Meerjarenraming
Stadsvernieuwing 2004
(MRSV
2004)
Inhoud Pag.
Hoofdstuk 1.
Inleiding 2
1.2 Inkomsten
en saldo-ontwikkeling………………………………...…… 2
1.3 Samenvatting................................................................................... 2
Hoofdstuk 2. Besluitvormingsprocedure
MRSV 2004 3
Hoofdstuk 3.
Beleid voor de stadsvernieuwing 3
3.1 Herstructurering................................................................................. 3
3.2 Leefbaarheid...................................................................................... 4
3.3 Subsidies
.......................................................................................... 4
3.4 Overige
plannen en
activiteiten......................................................... 4
3.5 Beleid
stadsvernieuwing samengevat................................................ 5
Hoofdstuk 4.
Totaaloverzicht MRSV 2004 6
Hoofdstuk 5.
Toelichting per post 7
5.1 Uitgaven.............................................................................................. 7
5.1.1 Gebieden en
Projecten............................................................. 7
5.1.2 Subsidies.................................................................................. 9
5.2. Inkomsten............................................................................................ 13
5.3. BTW-compensatiefonds…………………………………………………..
14
Hoofdstuk 6.
Inspraakprocedure 14
Hoofdstuk 7. Toelichting
bij de rekening 2002 15
7.1 Uitgaven..................................................................................................... 16
7.2 Inkomsten................................................................................................... 18
Reg. nr. 337741 Vastgesteld Gemeenteraad d.d. ..
december 2003
HOOFDSTUK 1. INLEIDING
1.1 Inleiding
De Delftse stadsvernieuwingsopgave wordt jaarlijks
vastgelegd in een Meerjarenraming Stadsvernieuwing (MRSV). Na 1-1-2005 wordt
door het Rijk de Stadsvernieuwingsregeling formeel opgeheven en bestaat alleen
nog de ISV-regeling. In verband hiermee wordt 2004 het laatste jaar waarin
Delft een MRSV vaststelt. In 2005 zal alleen nog een toelichting bij de
rekening 2004 worden opgesteld. Dit betekent dat de voor u liggende MRSV 2004
de voorlaatste raming is die in deze vorm door de Raad wordt vastgesteld.
De ontwikkelingen op hoofdlijnen van de subcircuits
(waaronder het stadsvernieuwingsfonds) vormen integraal onderdeel van de
Jaarrekening en Programmabegroting en daarmee van de begrotingscyclus van de
gemeente. Na vaststelling van deze stukken vindt de uitwerking van het
subcircuit stadsvernieuwing plaats via de vaststelling van de MRSV. De vorige
Meerjarenraming (de MRSV 2003-2004) is door de Gemeenteraad vastgesteld op 19
december 2002.
1.2 Inkomsten en saldo-ontwikkeling
In 2001 heeft het Rijk voor het laatst
aan de Delftse stadsvernieuwing bijgedragen. Eind 2004 moeten gemeenten hun
stadsvernieuwingsgelden besteed dan wel verplicht hebben. Daarnaast heeft het Rijk in 2000 het
‘Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing’
(ISV) in het leven geroepen. Delft ontvangt in dit kader sinds die tijd
separaat voorschotten voor het ISV via de provincie Zuid Holland. Voor de besteding van de ISV-gelden
wordt verwezen naar de Meerjarenraming Stedelijke Vernieuwing (MR-ISV
2003-2004), die gezien de regelgeving apart door de Raad wordt vastgesteld.
Het restant saldo van de ‘kasreserve
stadsvernieuwing’ (SV-fonds) bedroeg per 31 december 2002 ca. € 4,7 miljoen en
is daarmee aanmerkelijk lager dan het saldo van eind 2001 (ca. € 7,6 mln.
euro). De onderbesteding (ad ca € 0,2 mln) is hiermee aanmerkelijk teruggelopen
ten opzichte van voorgaande jaren. Gezien de nu geraamde totale SV-uitgaven
moet er in 2004 een bedrag van ca. € 1,3 miljoen aan lopende verplichtingen
naar het ISV-fonds worden overgeheveld.
1.3 Samenvatting
Deze raming kan gezien worden als een ‘technische
actualisatie’ van de MRSV 2003-2004; er zijn geen nieuwe beleidsprioriteiten in
opgenomen. In de MRSV 2004 worden gelet op het financieel beslag van reeds
lopende programma’s en projecten en het ontbreken van extra inkomsten, geen
nieuwe accenten gelegd in vergelijking met de vorige Meerjarenraming. De
financiering van de lopende projecten is voor de jaren 2003 en 2004 opnieuw
geactualiseerd. Daarnaast zijn de uitgaven in het afgelopen jaar (2002) verwerkt.
In de MRSV 2004 wordt geld gereserveerd voor de bouw van nieuwe
buurtaccommodaties, de bevordering van leefbaarheid en herstructurering en de
bijdrage aan de vormgeving van het concept van de Brede School. Het restant
saldo van de ‘kasreserve stadsvernieuwing’ (SV-fonds) neemt in vergelijking met
voorgaande jaren verder af: per 31-12-02 bedraagt deze ca. € 4,7 miljoen en is
daarmee ongeveer € 3,0 mln. lager dan het saldo van een jaar daarvoor. Anders
gezegd: het uitgaventempo neemt verder toe en verloopt – op een slechts nog
geringe onderbesteding na – bijna
geheel volgens de raming. In totaal wordt in de MRSV 2004 gemiddeld ca. € 3,1
miljoen euro per jaar voor ‘staand beleid’, subsidies en voor de aanpak van
gebieden en projecten uitgetrokken (dit is ongeveer even hoog als in de vorige
MRSV het geval was). De raming komt per 31 december 2004 uiteindelijk op een
negatief saldo van ca. € 1,3 mln. uit. Dit negatief saldo zal overeenkomstig de
vorige raming in 2004 ten laste worden gebracht van het ISV-fonds. Met het
ramen van een negatief saldo wordt tevens het risico geminimaliseerd dat er
geld op de plank blijft staan, dat door het Rijk teruggevorderd zou kunnen
worden.
