1. inleiding.

 

In deze startnotitie geeft het college van B&W een beknopte visie op de stand van zaken en de gewenste ontwikkelingen binnen het programma Wijkaanpak en Wonen. In paragraaf 2 gaan wij in op de uitgangspunten voor het beleid die in ons collegeprogramma Voorzetten en doorzetten zijn geformuleerd. Daarbij gaan wij ook in op de belangrijkste doelstellingen die wij ons voor de gehele periode 2002 – 2006 hebben gesteld.

 

In paragraaf 3 geven wij een schets van de actuele ontwikkelingen binnen het programma Wijkaanpak en Wonen. Daarin gaan wij in op zaken in die in 2002 reeds in gang zijn gezet of op korte termijn aan de orde zullen komen. In paragraaf 4 tenslotte geven wij onze visie op de belangrijkste doelen en activiteiten binnen dit programma voor het jaar 2004.

 

U bent uitgenodigd om tijdens de vergadering van de raadscommissie extern op .. april a.s uw mening of reactie te geven op deze startnotitie. In dezelfde periode zullen voor de overige twaalf programma’s soortgelijke vergaderingen worden gehouden. De verslagen van deze vergaderingen, waarin uw mening of reactie wordt opgenomen, zullen wij meenemen bij de opstelling van de conceptbegroting voor de periode 2004 – 2007. Deze conceptbegroting wordt in september a.s. door de gemeenteraad van Delft behandeld.

 

Wij willen op voorhand wel opmerken dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om alle meningen of reacties die u ons meegeeft in de begroting en in onze beleidsvoornemens te verwerken. Alleen al de financiële speelruimte daartoe is beperkt, zeker in een periode waarin het economisch minder gaat.  Wij zijn van plan om voor nieuwe beleidswensen meerjarig een bedrag van half miljoen euro vrij te maken en nog eens een half miljoen euro voor het jaar 2004. Dit bedrag moet echter over dertien programma’s worden verdeeld. Bovendien zullen wij, om deze bedragen vrij te kunnen maken, waarschijnlijk moeten ‘snijden’ in lopende uitgaven in de begroting.

 

Ondanks deze beperkingen vernemen wij graag uw mening over de gewenste ontwikkelingen in de verschillende beleidsprogramma’s van de Gemeente Delft.  Wij zullen dan ook trachten om in onze begroting zo goed mogelijk te verantwoorden hoe wij met uw meningen en ideeën zijn omgegaan.

 

  1. uitgangspunten van het beleid.

 

Wijkaanpak

Binnen de wijkaanpak hebben wij ons tot doel gesteld om de wijkplancyclus te evalueren en zonodig bij te stellen, de wijkbudgetten structureel te regelen en op niveau te brengen en een protocol rond het wijkgericht werken te realiseren, wat kan worden ingepast in een stedelijke participatieverordening.

We houden vast aan de huidige wijkindeling, waarbij de binnenstad haar bijzondere positie behoudt. De uitvoering van wijkgerichte activiteiten en bewonersparticipatie in de binnenstad zal echter aansluiten bij het beleid van wijkgericht werken.

We zetten binnen het wijkgericht werken in op de uitvoering, waarbij het resultaat telt.

Op dit moment wordt gewerkt aan een volwaardig wijkvoorzieningenniveau met in elke wijk een buurtaccommodatie, gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en (activiteiten)programma’s met relaties naar de brede school, kinderopvang, sport, sociaal-cultureel werk en integratieprojecten.

 

Stadsbeheer

·         Vanaf 2002 stimuleren we het melden van overlast en klachten over de buitenruimte. Het meldpunt van Stadsbeheer krijgt meer bekendheid.

·         We zetten in op duidelijker handhaven van regels bij overlast rond hondenpoep, grof/zwerfvuil, parkeren en graffiti vanaf 2003.

De overlast van de grootste ergernissen van bewoners – zwerf/grof vuil, hondenpoep, graffiti en fout parkeren – moet structureel verminderen. Ook toezicht en handhaving worden ingezet om dit te bewerkstelligen. Het meldpunt van Stadsbeheer willen we inzetten voor snelle afhandeling van meldingen over de buitenruimte, kwaliteitsmeting en evaluatie. De buitenruimte verdient extra aandacht door verfraaiing van de wijken, bijvoorbeeld met bloembakken, extra snoeien en aandacht voor ‘enge’ plekken. Hierbij werken we projectmatig samen met de corporaties.

 

Stedelijke Vernieuwing

De voor Delft in het kader van de stedelijke vernieuwing te bereiken doelstellingen zijn vastgelegd in het Delfts Ontwikkelingsprogramma 2000-2010 (DOP). Hierin wordt op sociaal en fysiek gebied in de stad geďnvesteerd.

