Inhoudsopgave
2. Wijze van uitwerking opdracht quick scan
Provincialeweg en Voorhofdreef
3. Verkeerskundige
invalshoek
4. Stedenbouwkundige invalshoek
a.
Provincialeweg ter hoogte van de Poptahof
b.
Provincialeweg tussen M.Nijhofflaan en Kruithuisweg
c.
Voorhofdreef
d.
Buitenhofdreef
e.
Papsouwselaan
5. Mede bepalende factoren voor de
stedenbouwkundige modellen
a.
Ecologische zones
b.
Waterbergende capaciteit
c.
Wegverkeerslawaai en luchtkwaliteit
d.
Bodem
e.
Eigendomssituaties
f.
Exploitatieopzet
g.
Consequenties voor hulpdiensten
1.
Verkeerskundig advies
2. Ecologie
en water
3.
Verkeerslawaai
4.
Stedenbouwkundig model Provincialeweg (kaart)
5.
Stedenbouwkundig model Voorhofdreef (kaart)
Deel 1. Samenvatting, conclusies/afwegingen en voorstellen.
1. Inleiding en leeswijzer.
De quick scan is een globaal onderzoek naar de mogelijkheden
voor en consequenties van bebouwing langs de Provincialeweg indien het bestaande
profiel van 2 x 2 rijstroken teruggebracht zou (kunnen) worden naar 2 x 1
rijstrook. De quick scan betreft het gedeelte tussen de M.Nijhofflaan en de
Kruithuisweg. Inzicht in bebouwingsmogelijkheden is gewenst voorafgaande
aan de besluitvorming door de gemeenteraad
over het Masterplan Poptahof. Dit masterplan heeft ingrijpende verkeerskundige
implicaties voor het hoofdwegenstelsel van Delft rond de Poptahof. De
Voorhofdreef is daarom eveneens in de quick scan betrokken omdat bedoelde
implicaties tevens gelden voor de route Papsouwselaan/Voorhofdreef.
Leeswijzer:
Hieronder volgt eerst de samenvatting van de
uitkomsten van het globale onderzoek (quick scan) naar de
ontwikkelingspotenties van de Provincialeweg en de Voorhofdreef, gevolgd door
de conclusies/afwegingen die op basis van de verkeerskundige en
stedenbouwkundige invalshoek voor de varianten onderling kan worden gemaakt.
Tenslotte zijn er voorstellen aan verbonden voor de verdere procedure en
besluitvorming.
Deel 2 is de rapportage van de quick scan als onderliggend
document voor deel 1.
Deel 3 bevat de bijlagen, waarvan het verkeerskundige
onderzoek in bijlage 1 voor zowel de conclusies/afwegingen als de
rapportage, integrale lezing behoeft.
2.
Samenvatting rapportage.
Verandering van de verkeersintensiteiten op de Papsouwselaan
heeft eveneens
gevolgen voor de verkeersintensiteit op de route
Papsouwselaan/Voorhofdreef. Dit
biedt mogelijkheden voor een scenario waarin er tevens
bebouwingsmogelijkheden
langs de Voorhofdreef onderzocht kunnen worden. De
Voorhofdreef is daarom aan de
quick scan toegevoegd.
De Buitenhofdreef is ook onderdeel van het samenhangende
hoofdwegenstelsel rond
de Poptahof en biedt in principe eveneens mogelijkheden voor
stedenbouwkundige
verdichting; in relatie met bestaande bebouwing ligt dit
echter gecompliceerd en is
daarom momenteel niet onderzocht.
De quick scan beoogt voldoende inzicht te geven in die
ontwikkelingsmogelijkheden
en daarmee besluitvorming over het Masterplan Poptahof
niet te vertragen.
Tevens biedt de quick scan inzicht in de afwegingen die
gemaakt behoren te worden
over de kwaliteit van het woon/leefmilieu en het
verblijfsklimaat langs de
verschillende routes, rekening houdend met de verandering van
de toekomstige
verkeersintensiteiten.
Voor het interpreteren van de
gegevens conform het verkeersmodel is het noodzakelijk
te weten dat 2 x 1 rijstrook normaal
(kengetal/vuistregel) volstaat bij een etmaal-
intensiteit van minder dan 10.000 auto’s per
rijrichting, terwijl 20.000 auto’s
voor
een normale doorstroming op 2 x 2 rijstroken per richting het gegeven is.
Voor routes met een verkeersintensiteit
tussen de 10.000 en 20.000 auto’s moet
rekening gehouden worden met ruimtebeslag
voor in- en uitvoegen (hoe dichter
bij de 20.000 auto’s hoe langer).
Zou het volledige project Poptahof conform het Masterplan
reeds in 2002
gerealiseerd zijn, dan had versmalling van de
Provincialeweg naar 2 x 1 rijstrook
gekund, doch de andere routes zouden wel een zwaardere
verkeersbelasting hebben
gekregen.
Aannemend dat het herstructureringsproject Poptahof in 2012
gerealiseerd is,
levert dit als resultaat op dat de noord-zuidverbindingen
tussen de Westlandseweg en
de Kruithuisweg langs de Poptahof/In de Hoven, tezamen
(Provincialeweg en
Papsouwselaan/Voorhofdreef) moeten beschikken over 2 x 3 rijstroken.
Hierbij is dan tevens rekening gehouden met de jaarlijkse
autonome groei van het
autobezit en met de verkeerseffecten (toenemend aantal
autoritten) van de grote
bouwprojecten in en rond Delft.
voor het
woon-/leefmilieu, het verblijfsklimaat en de invloed op aard en ernst van
potentiële verkeersconflicten op/langs deze routes.
De
westelijke rijbaan is vergraven en onderdeel geworden van het nieuwe
woongebied
in de
rand van Buitenhof. Er is geen rekening gehouden met directe ontsluiting op
de
te
handhaven 2 x 1 rijstrook; dit kan in principe wel.
Een
eventueel haalbaar bouwprogramma van 73 eengezinswoningen en 370
appartementen (totaal 443 woningen) is niet afgestemd op een reële
marktbehoefte
(vraag,
segment, prijs), noch is rekening gehouden met een reële uitvoeringsplanning.
Alleen
het mogelijke volume is in aanmerking
genomen.
(stadswoning, eventueel inclusief parkeren) en uitwisselbaar voor
appartementen.
Behoud
van de karakteristieke groene (bomen) middenberm is een randvoorwaarde.
ecologische zones vragen op basis van nog vast te stellen beleid wel
meer ruimte en
aandacht
dan waarmee in de quick scan rekening is gehouden. Dit geldt ook voor de
watereis.
Model-onafhankelijke toevoeging van ca. 314 woningen langs de
Provincialeweg-
westzijde
bij handhaving van 2 x 2 rijstroken vergt in relatie met de normen voor
verkeerslawaai nadere studie.
Prioriteitsbepaling t.o.v. de
uitvoering van andere grote Delftse woningbouwprojecten heeft niet
plaatsgevonden maar zou in voorkomend geval wel een aandachtspunt zijn
(te weten ambtelijke capaciteit en
vanuit de woningvraag, concurrentie met bedoelde andere projecten).
3. Conclusies en afweging voor- en nadelen van de diverse
varianten.
I. De
verkeersintensiteiten naar de situatie van 2002 leiden tot de volgende
veronderstellingen.
- Rijksweg A 4 heeft een aanmerkelijk deel van de functie van
de Provincialeweg
overgenomen.
- De
Provincialeweg tussen de Westlandseweg en de Kruithuisweg heeft nu
zichtbaar
overcapaciteit
en kan teruggebracht worden tot 2 x 1 rijstrook met een 50 km-
regiem.
- Het gehele
profiel van de Provincialeweg tussen de wijken Voorhof en Buitenhof kan
daarmee
stedenbouwkundig geherstructureerd worden.
Winsituaties
hierbij zijn:
- Toevoeging van een substantieel aantal woningen aan de voorraad
van Delft.
- Daarmee vergroting draagvlak voorzieningenniveau.