HOOFDSTUK 2. BESLUITVORMINGSPROCEDURE MRSV 2004
Het tijdpad van de besluitvorming is als volgt:
Vaststelling
concept MRSV in college 30-09-2003
Concept
MRSV ter visie [1]) 13-10-2003
tot 27-10-2003
Vaststelling
MRSV in college 18-11-2003
Bespreking
MRSV in de commissie Leefbaarheid 11-12-2003
Vaststelling
MRSV in de gemeenteraad 18-12-2003
HOOFDSTUK 3. BELEID VOOR DE
STADSVERNIEUWING
3.1 Herstructurering.
De uitvoering van
herstructureringsplannen blijkt telkens weer complexer dan verwacht.
De uitvoering Fase 2 herstructurering in de Wippolder
is vanwege nader onderzoek met betrekking tot de projectopzet door de betrokken
corporatie (Ceres/ Vestia) ten opzichte van de vorige raming een jaar naar
achteren verschoven (van 2003/2004 naar 2004/2005), zodat de geraamde uitgaven
voor de herinrichting naar de periode na 2004 (ISV2) verhuizen.
De herstructurering van het gebied Die Delfgaauwse
Weye (DDW) fase 2 en met name fase 3 verloopt moeizamer. Medio 2001 was voor
dit plan tussen de betrokken partijen weliswaar overeenstemming bereikt over
een ‘doorstart’ van het oorspronkelijk herstructureringsplan, maar nadat medio
2002 gebleken was dat de uitvoering van fase 3 door de betrokken corporatie
(Delftwonen) zonder extra gemeentelijke bijdrage financieel onuitvoerbaar wordt
geacht, is helaas onvoorziene extra vertraging ontstaan. Via (bestuurlijk)
overleg heeft de Gemeente Delft weliswaar diverse voorstellen voor inhoudelijke
planwijziging gedaan aan de betrokken corporatie maar dit heeft tot nu toe nog
niet geleid tot afspraken over de uitvoering van deze plannen. Vooralsnog wordt
voor DDW rekening gehouden met een jaar vertraging ten opzichte van de vorige
raming, zodat een deel van de uitgaven overgeheveld wordt naar ISV2.
Voor de Poptahof is na een uitgebreide inspraakronde
een masterplan vastgesteld, dat nu verder wordt uitgewerkt via een met alle
partijen overeen te komen samenwerkingsverband en projectstructuur. De hiermee
verband houdende voorbereidingskosten worden ten laste van de raming gebracht.
De uitvoering van de plannen in de Poptahof wordt momenteel voorzien vanaf 2006
en gaat nadien naar verwachting minimaal 10 jaar duren.
Rond het Minervaplein krijgt de experimentele aanpak
verder vorm. De gemeente, woningcorporatie Delftwonen en ontwikkelaar Bohemen
bv werken in dit project samen. De bewonersbetrokkenheid is via de uitgifte van
‘wijkaandelen’ georganiseerd. De herinrichting van het binnengebied is in gang
gezet en er worden plannen voor een ontmoetingsruimte voor de buurt opgesteld.
Deze aanpak geniet overigens nog steeds landelijk grote belangstelling.
Uitgangspunt voor het herstructureringsbeleid is en
blijft dat ernaar gestreefd wordt om plannen samen met bewoners, Gemeente
Delft, woningbouwcorporaties en overige
organisaties en instellingen op te stellen en uit te voeren.
3.2 Leefbaarheid
Stadsvernieuwingsprojecten dragen in
belangrijke mate bij aan de leefbaarheid in wijken. In die zin ligt er een
relatie met het wijkgericht werken. Via de wijkprogramma’s is en wordt de
leefbaarheids-problematiek in kaart gebracht en wordt deze besproken met de
belanghebbenden. Dit leidt tot
voorstellen voor fysieke maatregelen (evt. in combinatie met elders te
financieren beheermaatregelen) die projectmatig worden aangepakt. Daarnaast is
in deze MRSV t/m 2004 jaarlijks een bedrag gereserveerd voor de zgn.
‘wijkbudgetten’. Ook wordt in deze raming net als in voorgaande ramingen geld
vrijgemaakt voor het lopende programma rond de bouw van nieuwe
buurtaccommodaties en voor een verdere implementatie van het Brede School
programma.
3.3 Subsidies
Overeenkomstig de MRSV 2003-2004
wordt ook in de MRSV 2004 voorgesteld het budget voor de gevelaanpak en
monumenten te handhaven op hetzelfde niveau, zij het dat het budget voor het
jaar 2003 met lopende verplichtingen is opgehoogd. In 2004 worden deze
subsidies niet meer vanuit de MRSV, maar vanuit de MR-ISV gefinancierd.
In het kader van het
binnenstadsmanagement wordt in deze Meerjarenraming opnieuw gekozen voor de
handhaving van de bedrijvensubsidie en de regeling ‘wonen boven winkels’ (incl.
lopende verplichtingen). Ook deze regelingen worden in 2004 niet meer
gefinancierd vanuit de MRSV, maar vanuit de MR-ISV.
