In deze startnotitie geef het
college van B&W een beknopte visie op de stand van zaken en de gewenste
ontwikkelingen binnen het programma Veiligheid. In paragraaf 2 gaan wij in op
de uitgangspunten voor het beleid die in ons collegeprogramma Voortzetten en
doorzetten zijn geformuleerd. Daarbij gaan wij ook in op de belangrijkste
doelstellingen die wij ons voor de gehele periode 2002 – 2006 hebben gesteld.
In paragraaf 3 geven wij een
schets van de actuele ontwikkelingen binnen het programma Veiligheid. Daarin
gaan wij in op zaken in die in 2002 reeds in gang zijn gezet of op korte
termijn aan de orde zullen komen. In paragraaf 4 tenslotte geven wij onze visie
op de belangrijkste doelen en activiteiten binnen dit programma voor het jaar
2004.
U bent uitgenodigd om tijdens
de vergadering van de raadscommissie extern op .. maart a.s uw mening of
reactie te geven op deze startnotitie. In dezelfde periode zullen voor de
overige twaalf programma’s soortgelijke vergaderingen worden gehouden. De verslagen
van deze vergaderingen, waarin uw mening of reactie wordt opgenomen, zullen wij
meenemen bij de opstelling van de concept-begroting voor de periode 2004 –
2007. Deze concept-begroting wordt in september a.s. door de gemeenteraad van
Delft behandeld.
Wij willen op voorhand wel
opmerken dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om alle meningen of
reacties die u ons meegeeft in de begroting en in onze beleidsvoornemens te
verwerken. Alleen al de financiële speelruimte daartoe is beperkt, zeker in een
periode waarin het economisch minder gaat. Wij zijn van plan om voor nieuwe
beleidswensen meerjarig een bedrag van half miljoen euro vrij te maken en nog
eens een half miljoen euro voor het jaar 2004. Dit bedrag moet echter over
dertien programma’s worden verdeeld. Bovendien zullen wij, om deze bedragen
vrij te kunnen maken, waarschijnlijk moeten ‘snijden’ in lopende uitgaven in de
begroting.
Ondanks deze beperkingen
vernemen wij graag uw mening over de gewenste ontwikkelingen in de
verschillende beleidsprogramma’s van de Gemeente Delft. Wij zullen dan ook
trachten om in onze begroting zo goed mogelijk te verantwoorden hoe wij met uw
meningen en ideeën zijn omgegaan.
·
Op plekken waar burgers
zich onveilig voelen moet cameratoezicht mogelijk zijn ter vermindering van die
onveiligheidsgevoelens. We zijn van mening, dat er op dit moment geen plekken
in de stad zijn die zich lenen voor permanent cameratoezicht. Wel willen we
onderzoek laten doen naar de mogelijkheden van mobiel/verplaatsbaar
cameratoezicht.
·
We staan een integraal
veiligheidsbeleid voor, dat beleid ontwikkelt voor door cijfers te motiveren
veiligheidsprioriteiten. Integraal betekent in onze optiek, dat elk van de
prioriteiten van alle kanten, in alle fasen van de veiligheidsketen (van
preventie tot repressie) en met betrokkenheid van alle (externe) partners wordt
aangepakt.
·
Om overlast te
bestrijden zal de Wet Milieubeheer strikt worden gehandhaafd.
·
De brandveiligheid van
met name de zorg- en onderwijsinstellingen,
kamerverhuurbedrijven, horeca controleren en handhaven we adequaat.
·
Het toezicht in de binnenstad wordt zichtbaar op één locatie
geconcentreerd. Deze locatie functioneert als uitvalsbasis maar ook worden hier
verschillende loketfuncties ondergebracht.
·
De toezichtfuncties worden versterkt. De functies worden volledig
bezet en de opleiding, training, begeleiding en doorstroming worden verbeterd.
