Meerjarenraming
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing 2003-2004
(MR-ISV
2003-2004)
Inhoud Pag.
Hoofdstuk
1. Inleiding
2
Hoofdstuk
2. Besluitvormingsprocedure MR-ISV
2003-2004 3
Hoofdstuk
3. Stedelijke vernieuwing in Delft 4
3.1 Themaprogramma wonen....................................................................
4
3.2 Themaprogramma
economie...............................................................
4
3.3 Themaprogramma
mobiliteit........
............................................
.. 5
3.4 Themaprogramma duurzaamheid...........
..................................
. 5
3.5 Themaprogramma
leefbaarheid............................................................
5
3.6 Resultaten ISV monitor 2002
...
. 5
3.7 Beleid stedelijke vernieuwing samengevat......................................
.. 7
Hoofdstuk
4. Financieel overzicht MR-ISV 2003 -
2004 8
Hoofdstuk
5. Toelichting per post 9
5.1 Uitgaven..........................................
................................................
9
Wonen...............................
...................................................
... 9
Economie........................
.......................
..........................
10
Mobiliteit......................
........................................................
. 12
Duurzaamheid................................
......................................
12
Leefbaarheid................................
.........................................
.. 16
5.2 Inkomsten...............................................
..
....................................
. 19
ISV bijdrage provincie
ZH.............
......................................
. 19
Wbb-gelden provincie
ZH.......................................................
. 19
Rente/ prijscompensatie............................................................
. 20
PSB-gelden provincie
ZH
.....
. 20
BBIOS/IPSV
bijdrage
. 20
Afroming BWS
Spaarsaldi
. 20
Gemeentelijke bijdrage
.. 20
Hoofdstuk
6. Inspraakprocedure 21
Hoofdstuk 7. Volumebesluit 21
Hoofdstuk
8. Toelichting bij de rekening MR-ISV
2002 22
8.2 Inkomsten jaarschijf 2002
. 25
1. ISV-monitor
2002: inhoudelijk
.. 27
3. ISV-monitor 2002: procesformat
. 38
1.1 Samenvatting
De
Meerjarenraming ISV (MR-ISV) geeft een overzicht van de besteding van
ISV-gelden en is daarmee een noodzakelijke 'tussenstap' om te komen 'van DOP
tot uitvoering'.
Voor de
verdeling van de ISV-bijdrage wordt elk jaar een Meerjarenraming aan de
Gemeenteraad voorgelegd, zodat de door de provincie Zuid Holland verleende en
nog te verlenen ISV-voorschotten kunnen worden verdeeld en besteed. In de
MR-ISV worden de resultaten van het afgelopen jaar (2002) beschreven en worden
de investeringen in de jaren daarna (2003 en 2004) aangegeven.
De voor u
liggende Meerjarenraming kan gezien worden als een technische actualisatie van
de voorgaande MR-ISV 2002 2004. Er ligt in deze raming opnieuw de nadruk op
de volgende prioriteiten: voortzetting en intensivering van het ingezette
stadsvernieuwingsbeleid (met name subsidies en herstructurering en
leefbaarheid) en bijdragen aan de overige prioriteiten uit het DOP, voor zover
zij niet elders gedekt worden. Het gaat hierbij om achtereenvolgens bijdragen
voor de revitalisering en verduurzaming van het gebied Schie-oevers, de
ontwikkeling van het TU-gebied, Twinning, de Stadshal, de autoluwe Binnenstad,
het programma Water en Ecologie, het programma Bodemsanering, de
geluidssanering van woningen, fysieke maatregelen veiligheid, een service- en
informatiepunt, enkele nieuwe sociale, cultureel-educatieve, medische en
sportvoorzieningen en tenslotte de verplaatsing van een school resp. de
invoering van het Brede School concept.
Het
restant saldo van de kasreserve stedelijke vernieuwing (ISV-fonds) is in
vergelijking met vorig jaar iets afgenomen: per 31-12-02 bedraagt deze ca.
2,9 miljoen en is daarmee ongeveer 0,6 mln. lager dan het saldo van een jaar
daarvoor. De ISV-uitgaven in 2002 komen weliswaar op gang, maar verlopen met ca
42% van de begroting nog niet volgens de raming. Daarom zijn in deze raming
alleen nog die budgetten gehandhaafd die naar verwachting tot werkelijke
uitgaven zullen leiden in ISV1. Een deel van de lagere uitgaven is als
meevaller ingecalculeerd (dit zijn veelal alsnog elders gefinancierde
projecten) en een deel van de in de vorige raming nog opgenomen budgetten is
omdat zij in ISV1 naar verwachting niet meer tot uitgaven leiden, verschoven
naar ISV2.
In totaal
wordt in de MR-ISV 2003-2004 gemiddeld 9,3 miljoen euro per jaar voor de
verschillende themaprogrammas uitgetrokken (dit is een kleine 3 mln. hoger
dan in de vorige raming het geval was). De raming komt per 31 december 2004
uiteindelijk op een negatief saldo van ca. 0,7 mln. uit. Dit negatief saldo
zal indien nodig ten laste worden gebracht van ISV2.
In de
MR-ISV is verder dit jaar voor het eerst een volumebesluit toegevoegd omdat de
SV-subsidies (die t/m 2003 vanuit de MRSV kwamen) in het jaar 2004 vanuit de
MR-ISV zullen worden gefinancierd. Indien
de Gemeenteraad de geactualiseerde Meerjarenraming met volumebesluit voor het
ISV eind 2003 vaststelt, kunnen de ISV-gelden in 2004 worden besteed en kunnen
daarmee de hiermee verband houdende ISV-programmas en projecten worden uitgevoerd.
Naast de
uitvoering van de ISV programmas en projecten is en wordt gewerkt aan de
jaarlijkse actualisatie van het ISV monitorsysteem, dat de koppeling legt
tussen de programmas/ projecten enerzijds en de te bereiken
ISV/DOP-doelstellingen anderzijds.
De
koppeling van de MR-ISV met de jaarlijkse gemeentelijke begrotingscyclus wordt
gelegd via de jaarrekening, Programmabegroting en jaarlijkse
begrotingswijzigingen. Parallel aan het vaststellen van de MR-ISV wordt daarom
door de raad een besluit tot wijziging van de gemeentebegroting genomen.
1.2 Provinciale bijdragen voor
stedelijke vernieuwing in Delft
Delft
ontvangt de ISV-voorschotten met ingang van 1 januari 2000 van de provincie
Zuid Holland. In totaal (2000 t/m 2005) gaat het hierbij om ca. 11,5 miljoen,
die nu in gedeelten aan Delft is/wordt overgemaakt. Hiervan is t/m 2002 ca.
4,1 miljoen uitgekeerd. Dit ISV-geld staat overigens los van de
stadsvernieuwingsgelden, die Delft nog t/m 2001 rechtstreeks van het Rijk heeft
ontvangen en waarvan de verdeling wordt bepaald via de parallel aan deze raming
vast te stellen Meerjarenraming Stadsvernieuwing (MRSV 2004).
Door de
provincie Zuid Holland is separaat aan de bovengenoemde ISV budgettoekenning
budget toegekend voor ISV-bodemsaneringen in het kader van de Wet
Bodembescherming (Wbb). De toekenning is vervat in een nieuw
verleningsbesluit voor ISV-gelden. De Gemeente Delft heeft hier medio 2003
bezwaar tegen gemaakt, omdat het additioneel bodemsaneringbudget veel lager is
dan benodigd om de bestaande ISV-bodemsaneringsmodule uit te voeren. In deze
MR-ISV wordt er daarom van uitgegaan dat de provincie positief reageert op het
verzoek van Delft om naast de in 2000/2001 reeds uitgekeerde bodemgelden in
totaal ca. 5,9 mln. euro over te dragen uit het Wbb-budget in het ISV.
Eind 2000
zijn daarnaast op het verzoek van de Provincie Zuid Holland besprekingen
gestart over het Provinciaal Grote Stedenbeleid (PSB), in het kader waarvan een
drietal additionele projecten zijn ingediend, die in het kader van de MR-ISV
uitgevoerd worden. In 2001 heeft de Provincie hiervoor een voorschot ad
136.000,- verleend. De uitvoering van de drie projecten is middels in gang
gezet. In het voorjaar van 2003 is door Delft de verantwoording over het jaar
2001 ingediend en is voor de uitvoering van de genoemde projecten bij de
Provincie een aanvraag ad 272.000,- ingediend voor de jaren 2003/2004. Op 8
september 2003 heeft de Provincie de verantwoording 2001 goedgekeurd en heeft
zij voor de genoemde projecten 181.400,- toegekend voor het jaar 2003. Het
resterend bedrag ad 90.600,- zal door Delft begin 2004 alsnog in het kader
van een nieuwe subsidieaanvraag (Asv, hoofdstuk Sociale Infrastructuur) moeten
worden aangevraagd. In de raming is van de aldus verwachte inkomsten en
uitgaven uitgegaan.
HOOFDSTUK 2. BESLUITVORMINGSPROCEDURE MR-ISV 2002 -
2004
Het
tijdpad van de besluitvorming is als volgt:
Vaststelling
concept MR-ISV in college 30-09-2003
Concept
MR-ISV ter visie [1]) 13-10-2003
tot 27-10-2003
Vaststelling
MR-ISV in college 18-11-2003
Bespreking
MR-ISV in de commissie Leefbaarheid 11-12-2003
Vaststelling
MR-ISV in de gemeenteraad 18-12-2003
HOOFDSTUK 3. STEDELIJKE
VERNIEUWING IN DELFT
Het Delftse beleid rond stedelijke vernieuwing is verwoord
in het DOP. Hierin worden een vijftal themaprogrammas en een vijftal
gebiedsgerichte programmas beschreven. Per themaprogramma zijn er meetbare
doelstellingen geformuleerd op basis waarvan jaarlijks worden gemonitord of
deze behaald worden. In paragraaf 3.6 en in de bijlage 1 (resultaten
ISV-monitor) wordt ingegaan op de vraag of en in hoeverre de ISV-doelstellingen
ook echt zijn of worden bereikt.
De ISV-gelden worden jaarlijks verdeeld via de MR-ISV. De
prioriteiten van de voor u liggende MR-ISV zijn op enkele uitzonderingen na
(overheveling negatief budget MRSV, extra geld voor herstructurering/
leefbaarheid en extra geld voor veiligheid/ cameratoezicht binnenstad)
hetzelfde als in de vorige Meerjarenraming. De opgenomen budgetten zijn opnieuw
geactualiseerd. Per project zijn daarnaast in overleg met de projectleiders
(interviewronde) de niet benutte (gedeelten van) budgetten uit 2002 en 2003
niet meer doorgeschoven naar een volgende jaarschijf, maar ingezet ter
dekking van het ISV in totaal.
3.1 Themaprogramma wonen.
In deze
MR-ISV zijn overeenkomstig de vorige raming - de volgende prioriteiten
opgenomen:
1.
Continuering van het huidige stadsvernieuwingsbeleid, zoals
beschreven in de Meerjarenraming Stadsvernieuwing (gevelaanpak, wonen boven
winkels, monumenten, verhuis- en herinrichtingskosten, voorlichting en
inspraak, herstructurering en leefbaarheid, opplussen en voorbereidingskosten).
Dit houdt ook in dat het negatief saldo MRSV (oa. lopende verplichtingen) per
2004 als uitgave zal worden overgeheveld naar de MR-ISV;
2.
De post leefbaarheid en herstructurering is in verband met
de vereiste intensivering van de herstructurering van woonwijken een extra
bedrag ad 1 mln. opgenomen in 2004. Dit bedrag zal benut worden voor diverse
in voorbereiding en uitvoering zijnde herstructureringsprojecten.
3.2 Themaprogramma economie.
Voor dit
themaprogramma gelden overeenkomstig de vorige raming - de volgende
prioriteiten:
1. De
ontwikkeling van het TU-gebied;
2. Voortzetting
van de bedrijvensubsidie Binnenstad, zoals beschreven in de Meerjarenraming
Stadsvernieuwing (MRSV);
3. Revitalisering
en verduurzaming Schie-oevers;
4. Bijdrage
aan de realisering van een Stadshal;
5. Bijdrage
aan de realisering van een Twinning Centre, Radex en BTC.
