Onderdeel
van het EZH – bestedingsvoorstel Investeren in de Wijken is het
Buurtacademieprogramma. Dat programma omvat een wijkgericht aanbod van
voorlichtings, educatieve, culturele en sportieve activiteiten. Voor een
periode van zes jaar is daar in totaal
€ 340.335 voor gereserveerd. Deze nota omvat het projectvoorstel.
De
Buurtacademie is een programma van samenhangende activiteiten dat in wijken
wordt aangeboden. Het gaat niet om een gebouw. Qua concept is de Buurtacademie
vergelijkbaar met de Brede School. In het geval van de Buurtacademie gaat het
om een oudere doelgroep: vanaf 18 jaar. Daarmee sluit Buurtacademie aan op
Brede School.
Doelstellingen
van de Buurtacademie zijn:
·
Bieden van activiteiten die de zelfredzaamheid en het volwaardig
deelnemen aan de Delftse samenleving van bewoners vergroten
·
Bieden van ontwikkelingskansen, met name voor achterstandsgroepen
·
Geven van een aanzet tot doorstroming naar reguliere activiteiten bij
organisaties
·
Bieden van mogelijkheden voor en activeren tot deelname aan zinvolle
vrijetijdsbesteding
·
Bieden van continuďteit na de Brede School
·
Vergroten betrokkenheid bij de directe leefomgeving
Belangrijk
is dat de activiteiten wijkgericht voor de hele stad onder één vlag wordt
aangeboden, zodat ze herkenbaar zijn als Buurtacademie-activiteit.
Er
wordt in meerdere projecten gewerkt aan het opzetten en uitvoeren van
wijkgerichte activiteiten op het gebied van cultuur, sport, educatie. Denk aan
projecten als de Brede School, Sportvisie 2000 + 6 en een ander deelproject van
het EZH- voorstel Investeren in de wijken, Activiteiten. Ook regulier worden in wijken al de nodige
activiteiten georganiseerd: in het buurt-en wijk-, jongeren-, migranten-, en
ouderenwerk b.v. Er wordt bij de opzet van de buurtacademie zowel aansluiting
gezocht bij de bestaande activiteiten als bij in ontwikkeling zijnde nieuwe
activiteiten.
Binnen
de gemeente is de Buurtacademie van belang voor de vakteams Welzijn, Wijkzaken,
Onderwijs, CKE, Milieu, Beleid en Projecten. Externe partners zijn grote
organisaties als VAK, CIP, BWD, Maatzorg, GGD, Sportraad, SOD,
Woningbouwcorporaties en kleinere organisaties: scholen, sportclubs,
amateurkunst, migranten (zelforganisaties), buurtorganisaties.
Het
Buurtacademie – programma sluit zoveel mogelijk aan bij wat er reeds aan
activiteiten is. De bijdrage van het
project bestaat uit het geven van een extra accent, het invullen van witte
plekken, aanbieden van activiteiten op verschillende nivo’s en waarnodig in
verschillende talen, het op andere en bredere wijze onder de aandacht brengen
van activiteiten bij de doelgroepen. Maar er is ook ruimte voor nieuwe
initiatieven.
Passend
bij huidige ontwikkelingen wordt er vooral gekeken naar dwarsverbanden, zodat
organisaties op verschillende terreinen elkaar voor een bepaalde activiteit
kunnen versterken. Samenwerking wordt gestimuleerd.
Het
activiteitenprogramma van de Buurtacademie is wijkgericht, het aanbod wordt
mede afgestemd op de vraag uit de desbetreffende wijk.
De
gemeente Delft coördineert het Buurtacademieproject, voor de uitvoering worden
externe partners gezocht.
Opdrachtgever
voor het Buurtacademieproject is de directeur van de Cluster Wijk/Stadszaken.
(Deel)projectleider is het hoofd van het Vakteam Welzijn. De Buurtacademie is
een deelproject van het EZH – voorstel Investeren in de wijken, dat door de
projectleider van Investeren in de wijken bij het vakteam Wijkzaken wordt
gecoördineerd. Er vindt maandelijks terugkoppeling plaats van deelprojectleider
naar projectleider.