- Grote verbetering bestaande woonklimaat randen Provincialeweg
vanwege reductie
verkeerslawaai.
- Opheffen barrière tussen wijken Voorhof en Buitenhof door
onderlinge
(langzaam)verkeersontsluitingen op maaiveldniveau.
- Kwaliteitsverbetering van bestaande ecologische omstandigheden.
- Mogelijke
opbrengsten voor het grondbedrijf.
II. Wat in de toekomst tegenover
deze veronderstellingen staat.
- Regeren is
vooruit zien.: voorkomen moet worden dat in de verdere toekomst de
doorstroming
van het verkeer binnen Delft zo stagneert dat belangrijke bestemmingen
(binnenstad,
In de Hoven, ziekenhuis, Delft-noordwest/nieuw boulocaties, richting
Rijswijk)
per auto slecht bereikbaar worden. Het autoverkeer zal zich dan
verspreiden
over een
groot aantal wegen die minder geschikt zijn voor veel verkeer. Het gevolg
is
meer hinder,
meer conflicten en meer ongevallen met fietsers en voetgangers.
- Delft is op
meerdere fronten qua stedelijke ontwikkelingen de komende jaren stevig
in beweging
(wonen en werken: Spoorzone, Harnaschpolder en Poptahof; werken:
Technopolis).
- Die
projecten genereren in de toekomst lokaal (en interlokaal) extra
verkeersbewegingen, voor een belangrijk deel op de hoofdwegenstructuur
rond de
Poptahof
(voorshands bezien naar het jaar 2012).
- De algemeen
jaarlijkse autonome groei van het autopark neemt hierbij een deel voor z’n
rekening.
- Huidige en
toekomstige stedelijke ontwikkelingen noodzaken er toe om met gebruik van
een nieuw
lokaal verkeer- en vervoerplan (LVVP)
grondig naar de toekomst te kijken.
III. Bebouwing langs
Provincialeweg, Voorhofdreef, Buitenhofdreef en Papsouwselaan.
- Globale modellen (quick scans) voor stedenbouwkundige
verdichtingmogelijkheden
langs de Provincialeweg en de Voorhofdreef leveren op dat
onder voorwaarden
woonbebouwing mogelijk is. De Buitenhofdreef is buiten beschouwing
gebleven.
Voorstellen voor de Papsouwselaan zijn onlosmakelijk onderdeel van
het
Masterplan Poptahof.
- Die voorwaarden betreffen in het bijzonder verkeersintensiteiten,
toelaatbare waarden
voor verkeerslawaai op grond van de Wet Geluidhinder en
ruimte voor ecologische
zones en waterbergende capaciteit.
- Behoudens de Provincialeweg met 2 x 2 rijstroken is in alle varianten
bebouwing
haalbaar doch niet zonder optimalisering (ecologie en water).
- In hoeverre onafhankelijk van het voorliggende model
Provincialeweg substantiële
woningbouw (appartementen) kan worden toegevoegd, zal punt van
nader onderzoek
moeten zijn (vooral geluid).
IV. Verkeerskundige implicaties
(bezien naar 2012) voor de stedenbouwkundige
ontwikkelingen.
- Het Masterplan Poptahof is acute aanleiding voor het maken van
afwegingen tussen
verkeerskundige implicaties en verdichtinginitiatieven op/langs
het
hoofdwegenstelsel rond de centraal in Delft gelegen Poptahof/In
de Hoven.
- Het Masterplan Poptahof heeft als consequenties dat door
toevoeging van bebouwing
de Papsouwselaan versmald wordt naar 2 x 1 rijstrook en er een
volledige
aansluiting wordt gemaakt van de M.Nijhofflaan op de
Provincialeweg. Daardoor
worden de Poptahof en In de Hoven via een snelle route
bereikbaar vanuit Tanthof-
oost en Tanthof-west. De
Voorhofdreef kan in het verlengde hiervan versmald
worden.
- Het andere verkeer op de route Papsouwselaan-Voorhofdreef visa
versa, bijvoorbeeld
naar de Binnenstad, richting Delft-noordwest, Harnaschpolder en
Rijswijk, zal
blijkens het verkeersmodel Visum grotendeels gebruik gaan maken
van de
Provincialeweg.
Dit biedt mogelijkheden om de Voorhofdreef daadwerkelijk te
herstructureren (met als
randvoorwaarde behoud van het groene karakter). De verkeersintensiteit
op de
Buitenhofdreef maakt verdichtinginitiatieven aldaar in principe
eveneens mogelijk.
- Keuze voor de Provincialeweg 2 x 2 rijstroken of 2 x 1 rijstrook
is bepalend voor
verdichting-/herstructureringinitiatieven langs die weg. Bij 2
x 2 rijstroken is dit
vanwege de verkeersintensiteit in relatie met de wettelijke
bepalingen van de Wet
Geluidhinder in principe en zonder zware geluidsmaatregelen
niet mogelijk. In het
geval van 2 x 1 rijstrook is dit wel mogelijk en ligt de
maximaal toelaatbare
geluidshinder bovendien hoger.
De gevolgen (toekomstige verkeersintensiteiten) van het geheel
aan stedelijke
ontwikkelingen, vooralsnog berekend naar het jaar 2012, moeten
hierbij in
aanmerking genomen worden.
- Gezien de ligging van de betrokken routes in het
hoofdwegenstelsel van Delft heeft
“knijpen” van de verkeersintensiteit op de ene route direct
verzwaring van de
verkeersintensiteit op de andere route(s) tot gevolg, waaraan
inherent dat in relatie
met de Wet Geluidhinder wel of niet woonbebouwing kan worden
toegevoegd.
V. Afweging van de
varianten ten opzichte van elkaar (naar jaartal 2012).
- Provincialeweg ter hoogte van de Poptahof
ingevolge MP Poptahof
~ blijft 2 x 2 rijstroken + maken
aansluiting M.Nijhofflaan:
woningbouw niet mogelijk
- Gedeelte Provincialeweg
M.Nijhofflaan-Kruithuisweg
~ 2 x 2 rijstroken: snelle, aantrekkelijke verkeersroute hoofdwegenstelsel
volledige aansluiting met
M.Nijhofflaan
compenseert intensiteit
noord-zuidverbindingen weerszijden
toelaatbare geluidswaarde woningen 55 dB(A)
nieuwe woningbouw niet zondermeer
mogelijk vanwege geluid
geluidsmaatregelen in bestaande
situatie aandachtspunt
ecologische zone
weerszijden blijft in tact
verkeersconflicten in
aantal marginaal
geen
conflicten/ongevallen met langzaam verkeer
~ 2 x 1 rijstrook: volledige
aansluiting M.Nijhofflaan blijft nodig
verkeersregiem kan naar 50 km
verkeersintensiteit verschuift
vooral naar P.laan/Voorhofdreef
wordt normale weg met karakter
buurtontsluiting
potentiële conflicten, vooral met
langzaam verkeer
“samenvoegen” wijken Voorhof en
Buitenhof mogelijk
nadelige consequenties i.v.m.
