Nota
Onderwerp
subsidie ministerie van justitie/preventiebeleid
Jeugdcriminaliteit vormt een serieuze bedreiging
voor de maatschappelijke orde. Door ouders, leerkrachten, jongerenwerkers,
burgers wordt het gedrag van veel jongeren als onaanvaardbaar ervaren. Als
hiertegen geen stappen worden ondernomen, wordt het vertrouwen van de burger in
de rechtsstaat ondermijnd, hetgeen leidt tot intolerantie, gemakzucht en
onverschilligheid ten opzichte van de betrokken jongeren.
Deze houding versterkt het risico van het marginaliseren en criminalisering van groepen
jongeren. Met kracht dienen jongeren die van het rechte spoor afwijken terug te
worden geleid: in het belang van de samenleving, hun sociale omgeving en in het
belang van de jongere zelf.
Bijzondere zorg verdienen jongeren uit etnische
minderheidsgroepen. Reden waarom het tweede kabinet Kok onder
verantwoordelijkheid van de (toenmalige) minister van grote steden- en
integratiebeleid (BZK) fors heeft geïnvesteerd in projecten met als doel:
‘Het voorkomen van marginalisering en
criminalisering van jongeren door middel van het tegengaan van risicofactoren
die het integratieproces van jongeren belemmeren en het stimuleren van beschermende
factoren die het integratieproces van jongeren bevorderen.’
Omdat er naast de grote steden ook een aantal
middelgrote steden is met een vergelijkbare jongerenproblematiek, zijn onder de naam CRIEM in een achttal
gemeentes pilotprojecten uitgevoerd,
met bovenomschreven doelstelling. Positieve evaluatie heeft ertoe geleid dat de
17G gemeenten, waaronder Delft, uitgenodigd zijn om een plan van aanpak te
ontwikkelen op basis van genoemde doelstelling. De naam Criem is gewijzigd in
Preventief jongerenbeleid.
Het Delftse plan van aanpak, getiteld “opgroeien in
Delft” omvat een gesloten preventieketen voor jongeren van 0 tot 25 jaar en is
op 1 mei 2002 ingediend bij BZK en heeft geresulteerd in een positieve
beoordeling door de minister. Het plan staat ter inzage in het RIS.
De minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, heeft op 19 juli 2002
een subsidie beschikbaar gesteld voor (een deel van) het plan van
aanpak.
Deze nota gaat in op het voortraject, de toewijzing
van de subsidie, de projectorganisatie, de uitwerking van het projectplan en
doet een voorstel voor acceptatie van de rijkssubsidie.
A. Voortraject:
1.
Voorwaarden ministerie.
Door
de minister is een aantal voorwaarden gesteld waaraan het plan van aanpak moet
voldoen; deze voorwaarden zijn afgedrukt in de Staatscourant van 28 november
2001, praktisch samengevat:
j Het plan moet resulteren in een sluitende
keten, waarbinnen een preventief zorgaanbod wordt gerealiseerd voor jongeren
van 0 tot 25 jaar.
k Na afloop van de projectperiode moet
continuïteit van de ingezette maatregelen gewaarborgd zijn.
l Het plan moet een daadwerkelijke,
substantiële deelname van vertegenwoordigers van de doelgroep stimuleren.
m De gemeente heeft een heldere regierol.
2.
Plan van aanpak
In
opdracht van de gemeente heeft K.P.M.G een Delfts plan van aanpak uitgewerkt.
Dit plan van aanpak staat ter inzage in het RIS, hier is uitgebreide informatie
te vinden over doelstelling, werkwijze bij de totstandkoming, betrokken
beleidsterreinen, deskundigen en vertegenwoordigers van de doelgroep.
Teneinde
een gesloten keten te realiseren, waarbinnen een zorgstructuur wordt
gerealiseerd voor jongeren van 0 tot 24 jaar worden 25 deelprojecten binnen één
totaal project tot een samenhangend geheel gesmeed. Jongerenbeleid geldt in het
algemeen voor alle jongeren, slechts een beperkt aantal deelprojecten richt
zich specifiek op allochtone jongeren. Wel wordt -waar mogelijk- wordt in
de deelprojecten aangegeven op welke wijze allochtone jongeren specifieke
aandacht krijgen.
