Meerjarenraming Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing

(MR-ISV) 2002 - 2004                                                                         

                                    

Inhoud                                                                                                                                    Pag.

 

Hoofdstuk 1.                                                                                 Inleiding               2

 

1.1       Samenvatting..................................................................................….            2         

1.2       Provinciale bijdragen voor de stedelijke vernieuwing........................                     3         

 

Hoofdstuk 2.                   Besluitvormingsprocedure MR-ISV 2002-2004                     4

 

Hoofdstuk 3.                          Beleid voor de stedelijke vernieuwing Delft                4         

 

3.1       Themaprogramma wonen......................................................................           4         

3.2       Themaprogramma economie.................................................................            4

3.3       Themaprogramma mobiliteit........………..............................................              5         

3.4       Themaprogramma duurzaamheid...........………....................................              5         

3.5       Themaprogramma leefbaarheid..............................................................           5         

3.6       Resultaten ISV monitor 2001…...……………………………………..                      5

3.7       Beleid stedelijke vernieuwing samengevat......................................…..               6         

 

Hoofdstuk 4.                               Financieel overzicht MR-ISV 2002 - 2004                8

 

Hoofdstuk 5.                                                                  Toelichting per post             9

 

5.1       Uitgaven..........................................…..................................................          9

            Wonen...............................….....................................................        9

            Economie........................….......................…............................          10

            Mobiliteit......................…..........................................................          11

            Duurzaamheid................................…........................................          11

            Leefbaarheid................................…...........................................         15

5.2       Inkomsten...............................................…..…......................................         17

            ISV bijdrage provincie ZH.............…........................................              17

            Wbb-gelden provincie ZH..........................................................            18

            Rente/ prijscompensatie..............................................................         18

            PSB-gelden provincie ZH……….....…………………………..                     18

                                  

 

Hoofdstuk 6.                                                                      Inspraakprocedure          19

 

Hoofdstuk 7.                                                                              Verdeelbesluit         21

 

Hoofdstuk 8.                                                Toelichting bij de rekening 2001           22

 

Bijlagen                                                                                                                    26

 

                        1. ISV-monitor 2001: inhoudelijk……………………………..                      27

                        2. Overzicht ISV-doelstellingen per 1-1-2005……….………..                    34

                        3. ISV-monitor 2001: procesformat……………………………                     35

 

 


HOOFDSTUK 1.                                                                                                         INLEIDING

 

 

1.1       Samenvatting

 

Deze MR-ISV geeft een overzicht van de besteding van ISV-gelden en is daarmee een noodzakelijke 'tussenstap' om te komen 'van DOP tot uitvoering'. De aan Delft toegekende ISV-bijdrage bedraagt over de gehele periode (2000 t/m 2005) circa € 11,5 miljoen [1]), zijnde het door de provincie vastgestelde ‘indicatief ISV-budget’ voor Delft. Deze bijdrage is/wordt door de provincie in gedeelten (drie keer per jaar via de zgn. ISV-voorschotten) aan de Gemeente Delft uitgekeerd.

 

Voor de verdeling van deze ISV-bijdrage wordt dit jaar opnieuw een Meerjarenraming aan de Gemeenteraad voorgelegd, zodat de door de provincie Zuid Holland verleende en nog te verlenen ISV-voorschotten kunnen worden verdeeld en besteed. In de MR-ISV 2002 - 2004 komt, overeenkomstig de voorgaande MR-ISV 2001 – 2005, opnieuw nadruk te liggen op de volgende prioriteiten: voortzetting van het ingezette stadsvernieuwingsbeleid (zoals de bevordering van de herstructurering en leefbaarheid, het opplussen, gevelaanpak, wonen boven winkels, monumenten, verhuis- en bedrijvensubsidies en voorbereidingskosten) en bijdragen aan de overige prioriteiten uit het DOP, voor zover zij niet elders gedekt worden. Het gaat hierbij om bijdragen voor de revitalisering en verduurzaming van het gebied Schie-oevers, de ontwikkeling van het TU-terrein, het Aardewerkcentrum, de Stadshal, de autoluwe binnenstad, het programma water en ecologie, het programma bodemsanering, de geluidssanering van woningen, veiligheidsprojecten, het Twinning centre, de service- en informatiepunten, enkele nieuwe sociaal-culturele, educatieve en sportvoorzieningen en tenslotte de verplaatsing van scholen resp. de invoering van het Brede School concept. Om de ISV-gelden in 2003 te kunnen besteden, is het van belang dat er door de Gemeenteraad nog in 2002 een geactualiseerde Meerjarenraming met verdeelbesluit voor het ISV wordt vastgesteld.

 

In het kader van de stedelijke vernieuwing wordt/is gewerkt aan:

·       Uitvoering van in de vorige MR-ISV aangegeven (deel)programma’s en projecten;

·       Ontwikkeling en jaarlijks bijhouden van een lokaal monitorsysteem, dat de koppeling legt tussen de programma’s/ projecten enerzijds en de te bereiken effecten uit het DOP anderzijds;

·       Koppeling van de MR-ISV met de jaarlijkse gemeentelijke begrotingscyclus (via oa begrotingswijzigingen);

·       Opzetten en uitbouwen van een interne organisatiestructuur;

·       Afstemming en participatie van provincie, regio, buurgemeenten en lokale externe partijen.

 

De eerste drie acties worden door de voorliggende geactualiseerde Meerjarenraming Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (MR-ISV) gestuurd. Een relatie met de begrotingscyclus is gelegd via de Zomernota 2003-2006, die onlangs is vastgesteld. In de Zomernota maakt de MR-ISV onderdeel uit van het onderdeel ‘ontwikkelingen in afzonderlijke reserves, voorzieningen en subcircuits’.  Tegelijkertijd met het vaststellen van de MR-ISV wordt door de raad een ISV-verdeelbesluit en een besluit tot wijziging van de gemeentebegroting genomen. De laatste twee acties (organisatiestructuur en afstemming/ participatie) kregen en krijgen de nodige aandacht via een in september 2002 met medewerking van de provincie georganiseerde werkconferentie voor projectleiders ISV/SV en via de samenwerking met Schipluiden inzake de herontwikkeling van de Harnaschpolder en via het door de provincie georganiseerde regionaal overleg en afstemming.

 

1.2       Provinciale bijdragen voor stedelijke vernieuwing

 

Delft ontvangt de ISV-voorschotten met ingang van 1 januari 2000 van de provincie Zuid Holland. In totaal gaat het hierbij om ca.
€ 11,5 miljoen, die nu in gedeelten aan Delft is/wordt overgemaakt. Dit ISV-geld staat overigens los van de stadsvernieuwingsgelden, die Delft nog t/m 2001 rechtstreeks van het Rijk heeft ontvangen en waarvan de verdeling wordt bepaald via de parallel aan deze raming vast te stellen Meerjarenraming Stadsvernieuwing (MRSV 2002-2004).

 

Door de provincie Zuid Holland is separaat aan de bovengenoemde ISV budgettoekenning gevraagd om de zgn. ‘herijkingsmodule’ voor de in het ISV onder te brengen bodemsaneringsgevallen, voorheen gefinancierd via de Wet Bodembescherming (Wbb). De Gemeente Delft heeft haar ‘herijkingsmodule’ hiertoe medio 2001 opgestuurd aan de provincie en nadien ambtelijk besproken en opnieuw herijkt, maar tot op heden is hierover (ondanks frekwent ambtelijk overleg) echter nog geen definitieve duidelijkheid van de provincie Zuid Holland resp. het ministerie VROM. Rond 1 oktober 2002 wordt een beschikking verwacht. In deze MR-ISV wordt er desondanks van uitgegaan dat de provincie positief reageert op het verzoek van Delft om naast de bovengenoemde indicatieve bijdrage en in 2000/2001 reeds uitgekeerde bodem- en geluidsgelden in totaal ca. € 5,9 mln. euro over te dragen uit het Wbb-budget in het ISV (conform het laatste verzoek m.b.t. herijking bodemmodule).

 

Eind 2000 zijn daarnaast op het verzoek van de Provincie Zuid Holland besprekingen gestart om invulling te geven aan het Provinciaal Grote Stedenbeleid (PSB). Dit heeft geleid tot een drietal additionele projecten, die in het kader van de MR-ISV uitgevoerd worden. Dit zal voor de periode t/m 2003 naar verwachting tot een provinciale bijdrage ad ca € 0,4 mln. leiden. Een eerste bijdrage ad € 136.000,- is in 2001 reeds verstrekt. De resterende PSB-budgetten voor 2003 en 2004 moeten evenwel formeel nog door Delft worden aangevraagd en door de provincie worden beschikt, maar zijn overeenkomstig de vorige raming wel in de MR-ISV opgenomen.

 

 


HOOFDSTUK 2.                                BESLUITVORMINGSPROCEDURE MR-ISV 2001 - 2004

 

 

Het tijdpad van de besluitvorming is als volgt:

 

            Vaststelling concept MR-ISV in college                                                                   01-10-2002

            Concept MR-ISV ter visie [2])                                                               14-10-2002 tot 28-10-2002

            Inloopspreekuur                                                                                                     16-10-2002

            Vaststelling MR-ISV in college                                                                                19-11-2002

            Bespreking MR-ISV in de commissie Leefbaarheid                                                   03-12-2002

            Vaststelling MR-ISV in de gemeenteraad                                                                 19-12-2002

 

 

HOOFDSTUK 3.                      BELEID VOOR DE STEDELIJKE VERNIEUWING IN DELFT

 

 

Het Delftse beleid rond stedelijke vernieuwing is verwoord in het DOP via een vijftal themaprogramma’s en een vijftal gebiedsgerichte programma’s. Per themaprogramma zijn er meetbare doelstellingen geformuleerd. Hieronder volgt per themaprogramma een kort overzicht van de prioriteiten in het kader van deze Meerjarenraming. De prioriteiten zijn op een uitzondering na (overheveling negatief budget MRSV) hetzelfde als in de vorige MR-ISV. Daarbij is de verdeling van de budgetten aangepast aan de actualiteit. Per project zijn in overleg met de projectleiders niet benutte budgetten uit 2001 ‘doorgeschoven’ naar een volgende jaarschijf (meestal 2003). Per project is er daarnaast een relatie met de te bereiken effecten in het kader van het ISV/DOP. In paragraaf 3.6 en in de bijlagen (resultaten ISV-monitor) wordt ingegaan op de vraag of en in hoeverre de te bereiken effecten ook echt zijn of worden bereikt.

 

3.1       Themaprogramma wonen.

 

In deze MR-ISV zijn – overeenkomstig de vorige raming - de volgende prioriteiten opgenomen:

1.         Continuering van het huidige stadsvernieuwingsbeleid, zoals beschreven in de Meerjarenraming Stadsvernieuwing (gevelaanpak, wonen boven winkels, monumenten, verhuis- en herinrichtingskosten, voorlichting en inspraak, herstructurering en leefbaarheid, opplussen en voorbereidingskosten). Dit houdt ook in dat het negatief saldo MRSV (oa. lopende verplichtingen) per 2004 als uitgave zal worden overgeheveld naar de MR-ISV;

2.         Binnen de post leefbaarheid en herstructurering is een beperkte bijdrage aan de uitvoering van het convenant met de gemeente Schipluiden over onder meer de herontwikkeling van de Harnaschpolder mogelijk.