6. Als extra
prioriteit is in verband met de herontwikkeling van het laatste deel van het
HoZu gebied een bijdrage ten behoeve van de verplaatsing van een tweetal
bedrijven aan dit programma toegevoegd.
De in de vorige raming
opgenomen bijdrage aan de realisering van een Aardewerkcentrum is omdat dit
niet in ISV1 tot uitgaven zal leiden, doorgeschoven naar ISV2.
3.3 Themaprogramma mobiliteit
Het
gemeentebestuur wil ook in deze MR-ISV aan de realisatie van het programma
autoluwe Binnenstad voorrang blijven geven. Omdat de gelden voor de monitoring
elders gefinancierd worden, zijn deze in de voorliggende raming komen te
vervallen (meevaller). Daarnaast zijn de gelden voor de herinrichting van de
markt, voor zover in 2002 niet uitgegeven, bijgeplust bij het budget voor
2003. De totale hoogte van dit laatste budget is verder ongewijzigd ten
opzichte van de vorige raming.
3.4 Themaprogramma duurzaamheid
In deze
MR-ISV zijn overeenkomstig de vorige raming - de volgende prioriteiten
opgenomen:
1. Voortzetting
van het programma drainagemaatregelen Binnenstad;
2. Bijdrage
aan het programma Water en Ecologie;
3. Bodemsaneringen
ISV;
4. Geluidssaneringen
ISV.
Na een inventarisatieronde
is gebleken dat de programmas Water en Ecologie, Bodemsaneringen ISV en
geluidssaneringen ISV een aantal meevallers in het verschiet hadden. Mede
gezien de intern gemaakte afspraken (werkconferentie najaar 2002 en
interviewronde voorjaar 2003) zijn de budgetten daarom neerwaarts bijgesteld op
basis van de werkelijk verwachte uitgaven.
3.5 Themaprogramma leefbaarheid
Voor de besteding van de
ISV-middelen gelden bij dit themaprogramma overeenkomstig de vorige raming
de volgende prioriteiten:
1. De
(voortzetting van) nieuwbouw van buurtaccommodaties
2. Fysieke
maatregelen veiligheid
3. Bijdrage
Sporthallen/ sportzalen
4. Diverse
sport- en spelvoorzieningen in wijken
5. Verplaatsing
van scholen/ vensterschool
6. Service-
en informatiepunten
7. Drie
projecten in het kader van het Provinciaal Stedenbeleid (PSB)
Gezien een besluit van het
college in het kader van de Programmabegroting 20042007 en een onvoorziene
tegenvaller is post 21 (fysieke maatregelen projecten veiligheidsplan) in het
boekjaar 2004 opgehoogd met ca. 440.000,-.
Post 24 kent een kleine
meevaller. De rest van de in 2002 niet uitgegeven gelden van dit themaprogramma
zijn vanwege de uitvoering van lopende projecten (zoals gebleken in de
inventarisatieronde) bij de betreffende posten bijgeplust in het budget 2003.
3.6 Resultaten
ISV-monitor 2002.
Vanwege de
verplichting daartoe in de wet Stedelijke Vernieuwing, is de in 2001
ontwikkelde ISV-monitor opnieuw gevuld met gegevens, ditmaal over 2002. Doel
van deze monitor is:
q
zicht houden op de voortgang van ISV projecten en
programmas
q
zicht houden op het bereiken van de destijds via het DOP
afgesproken ISV doelstellingen
q
zonodig bijsturen van het stedelijk vernieuwingsbeleid
De Delftse
ISV-monitor vergelijkt de ISV-brede doelstellingen uit het DOP met de
daadwerkelijk bereikte resultaten. De monitor kent zowel een inhoudelijke als
een procesmatig deel. De inhoudelijke monitor 2002 vergelijkt de diverse
cijfers per 31-12-2002 met die van een jaar daarvoor; de procesmatige monitor
brengt de (globale) voortgang van projecten in beeld.
Naast
vulling van de procesmatige monitor heeft in het voorjaar van 2003 een
interviewronde plaatsgevonden met projectleiders op basis waarvan enerzijds een
actueel beeld is verkregen van de voortgang van projecten/programmas en
anderzijds hernieuwd overleg heeft plaatsgevonden over te bereiken
doelstellingen en de (her)verdeling van ISV-gelden (gezien de op de
werkconferentie in het najaar van 2002 gemaakte afspraken).
3.7 Beleid
Stedelijke Vernieuwing samengevat.
Voor de komende planperiode
wordt in totaal ongeveer 18,5 miljoen (bruto) gereserveerd voor stedelijke
vernieuwing [2]). Deze
ISV-gelden worden in deze MR-ISV gereserveerd voor de volgende prioriteiten:
q
Voortzetting van het ingezette stadsvernieuwingsbeleid
Zie ook de
MRSV 2004: bevordering van herstructurering en leefbaarheid, het opplussen van
de woningvoorraad, de gevelaanpak en monumentenregeling, de regeling wonen
boven winkels, de verhuis- en bedrijvensubsidies, de voorbereidingskosten en de
uitvoering van drainage-maatregelen in de binnenstad);
q
Bijdragen aan de overige prioriteiten uit het DOP, voor
zover zij niet elders gedekt worden.
Het gaat
hier om de revitalisering en verduurzaming van het gebied Schie-oevers, de
ontwikkeling van het TU-gebied, de Stadshal, herinrichting van de markt, het
programma water en ecologie en bodemsaneringen (zie voetnoot), het programma
geluidssaneringen, fysieke maatregelen veiligheid, Twinning Centre, service- en
informatiepunten en enkele nieuwe sociaal-culturele, educatieve en
sportvoorzieningen, en het Brede School concept. Verder zal geοnvesteerd worden
in drie projecten in het kader van het Provinciaal Grote Stedenbeleid (PSB).
HOOFDSTUK
4. FINANCIEEL OVERZICHT MR-ISV
2003-2004
HOOFDSTUK 5.
TOELICHTING PER POST
5.1 Uitgaven
5.1.1 UITGAVEN THEMAPROGRAMMA WONEN
1/3. GEVELAANPAK EN MONUMENTEN
Overeenkomstig de vorige
MR-ISV wordt voorgesteld om de huidige MRSV-budgetten voor gevelaanpak en
monumenten in 2004 te handhaven. Het doel van de hiermee verband houdende
subsidieregelingen is de verbetering van panden in het kernwinkelgebied,
waarbij de nadruk ligt op de Markt e.o. (gevels, stoepen). De budgetten van
beide regelingen (voorheen post 1 en 3) zijn in deze raming samengevoegd
overeenkomstig de MRSV. Een en ander houdt verband met te bereiken effecten in
de sfeer van bevordering van het toerisme (DOP/ISV doelstelling nr.4) [3]) en de verbetering van minimaal 100 gemeentelijke en 20 Rijksmonumenten
per 1-1-2005 (9e DOP/ISV-doelstelling) 3).
2.
SUBSIDIE WONEN BOVEN WINKELS
BINNENSTAD
Overeenkomstig de vorige MR-ISV wordt ook voor de post wonen boven winkels
voorgesteld om de huidige MRSV-budgetten in 2004 te handhaven. Daarmee blijft
de mogelijkheid in stand om jaarlijks 2 tot 3 ontsluitingen van boven winkels
te realiseren woningen te subsidiλren. Een en ander houdt verband met te
bereiken effecten in de sfeer van bevordering van het toerisme (Doelstelling
nr.4) 3)
4.
SUBSIDIE VERHUIS- EN
HERINRICHTINGSKOSTEN
Overeenkomstig de vorige MR-ISV wordt voorgesteld om de huidige regeling
voor verhuis- en herinrichtingskosten in 2004 te handhaven. Voor de periode
daarna (ISV2) zal een nadere prioriteitstelling plaatsvinden. Een en ander
houdt verband met een grotere differentiatie in prijs en kwaliteit in de huur-
en koopsector (ISV-doelstelling nr. 5) 3).
5.
VOORLICHTING EN INSPRAAK
Dit betreft eenmalige kosten, verband houdende met voorlichtings- en
inspraakbijeenkomsten (voortzetting uit MRSV).
6.
VOORBEREIDINGSKOSTEN ISV
Het betreft hier kosten van de sector Wijkzaken en Projecten en de vakteams
IB/PV, RO en Grond, verband houdende met in de MR-ISV opgenomen programmas en
projecten, veelal in de voorbereidingsfase. De budgethoogten zijn in 2004
opgehoogd ten opzichte van de vorige raming. Het is een voortzetting van de
post voorbereidingskosten in de MRSV. Het onbenut budget van 2002 is vanwege
verwachte projecten bijgeplust in de jaarschijf 2003.
7.
BEVORDERING HERSTRUCTURERING EN
LEEFBAARHEID
Deze post is een voortzetting van het in de vorige Meerjarenraming vermelde
post voor de bevordering van de herstructurering en de leefbaarheid van wijken
(zie ook de gelijkluidende post in de MRSV), zij het dat de budgethoogte met
ca. 1 mln. is opgehoogd vanwege de vereiste intensivering van de
herstructurering (conform besluitvorming B+W in kader van Programmabegroting).
In deze categorie zal naast een extra impuls voor de herstructurering van de
Poptahof, een nader te bepalen bijdrage worden verleend voor de realisatie van
het project Vermeertoren (Kuyperwijk). Daarnaast wordt een mogelijke bijdrage
verleend om de verplaatsing van een of twee bedrijven uit het HoZu-gebied
mogelijk te maken, zodat de herontwikkeling van het laatste stukje woongebied
door een projectontwikkelaar mogelijk wordt. Via deze post kan zonodig ook een
bijdrage aan de ontwikkeling van de Harnaschpolder worden verleend. De uitgaven
in deze categorie houden alle verband met de ISV/DOP-doelstelling: een grotere
differentiatie in prijs en kwaliteit in de huur- en koopsector (doelstelling
nr. 5).
8.
OPPLUSSEN WONINGVOORRAAD
Deze post betreft een voortzetting, vanaf 2004, van het in de
Meerjarenraming Stadsvernieuwing opgenomen subsidies voor het opplusprogramma
voor huurwoningen door corporaties. De budgethoogte van deze post is dan ook
hetzelfde als in de MR-ISV 2002-2004 het geval was. Gezien het tempo van uitvoering blijft
subsidiering noodzakelijk om de ISV (werk)doelstelling nr. 7 (meer opgepluste
woningen) te kunnen halen per 31 december 2004.
9. OVERHEVELING NEGATIEF SALDO
MRSV
Afgesproken is dat het negatief saldo van de MRSV per 31 december 2004 ten
laste komt van de MR-ISV. Daarom is in deze raming in de jaarschijf 2004 een
uitgavenpost opgenomen overeenkomstig het negatief saldo van de MRSV 2004.
5.1.2 UITGAVEN THEMAPROGRAMMA ECONOMIE
9. ONTWIKKELING TU-GEBIED
Deze post is opgenomen om
de herontwikkeling van het TU-terrein ter hand te kunnen nemen, samen met private
investeerders en de TU Delft. Een en ander ter uitwerking van het in het DOP
opgenomen gebiedsgerichte programma TU-gebied. Voor TU-Noord is een
ontwikkelingsplan gereed, begint de sloop, renovatie en nieuwbouw naar
verwachting in 2004, is een beeldkwaliteitsplan in de maak en zijn/worden
ontwikkelaars geselecteerd. In TU-Midden gaat de TU de komende ca 10 jaar
onderwijs- en onderzoeksfuncties concentreren, waarbij ook ruimte komt voor
Hbo-instellingen. Daarnaast wordt in dit gebied een OV-verbinding voorzien. In
het TU-Zuid gebied vindt de periode t/m 2023 een herontwikkeling tot een
R&D-park plaats. In 2002 is hiervoor een masterplan opgesteld; in 2003
starten de procedures voor de MER en het bestemmingsplan, is een start gemaakt
met het bouwrijp maken en is een samenwerkingscontract PPS getekend. De
budgetten uit de vorige raming voor de met de plannen verband houdende
voorbereidingskosten zijn in de jaren 2003 en 2004 gehandhaafd.
