november 2003

 

 

 

 

Productafspraken 2004
 
 
 
Brede Welzijnsorganisatie Delft
 
 
 
 

Inhoudsopgave

 

 

 

Voorwoord. 3

Het kader voor 2004. 3

Integratie en participatie. 4

Accommodaties. 5

Verbreding. 5

Gesubsidieerde medewerkers. 6

Formatie sociaal cultureel werk, opbouwwerk en organisatorisch werk. 6

Formatie jongerenwerk. 7

Productbegroting. 8

Rapportage. 9

De Accenten in het werk per wijk en functie. 10

Vrijenban. 10

Wippolder 11

Hof van Delft 13

Buitenhof 14

Voorhof 15

Tanthof 16

Stedelijk buurtwerk. 17

Ondersteuning Vrijwilligerswerk. 21

Migrantenopbouwwerk. 23

Vrouwenopbouwwerk. 24

D’Ruit 25

Overige producten. 26

 

 


 

Voorwoord

 

De Brede Welzijnsorganisatie Delft ontwikkelt zich gestaag verder tot de stedelijke partner van de gemeente die effectief bijdraagt aan het bereiken van de gemeentelijke welzijnsdoelstellingen. Dat had de gemeente immers op het oog in de nota Knopen in de wijken uit 1999. De versnippering wordt tegengegaan, de samenhang vergroot. De verkokering afgebroken en flexibele inzet mogelijk gemaakt. De activiteiten en projecten veranderen geleidelijk van accommodatiegebonden naar wijkgebonden. De vraag en de behoefte sturen het werk in de stad en in de wijken en buurten. Daarnaast krijgt ook de modernisering van de bedrijfsvoering de benodigde aandacht

Kortom, de nieuwe door de gemeente gewenste professioneel gestuurde organisatie krijgt steeds meer vorm.

 

 


Het kader voor 2004

 

In 2004 zal de BWD zich met name richten op de verdere kwaliteitsverbetering van zowel de inhoudelijke uitvoering van het welzijnswerk als de bedrijfsvoering van de organisatie. Wat betreft de inhoud zal er gestuurd worden op innovatieve activiteiten in alle functies van de BWD. De samenleving verandert en daarmee ook het welzijnswerk. De nadruk in het werk verschuift van collectiviteit naar het individu, van doelgroepdenken naar maatwerk, van vast aanbod naar flexibiliteit.

De medewerkers zullen toegerust moeten zijn om de veranderingen mee te maken en waar mogelijk mee te sturen. Deskundigheidsbevordering door middel van cursussen, conferenties en netwerkbijeenkomsten wordt verder gestimuleerd.

In de afgelopen twee jaar zijn de activiteiten in het jongerenwerk niet meer alleen gericht op de accommodaties. Er zijn meer stedelijke, eenmalige activiteiten gekomen die direct gericht zijn op een vraag van de jongeren. Het aanbod in de jongerencentra zal in 2004 verschuiven van een aanbod dat voornamelijk gericht is op ontspanning naar een aanbod van recreatieve, ontspannende activiteiten met een mix van beweging, voorlichting, cultuur en vorming.

 

In het kader van de bedrijfsvoering zal de aandacht met name gericht zijn op een verdere versteviging van het personeelsbeleid. Na de invoering van het nieuwe functieloongebouw, zal in 2004 de nadruk komen te liggen op de invoering van een personeelsinformatiesysteem en de realisering van het Handboek voor de medewerkers, waarin alle in de organisatie geldende regelingen, procedures en protocollen zijn opgenomen.

Eind 2003 heeft de BWD een registratiesysteem ingevoerd, waarmee de prestaties van de organisatie kunnen worden gevolgd. Daarbij worden de prestatiecriteria van Verdiwel gehanteerd. Inzicht wordt verkregen in aantallen activiteiten, aantallen deelnemers en de tevredenheid van de deelnemers.

 

De BWD hecht aan een goede, maar ook heldere werkrelatie met de gemeente. Het betreft ons inziens een partnerschap van opdrachtgever en opdrachtnemer, waarbij de opdrachtgever het WAT formuleert en de opdrachtnemer het HOE aanbiedt. Over dat HOE gaan beiden in gesprek om vervolgens daarover samen afspraken te maken.

In de huidige praktijk komt het voor dat de gemeente bepaalt hoe een welzijnsdoelstelling gerealiseerd moet worden, soms tot in detail.

De BWD is blij dat de gedachtewisseling op dit punt is gestart. Zij gaat ervan uit dat die leidt tot een rolverdeling die recht doet aan ieders verantwoordelijkheid en kwaliteit.

 

Integratie en participatie

Het werk van de BWD is in principe gericht op alle inwoners van de stad, maar specifiek op die inwoners die een steuntje kunnen gebruiken om maatschappelijk te kunnen participeren.

Soms blijkt dat de inspanningen om bepaalde groepen te bereiken onvoldoende resultaat hebben. Voorbeeld: het migrantenopbouwwerk richt zich op de ondersteuning van de migrantenorganisaties. Maar daarmee worden niet alle migranten bereikt en vindt er nauwelijks interactie plaats tussen de diverse in Delft aanwezige culturen. Daarvoor zijn andere instrumenten nodig. Het sociaal cultureel werk in de wijken kan daarin een goede rol vervullen. Betrokkenheid bij het reilen en zeilen van de buurthuizen en deelname aan de activiteiten kunnen bijdragen aan integratie in en participatie aan de Delftse samenleving.

Dat vereist een actieve instelling van zowel bestuurders en programmeurs van de accommodaties.

Het sociaal cultureel werk zal zich in 2004 inzetten om de bestaande activiteiten toegankelijker te maken voor migranten. In kaart zal worden gebracht welke activiteiten en projecten een bijdrage kunnen leveren aan integratie en participatie. Daartoe zullen ook de andere functies binnen de BWD samenwerken met de sociaal cultureel werkers in de wijken.  Intern zullen per wijk afspraken gemaakt worden over de (eventuele extra) inzet op dit gebied.

Resultaat zal zijn dat  per wijk nieuwe activiteiten en projecten georganiseerd worden die integratie en participatie bevorderen. Daarbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van opgedane ervaringen in andere wijken of steden. Dit alles geschiedt binnen de bestaande formatie in het sociaal cultureel werk.

 

Wat betreft het aanbrengen van samenhang tussen de verschillende bestaande projecten van gemeente en BWD op het gebied van integratie, wacht de BWD het aangekondigde initiatief van de gemeente af. Het betreft hier onder meer de projecten D’Ruit en Bezoekvrouwen van de BWD en DUIT en CPO van de gemeente.

 

Afspraken:

-          BWD brengt huidige activiteiten in kaart die een bijdrage kunnen leveren aan integratie en participatie

-          BWD maakt intern per wijk afspraken over de inzet op dit gebied

-          BWD werkt mee aan gemeentelijk initiatief tot een aanbrengen van samenhang tussen de vele projecten op het gebied van integratie en participatie

 

Accommodaties

De BWD is beheerder, gebruiker en programmeur van de meest jongerenaccommodaties. De gemeente heeft onlangs aangegeven dat zij in de richting wil sturen dat ook alle buurt- en wijkaccommodaties beheerd, gebruikt en geprogrammeerd zullen worden door de BWD. De BWD juicht dat toe. Op dit moment is de BWD verantwoordelijk voor het werkgeverschap en de kwaliteit van de agogische medewerkers en beheerders. De buurthuisbesturen zijn verantwoordelijk voor het beheer en gebruik van de accommodatie en voor de programmering die door de BWD-medewerkers worden voorbereid en uitgevoerd. Dat er verandering komt in die onheldere verantwoordelijkheidsverdeling is een goede zaak.

In het komend jaar zal inzicht komen in de organisatorische en financiële gevolgen van die wijziging voor de BWD. Daarop zal overleg met de gemeente volgen.

