Inhoudsopgave

 

Deel 1   Samenvatting, conclusies/afwegingen en voorstellen

 

  1. Leeswijzer
  2. Samenvatting rapportage
  3. Conclusies en afweging voor- en nadelen van de diverse varianten
  4. Voorstellen

 

Deel 2   Rapport

 

  1. Aanleiding voor het rapport /randvoorwaarden
    1. Collegeprogramma
    2. Quick scan Provincialeweg en masterplan Poptahof gelijktijdig behandelen in raadscommissie
    3. Globale studie (quick scan) voor Provincialeweg en Voorhofdreef
    4. Masterplan herstructurering Poptahof/randvoorwaarden

 

       2.   Wijze van uitwerking opdracht quick scan Provincialeweg en Voorhofdreef

    1. Verkeerskundige invalshoek
    2. Stedenbouwkundige invalshoek

 

 3.    Verkeerskundige invalshoek

 

       4.     Stedenbouwkundige invalshoek

a.       Provincialeweg ter hoogte van de Poptahof

b.       Provincialeweg tussen M.Nijhofflaan en Kruithuisweg

c.       Voorhofdreef

d.       Buitenhofdreef

e.       Papsouwselaan

 

       5.     Mede bepalende factoren voor de stedenbouwkundige modellen

a.       Ecologische zones

b.       Waterbergende capaciteit

c.       Wegverkeerslawaai en luchtkwaliteit

d.       Bodem

e.       Eigendomssituaties

f.         Exploitatieopzet

g.       Consequenties voor hulpdiensten

 

Deel 3   Bijlagen

        

         1. Verkeerskundig advies

         2. Ecologie en water

         3. Verkeerslawaai

         4. Stedenbouwkundig model Provincialeweg (kaart)

         5. Stedenbouwkundig model Voorhofdreef (kaart)

 

        

Deel 1. Samenvatting, conclusies/afwegingen en voorstellen.

 

1. Inleiding en leeswijzer.

De quick scan is een globaal onderzoek naar de mogelijkheden voor en consequenties van bebouwing langs de Provincialeweg indien het bestaande profiel van 2 x 2 rijstroken teruggebracht zou (kunnen) worden naar 2 x 1 rijstrook. De quick scan betreft het gedeelte tussen de M.Nijhofflaan en de Kruithuisweg. Inzicht in bebouwingsmogelijkheden is gewenst voorafgaande aan  de besluitvorming door de gemeenteraad over het Masterplan Poptahof. Dit masterplan heeft ingrijpende verkeerskundige implicaties voor het hoofdwegenstelsel van Delft rond de Poptahof. De Voorhofdreef is daarom eveneens in de quick scan betrokken omdat bedoelde implicaties tevens gelden voor de route Papsouwselaan/Voorhofdreef.

Leeswijzer:

Hieronder volgt eerst de samenvatting van de uitkomsten van het globale onderzoek (quick scan) naar de ontwikkelingspotenties van de Provincialeweg en de Voorhofdreef, gevolgd door de conclusies/afwegingen die op basis van de verkeerskundige en stedenbouwkundige invalshoek voor de varianten onderling kan worden gemaakt. Tenslotte zijn er voorstellen aan verbonden voor de verdere procedure en besluitvorming.

Deel 2 is de rapportage van de quick scan als onderliggend document voor deel 1.

Deel 3 bevat de bijlagen, waarvan het verkeerskundige onderzoek in bijlage 1 voor zowel de conclusies/afwegingen als de rapportage, integrale lezing behoeft.

 

2. Samenvatting rapportage.

  1. Een zeer wezenlijk onderdeel van de  verkeersroutes binnen het stedelijk hoofdwegenstelsel van Delft is gelegen rond de buurt Poptahof. Voor de Poptahof is een Masterplan voor herstructurering voorbereid waarover op zeer korte termijn door de gemeenteraad besluitvorming moet plaatsvinden. Onderdeel van het masterplan is onder andere versmalling van de Papsouwselaan naar 2 x 1 rijstrook, het maken van een volledige aansluiting van de M.Nijhofflaan op de Provincialeweg en het handhaven van 2 x 2 rijstroken Provincialeweg ter hoogte van de Poptahof. Als gevolg hiervan zullen de verkeersintensiteiten op het hoofdwegenstelsel rond de Poptahof wijzigen. 
  2. De verwachte verandering van de verkeersintensiteiten op het betrokken deel van het Delftse hoofdwegenstelsel is als gegeven mede onderdeel geworden bij de uitwerking van de opdracht voor een stedenbouwkundige quick scan voor bebouwingsmogelijkheden in het profiel van de Provincialeweg.

      Verandering van de verkeersintensiteiten op de Papsouwselaan heeft eveneens

      gevolgen voor de verkeersintensiteit op de route Papsouwselaan/Voorhofdreef. Dit

      biedt mogelijkheden voor een scenario waarin er tevens bebouwingsmogelijkheden

      langs de Voorhofdreef onderzocht kunnen worden. De Voorhofdreef is daarom aan de

      quick scan toegevoegd.

      De Buitenhofdreef is ook onderdeel van het samenhangende hoofdwegenstelsel rond

      de Poptahof en biedt in principe eveneens mogelijkheden voor stedenbouwkundige

      verdichting; in relatie met bestaande bebouwing ligt dit echter gecompliceerd en is

      daarom momenteel niet onderzocht.

  1. De samenhang tussen de verkeerskundige consequenties van het Masterplan Poptahof en de ontwikkelingsmogelijkheden van vooral de Provincialeweg en de Voorhofdreef, is evident. 

      De quick scan beoogt voldoende inzicht te geven in die ontwikkelingsmogelijkheden

      en daarmee besluitvorming over het Masterplan Poptahof niet te vertragen.

      Tevens biedt de quick scan inzicht in de afwegingen die gemaakt behoren te worden

      over de kwaliteit van het woon/leefmilieu en het verblijfsklimaat langs de      

      verschillende routes, rekening houdend met de verandering van de toekomstige

      verkeersintensiteiten. 

  1. De belangrijkste verkeerskundige gevolgen vanuit het Masterplan Poptahof zijn in deze samenvatting genoemd onder a. Voor de quick scan Provincialeweg en Voorhofdreef, is gelet op die gevolgen, de verkeerskundige invalshoek als bepalend aangehouden. De gegevens daarvoor zijn gebaseerd op de verkeersintensiteiten 2002 (per etmaal) en de prognose voor 2012 uit het in opbouw zijnde verkeersmodel Visum, welk model na optimalisering gebruikt zal worden voor het te maken nieuwe Lokale Verkeer- en Vervoerplan (LVVP).

 

                 Voor het interpreteren van de gegevens conform het verkeersmodel is het noodzakelijk

                      te weten dat 2 x 1 rijstrook normaal (kengetal/vuistregel) volstaat bij een etmaal-

                      intensiteit van minder dan 10.000 auto’s per rijrichting, terwijl 20.000 auto’s

                      voor een normale doorstroming op 2 x 2 rijstroken per richting het gegeven is.

                      Voor routes met een verkeersintensiteit tussen de 10.000 en 20.000 auto’s moet

                      rekening gehouden worden met ruimtebeslag voor in- en uitvoegen (hoe dichter

                      bij de 20.000 auto’s hoe langer).

 

  1. Naast de verkeerskundige gegevens is vanuit de stedenbouwkundige invalshoek bezien welke bebouwingsmogelijkheden er zijn voor de Provincialeweg (gedeelte M.Nijhofflaan – Kruithuisweg), alsmede voor de Voorhofdreef. Daarbij is niet gekozen voor een integrale herstructurering van het huidige profiel van het tracé van de Provincialeweg.
  2. Op basis van de verkeerskundige invalshoek wordt het volgende geconstateerd: 

      Zou het volledige project Poptahof conform het Masterplan reeds in 2002

      gerealiseerd zijn, dan had versmalling van de Provincialeweg naar 2 x 1 rijstrook 

      gekund, doch de andere routes zouden wel een zwaardere verkeersbelasting hebben

      gekregen.

      Aannemend dat het herstructureringsproject Poptahof in 2012 gerealiseerd is,

      levert dit als resultaat op dat de noord-zuidverbindingen tussen de Westlandseweg en

      de Kruithuisweg langs de Poptahof/In de Hoven, tezamen (Provincialeweg en 

      Papsouwselaan/Voorhofdreef)  moeten beschikken over 2 x 3 rijstroken.

      Hierbij is dan tevens rekening gehouden met de jaarlijkse autonome groei van het

      autobezit en met de verkeerseffecten (toenemend aantal autoritten) van de grote

      bouwprojecten in en rond Delft.

  1. Er moeten als gevolg van de consequenties van het Masterplan Poptahof en vooruitlopende op het nieuwe LVVP nu keuzes worden gemaakt die bepalend zijn voor de verkeersintensiteiten op de betrokken routes en daarmee vervolgens bepalend zijn

            voor het woon-/leefmilieu, het verblijfsklimaat en de invloed op aard en ernst van

            potentiële verkeersconflicten op/langs deze routes.

  1. Voor de stedenbouwkundige invalshoek voor de quick scan voor de Provincialeweg is gekozen voor het laten liggen van 2 x 1 rijstrook, te weten de huidige oostelijke rijbaan.

            De westelijke rijbaan is vergraven en onderdeel geworden van het nieuwe woongebied 

            in de rand van Buitenhof. Er is geen rekening gehouden met directe ontsluiting op de  

            te handhaven 2 x 1 rijstrook; dit kan in principe wel.

            Een eventueel haalbaar bouwprogramma van 73 eengezinswoningen en 370  

            appartementen (totaal 443 woningen) is niet afgestemd op een reële marktbehoefte

            (vraag, segment, prijs), noch is rekening gehouden met een reële uitvoeringsplanning.

            Alleen het mogelijke  volume is in aanmerking genomen.

  1. Idem voor de Voorhofdreef waar het gaat om 70 eengezinswoningen in 4 lagen

            (stadswoning, eventueel inclusief parkeren) en uitwisselbaar voor appartementen.

            Behoud van de karakteristieke groene (bomen) middenberm is een randvoorwaarde.

  1. Beoordeling van de meebepalende factoren voor de quick scan Provincialeweg/ Voorhofdreef leidt voorshands niet tot conclusies die bij voorbaat aangeven dat op basis daarvan eventuele realisering van stedenbouwkundige plannen tot de onmogelijkheden behoort, behoudens waar dit relatie heeft met de toekomstige verkeersintensiteiten in directe samenhang met verkeerslawaai. De 

            ecologische zones vragen op basis van nog vast te stellen beleid wel meer ruimte en

            aandacht dan waarmee in de quick scan rekening is gehouden. Dit geldt ook voor de

            watereis. 

            Model-onafhankelijke toevoeging van ca. 314 woningen langs de Provincialeweg-

            westzijde bij handhaving van 2 x 2 rijstroken vergt in relatie met de normen voor

            verkeerslawaai nadere studie.