snelheid hulpdiensten
woningbouw in substantiële omvang
mogelijk
toelaatbare geluidswaarde
woningen maximaal 65 db(A)
ecologische zone westzijde 10 m
te smal (norm 20 meter)
waterbergingcapaciteit
optimaliseren
- Papsouwselaan
~ MP Poptahof:
maken volledige aansluiting M.Nijhofflaan-Provincialeweg
herprofileren naar 2 x 1
rijstrook
verschuiving verkeersintensiteit naar
Provincialeweg
sterke afname verkeer op route
Voorhofdreef
idem in verlengde, op Krakeelpolderweg
toevoeging woningbouw in rand mogelijk
verbetering kwaliteit bestaande
woon-/leefmilieu
verbetering verblijfsklimaat openbaar
gebied
~ 2 x
2 rijstroken: strijdig met Masterplan
Poptahof
woningbouw op 16 m. minimaal
afstand weg-as mogelijk
toelaatbare geluidswaarde
nieuwbouw 65 dB(A) nodig
in toekomst overbelasting en
filevorming in spitsuren
verslechtering kwaliteit
huidig/toekomstig woon-/leefmilieu
verslechtering verblijfsklimaat
openbaar gebied
- Voorhofdreef
~ 2 x 2 rijstroken: overdimensionering huidige
verkeersintensiteit
blijven nodig bij versmalling
Provincialeweg
afbreuk aan intensiteit op route
versmalde Papsouwselaan
toevoeging woningbouw ruimtelijk niet mogelijk
toename verkeer/ en -lawaai bij
versmalling Provincialeweg
daarmee verslechtering
woon-/leefmilieu
verslechtering verblijfsklimaat
openbaar gebied
toename aantal en ernst
verkeersconflicten
~ 2 x
1 rijstrook: asverschuivingen
gewenst waardoor extra snelheidsremming
verkeersintensiteit
verschuift naar Provincialeweg
handhaving 2 x 2 rijstroken
Provincialeweg noodzakelijk
fysieke ruimte voor toevoeging
woningbouw ontstaat
woningbouw haalbaar binnen
toelaatbare geluidswaarde
groene
karakter (bomen nagenoeg) kan worden gehandhaafd
bestaand woon-/leefmilieu verbetert
bestaand verblijfsklimaat openbaar
gebied verbetert
aanzienlijke afname aantal en ernst
verkeersconflicten
ruimte voor ecologie en water bij
nieuwbouw onderzoeken
- Martinus Nijhofflaan
~ 2 x
1 rijstrook kan bij alle varianten andere routes gehandhaafd worden
- Buitenhofdreef
~ 2 x
1 rijstrook: te handhaven in alle
varianten andere routes
woningbouw
integraal met omgeving nader te bezien
bij Provincialeweg 2 x 1:
-toename verkeersintensiteit,
waardoor
-vermindering kwaliteit aanliggend
woon-/leefmilieu
-vermindering kwaliteit
verblijfsklimaat openbaar gebied
-potentiële toename aantal en ernst
verkeersconflicten.
bij Provincialeweg 2 x 2 + volledige
aansluiting:
-ontlasting verkeersintensiteit en
voordelen van dien
- Krakeelpolderweg /in verlengde route Papsouwselaan/Voorhofdreef:
-toename verkeersintensiteit
bij 2 x 1 Provincialeweg
-alle nadelige
consequenties als boven
/bij
Provincialeweg 2 x 2:
-ontlasting Krakeelpolderweg
-alle
bovengenoemde voordelen als boven
-
Aart van der Leeuwlaan (in Voorhof-west):
toename verkeersintensiteit
bij versmalling Provincialeweg
Mogelijkheden verkeerskundig en stedenbouwkundig samengevat
in de volgende matrix:
Varint |
Verkeers-afw 2002 |
Verkeers- Afw 2012 |
Woningbouw |
Ecologie en water |
Opmerking |
Prov.weg 2x1 en
Vhdreef/Papln 2x1 |
Kan |
Onmogelijk op basis huidig inzicht |
Kan (443 resp. 70/200) |
Halen norm punt van aandacht |
Wellicht later alsnog bezien, afhankelijk van LVVP |
Prov.weg 2x2 en Vhdreef/Papln 2x1 |
Kan |
Kan |
Prov: (ca 314 afhankelijk geluid) Vhdreef: ca 70 Papln: ca 200 |
Prov/Vhd met nieuwe woningbouw is afbreuk huidige kwaliteit |
Woningen Prov.weg onderzoeken vanwege zware geluidseisen |
Prov.weg 2x1 en Vhfdreef/Papln 2x2 |
Kan |
Kan |
Prov: ca 443 Vhdreef: geen Papln: geen |
woningenProv. weg: halen norm punt van aandacht |
Strijdig met masterplan Poptahof |
Prov.weg 2x2 en Vhdreef/Papln 2x2 |
Kan |
Kan |
Prov: (ca 314 afhankelijk geluid) Vhdreef: geen Papln: geen |
WoningenProv. weg: afbreuk huidige kwaliteit
|
Won Prov: onderzoeken vanwege zware geluidseisen |
4. Voorstellen.
1.
De quick scan Provincialeweg/Voorhofdreef gezien de
samenhang met het Masterplan Poptahof, laten agenderen voor gelijktijdige
bespreking in de betreffende raadscommissie. (relatie met onderdelen
masterplan: versmalling Papsouwselaan, volledige aansluiting M.Nijhofflaan-Provincialeweg en handhaving 2
x 2 rijstroken Provincialeweg ter hoogte van de Poptahof)
2.
De op basis van het verkeersmodel Visum (in opbouw) gegeven
verkeersintensiteiten jaartal 2002 en berekende prognose jaartal
2012, vooruitlopende op het nieuw te maken LVVP als uitgangspunt te nemen
voor de verkeerskundige invalshoek voor de quick scan.
3.
als conclusie van de quick scan vast te stellen dat op basis
van de huidige, nog globale, gegevens versmalling tot 2 x 1 rijstrook van de
beide routes Papsouwselaan én Provinciale weg niet mogelijk is.
4.
op basis daarvan thans te kiezen voor versmalling van de
route Papsouwselaan in combinatie met een aansluiting van de Nijhofflaan op de
Provinciale weg.
5.
In het kader van het LVVP de samenhang van het hoofdwegenstelsel
en het gewenste sturende mobiliteitsbeleid preciezer te bepalen en op grond
daarvan definitieve keuzes te maken ten aanzien van eventuele versmalling van
de provinciale weg (gedeelte Nijhofflaan-Kruithuisweg). Daarbij expliciet te
betrekken de effecten van de verbeterde route Engelsestraat, de mogelijke
aantakking van de Reinier de Graafweg op de A4 en het verlagen van de snelheid
op de Provinciale weg tot 50 km per uur.
6.
Los daarvan parallel aan de opwerking van het LVVP een
nadere studie te doen naar –met name- de milieutechnische mogelijkheden en
beperkingen van woningbouw langs de provinciale weg, zowel bij 2x2 als 2x1
rijstrook.
Deel 2. Rapport.
a. Collegeprogramma:
In het collegeprogramma 2002-2006 is onderzoek naar
mogelijkheden van woningbouw in de zone Provincialeweg vastgelegd; bedoeld
wordt hier het deel tussen de Westlandseweg en de Kruithuisweg. Het deel vanaf
de Westlandseweg richting Rijswijk staat niet ter discussie.
Het gewenste onderzoek is in het collegeprogramma gekoppeld
aan het gegeven van “overloopcapaciteit voor herstructurering” en de relatie
met de “verkeersfunctie” van de Provincialeweg als onderdeel van de stedelijk
hoofdwegenstructuur.
Provincialeweg:
Wij streven naar het
realiseren van woningen in de zone van de Provincialeweg, in eerste instantie
als overloopcapaciteit voor de herstructurering. Bij nieuwbouw aan de PW
stellen we bijzondere eisen aan duurzaamheid, aanpasbaarheid en
levensloopbestendigheid. Zie ook hoofdstuk 5 Duurzaamheid.)
Hoofdstuk 5 Duurzaamheid
(blz. 21)
Bebouwingsmogelijkheden van
de zone langs de Provincialeweg onderzoeken we nader, in relatie met de
verkeersfunctie. We houden vast aan het uitgangspunt dat de weg onderdeel is
van de stedelijke hoofdwegenstructuur en de relatie met de gewenste beperking
van de verkeersdruk op de Voorhofdreef en de Papsouwselaan. Het indien mogelijk
beperken van de wegbreedte van de PW tot 2 x 1 rijstrook heeft de voorkeur.
Naast bebouwing moet de functie van dit gebied als onderdeel van de ecologische
hoofdstructuur worden gerespecteerd.