De BWD is bij de genoemde verandering in verantwoordelijkheid uiteraard voor een heel groot deel afhankelijk van de vele vrijwilligers die zich inzetten voor een goed beheer en een goede voorbereiding en uitvoering van het activiteitenprogramma in de accommodaties. Per accommodatie zal daarom bezien worden welke structuur ingevoerd zal worden om die participatie in de toekomst te bestendigen. Daarbij kan gekozen worden uit enkele instrumenten. 

A. Per locatie kan er naar het model van een ondernemingsraad een platform gecreëerd worden waarbij invloed op programmering en intern beleid gewaarborgd worden. Deze raad heeft invloed op het gevoerde beleid door middel van instemmingsrecht en adviesrecht. Het kader waarin het  adviesrecht en instemming geldt kan per locatie in samenspraak bepaald worden. 

B. Er kan een activiteitenoverleg en een huisoverleg met bezoekers en vrijwilligers van het centrum georganiseerd worden. Dit overleg heeft de status van een klankbordgroep. Het beleid wordt vastgesteld door de BWD.

In 2004 zal deze participatie al vorm krijgen in de accommodaties die al zonder actief bestuur werken.

 

Wijkinformatiepunten

De BWD werkt mee aan de realisering van openstelling van wijkinformatiepunten. Die afspraak is in het verleden reeds gemaakt. De BWD vindt die informatiepunten een nuttige aanvulling op het voorzieningenniveau in de wijken. Er zullen echter duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over de inzet van gemeente resp. BWD en vooral ook over wie waarvoor verantwoordelijkheid draagt. Afhankelijk van die afspraken zal bepaald moeten worden of extra middelen beschikbaar moeten komen voor de inzet van de BWD.

 

Afspraken:

-          Per accommodatie wordt een participatiestructuur ontwikkeld en ingevoerd

-          Gemeente en BWD maken nadere afspraken over de inzet van de BWD per wijkinformatiepunt

 

Verbreding

In het verleden heeft de gemeente Delft aangegeven dat een eerstvolgende verbreding van de BWD zal moeten worden gezocht in een samenvoeging van de functies van Stichting Ouderenwerk Delft (SOD) en de BWD.

In 2003 hebben BWD en SOD elkaar gevonden in het gezamenlijk uitvoeren van een intergenerationeel project. Het project “De Buurt voor alle leeftijden” wordt in de komende jaren uitgevoerd in alle wijken van Delft, te beginnen in de wijk Wippolder.

Voor wat betreft de fusiemogelijkheden heeft overleg in januari 2003 tot twee opties geleid: volledige of gedeeltelijke integratie van beide organisaties. De tweede optie, integratie van BWD en SOD op een deel van de taken (ontmoeting en recreatie, vorming en educatie, sport en beweging) zou nader worden bekeken. Tegelijkertijd zou helder moeten worden of de SOD met een beperkt takenpakket (informatie en advies in het kader van wonen, zorg, welzijn en hulp- en dienstverlening) zelfstandig verder zou kunnen gaan dan wel geďntegreerd wordt in een nieuwe of bestaande instelling.

Uiteraard zal de BWD alert blijven op mogelijke samenwerking, maar dan vooral om dubbel werk of overlap te voorkomen op de bovengenoemde terreinen waarop beide organisaties werkzaam zijn. Voor het stimuleren van verdergaande vormen van samenwerking zal de gemeente in actie moeten komen.

 

Afspraken:

-          BWD is alert op mogelijke samenwerkingsprojecten

 

Gesubsidieerde medewerkers

De BWD maakt voor haar werk, conform de afspraak met de gemeente, gebruik van gesubsidieerde medewerkers (ID en WIW). De ID-medewerkers hebben een arbeidsovereenkomst met de BWD en krijgen een opleiding, persoonlijke begeleiding en een leer/werkplek aangeboden. Voor de WIW-medewerkers, vooral werkzaam als beheerders van accommodaties, levert de BWD een werkplek en werkbegeleiding; de overige zaken zijn een verantwoordelijkheid van hun werkgever, de Stichting Werkplan.

In het verleden zijn veel ID’ers doorgestroomd naar een baan binnen of buiten de organisatie. Ook in 2004 zal de BWD zich inspannen om die medewerkers die daarvoor geschikt zijn door te laten stromen naar een reguliere baan.

 

De verhouding tussen het aantal reguliere en gesubsidieerde medewerkers is een punt van aandacht in de organisatie. De keuze van gemeente en BWD om te professionaliseren en in te zetten op kwaliteitsverbetering (b.v. extra reguliere jongerenwerkers) én de omstandigheid dat het aantal ID-plaatsen afneemt, heeft op zich een positief effect de getalsverhouding in onze organisatie.

Maar, de keuze van de overheid om te snijden in de beschikbare budgetten voor deze werkgelegenheidsmaatregelen kan de BWD voor moeilijke keuzes plaatsen. De uitvoering van enkele afspraken, met name als het gaat om beheer van accommodaties, assistent-jongerenwerk en het project bezoekvrouwen, komen op de tocht te staan bij het ontstaan van vacatures binnen de ID-plaatsen. In zo’n geval zal de BWD dit inbrengen in het overleg tussen gemeente en BWD.

 

Afspraken:

-          BWD spant zich in om ID-medewerkers door te laten stromen naar een reguliere baan

-          BWD realiseert het beheer van alle accommodaties, mede met behulp van WIW-medewerkers

 

Formatie sociaal cultureel werk, opbouwwerk en organisatorisch werk

 

Wijk

 

SCW

vraag gemeente 

SCW

formatie BWD 

Opbouwwerk 

vraag

gemeente 

Opbouwwerk

formatie

BWD

Organisatorisch

werk  formatie

BWD

Vrijenban

16

16

16

16

28 

Wippolder

16

16

16

19

16 

Hof v Delft

32

31

16

16

50 

Voorhof

32

26

16

16

16 

Buitenhof

16

16

16

16

0   

Tanthof

16

16

16

16

16 

 

Bovenstaand overzicht geeft de formatie weer zoals einde 2003 aanwezig. In Voorhof zal begin 2004 nog extra formatie worden toegevoegd om het gewenste niveau te bereiken. De formatie opbouwwerk is conform de afspraken.

Overeengekomen is dat de BWD de beschikbare formatie aan organisatorisch werk (gemiddeld 16 uur per wijk) naar eigen inzicht stuurt naar de behoefte. Overigens is de BWD van mening is dat de  financiering gericht zou moeten zijn op 16 uur organisatorisch werk gemiddeld per accommodatie i.p.v. per wijk.

 

Opbouwwerk en wijkaanpak

Over de relatie tussen opbouwwerk en wijkaanpak het volgende.

Het opbouwwerk ondersteunt (groepen) mensen die iets aan hun woon- of leefsituatie willen verbeteren. De opbouwwerker helpt wijkbewoners om zich als groep te organiseren en samen actie te ondernemen.

In de wijkaanpak van de gemeente wordt het opbouwwerk als instrument ingezet om tot participatie te komen van de bewoners. Dat is een goede zaak. Ook is het een goede zaak dat wijkopbouwwerker en wijkcoördinator samenwerken in de voor de wijkaanpak ontwikkelde

consultatiemethodiek. Maar het is goed om elkaars rollen te blijven onderscheiden.

De opbouwwerker ondersteunt bewoners in hun belang en dat belang loopt niet altijd parallel met het belang van de gemeente. Daarnaast moet worden ingezien dat er in een “woon- en leefsituatie” ook nog andere zaken zijn die voor ondersteuning van een opbouwwerker in aanmerking komen dan de zaken die geregeld worden via de wijkaanpak. 

Dat pleit er ook voor om in de beschikbare uren van een opbouwwerker (16 formatie-uren per wijk) een onderscheid te (blijven) maken in een deel ten behoeve van de wijkaanpak en een deel voor de overige samenlevingsopbouw. De BWD stelt voor om die voorlopig vast te stellen op 12 uur wijkaanpak en 4 uur overig opbouwwerk. In de rapportages over 2004 zal inzicht worden verschaft welke activiteiten onder de noemer ‘overige samenlevingsopbouw’ zijn verricht.

