Meerjarenraming
Stadsvernieuwing 2003 - 2004
Inhoudsopgave Pag.
Hoofdstuk 1.
Inleiding 2
1.1 Waarom
deze Meerjarenraming........................................................ 2
1.2 Bijdragen
voor stadsvernieuwing en stedelijke vernieuwing...…… 2
1.3 Samenvatting.................................................................................... 2
Hoofdstuk 2. Besluitvormingsprocedure
MRSV 2003-2004 3
Hoofdstuk 3.
Beleid voor de stadsvernieuwing 3
3.1 Herstructurering................................................................................. 3
3.2 Leefbaarheid...................................................................................... 4
3.3 Subsidies
.......................................................................................... 4
3.4 Overige
plannen en activiteiten......................................................... 4
3.5 Beleid
stadsvernieuwing samengevat................................................ 4
Hoofdstuk 4.
Totaaloverzicht MRSV 2003 - 2004 6
Hoofdstuk 5.
Toelichting per post 7
5.1 Uitgaven.............................................................................................. 7
5.1.1 Gebieden en
Projecten............................................................. 7
5.1.2 Subsidies.................................................................................. 9
5.1.3 Staand
beleid........................................................................... 11
5.2. Inkomsten............................................................................................ 14
Hoofdstuk 6.
Inspraakprocedure 15
Hoofdstuk 7.
Volumebesluit 17
Hoofdstuk 8.
Toelichting bij de rekening 2001 18
8.1 Uitgaven..................................................................................................... 19
8.2 Inkomsten................................................................................................... 21
HOOFDSTUK 1. INLEIDING
1.1 Waarom deze Meerjarenraming
De Delftse stadsvernieuwingsopgave wordt
jaarlijks vastgelegd in de Meerjarenraming Stadsvernieuwing (MRSV) en in een
bijbehorend verdeelbesluit. De ontwikkelingen op hoofdlijnen van de subcircuits
(waaronder het stadsvernieuwingsfonds) vormen integraal onderdeel van de
Zomernota en daarmee van de begrotingscyclus van de gemeente. Na vaststelling
van de Zomernota vindt de uitwerking van het subcircuit stadsvernieuwing plaats
via de vaststelling van de MRSV. De laatste Meerjarenraming (de MRSV 2002-2004)
is door de raad vastgesteld op 20 december 2001. De voorliggende raming
borduurt voort op de prioriteiten uit de vorige raming en kan gelet op de
steeds beperktere wijzigingsmogelijkheden gezien worden als een ‘technische
actualisatie’ van de MRSV 2002-2004. De voorliggende Meerjarenraming behelst
niet de gebruikelijke periode van vijf maar twee jaar, omdat op
31 december 2004 de kasreserve stadsvernieuwing conform de regelgeving van het
Rijk wordt opgeheven.
1.2 Bijdrage voor de stadsvernieuwing en
stedelijke vernieuwing
In 2001 heeft
het Rijk zoals aangekondigd voor het laatst aan de Delftse stadsvernieuwing
bijgedragen, en wel met een bijdrage van ca € 0,7 miljoen. Hiertegenover staan
uitgaven in dat jaar van ca € 4,5 miljoen. Eind 2004 moeten gemeenten hun
stadsvernieuwingsgelden besteed dan wel verplicht hebben. Naast de SV-bijdrage heeft het Rijk
in 2000 het ‘Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing’ (afgekort ‘ISV’) ingesteld met de inwerkingtreding van de wet
Stedelijke Vernieuwing (en de bijbehorende Invoeringswet). Delft ontvangt de
hiermee verband houdende ISV-voorschotten sinds die tijd van de provincie Zuid
Holland. Om voor het ISV in
aanmerking te komen heeft Delft in 2000 het Delfts Ontwikkelingsprogramma (DOP)
vastgesteld en ingediend. Kortheidshalve wordt voor de besteding van de
ISV-gelden verwezen naar de (toelichting van de) separaat vast te stellen
Meerjarenraming Stedelijke Vernieuwing (MR-ISV 2002-2004). Er is opnieuw
gekozen voor een gescheiden vaststelling van beide Meerjarenramingen omdat het
Rijk zowel de wetgeving als de verantwoordingskaders van de SV en de
ISV-regeling naast elkaar laat bestaan resp. ingevoerd heeft. Na 1-1-2005 is de
Stadsvernieuwingsregeling formeel opgeheven en bestaat alleen nog de
ISV-regeling.
Het restant saldo van de ‘kasreserve
stadsvernieuwing’ (SV-fonds) bedroeg per 31 december 2001 ca. € 7,6 miljoen en
is daarmee aanmerkelijk lager dan het saldo van eind 2000 (ca. € 10,9 mln.
euro). Het saldo is evenwel niet teruggelopen tot € 6,8 miljoen, zoals vorig
jaar nog geraamd werd. Dit komt vooral omdat de uitvoering van de
herstructureringsplannen voor de Poptahof, DDW en de planvorming in het
Doelengebied (met name fase 2b) zich toch nog wat langzamer voltrekt dan
verwacht. Daarnaast zijn ook de geraamde gelden voor de bijdrage aan het Brede
School programma nog niet uitgegeven. In tegenstelling tot vorig jaar komt het
bouwprogramma voor de geplande buurtaccommodaties wel goed op gang. Gezien de
nu geraamde totale SV-uitgaven moet er in 2004 een bedrag van ca. € 1,3 miljoen
aan lopende verplichtingen naar het ISV-fonds worden overgeheveld.
1.3 Samenvatting
In de MRSV 2003 - 2004 worden gelet
op het financieel beslag van reeds lopende programma’s en projecten en het
ontbreken van extra inkomsten, geen nieuwe accenten gelegd in vergelijking met
de vorige Meerjarenraming. De financiering van de lopende projecten
(Doelengebied, Zuidpoort, Delfgaauwse Weye en Wippolder) is opnieuw
geactualiseerd. Daarnaast zijn voor de subsidies de budgetten uit de vorige
raming gehandhaafd. In de MRSV 2003 - 2004 is geld gereserveerd voor de bouw
van nieuwe buurtaccommodaties, de bevordering van leefbaarheid en
herstructurering en de bijdrage aan de vormgeving van het concept van de Brede
School. Het restant saldo van de ‘kasreserve stadsvernieuwing’ (SV-fonds) neemt
voor het eerst sinds een aantal jaren af: per 31-12-01 bedraagt deze ca. € 7,6
miljoen en is daarmee ongeveer € 3,2 mln. lager dan het saldo van een jaar
daarvoor. In totaal wordt in de MRSV 2003 - 2004 gemiddeld ca. € 3,1 miljoen
euro per jaar voor ‘staand beleid’, subsidies en voor de aanpak van gebieden en
projecten uitgetrokken. De raming van het tempo van uitgaven is daarmee
ongeveer even hoog als in de vorige MRSV het geval was. De raming komt per 31
december 2004 uiteindelijk op een negatief saldo van ca. € 1,3 mln. uit. Dit
negatief saldo zal worden ‘overgeboekt’ naar het ISV-fonds.
