Informatie over de effecten van invoering van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang per 1.1.2005

 

 

Geachte dames en heren,

 

Naar aanleiding van eerdere vragen informeer ik u hierbij over de maatregelen die de gemeente Delft treft om klaar te zijn voor invoering van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang.

 

De Wet Basisvoorziening Kinderopvang

Op 28 maart 2003 heeft het kabinet besloten tot uitstel van de invoering van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang (WBK). De WBK wordt nu naar verwachting ingevoerd per 2005.

De belangrijkste peilers van de WBK, die met de nota Kinderopvang in Perspectief  (januari 2002) al als uitgangspunten zijn overgenomen, zijn:

·                     Marktwerking en stimulering.

·                     Vraagsturing door ouders.

·                     Gemeentelijke zorg voor doelgroepouders.

·                     Toezicht op de kwaliteit.

·                     Inbedding in het gemeentelijk jeugdbeleid vanuit de regierol.

 

Dit betekent een lokale beleidsaanpassing. In het Delftse kinderopvangbeleid is tot nu toe rekening gehouden met invoering van de WBK per 1.1.2004. Op die weg zullen wij doorgaan. Er moeten hoe dan ook stappen gezet worden, omdat het subsidiecontract met Octopus is opgezegd en het niet wenselijk is om ook voor 2004 overbruggingsafspraken te maken. Aangezien de bovengenoemde aspecten van de WBK onomstreden zijn, wordt het gemeentelijk beleid geoptimaliseerd in de geest van de WBK met de kennis die we nu hebben.

 

Onderstaand wordt aangegeven welke acties en maatregelen worden voorbereid.

 

 

Marktwerking

Aan de totstandkoming en instandhouding van reguliere kinderdagverblijven en buitenschoolse opvangvoorzieningen draagt de gemeente financieel niet bij. Dit wordt ook nu al aan de markt van vraag en aanbod overgelaten.

De gemeente treedt wel stimulerend op. Voor bijzondere projecten, zoals kinderopvang in de sport en vroeg/tussen/buitenschoolse opvang in basisscholen zijn er ook in 2004 gemeentelijke stimuleringsgelden beschikbaar.

 

De gemeente moet ook onder de WBK toezien op voldoende gedifferentieerd aanbod en een goede spreiding over de stad van kinderopvangvoorzieningen. Dat betekent dat zij zorgt dat nieuwe aanbieders kunnen toetreden en dat vestigingslocaties beschikbaar zijn. Om deze taak goed te kunnen uitoefenen is actueel overzicht van de formele capaciteit (volgens de vergunningen) noodzakelijk. Daarnaast is het voor de inzet van de verschillende beleidsinstrumenten (grond, locaties, stimuleringsmiddelen) van belang inzicht te hebben in de vraag in relatie tot het aanbod. Het overzicht van de capaciteit wordt permanent geactualiseerd. In 2003 vindt er ook een behoeftepeiling plaats.

 

Vraagsturing door ouders

Ouders die gebruik maken van bedrijfs- en particulier gefinancierde opvang hebben al keuzevrijheid. Dit vereist geen speciale actie.

De gemeente heeft een budget voor het inkopen van kindplaatsen voor speciale doelgroepen. Tot nu toe werd er door de Gemeente bij en via één kinderopvangondernemer ingekocht. Er is reeds gekozen voor het realiseren van maximale keuzevrijheid voor ouders per 1.1.2004 vooruitlopend op de inwerkingtreding van de WBK.

Er worden nu voorbereidingen getroffen waardoor de ouders die in aanmerking komen voor door de gemeente gekochte plaatsen vrij kunnen inkopen bij een kindercentrum in Delft dat over de benodigde vergunningen beschikt.

 

Gemeentelijke zorg voor doelgroepouders

Het effectueren van de keuzevrijheid voor doelgroepouders vereist dat de  administratieve en financiële stromen worden versimpeld. Dit betekent bijvoorbeeld dat ouders hun voorkeur uitspreken voor de opvang in een kindercentrum en dat via de gemeente (één loket kinderopvang) de afsluiting van een contract en de eventuele inning van de ouderbijdrage plaatsvindt.

Er wordt op ingezet om per 1.1.2004 een voorziening te treffen om de taken die tot nu toe door Octopus werden gedaan over te nemen door de gemeente. Daarbij wordt aangesloten bij de werkprocessen die al zijn ontwikkeld voor de uitvoering van de regeling kinderopvang alleenstaande ouders. In 2004 wordt beoordeeld hoe deze functies vanaf 2005 structureel vorm kan krijgen en wat de reikwijdte wordt. Dit in nauwe relatie met de voorwaarden van de WBK.

 

Toezicht op de kwaliteit

De gemeente heeft nu en straks de verantwoordelijkheid over de controle op de kwaliteit. Er is een adequaat controlesysteem op de kwaliteit van de kinderopvang volgens de gemeentelijke Verordening Kinderopvang.

In 2004 blijft de gemeentelijke Verordening Kinderopvang van toepassing. De uitvoering ligt bij de GGD. Jaarlijks worden alle kinderdagverblijven en buitenschoolse opvangvoorzieningen geïnspecteerd. Wat betreft klachten en signalen is de GGD de eerst aangewezene.

Nieuw is dat inspectierapporten met ingang van 2003 openbaar zijn; zij worden op internet geplaatst. De vorm van de inspectierapporten sluit inmiddels aan bij die zoals deze in het kader van de WBK gebruikt gaan worden.

 

Inbedding in het gemeentelijk jeugdbeleid vanuit de regierol

Het gaat hier om het uitvoeren van beleid gericht op samenhang.

Concreet wordt ingezet op samenwerking en afstemming tussen kinderopvang, peuterspeelzalen, brede school, voorscholen, basisonderwijs, sportverenigingen, cultuur- en educatieve organisaties. De gemeente legt een accent op stimuleren en steun creëren.

 

 

Hoogachtend,

 

 

 

J.P. Torenstra

Wethouder kinderopvang