 

3.2       Themaprogramma economie.

 

Voor dit themaprogramma gelden – overeenkomstig de vorige raming - de volgende prioriteiten:

1.    De ontwikkeling van het TU-gebied;

2.    Voortzetting van de bedrijvensubsidie Binnenstad, zoals beschreven in de Meerjarenraming Stadsvernieuwing (MRSV);

3.    Revitalisering en verduurzaming Schie-oevers;

4.    Bijdrage aan de realisering van een Aardewerkcentrum;

5.    Bijdrage aan de realisering van een Stadshal;

6.    Bijdrage aan de realisering van een Twinning Centre, Radex en BTC.

 

3.3       Themaprogramma mobiliteit

 

Het gemeentebestuur wil in deze MR-ISV – overeenkomstig de vorige raming - aan de realisatie van het programma autoluwe Binnenstad voorrang geven.

 

3.4       Themaprogramma duurzaamheid

 

In deze MR-ISV zijn – overeenkomstig de vorige raming - de volgende prioriteiten opgenomen:

1.    Voortzetting van het programma drainage-maatregelen Binnenstad;

2.    Bijdrage aan het programma Water en Ecologie;

3.    Bodemsaneringen ISV;

4.    Geluidssaneringen ISV.

 

3.5       Themaprogramma leefbaarheid

 

Voor de besteding van de ISV-middelen gelden bij dit themaprogramma – overeenkomstig de vorige raming – de volgende prioriteiten:

1.    De nieuwbouw van buurtaccommodaties

2.    Fysieke maatregelen veiligheid

3.    Bijdrage Sporthallen/ sportzalen

4.    Diverse sport- en spelvoorzieningen in wijken

5.    Verplaatsing van scholen/ vensterschool

6.    Service- en informatiepunten

7.    Drie projecten in het kader van het Provinciaal Stedenbeleid (PSB)

 

3.6       Resultaten ISV-monitor 2001.

 

Vanwege de verplichting daartoe in de wet Stedelijke Vernieuwing, is de vorig jaar ontwikkelde ISV-monitor opnieuw ‘gevuld’ met gegevens, ditmaal over 2001. Doel van deze monitoring is:

q       zicht houden op de voortgang van ISV projecten en programma’s

q       zicht houden op het bereiken van de ISV doelstellingen

q       zicht houden op de relatie tussen de projecten en programma’s enerzijds en de stedelijk te bereiken ISV doelstellingen anderzijds

q       zonodig bijsturen van het stedelijk vernieuwingsbeleid

 

De Delftse ISV-monitor vergelijkt de ISV-brede doelstellingen uit het DOP met de daadwerkelijk bereikte resultaten. De monitor kent zowel een inhoudelijke als een procesmatige kant. De inhoudelijke kant gaat in op de vraag of en in hoeverre de doelstellingen uit de themaprogramma’s uit het DOP (dus voor Delft als geheel) ook echt worden bereikt (vooral cijfermatig gezien) en de procesmatige kant van de monitor gaat in op de vraag of en in hoeverre de in het kader van het ISV in gang gezette programma’s en projecten ‘op schema’ liggen en wat de relatieve bijdrage is aan de te bereiken effecten. De inhoudelijke monitor 2001 vergelijkt dus de diverse cijfers per 31-12-2001 met die van een jaar daarvoor; de procesmatige monitor brengt de (globale) voortgang van projecten in beeld.

 

Uit de inhoudelijke ISV-monitor 2001 blijkt dat het beleid op een aantal onderdelen aandacht verdient. Bijstelling van de ten doel gestelde te bereiken effecten kan volgens de ISV-wetgeving alleen via tussentijds overleg met de Provincie Zuid Holland plaatsvinden. In tegenstelling tot de situatie van vorig jaar, moet dit overleg nu waarschijnlijk wel gevoerd worden en wel op die punten waarop de doelstelling redelijkerwijs niet haalbaar blijkt. De conclusies uit de monitor die voor de stedelijke vernieuwing in Delft van belang zijn, zijn kort aangeduid dit jaar de volgende:

 

1.       Duurzaamheid: riolen en oppervlaktewater: het aantal overstortinrichtingen moet verder worden teruggebracht

2.       Duurzaamheid: afvalbeleid: meer retourettes realiseren

3.       Mobiliteit: concentratie autoverkeer op hoofdroutes: beperking van de doorgaande functie van meer wegvakken 

4.       Mobiliteit: verder terugdringen van de automobiliteit

5.       Leefbaarheid: beperking criminaliteit: verder terugdringen van het aantal misdrijven en geweldsdelicten

 

De procesmatige monitor 2001 geeft voor de lopende ISV en SV programma’s en projecten globaal weer wat de voortgang is, wie verantwoordelijk is en aan welke te bereiken effecten wordt bijgedragen. Er zijn momenteel in totaal 45 programma’s/ projecten in gang gezet. Per 1-1-2001 zijn hiervan 7 projecten/programma’s (15,5%) voltooid en er zijn er 12 (27%) in uitvoering. Dit is een beter beeld dan ten tijde van de vorige monitor (2000). Het blijft echter zo, dat de meeste projecten/programma’s in het stadium van voorbereiding zitten: 20 projecten/programma’s zitten in de startfase en 6 projecten/ programma’s (13%) bevinden zich in het stadium van de (afgeronde) besluitvorming. Er zijn nu minder projecten/ programma’s in de startfase dan vorig jaar en zijn er meer in de besluitvormingsfase. Ook dit is een positieve ontwikkeling.

 

De conclusie van de monitor is – overigens net als vorig jaar - dat Delft voor wat de uitvoering van haar ISV programma betreft, wel ‘op koers’ maar nog niet voldoende ‘op schema’ ligt. Binnenkort zal moeten worden bezien of  de uitvoering van het huidig beleid (binnen of buiten SV/ISV-kader) alsnog extra inspanningen vereist dan wel dat in een ander kader reeds is voorzien in het bereiken van bovenstaande doelstellingen. Indien dit niet het geval is, moet er overleg met de provincie plaatsvinden over bijstelling van de ISV-doelstellingen uit 2000. Daarnaast laat de beschikbaarheid van een aantal cijfers soms te wensen over; dit betreft echter veelal externe instanties die dus niet te beinvloeden zijn door een gemeente. Vanuit de ISV-monitor 2001 bezien, moeten in elk geval de volgende zaken nader onderzocht worden:

 

1.       Economie: doelstelling en projecten met betrekking tot uitkeringsgerechtigden nader bezien (ook te weinig cijfers voorhanden om dit te meten)

2.       Wonen: doelstelling mbt opplussen (2000 won.) niet haalbaar

3.       Duurzaamheid: doelstelling en projecten mbt terugbrengen van het aantal overstortinrichtingen nader bezien

4.       Duurzaamheid: afvalbeleid: doelstelling en projecten mbt retourettes nader bezien

5.       Mobiliteit: concentratie autoverkeer op hoofdroutes: doelstelling en projecten mbt beperking doorgaande functie van extra wegvakken nader bezien

6.       Leefbaarheid: beperking criminaliteit: grotendeels niet beinvloedbaar door gemeente, doelstelling en projecten nader bezien

 

Het aandachtspunt uit de monitor 2000 met betrekking tot de noodzaak van voltooiing van projecten en programma’s is en wordt vormgegeven via een onlangs gehouden en voortaan periodiek te organiseren ISV werkconferentie. Op deze bijeenkomst zijn oa. een aantal werkafspraken gemaakt om projecten en/of het bereiken van doelstellingen te intensiveren.


 

3.7       Beleid Stedelijke Vernieuwing samengevat.

 

Voor de komende planperiode wordt in totaal ongeveer € 19,3 miljoen euro gereserveerd voor stedelijke vernieuwing [3]). De aldus gevormde ISV-gelden worden in deze raming gereserveerd voor de volgende prioriteiten:

q       Voortzetting van het ingezette stadsvernieuwingsbeleid in en na 2003, te weten de bevordering van herstructurering en leefbaarheid, het opplussen van de woningvoorraad, de gevelaanpak, de regeling wonen boven winkels, monumenten en verhuis- en bedrijvensubsidies, de voorbereidingskosten en de uitvoering van drainage-maatregelen in de binnenstad;

q       Bijdragen aan de overige prioriteiten uit het DOP, voor zover zij niet elders gedekt worden. Het gaat hier om de revitalisering en verduurzaming van het gebied Schie-oevers, de ontwikkeling van het TU-gebied, het Aardewerkcentrum, de Stadshal, het programma van de autoluwe binnenstad, water en ecologie, bodemsaneringen (zie voetnoot), geluidssanering, veiligheid, Twinning centre, service- en informatiepunten en enkele nieuwe sociaal-culturele, educatieve en sportvoorzieningen, en het Brede School concept waar onder de verplaatsing van een of meer scholen. Verder zal geinvesteerd worden in drie projecten in het kader van het Provinciaal Grote Stedenbeleid (PSB).

 


HOOFDSTUK 4.                                                                                   FINANCIEEL OVERZICHT

 


 

HOOFDSTUK 5.                                                                        TOELICHTING PER POST

 

 

5.1       Uitgaven

 

UITGAVEN THEMAPROGRAMMA WONEN

 

1.                  GEVELAANPAK BINNENSTAD

 

            Dit is een voortzetting, vanaf 2004, van het in de vorige raming geraamde bedrag ad € 68.067,- per jaar. Overeenkomstig de vorige MR-ISV wordt voorgesteld om de huidige budgetten in de subsidieverordening stadsvernieuwing na die tijd ongewijzigd te handhaven. Een en ander houdt verband met te bereiken effecten in de sfeer van bevordering van het toerisme (E4, nr.4)

 

2.                  SUBSIDIE WONEN BOVEN WINKELS BINNENSTAD

 

            Dit betreft een voortzetting, vanaf 2004, van het in de vorige raming geraamde bedrag ad € 14.521,- per jaar. Overeenkomstig de vorige MR-ISV wordt voorgesteld om de huidige budgetten in de subsidieverordening stadsvernieuwing na die tijd ongewijzigd te handhaven. Een en ander houdt verband met te bereiken effecten in de sfeer van bevordering van het toerisme (E4, nr.4)

 

3.                  SUBSIDIE MONUMENTEN

 

            Dit is een voortzetting, vanaf 2004, van het in de vorige Meerjarenraming opgenomen budget ad € 453.780,- per jaar. Overeenkomstig de vorige MR-ISV wordt voorgesteld om de huidige budgetten in de subsidieverordening stadsvernieuwing na die tijd ongewijzigd te handhaven. Dit in verband met het volgende te bereiken effect: verbetering van minimaal 100 gemeentelijke en 20 Rijksmonumenten per 1-1-2005 (W5, nr. 9).

 

4.                  SUBSIDIE VERHUIS- EN HERINRICHTINGSKOSTEN

 

            Dit betreft een voortzetting, vanaf 2004, van het in de vorige Meerjarenraming geraamde bedrag ad € 113.445,- per jaar. Overeenkomstig de vorige MR-ISV wordt voorgesteld om de huidige budgetten in de subsidieverordening stadsvernieuwing na die tijd ongewijzigd te handhaven. Een en ander houdt verband met het volgende te bereiken effect van het themaprogramma wonen: een grotere differentiatie in prijs en kwaliteit in de huur- en koopsector (W1, nr. 5).

 

5.                  VOORLICHTING EN INSPRAAK

 

            Dit is een voortzetting, vanaf 2004, van het in de vorige Meerjarenraming opgenomen bedrag ad € 9.076,- per jaar. Het betreft eenmalige kosten, verband houdende met voorlichtings- en inspraakbijeenkomsten.