Doelstellingen 2002 – 2006
(blz. 36)
We willen in 2003 starten
met de planvorming voor de PW. Uiterlijk in 2005 willen we een uitgewerkt plan
voorleggen aan de gemeenteraad.
b. Quick scan
Provincialeweg en Masterplan Poptahof
gelijktijdig behandelen in raadscommissie:
Bij gelegenheid van de behandeling van de Zomernota
2003-2006 is met de gemeenteraad afgesproken dat besluitvorming over een
Masterplan voor de herstructurering van de Poptahof wordt aangehouden tot de
ontwikkelingspotentie van de PW in beeld gebracht en in de raadscommissie
besproken is.
Gezien de directe samenhang (verkeerskundig en ruimtelijk)
tussen de ontwikkelingspotenties van de Provincialeweg en het Masterplan
Poptahof, is er reden beide onderwerpen gelijktijdig in de
raadscommissie te bespreken. Immers worden in het kader van het Masterplan
Poptahof ruimtelijke en verkeerskundige afwegingen gemaakt die ingrijpende
gevolgen hebben voor de verkeersintensiteiten op het hoofdwegenstelsel rond dit
gebied.
Die gevolgen zijn in de globale studie voor de
Provincialeweg (quick scan) in aanmerking genomen. Zie hieronder bij paragraaf d.
c. Globale
studie (quick scan) Provincialeweg en Voorhofdreef:
Er is voorshands gekozen voor een globale studie.
Vooropgezet geldt dus dat de mogelijkheden voor herstructurering van de
Provincialeweg worden bepaald door ruimtelijke en verkeerskundige gevolgen van het
herstructureringsplan Poptahof.
De verkeerskundige gevolgen van het Masterplan Poptahof
bieden tevens mogelijkheden voor vermindering van de verkeersintensiteit op de
Voorhofdreef. Daarom is deze weg direct in de studie betrokken.
De quick scan beoogt voldoende inzicht te geven in
ontwikkelingsmogelijkheden van de Provincialeweg en de Voorhofdreef om de
noodzakelijke besluitvorming voor het Masterplan herstructurering Poptahof
thans niet te vertragen.
d. Masterplan
herstructurering Poptahof:
Het separaat voorliggende Masterplan Poptahof is gebaseerd
op de resultaten van de in het voorjaar van 2002 plaatsgehad hebbende
inspraakprocedure (zie concept-Masterplan, de bundels Meedenken over de
Poptahof “Deel 1. Ideeënboek” en “Deel 2. Nota van Aanbevelingen”).
Naar de inhoud van het thans aan de gemeenteraad aangeboden
Masterplan Poptahof wordt verwezen.
Binnen het kader van dat plan is geconcludeerd:
2. Wijze van
uitwerking opdracht quick scan Provincialeweg enVoorhofdreef
a. Verkeerskundige
invalshoek:
Op basis van het voorliggende Masterplan kan hoe dan ook
worden geconcludeerd dat een haalbare herstructurering van de Poptahof altijd
tot gevolg heeft dat de Papsouwselaan ingrijpend geherprofileerd moet worden.
Een voorstel daartoe is integraal onderdeel van het Masterplan Poptahof. Dit
heeft ingrijpende gevolgen voor de huidige en toekomstige verkeersintensiteit
op deze route.
Dit heeft vervolgens ingrijpende consequenties voor de
verkeersstromen op de huidige routes op het hoofdwegennet rond de
Poptahof en naar het winkelcentrum In de Hoven (Buitenhofdreef,
Voorhofdreef, Martinus Nijhofflaan, Westlandseweg, Krakeelpolderweg en
Provincialeweg). Inherent hieraan is het maken van de reeds genoemde
volledige aansluiting M.Nijhofflaan-Provincialeweg.
In de hiervoor aangehaalde teksten uit het collegeprogramma
is de verkeersfunctie van de Provincialeweg ook reeds een gegeven.
Gezien de gevolgen van de herstructurering van de Poptahof
is in de opdracht voor de quick scan Provincialeweg/Voorhofdreef, de verkeerskundige
invalshoek als primair bepalend aangehouden, waarbij onder verwijzing naar
hetgeen daarover is geconcludeerd in het Masterplan Poptahof, het gedeelte
tussen de Westlandseweg en de M.Nijhofflaan buiten nadere beschouwing is
gebleven.
b. Stedenbouwkundige invalshoek:
Naast de verkeerskundige invalshoek is in stedenbouwkundig
opzicht bezien wat de mogelijkheden kunnen zijn voor bebouwing van het gedeelte
van de Provincialeweg tussen M.Nijhofflaan en Kruithuisweg. Daarbij is dus
bewust aan de huidige en verwachte toekomstige verkeersfunctie van de
Provincialeweg op basis van de verkeerskundige invalshoek (zie hoofdstuk 3)
voorbij gegaan en is als stedenbouwkundig model gekozen voor het handhaven van
2 x 1 rijstrook en niet voor een herstructurering waarbij een 2 x 1 rijstrook
bijvoorbeeld op een geheel nieuwe plek wordt gesitueerd.
Op die wijze is inzicht verkregen in potentiële
bebouwingsmogelijkheden langs de Provincialeweg en de factoren waarmee primair
rekening gehouden moet worden. Op die manier kon tevens een goed inzicht worden
verkregen in de kosten en baten.
Gelijktijdig is beoordeeld welke potentiële
bouwmogelijkheden er eventueel zijn voor de Voorhofdreef en de Buitenhofdreef.
In verkeerskundig opzicht vormen deze wegen rond de Poptahof en In de Hoven
immers een wezenlijk onderdeel van het hoofdwegenstelsel. Ook voor deze wegen
zijn eerder wel ideeën geopperd om te bezien welke rol zij kunnen spelen in
stedelijke verdichtinginitiatieven. In de relatie met de voorgestelde
verkeerskundige maatregelen uit het Masterplan Poptahof kan tegelijkertijd voor
deze Dreven inzicht gegeven worden met betrekking tot (verbetering van) het
woon/leefmilieu, de geluidsbelasting en luchtkwaliteit, het verblijfsklimaat
openbaar gebied en de ecologische implicaties.
3. Verkeerskundige invalshoek.
Het onderzoek naar de huidige en toekomstige
verkeersintensiteiten op het hoofdwegenstelsel rond Poptahof/In de Hoven in het
kader van de quick scan Provincialeweg/Voorhofdreef is gebaseerd op het nieuwe in
opbouw zijnde verkeersmodel Visum van Delft. Dit verkeersmodel
levert tevens de gegevens op basis waarvan in de loop van 2003 een nieuw Lokaal
Verkeer- en Vervoerplan (LVVP) zal worden voorbereid en ter vaststelling zal
worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ten behoeve van deze quick scan Provincialeweg/Voorhofdreef
moest noodzakelijkerwijs nog gebruik gemaakt worden van enkele handmatige
berekeningen; dit maakt de globale interpretatie van de uitkomsten
echter niet minder betrouwbaar. Uiteraard zal het LVVP straks nog meer
nauwkeurig inzicht geven in de toekomstige verkeersintensiteiten op de in de
quick scan betrokken onderdelen van het lokale hoofdwegenstelsel. De huidige
inzichten met betrekking tot de weergegeven toekomstige verkeersintensiteiten
zullen bij die gelegenheid mogelijk nog bijgesteld moeten worden (minder of
meer).
NB: Voor het
interpreteren van de gegevens uit het verkeersmodel is het noodzakelijk te
weten dat 2 x 1 rijstrook normaal (kengetal) volstaat bij een intensiteit van
minder dan 10.000 auto’s per rijrichting, terwijl 20.000 auto’s voor een
normale doorstroming op 2 x 2 rijstroken per richting het gegeven is. Voor
routes met een verkeersintensiteit tussen de 10.000 en 20.000 auto’s moet
rekening gehouden worden met ruimtebeslag voor opstelstroken voor in- en
uitvoegend verkeer (hoe dichter bij de 20.000 auto’s hoe langer).
