|
Formatie
sociaal cultureel werk, opbouwwerk en organisatorisch werk
De Accenten in het werk per wijk en
functie
Ondersteuning
Vrijwilligerswerk
De Brede Welzijnsorganisatie Delft ontwikkelt zich gestaag
verder tot de stedelijke partner van de gemeente die effectief bijdraagt aan
het bereiken van de gemeentelijke welzijnsdoelstellingen. Dat had de gemeente
immers op het oog in de nota Knopen in de wijken uit 1999. De versnippering
wordt tegengegaan, de samenhang vergroot. De verkokering afgebroken en
flexibele inzet mogelijk gemaakt. De activiteiten en projecten veranderen
geleidelijk van accommodatiegebonden naar wijkgebonden. De vraag en de behoefte
sturen het werk in de stad en in de wijken en buurten. Daarnaast krijgt ook de
modernisering van de bedrijfsvoering de benodigde aandacht
Kortom, de nieuwe door de gemeente gewenste professioneel
gestuurde organisatie krijgt steeds meer vorm.
In 2004 zal de BWD zich met name richten op de verdere
kwaliteitsverbetering van zowel de inhoudelijke uitvoering van het welzijnswerk
als de bedrijfsvoering van de organisatie. Wat betreft de inhoud zal er gestuurd
worden op innovatieve activiteiten in alle functies van de BWD. De samenleving
verandert en daarmee ook het welzijnswerk. De nadruk in het werk verschuift van
collectiviteit naar het individu, van doelgroepdenken naar maatwerk, van vast
aanbod naar flexibiliteit.
De medewerkers zullen toegerust moeten zijn om de
veranderingen mee te maken en waar mogelijk mee te sturen.
Deskundigheidsbevordering door middel van cursussen, conferenties en
netwerkbijeenkomsten wordt verder gestimuleerd.
In de afgelopen twee jaar zijn de activiteiten in het
jongerenwerk niet meer alleen gericht op de accommodaties. Er zijn meer
stedelijke, eenmalige activiteiten gekomen die direct gericht zijn op een vraag
van de jongeren. Het aanbod in de jongerencentra zal in 2004 verschuiven van
een aanbod dat voornamelijk gericht is op ontspanning naar een aanbod van
recreatieve, ontspannende activiteiten met een mix van beweging, voorlichting,
cultuur en vorming.
In het kader van de bedrijfsvoering zal de aandacht met name
gericht zijn op een verdere versteviging van het personeelsbeleid. Na de
invoering van het nieuwe functieloongebouw, zal in 2004 de nadruk komen te
liggen op de invoering van een personeelsinformatiesysteem en de realisering
van het Handboek voor de medewerkers, waarin alle in de organisatie geldende
regelingen, procedures en protocollen zijn opgenomen.
Eind 2003 heeft de BWD een registratiesysteem ingevoerd,
waarmee de prestaties van de organisatie kunnen worden gevolgd. Daarbij worden
de prestatiecriteria van Verdiwel gehanteerd. Inzicht wordt verkregen in
aantallen activiteiten, aantallen deelnemers en de tevredenheid van de
deelnemers.
De BWD hecht aan een goede, maar ook heldere werkrelatie met
de gemeente. Het betreft ons inziens een partnerschap van opdrachtgever en
opdrachtnemer, waarbij de opdrachtgever het WAT formuleert en de opdrachtnemer
het HOE aanbiedt. Over dat HOE gaan beiden in gesprek om vervolgens daarover
samen afspraken te maken.
In de huidige praktijk komt het voor dat de gemeente bepaalt
hoe een welzijnsdoelstelling gerealiseerd moet worden, soms tot in detail.
De BWD is blij dat de gedachtewisseling op dit punt is
gestart. Zij gaat ervan uit dat die leidt tot een rolverdeling die recht doet
aan ieders verantwoordelijkheid en kwaliteit.
Het werk van de BWD is in principe gericht op alle inwoners
van de stad, maar specifiek op die inwoners die een steuntje kunnen gebruiken
om maatschappelijk te kunnen participeren.
Soms blijkt dat de inspanningen om bepaalde groepen te
bereiken onvoldoende resultaat hebben. Voorbeeld: het migrantenopbouwwerk richt
zich op de ondersteuning van de migrantenorganisaties. Maar daarmee worden niet
alle migranten bereikt en vindt er nauwelijks interactie plaats tussen de
diverse in Delft aanwezige culturen. Daarvoor zijn andere instrumenten nodig.
Het sociaal cultureel werk in de wijken kan daarin een goede rol vervullen.
Betrokkenheid bij het reilen en zeilen van de buurthuizen en deelname aan de
activiteiten kunnen bijdragen aan integratie in en participatie aan de Delftse
samenleving.
Dat vereist een actieve instelling van zowel bestuurders en
programmeurs van de accommodaties.
Het sociaal cultureel werk zal zich in 2004 inzetten om de
bestaande activiteiten toegankelijker te maken voor migranten. In kaart zal
worden gebracht welke activiteiten en projecten een bijdrage kunnen leveren aan
integratie en participatie. Daartoe zullen ook de andere functies binnen de BWD
samenwerken met de sociaal cultureel werkers in de wijken. Intern zullen per wijk afspraken gemaakt
worden over de (eventuele extra) inzet op dit gebied.
Resultaat zal zijn dat
per wijk nieuwe activiteiten en projecten georganiseerd worden die
integratie en participatie bevorderen. Daarbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt
van opgedane ervaringen in andere wijken of steden. Dit alles geschiedt binnen
de bestaande formatie in het sociaal cultureel werk.
Wat betreft het aanbrengen van samenhang tussen de
verschillende bestaande projecten van gemeente en BWD op het gebied van
integratie, wacht de BWD het aangekondigde initiatief van de gemeente af. Het
betreft hier onder meer de projecten D’Ruit en Bezoekvrouwen van de BWD en DUIT
en CPO van de gemeente.
De BWD is beheerder, gebruiker en programmeur van de meest
jongerenaccommodaties. De gemeente heeft onlangs aangegeven dat zij in de
richting wil sturen dat ook alle buurt- en wijkaccommodaties beheerd, gebruikt
en geprogrammeerd zullen worden door de BWD. De BWD juicht dat toe. Op dit
moment is de BWD verantwoordelijk voor het werkgeverschap en de kwaliteit van
de agogische medewerkers en beheerders. De buurthuisbesturen zijn
verantwoordelijk voor het beheer en gebruik van de accommodatie en voor de
programmering die door de BWD-medewerkers worden voorbereid en uitgevoerd. Dat
er verandering komt in die onheldere verantwoordelijkheidsverdeling is een
goede zaak.
In het komend jaar zal inzicht komen in de organisatorische
en financiële gevolgen van die wijziging voor de BWD. Daarop zal overleg met de
gemeente volgen.
De BWD is bij de genoemde verandering in
verantwoordelijkheid uiteraard voor een heel groot deel afhankelijk van de vele
vrijwilligers die zich inzetten voor een goed beheer en een goede voorbereiding
en uitvoering van het activiteitenprogramma in de accommodaties. Per
accommodatie zal daarom bezien worden welke structuur ingevoerd zal worden om
die participatie in de toekomst te bestendigen. Daarbij kan gekozen worden uit
enkele instrumenten.