 

6.                  VOORBEREIDINGSKOSTEN ISV

 

            Het betreft hier kosten van de sector Wijkzaken en Projecten en de vakteams RO en Grond, verband houdende met in de MR-ISV opgenomen programma’s en projecten, veelal in de opstart- cq. voorbereidingsfase. De budgethoogten zijn dezelfde als in de MR-ISV 2001-2004 het geval was, zij het dat het onbenut budget van 2001 vanwege verwachte projecten is ‘bijgeplust’ in de jaarschijf 2003.

 

7.                  BEVORDERING HERSTRUCTURERING EN LEEFBAARHEID

 

            Dit is een voortzetting, vanaf 2004, van het in de vorige Meerjarenraming vermelde bedrag voor de bevordering van de herstructurering en de leefbaarheid van wijken (zie ook de gelijkluidende post in de MRSV). In deze categorie zal naast de herstructurering van de Poptahof en een eventuele bijdrage in verband met de verplaatsing van Haring/ Hatek uit het Hozu-gebied te zijner tijd ook een eventuele bijdrage worden ondergebracht ten behoeve van de uitvoering van het convenant met de gemeente Schipluiden over onder meer de herstructurering van de Harnaschpolder. Een en ander houdt verband met het volgende te bereiken effect van het themaprogramma wonen: een grotere differentiatie in prijs en kwaliteit in de huur- en koopsector (W1, nr. 5).

 

8.                  OPPLUSSEN WONINGVOORRAAD

 

            De budgethoogte van deze post is hetzelfde als in de MR-ISV 2001-2004 het geval was.  Het betreft een voortzetting, vanaf 2003, van het in de Meerjarenraming Stadsvernieuwing opgenomen opplusprogramma voor huurwoningen. Een en ander houdt verband met het te bereiken effect, W3, nr. 7 (meer opgepluste woningen).

 

UITGAVEN THEMAPROGRAMMA ECONOMIE

 

9.         ONTWIKKELING TU-GEBIED

 

            Deze post is opgenomen om de herontwikkeling van het TU-terrein ter hand te kunnen nemen, samen met private investeerders en de TU Delft. Een en ander ter uitwerking van het in het DOP opgenomen gebiedsgerichte programma “TU-gebied”. Het niet besteed budget uit 2001 is vanwege het feit dat in dat jaar (i.v.m. uitbesteding van werkzaamheden) meer uitgaven worden verwacht, overgeheveld naar 2003.

 

10.               BEDRIJVENSUBSIDIE BINNENSTAD

 

            Dit betreft een voortzetting, vanaf 2004, van het in de vorige Meerjarenraming geraamde bedrag ad € 204.201,- per jaar. Een en ander houdt verband met te bereiken effecten in de sfeer van bevordering van het toerisme (E4, nr.4) en een gunstige ontwikkeling van het aantal arbeidsplaatsen (DOP-doelstelling E1, nr. 1).

 

11.               REVITALISERING EN VERDUURZAMING SCHIE-OEVERS

           

            Een van de in het DOP opgenomen gebiedsgerichte programma’s is de revitalisering en de verduurzaming van het bedrijventerrein Schie-oevers. Het project wordt door de gemeente uitgevoerd in samenwerking met de Bedrijvenkring Schie-oevers. Het project is enigszins vertraagd, daarom is in 2001 ca. € 166.000,- niet uitgegeven. Dit bedrag is in deze raming overgeheveld naar het budgetjaar 2003 omdat in dat jaar meer werkzaamheden worden verwacht. Daarnaast is op het in de vorige Meerjarenraming opgenomen budget voor 2002 ca € 80.000,- gekort om het saldo van de Meerjarenraming ISV per ultimo 2004 op nul uit te laten komen. Dit laatste is reeel gezien een voor 2002 verwachte onderschrijding op het budget voor dit project. Het project houdt overigens verband met DOP doelstelling E1, nr. 1 en D5, nr. 14.

 

12.               BIJDRAGE AARDEWERKCENTRUM

 

De gemeente Delft wil in verband met de verdere uitbouw van de bekendheid van de stad Delft als aardewerkstad en daarmee van het toerisme, de realisatie van een nieuwe toeristische voorziening op aardewerkgebied bevorderen. Opgenomen is het eveneens in de vorige raming opgenomen bedrag ad € 453.780,- in verband met maatregelen voor de bereikbaarheid van deze voorziening (Korte Geer 1). Een en ander houdt verband met DOP doelstelling E4, nr. 4.

 

13.               BIJDRAGE STADSHAL

 

            Het gaat hier om de realisatie van een gebouw waarin plaats is voor werkplaatsen en atelierruimtes voor architecten, ontwerpers en kunstenaars. Daarnaast wordt een ruimte ingericht als ‘publieksgedeelte’ voor tentoonstellingen, symposia, informatie enz. Vanuit het ISV wordt gezien de relatie met de te bereiken doelstellingen (E1, nr. 1) en het te verwachten financieringstekort van dit project, een financiële bijdrage geleverd. Het niet benut budget 2001 is in verband met de uitvoering van huidige werkzaamheden overgeheveld naar de jaarschijf 2002.

 

14.               BIJDRAGE TWINNING CENTRE (RADEX/BTC)

 

            Met het project ICIT beoogt Delft, samen met Rotterdam, het aantal bedrijven in de IT-sector te vergroten. Naast de lokale invulling van het Twinning concept worden via ICT ook bedrijven gesteund met managementondersteuning en financiën die niet door Twinning worden gefinancierd. Een en ander houdt verband met DOP doelstelling E1, nr. 1. In verband met de iets vertraagde uitvoering van de verbouwing van het zgn. Meisjeshuis (realisatie ontmoetingsruimte), is het onbenut budget 2001 herverdeeld over de budgetjaren 2002 en 2003.                            

 

UITGAVEN THEMAPROGRAMMA MOBILITEIT

 

15.               BIJDRAGE AUTOLUWE BINNENSTAD

 

            In het kader van het autoluw-plus maken van de Delftse binnenstad, wordt de komende jaren een reeks van activiteiten, maatregelen en projecten uitgevoerd. Een van de activiteiten betreft de herinrichting van de Markt en de overeengekomen monitoring in de binnenstad. Het in 2001 niet benut gedeelte van het budget ad € 109.000,- is vanwege de verwachte uitvoering van plannen voor de herinrichting van de markt, ‘bijgeplust’ bij het budget 2003.

 

UITGAVEN THEMAPROGRAMMA DUURZAAMHEID

 

16.               DRAINAGEMAATREGELEN BINNENSTAD

 

            Deze post is een voorzetting van de in de MRSV opgenomen post voor drainage-maatregelen in de binnenstad. Het doel van deze maatregelen is de overlast ten gevolge van grondwater in het noordoostelijk deel van de binnenstad tegen te gaan. Het budget is verhoogd tot € 91.000,- gezien de naar verwachting hogere kosten van diverse te treffen civieltechnische maatregelen. Zie ook DOP doelstelling D1, nr. 10.

 

 

 

17.               PROGRAMMA WATER EN ECOLOGIE

 

            In het kader van het Waterplan wordt een programma ‘water en ecologie’ uitgevoerd. Dit programma behelst een groot scala aan activiteiten, maatregelen en projecten. Evenals in de vorige meerjarenraming is een zestal daarvan, omdat zij passen binnen het DOP en de definitie van stedelijke vernieuwing èn omdat zij in de financiering met een tekort te kampen hebben, opgenomen in de MR-ISV. Hieronder volgt per project een beschrijving.

           

            Water in Ecodus

            Dit project wordt gekoppeld aan de ontwikkeling van Voordijkshoorn. De uitvoering wordt naar verwachting in het 4e kwartaal van 2002 ter hand genomen met een doorloop naar 2003. Daarom is het onbenut budget voor 2001 overgeheveld naar 2002.

 

            Afkoppelen regenwater in Wippolder

            In het kader van dit project zijn voorstellen opgesteld en uitgevoerd voor:

·       open afvoer van regenwater van daken via molgoten naar straatkolken

·       toepassing van geperforeerde leiding voor de infiltratie van regenwater afkomstig van daken en wegen

·       regeling van grondwaterpeil middels infiltratie en drainage

·       afvoer van overtollig regenwater en grondwater naar buffersloten met peilfluctuatie

·       toepassing van natuurlijke zuivering in buffersloten en een natuurvriendelijke inrichting van de oevers

·       aanvullende bouwvoorschriften t.a.v. gebruik van materialen bij reparaties, verbouwingen en renovaties van woningen ter voorkoming van diffuse verontreiniging.

In 2002 wordt een ecologische oever ingericht. Daarnaast wordt uit deze post een deel van de monitorkosten gefinancierd.

 

            Verbetering ecologische hoofdstruktuur

            Bij dit project wordt gestreefd naar vergroting van de natuurwaarden in het stedelijk gebied van Delft, het verbeteren van de ecologische relaties tussen stad en land en de realisatie van een zoveel mogelijk zelfregulerend ecologisch systeem. Een en ander krijgt vorm in het Oeverplan dat eind december 2001 is vastgesteld door de Gemeenteraad. In 2002 en 2003 wordt circa 7 kilometer oever natuurvriendelijk ingericht.

 

            Grondwateronderzoek binnenstad fase 3

            In de binnenstad zijn onderzoeken uitgevoerd door Wareco en door Royal Haskoning (voorheen Iwaco). Het onderzoek van Wareco is gezamenlijk betaald door Hoogheemraadschap, provincie en gemeente. Het aandeel van de gemeente is gefinancierd uit de MRSV. Binnenkort zal de gemeenteraad een besluit nemen naar aanleiding van de conclusies van dit onderzoek. De verwachting is dat vanaf de tweede helft van 2002 met een doorloop naar 2003 en 2004 de uitvoering plaatsvindt. Het overschot van 2001 is daarom overgeheveld naar het budget voor 2003.

 

            Opschalen proefproject Tanthof

            In 2001 is een proef genomen in Tanthof. In september 2002 wordt het gebied uitgebreid. Daarna zullen in 2003 en 2004 verdere opschalingen plaatsvinden, die uit andere budgetten worden gefinancierd.

 

Ontwerp en inrichting watersysteem Poptahof

            Dit deelproject van het Waterplan richt zich op de verbetering van het ontwerp en de inrichting van het watersysteem in de wijk Poptahof. In 2001 heeft hiervoor een onderzoek plaatsgevonden, uitgevoerd door de TU Bouwkunde; het totale budget is niet volledig benut. In 2002 zal de component water verder worden uitgewerkt via de opstelling van het masterplan Poptahof. Naar verwachting zullen vanaf 2003 de eerste maatregelen worden uitgevoerd. Dit betekent dat naar verwachting ook het budget voor 2002 niet volledig benut zal worden. Het resterend budget 2001 is daarom doorgeschoven naar 2002 en het budget 2002 is verschoven naar 2003.

 

            Resume ISV bijdragen programma Water en Ecologie

 


 


18.       BODEMSANERINGEN ISV

 

Het ISV-programma bodemsaneringen (herijkingsmodule ISV-bodemsanering) bestaat uit negen bodemsaneringsprojecten, die alle – mits de provincie instemt met het Delftse verzoek tot overheveling van gelden uit de Wbb-regeling naar het ISV – gefinancierd kunnen worden via het Delftse ISV-budget. Ondanks het feit dat deze overdracht op dit moment nog steeds niet zeker is, gaat deze Meerjarenraming hier vooralsnog wel van uit. Zolang er geen zekerheid is over de provinciale financiering, zullen er –afgezien van reeds genomen besluiten- geen nieuwe verplichtingen worden aangegaan. Zo spoedig mogelijk zal bijstelling van de raming plaatsvinden in die zin dat indien de provincie niet of slechts gedeeltelijk akkoord gaat met de overdracht van de Wbb-budgetten, deze alsdan en dienovereenkomstig in het kader van het ISV-programma komen te vervallen. Hierbij gaat de Gemeente Delft er van uit dat het te bereiken effect op dit punt – zie ISV/DOP doelstelling D2, nr. 11 – indien er ‘gekort’ is of wordt, alsnog in overleg met de provincie kan worden bijgesteld. Hieronder volgt per deelproject nadere informatie en een resume van de opgenomen budgetten overeenkomstig de laatste herijking van de ISV-bodemmodule.