 

Volkshuisvesting

Aan de kwaliteit en kwantiteit van woonruimte in Delft moet actief gewerkt worden in de komende jaren. Er zijn relatief veel woningen in het lager en middensegment. Dit belemmert de mogelijkheid van een wooncarričre, waardoor te weinig doorstroming plaatsvindt aan zowel de bovenzijde als de onderzijde van de woonmarkt. Voorkomen moet worden dat Delftenaren gedwongen worden hun heil buiten Delft te zoeken.

De uitdagingen op het vlak van de volkshuisvesting zijn verbonden aan het verdelen van schaarste. Dit vereist een zorgvuldig omgaan met de slaagkans van alle doelgroepen, en tegelijkertijd streven naar het bijbouwen van passende woningbouw voor bepaalde doelgroepen.

Eén van de doelgroepen die speciale aandacht verdient in de komende jaren zijn de senioren. Senioren stellen andere eisen aan hun woning dan vroeger. Zij willen graag in Delft blijven, mits zij een passende woning kunnen vinden. In Delft zijn nog te weinig woningen geschikt voor levensloopbestendig gebruik. Een inhaalslag in het aanpassen en opplussen van woningen voor senioren is dan ook noodzakelijk. Ook vraagt onze vergrijzende samenleving meer en meer om 'levensloopbestendig bouwen'. Het behoud van zelfstandigheid voor ouderen en/of mensen met een functiebeperking wordt hiermee bevorderd. 

 

  1. actuele ontwikkelingen.

 

Wijkaanpak

Nu de organisatie en de instrumenten van de wijkaanpak goed zijn ontwikkeld, ligt de nadruk in deze hele collegeperiode op het verbeteren en versnellen van het tempo van de uitvoering in de wijkaanpak. Centraal staat daarbij het behalen van resultaten: meer zeggenschap voor bewoners, meer zelfbeheer en initiatieven uit de wijk en zichtbare resultaten op het gebied van de leefbaarheid in de wijken. Belangrijk daartoe is het kunnen meten van de resultaten. Het ontwikkelen van een monitoringsysteem heeft dan ook prioriteit. Dit zal naar verwachting in de loop van 2003 beschikbaar komen.  

Op basis van de uitkomsten van de nota doorontwikkeling wijkaanpak is de wijkaanpakcyclus aangepast. In 2003 is de cyclus in deze aangepaste vorm van start gegaan.

Uit de evaluatie van de wijkaanpak vloeide ook voort dat het participatieproces in de wijkaanpak meer gedetailleerd uitgewerkt moet worden en dat dit moet uitmonden in het opstellen van een protocol voor de wijkaanpak. Daarin zullen de doelen, het proces, de organisatie, bewonersinitiatieven en het participatieproces duidelijk worden omschreven. Naar verwachting is het protocol gereed voor de zomer 2003.

Tot en met het einde van 2003 is de financiële dekking van de wijkbudgetten geregeld. In 2004 moet deze dekking structureel worden geregeld. Daartoe wordt bij de programmabegroting 2004-2006 een voorstel ingediend.

Voor de realisatie van een volwaardig wijkvoorzieningenniveau wordt er verder gewerkt aan de realisatie van buurtaccommodaties in combinatie met wijkservicepunten. In de Wippolder was reeds een buurtaccommodatie met wijkservicepunt gerealiseerd en de evaluatie liet zien dat de service- en informatiecomponent succesvol was. Dit jaar wordt in de Poptahof gestart met de bouw van een nieuwe accommodatie en in Tanthof wordt de bouw voorbereid met de toekomstige gebruikers, waardoor nog twee wijkservicepunten kunnen worden gerealiseerd.

 

Stadsbeheer

De mogelijkheid om via internet grofvuil en klachten over de openbare ruimte aan te melden was één van de eerste digitale diensten van de gemeente. De schat aan data uit het Infopunt vormt een belangrijke basis voor de verbeteraanpak van de leefomgeving.

Ook door de fusie van Stadsbeheer/Sportbedrijf en Wijk- en Stadszaken zal de effectiviteit van het wijkgericht werken groter worden. De wijkopzichters voegen met de wijkschouw een goed stuk gereedschap toe aan de wijkplancyclus.

De renovatie van de speelplaatsen in Delft nadert zijn voltooiing. Daarmee is de veiligheid van de speelplaatsen weer gewaarborgd en de woonomgeving kwalitatief versterkt.

De aanpak van de overlast van hondenpoep krijgt voor de zomer zijn beslag, door de aanleg van hondenuitlaatplaatsen en –uitrenvelden in alle wijken, een heldere voorlichtingscampagne, alsmede toezicht op en handhaving van de naleving van de regels.

Met voorlichting op maat zal het afvalscheidingsgedrag weer positief beďnvloed worden. De campagne zal mede gericht zijn tegen het onjuist aanbieden van grofvuil en het veroorzaken van zwerfvuil. Maatregelen om positief gedrag te belonen worden ontwikkeld.

De eerste ervaringen met zelfbeheer in de openbare ruimte zijn opgedaan rond boomspiegels en geveltuintjes.

