BIJLAGE I

 

Gebiedsprofiel Delft: wonen in een historische kennisstad

Delft is een compacte stad met een historisch stadshart en met een grote universiteit. Delft is binnen en buiten de landsgrenzen bekend. Veel toeristen komen de historische binnenstad bewonderen en veel buitenlandse studenten komen aan de TU vakken volgen.

Delft profileert zich als kennisstad, waarbij de Technische Universiteit een aanzuigende werking heeft op andere onderwijsinstellingen en allerlei hoogwaardige kennisgerelateerde bedrijvigheid. In dat kader is Delftechpark ontwikkeld en wordt bedrijventerrein Technopolis (12.000 arbeidsplaatsen) in ontwikkeling genomen. Komende jaren wordt een forse groei van 50.000 arbeidsplaatsen naar zo’n 65.000 arbeidsplaatsen nagestreefd. De gewenste verdere uitbouw van Delft als centrum van kennisintensieve dienstverlening en technologische vernieuwing vergt een bijpassend woonaanbod. Er is ruimte vrij om de omvangrijke betaalbare huurvoorraad van bescheiden kwaliteit meer in balans te brengen met aanbod dat door deze ‘kenniswerkers’  wordt gewenst. De marges zijn klein, gezien de beperkte bouwmogelijkheden in Delft. De beperkte uitbreidingsmogelijkheden van Delft zullen vooral benut worden voor:

1)     het toevoegen van woonkwaliteit die een aanvulling vormen op bestaande woonkwaliteiten in de stad;

2)     het meer in evenwicht brengen van vraag en aanbod op de woningmarkt.

Bij de verdere locale uitwerking van de regionale Woonvisie legt de gemeente Delft het accent op:

1)     transformatie van eenzijdig samengestelde wijken en buurten met als inzet het kwalitatief versterken van de sociale sector, toevoegen van woonkwaliteit en meer differentiatie;

2)     een nieuwbouwprogramma toevoegen met een accent op de koopsector in de middeldure en duurdere prijssegmenten, waarmee doorstroming beoogd wordt;

3)     het versterken en waar mogelijk toevoegen van onderscheidende woonmilieus.

 

Nieuwbouwprogamma

Delft is een compacte stad, waarbij de bebouwing vaak gelijk loopt met de gemeentegrenzen. Onlangs is de gemeentegrens met Schipluiden verlegd, waardoor Delft nu één uitleggebied kent, Harnaschpolder, waar circa1.100 woningen gerealiseerd kunnen worden. De meeste nieuwbouw vindt dan ook plaats binnen bestaand stedelijk gebied als gevolg van herstructurering en functieveranderingen. Het betreft tot 2015 maximaal zo’n 7.900 woningen, waaronder circa 1.250 studenteneenheden. Tegelijkertijd worden minimaal 870 woningen gesloopt. De netto toename bedraagt derhalve maximaal 7.030 woningen en wooneenheden (afronding op 10-tallen). Veel plannen zijn echter nog ‘zacht’, waardoor gegevens over woningtypen, sector en prijscategorieën nog onbekend zijn. Van de wel bekende plannen betreft het in meerderheid meergezinswoningen en woningen in de koopsector. Ongeveer een kwart van de bekende nieuwbouwplannen betreft sociale huurwoningen. Bij herstructureringsprojecten streeft de gemeente na woningaanpassing, vervanging en nieuwbouw naar een verhouding van 60% betaalbare woningen en 40% duurdere woningen. Binnen Delft kunnen twee transformatieprojecten van regionaal belang genoemd worden: Spoorzone en Harnaschpolder.

 

Harnaschpolder

Met de ontwikkeling van Harnaschpolder wil Delft tegemoet komen aan de grote vraag naar groenstedelijk wonen, een woonmilieu met als drager van veel ‘ groene’ en ‘blauwe’ elementen. Zowel in de regio, alsook in Delft bestaat hieraan een groot tekort.

Het realiseren van een bouwprogramma met een duidelijk accent op middeldure en dure grondgebonden koopwoningen komt tegemoet aan de grote vraag naar dit type in Delft en het zeer beperkte aanbod. Stapeling wordt mogelijk geconcentreerd in de HOV-zone en in Voordijkhoornse polder, waar een meer stedelijk karakter goed aansluit op  de bebouwing van de aangrenzende Kuyperwijk. Met het programma wordt beoogd doorstroming op gang te brengen vanuit de bestaande stad. Het te realiseren woonklimaat moet daarnaast een aantrekkelijk vestigingsklimaat vormen voor de opvang van de beoogde toename van het aantal  kenniswerkers in Delft.

Tegelijkertijd wordt plaats ingeruimd voor sociale woningbouw voor bijzondere doelgroepen. Hierbij wordt nadrukkelijk gedacht aan jongeren/starters, woningen met zorg voor senioren en wonen voor mensen met  lichamelijke en/of geestelijke beperkingen.

 

Spoorzone

Op termijn biedt de ondertunneling van het spoor een gouden kans voor herinrichting van het spoorgebied. In de Spoorzone wordt een centrumstedelijk woonmilieu van allure nagestreefd, deels in de vorm van hoogbouw en met een nadruk op functiemenging. Wonen, werken, winkelen en ontspannen wisselen elkaar af, in een hoge bebouwingsdichtheid die flink de lucht ingaat. Functiemenging biedt een mooie overgang van de historische binnenstad naar de omliggende (woon)wijken. Vanuit Voorhof grenst Poptahof aan het centrum, met dichte bebouwing die in maatvoering tussen de laagbouw van de tuinstad en de hoogbouw van morgen past.  In het Zuiden vormt het in ontwikkeling zijnde Campusterrein een vloeiende overgang van kennis en technologie van de TU en de hieraan gerelateerde bedrijvigheid, naar de binnenstad. Op de langere termijn kan het ontstaan van een stadswijk met sfeer en karakter tussen Schie en Spoor eveneens aansluiting vinden.

Naast een woonplek voor mensen die zich op de stad, de TU en Technopolis richten, is de aantrekkingskracht van de Spoorzone ongetwijfeld ook groot op meer regionaal georiënteerde mensen, gezien de nabijheid van het station, waarmee andere randstedelijke centra binnen handbereik zijn.