In deze startnotitie geeft
het college van B&W een beknopte visie op de stand van zaken en de gewenste
ontwikkelingen binnen het programma Wijkaanpak en Wonen. In paragraaf 2 gaan
wij in op de uitgangspunten voor het beleid die in ons collegeprogramma Voorzetten
en doorzetten zijn geformuleerd. Daarbij gaan wij ook in op de
belangrijkste doelstellingen die wij ons voor de gehele periode 2002 – 2006
hebben gesteld.
In paragraaf 3 geven wij een
schets van de actuele ontwikkelingen binnen het programma Wijkaanpak en Wonen.
Daarin gaan wij in op zaken in die in 2002 reeds in gang zijn gezet of op korte
termijn aan de orde zullen komen. In paragraaf 4 tenslotte geven wij onze visie
op de belangrijkste doelen en activiteiten binnen dit programma voor het jaar
2004.
U bent uitgenodigd om tijdens
de vergadering van de raadscommissie extern op .. april a.s uw mening of
reactie te geven op deze startnotitie. In dezelfde periode zullen voor de
overige twaalf programma’s soortgelijke vergaderingen worden gehouden. De
verslagen van deze vergaderingen, waarin uw mening of reactie wordt opgenomen,
zullen wij meenemen bij de opstelling van de conceptbegroting voor de periode
2004 – 2007. Deze conceptbegroting wordt in september a.s. door de gemeenteraad
van Delft behandeld.
Wij willen op voorhand wel
opmerken dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om alle meningen of
reacties die u ons meegeeft in de begroting en in onze beleidsvoornemens te
verwerken. Alleen al de financiële speelruimte daartoe is beperkt, zeker in een
periode waarin het economisch minder gaat.
Wij zijn van plan om voor nieuwe beleidswensen meerjarig een bedrag van
half miljoen euro vrij te maken en nog eens een half miljoen euro voor het jaar
2004. Dit bedrag moet echter over dertien programma’s worden verdeeld.
Bovendien zullen wij, om deze bedragen vrij te kunnen maken, waarschijnlijk
moeten ‘snijden’ in lopende uitgaven in de begroting.
Ondanks deze beperkingen
vernemen wij graag uw mening over de gewenste ontwikkelingen in de verschillende
beleidsprogramma’s van de Gemeente Delft.
Wij zullen dan ook trachten om in onze begroting zo goed mogelijk te
verantwoorden hoe wij met uw meningen en ideeën zijn omgegaan.
Wijkaanpak
Binnen
de wijkaanpak hebben wij ons tot doel gesteld om de wijkplancyclus te evalueren
en zonodig bij te stellen, de wijkbudgetten structureel te regelen en op niveau
te brengen en een protocol rond het wijkgericht werken te realiseren, wat kan
worden ingepast in een stedelijke participatieverordening.
We
houden vast aan de huidige wijkindeling, waarbij de binnenstad haar bijzondere
positie behoudt. De uitvoering van wijkgerichte activiteiten en
bewonersparticipatie in de binnenstad zal echter aansluiten bij het beleid van
wijkgericht werken.
We zetten binnen het
wijkgericht werken in op de uitvoering, waarbij het resultaat telt.
Op dit moment wordt gewerkt
aan een volwaardig wijkvoorzieningenniveau met in elke wijk een
buurtaccommodatie, gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en
(activiteiten)programma’s met relaties naar de brede school, kinderopvang,
sport, sociaal-cultureel werk en integratieprojecten.
Stadsbeheer
·
Vanaf 2002 stimuleren we
het melden van overlast en klachten over de buitenruimte. Het meldpunt van
Stadsbeheer krijgt meer bekendheid.
·
We zetten in op
duidelijker handhaven van regels bij overlast rond hondenpoep, grof/zwerfvuil,
parkeren en graffiti vanaf 2003.
De
overlast van de grootste ergernissen van bewoners – zwerf/grof vuil,
hondenpoep, graffiti en fout parkeren – moet structureel verminderen. Ook
toezicht en handhaving worden ingezet om dit te bewerkstelligen. Het meldpunt
van Stadsbeheer willen we inzetten voor snelle afhandeling van meldingen over
de buitenruimte, kwaliteitsmeting en evaluatie. De buitenruimte verdient extra
aandacht door verfraaiing van de wijken, bijvoorbeeld met bloembakken, extra
snoeien en aandacht voor ‘enge’ plekken. Hierbij werken we projectmatig samen
met de corporaties.
Stedelijke Vernieuwing
De voor Delft in het kader
van de stedelijke vernieuwing te bereiken doelstellingen zijn vastgelegd in het
Delfts Ontwikkelingsprogramma 2000-2010 (DOP). Hierin wordt op sociaal en
fysiek gebied in de stad geďnvesteerd.