           

Oostsingel 151-152

Dit project bevindt zich in de onderzoeksfase. Het saneringsplan voor de pluim is gereed. Eind 2002 zal een saneringsplan voor de bron worden opgesteld.

 

Delfgauwseweg 64-80

Dit deelproject behelst het opstellen van een saneringsplan en het uitvoeren van bodemsanering incl. evaluatie.

 

Scheepmakerij 5-12

Het bodemonderzoek is uitgevoerd. Aanvullend bodemonderzoek is noodzakelijk. Er vindt nog overleg plaats of dit door de Gemeente Delft zal worden uitgevoerd; vooralsnog is voor de raming uitgegaan van wel.

 

 

 

Uitweg

Dit project behelst het uitvoeren van bodemsanering incl. de evaluatie hiervan. De saneringskosten zijn uit andere middelen (MRSV) betaald.

 

Gasfabrieksterrein Zuidwal

Hier gaat het om het nader onderzoeken van de resterende nog niet voldoende onderzochte deellocaties van het voormalig gasfabrieksterrein Zuidwal. Opgenomen zijn de in de laatste herijking geraamde onderzoeks- en saneringskosten van het dynamisch deel. De 2e fase van de sanering (kosten in totaal ca. € 5,2 mln.) is in overleg met de provincie verschoven naar de volgende ISV-periode.

 

Raamsaneringsplan.

Dit project is erop gericht om een raamsaneringsplan op te stellen voor sterk verontreinigde G4 zones in Delft, zodat stagnaties bij de uitvoering van bouw- en inrichtingsprojecten wordt voorkomen. Het project is vooralsnog getemporiseerd vanwege het uitblijven van duidelijkheid over de overdracht van Wbb-gelden.

 

Onderzoekslocaties Spoorzone

Dit deelproject van het gebiedsgericht programma Spoorzone behelst onderzoek naar verdachte locaties van bodemverontreiniging. Opgenomen zijn de kosten van een indicatief bodemonderzoek teneinde aard en omvang van de verontreiniging vast te stellen.

 

Rotterdamseweg 366-372

Dit is een bedrijventerrein dat deel uitmaakt van het gebiedsgericht programma Schie-oevers. Opgenomen zijn verwachte onderzoekskosten teneinde aard en omvang van de verontreiniging vast te stellen.

 

Rotterdamseweg thv 390

Dit is een persleidingtrace dat deel uitmaakt van het gebiedsgericht programma Schie-oevers. Opgenomen zijn geraamde onderzoekskosten teneinde aard en omvang van de verontreiniging vast te stellen.

 

Zuidpoort veld 9 en 10

Dit betreft een onderdeel van het gebiedsgericht programma Binnenstad/Zuidpoort. Opgenomen zijn geraamde onderzoekskosten teneinde aard en omvang van de verontreiniging vast te stellen.



Resumé ISV-bijdragen bodemsaneringen

 


19.       GELUIDSSANERINGEN ISV (A-LIJST)

 

            Om de geluidsbelasting van woningen terug te brengen, moeten er geluidsisolerende maatregelen bij bestaande woningen worden aangebracht. Voor dit project zijn in 2001 in het kader van de MR-ISV geen uitgaven gedaan. Voor het lopende project Oostsingel/ Vrijenbanselaan eo zijn de VROM-gelden (budgetten 2000 en 2001) afdoende gebleken. Van het VROM-budget van 2001 kan 50 % (€ 97.562,-) worden meegenomen naar 2002. Dit bedrag is gereserveerd voor de uitvoeringskosten het laatste deel van het lopende saneringsproject Oostsingel/Vrijenban in 2002 (29 woningen). Het budget van 2001 (€ 13.000,-) is overgeheveld naar 2002. De ISV-gelden voor 2002 en 2003 zullen worden gebruikt voor de uitvoering van de volgende twee projecten:

·         Een saneringsproject van 41 woningen aan de Delfgauwseweg. Een herberekening van de gevelbelasting is uitgevoerd. Op korte termijn zal de akoestisch adviseur voor dit project worden geselecteerd. In 2002 zullen met name voorbereidingskosten worden gemaakt. Naar verwachting zullen de uitvoeringskosten in 2003 worden gemaakt.

·         Een saneringsproject van 40 woningen aan o.a. de Stalpaert van de Wielenweg.

 

UITGAVEN THEMAPROGRAMMA LEEFBAARHEID

 

20.       UITVOERING BOUWTRAJECTEN BUURTACCOMMODATIES

 

            Het uitgangspunt van het accommodatiebeleid is, dat er per wijk een goed gebruikte accommodatie moeten komen/zijn in Delft. Per 1-1-2005 dienen daarom minimaal 4 nieuwe buurtaccommodaties te zijn gebouwd (zie ook DOP-doelstelling L5, nr. 23). Naast de gelden vrijgemaakt in de MRSV en in de gemeentebegroting is daarom voor dit doel overeenkomstig de vorige MR-ISV ook in deze ISV raming geld opgenomen. Het bedrag ad € 908.000,- in 2003 en 2004 is/blijft (conform de vorige raming) gereserveerd voor de bouw van het nu lopende bouwprogramma voor nieuwe buurtaccommodaties.

 

21.       FYSIEKE MAATREGELEN PROJECTEN VEILIGHEIDSPLAN

 

            In het kader van het integraal veiligheidsbeleid worden plannen gemaakt om tot een veilig(er) woon-, leef- en uitgaansklimaat te komen in Delft. In 2001 is een verzinkbaar toilet aan de Burgwal (50% bijdrage) uit dit budget gefinancierd. Het is de bedoeling dat er de komende jaren enkele van dergelijke voorzieningen bijkomen in de binnenstad. Daarnaast zijn afspraken gemaakt ten aanzien van een jaarlijkse bijdrage ad € 45.378,- ten behoeve van het project Veilig Wonen, doch dit is nog niet geefectueerd.

 

22.       BIJDRAGE SPORTHALLEN/ SPORTZALEN

 

            Opgenomen zijn voorbereidingskosten ten behoeve van een onderzoek naar de herontwikkelingsmogelijkheden van het gebied rond Sporthal Buitenhof. Na een B+W/Raadsbesluit begin 2003 zal de herontwikkeling van dit gebied ter hand worden genomen.

 

23.       DIVERSE SPORT- EN SPELVOORZIENINGEN

 

            Evenals in de voorgaande raming kent dit programma twee deelprojecten:

q       aanpassing gebouw BOVG Geerweg: het bestaand gebouw wordt geschikt gemaakt voor gebruik door meerdere functies;

q       multifunctionele bocciabanen: het realiseren van overdekte bocciabanen. Voor dit deelproject is onlangs subsidie toegekend ad € 57.801,-.

 

Resume ISV bijdragen diverse sport- en spelvoorzieningen.

 


           

24.       VERPLAATSING SCHOLEN/ BREDE SCHOOL CONCEPT

 

            Dit project betreft de verplaatsing van de locatie Jac. P. Thijsse van de Freinetschool Delft van de Frederik van Eedenlaan naar elders in deze straat. Tevens behelst dit programma een bijdrage aan de realisatie van het brede schoolconcept, waarvoor elders (o.a. in de MRSV) ook gelden zijn vrijgemaakt.

 

            Resume ISV-bijdrage verplaatsing scholen/  brede school


           

25.       SERVICE- EN INFORMATIEPUNTEN

 

            Dit ISV-programma behelst het ontwikkelen van informatiepunten in wijken, zo mogelijk in combinatie met het vensterschoolprogramma. In 2001 is niets uitgegeven, omdat het gemeentebestuur in combinatie met overwegingen rond de Delftse bibliotheekfilialen van mening was dat niet kon worden vooruitgelopen op de uitkomst van de pilot in de Wippolder (per 1-4-02 afgelopen). In de nota 2e fase KIS is een planning van de realisatie van infopunten opgenomen. De raming is overeenkomstig het verwachte uitgavenpatroon (meeste uitgaven in 2003): het onbenutte budget 2001 is ‘bijgeplust’ in 2003.

 

26.       PROVINCIAAL STEDENBELEID (PSB)

 

In dit kader is (zie de vorige meerjarenraming) gekozen voor een wijkgerichte inzet van middelen, waarmee de herstructureringswijken Voorhof en Buitenhof een project voor de realisatie van een buurtaccommodatie en twee projecten in het kader van de Brede School worden uitgevoerd. In 2001 is de eerste jaarschijf van de provinciale bijdrage overgemaakt; de uitgaven zijn echter nog niet op gang gekomen. De in de vorige raming opgenomen budgetten zijn daarom in de Meerjarenraming een jaar doorgeschoven.

 

            Resume ISV bijdragen PSB


 


           

5.2        Inkomsten

 

1.         ISV-BIJDRAGE PROVINCIE ZUID HOLLAND

 

Het indicatief budget van de provincie Zuid Holland voor de stedelijke vernieuwing in Delft is in februari 2000 met de vaststelling van de nota ‘Provinciale taken Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing’ vastgesteld op afgerond € 11,5 mln. euro. Daarnaast heeft de provincie in 2000, 2001 en 2003 in totaal ca. € 0,6 mln. bodem- en geluidsgelden bij het ISV-voorschot uitgekeerd. Voor wat betreft de verdeling over de vijf jaarschijven blijkt de uitbetaling (in principe drie keer per jaar) evenwel enigszins vetraagd op gang te komen. De verwachting is dat dit leidt tot iets hogere inkomsten in het boekjaar 2001 dan de jaren erop (hoofdzakelijk omdat de voorschotten 2000 in 2001 zijn uitgekeerd).

 


 


2.          WBB-GELDEN PROVINCIE ZUID HOLLAND

 

            De gemeente Delft heeft bij de indiening van haar Ontwikkelingsprogramma bij de provincie Zuid Holland ook de zgn. Wbb-gelden geclaimd. De bedoeling is dat deze gelden na ontvangst door de gemeente Delft in de gemeentelijke kasreserve ‘stedelijke vernieuwing’ (ISV-fonds) worden gestort. In 2001 heeft de gemeente via de herijkingsmodule in totaal € 12.270.217,- gevraagd over te hevelen naar het ISV. Thans lopen nog besprekingen met de Provincie over deze claim, die inmiddels in overleg met de PZH is gefaseerd (mn. Zuidwal), leidend tot een lagere claim van ca. € 5,9 mln. In de huidige raming is dit opgenomen als inkomsten. Komen deze niet, dan zal Delft –afgezien van reeds genomen besluiten en lopende projecten- niet meer voorfinancieren. De inkomsten en uitgaven van de Delftse ISV-bodemmodule zullen worden aangepast aan de verwachte inkomsten en uitgaven zodra er meer duidelijkheid is over de honorering van de Delftse claim.

 

3.         RENTE/ PRIJSCOMPENSATIE.

 

            Tot 1997 is het systeem gehanteerd van de bijschrijving van de omslagrente. Op grond van de nota reserves was bij de vorige raming besloten vanaf 1-1-1998 dit te wijzigen in toevoeging van een rentepercentage dat overeenkomt met de prijscompensatie. In 2001 was dit 2,25%, in 2002 4,5% en in de jaren daarna is dit teruggebracht tot 3,5%.