A. Per locatie kan er naar het model van een
ondernemingsraad een platform gecreëerd worden waarbij invloed op programmering
en intern beleid gewaarborgd worden. Deze raad heeft invloed op het gevoerde
beleid door middel van instemmingsrecht en adviesrecht. Het kader waarin
het adviesrecht en instemming geldt kan
per locatie in samenspraak bepaald worden.
B. Er kan een activiteitenoverleg en een huisoverleg met
bezoekers en vrijwilligers van het centrum georganiseerd worden. Dit overleg heeft
de status van een klankbordgroep. Het beleid wordt vastgesteld door de BWD.
In 2004 zal deze participatie al vorm krijgen in de
accommodaties die al zonder actief bestuur werken.
Wijkinformatiepunten
De BWD werkt mee aan de realisering van openstelling van
wijkinformatiepunten. Die afspraak is in het verleden reeds gemaakt. De BWD
vindt die informatiepunten een nuttige aanvulling op het voorzieningenniveau in
de wijken. Er zullen echter duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over de
inzet van gemeente resp. BWD en vooral ook over wie waarvoor
verantwoordelijkheid draagt. Afhankelijk van die afspraken zal bepaald moeten
worden of extra middelen beschikbaar moeten komen voor de inzet van de BWD.
Afspraken:
-
Per accommodatie wordt een participatiestructuur
ontwikkeld en ingevoerd
-
Gemeente en BWD maken nadere afspraken over de inzet
van de BWD per wijkinformatiepunt
In het verleden heeft de gemeente Delft aangegeven dat een
eerstvolgende verbreding van de BWD zal moeten worden gezocht in een
samenvoeging van de functies van Stichting Ouderenwerk Delft (SOD) en de BWD.
Wijk |
SCW vraag gemeente |
SCW formatie BWD |
Opbouwwerk vraag gemeente |
Opbouwwerk formatie BWD |
Organisatorisch werk
formatie BWD |
Vrijenban |
16 |
16 |
16 |
16 |
28 |
Wippolder |
16 |
16 |
16 |
19 |
16 |
Hof v Delft |
32 |
31 |
16 |
16 |
50 |
Voorhof |
32 |
26 |
16 |
16 |
16 |
Buitenhof |
16 |
16 |
16 |
16 |
0 |
Tanthof |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
Bovenstaand overzicht geeft de formatie weer zoals einde
2003 aanwezig. In Voorhof zal begin 2004 nog extra formatie worden toegevoegd
om het gewenste niveau te bereiken. De formatie opbouwwerk is conform de
afspraken.
Overeengekomen is dat de BWD de beschikbare formatie aan
organisatorisch werk (gemiddeld 16 uur per wijk) naar eigen inzicht stuurt naar
de behoefte. Overigens is de BWD van mening is dat de financiering gericht zou moeten zijn op 16 uur organisatorisch
werk gemiddeld per accommodatie i.p.v. per wijk.
Opbouwwerk en wijkaanpak
Over de relatie tussen opbouwwerk en wijkaanpak het
volgende.
Het opbouwwerk ondersteunt (groepen) mensen die iets aan hun
woon- of leefsituatie willen verbeteren. De opbouwwerker helpt wijkbewoners om
zich als groep te organiseren en samen actie te ondernemen.
In de wijkaanpak van de gemeente wordt het opbouwwerk als
instrument ingezet om tot participatie te komen van de bewoners. Dat is een
goede zaak. Ook is het een goede zaak dat wijkopbouwwerker en wijkcoördinator
samenwerken in de voor de wijkaanpak ontwikkelde
consultatiemethodiek. Maar het is goed om elkaars rollen te
blijven onderscheiden.
De opbouwwerker ondersteunt bewoners in hun belang en dat
belang loopt niet altijd parallel met het belang van de gemeente. Daarnaast
moet worden ingezien dat er in een “woon- en leefsituatie” ook nog andere zaken
zijn die voor ondersteuning van een opbouwwerker in aanmerking komen dan de
zaken die geregeld worden via de wijkaanpak.
Dat pleit er ook voor om in de beschikbare uren van een
opbouwwerker (16 formatie-uren per wijk) een onderscheid te (blijven) maken in
een deel ten behoeve van de wijkaanpak en een deel voor de overige
samenlevingsopbouw. De BWD stelt voor om die voorlopig vast te stellen op 12
uur wijkaanpak en 4 uur overig opbouwwerk. In de rapportages over 2004 zal
inzicht worden verschaft welke activiteiten onder de noemer ‘overige
samenlevingsopbouw’ zijn verricht.
Afspraken:
-
In de wijk Voorhof wordt nog formatie sociaal
cultureel werk toegevoegd
-
De wijkopbouwwerkers besteden minimaal driekwart van
hun beschikbare tijd aan ondersteuning van bewoners in de wijkaanpak
* De formatie ID-medewerkers is cursief weergegeven
Wijk |
Locatie |
Formatie BWD
|
Wijk totaal Aanwezig |
|||
Jongeren- werk |
Meiden-werk |
Jongeren opbouwwerk |
||||
Vrijenban |
|
|
|
|
|
72 + 58 ID |
Viking |
36 + 36 |
|
|
|
||
Bieslander |
|
8 |
|
|
||
Delft Noord |
16 + 22 |
|
|
|
||
Geerweg |
|
12 |
|
|
||
Wippolder |
|
|
|
|
4 |
48 + 72 ID
|
Muyskenln. |
32 + 36 |
|
|
|
||
Buurthuis |
|
12 + 36 |
|
|
||
Hof v Delft |
|
30 |
8 |
|
14 |
60 |
Kuyperwijk |
|
|
|
|
||
Wending |
|
|
8 |
|
||
Olof |
|
|
|
|
||
Voorhof |
|
32 |
8 |
|
|
47 |
Poptahof |
|
|
|
|
||
Voorhof II |
|
|
7 |
|
||
Buitenhof |
|
|
8 |
|
14 |
103 + 56 ID |
Mozartlaan |
|
7 |
|
|||
Fledderus |
6 |
|
|
|
||
Tanthof |
|
|
8 |
|
|
78 + 32 ID
|
Border |
52 + 32 |
18 |
|
|
||
Buurthuis |
|
|
|
|
||
Stedelijk |
32 8 |
|
|
|
40 |
|
Totaal |
|
448 +218 ID |
De jongerenwerkers in de wijken werken in hoge mate
locatiegericht. Dit heeft tot gevolg dat de inzetbaarheid van de
jongerenwerkcapaciteit op plekken waar dit nodig is (flexibiliteit) niet altijd
optimaal is.
