Onderwerp
Eindverslag voorbereidingsfase
Naar aanleiding van het eindverslag, kritiek en
ontwikkelingen:
Het
eerste concept van het eindverslag dateert van april 2001. Sindsdien is er het
nodige gebeurd. Het eindverslag is 9 oktober 2001 in het driehoeksoverleg
tussen gemeente, corporaties en woonkoepel, besproken. De afspraak bij mutatie
de woningen op niveau van het Politiekeurmerk Veilig Wonen® te
brengen, vonden de corporaties toch te ver gaan. Door zowel de
woningcorporaties als –later- Wijk- en stadszaken is voorgesteld gezamenlijk
een subsidieregeling op te zetten voor het op pkvw-niveau brengen van
huurwoningen.
De
tweede ontwikkeling vond plaats in de Poptahof. Vooruitlopend op de
herstructurering stelde de grootste woningeigenaar, Delft Wonen, voor de
woonomgeving op pkvw-niveau te brengen. De benodigde aanpassingen vielen mee.
Hoofdzakelijk de groenvoorzieningen en de verlichting. Het gaat om een buurt
van ruim 1000 woningen. Hoewel de kosten nog niet zijn begroot, lijkt de
benodigde investering mee te vallen.
Tenslotte
is bij de twee afgesproken proefprojecten in de particuliere sector, het
Politiekeurmerk Veilig Wonen® gepromoot door voorlichting naar
aanleiding van een “inbraakgolf”. Bij gebrek aan respons van
eigenaar-bewonerszijde heeft dit geen PKVW-certificaten opgeleverd. De
eigenaar-bewoners hebben wel geïnvesteerd in de inbraakveiligheid, echter niet
in de context van de proefprojecten.
Stimuleringsregelingen:
Conform het eindverslag:
De gemeente Delft zorgt ervoor dat bij
herstructurering en nieuwbouwlocaties het openbaar gebied zodanig wordt
ingericht dat aan de eisen van het Politiekeurmerk wordt voldaan. Wanneer de
eigenaren dit estafettestokje overnemen ontstaan een veilige woning en
woonomgeving.
De tweede stimuleringsmaatregel is de gemeentelijke
bouwplanbegeleider. Bij nieuwbouw en herstructurering adviseert hij de
opdrachtgever over de mogelijkheden van het pkvw. Wanneer bij nieuwbouw de
bouwplanbegeleider in de ontwerpfase al bij de plannen wordt betrokken kost het
pkvw weinig tot niets. Het advies is gratis. De gemeente kost het ca 0,2 fte.
Arbeidsintensiever is de implementatie van het
PolitieKeurmerk in de bestaande voorraad op blok en buurtniveau. Hiervoor is
een bezetting geraamd van 0,8 fte. Dit uitgaande van een intensieve
samenwerking tussen gemeente, politie en ook de pkvw-bedrijven.
Het
uitgangspunt van het rapport is dat de eigenaren en gebruikers de kosten aan de
woningen en woongebouwen dragen. De gemeente draagt de kosten van de
woonomgeving.
In
eerste instantie lijken de kosten voor aanpassing van de woonomgeving mee te
vallen. Aan het begin van de projectgroepactiviteiten is ervan uitgegaan dat
enerzijds het gelijkheidsbeginsel en anderzijds de PKVW-ambitie en de (geringe)
beschikbare middelen, redenen waren om geen subsidieregeling op te tuigen. Via
het driehoeksoverleg en via Wijk en Stadszaken is echter om pragmatische
redenen juist gevraagd om een subsidieregeling. In 2002 bieden de corporaties
hun huurders aan hun woningen op pkvw-niveau te brengen. De kosten worden dan
gedragen door gezamenlijk gemeente, corporaties en huurders. Hoewel afwijkend
van het eindverslag is dit een effectief middel om het pkvw te promoten onder
huurders en corporaties.
Wanneer
ook na 2002 de benodigde investeringen in de bestaande woonomgeving mee blijken
te vallen, zou deze actie herhaald kunnen worden. Deze actie moet nadrukkelijk
als experimenteel worden gezien vanwege het beperkte budget.
Het
budget dat beschikbaar is voor veiligheid waar onder het pkvw bestaat uit:
€
90.000 per jaar in de periode 2001 tm 2004 vanuit MR-ISV.
€
45.000 eenmalig voor de periode tm 2007 t.l.v. EZH.
