (gemeentelijk deel) en de bijdrage voor organisatiekosten opgenomen in verband met het lopende experiment wijkaandelen Minervaplein. De laatste kosten zijn ten opzichte van de vorige raming opgehoogd in verband met een herijking van gemaakte en nog te verwachten organisatiekosten. Verder wordt een reservering voorzien met betrekking tot voorbereidings- en herinrichtingskosten voor de herstructurering DDW en de Poptahof . De bijdragen voor de Poptahof zijn ten opzichte van de vorige raming enkele jaren naar voren geschoven vanwege de voortgang van het planproces rond het masterplan Poptahof. Tenslotte worden diverse bijdragen voorzien voor de herinrichting van het openbaar gebied rond de nieuwe buurtaccommodaties.

 

POST 20.  UITVOERING BOUWTRAJECTEN BUURTACCOMMODATIES

 

De uitvoering van nieuwbouwtrajecten voor buurtaccommodaties komt op gang. Als eerste is de locatie Wippolder gereed gekomen. De buurtaccommodatie Westerkwartier is inmiddels ook gereed. Voor Sranti is inmiddels de eerste paal geslagen en de bouw van de nieuwe accommodatie in de Poptahof start naar verwachting in het najaar van 2002. Ook de jongerenvoorziening in de Wippolder wordt in 2002 opgeleverd en ingericht. Hierna volgen naar verwachting de Bieslander, Tanthof en de jongerenvoorzieningen in de Kuiperwijk. De bouw van de buurtaccommodaties levert een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van wijken. Om die reden zijn en worden de voorbereidingskosten en een groot deel van de stichtingskosten van het totale programma ten laste gebracht van de reserve stadsvernieuwing (categorie ‘staand beleid’). Vanaf 2003 vindt de financiering plaats via de MR-ISV (categorie ‘themaprogramma leefbaarheid’). Daarnaast vindt medefinanciering plaats vanuit het gemeentelijk investeringsplan (categorie 1 investeringen) en de reserve schoolgebouwen.

 

POST 21.  INRICHTING BUURTACCOMMODATIES

 

Het betreft hier de kosten die verband houden met de inrichting van de nieuw te realiseren buurtaccommodaties. De geraamde inrichtingskosten per locatie zijn opgenomen in de verdeling van de post 'inrichting buurtaccommodaties'. Eind 2000 heeft de inrichting van de buurtaccommodatie Wippolder plaatsgevonden; de overige accommodaties volgen zodra de bouw is afgerond.

 

POST 22.  BIJDRAGE BREDE SCHOOL CONCEPT

 

Onder deze categorie is zoals reeds was voorgesteld in de vorige MRSV een totaalbedrag opgenomen van ca € 1,3 mln. als bijdrage aan de realisatie het Brede School concept in Delft. Onder andere is hiermee de basisschool De Eglantier uitgebreid en aangepast waardoor er buitenschoolse opvang in het schoolgebouw kan plaatsvinden. Verder zal uit deze post maximaal € 907.000,- aan de in 2003 (wanneer de nieuwe buurtaccommodatie in de Poptahof wordt opgeleverd) geplande verplaatsing van de Centrale Opvang worden bijgedragen. Verder wordt rekening gehouden met een bijdrage aan de (ver)bouw van de Jan Vermeerschool op de locatie van de huidige Paulusmavo, ad maximaal € 338.000,-, welk project zal worden medegefinancierd uit de onderwijsbegroting, gelden vanuit de stimulering Brede School en de reserve Grondbedrijf.

 

5.2        INKOMSTEN

 

POST 1 en 2    RIJKSBIJDRAGE en GEMEENTELIJKE BIJDRAGE

 

In 2001 is de laatste Rijksbijdrage ad ca € 0,7 mln. verstrekt. Vanaf 2002 ontvangt Delft geen Rijksbijdrage meer. Per 1 januari 2005 moeten alle niet verplichte middelen uit het SV-fonds aan het Rijk worden terugbetaald. In verband daarmee heeft het gemeentebestuur begin 2002 besloten de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage ad € 341.000,- over te hevelen naar de kasreserve ISV. De gemeentelijke bijdrage is daarom in deze MRSV komen te vervallen. Voor de verdeling van het inmiddels via de provincie ZH verstrekte (en nog te verstrekken) Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) wordt verwezen naar de aparte Meerjarenraming (de MR-ISV).