10.
BEDRIJVENSUBSIDIE BINNENSTAD
Dit betreft een reeds in de vorige Meerjarenraming geraamde bedrag. Het is
een voortzetting van een gelijkluidende MRSV-post. Een en ander houdt verband
met te bereiken effecten in de sfeer van bevordering van het toerisme (E4,
nr.4) en een gunstige ontwikkeling van het aantal arbeidsplaatsen
(DOP/ISV-doelstelling nr. 1).
11.
REVITALISERING EN VERDUURZAMING
SCHIE-OEVERS
Een van de in het DOP opgenomen gebiedsgerichte programmas is de
revitalisering en de verduurzaming van het bedrijventerrein Schie-oevers. Het
project wordt door de gemeente uitgevoerd in samenwerking met de Bedrijvenkring
Schie-oevers. De planvorming is vertraagd door nieuwe bestuurlijke
besluitvorming over de aanpak van dit gebied. Bureau Adecs heeft een
inventarisatie uitgevoerd en op basis daarvan een programma en vlekkenplan
opgesteld. Daarnaast is een project gestart om per straat parkeerplaatsen te
herordenen en te handhaven en komen er nieuwe verwijsborden in het gebied. In
de raming zijn een aantal meevallers verwerkt overeenkomstig de gehouden
inventarisatieronde. De opgenomen kosten houden verband met bewegwijzering,
externe adviezen en onderzoeken, voorbereidingskosten en kosten met betrekking
tot handhaving. Het project houdt overigens verband met de ISV/DOP doelstelling
nr. 1 en nr. 14 (zie bijlage 2).
12.
BIJDRAGE AARDEWERKCENTRUM
Gezien het feit dat deze voorziening in ISV1 helaas niet meer gerealiseerd
kan worden, is in deze raming afgezien van het opnemen van een ISV-bijdrage
voor een Aardewerkcentrum. Het budget wordt meegenomen in de prioriteitstelling
voor ISV2. Een en ander is niet strijdig met het ISV-beleid omdat de
betreffende DOP doelstelling (nr. 4) reeds is behaald (zie ISV monitor 2002).
13.
BIJDRAGE STADSHAL
Het gaat hier om de realisatie van het Bacinol-gebouw waarin plaats is voor
werkplaatsen en atelierruimtes voor architecten, ontwerpers en kunstenaars en
tentoonstellingen, symposia, informatie enz. De uitvoering van dit project is
vertraagd vanwege nadere eisen van de Brandweer. Het programma is hier
inmiddels op aangepast en nadere besluitvorming in het college heeft inmiddels
plaatsgevonden, zodat de uitvoering nog dit jaar van start kan gaan. Voor de
periode na 2007 wordt gezocht naar een andere locatie, omdat het Bacinol gebouw
dan moet wijken in verband met de plannen voor de Spoorzone. Vanuit het ISV
wordt gezien de relatie met de te bereiken doelstellingen (ISV/DOP-doelstelling
nr. 1) en het te verwachten financieringstekort van dit project, een financiλle
bijdrage geleverd. Het niet benut budget 2002 is in verband met de uitvoering
van huidige werkzaamheden overgeheveld naar de jaarschijf 2003.
14.
BIJDRAGE TWINNING CENTRE
(RADEX/BTC)
Met het project ICIT beoogt Delft, samen met Rotterdam, het aantal
bedrijven in de IT-sector te vergroten. De begeleiding van startende bedrijven
via het bureau K+V loopt volgens planning. De uitvoering van de geplande
huisvesting van startende bedrijven is daarentegen wat verlaat, omdat
onderhandelingen over de locatie ca. 1 jaar langer duurden dan verwacht en een
ingewikkelde vergunning nodig bleek. Momenteel is een in 2004 te openen locatie
voor netwerkactiviteiten in voorbereiding en is een voorstel in de maak voor
een starterscentrum in Technopolis, uit te voeren vanaf 2004. Een en ander
houdt verband met DOP doelstelling E1, nr. 1. In verband met de vertraagde
uitvoering is het onbenut budget 2002 bijgeplust in 2003.
5.1.3 UITGAVEN THEMAPROGRAMMA MOBILITEIT
15.
BIJDRAGE AUTOLUWE BINNENSTAD
In het kader van het autoluw-plus maken van de Delftse binnenstad, wordt de
komende jaren een reeks van activiteiten, maatregelen en projecten uitgevoerd.
Een van de activiteiten betreft de herinrichting van de Markt en de
overeengekomen monitoring in de binnenstad. Invoering van het programma
autoluwe binnenstad is zoals politiek is overeengekomen, ca 1 jaar vertraagd.
Conform het collegewerkprogramma start de uitvoering van de herinrichting van
de Markt eind 2003. Na een uitgebreide inspraakronde is het ontwerp inmiddels
uitgewerkt en bevindt het project zich in de besteksfase. Het in 2002 niet
benut gedeelte van het budget voor de bijdrage aan de herinrichting van de
markt is daarom bijgeplust bij het budget 2003. Het project wordt overigens
medegefinancierd vanuit het investeringsplan binnenstadsmanagement.
Uit de inventarisatieronde
blijkt verder dat de jaarlijks uitgevoerde en nog uit te voeren monitoring van
(omzetten van) winkels in de binnenstad elders gefinancierd is en wordt,
waardoor deze post in de voorliggende raming is komen te vervallen.
5.1.4 UITGAVEN THEMAPROGRAMMA DUURZAAMHEID
16.
DRAINAGEMAATREGELEN BINNENSTAD
Deze post is een voorzetting van de in de MRSV opgenomen post voor
drainagemaatregelen in de binnenstad. Het doel van deze maatregelen is de
overlast ten gevolge van grondwater in het noordoostelijk deel van de binnenstad
tegen te gaan. De drainage in de Paardenmarkt en Geerbogerd zijn uitgevoerd. De
drainage in de Vlamingstraat/ Rietveld is/wordt inmiddels aanbesteed. De
uitvoering, gekoppeld aan riolering en herbestratingwerkzaamheden, vindt plaats
eind 2003. Dit is ongeveer een jaar later dan gepland, omdat bestuurlijk
overleg meer tijd vergde dan verwacht. Het budget is overeenkomstig de vorige
MR-ISV. Zie ook DOP doelstelling nr. 10 (bijlage 2).
17.
PROGRAMMA WATER EN ECOLOGIE
In het kader van het Waterplan wordt een programma water en ecologie
uitgevoerd. Dit programma behelst een groot scala aan activiteiten, maatregelen
en projecten. Evenals in de vorige meerjarenraming is een aantal daarvan, omdat
zij passen binnen het DOP en de definitie van stedelijke vernieuwing θn omdat
zij in de financiering met een tekort te kampen hebben, opgenomen in de MR-ISV.
Hieronder volgt per project een beschrijving.
Water in Ecodus
Maatregelen zijn uitgevoerd om problemen met het waterpeil in de wijk op te
lossen. Voor de uitvoering van dit project zijn andere budgetten benut, zodat
dit project niet meer voorkomt in de raming (is dus in feite een meevaller voor
de MR-ISV).
Afkoppelen regenwater in
Wippolder
De maatregelen aan de Kloosterkade en Kon. Emmalaan zijn uitgevoerd. Het
gebied tussen de Nassaulaan, Schoemakerstraat en Kon. Emmalaan-noordzijde zit
nog in de planning. De maatregelen zijn/worden echter elders gefinancierd zodat
ook dit project niet meer voorkomt in de raming (ook dit is dus een meevaller).
Verbetering ecologische
hoofdstructuur
Dit project is gericht op het realiseren van natuurvriendelijke oevers. De
doelstelling 15% van het totaal wordt vermoedelijk net gehaald. De uitvoering
van het project komt vanwege beperkte capaciteit langzamer op gang dan gepland.
In 2002 is slechts ca 1,5 km gerealiseerd. In 2003 wordt naar verwachting ca 3
a 4 km gerealiseerd; in 2004 ca 4 a 5 km. Ook na 2004 (in ISV2) zal dit project
worden voortgezet.
Grondwateronderzoek
binnenstad fase 3
Er
zijn twee onderzoeken afgerond, een onderzoek moet nog worden uitgevoerd. Het
onderzoek naar de wateronttrekking DSM is vertraagd door onvoorzien technisch
probleem. De drainagemaatregelen in de oostelijke Binnenstad zijn in
voorbereiding; de uitvoering is gepland eind 2003/ begin 2004. De uitvoering is
vertraagd vanwege nader onderzoek in panden van bewoners en vanwege nader
overleg over een mogelijk precedentwerking van dit project. De afronding van
dit project wordt voor beide onderdelen (grondwateroverlast en
grondwateronttrekking) voorzien in 2004. De verwachte kosten zijn opgenomen in
de raming; hierbij is sprake van een meevaller voor de raming.
Opschalen proefproject
Tanthof
In verband met problemen met de verwijdering van baggerspecie (waterbodem
is op plaatsen niet stabiel) is de uitvoering vertraagd. De planning is nu dat
in het najaar van 2003 wordt gebaggerd en stuwen worden geplaatst en dat in het
voorjaar van 2004 natuurvriendelijke oevers worden aangelegd zodat een flexibel
waterpeil mogelijk is. Opgenomen zijn de in de vorige raming opgenomen kosten
voor 2003 en 2004.
Ontwerp en inrichting watersysteem Poptahof
Er ligt een gebiedsvisie voor een nieuw watersysteem in de Poptahof, die
vertaald wordt in een stedenbouwkundig plan. De uitvoering van dit project
wacht op de verdere uitwerking van de herstructureringsplannen voor de
Poptahof. De in de vorige raming opgenomen resterende kosten schuiven daarom
door naar ISV2.
Tabel:
ISV bijdragen programma Water en Ecologie
18. BODEMSANERINGEN ISV
Het ISV-programma bodemsaneringen (herijkingmodule ISV-bodemsanering)
bestaat uit negen bodemsaneringsprojecten, die alle worden (voor)gefinancierd
via de MR-ISV. Het niet voldoende overdragen van Wbb-gelden door de Provincie
is in deze Meerjarenraming meegenomen als risico. Zolang er geen
zekerheid is over de provinciale financiering, zullen er per project besluiten
worden genomen zodat zo min mogelijk nieuwe verplichtingen worden aangegaan.
Hieronder volgt per deelproject nadere informatie en een overzicht van de
opgenomen budgetten overeenkomstig de laatste herijking van de ISV
bodemsaneringmodule (bedragen zijn nu inclusief BTW).
Oostsingel 151-152
De sanering van het zgn.
pluimgebied start in oktober 2003. De voorbereiding voor de sanering van het
brongebied is daarentegen vertraagd vanwege de complexiteit ervan. Op dit
moment zijn onderhandelingen gaande met de ontwikkelaar over de (financiering
van de) aanpak. Tevens is onderzoek gaande naar goedkopere saneringsmethoden.
De uitvoering van dit project is in hoge mate afhankelijk van deze
onderhandelingen en dit nader onderzoek.
Delfgauwseweg 64-80
Deze locatie wordt overgedragen
aan een projectontwikkelaar, die ook de sanering zal uitvoeren. De uitvoering
vindt plaats zonder een bijdrage vanuit het ISV. Voor de raming is dit een
meevaller.
Scheepmakerij 5-12
De eerste fase van nader
bodemonderzoek is uitgevoerd. Er heeft overleg plaatsgevonden met de
projectontwikkelaar van deze locatie. Afgesproken is dat de laatste de
uitvoering ter hand zal nemen. Voor de raming worden gezien de gemaakte
afspraken geen verdere uitgaven verwacht.
Uitweg
Omdat de uitvoering van bodemsanering incl. de evaluatie hiervan heeft
plaatsgevonden, worden voor dit project verder geen uitgaven verwacht.
Gasfabrieksterrein Zuidwal
Deze sanering wordt (voor)gefinancierd uit het ISV.