HOOFDSTUK 2. BESLUITVORMINGSPROCEDURE
MRSV 2003 - 2004
Het tijdpad van de besluitvorming is als volgt:
Vaststelling
concept MRSV in college 01-10-2002
Concept
MRSV ter visie [1]) 14-10-2002
tot 28-10-2002
Inloopspreekuur 16-10-2002
Vaststelling
MRSV in college 19-11-2002
Bespreking
MRSV in de commissie Leefbaarheid 03-12-2002
Vaststelling
MRSV in de gemeenteraad 19-12-2002
HOOFDSTUK 3. BELEID VOOR DE STADSVERNIEUWING
3.1 Herstructurering.
Voor de Wippolder en Die Delfgaauwse
Weye zijn de plannen voor herstructurering in uitvoering. De herstructurering
in de Wippolder verloopt volgens planning en de herstructurering van het gebied
Die Delfgaauwse Weye fase 2 en 3 is helaas opnieuw vertraagd. Medio 2001 is
voor DDW tussen de betrokken partijen weliswaar overeenstemming bereikt over
een ‘doorstart’ van het oorspronkelijk herstructureringsplan, maar medio 2002
is gebleken dat ook deze plannen financieel en stedenbouwkundig onuitvoerbaar
zijn. Momenteel wordt hierover overlegd met de betrokken corporatie. Voor de
Poptahof is de planontwikkeling gestart middels de opstelling van een
masterplan dat na een inspraakperiode zal worden vastgesteld. Rond het
Minervaplein is een experimentele aanpak in gang gezet, waarbij in samenwerking
tussen de gemeente, de corporatie Delftwonen en ontwikkelaar Bohemen bv de
bewonersbetrokkenheid via de uitgifte van ‘wijkaandelen’ is georganiseerd teneinde
de herinrichting en/of herontwikkeling en het toekomstig beheer van het gebied
ter hand te kunnen nemen. Deze aanpak heeft inmiddels vanwege haar vernieuwde
karakter eind 2001 een bijdrage gekregen uit het landelijk Innovatieprogramma
Stedelijke Vernieuwing (IPSV).
Gezien het grote belang van de
(toekomstige) leefbaarheid van wijken is zorg over de vertragingen in de
herstructurering op zijn plaats. Ook voor de financiële planning van de MRSV is
dit een risico, want veel uitgaven moeten voor 1-1-2005 plaatsvinden (anders
moeten ze terug naar het Rijk). Het gemeentebestuur spant zich daarom in om in
overleg met de betrokken woningcorporaties tot een goede aanpak te komen voor
de gehele periode tot en met 2004. Uitgangspunt is en blijft een herstructureringsbeleid
te ontwikkelen dat de instemming heeft van zowel de bewoners, de Gemeente
Delft, de woningbouwcorporaties, als
overige organisaties en instellingen.
3.2 Leefbaarheid
Stadsvernieuwingsprojecten dragen in
belangrijke mate bij aan de leefbaarheid in wijken. In die zin ligt er een
relatie met het wijkgericht werken. Voor alle wijken zijn in dit kader
wijkbeschrijvingen tot stand gekomen. Ook zijn wijkplannen en wijkprogramma’s
opgesteld. Anno 2002 beschikken alle wijken in Delft over een wijkplan en een
jaarlijks te actualiseren wijkprogramma. Via de wijkprogramma’s is en wordt de
leefbaarheids-problematiek in kaart gebracht en wordt deze besproken met de
belanghebbenden. Voor zover dit leidt tot
voorstellen voor fysieke maatregelen (evt. in combinatie met elders te
financieren beheermaatregelen) worden deze projectmatig aangepakt. Daarnaast is
in deze MRSV t/m 2003 jaarlijks een bedrag ad
€ 363.000,- gereserveerd voor de zgn. ‘wijkbudgetten’. Ook wordt geld
vrijgemaakt voor het lopende programma rond de bouw van nieuwe
buurtaccommodaties en voor een verdere implementatie van het Brede School
programma, omdat ook deze projecten bij zullen dragen aan een vergroting van de
leefbaarheid van wijken.
3.3 Subsidies
Overeenkomstig de MRSV 2002-2004
wordt ook in de MRSV 2003-2004 voorgesteld het budget voor de gevelaanpak te
handhaven op € 68.000,- per jaar, zij het dat het budget gezien de verwevenheid
met de monumentenregeling (waarvan het budget € 454.000,- per jaar was) wordt
samengevoegd tot een budget ad € 522.000,- per jaar. In het kader van het
‘binnenstadsmanagement’ wordt in deze Meerjarenraming voorts opnieuw gekozen
voor de handhaving van de bedrijvensubsidie en de regeling ‘wonen boven
winkels’. In verband met de toekomstige aanpak van herstructurering wordt in
deze MRSV opnieuw voorgesteld om de subsidiebudgetten voor verhuis- en
herinrichtingskosten te handhaven, al begint de aanspraak op deze
regeling via claims vanuit de corporaties inmiddels wel op te lopen. Verder
zijn er voorbereidingen getroffen om de diverse
stadsvernieuwings-subsidieregelingen beter op elkaar af te stemmen, en zijn de
(drempel)bedragen aangepast aan de komst van de euro. Tenslotte wordt in deze
Meerjarenraming ondanks onderbesteding in 2001 gezien de gemaakte
prestatieafspraken met de corporaties opnieuw rekening gehouden met subsidie
voor het ‘opplussen’ van
corporatiewoningen. Er wordt - samenvattend - in deze MRSV voorgesteld om de
bestaande subsidiebudgetten te handhaven.
3.4 Overige plannen en
activiteiten
Het betreft hier de gelden voor de
onrendabele top/ Zuidpoort en het Doelengebied/ Binnenstad. De onderdelen
Zuidpoort, drainage binnenstad en herontwikkeling Doelengebied zijn in de
voorliggende raming geactualiseerd en binnen de daarvoor bestemde
uitgavencategorieën ondergebracht (zie hoofdstuk 4 totaaloverzicht). De
geraamde voorbereidingskosten worden hierbij in principe reeds ondergebracht.
Voor het ontwikkelen en uitvoeren van de in de raming opgenomen nieuwe plannen
is (veelal voor de beginfase) een aparte post voorbereidingskosten opgenomen.