In bijlage 1 -die
voor de inhoudelijke beoordeling van de verkeerskundige aspecten heel
belangrijk is- wordt beschreven
welke alternatieven ten behoeve van de quick scan Pronvincialeweg/Voorhofdreef
in het onderzoek betrokken zijn. De verkeersintensiteiten per etmaal voor de in het onderzoek
betrokken routes rond/naar de Poptahof/In de Hoven, zijn hierbij naar de
situatie van het jaar 2002 aangegeven en tevens toegepast op diverse
alternatieven.
In de paragraaf “Prognose voor het jaar 2012” van bijlage 1
is weergegeven met welke groeifactoren rekening gehouden moet worden in de
situatie voor het jaar 2012 en tot welke verkeersintensiteiten dit leidt in dat
jaar op de hoofdwegen rond de Poptahof.
Behalve de autonome groei van het autobezit zijn vooral de
thans reeds in voorbereiding zijnde grote bouwprojecten (Spoorzone,
Harnaschpolder, Technopolis en Poptahof) in en direct rond Delft hier
nadrukkelijk debet aan.
Bijlage 1 laat zien dat voor alle direct betrokken routes
bij een in 2002 gerealiseerde uitvoering van het project Poptahof
(versmalling Papsouwselaan en de volledige aansluiting
M.Nijhofflaan-Provincialeweg) en gelijktijdige versmalling van de
Provincialeweg naar 2 x1 rijstrook, er sprake zou zijn van zeer
forse verschuivingen van de verkeersintensiteit naar vooral de Voorhofdreef en
de Papsouwselaan. Hierbij moet bedacht worden dat behalve problemen met een
vlotte verkeersdoorstroming dit tot gevolg heeft dat er sprake zal zijn van een
vermindering van kwaliteiten voor de direct aangrenzende woon/leefomgeving. Dit
nog afgezien van de verkeersveiligheidsaspecten voor vooral voetgangers en
fietsers die vanwege de direct ontsloten aanliggende woongebieden cq
winkelgebied veelvuldig oversteken (conflictsituaties).
4. Stedenbouwkundige
invalshoek
a. Provincialeweg ter hoogte van de Poptahof
Hoewel buiten verdere beschouwing in de quick scan
Provincialeweg/Voorhofdreef, hieronder ten overvloede enkele aantekeningen bij
het gedeelte van de Provincialeweg ten noorden van de M.Nijhofflaan.
Het dwarsprofiel ter hoogte van de Poptahof biedt gezien de
noodzakelijke handhaving van de 2 x 2 rijstroken geen ruimte voor aanvullende
bebouwing vanwege:
a. hoogbouw die in de rand van Poptahof blijft bestaan;
buiten de westelijke rooilijn geen
toevoegingen,
b. het bestaande ruimtebeslag van 2 x 2 rijbanen met aan
weerszijden belangrijke fietsroutes,
c. een fraaie bomengroep in het midden, waarbinnen de
skatebaan
d. de aan weerszijden te behouden ecologische zone die aan
de oostzijde een zeer belangrijke
impact heeft voor
integratie in het herstructureringsplan voor Poptahof,
e. het feit dat bij het viaduct M.Nijhofflaan nog
ruimtebeslag nodig is voor een op- en afritten
voor de beoogde
volledige aansluiting,
f. (voor de goede orde:) versmalling naar 2 x 1 rijstrook
zou bovendien voor de aansluiting op
het noordelijk
deel van de Provincialeweg – waar de situatie met 2 x 2 rijstroken blijft
bestaan- zou noodzaken tot een rigoureuze en daarmee
uiterst kostbare reconstructie van
het kruispunt
Provincialeweg-Westlandseweg.
Ter toelichting in dit verband nog een belangrijke passage
uit de input voor het Masterplan Poptahof:
“De
provincialeweg heeft momenteel geen betekenis voor alle gebieden die tussen de
Kruithuisweg en de Westlandseweg zijn gelegen. Verkeer vanuit Tanthof-west voor
bijvoorbeeld winkelen in de Hoven moet gebruik maken van de Voorhofdreef of de
Buitenhofdreef. Vanuit Delft-noord is de Papsouwselaan de enige toegangsweg
naar de Poptahof en de winkels. Door een aansluiting van de Martinus
Nijhofflaan op de Provincialeweg te maken kan de bereikbaarheid van de Poptahof
voor autoverkeer aanzienlijk verbeterd worden. Uit een analyse van de
verkeersstromen blijkt dat deze maatregel zeer effectief is.
De Martinus Nijhoffweg wordt een belangrijke toegangsweg voor
de Poptahof en winkelcentrum In de Hoven. De verkeersintensiteit op de
Papsouwselaan en de Voorhofdreef neemt af. De afname van de verkeersintensiteit
op de Papsouwselaan is zelfs zodanig dat versmalling van de rijbaan mogelijk
wordt. De Provinciale weg wordt ter hoogte van de Poptahof wel veel drukker. De
nieuwe intensiteit wordt zo hoog dat voor dit wegvak twee rijstroken per richting echt noodzakelijk zijn.”
b. Provincialeweg tussen M.Nijhofflaan en Kruithuisweg
Stedenbouwkundig beeld:
Hiervoor is reeds gemeld dat voor dit gedeelte van de
Provincialeweg los van de conclusies op basis van de verkeerskundige
invalshoek, globale bebouwingsmogelijkheden in stedenbouwkundig opzicht zijn
beoordeeld. Zie de kaart met het indicatief
stedenbouwkundige (reken) model.
Daartoe is gekozen voor het scenario van handhaving van 2 x
1 rijstrook (totaal 7 meter breed) en niet voor herstructurering van het gehele
dwarsprofiel tussen de wijken Voorhof en Buitenhof waarbij bijvoorbeeld een 2 x
1 rijstrook op een geheel nieuwe plek wordt gesitueerd cq op bijzondere wijze
binnen nieuwe bebouwing zou worden geïntegreerd.
In dit scenario behoeft dus in principe geen nieuw asfalt te
worden aangelegd. Wel wordt de westelijke rijstrook afgegraven en onderdeel
gemaakt van het nieuwe woongebied en de hier nog nader te behandelen
ecologische zone. Uitwerking van de beoogde volledige aansluiting
M.Nijhofflaan-Provincialeweg (zie MP Poptahof) en de wijze van aansluiting
aldaar op de te behouden 2 x 2 rijstroken ten noorden van het nieuw beoogde
kruispunt, is in dit stedenbouwkundig model niet opgenomen; de fysieke ruimte
die er voor nodig is past er wel binnen.
Het toe te voegen bouwvolume aan eengezinswoningen en
appartementengebouwen -zie kaart
stedenbouwkundig model- is gesitueerd
en geïntegreerd in de bestaande rand van de woonwijk Buitenhof. Voor de zijde
Buitenhof is gekozen omdat de bebouwing met tuinen/buitenruimten op deze wijze
wordt georiënteerd op de zon- en geluidsluwe zijde en de voorzijden worden
gekeerd naar de te handhaven rijstrook. Bovendien laat de gemiddelde bouwhoogte
in de rand van Buitenhof qua inpassing meer mogelijkheden toe dan de bestaande
bouwhoogte in de rand van Voorhof. Er wordt aan de kant van de te behouden
rijstrook rekening gehouden met een ventweg, tevens fietspad en met
langsparkeren voor het type eengezinswoningen en de kleine
appartementengebouwen. Voor de grote appartementengebouwen wordt uitgegaan van
inpandig parkeren.
De verkeersontsluiting vindt plaats op de woonstraten van
Buitenhof; doorkoppeling van de dwarsverbindingen naar de te handhaven
rijstrook Provincialeweg respectievelijk naar de woonwijk Voorhof is in deze
studie niet opgenomen (en berekend); dit zou uiteraard wel een belangrijk punt
van aandacht zijn bij een volledige herstructurering van het dwarsprofiel van
de huidige Provincialeweg. De Hovenfietstunnel wordt in het voorliggende model
gehandhaafd.
Bouwprogramma en planning:
Naast het geven van een concreet inzicht in mogelijke
bouwpotenties dient het stedenbouwkundige model tevens als rekenmodel om
inzicht te krijgen in kosten en baten.
