Geachte dames en heren,
Naar aanleiding van eerdere vragen informeer ik u hierbij
over de maatregelen die de gemeente Delft treft om klaar te zijn voor invoering
van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang.
Op 28 maart 2003 heeft het kabinet besloten tot uitstel van
de invoering van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang (WBK). De WBK wordt nu
naar verwachting ingevoerd per 2005.
De belangrijkste peilers van de WBK, die met de nota
Kinderopvang in Perspectief (januari
2002) al als uitgangspunten zijn overgenomen, zijn:
·
Marktwerking en stimulering.
·
Vraagsturing door ouders.
·
Gemeentelijke zorg voor doelgroepouders.
·
Toezicht op de kwaliteit.
·
Inbedding in het gemeentelijk jeugdbeleid vanuit de
regierol.
Dit betekent een lokale beleidsaanpassing. In het Delftse
kinderopvangbeleid is tot nu toe rekening gehouden met invoering van de WBK per
1.1.2004. Op die weg zullen wij doorgaan. Er moeten hoe dan ook stappen gezet
worden, omdat het subsidiecontract met Octopus is opgezegd en het niet
wenselijk is om ook voor 2004 overbruggingsafspraken te maken. Aangezien de
bovengenoemde aspecten van de WBK onomstreden zijn, wordt het gemeentelijk
beleid geoptimaliseerd in de geest van de WBK met de kennis die we nu hebben.
Onderstaand wordt aangegeven welke acties en maatregelen
worden voorbereid.
Aan de totstandkoming en
instandhouding van reguliere kinderdagverblijven en buitenschoolse
opvangvoorzieningen draagt de gemeente financieel niet bij. Dit wordt ook nu al aan de markt van vraag en
aanbod overgelaten.
De
gemeente treedt wel stimulerend op. Voor bijzondere projecten, zoals
kinderopvang in de sport en vroeg/tussen/buitenschoolse opvang in basisscholen
zijn er ook in 2004 gemeentelijke stimuleringsgelden beschikbaar.
De gemeente moet ook onder de WBK
toezien op voldoende gedifferentieerd aanbod en een goede spreiding over de
stad van kinderopvangvoorzieningen. Dat betekent dat zij zorgt dat nieuwe
aanbieders kunnen toetreden en dat vestigingslocaties beschikbaar zijn. Om deze
taak goed te kunnen uitoefenen is actueel overzicht van de formele capaciteit
(volgens de vergunningen) noodzakelijk. Daarnaast is het voor de inzet van de
verschillende beleidsinstrumenten (grond, locaties, stimuleringsmiddelen) van
belang inzicht te hebben in de vraag in relatie tot het aanbod. Het overzicht
van de capaciteit wordt permanent geactualiseerd. In 2003 vindt er ook een behoeftepeiling plaats.
Vraagsturing door ouders
Ouders die gebruik maken van
bedrijfs- en particulier gefinancierde opvang hebben al keuzevrijheid. Dit vereist geen speciale actie.
De gemeente heeft een budget voor
het inkopen van kindplaatsen voor speciale doelgroepen. Tot nu toe werd er door
de Gemeente bij en via één kinderopvangondernemer ingekocht. Er is reeds
gekozen voor het realiseren van maximale keuzevrijheid voor ouders per 1.1.2004
vooruitlopend op de inwerkingtreding van de WBK.
Er worden nu voorbereidingen
getroffen waardoor de ouders die in aanmerking komen voor door de gemeente
gekochte plaatsen vrij kunnen inkopen bij een kindercentrum in Delft dat over
de benodigde vergunningen beschikt.
Gemeentelijke zorg voor doelgroepouders
Het effectueren van de
keuzevrijheid voor doelgroepouders vereist dat de administratieve en financiële stromen worden versimpeld. Dit
betekent bijvoorbeeld dat ouders hun voorkeur uitspreken voor de opvang in een
kindercentrum en dat via de gemeente (één loket
kinderopvang) de afsluiting van een contract en de eventuele inning van de
ouderbijdrage plaatsvindt.
Er wordt op ingezet om per
1.1.2004 een voorziening te treffen om de taken die tot nu toe door Octopus
werden gedaan over te nemen door de gemeente. Daarbij wordt aangesloten bij de
werkprocessen die al zijn ontwikkeld voor de uitvoering van de regeling
kinderopvang alleenstaande ouders. In 2004 wordt beoordeeld hoe deze functies vanaf 2005 structureel
vorm kan krijgen en wat de reikwijdte wordt. Dit in nauwe relatie met de
voorwaarden van de WBK.
Toezicht op de kwaliteit
De gemeente heeft nu en straks de
verantwoordelijkheid over de controle op de kwaliteit. Er is een adequaat
controlesysteem op de kwaliteit van de kinderopvang volgens de gemeentelijke
Verordening Kinderopvang.
In 2004 blijft de gemeentelijke
Verordening Kinderopvang van toepassing. De uitvoering ligt bij de GGD.
Jaarlijks worden alle
kinderdagverblijven en buitenschoolse opvangvoorzieningen geïnspecteerd. Wat
betreft klachten en signalen is de GGD de eerst aangewezene.
Nieuw
is dat inspectierapporten met ingang van 2003 openbaar zijn; zij worden op
internet geplaatst. De vorm van de inspectierapporten sluit inmiddels aan bij die zoals deze in
het kader van de WBK gebruikt gaan worden.
Inbedding in het gemeentelijk jeugdbeleid vanuit de regierol
Het gaat hier om het uitvoeren van
beleid gericht op samenhang.
Concreet wordt ingezet op
samenwerking en afstemming tussen kinderopvang, peuterspeelzalen, brede school,
voorscholen, basisonderwijs, sportverenigingen, cultuur- en educatieve
organisaties. De gemeente legt een accent op stimuleren en steun creëren.
Hoogachtend,
J.P. Torenstra
Wethouder
kinderopvang