Meerjarenraming Stadsvernieuwing 2004   

(MRSV 2004)

 

 

Inhoud                                                                                                                                Pag.

 

Hoofdstuk 1.                                                                               Inleiding                             2

 

1.1       Inleiding……………………….....................................................…..                              2

1.2       Inkomsten en saldo-ontwikkeling………………………………...……                                  2

1.3       Samenvatting...................................................................................                           2

 

Hoofdstuk 2.                   Besluitvormingsprocedure MRSV 2004                                           3

 

 

Hoofdstuk 3.                                         Beleid voor de stadsvernieuwing                             3

 

3.1       Herstructurering.................................................................................                          3

3.2       Leefbaarheid......................................................................................                         4

3.3       Subsidies ..........................................................................................                        4

3.4       Overige plannen en activiteiten.........................................................                             4

3.5       Beleid stadsvernieuwing samengevat................................................                             5

 

Hoofdstuk 4.                                      Totaaloverzicht MRSV 2004                                         6

 

 

Hoofdstuk 5.                                                              Toelichting per post                             7

 

5.1       Uitgaven..............................................................................................                                   7

            5.1.1     Gebieden en Projecten.............................................................                                    7

            5.1.2     Subsidies..................................................................................                                  9

            5.1.3     Staand beleid...........................................................................                                  10

5.2.      Inkomsten............................................................................................                                  13

5.3.      BTW-compensatiefonds…………………………………………………..                               14

 

Hoofdstuk 6.                                                                Inspraakprocedure                            14

 

Hoofdstuk 7.                                           Toelichting bij de rekening 2002                            15

 

7.1       Uitgaven.....................................................................................................                16

7.2       Inkomsten...................................................................................................               18

 

 

  Reg. nr. 337741                                                         Vastgesteld Gemeenteraad d.d. .. december 2003

 


HOOFDSTUK 1.                                                                                                         INLEIDING

 

 

1.1       Inleiding

 

De Delftse stadsvernieuwingsopgave wordt jaarlijks vastgelegd in een Meerjarenraming Stadsvernieuwing (MRSV). Na 1-1-2005 wordt door het Rijk de Stadsvernieuwingsregeling formeel opgeheven en bestaat alleen nog de ISV-regeling. In verband hiermee wordt 2004 het laatste jaar waarin Delft een MRSV vaststelt. In 2005 zal alleen nog een toelichting bij de rekening 2004 worden opgesteld. Dit betekent dat de voor u liggende MRSV 2004 de voorlaatste raming is die in deze vorm door de Raad wordt vastgesteld.

De ontwikkelingen op hoofdlijnen van de subcircuits (waaronder het stadsvernieuwingsfonds) vormen integraal onderdeel van de Jaarrekening en Programmabegroting en daarmee van de begrotingscyclus van de gemeente. Na vaststelling van deze stukken vindt de uitwerking van het subcircuit stadsvernieuwing plaats via de vaststelling van de MRSV. De vorige Meerjarenraming (de MRSV 2003-2004) is door de Gemeenteraad vastgesteld op 19 december 2002.

 

1.2       Inkomsten en saldo-ontwikkeling

 

In 2001 heeft het Rijk voor het laatst aan de Delftse stadsvernieuwing bijgedragen. Eind 2004 moeten gemeenten hun stadsvernieuwingsgelden besteed dan wel verplicht hebben. Daarnaast heeft het Rijk in 2000 het ‘Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing’ (ISV) in het leven geroepen. Delft ontvangt in dit kader sinds die tijd separaat voorschotten voor het ISV via de provincie Zuid Holland. Voor de besteding van de ISV-gelden wordt verwezen naar de Meerjarenraming Stedelijke Vernieuwing (MR-ISV 2003-2004), die gezien de regelgeving apart door de Raad wordt vastgesteld.

Het restant saldo van de ‘kasreserve stadsvernieuwing’ (SV-fonds) bedroeg per 31 december 2002 ca. € 4,7 miljoen en is daarmee aanmerkelijk lager dan het saldo van eind 2001 (ca. € 7,6 mln. euro). De onderbesteding (ad ca € 0,2 mln) is hiermee aanmerkelijk teruggelopen ten opzichte van voorgaande jaren. Gezien de nu geraamde totale SV-uitgaven moet er in 2004 een bedrag van ca. € 1,3 miljoen aan lopende verplichtingen naar het ISV-fonds worden overgeheveld.

 

1.3       Samenvatting

 

Deze raming kan gezien worden als een ‘technische actualisatie’ van de MRSV 2003-2004; er zijn geen nieuwe beleidsprioriteiten in opgenomen. In de MRSV 2004 worden gelet op het financieel beslag van reeds lopende programma’s en projecten en het ontbreken van extra inkomsten, geen nieuwe accenten gelegd in vergelijking met de vorige Meerjarenraming. De financiering van de lopende projecten is voor de jaren 2003 en 2004 opnieuw geactualiseerd. Daarnaast zijn de uitgaven in het afgelopen jaar (2002) verwerkt. In de MRSV 2004 wordt geld gereserveerd voor de bouw van nieuwe buurtaccommodaties, de bevordering van leefbaarheid en herstructurering en de bijdrage aan de vormgeving van het concept van de Brede School. Het restant saldo van de ‘kasreserve stadsvernieuwing’ (SV-fonds) neemt in vergelijking met voorgaande jaren verder af: per 31-12-02 bedraagt deze ca. € 4,7 miljoen en is daarmee ongeveer € 3,0 mln. lager dan het saldo van een jaar daarvoor. Anders gezegd: het uitgaventempo neemt verder toe en verloopt – op een slechts nog geringe onderbesteding  na – bijna geheel volgens de raming. In totaal wordt in de MRSV 2004 gemiddeld ca. € 3,1 miljoen euro per jaar voor ‘staand beleid’, subsidies en voor de aanpak van gebieden en projecten uitgetrokken (dit is ongeveer even hoog als in de vorige MRSV het geval was). De raming komt per 31 december 2004 uiteindelijk op een negatief saldo van ca. € 1,3 mln. uit. Dit negatief saldo zal overeenkomstig de vorige raming in 2004 ten laste worden gebracht van het ISV-fonds. Met het ramen van een negatief saldo wordt tevens het risico geminimaliseerd dat er geld op de plank blijft staan, dat door het Rijk teruggevorderd zou kunnen worden.