In verband met de aanpak van
herstructurering wordt in deze MRSV opnieuw voorgesteld om de subsidiebudgetten
voor verhuis- en herinrichtingskosten te handhaven.
Tenslotte wordt in deze
Meerjarenraming ondanks opnieuw een onderbesteding in 2002 gezien de gemaakte
prestatieafspraken met de corporaties opnieuw rekening gehouden met subsidie
voor het opplussen van woningen.
Er wordt - samenvattend - in deze
MRSV voorgesteld om de bestaande subsidiebudgetten overeenkomstig de vorige
raming in 2003 te handhaven en deze in het jaar 2004 over te hevelen naar de
MR-ISV. In 2004 zal voor de periode daarna (dus voor de periode 2005 t/m 2009,
ook wel ISV2 genoemd) in het kader van jaarlijks nieuw vast te stellen
Meerjarenramingen en het nieuw op te stellen Ontwikkelingsprogramma een
discussie worden gevoerd over de prioritering van de nu opgenomen subsidies. In
de Programmabegroting 2004-2007 wordt een aanzet gegeven voor deze discussie.
3.4 Overige plannen en
activiteiten
Het betreft hier de gelden voor de
onrendabele top/ Zuidpoort en het Doelengebied/ Binnenstad. De onderdelen
Zuidpoort, drainage binnenstad en herontwikkeling Doelengebied zijn in de
voorliggende raming geactualiseerd en binnen de daarvoor bestemde
uitgavencategorieën ondergebracht (zie hoofdstuk 4 totaaloverzicht). De
geraamde voorbereidingskosten worden hierbij in principe reeds ondergebracht.
Voor het ontwikkelen en uitvoeren van de in de raming opgenomen nieuwe plannen
is daarnaast (veelal voor de beginfase) een aparte post voorbereidingskosten
opgenomen.
3.5 Beleid stadsvernieuwing
samengevat
Er worden in deze MRSV gezien de
afbouw van de stadsvernieuwingsregeling opnieuw geen nieuwe beleidsaccenten gelegd. Voor de komende planperiode wordt in totaal (tot en met 31
december 2004) ongeveer € 4,7 mln. gereserveerd voor staand beleid en ca. € 1,6 mln. voor subsidies. De categorie gebieden en
projecten tenslotte zal in 2003 en 2004 per saldo naar verwachting nog
ca. € 150.000,- opleveren. De reserveringen in de MRSV ad in totaal ca € 6,2
mln. zijn bedoeld voor de volgende prioriteiten:
·
De
lopende herstructureringsplannen voor Die Delfgaauwse Weye (inrichting gedeelte
van openbaar gebied), de bevordering van de leefbaarheid in wijken, alsmede de
ontwikkeling en uitvoering van nieuwe herstructureringsplannen met name
Poptahof en Minervaplein;
·
Verplichtingen
uit lopende en afgeronde projecten (met name Doelengebied, HoZu, Paardenmarkt
en drainage binnenstad);
·
Handhaving
SV-subsidiebudgetten waar onder het opplussen van de woningvoorraad;
·
De
bouw en inrichting van het lopende nieuwbouwprogramma voor buurtaccommodaties;
·
Bijdrage
aan een verdere implementatie van het Brede Schoolconcept.
HOOFDSTUK 4.
TOTAALOVERZICHT MRSV 2004
HOOFDSTUK
5.
TOELICHTING PER POST
5.1 UITGAVEN
5.1.1 GEBIEDEN
EN PROJECTEN
tabel:
raming Binnenstad
1.
Binnenstad: Doelengebied fase 2a
Dit betreft de herontwikkeling van
het terrein van de Engbertschool e.o. Bij dit terrein gaat het totaal om 23
woningen, 16 appartementen en 7 ééngezinswoningen. R. Schulze van het bureau
Geurts & Schulze heeft het bouwplan ontworpen. Voor fase 2a en fase 2b is
Fons Verheyen van architectenbureau Verheyen, Verkoren en de Haan de
coördinerend architect. De bouw van fase 2a is inmiddels afgerond. De opgenomen
kosten en opbrengsten zijn conform de gemeentelijke exploitatieopzet voor dit
gebied.
2. Binnenstad: Doelengebied fase 2b.
Fase 2b betreft het terrein
Schuttersveld en het voormalig Waterloopkundig laboratorium. Er ligt een
bouwplan dat uitgaat van renovatie van een ‘poortwoning’ en 48 nieuw te bouwen
woningen, onderverdeeld in 19 appartementen en 29 ééngezinswoningen en een
parkeergarage. De bouwwerkzaamheden zijn in volle gang. De opgenomen kosten en
opbrengsten zijn conform de gemeentelijke exploitatieopzet voor dit gebied.
3.
Binnenstad: overig
De onder deze
post opgenomen kosten houden verband met maatregelen om de grondwateroverlast
in het noordoostelijk gedeelte van de binnenstad (Vlamingstraat, Vrouw
Jutteland, Rietveld, Pluympot, Schutterstraat, Lakenraam, Fortuinstraat en de
Oosterstraat) tegen te gaan. De opgenomen budgetten houden verband met het in
gang zetten van de aanbestedingsprocedure voor de aanleg van drainage in het
gehele bovengenoemd gebied, welke overigens tevens via de MR-ISV en de
Zomernota gefinancierd zullen worden.
POST 4. IN DE VESTE
Dit zijn de huurinkomsten van het
huidig parkeerterrein aan de Gasthuisplaats tot aan het moment dat het parkeren
hier wordt opgeheven nadat de parkeervoorzieningen in het project Zuidpoort zijn
gerealiseerd. De opgenomen gelden zijn hetzelfde als in de vorige raming.
