28 maart 2003

Besluitenlijst commissie Leefbaarheid/Duurzaamheid d.d. 25 maart 2003 

 


naar agenda 25 maart 2003


naar agenda 
10 april 2003


 

Voorzitter (plv.):

Mevrouw Bolten

Griffier:

Mevrouw van der Rest

Burgemeester Wethouder(s):

De heren Van Oorschot, Torenstra, Grashoff en Baljé

Aanwezig:

De dames El Marini, Manggaprow, Vlekke, Koning, Stolker, Wijnmaalen, Van der Hoek en Van Setten.

De heren Van Doeveren, Engels, Bot, Van Wijk, Vuijk, D. Meuleman, Schoenmakers, A. Meuleman, de Wit, Fruyt van Hertog, Van Til, Gabeler, Roest, Taebi en Otto.

1.

Opening.
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.

   

2.

Inventarisatie insprekers.
Er zijn geen insprekers

   

3.

Vaststelling besluitenlijst van de commissie Leefbaarheid van 16 januari 2003.

Pag. 2 - 1e alinea. Correctie: Wethouder Baljé zal bemiddelend optreden indien bewoners hem dat vragen.

De besluitenlijst wordt vastgesteld.

   

4.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
De commissie gaat akkoord met de lijst niet te bespreken stukken. De heer Otto complimenteert de organisaties BWD en de Stichting Ouderenwerk met de snelle aanbieding van hun jaarverslag.

   

5.

Mededelingen
Er is een schriftelijke reactie binnengekomen van de Belangenvereniging Voorhof II West m.b.t. de Quick Scan ontwikkelingspotenties Provincialeweg en Voorhofdreef. De reactie kan betrokken worden bij punt 9a. van de agenda.

De voorzitter meldt verder dat zij een tweetal mededelingen heeft voor de (plv.)leden van de commissie duurzaamheid. De eerste mededeling betreft het voorstel tot vaststelling van het ontwikkelingsplan Nederlandse Speciaal Drukkerij (NSD).Het voorstel zal op de raadsagenda van maart wordt geplaatst (i.o.m. het presidium). Wethouder Grashoff voegt hieraan toe dat hij woensdag 26 maart 2003 een aanvullend memo (m.b.t. de categorie van het bedrijf Haring) via de e-mail aan de raad zal toesturen. De 2e mededeling betreft de beide voorstellen inzake ‘parkeren Delftzicht’ (teruggetrokken voorstellen raad 27 februari jl.), deze zullen behandeld worden in de raadsvergadering van april. Het GGD voorstel zal in gewijzigde vorm aan de commissie Duurzaamheid worden aangeboden, voordat het ter vaststelling doorgaat naar de raad.

   

6.

Rondvraag

De heer Bot vraagt de wethouder wanneer de GGD rapportages daadwerkelijk op Internet worden geplaatst (toezegging sept.’02). Wethouder Torenstra zegt toe bij het desbetreffende vakteam na te zullen vragen of het technisch al mogelijk is om aan deze toezegging te voldoen. Hij komt hier z.s.m. op terug.

De heer Van Til vraagt de wethouder (op verzoek van zijn fractie en achterban) de storende posters van Veronica te verwijderen. Wethouder Baljé zegt toe dat, daar de posters door meer mensen als aanstootgevend ervaren worden, zij zullen worden verwijderd. Verwijdering zal op kosten van en door het bedrijf plaatsvinden op 25 en 26 maart a.s.

De heer De Wit vraagt de burgemeester naar een eerder toegezegd overzicht van de gemaakte kosten t.b.v. de begrafenis van Prins Claus. De burgemeester antwoordt dat de declaratie deze week uit gaat. Dat alle kosten worden gedeclareerd en dat geen kosten achterblijven die ten laste van enig gemeentelijk project zullen worden gebracht. De raad zal het overzicht ter kennisname ontvangen.