 

 

HOOFDSTUK 2.                                                 BESLUITVORMINGSPROCEDURE MRSV 2004

 

 

Het tijdpad van de besluitvorming is als volgt:

 

            Vaststelling concept MRSV in college                                                                     30-09-2003

            Concept MRSV ter visie [1])                                                                13-10-2003 tot 27-10-2003

            Vaststelling MRSV in college                                                                                 18-11-2003

            Bespreking MRSV in de commissie Leefbaarheid                                                     11-12-2003

            Vaststelling MRSV in de gemeenteraad                                                                   18-12-2003

 

 

HOOFDSTUK 3.                                 BELEID VOOR DE STADSVERNIEUWING

 

 

3.1       Herstructurering.

 

De uitvoering van herstructureringsplannen blijkt telkens weer complexer dan verwacht.

De uitvoering Fase 2 herstructurering in de Wippolder is vanwege nader onderzoek met betrekking tot de projectopzet door de betrokken corporatie (Ceres/ Vestia) ten opzichte van de vorige raming een jaar naar achteren verschoven (van 2003/2004 naar 2004/2005), zodat de geraamde uitgaven voor de herinrichting naar de periode na 2004 (ISV2) verhuizen.

De herstructurering van het gebied Die Delfgaauwse Weye (DDW) fase 2 en met name fase 3 verloopt moeizamer. Medio 2001 was voor dit plan tussen de betrokken partijen weliswaar overeenstemming bereikt over een ‘doorstart’ van het oorspronkelijk herstructureringsplan, maar nadat medio 2002 gebleken was dat de uitvoering van fase 3 door de betrokken corporatie (Delftwonen) zonder extra gemeentelijke bijdrage financieel onuitvoerbaar wordt geacht, is helaas onvoorziene extra vertraging ontstaan. Via (bestuurlijk) overleg heeft de Gemeente Delft weliswaar diverse voorstellen voor inhoudelijke planwijziging gedaan aan de betrokken corporatie maar dit heeft tot nu toe nog niet geleid tot afspraken over de uitvoering van deze plannen. Vooralsnog wordt voor DDW rekening gehouden met een jaar vertraging ten opzichte van de vorige raming, zodat een deel van de uitgaven overgeheveld wordt naar ISV2.

Voor de Poptahof is na een uitgebreide inspraakronde een masterplan vastgesteld, dat nu verder wordt uitgewerkt via een met alle partijen overeen te komen samenwerkingsverband en projectstructuur. De hiermee verband houdende voorbereidingskosten worden ten laste van de raming gebracht. De uitvoering van de plannen in de Poptahof wordt momenteel voorzien vanaf 2006 en gaat nadien naar verwachting minimaal 10 jaar duren.

Rond het Minervaplein krijgt de experimentele aanpak verder vorm. De gemeente, woningcorporatie Delftwonen en ontwikkelaar Bohemen bv werken in dit project samen. De bewonersbetrokkenheid is via de uitgifte van ‘wijkaandelen’ georganiseerd. De herinrichting van het binnengebied is in gang gezet en er worden plannen voor een ontmoetingsruimte voor de buurt opgesteld. Deze aanpak geniet overigens nog steeds landelijk grote belangstelling.

Uitgangspunt voor het herstructureringsbeleid is en blijft dat ernaar gestreefd wordt om plannen samen met bewoners, Gemeente Delft,  woningbouwcorporaties en overige organisaties en instellingen op te stellen en uit te voeren.

 

3.2       Leefbaarheid

 

Stadsvernieuwingsprojecten dragen in belangrijke mate bij aan de leefbaarheid in wijken. In die zin ligt er een relatie met het wijkgericht werken. Via de wijkprogramma’s is en wordt de leefbaarheids-problematiek in kaart gebracht en wordt deze besproken met de belanghebbenden. Dit leidt tot  voorstellen voor fysieke maatregelen (evt. in combinatie met elders te financieren beheermaatregelen) die projectmatig worden aangepakt. Daarnaast is in deze MRSV t/m 2004 jaarlijks een bedrag gereserveerd voor de zgn. ‘wijkbudgetten’. Ook wordt in deze raming net als in voorgaande ramingen geld vrijgemaakt voor het lopende programma rond de bouw van nieuwe buurtaccommodaties en voor een verdere implementatie van het Brede School programma.

 

3.3       Subsidies

 

Overeenkomstig de MRSV 2003-2004 wordt ook in de MRSV 2004 voorgesteld het budget voor de gevelaanpak en monumenten te handhaven op hetzelfde niveau, zij het dat het budget voor het jaar 2003 met lopende verplichtingen is opgehoogd. In 2004 worden deze subsidies niet meer vanuit de MRSV, maar vanuit de MR-ISV gefinancierd.