POST 5. DIE
DELFGAAUWSE WEYE
tabel:
raming Die Delfgaauwse Weye
De nog uit te
voeren fasen van het herstructureringsplan Die Delfgaauwse Weye (DDW) zijn:
·
Fase II: groot
onderhoud van 36 woningen en de realisatie van 13 samengevoegde woningen en de
renovatie van de onderbouw met een buurthuis, een kinderdagverblijf en
buitenschoolse opvang, 6 rolstoeltoegankelijke woningen en 120 m2
bedrijfsruimte in de zgn. ‘zorgflat’ aan de Bieslandsekade/ van
Lodensteynstraat. Verder behelst deze fase de nieuwbouw van 6 eengezins
(woon/werk) koopwoningen aan de (verlengde) Odulphusstraat, ca. 16
koopappartementen aan de Staalweg en (mogelijk ook) de bouw rondom de zorgflat
van (een supermarkt met) koopwoningen en/of huurwoningen in de dure sector voor
senioren.
·
Fase III: de nieuwbouw
van koop- (en mogelijk ook huur)woningen aan de H. de Keyserweg op de plek waar
eind 2001 de flatblokken zijn gesloopt.
De renovatie van de onderbouw van de
zorgflat (fase 2) is eind 2002 gestart. De oplevering is gepland rond september
2003. Het is de bedoeling dat de resterende nieuwbouw van fase 2 en 3
plaatsvindt in één bouwstroom. Het bestuurlijk overleg over deze fasen is nog
gaande en zal waarschijnlijk eind 2003 leiden tot nadere besluitvorming. De
Gemeente Delft zal in dat kader naar verwachting ook over de evt. ontwikkeling
door Delftwonen van de zuidelijke kopblokken van fase 2 (ca. 16
koopappartementen) een besluit nemen.
De bijbehorende woonomgeving van fase 2 en 3 wordt aansluitend op gereedkoming van
deelprojecten opnieuw ingericht. Opgenomen zijn de te verwachten kosten en opbrengsten
conform de grondexploitatie van het plangebied.
POST
6. WIPPOLDER
De start van de 2e fase is
in het eerste kwartaal van 2004 gepland. De oplevering van de laatste woning is
naar verwachting in 2005. De geraamde kosten in verband met de gewenste
herinrichting van de woonomgeving zullen dus niet meer in 2003 of 2004 tot
uitgaven leiden, zodat deze in de raming zijn doorgeschoven naar ISV2. Mogelijk
volgt aansluitend aan de 2e fase nog een 3e fase.
5.1.2 SUBSIDIES
POST
8. BEDRIJVENSUBSIDIE
De uitgaven in 2002 zijn opnieuw onder
het niveau van het budget (€ 204.000,- per jaar) gebleven. Deels is dit het
gevolg van lopende verplichtingen die nog niet zijn afgeboekt, deels is er
sprake van een meevaller. Gelet op de ontwikkelingen in het kader van het
binnenstadsmanagement en de positieve uitwerking op de kwaliteit van de
winkelvoorziening in de binnenstad is in deze MRSV desondanks (opnieuw)
uitgegaan van handhaving van deze subsidiemogelijkheid. In 2004 wordt de regeling
gefinancierd vanuit de MR-ISV.
POST
9. GEVELAANPAK EN MONUMENTEN
Gelet op de ontwikkelingen in het kader
van het binnenstadsmanagement en de positieve uitwerking ervan op de kwaliteit
van de binnenstad is in deze MRSV opnieuw uitgegaan van handhaving van de
subsidie voor gevelaanpak en voor monumenten. In deze MRSV zijn net als in de
vorige raming de voorheen afzonderlijke budgetten voor de regeling gevelaanpak
en die voor monumenten samengevoegd. De regelingen zelf en de hoogtes van
afzonderlijke budgetten blijven daarbij ongewijzigd. Voor de raming is geen
sprake van onderschrijdingen, omdat de lopende verplichtingen in 2002 nog niet
zijn geboekt. Daarom is in deze raming het budget 2003 opgehoogd met de lopende
verplichtingen per 31 december 2002. Voor de monumentenregeling is in 2002 een subsidiestop
afgekondigd om overschrijding van het budget te voorkomen; een deel van de
verplichtingen zijn daarbij ten laste gebracht van het budget 2003, waardoor in
dat jaar waarschijnlijk opnieuw sprake zal zijn van een subsidiestop. In 2004
wordt de regeling gefinancierd vanuit de MR-ISV.
POST
10. WONEN BOVEN WINKELS
Gezien de ontwikkelingen in het kader
van het binnenstadsmanagement en de positieve uitwerking op de kwaliteit van de
binnenstad is dit
budget in 2003 gehandhaafd. In 2004 wordt de regeling gefinancierd vanuit de
MR-ISV.
POST
11. VERHUIS- EN HERINRICHTINGSKOSTEN
In 2002 is het budget verhuis- en
herinrichtingskosten in tegenstelling tot voorgaande jaren overschreden. In
deze Meerjarenraming wordt desondanks rekening gehouden met het in de vorige
MRSV aangegeven budget voor 2003. In 2004 wordt de regeling gefinancierd vanuit
de MR-ISV. Voor de periode daarna zal met de corporaties, ook gezien landelijke
ontwikkelingen in het kader van het BBSH, moeten worden overlegd of deze
subsidiemogelijkheid moet worden voortgezet.
POST 12.
