1. inleiding.

 

In deze startnotitie geef het college van B&W een beknopte visie op de stand van zaken en de gewenste ontwikkelingen binnen het programma Veiligheid. In paragraaf 2 gaan wij in op de uitgangspunten voor het beleid die in ons collegeprogramma Voortzetten en doorzetten zijn geformuleerd. Daarbij gaan wij ook in op de belangrijkste doelstellingen die wij ons voor de gehele periode 2002 – 2006 hebben gesteld.

 

In paragraaf 3 geven wij een schets van de actuele ontwikkelingen binnen het programma Veiligheid. Daarin gaan wij in op zaken in die in 2002 reeds in gang zijn gezet of op korte termijn aan de orde zullen komen. In paragraaf 4 tenslotte geven wij onze visie op de belangrijkste doelen en activiteiten binnen dit programma voor het jaar 2004.

 

U bent uitgenodigd om tijdens de vergadering van de raadscommissie extern op .. maart a.s uw mening of reactie te geven op deze startnotitie. In dezelfde periode zullen voor de overige twaalf programma’s soortgelijke vergaderingen worden gehouden. De verslagen van deze vergaderingen, waarin uw mening of reactie wordt opgenomen, zullen wij meenemen bij de opstelling van de concept-begroting voor de periode 2004 – 2007. Deze concept-begroting wordt in september a.s. door de gemeenteraad van Delft behandeld.

 

Wij willen op voorhand wel opmerken dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om alle meningen of reacties die u ons meegeeft in de begroting en in onze beleidsvoornemens te verwerken. Alleen al de financiële speelruimte daartoe is beperkt, zeker in een periode waarin het economisch minder gaat. Wij zijn van plan om voor nieuwe beleidswensen meerjarig een bedrag van half miljoen euro vrij te maken en nog eens een half miljoen euro voor het jaar 2004. Dit bedrag moet echter over dertien programma’s worden verdeeld. Bovendien zullen wij, om deze bedragen vrij te kunnen maken, waarschijnlijk moeten ‘snijden’ in lopende uitgaven in de begroting.

 

Ondanks deze beperkingen vernemen wij graag uw mening over de gewenste ontwikkelingen in de verschillende beleidsprogramma’s van de Gemeente Delft. Wij zullen dan ook trachten om in onze begroting zo goed mogelijk te verantwoorden hoe wij met uw meningen en ideeën zijn omgegaan.

 

 

  1. uitgangspunten van het beleid.

 

·         Op plekken waar burgers zich onveilig voelen moet cameratoezicht mogelijk zijn ter vermindering van die onveiligheidsgevoelens. We zijn van mening, dat er op dit moment geen plekken in de stad zijn die zich lenen voor permanent cameratoezicht. Wel willen we onderzoek laten doen naar de mogelijkheden van mobiel/verplaatsbaar cameratoezicht.

 

·         We staan een integraal veiligheidsbeleid voor, dat beleid ontwikkelt voor door cijfers te motiveren veiligheidsprioriteiten. Integraal betekent in onze optiek, dat elk van de prioriteiten van alle kanten, in alle fasen van de veiligheidsketen (van preventie tot repressie) en met betrokkenheid van alle (externe) partners wordt aangepakt.

 

·         Om overlast te bestrijden zal de Wet Milieubeheer strikt worden gehandhaafd.

 

·         De brandveiligheid van met name de zorg- en onderwijsinstellingen,  kamerverhuurbedrijven, horeca controleren en handhaven we adequaat.

 

·         Het toezicht in de binnenstad wordt zichtbaar op één locatie geconcentreerd. Deze locatie functioneert als uitvalsbasis maar ook worden hier verschillende loketfuncties ondergebracht.