In het kader van het binnenstadsmanagement wordt in deze Meerjarenraming opnieuw gekozen voor de handhaving van de bedrijvensubsidie en de regeling ‘wonen boven winkels’ (incl. lopende verplichtingen). Ook deze regelingen worden in 2004 niet meer gefinancierd vanuit de MRSV, maar vanuit de MR-ISV.

In verband met de aanpak van herstructurering wordt in deze MRSV opnieuw voorgesteld om de subsidiebudgetten voor verhuis- en herinrichtingskosten te handhaven.

Tenslotte wordt in deze Meerjarenraming ondanks opnieuw een onderbesteding in 2002 gezien de gemaakte prestatieafspraken met de corporaties opnieuw rekening gehouden met subsidie voor het opplussen van woningen.

Er wordt - samenvattend - in deze MRSV voorgesteld om de bestaande subsidiebudgetten overeenkomstig de vorige raming in 2003 te handhaven en deze in het jaar 2004 over te hevelen naar de MR-ISV. In 2004 zal voor de periode daarna (dus voor de periode 2005 t/m 2009, ook wel ISV2 genoemd) in het kader van jaarlijks nieuw vast te stellen Meerjarenramingen en het nieuw op te stellen Ontwikkelingsprogramma een discussie worden gevoerd over de prioritering van de nu opgenomen subsidies. In de Programmabegroting 2004-2007 wordt een aanzet gegeven voor deze discussie.

 

3.4       Overige plannen en activiteiten

 

Het betreft hier de gelden voor de onrendabele top/ Zuidpoort en het Doelengebied/ Binnenstad. De onderdelen Zuidpoort, drainage binnenstad en herontwikkeling Doelengebied zijn in de voorliggende raming geactualiseerd en binnen de daarvoor bestemde uitgavencategorieën ondergebracht (zie hoofdstuk 4 totaaloverzicht). De geraamde voorbereidingskosten worden hierbij in principe reeds ondergebracht. Voor het ontwikkelen en uitvoeren van de in de raming opgenomen nieuwe plannen is daarnaast (veelal voor de beginfase) een aparte post voorbereidingskosten opgenomen.

 

3.5       Beleid stadsvernieuwing samengevat

 

Er worden in deze MRSV gezien de afbouw van de stadsvernieuwingsregeling opnieuw geen nieuwe beleidsaccenten gelegd. Voor de komende planperiode wordt in totaal (tot en met 31 december 2004) ongeveer € 4,7 mln. gereserveerd voor staand beleid en ca. € 1,6 mln. voor subsidies. De categorie gebieden en projecten tenslotte zal in 2003 en 2004 per saldo naar verwachting nog ca. € 150.000,- opleveren. De reserveringen in de MRSV ad in totaal ca € 6,2 mln. zijn bedoeld voor de volgende prioriteiten:

 

·                De lopende herstructureringsplannen voor Die Delfgaauwse Weye (inrichting gedeelte van openbaar gebied), de bevordering van de leefbaarheid in wijken, alsmede de ontwikkeling en uitvoering van nieuwe herstructureringsplannen met name Poptahof en Minervaplein;

·                Verplichtingen uit lopende en afgeronde projecten (met name Doelengebied, HoZu, Paardenmarkt en drainage binnenstad);

·                Handhaving SV-subsidiebudgetten waar onder het opplussen van de woningvoorraad;

·                De bouw en inrichting van het lopende nieuwbouwprogramma voor buurtaccommodaties;

·                Bijdrage aan een verdere implementatie van het Brede Schoolconcept.


 

HOOFDSTUK 4.                                                                       TOTAALOVERZICHT MRSV 2004

 

 


 


HOOFDSTUK 5.                                                                        TOELICHTING PER POST

 

 

5.1       UITGAVEN

 

5.1.1     GEBIEDEN EN PROJECTEN

 

POST 1 t/m 3.  BINNENSTAD


 


 tabel: raming Binnenstad

 

            1. Binnenstad: Doelengebied fase 2a

Dit betreft de herontwikkeling van het terrein van de Engbertschool e.o. Bij dit terrein gaat het totaal om 23 woningen, 16 appartementen en 7 ééngezinswoningen. R. Schulze van het bureau Geurts & Schulze heeft het bouwplan ontworpen. Voor fase 2a en fase 2b is Fons Verheyen van architectenbureau Verheyen, Verkoren en de Haan de coördinerend architect. De bouw van fase 2a is inmiddels afgerond. De opgenomen kosten en opbrengsten zijn conform de gemeentelijke exploitatieopzet voor dit gebied.

 

2. Binnenstad: Doelengebied fase 2b.

Fase 2b betreft het terrein Schuttersveld en het voormalig Waterloopkundig laboratorium. Er ligt een bouwplan dat uitgaat van renovatie van een ‘poortwoning’ en 48 nieuw te bouwen woningen, onderverdeeld in 19 appartementen en 29 ééngezinswoningen en een parkeergarage. De bouwwerkzaamheden zijn in volle gang. De opgenomen kosten en opbrengsten zijn conform de gemeentelijke exploitatieopzet voor dit gebied.

                       

            3. Binnenstad: overig

De onder deze post opgenomen kosten houden verband met maatregelen om de grondwateroverlast in het noordoostelijk gedeelte van de binnenstad (Vlamingstraat, Vrouw Jutteland, Rietveld, Pluympot, Schutterstraat, Lakenraam, Fortuinstraat en de Oosterstraat) tegen te gaan. De opgenomen budgetten houden verband met het in gang zetten van de aanbestedingsprocedure voor de aanleg van drainage in het gehele bovengenoemd gebied, welke overigens tevens via de MR-ISV en de Zomernota gefinancierd zullen worden.