 

Afspraken:

-          In de wijk Voorhof wordt nog formatie sociaal cultureel werk toegevoegd

-          De wijkopbouwwerkers besteden minimaal driekwart van hun beschikbare tijd aan ondersteuning van bewoners in de wijkaanpak

 

Formatie jongerenwerk

* De formatie ID-medewerkers is cursief weergegeven

 Wijk

 

Locatie

 

Formatie BWD

 

Wijk totaal Aanwezig

 

Jongeren-

werk

Tiener-werk

Meiden-werk 

Jongeren

opbouwwerk

Vrijenban

 

 

 

 

 

 

 

 

72 + 58 ID         

 

 

 

Viking

36 + 36

 

 

 

Bieslander

 

8

 

 

Delft Noord

16 + 22

 

 

 

Geerweg

 

12

 

 

Wippolder

 

 

 

 

 

 

4 

48 + 72 ID    

 

 

Muyskenln.

32 + 36

 

 

 

Buurthuis

 

12 + 36

 

 

Hof v Delft

 

 

 

 

30

 8

 

14

60

 

 

 

Kuyperwijk

 

 

 

 

Wending

 

 

8

 

Olof

 

 

 

 

Voorhof

 

 

 

 32

 8

 

 

47

 

 

Poptahof

 

 

 

 

Voorhof II

 

 

7

 

Buitenhof

 

 

 

 

 8

 

14

103 + 56 ID         

 

 

Mozartlaan

68 + 56

 

7

 

Fledderus

6

 

 

 

Tanthof

 

 

 

 

 8

 

 

78 + 32 ID    

 

 

Border

52 + 32

18

 

 

Buurthuis

 

 

 

 

Stedelijk

 

32

8

 

 

 

40

Totaal

 

 

448 +218 ID

De oorspronkelijke formatie voor het jongerenwerk, conform de nota Knopen in de wijken, bedroeg 9,64 fte. De gemeente heeft in 2003 extra budget beschikbaar gesteld tot een totale formatie van 11,31 fte. Eind 2003 is de bovenstaande formatie van 12,44 fte aanwezig binnen de BWD. In 2004 zal de formatie uitkomen op 14,64 fte (9,64 + 5).

 

De extra inzet is in 2003 al gerealiseerd in de vorm van uitbreiding van uren openstelling en het activiteitenaanbod in het project Mozartlaan, in de activiteiteninzet van tienerwerkers in de wijken Wippolder en Vrijenban (Heilige Land en Geerweggebied) en in uitbreiding van jongerenwerk in Tanthof (Border).

Bij een gelijke verdeling over de wijken betekent de formatie van 2004 een inzet van gemiddeld 81 uur per week per wijk. Daarnaast zijn er stedelijke jongerenwerkers, een ambulant jongerenwerker (taskforce) en ook nog de medewerkers in het jaarprogramma sport, spel en cultuur op straat.

De jongerenwerkers in de wijken werken in hoge mate locatiegericht. Dit heeft tot gevolg dat de inzetbaarheid van de jongerenwerkcapaciteit op plekken waar dit nodig is (flexibiliteit) niet altijd optimaal is.

 

De BWD wil de extra formatie-uren jongerenwerk niet vast inzetten in een bepaalde locatie, maar inzetten op specialismen. Met specialismen wordt bedoeld de specifieke kennis van een jongerenwerker t.a.v. voorlichting, creativiteit of activering en toeleiding. Ook valt te denken aan specialismen betreffende de acht leefgebieden: politie/justitie, sociale omgeving, werken, huisvesting, financiën, gezondheid, onderwijs en zinvolle vrijetijdsbesteding. De specialismen worden ingezet in de locaties c.q. de wijken, maar niet permanent in een bepaalde locatie of wijk.

Uiteraard zal deze formatieverruiming bijdragen tot een verbreding van de openstellingen van de jongerencentra, doch door in te zetten op specialismen in plaats van locatiegebonden formatie is het mogelijk verschillende voordelen te combineren, namelijk het maken van een kwaliteitsslag in het jongerenwerk en een grotere inzetflexibiliteit.

 

Dat zal als volgt geëffectueerd worden. De 2,2 nog in te vullen fte’s zullen ingezet worden ter versterking van het jongerenwerk in de wijken Wippolder, Hof van Delft en Voorhof. In de wijk Wippolder komt een uitbreiding van ca. 30 formatie-uren voor de verruiming van de openstelling en het activiteitenaanbod van het jongerencentrum aan de Muyskenlaan. In de wijk Hof van Delft zal de formatie worden uitgebreid met ca. 19 uur ten behoeve van met name de openstelling en activiteitenaanbod in de jongerenruimte in buurthuis De Wending. In de wijk Voorhof komt de uitbreiding van ca. 30 uur formatie ten goede aan de openstelling en activiteitenaanbod in de nog te openen jongerenruimte in de wijkaccommodatie Poptahof.

De nieuwe jongerenwerkers zullen geworven en geselecteerd worden op een bovengenoemd specialisme. De activiteiten die onder de noemer van dit specialisme georganiseerd worden kunnen buiten de reguliere (huidige) openstellingen van de centra vallen.

Voorbeeld: Een nieuwe jongerenwerker in de wijk Voorhof heeft voorlichting als specialisme.

Hij zal in Voorhof voorlichtingsactiviteiten organiseren die mogelijk buiten de reguliere openingstijden van het centrum vallen, dus een verbreding. Als deze werker zijn specialisme inzet in een andere wijk, bijvoorbeeld in Buitenhof, dan zou een andere jongerenwerker een ‘gewone’ inloopactiviteit in Voorhof kunnen verzorgen. Zo blijft de verbreding gehandhaafd.

 

Afspraken:

-          De extra formatie jongerenwerk wordt ingezet op specialismen

-          Met de uitbreiding wordt het jongerenwerk in Wippolder, Hof van Delft en Voorhof versterkt


Productbegroting

In de komende paragrafen wordt per wijk en stedelijke functie aangegeven waar de BWD de accenten legt c.q. welke afspraken worden gemaakt. Per onderdeel gaan de afspraken gepaard met een productbegroting, waarbij inzichtelijk is gemaakt wat de kosten zijn van de personele en materiële inzet van de BWD.

Uitgangspunt bij de berekeningen is de vraag van de gemeente. Voorbeeld: per wijk wordt voor 16 uur formatie aan sociaal cultureel werk in de begroting opgenomen, ook al heeft die werker in die bepaalde wijk een aanstelling van de BWD voor 20 uur formatie.

In dit stuk volgt per onderdeel de productbegroting in samengevatte vorm. De totale productbegroting is als bijlage toegevoegd.

 

De personeelskosten per wijk zijn als volgt  berekend:

-          16 uur sociaal cultureel werk

-          16 uur opbouwwerk

-          16 uur organisatorisch werk

-          81 uur jongerenwerk

-          4 x inleenvergoeding WIW voor beheer accommodaties

 

Het totaal aan fte’s is 3,58 per wijk. In Voorhof en Hof van Delft 4,03 fte omdat daar 32 uur sociaal cultureel werk wordt gevraagd.

 

Per product staan naast de personeelskosten ook de huisvestings-, organisatie- en eventuele activiteitenkosten vermeld. De overheadkosten, waarvan hieronder een totaaloverzicht, zijn vervolgens toegerekend aan alle producten. Op de producten is een 1,5 % toeslag berekend voor onvoorzien c.q. risico.

Hierbij moet worden aangetekend dat de huisvestingskosten van de medewerkers in de wijkaccommodaties niet ten laste komen van de BWD. Het werkbudget en de activiteitenkosten van het organisatorisch werk en het sociaal cultureel werk gaan via de begrotingen van de wijkaccommodaties.