OPPLUSSEN VAN DE WONINGVOORRAAD
Zoals bekend hebben zich bij de uitvoering van het experiment
om ervaring op te doen met opplussen een aantal knelpunten voorgedaan waardoor
onvoorziene vertragingen zijn opgetreden. Zorgen over het uitvoeringstempo
blijven op zijn plaats en de Gemeente Delft heeft er dan ook opnieuw bij de
corporaties op aangedrongen dat zoveel mogelijk opgepluste woningen op tijd
worden gerealiseerd. Voor een bijdrage aan het opplussen is in deze MRSV voor
2003 hetzelfde budget gereserveerd zoals dat ook al in de vorige raming stond.
Het niet uitgegeven budget 2002 is een meevaller voor de raming. In 2004 wordt
de regeling gefinancierd vanuit de MR-ISV.
5.1.3 STAAND BELEID
POST
13. ONRENDABELE TOP
tabel:
raming onrendabele top stadsvernieuwing
Zuidpoort
Zoals aangekondigd in de vorige
raming is in totaal voor het project Zuidpoort vanuit de kasreserve
stadsvernieuwing (post onrendabele top) ca €
1,8 miljoen uitgegeven. Zuidpoort vormt de laatste grote
ontwikkelopgave in de binnenstad. Het programma voor het plangebied Zuidpoort
bestaat uit ca.11.000 m2 verkoopvloeroppervlakte voor winkels, een
parkeergarage met ruim 800 bezoekersplaatsen, een bioscoop en enkele
horecagelegenheden, waaronder een discotheek. Daarnaast is voorzien in de bouw
van ca. 250 appartementen. In het project is ook de verplaatsing van de
openbare bibliotheek en kunstcentrum opgenomen. Het Zuidpoortproject is anno
2003 in uitvoering; eind 2001 is begonnen met de bodemsanering en de bouw van
de parkeergarage. Het winkelcentrum in het kerngebied en de onderliggende
parkeergarage zullen respectievelijk in maart 2005 en november 2004 in gebruik
worden genomen.
Paardenmarkt
1
De sloop van de panden aan de
Paardenmarkt is gestart. De geraamde kosten voor het doortrekken van de
kademuur en de aanleg van bestrating, verhoogd met voorbereidingskosten en BTW,
worden conform de vorige MRSV in 2004 ten laste van het Stadsvernieuwingsfonds
gebracht, waarbij onvoorziene extra kosten zijn meegenomen.
POST
14. VOORLICHTING EN INSPRAAK
Deze post heeft betrekking op het
organiseren van voorlichtings- en inspraakbijeenkomsten en overige daarmee
samenhangende kosten. Het budget dat voorgesteld is in de vorige raming is
gezien het huidige uitgavenpatroon gehandhaafd voor de komende jaren. In 2004
worden deze kosten overgeheveld naar de MR-ISV.
POST 15.
INCIDENTELE VOORZIENINGEN
Deze post is bedoeld voor niet
voorziene, kleine uitgaven in SV-gebieden. In 2004 wordt deze post niet
voorzien.
POST 16.
VOORBEREIDINGSKOSTEN
tabel:
voorbereidingskosten stadsvernieuwing
De bovenstaande tabel laat een
verdeling zien over de diverse meest betrokken vakteams. Het budget van de
vorige MRSV is voor de komende planperiode opgehoogd met het niet uitgegeven
budget in 2002. Een en ander betreft voorbereidingskosten en overige kosten
verband houdende met de voorbereiding van het algemeen beleid rond
stadsvernieuwing en van (nieuwe) herstructureringsprojecten.
POST
19. BEVORDERING HERSTRUCTURERING EN
LEEFBAARHEID
tabel:
verdeling post bevordering herstructurering en leefbaarheid
Zoals in de vorige Meerjarenramingen
reeds was aangekondigd, komen bijdragen ten behoeve van lopende en nog op te
starten herstructurerings- en herinrichtingsplannen ten laste van deze
categorie. Opgenomen is een raming van de naar verwachting op te nemen
kostenposten in verband met nu lopende plannen en projecten. Zo zijn in deze
post onder meer de afgesproken bijdragen opgenomen voor de zgn. ‘wijkbudgetten’
(ook in 2004). Daarnaast zijn in verband met het lopende experiment
wijkaandelen Minervaplein de reeds in de vorige raming opgenomen investeringen
in het openbaar gebied (gemeentelijk deel) en de bijdrage voor
organisatiekosten in deze post ondergebracht. De laatste kosten zijn ten
opzichte van de vorige raming voor het boekjaar 2004 opgehoogd in verband met
een herijking van gemaakte en nog te verwachten organisatiekosten van dit
experiment. Verder wordt een bijdrage voorzien met betrekking tot een
uitgevoerde drainage aan de G. v. Oostenstraat (DDW) en zijn
voorbereidingskosten voor de herstructurering van de Poptahof - in verband met
de in gang gezette uitvoering van het Masterplan - opgenomen. Tenslotte zijn in
deze post diverse bijdragen opgenomen voor de vereiste herinrichting van het
openbaar gebied rond de nieuwe buurtaccommodaties, waarbij enkele onvoorziene tegenvallers
zijn meegenomen (Sranti: extra herinrichtingskosten en grondkosten, en
buurtaccommodatie Poptahof: extra herinrichtingskosten).