  1. Financieel technisch vertonen de voorliggende modellen een positief resultaat.

Prioriteitsbepaling t.o.v. de uitvoering van andere grote Delftse woningbouwprojecten heeft niet plaatsgevonden maar zou in voorkomend geval wel een aandachtspunt zijn

(te weten ambtelijke capaciteit en vanuit de woningvraag, concurrentie met bedoelde andere projecten).

  1. Versmalling van vooral de Provincialeweg heeft zeer negatieve consequenties voor de  bereikbaarheidssnelheid naar delen van Delft-zuid voor hulpdiensten; rekening houden met noodzaak van een dependance voor de brandweer nabij de Kruithuisweg.

 

 

3. Conclusies en afweging voor- en nadelen van de diverse varianten.

 

I.  De verkeersintensiteiten naar de situatie van 2002 leiden tot de volgende                  

     veronderstellingen.

    - Rijksweg A 4 heeft een aanmerkelijk deel van de functie van de Provincialeweg 

          overgenomen.

       - De Provincialeweg tussen de Westlandseweg en de Kruithuisweg heeft nu zichtbaar 

          overcapaciteit en kan teruggebracht worden tot 2 x 1 rijstrook met een 50 km-

          regiem. 

       - Het gehele profiel van de Provincialeweg tussen de wijken Voorhof en Buitenhof kan

         daarmee stedenbouwkundig geherstructureerd worden. 

    Winsituaties hierbij zijn:

 - Toevoeging van een substantieel aantal woningen aan de voorraad van Delft.

 - Daarmee vergroting draagvlak voorzieningenniveau.

 - Grote verbetering bestaande woonklimaat randen Provincialeweg vanwege reductie 

   verkeerslawaai.

 - Opheffen barrière tussen wijken Voorhof en Buitenhof door onderlinge

    (langzaam)verkeersontsluitingen op maaiveldniveau.

 - Kwaliteitsverbetering van bestaande ecologische omstandigheden.

       - Mogelijke opbrengsten voor het grondbedrijf.

 

II. Wat in de toekomst tegenover deze veronderstellingen staat.

       - Regeren is vooruit zien.: voorkomen moet worden dat in de verdere toekomst de   

         doorstroming van het verkeer binnen Delft zo stagneert dat belangrijke bestemmingen

         (binnenstad, In de Hoven, ziekenhuis, Delft-noordwest/nieuw boulocaties, richting

         Rijswijk) per auto slecht bereikbaar worden. Het autoverkeer zal zich dan verspreiden 

         over een groot aantal wegen die minder geschikt zijn voor veel verkeer. Het gevolg is  

         meer hinder, meer conflicten en meer ongevallen met fietsers en voetgangers.

       - Delft is op meerdere fronten qua stedelijke ontwikkelingen de komende jaren stevig

          in beweging (wonen en werken: Spoorzone, Harnaschpolder en Poptahof; werken:

          Technopolis).

       - Die projecten genereren in de toekomst lokaal (en interlokaal) extra   

          verkeersbewegingen, voor een belangrijk deel op de hoofdwegenstructuur rond de  

          Poptahof (voorshands bezien naar het jaar 2012).

       - De algemeen jaarlijkse autonome groei van het autopark neemt hierbij een deel voor z’n

          rekening.

       - Huidige en toekomstige stedelijke ontwikkelingen noodzaken er toe om met gebruik van

          een nieuw lokaal verkeer- en vervoerplan (LVVP)  grondig naar de toekomst te kijken.

 

III. Bebouwing langs Provincialeweg, Voorhofdreef, Buitenhofdreef en Papsouwselaan.

  - Globale modellen (quick scans) voor stedenbouwkundige verdichtingmogelijkheden

     langs de Provincialeweg en de Voorhofdreef leveren op dat onder voorwaarden

           woonbebouwing mogelijk is. De Buitenhofdreef is buiten beschouwing gebleven.

           Voorstellen voor de Papsouwselaan zijn onlosmakelijk onderdeel van het   

     Masterplan Poptahof.

   - Die voorwaarden betreffen in het bijzonder verkeersintensiteiten, toelaatbare waarden 

      voor verkeerslawaai op grond van de Wet Geluidhinder en ruimte voor ecologische

      zones en waterbergende capaciteit.

   - Behoudens de Provincialeweg met 2 x 2 rijstroken is in alle varianten bebouwing

      haalbaar doch niet zonder optimalisering (ecologie en water).

   - In hoeverre onafhankelijk van het voorliggende model Provincialeweg substantiële 

     woningbouw (appartementen) kan worden toegevoegd, zal punt van nader onderzoek

     moeten zijn (vooral geluid).

 

IV. Verkeerskundige implicaties (bezien naar 2012) voor de stedenbouwkundige

       ontwikkelingen.

 - Het Masterplan Poptahof is acute aanleiding voor het maken van afwegingen tussen   

    verkeerskundige implicaties en verdichtinginitiatieven op/langs het

    hoofdwegenstelsel rond de centraal in Delft gelegen Poptahof/In de Hoven.

 - Het Masterplan Poptahof heeft als consequenties dat door toevoeging van bebouwing

    de Papsouwselaan versmald wordt naar 2 x 1 rijstrook en er een volledige

    aansluiting wordt gemaakt van de M.Nijhofflaan op de Provincialeweg. Daardoor

    worden de Poptahof en In de Hoven via een snelle route bereikbaar vanuit Tanthof-

    oost en Tanthof-west. De Voorhofdreef kan in het verlengde hiervan versmald

    worden.  

 - Het andere verkeer op de route Papsouwselaan-Voorhofdreef visa versa, bijvoorbeeld

    naar de Binnenstad, richting Delft-noordwest, Harnaschpolder en Rijswijk, zal

    blijkens het verkeersmodel Visum grotendeels gebruik gaan maken van de

    Provincialeweg.

    Dit biedt mogelijkheden om de Voorhofdreef daadwerkelijk te herstructureren (met als  

          randvoorwaarde behoud van het groene karakter). De verkeersintensiteit op de

    Buitenhofdreef maakt verdichtinginitiatieven aldaar in principe eveneens mogelijk.

 - Keuze voor de Provincialeweg 2 x 2 rijstroken of 2 x 1 rijstrook is bepalend voor

    verdichting-/herstructureringinitiatieven langs die weg. Bij 2 x 2 rijstroken is dit

    vanwege de verkeersintensiteit in relatie met de wettelijke bepalingen van de Wet

    Geluidhinder in principe en zonder zware geluidsmaatregelen niet mogelijk. In het

    geval van 2 x 1 rijstrook is dit wel mogelijk en ligt de maximaal toelaatbare

    geluidshinder bovendien hoger.

    De gevolgen (toekomstige verkeersintensiteiten) van het geheel aan stedelijke

    ontwikkelingen, vooralsnog berekend naar het jaar 2012, moeten hierbij in

    aanmerking genomen worden.

 - Gezien de ligging van de betrokken routes in het hoofdwegenstelsel van Delft heeft      

    “knijpen” van de verkeersintensiteit op de ene route direct verzwaring van de

     verkeersintensiteit op de andere route(s) tot gevolg, waaraan inherent dat in relatie   

     met de Wet Geluidhinder wel of niet woonbebouwing kan worden toegevoegd.

 

V.    Afweging van de varianten ten opzichte van elkaar (naar jaartal 2012).

        -  Provincialeweg ter hoogte van de Poptahof ingevolge MP Poptahof

            ~ blijft 2 x 2 rijstroken + maken aansluiting M.Nijhofflaan:

                          woningbouw niet mogelijk

 

        -  Gedeelte Provincialeweg M.Nijhofflaan-Kruithuisweg 

 ~ 2 x 2  rijstroken:  snelle, aantrekkelijke verkeersroute hoofdwegenstelsel

                                 volledige aansluiting met M.Nijhofflaan                                             

                                 compenseert intensiteit noord-zuidverbindingen weerszijden

                                 toelaatbare geluidswaarde woningen 55 dB(A)

                                 nieuwe woningbouw niet zondermeer mogelijk vanwege geluid

                                 geluidsmaatregelen in bestaande situatie aandachtspunt 

                                             ecologische zone weerszijden blijft in tact

                                             verkeersconflicten in aantal marginaal 

                                             geen conflicten/ongevallen met langzaam verkeer

  ~ 2 x 1 rijstrook:    volledige aansluiting M.Nijhofflaan blijft nodig

                                 verkeersregiem kan naar 50 km

                                 verkeersintensiteit verschuift vooral naar P.laan/Voorhofdreef

                                 wordt normale weg met karakter buurtontsluiting

                                 potentiële conflicten, vooral met langzaam verkeer

                                 “samenvoegen” wijken Voorhof en Buitenhof mogelijk

                                  nadelige consequenties i.v.m. snelheid hulpdiensten

                                  woningbouw in substantiële omvang mogelijk

                                  toelaatbare geluidswaarde woningen maximaal 65 db(A)

                                  ecologische zone westzijde 10 m te smal (norm 20 meter)

                                  waterbergingcapaciteit optimaliseren

 

-   Papsouwselaan

      ~ MP Poptahof:     maken volledige aansluiting M.Nijhofflaan-Provincialeweg

                                     herprofileren naar 2 x 1 rijstrook

                            verschuiving verkeersintensiteit naar Provincialeweg

                            sterke afname verkeer op route Voorhofdreef

                            idem in verlengde, op Krakeelpolderweg

                            toevoeging woningbouw in rand mogelijk

                            verbetering kwaliteit bestaande woon-/leefmilieu

                            verbetering verblijfsklimaat openbaar gebied

                ~ 2 x 2 rijstroken:  strijdig met Masterplan Poptahof

                                   woningbouw op 16 m. minimaal afstand weg-as mogelijk

                                   toelaatbare geluidswaarde nieuwbouw 65 dB(A) nodig

                                   in toekomst overbelasting en filevorming in spitsuren

                                   verslechtering kwaliteit huidig/toekomstig woon-/leefmilieu

                                   verslechtering verblijfsklimaat openbaar gebied

          

           -  Voorhofdreef

               ~ 2 x 2 rijstroken:   overdimensionering huidige verkeersintensiteit

                             blijven nodig bij versmalling Provincialeweg

                             afbreuk aan intensiteit op route versmalde Papsouwselaan

                             toevoeging woningbouw ruimtelijk niet mogelijk

                             toename verkeer/ en -lawaai bij versmalling Provincialeweg

                             daarmee verslechtering woon-/leefmilieu

                             verslechtering verblijfsklimaat openbaar gebied

                             toename aantal en ernst verkeersconflicten

               ~ 2 x 1 rijstrook:      asverschuivingen gewenst waardoor extra snelheidsremming

                                                verkeersintensiteit verschuift naar Provincialeweg

                              handhaving 2 x 2 rijstroken Provincialeweg noodzakelijk

                              fysieke ruimte voor toevoeging woningbouw ontstaat

                              woningbouw haalbaar binnen toelaatbare geluidswaarde

                                                         groene karakter (bomen nagenoeg) kan worden gehandhaafd

                              bestaand woon-/leefmilieu verbetert

                              bestaand verblijfsklimaat openbaar gebied verbetert

                              aanzienlijke afname aantal en ernst verkeersconflicten

                              ruimte voor ecologie en water bij nieuwbouw onderzoeken

 

           -  Martinus Nijhofflaan

                ~ 2 x 1 rijstrook kan bij alle varianten andere routes gehandhaafd worden

 

           -  Buitenhofdreef

                ~ 2 x 1 rijstrook:     te handhaven in alle varianten andere routes

                                                woningbouw integraal met omgeving nader te bezien

                              bij Provincialeweg 2 x 1:

                              -toename verkeersintensiteit, waardoor

                              -vermindering kwaliteit aanliggend woon-/leefmilieu

                              -vermindering kwaliteit verblijfsklimaat openbaar gebied

                              -potentiële toename aantal en ernst verkeersconflicten.