3.5 Beleid stadsvernieuwing
samengevat
Er worden in deze MRSV gezien de
afbouw van de stadsvernieuwingsregeling geen nieuwe beleidsaccenten gelegd. Voor de komende planperiode wordt in totaal (tot en met 31
december 2004) ongeveer € 7,6 miljoen gereserveerd voor staand beleid en ca. € 2,4 miljoen voor subsidies. De categorie gebieden en
projecten levert naar verwachting ca. € 0,6 miljoen op. De reserveringen
in de MRSV zijn bedoeld voor de volgende plannen/ activiteiten:
·
De
lopende herstructureringsplannen voor de Wippolder en Die Delfgaauwse Weye
·
Verplichtingen
uit lopende projecten (met name Doelengebied en drainage binnenstad)
·
Handhaving
SV-subsidiebudgetten waar onder het opplussen van de woningvoorraad
·
De
bevordering van de leefbaarheid in wijken, alsmede de ontwikkeling en
uitvoering van nieuwe herstructureringsplannen met name Poptahof en Minervaplein
·
De
bouw en inrichting van het lopende nieuwbouwprogramma voor buurtaccommodaties
·
Bijdrage
aan een verdere implementatie van het Brede Schoolconcept
·
Een
versnelde afdracht in het kader van de onrendabele top ten gunste van de
planexploitatie Zuidpoort
HOOFDSTUK 4. TOTAALOVERZICHT MRSV 2003
- 2004
tabel 1 overzicht inkomsten en uitgaven
stadsvernieuwing
HOOFDSTUK
5.
TOELICHTING PER POST
5.1 UITGAVEN
5.1.1 GEBIEDEN
EN PROJECTEN
tabel 3:
raming Binnenstad
2a.
Binnenstad: Doelengebied fase 2a
Dit betreft de herontwikkeling van
het terrein van de Engbertschool e.o. Bij dit terrein gaat het totaal om 16
woningen, 8 appartementen en 8 ééngezinswoningen. R. Schulze van het bureau
Geurts & Schulze heeft het bouwplan ontworpen. De bouw is eind 2001
gestart. Voor fase 2a en fase 2b is Fons Verheyen van architectenbureau
Verheyen, Verkoren en de Haan de coördinerend architect. De opgenomen kosten en
opbrengsten zijn conform de gemeentelijke exploitatieopzet voor dit gebied.
2b. Binnenstad: Doelengebied fase 2b.
Fase 2b betreft het terrein
Schuttersveld en het voormalig Waterloopkundig laboratorium. Voor de
herontwikkeling van dit terrein ligt er een bouwplan dat uitgaat van 55 nieuw
te bouwen woningen, onderverdeeld in 20 appartementen en 35 ééngezinswoningen
en een parkeergarage. De bouwwerkzaamheden zijn inmiddels gestart. De opgenomen
kosten en opbrengsten zijn conform de gemeentelijke exploitatieopzet voor dit
gebied.
2c.
Binnenstad: overig
De onder deze
post opgenomen kosten houden verband met maatregelen om de grondwateroverlast
in het noordoostelijk gedeelte van de binnenstad (Vlamingstraat, Vrouw
Jutteland, Rietveld, Pluympot, Schutterstraat, Lakenraam, Fortuinstraat en de
Oosterstraat) tegen te gaan. De opgenomen budgetten houden naast uitvoering van
enkele in uitvoering zijnde drainagemaatregelen (Raam, Schutterstraat), verband
met het in gang zetten van de aanbestedingsprocedure voor de aanleg van
drainage in het gehele bovengenoemd gebied, welke overigens tevens via de
MR-ISV en de Zomernota gefinancierd zullen worden.
POST 4. IN DE VESTE
Dit zijn de huurinkomsten van het
huidig parkeerterrein aan de Gasthuisplaats tot aan het moment dat het parkeren
hier wordt opgeheven nadat de parkeervoorzieningen in het project Zuidpoort
zijn gerealiseerd. Overeenkomstig het nieuwe Collegewerkprogramma is dit moment
naar achteren geschoven ten opzichte van de vorige raming.
POST 5. DIE
DELFGAAUWSE WEYE
tabel 5:
raming Die Delfgaauwse Weye
Het
herstructureringsplan Die Delfgaauwse Weye (DDW) bestaat uit de volgende fasen:
·
Fase I van het plan
behelst de bouw van 9 eengezins koopwoningen aan de G. v. Oostenstraat en 53
3-kamer seniorenwoningen aan een atrium (Jan Joostenplein), alsmede groot
onderhoud van 144 portiekflats Oostblok eo.
·
Fase II behelst groot
onderhoud van 36 woningen en de realisatie van 13 samengevoegde woningen en de
renovatie van de onderbouw met o.a. een buurthuis in de zgn. ‘zorgflat’ aan de
Bieslandsekade/ van Lodensteynstraat. Verder behelst deze fase de nieuwbouw van
6 eengezins (woon/werk) koopwoningen aan de Odulphusstraat, 16
koopappartementen aan de Staalweg en de bouw rondom de zorgflat van (een
supermarkt met) koopwoningen en/of huurwoningen in de dure sector voor
senioren.
·
Fase III tenslotte
behelst de nieuwbouw van koop- (en mogelijk ook huur)woningen aan de H. de
Keyserweg op de plek waar eind 2001 de flatblokken zijn gesloopt.
Fase 1 is inmiddels afgerond. Begin
2002 zijn de 9 eengezins koopwoningen e.o. opgeleverd. Het groot onderhoud aan
de bovenwoningen van de zorgflat is inmiddels afgerond, waarna de renovatie van
de onderbouw eind 2002 volgt. Het is de bedoeling dat de resterende nieuwbouw
van fase 2 en 3 plaatsvindt in een bouwstroom. De laatste woning van deze
bouwstroom zal naar verwachting in 2004 zijn opgeleverd. Overleg over deze
fasen is nog gaande en zal waarschijnlijk eind 2002 leiden tot nadere besluitvorming.
Parallel hieraan onderzoekt de Gemeente Delft de mogelijkheid van marktconforme
ontwikkeling van de zuidelijke kopblokken van fase 2 (16 koopappartementen).
De bijbehorende woonomgeving van fase 2 en 3 wordt aansluitend op gereedkoming van
deelprojecten opnieuw ingericht. Opgenomen zijn de te verwachten kosten en opbrengsten
conform de grondexploitatie van het plangebied.
POST
7. WIPPOLDER
tabel
6: raming herstructurering Wippolder
De eerste fase van dit
herstructureringsproject is afgerond. De start van de 2e fase is
gepland in 2003. De kosten ten laste van de reserve stadsvernieuwing houden
verband met de gewenste herinrichting van de woonomgeving. Mogelijk volgt
aansluitend aan de 2e fase nog een 3e fase. Overleg over
deze fasen is gaande.
5.1.2 SUBSIDIES
POST
8. BEDRIJVENSUBSIDIE
De uitgaven in 2001 zijn zoals verwacht
nog steeds iets onder het niveau van het budget (€ 204.000,-, per jaar)
gebleven. Gelet op de ontwikkelingen in het kader van het binnenstadsmanagement
en de positieve uitwerking op de kwaliteit van de winkelvoorziening in de
binnenstad is in deze MRSV opnieuw uitgegaan van handhaving van deze
subsidiemogelijkheid.