Gezien het bestaande voorzieningenniveau in de omliggende
wijken is er voor de quick scan van uitgegaan dat uitsluitend woonruimte wordt
gerealiseerd.
Met betrekking tot de eengezinswoningen en appartementen is
de actualiteit (vraag, prijs, kwaliteit) op de woningmarkt van dit moment niet
beoordeeld. De realiseringstermijn is neutraal in het plan opgenomen. Wel is
voor de berekening van de globale exploitatieopzet uitgegaan van de volgende verdeling:
-eengezinswoningen 30% sociale sector, 70% particuliere
sector,
-appartementen 20% respectievelijk 80%.
Het stedenbouwkundig(-reken)model voorziet in 73 eengezinswoningen
en 370 appartementen, totaal 443 woningen.
c. Voorhofdreef
Stedenbouwkundig beeld:
In de huidige verkeerssituatie is er sprake van een
overdimensionering van de capaciteit van de Voorhofdreef. Er is daarom eveneens
een quick scan uitgevoerd naar potentiële mogelijkheden om bouwvolume
(woonruimte) langs de Voorhofdreef te realiseren. Ten opzichte van de huidige
situatie kan dit bijdragen aan verbetering van het woon/leefmilieu en het
verblijfsklimaat, uiteraard onder gelijktijdige versmalling van het huidige
profiel van de Voorhofdreef en daarmee tevens een beperking nastrevend van de
verkeersintensiteit.
In het voorliggende eveneens indicatieve stedenbouwkundige
(reken-)model -zie kaart- is de groene middenberm met bomen
gehandhaafd; het handhaven van de karakteristieke groene kwaliteit van de
Voorhofdreef is nadrukkelijk randvoorwaarde bij een eventuele definitieve
planuitwerking. De aan weerszijden gelegen fietspaden blijven behouden.
Desgewenst kan er geparkeerd worden in de dwarsstraten of kan in het bouwplan
geïntegreerd parkeren worden nagestreefd. Het afwisselend aan weerszijden van
de middenberm liggende wegprofiel -toepassing van verschuivingen van de as van
de weg- zorgt voor de noodzakelijke
afremming van de verkeerssnelheid waardoor de aantrekkelijkheid van deze route
voor het autoverkeer sterk verminderd. De afstand tussen de asverschuivingen is
80 – 100 meter. Het benzinestation blijft bereikbaar en de toegevoegde
woningstroken sluiten aan bij de bestaande woonomgeving waarbij rekening is
gehouden met de situering ten opzichte van bestaande hoge bebouwing.
Bouwprogramma en planning:
Hiervoor gelden dezelfde opmerkingen en aannames die als
uitgangspunt zijn gehanteerd voor het
model Provincialeweg.
Het stedenbouwkundig model Voorhofdreef voorziet in 70 eengezinswoningen
in maximaal 4 lagen (type stadswoning; ca 175 m2 p.woning, eventueel inclusief
parkeren) en uitwisselbaarheid met het type appartement.
d. Buitenhofdreef
De Buitenhofdreef maakt eveneens een belangrijk onderdeel
uit van het hoofdwegenstel in Delft, in het bijzonder ook m.b.t. de
bereikbaarheid vanuit Buitenhof en Tanthof-west van de binnenstad, de
Poptahof/In de Hoven en de richting Rijswijk. Bovenomschreven ingrepen in het
hoofdwegenstelsel in samenhang met het Masterplan Poptahof en de toekomstige
stedelijke ontwikkelingen hebben blijkens het verkeersmodel echter minder
vergaande consequenties voor de verkeersintensiteit op de Buitenhofdreef.
Niettemin is er aanleiding in het verband met de quick scan
Provincialeweg/Voorhofdreef een korte beschouwing te wijden aan eventuele
stedenbouwkundige verdichtingmogelijkheden.
Begin jaren ’80 van de vorige eeuw is er reeds sprake
geweest van een (niet-substantieel)
verdichtinginitiatief langs deze route. De ontwikkelingsvisie Delft 2025
van enkele jaren geleden besteed eveneens aandacht aan dergelijke mogelijkheden.
Het ligt voor de hand om in relatie met de verkeersimplicaties rond het
Masterplan Poptahof evenals voor de Voorhofdreef in de vorm van een quick scan
te bezien welke bebouwingsmogelijkheden er eventueel zijn langs de
Buitenhofdreef en die mee in het geheel aan afwegingen te betrekken.
In een poging om een quick scan voor bebouwingsmogelijkheden
langs de Buitenhofdreef te maken moest echter worden geconcludeerd dat er geen
sprake kon zijn van een studie die in enige mate recht zou doen aan principes
van goede stedenbouwkundige integratie met de bestaande omgeving of qua volume
in substantieel opzicht van enige waarde zou zijn. Kortom, een
stedenbouwkundige studie in welke vorm dan ook kan niet los worden gezien van
het tegelijkertijd kijken naar herstructurering van de bestaande gebouwde
omgeving.
Voorts is geconcludeerd dat het resultaat van een studie op
basis van een quick scan het risico loopt een “eigen leven te lijden”, hetgeen
voor de zone langs de Buitenhofdreef wegens het ontbreken van inzicht in goede
mogelijkheden beter voorkomen kan worden.
Locatie sporthal Buitenhof: Plannen
voor een stedenbouwkundige herstructurering van deze locatie langs de
M.Nijhofflaan doorlopen momenteel een eigen voorbereidingstraject en kunnen in
dit verband buiten beschouwing blijven.
e. Papsouwselaan
Zoals hiervoor gesteld zal de Papsouwselaan in het kader van
het MP Poptahof worden versmald naar 2
x 1 rijstrook en zal de rand direct langs de
Poptahof worden bebouwd. Naar de stedenbouwkundige aspecten hieromtrent
in het Masterplan Poptahof wordt verwezen. Aan eisen op grond van de Wet
Geluidhinder wordt voldaan.
De prognose voor 2012 op basis van het verkeersmodel
Visum geeft aan dat de Papsouwselaan onderdeel uitmaakt van een keuze voor 2 x
2 rijstroken tussen de Provincialeweg of de route Papsouwselaan/Voorhofdreef.
Dit scenario mag daarom niet ontbreken voor de conclusies en afwegingen in het
geheel van de voorliggende globale studie omdat er nu keuzes gemaakt moeten
worden die de toekomstige verkeersintensiteiten op de routes en het wonen
(kwaliteit woon/leefmilieu) en verblijven ingrijpend beïnvloeden.
Rekening houdend met een noodzakelijke afstand van 16 m. ten
opzichte van de weg(as) zouden bij 2 x 2 rijstroken woningen met toepassing van
de wettelijke maximaal toelaatbare waarde van 65 dB(A) mogelijk zijn. De vraag
of die fysieke ruimte er inderdaad zou zijn is nu niet onderzocht.
5. Mede bepalende factoren voor de stedenbouwkundige
modellen
a. Ecologische zones:
In bijlage 2 is aangegeven dat de Provincialeweg
ligt in een “primaire stadslijn” zijnde het belangrijkste onderdeel van de
samenhangende ecologische hoofdstructuur in Delft. Deze status stelt uiteraard
hoge eisen aan stedenbouwkundige plannen of bouw-, weg- en waterbouwkundige
werken in een bestaande situatie. In de bijlage is aangegeven welke vrije
ruimte gereserveerd moet worden om ecologische zones aan hun zeer belangrijke
doel te laten beantwoorden.
Die voorwaarde toetsend aan het voorliggende
stedenbouwkundig model, doet constateren dat er aan de westzijde van de te
behouden rijstrook niet aan die voorwaarde wordt voldaan (breedte grondstrook
en natuurvriendelijke oevers bermsloot). Bij eventuele uitwerking van een
definitief plan op basis van dat model zal er in principe nog het nodige geoptimaliseerd
moeten worden. Of dit voldoende tegemoet zal komen aan de voorwaarden is gezien
de benodigde ruimte voor alle dan noodzakelijke functies nog maar de vraag;
exclusief water moet bijvoorbeeld een strook groen van 20 meter breedte worden
gereserveerd, welke in het model nu slechts 10 meter breed is. Dit noopt tot
opschuiven van de bebouwing.
