Nota

 

Datum

22-10-2002

Ons Kenmerk

02/031242

Opsteller

J.G. van der Bie

Bijlagen

0        

Onderwerp

Prestatieafspraken tussen gemeente en corporaties voor de periode 2002 en 2003.

 

 


Geacht college,

 

Op basis van de Beleidsvisie Wonen in Delft hebben gemeente, corporaties en Woonkoepel in 1999 afspraken gemaakt in het kader van het Besluit Beheer Sociale Huursector (BBSH). Er zijn toen 41 afspraken gemaakt die begin 2001 geëvalueerd zijn door gemeente en corporaties. Deze evaluatie heeft u februari 2001 ter kennisneming gezonden aan de leden van de raadscommissie Leefbaarheid.

 

In grote lijnen waren beide partijen tevreden met de wederzijdse inzet, de wijze waarop afspraken zijn geconcretiseerd en de bereikte resultaten. Dit is dan ook aanleiding om voor de periode tot eind 2003 weer gezamenlijk opgaven te formuleren. Bovendien zijn partijen van mening dat nieuwe lokale afspraken gewenst zijn in het licht van de regionale afspraken, die per 1 juli 2002 zijn afgesloten. De Woonkoepel is bij het maken van de nieuwe afspraken niet betrokken geweest omdat de woonconsumentenorganisatie inmiddels is opgeheven.

 

Voor de periode tot eind 2003 zijn 30 afspraken geformuleerd. Er is geen nieuwe Beleidsvisie Wonen gemaakt als onderlegger voor deze afspraken. Wel is op relevante terreinen een analyse gemaakt van de gewijzigde omstandigheden. Deze zijn in de bijlagen opgenomen.

 

Enkele reeds bestaande afspraken worden verlengd en er zijn nieuwe afspraken gemaakt. Er zijn procedurele afspraken gemaakt waarin gemeente en corporaties afspreken naar een bepaald doel te streven. Daarnaast zijn er productafspraken waarin aantallen zijn afgesproken. Net zoals in 1999 is gestreefd naar het maken van prestatieafspraken die zoveel mogelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) zijn.

 

Eind 2001 waren de meeste procesafspraken gereed. Toen is besloten om afspraken waar we het over eens in de eerste helft van 2002 al zoveel mogelijk uit te voeren zodat er meer resultaten waren en op basis hiervan verdere afspraken gemaakt konden worden.

 

De afspraken zijn geordend aan de hand van een aantal thema’s:

1.       Wet Voorziening gehandicapten (WVG)

2.       Opplussen en toegankelijkheid

3.       Woonruimteverdeling

4.       Verkoop van woningen

5.       Herstructurering en sociaal plan

6.       Duurzaam beheer

7.       Meerjarenvisie ouderen en zorgbeleid

8.       Politiekeurmerk Veilig Wonen

9.       Leefbaarheid

10.   Positionering corporaties

 

De afspraken zijn per thema uitgeschreven en bij de afspraken wordt verwezen naar eventuele bijbehorende bijlagen.

 

Korte toelichting op de afspraken.

Afspraken 2 t/m 6, Opplussen en toegankelijkheid. De op te plussen complexen zijn:

Van Foreestweg (Vestia),     80 woningen;

Mahlerstraat (Vidomes),       52 woningen;

Mozartlaan (Delftwonen),    196 woningen;

Artemisstraat (Delftwonen), 152 woningen.

Delftwonen en Vidomes zijn inmiddels gestart met het opplussen. Mozartlaan, Artemisstraat en Mahlerstraat worden februari/maart 2003 opgeleverd. Vestia start met opplussen complex Van Foreestweg in 2003, oplevering begin 2004.

 

In afspraak 5 is afgesproken dat de corporaties de maximale oppluscapaciteit in hun woningbezit inventariseren. Dit is enerzijds van belang om een fasering in het opplussen te kunnen afspreken vanaf 2004, anderzijds om inzichtelijk te maken wat de gemeente qua totaal bijdrage de komende jaren moet reserveren. Verder zal in 2003 een evaluatie plaatsvinden over het opplussen waarbij in ieder geval aan de orde zal komen het verhogen van de gemeentelijke bijdrage per woning. Nu wordt nog in de bijdragetoekenning uitgegaan van een een maximaal kostenniveau per woning van € 4.085.-. Op basis van de nu in uitvoering genomen plannen blijken de gemiddelde kosten per woning ca. 20% hoger uit te vallen.

 

Afspraak 14 betreft een afspraak om een onderzoek te doen naar de woningbehoefte van grote huishoudens (gezinnen). In de woningbehoefteonderzoeken die er zijn (zoals het Woningbehoefte Onderzoek, WBO, dat eens in de vier jaar door het rijk wordt gehouden) komt de woningbehoefte van grote huishoudens niet tot uitdrukking, omdat deze huishoudens in dergelijke onderzoeken een marginale groep vormen. Daarom is in 1999 met de corporaties afgesproken dat zij per jaar 6 grote woningen aanbieden aan grote huishoudens. De verwachting was dat reacties op dit aanbod een indicatie zou geven over de vraag die er onder grote huishoudens (gezinnen) is. Op de grote woningen die tot dusver zijn aangeboden zijn er tot dusver vooral reacties gekomen van woningzoekenden uit de gemeente Den Haag. Sinds juli jl. is in Haaglanden de afspraak gemaakt dat als een gemeente aantoont dat er voor bepaalde doelgroepen lokale knelpunten zijn, er voor die doelgroepen woningaanbod specifiek lokaal kan worden gelabeld. In verband hiermee is afgesproken in Delft specifiek onderzoek te doen naar deze doelgroep om daarmee woningbehoefte en woonwensen in kaart te brengen. Indien dit noodzakelijk blijkt, kan op basis van de resultaten specifiek beleid worden geformuleerd en kunnen afspraken met de corporaties worden gemaakt.

 

Afspraak 21. Het laatse deel van de tekst in deze afspraak komt enigszins merkwaardig over. Het gaat daarbij om de koppeling die in de vorm van een voorwaarde wordt gelegd bij regionale afspraken over de verhuiskostenvergoeding. Het opnemen van deze tekst is voor corporaties voorwaarde. Corporaties gaan er hierbij van uit dat wellicht op regionaal niveau een afspraak is te maken dat gemeenten binnen Haaglanden bindt aan beschikbaar stellen van een verhuiskostenbijdrage aan bewoners bij gedwongen verhuizing in herstructureringsgebieden. Eerder is evenwel in gesprekken met de Sociale Verhuurders Haaglanden op bestuurlijk niveau door de portefeuillehouders aangegeven dat zo een afspraak niet kan worden gemaakt omdat dit het budgetrecht betreft van de afzonderlijke raden. Bovendien lijkt een dergelijke financiele afspraak over verhuiskosten in de prestatieafspraken minder relevant. Landelijk heeft over dit onderwerp onlangs overleg plaats gehad tussen Aedes, de Woonbond en VROM. Uit dit overleg is gekomen dat dat verhuiskosten in verband met herstructurering voor rekening komen van de corporaties. De verplichting wordt in het voorjaar van 2003 in het BBSH opgenomen.

 

In het bestuurlijk overleg tussen college en de Delftse corporaties is afgesproken dat de gereserveerde bedragen in de MRSV als bijdrage in de verhuiskosten beschikbaar blijven. Met het opheffen van de MRSV stopt vanaf 2005 de gemeentelijke bijdrage in de verhuiskosten.

 

Delft, 23 oktober 2002