                              bij Provincialeweg 2 x 2 + volledige aansluiting:

                              -ontlasting verkeersintensiteit en voordelen van dien

                              

            -   Krakeelpolderweg  /in verlengde route Papsouwselaan/Voorhofdreef:

                                                  -toename verkeersintensiteit bij 2 x 1 Provincialeweg

                                                  -alle nadelige consequenties als boven

                                                 /bij Provincialeweg 2 x 2:

                                                 -ontlasting Krakeelpolderweg                                               

                                                 -alle bovengenoemde voordelen als boven

 

-          Aart van der Leeuwlaan (in Voorhof-west):

                                     toename verkeersintensiteit bij versmalling Provincialeweg

 

 

 

Mogelijkheden verkeerskundig en stedenbouwkundig samengevat in de volgende matrix:

 

Varint

Verkeers-afw 2002

Verkeers-

Afw 2012

Woningbouw

Ecologie en water

Opmerking

Prov.weg 2x1 en Vhdreef/Papln 2x1

Kan

Onmogelijk op basis huidig inzicht

Kan

(443 resp. 70/200)

Halen norm punt van aandacht

Wellicht later alsnog bezien, afhankelijk van LVVP

Prov.weg 2x2 en

Vhdreef/Papln 2x1

Kan

Kan

Prov: (ca 314 afhankelijk geluid)

Vhdreef: ca 70

Papln: ca 200

Prov/Vhd met nieuwe woningbouw is

afbreuk huidige kwaliteit

Woningen Prov.weg onderzoeken vanwege zware geluidseisen

Prov.weg 2x1 en

Vhfdreef/Papln 2x2

Kan

Kan

Prov: ca 443

Vhdreef: geen

Papln: geen

woningenProv.

weg: halen norm punt van aandacht

Strijdig met masterplan Poptahof

Prov.weg 2x2  en

Vhdreef/Papln 2x2

Kan

Kan

Prov: (ca 314 afhankelijk geluid)

Vhdreef: geen

Papln: geen

WoningenProv.

weg:

afbreuk huidige kwaliteit 

Won Prov: onderzoeken vanwege zware geluidseisen

           

 

4. Voorstellen.

 

1.       De quick scan Provincialeweg/Voorhofdreef gezien de samenhang met het Masterplan Poptahof, laten agenderen voor gelijktijdige bespreking in de betreffende raadscommissie. (relatie met onderdelen masterplan: versmalling Papsouwselaan, volledige aansluiting  M.Nijhofflaan-Provincialeweg en handhaving 2 x 2 rijstroken Provincialeweg ter hoogte van de Poptahof)  

2.       De op basis van het verkeersmodel Visum (in opbouw) gegeven verkeersintensiteiten jaartal 2002 en berekende prognose jaartal 2012, vooruitlopende op het nieuw te maken LVVP als uitgangspunt te nemen voor de verkeerskundige invalshoek voor de quick scan.

3.       als conclusie van de quick scan vast te stellen dat op basis van de huidige, nog globale, gegevens versmalling tot 2 x 1 rijstrook van de beide routes Papsouwselaan én Provinciale weg niet mogelijk is.

4.       op basis daarvan thans te kiezen voor versmalling van de route Papsouwselaan in combinatie met een aansluiting van de Nijhofflaan op de Provinciale weg.

5.       In het kader van het LVVP de samenhang van het hoofdwegenstelsel en het gewenste sturende mobiliteitsbeleid preciezer te bepalen en op grond daarvan definitieve keuzes te maken ten aanzien van eventuele versmalling van de provinciale weg (gedeelte Nijhofflaan-Kruithuisweg). Daarbij expliciet te betrekken de effecten van de verbeterde route Engelsestraat, de mogelijke aantakking van de Reinier de Graafweg op de A4 en het verlagen van de snelheid op de Provinciale weg tot 50 km per uur.

6.       Los daarvan parallel aan de opwerking van het LVVP een nadere studie te doen naar –met name- de milieutechnische mogelijkheden en beperkingen van woningbouw langs de provinciale weg, zowel bij 2x2 als 2x1 rijstrook.

 


Deel 2. Rapport.

 

1. Aanleiding voor het rapport/relatie Masterplan Poptahof.

a.  Collegeprogramma:

In het collegeprogramma 2002-2006 is onderzoek naar mogelijkheden van woningbouw in de zone Provincialeweg vastgelegd; bedoeld wordt hier het deel tussen de Westlandseweg en de Kruithuisweg. Het deel vanaf de Westlandseweg richting Rijswijk staat niet ter discussie.

Het gewenste onderzoek is in het collegeprogramma gekoppeld aan het gegeven van “overloopcapaciteit voor herstructurering” en de relatie met de “verkeersfunctie” van de Provincialeweg als onderdeel van de stedelijk hoofdwegenstructuur.

 

Collegeprogramma 2002 – 2006

Hoofdstuk 3 Leefomgeving (blz. 14)

Provincialeweg:

Wij streven naar het realiseren van woningen in de zone van de Provincialeweg, in eerste instantie als overloopcapaciteit voor de herstructurering. Bij nieuwbouw aan de PW stellen we bijzondere eisen aan duurzaamheid, aanpasbaarheid en levensloopbestendigheid. Zie ook hoofdstuk 5 Duurzaamheid.)

 

Hoofdstuk 5 Duurzaamheid (blz. 21)

Bebouwingsmogelijkheden van de zone langs de Provincialeweg onderzoeken we nader, in relatie met de verkeersfunctie. We houden vast aan het uitgangspunt dat de weg onderdeel is van de stedelijke hoofdwegenstructuur en de relatie met de gewenste beperking van de verkeersdruk op de Voorhofdreef en de Papsouwselaan. Het indien mogelijk beperken van de wegbreedte van de PW tot 2 x 1 rijstrook heeft de voorkeur. Naast bebouwing moet de functie van dit gebied als onderdeel van de ecologische hoofdstructuur worden gerespecteerd.

 

Doelstellingen 2002 – 2006 (blz. 36)

We willen in 2003 starten met de planvorming voor de PW. Uiterlijk in 2005 willen we een uitgewerkt plan voorleggen aan de gemeenteraad.

 

b.  Quick scan Provincialeweg en Masterplan Poptahof  gelijktijdig behandelen in raadscommissie:

Bij gelegenheid van de behandeling van de Zomernota 2003-2006 is met de gemeenteraad afgesproken dat besluitvorming over een Masterplan voor de herstructurering van de Poptahof wordt aangehouden tot de ontwikkelingspotentie van de PW in beeld gebracht en in de raadscommissie besproken is.

Gezien de directe samenhang (verkeerskundig en ruimtelijk) tussen de ontwikkelingspotenties van de Provincialeweg en het Masterplan Poptahof, is er reden beide onderwerpen gelijktijdig in de raadscommissie te bespreken. Immers worden in het kader van het Masterplan Poptahof ruimtelijke en verkeerskundige afwegingen gemaakt die ingrijpende gevolgen hebben voor de verkeersintensiteiten op het hoofdwegenstelsel rond dit gebied.

Die gevolgen zijn in de globale studie voor de Provincialeweg (quick scan) in aanmerking genomen. Zie hieronder bij paragraaf d.

c.  Globale studie (quick scan) Provincialeweg en Voorhofdreef:

Er is voorshands gekozen voor een globale studie. Vooropgezet geldt dus dat de mogelijkheden voor herstructurering van de Provincialeweg worden bepaald door ruimtelijke en verkeerskundige gevolgen van het herstructureringsplan Poptahof.

De verkeerskundige gevolgen van het Masterplan Poptahof bieden tevens mogelijkheden voor vermindering van de verkeersintensiteit op de Voorhofdreef. Daarom is deze weg direct in de studie betrokken.

De quick scan beoogt voldoende inzicht te geven in ontwikkelingsmogelijkheden van de Provincialeweg en de Voorhofdreef om de noodzakelijke besluitvorming voor het Masterplan herstructurering Poptahof thans niet te vertragen.

 

d.  Masterplan herstructurering Poptahof:

Het separaat voorliggende Masterplan Poptahof is gebaseerd op de resultaten van de in het voorjaar van 2002 plaatsgehad hebbende inspraakprocedure (zie concept-Masterplan, de bundels Meedenken over de Poptahof “Deel 1. Ideeënboek” en “Deel 2. Nota van Aanbevelingen”).

Naar de inhoud van het thans aan de gemeenteraad aangeboden Masterplan Poptahof wordt verwezen.

Binnen het kader van dat plan is geconcludeerd:

  1. dat toevoeging van bebouwing of andere functies aan de westzijde van het herstructureringsgebied onder gelijktijdige versmalling van de Provincialeweg  geen optie is (handhaven hoogbouw en ecologische structuur westrand);
  2. dat de haalbaarheid van het project noodzaakt tot nieuwbouw in de rand van de Papsouwselaan en de M.Nijhofflaan;
  3. dat om die reden versmalling (inclusief ingrijpende herprofilering) naar 2 x 1 rijstrook op de Papsouwselaan noodzakelijk is;
  4. dat als gevolg van de te wijzigen verkeersfunctie van de Papsouwselaan en ten behoeve van de bereikbaarheid van de Poptahof en het winkelcentrum In de Hoven, een volledige ontsluiting van de Provincialeweg op de M.Nijhofflaan moet worden gemaakt (op deze wijze ontstaat tevens een snelle en aantrekkelijke route van/naar Tanthof-oost en Tanthof-west en wordt de Voorhofdreef ontlast; de Provincialeweg neemt binnen het Delftse hoofdwegenstelsel de stroomfunctie van de route Voorhofdreef-Papsouwselaan over);
  5. dat in elk geval het gedeelte van de Provincialeweg ter hoogte van de Poptahof gezien de bestaande en toekomstige verkeersintensiteit 2 x 2 rijstroken moet behouden, hetgeen aanvullende bebouwingsmogelijkheden aan de westzijde van de Poptahof niet mogelijk maakt.

 

 

2.  Wijze van uitwerking opdracht quick scan Provincialeweg enVoorhofdreef

a.  Verkeerskundige invalshoek:

Op basis van het voorliggende Masterplan kan hoe dan ook worden geconcludeerd dat een haalbare herstructurering van de Poptahof altijd tot gevolg heeft dat de Papsouwselaan ingrijpend geherprofileerd moet worden. Een voorstel daartoe is integraal onderdeel van het Masterplan Poptahof. Dit heeft ingrijpende gevolgen voor de huidige en toekomstige verkeersintensiteit op deze route. 

