Nota

 

Onderwerp

Datum

9-09-2002

Ons Kenmerk

02/027546

Opsteller

Rien Griep

Bijlagen

0        

subsidie ministerie van justitie/preventiebeleid

 

 

Nota

Inleiding

Jeugdcriminaliteit vormt een serieuze bedreiging voor de maat­schappe­lijke orde. Door ouders, leerkrachten, jongerenwerkers, burgers wordt het gedrag van veel jongeren als onaanvaardbaar ervaren. Als hiertegen geen stappen worden ondernomen, wordt het vertrouwen van de burger in de rechtsstaat ondermijnd, hetgeen leidt tot intolerantie, gemakzucht en onverschilligheid ten opzichte van de betrokken jongeren.

Deze houding versterkt  het risico van het marginaliseren en criminalisering van groepen jongeren. Met kracht dienen jongeren die van het rechte spoor afwijken terug te worden geleid: in het belang van de samenleving, hun sociale omgeving en in het belang van de jongere zelf.

Bijzondere zorg verdienen jongeren uit etnische minderheidsgroepen. Reden waarom het tweede kabinet Kok onder verantwoordelijkheid van de (toenmalige) minister van grote steden- en integratiebeleid (BZK) fors heeft geïnvesteerd in projecten met als doel:

 

‘Het voorkomen van marginalisering en criminalisering van jongeren door middel van het tegengaan van risicofactoren die het integratieproces van jongeren belemmeren en het stimuleren van beschermende factoren die het integratieproces van jongeren bevorderen.’

 

Omdat er naast de grote steden ook een aantal middelgrote steden is met een vergelijkbare jongerenproblematiek,  zijn onder de naam CRIEM in een achttal gemeentes  pilotprojecten uitgevoerd, met bovenomschreven doelstelling. Positieve evaluatie heeft ertoe geleid dat de 17G gemeenten, waaronder Delft, uitgenodigd zijn om een plan van aanpak te ontwikkelen op basis van genoemde doelstelling. De naam Criem is gewijzigd in Preventief jongeren­beleid.

 

Het Delftse plan van aanpak, getiteld “opgroeien in Delft” omvat een gesloten preventieketen voor jongeren van 0 tot 25 jaar en is op 1 mei 2002 ingediend bij BZK en heeft geresulteerd in een positieve beoordeling door de minister. Het plan staat ter inzage in het RIS.


De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, heeft op 19 juli 2002  een subsidie beschikbaar gesteld voor (een deel van) het plan van aanpak.

 

Deze nota gaat in op het voortraject, de toewijzing van de subsidie, de projectorganisatie, de uitwerking van het projectplan en doet een voorstel voor acceptatie van de rijkssubsidie.

 

 

A.      Voortraject:

 

1.       Voorwaarden ministerie.

       Door de minister is een aantal voorwaarden gesteld waaraan het plan van aanpak moet voldoen; deze voorwaarden zijn afgedrukt in de Staatscourant van 28 november 2001, praktisch samengevat:

       j     Het plan moet resulteren in een sluitende keten, waarbinnen een preventief zorgaanbod wordt gerealiseerd voor jongeren van 0 tot 25 jaar.

       k     Na afloop van de projectperiode moet continuïteit van de ingezette maatregelen gewaarborgd zijn.

       l     Het plan moet een daadwerkelijke, substantiële deelname van vertegenwoordigers van de doelgroep stimuleren.

       m     De gemeente heeft een heldere regierol.

 

2.       Plan van aanpak

       In opdracht van de gemeente heeft K.P.M.G een Delfts plan van aanpak uitgewerkt. Dit plan van aanpak staat ter inzage in het RIS, hier is uitgebreide informatie te vinden over doelstelling, werkwijze bij de totstand­koming, betrokken beleidsterreinen, deskundigen en vertegen­woordigers van de doelgroep.