 

·         De toezichtfuncties worden versterkt. De functies worden volledig bezet en de opleiding, training, begeleiding en doorstroming worden verbeterd. Nagegaan moet worden welke bevoegdheden in de APV overgeheveld kunnen worden naar de toezichthouders. Goede samenwerking en overleg met de politie zijn van belang

 

·         Met het verbeteren van de kwaliteit van de vergunningverlening wordt gewerkt aan het creëren van de juiste voorwaarden voor handhaving. Het gemeentelijk toezicht is gericht op de daadwerkelijke handhaving van bestaande regelgeving. Afstemming tussen de verschillende handhavers is hierbij noodzakelijk. Nieuw regelgeving wordt altijd getoetst op handhaafbaarheid.

 

·         Jaarlijks bespreekt de gemeenteraad een integraal toezicht- en handhavingsplan waarin ruimte is voor prestatieafspraken en meetbare doelen.

 

·         We zijn als gemeente voorbereid (planvorming, opleiding en oefening) op mogelijke (grootschalige) incidenten in Delft.

 

 

  1. actuele ontwikkelingen.

 

·         Op dit moment wordt, samen met TNO-FEL en de politie Haaglanden, onderzoek gedaan naar technische en beheersaspecten van mobiel cameratoezicht. Het politiekorps Haaglanden zal dit jaar een centrale in gebruik nemen, waar al het cameratoezicht in de regio op monitoren wordt “uitgekeken”. Het Delftse politiebureau zal op voorhand ook op deze centrale worden aangesloten, met het oog op eventueel Delfts (mobiel) cameratoezicht in de toekomst.

 

·         In 1999 zijn we gestart met het integraal veiligheidsbeleid (IVB). De afgelopen jaren zijn we aan de slag gegaan met de toen benoemde prioriteiten. Momenteel wordt dit beleid (de prioriteiten, de projecten en de structuur van het IVB) geëvalueerd en wordt een aanzet gemaakt om te komen tot een nieuwe episode van het IVB, met nieuwe prioriteiten en nieuwe projecten.

 

·         Een piketregeling geluid, waardoor adequaat op meldingen van geluidsoverlast van de horeca kan worden gereageerd, is in de maak.

 

·         Alle beschikbare controleurfuncties worden op dit moment vervuld. Omdat de controleurs een breder handhavingspakket krijgen, besteden we veel aandacht aan opleiding en scholing en aan vaardigheden die nodig zijn om breder te kunnen handhaven. Om strafrechtelijk te kunnen handhaven is de BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) bevoegdheid nodig van Justitie.

 

·         De mogelijkheden om de toezichthouders openbare ruimte zichtbaar op één locatie in de binnenstad te concentreren wordt op dit moment onderzocht. Hierbij wordt eveneens onderzocht welke taken in de APV overgeheveld kunnen worden naar de toezichthouders.

 

·         De handhavingsregisseur waarvoor in de zomernota 2003 geld beschikbaar is gesteld, wordt op dit moment aangetrokken. Het integraal toezicht- en handhavingsplan wordt een van de eerste taken van de handhavingsregisseur.

 

 

  1. doelen voor het jaar 2004.

 

·         Uiterlijk in 2004 zal een beslissing worden genomen over mobiel cameratoezicht.

 

·         In 2004 zullen de nieuwe projecten van het integraal veiligheidsbeleid op poten moeten staan, waarbij meer aandacht moet zijn voor kwantificeerbare beleidsdoelen.

 

·          Een integraal toezicht- en handhavingsplan verschijnt vanaf 2004 jaarlijks.

 

·         Een veiligheidspost in de binnenstad zal in 2004 operationeel moeten zijn.

 

·         De fusie van de brandweerkorpsen van Delft en Rijswijk moet in 2004 zijn beslag krijgen.

 

·         Het opstellen van rampenbestrijdingsplannen voor LPG stations.

 

·         Afronden inhaalslag afgifte gebruiksvergunningen.

 

·         Uitbreiden handhavingscapaciteit bij de Brandweer.

 

·          Professionalisering handhaving Bouwen en Milieu door implementatie uitvoeringsplannen.