 

POST 3  RENTE/ PRIJSCOMPENSATIE.

 

            De post rente/ prijscompensatie is overeenkomstig de vorige Meerjarenramingen berekend met de geldende percentages voor 2002 en volgende jaren.

 


 

HOOFDSTUK 6.                                                                                              INSPRAAKPROCEDURE

 

 

Het concept voor de Meerjarenraming Stadsvernieuwing 2002-2004 is van 14 oktober tot en met 25 oktober 2002 ter visie gelegd. Op 16 oktober 2002 is een inloopspreekuur voor belanghebbenden georganiseerd. Een en ander is in de plaatselijke pers bekend gemaakt. Belanghebbenden zijn met deze procedure in de gelegenheid gesteld schriftelijk te reageren, dan wel zijn of haar zienswijze kenbaar te maken.

 

Het inloopspreekuur is niet bezocht. Wel zijn er in het kader van de ter visielegging zienswijzen ingediend door achtereenvolgens Vestia Delft, de Bewonerswerkgroep BinnenstadNoord en door Delftwonen. Daarnaast heeft in een overleg met de gezamenlijke corporaties een presentatie plaatsgevonden van zowel het concept voor de MRSV als het concept voor de MR-ISV.

 

De binnengekomen reacties hebben niet geleid tot wijziging van het voorliggende concept. Voorgesteld wordt de binnengekomen reacties als volgt te beantwoorden:

 

1.       Vestia Delft is, verwijzend naar hun reactie van 25 oktober 2001 op de voorgaande concept meerjarenramingen, teleurgesteld over de invloed die zij heeft kunnen uitoefenen op de besluitvorming. Verder geeft Vestia aan dat in de ramingen volgens hen onvoldoende gemeentelijke (financiële) bijdragen zijn opgenomen om sociale huisvesting in diverse projecten te kunnen realiseren. Hierbij wordt verwezen naar de problematiek rond gebouwd parkeren, grondquotes en proceskosten/capaciteit.

 

            Antwoord:    Aangezien de Rijksbijdrage aan de Delftse stadsvernieuwing met ingang van 2002 is gestopt, kent de MRSV sindsdien weinig vrije beleidsruimte (meer). De beschikbare gelden zijn nodig om te kunnen voldoen aan eerder aangegane verplichtingen en het continueren van het bestaande (subsidie)beleid. Op grond hiervan is er geen ruimte om de gemeentelijke bijdragen aan sociale huisvestingsprojecten op dit moment te verhogen, zoals Vestia dat nodig vindt. Met de corporaties is overeengekomen een discussie op te starten over een mogelijk toekomstige bijdrage van de Gemeente Delft aan nog uit te voeren herstructureringsplannen. Een en ander in het kader van de tussen gemeente en corporaties overeengekomen (maar nog te tekenen) prestatieafspraak no. 23, inhoudende dat corporaties en gemeente afspreken om voor 1 januari 2004 per buurt/wijk/complex concrete afspraken te maken over de inzet van mensen en middelen voor noodzakelijke ingrepen in de woningvoorraad en (het beheer van) de woonomgeving. Hierbij kunnen wat de gemeente betreft de huidige (in de ramingen opgenomen) subsidiebudgetten verhuis- en herinrichtingskosten en opplussen worden betrokken. De financiële vertaling van de prestatieafspraak no. 23 zal met name zijn beslag krijgen in volgende Meerjarenramingen ISV voor de periode 2005-2010. Dit sluit overigens goed aan bij het door Vestia meegestuurde ‘overzicht herstructurering Delft’ van 8 oktober 2002. Wij vinden het tenslotte belangrijk om alle Delftse corporaties in 2004 (net als in 1999) te betrekken bij de opstelling van een nieuw Ontwikkelingsprogramma voor de periode 2005-2015.

 

2.       De Bewonerswerkgroep BinnenstadNoord geeft aan dat in de Meerjarenramingen zou moeten worden aangegeven wanneer en hoe het tekort aan speelgelegenheden voor 10-19 jarigen in de Binnenstad wordt weggewerkt. Verder vraagt de werkgroep aandacht en geld voor de vermindering van riooloverstorten, met name in de binnenstad (vanwege de realisatie van de ‘polder’). Tenslotte wordt tevredenheid uitgesproken over de diverse drainagemaatregelen in de binnenstad, al vraagt men zich wel af waar het geld is gebleven dat in 2002 was uitgetrokken voor de aanleg van de drainage Raam/ Schutterstraat.