 

4.         PSB-GELDEN PROVINCIE ZUID HOLLAND

 

Separaat aan de ISV-gelden heeft de gemeente Delft met de provincie Zuid Holland afspraken gemaakt over de gelden voor Provinciale Stedenbeleid (PSB). Deze gelden zijn bedoeld ter dekking van het programma Provinciaal Grote Stedenbeleid (post 26).  De eerste tranche van deze PSB-gelden is inmiddels ontvangen; de resterende tranches zijn (situatie september 2001) wel ambtelijk toegezegd, maar moeten nog formeel door B+W worden aangevraagd en door de provincie beschikt worden. Mocht er alsnog minder geld worden overgemaakt door de PZH, dan zal in de eerstvolgende raming dienovereenkomstig worden gekort op het genoemd programma. Gezien de inhoudelijke relatie met het DOP is afgesproken dat deze gelden in ieder geval in het Delftse ISV-fonds zullen worden gestort.

 

5.                  BBIOS/IPSV BIJDRAGE

 

            Dit zijn de gelden die de Gemeente Delft heeft (en zal) ontvangen van het ministerie VROM in het kader van het IPSV budget (ingevolge het Besluit Bevordering Innovatieve Ontwikkeling Stedelijke Vernieuwing). Eind 2001 is dit budget door VROM aan Delft verleend voor het experiment wijkaandelen Minervaplein. Dit project wordt gefinancierd via de MRSV (post herstructurering en leefbaarheid).

 

6.         GEMEENTELIJKE BIJDRAGE

 

            Opgenomen is een bijdrage vanuit de gemeentebegroting ten gunste van de MR-ISV ter dekking van het destijds in het DOP geraamde financieringstekort. Het bedrag ad € 341.000,- per jaar is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage die de afgelopen jaren, tot en met 2001, aan de MRSV is bijgedragen. Onlangs is (met name vanwege de gestopte Rijksbijdrage aan de SV) besloten deze bijdrage over te hevelen naar de MR-ISV. Om begrotingstechnische redenen is de bijdrage voor 2003 echter komen te vervallen; hierdoor sluit de raming vooralsnog (licht) negatief.


 

HOOFDSTUK 6.                                                                                INSPRAAKPROCEDURE

 

 

Het concept voor de Meerjarenraming Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing is van 14 oktober tot en met 25 oktober 2002 ter visie gelegd. Op 16 oktober 2002 is een inloopspreekuur voor belanghebbenden georganiseerd. Een en ander is in de plaatselijke pers bekend gemaakt. Belanghebbenden zijn met deze procedure in de gelegenheid gesteld schriftelijk te reageren, dan wel zijn of haar zienswijze kenbaar te maken. 

 

Het inloopspreekuur is niet bezocht. Wel zijn er in het kader van de ter visielegging zienswijzen ingediend door achtereenvolgens Vestia Delft, de Bewonerswerkgroep BinnenstadNoord en door Delftwonen. Daarnaast heeft in een overleg met de gezamenlijke corporaties een presentatie plaatsgevonden van zowel het concept voor de MRSV als het concept voor de MR-ISV.

 

De binnengekomen reacties hebben niet geleid tot wijziging van het voorliggende concept. Voorgesteld wordt de binnengekomen reacties als volgt te beantwoorden:

 

1.       Vestia Delft is, verwijzend naar hun reactie van 25 oktober 2001 op de voorgaande concept meerjarenramingen, teleurgesteld over de invloed die zij heeft kunnen uitoefenen op de besluitvorming. Verder geeft Vestia aan dat in de ramingen volgens hen onvoldoende gemeentelijke (financiële) bijdragen zijn opgenomen om sociale huisvesting in diverse projecten te kunnen realiseren. Hierbij wordt verwezen naar de problematiek rond gebouwd parkeren, grondquotes en proceskosten/capaciteit.

 

            Antwoord:    De in de raming opgenomen gelden zijn nodig om te kunnen voldoen aan eerder aangegane verplichtingen en vastgelegde beleidsvoornemens, waar onder het continueren van het bestaande subsidiebeleid. Op grond hiervan is er geen ruimte om de gemeentelijke bijdragen aan sociale huisvestingsprojecten op dit moment te verhogen, zoals Vestia dat nodig vindt. Met de corporaties is overeengekomen een discussie op te starten over een mogelijk toekomstige bijdrage van de Gemeente Delft aan nog uit te voeren herstructureringsplannen. Een en ander in het kader van de tussen gemeente en corporaties overeengekomen (maar nog te tekenen) prestatieafspraak no. 23, inhoudende dat corporaties en gemeente voor 1 januari 2004 per buurt/wijk/complex concrete afspraken maken over de inzet van mensen en middelen voor noodzakelijke ingrepen in de woningvoorraad en (het beheer van) de woonomgeving. Hierbij kunnen wat de gemeente betreft de huidige (in de ramingen opgenomen) subsidiebudgetten verhuis- en herinrichtingskosten en opplussen worden betrokken. De financiële vertaling van de prestatieafspraak no. 23 zal met name zijn beslag krijgen in volgende Meerjarenramingen ISV voor de periode 2005-2010. Dit sluit overigens goed aan bij het door Vestia meegestuurde ‘overzicht herstructurering Delft’ van 8 oktober 2002. Wij vinden het tenslotte belangrijk om alle Delftse corporaties in 2004 (net als in 1999) te betrekken bij de opstelling van een nieuw Ontwikkelingsprogramma voor de periode 2005-2015.

 

2.       De Bewonerswerkgroep BinnenstadNoord geeft aan dat in de Meerjarenramingen zou moeten worden aangegeven wanneer en hoe het tekort aan speelgelegenheden voor 10-19 jarigen in de Binnenstad wordt weggewerkt. Verder vraagt de werkgroep aandacht en geld voor de vermindering van riooloverstorten, met name in de binnenstad (vanwege de realisatie van de ‘polder’). Tenslotte wordt tevredenheid uitgesproken over de diverse drainagemaatregelen in de binnenstad, al vraagt men zich wel af waar het geld is gebleven dat in 2002 was uitgetrokken voor de aanleg van de drainage Raam/ Schutterstraat.

 

Antwoord:         In de Binnenstad zijn diverse speelplekken voor jongeren tussen 10 en 19 jaar aanwezig. De wens van bewoners om extra speelplekken te realiseren, valt op zich buiten het bestek van beide Meerjarenramingen. Wel is in de MRSV onder de post ‘herstructurering en leefbaarheid’ een post ‘wijkbudgetten’ opgenomen, waar dergelijke en andere voorzieningen die de leefbaarheid in de wijk kunnen bevorderen, in principe uit kunnen worden betaald. Probleem in de Binnenstad is echter dat er veelal (te) weinig fysieke ruimte aanwezig is om extra speelplekken te realiseren. Dergelijke claims moeten immers altijd worden afgewogen tegen andere claims om ruimte. Het staat de werkgroep echter vrij om in het overleg met de gemeente haalbare locaties voor te stellen. Zodra deze zijn gevonden, kunnen wellicht extra speelvoorzieningen worden gerealiseerd in de Binnenstad.

Voor wat de riooloverstorten betreft, is onlangs in een ander kader dan de Meerjarenramingen, namelijk in het kader van de Zomernota 2003-2005 extra geld (ca. € 7 mln.) beschikbaar gesteld voor de vermindering van het aantal in Delft aanwezige riooloverstorten volgens het geactualiseerde Gemeentelijk Rioleringsplan. Weliswaar moet in het kader van het ISV gezien de monitor 2001 nog nader overleg plaatsvinden met de provincie ZH over de in 2000 vastgelegde (naar nu blijkt wat te hoge) DOP-doelstelling (te weten: 25% minder riooloverstorten in 2005), vast staat nu wel dat in 2006 voldaan zal worden aan de eisen die het Hoogheemraadschap Delfland ter zake stelt. Een verdere terugdringing van het aantal riooloverstorten in de Binnenstad ter plaatse van de ‘afsluiting’, wordt daarnaast in het kader van het Waterplan meegenomen. Het door de werkgroep gesignaleerde probleem met betrekking tot de waterkwaliteit is dus door de Gemeente Delft gesignaleerd en zal worden opgelost. Gezien de vrijgemaakte gelden in het kader van het Rioleringsplan is geen reden voor dit doel geld vrij te maken in een van beide Meerjarenramingen.

De gelden voor de aanleg van de drainage Raam/ Schutterstraat tenslotte, zijn in de MRSV opgenomen onder post 3 ‘binnenstad overig’ (zie blz. 7 en 8, concept MRSV 2003-2004).

 

3.       Woningcorporatie Delftwonen spreekt haar teleurstelling uit over het late stadium waarop beide concept Meerjarenramingen ter bespreking met de corporaties beschikbaar is gekomen en verzoekt daarnaast om in het kader van de MR-ISV, themaprogramma Wonen, extra ISV-subsidie vrij te maken voor de herstructurering van Die Delfgaauwse Weye.

 

            Antwoord:       De procedure van totstandkoming van beide Meerjarenramingen is toegelicht aan de corporaties. Het is daarbij helaas niet mogelijk gebleken de gevraagde stukken reeds in de zomer 2002 aan de corporaties toe te zenden, zoals kennelijk door Delftwonen werd verwacht. De stukken zijn evenwel ruim voor de periode van de ter visielegging aan de corporaties toegezonden met het verzoek om een reactie. Zie verder het antwoord onder punt 1.

            Wat de gevraagde extra subsidie voor het DDW-project betreft, wordt opgemerkt dat hier door de Gemeente Delft in het kader van de MRSV in de afgelopen jaren reeds diverse kosten zijn betaald (met name verhuis- en herinrichtingskosten, kosten bouwrijp maken, voorbereidingskosten en BWS-subsidies). Verder is in de MRSV voor de komende periode (onder post 5 ‘Die Delfgaauwse Weye’ en post 19 ‘bevordering herstructurering en leefbaarheid’) voor de periode 2002-2004 in totaal € 874.000,- gereserveerd voor de aanpak van de woonomgeving in het gebied DDW. Daarnaast is door de Gemeente Delft in 2001 aan Delftwonen voor de zorgflat aan de Bieslandsekade reeds een zgn. ‘goedkope Bouwfondslening’ verstrekt. Een extra bijdrage in het kader van de MR-ISV vanwege een thans berekend negatief exploitatieresultaat wordt niet overwogen omdat dit in strijd is met het tot nu toe gehanteerde principe dat via beide Meerjarenramingen geen onrendabele investeringen van marktpartijen of corporaties worden gesubsidieerd.

 

HOOFDSTUK 7                                                                                        ISV- VERDEELBESLUIT

 

 

Onder verwijzing naar het totaaloverzicht in hoofdstuk 4 wordt voorgesteld de volgende verdeelbesluiten te nemen.

