Aanbiedingsnota

 

Datum

15-01-2002

Ons Kenmerk

02/001294           

Opsteller

Henry Rienstra

Bijlagen

1

Onderwerp

Project Veilig Wonen

Eindverslag voorbereidingsfase

 

 


Naar aanleiding van het eindverslag, kritiek en ontwikkelingen:

 

Het eerste concept van het eindverslag dateert van april 2001. Sindsdien is er het nodige gebeurd. Het eindverslag is 9 oktober 2001 in het driehoeksoverleg tussen gemeente, corporaties en woonkoepel, besproken. De afspraak bij mutatie de woningen op niveau van het Politiekeurmerk Veilig Wonen® te brengen, vonden de corporaties toch te ver gaan. Door zowel de woningcorporaties als –later- Wijk- en stadszaken is voorgesteld gezamenlijk een subsidieregeling op te zetten voor het op pkvw-niveau brengen van huurwoningen.

De tweede ontwikkeling vond plaats in de Poptahof. Vooruitlopend op de herstructurering stelde de grootste woningeigenaar, Delft Wonen, voor de woonomgeving op pkvw-niveau te brengen. De benodigde aanpassingen vielen mee. Hoofdzakelijk de groenvoorzieningen en de verlichting. Het gaat om een buurt van ruim 1000 woningen. Hoewel de kosten nog niet zijn begroot, lijkt de benodigde investering mee te vallen.

Tenslotte is bij de twee afgesproken proefprojecten in de particuliere sector, het Politiekeurmerk Veilig Wonen® gepromoot door voorlichting naar aanleiding van een “inbraakgolf”. Bij gebrek aan respons van eigenaar-bewonerszijde heeft dit geen PKVW-certificaten opgeleverd. De eigenaar-bewoners hebben wel geïnvesteerd in de inbraakveiligheid, echter niet in de context van de proefprojecten.

 

Stimuleringsregelingen:

Conform het eindverslag:

De gemeente Delft zorgt ervoor dat bij herstructurering en nieuwbouwlocaties het openbaar gebied zodanig wordt ingericht dat aan de eisen van het Politiekeurmerk wordt voldaan. Wanneer de eigenaren dit estafettestokje overnemen ontstaan een veilige woning en woonomgeving.

De tweede stimuleringsmaatregel is de gemeentelijke bouwplanbegeleider. Bij nieuwbouw en herstructurering adviseert hij de opdrachtgever over de mogelijkheden van het pkvw. Wanneer bij nieuwbouw de bouwplanbegeleider in de ontwerpfase al bij de plannen wordt betrokken kost het pkvw weinig tot niets. Het advies is gratis. De gemeente kost het ca 0,2 fte.

Arbeidsintensiever is de implementatie van het PolitieKeurmerk in de bestaande voorraad op blok en buurtniveau. Hiervoor is een bezetting geraamd van 0,8 fte. Dit uitgaande van een intensieve samenwerking tussen gemeente, politie en ook de pkvw-bedrijven.

Het uitgangspunt van het rapport is dat de eigenaren en gebruikers de kosten aan de woningen en woongebouwen dragen. De gemeente draagt de kosten van de woonomgeving.

In eerste instantie lijken de kosten voor aanpassing van de woonomgeving mee te vallen. Aan het begin van de projectgroepactiviteiten is ervan uitgegaan dat enerzijds het gelijkheidsbeginsel en anderzijds de PKVW-ambitie en de (geringe) beschikbare middelen, redenen waren om geen subsidieregeling op te tuigen. Via het driehoeksoverleg en via Wijk en Stadszaken is echter om pragmatische redenen juist gevraagd om een subsidieregeling. In 2002 bieden de corporaties hun huurders aan hun woningen op pkvw-niveau te brengen. De kosten worden dan gedragen door gezamenlijk gemeente, corporaties en huurders. Hoewel afwijkend van het eindverslag is dit een effectief middel om het pkvw te promoten onder huurders en corporaties.

Wanneer ook na 2002 de benodigde investeringen in de bestaande woonomgeving mee blijken te vallen, zou deze actie herhaald kunnen worden. Deze actie moet nadrukkelijk als experimenteel worden gezien vanwege het beperkte budget.

Het budget dat beschikbaar is voor veiligheid waar onder het pkvw bestaat uit:

€ 90.000 per jaar in de periode 2001 tm 2004 vanuit MR-ISV.

€ 45.000 eenmalig voor de periode tm 2007 t.l.v. EZH.