Het niet uitgegeven budget 2001 is een kleine meevaller voor de raming.
POST
9. GEVELAANPAK EN MONUMENTEN
Omdat dit in de uitvoering flexibeler
is, zijn in deze MRSV de budgetten voor de regeling gevelaanpak en voor
monumenten samengevoegd. De regelingen zelf en de hoogtes van afzonderlijke
budgetten blijven echter ongewijzigd. Na jaarlijkse onderschrijdingen (meevallers)
in de afgelopen jaren is er in 2001 sprake van een toegenomen belangstelling
voor de gevelaanpak. Daarnaast heeft een afboeking van lopende verplichtingen
plaatsgevonden. Het beslag van de regeling ‘gevelaanpak’ (vanaf het jaar 2000
gesteld op € 68.000,- per jaar) is dan ook veel groter geweest dan verwacht. Er
was sprake van een tegenvaller voor de raming van ca. € 84.000,-. Daarnaast
zijn ook de uitgaven voor de monumentenregeling in 2001 aanzienlijk gestegen.
Dit houdt naast een inhaalslag van verplichtingen in de afgelopen jaren,
verband met de toegenomen belangstelling voor deze regeling. Het feit dat
bewoners, stichtingen en verenigingen die eigenaar zijn van rijksmonumenten
weer gebruik konden maken van de regeling, zal hierbij hebben meegespeeld.
Gezien het grote belang van de verbetering van panden in de binnenstad, is het
budget voor de komende jaren voor beide regelingen gehandhaafd. De overschrijdingen in 2001 vormen
een (grote) tegenvaller voor de raming.
Gelet op de ontwikkelingen in het kader
van het binnenstadsmanagement en de positieve uitwerking ervan op de kwaliteit
van de binnenstad is in deze MRSV opnieuw uitgegaan van handhaving van de
subsidie voor gevelaanpak en voor monumenten. De budgetten uit de vorige raming
zijn daarbij gehandhaafd. Dit is mogelijk want de ‘inhaalslag’ van lopende
verplichtingen in 2001 was slechts eenmalig en drukt derhalve in de komende
periode niet meer op het budget. Mochten de uitgaven voor beide regelingen
desondanks toenemen, dan zal een (jaarlijkse) subsidiestop worden doorgevoerd
om eventuele overschrijding van het totaalbudget te voorkomen.
POST
10. WONEN BOVEN WINKELS
In 2001 hebben voor deze regeling weer boekingen
plaatsgevonden. Er is sprake van een kleine meevaller. Na 2002 wordt gezien de ontwikkelingen in het kader van het
binnenstadsmanagement en de positieve uitwerking op de kwaliteit van de
binnenstad het budget ‘wonen boven winkels’ gehandhaafd.
POST
11. VERHUIS- EN HERINRICHTINGSKOSTEN
In 2001 is het budget verhuis- en
herinrichtingskosten opnieuw, dit keer met ca € 53.000,-, onderschreden. Dit
werd met name veroorzaakt doordat herhuisvesting van de bewoners van de
Poptahof, waarmee in de vorige raming wel rekening werd gehouden, nog niet is
gestart. In deze Meerjarenraming wordt rekening gehouden met de in de vorige
MRSV aangegeven budgetten voor 2002 en 2003. Dit in verband met enkele nieuwe
plannen (oa. Genestetstraat, C. Boeroestraat en alsnog de Poptahof). Het niet uitgegeven budget 2001 is
een meevaller voor de raming. Vanaf 2004
wordt de regeling gefinancierd vanuit de MR-ISV.
POST 12.
OPPLUSSEN VAN DE WONINGVOORRAAD
Zoals bekend is, hebben zich bij de uitvoering van een experiment
om ervaring op te doen met opplussen destijds een aantal knelpunten voorgedaan
waardoor een onvoorziene vertraging is opgetreden. Veel van de projecten zijn
afgevallen of ernstig vertraagd. Conclusie ten aanzien van de lopende projecten
is dat er per 1-1-2005 hooguit 750 woningen zijn opgeplust. Zorgen over het
uitvoeringstempo blijven dus op zijn plaats en de Gemeente Delft zal er dan ook
bij de corporaties op blijven aandringen dat zoveel mogelijk opgepluste
woningen op tijd worden gerealiseerd. Voor een bijdrage aan het opplussen is in
deze MRSV in totaal € 590.000,- gereserveerd. Het niet uitgegeven budget 2001
ad € 317.000,- is een (grote) meevaller voor de raming.
5.1.3 STAAND BELEID
POST
13. ONRENDABELE TOP
tabel
7: raming onrendabele top stadsvernieuwing
Zuidpoort
In totaal is voor het project
Zuidpoort vanuit de kasreserve stadsvernieuwing (post onrendabele top) nog € 1,8 miljoen beschikbaar. Het gemeentebestuur
heeft begin 2002 besloten tot een vervroegde afdracht van deze bijdrage in
2002, hetgeen in deze raming is verwerkt. Zuidpoort vormt de
laatste grote ontwikkelopgave in de binnenstad. Het programma voor het
plangebied Zuidpoort bestaat uit 11.000 m2 verkoopvloeroppervlakte voor
winkels, een parkeergarage met 823 bezoekersplaatsen, een bioscoop en enkele
horecagelegenheden, waaronder een discotheek. Daarnaast is voorzien in de bouw
van ca. 250 appartementen. In het project is ook de verplaatsing van de
openbare bibliotheek en kunstcentrum opgenomen. Het Zuidpoortproject is anno
2002 in uitvoering; eind 2001 is begonnen met de bouw van de parkeergarage. Het
winkelcentrum in het kerngebied en de onderliggende parkeergarage zal naar
verwachting in 2004 in gebruik worden genomen.
Paardenmarkt
1
In combinatie met de
nieuwbouw/verbouwplannen aan de Paardenmarkt worden na het gereedkomen van de
bouw ter plaatse parkeervoorzieningen uitgebreid en wordt het grachtenprofiel
van de Kantoorgracht hersteld waardoor de aanleg van een openbare
loop/fietsroute mogelijk wordt. De (ver)bouwplannen zijn echter vertraagd
vanwege de afhandeling van bezwaren van omwonenden en van de Rijksdienst voor
de Monumentenzorg. De geraamde kosten voor het doortrekken van de kademuur en
de aanleg van bestrating, verhoogd met voorbereidingskosten en BTW, worden
conform de vorige MRSV ten laste van het Stadsvernieuwingsfonds gebracht, zij
het niet in 2001 maar pas in 2004.