POST
20. UITVOERING BOUWTRAJECTEN
BUURTACCOMMODATIES
De uitvoering van nieuwbouwtrajecten voor buurtaccommodaties
is gaande. Voor Sranti is de bouw inmiddels (nagenoeg) opgeleverd en de bouw
van de nieuwe accommodatie in de Poptahof is na enige onvoorziene (technische)
vertraging in maart 2003 officieel van start gegaan. Ook de jongerenvoorziening
in de Wippolder is in 2002 opgeleverd en ingericht. Hierna volgen naar
verwachting de Bieslander, Tanthof en een jongerenvoorzieningen in de
Kuiperwijk (in de zgn. Vermeertoren). De bouw van de buurtaccommodaties levert
een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van wijken. Om die reden zijn en
worden de voorbereidingskosten en een groot deel van de stichtingskosten van
het totale programma ten laste gebracht van de reserve stadsvernieuwing
(categorie ‘staand beleid’). Vanaf 2004 vindt de financiering van dit programma
plaats via de MR-ISV (categorie ‘themaprogramma leefbaarheid’). Daarnaast vindt medefinanciering
plaats vanuit het gemeentelijk investeringsplan (categorie 1 investeringen) en
de reserve schoolgebouwen.
POST
21. INRICHTING BUURTACCOMMODATIES
Het betreft hier de kosten die
verband houden met de inrichting van de nieuw te realiseren buurtaccommodaties.
De geraamde inrichtingskosten per locatie zijn opgenomen in de verdeling van de
post 'inrichting buurtaccommodaties'. In 2002 heeft een gedeelte van de inrichting
van de buurtaccommodatie Westerkwartier plaatsgevonden; de overige
accommodaties volgen zodra de bouw is afgerond. De inrichting van
buurtaccommodatie Tanthof en Kuiperwijk verschuift naar ISV2 (2005 ev.) omdat
dit niet meer in 2004 zal plaatsvinden.
POST
22. BIJDRAGE BREDE SCHOOL CONCEPT
Onder deze categorie is zoals reeds was
voorgesteld in de vorige MRSV een bedrag opgenomen als bijdrage aan de
realisatie het Brede School concept in Delft. Verder zal uit deze post aan de
verplaatsing van de Centrale Opvang van de Glenn Millerstraat naar de nieuwe
buurtaccommodatie in de Poptahof worden bijgedragen. Verder wordt in deze post
naast de reeds gereserveerde bijdrage uit de vorige raming rekening gehouden
met een nieuwe tegenvaller (in 2003 ad ca € 246.000,-) in verband met de in
uitvoering zijnde (ver)bouw van de Jan Vermeerschool op de locatie van de
huidige Paulusmavo. Dit project wordt overigens medegefinancierd uit de
onderwijsbegroting, gelden vanuit de stimulering Brede School en de reserve Grondbedrijf.
5.2 INKOMSTEN
POST
1 en 2. RIJKSBIJDRAGE en GEMEENTELIJKE BIJDRAGE
In 2002 heeft Delft zoals bekend
geen Rijksbijdrage meer ontvangen. Per 1 januari 2005 moeten alle evt. niet verplichte middelen uit het
SV-fonds aan het Rijk worden terugbetaald. In verband daarmee heeft het gemeentebestuur begin 2002
besloten de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage per 1-1-2002 te storten in de
kasreserve ISV. De gemeentelijke bijdrage komt daarom in deze MRSV te
vervallen. Voor de verdeling van het inmiddels via de provincie ZH verstrekte
(en nog te verstrekken) Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) wordt
verwezen naar de aparte Meerjarenraming (de MR-ISV).
POST
3. RENTE/ PRIJSCOMPENSATIE.
De post rente/ prijscompensatie is
overeenkomstig de vorige Meerjarenramingen berekend met de geldende percentages
voor 2003 en volgende jaren.
5.3 BTW-compensatiefonds
Per 1-1-2003 is het BTW-Compensatiefonds
ingevoerd. Dit houdt in dat de BTW die betaald wordt in het kader van
overheidsactiviteiten vanaf 1 januari 2003 terugvorderbaar wordt via het
BTW-Compensatiefonds en daarmee feitelijk geen kostenpost meer is. De
doeluitkeringen (zoals het ISV) zijn tot en met 1 januari 2004 echter (op een
enkele uitzondering na) bruto en moeten derhalve ook bruto, dus inclusief BTW,
verantwoord worden. Doeluitkeringen die na deze datum worden ingesteld (ISV2
dus) zullen daarentegen netto zijn. Doorlopende doeluitkeringen daterend van
voor deze datum blijven echter, ook in 2004, bruto. In dat geval mag de bestede
BTW worden beschouwd als kostenpost in de verantwoording. Omdat voor deze BTW
een uitname heeft plaatsgevonden op de algemene middelen (Gemeentefonds) wordt
dit bedrag uit het budget gehaald.
Gezien de specifieke situatie van de MRSV,
zijn alle in de voorliggende raming opgenomen bedragen (rekening 2002 en
budgetten 2003, 2004) bruto, dat wil zeggen incl. BTW. Dit houdt in dat in de
eind 2004 vast te stellen (toelichting op de) rekening SV voor het boekjaar
2003 de post BTW compensatiefonds als uitgavencategorie zichtbaar wordt, zodat
aansluiting kan worden gehouden bij de in de voorliggende MRSV opgenomen bruto
bedragen.
HOOFDSTUK 6.
INSPRAAKPROCEDURE
Het concept voor de Meerjarenraming
Stadsvernieuwing 2004 is van 13 oktober tot en met 24 oktober 2003 ter inzage
gelegd. Dit is voordien via de plaatselijke pers bekend gemaakt (Stadskrant 11
oktober en in week 41 is tevens een persbericht verzonden aan Delftsche Courant
en Delftse Post). Belanghebbenden zijn met deze procedure in de gelegenheid
gesteld schriftelijk te reageren dan wel om nadere informatie te vragen. Er
zijn in dit kader echter geen vragen of zienswijzen ingediend. Het concept van
de Meerjarenraming is als gevolg van de inspraakronde dan ook niet gewijzigd.