B. Subsidie
1.
Beoordeling door ministerie, vaststelling
subsidie
Het ministerie heeft na
bestudering van het plan in overleg met de gemeente prioriteiten gesteld. Dit
houdt in, dat niet alle ingediende deelprojecten gehonoreerd zijn.
De in het plan van aanpak beschreven acties vragen een totale investering
van € 5.598.800, waarvan een bedrag van € 3.141.500 bij het ministerie is aangevraagd. Er is in totaal € 21.236.914,11 beschikbaar
en met geringe onderlinge verschillen is een evenredig deel van dit bedrag
beschikbaar gesteld aan de 16 betrokken gemeenten.
Voor Delft betekent dit een
subsidie van € 1.428.368 (inclusief subsidie voorbereidingstraject en
planvorming).
2. Financiën
Gehonoreerd
zijn de deelprojecten:
Korte omschrijving |
Doel |
Kosten
gemeente |
Rijksbijdrage |
Totaal |
Project/ Maatregel 1 · Aanbieden duale praktijkgerichte
leertrajecten op maat. · Aanbieden doorgaande leerlijn voortgezet-
en beroepsonderwijs en volwassenen educatie op maat; uitbreiding
activiteitenpakket praktijkleercentrum. |
Via het praktijkleercentrum, educatieve en
andere instellingen realiseren van een specifiek op de doelgroep 16-23 jaar
gericht aanbod van oriëntatie, taal, scholing, sportstages en bemiddeling
bij het zoeken naar werk. Bijzondere aandacht wordt besteed aan Ama’s 17+. |
€
320.000 |
€
85.000 |
€
405.000 |
Project/ Maatregel 2 Intensivering van samenwerking tussen
eerstelijnsknooppunten en politie, zorg, jongerenwerk en andere instellingen |
Vroegtijdig signaleren en gezinsgericht handelen
zodat marginalisering en criminalisering geminimaliseerd kunnen worden. |
|
€
225.000 |
€
225.000 |
Project/ Maatregel 3 Aanstellen jongerenmigrantenopbouwwerker om
zelforganisaties die actief zijn op het terrein van jongeren te ondersteunen
en bestaande initiatieven verder uit te bouwen. |
Participatie van de doelgroep |
€
30.000 |
€
60.000 |
€
90.000 |
Project/ Maatregel 4 Ruimte voor initiatieven en participatie. |
Stimuleren, ondersteunen en faciliteren van
initiatieven vanuit de doelgroep en allochtone gemeenschap |
€
37.500 |
€ 37.500 |
€
75.000 |
Project/ Maatregel 5 Uitbreiden huiswerkklas op scholen voortgezet
onderwijs |
|
€
72.000 |
€
144.000 |
€
216.000 |
Project/ Maatregel 6 Het bevorderen van sociale vaardigheden van
jongeren in de vorm van een korte, intensieve training (combinatie sport,
samenwerkingsverbanden en trainingsbijeenkomsten) |
Via een training bewerkstelligen bevordering van
zelfreflectie en verandering in gedrag. |
€
25.000 |
€
25.000 |
€
50.000 |
Project/ Maatregel 7 Uitbreiding van het ‘Zomerschoolproject’ |
Organiseren van activiteiten in de zomervakantie
zodat de in gang gezette ontwikkelingen vooral op het gebied van taal en
ritme behouden blijven. |
€
24.000 |
€
30.000 |
€
54.000 |
Project/ Maatregel 8 Bestrijding schooluitval door start ‘Basta’ |
Uiteindelijk doel is het behalen van een startkwalificatie
voor verder onderwijs of werk, met Basta naast straf . |
€
95.000 |
€
190.000 |
€
285.000 |
Project/ Maatregel 9 Monitor project Preventiebeleid 2001-2004 |
1. Monitor Preventiebeleid 2001- 2002 2. Samenhang Preventiemonitor
