Nota

 

Onderwerp

EZH - project Investeren in de wijken, onderdeel Buurtacademie

 


I.                    Inleiding

Onderdeel van het EZH – bestedingsvoorstel Investeren in de Wijken is het Buurtacademieprogramma. Dat programma omvat een wijkgericht aanbod van voorlichtings, educatieve, culturele en sportieve activiteiten. Voor een periode van zes jaar is daar in totaal
€ 340.335 voor gereserveerd. Deze nota omvat het projectvoorstel.

 

II.                  Het Buurtacademieprogramma

De Buurtacademie is een programma van samenhangende activiteiten dat in wijken wordt aangeboden. Het gaat niet om een gebouw. Qua concept is de Buurtacademie vergelijkbaar met de Brede School. In het geval van de Buurtacademie gaat het om een oudere doelgroep: vanaf 18 jaar. Daarmee sluit Buurtacademie aan op Brede School.

Doelstellingen van de Buurtacademie zijn:

·         Bieden van activiteiten die de zelfredzaamheid en het volwaardig deelnemen aan de Delftse samenleving van bewoners vergroten

·         Bieden van ontwikkelingskansen, met name voor achterstandsgroepen

·         Geven van een aanzet tot doorstroming naar reguliere activiteiten bij organisaties

·         Bieden van mogelijkheden voor en activeren tot deelname aan zinvolle vrijetijdsbesteding

·         Bieden van continuďteit na de Brede School

·         Vergroten betrokkenheid bij de directe leefomgeving

Belangrijk is dat de activiteiten wijkgericht voor de hele stad onder één vlag wordt aangeboden, zodat ze herkenbaar zijn als Buurtacademie-activiteit.

 

III.                De relaties

Er wordt in meerdere projecten gewerkt aan het opzetten en uitvoeren van wijkgerichte activiteiten op het gebied van cultuur, sport, educatie. Denk aan projecten als de Brede School, Sportvisie 2000 + 6 en een ander deelproject van het EZH- voorstel Investeren in de wijken, Activiteiten.  Ook regulier worden in wijken al de nodige activiteiten georganiseerd: in het buurt-en wijk-, jongeren-, migranten-, en ouderenwerk b.v. Er wordt bij de opzet van de buurtacademie zowel aansluiting gezocht bij de bestaande activiteiten als bij in ontwikkeling zijnde nieuwe activiteiten.

Binnen de gemeente is de Buurtacademie van belang voor de vakteams Welzijn, Wijkzaken, Onderwijs, CKE, Milieu, Beleid en Projecten. Externe partners zijn grote organisaties als VAK, CIP, BWD, Maatzorg, GGD, Sportraad, SOD, Woningbouwcorporaties en kleinere organisaties: scholen, sportclubs, amateurkunst, migranten (zelforganisaties), buurtorganisaties.

 

IV.                Richtingen

Het Buurtacademie – programma sluit zoveel mogelijk aan bij wat er reeds aan activiteiten  is. De bijdrage van het project bestaat uit het geven van een extra accent, het invullen van witte plekken, aanbieden van activiteiten op verschillende nivo’s en waarnodig in verschillende talen, het op andere en bredere wijze onder de aandacht brengen van activiteiten bij de doelgroepen. Maar er is ook ruimte voor nieuwe initiatieven.

Passend bij huidige ontwikkelingen wordt er vooral gekeken naar dwarsverbanden, zodat organisaties op verschillende terreinen elkaar voor een bepaalde activiteit kunnen versterken. Samenwerking wordt gestimuleerd.

Het activiteitenprogramma van de Buurtacademie is wijkgericht, het aanbod wordt mede afgestemd op de vraag uit de desbetreffende wijk.

De gemeente Delft coördineert het Buurtacademieproject, voor de uitvoering worden externe partners gezocht.

 

V.                  Organisatie

Opdrachtgever voor het Buurtacademieproject is de directeur van de Cluster Wijk/Stadszaken. (Deel)projectleider is het hoofd van het Vakteam Welzijn. De Buurtacademie is een deelproject van het EZH – voorstel Investeren in de wijken, dat door de projectleider van Investeren in de wijken bij het vakteam Wijkzaken wordt gecoördineerd. Er vindt maandelijks terugkoppeling plaats van deelprojectleider naar projectleider.