       Teneinde een gesloten keten te realiseren, waarbinnen een zorg­structuur wordt gerealiseerd voor jongeren van 0 tot 24 jaar worden 25 deelprojecten binnen één totaal project tot een samenhangend geheel gesmeed. Jongerenbeleid geldt in het algemeen voor alle jongeren, slechts een beperkt aantal deelprojecten richt zich specifiek op allochtone jongeren. Wel wordt  -waar mogelijk-  wordt in de deel­projecten aangegeven op welke wijze allochtone jongeren specifieke aandacht krijgen.

 

 

B.    Subsidie

 

1.       Beoordeling door ministerie, vaststelling subsidie

       Het ministerie heeft na bestudering van het plan in overleg met de gemeente prioriteiten gesteld. Dit houdt in, dat niet alle ingediende deelprojecten gehonoreerd zijn.
De in het plan van aanpak beschreven acties vragen een totale investering van € 5.598.800, waarvan een bedrag van € 3.141.500 bij het ministerie  is aangevraagd. Er is in totaal €  21.236.914,11 beschikbaar en met geringe onderlinge verschillen is een evenredig deel van dit bedrag beschikbaar gesteld aan de 16 betrokken gemeenten.

       Voor Delft betekent dit een subsidie van € 1.428.368 (inclusief subsidie voorbereidingstraject en planvorming).


2.    Financiën

       Gehonoreerd zijn de deelprojecten:

 

Korte omschrijving

Doel

Kosten gemeente

Rijks­bijdrage

Totaal

Project/ Maatregel 1

·   Aanbieden duale praktijkgerichte leertrajecten op maat.

·   Aanbieden doorgaande leerlijn voortgezet- en beroepsonderwijs en volwassenen educatie op maat; uit­breiding activiteiten­pakket praktijk­leercentrum.

Via het praktijkleer­centrum, educatieve en andere instellingen reali­seren van een specifiek op de doel­groep 16-23 jaar gericht aanbod van oriën­tatie, taal, scholing, sport­stages en bemiddeling bij het zoeken naar werk. Bijzondere aandacht wordt besteed aan Ama’s 17+.

   320.000

    85.000

   405.000

Project/ Maatregel 2

Intensivering van samenwerking tussen eerstelijnsknooppunten en politie, zorg, jongerenwerk en andere instellingen

Vroegtijdig signaleren en gezinsgericht handelen zodat marginalisering en criminalisering gemini­maliseerd kunnen  worden.

 

   225.000

   225.000

Project/ Maatregel 3

Aanstellen jongerenmigranten­opbouw­werker om zelforganisaties die actief zijn op het terrein van jongeren te ondersteunen en bestaande initiatieven verder uit te bouwen.

Participatie van de doelgroep

    30.000

    60.000

     90.000

 

 

                   

Project/ Maatregel 4

Ruimte voor initiatieven en participatie.

Stimuleren, ondersteunen en faciliteren van initiatieven vanuit de doelgroep en allochtone gemeenschap

    37.500

     37.500

     75.000

Project/ Maatregel 5

Uitbreiden huiswerkklas op scholen voortgezet onderwijs

 

    72.000

   144.000

   216.000

Project/ Maatregel 6

Het bevorderen van sociale vaardig­heden van jongeren in de vorm van een korte, intensieve training (combi­natie sport, samenwerkings­verbanden en trainings­­bijeen­komsten)

Via een training bewerk­stelligen bevordering van zelfreflectie en verandering in gedrag.

    25.000

     25.000

     50.000

Project/ Maatregel 7

Uitbreiding van het ‘Zomerschool­project’

Organiseren van activi­teiten in de zomervakantie zodat de in gang gezette ontwikkelingen vooral op het gebied van taal en ritme behouden blijven.

    24.000

    30.000

     54.000

Project/ Maatregel 8

Bestrijding schooluitval door start ‘Basta’

Uiteindelijk doel is het behalen van een start­kwalificatie voor verder onderwijs of werk, met Basta naast straf .