 

Begroting Centraal Bureau

personeel

514.543

huisvesting

60.753

organisatie

60.900

totaal

636.196

 

Rapportage

Vóór 1 september 2004 zal de BWD verslag doen van het verloop van de activiteiten en de resultaten over het eerste halfjaar van 2004. Daarbij zullen knelpunten worden aangegeven, mogelijk oplossingen worden aangedragen en een prognose gegeven over het verloop in het tweede halfjaar.

 

Afspraken:

-          BWD levert voor 1 september 2004 een verslag over het verloop van de werkzaamheden


De Accenten in het werk per wijk en functie

 

Vrijenban

 

Wijkopbouwwerk

In het jaar 2003 heeft de wijkopbouwwerker in samenwerking met de wijkcoördinator gewerkt aan de ontwikkeling van een consultatiemethodiek betreffende de wijkaanpak. Deze consultatiemethodiek zal in 2004 toegepast worden. De ondersteuning en ontwikkeling van het bestuur voor het buurtgebouw in het Heilige Land, “Het Ooievaarsnest”, zal ook een accent zijn in de werkzaamheden van de wijkopbouwwerker in de wijk Vrijenban.

 

Sociaal cultureel werk

In buurtcentrum Delft Noord zal er in 2004 een wijkinformatiepunt gerealiseerd zijn. De wijk bekend maken met de mogelijkheden van deze voorziening zal een belangrijke taak zijn voor de sociaal cultureel werker van de wijk Vrijenban. Daarover worden met de gemeente nadere afspraken gemaakt.

Het activiteitenaanbod van het buurtcentrum voor de 50+-doelgroep loopt al enige tijd terug. Het aandeel 50+-bewoners in de wijk is echter aanzienlijk. De sociaal cultureel werker zal extra aandacht hebben voor de intensivering van de activiteiten voor deze doelgroep en zal de doelgroep actief betrekken bij de planvorming, voorbereiding en organisatie van activiteiten. 

 

Jongerenwerk / tienerwerk,

“De Viking”

De doelgroep van het jongerencentrum De Viking komt uit heel Delft. Het is een groep met een eigen cultuur en een specifieke activiteitenbehoefte. De jongerenwerker in dit centrum voldoet aan een specifiek profiel dat aansluit bij de aanpak van deze doelgroep. In 2004 zal er een activiteitenaanbod gerealiseerd worden dat aansluit bij de belevingswereld van deze doelgroep. 

“The North”

Een van de positieve kenmerken van het jongerenwerk in buurtcentrum Delft Noord is de doorstroming van de doelgroep in het jongerencentrum naar het buurthuis. De “oudere” jongeren stromen in het vrijwilligerskader van het jongerencentrum en maken zo plaats voor nieuwe jonge instroom. In de wijk rond de Brasserskade is er een grote groep tieners die kan deelnemen aan de activiteiten. Op deze groep zal extra inzet gepleegd worden.

De participatie van de jongeren zal in 2004 extra aandacht krijgen in de vorm van een activiteitencommissie.

Heilige Land

In 2004 zal er in de wijk “Heilige Land” een tienerruimte in gebruik worden genomen. De tienerwerker die hiervoor is aangesteld (8 uur netto per week) zal in samenspraak met de tieners van deze buurt een activiteitenprogramma voorbereiden en uitvoeren. Ook zal zij de inrichting van het tienercentrum in samenspraak met het bestuur van het centrum en de tieners ter hand nemen. Afspraken over de financiering moeten nog worden gemaakt.

Geerweg

In 2004 zal er begonnen worden met de bouw van een nieuw activiteitengebouw in de buurt, bekend onder de naam Geerweg.

De tienerwerker in dit gebied zal in samenspraak met de tieners ondersteuning bieden aan de realisering van dit project. Tot de totstandkoming van dit gebouw zal deze werker een alternatief activiteitenprogramma ontwerpen en realiseren.

Afspraken:

-          Ondersteuning bestuur buurtgebouw Ooievaarsnest

-          Uitbreiding activiteiten voor 50+-doelgroep

-          Extra inzet op tienerwerk in Delft Noord, Heilige Land en Geerweg

 

Productbegroting Vrijenban

personeel

166.594

huisvesting

16.860

organisatie

4.800

activiteiten

6.000

diversen

1.000

overhead

59.510

1,5%

3.821

totaal

258.585

 

 


Wippolder

 

Wijkopbouwwerk

De rol en positie met de daaraan gekoppelde werkzaamheden  van de wijkopbouwwerker en de wijkcoördinator zijn in 2003 onderwerp van gesprek geweest in het coördinatieoverleg tussen het vakteam wijkzaken van de gemeente en het opbouwwerkteam van de BWD. Wijkanalyses hebben geleid tot de wijkbarometer en er zijn verschillende methodieken ontwikkeld om wijkbewoners te betrekken bij de totstandkoming van de wijkaanpak. Aan de ontwikkeling van de  consultatiemethodiek zal ook in 2004 door de wijkopbouwwerker in samenwerking met de wijkcoördinator gewerkt worden.

Het  project “De straat maak je zelf” zal in het jaar 2004 een belangrijke plaats innemen. Het project heeft tot doel jong en oud inzicht te verschaffen in elkaars belevingswereld en, door middel van activiteiten in relatieopbouw, wederzijds begrip en onderlinge communicatie te realiseren en/of bevorderen. Het wordt een samenwerkingsproject van de Stichting Ouderenwerk Delft en de Brede Welzijnsorganisatie Delft. Vanuit de BWD zal de opbouwwerker van de wijk Wippolder, maar tevens ook de sociaal cultureel werker en het jongeren- en tienerwerk participeren ten behoeve van de realisatie van het project.

Uiteraard zal het wijkopbouwwerk, net als in voorgaande jaren, initiatieven vanuit de buurt ondersteunen en meehelpen realiseren, te denken valt hier aan  het organiseren van het wijktheater en de volkskerstzang.

 

Sociaal cultureel werk

Het ambulante aspect van het sociaal cultureel werk zal worden versterkt. De opstart van de activiteiten in het relatief nieuwe buurtcentrum is goed geslaagd. Dit geeft de sociaal cultureel werker meer ruimte de blik nu meer extern te richten. Het sociaal cultureel werk in de wijk Wippolder zal een meer outreachend karakter krijgen. Op deze manier kan het activiteitenprogramma van het buurthuis specifieker afgestemd worden op de wensen en behoefte van de buurtbewoners en de werker kan ook eventuele sociaal culturele activiteiten, die georganiseerd worden buiten het buurtcentrum, ondersteunen.

De werkzaamheden in het kader van het project “De straat maak je zelf” zullen ook ondersteund en begeleid worden door het sociaal cultureel werk. Themabijeenkomsten en groepsactiviteiten zullen onder andere in het buurthuis plaatsvinden en zullen mede onder begeleiding van de sociaal cultureel werker georganiseerd worden.

 

Jongerenwerk / tienerwerk

Het jongerencentrum aan de Muyskenlaan is een vol jaar in bedrijf. Het eerste jaar heeft een oriënterend karakter gehad. De doelgroep is duidelijk in beeld en er is hard gewerkt door de professionals om een goede relatie op te bouwen met de jongeren en tieners.

Deze relatie vormt de basis om in 2004 een kwalitatief verantwoord activiteitenaanbod te kunnen realiseren, naast het recreatieve aanbod zullen er ook informatieve, creatieve, culturele en sportieve activiteiten georganiseerd gaan worden.

Participatie van de jongeren zal extra aandacht krijgen in de vorm van een jongeren- activiteitencommissie. In 2004 zal door de jongerenwerker gewerkt worden aan de versterking van het vrijwilligerskader van het jongerencentrum.

De openstelling van het centrum zal een bredere doelstelling krijgen. Stonden de openstellingen van het centrum in 2003 vooral in het teken van de functie ontmoeting en recreatie, in 2004 zullen accentgroepen aandacht krijgen in de vorm van het organiseren van specifieke activiteiten voor meiden.

Het project “De straat maak je zelf” heeft betrekking op het totale sociaal culturele spectrum van de wijk. Het gaat om jong en oud. Dus zal het ook zijn weerslag krijgen in de uitvoering van het jongerenwerk in het centrum aan de Muyskenlaan.