HOOFDSTUK 7.
TOELICHTING BIJ DE REKENING 2002
tabel:
overzicht rekening stadsvernieuwing 2002
7.1 Uitgaven MRSV
jaarschijf 2002 N = nadeel
V
= voordeel
(bedragen afgerond op € 1.000,-)
Hooikade-Zuideinde: € 15.552,- N
In de raming was geen rekening gehouden met deze uitgaven. De uitgaven
betreffen voorbereidings- en advieskosten met betrekking tot het voormalige
terrein van de fa Braat en houden verband met claims over een in 2001
uitgevoerde bodemsanering. Voor de raming is sprake van een tegenvaller.
1. Binnenstad:
Doelengebied fase 2a: € 286.930,- N
In 2002 is
na de afronding van het bouwrijp maken de bouw van de woningen voor fase 2a
gestart. De uitvoering van de plannen was eind 2002 voor een groot deel
afgerond. De gronduitgifte voor deze fase heeft in 2002 plaatsgevonden, maar
slechts een gedeelte van de geprognotiseerde opbrengsten (grondverkopen) zijn
daadwerkelijk in dat jaar gerealiseerd. Dit is geen tegenvaller voor de raming,
want er staat vast dat de resterende (extra) opbrengsten in 2003 alsnog worden
gerealiseerd. Verder wordt verwacht dat het woonrijp maken in 2003 grotendeels
is uitgevoerd.
2. Binnenstad:
Doelengebied fase 2b: € 265.659,- N
De
uitvoering van de plannen voor het Doelengebied fase 2b hebben zoals bekend
vertraging opgelopen; in 2002 is met de bouw van de parkeergarage gestart. In
fase 2b heeft de gronduitgifte wel in 2002 plaatsgevonden, maar is slechts een
gedeelte van de geprognotiseerde opbrengsten (grondverkopen) gerealiseerd. Dit
is echter geen tegenvaller voor de raming, want verwacht wordt dat eind 2003/
begin 2004 de resterende opbrengsten (met rente) alsnog worden gerealiseerd,
waarna het woonrijp maken wordt uitgevoerd.
3. Binnenstad:
Overig: € 10.010,- V
In
2002 zijn de uitgevoerde drainagemaatregelen aan de Geerboogerd en een gedeelte
van onderzoekskosten drainage binnenstad Noord Oost (onderzoek Wareco inzake
besteksmaatregelen Rietveld) ten laste van het stadsvernieuwingsfonds gebracht.
Per saldo is sprake van een kleine meevaller.
4. In
de Veste: € 8,- V
De inkomsten zijn conform de raming
(zeer kleine meevaller).
5. Die
Delfgaauwse Weye: € 19.539,- V
Het
voordelig saldo houdt verband met het feit dat geplande uitgaven voor
herinrichting van het openbaar gebied nog niet behoefden te worden gedaan.
Gezien de reeds in de vorige MRSV gemelde onverwacht zeer grote tekorten in de
financiering door de corporatie van de geplande nieuwbouwplannen in fase 2 en 3
is vertraging ontstaan. Het overleg tussen bewoners, gemeente en corporatie
Delftwonen is ook in 2002 niet tot een afronding gekomen. Voor dit project is
minder uitgegeven dan begroot. Voor de raming is dit geen meevaller, aangezien
de kosten van dit project doorschuiven naar latere jaren.
8. Bedrijvensubsidie:
€ 108.685,- V
Er is sprake van een onderschrijding
van de begroting. Deze onderschrijding is aanmerkelijk hoger dan in 2001 het
geval was. Dit laatste houdt verband met het feit dat naast een ca 20% lagere
budgetbenutting ook de lopende verplichtingen ad € 70.000,- (zijnde afgegeven
maar nog niet betaalde subsidiebeschikkingen over 2002) niet zijn geboekt.
Omdat deze verplichtingen doorschuiven naar latere jaren, is er voor de raming
slechts gedeeltelijk sprake van een meevaller. De lagere budgetbenutting ad ca.
€ 38.700,- is voor de raming wel een meevaller.
9a. Gevelaanpak:
€ 32.753,- V
Het aantal aanvragen voor deze
regeling is dankzij de actievere benadering van eigenaren door de Gemeente
Delft gestegen, maar omdat de verplichtingen 2002 niet zijn geboekt, is er toch
sprake van een voordelig saldo. Voor de raming is echter geen sprake van een
meevaller, noch van een tegenvaller omdat de verplichtingen na 2002 tot
bestedingen zullen leiden en in 2002 het saldo gerealiseerde kosten plus
verplichtingen voor deze regeling ongeveer op het budget uitkwam.
9b. Monumenten:
€ 154.574,- V
Ook het aantal aanvragen voor deze
regeling is dankzij de actievere benadering van eigenaren door de Gemeente
Delft gestegen. Het geraamde bedrag voor deze regeling is in 2002 desondanks
met ca. 34% onderschreden. Dit is echter geen meevaller voor de raming omdat
ook voor deze subsidieregeling de verplichtingen niet zijn verwerkt in de
jaarrekening. Het totaal van verplichtingen plus gerealiseerde uitgaven ligt
zelfs boven het budget, zodat voor deze regeling is afgesproken dat de
overschrijding van het budget 2002 (ca € 170.000,-) in mindering zal worden
gebracht op het budget voor monumenten in 2003.