 

POST 4.  IN DE VESTE

 

            Dit zijn de huurinkomsten van het huidig parkeerterrein aan de Gasthuisplaats tot aan het moment dat het parkeren hier wordt opgeheven nadat de parkeervoorzieningen in het project Zuidpoort zijn gerealiseerd. De opgenomen gelden zijn hetzelfde als in de vorige raming.

 

POST 5.  DIE DELFGAAUWSE WEYE


 


   tabel: raming Die Delfgaauwse Weye

 

De nog uit te voeren fasen van het herstructureringsplan Die Delfgaauwse Weye (DDW) zijn:

 

·       Fase II: groot onderhoud van 36 woningen en de realisatie van 13 samengevoegde woningen en de renovatie van de onderbouw met een buurthuis, een kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang, 6 rolstoeltoegankelijke woningen en 120 m2 bedrijfsruimte in de zgn. ‘zorgflat’ aan de Bieslandsekade/ van Lodensteynstraat. Verder behelst deze fase de nieuwbouw van 6 eengezins (woon/werk) koopwoningen aan de (verlengde) Odulphusstraat, ca. 16 koopappartementen aan de Staalweg en (mogelijk ook) de bouw rondom de zorgflat van (een supermarkt met) koopwoningen en/of huurwoningen in de dure sector voor senioren.

·       Fase III: de nieuwbouw van koop- (en mogelijk ook huur)woningen aan de H. de Keyserweg op de plek waar eind 2001 de flatblokken zijn gesloopt.

 

De renovatie van de onderbouw van de zorgflat (fase 2) is eind 2002 gestart. De oplevering is gepland rond september 2003. Het is de bedoeling dat de resterende nieuwbouw van fase 2 en 3 plaatsvindt in één bouwstroom. Het bestuurlijk overleg over deze fasen is nog gaande en zal waarschijnlijk eind 2003 leiden tot nadere besluitvorming. De Gemeente Delft zal in dat kader naar verwachting ook over de evt. ontwikkeling door Delftwonen van de zuidelijke kopblokken van fase 2 (ca. 16 koopappartementen) een besluit nemen.

De bijbehorende woonomgeving van fase 2 en 3 wordt aansluitend op gereedkoming van deelprojecten opnieuw ingericht. Opgenomen zijn de te verwachten kosten en opbrengsten conform de grondexploitatie van het plangebied.

 

POST 6.  WIPPOLDER

 

De start van de 2e fase is in het eerste kwartaal van 2004 gepland. De oplevering van de laatste woning is naar verwachting in 2005. De geraamde kosten in verband met de gewenste herinrichting van de woonomgeving zullen dus niet meer in 2003 of 2004 tot uitgaven leiden, zodat deze in de raming zijn doorgeschoven naar ISV2. Mogelijk volgt aansluitend aan de 2e fase nog een 3e fase.

 

5.1.2     SUBSIDIES

 

POST 8.  BEDRIJVENSUBSIDIE

 

De uitgaven in 2002 zijn opnieuw onder het niveau van het budget (€ 204.000,- per jaar) gebleven. Deels is dit het gevolg van lopende verplichtingen die nog niet zijn afgeboekt, deels is er sprake van een meevaller. Gelet op de ontwikkelingen in het kader van het binnenstadsmanagement en de positieve uitwerking op de kwaliteit van de winkelvoorziening in de binnenstad is in deze MRSV desondanks (opnieuw) uitgegaan van handhaving van deze subsidiemogelijkheid. In 2004 wordt de regeling gefinancierd vanuit de MR-ISV.

 

POST 9.  GEVELAANPAK EN MONUMENTEN

 

Gelet op de ontwikkelingen in het kader van het binnenstadsmanagement en de positieve uitwerking ervan op de kwaliteit van de binnenstad is in deze MRSV opnieuw uitgegaan van handhaving van de subsidie voor gevelaanpak en voor monumenten. In deze MRSV zijn net als in de vorige raming de voorheen afzonderlijke budgetten voor de regeling gevelaanpak en die voor monumenten samengevoegd. De regelingen zelf en de hoogtes van afzonderlijke budgetten blijven daarbij ongewijzigd. Voor de raming is geen sprake van onderschrijdingen, omdat de lopende verplichtingen in 2002 nog niet zijn geboekt. Daarom is in deze raming het budget 2003 opgehoogd met de lopende verplichtingen per 31 december 2002. Voor de monumentenregeling is in 2002 een subsidiestop afgekondigd om overschrijding van het budget te voorkomen; een deel van de verplichtingen zijn daarbij ten laste gebracht van het budget 2003, waardoor in dat jaar waarschijnlijk opnieuw sprake zal zijn van een subsidiestop. In 2004 wordt de regeling gefinancierd vanuit de MR-ISV.

 

POST 10.  WONEN BOVEN WINKELS

 

Gezien de ontwikkelingen in het kader van het binnenstadsmanagement en de positieve uitwerking op de kwaliteit van de binnenstad is dit budget in 2003 gehandhaafd. In 2004 wordt de regeling gefinancierd vanuit de MR-ISV.

 

 

POST 11.  VERHUIS- EN HERINRICHTINGSKOSTEN

 

In 2002 is het budget verhuis- en herinrichtingskosten in tegenstelling tot voorgaande jaren overschreden. In deze Meerjarenraming wordt desondanks rekening gehouden met het in de vorige MRSV aangegeven budget voor 2003. In 2004 wordt de regeling gefinancierd vanuit de MR-ISV. Voor de periode daarna zal met de corporaties, ook gezien landelijke ontwikkelingen in het kader van het BBSH, moeten worden overlegd of deze subsidiemogelijkheid moet worden voortgezet.