 

Antwoord:         In de Binnenstad zijn diverse speelplekken voor jongeren tussen 10 en 19 jaar aanwezig. De wens van bewoners om extra speelplekken te realiseren, valt op zich buiten het bestek van beide Meerjarenramingen. Wel is in de MRSV onder de post ‘herstructurering en leefbaarheid’ een post ‘wijkbudgetten’ opgenomen, waar dergelijke en andere voorzieningen die de leefbaarheid in de wijk kunnen bevorderen, in principe uit kunnen worden betaald. Probleem in de Binnenstad is echter dat er veelal (te) weinig fysieke ruimte aanwezig is om extra speelplekken te realiseren. Dergelijke claims moeten immers altijd worden afgewogen tegen andere claims om ruimte. Het staat de werkgroep echter vrij om in het overleg met de gemeente haalbare locaties voor te stellen. Zodra deze zijn gevonden, kunnen wellicht extra speelvoorzieningen worden gerealiseerd in de Binnenstad.

Voor wat de riooloverstorten betreft, is onlangs in een ander kader dan de Meerjarenramingen, namelijk in het kader van de Zomernota 2003-2005 extra geld (ca. € 7 mln.) beschikbaar gesteld voor de vermindering van het aantal in Delft aanwezige riooloverstorten volgens het geactualiseerde Gemeentelijk Rioleringsplan. Weliswaar moet in het kader van het ISV gezien de monitor 2001 nog nader overleg plaatsvinden met de provincie ZH over de in 2000 vastgelegde (naar nu blijkt wat te hoge) DOP-doelstelling (te weten: 25% minder riooloverstorten in 2005), vast staat nu wel dat in 2006 voldaan zal worden aan de eisen die het Hoogheemraadschap Delfland ter zake stelt. Een verdere terugdringing van het aantal riooloverstorten in de Binnenstad ter plaatse van de ‘afsluiting’, wordt daarnaast in het kader van het Waterplan meegenomen. Het door de werkgroep gesignaleerde probleem met betrekking tot de waterkwaliteit is dus door de Gemeente Delft gesignaleerd en zal worden opgelost. Gezien de vrijgemaakte gelden in het kader van het Rioleringsplan is geen reden voor dit doel geld vrij te maken in de beide Meerjarenramingen.

De gelden voor de aanleg van de drainage Raam/ Schutterstraat tenslotte, zijn in de MRSV opgenomen onder post 3 ‘binnenstad overig’ (zie blz. 7 en 8, concept MRSV 2003-2004).

 

3.       Woningcorporatie Delftwonen spreekt haar teleurstelling uit over het late stadium waarop beide concept Meerjarenramingen ter bespreking met de corporaties beschikbaar is gekomen en verzoekt daarnaast om in het kader van de MR-ISV, themaprogramma Wonen, extra ISV-subsidie vrij te maken voor de herstructurering van Die Delfgaauwse Weye.

 

            Antwoord:       De procedure van totstandkoming van beide Meerjarenramingen is toegelicht aan de corporaties. Het is daarbij helaas niet mogelijk gebleken de gevraagde stukken reeds in de zomer 2002 aan de corporaties toe te zenden, zoals kennelijk door Delftwonen werd verwacht. De stukken zijn evenwel ruim voor de periode van de ter visielegging aan de corporaties toegezonden met het verzoek om een reactie. Zie verder het antwoord onder punt 1.

            Wat de gevraagde extra subsidie voor het DDW-project betreft, wordt opgemerkt dat hier door de Gemeente Delft in het kader van de MRSV in de afgelopen jaren reeds diverse kosten zijn betaald (met name verhuis- en herinrichtingskosten, kosten bouwrijp maken, voorbereidingskosten en BWS-subsidies). Verder is in de MRSV voor de komende periode (onder post 5 ‘Die Delfgaauwse Weye’ en post 19 ‘bevordering herstructurering en leefbaarheid’) voor de periode 2002-2004 in totaal € 874.000,- gereserveerd voor de aanpak van de woonomgeving in het gebied DDW. Daarnaast is door de Gemeente Delft in 2001 aan Delftwonen voor de zorgflat aan de Bieslandsekade reeds een zgn. ‘goedkope Bouwfondslening’ verstrekt. Een extra bijdrage in het kader van de MR-ISV vanwege een thans berekend negatief exploitatieresultaat wordt niet overwogen omdat dit in strijd is met het tot nu toe gehanteerde principe dat via beide Meerjarenramingen geen onrendabele investeringen van marktpartijen of corporaties worden gesubsidieerd.