10. Wonen
boven winkels: € 11.370,- V
De uitgaven voor deze regeling zijn
veel lager dan het budget, maar ook hier zijn de verplichtingen niet
verdisconteerd. Wat resteert, is een kleine meevaller van € 3.370,- voor de
raming.
11. Verhuis-
en herinrichtingskosten: € 25.000,- N
Er
is dit jaar voor het eerst meer uitgegeven dan geraamd. Dit houdt verband met
het feit dat de plannen van de corporaties inmiddels op gang komen; een enkele
subsidietoekenning moest zelfs worden uitgesteld tot 2004. Voor de raming is
hier sprake van een tegenvaller ad € 25.000,-.
12. Opplussen
woningvoorraad: € 26.855,- V
De opplusplannen door de corporaties
komen inmiddels op gang. Desondanks is iets meer dan een kwart van het budget
niet uitgegeven. Dit is een meevaller voor de raming.
13. Onrendabele
top: € 0,-
De uitgaven voor Zuidpoort zijn gerealiseerd volgens de raming.
14. Voorlichting
en inspraak: € 6.573,- V
De uitgaven zijn lager dan het
budget. Voor de raming betekent dit een kleine meevaller.
15. Incidentele
voorzieningen: € 7.000,- V
Er zijn geen uitgaven geweest. Ook
dit betekent een kleine meevaller voor de raming.
16. Voorbereidingskosten:
€ 16.333,- V
Er is iets minder uitgegeven dan
geraamd. De onderschrijding houdt verband met het feit dat vakteams minder dan
verwacht een beroep doen op deze post. Voor de raming is dit geen meevaller
omdat de kosten doorschuiven.
17. Overige
kosten: € 6.843,- N
Dit houdt verband met enkele
verrekeningen. Dit betekent een kleine tegenvaller voor de MRSV.
19. Bevordering
herstructurering en leefbaarheid: € 4.609,- N
De voor deze post geplande uitgaven
(te weten wijkbudgetten, herinrichting woonomgeving buurtaccommodaties,
herstructurering Poptahof ca) zijn volgens de raming gerealiseerd. De
investeringsbijdrage Minervaplein, de reservering DDW en de drainagekosten G.
v. Oostenstraat zijn in 2002 nog niet ten laste van deze post gekomen en
schuiven door naar 2003. Ook een groot gedeelte van de geraamde
organisatiekosten voor het Minervaplein schuiven door naar 2003 (geen meevaller
dus). De bijdrage aan de wijkbudgetten kent in 2002 wel een kleine meevaller.
Daar staan enkele tegenvallers tegenover te weten: de (niet geraamde) bedrijfsverplaatsingsbijdrage
voor de fa. Prins ad ca € 34.034,- en de overschrijding van de ramingen als
gevolg van hogere proceskosten Genestetstraat ad ca € 103.509,- en iets hogere
kosten in verband met de herstructurering van de Poptahof ad € 2.846,-. Per
saldo is er in 2002 sprake van een tegenvaller ad € 4.609,-.
20. Uitvoering
bouwtrajecten buurtaccommodaties: € 515.907,- V
De uitvoering van de bouwtrajecten
voor de buurtaccommodaties is sinds de vorige raming op gang gekomen. Er is
desondanks in 2002 sprake van onderschrijding van het budget met ca 57%. Dit
houdt voornamelijk verband met het feit dat de bouw van de buurtaccommodatie in
de Poptahof door diverse omstandigheden later is gestart dan verwacht. De
hiermee verband houdende kosten schuiven door naar 2003 (en 2004) zodat dit
voor de raming geen meevaller is.
21. Inrichting
buurtaccommodaties: € 32.679,- V
Omdat er in 2002 iets minder buurtaccommodaties zijn ingericht, schuift
het niet benutte budget door naar latere jaren. Voor de raming is dit dus geen
meevaller.
22. Bijdrage
Brede school: € 445,- N
Deze kosten houden verband met de
inmiddels gestarte verbouw/nieuwbouw van de Vermeerschool en de toekomstige
verplaatsing van de Centrale Opvang van de Glenn Millerstraat naar de nieuw te
bouwen Poptahonk. De feitelijke uitgaven zijn (nagenoeg) conform de raming
gerealiseerd. Per saldo is sprake van een zeer kleine tegenvaller.
3. Rente/
prijscompensatie: € 114.791,- N
Omdat het rentepercentage geen 4,5%
maar 3% bleek te zijn, is er minder rente/ prijscompensatie ontvangen dan
verwacht. Dit is een tegenvaller voor de raming.
tabel:
overzicht mee- en tegenvallers rekening stadsvernieuwing 2002
Uitgave Gemeente Delft,
Cluster
Wijk- en Stadszaken
Sector
Wijkzaken en Projecten
Vakteam
Projecten
september/
december 2003
Realisatie Gemeente Delft
(binnenwerk), Klats (kaft)
Druk Combiwerk, Delft
Oplage
100 stuks
Informatie Wijkzaken en Projecten,
ir
P.A.M. (Peter) de Jong,
tel. (015) 2602508, 2602774
bezoekadres:
Barbarasteeg 2, Delft
postadres: Postbus 340, 2600 AH Delft
emailadres: pdjong@delft.nl
site:
www.gemeentedelft.info
Copyright Gemeente Delft
[1] Belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld tijdens de ter visielegging schriftelijk te reageren, dan wel te verzoeken om een nadere mondelinge toelichting.