De BWD wil de extra formatie-uren jongerenwerk niet vast
inzetten in een bepaalde locatie, maar inzetten op specialismen. Met
specialismen wordt bedoeld de specifieke kennis van een jongerenwerker t.a.v.
voorlichting, creativiteit of activering en toeleiding. Ook valt te denken aan
specialismen betreffende de acht leefgebieden: politie/justitie, sociale
omgeving, werken, huisvesting, financiën, gezondheid, onderwijs en zinvolle
vrijetijdsbesteding. De specialismen worden ingezet in de locaties c.q. de
wijken, maar niet permanent in een bepaalde locatie of wijk.
Uiteraard zal deze formatieverruiming bijdragen tot een
verbreding van de openstellingen van de jongerencentra, doch door in te zetten
op specialismen in plaats van locatiegebonden formatie is het mogelijk
verschillende voordelen te combineren, namelijk het maken van een
kwaliteitsslag in het jongerenwerk en een grotere inzetflexibiliteit.
Dat zal als volgt geëffectueerd worden. De 2,2 nog in te
vullen fte’s zullen ingezet worden ter versterking van het jongerenwerk in de
wijken Wippolder, Hof van Delft en Voorhof. In de wijk Wippolder komt een
uitbreiding van ca. 30 formatie-uren voor de verruiming van de openstelling en
het activiteitenaanbod van het jongerencentrum aan de Muyskenlaan. In de wijk
Hof van Delft zal de formatie worden uitgebreid met ca. 19 uur ten behoeve van
met name de openstelling en activiteitenaanbod in de jongerenruimte in
buurthuis De Wending. In de wijk Voorhof komt de uitbreiding van ca. 30 uur
formatie ten goede aan de openstelling en activiteitenaanbod in de nog te
openen jongerenruimte in de wijkaccommodatie Poptahof.
De nieuwe jongerenwerkers zullen geworven en geselecteerd
worden op een bovengenoemd specialisme. De activiteiten die onder de noemer van
dit specialisme georganiseerd worden kunnen buiten de reguliere (huidige)
openstellingen van de centra vallen.
Voorbeeld: Een nieuwe jongerenwerker in de wijk Voorhof
heeft voorlichting als specialisme.
Hij zal in Voorhof voorlichtingsactiviteiten organiseren die
mogelijk buiten de reguliere openingstijden van het centrum vallen, dus een
verbreding. Als deze werker zijn specialisme inzet in een andere wijk,
bijvoorbeeld in Buitenhof, dan zou een andere jongerenwerker een ‘gewone’
inloopactiviteit in Voorhof kunnen verzorgen. Zo blijft de verbreding
gehandhaafd.
Afspraken:
-
De extra formatie jongerenwerk wordt ingezet op
specialismen
-
Met de uitbreiding wordt het jongerenwerk in
Wippolder, Hof van Delft en Voorhof versterkt
De personeelskosten per wijk zijn als volgt berekend:
-
16 uur sociaal cultureel werk
-
16 uur opbouwwerk
-
16 uur organisatorisch werk
-
81 uur jongerenwerk
-
4 x inleenvergoeding WIW voor beheer accommodaties
Het totaal aan fte’s is 3,58 per wijk. In Voorhof en Hof van
Delft 4,03 fte omdat daar 32 uur sociaal cultureel werk wordt gevraagd.
Per product staan naast de personeelskosten ook de
huisvestings-, organisatie- en eventuele activiteitenkosten vermeld. De
overheadkosten, waarvan hieronder een totaaloverzicht, zijn vervolgens
toegerekend aan alle producten. Op de producten is een 1,5 % toeslag berekend
voor onvoorzien c.q. risico.
Hierbij moet worden aangetekend dat de huisvestingskosten
van de medewerkers in de wijkaccommodaties niet ten laste komen van de BWD. Het
werkbudget en de activiteitenkosten van het organisatorisch werk en het sociaal
cultureel werk gaan via de begrotingen van de wijkaccommodaties.
personeel |
514.543 |
huisvesting |
60.753 |
organisatie |
60.900 |
totaal |
636.196 |
Vóór 1 september 2004 zal de BWD verslag doen van het
verloop van de activiteiten en de resultaten over het eerste halfjaar van 2004.
Daarbij zullen knelpunten worden aangegeven, mogelijk oplossingen worden aangedragen
en een prognose gegeven over het verloop in het tweede halfjaar.
Afspraken:
-
BWD levert voor 1 september
2004 een verslag over het verloop van de werkzaamheden
Wijkopbouwwerk
In het jaar 2003 heeft de wijkopbouwwerker in samenwerking
met de wijkcoördinator gewerkt aan de ontwikkeling van een consultatiemethodiek
betreffende de wijkaanpak. Deze consultatiemethodiek zal in 2004 toegepast
worden. De ondersteuning en ontwikkeling van het bestuur voor het buurtgebouw
in het Heilige Land, “Het Ooievaarsnest”, zal ook een accent zijn in de
werkzaamheden van de wijkopbouwwerker in de wijk Vrijenban.
In buurtcentrum Delft Noord zal er in 2004 een
wijkinformatiepunt gerealiseerd zijn. De wijk bekend maken met de mogelijkheden
van deze voorziening zal een belangrijke taak zijn voor de sociaal cultureel
werker van de wijk Vrijenban. Daarover worden met de gemeente nadere afspraken
gemaakt.
Het activiteitenaanbod van het buurtcentrum voor de
50+-doelgroep loopt al enige tijd terug. Het aandeel 50+-bewoners in de wijk is
echter aanzienlijk. De sociaal cultureel werker zal extra aandacht hebben voor
de intensivering van de activiteiten voor deze doelgroep en zal de doelgroep
actief betrekken bij de planvorming, voorbereiding en organisatie van
activiteiten.
Jongerenwerk
/ tienerwerk,
“De Viking”
De doelgroep van het jongerencentrum De Viking komt uit heel
Delft. Het is een groep met een eigen cultuur en een specifieke activiteitenbehoefte.
De jongerenwerker in dit centrum voldoet aan een specifiek profiel dat aansluit
bij de aanpak van deze doelgroep. In 2004 zal er een activiteitenaanbod
gerealiseerd worden dat aansluit bij de belevingswereld van deze doelgroep.
“The North”
Een van de positieve kenmerken van het jongerenwerk in
buurtcentrum Delft Noord is de doorstroming van de doelgroep in het
jongerencentrum naar het buurthuis. De “oudere” jongeren stromen in het
vrijwilligerskader van het jongerencentrum en maken zo plaats voor nieuwe jonge
instroom. In de wijk rond de Brasserskade is er een grote groep tieners die kan
deelnemen aan de activiteiten. Op deze groep zal extra inzet gepleegd worden.
De participatie van de jongeren zal in 2004 extra aandacht
krijgen in de vorm van een activiteitencommissie.
Heilige Land
In 2004 zal er in de wijk “Heilige Land” een tienerruimte in
gebruik worden genomen. De tienerwerker die hiervoor is aangesteld (8 uur netto
per week) zal in samenspraak met de tieners van deze buurt een activiteitenprogramma
voorbereiden en uitvoeren. Ook zal zij de inrichting van het tienercentrum in
samenspraak met het bestuur van het centrum en de tieners ter hand nemen.
Afspraken over de financiering moeten nog worden gemaakt.