Mevrouw Koning stelt een aantal vragen n.a.v. de toegezegde verbetering van het kruispunt bij het Nassauplein. Wethouder Grashoff meldt dat de feitelijke werkzaamheden eind april zullen starten. Verder zegt de wethouder dat afsluiting van het kruispunt i.v.m. overlast niet mogelijk is daar een zekere mate van toegankelijkheid gewaarborgd moet zijn. De wethouder ziet geen aanleiding voor overleg met de buurgemeente Pijnacker – Nootdorp, er zijn geen oude afspraken, dus geen basis of aanleiding om dit te bespreken. De termijn m.b.t. de totstandkoming van de SW53 (N470) is niet bekend; het betreft een provinciaal project en er is sprake van een financieel gat. M.b.t. de communicatie rond de uitvoering merkt de wethouder op dat de informatie over de rotonde uitvoerig is geweest, maar over de uitvoering gebrekkig was. Hij zegt toe dat communicatie rondom uitvoering in het vervolg beter zal plaatsvinden.

De heer Engels heeft een aantal vragen m.b.t. de situatie rondom sporthal Brasserskade (m.n. de parkeerstroken en vakaanduiding en de verlichting rondom het sportpark vragen aandacht). Wethouder Torenstra antwoordt dat de verlichting/ veiligheid op dit moment een aandachtspunt is voor het college, het verharden van de parkeerterreinen heeft echter voor het college nu geen prioriteit.

   

7.

Startnota’s

Door de commissie worden bij aanvang van dit bespreekpunt opmerkingen gemaakt n.a.v. het gehanteerde taalgebruik, jargon en het gebruik van afkortingen. De voorzitter meldt dat de afdeling Communicatie er voor zorg zal dragen dat de startnotities tekstueel worden aangepast en voor gewone mensen leesbaar gemaakt.

a. Startnota ‘Wijkaanpak en Wonen’
Wethouders Torenstra en Baljé zeggen toe het merendeel van de gedane suggesties over te nemen, in bijzonder zal onder het kopje stadsbeheer worden benadrukt dat het gaat om de positieve ervaringen met zelfbeheer. De aangehaalde ‘evaluatie’ van de wijkaanpak zal worden vervangen door ‘de nota doorontwikkeling’ wijkaanpak.

Wethouder Baljé zegt toe ‘de stadsetiquette’ aan de bolletjeslijst toe te voegen.

b. Startnota ‘Welzijn’

Wethouder Torenstra zegt toe het merendeel van de suggesties over te nemen en de startnota dienovereenkomstig aan te passen. Met name zal de visitatiecommissie worden opgenomen in de startnota.

c. Startnota ‘Veiligheid’

De burgemeester zegt toe enige onduidelijke passages in de startnota nog nader te zullen specificeren.

Geconcludeerd wordt dat de commissie verder instemt met de startnotities en dat zij mandaat verlenen aan de portefeuillehouders om de gedane suggesties te verwerken. De startnotities kunnen na aanpassing vrij worden gegeven voor inspraak.

   

8.

Fusie brandweerkorpsen van Delft en Rijswijk (03/005172)
De commissie wordt gevraagd haar opvattingen inzake het voorstel kenbaar te maken aan de burgemeester.
De fracties Stadsbelangen en CDA geven aan niet overtuigd te zijn van de noodzaak van een fusie. Beide fracties vinden dat Delft op dit moment over een goede brandweer beschikt en een fusie met Rijswijk (kleinere gemeente, minder capaciteit) zou de kwaliteit van de brandweer negatief kunnen beïnvloeden.

De fracties PvdA, FRIS, STIP, ChristenUnie/SGP, Leefbaar Delft, GroenLinks, D66, SP en VVD stemmen in met het voorstel.

De fracties Stadsbelangen en CDA zijn tegen.

   

9.

a. Quick scan ontwikkelingspotenties Provincialeweg en Voorhofdreef (03/007147)
b. Voorstel aan de gemeenteraad tot vaststelling van het Masterplan Poptahof (03/006849)
De voorzitter stelt voor de voorstellen gezamenlijk te behandelen. Een aantal fracties meldt van twee woordvoerders gebruik te zullen maken.

De Quick scan wordt aan de commissie voorgelegd voor nader overleg, zij kan op basis daarvan verzoeken doen aan het college. Het Masterplan wordt voorgelegd voor advies. De commissie zal tevens besluiten over het definitieve tijdstip van behandeling van het Masterplan in de raad.

Quick scan

De meeste fracties kunnen in stemmen met de mogelijkheden voor en de consequenties van bebouwing langs de provinciale weg zoals in de quick scan verwoord.

Wethouder Grashoff stelt voor het voorstel van de STIP fractie inzake het terugbrengen van de maximumsnelheid op de provinciale weg (van 80 naar 50 km) te behandelen bij de vaststelling van het LVVP.

