In
de raadsvergadering van 20 december 2001 is de Algemene subsidieverordening
vastgesteld. Hiermee is voldaan aan alle formele vereisten in de Abw per 1
januari 2002 en zijn alle subsidies gebaseerd op een wettelijke grondslag.
De organisatie is nu, zoals
gepland, bezig met het voorbereiden van de aanpassing van deelverordeningen en
het opstellen van nieuwe verordeningen. Een
van de aan te passen verordeningen is de subsidieverordening maatschappelijke
activiteiten, waarbij tegelijk het beleid resultaatgericht subsidiėren in de
regelgeving geļmplementeerd moet worden. Het voorstel daarvoor wordt in deze
nota gedaan.
De
belangrijkste wijzigingen worden onderstaand vermeld.
De SMA
is nu een deelverordening van de Algemene subsidieverordening. De SMA bevat
geen algemene regels meer, maar regelt waar nodig verbijzonderingen van de
algemene regels.
De oude
indeling in jaarlijks weerkerende en incidentele subsidies is verdwenen, omdat
alle subsidies een tijdelijk karakter hebben.
De SMA
hanteert het door gewijzigd beleid ingegeven begrippenkader voor
subsidiesoorten. Er wordt onderscheid gemaakt in de volgende subsidies, in
volgorde van gewenste politiek-bestuurlijke aandacht:
- Budgetsubsidie
- Exploitatiesubsidie
- Stimuleringssubsidie
- Waarderingssubsidie
- Tussentijdse subsidie
Voor de
subsidiering van de Delftse instellingen is deze indeling sluitend.
De SMA
schept ook de mogelijkheid om meerjarige subsidies toe te kennen.
Tevens
worden regels gesteld voor het vormen van reserves door de gesubsidieerde instelling,
tot 5 % van de gesubsidieerde lasten.
De
termijn van aanvragen en verantwoorden van subsidies is verschoven van 1 mei
naar 1 april van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar. Dat is gedaan om
een betere aansluiting te hebben met de gemeentelijke beleidscyclus en een
sturende rol te kunnen spelen voor het in te dienen activiteitenplan van de te
subsidiėren instelling.
Het
jaarprogramma maatschappelijke activiteiten en de daaraan verbonden
inspraakprocedure zijn verdwenen. Dit programma komt nog voort uit de
decentralisatie van het welzijnsbeleid in de jaren tachtig. In de praktijk is
de subsidiebundel hiervoor al in de plaats gekomen.
Een
belangrijke vernieuwing is voorts dat subsidies meteen kunnen worden
vastgesteld. De voor subsidieontvanger en verlener belastende procedure van
toekenning vooraf en vaststelling achteraf, kan daarmee op basis van
selectiviteit worden ingesteld. De nieuwe SMA leidt ertoe dat het automatisme
in het verstrekken van subsidies verdwijnt; in de beschikkingen moet bewust en
zorgvuldig worden bepaald welke subsidie van toepassing wordt verklaard en
welke voorwaarden daaraan worden verbonden.
Subsidie-aanvragen voor het
jaar 2003 die reeds zijn ingediend voor de inwerkingtreding van de nieuwe
verordening worden getoetst aan de oude verordening.
Het
beleid waarop de SMA thans wordt aangepast dateert van 1998. In de tussentijd
zijn de instellingen vaak schriftelijk en mondeling geļnformeerd over de
beleidsrichting, maar ontbrak de wettelijke grondslag voor dat beleid. Die
inhaalslag wordt nu gemaakt en kan voor de instellingsbesturen weinig
verrassing inhouden.
Het is
daarom belangrijker om goede voorlichting te geven over de nieuwe regelgeving
dan om inspraak te organiseren.
Voorgesteld
wordt, na de vaststelling van de SMA door de organisatie
voorlichtingsbijeenkomsten te laten verzorgen (oktober).
De SMA
treedt in werking 6 weken na besluitvorming.
1)
De
gemeenteraad verzoeken door middel van bijgevoegd raadsvoorstel, om in te
stemmen met de subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten.
2)
De
ambtelijke organisatie voorlichting laten verzorgen aan de gesubsidieerde
instellingen.