Onderwerp
Manier van aanplakken op vrije
aanplakplaatsen
Ter kennisname
Inleiding
In vervolg op de nota’s 00/021603 en 02/000554, stelt het college begin oktober 2002 de nieuwe aanplakplaatsen vast. Hiermee
realiseert de gemeente Delft voldoende legale aanplakplaatsen ten behoeve van
vrije meningsuiting.
Het succes van een aanplakplaats
hangt af van de locatie, het onderhoud en de aanplakwijze. De locaties zijn aan
de hand van suggesties vanuit studenten en wijkcoördinatoren gekozen, de
studenten kennen de locaties waar graag wordt geplakt en de wijkcoördinatoren
kennen de wijken het best. Alle locaties zijn eveneens beoordeeld door het IOR
en door de welstandscommissie.
Het onderhoud is ondergebracht
bij de exploitant van de driehoeksborden. De
plakplaatsen en directe omgeving worden minimaal eenmaal per drie maanden
gereinigd. De Ham- en Abtswoudsetunnel worden gereinigd door het vakteam
Civiel.
De manier van aanplakken bepaalt
het aangezicht van een plakplaats. Wanneer netter wordt geplakt en meerdere
affiches leesbaar zijn verhoogt dit de attentiewaarde van de aanplakplaats. Om
dit te bereiken is het maken van afspraken over de wijze van aanplakken nodig.
Voor het maken van deze
afspraken, tussen de gebruikers van de plakplaatsen en de gemeente, is
wederzijdse “goodwill” vereist. De afspraken worden gebundeld in een
“convenant”.
Om tot dit “convenant” te komen
is onderstaand plan van aanpak gemaakt.
Plan van Aanplak:
1.
Communicatieplan
Voor het maken van
het “convenant”, het officieel in gebruik nemen van de aanplakplaatsen en de
bekendmaking wordt een communicatieplan gemaakt. Sector Toezicht Openbare
Ruimte en het vakteam Communicatie maken dit plan eind september, uiterlijk 3
oktober 2002 gereed;
2.
Aanwijzen
aanplakplaatsen
Het vaststellen
van de aanplakplaatsen, door middel van een aanwijzingsbesluit, staat op 8
oktober 2002 op de agenda van het college;
3.
Bespreking
In oktober worden
de organisaties, die regelmatig aanplakken en bij de gemeente bekend zijn,
uitgenodigd voor een gesprek. In dit gesprek worden de nieuwe aanplakplaatsen
gepresenteerd en willen wij afspraken maken over de manier van aanplakken. Deze
afspraken worden opgenomen in het “convenant”, het streven is dit voor 1
november af te ronden;
4.
Officieel
in gebruik nemen van de aanplakplaatsen
Tijdens het
officieel in gebruik nemen van de aanplakplaatsen wordt het eerste aanplakbord
door Christiaan Balje beplakt met een affiche met de afspraken uit het
“convenant”. Het officieel in gebruik nemen zal 2 weken na het afsluiten van
het “convenant” plaatsvinden;
5.
Bekendmaking
De aanplakplaatsen
en de afspraken uit het “convenant” worden direct na het officieel in gebruik
nemen in de Delftse Courant en/of Stadskrant bekendgemaakt. Daarnaast wordt een
mailing verstuurd naar organisaties die wel eens aanplakken
6.
Niet
nakomen afspraken
De organisaties die
niet volgens de afspraken gebruik maken van de aanplakplaatsen, worden
aangeschreven over hun gedrag en het niet nakomen van de regels
Slotopmerkingen
Met bovenstaand Plan van Aanpak
over manier van aanplakken op aanplak-plaatsen is de gemeente Delft in staat het aanplakken te reguleren. De
opsteller vertrouwt erop dat het college hierbij voldoende is geďnformeerd.
Angélique van der Made,
Toezicht Openbare Ruimte.