Nagegaan moet worden welke bevoegdheden in de APV overgeheveld kunnen worden
naar de toezichthouders. Goede samenwerking en overleg met de politie zijn van
belang
·
Met het verbeteren van de kwaliteit van de vergunningverlening
wordt gewerkt aan het creëren van de juiste voorwaarden voor handhaving. Het
gemeentelijk toezicht is gericht op de daadwerkelijke handhaving van bestaande
regelgeving. Afstemming tussen de verschillende handhavers is hierbij
noodzakelijk. Nieuw regelgeving wordt altijd getoetst op handhaafbaarheid.
·
Jaarlijks bespreekt de gemeenteraad een integraal toezicht- en
handhavingsplan waarin ruimte is voor prestatieafspraken en meetbare doelen.
·
We
zijn als gemeente voorbereid (planvorming, opleiding en oefening) op mogelijke
(grootschalige) incidenten in Delft.
·
Op
dit moment wordt, samen met TNO-FEL en de politie Haaglanden, onderzoek gedaan
naar technische en beheersaspecten van mobiel cameratoezicht. Het politiekorps
Haaglanden zal dit jaar een centrale in gebruik nemen, waar al het
cameratoezicht in de regio op monitoren wordt “uitgekeken”. Het Delftse
politiebureau zal op voorhand ook op deze centrale worden aangesloten, met het
oog op eventueel Delfts (mobiel) cameratoezicht in de toekomst.
·
In
1999 zijn we gestart met het integraal veiligheidsbeleid (IVB). De afgelopen
jaren zijn we aan de slag gegaan met de toen benoemde prioriteiten. Momenteel
wordt dit beleid (de prioriteiten, de projecten en de structuur van het IVB)
geëvalueerd en wordt een aanzet gemaakt om te komen tot een nieuwe episode van
het IVB, met nieuwe prioriteiten en nieuwe projecten.
·
Een
piketregeling geluid, waardoor adequaat op meldingen van geluidsoverlast van de
horeca kan worden gereageerd, is in de maak.
·
Alle
beschikbare controleurfuncties worden op dit moment vervuld. Omdat de
controleurs een breder handhavingspakket krijgen, besteden we veel aandacht aan
opleiding en scholing en aan vaardigheden die nodig zijn om breder te kunnen
handhaven. Om strafrechtelijk te kunnen handhaven is de BOA (buitengewoon
opsporingsambtenaar) bevoegdheid nodig van Justitie.
·
De
mogelijkheden om de toezichthouders openbare ruimte zichtbaar op één locatie in
de binnenstad te concentreren wordt op dit moment onderzocht. Hierbij wordt
eveneens onderzocht welke taken in de APV overgeheveld kunnen worden naar de
toezichthouders.
·
De
handhavingsregisseur waarvoor in de zomernota 2003 geld beschikbaar is gesteld,
wordt op dit moment aangetrokken. Het integraal toezicht- en handhavingsplan
wordt een van de eerste taken van de handhavingsregisseur.
·
Uiterlijk in 2004 zal een beslissing worden genomen over mobiel
cameratoezicht.
·
In 2004 zullen de nieuwe projecten van het integraal
veiligheidsbeleid op poten moeten staan, waarbij meer aandacht moet zijn voor
kwantificeerbare beleidsdoelen.
·
Een integraal toezicht- en handhavingsplan verschijnt vanaf 2004
jaarlijks.
·
Een veiligheidspost in de binnenstad zal in 2004 operationeel
moeten zijn.
·
De fusie van de brandweerkorpsen van Delft en Rijswijk moet in 2004 zijn beslag
krijgen.
·
Het
opstellen van rampenbestrijdingsplannen voor LPG stations.
·
Afronden
inhaalslag afgifte gebruiksvergunningen.
·
Uitbreiden
handhavingscapaciteit bij de Brandweer.
·
Professionalisering handhaving Bouwen en Milieu door implementatie
uitvoeringsplannen.