Volkshuisvesting
Aan de kwaliteit en kwantiteit van woonruimte in Delft
moet actief gewerkt worden in de komende jaren. Er zijn relatief veel woningen
in het lager en middensegment. Dit belemmert de mogelijkheid van een
wooncarričre, waardoor te weinig doorstroming plaatsvindt aan zowel de
bovenzijde als de onderzijde van de woonmarkt. Voorkomen moet worden dat
Delftenaren gedwongen worden hun heil buiten Delft te zoeken.
De uitdagingen op het vlak van de volkshuisvesting
zijn verbonden aan het verdelen van schaarste. Dit vereist een zorgvuldig
omgaan met de slaagkans van alle doelgroepen, en tegelijkertijd streven naar
het bijbouwen van passende woningbouw voor bepaalde doelgroepen.
Eén van de doelgroepen die speciale aandacht
verdient in de komende jaren zijn de senioren. Senioren stellen andere eisen
aan hun woning dan vroeger. Zij willen graag in Delft blijven, mits zij een
passende woning kunnen vinden. In Delft zijn nog te weinig woningen geschikt
voor levensloopbestendig gebruik. Een inhaalslag in het aanpassen en opplussen
van woningen voor senioren is dan ook noodzakelijk. Ook vraagt onze
vergrijzende samenleving meer en meer om 'levensloopbestendig bouwen'. Het
behoud van zelfstandigheid voor ouderen en/of mensen met een functiebeperking
wordt hiermee bevorderd.
Wijkaanpak
Nu de organisatie en de
instrumenten van de wijkaanpak goed zijn ontwikkeld, ligt de nadruk in deze
hele collegeperiode op het verbeteren en versnellen van het tempo van de
uitvoering in de wijkaanpak. Centraal staat daarbij het behalen van resultaten:
meer zeggenschap voor bewoners, meer zelfbeheer en initiatieven uit de wijk en
zichtbare resultaten op het gebied van de leefbaarheid in de wijken. Belangrijk
daartoe is het kunnen meten van de resultaten. Het ontwikkelen van een
monitoringsysteem heeft dan ook prioriteit. Dit zal naar verwachting in de loop
van 2003 beschikbaar komen.
Op basis van de uitkomsten
van de nota doorontwikkeling wijkaanpak is de wijkaanpakcyclus aangepast. In
2003 is de cyclus in deze aangepaste vorm van start gegaan.
Uit de evaluatie van de
wijkaanpak vloeide ook voort dat het participatieproces in de wijkaanpak meer
gedetailleerd uitgewerkt moet worden en dat dit moet uitmonden in het opstellen
van een protocol voor de wijkaanpak. Daarin zullen de doelen, het proces, de
organisatie, bewonersinitiatieven en het participatieproces duidelijk worden
omschreven. Naar verwachting is het protocol gereed voor de zomer 2003.
Tot en met het einde van 2003
is de financiële dekking van de wijkbudgetten geregeld. In 2004 moet deze
dekking structureel worden geregeld. Daartoe wordt bij de programmabegroting
2004-2006 een voorstel ingediend.
Voor de realisatie van een
volwaardig wijkvoorzieningenniveau wordt er verder gewerkt aan de realisatie
van buurtaccommodaties in combinatie met wijkservicepunten. In de Wippolder was
reeds een buurtaccommodatie met wijkservicepunt gerealiseerd en de evaluatie
liet zien dat de service- en informatiecomponent succesvol was. Dit jaar wordt
in de Poptahof gestart met de bouw van een nieuwe accommodatie en in Tanthof
wordt de bouw voorbereid met de toekomstige gebruikers, waardoor nog twee
wijkservicepunten kunnen worden gerealiseerd.
Stadsbeheer
De mogelijkheid om via
internet grofvuil en klachten over de openbare ruimte aan te melden was één van
de eerste digitale diensten van de gemeente. De schat aan data uit het Infopunt
vormt een belangrijke basis voor de verbeteraanpak van de leefomgeving.
Ook door de fusie van
Stadsbeheer/Sportbedrijf en Wijk- en Stadszaken zal de effectiviteit van het
wijkgericht werken groter worden. De wijkopzichters voegen met de wijkschouw
een goed stuk gereedschap toe aan de wijkplancyclus.
De renovatie van de
speelplaatsen in Delft nadert zijn voltooiing. Daarmee is de veiligheid van de
speelplaatsen weer gewaarborgd en de woonomgeving kwalitatief versterkt.
De aanpak van de overlast van
hondenpoep krijgt voor de zomer zijn beslag, door de aanleg van
hondenuitlaatplaatsen en –uitrenvelden in alle wijken, een heldere
voorlichtingscampagne, alsmede toezicht op en handhaving van de naleving van de
regels.
Met voorlichting op maat zal
het afvalscheidingsgedrag weer positief beďnvloed worden. De campagne zal mede
gericht zijn tegen het onjuist aanbieden van grofvuil en het veroorzaken van
zwerfvuil. Maatregelen om positief gedrag te belonen worden ontwikkeld.
De eerste ervaringen met
zelfbeheer in de openbare ruimte zijn opgedaan rond boomspiegels en
geveltuintjes.
