Nota

 

Datum

20-06-2002

Ons Kenmerk

02/019667

Opsteller

J.P. van den Berg

Bijlagen

1   

Onderwerp

Aanpassing subsidieverordening maatschappelijke activiteiten (SMA)

 

 


In de raadsvergadering van 20 december 2001 is de Algemene subsidieverordening vastgesteld. Hiermee is voldaan aan alle formele vereisten in de Abw per 1 januari 2002 en zijn alle subsidies gebaseerd op een wettelijke grondslag.

De organisatie is nu, zoals gepland, bezig met het voorbereiden van de aanpassing van deelverordeningen en het opstellen van nieuwe verordeningen. Een van de aan te passen verordeningen is de subsidieverordening maatschappelijke activiteiten, waarbij tegelijk het beleid resultaatgericht subsidiėren in de regelgeving geļmplementeerd moet worden. Het voorstel daarvoor wordt in deze nota gedaan.

 

De belangrijkste wijzigingen worden onderstaand vermeld.

 

Status

De SMA is nu een deelverordening van de Algemene subsidieverordening. De SMA bevat geen algemene regels meer, maar regelt waar nodig verbijzonderingen van de algemene regels.

 

Inhoudelijk

De oude indeling in jaarlijks weerkerende en incidentele subsidies is verdwenen, omdat alle subsidies een tijdelijk karakter hebben.

De SMA hanteert het door gewijzigd beleid ingegeven begrippenkader voor subsidiesoorten. Er wordt onderscheid gemaakt in de volgende subsidies, in volgorde van gewenste politiek-bestuurlijke aandacht:

- Budgetsubsidie

- Exploitatiesubsidie

- Stimuleringssubsidie

- Waarderingssubsidie

- Tussentijdse subsidie

Voor de subsidiering van de Delftse instellingen is deze indeling sluitend.

De SMA schept ook de mogelijkheid om meerjarige subsidies toe te kennen.

Tevens worden regels gesteld voor het vormen van reserves door de gesubsidieerde instelling, tot 5 % van de gesubsidieerde lasten.

 

 

Procedureel

De termijn van aanvragen en verantwoorden van subsidies is verschoven van 1 mei naar 1 april van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar. Dat is gedaan om een betere aansluiting te hebben met de gemeentelijke beleidscyclus en een sturende rol te kunnen spelen voor het in te dienen activiteitenplan van de te subsidiėren instelling.

 

Het jaarprogramma maatschappelijke activiteiten en de daaraan verbonden inspraakprocedure zijn verdwenen. Dit programma komt nog voort uit de decentralisatie van het welzijnsbeleid in de jaren tachtig. In de praktijk is de subsidiebundel hiervoor al in de plaats gekomen.

Een belangrijke vernieuwing is voorts dat subsidies meteen kunnen worden vastgesteld. De voor subsidieontvanger en –verlener belastende procedure van toekenning vooraf en vaststelling achteraf, kan daarmee op basis van selectiviteit worden ingesteld. De nieuwe SMA leidt ertoe dat het automatisme in het verstrekken van subsidies verdwijnt; in de beschikkingen moet bewust en zorgvuldig worden bepaald welke subsidie van toepassing wordt verklaard en welke voorwaarden daaraan worden verbonden.

 

Subsidie-aanvragen voor het jaar 2003 die reeds zijn ingediend voor de inwerkingtreding van de nieuwe verordening worden getoetst aan de oude verordening.

 

Communicatie

Het beleid waarop de SMA thans wordt aangepast dateert van 1998. In de tussentijd zijn de instellingen vaak schriftelijk en mondeling geļnformeerd over de beleidsrichting, maar ontbrak de wettelijke grondslag voor dat beleid. Die inhaalslag wordt nu gemaakt en kan voor de instellingsbesturen weinig verrassing inhouden.

Het is daarom belangrijker om goede voorlichting te geven over de nieuwe regelgeving dan om inspraak te organiseren.

Voorgesteld wordt, na de vaststelling van de SMA door de organisatie voorlichtingsbijeenkomsten te laten verzorgen (oktober).

De SMA treedt in werking 6 weken na besluitvorming.

 

Voorstel

1)       De gemeenteraad verzoeken door middel van bijgevoegd raadsvoorstel, om in te stemmen met de subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten.

2)       De ambtelijke organisatie voorlichting laten verzorgen aan de gesubsidieerde instellingen.


     

 

J.P. van den Berg

hoofd sector leefbaarheid