    95.000

   190.000

   285.000

Project/ Maatregel 9

Monitor project Preventiebeleid 2001-2004

1.  Monitor Preventiebeleid 2001- 2002

2.   Samenhang Preventie­monitor met andere bestaande monitoren (bijv. politie, GGD, onderwijs)

 

    60.000

    60.000

Project/ Maatregel 10

Aanstellen intermediairs op onderwijsinstellingen.

Optimalisering integratie tussen de domeinen gezin- onderwijs- vrije tijd .

 

    60.000

    60.000

Project/ Maatregel 11 Ontwikkelen van activiteiten na schooltijd voor allochtone tieners, aansluiting versnellen bij Brede School programma v.o.

Aanstellen tienerwerkers. Samenhang tussen onderwijs en jeugdbeleid in de vorm van culturele, sportieve en educatief ondersteunende en voorlichtende activiteiten.

  112.000

  192.000

   304.000

Project/ Maatregel 12

Registratie project Preventiebeleid 2001-2004

Volgen van jongeren van

0- 25 jaar in alle domeinen.

 

    45.000

    45.000

Project/ Maatregel 13

Aanstellen projectleider preventie­beleid voor de periode 2002-2004, kosten projectorganisatie, plan­ontwikkeling.

Het realiseren van een structurele samenwerking met de doelgroep om zo tot een gezamenlijk gedragen preventiebeleid te komen

 

   275.000

  275.000

 

 

 

 

 

Totalen

 

  715.500

€ 1.428.500

€ 2.144.000

 

Uit bovenstaande tabel wordt duidelijk dat naast de rijksbijdrage in een aantal projecten ook een gemeentelijke investering geraamd is. Hieronder wordt per project aangegeven hoe de gemeentelijke dekking gerealiseerd is:

 

 


Project nr.

Bedrag:

(€)

Projectnummer gemeentelijke  begroting:

Opmerkingen:

1

320.000

21619

Centrale Opvang

3

 30.000

21454

Welzijn, integratiebeleid/

4

 37.500

21454

idem

5

 72.000

21828

 

GOA-middelen €  9.000 per jaar

Brede School € 10.000 per jaar               

€ 5.000 nog niet geregeld

6

25.000

21658

Uit O.B.P. zorgstructuur v.o. ,  eenmalig                    

7

24.000

 

Nog niet geregeld

8

95.000

21684

€ 95.000 R.M.C.-gelden                                            

11

112.000

21881

 

 

 

22109

Zomernota:

· jongerenbeleid (€ 25.000 structureel per jaar)

· € 75.000 t/m 2004

 

· budget verslavingspreventie € 37.000   


 


C.    Projectopzet

 

Het preventiebeleid zal in de vorm van een driejarig project (Preventie­project) gestalte krijgen:

 

a.    Opdrachtgever:

J.P. van den Berg, hoofd Sector Leefbaarheid; als zodanig valt het preventieproject onder de regiegroep D.S.B.

b.    Opdrachtnemer:                         

R. van den Berg, hoofd  vakteam Welzijn; het vakteam Welzijn krijgt de opdracht het preventieproject uit te voeren.

c.    Projectleider:

M.P.Griep, vakteam Welzijn, is projectleider en heeft de opdracht het projectplan op te stellen en tot uitvoering te brengen

 

De eerste actie is het opstellen van een projectplan. De presentatie hiervan vindt in december 2002 plaats. De daadwerkelijke uitvoering start in januari 2003.

 

 

D.    Voorstel

 

Voorgesteld wordt om:

 

1.       De Rijkssubsidie met de daaraan verbonden voorwaarden te accepteren.

2.       Een stuurgroep te vormen, bestaande uit de burgemeester en de wethouders jongerenbeleid en jeugdzorg, aangevuld met de projectleider preventiebeleid en de programmamanager integraal jongerenbeleid.

3.       Het vakteam Welzijn opdracht te geven het projectplan op te stellen en dit in december 2002 te presenteren.

 

 

 

 

 


R. Griep,

projectleider

 

 

 

 

 


R. van den Berg,

hoofdvakteam Welzijn