POST
14. VOORLICHTING EN INSPRAAK
Deze post heeft betrekking op het
organiseren van voorlichtings- en inspraakbijeenkomsten en overige daarmee
samenhangende kosten. Het budget dat voorgesteld is in de vorige raming is
gezien het huidige uitgavenpatroon gehandhaafd voor de komende jaren.
POST 15.
INCIDENTELE VOORZIENINGEN
Deze post is bedoeld voor niet
voorziene, kleine uitgaven in SV-gebieden.
POST 16.
VOORBEREIDINGSKOSTEN
tabel
8: voorbereidingskosten stadsvernieuwing
De bovenstaande tabel laat een
verdeling zien over de diverse meest betrokken vakteams. Het totaalbudget van
de vorige MRSV is voor de komende planperiode opgehoogd vanwege de verwachte
overschrijding van het budget. Een en ander betreft voorbereidingskosten en
overige kosten verband houdende met de voorbereiding van het algemeen beleid
rond stadsvernieuwing en van (nieuwe) herstructureringsprojecten.
POST
19. BEVORDERING HERSTRUCTURERING EN
LEEFBAARHEID
tabel
9: verdeling post bevordering herstructurering en leefbaarheid
Zoals in de vorige Meerjarenramingen
reeds was aangekondigd, komen bijdragen ten behoeve van lopende en nog op te
starten herstructurerings- en herinrichtingsplannen ten laste van deze
categorie. Opgenomen is een raming van de naar verwachting op te nemen
kostenposten in verband met nu lopende plannen en projecten. Zo zijn in deze
post de afgesproken bijdragen opgenomen voor de zgn. ‘wijkbudgetten’. Ook zijn
bijdragen opgenomen voor overeengekomen tegemoetkomingen voor bewoners vanwege
de vastgestelde plannen rond de Genestetstraat. Ook zijn de afgesproken
investeringen in het openbaar gebied (gemeentelijk deel) en de bijdrage voor
organisatiekosten opgenomen in verband met het lopende experiment wijkaandelen
Minervaplein. De laatste kosten zijn ten opzichte van de vorige raming
opgehoogd in verband met een herijking van gemaakte en nog te verwachten
organisatiekosten. Verder wordt een reservering voorzien met betrekking tot
voorbereidings- en herinrichtingskosten voor de herstructurering DDW en de
Poptahof . De bijdragen voor de Poptahof zijn ten opzichte van de vorige raming
enkele jaren naar voren geschoven vanwege de voortgang van het planproces rond
het masterplan Poptahof. Tenslotte worden diverse bijdragen voorzien voor de
herinrichting van het openbaar gebied rond de nieuwe buurtaccommodaties.
POST
20. UITVOERING BOUWTRAJECTEN
BUURTACCOMMODATIES
De uitvoering van nieuwbouwtrajecten voor buurtaccommodaties
komt op gang. Als eerste is de locatie Wippolder gereed gekomen. De
buurtaccommodatie Westerkwartier is inmiddels ook gereed. Voor Sranti is
inmiddels de eerste paal geslagen en de bouw van de nieuwe accommodatie in de
Poptahof start naar verwachting in het najaar van 2002. Ook de jongerenvoorziening
in de Wippolder wordt in 2002 opgeleverd en ingericht. Hierna volgen naar
verwachting de Bieslander, Tanthof en de jongerenvoorzieningen in de
Kuiperwijk. De bouw van de buurtaccommodaties levert een belangrijke bijdrage
aan de leefbaarheid van wijken. Om die reden zijn en worden de
voorbereidingskosten en een groot deel van de stichtingskosten van het totale
programma ten laste gebracht van de reserve stadsvernieuwing (categorie ‘staand
beleid’). Vanaf 2003 vindt de financiering plaats via de MR-ISV (categorie
‘themaprogramma leefbaarheid’). Daarnaast
vindt medefinanciering plaats vanuit het gemeentelijk investeringsplan
(categorie 1 investeringen) en de reserve schoolgebouwen.
POST
21. INRICHTING BUURTACCOMMODATIES
Het betreft hier de kosten die
verband houden met de inrichting van de nieuw te realiseren buurtaccommodaties.
De geraamde inrichtingskosten per locatie zijn opgenomen in de verdeling van de
post 'inrichting buurtaccommodaties'. Eind 2000 heeft de inrichting van de
buurtaccommodatie Wippolder plaatsgevonden; de overige accommodaties volgen
zodra de bouw is afgerond.
POST
22. BIJDRAGE BREDE SCHOOL CONCEPT
Onder deze categorie is zoals reeds was
voorgesteld in de vorige MRSV een totaalbedrag opgenomen van ca € 1,3 mln. als
bijdrage aan de realisatie het Brede School concept in Delft. Onder andere is
hiermee de basisschool De Eglantier uitgebreid en aangepast waardoor er
buitenschoolse opvang in het schoolgebouw kan plaatsvinden. Verder zal uit deze
post maximaal € 907.000,- aan de in 2003 (wanneer de nieuwe buurtaccommodatie
in de Poptahof wordt opgeleverd) geplande verplaatsing van de Centrale Opvang
worden bijgedragen. Verder wordt rekening gehouden met een bijdrage aan de
(ver)bouw van de Jan Vermeerschool op de locatie van de huidige Paulusmavo, ad
maximaal € 338.000,-, welk project zal worden medegefinancierd uit de
onderwijsbegroting, gelden vanuit de stimulering Brede School en de reserve
Grondbedrijf.
5.2 INKOMSTEN
POST
1 en 2 RIJKSBIJDRAGE en GEMEENTELIJKE
BIJDRAGE
In 2001 is de laatste
Rijksbijdrage ad ca € 0,7 mln. verstrekt. Vanaf 2002 ontvangt Delft geen
Rijksbijdrage meer. Per 1 januari 2005 moeten alle niet verplichte middelen uit het SV-fonds aan het Rijk worden
terugbetaald. In
verband daarmee heeft het gemeentebestuur begin 2002 besloten de jaarlijkse
gemeentelijke bijdrage ad € 341.000,- over te hevelen naar de kasreserve ISV.
De gemeentelijke bijdrage is daarom in deze MRSV komen te vervallen. Voor de
verdeling van het inmiddels via de provincie ZH verstrekte (en nog te
verstrekken) Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) wordt verwezen
naar de aparte Meerjarenraming (de MR-ISV).
POST
3 RENTE/ PRIJSCOMPENSATIE.
De post rente/ prijscompensatie is
overeenkomstig de vorige Meerjarenramingen berekend met de geldende percentages
voor 2002 en volgende jaren.
HOOFDSTUK 6.
INSPRAAKPROCEDURE
Het concept voor de Meerjarenraming Stadsvernieuwing
2002-2004 is van 14 oktober tot en met 25 oktober 2002 ter visie gelegd. Op 16
oktober 2002 is een inloopspreekuur voor belanghebbenden georganiseerd. Een en
ander is in de plaatselijke pers bekend gemaakt. Belanghebbenden zijn met deze
procedure in de gelegenheid gesteld schriftelijk te reageren, dan wel zijn of haar
zienswijze kenbaar te maken.