Een
werkgroep zorgt voor de uitvoering van het project. In die groep zijn de
vakteams Welzijn, Wijkzaken, Onderwijs, CKE en Milieu vertegenwoordigd. Deze
werkgroep wordt onder de projectgroep Brede School gehangen, waar een zelfde
activiteitenwerkgroep bestaat.
Er
wordt voor het maken van het Buurtacademie - programma aangehaakt bij het Brede
School - programma, door een bij Brede School nog aan te stellen
programmamakelaar gedurende drie jaar (2002 t/m 2004) voor 8 uur per week
uitbreiding van taken te geven (vergelijkbaar met de uitbreiding die twee
programmamakelaars in het kader van het Sportvisie – project hebben). De
programmamakelaar onderhoudt het kontakt met de externe, uitvoerende
organisaties. De bedoeling is dat op onderdelen een wisselwerking ontstaat met
het Brede Schoolprogramma, zodat activiteiten van ouders en kinderen elkaar
versterken.
Voor
het Buurtacademieprogramma is voor een periode van zes jaar een totaalbudget
van € 340.335 gereserveerd. De daadwerkelijke start van de
Buurtacademie-activiteiten is in de tweede helft van 2002, hetgeen voor dat
jaar minder financiële middelen vergt. Anderzijds zijn er aanloopkosten die in
de jaren daarna niet gemaakt hoeven te worden. In het tweede deel van het
zesjarige Buurtacademietraject is het de bedoeling dat de activiteiten zoveel
mogelijk bij de organisaties in regulier activiteitenaanbod landen, zodat er
een financiële afbouw van de Buurtacademie plaatsvindt.
De
volgende reserveringen worden gemaakt:
2002 € 56.722,53
2003
€ 79.411,54
2004
€ 68.067,03
2005
€ 56.722,53
2006
€ 45.378,02
2007
€ 34.033,52
In
de gereserveerde bedragen zijn inbegrepen de projectkosten, de kosten voor de
programmamakelaar gedurende de jaren 2002 t/m 2004, de publiciteits- en
promotiekosten.
Om
de Buurtacademie – activiteiten op te starten wordt eerst de organisatie
neergezet. (zie V). Vervolgens vindt een nauwgezette inventarisatie plaats van
reeds bestaande en mogelijk in het Buurtacademieprogramma te plaatsen
activiteiten op het gebied van voorlichting, educatie, sport en cultuur.
Daarnaast wordt de vraag vanuit de verschillende wijken in kaart gebracht,
zodat nieuw aangemelde activiteiten beoordeeld kunnen worden op inpasbaarheid
of nieuwe activiteiten geďnitieerd kunnen worden. Om de vraag uit de wijken
inzichtelijk te krijgen wordt aangesloten bij bestaande wijknetwerken in het
kader van de wijkplannen, Brede School, Sportvisie 2000 + 6 enz. Er wordt geen
nieuwe structuur voor ontwikkeld.
Vervolgens
wordt het eerste programma, dat in september 2002 van start gaat, samengesteld.
Analoog aan de Brede School – aanpak worden twee programma’s per seizoen (een
seizoen loopt van september tot juli in het daaropvolgende jaar) aangeboden:
een najaars- (september t/m december) en een voorjaarsprogramma (januari t/m
juni). Dat sluit aan op seizoensgerichte activiteiten en biedt mogelijkheden om
tussentijds te evalueren en indien nodig bij te sturen.
Vanaf
januari 2002 wordt het realiseren van de Buurtacademie in gang gezet. De
organisatiestructuur moet in februari/maart 2002 rond zijn. Het programma voor
het najaar van 2002 wordt in juni 2002 gepresenteerd, het programma voor het
voorjaar van 2003 in december 2002. Deze cyclus herhaalt zich daarna jaarlijks,
tot en met het programma van het voorjaar van 2007. Jaarlijks wordt na het
voorjaarsprogramma (juni/juli) een evaluatie/stand van zaken rapportage
opgesteld.
Op
basis van de voornoemde hoofdstukken wordt voorgesteld:
In
te stemmen met de projectopzet van het
Buurtacademie-programma:
2002
€ 56.722,53
2003
€ 79.411,54
2004
€ 68.067,03
2005
€ 56.722,53
2006
€ 45.378,02
2007
€ 34.033,52