Er wordt gewerkt aan
beheerplannen voor onderdelen van de openbare ruimte (wegen, riolen, groen,
bruggen, e.d.) om de effectieve inzet van schaarse middelen te waarborgen
alsmede een goede basis te leggen onder het wijkbeheer.
Stedelijke Vernieuwing
De te bereiken
maatschappelijke effecten uit het DOP moeten bereikt worden via de volgende in
uitvoering zijnde SV/ISV-projecten:
q
op het gebied van Wonen:
Doelengebied fase 2a en 2b, Zuidpoort, herstructurering Die Delfgaauwse Weye,
herstructurering Wippolder, wijkaandelen Minervaplein, herstructurering Poptahof, subsidieprogramma
MRSV w.o. het opplussen van woningen;
q
op het gebied van
Leefbaarheid: de uitvoering van het bouwtraject buurtaccommodaties, bijdrage
aan het Brede School concept, bijdrage aan fysieke veiligheidsmaatregelen,
bijdrage aan het programma sporthallen/ sportzalen, bijdrage aan service- en
informatiepunten, diverse sport- en spelvoorzieningen en 3 projecten
Provinciaal Stedenbeleid;
q
op het gebied van
Economie: de bijdrage aan de ontwikkeling van het TU-gebied en de realisatie
van de Stadshal;
q
op het gebied van
Mobiliteit: de bijdrage aan de herinrichting van de Markt en de monitoring
binnenstad;
q
op het gebied van
Duurzaamheid: de bijdrage aan het programma Water en Ecologie w.o. onderzoek
grondwateronttrekingen Binnenstad, de bodemsaneringen ISV (met name Zuidpoort
en Oostsingel) en de geluidssaneringen ISV.
Volkshuisvesting
In 2003 worden 468 woningen opgeplust door de
woningcorporaties. Met de corporaties is afgesproken dat dit jaar onderzocht
wordt wat de maximale oppluscapaciteit binnen het woningbezit is. Hieruit
volgen afspraken voor de komende jaren.
Op het gebied van het bouwen van
levensloopbestendige woningen en het vergoten van het aanbod aan zorgwoningen
is een inhaalslag te maken. De nota ouderenbeleid: Wonen, Zorg en Welzijn in
Delft verschijnt medio 2003. Deze nota is op integrale wijze tot stand gekomen
met alle betrokken partijen. Uit de nota volgt een programma van noodzakelijk
acties op korte termijn (wegnemen knelpunten) en op lange termijn op het gebied
van Wonen Zorg en Welzijn.
Door het opheffen van Woonkoepel is er geen
inbreng meer van woonconsumenten op het volkshuisvestingsbeleid. Nog dit jaar
volgt een plan van aanpak hoe en op welke wijze, burgers op interactieve wijze
bij het beleid op het gebied van Wonen worden betrokkenen.
De toekomstvisie sociale woningbouw komt nog in 2003 tot
stand. Hierin wordt specifiek aandacht besteed aan de
doorstromingsproblematiek.
Wijkaanpak
In 2004 wordt beoogd dat:
Stadsbeheer
We zullen verder werken aan
prestatie-indicatoren en aan klanttevredenheidsonderzoek. Ook reductie van het
aantal klachten door preventief onderhoud in de wijken behoort tot de
doelstellingen. De wijkschouw zal verder worden uitgebouwd. Versterkte
handhaving op afvalgebied, als onderdeel van het toezicht en handhavingsplan,
zal de afvalvoorlichtingscampagne ondersteunen en completeren.
Stedelijke Vernieuwing
Het jaar 2004 wordt een
belangrijk jaar. In dat jaar moeten niet alleen alle SV-gelden volledig zijn
besteed of verplicht, maar moeten ook alle destijds geformuleerde
ISV-doelstellingen zijn of worden bereikt. Het behalen van concrete resultaten
in 2004 is dus voor de stedelijke vernieuwing in Delft van groot belang. Meer
specifiek wordt daarom beoogd dat:
q
Het lopend SV-programma
wordt uitgevoerd, w.o. de afronding van de bouw van de buurtaccommodaties
Poptahof en Tanthof;
Volkshuisvesting
·
Meerjarige
opplusafspraak met corporaties voor 2004 en verder.
·
Vanaf 2004 en
verder is interactieve beleidsvorming
vast onderdeel beleid Wonen in Delft.
·
Acties op het gebied van
Wonen, Zorg en Welzijn voor Wonen (tekort aan zorgwoningen):
·
opstellen bouw en
verbouwprogramma om zorgwoningen (levensloopbestendig) te realiseren in
herstructureringsgebieden en op potentiële nieuwbouwlocaties
·
gemeentelijke
subsidies zullen (wellicht) noodzakelijk blijken om deze goed geoutilleerde
woningen voor ouderen met zorgindicatie, tegen een betaalbare prijs aan te
kunnen bieden aan ouderen met een laag inkomen.
·
Op basis van
onderzoek in 2003 worden voor 2004 concrete maatregelen op het snijvlak van
volkshuisvesting en integratie genomen.