De uitvoering vindt niet volgens de planning van oktober 2002 plaats, omdat de
omleiding op de Zuidwal bij nader inzien eenvoudiger uitgevoerd kon worden,
waardoor meer voorbereidingstijd nodig bleek. Momenteel wordt ondanks enkele
technische complicaties verwacht dat de sanering eind 2003, doch in ieder geval
uiterlijk in maart 2004 kan worden afgerond zodat de afbouw Zuidwal
(parkeergarage) geen vertraging zal oplopen. Omdat de uitvoering niet in 2002
gestart is, maar in 2003, is het niet uitgegeven budget deels doorgeschoven
naar 2003. Opgenomen is derhalve het in de laatste herijking van de
bodemsaneringmodule aangegeven budget incl. BTW.
Raamsaneringsplan.
Project is nog niet gestart in verband
met onduidelijkheid over het bodemgeld. Gezien landelijke ontwikkelingen zal
het uitvoeren van dit project overbodig worden, zodat het project in deze vorm
niet wordt gestart. Voor de raming is dit een meevaller.
Onderzoekslocaties Spoorzone
Ook dit project is nog niet gestart
in verband met onduidelijkheid over het bodemgeld. Het wordt later uitgevoerd
in het kader van het project Spoorzone. Vooralsnog wordt uitgegaan van een
meevaller voor de raming.
Rotterdamseweg 366-372
De onderzoeksopzet voor de
bodemsanering is in voorbereiding. Dit is later dan gepland in verband met de
onzekerheid over de bodemgelden. De verwachte onderzoekskosten (incl. BTW)
teneinde aard en omvang van de verontreiniging vast te stellen zijn daarom
doorgeschoven naar 2003.
Rotterdamseweg thv 390
De opgenomen kosten houden verband met
een in 2003 uit te voeren onderzoek naar de omvang van de verontreiniging.
De kosten
voor het in uitvoering zijnde (iets vertraagde) nader onderzoek worden
gefinancierd vanuit de grondexploitatie Zuidpoort, gezien het verwacht tekort
voor de bodemsanering. Voor de raming is dit een (kleine) meevaller.
Tabel: Overzicht ISV-bijdragen bodemsaneringen
19. GELUIDSSANERINGEN ISV
(A-LIJST)
In
de uitvoering van dit programma is door capaciteitsgebrek ca 1 jaar vertraging
ontstaan. Een onderzoek naar maatregelen met betrekking tot de sanering van 40
woningen aan de Delfgauwseweg vindt plaats. Na overleg met bewoners vindt de
aanbesteding plaats. Daarnaast wordt
binnenkort een project voor sanering van 40 extra woningen opgestart. Vooraf is
moeilijk in te schatten hoeveel eigenaren meedoen. In 2002 is het Vrom-budget
voldoende gebleken om het project te financieren. Voor de raming is dit een
kleine meevaller. In 2003 en 2004 zijn de budgetten uit de vorige raming
gehandhaafd.
5.1.5 UITGAVEN THEMAPROGRAMMA
LEEFBAARHEID
20. UITVOERING BOUWTRAJECTEN
BUURTACCOMMODATIES
Het uitgangspunt van het accommodatiebeleid is, dat er per wijk een goed
gebruikte accommodatie moeten komen/zijn in Delft. Per 1-1-2005 dienen daarom
minimaal 4 nieuwe buurtaccommodaties te zijn gebouwd (zie ook DOP-doelstelling
nr. 23). Naast de gelden vrijgemaakt in de MRSV en in de gemeentebegroting is
daarom voor dit doel overeenkomstig de vorige MR-ISV ook in deze ISV raming
geld opgenomen. De jongerenvoorziening Wippolder, de accommodatie Sranti en de
nieuwe buurtaccommodatie in het Westerkwartier zijn inmiddels opgeleverd, de
bouw van de nieuwe accommodatie in de Poptahof is gaande en de
buurtaccommodatie Tanthof is in voorbereiding. Het budget in 2004 is (conform
de vorige raming) gereserveerd voor de bouw van het nu lopende bouwprogramma
voor nieuwe buurtaccommodaties. Daarnaast is in 2004 een extra bedrag opgenomen
in verband met verwachte meerkosten rond jongerencentrum de Border.
21. FYSIEKE MAATREGELEN
PROJECTEN VEILIGHEIDSPLAN
In het kader van het integraal veiligheidsbeleid worden plannen gemaakt om
tot een veilig(er) woon-, leef- en uitgaansklimaat te komen in Delft. In dat
kader is onder andere een urilift aangebracht op de Beestenmarkt en is het
laantje van Mater medio 2002 afgesloten met een hekwerk. De aanpak van enge
plekken in alle 7 wijken is daarnaast in uitvoering en zal in de periode t/m
2006 worden afgerond. De financiering hiervan loopt niet via ISV, maar loopt
met name via EZH investeren in de wijken, en in mindere mate - via
wijkbudgetten. Ook is inmiddels een aanhangwagenproject (handhaving) in gang
gezet, waarvan de uitvoering is gepland in 2003 en 2004. Na 2004 vindt hiervan
een evaluatie plaats. Het veilig maken van speelplaatsen is inmiddels ook in
gang gezet. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over het Politiekeurmerk Veilig
Wonen (PKVW). De in 2002 niet uitgegeven gelden zijn gezien de uitvoering van
plannen doorgeschoven naar 2003. In de raming is in 2004 een tegenvaller
verwerkt ad 40.000,- in verband met deze programmas. Daarnaast is in 2004
een extra budget ad 400.000,- opgenomen voor de camerabeveiliging in de
Binnenstad.
Tabel: Verdeling van het ISV budget voor veiligheid
22. BIJDRAGE SPORTHALLEN/
SPORTZALEN
Opgenomen zijn voorbereidingskosten ten behoeve van een onderzoek naar de
mogelijkheden voor herontwikkeling van het gebied rond Sporthal Buitenhof. Dit
project bevindt zich in de ontwerpfase. Het behelst de sloop van de sporthal,
de bouw van een nieuwe sporthal, de bouw van appartementen, de sloop van een
school en de bouw van eengezinswoningen. Er wordt momenteel gewerkt aan een
voorstel voor (gefaseerde) uitvoering in 2004-2007. Na een B+W/Raadsbesluit in
2003/2004 zal de herontwikkeling van dit gebied ter hand worden genomen. Het in
2002 niet uitgegeven budget is bijgeplust in 2003. In 2004 is het budget uit
de vorige raming overgenomen. Voor de raming geldt verder als risico dat
als het gebied onverhoopt niet wordt ontwikkeld, een inmiddels in gang gezette
noodzakelijke aankoop alsnog ten laste wordt gebracht van de MR-ISV.
23. DIVERSE SPORT- EN
SPELVOORZIENINGEN
Evenals in de voorgaande raming kent dit programma twee deelprojecten:
q
aanpassing gebouw BOVG Geerweg: het
bestaand gebouw wordt geschikt gemaakt voor gebruik door meerdere functies;
q
multifunctionele bocciabanen: het
realiseren van overdekte bocciabanen.
De planning voor de aanpassing van het gebouw van de BOVG wordt niet
gehaald, omdat de doelstelling (speeltuingebouw+) niet paste binnen het
beschikbare budget. Er wordt nu gezocht naar een haalbare oplossing en een
andere vorm van financiering. Het ISV-budget uit de vorige raming is voor dit
project gehandhaafd.
De overdekte bocciabanen zijn inmiddels volgens planning voltooid. Ook de
Stichting Ouderenwerk gaat naar verwachting gebruik maken van deze voorziening.
Opgenomen is een kleine overschrijding van de opgenomen subsidie.
Tabel: ISV
bijdragen diverse sport- en spelvoorzieningen.
24. VERPLAATSING SCHOLEN/ BREDE SCHOOL
CONCEPT
De verplaatsing van de locatie Jac. P. Thijsse van de Freinetschool Delft
van de Frederik van Eedenlaan naar elders in deze straat heeft inmiddels
plaatsgevonden. In augustus 2003 is het nieuwe gebouw in gebruik genomen; de
geraamde bijdrage uit de MR-ISV aan dit project en aan enkele andere projecten
met onderwijsfuncties (buurtaccommodaties Tanthof en Poptahof) is in 2002
verleend. In 2003 en 2004 behelst dit programma overeenkomstig de vorige raming
een bijdrage aan de realisatie van resterende projecten in het kader van het
brede schoolconcept, waarvoor elders ook gelden zijn en worden vrijgemaakt.
Tabel: ISV-bijdrage verplaatsing scholen/
brede school
25. SERVICE- EN INFORMATIEPUNTEN
Dit ISV-programma behelst
het ontwikkelen van informatiepunten in wijken, zo mogelijk in combinatie met
het brede school programma. In 2002 is niets uitgegeven, omdat vanwege nadere
besluitvorming niet is gewerkt aan de realisatie van nieuwe servicepunten.
Momenteel wordt gewerkt aan een voorstel voor drie in wijkcentra onder te
brengen wijkinformatiepunten, te weten: aanpassing van het op 4 april 2001
gestarte wijkinformatiepunt in de Wippolder (Wippolder.nl), een nieuw punt in
Delft-Noord (Brasserskade) en een in Buitenhof/Voorhof (nieuwe buurtaccommodatie
Poptahof). Realisatie van deze wijkinformatiepunten is in 2003 met een doorloop
naar 2004 gepland. Na deze wijkinformatiepunten zijn de wijken Hof van
Delft/Kuyperwijk en Tanthof aan de beurt. De realisatie van de laatstgenoemde
wijkinformatiepunten is afhankelijk van de nieuwbouw waar ze in moeten worden
gerealiseerd en wordt daarom pas voorzien na 2004. Dit betekent dat de hiermee
gemoeide gelden in de voorliggende raming zijn komen te vervallen en
doorschuiven naar ISV2. De raming is verder overeenkomstig het verwachte
uitgavenpatroon; het onbenutte budget uit 2002 is bijgeplust in 2003.
26. PROVINCIAAL STEDENBELEID (PSB)
De uitgaven voor de drie opgenomen projecten (zie vorige raming) zijn
vanwege onzekerheid over toekenning van gelden door de Provincie en benodigde
nadere besluitvorming en overleg nog niet op gang gekomen. Het overleg met
partijen om het gezamenlijk beheer en exploitatie op te zetten in de nieuwe
buurtaccommodatie in de Poptahof is vanwege capaciteitsgebrek enigszins vertraagd.
Verwachting is dat dit eind 2003/ begin 2004 alsnog zijn beslag krijgt. Voor
wat betreft het brede school cultuurproject is een keuze gemaakt uit scholen
waarin wordt geοnvesteerd. De uitvoering van de JP Thijsse school loopt wat
voor op de Horizon. De podiumruimte is/wordt gebouwd. Bij de JP Thijsse wordt
in overleg met betrokken partijen voor de inrichting ervan een programma
opgesteld. De ontwikkeling van leskisten kan nu starten.
Medio 2003 tenslotte, heeft nadere besluitvorming plaatsgevonden voor het
brede school zorgproject en is de uitvoering gestart voor pilots op twee
locaties: Nassaulaan en Handellaan. In dit project worden inmiddels uitgaven
gedaan. De in de vorige raming in 2002 opgenomen budgetten zijn gezien de
verwachting van het uitgavenpatroon in de Meerjarenraming verschoven naar de
jaren 2003 en 2004.
Tabel: ISV bijdragen PSB
5.2 Inkomsten
1. ISV-BIJDRAGE PROVINCIE ZUID
HOLLAND
Het indicatief budget
van de provincie Zuid Holland voor de stedelijke vernieuwing in Delft is in
februari 2000 met de vaststelling van de nota Provinciale taken
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing vastgesteld op afgerond 11,5 mln.
voor de periode 2000 t/m 2004. Daarnaast heeft de provincie in 2000, 2001 en
2003 bodem- en geluidsgelden bij het ISV-voorschot uitgekeerd. In 2002 is het
bedrag volgens de raming binnengekomen. Voor 2003 en 2004 zijn de in de vorige
raming opgenomen ISV-voorschotten opgenomen.
2.