Buiten kijf staat dat het tracé van de Provincialeweg als
ecologische zone (primaire stadslijn) behouden moet blijven, ook bij een
eventuele volledige herstructurering binnen het huidige profiel van het tracé.
Overigens, in de loop van het jaar zal de Nota Ecologische
Structuur Delft door b&w aan de gemeenteraad ter vaststelling worden
voorgelegd. Te stellen randvoorwaarden
voor primaire en secundaire ecologische stadslijnen worden daarin
vastgelegd.
De Voorhofdreef valt in dit verband onder de
noemer “secundaire stadslijn”. Het voorliggende stedenbouwkundig model voldoet
op allerlei onderdelen momenteel evenmin aan in die situatie te stellen eisen,
bijvoorbeeld blijven er te veel barrières.
NB. Het gaat in het kader van de globale studies nu te
ver om zondermeer te stellen dat toevoeging van woningbouw niet haalbaar is.
b. Waterbergende capaciteit:
Bij toevoeging van nieuw bouwvolume, ook in herstructureringsgebieden,
worden tegenwoordig strenge eisen gesteld aan het beschikbaar hebben van
voldoende waterbergende capaciteit. Zie bijlage 2. In de quick scan
Provincialeweg wordt bestaand water vergraven. Daarnaast moet ruimte gevonden
worden voor extra capaciteit. De aangegeven vlakken nabij de kruising met de
Kruithuisweg komen daaraan onvoldoende tegemoet. De watereis zet realisering
van bebouwing naar het voorliggende scenario gezien de beschikbare ruimte en
het aangehouden bouwprogramma, onder druk. Ten behoeve van de quick scan is dit
niet exact berekend.
Binnen het model voor de quick scan Voorhofdreef is dit
onderwerp eveneens een nadrukkelijk aandachtspunt.
c. Wegverkeerslawaai
en luchtkwaliteit:
Verkeerslawaai Provincialeweg:
Op grond van de Wet Geluidhinder heeft de Provincialeweg nu
de status van “buitenstedelijke weg” (tevens op grond van verkeerswetgeving
gelegen buiten de bebouwde kom) waar een max. snelheid van 80 km per uur
mogelijk is. Voor de binnen de wettelijke geluidszone gelegen bestaande
woningen heeft dit geen gevolgen in die zin dat volgens voorschrift maatregelen
aan de bron of aan de woningen zouden moeten worden getroffen.
Zou de weg teruggebracht (kunnen) worden naar 2 x 1
rijstrook samen met een 50-km regiem (+ besluit gelegen binnen de bebouwde
kom), dan krijgt de weg de status van “binnenstedelijke weg”. In dat geval
kunnen er nieuwe woningen gebouwd
worden waarvoor een ontheffing voor de toelaatbare waarde tot 65 dB(A) mogelijk
is.
Bij handhaving van 2 x 2 rijstroken blijft de weg de
buitenstedelijke status behouden. Voor eventuele nieuwe woningen geldt dan de
maximale waarde van 55 dB(A).
Gezien de hiervoor berekende verkeersintensiteiten op basis
van het verkeersmodel Visum naar het jaar 2012 blijkt dat nieuwe woningbouw bij
2 x 1 rijstrook haalbaar is (valt binnen de maximaal toelaatbare 65 dB(A)). Zie tevens bijlage 3.
Verkeerslawaai Voorhofdreef: Toevoeging van nieuwbouw conform de quick scan past op basis van de
etmaalintensiteiten van het verkeersmodel Visum binnen de geluidslimiet. Het
gaat hier dan wel om de verkeerssituatie na doorvoering van de voorgestelde
verschuivingen in de wegas.
Luchtkwaliteitseisen: deze worden in geen der
scenario’s overschreden (zie eveneens bijlage
3).
NB.
Mogelijkheden toevoegen woningbouw in rand Buitenhof bij
handhaving 2 x 2 rijstroken op Provincialeweg (onafhankelijk van het
voorliggende model):
Zeer globaal is bezien of dit scenario ook nog tot de
mogelijkheden behoort. Het blijkt dat bij
handhaving van de 2 x 2 rijstroken en op basis van de berekende
verkeersintensiteit in het jaar 2012 nieuwbouw mogelijk is mits zware
geluidsvoorzieningen (bijv. hoog scherm en vergaande maatregelen –bijvoorbeeld
dove gevels- aan de woningen) zou kunnen voldoen aan de maximaal toelaatbare
waarde van 55 dB(A). Binnen het nu voorliggende stedenbouwkundige model moet
dan wel herschikking van bouwblokken plaatsvinden. In principe zouden dan
mogelijk 304 appartementen en 10 eengezinswoningen (totaal 314 woningen)
gerealiseerd kunnen worden. Dit scenario behoeft wel nadere studie.
d. Bodem:
Op basis van de beschikbare bodemkwaliteitskaart (schone
zone) kan worden verwacht dat de algemene kwaliteit van de bodem in beide
scenario’s geen grote problemen voor woningbouw op zal leveren. Bodemonderzoek
zal dit uiteindelijk moeten uitwijzen. Hierbij moeten ook de
hergebruikmogelijkheden van het te verwijderen asfalt onderzocht worden.
Aandachtspunt is het destijds onder de rijstroken van de
Provincialeweg toegepaste funderingsmateriaal. Het gaat om een afvalproduct
(Kupferhuttezand) van kopersmelterijen. Er zijn weinig gegevens bekend over de
milieuhygiënische kwaliteit van koperslakken.
e.
Eigendomssituaties:
Alle in de stedenbouwkundige modellen betrokken gebiedsdelen
zijn eigendom van de gemeente. De overname van de Provincialeweg moet nog wel
formeel afgewikkeld worden; geen verwervingskosten. In de exploitatieopzet is
geen rekening gehouden met eventuele boekwaarden op gronden.
f. Exploitatieopzet:
Er is op de gebruikelijke manier op basis van de stedenbouwkundige
modellen een berekening gemaakt van de kosten voor de civiele werkzaamheden
(zoals sloop- en grondwerk, om- en aanleggen water, kabels en leidingen,
bruggen en duikers, riolering, bestrating, groenaanleg en directiekosten) voor
zowel de Provincialeweg als de Voorhofdreef. Geluidwering, planschade en
bodemsanering (behoudens de koperslakken), zijn als Pro Memorie genoteerd.
Op basis daarvan is vervolgens een globale exploitatieopzet
gemaakt. De Provincialeweg komt conform bovenomschreven stedenbouwkundig beeld
en genoemde aantallen woningen (variabelen zijn niet beoordeeld) uit op een
positief bedrag van € 6,8 miljoen en de Voorhofdreef positief op
ruim € 2 miljoen.
Fasering: Bij deze berekeningen is een voorbereidings- en
opleveringsperiode (procedures plannen en planrealisering) aangehouden van 5
jaar. Het jaar 2008 is fictief; naast neutraal gehouden aspecten als
bouwprogramma en woningmarktsituatie heeft ook geen bepaling van prioriteit
plaatsgevonden voor de uitvoering van deze mogelijke projecten in relatie met
de reeds in voorbereiding zijnde grote woningbouwprojecten Poptahof, Spoorzone
en Harnaschpolder.
g. Consequenties
voor hulpdiensten:
Een belangrijk punt van aandacht is dat de Provincialeweg in
de bestaande situatie vooral voor de brandweer naar wijken/buurten in
Delft-zuid qua snelheid van evident belang is. Het spreekt vanzelf dat
versmalling van deze weg (en andere betrokken routes) in dit opzicht
beperkingen met zich meebrengt. Aan de noodzaak van een dependance nabij de
Kruithuisweg met kosten van dien valt mogelijk niet te ontkomen.