Het inloopspreekuur is niet
bezocht. Wel zijn er in het kader van de ter visielegging zienswijzen ingediend
door achtereenvolgens Vestia Delft, de Bewonerswerkgroep BinnenstadNoord en
door Delftwonen. Daarnaast heeft in een overleg met de gezamenlijke corporaties
een presentatie plaatsgevonden van zowel het concept voor de MRSV als het
concept voor de MR-ISV.
De binnengekomen reacties hebben
niet geleid tot wijziging van het voorliggende concept. Voorgesteld wordt de
binnengekomen reacties als volgt te beantwoorden:
1.
Vestia Delft is, verwijzend naar
hun reactie van 25 oktober 2001 op de voorgaande concept meerjarenramingen,
teleurgesteld over de invloed die zij heeft kunnen uitoefenen op de
besluitvorming. Verder geeft Vestia aan dat in de ramingen volgens hen
onvoldoende gemeentelijke (financiële) bijdragen zijn opgenomen om sociale
huisvesting in diverse projecten te kunnen realiseren. Hierbij wordt verwezen
naar de problematiek rond gebouwd parkeren, grondquotes en proceskosten/capaciteit.
Antwoord: Aangezien de Rijksbijdrage aan de Delftse
stadsvernieuwing met ingang van 2002 is gestopt, kent de MRSV sindsdien weinig
vrije beleidsruimte (meer). De beschikbare gelden zijn nodig om te kunnen
voldoen aan eerder aangegane verplichtingen en het continueren van het
bestaande (subsidie)beleid. Op grond hiervan is er geen ruimte om de
gemeentelijke bijdragen aan sociale huisvestingsprojecten op dit moment te
verhogen, zoals Vestia dat nodig vindt. Met de corporaties is overeengekomen
een discussie op te starten over een mogelijk toekomstige bijdrage van de
Gemeente Delft aan nog uit te voeren herstructureringsplannen. Een en ander in
het kader van de tussen gemeente en corporaties overeengekomen (maar nog te
tekenen) prestatieafspraak no. 23, inhoudende dat corporaties en gemeente
afspreken om voor 1 januari 2004 per buurt/wijk/complex concrete afspraken te
maken over de inzet van mensen en middelen voor noodzakelijke ingrepen in de
woningvoorraad en (het beheer van) de woonomgeving. Hierbij kunnen wat de
gemeente betreft de huidige (in de ramingen opgenomen) subsidiebudgetten
verhuis- en herinrichtingskosten en opplussen worden betrokken. De financiële
vertaling van de prestatieafspraak no. 23 zal met name zijn beslag krijgen in
volgende Meerjarenramingen ISV voor de periode 2005-2010. Dit sluit overigens
goed aan bij het door Vestia meegestuurde ‘overzicht herstructurering Delft’
van 8 oktober 2002. Wij vinden het tenslotte belangrijk om alle Delftse
corporaties in 2004 (net als in 1999) te betrekken bij de opstelling van een
nieuw Ontwikkelingsprogramma voor de periode 2005-2015.
2.
De Bewonerswerkgroep
BinnenstadNoord geeft aan dat in de Meerjarenramingen zou moeten worden
aangegeven wanneer en hoe het tekort aan speelgelegenheden voor 10-19 jarigen
in de Binnenstad wordt weggewerkt. Verder vraagt de werkgroep aandacht en geld
voor de vermindering van riooloverstorten, met name in de binnenstad (vanwege
de realisatie van de ‘polder’). Tenslotte wordt tevredenheid uitgesproken over
de diverse drainagemaatregelen in de binnenstad, al vraagt men zich wel af waar
het geld is gebleven dat in 2002 was uitgetrokken voor de aanleg van de
drainage Raam/ Schutterstraat.
Antwoord: In de Binnenstad zijn
diverse speelplekken voor jongeren tussen 10 en 19 jaar aanwezig. De wens van
bewoners om extra speelplekken te realiseren, valt op zich buiten het bestek
van beide Meerjarenramingen. Wel is in de MRSV onder de post ‘herstructurering
en leefbaarheid’ een post ‘wijkbudgetten’ opgenomen, waar dergelijke en andere
voorzieningen die de leefbaarheid in de wijk kunnen bevorderen, in principe uit
kunnen worden betaald. Probleem in de Binnenstad is echter dat er veelal (te)
weinig fysieke ruimte aanwezig is om extra speelplekken te realiseren. Dergelijke
claims moeten immers altijd worden afgewogen tegen andere claims om ruimte. Het
staat de werkgroep echter vrij om in het overleg met de gemeente haalbare
locaties voor te stellen. Zodra deze zijn gevonden, kunnen wellicht extra
speelvoorzieningen worden gerealiseerd in de Binnenstad.
Voor wat de
riooloverstorten betreft, is onlangs in een ander kader dan de
Meerjarenramingen, namelijk in het kader van de Zomernota 2003-2005 extra geld
(ca. € 7 mln.) beschikbaar gesteld voor de vermindering van het aantal in Delft
aanwezige riooloverstorten volgens het geactualiseerde Gemeentelijk
Rioleringsplan. Weliswaar moet in het kader van het ISV gezien de monitor 2001
nog nader overleg plaatsvinden met de provincie ZH over de in 2000 vastgelegde
(naar nu blijkt wat te hoge) DOP-doelstelling (te weten: 25% minder
riooloverstorten in 2005), vast staat nu wel dat in 2006 voldaan zal worden aan
de eisen die het Hoogheemraadschap Delfland ter zake stelt. Een verdere
terugdringing van het aantal riooloverstorten in de Binnenstad ter plaatse van
de ‘afsluiting’, wordt daarnaast in het kader van het Waterplan meegenomen. Het
door de werkgroep gesignaleerde probleem met betrekking tot de waterkwaliteit
is dus door de Gemeente Delft gesignaleerd en zal worden opgelost. Gezien de
vrijgemaakte gelden in het kader van het Rioleringsplan is geen reden voor dit
doel geld vrij te maken in de beide Meerjarenramingen.
De gelden voor
de aanleg van de drainage Raam/ Schutterstraat tenslotte, zijn in de MRSV
opgenomen onder post 3 ‘binnenstad overig’ (zie blz. 7 en 8, concept MRSV
2003-2004).
3.
Woningcorporatie Delftwonen
spreekt haar teleurstelling uit over het late stadium waarop beide concept
Meerjarenramingen ter bespreking met de corporaties beschikbaar is gekomen en
verzoekt daarnaast om in het kader van de MR-ISV, themaprogramma Wonen, extra
ISV-subsidie vrij te maken voor de herstructurering van Die Delfgaauwse Weye.