De overlast van jongeren die in de wijk door buurtbewoners wordt ervaren zal aangepakt worden door de jongerenwerker. Zij zal mede in samenwerking met de “Taskforce” een adviserende en curatieve rol spelen in de aanpak van deze problematiek.

Het tienerwerk dat in 2003 opnieuw is opgestart in het buurtcentrum zal zich richten op het binnenhalen van een groep allochtone tieners in de wijk.  

 

Afspraken:

-          Project “De straat maak je zelf!” wordt uitgevoerd

-          Sociaal cultureel werk krijgt outreachend karakter

-          In jongerencentrum Muyskenlaan komt een vorm van participatie

-          Binnen groep jongeren meer aandacht voor meiden

-          Tienerwerk richt zich op bereiken allochtone tieners

 

Productbegroting Wippolder

personeel

166.594

huisvesting

10.500

organisatie

3.400

activiteiten

6.000

diversen

1.000

overhead

59.510

1,5%

3.705

totaal

250.709

 

 

 

 

 

 


Hof van Delft

 

Wijkopbouwwerk

Het plan voor de bouw van de Vermeertoren in de Kuyperwijk heeft tot veel commotie geleid onder de buurtbewoners. Initiatieven van buurtbewoners betreffende deze ontwikkeling worden ondersteund door de wijkopbouwwerker in de wijk Hof van Delft.

De wijkopbouwwerker zal in 2004 extra aandacht hebben voor de totstandkoming van een programma in het kader van de Brede School voor het voortgezet onderwijs in de wijk Westerkwartier. Dat gebeurt in samenwerking met het jongerenwerk vanuit buurthuis de Wending.

In 2003 hebben het wijkopbouwwerk en het jongeren(opbouw)werk de handen ineengeslagen om de problemen van een zogenaamde hanggroep in het “Olofparkje” aan te pakken. De aanpak van deze hanggroep zal ook in 2004 onder de aandacht blijven van beide opbouwwerkers.

 

Sociaal cultureel werk

In 2004 zullen de voorbereidingen voor de bouw van de zogenaamde Vermeertoren voortschrijden In deze toren zal ook het nieuwe buurcentrum een plaats krijgen. De ondersteuning van het buurthuisbestuur in deze voorbereidingen is een taak van de sociaal cultureel werker in Hof van Delft. De implementatie van de Tabakswet die vanaf 1 januari scherp gehandhaafd gaat worden, zal veel stof doen opwaaien bij de bezoekers van de buurtcentra in Delft en gezien de huidige situatie zeker in de wijk Hof van Delft. De uitleg en communicatie over deze regelgeving zal tot een accenttaak van de sociaal cultureel werker verworden.

Buurthuis Olof komt onder het bestuur van de BWD. De communicatie betreffende deze overgang naar de gebruikers van het buurthuis zal ook een taak zijn van de sociaal cultureel werker. Voor dit buurthuis zal een participatiestructuur worden opgezet.

De problematiek rond het alcoholgebruik in buurthuis de Wending is rijzend. In 2004 zal er in overleg met het bestuur gewerkt worden aan een mogelijke aanscherping van het buurthuisbeleid inzake deze problematiek.  

 

Jongerenwerk / tienerwerk

Het jongerenwerk in Buurthuis de Wending draait op een grote groep vrijwilligers die ondersteund worden door de jongerenwerker. De alcoholproblematiek in het buurthuis de Wending is ook in het jongerencentrum prominent aanwezig. De ontwikkeling, advisering  en voorbereiding voor de aanscherping van het alcoholbeleid in het buurthuis zal ook tot de taak van de jongerenwerker behoren.

Het scholierencafé in de Wending is in 2003 van start gegaan. De verdere ontwikkeling van deze activiteit zal in 2004 verder ter hand worden genomen door de jongerenwerker in de wijk Hof van Delft evenals de ontwikkeling van een programma in het kader van de Brede School voor het voortgezet onderwijs.

 

Afspraken:

-          Meewerken aan totstandkoming Brede Schoolprogramma Voortgezet Onderwijs

-          Goede overgang van en communicatie over bestuursverantwoordelijkheid buurtgebouw St. Olof naar BWD; opzetten participatiestructuur

-          Verdere ontwikkeling scholierencafé in De Wending

 

Productbegroting Hof van Delft

personeel

188.341

huisvesting

0

organisatie

0

activiteiten

4.500

diversen

1.000

overhead

66.990

1,5%

3.912

totaal

264.743

 

 


Buitenhof

 

Wijkopbouwwerk

In 2004 zullen de werkzaamheden in het kader van de wijkaanpak gecontinueerd worden.

Aandachtspunten in 2004 zullen zijn de ontwikkelingen rond de activiteitenvraag in het buurtgebouw van de JOVB Buitenhaven, de jeugdproblematiek rond de Eraflats en de aanpak van de overlast die wordt ervaren rond het jongerenwerk in Project Mozartlaan.

 

Sociaal cultureel werk

Het sociaal cultureel werk zal in 2004 het buurtwerk in buurthuis Fledderus intensief gaan ondersteunen. Ontwikkelingen om het gebouw te vergroten om de activiteitencapaciteit te vergroten zullen ondersteund worden door de sociaal cultureel werker in de wijk Buitenhof.

 

Jongerenwerk

Het jongerenwerk in Project Mozartlaan zal in 2004 verder versterkt worden. Deze versterking zal leiden tot een verdere verruiming van de  openstelling van het project. De verruiming van de openstelling zal onder andere op de middagen plaatsvinden zodat het tienerwerk extra aandacht zal krijgen. Het jongerenwerk en het opbouwwerk zullen in 2004 investeren in de communicatie met de bewoners in de omgeving van het centrum. Teneinde de overlast die momenteel door de omwonenden wordt ervaren tot een minimum te beperken. In 2004 zal er in samenwerking met “De nieuwe amateur” extra aandacht worden besteed aan de culturele component van de activiteitenprogrammering. In 2004 zal er tevens gewerkt worden aan de ontwikkeling van nieuwe invulling van de voormalige garage in het project.

 

Afspraken:

-          Intensivering ondersteuning buurthuis Fledderus

-          Tienerwerk op de middagen in project Mozartlaan

-          Investeren in communicatie met bewoners rond project Mozartlaan

 

Productbegroting Buitenhof

personeel

166.594

huisvesting

22.500

organisatie

7.550

activiteiten

6.000

diversen

1.000

overhead

59.510

1,5%

3.947

totaal

267.101

 

 


Voorhof

 

Wijkopbouwwerk

Naast de ontwikkeling van de consultatiemethodiek en de samenwerking daartoe met de wijkcoördinator zal het opbouwwerk extra aandacht geven aan de ontwikkeling van de wijk Poptahof. De opbouwwerker zal deelnemen aan het “beheerteam Poptahof”  bestaande uit de zgn. wijkprofessionals. Dit team signaleert nieuwe ontwikkelingen en behoeften van de wijkbewoners die mogelijk aanleiding geven tot het bijstellen van gemaakte afspraken over het woningbeheer.

 

Sociaal cultureel werk

De sociaal cultureel werker zal de aandacht vooral richten op de oplevering van de nieuwgebouwde multifunctionele wijkaccommodatie Poptahof en op de begeleiding van het huidige bestuur van de Stichting Wijkwerk Poptahof in de huidige overgangsfase.

De gemeente heeft de BWD gevraagd het professioneel beheer van de nieuwe accommodatie op zich te nemen.

Aandacht zal vooral gegeven worden aan de wijze waarop bewoners in de wijk zullen participeren in het toekomstig aanbod van het centrum. Gestreefd zal worden naar een zodanige vertegenwoordiging van de wijkbewoners, dat gesproken kan worden van een duidelijke afspiegeling van in de wijk.