 

POST 12.  OPPLUSSEN VAN DE WONINGVOORRAAD

 

Zoals bekend hebben zich bij de uitvoering van het experiment om ervaring op te doen met opplussen een aantal knelpunten voorgedaan waardoor onvoorziene vertragingen zijn opgetreden. Zorgen over het uitvoeringstempo blijven op zijn plaats en de Gemeente Delft heeft er dan ook opnieuw bij de corporaties op aangedrongen dat zoveel mogelijk opgepluste woningen op tijd worden gerealiseerd. Voor een bijdrage aan het opplussen is in deze MRSV voor 2003 hetzelfde budget gereserveerd zoals dat ook al in de vorige raming stond. Het niet uitgegeven budget 2002 is een meevaller voor de raming. In 2004 wordt de regeling gefinancierd vanuit de MR-ISV.

 

5.1.3     STAAND BELEID

 

POST 13.  ONRENDABELE TOP


 


tabel: raming onrendabele top stadsvernieuwing

 

            Zuidpoort

            Zoals aangekondigd in de vorige raming is in totaal voor het project Zuidpoort vanuit de kasreserve stadsvernieuwing (post onrendabele top) ca €  1,8 miljoen uitgegeven. Zuidpoort  vormt de laatste grote ontwikkelopgave in de binnenstad. Het programma voor het plangebied Zuidpoort bestaat uit ca.11.000 m2 verkoopvloeroppervlakte voor winkels, een parkeergarage met ruim 800 bezoekersplaatsen, een bioscoop en enkele horecagelegenheden, waaronder een discotheek. Daarnaast is voorzien in de bouw van ca. 250 appartementen. In het project is ook de verplaatsing van de openbare bibliotheek en kunstcentrum opgenomen. Het Zuidpoortproject is anno 2003 in uitvoering; eind 2001 is begonnen met de bodemsanering en de bouw van de parkeergarage. Het winkelcentrum in het kerngebied en de onderliggende parkeergarage zullen respectievelijk in maart 2005 en november 2004 in gebruik worden genomen.

 

            Paardenmarkt 1

De sloop van de panden aan de Paardenmarkt is gestart. De geraamde kosten voor het doortrekken van de kademuur en de aanleg van bestrating, verhoogd met voorbereidingskosten en BTW, worden conform de vorige MRSV in 2004 ten laste van het Stadsvernieuwingsfonds gebracht, waarbij onvoorziene extra kosten zijn meegenomen.

 

POST 14.  VOORLICHTING EN INSPRAAK

 

            Deze post heeft betrekking op het organiseren van voorlichtings- en inspraakbijeenkomsten en overige daarmee samenhangende kosten. Het budget dat voorgesteld is in de vorige raming is gezien het huidige uitgavenpatroon gehandhaafd voor de komende jaren. In 2004 worden deze kosten overgeheveld naar de MR-ISV.

 

POST 15.  INCIDENTELE VOORZIENINGEN

 

            Deze post is bedoeld voor niet voorziene, kleine uitgaven in SV-gebieden. In 2004 wordt deze post niet voorzien.

 

POST 16.  VOORBEREIDINGSKOSTEN


 


tabel: voorbereidingskosten stadsvernieuwing

 

De bovenstaande tabel laat een verdeling zien over de diverse meest betrokken vakteams. Het budget van de vorige MRSV is voor de komende planperiode opgehoogd met het niet uitgegeven budget in 2002. Een en ander betreft voorbereidingskosten en overige kosten verband houdende met de voorbereiding van het algemeen beleid rond stadsvernieuwing en van (nieuwe) herstructureringsprojecten.

 


POST 19.  BEVORDERING HERSTRUCTURERING EN LEEFBAARHEID

 


 


            tabel: verdeling post bevordering herstructurering en leefbaarheid

 

            Zoals in de vorige Meerjarenramingen reeds was aangekondigd, komen bijdragen ten behoeve van lopende en nog op te starten herstructurerings- en herinrichtingsplannen ten laste van deze categorie. Opgenomen is een raming van de naar verwachting op te nemen kostenposten in verband met nu lopende plannen en projecten. Zo zijn in deze post onder meer de afgesproken bijdragen opgenomen voor de zgn. ‘wijkbudgetten’ (ook in 2004). Daarnaast zijn in verband met het lopende experiment wijkaandelen Minervaplein de reeds in de vorige raming opgenomen investeringen in het openbaar gebied (gemeentelijk deel) en de bijdrage voor organisatiekosten in deze post ondergebracht. De laatste kosten zijn ten opzichte van de vorige raming voor het boekjaar 2004 opgehoogd in verband met een herijking van gemaakte en nog te verwachten organisatiekosten van dit experiment. Verder wordt een bijdrage voorzien met betrekking tot een uitgevoerde drainage aan de G. v. Oostenstraat (DDW) en zijn voorbereidingskosten voor de herstructurering van de Poptahof - in verband met de in gang gezette uitvoering van het Masterplan - opgenomen. Tenslotte zijn in deze post diverse bijdragen opgenomen voor de vereiste herinrichting van het openbaar gebied rond de nieuwe buurtaccommodaties, waarbij enkele onvoorziene tegenvallers zijn meegenomen (Sranti: extra herinrichtingskosten en grondkosten, en buurtaccommodatie Poptahof: extra herinrichtingskosten).