Actualisatie
voorstel:
Het
budget is bestemd voor:
Voorts
stellen wij voor in te stemmen met de beslispunten (p.9 eindverslag):
Beslispunten
pagina 9 eindverslag:
1.
de gemeente Delft zal voor nieuwbouwlocaties
bij de inrichting en het beheer van de woonomgeving steeds het daarvoor
geldende eisenpakket volgens het Politiekeurmerk Veilig Wonen® hanteren door
dit, voor zover zij zelf verantwoordelijk is, als eis te hanteren en daar waar
een corporatie of projectontwikkelaar een overeenkomst met de gemeente aangaat,
het voldoen aan dit eisenpakket als voorwaarde in de ontwikkelingsovereenkomst
op te nemen;
2.
de gemeente Delft zal bij de inrichting en het beheer van de bestaande woonomgeving steeds het
daarvoor geldende eisenpakket volgens het Politiekeurmerk Veilig Wonen®
hanteren door dit, voor zover zij zelf verantwoordelijk is, als eis te hanteren
en corporaties of particuliere verhuurders te stimuleren binnen hun
verantwoordelijkheid eveneens te voldoen aan dit eisenpakket;
3.
de gemeente Delft zal zorgen dat bij nieuwbouw in bestaande woonomgevingen ook die woonomgeving aan de
desbetreffende eisen volgens het Politiekeurmerk Veilig Wonen® voldoet teneinde
het PKVW-label te kunnen verkrijgen;
4.
in het (momenteel in voorbereiding zijnde) Convenant Duurzaam Beheer
Bestaande Woningvoorraad Delft wordt het voldoen aan de eisen van het
Politiekeurmerk Veilig Wonen® als actiepunt opgenomen;
• bij elke projectmatige aanpak wordt in het Programma van Eisen aangegeven
welk(e) deelcertifica(a)t(en) PKVW
(woning, complex, omgeving) in het project wordt/worden gerealiseerd;
5.
in het door de Delftse corporaties te formuleren beleid met betrekking
tot Veilig Wonen wordt, voorzover de projectmatige aanpak (zie beslispunt 4) -
nog - niet in een oplossing voor het betreffende complex voorziet, als
actiepunt opgenomen:
• bij elke
huurdersmutatie wordt voorzover dit nog niet is gebeurd de betreffende woning
in het kader van het mutatieonderhoud
op PKVW-niveau gebracht (certificaat woning);(Zie ook bijlage 9).
6.
de gemeente Delft zal in 2001 in samenwerking met de politie één of meer
proefproject(en) PKVW uitvoeren in een complex met particulier
woningeigendom, zoals in het eindverslag van de projectgroep Veilig Wonen is
beschreven voor de Alkstraat en omgeving, resp. de Burgemeestersrand;
7.
de gemeente Delft zal ten laste van in het de budgetten EZH en MR-ISV voor de wijkaanpak structureel
middelen reserveren ter hoogte van 0,5 à 1 miljoen gulden per jaar voor
maatregelen op het gebied van Veilig Wonen in de vorm van subsidie voor het
niveau woning en direct voor de woonomgeving:
8.
de gemeente Delft zal (met inzet van de bouwplan- en preventie-adviseurs
van de Politie Haaglanden) in 2002 via interne
voorlichting volgens het in het eindverslag opgenomen Communicatieplan de
eigen organisatie, met name de vakteam Bouwtoezicht en monumenten, Ruimtelijke
Ordening, Ingenieursbureau, Mobiliteit, Grondzaken, Projecten en Wijkzaken
informeren over Veilig Wonen op basis van de in het eindverslag opgenomen
Protocollen, uitmondend in het adequaat aanpassen van handboeken, checklists en
programma’s van eisen, etc. die door deze vakteams worden gebruikt;
9.
de gemeente Delft zal ten behoeve van de publieksvoorlichting een informatiefolder over Veilig Wonen
uitbrengen (en actueel houden), waarin het publiek wegwijs wordt gemaakt op het
gebied van Veilig Wonen in de Delftse situatie; de folder dient een aanvulling
te zijn op de folders die reeds bestaan vanuit het landelijke project PKVW-;
beide folders zullen gecombineerd worden verspreid via de gebruikelijke
informatiebalies van de gemeente Delft, de Politie Haaglanden, de Delftse
woningcorporaties en de kantoren van assurantietussenpersonen;
10.
de gemeente Delft zal vooruitlopend op definitieve afspraken over de
gemeentelijke rol bij het verder stimuleren van Veilig Wonen tenminste één
medewerker van het vakteam BTM de opleidingen
“preventieadviseur” en “bouwplanadviseur” laten volgen.
11.
De voorbereidingsfase van de Project Veilig Wonen hierbij als afgerond
te beschouwen.