Een werkgroep zorgt voor de uitvoering van het project. In die groep zijn de vakteams Welzijn, Wijkzaken, Onderwijs, CKE en Milieu vertegenwoordigd. Deze werkgroep wordt onder de projectgroep Brede School gehangen, waar een zelfde activiteitenwerkgroep bestaat.

Er wordt voor het maken van het Buurtacademie - programma aangehaakt bij het Brede School - programma, door een bij Brede School nog aan te stellen programmamakelaar gedurende drie jaar (2002 t/m 2004) voor 8 uur per week uitbreiding van taken te geven (vergelijkbaar met de uitbreiding die twee programmamakelaars in het kader van het Sportvisie – project hebben). De programmamakelaar onderhoudt het kontakt met de externe, uitvoerende organisaties. De bedoeling is dat op onderdelen een wisselwerking ontstaat met het Brede Schoolprogramma, zodat activiteiten van ouders en kinderen elkaar versterken.

 

VI.                Financiën

Voor het Buurtacademieprogramma is voor een periode van zes jaar een totaalbudget van € 340.335 gereserveerd. De daadwerkelijke start van de Buurtacademie-activiteiten is in de tweede helft van 2002, hetgeen voor dat jaar minder financiële middelen vergt. Anderzijds zijn er aanloopkosten die in de jaren daarna niet gemaakt hoeven te worden. In het tweede deel van het zesjarige Buurtacademietraject is het de bedoeling dat de activiteiten zoveel mogelijk bij de organisaties in regulier activiteitenaanbod landen, zodat er een financiële afbouw van de Buurtacademie plaatsvindt.

 

De volgende reserveringen worden gemaakt:

2002     € 56.722,53

2003          € 79.411,54

2004          € 68.067,03

2005          € 56.722,53

2006          € 45.378,02

2007          € 34.033,52

In de gereserveerde bedragen zijn inbegrepen de projectkosten, de kosten voor de programmamakelaar gedurende de jaren 2002 t/m 2004, de publiciteits- en promotiekosten.

 

VII.              Aanpak

Om de Buurtacademie – activiteiten op te starten wordt eerst de organisatie neergezet. (zie V). Vervolgens vindt een nauwgezette inventarisatie plaats van reeds bestaande en mogelijk in het Buurtacademieprogramma te plaatsen activiteiten op het gebied van voorlichting, educatie, sport en cultuur. Daarnaast wordt de vraag vanuit de verschillende wijken in kaart gebracht, zodat nieuw aangemelde activiteiten beoordeeld kunnen worden op inpasbaarheid of nieuwe activiteiten geďnitieerd kunnen worden. Om de vraag uit de wijken inzichtelijk te krijgen wordt aangesloten bij bestaande wijknetwerken in het kader van de wijkplannen, Brede School, Sportvisie 2000 + 6 enz. Er wordt geen nieuwe structuur voor ontwikkeld.

Vervolgens wordt het eerste programma, dat in september 2002 van start gaat, samengesteld. Analoog aan de Brede School – aanpak worden twee programma’s per seizoen (een seizoen loopt van september tot juli in het daaropvolgende jaar) aangeboden: een najaars- (september t/m december) en een voorjaarsprogramma (januari t/m juni). Dat sluit aan op seizoensgerichte activiteiten en biedt mogelijkheden om tussentijds te evalueren en indien nodig bij te sturen.

 

VIII.            Tijdpad

Vanaf januari 2002 wordt het realiseren van de Buurtacademie in gang gezet. De organisatiestructuur moet in februari/maart 2002 rond zijn. Het programma voor het najaar van 2002 wordt in juni 2002 gepresenteerd, het programma voor het voorjaar van 2003 in december 2002. Deze cyclus herhaalt zich daarna jaarlijks, tot en met het programma van het voorjaar van 2007. Jaarlijks wordt na het voorjaarsprogramma (juni/juli) een evaluatie/stand van zaken rapportage opgesteld.

 

IX.                Voorstel

Op basis van de voornoemde hoofdstukken wordt voorgesteld:

 

In te stemmen met de projectopzet van het  Buurtacademie-programma:

 

2002          € 56.722,53

2003          € 79.411,54

2004          € 68.067,03

2005          € 56.722,53

2006          € 45.378,02

2007          € 34.033,52