Dit heeft vervolgens ingrijpende consequenties voor de verkeersstromen op de huidige routes op het hoofdwegennet rond de Poptahof en naar het winkelcentrum In de Hoven (Buitenhofdreef, Voorhofdreef, Martinus Nijhofflaan, Westlandseweg, Krakeelpolderweg en Provincialeweg). Inherent hieraan is het maken van de reeds genoemde volledige aansluiting M.Nijhofflaan-Provincialeweg.

In de hiervoor aangehaalde teksten uit het collegeprogramma is de verkeersfunctie van de Provincialeweg ook reeds een gegeven.

Gezien de gevolgen van de herstructurering van de Poptahof is in de opdracht voor de quick scan Provincialeweg/Voorhofdreef, de verkeerskundige invalshoek als primair bepalend aangehouden, waarbij onder verwijzing naar hetgeen daarover is geconcludeerd in het Masterplan Poptahof, het gedeelte tussen de Westlandseweg en de M.Nijhofflaan buiten nadere beschouwing is gebleven.

b. Stedenbouwkundige invalshoek:

Naast de verkeerskundige invalshoek is in stedenbouwkundig opzicht bezien wat de mogelijkheden kunnen zijn voor bebouwing van het gedeelte van de Provincialeweg tussen M.Nijhofflaan en Kruithuisweg. Daarbij is dus bewust aan de huidige en verwachte toekomstige verkeersfunctie van de Provincialeweg op basis van de verkeerskundige invalshoek (zie hoofdstuk 3) voorbij gegaan en is als stedenbouwkundig model gekozen voor het handhaven van 2 x 1 rijstrook en niet voor een herstructurering waarbij een 2 x 1 rijstrook bijvoorbeeld op een geheel nieuwe plek wordt gesitueerd.

Op die wijze is inzicht verkregen in potentiële bebouwingsmogelijkheden langs de Provincialeweg en de factoren waarmee primair rekening gehouden moet worden. Op die manier kon tevens een goed inzicht worden verkregen in de kosten en baten.

Gelijktijdig is beoordeeld welke potentiële bouwmogelijkheden er eventueel zijn voor de Voorhofdreef en de Buitenhofdreef. In verkeerskundig opzicht vormen deze wegen rond de Poptahof en In de Hoven immers een wezenlijk onderdeel van het hoofdwegenstelsel. Ook voor deze wegen zijn eerder wel ideeën geopperd om te bezien welke rol zij kunnen spelen in stedelijke verdichtinginitiatieven. In de relatie met de voorgestelde verkeerskundige maatregelen uit het Masterplan Poptahof kan tegelijkertijd voor deze Dreven inzicht gegeven worden met betrekking tot (verbetering van) het woon/leefmilieu, de geluidsbelasting en luchtkwaliteit, het verblijfsklimaat openbaar gebied en de ecologische implicaties.

 

3. Verkeerskundige invalshoek.

Het onderzoek naar de huidige en toekomstige verkeersintensiteiten op het hoofdwegenstelsel rond Poptahof/In de Hoven in het kader van de quick scan Provincialeweg/Voorhofdreef is gebaseerd op het nieuwe in opbouw zijnde verkeersmodel Visum van Delft. Dit verkeersmodel levert tevens de gegevens op basis waarvan in de loop van 2003 een nieuw Lokaal Verkeer- en Vervoerplan (LVVP) zal worden voorbereid en ter vaststelling zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Ten behoeve van deze quick scan Provincialeweg/Voorhofdreef moest noodzakelijkerwijs nog gebruik gemaakt worden van enkele handmatige berekeningen; dit maakt de globale interpretatie van de uitkomsten echter niet minder betrouwbaar. Uiteraard zal het LVVP straks nog meer nauwkeurig inzicht geven in de toekomstige verkeersintensiteiten op de in de quick scan betrokken onderdelen van het lokale hoofdwegenstelsel. De huidige inzichten met betrekking tot de weergegeven toekomstige verkeersintensiteiten zullen bij die gelegenheid mogelijk nog bijgesteld moeten worden (minder of meer).

 

NB: Voor het interpreteren van de gegevens uit het verkeersmodel is het noodzakelijk te weten dat 2 x 1 rijstrook normaal (kengetal) volstaat bij een intensiteit van minder dan 10.000 auto’s per rijrichting, terwijl 20.000 auto’s voor een normale doorstroming op 2 x 2 rijstroken per richting het gegeven is. Voor routes met een verkeersintensiteit tussen de 10.000 en 20.000 auto’s moet rekening gehouden worden met ruimtebeslag voor opstelstroken voor in- en uitvoegend verkeer (hoe dichter bij de 20.000 auto’s hoe langer).

 

In bijlage 1  -die voor de inhoudelijke beoordeling van de verkeerskundige aspecten heel belangrijk is-  wordt beschreven welke alternatieven ten behoeve van de quick scan Pronvincialeweg/Voorhofdreef in het onderzoek betrokken zijn. De verkeersintensiteiten  per etmaal voor de in het onderzoek betrokken routes rond/naar de Poptahof/In de Hoven, zijn hierbij naar de situatie van het jaar 2002 aangegeven en tevens toegepast op diverse alternatieven.

In de paragraaf “Prognose voor het jaar 2012” van bijlage 1 is weergegeven met welke groeifactoren rekening gehouden moet worden in de situatie voor het jaar 2012 en tot welke verkeersintensiteiten dit leidt in dat jaar op de hoofdwegen rond de Poptahof.

Behalve de autonome groei van het autobezit zijn vooral de thans reeds in voorbereiding zijnde grote bouwprojecten (Spoorzone, Harnaschpolder, Technopolis en Poptahof) in en direct rond Delft hier nadrukkelijk debet aan.

 

Bijlage 1 laat zien dat voor alle direct betrokken routes bij een in 2002 gerealiseerde uitvoering van het project Poptahof (versmalling Papsouwselaan en de volledige aansluiting M.Nijhofflaan-Provincialeweg) en gelijktijdige versmalling van de Provincialeweg naar 2 x1 rijstrook, er sprake zou zijn van zeer forse verschuivingen van de verkeersintensiteit naar vooral de Voorhofdreef en de Papsouwselaan. Hierbij moet bedacht worden dat behalve problemen met een vlotte verkeersdoorstroming dit tot gevolg heeft dat er sprake zal zijn van een vermindering van kwaliteiten voor de direct aangrenzende woon/leefomgeving. Dit nog afgezien van de verkeersveiligheidsaspecten voor vooral voetgangers en fietsers die vanwege de direct ontsloten aanliggende woongebieden cq winkelgebied veelvuldig oversteken (conflictsituaties).

De bijlage laat tevens zien dat na realisering van het project Poptahof  in 2012 met inachtneming van de autonome groei van het autobezit en de realisering van andere grote

bouwprojecten in en rond Delft alle routes rond de Poptahof/In de Hoven tezamen over 2 x 3 rijstroken moeten beschikken. Daartoe moet een keuze worden gemaakt uit de Provincialeweg 2 x 2 rijstroken of de Voorhofdreef/Papsouwselaan 2 x 2 rijstroken.

 

4.  Stedenbouwkundige invalshoek

a. Provincialeweg ter hoogte van de Poptahof

Hoewel buiten verdere beschouwing in de quick scan Provincialeweg/Voorhofdreef, hieronder ten overvloede enkele aantekeningen bij het gedeelte van de Provincialeweg ten noorden van de M.Nijhofflaan.

Het dwarsprofiel ter hoogte van de Poptahof biedt gezien de noodzakelijke handhaving van de 2 x 2 rijstroken geen ruimte voor aanvullende bebouwing vanwege:

a. hoogbouw die in de rand van Poptahof blijft bestaan; buiten de westelijke rooilijn geen               

    toevoegingen,

b. het bestaande ruimtebeslag van 2 x 2 rijbanen met aan weerszijden belangrijke fietsroutes,

c. een fraaie bomengroep in het midden, waarbinnen de skatebaan

d. de aan weerszijden te behouden ecologische zone die aan de oostzijde een zeer belangrijke  

    impact heeft voor integratie in het herstructureringsplan voor Poptahof,

e. het feit dat bij het viaduct M.Nijhofflaan nog ruimtebeslag nodig is voor een op- en afritten  

    voor de beoogde volledige aansluiting,

f. (voor de goede orde:) versmalling naar 2 x 1 rijstrook zou bovendien voor de aansluiting op

    het noordelijk deel van de Provincialeweg – waar de situatie met 2 x 2 rijstroken blijft

    bestaan-  zou noodzaken tot een rigoureuze en daarmee uiterst kostbare reconstructie van

    het kruispunt Provincialeweg-Westlandseweg.

 

Ter toelichting in dit verband nog een belangrijke passage uit de input voor het Masterplan Poptahof:

“De provincialeweg heeft momenteel geen betekenis voor alle gebieden die tussen de Kruithuisweg en de Westlandseweg zijn gelegen. Verkeer vanuit Tanthof-west voor bijvoorbeeld winkelen in de Hoven moet gebruik maken van de Voorhofdreef of de Buitenhofdreef. Vanuit Delft-noord is de Papsouwselaan de enige toegangsweg naar de Poptahof en de winkels. Door een aansluiting van de Martinus Nijhofflaan op de Provincialeweg te maken kan de bereikbaarheid van de Poptahof voor autoverkeer aanzienlijk verbeterd worden. Uit een analyse van de verkeersstromen blijkt dat deze maatregel zeer effectief is.

De Martinus Nijhoffweg wordt een belangrijke toegangsweg voor de Poptahof en winkelcentrum In de Hoven. De verkeersintensiteit op de Papsouwselaan en de Voorhofdreef neemt af. De afname van de verkeersintensiteit op de Papsouwselaan is zelfs zodanig dat versmalling van de rijbaan mogelijk wordt. De Provinciale weg wordt ter hoogte van de Poptahof wel veel drukker. De nieuwe intensiteit wordt zo hoog dat voor dit wegvak  twee rijstroken per richting echt noodzakelijk zijn.”

 

b. Provincialeweg tussen M.Nijhofflaan en Kruithuisweg

Stedenbouwkundig beeld:

Hiervoor is reeds gemeld dat voor dit gedeelte van de Provincialeweg los van de conclusies op basis van de verkeerskundige invalshoek, globale bebouwingsmogelijkheden in stedenbouwkundig opzicht zijn beoordeeld. Zie de kaart met het indicatief  stedenbouwkundige (reken) model.

Daartoe is gekozen voor het scenario van handhaving van 2 x 1 rijstrook (totaal 7 meter breed) en niet voor herstructurering van het gehele dwarsprofiel tussen de wijken Voorhof en Buitenhof waarbij bijvoorbeeld een 2 x 1 rijstrook op een geheel nieuwe plek wordt gesitueerd cq op bijzondere wijze binnen nieuwe bebouwing zou worden geïntegreerd.