Antwoord: De procedure van
totstandkoming van beide Meerjarenramingen is toegelicht aan de corporaties.
Het is daarbij helaas niet mogelijk gebleken de gevraagde stukken reeds in de
zomer 2002 aan de corporaties toe te zenden, zoals kennelijk door Delftwonen
werd verwacht. De stukken zijn evenwel ruim voor de periode van de ter
visielegging aan de corporaties toegezonden met het verzoek om een reactie. Zie
verder het antwoord onder punt 1.
Wat de gevraagde extra
subsidie voor het DDW-project betreft, wordt opgemerkt dat hier door de
Gemeente Delft in het kader van de MRSV in de afgelopen jaren reeds diverse
kosten zijn betaald (met name verhuis- en herinrichtingskosten, kosten bouwrijp
maken, voorbereidingskosten en BWS-subsidies). Verder is in de MRSV voor de
komende periode (onder post 5 ‘Die Delfgaauwse Weye’ en post 19 ‘bevordering
herstructurering en leefbaarheid’) voor de periode 2002-2004 in totaal €
874.000,- gereserveerd voor de aanpak van de woonomgeving in het gebied DDW.
Daarnaast is door de Gemeente Delft in 2001 aan Delftwonen voor de zorgflat aan
de Bieslandsekade reeds een zgn. ‘goedkope Bouwfondslening’ verstrekt. Een
extra bijdrage in het kader van de MR-ISV vanwege een thans berekend negatief
exploitatieresultaat wordt niet overwogen omdat dit in strijd is met het tot nu
toe gehanteerde principe dat via beide Meerjarenramingen geen onrendabele
investeringen van marktpartijen of corporaties worden gesubsidieerd.
HOOFDSTUK
7
VOLUMEBESLUIT
Voor 2003 zijn voor subsidies aan
derden de volgende bedragen beschikbaar:
· voor gevelaanpak en monumenten € 522.000,-
· voor verhuis- en
herinrichtingskosten € 159.000,-
· voor steun aan bedrijven in
aangewezen gebieden € 204.000,-
· voor wonen boven winkels € 15.000,-
· voor het opplussen van de
woningvoorraad € 490.000,-
-----------------
Totaal volumebesluit €
1.390.000,-
HOOFDSTUK
8. TOELICHTING
BIJ DE REKENING 2001
tabel 9:
overzicht rekening stadsvernieuwing 2001
8.1 Uitgaven MRSV
jaarschijf 2001 N
= nadeel
V
= voordeel
(bedragen afgerond op € 1.000,-)
1. Hooikade-Zuideinde: € 363.000,- V
De uitgaven zijn lager dan de raming. Dit wordt veroorzaakt door het
feit dat de in de vorige MRSV opgenomen reservering ad € 363.000,- (ƒ
800.000,-) in verband met een claim van de firma Braat over een eerder
uitgevoerde bodemsanering in 2001 niet hoefde te worden uitgekeerd. In november
2001 heeft een taxatie van het voormalige Braatterrein plaatsgevonden in
opdracht van de Staat en op basis hiervan worden besprekingen gevoerd tussen de
Gemeente Delft, Braat en de Staat. De genoemde claim zal hier mogelijk
onderdeel van uitmaken. Het is een risico als de Gemeente Delft het genoemde
bedrag alsnog moet uitkeren. Voor de raming is vooralsnog een meevaller
ingeboekt.
2. Binnenstad:
€ 850.000,- N
De
uitvoering van de plannen voor het Doelengebied fase 2a en 2b hebben zoals
gemeld in de vorige MRSV’s vertraging opgelopen. Slechts een klein gedeelte van
de geprognosticeerde opbrengsten (verkopen) zijn in 2001 gerealiseerd; de rest
zal in 2002 volgen. Aangezien de uitgaven voor bouw- en woonrijp maken wel zijn
gerealiseerd, is er per saldo voor de MRSV met betrekking tot deze twee
projecten sprake van een nadeel van ca. € 900.000,-. Dit is voor de raming
echter geen tegenvaller, want de inkomsten worden alsnog in 2002 verwacht.
Daarnaast zijn ook in 2001 de uitgevoerde drainagemaatregelen niet ten laste
van het stadsvernieuwingsfonds gebracht, hetgeen echter geen meevaller is voor
de raming, omdat deze kosten (te weten de drainagemaatregelen Anna Boogerd en
een gedeelte van onderzoekskosten drainage binnenstad Noord Oost) doorschuiven
naar het boekjaar 2002.
4. In
de Veste: € 1.000,- V
De inkomsten zijn conform de raming
(kleine meevaller).
6. Die
Delfgaauwse Weye: € 112.000,- V
Het
voordelig saldo houdt verband met de (administratieve verwerking van de)
destijds binnengekomen herstructureringssubsidie van het Rijk en het feit dat
geplande uitgaven voor herinrichting van het openbaar gebied nog niet behoefden
te worden gedaan omdat de bouw is vertraagd. Deze vertraging wordt veroorzaakt
door voor Delftwonen (de opdrachtgever) onacceptabele tekorten in de
financiering van de woningbouwplannen. De plannen worden momenteel op verzoek
van Delftwonen door de architecten in overleg met gemeente en bewoners opnieuw
aangepast. Voor de raming is het feit dat uitgaven voor dit project in 2001
niet zijn gedaan geen meevaller, aangezien de kosten doorschuiven naar latere
jaren.
7. Wippolder:
€ 53.000,- N
Voor
dit plan zijn er ondanks het feit dat er geen budget meer was opgenomen in de
MRSV nog wat kosten gemaakt in verband met de afronding van het bouw- en
woonrijp maken van fase 1. Voor de raming is dit een tegenvaller.
Afgesloten
plannen: € 33.000,- N
Deze post heeft te maken met enkele
administratieve boekingen (o.a. energielasten Kloosterkade en Koornmarkt). Dit
is een tegenvaller voor de raming.
8. Bedrijvensubsidie:
€ 16.000,- V
Er is hier sprake van een
‘onderschrijding’ van de begroting. Dit is een (kleine) meevaller voor de
raming. Deze meevaller is aanmerkelijk lager dan in 2000 nog het geval was. Dit
laatste houdt verband met het feit dat het uitgavenvolume iets is toegenomen
vanwege een eenmalige afboeking van lopende verplichtingen (afgegeven
subsidiebeschikkingen over 2001 en voorgaande jaren).
9b. Gevelaanpak:
€ 84.000,- N
Het budget voor deze
subsidieregeling is in 2001 met meer dan 100% overschreden. Deze tegenvaller
heeft vooral te maken met het feit dat in 2001 de lopende verplichtingen
(afgegeven subsidiebeschikkingen over 2001 en voorgaande jaren) eenmalig als
uitgaven zijn afgeboekt. Het aantal aanvragen voor deze regeling is ongeveer
gelijk gebleven, dan wel iets gestegen. Vanwege een actievere benadering van
eigenaren door de Gemeente Delft wordt verwacht dat de uitgaven volgend jaar op
peil blijven.