WBB-GELDEN PROVINCIE ZUID HOLLAND
De gemeente Delft heeft bij
de indiening van haar Ontwikkelingsprogramma bij de provincie Zuid Holland ook
de zgn. Wbb-gelden geclaimd. De bedoeling is dat deze gelden na ontvangst door
de gemeente Delft in de gemeentelijke kasreserve stedelijke vernieuwing
(ISV-fonds) worden gestort. Het overleg hierover verloopt echter moeizamer dan
verwacht. Weliswaar heeft de Provincie in 2002 (slechts) 3,2 mln. toegezegd,
de gemeente Delft heeft hiertegen bezwaar ingediend. De gemeentelijke inzet is
hierbij op grond van de laatste herijking (na een doorschuif naar ISV2) ca.
5,9 mln. In de huidige raming is dit bedrag opgenomen als inkomsten, waaruit
lopende projecten volgens de raming (zie post 18 bodemsaneringen ISV) worden
voorgefinancierd. Worden de Wbb-inkomsten alsnog minder, dan zal Delft
afgezien van reeds genomen besluiten en lopende projecten- niet meer
voorfinancieren. De inkomsten en uitgaven van de Delftse ISV-bodemmodule zullen
in de volgende raming worden aangepast aan de stand van zaken rond de
honorering van de Delftse claim.
3. RENTE/ PRIJSCOMPENSATIE.
Tot 1997 is het systeem
gehanteerd van de bijschrijving van de omslagrente. Op grond van de nota
reserves was besloten dit vanaf 1-1-1998 te wijzigen in toevoeging van een
rentepercentage dat overeenkomt met de prijscompensatie. In 2001 was dit 2,25%,
in 2002 en 2003 3% en 2004 wordt dit teruggebracht tot 2%.
4. PSB-GELDEN PROVINCIE ZUID HOLLAND
Separaat aan de ISV-gelden
heeft de gemeente Delft met de provincie Zuid Holland afspraken gemaakt over de
gelden voor Provinciale Stedenbeleid (PSB), die in de Delftse kasreserve ISV
zullen worden gestort. Deze gelden zijn bedoeld ter dekking van het ISV
programma Provinciaal Grote Stedenbeleid (post 26). Nadat de eerste tranche van deze gelden in 2001 ontvangen was,
zijn door Delft medio 2002 de resterende tranches aangevraagd en inmiddels door
de provincie beschikt. In 2003 is op basis van deze beschikking inmiddels een
voorschot betaald. In 2004 moet voor het resterende bedrag opnieuw een
subsidieaanvraag worden ingediend, alsook een separate verantwoording over
2003. Opgenomen zijn de aldus verwachte inkomsten.
5.
BBIOS/IPSV BIJDRAGE
Dit zijn de gelden die de
Gemeente Delft heeft (en zal) ontvangen van het ministerie VROM in het kader
van het IPSV budget (ingevolge het Besluit Bevordering Innovatieve Ontwikkeling
Stedelijke Vernieuwing). Eind 2001 is dit budget door VROM aan Delft verleend
voor het experiment wijkaandelen Minervaplein. Dit project wordt gefinancierd
via de MRSV (post herstructurering en leefbaarheid).
6.
AFROMING BWS SPAARSALDI
In het kader van de
Programmabegroting 2004-2007 is besloten in 2004 het fonds BWS spaarsaldi af te
romen en te storten in de kasreserve ISV, waardoor deze gelden gebruikt kunnen
worden ter financiering van (het negatief saldo van) de ISV programmering.
Daarom is in deze MR-ISV in afwijking van de vorige raming voor 2004 een nieuwe
inkomstenpost geοntroduceerd.
7.
GEMEENTELIJKE BIJDRAGE
De jaarlijkse bijdrage ad
341.000,- zou overeenkomstig de vorige raming alleen in het jaar 2003 komen te
vervallen. In tegenstelling tot besluitvorming hierover in het college
is door een administratieve omissie echter ook in 2002 geen bijdrage
verleend aan de MR-ISV (zie toelichting op de jaarrekening ISV 2002).
Afgesproken is da deze omissie in 2003 via een technische correctie in de
beheersbegroting zal worden gecorrigeerd. Opgenomen is derhalve voor 2004 een
dubbele bijdrage vanuit de gemeentebegroting ten gunste van de MR-ISV ter
dekking van het destijds in het DOP geraamde financieringstekort.
5.3 BTW Compensatiefonds
Per 1-1-2003 is het BTW Compensatiefonds
ingevoerd. Dit houdt in dat de BTW die betaald wordt in het kader van
overheidsactiviteiten vanaf 1 januari 2003 terugvorderbaar wordt via het BTW
Compensatiefonds en daarmee feitelijk geen kostenpost meer is. De doeluitkeringen
(zoals het ISV) zijn tot en met 1 januari 2004 echter (op een enkele
uitzondering na) bruto en moeten derhalve ook bruto, dus inclusief BTW,
verantwoord worden. Doeluitkeringen die na deze datum worden ingesteld (ISV2
dus) zullen daarentegen netto zijn. Doorlopende doeluitkeringen daterend van
voor deze datum blijven echter, ook in 2004, bruto. In dat geval mag de bestede
BTW worden beschouwd als kostenpost in de verantwoording. Omdat voor deze BTW
een uitname heeft plaatsgevonden op de algemene middelen (Gemeentefonds) wordt
dit bedrag uit het budget gehaald. Gezien de specifieke situatie van het ISV,
zijn alle in de voorliggende raming opgenomen bedragen (rekening 2002 en
budgetten 2003, 2004) bruto, dat wil zeggen incl. BTW. Een en ander houdt in
dat in de eind 2004 vast te stellen (toelichting op de) rekening ISV voor het
boekjaar 2003 de post BTW compensatiefonds als uitgavencategorie zichtbaar
wordt gemaakt, zodat aansluiting kan worden gehouden bij de in de voorliggende
MR-ISV opgenomen bruto bedragen.
HOOFDSTUK
6.
INSPRAAKPROCEDURE
Het concept voor de
Meerjarenraming Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing 2003-2004 is van 13
oktober tot en met 24 oktober 2003 ter inzage gelegd. Dit is voordien via de
plaatselijke pers bekend gemaakt (Stadskrant 11 oktober en in week 41 is tevens
een persbericht verzonden aan Delftsche Courant en Delftse Post).
Belanghebbenden zijn met deze procedure in de gelegenheid gesteld schriftelijk
te reageren dan wel om nadere informatie te vragen. Er zijn in dit kader echter
geen vragen of zienswijzen ingediend. Het concept van de Meerjarenraming is als
gevolg van de inspraakronde dan ook niet gewijzigd.
HOOFDSTUK
7 VOLUMEBESLUIT MR-ISV
Overeenkomstig de vorige
ramingen worden de huidige SV-subsidies in 2004 vanuit de MR-ISV gefinancierd
en niet meer vanuit de MRSV. Daarom zijn in 2004 voor subsidies aan derden de
volgende (bruto) bedragen beschikbaar:
·
voor steun aan bedrijven in aangewezen gebieden 204.000,-
·
voor gevelaanpak en monumenten 522.000,-
·
voor wonen boven winkels 15.000,-
·
voor verhuis- en herinrichtingskosten
113.000,-
·
voor het opplussen van de woningvoorraad 364.000,-
-----------------
Totaal volumebesluit
1.218.000,-
HOOFDSTUK
8 TOELICHTING OP DE REKENING MR-ISV
2002
8.1 Uitgaven MR-ISV jaarschijf
2002 N
= nadeel
V
= voordeel
(bedragen
afgerond op 1.000,-)
Themaprogramma
Wonen
6. Voorbereidingskosten ISV: 45.312,-
V
De kosten blijven achter bij de raming. Een en ander
heeft deels te maken met het feit dat ISV-projecten en programmas zich
langzamer voltrekken dan gepland, deels omdat minder op deze post is geboekt
dan voorzien. Voor de raming is dit geen meevaller omdat de kosten
doorschuiven.
9. Ontwikkeling TU-gebied: 62.523,- V
De kosten voor de herontwikkeling
van het TU-gebied zijn niet op deze post geboekt. Voor de raming is dit een
meevaller.
11. Revitalisering en verduurzaming
Schie-oevers: 102.000,- V
In 2002 zijn nog geen
plannen uitgevoerd. De uitgaven zijn hierdoor lager dan geraamd. De plannen
worden in overleg met de betrokkenen verder uitgewerkt en de hiermee verband
houdende kosten konden in 2002 op een ander krediet worden geboekt. Voor de
raming is de onderschrijding dus een meevaller.
13. Bijdrage Stadshal: 221.137,- V
Omdat de afspraken over de
uitvoering van de plannen voor de verbouwing van het Bacinol A gebouw tot
Stadshal pas in 2002 konden worden gemaakt, blijven de kosten achter ten
opzichte van de begroting. Voor de raming is dit echter geen meevaller, omdat
de resterende kosten doorschuiven naar 2003.
14. Bijdrage Twinning Centre/ Radex/ BTC:
129.000,- V
De bijdrage voor dit
project is in 2002 nog niet verleend, omdat de kosten in verband met
startersbegeleiding door het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam pas in 2003 zijn
gerealiseerd. Omdat de niet gerealiseerde kosten in 2002 doorschuiven, is er
geen sprake van een meevaller.
Themaprogramma Mobiliteit
15. Bijdrage autoluwe binnenstad:
226.215,- V
De uitgaven voor dit
programma blijven achter bij de raming. Dit hangt vooral samen met nadere
besluitvorming in het college waardoor de uitvoering van de herinrichting van
de Markt is verschoven van 2002 naar 2003. De geraamde uitgaven voor de
herinrichting van de markt verschuiven daarom naar 2003/2004. Voor de
raming resteert een meevaller ad
45.378,-, omdat de kosten voor de monitoring van de binnenstad elders
gefinancierd zijn.
Themaprogramma
Duurzaamheid
17. Bijdrage water en ecologie:
256.814,- V
De lagere uitgaven worden vooral verklaard door het
feit dat geraamde kosten voor de aanpak van het watersysteem in Ecodus, de
kosten in verband met het uitbreiden van de proef van het watersysteem Tanthof,
en die in verband met het afkoppelen van regenwater in de Wippolder en de
kosten met betrekking op de verbetering van de ecologische hoofdstructuur
elders konden worden gefinancierd (meevallers). Daarnaast waren in 2002 de
gerealiseerde kosten met betrekking tot het onderzoek naar effecten
vermindering onttrekkingen grondwater binnenstad en de kosten in verband met de
verbetering van het watersysteem in de Poptahof lager dan de raming. Voor de
raming is op deze ISV-post alles bij elkaar sprake van een grote meevaller van
256.814,-.
18. Bodemsaneringen ISV: 700.257,- V
De uitgaven voor dit programma blijven achter bij de
raming. Dit komt vooral door het ontbreken van duidelijkheid van de provincie
over de overdracht van gelden uit de Wbb-regeling die in de MR-ISV als
inkomsten waren voorzien. Voor de raming zijn dit echter geen meevallers, omdat
de ermee gemoeide kosten doorschuiven. Wat wel een kleine meevaller is, is het
feit dat het project Raamsaneringsplan naar verwachting gezien landelijke
ontwikkelingen overbodig zal worden waardoor het niet behoeft te worden
gestart. De kosten in verband met de sanering Scheepmakerij kunnen door de
ontwikkelaar worden gefinancierd. Daarnaast vervalt mogelijk de claim in
verband met de onderzoekslocaties Spoorzone indien de kosten in het
Spoorzone-project kunnen worden ondergebracht. Daar staat tegenover dat op deze
post onvoorziene voorbereidingskosten ad 19.226,- moesten worden geboekt
(tegenvaller). Per saldo resteert een meevaller ad afgerond 68.470,-.
19. Geluidssaneringen ISV: 13.000,- V
Ook in 2002 blijken lopende
saneringsprojecten geheel te kunnen worden gefinancierd uit een hiervoor
bedoeld VROM-budget. Dit betekende, dat het ISV-budget 2002 hiervoor niet
behoefde te worden benut. Voor de raming is de onderschrijding 2002 een
meevaller.
Themaprogramma
Leefbaarheid
21. Bijdrage fysieke maatregelen
veiligheid: 48.219,- V
Omdat de planvorming van
dit programma trager loopt dan voorzien, blijven ook de kosten achter. Voor de
raming is dit echter geen meevaller, omdat de kosten doorschuiven.