In dit scenario behoeft dus in principe geen nieuw asfalt te worden aangelegd. Wel wordt de westelijke rijstrook afgegraven en onderdeel gemaakt van het nieuwe woongebied en de hier nog nader te behandelen ecologische zone. Uitwerking van de beoogde volledige aansluiting M.Nijhofflaan-Provincialeweg (zie MP Poptahof) en de wijze van aansluiting aldaar op de te behouden 2 x 2 rijstroken ten noorden van het nieuw beoogde kruispunt, is in dit stedenbouwkundig model niet opgenomen; de fysieke ruimte die er voor nodig is past er wel binnen.

Het toe te voegen bouwvolume aan eengezinswoningen en appartementengebouwen  -zie kaart stedenbouwkundig model-  is gesitueerd en geïntegreerd in de bestaande rand van de woonwijk Buitenhof. Voor de zijde Buitenhof is gekozen omdat de bebouwing met tuinen/buitenruimten op deze wijze wordt georiënteerd op de zon- en geluidsluwe zijde en de voorzijden worden gekeerd naar de te handhaven rijstrook. Bovendien laat de gemiddelde bouwhoogte in de rand van Buitenhof qua inpassing meer mogelijkheden toe dan de bestaande bouwhoogte in de rand van Voorhof. Er wordt aan de kant van de te behouden rijstrook rekening gehouden met een ventweg, tevens fietspad en met langsparkeren voor het type eengezinswoningen en de kleine appartementengebouwen. Voor de grote appartementengebouwen wordt uitgegaan van inpandig parkeren.

De verkeersontsluiting vindt plaats op de woonstraten van Buitenhof; doorkoppeling van de dwarsverbindingen naar de te handhaven rijstrook Provincialeweg respectievelijk naar de woonwijk Voorhof is in deze studie niet opgenomen (en berekend); dit zou uiteraard wel een belangrijk punt van aandacht zijn bij een volledige herstructurering van het dwarsprofiel van de huidige Provincialeweg. De Hovenfietstunnel wordt in het voorliggende model gehandhaafd.

Bouwprogramma en planning:

Naast het geven van een concreet inzicht in mogelijke bouwpotenties dient het stedenbouwkundige model tevens als rekenmodel om inzicht te krijgen in kosten en baten.

Gezien het bestaande voorzieningenniveau in de omliggende wijken is er voor de quick scan van uitgegaan dat uitsluitend woonruimte wordt gerealiseerd.

Met betrekking tot de eengezinswoningen en appartementen is de actualiteit (vraag, prijs, kwaliteit) op de woningmarkt van dit moment niet beoordeeld. De realiseringstermijn is neutraal in het plan opgenomen. Wel is voor de berekening van de globale exploitatieopzet uitgegaan van de volgende verdeling:

-eengezinswoningen 30% sociale sector, 70% particuliere sector,

-appartementen 20% respectievelijk 80%.

Het stedenbouwkundig(-reken)model voorziet in 73 eengezinswoningen en 370 appartementen, totaal 443 woningen.

 

 

 

 

c.  Voorhofdreef

Stedenbouwkundig beeld:

In de huidige verkeerssituatie is er sprake van een overdimensionering van de capaciteit van de Voorhofdreef. Er is daarom eveneens een quick scan uitgevoerd naar potentiële mogelijkheden om bouwvolume (woonruimte) langs de Voorhofdreef te realiseren. Ten opzichte van de huidige situatie kan dit bijdragen aan verbetering van het woon/leefmilieu en het verblijfsklimaat, uiteraard onder gelijktijdige versmalling van het huidige profiel van de Voorhofdreef en daarmee tevens een beperking nastrevend van de verkeersintensiteit.

In het voorliggende eveneens indicatieve stedenbouwkundige (reken-)model  -zie kaart-  is de groene middenberm met bomen gehandhaafd; het handhaven van de karakteristieke groene kwaliteit van de Voorhofdreef is nadrukkelijk randvoorwaarde bij een eventuele definitieve planuitwerking. De aan weerszijden gelegen fietspaden blijven behouden. Desgewenst kan er geparkeerd worden in de dwarsstraten of kan in het bouwplan geïntegreerd parkeren worden nagestreefd. Het afwisselend aan weerszijden van de middenberm liggende wegprofiel -toepassing van verschuivingen van de as van de weg-  zorgt voor de noodzakelijke afremming van de verkeerssnelheid waardoor de aantrekkelijkheid van deze route voor het autoverkeer sterk verminderd. De afstand tussen de asverschuivingen is 80 – 100 meter. Het benzinestation blijft bereikbaar en de toegevoegde woningstroken sluiten aan bij de bestaande woonomgeving waarbij rekening is gehouden met de situering ten opzichte van bestaande hoge bebouwing.

Bouwprogramma en planning:

Hiervoor gelden dezelfde opmerkingen en aannames die als uitgangspunt zijn gehanteerd  voor het model Provincialeweg.

Het stedenbouwkundig model Voorhofdreef voorziet in 70 eengezinswoningen in maximaal 4 lagen (type stadswoning; ca 175 m2 p.woning, eventueel inclusief parkeren) en uitwisselbaarheid met het type appartement.

 

d.  Buitenhofdreef

De Buitenhofdreef maakt eveneens een belangrijk onderdeel uit van het hoofdwegenstel in Delft, in het bijzonder ook m.b.t. de bereikbaarheid vanuit Buitenhof en Tanthof-west van de binnenstad, de Poptahof/In de Hoven en de richting Rijswijk. Bovenomschreven ingrepen in het hoofdwegenstelsel in samenhang met het Masterplan Poptahof en de toekomstige stedelijke ontwikkelingen hebben blijkens het verkeersmodel echter minder vergaande consequenties voor de verkeersintensiteit op de Buitenhofdreef. Niettemin is er aanleiding in het verband met de quick scan Provincialeweg/Voorhofdreef een korte beschouwing te wijden aan eventuele stedenbouwkundige verdichtingmogelijkheden.

Begin jaren ’80 van de vorige eeuw is er reeds sprake geweest van een (niet-substantieel)  verdichtinginitiatief langs deze route. De ontwikkelingsvisie Delft 2025 van enkele jaren geleden besteed eveneens aandacht aan dergelijke mogelijkheden. Het ligt voor de hand om in relatie met de verkeersimplicaties rond het Masterplan Poptahof evenals voor de Voorhofdreef in de vorm van een quick scan te bezien welke bebouwingsmogelijkheden er eventueel zijn langs de Buitenhofdreef en die mee in het geheel aan afwegingen te betrekken.

In een poging om een quick scan voor bebouwingsmogelijkheden langs de Buitenhofdreef te maken moest echter worden geconcludeerd dat er geen sprake kon zijn van een studie die in enige mate recht zou doen aan principes van goede stedenbouwkundige integratie met de bestaande omgeving of qua volume in substantieel opzicht van enige waarde zou zijn. Kortom, een stedenbouwkundige studie in welke vorm dan ook kan niet los worden gezien van het tegelijkertijd kijken naar herstructurering van de bestaande gebouwde omgeving.

Voorts is geconcludeerd dat het resultaat van een studie op basis van een quick scan het risico loopt een “eigen leven te lijden”, hetgeen voor de zone langs de Buitenhofdreef wegens het ontbreken van inzicht in goede mogelijkheden beter voorkomen kan worden.

Locatie sporthal Buitenhof: Plannen voor een stedenbouwkundige herstructurering van deze locatie langs de M.Nijhofflaan doorlopen momenteel een eigen voorbereidingstraject en kunnen in dit verband buiten beschouwing blijven.

 

e. Papsouwselaan

Zoals hiervoor gesteld zal de Papsouwselaan in het kader van het MP Poptahof  worden versmald naar 2 x 1 rijstrook en zal de rand direct langs de  Poptahof worden bebouwd. Naar de stedenbouwkundige aspecten hieromtrent in het Masterplan Poptahof wordt verwezen. Aan eisen op grond van de Wet Geluidhinder wordt voldaan.

De prognose voor 2012 op basis van het verkeersmodel Visum geeft aan dat de Papsouwselaan onderdeel uitmaakt van een keuze voor 2 x 2 rijstroken tussen de Provincialeweg of de route Papsouwselaan/Voorhofdreef. Dit scenario mag daarom niet ontbreken voor de conclusies en afwegingen in het geheel van de voorliggende globale studie omdat er nu keuzes gemaakt moeten worden die de toekomstige verkeersintensiteiten op de routes en het wonen (kwaliteit woon/leefmilieu) en verblijven ingrijpend beïnvloeden.

Rekening houdend met een noodzakelijke afstand van 16 m. ten opzichte van de weg(as) zouden bij 2 x 2 rijstroken woningen met toepassing van de wettelijke maximaal toelaatbare waarde van 65 dB(A) mogelijk zijn. De vraag of die fysieke ruimte er inderdaad zou zijn is nu niet onderzocht.

 

5. Mede bepalende factoren voor de stedenbouwkundige modellen

a. Ecologische zones:

In bijlage 2 is aangegeven dat de Provincialeweg ligt in een “primaire stadslijn” zijnde het belangrijkste onderdeel van de samenhangende ecologische hoofdstructuur in Delft. Deze status stelt uiteraard hoge eisen aan stedenbouwkundige plannen of bouw-, weg- en waterbouwkundige werken in een bestaande situatie. In de bijlage is aangegeven welke vrije ruimte gereserveerd moet worden om ecologische zones aan hun zeer belangrijke doel te laten beantwoorden.

Die voorwaarde toetsend aan het voorliggende stedenbouwkundig model, doet constateren dat er aan de westzijde van de te behouden rijstrook niet aan die voorwaarde wordt voldaan (breedte grondstrook en natuurvriendelijke oevers bermsloot). Bij eventuele uitwerking van een definitief plan op basis van dat model zal er in principe nog het nodige geoptimaliseerd moeten worden. Of dit voldoende tegemoet zal komen aan de voorwaarden is gezien de benodigde ruimte voor alle dan noodzakelijke functies nog maar de vraag; exclusief water moet bijvoorbeeld een strook groen van 20 meter breedte worden gereserveerd, welke in het model nu slechts 10 meter breed is. Dit noopt tot opschuiven van de bebouwing.

Buiten kijf staat dat het tracé van de Provincialeweg als ecologische zone (primaire stadslijn) behouden moet blijven, ook bij een eventuele volledige herstructurering binnen het huidige profiel van het tracé.

Overigens, in de loop van het jaar zal de Nota Ecologische Structuur Delft door b&w aan de gemeenteraad ter vaststelling worden voorgelegd. Te stellen randvoorwaarden  voor primaire en secundaire ecologische stadslijnen worden daarin vastgelegd.

De Voorhofdreef valt in dit verband onder de noemer “secundaire stadslijn”. Het voorliggende stedenbouwkundig model voldoet op allerlei onderdelen momenteel evenmin aan in die situatie te stellen eisen, bijvoorbeeld blijven er te veel barrières.