10. Wonen
boven winkels: € 4.000,- V
De uitgaven voor deze regeling zijn
voor het eerst sinds jaren weer wat toegenomen, maar blijven binnen het budget.
Wat resteert, is een kleine meevaller voor de raming.
11. Monumenten:
€ 245.000,- N
Het budget voor deze regeling is in
2001 met ca. 50% overschreden. Dit is een grote tegenvaller voor de raming. Dit
heeft hier met name echter te maken met het feit dat in 2001 de lopende
verplichtingen (afgegeven subsidiebeschikkingen over 2001 en voorgaande jaren)
eenmalig als uitgaven zijn afgeboekt. Het aantal aanvragen per jaar is ongeveer
gelijk gebleven.
12. Verhuis-
en herinrichtingskosten: € 53.000,- V
Er
is (opnieuw) veel minder uitgegeven dan geraamd. Dit houdt vooral verband met
de getemporiseerde uitvoering van de herstructurering in de Poptahof. Voor de
raming is dit technisch gezien weliswaar een meevaller, maar voor de verhuis-
en herinrichtingskosten voor de Poptahof blijven de komende jaren (vanuit de
MRSV en de MR-ISV) nog wel subsidies beschikbaar.
13. Opplussen
woningvoorraad: € 317.000,- V
Omdat de uitvoering van
opplusplannen door de corporaties nog steeds niet goed op gang komt (ondanks
gemaakte prestatieafspraken) is nagenoeg het gehele budget (€ 318.000,-) niet
uitgegeven. Dit is een meevaller voor de raming.
14. Onrendabele
top: € 97.000,- V
De uitgaven voor Zuidpoort zijn gerealiseerd volgens de raming. Vanwege
diverse haalbaarheidsstudies, een planwijziging en aanvullend overleg met
Welstand is echter vertraging in de verwachte uitvoering van het plan
Paardenmarkt 1 (IPSE ea.) ontstaan. Hierdoor zijn de geraamde uitgaven ad €
94.000,- voor dit project (voor de kademuur en bestrating, te realiseren na de
ruwbouw) in 2001 niet gerealiseerd. Ingediende bezwaren kunnen de uitvoering
nog verder vertragen. Voor de raming is dit alles echter geen meevaller omdat
de genoemde kosten doorschuiven naar een later tijdstip.
15. Voorlichting
en inspraak: € 4.000,- V
De uitgaven zijn lager dan het
budget. Voor de raming betekent dit een kleine meevaller.
16 Incidentele
voorzieningen: € 7.000,- V
Er zijn geen uitgaven geweest. Dit
betekent een kleine meevaller voor de raming.
17. Voorbereidingskosten:
€ 53.000,- V
Er is minder uitgegeven dan geraamd.
De onderschrijding houdt verband met het feit dat de vakteams BTM, IB, RO en
Grond minder dan verwacht een beroep hoefden te doen op deze post. Voor de
raming is dit een meevaller.
19. Overige
kosten: € 23.000,- N
Dit houdt verband met enkele
verrekeningen. Dit betekent een tegenvaller voor de MRSV.
20. Aankoop
scholen en kerken
De
uitgaven zijn conform de raming.
21. Bevordering
herstructurering en leefbaarheid: € 102.000,- V
De voor deze post geplande uitgaven
(te weten wijkbudgetten, organisatiekosten Minervaplein en herinrichting the
Culture) zijn volgens de raming gerealiseerd. De proceskosten met betrekking
tot de Genestetstraat, herinrichtingskosten speelplek Koningsveld en de
bijdrage aan de verplaatsing van Prins/ Koolschijn zijn in 2001 niet ten laste
van deze post gekomen. Daar staat tegenover dat de kosten van de sanering en
herinrichting Uitweg eo. om administratieve redenen wel op deze post zijn
geboekt, hoewel hiervoor niets geraamd was. Per saldo is er sprake van een
‘onderschrijding’, maar geen meevaller voor de raming omdat met name de voor
2001 geraamde proceskosten Genestetstraat ad € 127.000,- doorschuiven naar het
budgetjaar 2002.
23. Uitvoering
bouwtrajecten buurtaccommodaties: € 131.000,- N
De uitvoering komt op gang. Er is
sprake van overschrijding van het budget met ca 14%. Dit houdt met name verband
met de bouw van de buurtaccommodatie in het Westerkwartier, waarvan de kosten
iets ‘sneller’ geboekt zijn dan geraamd. Dit is voor de raming echter geen
tegenvaller omdat de overschrijding gecompenseerd wordt in komende jaren.
24. Inrichting
buurtaccommodaties: € 212.000,- V
Omdat er in 2001 geen gereed gekomen buurtaccommodaties zijn ingericht
(wel in 2000 resp. 2002), schuift het budget door naar latere jaren. Voor de
raming is dit dus geen meevaller.
25. Bijdrage
Vensterschool (Brede School concept): € 905.000,- V
De verplaatsing van de Centrale
Opvang van de Glenn Millerstraat naar de nieuw te bouwen buurtaccommodatie in
de Poptahof heeft nog niet plaatsgevonden. Dit is de belangrijkste oorzaak van
het feit dat de feitelijke uitgaven achterblijven bij de raming. Dit is echter
geen meevaller, omdat deze kosten in dit geval doorschuiven naar 2003.
1. Rijksbijdrage
WSDV
Inkomsten zijn conform de raming. In 2001 werd de laatste Rijksbijdrage
betaald aan de Gemeente Delft.
2. Gemeentelijke
bijdrage
Conform
de raming.
3. Rente/
prijscompensatie: € 10.000,-
Omdat er iets meer ‘in kas’ is
gebleven dan geraamd, is er ook meer rente/ prijscompensatie ontvangen. Dit is
een kleine meevaller voor de raming.
Uitgave Gemeente Delft,
Cluster
Wijk- en Stadszaken
Sector
Wijkzaken en Projecten
Vakteam
Projecten
december
2002
Realisatie Gemeente Delft
(binnenwerk), Klats (kaft)
Druk Combiwerk, Delft
Oplage
100 stuks
Informatie Wijkzaken en Projecten,
ir
P.A.M. (Peter) de Jong,
tel. (015) 2602508, 2602774
bezoekadres:
Barbarasteeg 2, Delft
postadres: Postbus 340, 2600 AH Delft
emailadres: pdjong@delft.nl
site:
www.gemeentedelft.info
Copyright Gemeente Delft
[1] Belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld tijdens de ter visielegging schriftelijk te reageren, dan wel zijn of haar reactie kenbaar te maken tijdens het inloopspreekuur.