22. Bijdrage sporthallen/ sportzalen:
38.751,- V
De planvorming voor het
gebied rond sporthal Buitenhof is in 2002 gestart. In 2002 kon worden volstaan
met een lagere bijdrage. Voor de raming is dit geen meevaller omdat de kosten
doorschuiven met name in verband met de realisatie van een nieuwe sporthal.
23. Bijdrage div. sport- en
spelvoorzieningen: 14.650,- V
In 2002 is een subsidiebeschikking
ad (afgerond) 58.000,- afgegeven voor een overkapping van de bocciabaan aan
de Bieslandsekade. Het budget is echter slechts gedeeltelijk benut omdat de
eindafrekening in dat jaar nog niet had plaatsgevonden. Inmiddels is dat wel
gebeurd, zodat vaststaat dat de kosten in 2003 zullen worden gerealiseerd. Voor
de raming is de onderschrijding dus geen meevaller, omdat de kosten
doorschuiven.
24. Bijdrage verplaatsing scholen/
Vensterschool: 20.082,- V
Voor de geplande
verplaatsing van de JPT-school is in 2002 een bijdrage verleend (de bouw van de
nieuwe school is gestart). Daarnaast zijn uit deze post bijdragen verleend voor
de bouw van de (onderwijsgedeelten van) buurtaccommodaties Poptahof en Tanthof.
Voor de raming resteert per saldo een meevaller ad (afgerond) 20.082,-.
25. Bijdrage service- en informatiepunten:
90.756,- V
Er hebben in 2002 geen uitgaven
plaatsgevonden op deze post omdat na de realisatie van Wippolder.nl niet is
gewerkt aan de realisatie van een nieuw servicepunt. Daarnaast zijn er 3 andere
financieringsbronnen. Voor de raming is de genoemde onderschrijding echter
formeel gezien geen meevaller, omdat de kosten naar verwachting doorschuiven
naar 2003 en/of 2004. De planning is echter afhankelijk van realisatie van
diverse wijkcentra, waardoor in de toekomst wel meevallers mogelijk zijn.
26. Provinciaal Stedenbeleid: 136.134,-
V
De projecten zijn wel in
gang gezet, echter de kosten zijn nog niet geboekt. Voor de raming is dit geen
meevaller, omdat de kosten doorschuiven.
1. ISV-voorschotten provincie Zuid-
Holland: 379,- V
Door de provincie zijn de geraamde voorschotten
betaald. Er resteert een zeer kleine meevaller.
2. Wbb-gelden provincie Zuid Holland:
690.000,- N
De voorziene inkomsten zijn nog niet
gerealiseerd. Dit houdt verband met de nog lopende discussie met de provincie
en het Rijk over de over te hevelen budgetten in het kader van de wet
Bodembescherming (Wbb). De gemeente heeft inmiddels beroep aangetekend bij de
Provincie. Dit is vooralsnog echter geen tegenvaller voor de raming omdat ervan
wordt uitgegaan dat de inkomsten wel binnenkomen.
3. Rente/ prijscompensatie: 53.506,-
N
Omdat het rentepercentage
geen 4,5% maar slechts 3% bleek te zijn, is er minder rente/ prijscompensatie
gerealiseerd dan verwacht. Voor de raming is dit een tegenvaller.
4. PSB-gelden provincie ZH: 136.000,-
N
In 2002 is dit geld niet
binnengekomen. Dit is echter geen tegenvaller voor de raming omdat de Gemeente
Delft in 2003 bij de Provincie een aanvraag zal doen om de resterende gelden
alsnog te ontvangen.
5. BBIOS-gelden ministerie VROM:
134,- V
Deze inkomsten houden
verband met de in 2001 toegekende IPSV-bijdrage voor het uit te voeren project
aanpak Minervaplein. De gelden
zijn gezien de overeenkomstige regelingen (IPSV, ISV) in het ISV-fonds gestort.
Voor de raming is dit een kleine meevaller.
6. Gemeentelijke bijdrage: 341.000,-
N
Door een misverstand zijn deze inkomsten niet
gerealiseerd in 2002. Voor de raming is dit echter geen tegenvaller omdat er in
de raming gezien gemaakte afspraken van uit kan worden gegaan dat deze omissie
via een technische correctie in het kader van de beheersbegroting wordt
gecorrigeerd.
Themaprogramma Economie
In overleg met de provincie hebben B&W d.d. 6 mei 2003 8 DOP-doelstellingen omgezet naar beter meetbare en beter
haalbare Werkdoelstellingen. Deze werkdoelstellingen vindt u terug in
onderstaande ISV-monitor 2002.
1. Arbeidsplaatsen:
DOP-doelstelling: bij
stijging landelijk aantal arbeidsplaatsen stijgt Delft 1,1 maal. Aantal
arbeidsplaatsen Delft in toeristensector stijgt 10%. Bij daling is die van
Delft 2/3 van landelijke daling.
DOP-nulmeting: de
CBS-cijfers van de nulmeting zoals in 1997 zijn niet meer beschikbaar. Als
gevolg van een gewijzigde berekeningsmethode door het CBS luiden de cijfers
thans:
Jaar Delft Nederland
1997 44.770 (45.280) 6.067.200 (7.037.000)
1999 49.210 6.694.100
2000 50.090 (herzien) 6.870.700 (herzien)
2001 50.830 7.011.900
(getal tussen haakjes zijn cijfers
van de nulmeting)
In de toeristische sector:
oud nieuw
1998
1.164 1.076
1999
1.231 niet
(meer) bekend
2000
1.315 1.139
2001
------ 1.233
2002
------ 1.378
De landelijke stijging van het
aantal banen van werkzame personen is 15,6%.
De stijging in Delft is 13,5%. Bij
de ISV-monitor 2002 blijft Delft achter op de landelijke stijging. De stijging
in de toeristensector bedraagt 28%. De doelstelling daarvan is 10%.
Conclusie: Aantal
arbeidsplaatsen niet voldoende gestegen. Doelstelling arbeidsplaatsen
toeristensector ruimschoots gehaald.
Aandachtspunt: stijging
arbeidsplaatsen blijft 3,5% achter op
DOP-doelstelling.
DOP-doelstelling:
verhouding beroepsbevolking : arbeidsplaatsen 1:1.
beroepsbevolking arbeidsplaatsen verhouding
DOP-nulmeting
1997: 43.500 45.280 1 : 1,04
Ontwikkeling: 2000 53.000 49.210 1 : 0,93
2001 54.000 50.090 1 : 0.93
2002 48.000 50.830 1 : 1.06
Conclusie: op koers.
3. Uitkeringsgerechtigden en werklozen:
DOP-doelstelling:
terugdringen aantal uitkeringsgerechtigden fase 4 t.o.v. het totaal met 20%.
Werkdoelstelling:
per 01-01-2005 moet de combinatie van uitstroom uit fase 4 en het in
traject zijn van fase 4 klanten voldoende zijn om per april 2006 ιιn derde deel van de fase 4 bestand van
april 2002 te kunnen laten uitstromen naar werk
en ιιn derde deel naar vrijwilligerswerk.
DOP-nulmeting
1999: 70,6%.
Nulmeting
werkdoelstelling: aantal fase 4 cliёnten per 1 april 2002 is
2.239.
In 2002: 173 (=
7,7%) uitgestroomd naar betaald werk en 221 (= 9,9%) uitgestroomd naar
vrijwilligerswerk.
Conclusie: op koers.
4. Toerisme:
DOP-doelstelling:15% meer
bezoekers en 10% meer overnachtingen.
DOP-nulmeting 1998: 711.100 bezoekers en
96.687 overnachtingen. Blijkens nadere informatie moeten deze cijfers van de
nulmeting worden bijgesteld in resp. 731.017 bezoekers en 120.113
overnachtingen.
In 2001: 790.003 bezoekers en 148.971
(herzien) overnachtingen.
In 2002: 826.104 en 179.867 overnachtingen.
Conclusie: een stijging van het aantal
bezoekers met 13%. Met het aantal bezoekers ligt Delft op koers. Het aantal
overnachtingen is met 50% toegenomen; de doelstelling + 10% is hiermee
ruimschoots gehaald.
Themaprogramma
Wonen.
5. Huur- en koopwoningen:
DOP-doelstelling: stijging
koop+dure huur tot 40%.
DOP-nulmeting
1999: 35%.
In 2002: op basis
van berekening a.d.h.v. Woningmarkt-onderzoek 2002 is aandeel koop+dure huur
berekend op 44,5%.
In
ontwikkeling: diverse dure huur+dure koop plannen, zoals o.a. Doelen,
Schie-oevers, Zuidpoort-gebied, Wippolder en Indische Buurt.
Conclusie:
doelstelling gehaald.
6. Seniorenwoningen:
DOP-doelstelling: 150 extra
won. met zorg, waarvan 2/3 (=100)goedkoop.
DOP-nulmeting
1999: niets gerealiseerd.
In 2000: 53 won.
(Atrium) gerealiseerd. Betreffen goedkope woningen.
In 2002: 0
seniorenwoningen gerealiseerd.
In ontwikkeling:
90 seniorenwoningen Zuidpoort waarvan ca. 30 goedkoop, de
Vermeertoren
met 66 woningen waarvan circa 12 goedkoop en de realisatie van 30 zorgwoningen
in de Sterflats. Tenslotte wordt het bestaande flatgebouw met 63 woningen
aan de
Prof. Burgershof een
woonzorgcomplex voor ouderen.
Totaal 249
seniorenwoningen in ontwikkeling.
Conclusie:
op koers.
7. Opplussen woningen:
DOP-doelstelling: 2000
woningen volgens seniorenscore.
Werkdoelstelling: per
01-01-2005 zijn minimaal 750 woningen opgeplust. In de
prestatieafspraken met de
corporaties voor 2004 en daarna worden nieuwe streefgetallen opgenomen voor
opplussen en aanpasbaar bouwen gebaseerd op de regionale woonzorgmonitor en de
lokale beleidsvisie rond wonen, zorg en welzijn. Daarnaast zijn per 01-01-2005
minimaal 2.450 woningen aangepast voor senioren, mindervaliden of
gehandicapten.
DOP-nulmeting
1999: 0 woningen opgeplust.
Nulmeting
werkdoelstelling: per 01-01-2003 zijn 217 woningen opgeplust. Voorts
zijn vanaf 1999 t/m 2002 circa 1.900 woningen aangepast voor senioren, minder
validen of gehandicapten.
In 2001: 57
woningen Bieslandsekade opgeplust.
In 2002: 160
woningen in Sterflat (81) en Stefanna (79) opgeplust.
In
ontwikkeling: Er zijn 401 woningen in uitvoering. In planning zijn nog 132
woningen. Vervolgens zijn 252 won. nog
in onderzoek. Totaal worden 750 woningen opgeplust, waarvan 252 won. nog in
onderzoek zijn.
Conclusie:
op koers.
8. Grondgebondenwoningen:
DOP-doelstelling: plus 200.
DOP-nulmeting
1999: oorspronkelijk vermeld dat niets is gerealiseerd. Achteraf blijkt
dat 134 woningen zijn gerealiseerd.
In 2000: 82
woningen gerealiseerd.
In 2001: 43
woningen gerealiseerd.
In 2002: 77
woningen gerealiseerd
Conclusie: de
doelstelling is met de realisatie van +336 grondgebondenwoningen gehaald.
9. Monumenten:
DOP-doelstelling: 100
gemeentelijke monumenten en 20 rijksmonumenten verbeteren.
DOP-nulmeting 1999: niets gerealiseerd.
Achteraf blijkt dat in 1999 18 gemeentelijke monumenten en 18 rijksmonumenten
zijn verbeterd.
In 2000: 21 gemeentelijke- en 14
rijksmonumenten.
In 2001: 30 gemeentelijke- en 39
rijksmonumenten.
In 2002: 28 gemeentelijke- en 17
rijksmonumenten.
Conclusie:. t.a.v. gemeentelijke monumenten
ligt Delft met +97 op koers.