 

POST 20.  UITVOERING BOUWTRAJECTEN BUURTACCOMMODATIES

 

De uitvoering van nieuwbouwtrajecten voor buurtaccommodaties is gaande. Voor Sranti is de bouw inmiddels (nagenoeg) opgeleverd en de bouw van de nieuwe accommodatie in de Poptahof is na enige onvoorziene (technische) vertraging in maart 2003 officieel van start gegaan. Ook de jongerenvoorziening in de Wippolder is in 2002 opgeleverd en ingericht. Hierna volgen naar verwachting de Bieslander, Tanthof en een jongerenvoorzieningen in de Kuiperwijk (in de zgn. Vermeertoren). De bouw van de buurtaccommodaties levert een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van wijken. Om die reden zijn en worden de voorbereidingskosten en een groot deel van de stichtingskosten van het totale programma ten laste gebracht van de reserve stadsvernieuwing (categorie ‘staand beleid’). Vanaf 2004 vindt de financiering van dit programma plaats via de MR-ISV (categorie ‘themaprogramma leefbaarheid’). Daarnaast vindt medefinanciering plaats vanuit het gemeentelijk investeringsplan (categorie 1 investeringen) en de reserve schoolgebouwen.

 

POST 21.  INRICHTING BUURTACCOMMODATIES

 

Het betreft hier de kosten die verband houden met de inrichting van de nieuw te realiseren buurtaccommodaties. De geraamde inrichtingskosten per locatie zijn opgenomen in de verdeling van de post 'inrichting buurtaccommodaties'. In 2002 heeft een gedeelte van de inrichting van de buurtaccommodatie Westerkwartier plaatsgevonden; de overige accommodaties volgen zodra de bouw is afgerond. De inrichting van buurtaccommodatie Tanthof en Kuiperwijk verschuift naar ISV2 (2005 ev.) omdat dit niet meer in 2004 zal plaatsvinden.

 

POST 22.  BIJDRAGE BREDE SCHOOL CONCEPT

 

Onder deze categorie is zoals reeds was voorgesteld in de vorige MRSV een bedrag opgenomen als bijdrage aan de realisatie het Brede School concept in Delft. Verder zal uit deze post aan de verplaatsing van de Centrale Opvang van de Glenn Millerstraat naar de nieuwe buurtaccommodatie in de Poptahof worden bijgedragen. Verder wordt in deze post naast de reeds gereserveerde bijdrage uit de vorige raming rekening gehouden met een nieuwe tegenvaller (in 2003 ad ca € 246.000,-) in verband met de in uitvoering zijnde (ver)bouw van de Jan Vermeerschool op de locatie van de huidige Paulusmavo. Dit project wordt overigens medegefinancierd uit de onderwijsbegroting, gelden vanuit de stimulering Brede School en de reserve Grondbedrijf.

 

5.2        INKOMSTEN

 

POST 1 en 2. RIJKSBIJDRAGE en GEMEENTELIJKE BIJDRAGE

 

In 2002 heeft Delft zoals bekend geen Rijksbijdrage meer ontvangen. Per 1 januari 2005 moeten alle evt. niet verplichte middelen uit het SV-fonds aan het Rijk worden terugbetaald. In verband daarmee heeft het gemeentebestuur begin 2002 besloten de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage per 1-1-2002 te storten in de kasreserve ISV. De gemeentelijke bijdrage komt daarom in deze MRSV te vervallen. Voor de verdeling van het inmiddels via de provincie ZH verstrekte (en nog te verstrekken) Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) wordt verwezen naar de aparte Meerjarenraming (de MR-ISV).

 

POST 3.  RENTE/ PRIJSCOMPENSATIE.

 

            De post rente/ prijscompensatie is overeenkomstig de vorige Meerjarenramingen berekend met de geldende percentages voor 2003 en volgende jaren.

 

5.3       BTW-compensatiefonds

 

Per 1-1-2003 is het BTW-Compensatiefonds ingevoerd. Dit houdt in dat de BTW die betaald wordt in het kader van overheidsactiviteiten vanaf 1 januari 2003 terugvorderbaar wordt via het BTW-Compensatiefonds en daarmee feitelijk geen kostenpost meer is. De doeluitkeringen (zoals het ISV) zijn tot en met 1 januari 2004 echter (op een enkele uitzondering na) bruto en moeten derhalve ook bruto, dus inclusief BTW, verantwoord worden. Doeluitkeringen die na deze datum worden ingesteld (ISV2 dus) zullen daarentegen netto zijn. Doorlopende doeluitkeringen daterend van voor deze datum blijven echter, ook in 2004, bruto. In dat geval mag de bestede BTW worden beschouwd als kostenpost in de verantwoording. Omdat voor deze BTW een uitname heeft plaatsgevonden op de algemene middelen (Gemeentefonds) wordt dit bedrag uit het budget gehaald.

Gezien de specifieke situatie van de MRSV, zijn alle in de voorliggende raming opgenomen bedragen (rekening 2002 en budgetten 2003, 2004) bruto, dat wil zeggen incl. BTW. Dit houdt in dat in de eind 2004 vast te stellen (toelichting op de) rekening SV voor het boekjaar 2003 de post BTW compensatiefonds als uitgavencategorie zichtbaar wordt, zodat aansluiting kan worden gehouden bij de in de voorliggende MRSV opgenomen bruto bedragen.

 

 

HOOFDSTUK 6.                                                                                     INSPRAAKPROCEDURE

 

 

Het concept voor de Meerjarenraming Stadsvernieuwing 2004 is van 13 oktober tot en met 24 oktober 2003 ter inzage gelegd. Dit is voordien via de plaatselijke pers bekend gemaakt (Stadskrant 11 oktober en in week 41 is tevens een persbericht verzonden aan Delftsche Courant en Delftse Post). Belanghebbenden zijn met deze procedure in de gelegenheid gesteld schriftelijk te reageren dan wel om nadere informatie te vragen. Er zijn in dit kader echter geen vragen of zienswijzen ingediend. Het concept van de Meerjarenraming is als gevolg van de inspraakronde dan ook niet gewijzigd.