Geerweg
In 2004 zal er begonnen worden met de bouw van een nieuw
activiteitengebouw in de buurt, bekend onder de naam Geerweg.
De tienerwerker in dit gebied zal in samenspraak met de
tieners ondersteuning bieden aan de realisering van dit project. Tot de
totstandkoming van dit gebouw zal deze werker een alternatief
activiteitenprogramma ontwerpen en realiseren.
Afspraken:
-
Ondersteuning bestuur
buurtgebouw Ooievaarsnest
-
Uitbreiding activiteiten
voor 50+-doelgroep
-
Extra inzet op tienerwerk
in Delft Noord, Heilige Land en Geerweg
Productbegroting
Vrijenban
personeel |
166.594 |
huisvesting |
16.860 |
organisatie |
4.800 |
activiteiten |
6.000 |
diversen |
1.000 |
overhead |
59.510 |
1,5% |
3.821 |
totaal |
258.585 |
Wijkopbouwwerk
De rol en positie met de daaraan gekoppelde
werkzaamheden van de wijkopbouwwerker
en de wijkcoördinator zijn in 2003 onderwerp van gesprek geweest in het
coördinatieoverleg tussen het vakteam wijkzaken van de gemeente en het
opbouwwerkteam van de BWD. Wijkanalyses hebben geleid tot de wijkbarometer en
er zijn verschillende methodieken ontwikkeld om wijkbewoners te betrekken bij
de totstandkoming van de wijkaanpak. Aan de ontwikkeling van de consultatiemethodiek zal ook in 2004 door de
wijkopbouwwerker in samenwerking met de wijkcoördinator gewerkt worden.
Het project “De
straat maak je zelf” zal in het jaar 2004 een belangrijke plaats innemen. Het
project heeft tot doel jong en oud inzicht te verschaffen in elkaars
belevingswereld en, door middel van activiteiten in relatieopbouw, wederzijds
begrip en onderlinge communicatie te realiseren en/of bevorderen. Het wordt een
samenwerkingsproject van de Stichting Ouderenwerk Delft en de Brede
Welzijnsorganisatie Delft. Vanuit de BWD zal de opbouwwerker van de wijk
Wippolder, maar tevens ook de sociaal cultureel werker en het jongeren- en
tienerwerk participeren ten behoeve van de realisatie van het project.
Uiteraard zal het wijkopbouwwerk, net als in voorgaande
jaren, initiatieven vanuit de buurt ondersteunen en meehelpen realiseren, te
denken valt hier aan het organiseren
van het wijktheater en de volkskerstzang.
Sociaal
cultureel werk
Het ambulante aspect van het sociaal cultureel werk zal
worden versterkt. De opstart van de activiteiten in het relatief nieuwe
buurtcentrum is goed geslaagd. Dit geeft de sociaal cultureel werker meer ruimte
de blik nu meer extern te richten. Het sociaal cultureel werk in de wijk
Wippolder zal een meer outreachend karakter krijgen. Op deze manier kan het
activiteitenprogramma van het buurthuis specifieker afgestemd worden op de
wensen en behoefte van de buurtbewoners en de werker kan ook eventuele sociaal
culturele activiteiten, die georganiseerd worden buiten het buurtcentrum,
ondersteunen.
De werkzaamheden in het kader van het project “De straat
maak je zelf” zullen ook ondersteund en begeleid worden door het sociaal
cultureel werk. Themabijeenkomsten en groepsactiviteiten zullen onder andere in
het buurthuis plaatsvinden en zullen mede onder begeleiding van de sociaal
cultureel werker georganiseerd worden.
Jongerenwerk
/ tienerwerk
Het jongerencentrum aan de Muyskenlaan is een vol jaar in
bedrijf. Het eerste jaar heeft een oriënterend karakter gehad. De doelgroep is
duidelijk in beeld en er is hard gewerkt door de professionals om een goede
relatie op te bouwen met de jongeren en tieners.
Deze relatie vormt de basis om in 2004 een kwalitatief
verantwoord activiteitenaanbod te kunnen realiseren, naast het recreatieve
aanbod zullen er ook informatieve, creatieve, culturele en sportieve
activiteiten georganiseerd gaan worden.
Participatie van de jongeren zal extra aandacht krijgen in
de vorm van een jongeren- activiteitencommissie. In 2004 zal door de
jongerenwerker gewerkt worden aan de versterking van het vrijwilligerskader van
het jongerencentrum.
De openstelling van het centrum zal een bredere doelstelling
krijgen. Stonden de openstellingen van het centrum in 2003 vooral in het teken
van de functie ontmoeting en recreatie, in 2004 zullen accentgroepen aandacht
krijgen in de vorm van het organiseren van specifieke activiteiten voor meiden.
Het project “De straat maak je zelf” heeft betrekking op het
totale sociaal culturele spectrum van de wijk. Het gaat om jong en oud. Dus zal
het ook zijn weerslag krijgen in de uitvoering van het jongerenwerk in het
centrum aan de Muyskenlaan.
De overlast van jongeren die in de wijk door buurtbewoners
wordt ervaren zal aangepakt worden door de jongerenwerker. Zij zal mede in
samenwerking met de “Taskforce” een adviserende en curatieve rol spelen in de
aanpak van deze problematiek.
Het tienerwerk dat in 2003 opnieuw is opgestart in het
buurtcentrum zal zich richten op het binnenhalen van een groep allochtone
tieners in de wijk.
Afspraken:
-
Project “De straat maak je
zelf!” wordt uitgevoerd
-
Sociaal cultureel werk
krijgt outreachend karakter
-
In jongerencentrum Muyskenlaan
komt een vorm van participatie
-
Binnen groep jongeren meer
aandacht voor meiden
-
Tienerwerk richt zich op
bereiken allochtone tieners
personeel |
166.594 |
huisvesting |
10.500 |
organisatie |
3.400 |
activiteiten |
6.000 |
diversen |
1.000 |
overhead |
59.510 |
1,5% |
3.705 |
totaal |
250.709 |
Wijkopbouwwerk
Het plan voor de bouw van de Vermeertoren in de Kuyperwijk
heeft tot veel commotie geleid onder de buurtbewoners. Initiatieven van
buurtbewoners betreffende deze ontwikkeling worden ondersteund door de
wijkopbouwwerker in de wijk Hof van Delft.
De wijkopbouwwerker zal in 2004 extra aandacht hebben voor
de totstandkoming van een programma in het kader van de Brede School voor het
voortgezet onderwijs in de wijk Westerkwartier. Dat gebeurt in samenwerking met
het jongerenwerk vanuit buurthuis de Wending.
In 2003 hebben het wijkopbouwwerk en het
jongeren(opbouw)werk de handen ineengeslagen om de problemen van een zogenaamde
hanggroep in het “Olofparkje” aan te pakken. De aanpak van deze hanggroep zal
ook in 2004 onder de aandacht blijven van beide opbouwwerkers.