De
doelstelling voor rijksmonumenten is met +88 ruimschoots gehaald.
Themaprogramma Duurzaamheid.
10. Riolen en oppervlakte water:
DOP-doelstelling: min. 55% afgekoppeld, 25%
minder overstort, herstuctureren min. 2 deelsystemen, waterkwaliteit gemiddeld
ca. 3 en 15% natuurvriendelijke oevers.
Werkdoelstelling t.a.v. riooloverstorten: per
01-01-2005 moet een emissiereductie van de vuillast als gevolg van
riooloverstort zijn bereikt van 25% ten opzichte van 1999; te bepalen via
theoretische berekeningen.
DOP-nulmeting: 1999: 50% afgekoppeld,
waterkwaliteit ca 2 en 0% natuurvriendelijke oevers.
Nulmeting werkdoelstelling riooloverstorten:
theoretische berekening moet worden opgesteld.
In 2002: 70% afgekoppeld. Emissiereductie
2%. Totaal 16 ha deelsystemen geherstructureerd. Waterkwaliteit 2,2
(STOWA-methodiek) 11% natuurvriendelijke oevers ingericht.
In ontwikkeling: De emissiereductie loopt in
2003 op naar circa 13%.
Conclusie: op koers v.w.b.
emissiereductie, waterkwaliteit,
deelsystemen en natuurvriendelijke oevers. Afgekoppeld verhard oppervlak
gehaald.
11. Bodemsanering:
DOP-doelstelling: minimaal 3 ernstig+urgente
bodemsaneringen, onderzoeksprogramma en raamsaneringsplan.
DOP-nulmeting: 1999 niets gerealiseerd.
In 2002: 1 sanering t.p.v. kabels+leidingen-trace Zuidwal.
In ontwikkeling: Onderzoeksprogramma in 3e
kwartaal 2003 gereed. Raamsaneringsplan wordt niet opgestart. Ingehaald door
beleidsontwikkeling.
Conclusie: op koers.
12. Geluidsbelasting
woningen:
DOP-doelstelling: minimaal
90 won. geluidssaneren.
DOP-nulmeting: In 1999 2141 won. geluidbelast.
In 2002: 29 won. gesaneerd.
In ontwikkeling: 80 woningen gelegen aan
Delfgauwseweg, Stalp v.d. Wieleweg en
enkele verspreid gelegen woningen worden deels in 2003 en deels in 2004
gesaneerd.
Conclusie: op koers.
13. Afvalbeleid:
DOP-doelstelling: 90% zuiver GFT-afval, 5
retourettes, stabilisatie hoeveelheid te verbranden afval, min. 500
ondergrondse afvalcontainers.
Werkdoelstelling retourettes: per
01-01-2005 moeten er minimaal 5 afvalbrengpunten zijn verbeterd en/of gerealiseerd.
DOP-nulmeting: ca. 90% zuiver GFT-afval, 1
retourette, 26.000 ton te verbranden afval, 32 ondergrondse containers. Volgens
opgave Duurzaamheid bedroeg hoeveelheid te verbranden afval in 1999; 27.259 ton
en waren er 92 ondergrondse containers.
In 2002: 100% zuiver GFT-afval ingezameld;
3 afvalbrengpunten gereed; 24.364 ton afval verbrand (- 6,3%); aantal
ondergrondse containers met 93 uitgebreid tot 498 totaal
Ontwikkeling: afvalbrengpunten worden geϊnventariseerd.
Gestreefd wordt naar 1 afvalbrengpunt per wijk.
Conclusie: op koers.
14. Energiebesparing:
DOP-doelstelling: minimaal 30% in tenminste
2000 bestaande won. en ca. 3% energie via lokale opwekkingsprojecten.
Werkdoelstelling: per 01-01-2005 minimaal
1.000 ton minder CO2 uitstoot t.o.v. de landelijke trend. Monitoring via de
Delftse Klimaatmonitor respectievelijk de Delftse Duurzaamheidsmonitor.
DOP-nulmeting: 1998 was verbruik 6.543.149 GJ
per jaar.
In 2002: vermindering CO2 uitstoot kan nog niet
worden gemeten.
Conclusie: resultaten Delftse
Klimaatmonitor/Delftse Duurzaamheidsmonitor afwachten.
Themaprogramma
Mobiliteit.
15. Gebruik
Ov, fiets en auto:
DOP-doelstelling: bij
landelijke stijging; Delft x 0,75. Bij daling;Delft x 1,25.
Werkdoelstelling: op basis
van jaarlijkse telrapporten van Haaglanden wordt een nieuwe meetmethode ontwikkeld om de doelstelling te
monitoren.
DOP-nulmeting 1997: landelijk: 36%
autobestuurders en 13% autopassagiers. In Delft waren deze percentages resp.
30% en 17%.
In 2002: Monitor
Autoverkeer: Het vakteam Mobiliteit kan sinds
kort bij een groot aantal verkeerslichteninstallaties automatisch autoverkeer
tellen. In november 2002 zijn van ruim 30 verkeerslichten-installaties de
telgegevens verzameld. Op basis van deze gegevens is een gemiddelde
werkdag-etmaalintensiteit uitgerekend. Vervolgens
zijn in de stad een binnenkordon en een buitenkordon van telpunten
samengesteld. Het buitenkordon bestaat uit de A13, de Kruithuisweg, de
Provinciale weg en de noordelijke gemeentegrens. Op het buitenkordon is geteld
hoeveel autoverkeer de kordonlijnen passeert. Het binnenkordon ligt rondom de
historische binnenstad. Er is geteld hoeveel verkeer de telpunten op de
centrumring passeert. Hierbij is onderscheidt gemaakt tussen verkeer wat
linksom en rechtsom de binnenstad rijdt.
Op locaties waar geen telpunt aanwezig is, is
gebruik gemaakt van een telpunt in de nabije omgeving. Als dat telpunt niet
bestaat is een berekende intensiteit uit het verkeersmodel ingevuld. De
resultaten voor 2002 zijn weergegeven in de onderstaande tabel.
werkdag-gemiddelde verkeersintensiteiten
kordontellingen november 2002 |
|
Buitenkordon |
297.000 |
- noord (gemeente grens) |
50.000 |
- west (provinciale weg) |
83.000 |
- zuid (Kruishuisweg) |
61.000 |
- oost (A13) |
103.000 |
|
|
Binnenkordon |
128.000 |
- linksom |
64.000 |
- rechtsom |
64.000 |
Over de jaren heen kan worden vastgesteld of het
autoverkeer in Delft toeneemt of afneemt.
In 2002 is op 37 punten in de stad fietsverkeer
visueel geteld. Op basis van deze gegevens moet nog een monitor ontwikkeld
worden. Gezien de hoge kosten van de tellingen ligt en het de bedoeling om
jaarlijks op een beperkt aantal (4) punten te tellen en eens in de 5 jaar
uitgebreid.
Verhouding fiets/auto/OV:
Ook deze monitor is nog in ontwikkeling.
Conclusie:
op koers.
16 autoverkeer
op hoofdroutes:
DOP-doelstelling: 50% van lokaal
wegennet als verblijfsgebied aangewezen en ingericht als 30 km gebied/woonerf.
Voor 4 wegvakken wordt de doorgaande functie beperkt.
DOP-nulmeting
1999: 25% verblijfsgebied. Geen doorgaande functie beperkt.
In 2002:
Inmiddels is naar schatting 70%van het Delftse
wegennet aangewezen als verblijfsgebied. Er is 1177 km wegvaklengte ingericht
als 30 km-zone. In 2002 zijn de volgende gebieden aangepast:
- Hof van Delft: 114 km wegvaklengte
- Voorhoornsepolder: 124 km wegvaklengte
- Voorhof: ongeveer 80 km
De Hugo de Grootstraat is in 1999 ingericht.
In 2002 is de Rijksstraatweg (de parallele route
van de A13) ter hoogte van Delfgauw voorzien van snelheidsremmende maatregelen.
Een blocker met pasjessysteem ter hoogte van de manege Prinsenstad is nog in
voorbereiding. De blocker heeft tot doel sluipverkeer van de A13 fysiek
onmogelijk te maken. De blocker is in 2004 gepland.
Ook het sluipverkeer in Midden-Delfland zal worden
geweerd. Er wordt voorgesteld om alle routes (o.a. Schieweg, Abtswoude,
Zoutveenseweg) te voorzien van pollers met een pasjessysteem. Er wordt nu
gewacht op instemming van de gemeente Vlaardingen.
Conclusie:
op koers.
17. Bereikbaarheid economische activiteiten:
DOP-doelstelling: 2 parkeervoorzieningen,
autoluwe binnenstad, fietsenstallingen bij belangrijke bestemmingen,
hoogwaardige OV naar TU, herinrichting Schoemakerstr.
DOP-nulmeting
1999: Nog niets gerealiseerd.
In 2002:
Parkeervoorzieningen:
-
Phoenixgarage is gereed (2001)
-
bewonersparkeren op Overlaadstation (naast station NS) is in aanleg.
-
parkeergarage Zuidpoort is in aanbouw (800 bezoekersvakken). Openstelling is gepland in november 2004.
Autoluwe binnenstad:
- de autoluwe binnenstad is gereed. De inrichting
is voltooid en de pollers zijn in bedrijf. De structurele storingen zijn
verholpen.
Fietsparkeren:
- in 2002 zijn ongeveer 300 extra fietsenklemmen
geplaatst.
Openbaar vervoer:
- er is nog geen hoogwaardig openbaar vervoer naar
de TU-wijk. De vervoersvraag is aanwezig maar de financiering blijkt een groot probleem (lijn 19).
Herinrichting Schoemakerstraat:
- februari 2002 opdracht
versterkt tot reconstructie kruising Schoemakerstraat / Delftechpark.
Werkzaamheden in 2002 afgerond.
Conclusie: op koers.
18. Verkeersslachtoffers:
DOP-doelstelling: <200.
DOP-nulmeting 1996: 272.
In 2002: Het aantal slachtoffers is
gemiddeld over 3 jaren om de effecten van een bijvoorbeeld een zachte winter te
dempen. Het 3 jarig-gemiddelde geeft een beter beeld van de trend in
verkeersveiligheid dan de jaarcijfers. Uit de cijfers blijkt dan eind jaren 90
een flinke reductie van het aantal slachtoffers is bereikt maar dat sindsdien de situatie stabiel is.
Gemiddeld
aantal verkeersslachtoffers en schade-ongevallen per 3 jaar |
||||
periode |
dodelijk |
letsel |
schade |
totaal |
1993 tot 1995 |
4 |
264 |
1233 |
1502 |
1994 tot 1996 |
3 |
275 |
1256 |
1535 |
1995 tot 1997 |
2 |
253 |
1257 |
1512 |
1996 tot 1998 |
1 |
218 |
1271 |
1490 |
1997 tot 1999 |
2 |
198 |
1077 |
1277 |
1998 tot 2000 |
3 |
199 |
1108 |
1309 |
1999 tot 2001 |
4 |
195 |
1042 |
1242 |
2000 tot 2002 |
5 |
193 |
1130 |
1329 |
Bron: Verkeersongevallenregistratie; Veras-gegevens
Delft (2002 aantal slachtoffers is geschat op basis van het wel bekende
aantal ongevallen met letsel en dodelijke afloop) |
Conclusie: op koers.
Themaprogramma
Leefbaarheid
19. Tevredenheid Voorhof/Wippolder:
DOP-doelstelling: verschil
Voorhof+Wippolder t.o.v. rest van de stad halveren.
DOP-nulmeting
1999: 12%.
In 2000: 6%.
In 2001: 6%.
In 2002: 5%.
Conclusie: doelstelling gehaald.
20. Sociaal isolement:
DOP-doelstelling: netwerk
in elk van 7 wijken.
DOP-nulmeting 1999: beleid in ontwikkeling.
In 2001: wijksteunpunten sociaal isolement
(project Druit) in Buitenhof, Voorhof en Tanthof gerealiseerd.
In 2002: voorbereidingen gestart
uitbreiden wijksteunpunten sociaal isolement in Hof van Delft en Wippolder.
Ontwikkeling: resterende 2 wijksteunpunten
sociaal isolement.