NB. Het gaat in het kader van de globale studies nu te ver om zondermeer te stellen dat toevoeging van woningbouw niet haalbaar is.

 

b. Waterbergende capaciteit: 

Bij toevoeging van nieuw bouwvolume, ook in herstructureringsgebieden, worden tegenwoordig strenge eisen gesteld aan het beschikbaar hebben van voldoende waterbergende capaciteit. Zie bijlage 2. In de quick scan Provincialeweg wordt bestaand water vergraven. Daarnaast moet ruimte gevonden worden voor extra capaciteit. De aangegeven vlakken nabij de kruising met de Kruithuisweg komen daaraan onvoldoende tegemoet. De watereis zet realisering van bebouwing naar het voorliggende scenario gezien de beschikbare ruimte en het aangehouden bouwprogramma, onder druk. Ten behoeve van de quick scan is dit niet exact berekend.

Binnen het model voor de quick scan Voorhofdreef is dit onderwerp eveneens een nadrukkelijk aandachtspunt.

 

c.  Wegverkeerslawaai en luchtkwaliteit:

Verkeerslawaai Provincialeweg:

Op grond van de Wet Geluidhinder heeft de Provincialeweg nu de status van “buitenstedelijke weg” (tevens op grond van verkeerswetgeving gelegen buiten de bebouwde kom) waar een max. snelheid van 80 km per uur mogelijk is. Voor de binnen de wettelijke geluidszone gelegen bestaande woningen heeft dit geen gevolgen in die zin dat volgens voorschrift maatregelen aan de bron of aan de woningen zouden moeten worden getroffen.

Zou de weg teruggebracht (kunnen) worden naar 2 x 1 rijstrook samen met een 50-km regiem (+ besluit gelegen binnen de bebouwde kom), dan krijgt de weg de status van “binnenstedelijke weg”. In dat geval kunnen er nieuwe woningen  gebouwd worden waarvoor een ontheffing voor de toelaatbare waarde tot 65 dB(A) mogelijk is.

Bij handhaving van 2 x 2 rijstroken blijft de weg de buitenstedelijke status behouden. Voor eventuele nieuwe woningen geldt dan de maximale waarde van 55 dB(A).

Gezien de hiervoor berekende verkeersintensiteiten op basis van het verkeersmodel Visum naar het jaar 2012 blijkt dat nieuwe woningbouw bij 2 x 1 rijstrook haalbaar is (valt binnen de maximaal toelaatbare 65 dB(A)). Zie tevens bijlage 3.

Verkeerslawaai Voorhofdreef: Toevoeging van nieuwbouw conform de quick scan past op basis van de etmaalintensiteiten van het verkeersmodel Visum binnen de geluidslimiet. Het gaat hier dan wel om de verkeerssituatie na doorvoering van de voorgestelde verschuivingen in de wegas.

Luchtkwaliteitseisen: deze worden in geen der scenario’s overschreden (zie eveneens bijlage

3).

 

NB.

Mogelijkheden toevoegen woningbouw in rand Buitenhof bij handhaving 2 x 2 rijstroken op Provincialeweg (onafhankelijk van het voorliggende model):

Zeer globaal is bezien of dit scenario ook nog tot de mogelijkheden behoort. Het blijkt dat bij  handhaving van de 2 x 2 rijstroken en op basis van de berekende verkeersintensiteit in het jaar 2012 nieuwbouw mogelijk is mits zware geluidsvoorzieningen (bijv. hoog scherm en vergaande maatregelen –bijvoorbeeld dove gevels- aan de woningen) zou kunnen voldoen aan de maximaal toelaatbare waarde van 55 dB(A). Binnen het nu voorliggende stedenbouwkundige model moet dan wel herschikking van bouwblokken plaatsvinden. In principe zouden dan mogelijk 304 appartementen en 10 eengezinswoningen (totaal 314 woningen) gerealiseerd kunnen worden. Dit scenario behoeft wel nadere studie.

 

d.  Bodem:

Op basis van de beschikbare bodemkwaliteitskaart (schone zone) kan worden verwacht dat de algemene kwaliteit van de bodem in beide scenario’s geen grote problemen voor woningbouw op zal leveren. Bodemonderzoek zal dit uiteindelijk moeten uitwijzen. Hierbij moeten ook de hergebruikmogelijkheden van het te verwijderen asfalt onderzocht worden.

Aandachtspunt is het destijds onder de rijstroken van de Provincialeweg toegepaste funderingsmateriaal. Het gaat om een afvalproduct (Kupferhuttezand) van kopersmelterijen. Er zijn weinig gegevens bekend over de milieuhygiënische kwaliteit van koperslakken.

 

e.  Eigendomssituaties:

Alle in de stedenbouwkundige modellen betrokken gebiedsdelen zijn eigendom van de gemeente. De overname van de Provincialeweg moet nog wel formeel afgewikkeld worden; geen verwervingskosten. In de exploitatieopzet is geen rekening gehouden met eventuele boekwaarden op gronden.

 

f.  Exploitatieopzet:

Er is op de gebruikelijke manier op basis van de stedenbouwkundige modellen een berekening gemaakt van de kosten voor de civiele werkzaamheden (zoals sloop- en grondwerk, om- en aanleggen water, kabels en leidingen, bruggen en duikers, riolering, bestrating, groenaanleg en directiekosten) voor zowel de Provincialeweg als de Voorhofdreef. Geluidwering, planschade en bodemsanering (behoudens de koperslakken), zijn als Pro Memorie genoteerd.

Op basis daarvan is vervolgens een globale exploitatieopzet gemaakt. De Provincialeweg komt conform bovenomschreven stedenbouwkundig beeld en genoemde aantallen woningen (variabelen zijn niet beoordeeld) uit op een positief bedrag van    6,8 miljoen en de Voorhofdreef positief op ruim € 2 miljoen.

Fasering: Bij deze berekeningen is een voorbereidings- en opleveringsperiode (procedures plannen en planrealisering) aangehouden van 5 jaar. Het jaar 2008 is fictief; naast neutraal gehouden aspecten als bouwprogramma en woningmarktsituatie heeft ook geen bepaling van prioriteit plaatsgevonden voor de uitvoering van deze mogelijke projecten in relatie met de reeds in voorbereiding zijnde grote woningbouwprojecten Poptahof, Spoorzone en Harnaschpolder.

 

g.  Consequenties voor hulpdiensten:

Een belangrijk punt van aandacht is dat de Provincialeweg in de bestaande situatie vooral voor de brandweer naar wijken/buurten in Delft-zuid qua snelheid van evident belang is. Het spreekt vanzelf dat versmalling van deze weg (en andere betrokken routes) in dit opzicht beperkingen met zich meebrengt. Aan de noodzaak van een dependance nabij de
Kruithuisweg met kosten van dien valt mogelijk niet te ontkomen.

 

WSZ/projectgroep quick scan/maart 2003

                                                                                                                                                                          

                                                            .-.-.-.-.-.-.-.-.-.

 


Deel 3.  Bijlagen

 

 

                                                                                                               

                                                                                                              BIJLAGE 1     Verkeerskundig advies

 

(NB. M.b.t. de hieronder weergegeven verkeersintensiteiten berekend naar het jaar 2012 geldt als

        voorbehoud dat bij de voorbereiding van het nieuwe LVVP, een grondiger inzicht ontstaat in de

        verkeerskundige gevolgen van de diverse in voorbereiding zijnde stedelijke ontwikkelingen.)

                                                                                                   

Verkeerskundige invalshoek quick scan Provincialeweg/Voorhofdreef.

  

Relativering van de uitkomsten

Alle berekeningen zijn gemaakt met het nieuwe verkeersmodel (Visum) van de gemeente Delft. Dit model is nog in ontwikkeling. Momenteel is alleen het "etmaalmodel 2002" operationeel. Het model is gekalibreerd op de gemiddelde werkdag‑etmaalintensiteiten van november 2002. Aangezien de verkeersintensiteit elke werkdag en elke maand anders is moet bij de interpretatie van de uitkomsten rekening worden gehouden met spreiding. Op de hoofdwegen in het studiegebied zal bijvoorbeeld de intensiteit op donderdag, vrijdag en zaterdag 1.000 tot 2.000 voertuigen hoger zijn dan met het model is berekend. Op de andere dagen in de intensiteit lager dan berekend. Bovendien is er nog een foutmarge in het model van ongeveer 15%. Het verkeersmodel voor 2012/2017 en de modellen voor ochtend- en avondspits zijn nog in ontwikkeling. Ten behoeve van deze quick scan is daarom handmatig een zeer globale berekening gemaakt van de verkeerskundige effecten in 2012 van de versmalling van de Provincialeweg.

 

Onderzochte alternatieven

Centraal in deze modelstudie staat de versmalling van de Provincialeweg en het verlagen van de snelheidslimiet tot 50 km/uur. Er zijn daarom berekeningen gemaakt van de Provincialeweg met het huidige 2 x 2 ‑profiel (met  80 km/uur) en een 2 x 1 ‑profiel (met 50 km/uur). In beide varianten zijn de maatregelen uit het concept Masterplan Poptahof overgenomen. De belangrijkste verkeerskundige maatregelen uit dit Masterplan zijn de aanleg van de ongelijkvloerse kruising Martinus Nijhofflaan ‑ Provincialeweg en een versmalling van de Papsouwselaan tot een 2 x 1‑profiel. Aangezien de Papsouwselaan na deze ingrepen nog steeds veel doorgaand verkeer heeft is in deze studie ook de Voorhofdreef versmald tot een 2 x 1 ‑profiel.

 

Er zijn in theorie vier alternatieven mogelijk. Deze zijn in de onderstaande tabel weergegeven.

 

Overzicht van de alternatieven

 

Papsouwselaan en Voorhofdreef

Provincialeweg

versmallen tot 2 x 1 profiel

handhaven 2 x 2 profiel

versmallen tot 2 x 1 profiel

met 50 km/uur

alternatief A

(onmogelijk)

alternatief B

handhaven 2 x 2 profiel

en 80 km/uur

alternatief C

alternatief D

(= huidige situatie)

In alle alternatieven is de Provincialeweg aangesloten op de M. Nijhofflaan en heeft de Provincialeweg ter hoogte van de Poptahof 2 x 2 profiel met een snelheidsregime van 50 km/uur.

 

 

Alternatief A

Uit de berekeningen van 2012 blijkt dat alternatief A, het versmallen van zowel de Provincialeweg als de Papsouwselaan/Voorhofdreef onmogelijk is. In de toekomst zullen de twee routes op werkdagen ongeveer 50.000 tot 60.0000 auto's moeten verwerken. De wegcapaciteit van de beide versmalde wegen opgeteld is ongeveer 40.000 (samen vier rijstroken). Voor dit verkeersaanbod zijn echter 6 rijstroken nodig. In alternatief A zijn dat er maar 4. Alternatief A valt dus af.