 

Jongerenwerk / tienerwerk

Met de aanstelling van zowel een tiener- en jongerenwerker zullen beide werksoorten het komende jaar gecontinueerd en verder ontwikkeld worden. De nieuwe wijkaccommodatie in Poptahof zal ook een jongerenruimte huisvesten. De werker zal zijn aandacht vooral richten op de organisatie en ontwikkeling van het jongerenwerk waarbij participatie van jongeren centraal zal staan.

 

Afspraken:

-          Aandacht opbouwwerk richt zich met name op Poptahof

-          Opzetten beheer en participatievorm voor nieuwe wijkaccommodatie

-          Opzetten activiteitenprogramma en participatievorm voor jongeren(ruimte)

 
Productbegroting Voorhof

personeel

188.341

huisvesting

p.m.

organisatie

p.m.

activiteiten

6.000

diversen

1.000

overhead

66.990

1,5%

3.935

 

266.266

 

 

Tanthof

 

Wijkopbouwwerk

In Tanthof blijft de vraag om verbetering van de ontsluiting van de wijk de aandacht vragen van de wijkopbouwwerker. De daartoe opgezette belangengroep Sandinoweg zet zich in om de huidige problematiek van verkeersoverlast, verbetering van de doorstroming van het verkeer in de wijk en de verkeersonveiligheid in de wijk te verbeteren.

Daarnaast verleent de opbouwwerker steun aan de verdere opzet en verbreding van het Belangenplatform Tanthof.

 

Sociaal cultureel werk

Het sociaal cultureel werk vindt plaats in buurthuis “de Boerderij”, dat bestuurd wordt door de Stichting Wijkwerk Tanthof.

Het komende jaar zal het accent liggen op een verdere uitbouw van het aanbod op het gebied van sociaal cultureel werk. Onderzocht zal worden welke groepen behoefte hebben aan sociaal cultureel werk activiteiten. Daartoe zal samenwerking met overige disciplines en organisaties in de wijk gezocht worden en gestalte krijgen. 

Het komende jaar zal ook de nieuwbouw  van  de wijkaccommodatie de nodige aandacht vragen van de sociaal cultureel werker.

 

Jongerenwerk

Als de programmering van het jongerenwerk van “The Border” een onderdeel wordt van het werk van de BWD, zal ook het tienerwerk in die accommodatie worden ondergebracht. Daartoe zal een extra verdieping op het jongerencentrum worden gebouwd.

 

Afspraken:

Voorbereiding nieuwbouw wijkaccommodatie

 

Productbegroting Tanthof

personeel

166.594

huisvesting

16.860

organisatie

4.800

activiteiten

6.000

diversen

1.000

overhead

59.510

1,5%

3.821

totaal

258.585

 

 


Stedelijk buurtwerk

 

Hieronder valt de sportopbouwwerker. De overige uren in dit kader worden aangewend om het “teveel” aan organisatorisch medewerkers te dekken.

De sportopbouwwerker richt zich in 2004 vooral op de aansturing van het samenhangend jaarprogramma sport, spel en cultuur.

 

Productbegroting stedelijk buurtwerk

personeel

78.053

huisvesting

6.003

organisatie

6.710

activiteiten

0

diversen

0

overhead

29.091

1,5%

1.798

totaal

121.655

 

 


Stedelijk jongerenwerk

 

Jongerenparticipatie

De jongerenparticipatie is door de stedelijk jongerenwerker enthousiast ter hand genomen. De realisatie had een sterk stedelijk karakter. In 2004 zal ingezet worden en extra aandacht worden besteed om jongerenparticipatie in de wijken van Delft te intensiveren. Activiteiten op dit vlak zullen geďnitieerd en ontwikkeld worden vanuit de jongerencentra en op vindplaatsen in de wijken. 

Ook per jongerencentrum wordt de participatie vormgegeven.

Muyskenlaan. Hier komt een jongerenactiviteitenraad. Tweemaal per jaar zal er een audit plaatsvinden om de wensen en op- en aanmerkingen te inventariseren. De informatie uit deze audit wordt verwerkt in het ontwerp van het sociaal cultureel programma.

Project Mozartlaan. Het team van dit jongerencentrum houdt tweemaal per jaar een activiteitenvergadering waarin met de doelgroep wordt besproken waaruit het  activiteitenprogramma voor de aankomende periode moet bestaan. Daarnaast is er tweemaal per jaar een schriftelijke behoeftepeiling waaruit gegevens worden gegenereerd voor de invulling van het activiteitenprogramma.

De Viking.  De doelgroep van dit centrum beantwoordt aan een specifiek profiel waarbij de realisering van een commissie niet effectief is. De jongerenwerker peilt hier door middel van persoonlijke gesprekken de activiteitenbehoefte. Hiernaast heeft de Viking al sinds een aantal jaar vast terugkerende activiteiten die door de doelgroep als positief worden gekwalificeerd.

 

Jongereninformatie(punt)

De werkzaamheden op het gebeid van jongereninformatie die binnen de taakstelling van de BWD vallen zullen in 2004 verder geďntensiveerd worden. In 2004 wordt er veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal specifiek gericht op de bezoekers in de Delftse jongerencentra. Er zal er een werkvorm ontwikkeld worden om het thema normen en waarden bespreekbaar te maken onder de jongeren. Alcohol en drugs, geen nieuw thema doch niet minder actueel, komt aan de orde en ook het thema huisvesting zal behandeld worden. Het rookverbod dat conform de wetgeving wordt ingevoerd, zal bij de bezoekers de nodige stof doen opwaaien. Daarom zal ook dit behandeld worden in het kader van jongereninformatie(punt).

 

Afspraken:

-          Structuur voor participatie per jongerencentrum

-          Ontwikkeling van thema “Normen en waarden” in kader jongereninformatie

 

Productbegroting stedelijk jongerenwerk

personeel

55.673

huisvesting

3.807

organisatie

4.256

activiteiten

5.150

diversen

0

overhead

18.451

1,5%

1.310

totaal

88.647

Taskforce

De BWD levert een ambulant jongerenwerker die zal participeren in het “Taskforce project”.

Het “Taskforce project” heeft als organisatiestructuur de volgende elementen: het signaleringsoverleg, een coördinerend makelaar en een interventieteam.

Het signaleringsoverleg bestaat uit een brede vertegenwoordiging van maatschappelijke partners die jongeren in hun beleidsspectrum hebben. Vanuit deze verschillende disciplines kan een scan gemaakt worden waar er knelpunten zijn met jongeren in Delft.

Mochten er problemen zijn met groepen jongeren die overlastgevende problemen genereren in Delft, dan kan het interventieteam, bestaande uit politiefunctionarissen, een verslavingswerker vanuit Parnassia en een ambulant jongerenwerker in dienst bij de BWD, ingezet worden. Dit team kan een scan maken van zo’n groep, de problematiek van de groep in kaart brengen en eventueel groepsleden doorverwijzen naar jongerenwerk, hulpverlening of justitie.  

 

Afspraken:

-          BWD levert ambulant jongerenwerker in Taskforce

 

Productbegroting Tasforce

personeel

55.068

huisvesting

3.430

organisatie

3.834

activiteiten

0

diversen

1.000

overhead

16.623

1,5%

1.199

totaal

81.154

 

 

Jaarprogramma sport, spel en cultuur

De BWD heeft in 2003 een start gemaakt om in alle 7 Delftse wijken sport- en spelactiviteiten aan te bieden in de buitenruimtes, welzijnslocaties en sportverenigingen. De doelgroep is tieners en jongeren (10 t/m 24 jaar), zowel autochtoon als allochtoon.

Het bieden van een zinvolle vrijetijdsbesteding, kennismaken met verschillende sportvormen, stimuleren van meer beweging door jeugdigen, en oriëntatie op cultuur staan centraal.

Vanuit de diverse activiteiten komt er samenwerking en afstemming op wijkniveau. Flexibele inzet in het uitgangspunt.

In alle Delftse wijken, inclusief de Binnenstad, zal er een aanbod aan sport en spel zijn van gemiddeld 2 uur per week en van gemiddeld 1 uur per week aan culturele activiteiten.