met andere bestaande monitoren (bijv. politie, GGD, onderwijs) |
|
€
60.000 |
€
60.000 |
Project/ Maatregel 10 Aanstellen intermediairs op
onderwijsinstellingen. |
Optimalisering integratie tussen de domeinen
gezin- onderwijs- vrije tijd . |
|
€
60.000 |
€
60.000 |
Project/ Maatregel 11 Ontwikkelen
van activiteiten na schooltijd voor allochtone tieners, aansluiting
versnellen bij Brede School programma v.o. |
Aanstellen tienerwerkers. Samenhang tussen
onderwijs en jeugdbeleid in de vorm van culturele, sportieve en educatief
ondersteunende en voorlichtende activiteiten. |
€ 112.000 |
€ 192.000 |
€
304.000 |
Project/ Maatregel 12 Registratie project Preventiebeleid 2001-2004 |
Volgen van jongeren van 0- 25 jaar in alle domeinen. |
|
€
45.000 |
€
45.000 |
Project/ Maatregel 13 Aanstellen projectleider preventiebeleid voor de
periode 2002-2004, kosten projectorganisatie, planontwikkeling. |
Het realiseren van een structurele samenwerking
met de doelgroep om zo tot een gezamenlijk gedragen preventiebeleid te komen |
|
€
275.000 |
€ 275.000 |
|
|
|
|
|
Totalen |
|
€
715.500 |
€ 1.428.500 |
€ 2.144.000 |
Uit bovenstaande tabel wordt duidelijk dat naast de
rijksbijdrage in een aantal projecten ook een gemeentelijke investering geraamd
is. Hieronder wordt per project aangegeven hoe de gemeentelijke dekking
gerealiseerd is:
Project nr. |
Bedrag: (€) |
Projectnummer gemeentelijke begroting: |
Opmerkingen: |
1 |
320.000 |
21619 |
Centrale Opvang |
3 |
30.000 |
21454 |
Welzijn,
integratiebeleid/ |
4 |
37.500 |
21454 |
idem |
5 |
72.000 |
21828 |
GOA-middelen €
9.000 per jaar Brede School € 10.000 per jaar € 5.000 nog niet geregeld |
6 |
25.000 |
21658 |
Uit O.B.P. zorgstructuur v.o. , eenmalig |
7 |
24.000 |
|
Nog niet geregeld |
8 |
95.000 |
21684 |
€ 95.000 R.M.C.-gelden |
11 |
112.000 |
21881 22109 |
Zomernota: ·
jongerenbeleid (€ 25.000 structureel per jaar) ·
€ 75.000 t/m 2004 ·
budget verslavingspreventie € 37.000
|
C. Projectopzet
Het preventiebeleid zal in de vorm van een
driejarig project (Preventieproject) gestalte krijgen:
a. Opdrachtgever:
J.P. van den Berg, hoofd
Sector Leefbaarheid; als zodanig valt het preventieproject onder de regiegroep
D.S.B.
b. Opdrachtnemer:
R. van den Berg, hoofd vakteam Welzijn; het vakteam Welzijn krijgt
de opdracht het preventieproject uit te voeren.
c. Projectleider:
M.P.Griep, vakteam
Welzijn, is projectleider en heeft de opdracht het projectplan op te stellen en
tot uitvoering te brengen
De eerste actie is het opstellen van een
projectplan. De presentatie hiervan vindt in december 2002 plaats. De
daadwerkelijke uitvoering start in januari 2003.
Voorgesteld wordt om:
1.
De Rijkssubsidie met de daaraan verbonden
voorwaarden te accepteren.
2.
Een stuurgroep te vormen, bestaande uit de
burgemeester en de wethouders jongerenbeleid en jeugdzorg, aangevuld met de
projectleider preventiebeleid en de programmamanager integraal jongerenbeleid.
3.
Het vakteam Welzijn opdracht te geven het
projectplan op te stellen en dit in december 2002 te presenteren.
R. Griep,
projectleider
R. van den Berg,
hoofdvakteam Welzijn