Conclusie: op koers.
21. Zelfredzaamheid
burgers (dak-/thuislozen):
DOP-doelstelling: 90% in beeld, 80% daarvan
opgevangen in instellingen, 75% hiervan woont daarna zelfstandig.
DOP-nulmeting
1999: 90% dak-/thuislozen in beeld via opvanginstellingen. Circa 60% van hen vindt een zelfstandige
woonvorm.
In 2002: 70% in beeld, 60% opgevangen, 75%
heeft (naar schatting) ιιn of andere woonvorm gevonden.
Ontwikkeling: in samenwerking met
opvanginstellingen wordt gestart met een uniform registratieformulier om beter
inzicht te verkrijgen in de (steeds wisselende groep) personen die zich melden
voor opvang.
Conclusie: op koers.
22. Minderheden:
DOP-doelstelling: min. 90% voelt zich thuis,
min. 95% van VVTVers wordt begeleid, min. 95% AMAs volgt onderwijs.
DOP-nulmeting
1999: 90% wordt begeleid, 75% AMAs volgt onderwijs.
In 2002: 80% voelt zich thuis (volgens
meting in 2000); 100% nieuwkomers wordt maatschappelijk begeleid en volgt
onderwijs; 100% AMAs volgt onderwijs.
Ontwikkeling: volgende meting naar thuis voelen
nieuwkomers is in 2004.
Conclusie: op koers.
23. Buurtaccomodaties:
DOP-doelstelling: 4
buurtaccomodaties en min. 2 jongerenvoorz.
DOP-nulmeting 1999: Nog niets gerealiseerd.
In 2002: buurtaccomodaties Westerkwartier
gereed. Jongerenvoorziening Wippolder gereed.
In ontwikkeling: opening Sranti, bouw
buurtaccommodatie Poptahof en planvorming Tanthof en jongerenaccommodatie
Kuyperwijk (Vermeertoren).
Conclusie: op koers.
24. Vensterschool/
brede school:
DOP-doelstelling: in elk
van 7 wijken gerealiseerd programma.
DOP-nulmeting 1999: beleid in ontwikkeling.
In 2001: programma in Voorhof en Buitenhof
gerealiseerd.
In 2002: meerder functies in ιιn gebouw
gerealiseerd in Wippolder(C.Musius) en Hof van Delft(Omnibus),
Voorhof(Egelantier).
In ontwikkeling: In voorbereiding/uitvoering
in Vrijenban(Vrijenban), Binnenstad(J.Vermeersch.+Delftse schoolver.),
Voorhof(JPThijssesch.+Buurtcentr. Poptahof), Buitenhof(Horizon).
M.i.v. schooljaar 2003-2004 Brede schoolprogramma in
Vrijenban en Tanthof.
Conclusie: op koers.
25. Sport- en
spelmogelijkheden:
DOP-doelstelling: min. 1,5 speelplek per 100
0-9 jarigen, min. 78 voorzieningen voor 10-19 jarigen, inspraak
belanghebbenden, voldoen Europese veiligheidsnorm.
DOP-Nulmeting
1999: gemiddeld 2 speelplekken op 100 0-9 jarigen, 72 voor 10- 19
jarigen. Bij latere besluitvorming is terugbrengen speelplekken 0-9 jarigen geschrapt.
In 2001: voor 10-19 jarigen skatebaan
Mozartln (halfpipe) gerealiseerd.
In 2002: speelplekken voor 100 0-9 jarigen
1,73; voor 10-19 jarigen skatepark Prov.weg met 7 skatetoestellen aangelegd.
Totaal 79 voorzieningen voor 10-19 jarigen.
In ontwikkeling: realisatie trapveld
Wippolder; gereed najaar 2003. In 4e kwartaal 2003 voldoen alle
speelplekken aan Europese Veiligheidsnorm.
Conclusie: op koers. Doelstelling 0-9
jarigen, 10-19 jarigen en inspraak gehaald.
26. Criminaliteit:
DOP-doelstelling: op
ranglijst misdrijven >nr. 40 en ranglijst geweldsdelicten >nr. 33.
Werkdoelstelling: per
01-01-2005 is het aantal misdrijven in Delft gelijk aan of minder dan de
nulmeting 1996 (7.533 misdrijven)
DOP-nulmeting
1999: resp. nr. 40 en nr. 33.
Ontwikkeling:
1997
7.963
1998
7.789
1999
8.409
2000
8.922
2001
10.242
2002
9.136
Conclusie: op koers onder voorbehoud dat de
ingezette daling kan worden vastgehouden.
27. Kinderopvang:
DOP-doelstelling: 40% hele
dagopvang, 15% buitenschoolse opvang en min 400 extra plaatsen
buitensch.opvang.
DOP-nulmeting
1999: 36% hele dagopv., 13% buitenschoolse opv., 288 buitenschoolse
opv.
In 2001: 45% hele
dagopvang, 10% buitensch.opv., 310 plaatsen buitensch.opv.
In 2002: 72,8% hele dagopvang; 13,4% buitenschoolse
opvang; 406 extra kindsplaatsen buitenschoolse opvang gerealiseerd
Conclusie: op koers.
Bijlage 2: Overzicht ISV-doelstellingen
|
Nr. |
Programma |
Onderwerp |
Gewenst effect |
Meetbare doelstelling |
|
1 |
Economie |
Aantal arbeidsplaatsen |
Stijging |
10% meer stijging of 1/3 minder daling dan landelijk |
|
2 |
Economie |
Woon- werk balans |
Evenwicht |
Schommelen rond 1:1 |
|
3 |
Economie |
Uitkeringsger. en werklozen |
Zo laag mogelijk % |
Terugdringen % DMZ-uitk.ger. in fase 4 met 20% |
|
4 |
Economie |
Toerisme |
Stijging |
15% stijging bezoeken en 10% stijging overnachtingen |
|
5 |
Wonen |
Woningen huur- en koopsector |
Betere differentiatie |
Stijging aandeel koop+ dure huur tot 40% door stadswon. |
|
6 |
Wonen |
Woningen voor senioren |
Stijging |
150 extra won. met zorgaanbod waarvan 2/3 goedkoop |
|
7 |
Wonen |
Opplussen van woningen |
Stijging |
Min. 2000 opgepluste woningen obv seniorenscore |
|
8 |
Wonen |
Grondgebonden woningen |
Stijging |
Min. 200 extra grondgebonden woningen |
|
9 |
Wonen |
Monumenten |
Instandhouding |
Verbetering min. 100 gem. en min. 20 Rijksmonumenten |
|
10 |
Duurzaamheid |
Riolen en oppervlaktewater |
Optimalisering |
Min. 55% afgekoppeld, 25% minder overstorten, herstr. |
|
|
|
|
|
min. 2 deelsyst., waterkwal. gem. ca 3, min. 15%
natuurvr. oevers |
|
11 |
Duurzaamheid |
Bodemsanering |
Zo min mogelijk stagnatie |
Ernstig + urgent: Min. 3 bodemsaneringen;
onderzoeksprogramma; |
|
|
|
|
|
Raamsaneringsplan |
|
12 |
Duurzaamheid |
Geluidsbelasting woningen |
Vermindering |
Min. 90 woningen geluidssaneren |
|
13 |
Duurzaamheid |
Afvalbeleid |
Optimalisering |
GFT 90% zuiver; min. 5 retourettes; stabilisatie
hoeveelh. te verbr. |
|
|
|
|
|
afval; min. 500 ondergrondse afvalcontainers |
|
14 |
Duurzaamheid |
Energiebesparing |
Optimalisering |
Min. 30% in min. 2000 best. won.; min. 3% lokale
energieopwekk. |
|
15 |
Mobiliteit |
Gebruik OV, fiets en auto |
Stijging resp. daling |
Gebruik auto t.o.v. landelijk: Max. 75% of min. 25% extra
daling |
|
16 |
Mobiliteit |
Autoverkeer op hoofdroutes |
Concentratie |
Min. 50% als verblijfsgebied aangew.+ingericht; bep.
doorg. fie in min. 4 wegvakken |
|
17 |
Mobiliteit |
Bereikbaarheid econ. activit. |
Waarborging |
Min. 2 geconc. parkeervoorz. en 50% autoluwe binnenstad;
voldoende stallingsvoorz. |
|
|
|
|
|
voor fietsers bij bel. best.; hoogw. OV naar TU; herinr.
Schoemakerstr./ Delftech. |
|
18 |
Mobiliteit |
Aantal verkeersslachtoffers |
Afname |
max. 200 verkeersslachtoffers |
|
19 |
Leefbaarheid |
Tevredenheid over de wijk |
Zo hoog mogelijk |
Voorhof en Wippolder samen: halvering verschil tov. rest
van Delft |
|
20 |
Leefbaarheid |
Sociaal isolement in wijken |
Zo laag mogelijk |
In elk van de 7 wijken een netwerk ingericht tbv signalering
+ passend aanbod |
|
21 |
Leefbaarheid |
Zelfredzaamheid burgers |
Zo hoog mogelijk |
Dak/thuislozen: 90% in beeld; min. 80% opgevangen; min.
75% gehuisvest |
|
22 |
|
|
|
Minderheden: min. 90% voelt zich thuis, min. 95%
begeleid, min. 95% volgt onderw. |
|
23 |
Leefbaarheid |
(Gebruik van) buurtaccommodaties |
Zo hoog mogelijk |
Min. 4 buurtaccommodaties en min. 2 permanente
jongerenvoorzieningen |
|
24 |
Leefbaarheid |
Venstersch./ brede school concept |
Invoering |
In elk van de 7 wijken een gerealiseerd programma |
|
25 |
Leefbaarheid |
Sport- en spelmogelijkh. in wijken |
Optimalisering |
Min. 1,5 speelplek per 100 0-9 jarigen; min. 78 voor
10-19 jarigen; wijkoverleg; |
|
|
|
|
|
min. Europese veiligheidsnorm |
|
26 |
Leefbaarheid |
Criminaliteit |
Zo laag mogelijk |
Ranglijst gem.: nr. 40 of lager voor misdrijven en nr. 33
of lager voor geweldsdelicten |
|
27 |
Leefbaarheid |
Aanbod kinderopvangvoorz. |
Differentiatie/afstemming |
40% kan gebruik m. v. hele dagopv. + 15% v. b.s.o.; min.
400 extra plaatsen b.s.o. |
Bijlage
3: ISV monitor 2002: procesformat
Totaaloverzicht procesformat ISV monitor 2002
Overzicht voortgang per project
Blad 1 van 3
Overzicht voortgang per project
Blad 2 van 3
Overzicht voortgang per project
Blad 3 van 3
Colofon
Uitgave Gemeente
Delft,
Cluster Wijk-
en Stadszaken
Sector
Wijkzaken en Projecten
Vakteam
Projecten
september-
december 2003
Realisatie Gemeente
Delft (binnenwerk), Klats Publiciteit, Delft (kaft)
Druk Combiwerk,
Delft
Oplage 100
stuks
Informatie Wijkzaken
en Projecten,
P.A.M. (Peter)
de Jong
tel. (015) 2602508, 2602774
bezoekadres:
Barbarasteeg 2, Delft
postadres:
Postbus 340, 2600 AH Delft
emailadres: pdjong@delft.nl
site: www.gemeentedelft.info
Copyright
Gemeente Delft
[1]
Belanghebbenden worden in de
gelegenheid gesteld tijdens de ter visie-legging schriftelijk te reageren, dan wel te verzoeken om een nadere
mondelinge toelichting.
[2] Aanname hierbij is wel dat de zgn.
Wbb-gelden (ca 5,9 mln. voor
de periode t/m 2004) worden overgedragen door de provincie en alsnog in het
ISV-fonds gestort kunnen worden. De Provincie heeft tot nu toe slechts ca 3,2
mln. toegezegd, maar Delft heeft bezwaar gemaakt. Om geen rem te zetten op de
lopende projecten is in deze raming is opnieuw uitgegaan van de laatste
herijking (medio 2002). Dit wordt als risico voor de raming erkend.
[3] Voor een opsomming van de DOP/ISV doelstellingen zie bijlage 2.