HOOFDSTUK 7                                                                                               VOLUMEBESLUIT

 

 

Voor 2003 zijn voor subsidies aan derden de volgende bedragen beschikbaar:

 

·       voor gevelaanpak en monumenten                                            522.000,-

·       voor verhuis- en herinrichtingskosten                                        159.000,-

·       voor steun aan bedrijven in aangewezen gebieden                     204.000,-

·       voor wonen boven winkels                                                         15.000,-

·       voor het opplussen van de woningvoorraad                                490.000,-

                                                                                                          -----------------

Totaal volumebesluit                                                                 € 1.390.000,-

 

 


HOOFDSTUK 8.                                                                  TOELICHTING BIJ DE REKENING 2001

 

 


 


 


tabel 9: overzicht rekening stadsvernieuwing 2001

 

 

8.1       Uitgaven MRSV jaarschijf 2001                                                          N = nadeel

                                                                                                                      V = voordeel

            (bedragen afgerond op € 1.000,-)

 

1.         Hooikade-Zuideinde: € 363.000,- V

De uitgaven zijn lager dan de raming. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de in de vorige MRSV opgenomen reservering ad € 363.000,- (ƒ 800.000,-) in verband met een claim van de firma Braat over een eerder uitgevoerde bodemsanering in 2001 niet hoefde te worden uitgekeerd. In november 2001 heeft een taxatie van het voormalige Braatterrein plaatsgevonden in opdracht van de Staat en op basis hiervan worden besprekingen gevoerd tussen de Gemeente Delft, Braat en de Staat. De genoemde claim zal hier mogelijk onderdeel van uitmaken. Het is een risico als de Gemeente Delft het genoemde bedrag alsnog moet uitkeren. Voor de raming is vooralsnog een meevaller ingeboekt.

 

2.         Binnenstad: € 850.000,- N

            De uitvoering van de plannen voor het Doelengebied fase 2a en 2b hebben zoals gemeld in de vorige MRSV’s vertraging opgelopen. Slechts een klein gedeelte van de geprognosticeerde opbrengsten (verkopen) zijn in 2001 gerealiseerd; de rest zal in 2002 volgen. Aangezien de uitgaven voor bouw- en woonrijp maken wel zijn gerealiseerd, is er per saldo voor de MRSV met betrekking tot deze twee projecten sprake van een nadeel van ca. € 900.000,-. Dit is voor de raming echter geen tegenvaller, want de inkomsten worden alsnog in 2002 verwacht. Daarnaast zijn ook in 2001 de uitgevoerde drainagemaatregelen niet ten laste van het stadsvernieuwingsfonds gebracht, hetgeen echter geen meevaller is voor de raming, omdat deze kosten (te weten de drainagemaatregelen Anna Boogerd en een gedeelte van onderzoekskosten drainage binnenstad Noord Oost) doorschuiven naar het boekjaar 2002.

 

4.         In de Veste: € 1.000,- V

            De inkomsten zijn conform de raming (kleine meevaller).

 

6.         Die Delfgaauwse Weye: € 112.000,- V

            Het voordelig saldo houdt verband met de (administratieve verwerking van de) destijds binnengekomen herstructureringssubsidie van het Rijk en het feit dat geplande uitgaven voor herinrichting van het openbaar gebied nog niet behoefden te worden gedaan omdat de bouw is vertraagd. Deze vertraging wordt veroorzaakt door voor Delftwonen (de opdrachtgever) onacceptabele tekorten in de financiering van de woningbouwplannen. De plannen worden momenteel op verzoek van Delftwonen door de architecten in overleg met gemeente en bewoners opnieuw aangepast. Voor de raming is het feit dat uitgaven voor dit project in 2001 niet zijn gedaan geen meevaller, aangezien de kosten doorschuiven naar latere jaren.