In 2004 zullen de voorbereidingen voor de bouw van de
zogenaamde Vermeertoren voortschrijden In deze toren zal ook het nieuwe
buurcentrum een plaats krijgen. De ondersteuning van het buurthuisbestuur in
deze voorbereidingen is een taak van de sociaal cultureel werker in Hof van
Delft. De implementatie van de Tabakswet die vanaf 1 januari scherp gehandhaafd
gaat worden, zal veel stof doen opwaaien bij de bezoekers van de buurtcentra in
Delft en gezien de huidige situatie zeker in de wijk Hof van Delft. De uitleg
en communicatie over deze regelgeving zal tot een accenttaak van de sociaal
cultureel werker verworden.
Buurthuis Olof komt onder het bestuur van de BWD. De
communicatie betreffende deze overgang naar de gebruikers van het buurthuis zal
ook een taak zijn van de sociaal cultureel werker. Voor dit buurthuis zal een
participatiestructuur worden opgezet.
De problematiek rond het alcoholgebruik in buurthuis de
Wending is rijzend. In 2004 zal er in overleg met het bestuur gewerkt worden
aan een mogelijke aanscherping van het buurthuisbeleid inzake deze
problematiek.
Het jongerenwerk in Buurthuis de Wending draait op een grote
groep vrijwilligers die ondersteund worden door de jongerenwerker. De
alcoholproblematiek in het buurthuis de Wending is ook in het jongerencentrum
prominent aanwezig. De ontwikkeling, advisering en voorbereiding voor de aanscherping van het alcoholbeleid in
het buurthuis zal ook tot de taak van de jongerenwerker behoren.
Het scholierencafé in de Wending is in 2003 van start
gegaan. De verdere ontwikkeling van deze activiteit zal in 2004 verder ter hand
worden genomen door de jongerenwerker in de wijk Hof van Delft evenals de
ontwikkeling van een programma in het kader van de Brede School voor het
voortgezet onderwijs.
Afspraken:
-
Meewerken aan totstandkoming Brede Schoolprogramma
Voortgezet Onderwijs
-
Goede overgang van en communicatie over bestuursverantwoordelijkheid
buurtgebouw St. Olof naar BWD; opzetten participatiestructuur
-
Verdere ontwikkeling scholierencafé in De Wending
personeel |
188.341 |
huisvesting |
0 |
organisatie |
0 |
activiteiten |
4.500 |
diversen |
1.000 |
overhead |
66.990 |
1,5% |
3.912 |
totaal |
264.743 |
In 2004 zullen de werkzaamheden in het kader van de
wijkaanpak gecontinueerd worden.
Aandachtspunten in 2004 zullen zijn de ontwikkelingen rond
de activiteitenvraag in het buurtgebouw van de JOVB Buitenhaven, de
jeugdproblematiek rond de Eraflats en de aanpak van de overlast die wordt
ervaren rond het jongerenwerk in Project Mozartlaan.
Het sociaal cultureel werk zal in 2004 het buurtwerk in
buurthuis Fledderus intensief gaan ondersteunen. Ontwikkelingen om het gebouw
te vergroten om de activiteitencapaciteit te vergroten zullen ondersteund
worden door de sociaal cultureel werker in de wijk Buitenhof.
Het jongerenwerk in Project Mozartlaan zal in 2004 verder
versterkt worden. Deze versterking zal leiden tot een verdere verruiming van
de openstelling van het project. De
verruiming van de openstelling zal onder andere op de middagen plaatsvinden
zodat het tienerwerk extra aandacht zal krijgen. Het jongerenwerk en het
opbouwwerk zullen in 2004 investeren in de communicatie met de bewoners in de
omgeving van het centrum. Teneinde de overlast die momenteel door de omwonenden
wordt ervaren tot een minimum te beperken. In 2004 zal er in samenwerking met “De
nieuwe amateur” extra aandacht worden besteed aan de culturele component van de
activiteitenprogrammering. In 2004 zal er tevens gewerkt worden aan de
ontwikkeling van nieuwe invulling van de voormalige garage in het project.
Afspraken:
-
Intensivering ondersteuning buurthuis Fledderus
-
Tienerwerk op de middagen in project Mozartlaan
-
Investeren in communicatie met bewoners rond project
Mozartlaan
personeel |
166.594 |
huisvesting |
22.500 |
organisatie |
7.550 |
activiteiten |
6.000 |
diversen |
1.000 |
overhead |
59.510 |
1,5% |
3.947 |
totaal |
267.101 |
Naast de ontwikkeling van de consultatiemethodiek en de
samenwerking daartoe met de wijkcoördinator zal het opbouwwerk extra aandacht
geven aan de ontwikkeling van de wijk Poptahof. De opbouwwerker zal deelnemen
aan het “beheerteam Poptahof” bestaande
uit de zgn. wijkprofessionals. Dit team signaleert nieuwe ontwikkelingen en
behoeften van de wijkbewoners die mogelijk aanleiding geven tot het bijstellen
van gemaakte afspraken over het woningbeheer.
De sociaal cultureel werker zal de aandacht vooral richten
op de oplevering van de nieuwgebouwde multifunctionele wijkaccommodatie
Poptahof en op de begeleiding van het huidige bestuur van de Stichting Wijkwerk
Poptahof in de huidige overgangsfase.
De gemeente heeft de BWD gevraagd het professioneel beheer
van de nieuwe accommodatie op zich te nemen.
Aandacht zal vooral gegeven worden aan de wijze waarop
bewoners in de wijk zullen participeren in het toekomstig aanbod van het
centrum. Gestreefd zal worden naar een zodanige vertegenwoordiging van de
wijkbewoners, dat gesproken kan worden van een duidelijke afspiegeling van in
de wijk.
Met de aanstelling van zowel een tiener- en jongerenwerker
zullen beide werksoorten het komende jaar gecontinueerd en verder ontwikkeld
worden. De nieuwe wijkaccommodatie in Poptahof zal ook een jongerenruimte
huisvesten. De werker zal zijn aandacht vooral richten op de organisatie en
ontwikkeling van het jongerenwerk waarbij participatie van jongeren centraal
zal staan.
Afspraken:
-
Aandacht opbouwwerk richt zich met name op Poptahof
-
Opzetten beheer en participatievorm voor nieuwe
wijkaccommodatie
-
Opzetten activiteitenprogramma en participatievorm
voor jongeren(ruimte)
personeel |
188.341 |
huisvesting |
p.m. |
organisatie |
p.m. |
activiteiten |
6.000 |
diversen |
1.000 |
overhead |
66.990 |
1,5% |
3.935 |
|
266.266 |
In Tanthof blijft de vraag om verbetering van de ontsluiting
van de wijk de aandacht vragen van de wijkopbouwwerker. De daartoe opgezette
belangengroep Sandinoweg zet zich in om de huidige problematiek van
verkeersoverlast, verbetering van de doorstroming van het verkeer in de wijk en
de verkeersonveiligheid in de wijk te verbeteren.
Daarnaast verleent de opbouwwerker steun aan de verdere
opzet en verbreding van het Belangenplatform Tanthof.
Het sociaal cultureel werk vindt plaats in buurthuis “de
Boerderij”, dat bestuurd wordt door de Stichting Wijkwerk Tanthof.