 

Actualisatie voorstel:

Het budget is bestemd voor:

 

Voorts stellen wij voor in te stemmen met de beslispunten (p.9 eindverslag):

 

Beslispunten pagina 9 eindverslag:

1.       de gemeente Delft zal voor nieuwbouwlocaties bij de inrichting en het beheer van de woonomgeving steeds het daarvoor geldende eisenpakket volgens het Politiekeurmerk Veilig Wonen® hanteren door dit, voor zover zij zelf verantwoordelijk is, als eis te hanteren en daar waar een corporatie of projectontwikkelaar een overeenkomst met de gemeente aangaat, het voldoen aan dit eisenpakket als voorwaarde in de ontwikkelingsovereenkomst op te nemen;

2.       de gemeente Delft zal bij de inrichting en het beheer van de bestaande woonomgeving steeds het daarvoor geldende eisenpakket volgens het Politiekeurmerk Veilig Wonen® hanteren door dit, voor zover zij zelf verantwoordelijk is, als eis te hanteren en corporaties of particuliere verhuurders te stimuleren binnen hun verantwoordelijkheid eveneens te voldoen aan dit eisenpakket;

3.       de gemeente Delft zal zorgen dat bij nieuwbouw in bestaande woonomgevingen ook die woonomgeving aan de desbetreffende eisen volgens het Politiekeurmerk Veilig Wonen® voldoet teneinde het PKVW-label te kunnen verkrijgen;

4.       in het (momenteel in voorbereiding zijnde) Convenant Duurzaam Beheer Bestaande Woningvoorraad Delft wordt het voldoen aan de eisen van het Politiekeurmerk Veilig Wonen® als actiepunt opgenomen;
     bij elke projectmatige aanpak wordt in het Programma van Eisen aangegeven welk(e) deelcertifica(a)t(en) PKVW  (woning, complex, omgeving) in het project wordt/worden gerealiseerd;

5.       in het door de Delftse corporaties te formuleren beleid met betrekking tot Veilig Wonen wordt, voorzover de projectmatige aanpak (zie beslispunt 4) - nog - niet in een oplossing voor het betreffende complex voorziet, als actiepunt opgenomen:

    bij elke huurdersmutatie wordt voorzover dit nog niet is gebeurd de betreffende woning in het kader van het mutatieonderhoud op PKVW-niveau gebracht (certificaat woning);(Zie  ook bijlage 9).

6.       de gemeente Delft zal in 2001 in samenwerking met de politie één of meer proefproject(en) PKVW  uitvoeren in een complex met particulier woningeigendom, zoals in het eindverslag van de projectgroep Veilig Wonen is beschreven voor de Alkstraat en omgeving, resp. de Burgemeestersrand;

7.       de gemeente Delft zal ten laste van in het de budgetten EZH en MR-ISV  voor de wijkaanpak structureel middelen reserveren ter hoogte van 0,5 à 1 miljoen gulden per jaar voor maatregelen op het gebied van Veilig Wonen in de vorm van subsidie voor het niveau woning en direct voor de woonomgeving:

8.       de gemeente Delft zal (met inzet van de bouwplan- en preventie-adviseurs van de Politie Haaglanden) in 2002 via interne voorlichting volgens het in het eindverslag opgenomen Communicatieplan de eigen organisatie, met name de vakteam Bouwtoezicht en monumenten, Ruimtelijke Ordening, Ingenieursbureau, Mobiliteit, Grondzaken, Projecten en Wijkzaken informeren over Veilig Wonen op basis van de in het eindverslag opgenomen Protocollen, uitmondend in het adequaat aanpassen van handboeken, checklists en programma’s van eisen, etc. die door deze vakteams worden gebruikt;

9.       de gemeente Delft zal ten behoeve van de publieksvoorlichting een informatiefolder over Veilig Wonen uitbrengen (en actueel houden), waarin het publiek wegwijs wordt gemaakt op het gebied van Veilig Wonen in de Delftse situatie; de folder dient een aanvulling te zijn op de folders die reeds bestaan vanuit het landelijke project PKVW-; beide folders zullen gecombineerd worden verspreid via de gebruikelijke informatiebalies van de gemeente Delft, de Politie Haaglanden, de Delftse woningcorporaties en de kantoren van assurantietussenpersonen;

10.   de gemeente Delft zal vooruitlopend op definitieve afspraken over de gemeentelijke rol bij het verder stimuleren van Veilig Wonen tenminste één medewerker van het vakteam BTM de opleidingen “preventieadviseur” en “bouwplanadviseur” laten volgen.

11.   De voorbereidingsfase van de Project Veilig Wonen hierbij als afgerond te beschouwen.

 


     

 

 

 

 

Henry Rienstra

bouwkundig medewerker dubo