Masterplan

Het college wordt door een aantal fracties gecomplimenteerd met de wijze waarop het huidige Masterplan tot stand is gekomen. Naar aanleiding van de inhoud hebben diverse fracties nog wel vragen over:

· de financiële dekking van het tekort van € 30 miljoen;

· de terugkeergarantie;

· het aantal sociale huurwoningen dat terug komt in de wijk;

· de mate van inbreiding/verdichting;

· het sociaal plan;

· en de typen urgenties.

De heer Over de Vest (Delfwonen) merkt naar aanleiding van vragen over het resterende tekort op dat het gaat om € 25 miljoen (kosten 180 miljoen -/- opbrengsten 155 miljoen). De corporatie is een maatschappelijk ondernemer en dat betekent dat ze dan ook bereid is om vanuit de eigen vermogenspositie onrendabel te investeren in het Poptahof. Hij denkt dat hij hiervoor een bedrag van maximaal € 15 miljoen kan vrijmaken.

De heer Over de Vest verwacht dat de terugkeergarantie, uitvoerbaar is. Hierbij houdt hij rekening met een percentage "natuurlijke" mutaties. Het zal niet zo zijn dat 100% van de huidige bewoners wil terugkeren. Over het aantal sociale huurwoningen in de wijk geeft hij aan dat mensen die op de datum van het raadsbesluit in aanmerking komen voor individuele huursubsidie bij ongewijzigde inkomensomstandigheden de garantie hebben dat zij hier na de herstructurering nog steeds voor in aanmerking zullen komen.

Daarnaast worden ook sociale koopwoningen in de Poptahof gerealiseerd. Naar aanleiding van de typen urgenties geeft hij aan dat de mensen hieruit kunnen kiezen. Bij type A hebben zij voorrang op de woonruimtemarkt als "urgent" en bij type B krijgen ze vijf woonduurjaren extra, waardoor zij een betere concurrentiepositie op de woonruimtemarkt hebben. Mensen kunnen alleen voor type B kiezen als ze reeds tien woonduurjaren hebben opgespaard.

Wethouder Baljé wijst er nogmaals op dat conform de planning in het collegeprogramma en de toezeggingenlijst van de Commissie Leefbaarheid, de ‘Toekomstvisie Volkshuisvesting’ dit najaar aan de raad zal worden aangeboden. Wethouder Grashoff licht het beleid t.a.v. de inbreiding toe. Hij geeft aan dat Delft een stad is en dat er dan ook stedelijk gebouwd wordt. Daarnaast geeft hij aan dat de Poptahof door een slimme manier van bouwen nog steeds veel groen zal overhouden. Wethouder Grashoff zegt toe op korte termijn een toelichting m.b.t. het tekort van ca € 30 miljoen aan de raad toe te zullen sturen en merkt daarbij op dat naast de toezegging van de heer Over de Vest ook het college in de financiële planning voor de komende jaren ruimte ziet om bij de afroming van de reserve grondbedrijf ca. € 5 miljoen hiervoor vrij te kunnen maken.

N.a.v. andere gedetailleerde vragen, zoals over de plaats van de Omnibus en de toekomstige wijkvoorzieningen geeft wethouder Grashoff aan dat we hier spreken over een Masterplan. In een later stadium komen er uitwerkingsplannen en bestemmingsplannen met de normale inspraakprocedures.

Uiteraard worden ook die in de commissie behandeld.

De voorzitter inventariseert na afsluiting van de 1e termijn welke fracties klaar zijn voor behandeling van het Masterplan in de raad van de 27e maart en welke fracties hier pas in april aan toe zijn.

De fracties van PvdA, GroenLinks, VVD, ChristenUnie/SGP, D66 en STIP geven aan dat zij geen probleem hebben met behandeling van het Masterplan in maart.

De fracties Leefbaar Delft, Stadsbelangen, CDA, SP en FRIS vragen behandeling in april.

De voorzitter concludeert dat een substantieel deel van de fracties meer tijd nodig heeft. Het Masterplan komt dan nogmaals op de bespreekagenda van commissie leefbaarheid/duurzaamheid en zal daarna worden behandeld in de raad van april.

   

10.

Sluiting.

De vergadering wordt om 00.15 uur gesloten.

 

 

terug naar boven