 

7.         Wippolder: € 53.000,- N

            Voor dit plan zijn er ondanks het feit dat er geen budget meer was opgenomen in de MRSV nog wat kosten gemaakt in verband met de afronding van het bouw- en woonrijp maken van fase 1. Voor de raming is dit een tegenvaller.

 

            Afgesloten plannen: € 33.000,- N

            Deze post heeft te maken met enkele administratieve boekingen (o.a. energielasten Kloosterkade en Koornmarkt). Dit is een tegenvaller voor de raming.

 

8.         Bedrijvensubsidie: € 16.000,- V

            Er is hier sprake van een ‘onderschrijding’ van de begroting. Dit is een (kleine) meevaller voor de raming. Deze meevaller is aanmerkelijk lager dan in 2000 nog het geval was. Dit laatste houdt verband met het feit dat het uitgavenvolume iets is toegenomen vanwege een eenmalige afboeking van lopende verplichtingen (afgegeven subsidiebeschikkingen over 2001 en voorgaande jaren).

 

9b.       Gevelaanpak: € 84.000,- N

            Het budget voor deze subsidieregeling is in 2001 met meer dan 100% overschreden. Deze tegenvaller heeft vooral te maken met het feit dat in 2001 de lopende verplichtingen (afgegeven subsidiebeschikkingen over 2001 en voorgaande jaren) eenmalig als uitgaven zijn afgeboekt. Het aantal aanvragen voor deze regeling is ongeveer gelijk gebleven, dan wel iets gestegen. Vanwege een actievere benadering van eigenaren door de Gemeente Delft wordt verwacht dat de uitgaven volgend jaar op peil blijven.

 

10.       Wonen boven winkels: € 4.000,- V

            De uitgaven voor deze regeling zijn voor het eerst sinds jaren weer wat toegenomen, maar blijven binnen het budget. Wat resteert, is een kleine meevaller voor de raming.

 

11.       Monumenten: € 245.000,- N

            Het budget voor deze regeling is in 2001 met ca. 50% overschreden. Dit is een grote tegenvaller voor de raming. Dit heeft hier met name echter te maken met het feit dat in 2001 de lopende verplichtingen (afgegeven subsidiebeschikkingen over 2001 en voorgaande jaren) eenmalig als uitgaven zijn afgeboekt. Het aantal aanvragen per jaar is ongeveer gelijk gebleven.

 

12.       Verhuis- en herinrichtingskosten: € 53.000,- V

            Er is (opnieuw) veel minder uitgegeven dan geraamd. Dit houdt vooral verband met de getemporiseerde uitvoering van de herstructurering in de Poptahof. Voor de raming is dit technisch gezien weliswaar een meevaller, maar voor de verhuis- en herinrichtingskosten voor de Poptahof blijven de komende jaren (vanuit de MRSV en de MR-ISV) nog wel subsidies beschikbaar.

 

13.       Opplussen woningvoorraad: € 317.000,- V

            Omdat de uitvoering van opplusplannen door de corporaties nog steeds niet goed op gang komt (ondanks gemaakte prestatieafspraken) is nagenoeg het gehele budget (€ 318.000,-) niet uitgegeven. Dit is een meevaller voor de raming.

 

14.       Onrendabele top: € 97.000,- V

De uitgaven voor Zuidpoort zijn gerealiseerd volgens de raming. Vanwege diverse haalbaarheidsstudies, een planwijziging en aanvullend overleg met Welstand is echter vertraging in de verwachte uitvoering van het plan Paardenmarkt 1 (IPSE ea.) ontstaan. Hierdoor zijn de geraamde uitgaven ad € 94.000,- voor dit project (voor de kademuur en bestrating, te realiseren na de ruwbouw) in 2001 niet gerealiseerd. Ingediende bezwaren kunnen de uitvoering nog verder vertragen. Voor de raming is dit alles echter geen meevaller omdat de genoemde kosten doorschuiven naar een later tijdstip.

 

15.       Voorlichting en inspraak: € 4.000,- V

            De uitgaven zijn lager dan het budget. Voor de raming betekent dit een kleine meevaller.

 

16        Incidentele voorzieningen: € 7.000,- V

            Er zijn geen uitgaven geweest. Dit betekent een kleine meevaller voor de raming.