Het komende jaar zal het accent liggen op een verdere
uitbouw van het aanbod op het gebied van sociaal cultureel werk. Onderzocht zal
worden welke groepen behoefte hebben aan sociaal cultureel werk activiteiten.
Daartoe zal samenwerking met overige disciplines en organisaties in de wijk
gezocht worden en gestalte krijgen.
Het komende jaar zal ook de nieuwbouw van
de wijkaccommodatie de nodige aandacht vragen van de sociaal cultureel
werker.
Als de programmering van het jongerenwerk van “The Border”
een onderdeel wordt van het werk van de BWD, zal ook het tienerwerk in die
accommodatie worden ondergebracht. Daartoe zal een extra verdieping op het
jongerencentrum worden gebouwd.
Afspraken:
Voorbereiding nieuwbouw wijkaccommodatie
personeel |
166.594 |
huisvesting |
16.860 |
organisatie |
4.800 |
activiteiten |
6.000 |
diversen |
1.000 |
overhead |
59.510 |
1,5% |
3.821 |
totaal |
258.585 |
Hieronder valt de sportopbouwwerker. De overige uren in dit
kader worden aangewend om het “teveel” aan organisatorisch medewerkers te
dekken.
De sportopbouwwerker richt zich in 2004 vooral op de
aansturing van het samenhangend jaarprogramma sport, spel en cultuur.
personeel |
78.053 |
huisvesting |
6.003 |
organisatie |
6.710 |
activiteiten |
0 |
diversen |
0 |
overhead |
29.091 |
1,5% |
1.798 |
totaal |
121.655 |
De jongerenparticipatie is door de stedelijk jongerenwerker
enthousiast ter hand genomen. De realisatie had een sterk stedelijk karakter.
In 2004 zal ingezet worden en extra aandacht worden besteed om
jongerenparticipatie in de wijken van Delft te intensiveren. Activiteiten op
dit vlak zullen geďnitieerd en ontwikkeld worden vanuit de jongerencentra en op
vindplaatsen in de wijken.
Project Mozartlaan. Het team van dit jongerencentrum
houdt tweemaal per jaar een activiteitenvergadering waarin met de doelgroep
wordt besproken waaruit het
activiteitenprogramma voor de aankomende periode moet bestaan. Daarnaast
is er tweemaal per jaar een schriftelijke behoeftepeiling waaruit gegevens
worden gegenereerd voor de invulling van het activiteitenprogramma.
De Viking. De
doelgroep van dit centrum beantwoordt aan een specifiek profiel waarbij de
realisering van een commissie niet effectief is. De jongerenwerker peilt hier
door middel van persoonlijke gesprekken de activiteitenbehoefte. Hiernaast
heeft de Viking al sinds een aantal jaar vast terugkerende activiteiten die
door de doelgroep als positief worden gekwalificeerd.
De werkzaamheden op het gebeid van jongereninformatie die
binnen de taakstelling van de BWD vallen zullen in 2004 verder geďntensiveerd
worden. In 2004 wordt er veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van
voorlichtingsmateriaal specifiek gericht op de bezoekers in de Delftse
jongerencentra. Er zal er een werkvorm ontwikkeld worden om het thema normen en
waarden bespreekbaar te maken onder de jongeren. Alcohol en drugs, geen nieuw
thema doch niet minder actueel, komt aan de orde en ook het thema huisvesting
zal behandeld worden. Het rookverbod dat conform de wetgeving wordt ingevoerd,
zal bij de bezoekers de nodige stof doen opwaaien. Daarom zal ook dit behandeld
worden in het kader van jongereninformatie(punt).
Afspraken:
-
Structuur voor participatie per jongerencentrum
-
Ontwikkeling van thema “Normen en waarden” in kader
jongereninformatie
personeel |
55.673 |
huisvesting |
3.807 |
organisatie |
4.256 |
activiteiten |
5.150 |
diversen |
0 |
overhead |
18.451 |
1,5% |
1.310 |
totaal |
88.647 |
De BWD levert een ambulant jongerenwerker die zal
participeren in het “Taskforce project”.
Het “Taskforce project” heeft als organisatiestructuur de
volgende elementen: het signaleringsoverleg, een coördinerend makelaar en een
interventieteam.
Het signaleringsoverleg bestaat uit een brede
vertegenwoordiging van maatschappelijke partners die jongeren in hun
beleidsspectrum hebben. Vanuit deze verschillende disciplines kan een scan
gemaakt worden waar er knelpunten zijn met jongeren in Delft.
Mochten er problemen zijn met groepen jongeren die
overlastgevende problemen genereren in Delft, dan kan het interventieteam,
bestaande uit politiefunctionarissen, een verslavingswerker vanuit Parnassia en
een ambulant jongerenwerker in dienst bij de BWD, ingezet worden. Dit team kan
een scan maken van zo’n groep, de problematiek van de groep in kaart brengen en
eventueel groepsleden doorverwijzen naar jongerenwerk, hulpverlening of
justitie.
Afspraken:
-
BWD levert ambulant jongerenwerker in Taskforce
personeel |
55.068 |
huisvesting |
3.430 |
organisatie |
3.834 |
activiteiten |
0 |
diversen |
1.000 |
overhead |
16.623 |
1,5% |
1.199 |
totaal |
81.154 |
De BWD heeft in 2003 een start gemaakt om in alle 7 Delftse
wijken sport- en spelactiviteiten aan te bieden in de buitenruimtes,
welzijnslocaties en sportverenigingen. De doelgroep is tieners en jongeren (10
t/m 24 jaar), zowel autochtoon als allochtoon.
Het bieden van een zinvolle vrijetijdsbesteding, kennismaken
met verschillende sportvormen, stimuleren van meer beweging door jeugdigen, en
oriëntatie op cultuur staan centraal.
Vanuit de diverse activiteiten komt er samenwerking en
afstemming op wijkniveau. Flexibele inzet in het uitgangspunt.
In alle Delftse
wijken, inclusief de Binnenstad, zal er een aanbod aan sport en spel zijn van
gemiddeld 2 uur per week en van gemiddeld 1 uur per week aan culturele activiteiten.
Het aanbod sport, spel en cultuur van de BWD resulteert in
een herkenbaar en samenhangend jaarprogramma, afgestemd op de wensen van de
jongeren en op die van de samenwerkingspartners.
Afspraken:
-
In alle
Delftse wijken een aanbod van gemiddeld 2 uur per week sport en spel en
gemiddeld 1 uur per week aan culturele activiteiten
personeel |
75.159 |
huisvesting |
0 |
organisatie |
0 |
activiteiten |
31.239 |
diversen |
0 |
overhead |
29.090 |
1,5% |
2.032 |
totaal |
137.520 |
Dit betreft het ambulant werk in het kader van het Regionaal
Meld- en Coördinatiepunt voortijdig schoolverlaters. De BWD-functionaris
monitort jongeren die niet in beeld zijn bij jeugdhulpverlening en onderwijs en
zet met behulp van de ITB-methode een route uit die herinstroom op school of
toeleiding naar werk als resultaat heeft. Nu de economische vooruitzichten
minder rooskleurig zijn merkt de ITB functionaris dat er meer en meer werk aan
de winkel is. Jongeren zijn als starters op de arbeidsmarkt een kwetsbare groep
in een verslechterend economisch klimaat. Gezien de bovengeschetste
perspectieven lijkt 2004 voor deze functionaris een intensief jaar te worden.