 

Voor 2003 wordt voorgesteld te besluiten de volgende bedragen te reserveren:

 

·       voorbereidingskosten ISV:                                             194.000,-

·       opplussen woningvoorraad:                                            182.000,-

·       ontwikkeling TU-gebied:                                                 102.000,-

·       herstructurering Schie-oevers:                                        393.000,-

·       bijdrage Twinning centre ca:                                          257.000,-

·       bijdrage autoluwe binnenstad:                                        472.000,-

·       bijdrage water en ecologie:                                            558.000,-

·       bodemsaneringen ISV:                                               4.810.000,-

·       geluidssaneringen ISV:                                                  159.000,-

·       uitvoering bouwtrajecten buurtaccommodaties:                454.000,-

·       fysieke maatregelen veiligheidsplan:                               128.000,-

·       bijdrage sporthallen/ zalen:                                              50.000,-

·       diverse sport en spelvoorzieningen:                               260.000,-

·       verplaatsing scholen/ vensterschool:                                91.000,-

·       service- en informatiepunten:                                        182.000,-

·       provinciaal grote stedenbeleid:                                      136.000,-

                                                                                  -------------

totaal:                                                                         € 8.428.000,-

 


HOOFDSTUK 8                                                                 TOELICHTING OP DE REKENING 2001

 

 



8.1       Uitgaven MR-ISV jaarschijf 2001                                                        N = nadeel

                                                                                                                      V = voordeel

            (bedragen afgerond op € 1.000,-)

 

Themaprogramma Wonen

 

6.         Voorbereidingskosten ISV: € 82.000,- V

De kosten blijven aanmerkelijk achter bij de raming. Een en ander heeft deels te maken met het feit dat ISV-projecten en programma’s zich langzamer voltrekken dan gepland, deels omdat vakteams minder op deze post boeken dan voorzien. Voor de raming is dit een meevaller.

 

Themaprogramma Economie

 

9.         Ontwikkeling TU-gebied: € 68.000,- V

            De kosten voor de herontwikkeling van het TU-gebied zijn niet op deze post geboekt. Voor de raming is dit geen meevaller omdat de kosten doorschuiven.

 

11.       Revitalisering en verduurzaming Schie-oevers: € 166.000,- V

            In 2001 zijn diverse studies verricht (o.a. parkeerinventarisatie). Er zijn echter nog geen concrete plannen uitgevoerd. De uitgaven zijn hierdoor lager dan geraamd. Voordat aan de uitvoering van plannen kan worden gewerkt, moeten de plannen eerst in overleg met de betrokkenen verder worden uitgewerkt. Ook moeten er nog andere (externe) financieringsbronnen worden aangeboord om de totale herstructurering- en verduurzamingsoperatie mogelijk te maken. Voor de raming is de ‘onderschrijding’ op het ISV-post voor de Schie-oevers echter geen meevaller, omdat de kosten doorschuiven naar latere jaren.

 

13.       Bijdrage Stadshal: € 260.000,- V

            In juni 2001 heeft over de beschikbaarstelling van het totale budget ad € 340.000,- in de Gemeenteraad besluitvormingvorming plaatsgevonden. Omdat de afspraken over de uitvoering van de plannen voor de verbouwing van het Bacinol A gebouw tot Stadshal eerst daarna konden worden gemaakt, blijven de kosten achter ten opzichte van de begroting. Voor de raming is dit echter geen meevaller, omdat de resterende kosten ad € 260.000,- in zijn geheel doorschuiven naar 2002.

 

14.       Bijdrage Twinning Centre/ Radex/ BTC: € 386.000,- V

            De bijdrage voor dit project behoefde in 2001 nog niet te worden verleend. Voor de raming is dit echter geen meevaller, omdat de kosten doorschuiven.

 

            Themaprogramma Mobiliteit

 

15.       Bijdrage autoluwe binnenstad: € 109.000,- V

            De uitgaven voor dit project blijven iets achter bij de raming. Dit komt vooral door de getemporiseerde uitvoering van de herinrichting van de Markt. Voor de raming is dit geen meevaller, omdat de kosten doorschuiven.


 

            Themaprogramma Duurzaamheid

 

17.       Bijdrage water en ecologie: € 193.000,- V

De lagere uitgaven worden vooral verklaard door het feit dat geraamde onderzoekskosten voor de aanpak van de grondwaterproblematiek in de binnenstad elders gefinancierd zijn (MRSV) en door de koppeling van het project EcodusVer aan de ontwikkeling van Voordijkshoorn, waardoor de uitvoering pas eind 2002 / begin 2003 plaatsvindt. Daarnaast zijn de geraamde maatregelen in de Poptahof niet genomen; deze worden naar verwachting in het kader van het masterplan Poptahof pas vanaf 2003 uitgevoerd. Voor de raming is dit alles echter geen meevaller, omdat de bijdragen uit het ISV voor het programma water en ecologie doorschuiven.

 

18.       Bodemsaneringen ISV: € 271.000,- V

De uitgaven voor dit programma blijven achter bij de raming. Dit komt vooral door het ontbreken van duidelijkheid van de provincie over de overdracht van gelden uit de Wbb-regeling die in de MR-ISV als inkomsten waren voorzien (met name had dit gevolgen voor de kosten voor de projecten Zuidwal, Oostsingel en het Raamsaneringsplan). Voor de raming zijn dit echter geen meevallers, omdat de ermee gemoeide kosten doorschuiven. Wat wel een kleine meevaller is, is de sanering van de Uitweg, die in 2001 uit de MRSV is betaald. Per saldo resteert een kleine meevaller ad ca. € 15.000,-.

 

19.       Geluidssaneringen ISV: € 13.000,- V

            In 2001 en 2002 blijkt het lopende saneringsproject aan de Oostsingel/Vrijenbanselaan geheel te kunnen worden gefinancierd uit een hiervoor bedoeld VROM-budget (jaarschijf 2000 en 2001). Dit betekende, dat het ISV-budget 2001 hiervoor niet behoefde te worden benut. Voor de raming is dit echter geen meevaller, omdat de kosten doorschuiven in verband met andere nog uit te voeren saneringsprojecten.

 

            Themaprogramma Leefbaarheid

 

21.       Bijdrage fysieke maatregelen veiligheid: € 64.000,- V

            Omdat de planvorming van dit programma trager loopt dan voorzien, blijven ook de kosten achter. Voor de raming is dit echter geen meevaller, omdat de kosten doorschuiven.

 

23.       Bijdrage div. sport- en spelvoorzieningen: € 136.000,- V

            Dit budget is niet benut want de geplande realisatie van nieuwe bocciabanen blijkt niet haalbaar. Voor de raming is dit echter geen meevaller, omdat de kosten doorschuiven in verband met een (nog vast te stellen) aangepast voorstel.

 

24.       Bijdrage verplaatsing scholen/ Vensterschool: € 590.000,- V

            Ook dit budget is niet benut want de geplande verplaatsing van de JPT-school heeft in 2001 nog niet plaatsgevonden. Hierdoor zijn de uitgaven lager dan voorzien. Voor de raming is dit echter geen meevaller, omdat de kosten doorschuiven.

 

25.       Bijdrage service- en informatiepunten: € 91.000,- V

            Er hebben in 2001 geen uitgaven plaatsgevonden op deze post omdat niet kon worden vooruitgelopen op de uitkomst van de pilot in de Wippolder (die per 1-4-2002 afloopt). Dit feit op zich houdt weer verband met de gewenste herijking van het beleid rond de bibliotheekfilialen. Momenteel wordt een nota ‘2e fase KIS’ voorbereid, waarin ook een nieuwe planning van de infopunten wordt opgenomen. Voor de raming is de genoemde ‘onderschrijding’ echter geen meevaller, omdat de betreffende kosten doorschuiven naar 2002 en/of 2003.

 

26.       Provinciaal Stedenbeleid: € 136.000,- V

            De projecten zijn wel in gang gezet, echter de kosten zijn nog niet geboekt. Voor de raming is dit geen meevaller, omdat de kosten doorschuiven.

 
8.2       Inkomsten MR-ISV jaarschijf 2001

 

1.         ISV-voorschotten provincie Zuid- Holland: € 463.000,- V

In 2001 zijn door de provincie ook de voorschotten over 2000 betaald. Dit is voor de raming geen meevaller, omdat deze inkomsten reeds in 2000 waren voorzien.

 

2.         Wbb-gelden provincie Zuid Holland: € 398.000,- N

            De voorziene inkomsten zijn nog niet gerealiseerd. Dit houdt verband met de nog lopende discussie met de provincie en het Rijk over de over te hevelen budgetten in het kader van de wet Bodembescherming (Wbb). De verwachting is dat in 2002 hierover wel meer duidelijkheid komt. Dit is vooralsnog echter geen tegenvaller voor de raming omdat ervan wordt uitgegaan dat de inkomsten wel binnenkomen.

 

4.         PSB-gelden provincie ZH

            Conform de raming.

 

6.         BBIOS-gelden ministerie VROM: € 14.000,- V

            Deze inkomsten houden verband met de in 2001 toegekende IPSV-bijdrage voor het uit te voeren project ‘aanpak Minervaplein’.  De gelden zijn gezien de overeenkomstige regelingen (IPSV, ISV) in het ISV-fonds gestort. Voor de raming is dit echter geen meevaller, omdat deze gelden bedoeld zijn voor de uitvoering van het experiment ‘wijkaandelen’ aan het Minervaplein.


BIJLAGEN
Bijlage 1:                                

           

ISV-MONITOR 2001: Inhoudelijk.                               

           

 

Themaprogramma Economie.

 

 

1.   Arbeidsplaatsen:

Doelstelling: bij stijging landelijk aantal arbeidsplaatsen stijgt Delft 1,1 maal. Aantal arbeidsplaatsen Delft in toeristensector stijgt 10%. Bij daling is die van Delft 2/3 van landelijke daling.

Nulmeting: de CBS-cijfers van de nulmeting zoals in 1997 zijn niet meer beschikbaar. Als gevolg van een gewijzigde berekeningsmethode door het CBS luiden de cijfers thans:

 Jaar                            Delft                                                    Nederland

1997                            44.770  (45.280)                                  6.067.200  (7.037.000)

1999                            49.210                                                 6.694.100

2000                            49.980                                                 6.889.100

(tussen haakjes waren de cijfers van de nulmeting)

In de toeristische sector:

1998                                                         1.164

1999                                                         1.231

2000                                                         1.315

De landelijke stijging van het aantal banen van werkzame personen is 13,5%.

De stijging in Delft is 12%. Bij de ISV-monitor 2001 blijft Delft achter bij de landelijke stijging. Hierbij moet er rekening mee worden gehouden, dat het CBS voor de tweede maal de berekeningmethode heeft gewijzigd.

De stijging in de toeristensector bedraagt 13%. De doelstelling daarvan is 10%.

Conclusie: op koers. Aantal arbeidsplaatsen niet voldoende gestegen. Doelstelling arbeidsplaatsen toeristensector gehaald.

 

  1. Woon- werkbalans:

Doelstelling: verhouding beroepsbevolking : arbeidsplaatsen 1:1.

            beroepsbevolking           arbeidsplaatsen verhouding

Nulmeting: CBS:  1996/1998:   43.500              44.770                          1 : 1,03

         Delft: 1997/1999:  45.000              46.130                          1 : 1,03

                   1998/2000:                        49.210

                   1999/2001:                        49.980 

Conclusie: op koers.

Aandachtspunt: recentere CBS-cijfers niet bekend.

 

3.   Uitkeringsgerechtigden en werklozen:

Doelstelling: terugdringen aantal uitkeringsgerechtigden fase 4 t.o.v. het totaal met 20%.

Nulmeting 1999: 70,6%.

In 2001: 77%. De stijging is een gevolg van de afname van cliёnten in fase 1 t/m 3. De klanten die een redelijke kans maken op de arbeidsmarkt zijn grotendeels uitgestroomd. Overblijft het aantal fase-4 cliёnten.

In ontwikkeling: onderzocht wordt in hoeverre binnen fase-4 en onderverdeling kan worden gemaakt van cliёnten die wel en die niet kansrijk zijn op de arbeidsmarkt.

Aandachtspunt: CIW (vm Arbeidsbureau) heeft cijfers 2001 t.a.v. van bij hen ingeschreven uitkeringsgerechtigden niet beschikbaar. Doelstelling –20% niet haalbaar. In overleg met de provincie doelstelling bijstellen; terugdringen totaal aantal uitkeringsgerechtigden.