Er wordt gewerkt aan beheerplannen voor onderdelen van de openbare ruimte (wegen, riolen, groen, bruggen, e.d.) om de effectieve inzet van schaarse middelen te waarborgen alsmede een goede basis te leggen onder het wijkbeheer.

 

Stedelijke Vernieuwing

De te bereiken maatschappelijke effecten uit het DOP moeten bereikt worden via de volgende in uitvoering zijnde SV/ISV-projecten:

q       op het gebied van Wonen: Doelengebied fase 2a en 2b, Zuidpoort, herstructurering Die Delfgaauwse Weye, herstructurering Wippolder, wijkaandelen Minervaplein,  herstructurering Poptahof, subsidieprogramma MRSV w.o. het opplussen van woningen;

q       op het gebied van Leefbaarheid: de uitvoering van het bouwtraject buurtaccommodaties, bijdrage aan het Brede School concept, bijdrage aan fysieke veiligheidsmaatregelen, bijdrage aan het programma sporthallen/ sportzalen, bijdrage aan service- en informatiepunten, diverse sport- en spelvoorzieningen en 3 projecten Provinciaal Stedenbeleid;

q       op het gebied van Economie: de bijdrage aan de ontwikkeling van het TU-gebied en de realisatie van de Stadshal;

q       op het gebied van Mobiliteit: de bijdrage aan de herinrichting van de Markt en de monitoring binnenstad;

q       op het gebied van Duurzaamheid: de bijdrage aan het programma Water en Ecologie w.o. onderzoek grondwateronttrekingen Binnenstad, de bodemsaneringen ISV (met name Zuidpoort en Oostsingel) en de geluidssaneringen ISV.

 

Volkshuisvesting

In 2003 worden 468 woningen opgeplust door de woningcorporaties. Met de corporaties is afgesproken dat dit jaar onderzocht wordt wat de maximale oppluscapaciteit binnen het woningbezit is. Hieruit volgen afspraken voor de komende jaren.

Op het gebied van het bouwen van levensloopbestendige woningen en het vergoten van het aanbod aan zorgwoningen is een inhaalslag te maken. De nota ouderenbeleid: Wonen, Zorg en Welzijn in Delft verschijnt medio 2003. Deze nota is op integrale wijze tot stand gekomen met alle betrokken partijen. Uit de nota volgt een programma van noodzakelijk acties op korte termijn (wegnemen knelpunten) en op lange termijn op het gebied van Wonen Zorg en Welzijn.

Door het opheffen van Woonkoepel is er geen inbreng meer van woonconsumenten op het volkshuisvestingsbeleid. Nog dit jaar volgt een plan van aanpak hoe en op welke wijze, burgers op interactieve wijze bij het beleid op het gebied van Wonen worden betrokkenen.

De toekomstvisie sociale woningbouw komt nog in 2003 tot stand. Hierin wordt specifiek aandacht besteed aan de doorstromingsproblematiek.

 

  1. doelen voor het jaar 2004.

 

Wijkaanpak

In 2004 wordt beoogd dat:

 

Stadsbeheer

We zullen verder werken aan prestatie-indicatoren en aan klanttevredenheidsonderzoek. Ook reductie van het aantal klachten door preventief onderhoud in de wijken behoort tot de doelstellingen. De wijkschouw zal verder worden uitgebouwd. Versterkte handhaving op afvalgebied, als onderdeel van het toezicht en handhavingsplan, zal de afvalvoorlichtingscampagne ondersteunen en completeren.

 

Stedelijke Vernieuwing

Het jaar 2004 wordt een belangrijk jaar. In dat jaar moeten niet alleen alle SV-gelden volledig zijn besteed of verplicht, maar moeten ook alle destijds geformuleerde ISV-doelstellingen zijn of worden bereikt. Het behalen van concrete resultaten in 2004 is dus voor de stedelijke vernieuwing in Delft van groot belang. Meer specifiek wordt daarom beoogd dat:

q       Het lopend SV-programma wordt uitgevoerd, w.o. de afronding van de bouw van de buurtaccommodaties Poptahof en Tanthof;

 

Volkshuisvesting

·          Meerjarige opplusafspraak met corporaties voor 2004 en verder.

·          Vanaf 2004 en verder is interactieve  beleidsvorming vast onderdeel beleid Wonen in Delft.

·          Acties op het gebied van Wonen, Zorg en Welzijn voor Wonen (tekort aan zorgwoningen):

·          opstellen bouw en verbouwprogramma om zorgwoningen (levensloopbestendig) te realiseren in herstructureringsgebieden en op potentiële nieuwbouwlocaties

·          gemeentelijke subsidies zullen (wellicht) noodzakelijk blijken om deze goed geoutilleerde woningen voor ouderen met zorgindicatie, tegen een betaalbare prijs aan te kunnen bieden aan ouderen met een laag inkomen.

·          Op basis van onderzoek in 2003 worden voor 2004 concrete maatregelen op het snijvlak van volkshuisvesting en integratie genomen.