 HOOFDSTUK 7.                                                            TOELICHTING BIJ DE REKENING 2002

 

 

 


 


tabel: overzicht rekening stadsvernieuwing 2002

 

 

 

7.1       Uitgaven MRSV jaarschijf 2002                                                                                 N = nadeel

                                                                                                                                             V = voordeel

            (bedragen afgerond op € 1.000,-)

 

            Hooikade-Zuideinde: € 15.552,- N

In de raming was geen rekening gehouden met deze uitgaven. De uitgaven betreffen voorbereidings- en advieskosten met betrekking tot het voormalige terrein van de fa Braat en houden verband met claims over een in 2001 uitgevoerde bodemsanering. Voor de raming is sprake van een tegenvaller.

 

1.         Binnenstad: Doelengebied fase 2a: € 286.930,- N

            In 2002 is na de afronding van het bouwrijp maken de bouw van de woningen voor fase 2a gestart. De uitvoering van de plannen was eind 2002 voor een groot deel afgerond. De gronduitgifte voor deze fase heeft in 2002 plaatsgevonden, maar slechts een gedeelte van de geprognotiseerde opbrengsten (grondverkopen) zijn daadwerkelijk in dat jaar gerealiseerd. Dit is geen tegenvaller voor de raming, want er staat vast dat de resterende (extra) opbrengsten in 2003 alsnog worden gerealiseerd. Verder wordt verwacht dat het woonrijp maken in 2003 grotendeels is uitgevoerd.

 

2.         Binnenstad: Doelengebied fase 2b: € 265.659,- N

            De uitvoering van de plannen voor het Doelengebied fase 2b hebben zoals bekend vertraging opgelopen; in 2002 is met de bouw van de parkeergarage gestart. In fase 2b heeft de gronduitgifte wel in 2002 plaatsgevonden, maar is slechts een gedeelte van de geprognotiseerde opbrengsten (grondverkopen) gerealiseerd. Dit is echter geen tegenvaller voor de raming, want verwacht wordt dat eind 2003/ begin 2004 de resterende opbrengsten (met rente) alsnog worden gerealiseerd, waarna het woonrijp maken wordt uitgevoerd.

 

3.         Binnenstad: Overig: € 10.010,- V

            In 2002 zijn de uitgevoerde drainagemaatregelen aan de Geerboogerd en een gedeelte van onderzoekskosten drainage binnenstad Noord Oost (onderzoek Wareco inzake besteksmaatregelen Rietveld) ten laste van het stadsvernieuwingsfonds gebracht. Per saldo is sprake van een kleine meevaller.

 

4.         In de Veste: € 8,- V

            De inkomsten zijn conform de raming (zeer kleine meevaller).

 

5.         Die Delfgaauwse Weye: € 19.539,- V

            Het voordelig saldo houdt verband met het feit dat geplande uitgaven voor herinrichting van het openbaar gebied nog niet behoefden te worden gedaan. Gezien de reeds in de vorige MRSV gemelde onverwacht zeer grote tekorten in de financiering door de corporatie van de geplande nieuwbouwplannen in fase 2 en 3 is vertraging ontstaan. Het overleg tussen bewoners, gemeente en corporatie Delftwonen is ook in 2002 niet tot een afronding gekomen. Voor dit project is minder uitgegeven dan begroot. Voor de raming is dit geen meevaller, aangezien de kosten van dit project doorschuiven naar latere jaren.

 

8.         Bedrijvensubsidie: € 108.685,- V

            Er is sprake van een onderschrijding van de begroting. Deze onderschrijding is aanmerkelijk hoger dan in 2001 het geval was. Dit laatste houdt verband met het feit dat naast een ca 20% lagere budgetbenutting ook de lopende verplichtingen ad € 70.000,- (zijnde afgegeven maar nog niet betaalde subsidiebeschikkingen over 2002) niet zijn geboekt. Omdat deze verplichtingen doorschuiven naar latere jaren, is er voor de raming slechts gedeeltelijk sprake van een meevaller. De lagere budgetbenutting ad ca. € 38.700,- is voor de raming wel een meevaller.

 

9a.       Gevelaanpak: € 32.753,- V

            Het aantal aanvragen voor deze regeling is dankzij de actievere benadering van eigenaren door de Gemeente Delft gestegen, maar omdat de verplichtingen 2002 niet zijn geboekt, is er toch sprake van een voordelig saldo. Voor de raming is echter geen sprake van een meevaller, noch van een tegenvaller omdat de verplichtingen na 2002 tot bestedingen zullen leiden en in 2002 het saldo gerealiseerde kosten plus verplichtingen voor deze regeling ongeveer op het budget uitkwam.

 

9b.       Monumenten: € 154.574,- V

            Ook het aantal aanvragen voor deze regeling is dankzij de actievere benadering van eigenaren door de Gemeente Delft gestegen. Het geraamde bedrag voor deze regeling is in 2002 desondanks met ca. 34% onderschreden. Dit is echter geen meevaller voor de raming omdat ook voor deze subsidieregeling de verplichtingen niet zijn verwerkt in de jaarrekening. Het totaal van verplichtingen plus gerealiseerde uitgaven ligt zelfs boven het budget, zodat voor deze regeling is afgesproken dat de overschrijding van het budget 2002 (ca € 170.000,-) in mindering zal worden gebracht op het budget voor monumenten in 2003.