 

4.   Toerisme:

Doelstelling:15% meer bezoekers en 10% meer overnachtingen.

Nulmeting 1998: 711.100 bezoekers en 96.687 overnachtingen. Blijkens nadere informatie moeten deze cijfers van de nulmeting worden bijgesteld in resp. 731.017 bezoekers en 120.113 overnachtingen. 

In 2001: 790.003 bezoekers en 137.022 overnachtingen.

Conclusie: een stijging van het aantal bezoekers met 11%. Met het aantal bezoekers ligt Delft op koers. Het aantal overnachtingen is met 14% toegenomen; de doelstelling + 10% is hiermee gehaald. 

 

 

Themaprogramma Wonen.

 

 

5.   Huur- en koopwoningen:

Doelstelling: stijging koop+dure huur tot 40%.

Nulmeting 1999: 35%.

In 2001: op basis van berekening a.d.h.v. Woningmarkt-onderzoek ’95 en woningvoorraad per 01-01-01 berekend op 36%.

In ontwikkeling: diverse dure huur+dure koop plannen, zoals o.a. Doelen, Schie-oevers, Zuidpoort-gebied.

Conclusie: op koers.

 

6.   Seniorenwoningen:

Doelstelling: 150 extra won. met zorg, waarvan 2/3 (=100)goedkoop.

Nulmeting 1999: niets gerealiseerd.

In 2000: 53 won. (Atrium) gerealiseerd.

In 2001: 0 seniorenwoningen gerealiseerd.

In ontwikkeling: 90 seniorenwoningen Zuidpoort waarvan 1/3 goedkoop.

Conclusie: op koers.

 

7.   Opplussen woningen:

Doelstelling: 2000 woningen volgens seniorenscore.

Nulmeting 1999: 0 woningen opgeplust.

In 2001: 57 woningen Bieslandsekade opgeplust.

In ontwikkeling: Er zijn 212 woningen in uitvoering. In de periode t/m 2004 worden nog 480 woningen opgeplust. Vervolgens zijn 252 won. nog in onderzoek. Totaal worden 1001 woningen opgeplust, waarvan 252 won. nog in onderzoek zijn.

Conclusie: de doelstelling van 2000 woningen wordt niet gehaald.

Aandachtspunt: in overleg met de provincie doelstelling bijstellen naar +  750 won.

 

8.   Grondgebondenwoningen:

Doelstelling: plus 200.

Nulmeting 1999: oorspronkelijk vermeld dat niets is gerealiseerd. Achteraf blijkt dat 134

woningen zijn gebouwd.

In 2000: 82 woningen gerealiseerd.

In 2001: 43 woningen gerealiseerd.

Conclusie: de doelstelling is met +259 woningen gehaald.

    

 

 

9.   Monumenten:

Doelstelling: 100 gemeentelijke monumenten en 20 rijksmonumenten verbeteren.

Nulmeting 1999: niets gerealiseerd. Achteraf blijkt dat in 1999 18 gemeentelijke monumenten en 18 rijksmonumenten zijn verbeterd.

In 2000: 21 gemeentelijke- en 14 rijksmonumenten.

In 2001: 30 gemeentelijke- en 39 rijksmonumenten.

Conclusie:. t.a.v. gemeentelijke monumenten ligt Delft met +69 op koers.

            De doelstelling voor rijksmonumenten is met +71 ruimschoots gehaald.

 

 

Themaprogramma Duurzaamheid.

 

 

10. Riolen en oppervlakte water:

Doelstelling: min. 55% afgekoppeld, 25% minder overstort, herstuctureren min. 2 deelsystemen, waterkwaliteit gemiddeld ca. 3 en 15% natuurvriendelijke oevers.

Nulmeting: 1999: 50% afgekoppeld, waterkwaliteit ca 2 en 0% natuurvriendelijke oevers.

In 2001: Percentage afgekoppeld (nog) onbekend. Aantal overstortinrichtingen 119 is gelijk aan 1999. Totaal 14,4 ha watersystemen geherstructureerd. Waterkwaliteit 2,3 (STOWA-methodiek) 5,7% natuurvriendelijke oevers ingericht.

In ontwikkeling: Cijfers afkoppeling in oktober 2002 bekend. In 2002 start inrichting nieuwe natuurvriendelijke oevers. De eerstvolgende bemonstering waterkwaliteit is in 2005.

Conclusie: op koers v.w.b. deelsystemen, waterkwaliteit en natuurvriendelijke oevers.

Aandachtspunt: cijfers afkoppeling worden oktober 2002 aangeleverd. Aantal overstortinrichtingen is t.o.v. 1999 nog niet teruggebracht. Project in gang zetten dit te stimuleren, of anders in overleg met de provincie doelstelling bijstellen.

 

11. Bodemsanering:

Doelstelling: minimaal 3 ernstig+urgente bodemsaneringen, onderzoeksprogramma en raamsaneringsplan.

Nulmeting: 1999 niets gerealiseerd.

In 2001: 1 ernstig+urgent afgerond.

In ontwikkeling: 2 ernstig+urgent in onderzoeksfase opgestart. Onderzoeksprogramma in 2004 gereed. Raamsaneringsplan niet opgestart; in afwachting van ISV-bodembudget

Conclusie: op koers.

 

12.   Geluidsbelasting woningen:

Doelstelling: minimaal 90 won. geluidssaneren.

Nulmeting: In 1999 2141 won. geluidbelast.

In 2001: 0 won. gesaneerd.

In ontwikkeling: Oostsingel+Vrijenbanseln 29 won., alsmede 40 won. Delfgauwseweg.
Conclusie: op koers.

 

13.   Afvalbeleid:

Doelstelling: 90% zuiver GFT-afval, 5 retourettes, stabilisatie hoeveelheid te verbranden afval, min. 500 ondergrondse afvalcontainers.

Nulmeting: ca. 90% zuiver GFT-afval, 1 retourette, 26.000 ton te verbranden afval, 32 ondergrondse containers. Volgens opgave Duurzaamheid bedroeg hoeveelheid te verbranden afval in 1999; 27.259 ton en waren er 92 ondergrondse containers.

In 2001: % zuiver-GFT onbekend. Retourettes 0 gerealiseerd. Verbrand afval 25.010 ton

(-4,5%). Ondergrondse containers 400.

Conclusie: v.w.b. ondergrondse containers op koers. T.a.v. verbranden afval doelstelling gehaald.

Aandachtspunt: % zuiver GFT-afval alsnog berekenen. Plannen voor 4 retourettes in ontwikkeling/uitvoering nemen; anders doelstelling in overleg met provincie bijstellen.

                                  

14.   Energiebesparing:

Doelstelling: minimaal 30% in tenminste 2000 bestaande won. en ca. 3% energie via lokale opwekkingsprojecten.

Nulmeting: 1998 was verbruik 6.543.149 GJ per jaar.

In 2001: ENECO kan geen cijfers leveren m.b.t. energieverbruik. In kader DelftsBlauweDaken zijn 407 huishoudens voorzien van zonnepanelen; besparing 9%.

Conclusie: doelstelling besparing via lokaalopwekkingsproject gehaald.

Aandachtspunt: energiebesparing niet te meten wegens ontbreken cijfers ENECO.

 

 

Themaprogramma Mobiliteit.

 

 

15.   Gebruik Ov, fiets en auto:

Doelstelling: bij landelijke stijging; Delft x 0,75. Bij daling;Delft x 1,25.

Nulmeting 1997: landelijk: 36% autobestuurders en 13% autopassagiers. In Delft waren deze percentages resp. 30% en 17%.

In 2001:

Gebruik auto.

                                   auto als bestuurder                   auto als passagier

                                   landelijk            Delft                 landelijk            Delft

1997/1998         30,8%              22,6%              16,8%              12,8% 

1998/1999         31,4%              23,0%              17,1%              12,5%

1999/2000         31,9%              24,0%              16,6%              12,1%

2000/2001         32,0%              24,9%              16,5%              12,8%

Totalen auto-verplaatsingen:

1997/1998         47,6%              35,4%

1998/1999         48,6%              35,5%

1999/2000         48,6%               36,1%

2000/2001         48,5%              37,7%

Conclusie: t.a.v. (toename) autopassagiers ligt Delft op koers. Het autogebruik (autobestuurders) in Delft vertoont echter een -ongewenste- stijgende tendens.

Aandachtspunt: CBS heeft berekeningsmethode cijfers 2001 gewijzigd in 2-jaarsgemiddelden. Het autogebruik moet gezien de ISV-doelstelling worden beperkt. Lopende projecten om autogebruik te beperken en/of gebruik openbaarvervoer/fiets te stimuleren moeten het gewenste effect gaan sorteren. Lukt dat niet, dan de projecten intensiveren of de ISV-doelstelling aanpassen in overleg met de provincie.

                               

16     autoverkeer op hoofdroutes:

      Doelstelling: 50% van lokaal wegennet als verblijfsgebied aangewezen en ingericht als

      30 km gebied/woonerf. Voor 4 wegvakken wordt de doorgaande functie beperkt.

Nulmeting 1999: 25% verblijfsgebied. Geen doorgaande functie beperkt.

In 2000: 38% verblijfsgebied en doorgaande functie 1 wegvak beperkt.

 

In 2001: % 30km-verblijfsgebied onbekend. In 2001 is binnenstad als 30km- verblijfsgebied ingericht. Géén doorgaande functie van wegvak beperkt.

Conclusie: in 2001 geen informatie bekend.

In ontwikkeling: beperken doorgaande functie Delftsestraatweg nabij manege.

Aandachtspunt: berekenen % 30 km-verblijfsgebieden moet worden opgepakt. Voorts moeten plannen worden ontwikkeld voor beperken doorgaande functie resterende 3 wegvakken, dan wel in overleg met de provincie deze doelstelling bijstellen.

 

17. Bereikbaarheid economische activiteiten:

Doelstelling: 2 parkeervoorzieningen, autoluwe binnenstad, fietsenstallingen bij belangrijke bestemmingen, hoogwaardige OV naar TU, herinrichting. Schoemakerstr.

Nulmeting 1999: Nog niets gerealiseerd.

In 2001: parkeervoorziening. Phoenixstraat gereed. Gestart met autoluwe binnenstad, vergunning parkeren schil west en herinrichting Schoemakerstraat en Delfgauwseweg.

Conclusie: op koers.

 

18. Verkeersslachtoffers:

Doelstelling: <200.

Nulmeting 1996: 272.

In 2001: 223.

Conclusie: op koers.

 

 

Themaprogramma Leefbaarheid

 

 

19. Tevredenheid Voorhof/Wippolder:

Doelstelling: verschil Voorhof+Wippolder t.o.v. stad halveren.

Nulmeting 1999: 12%.

In 2000: 6%.

In 2001: 6%

Conclusie: doelstelling gehaald.  

 

20. Sociaal isolement:

Doelstelling: netwerk in elk van 7 wijken.

Nulmeting 1999: beleid in ontwikkeling.

In 2001: wijksteunpunten in Buitenhof, Voorhof en Tanthof gerealiseerd.

Conclusie: op koers.

 

21.   Zelfredzaamheid burgers (dak-/thuislozen):

Doelstelling: 90% in beeld, 80% daarvan opgevangen in instellingen, 75% hiervan woont daarna zelfstandig.

Nulmeting 1999: 90% dak-/thuislozen in beeld via opvanginstellingen. Circa 60% van hen

vindt een zelfstandige woonvorm.

In 2001: Voorzichtige schatting: 60% in beeld, 50% opgevangen en 60% vindt woonvorm.

