Plan van Aanpak

 

Datum

25-09-2002

Opsteller

Angelique van der Made

Bijlagen

2

Onderwerp

Manier van aanplakken op vrije aanplakplaatsen


Ter kennisname

 

Inleiding

In vervolg op de nota’s 00/021603 en 02/000554, stelt het college begin oktober 2002 de nieuwe aanplakplaatsen vast. Hiermee realiseert de gemeente Delft voldoende legale aanplakplaatsen ten behoeve van vrije meningsuiting.

 

Het succes van een aanplakplaats hangt af van de locatie, het onderhoud en de aanplakwijze. De locaties zijn aan de hand van suggesties vanuit studenten en wijkcoördinatoren gekozen, de studenten kennen de locaties waar graag wordt geplakt en de wijkcoördinatoren kennen de wijken het best. Alle locaties zijn eveneens beoordeeld door het IOR en door de welstandscommissie.

 

Het onderhoud is ondergebracht bij de exploitant van de driehoeksborden. De plakplaatsen en directe omgeving worden minimaal eenmaal per drie maanden gereinigd. De Ham- en Abtswoudsetunnel worden gereinigd door het vakteam Civiel.

 

De manier van aanplakken bepaalt het aangezicht van een plakplaats. Wanneer netter wordt geplakt en meerdere affiches leesbaar zijn verhoogt dit de attentiewaarde van de aanplakplaats. Om dit te bereiken is het maken van afspraken over de wijze van aanplakken nodig.

 

Voor het maken van deze afspraken, tussen de gebruikers van de plakplaatsen en de gemeente, is wederzijdse “goodwill” vereist. De afspraken worden gebundeld in een “convenant”.

 

Om tot dit “convenant” te komen is onderstaand plan van aanpak gemaakt.
Plan van Aanplak:

1.       Communicatieplan

Voor het maken van het “convenant”, het officieel in gebruik nemen van de aanplakplaatsen en de bekendmaking wordt een communicatieplan gemaakt. Sector Toezicht Openbare Ruimte en het vakteam Communicatie maken dit plan eind september, uiterlijk 3 oktober 2002 gereed;

2.       Aanwijzen aanplakplaatsen

Het vaststellen van de aanplakplaatsen, door middel van een aanwijzingsbesluit, staat op 8 oktober 2002 op de agenda van het college;

3.       Bespreking

In oktober worden de organisaties, die regelmatig aanplakken en bij de gemeente bekend zijn, uitgenodigd voor een gesprek. In dit gesprek worden de nieuwe aanplakplaatsen gepresenteerd en willen wij afspraken maken over de manier van aanplakken. Deze afspraken worden opgenomen in het “convenant”, het streven is dit voor 1 november af te ronden;

4.       Officieel in gebruik nemen van de aanplakplaatsen

Tijdens het officieel in gebruik nemen van de aanplakplaatsen wordt het eerste aanplakbord door Christiaan Balje beplakt met een affiche met de afspraken uit het “convenant”. Het officieel in gebruik nemen zal 2 weken na het afsluiten van het “convenant” plaatsvinden;

5.       Bekendmaking

De aanplakplaatsen en de afspraken uit het “convenant” worden direct na het officieel in gebruik nemen in de Delftse Courant en/of Stadskrant bekendgemaakt. Daarnaast wordt een mailing verstuurd naar organisaties die wel eens aanplakken

6.       Niet nakomen afspraken

De organisaties die niet volgens de afspraken gebruik maken van de aanplakplaatsen, worden aangeschreven over hun gedrag en het niet nakomen van de regels

 

Slotopmerkingen

Met bovenstaand Plan van Aanpak over manier van aanplakken op aanplak-plaatsen is de gemeente Delft in staat het aanplakken te reguleren. De opsteller vertrouwt erop dat het college hierbij voldoende is geďnformeerd.

 

Angélique van der Made,

Toezicht Openbare Ruimte.