 

Alternatief B

Dit alternatief wijkt af van het Masterplan Poptahof omdat de Papsouwselaan weer 2 rijstroken per richting heeft. Echter de tweede rijstrook is noodzakelijk omdat op de Provincialeweg twee rijstroken worden weggehaald. De vormgeving van de Provincialeweg wordt zodanig dat een vlotte doorstroming mogelijk blijft. Er komen bijvoorbeeld geen extra kruispunten op de Provincialeweg. De snelheidslimiet wordt echter wel verlaagd.

 

Alternatief C

In dit alternatief is de Provincialeweg weer de doorgaande route en wordt de stroomfunctie van de Papsouwselaan‑Voorhofdreef afgebouwd. In dit alternatief wordt dus het tegenovergestelde van alternatief B voorgesteld.

 

Alternatief D

Alternatief D lijkt nog het meeste op de huidige situatie maar dan met een aansluiting van de Provincialeweg op de Martinus Nijhofflaan. Dit alternatief zal gebruikt worden om de effecten van de alternatieven B en C te kunnen vergelijken.

 

Alle berekeningen zijn gemaakt voor de 2002 en 2012. Voor 2012 is aangenomen dat de bouwplannen van de Harnaschpolder, de Spoorzone, de TU‑zuid en de Poptahof gerealiseerd zijn.  De berekeningen van 2012 zijn met de hand gemaakt.

 

 

Resultaten

De voorgestelde maatregelen hebben een groot aantal verschuivingen van verkeersstromen tot gevolg met name op de noord-zuidroutes Provincialeweg en de Papsouwselaan met Voorhofdreef. Ook op de twee oost-west routes Westlandseweg en Martinus Nijhofflaan veranderd er veel. Elders in Delft blijkt dat de verschuivingen van verkeerstromen gering zijn. In dit onderzoek zijn alleen de noord-zuid routes verder uitgewerkt. De verkeersintensiteiten op de deze drie routes zijn vergeleken.  De onderstaande tabel geeft een kort overzicht van de veranderingen.

 

Verkeersintensiteit 2002

tussen M. Nijhofflaan en Kruithuisweg

alternatief B:

Provincialeweg 2 x 1

Papsouwselaan 2 x 2

Voorhofdreef 2 x 2

alternatief C:

Provincialeweg 2 x 2

Papsouwselaan 2 x 1

Voorhofdreef 2 x 1

alternatief D.

Provincialeweg 2 x 2

Papsouwselaan 2 x 2

Voorhofdreef 2 x 2

Provincialeweg

6.000

16.000

15.000

Voorhofdreef

20.000

13.000

14.000

Buitenhofdreef

11.000

11.000

11.000

 

Alternatief D.

In dit alternatief hebben zowel de Provincialeweg als de Papsouwselaan en Voorhofdreef een 2 x 2 profiel. De verkeersintensiteiten op deze wegen zullen gebruikt worden om de effecten van de rijbaanversmallingen van alternatief B en C te vergelijken.

 

Alternatief B.

Door de rijbaanversmalling en snelheidsverlaging van de Provincialeweg neemt de verkeersintensiteit fors af.

Het meeste verkeer is terug te vinden op de Voorhofdreef. De route Voorhofdreef-Papsouwselaan heeft daarmee de stroomfunctie van de Provincialeweg overgenomen. Hierdoor wordt de in het verlengde van de Papsouwselaan gelegen Krakeelpolderweg ook een paar duizend auto’s drukker. De Buitenhofdreef blijkt geen veel gebruikte alternatieve route. De iets verder gelegen A4 wel. Die weg krijgt er ongeveer duizend auto’s bij.

Als geprobeerd wordt om de stroomfunctie van de Voorhofdreef te verminderen door bijvoorbeeld een 30 km inrichting te kiezen zullen ongeveer 1000 auto’s weer voor de Provincialeweg kiezen. Echter door deze maatregel worden de overige straten in de Voorhof ook drukker. De Aart van der Leeuwlaan krijgt er dan bijvoorbeeld 1000 auto’s bij.

 

 

Alternatief C.

Het versmallen van de rijbaan van de Voorhofdreef tot een 2 x 1 profiel heeft een gering effect. In dit alternatief zullen dan ongeveer 1000 auto’s voor de Provincialeweg kiezen. Als geprobeerd wordt om de stroomfunctie van de Voorhofdreef te verminderen door bijvoorbeeld een 30 km inrichting te kiezen zullen ongeveer 1000 auto’s extra voor de Provincialeweg kiezen. Echter door deze maatregel worden de overige straten in de Voorhof ook drukker maar dit effect is kleiner dan bij alternatief B.

 

Op geen van de wegen wordt een verkeersintensiteit van 20.000 overschreden zodat op alle wegvakken één rijstrook per richting voldoende moet zijn. Op kruispunten is de capaciteit echter veel lager dan op wegvakken. Daar is dus wel extra ruimte nodig voor opstelvakken omdat anders ernstige congestie ontstaat. Hoe dichter de verkeersintensiteit bij de 20.000 komt en hoe langer die vakken moeten worden.

 

 

Prognose voor 2012

Het autobezit en autogebruik neemt steeds toe door toenemende welvaart en rijbewijsbezit. De afgelopen jaren was de autonome groei ongeveer 2%. De verwachting is dat alle autoverkeerstromen tot 2020 ook met ongeveer 2% per jaar zullen toenemen (bron: Mobiliteitsverkenner TNO, 2002). De komen de jaren zijn in Delft vier grote stedelijke ontwikkelingen gepland: De Spoorzone, De Harnaschpolder, bedrijventerrein TU‑zuid en de Poptahof. Een deel van dit nieuwe verkeer zal over de Provincialeweg of de Papsouwselaan/Voorhofdreef rijden. De Buitenhofdreef ligt te excentrisch.

 

De Poptahof ligt midden in het plangebied en de Spoorzone grenst hieraan. Verkeer uit deze twee gebieden zal veel gebruik maken van de genoemde wegen. Er wordt geschat dat 40% van de ritten van de Spoorzone en Poptahof via één van deze wegen zal gaan. De Harnaschpolder en TU-zuid liggen verder van het plangebied. Voor dit verkeer is daarom is een lager percentage geschat: 20%. Dit is bijvoorbeeld verkeer dat in de Harnaschpolder woont en werkt in de TU‑zuid of gaat winkelen in de Hoven.

 

In onderstaande tabel staat een zeer globale handmatige berekening hoeveel extra autoritten per werkdag dit zal opleveren.

 

Toekomstige verkeersproductie ontwikkelingsplannen Delft.

Ontwikkelingsplan

inwoners*

arbeidsplaatsen*

totaal aantal extra autoritten

extra autoritten in studiegebied

Spoorzone

4.000

2.000

14.000

5.600

Harnaschpolder

6.000

5.000

27.000

5.400

Poptahof

600

300

2.100

840

TU-zuid

 

14.000

42.000

8.400

Totaal

10.600

21.300

85.100

20.240

* Elk inwoner genereert gemiddeld 2 autoritten per dag; elke arbeidsplaats 3. Deze cijfers zijn inclusief autoritten van bijvoorbeeld besteldiensten, bezoekers van bewoners of van bedrijven.[1][1]

 

            [1][1] Deze parameters zijn standaardinvoercijfers voor verkeersmodellen. Voor Tanthof-oost op het telpunt  

                 bij station Delft-zuid zijn deze factoren gecontroleerd. Achter het telpunt wonen ongeveer 6.000

                 mensen en werken 550 mensen.  Dat is 13650 autoritten. Op het telpunt zijn 14072 auto’s geteld

 

 

Toepassing van deze percentages levert een extra intensiteit op de noord‑zuid corridor op van 20.000 auto’s. Dit verkeer zal zich verdelen over de twee routes Provincialeweg of Papsouwselaan/Voorhofdreef. Het is niet mogelijk om met de hand uit te rekenen hoe het verkeer zich over het hele netwerk zal verdelen. Er is daarom alleen geschat dat op deze wegen de verdeling 50/50 zal zijn. Beide wegen krijgen er dus ongeveer 10.000 auto’s bij. In de onderstaande tabel staan de resultaten van deze zeer grove schatting van de verkeerstromen in 2012. Wanneer het verkeersmodel Visum 2012 operationeel is kan een betrouwbaarder en nauwkeuriger schatting gemaakt worden van zowel de verkeersproductie van de nieuwe stedelijke ontwikkelingen als de routekeuze. Wellicht komen dan ook andere routes te voorschijn die voor dit nieuwe verkeer gebruikt zullen worden.

 

 

 

Verkeersintensiteit 2012 tussen M. Nijhofflaan en Kruithuisweg

alternatief B:

Provincialeweg 2 x 1

Papsouwselaan 2 x 2

Voorhofdreef 2 x 2

alternatief C:

Provincialeweg 2 x 2

Papsouwselaan 2 x 1

Voorhofdreef 2 x 1

alternatief D.

Provincialeweg 2 x 2

Papsouwselaan 2 x 2

Voorhofdreef 2 x 2

Provincialeweg

17.200

29.200

28.000

Voorhofdreef

34.000

25.600

22.800

NB:  de bovenstaande intensiteiten zijn niet berekend met het verkeersmodel. Er is gebruik gemaakt van ruwe vuistregels. Zodra het verkeersmodel 2012 klaar is, kan een betrouwbaarder prognose worden gemaakt.

 

De hoge intensiteiten worden vooral veroorzaakt door de nieuwe stedelijke ontwikkelingen. Deze intensiteiten zijn zo hoog dat het lijkt alsof op zowel de Provincialeweg, de Papsouwselaan en de Voorhofdreef een 2 x 2 ‑profiel noodzakelijk is. Echter de gesommeerde intensiteit van de beide routes ligt tussen de 50.000 en 60.000 auto’s zodat in totaal 6 rijstroken voldoende zijn. Dat is bijvoorbeeld één weg met een 2 x 2 -profiel en een weg met een 2 x 1 -profiel. Dit betekent dus dat zowel alternatief B als C mogelijk is.

 

Conclusie

Het versmallen van de Provinciale weg tot 1 rijstrook per richting en het verlagen van de snelheid tot 50 km per uur leidt tot een aanzienlijke daling van de verkeersintensiteit op de Provincialeweg. De parallelle route via de Voorhofdreef en de Papsouwselaan krijgt het meeste extra verkeer en neemt daarmee de stroomfunctie van de Provincialeweg over. Ook de Krakeelpolderweg wordt veel drukker. Als de Provincialeweg versmald wordt moet de Papsouwselaan en de Voorhofdreef een 2 x 2 profiel hebben anders zal de binnenstad en winkelcentrum in de Hoven vanuit het zuiden in de spitsuren onbereikbaar geworden.

 

Gezien vanuit een verkeerskundig perspectief heeft het versmallen van de Papsouwselaan en de Voorhofdreef tot een 2 x 1 profiel en het handhaven van het 2 x 2 profiel van de Provincialeweg de voorkeur. Op de Papsouwselaan en Voorhofdreef zijn er veel conflicten tussen autoverkeer en langzaam verkeer. Door verlaging van de verkeersintensiteit  en de doorstroming zal het aantal conflicten en de ernst van de conflicten verminderen.