Conclusie: er zijn géén betrouwbare cijfers beschikbaar over in beeld hebben, opvangen en zelfstandigheid na opvang van dak-/thuislozen.

Aandachtspunt: géén betrouwbare cijfers bekend. “In beeld” hebben loopt terug. Is niet wenselijk. Registratie moet worden verbeterd zodat bij de ISV-monitor 2002 wél betrouwbare cijfers kunnen worden geleverd.

 

22.   Minderheden:

Doelstelling: min. 90% voelt zich thuis, min. 95% van VVTV’ers wordt begeleid, min. 95% AMA’s volgt onderwijs.

Nulmeting 1999: 90% wordt begeleid, 75% AMA’s volgt onderwijs.

In 2001: 80% voelt zich thuis. Met de inwerkingtreding van Vreemdelingenwet is de term VVTV vervallen. Deze groep is thans opgenomen in het percentage nieuwkomers dat zich thuis voelt. Van de AMA’s volgt 100% onderwijs. 

Conclusie: op koers.

 

23.   Buurtaccomodaties:

Doelstelling: 4 buurtaccomodaties en min. 2 jongerenvoorz.

Nulmeting 1999: Nog niets gerealiseerd.

In 2001: Nog niets gerealiseerd.

In ontwikkeling: bouw gestart buurtaccommodatie Westerkwartier en jongerenaccommodatie Wippolder. In 2002 start bouw buurtaccommodatie Sranti en Poptahof en voorbereiding buurtaccommadatie Tanthof en planvorming jongerenaccommodatie Kuyperwijk.

Conclusie: op koers.

 

24.   Vensterschool/ brede school:

Doelstelling: in elk van 7 wijken gerealiseerd programma.

Nulmeting 1999: beleid in ontwikkeling.

In 2001: realisatie van programma in Voorhof en Buitenhof.

In ontwikkeling: m.i.v. schooljaar 2004-2005 zijn alle wijken door Brede school bediend.

Conclusie: op koers.

 

25.   Sport- en spelmogelijkheden:

Doelstelling: min. 1,5 speelplek per 100 0-9 jarigen, min. 78 voorzieningen voor 10-19 jarigen, inspraak belanghebbenden, voldoen Europese veiligheidsnorm.

Nulmeting 1999: gemiddeld 2 speelplekken op 100 0-9 jarigen, 72 voor 10-19 jarigen.

Bij latere besluitvorming is terugbrengen speelplekken 0-9 jarigen geschrapt.

In 2001: voor 10-19 jarigen skatebaan Mozartln (halfpipe) gerealiseerd.

In ontwikkeling: aanleg skatepark Prov.weg in 2002 met 7 skatetoestellen.

Conclusie: op koers. Doelstelling 0-9 jarigen en inspraak gehaald. Voldoen aan Europese veiligheidsnorm is in uitvoering.

 

26.   Criminaliteit:

Doelstelling: op ranglijst misdrijven >nr. 40 en ranglijst geweldsdelicten >nr. 33.

Nulmeting 1999: resp. nr. 40 en nr. 33.

N.B. De cijfers van de nulmeting dateren van 1996.

In 2000 (cijfers 1998): misdrijven nr. 35 en geweldsdelicten nr. 39.

In 2001 (cijfers 2000): 8.504 misdrijven c.q. 88 per 1.000 inw. Daarmee staat Delft op nr. 33 en stijgt daarmee op de ranglijst. Het aantal geweldsdelicten met 594 is 6,2 per 1.000 inw. daarmee staat Delft op nr. 34, nog wel binnen de doelstelling (nr. 33)

Conclusie: zowel m.b.t. de misdrijven als met de geweldsdelicten stijgt Delft op de ranglijst. Een ongunstige ontwikkeling, hoewel t.a.v. de geweldsdelicten de doelstelling (nog) niet is overschreden.

Aandachtspunt: het aantal misdrijven en geweldsdelicten moet worden teruggebracht d.m.v. uitvoering opgenomen projecten veiligheidsplan. Levert dit niet het gewenste effect op, dan intensivering beleid of bijstellen van de doelstelling in overleg met de provincie.

 

27.   Kinderopvang:

Doelstelling: 40% hele dagopvang, 15% buitenschoolse opvang en min 400

extra plaatsen buitensch.opvang.

Nulmeting 1999: 36% hele dagopv., 13% buitenschoolse opv., 288 buitenschoolse opv.

In 2001: 45% hele dagopvang, 10% buitensch.opv., 310 plaatsen buitensch.opv.

Conclusie: op koers. De tijdelijke terugval van het % buitenschoolse opv. heeft te maken met een gewijzigde rekenmethode. De doelstelling wordt wél gehaald gezien in voorbereiding zijnde plannen. Dat geldt ook voor de extra plaatsen buitenschoolse opv.

 

 

 

 

 


Bijlage 2: Overzicht ISV-doelstellingen

 

Nr.

Programma

Onderwerp

Gewenst effect

Meetbare doelstelling

 

1

Economie

Aantal arbeidsplaatsen

Stijging

10% meer stijging of 1/3 minder daling dan landelijk

 

2

Economie

Woon- werk balans

Evenwicht

Schommelen rond 1:1

 

3

Economie

Uitkeringsger. en werklozen

Zo laag mogelijk %

Terugdringen % DMZ-uitk.ger. in fase 4 met 20%

 

4

Economie

Toerisme

Stijging

15% stijging bezoeken en 10% stijging overnachtingen

 

5

Wonen

Woningen huur- en koopsector

Betere differentiatie

Stijging aandeel koop+ dure huur tot 40% door stadswon.

 

6

Wonen

Woningen voor senioren

Stijging

150 extra won. met zorgaanbod waarvan 2/3 goedkoop

 

7

Wonen

Opplussen van woningen

Stijging

Min. 2000 opgepluste woningen obv seniorenscore

 

8

Wonen

Grondgebonden woningen

Stijging

Min. 200 extra grondgebonden woningen

 

9

Wonen

Monumenten

Instandhouding

Verbetering min. 100 gem. en min. 20 Rijksmonumenten

 

10

Duurzaamheid

Riolen en oppervlaktewater

Optimalisering

Min. 55% afgekoppeld, 25% minder overstorten, herstr.

 

 

 

 

 

min. 2 deelsyst., waterkwal. gem. ca 3, min. 15% natuurvr. oevers

 

11

Duurzaamheid

Bodemsanering

Zo min mogelijk stagnatie

Ernstig + urgent: Min. 3 bodemsaneringen; onderzoeksprogramma;

 

 

 

 

 

Raamsaneringsplan

 

12

Duurzaamheid

Geluidsbelasting woningen

Vermindering

Min. 90 woningen geluidssaneren

 

13

Duurzaamheid

Afvalbeleid

Optimalisering

GFT 90% zuiver; min. 5 retourettes; stabilisatie hoeveelh. te verbr.

 

 

 

 

 

afval; min. 500 ondergrondse afvalcontainers

 

14

Duurzaamheid

Energiebesparing

Optimalisering

Min. 30% in min. 2000 best. won.; min. 3% lokale energieopwekk.

 

15

Mobiliteit

Gebruik OV, fiets en auto

Stijging resp. daling

Gebruik auto t.o.v. landelijk: Max. 75% of min. 25% extra daling

 

16

Mobiliteit

Autoverkeer op hoofdroutes

Concentratie

Min. 50% als verblijfsgebied aangew.+ingericht; bep. doorg. fie in min. 4 wegvakken

 

17

Mobiliteit

Bereikbaarheid econ. activit.

Waarborging

Min. 2 geconc. parkeervoorz. en 50% autoluwe binnenstad; voldoende stallingsvoorz.

 

 

 

 

 

voor fietsers bij bel. best.; hoogw. OV naar TU; herinr. Schoemakerstr./ Delftech.

 

18

Mobiliteit

Aantal verkeersslachtoffers

Afname

max. 200 verkeersslachtoffers

 

19

Leefbaarheid

Tevredenheid over de wijk

Zo hoog mogelijk

Voorhof en Wippolder samen: halvering verschil tov. rest van Delft

 

20

Leefbaarheid

Sociaal isolement in wijken

Zo laag mogelijk 

In elk van de 7 wijken een netwerk ingericht tbv signalering + passend aanbod

 

21

Leefbaarheid

Zelfredzaamheid burgers

Zo hoog mogelijk

Dak/thuislozen: 90% in beeld; min. 80% opgevangen; min. 75% gehuisvest

 

22

 

 

 

Minderheden: min. 90% voelt zich thuis, min. 95% begeleid, min. 95% volgt onderw.

 

23

Leefbaarheid

(Gebruik van) buurtaccommodaties

Zo hoog mogelijk

Min. 4 buurtaccommodaties en min. 2 permanente jongerenvoorzieningen

 

24

Leefbaarheid

Venstersch./ brede school concept

Invoering

In elk van de 7 wijken een gerealiseerd programma

 

25

Leefbaarheid

Sport- en spelmogelijkh. in wijken

Optimalisering

Min. 1,5 speelplek per 100 0-9 jarigen; min. 78 voor 10-19 jarigen; wijkoverleg;

 

 

 

 

 

min. Europese veiligheidsnorm

 

26

Leefbaarheid

Criminaliteit

Zo laag mogelijk

Ranglijst gem.: nr. 40 of lager voor misdrijven en nr. 33 of lager voor geweldsdelicten

 

27

Leefbaarheid

Aanbod kinderopvangvoorz.

Differentiatie/afstemming

40% kan gebruik m. v. hele dagopv. + 15% v. b.s.o.; min. 400 extra plaatsen b.s.o.

 

Bijlage 3: ISV monitor 2001: procesformat

 


 




 


Colofon

 

Uitgave                         Gemeente Delft,

                                   Cluster Wijk- en Stadszaken

                                   Sector Wijkzaken en Projecten

                                   Vakteam Projecten

                                   december 2002

 

Realisatie                     Gemeente Delft (binnenwerk), Klats Publiciteit, Delft (kaft)

 

Druk                            Combiwerk, Delft

                                   Oplage 100 stuks

 

Informatie                     Wijkzaken en Projecten,

                                   P.A.M. (Peter) de Jong

                                   tel.                 (015) 2602508, 2602774

                                   bezoekadres: Barbarasteeg 2, Delft

                                   postadres:      Postbus 340, 2600 AH Delft

                                   emailadres:    pdjong@delft.nl

                                   site:              www.gemeentedelft.info

 

                                   Copyright Gemeente Delft

                       

 



[1]              Dit bedrag is excl. door de provincie nog uit te keren bodem- en gevelisolatiegelden

[2]              Belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld tijdens de ter visie-legging schriftelijk te reageren, dan wel zijn of haar reactie kenbaar te maken tijdens de inloopmiddag.

[3]              Aanname hierbij is wel dat de zgn. Wbb-gelden (ca 5,9 mln. voor de periode t/m 2004) worden overgedragen door de provincie en alsnog in het ISV-fonds gestort kunnen worden. Lukt dit niet, dan zal alsnog vrij drastisch gekort moeten worden op het programma bodemsaneringen ISV (dat thans in totaal ca. 6,1 mln behelst). Omdat hier nu (situatie september 2002) niet veel meer over bekend is, en dit een grote vertraging zou betekenen, met name in een van de voor Delft meest belangrijke projecten (Zuidpoort en Oostsingel), is in deze raming vooralsnog uitgegaan van de laatste herijking (medio 2002). Zodra de provincie duidelijkheid geeft zal dit programma echter moeten worden aangepast aan de definitieve overdracht van Wbb-gelden.