Over de voortgang van het Zakgeldproject moeten nog nadere
afspraken worden gemaakt.
Afspraken:
-
Voortzetting van het werk zoals in 2003 uitgevoerd
personeel |
43.494 |
huisvesting |
0 |
organisatie |
0 |
activiteiten |
5.000 |
diversen |
0 |
overhead |
14.794 |
1,5% |
949 |
totaal |
64.237 |
In 2003 is onderzocht welke BWD-activiteiten opgenomen
kunnen worden in het Brede Schoolprogramma voor het basisonderwijs. Dat bleek
een zeer gering aantal activiteiten te zijn, met name omdat de BWD zich, vanuit
de historie, in slechts zeer geringe mate richt op kinderen in de
basisschoolleeftijd.
De gemeente stelt aan de BWD de vraag om te onderzoeken of
er behoefte is aan een groter aanbod aan sociaal culturele activiteiten voor kinderen.
Dat zal gedaan worden in het kader van een stageopdracht. Het onderzoek zal
zich richten op de demografische gegevens, op de behoefte bij de doelgroep, de
opvoeders en de maatschappelijke partners, op de vraag naar ondersteuning van
speeltuintoezichthouders en vrijwilligers, op de methodiek en op gegevens over
het kinderwerk elders in Nederland.
Afspraken:
-
Onderzoek (stageopdracht) naar behoefte sociaal
culturele activiteiten
-
Na afronding onderzoek gesprek tussen gemeente en BWD
over verdere stappen op grond van onderzoeksresultaten
In 2004 levert het Bureau Vrijwilligerswerk van de BWD de
dienstverlening zoals afgesproken in de gemeentelijke nota “Stimulering
Vrijwilligerswerk 2003 en 2004”.
Naar aanleiding van de opgedane ervaring met betrekking tot
de behoefte en daadwerkelijke vragen van de organisaties en instellingen in
2003 vinden hierin enkele verschuivingen plaats.
Dit betekent dat het Bureau Vrijwilligerswerk vanuit
deelproject A (advies ondersteuning aan vrijwilligers en bestuurders) de
volgende activiteiten inzet:
-
De vrijwilligersorganisaties zullen verder actief benaderd
worden voor het houden van een accountgesprek. Daarnaast zullen
adviesgesprekken plaatsvinden om organisaties te ondersteunen bij specifieke
vragen over o.a. arbo-wetgeving en fondsenwerving.
-
Door onderzoek is inzicht gekregen in de trainings- en
opleidingsbehoefte van vrijwilligersorganisaties. In 2004 wordt het aantal
trainingen en het aanbod qua onderwerpen verder uitgebreid.
-
Het bureau ondersteunt de organisaties bij de werving van
vrijwilligers. De vacaturebank brengt vraag naar en het aanbod van
vrijwilligers bij elkaar.
-
De ervaringen met de digitale match van vrijwilligers en
organisaties (“Freeflex”) noopt tot een kritische kijk met betrekking tot
personele inzet in relatie tot het behaalde resultaat.
-
Het aanbod om gebruik te maken van de faciliteiten van het
bureau (Facilitair Bureau) wordt heroverwogen. Bezien wordt in welke vorm
tegemoet kan worden gekomen aan de gebleken behoefte.
In het kader van deelproject B (waardering en
imagoverbetering vrijwilligerswerk) worden opnieuw twee evenementen
georganiseerd ter promotie van vrijwilligerswerk. Een zeer geslaagd evenement
in het afgelopen jaar (“De vrijwillige straat”) zal in grote lijnen
vergelijkbaar met 2003 worden uitgevoerd.
Deelproject C (“laaghangend fruitfonds”) zal, na het na het
instellen van de commissie, leiden tot toekenningen van bijdragen uit het
fonds. Het Bureau Vrijwilligerswerk heeft tot taak het fonds te promoten en te
beheren.
In het verleden heeft de BWD een rol vervuld in de sociale
activering van zgn. fase 4 cliënten. Dit zijn bijstandsgerechtigden met een
grote afstand tot de arbeidsmarkt. Medewerkers van de BWD (Bureau Vrijwilligerswerk)
hebben cliënten begeleid naar een vrijwilligersplek. Doel hiervan is deze
cliënten maatschappelijk te laten participeren en het isolement te doorbreken,
eventueel als een allereerste stap op weg naar betaald werk..
In de eerste helft van 2004 gaat het vakteam Activering en
Inburgering van de gemeente in overleg met de BWD over de uitwerking van de rol
van de BWD in een project “Integrerend Vrijwilligerswerk”.
Afspraken:
-
Voortzetting van de afspraken, gemaakt in kader
Tijdelijke Stimuleringsregeling Vrijwilligerswerk
Productbegroting Bureau Vrijwilligerswerk (conform
begroting in kader TSV)
Sociale activering is in deze begroting nog niet opgenomen.
personeel |
84.813 |
huisvesting |
33.063 |
organisatie |
17.250 |
activiteiten |
40.000 |
baten |
-15.000 |
overhead |
28.380 |
1,5% |
2.828 |
totaal |
191.334 |
Dit specifieke opbouwwerk zal zich het komende jaar vooral
inzetten voor de versterking en participatie van de achterban van de
migrantenorganisaties. Inzet zal gepleegd worden om participatie van
allochtonen bij bestaande organisaties, zoals schoolbesturen, te
bewerkstelligen.
De BWD constateert dat veel allochtone jongeren in
toenemende mate deelnemen aan activiteiten in de jongerencentra in Delft. Om te
kunnen spreken van multiculturele jongerencentra is echter overdreven. Ook op
andere gebieden blijft de participatie achter. Daarom zal extra inzet gepleegd
worden om de participatie van allochtone jongeren te bevorderen. Daarvoor is
niet zozeer een aparte migrantenjongerenopbouwwerker nodig, maar (het
overbrengen van) deskundigheid op het gebied van (allochtone) jongerencultuur,
communicatie en participatie.
De gemeente heeft voor dit doel een budget beschikbaar
gesteld van € 30.000,- voor de duur van twee jaar. Met de gemeente zullen
afspraken worden gemaakt over de prestaties die hier tegenover zal staan.