De Provincialeweg heeft een vormgeving die er op gericht is veel verkeer vlot te kunnen verwerken. Het aantal ongevallen op het wegvak tussen de Martinus Nijhofflaan en Kruithuisweg is zeer gering. Conflicten tussen fiets- en autoverkeer zijn praktisch onmogelijk. Extra verkeer op de Provincialeweg zal daardoor niet leiden tot meer ongevallen.

 

Jan Nederveen, vakteam Mobiliteit/ 20 februari 2003

                                                                

                                                                   .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

                                 

 

 

                                                                                        BIJLAGE  2       Ecologie en water

 

 

Quick scan Provinciale Weg

 

Water:

Het hoogheemraadschap van Delfland heeft als eis geformuleerd dat in alle nieuw te bebouwen of te herstructureren gebieden een hoeveelheid waterberging aanwezig moet zijn van 325 m3/ha. Aan beide zijden van de Provinciale Weg zijn watergangen aanwezig welke (deels) voorzien in de waterbergingsbehoefte van de polder (Lage Abtswoudsepolder Stedelijk Gebied).

In de huidige planopzet verdwijnt de westelijke rijbaan om plaats te maken voor groen en water. Op de plaats van de huidige waterstructuur worden nieuwe woningen/woongebouwen gerealiseerd. Aandachtspunt is de waterbergingsbehoefte. Binnen het plangebied dient een bergingscapaciteit van 325 m3/ha te worden gerealiseerd zonder dat afbreuk gedaan wordt aan de functie van de bestaande waterstructuur voor de gehele polder. Het simpele feit dat op de plaats waar gebouwd wordt water ligt, wil niet zeggen dat er dan niets extra’s behoeft te worden gerealiseerd. Rekenmethode bestaat eruit dat bepaald wordt hoeveel berging binnen de polder beschikbaar is. Deze hoeveelheid wordt doorvertaald naar het plangebied en het verschil met de normering van 325 m3/ha wordt extra gerealiseerd binnen het plangebied. Het probleem lijkt op zich oplosbaar maar is wel een aandachtspunt.

 

Voor wat betreft het grondwater dient te worden vermeld dat de grondwaterstand naar verwachting hoog is (minder dan 50 cm onder maaiveld).

 

Ecologie:

In de nog vast te stellen nota Ecologische Structuur Delft (naar verwachting 1 april B&W en 15 april cie Duurzaamheid) zijn voorstellen gedaan voor een samenhangende ecologische structuur in Delft. De Provinciale Weg wordt gezien als een belangrijke primaire stadslijn. Een ingreep in een gebied dat in de gewenste ecologische structuur is aangemerkt als primaire stadslijn is slechts toegestaan als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

·         De primaire stadslijn is geschikt voor de aan de betreffende stadslijn gekoppelde natuurdoelsoorten. In elk geval is de zone geschikt voor de wezel;

·         De ecologische structuur is in samenhang met de waterparagraaf opgenomen in het relevante bestemmingsplan;

·         De (water)weg die de primaire stadslijn vormt heeft aan beide buitenzijden een berm die vrij is van bebouwing met een breedte van 20 meter gerekend vanaf de buitenkant van de waterweg of het buitenste wegdeel. Indien een fietspad of trottoir niet direct aan de rijbaan grenst dan geldt:

·         Indien de breedte van het fietspad of trottoir kleiner is dan 2,5 meter: de breedte van de berm is 20 meter plus de breedte van het fietspad of trottoir gemeten vanaf de buitenkant van de rijbaan.

·         Indien de breedte van het fietspad of trottoir groter is dan 2,5 meter: de breedte van de berm is 20 meter gemeten vanaf de buitenkant van dit fietspad of het trottoir.

 

In de huidige planopzet is niet aan beide zijden 20 meter beschikbaar. Aan de westzijde is binnen deze zone nog de watergang geprojecteerd.

 

Bijzonder aandacht dient besteed te worden aan de waterpartijen. De ambitie is om deze natuurvriendelijk te kunnen inrichten. Voor de aanleg van een natuurvriendelijke oever dient het talud aangelegd te worden met een hellingshoek van ongeveer 1:5. Onduidelijk is of deze ruimte aanwezig is. Langs de in de planopzet geprojecteerde ventweg is geen natuurvriendelijke oever mogelijk. Dit is een knelpunt.

 

Quick scan Voorhofdreef

 

Water

Vergelijkbaar met de situatie bij de Provinciale Weg dient ook hier naar de benodigde waterberging te worden gekeken in relatie tot de reeds beschikbare berging van de totale polder. Dezelfde rekenmethode dient hier te worden gehanteerd. Aandachtspunt zijn de huidige verbindingen tussen de watergangen. Deze moeten in stand gehouden worden.

 

Ecologie

In de nota Ecologische Structuur Delft is voor de Voorhofdreef een secundaire structuur voorgesteld. Een ingreep in een gebied dat in de gewenste ecologische structuur is aangemerkt als secundaire stadslijn is slechts toegestaan als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

·         De secundaire stadslijn is geschikt voor de aan de betreffende secundaire stadslijn gekoppelde natuurdoelsoorten. In elk geval is de zone geschikt voor de wezel;

·         De ecologische structuur is in samenhang met de waterparagraaf opgenomen in het relevante bestemmingsplan;

·         De (water)weg die de secundaire stadslijn vormt heeft aan beide buitenzijden een berm die vrij is van bebouwing met een breedte van 10 meter gerekend vanaf de buitenkant van de waterweg of het buitenste wegdeel. Indien een fietspad of trottoir niet direct aan de rijbaan grenst dan geldt:

·         Indien de breedte van het fietspad of trottoir kleiner is dan 2,5 meter: de breedte van de berm is 10 meter plus de breedte van het fietspad of trottoir gemeten vanaf de buitenkant van de rijbaan.

·         Indien de breedte van het fietspad of trottoir groter is dan 2,5 meter: de breedte van de berm is 10 meter gemeten vanaf de buitenkant van dit fietspad of het trottoir.

·         Bestaande bermen met een breedte die groter is dan vereist, worden in stand gehouden.

 

De huidige planopzet gaat ervan uit dat de wegstructuur de ecologische zone iedere keer doorsnijdt. Een ecologische structuur dient ononderbroken te zijn. Barrieres dienen te worden voorkomen of te worden opgelost. Voorts is slechts aan 1 zijde een ecologische structuur gepland. Aan weerszijde zou ruimte voor de secundaire stadslijn moeten worden gemaakt.

 

 

                                                        .-.-.-.-.-.-.-.-.

                                                    

 

 

                                                                                               BIJLAGE  3      Verkeerslawaai

 

 

Akoestisch onderzoek nieuwbouw Provincialeweg

 

In verband met de voorgenomen nieuwbouw langs de Provincialeweg en de Voorhofdreef alsmede de versmalling van de Provincialeweg van 2x2 rijstroken naar 2x1 rijstrook en de aanpassing van de Voorhofdreef is akoestisch onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek is verricht met behulp van Standaard Rekenmethode II en is gericht op de volgende aspecten:

 

·         geluidbelasting nieuwbouw van woningen aan de westzijde van de Provinciale weg vanwege de Provincialeweg en de Kruithuisweg;

·         wijziging in geluidbelasting bestaande woningen aan de oostzijde van de Provinciale weg door asverschuiving;

·         geluidbelasting nieuwbouw van woningen langs de Voorhofdreef.

 

Geluidbelasting voorgenomen nieuwbouw langs de Provincialeweg

Ten behoeve van de voorziene nieuwbouw is akoestisch onderzoek verricht naar de geluidbelasting in 2012 vanwege de Provincialeweg en de Kruithuisweg. Bij de eerstgenoemde weg is uitgegaan van een situatie met 2x1 en 2x2 rijstroken.

 

Geluidsnormering

Uit onderstaande tabel blijkt dat de maximaal toelaatbare waarde bij nieuwbouw van woningen bij een versmalling van de Provincialeweg weg wijzigt van 55 dB(A) naar 65 dB(A).

 

Weg

Maximaal toelaatbare waarde voor nieuwe woningen

Provincialeweg 2x2

55 dB(A)

Provincialeweg 2x1

65 dB(A)

Kruithuisweg

55 dB(A)

Voorhofdreef

65 dB(A)

 

Provincialeweg-westzijde.

De geluidbelasting van de nieuwbouw vanwege de Provinciale weg in de situatie 2x2 bedraagt maximaal 66 dB(A) incl. aftrek art. 103 Wgh. Deze geluidbelasting overschrijdt de maximaal toelaatbare waarde met 11 dB(A). In deze situatie is de voorziene nieuwbouw niet mogelijk.

(NB. Nader onderzoek nodig in geval van aangepast stedenbouwkundig model met minder woning-/appartementenblokken en anders gesitueerd; vergaande maatregelen zondermeer dan al nodig.)

 

De geluidbelasting van de nieuwbouw vanwege de Provinciale weg in de situatie 2x1 bedraagt maximaal 57 dB(A) incl. aftrek art. 103 Wgh. Deze geluidbelasting overschrijdt de maximaal toelaatbare waarde van 65 dB(A) niet.

 

Kruithuisweg     

De geluidbelasting van de nieuwbouw vanwege de Kruithuisweg bedraagt maximaal 59 dB(A) incl aftrek art 103 Wgh. Deze geluidbelasting geldt voor de 2 zuidelijke torenflats. Nieuwbouw op deze locatie is zonder bron- of overdrachtsmaatregelen niet mogelijk.

 

De geluidbelasting vanwege de Kruithuisweg voor de nieuwbouw achter de westelijke toren overschrijdt de maximum toelaatbare waarde van 55 dB(A) niet.

 

Geluidbelasting bestaande woningen aan de oostzijde van de Provincialeweg

Als gevolg van de versmalling van de Provincialeweg en de daaruit voortvloeiende wijziging van de max. snelheid en etmaalintensiteit neemt de geluidbelasting van bestaande woningen aan de oostzijde van de Provinciale weg met 2-4 dB(A) af. De afname van de geluidbelasting van de bestaande woningen aan de westzijde is naar verwachting nog groter.

 

Geluidbelasting voorgenomen nieuwbouw langs de Voorhofdreef

De geluidbelasting van de nieuw te bouwen woningen langs de Voorhofdreef bedraagt maximaal 62 dB(A) (incl. aftrek art. 103 Wgh). Deze geluidbelasting overschrijdt de maximaal toelaatbare waarde van 65 dB(A) niet.

 

De gevolgen van de aanpassing van de Voorhofdreef zijn wat betreft de wijziging van de geluidbelasting van de bestaande woningen beperkt.

 

 

Luchtkwaliteit

Uit berekeningen met behulp van het programma CAR II blijkt dat ter plaatse van de voorgenomen nieuwbouw langs de Provincialeweg en de Voorhofdreef geen sprake is van overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen. De voorgenomen nieuwbouw stuit niet op  bezwaren wat betreft luchtkwaliteit.

 

                                                          .-.-.-.-.-.-.-.-.