Het aanbod sport, spel en cultuur van de BWD resulteert in een herkenbaar en samenhangend jaarprogramma, afgestemd op de wensen van de jongeren en op die van de samenwerkingspartners.

 

Afspraken:

-          In alle Delftse wijken een aanbod van gemiddeld 2 uur per week sport en spel en gemiddeld 1 uur per week aan culturele activiteiten

 

 

 

Productbegroting jaarprogramma sport, spel en cultuur

personeel

75.159

huisvesting

0

organisatie

0

activiteiten

31.239

diversen

0

overhead

29.090

1,5%

2.032

totaal

137.520

 

 

Individuele trajectbegeleiding (ITB), incl. Zakgeldproject

Dit betreft het ambulant werk in het kader van het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt voortijdig schoolverlaters. De BWD-functionaris monitort jongeren die niet in beeld zijn bij jeugdhulpverlening en onderwijs en zet met behulp van de ITB-methode een route uit die herinstroom op school of toeleiding naar werk als resultaat heeft. Nu de economische vooruitzichten minder rooskleurig zijn merkt de ITB functionaris dat er meer en meer werk aan de winkel is. Jongeren zijn als starters op de arbeidsmarkt een kwetsbare groep in een verslechterend economisch klimaat. Gezien de bovengeschetste perspectieven lijkt 2004 voor deze functionaris een intensief jaar te worden.

Over de voortgang van het Zakgeldproject moeten nog nadere afspraken worden gemaakt.

 

Afspraken:

-          Voortzetting van het werk zoals in 2003 uitgevoerd

 

Productbegroting Individuele trajectbegeleiding, incl. Zakgeldproject

personeel

43.494

huisvesting

0

organisatie

0

activiteiten

5.000

diversen

0

overhead

14.794

1,5%

949

totaal

64.237

 

 

Kinderwerk

In 2003 is onderzocht welke BWD-activiteiten opgenomen kunnen worden in het Brede Schoolprogramma voor het basisonderwijs. Dat bleek een zeer gering aantal activiteiten te zijn, met name omdat de BWD zich, vanuit de historie, in slechts zeer geringe mate richt op kinderen in de basisschoolleeftijd.

De gemeente stelt aan de BWD de vraag om te onderzoeken of er behoefte is aan een groter aanbod aan sociaal culturele activiteiten voor kinderen. Dat zal gedaan worden in het kader van een stageopdracht. Het onderzoek zal zich richten op de demografische gegevens, op de behoefte bij de doelgroep, de opvoeders en de maatschappelijke partners, op de vraag naar ondersteuning van speeltuintoezichthouders en vrijwilligers, op de methodiek en op gegevens over het kinderwerk elders in Nederland.

 

Afspraken:

-          Onderzoek (stageopdracht) naar behoefte sociaal culturele activiteiten

-          Na afronding onderzoek gesprek tussen gemeente en BWD over verdere stappen op grond van onderzoeksresultaten

 

 

Ondersteuning Vrijwilligerswerk

In 2004 levert het Bureau Vrijwilligerswerk van de BWD de dienstverlening zoals afgesproken in de gemeentelijke nota “Stimulering Vrijwilligerswerk 2003 en 2004”.

Naar aanleiding van de opgedane ervaring met betrekking tot de behoefte en daadwerkelijke vragen van de organisaties en instellingen in 2003 vinden hierin enkele verschuivingen plaats.

Dit betekent dat het Bureau Vrijwilligerswerk vanuit deelproject A (advies ondersteuning aan vrijwilligers en bestuurders) de volgende activiteiten inzet:

-          De vrijwilligersorganisaties zullen verder actief benaderd worden voor het houden van een accountgesprek. Daarnaast zullen adviesgesprekken plaatsvinden om organisaties te ondersteunen bij specifieke vragen over o.a. arbo-wetgeving en fondsenwerving.

-          Door onderzoek is inzicht gekregen in de trainings- en opleidingsbehoefte van vrijwilligersorganisaties. In 2004 wordt het aantal trainingen en het aanbod qua onderwerpen verder uitgebreid.

-          Het bureau ondersteunt de organisaties bij de werving van vrijwilligers. De vacaturebank brengt vraag naar en het aanbod van vrijwilligers bij elkaar.

-          De ervaringen met de digitale match van vrijwilligers en organisaties (“Freeflex”) noopt tot een kritische kijk met betrekking tot personele inzet in relatie tot het behaalde resultaat. 

-          Het aanbod om gebruik te maken van de faciliteiten van het bureau (Facilitair Bureau) wordt heroverwogen. Bezien wordt in welke vorm tegemoet kan worden gekomen aan de gebleken behoefte.

 

In het kader van deelproject B (waardering en imagoverbetering vrijwilligerswerk) worden opnieuw twee evenementen georganiseerd ter promotie van vrijwilligerswerk. Een zeer geslaagd evenement in het afgelopen jaar (“De vrijwillige straat”) zal in grote lijnen vergelijkbaar met 2003 worden uitgevoerd.

 

Deelproject C (“laaghangend fruitfonds”) zal, na het na het instellen van de commissie, leiden tot toekenningen van bijdragen uit het fonds. Het Bureau Vrijwilligerswerk heeft tot taak het fonds te promoten en te beheren.  

 

Sociale activering.

In het verleden heeft de BWD een rol vervuld in de sociale activering van zgn. fase 4 cliënten. Dit zijn bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Medewerkers van de BWD (Bureau Vrijwilligerswerk) hebben cliënten begeleid naar een vrijwilligersplek. Doel hiervan is deze cliënten maatschappelijk te laten participeren en het isolement te doorbreken, eventueel als een allereerste stap op weg naar betaald werk..

In de eerste helft van 2004 gaat het vakteam Activering en Inburgering van de gemeente in overleg met de BWD over de uitwerking van de rol van de BWD in een project “Integrerend Vrijwilligerswerk”. 

 

Afspraken:

-          Voortzetting van de afspraken, gemaakt in kader Tijdelijke Stimuleringsregeling Vrijwilligerswerk

 

 

Productbegroting Bureau Vrijwilligerswerk (conform begroting in kader TSV)

Sociale activering is in deze begroting nog niet opgenomen.

personeel

84.813

huisvesting

33.063

organisatie

17.250

activiteiten

40.000

baten

-15.000

overhead

28.380

1,5%

2.828

totaal

191.334

 


Migrantenopbouwwerk

 

Dit specifieke opbouwwerk zal zich het komende jaar vooral inzetten voor de versterking en participatie van de achterban van de migrantenorganisaties. Inzet zal gepleegd worden om participatie van allochtonen bij bestaande organisaties, zoals schoolbesturen, te bewerkstelligen.

De BWD constateert dat veel allochtone jongeren in toenemende mate deelnemen aan activiteiten in de jongerencentra in Delft. Om te kunnen spreken van multiculturele jongerencentra is echter overdreven. Ook op andere gebieden blijft de participatie achter. Daarom zal extra inzet gepleegd worden om de participatie van allochtone jongeren te bevorderen. Daarvoor is niet zozeer een aparte migrantenjongerenopbouwwerker nodig, maar (het overbrengen van) deskundigheid op het gebied van (allochtone) jongerencultuur, communicatie en participatie.             

De gemeente heeft voor dit doel een budget beschikbaar gesteld van € 30.000,- voor de duur van twee jaar. Met de gemeente zullen afspraken worden gemaakt over de prestaties die hier tegenover zal staan.