 

10.       Wonen boven winkels: € 11.370,- V

            De uitgaven voor deze regeling zijn veel lager dan het budget, maar ook hier zijn de verplichtingen niet verdisconteerd. Wat resteert, is een kleine meevaller van € 3.370,- voor de raming.

 

11.       Verhuis- en herinrichtingskosten: € 25.000,- N

            Er is dit jaar voor het eerst meer uitgegeven dan geraamd. Dit houdt verband met het feit dat de plannen van de corporaties inmiddels op gang komen; een enkele subsidietoekenning moest zelfs worden uitgesteld tot 2004. Voor de raming is hier sprake van een tegenvaller ad € 25.000,-.

 

12.       Opplussen woningvoorraad: € 26.855,- V

            De opplusplannen door de corporaties komen inmiddels op gang. Desondanks is iets meer dan een kwart van het budget niet uitgegeven. Dit is een meevaller voor de raming.

 

13.       Onrendabele top: € 0,-

De uitgaven voor Zuidpoort zijn gerealiseerd volgens de raming.

 

14.       Voorlichting en inspraak: € 6.573,- V

            De uitgaven zijn lager dan het budget. Voor de raming betekent dit een kleine meevaller.

 

15.       Incidentele voorzieningen: € 7.000,- V

            Er zijn geen uitgaven geweest. Ook dit betekent een kleine meevaller voor de raming.

 

16.       Voorbereidingskosten: € 16.333,- V

            Er is iets minder uitgegeven dan geraamd. De onderschrijding houdt verband met het feit dat vakteams minder dan verwacht een beroep doen op deze post. Voor de raming is dit geen meevaller omdat de kosten doorschuiven.

 

17.       Overige kosten: € 6.843,- N

            Dit houdt verband met enkele verrekeningen. Dit betekent een kleine tegenvaller voor de MRSV.

 

19.       Bevordering herstructurering en leefbaarheid: € 4.609,- N

            De voor deze post geplande uitgaven (te weten wijkbudgetten, herinrichting woonomgeving buurtaccommodaties, herstructurering Poptahof ca) zijn volgens de raming gerealiseerd. De investeringsbijdrage Minervaplein, de reservering DDW en de drainagekosten G. v. Oostenstraat zijn in 2002 nog niet ten laste van deze post gekomen en schuiven door naar 2003. Ook een groot gedeelte van de geraamde organisatiekosten voor het Minervaplein schuiven door naar 2003 (geen meevaller dus). De bijdrage aan de wijkbudgetten kent in 2002 wel een kleine meevaller. Daar staan enkele tegenvallers tegenover te weten: de (niet geraamde) bedrijfsverplaatsingsbijdrage voor de fa. Prins ad ca € 34.034,- en de overschrijding van de ramingen als gevolg van hogere proceskosten Genestetstraat ad ca € 103.509,- en iets hogere kosten in verband met de herstructurering van de Poptahof ad € 2.846,-. Per saldo is er in 2002 sprake van een tegenvaller ad € 4.609,-.

 

20.       Uitvoering bouwtrajecten buurtaccommodaties: € 515.907,- V

            De uitvoering van de bouwtrajecten voor de buurtaccommodaties is sinds de vorige raming op gang gekomen. Er is desondanks in 2002 sprake van onderschrijding van het budget met ca 57%. Dit houdt voornamelijk verband met het feit dat de bouw van de buurtaccommodatie in de Poptahof door diverse omstandigheden later is gestart dan verwacht. De hiermee verband houdende kosten schuiven door naar 2003 (en 2004) zodat dit voor de raming geen meevaller is.

 

21.       Inrichting buurtaccommodaties: € 32.679,- V

Omdat er in 2002 iets minder buurtaccommodaties zijn ingericht, schuift het niet benutte budget door naar latere jaren. Voor de raming is dit dus geen meevaller.

 

22.       Bijdrage Brede school: € 445,- N

            Deze kosten houden verband met de inmiddels gestarte verbouw/nieuwbouw van de Vermeerschool en de toekomstige verplaatsing van de Centrale Opvang van de Glenn Millerstraat naar de nieuw te bouwen Poptahonk. De feitelijke uitgaven zijn (nagenoeg) conform de raming gerealiseerd. Per saldo is sprake van een zeer kleine tegenvaller.

 

7.2       Inkomsten MRSV jaarschijf 2001

 

3.         Rente/ prijscompensatie: € 114.791,- N

            Omdat het rentepercentage geen 4,5% maar 3% bleek te zijn, is er minder rente/ prijscompensatie ontvangen dan verwacht. Dit is een tegenvaller voor de raming.

 


 


tabel: overzicht mee- en tegenvallers rekening stadsvernieuwing 2002


Colofon

 

Uitgave                         Gemeente Delft,

                                   Cluster Wijk- en Stadszaken

                                   Sector Wijkzaken en Projecten

                                   Vakteam Projecten

                                   september/ december 2003

 

Realisatie                     Gemeente Delft (binnenwerk), Klats (kaft)

 

Druk                            Combiwerk, Delft

                                   Oplage 100 stuks

 

Informatie                     Wijkzaken en Projecten,

                                   ir P.A.M. (Peter) de Jong,

                                   tel.                 (015) 2602508, 2602774

                                   bezoekadres: Barbarasteeg 2, Delft

                                   postadres:      Postbus 340, 2600 AH Delft

                                   emailadres:    pdjong@delft.nl

                                   site:              www.gemeentedelft.info

 

Copyright                      Gemeente Delft

                       



[1]              Belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld tijdens de ter visielegging schriftelijk te reageren, dan wel te verzoeken om een nadere mondelinge toelichting.