Op het BWAD van 16 september jl. is besloten dat een verdiepingsslag nodig is ten aanzien de Toekomstvisie omvang woningvoorraad. Deze notitie is afgestemd met de woningcorporaties en betreft een voorstel voor gezamenlijke nadere uitwerking/verdieping van de nota op onderdelen, wijze van afstemming, het beoogde resultaat en de uitvoering nadien.

 

Op 16 september jl. is aangegeven dat er behoefte is aan:

  1. afstemming van gemeentelijke cijfers met betrekking tot nieuwbouwprojecten met de bij de corporaties bekende cijfers omtrent nieuwbouw alsmede kennisneming van herstructureringsplannen van woningcorporaties
  2. afstemming omtrent te hanteren definities: waar liggen prijsgrenzen voor sociale huur, sociale koop, middelduur en duur?
  3. een inhoudelijke verdiepingsslag: van kwantiteit naar kwaliteit met betrekking tot:

1)           de doelgroep; deze neemt af, maar hoe is deze in de toekomst samengesteld?

2)           de sociale voorraad kan in omvang afnemen, maar welke sociale huurwoningen moeten erbij en welke moeten eraf?

3)           in welke wijken zal de sociale voorraad toe- dan wel afnemen?  Hier wordt een koppeling aan de te realiseren woonmilieus gewenst.

4)           Voor goede huisvesting van de doelgroep is het wenselijk als de goedkope scheefheid afneemt. Hoe ziet deze groep eruit en willen zij verhuizen?

  1. Meer flexibiliteit creëren door bruggen te slaan tussen huren en kopen en/of woningen tijdelijk (bijvoorbeeld 10 jaar) aan te bieden in het sociale segment. Welke constructies zijn haalbaar?
  2. Nadere uitwerking van de visie in financiële en gebiedsgerichte prestatie-afspraken tussen gemeente en corporaties. Naast de te realiseren opgave voortkomend uit de resultaten van de verdiepingsslag, speelt hier met name de discussie welke rollen, taken en verantwoordelijkheden gemeente en corporaties elkaar toedichten.
  3. Afstemming bij de fasering en uitvoering van de plannen.

 

De benoemde punten kunnen in een viertal projecten  worden opgepakt.

    1. Punt 1 t/m 4: Uitwerkingsnota
    2. Punt 5: discussie rollen taken en verantwoordelijkheden corporaties/gemeente
    3. Punt 5: prestatie-afspraken o.b.v. uitwerkingsnota en discussie rollen en verantwoordelijkheden
    4. Punt 6: regie-team:monitoren

 

Project 1: Uitwerkingsnota

Het resultaat van punt 1 t/m 4 wordt in een aparte nota verwoord. Deze nota vormt op onderdelen een kwantitatieve en kwalitatieve uitwerking van de toekomstvisie omvang sociale woningvoorraad waarbij een nadere verkenning plaatsvindt naar doelgroepen, woningen, wijken en fasering.

Een nadere uitwerking van bekend zijnde plannen (korte termijn, ca 5 jaar) worden getoetst aan de gewenste ontwikkelingsrichting op langere termijn: confrontatie van vraag en aanbod. Fricties laten zich vertalen in het formuleren van een opgave. Voor de totstandkoming van de nota zal enkele malen overleg plaatsvinden met corporaties ten behoeve van het uitzoeken en uitwisselen van gegevens, afstemming en dergelijke. Terugkoppeling van de resultaten vindt plaats in het BWAD en besluitvorming in het college. Na vaststelling van de uitwerkingsnota biedt deze voldoende basis voor het maken van prestatie-afspraken. De nota moet begin volgend jaar gereed zijn.

 

Project 2: rollen en taken gemeente vs corporatie 

Voorafgaand aan het maken van prestatie-afspraken moet  de discussie over rollen, taken en verantwoordelijkheden gemeente/corporaties gevoerd worden. Op deze manier wordt voorkomen dat de discussie bij ieder project opnieuw wordt gevoerd. Het inschakelen van een externe procesdeskundige verdient daarbij de voorkeur. Discussie dient bij voorkeur dit najaar gevoerd te worden zodat resultaat begin volgend jaar gereed is. 

 

Project 3: prestatie-afspraken

Fricties tussen vraag en aanbod laten zich vertalen in een opgave. De in de uitwerkingsnota beschreven opgave vormt de basis voor het maken van prestatie afspraken met de woningcorporaties over o.a nieuwbouw en herstructurering. Na gereedkomen van de uitwerkingsnota en na resultaat van de discussie over rollen en taken gemeente en corporaties, kan volgend voorjaar een pakket vernieuwende/nieuwe prestatie-afspraken voor 2004 en verder worden gemaakt.

 

Project 4: regie-team:monitoren en afstemmen

In de bijeenkomst van 16 september zijn enkele ideeën geopperd voor afstemming van werkzaamheden van corporatie en gemeente met betrekking tot planning en coördinatie van de uitvoering van concrete projecten. Er is toen gesproken over een regie-team waar gemeente en corporaties in vertegenwoordigd zijn. Een dergelijk team kan stadsbreed bijhouden in welk stadium de verschillende projecten plaatsvinden op het gebied van nieuwbouw en herstructurering  en halfjaarlijks de stand van zaken monitoren. 

 

 

Voorstel:

Wij stellen u voor om:

-           in te stemmen met beschreven werkwijze, resultaat en tijdspad van de uitwerkingsnota;

-           in te stemmen met een onderzoek naar goedkope scheefheid;

-           in te stemmen met een onderzoek naar inkomensafhankelijke huur;

-           in te stemmen met het opstarten en afronden van de discussie over rollen, taken en verantwoordelijkheden gemeente/corporaties dit najaar.