De Werkgroep Migranten Communicatie (WMC) wordt ondersteund
door een opbouwwerker van de BWD. Die ondersteuning richt zich op de door de
gemeente gewenste functies van de WMC: communicatieplatform van besturen van
zelforganisaties, adviesplatform voor het gemeentelijk integratiebeleid,
netwerkfunctie in de Delftse samenleving en kennisbron
Afspraken:
-
Inzet op versterking van de participatie van de
achterban van migrantenorganisaties en van participatie van allochtonen in
bestaande organisaties
-
Nadere afspraken maken met gemeente over inzet budget
opbouwwerk voor migrantenjongeren
-
Ondersteuning WMC richt zich op de door de gemeente
gewenste functies van WMC
personeel |
43.818 |
huisvesting |
6.675 |
organisatie |
1.800 |
activiteiten |
0 |
diversen |
7.725 |
overhead |
12.368 |
1,5% |
1.086 |
sub totaal |
73.472 |
migr.jong.opb.werk |
30.000 |
totaal |
103.472 |
Voor 2004 zal het accent in het vrouwenopbouwwerk nauwelijks
wijzigen ten opzichte van 2003. Specifieke aandacht en ondersteuning zal
uitgaan naar de mogelijke realisering van het Vrouw/Kind Centrum waar de
gemeente onderzoek naar zal verrichten.
Het vrouwenopbouwwerk richt zich op zowel autochtone als
allochtone vrouwen waarbij ingezet
wordt op versterking van het kader en verbetering van de samenwerking van
diverse Delftse vrouwenorganisaties. Daarnaast zal het vrouwenopbouwwerk met
genoemde organisaties themabijeenkomsten organiseren in het kader van
emancipatie en integratie.
Ook het komende jaar zal veel inzet worden gepleegd bij de
organisatie van de Internationale Vrouwendag op 8 maart. Daarbij zullen de
bestaande contacten met de vrouwenorganisaties en andere Delftse organisaties
verder worden uitgebouwd.
De bezoekvrouwen zetten, naast de ‘gewone’ activiteiten in
2004 het project “Ken je stad!” op. Dit is een middel om mogelijk sociaal
isolement te doorbreken.
Afspraken:
-
Geen nadere afspraken
personeel |
58.360 |
huisvesting |
22.250 |
organisatie |
6.000 |
activiteiten |
16.650 |
diversen |
1.000 |
overhead |
41.225 |
1,5% |
2.182 |
totaal |
147.667 |
Het project D’ruit, ter bestrijding van sociaal
isolement, zal de werkzaamheden in 2004 uitbreiden naar alle wijken van Delft.
Dat wil zeggen dat de formatie wordt uitgebreid. In het sociale
driehoeksoverleg zullen hieromtrent nadere afspraken gemaakt worden. De
begroting is opgesteld op basis van een formatie van 2,5 fte. i.p.v. de huidige
1,5 fte.
Het project raakt in toenemende mate bekend bij huisartsen,
woningcorporaties, wijkagenten en overige organisaties zodat veel verwijzingen
naar de beide consulenten plaatsvinden. Ook komen veel verwijzingen binnen van
buurtbewoners.
Aan de vormgeving van de samenhang met het
bezoekvrouwenproject wordt reeds gewerkt.
Het project wordt ondersteund en begeleid door het sociaal
driehoeksoverleg bestaande uit vertegenwoordigers van de gemeente, de Stichting
Ouderenwerk Delft, Stichting Maatzorg en de BWD.
Afspraken:
-
Uitbreiding naar alle wijken van Delft; nader wordt
bezien welke formatie daarvoor toereikend is
Begrotingsvoorstel BWD, nog niet geaccordeerd door de
gemeente.
personeel |
122.625 |
huisvesting |
13.350 |
organisatie |
3.600 |
activiteiten |
2.500 |
diversen |
0 |
overhead |
24.735 |
1,5% |
2.502 |
totaal |
169.312 |
Over de vormgeving van de Zomerschool 2004 zullen gemeente
(programma Brede School) en BWD nadere afspraken maken.
Brede schoolactiviteiten skate safe en skate fun
worden in 2004 wederom aangeboden. De BWD zal op basis van de afspraken (18
juni 2003, kenmerk 03/020239) personele inzet leveren tegen € 15860 per
kalenderjaar. Uitvoering zal in overleg geschieden met programmamakelaar sport.
Over de periode voor de zomervakantie zijn reeds inhoudelijke
uitvoeringsafspraken gemaakt. Over de periode na de zomervakantie worden de
uitvoeringsafspraken nog gemaakt.
Doel van dit project is stimuleren
van jongerenparticipatie bij activiteiten in de woonomgeving, op school en bij
de sportvereniging.
In 2003 is het eerste project
uitgevoerd door middel van een cursus van de NISB en het organiseren van het
SkateJam Delft op de skatebaan De Middenberm aan de Provinciale weg. De
activiteit wordt in 2003 geëvalueerd.
Op basis van de evaluatie van het project en van de SkateJam
worden betrokken jongeren begeleid om soortelijke en of andere activiteiten te
organiseren in hun directe leefomgeving, op school en/of bij de
sportvereniging. In 2004 worden sportverenigingen nadrukkelijk betrokken bij
het project. De uitvoering is op basis van concrete afspraken tussen gemeente
en BWD. Voor uitvoering van het project heeft de gemeente € 17.111 beschikbaar.
In de zomer van 2003 is in het kader van de gemeentelijke
Sportvisie 2000 + 6 besloten om een sportloket te openen en een
verenigingsondersteuner aan te trekken. De gemeente heeft de BWD gevraagd om
deze functies uit te voeren, zo mogelijk binnen het Bureau Vrijwilligerswerk.
Het sportloket is een fysiek en digitaal punt voor de
beantwoording van informatieve vragen over sportactiviteiten, -verenigingen en
-beleid. De verenigingsondersteuner biedt begeleiding op maat door het
verzorgen van themabijeenkomsten, workshops en cursussen. Prioriteit moet
worden gegeven aan het stimuleren en helpen ontwikkelen van een actief jeugd-
en jongerenbeleid binnen de Delftse sportverenigingen.
Beide functies worden nader besproken met de gemeente.
Bezien wordt waarin het samenhangend jaarprogramma sport, spel en cultuur in
dit kader kan voorzien. Over de dan nog ontbrekende zaken worden vervolgens
nadere afspraken gemaakt.
De gemeente wil nog nadere afspraken maken met de BWD over
een vervolg op dit project
Begrotingsvoorstel BWD, nog niet geaccordeerd door de
gemeente.
personeel |
14.271 |
huisvesting |
2.225 |
organisatie |
600 |
activiteiten |
1.500 |
diversen |
0 |
overhead |
4.123 |
1,5% |
341 |
totaal |
23.060 |
personeel |
13.592 |
huisvesting |
0 |
organisatie |
0 |
activiteiten |
5.500 |
diversen |
|
baten |
-8.000 |
overhead |
4.655 |
1,5% |
236 |
totaal |
15.983 |
Dit panel is, naast het panel Werk & Inkomen, een
adviesorgaan van het college van B&W. Dit platform wordt sinds twee jaar
ondersteund door een opbouwwerker van de BWD. Over de ondersteuning in 2004
zijn nog geen afspraken gemaakt.
Begrotingsvoorstel BWD, nog niet geaccordeerd door de
gemeente.
personeel |
11.429 |
huisvesting |
700 |
organisatie |
510 |
activiteiten |
0 |
diversen |
0 |
overhead |
3.658 |
1,5% |
244 |
totaal |
16.541 |
Bijlage: Productbegroting BWD 2004