 

De Werkgroep Migranten Communicatie (WMC) wordt ondersteund door een opbouwwerker van de BWD. Die ondersteuning richt zich op de door de gemeente gewenste functies van de WMC: communicatieplatform van besturen van zelforganisaties, adviesplatform voor het gemeentelijk integratiebeleid, netwerkfunctie in de Delftse samenleving en kennisbron

 

Afspraken:

-          Inzet op versterking van de participatie van de achterban van migrantenorganisaties en van participatie van allochtonen in bestaande organisaties

-          Nadere afspraken maken met gemeente over inzet budget opbouwwerk voor migrantenjongeren

-          Ondersteuning WMC richt zich op de door de gemeente gewenste functies van WMC

 

 

Productbegroting migrantenopbouwwerk

 

personeel

43.818

huisvesting

6.675

organisatie

1.800

activiteiten

0

diversen

7.725

overhead

12.368

1,5%

1.086

sub totaal

73.472

migr.jong.opb.werk

30.000

totaal

103.472

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vrouwenopbouwwerk

 

Voor 2004 zal het accent in het vrouwenopbouwwerk nauwelijks wijzigen ten opzichte van 2003. Specifieke aandacht en ondersteuning zal uitgaan naar de mogelijke realisering van het Vrouw/Kind Centrum waar de gemeente onderzoek naar zal verrichten.

Het vrouwenopbouwwerk richt zich op zowel autochtone als allochtone vrouwen waarbij  ingezet wordt op versterking van het kader en verbetering van de samenwerking van diverse Delftse vrouwenorganisaties. Daarnaast zal het vrouwenopbouwwerk met genoemde organisaties themabijeenkomsten organiseren in het kader van emancipatie en integratie.

Ook het komende jaar zal veel inzet worden gepleegd bij de organisatie van de Internationale Vrouwendag op 8 maart. Daarbij zullen de bestaande contacten met de vrouwenorganisaties en andere Delftse organisaties verder worden uitgebouwd.

De bezoekvrouwen zetten, naast de ‘gewone’ activiteiten in 2004 het project “Ken je stad!” op. Dit is een middel om mogelijk sociaal isolement te doorbreken.

 

Afspraken:

-          Geen nadere afspraken

 

Productbegroting vrouwenopbouwwerk

personeel

58.360

huisvesting

22.250

organisatie

6.000

activiteiten

16.650

diversen

1.000

overhead

41.225

1,5%

2.182

totaal

147.667

 

 


D’Ruit

 

Het project D’ruit, ter bestrijding van sociaal isolement, zal de werkzaamheden in 2004 uitbreiden naar alle wijken van Delft. Dat wil zeggen dat de formatie wordt uitgebreid. In het sociale driehoeksoverleg zullen hieromtrent nadere afspraken gemaakt worden. De begroting is opgesteld op basis van een formatie van 2,5 fte. i.p.v. de huidige 1,5 fte.

Het project raakt in toenemende mate bekend bij huisartsen, woningcorporaties, wijkagenten en overige organisaties zodat veel verwijzingen naar de beide consulenten plaatsvinden. Ook komen veel verwijzingen binnen van buurtbewoners.

Aan de vormgeving van de samenhang met het bezoekvrouwenproject wordt reeds gewerkt.

Het project wordt ondersteund en begeleid door het sociaal driehoeksoverleg bestaande uit vertegenwoordigers van de gemeente, de Stichting Ouderenwerk Delft, Stichting Maatzorg en de BWD.

 

Afspraken:

-          Uitbreiding naar alle wijken van Delft; nader wordt bezien welke formatie daarvoor toereikend is

 

 

Productbegroting D’Ruit

Begrotingsvoorstel BWD, nog niet geaccordeerd door de gemeente.

personeel

122.625

huisvesting

13.350

organisatie

3.600

activiteiten

2.500

diversen

0

overhead

24.735

1,5%

2.502

totaal

169.312

 

 


Overige producten

 

Hieronder volgen enkele producten waarover nog nadere afspraken moeten worden gemaakt.

 

Zomerschool

Over de vormgeving van de Zomerschool 2004 zullen gemeente (programma Brede School) en BWD nadere afspraken maken.

 

Skate safe / skate fun

Brede schoolactiviteiten skate safe en skate fun worden in 2004 wederom aangeboden. De BWD zal op basis van de afspraken (18 juni 2003, kenmerk 03/020239) personele inzet leveren tegen € 15860 per kalenderjaar. Uitvoering zal in overleg geschieden met programmamakelaar sport. Over de periode voor de zomervakantie zijn reeds inhoudelijke uitvoeringsafspraken gemaakt. Over de periode na de zomervakantie worden de uitvoeringsafspraken nog gemaakt.

 

WhoZnext (Jongerenparticipatie)

Doel van dit project is stimuleren van jongerenparticipatie bij activiteiten in de woonomgeving, op school en bij de sportvereniging.

In 2003 is het eerste project uitgevoerd door middel van een cursus van de NISB en het organiseren van het SkateJam Delft op de skatebaan De Middenberm aan de Provinciale weg. De activiteit wordt in 2003 geëvalueerd.

Op basis van de evaluatie van het project en van de SkateJam worden betrokken jongeren begeleid om soortelijke en of andere activiteiten te organiseren in hun directe leefomgeving, op school en/of bij de sportvereniging. In 2004 worden sportverenigingen nadrukkelijk betrokken bij het project. De uitvoering is op basis van concrete afspraken tussen gemeente en BWD. Voor uitvoering van het project heeft de gemeente € 17.111 beschikbaar.

 

Verenigingsondersteuning sportsector

In de zomer van 2003 is in het kader van de gemeentelijke Sportvisie 2000 + 6 besloten om een sportloket te openen en een verenigingsondersteuner aan te trekken. De gemeente heeft de BWD gevraagd om deze functies uit te voeren, zo mogelijk binnen het Bureau Vrijwilligerswerk.

Het sportloket is een fysiek en digitaal punt voor de beantwoording van informatieve vragen over sportactiviteiten, -verenigingen en -beleid. De verenigingsondersteuner biedt begeleiding op maat door het verzorgen van themabijeenkomsten, workshops en cursussen. Prioriteit moet worden gegeven aan het stimuleren en helpen ontwikkelen van een actief jeugd- en jongerenbeleid binnen de Delftse sportverenigingen.

 

Activiteiten Oud & Nieuw

Zomeractiviteiten buurthuizen en jongerencentra

Beide functies worden nader besproken met de gemeente. Bezien wordt waarin het samenhangend jaarprogramma sport, spel en cultuur in dit kader kan voorzien. Over de dan nog ontbrekende zaken worden vervolgens nadere afspraken gemaakt.

 

 

Conversatiegroepen

De gemeente wil nog nadere afspraken maken met de BWD over een vervolg op dit project

 

Productbegroting conversatiegroepen

Begrotingsvoorstel BWD, nog niet geaccordeerd door de gemeente.

 

personeel

14.271

huisvesting

2.225

organisatie

600

activiteiten

1.500

diversen

0

overhead

4.123

1,5%

341

totaal

23.060

 

 

Technika 10

Technika 10 is een project dat zich richt op meisjes in de leeftijd van 10 tot 13 jaar. Doel is om bij deze meisjes een affiniteit met techniek te laten groeien voordat het ‘te laat’ is. De activiteiten vinden plaats in de buurthuizen van Delft.

De Technische Universiteit Delft heeft dit project tien jaar lang voor een belangrijk deel gefinancierd. Sinds 2003 is de bijdrage gehalveerd. Op dit moment wordt, in samenwerking met de gemeente Delft, getracht om uit het netwerk van werkgeversorganisaties andere financiers te werven.

 

Productbegroting Technika 10

personeel

13.592

huisvesting

0

organisatie

0

activiteiten

5.500

diversen

 

baten

-8.000

overhead

4.655

1,5%

236

totaal

15.983

 

 


Panel gehandicapten

Dit panel is, naast het panel Werk & Inkomen, een adviesorgaan van het college van B&W. Dit platform wordt sinds twee jaar ondersteund door een opbouwwerker van de BWD. Over de ondersteuning in 2004 zijn nog geen afspraken gemaakt.

 

Productbegroting Panel gehandicapten

Begrotingsvoorstel BWD, nog niet geaccordeerd door de gemeente.

personeel

11.429

huisvesting

700

organisatie

510

activiteiten

0

diversen

0

overhead

3.658

1,5%

244

totaal

16.541

 

 

 

 

 

Bijlage: Productbegroting BWD 2004