 

17.       Voorbereidingskosten: € 53.000,- V

            Er is minder uitgegeven dan geraamd. De onderschrijding houdt verband met het feit dat de vakteams BTM, IB, RO en Grond minder dan verwacht een beroep hoefden te doen op deze post. Voor de raming is dit een meevaller.

 

19.       Overige kosten: € 23.000,- N

            Dit houdt verband met enkele verrekeningen. Dit betekent een tegenvaller voor de MRSV.

 

20.       Aankoop scholen en kerken

            De uitgaven zijn conform de raming.

 

21.       Bevordering herstructurering en leefbaarheid: € 102.000,- V

            De voor deze post geplande uitgaven (te weten wijkbudgetten, organisatiekosten Minervaplein en herinrichting the Culture) zijn volgens de raming gerealiseerd. De proceskosten met betrekking tot de Genestetstraat, herinrichtingskosten speelplek Koningsveld en de bijdrage aan de verplaatsing van Prins/ Koolschijn zijn in 2001 niet ten laste van deze post gekomen. Daar staat tegenover dat de kosten van de sanering en herinrichting Uitweg eo. om administratieve redenen wel op deze post zijn geboekt, hoewel hiervoor niets geraamd was. Per saldo is er sprake van een ‘onderschrijding’, maar geen meevaller voor de raming omdat met name de voor 2001 geraamde proceskosten Genestetstraat ad € 127.000,- doorschuiven naar het budgetjaar 2002.

 

23.       Uitvoering bouwtrajecten buurtaccommodaties: € 131.000,- N

            De uitvoering komt op gang. Er is sprake van overschrijding van het budget met ca 14%. Dit houdt met name verband met de bouw van de buurtaccommodatie in het Westerkwartier, waarvan de kosten iets ‘sneller’ geboekt zijn dan geraamd. Dit is voor de raming echter geen tegenvaller omdat de overschrijding gecompenseerd wordt in komende jaren.

 

24.       Inrichting buurtaccommodaties: € 212.000,- V

Omdat er in 2001 geen gereed gekomen buurtaccommodaties zijn ingericht (wel in 2000 resp. 2002), schuift het budget door naar latere jaren. Voor de raming is dit dus geen meevaller.

 

25.       Bijdrage Vensterschool (Brede School concept): € 905.000,- V

            De verplaatsing van de Centrale Opvang van de Glenn Millerstraat naar de nieuw te bouwen buurtaccommodatie in de Poptahof heeft nog niet plaatsgevonden. Dit is de belangrijkste oorzaak van het feit dat de feitelijke uitgaven achterblijven bij de raming. Dit is echter geen meevaller, omdat deze kosten in dit geval doorschuiven naar 2003.

 

8.2       Inkomsten MRSV jaarschijf 2001

 

1.         Rijksbijdrage WSDV

Inkomsten zijn conform de raming. In 2001 werd de laatste Rijksbijdrage betaald aan de Gemeente Delft.

 

2.         Gemeentelijke bijdrage

            Conform de raming.

 

3.         Rente/ prijscompensatie: € 10.000,-

            Omdat er iets meer ‘in kas’ is gebleven dan geraamd, is er ook meer rente/ prijscompensatie ontvangen. Dit is een kleine meevaller voor de raming.

 


Colofon

 

Uitgave                         Gemeente Delft,

                                   Cluster Wijk- en Stadszaken

                                   Sector Wijkzaken en Projecten

                                   Vakteam Projecten

                                   december 2002

 

Realisatie                     Gemeente Delft (binnenwerk), Klats (kaft)

 

Druk                            Combiwerk, Delft

                                   Oplage 100 stuks

 

Informatie                     Wijkzaken en Projecten,

                                   ir P.A.M. (Peter) de Jong,

                                   tel.   (015) 2602508, 2602774

                                   bezoekadres: Barbarasteeg 2, Delft

                                   postadres:      Postbus 340, 2600 AH Delft

                                   emailadres:    pdjong@delft.nl

                                   site:              www.gemeentedelft.info

 

Copyright                      Gemeente Delft

                       



[1]              Belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld tijdens de ter visielegging   schriftelijk te reageren, dan wel zijn of haar reactie kenbaar te maken tijdens het inloopspreekuur.