WSZ/projectgroep quick scan/maart 2003
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
BIJLAGE
1 Verkeerskundig advies
(NB.
M.b.t. de hieronder weergegeven verkeersintensiteiten berekend naar het jaar
2012 geldt als
voorbehoud dat bij de voorbereiding
van het nieuwe LVVP, een grondiger inzicht ontstaat in de
verkeerskundige gevolgen van de
diverse in voorbereiding zijnde stedelijke ontwikkelingen.)
Verkeerskundige invalshoek quick scan
Provincialeweg/Voorhofdreef.
Relativering van de uitkomsten
Alle berekeningen zijn gemaakt met
het nieuwe verkeersmodel (Visum) van de gemeente Delft. Dit model is nog in
ontwikkeling. Momenteel is alleen het "etmaalmodel 2002"
operationeel. Het model is gekalibreerd op de gemiddelde werkdag‑etmaalintensiteiten
van november 2002. Aangezien de verkeersintensiteit elke werkdag en elke maand
anders is moet bij de interpretatie van de uitkomsten rekening worden gehouden
met spreiding. Op de hoofdwegen in het studiegebied zal bijvoorbeeld de
intensiteit op donderdag, vrijdag en zaterdag 1.000 tot 2.000 voertuigen hoger
zijn dan met het model is berekend. Op de andere dagen in de intensiteit lager
dan berekend. Bovendien is er nog een foutmarge in het model van ongeveer 15%.
Het verkeersmodel voor 2012/2017 en de modellen voor ochtend- en avondspits
zijn nog in ontwikkeling. Ten behoeve van deze quick scan is daarom handmatig
een zeer globale berekening gemaakt van de verkeerskundige effecten in 2012 van
de versmalling van de Provincialeweg.
Onderzochte alternatieven
Centraal in deze modelstudie staat
de versmalling van de Provincialeweg en het verlagen van de snelheidslimiet tot
50 km/uur. Er zijn daarom berekeningen gemaakt van de Provincialeweg met het
huidige 2 x 2 ‑profiel (met 80
km/uur) en een 2 x 1 ‑profiel (met 50 km/uur). In beide varianten zijn de
maatregelen uit het concept Masterplan Poptahof overgenomen. De belangrijkste
verkeerskundige maatregelen uit dit Masterplan zijn de aanleg van de
ongelijkvloerse kruising Martinus Nijhofflaan ‑ Provincialeweg en een
versmalling van de Papsouwselaan tot een 2 x 1‑profiel. Aangezien de
Papsouwselaan na deze ingrepen nog steeds veel doorgaand verkeer heeft is in deze
studie ook de Voorhofdreef versmald tot een 2 x 1 ‑profiel.
Er zijn in theorie vier
alternatieven mogelijk. Deze zijn in de onderstaande tabel weergegeven.
Overzicht
van de alternatieven |
||
|
Papsouwselaan en Voorhofdreef |
|
Provincialeweg |
versmallen tot 2 x 1 profiel |
handhaven 2 x 2 profiel |
versmallen tot 2 x 1 profiel met 50 km/uur |
alternatief A (onmogelijk) |
alternatief B |
handhaven 2 x 2 profiel en 80 km/uur |
alternatief C |
alternatief D (= huidige situatie) |
In alle
alternatieven is de Provincialeweg aangesloten op de M. Nijhofflaan en heeft
de Provincialeweg ter hoogte van de Poptahof 2 x 2 profiel met een
snelheidsregime van 50 km/uur. |
Alternatief A
Uit de berekeningen van 2012
blijkt dat alternatief A, het versmallen van zowel de Provincialeweg als de
Papsouwselaan/Voorhofdreef onmogelijk is. In de toekomst zullen de twee routes
op werkdagen ongeveer 50.000 tot 60.0000 auto's moeten verwerken. De
wegcapaciteit van de beide versmalde wegen opgeteld is ongeveer 40.000 (samen
vier rijstroken). Voor dit verkeersaanbod zijn echter 6 rijstroken nodig. In
alternatief A zijn dat er maar 4. Alternatief A valt dus af.
Alternatief B
Dit alternatief wijkt af van het
Masterplan Poptahof omdat de Papsouwselaan weer 2 rijstroken per richting
heeft. Echter de tweede rijstrook is noodzakelijk omdat op de Provincialeweg
twee rijstroken worden weggehaald. De vormgeving van de Provincialeweg wordt
zodanig dat een vlotte doorstroming mogelijk blijft. Er komen bijvoorbeeld geen
extra kruispunten op de Provincialeweg. De snelheidslimiet wordt echter wel
verlaagd.
Alternatief C
In dit alternatief is de
Provincialeweg weer de doorgaande route en wordt de stroomfunctie van de
Papsouwselaan‑Voorhofdreef afgebouwd. In dit alternatief wordt dus het
tegenovergestelde van alternatief B voorgesteld.
Alternatief D
Alternatief D lijkt nog het meeste
op de huidige situatie maar dan met een aansluiting van de Provincialeweg op de
Martinus Nijhofflaan. Dit alternatief zal gebruikt worden om de effecten van de
alternatieven B en C te kunnen vergelijken.
Alle berekeningen zijn gemaakt
voor de 2002 en 2012. Voor 2012 is aangenomen dat de bouwplannen van de
Harnaschpolder, de Spoorzone, de TU‑zuid en de Poptahof gerealiseerd
zijn. De berekeningen van 2012 zijn met
de hand gemaakt.
Resultaten
De voorgestelde maatregelen hebben
een groot aantal verschuivingen van verkeersstromen tot gevolg met name op de
noord-zuidroutes Provincialeweg en de Papsouwselaan met Voorhofdreef. Ook op de
twee oost-west routes Westlandseweg en Martinus Nijhofflaan veranderd er veel.
Elders in Delft blijkt dat de verschuivingen van verkeerstromen gering zijn. In
dit onderzoek zijn alleen de noord-zuid routes verder uitgewerkt. De
verkeersintensiteiten op de deze drie routes zijn vergeleken. De onderstaande tabel geeft een kort
overzicht van de veranderingen.
Verkeersintensiteit 2002 tussen M. Nijhofflaan en
Kruithuisweg |
alternatief B: Provincialeweg 2 x 1 Papsouwselaan 2 x 2 Voorhofdreef 2 x 2 |
alternatief C: Provincialeweg 2 x 2 Papsouwselaan 2 x 1 Voorhofdreef 2 x 1 |
alternatief D. Provincialeweg 2 x 2 Papsouwselaan 2 x 2 Voorhofdreef 2 x 2 |
Provincialeweg |
6.000 |
16.000 |
15.000 |
Voorhofdreef |
20.000 |
13.000 |
14.000 |
Buitenhofdreef |
11.000 |
11.000 |
11.000 |
Alternatief D.
In dit alternatief hebben zowel de
Provincialeweg als de Papsouwselaan en Voorhofdreef een 2 x 2 profiel. De
verkeersintensiteiten op deze wegen zullen gebruikt worden om de effecten van
de rijbaanversmallingen van alternatief B en C te vergelijken.
Alternatief B.
Door de rijbaanversmalling en
snelheidsverlaging van de Provincialeweg neemt de verkeersintensiteit fors af.
Het meeste verkeer is terug te
vinden op de Voorhofdreef. De route Voorhofdreef-Papsouwselaan heeft daarmee de
stroomfunctie van de Provincialeweg overgenomen. Hierdoor wordt de in het
verlengde van de Papsouwselaan gelegen Krakeelpolderweg ook een paar duizend
auto’s drukker. De Buitenhofdreef blijkt geen veel gebruikte alternatieve
route. De iets verder gelegen A4 wel. Die weg krijgt er ongeveer duizend auto’s
bij.
Als geprobeerd wordt om de
stroomfunctie van de Voorhofdreef te verminderen door bijvoorbeeld een 30 km
inrichting te kiezen zullen ongeveer 1000 auto’s weer voor de Provincialeweg
kiezen. Echter door deze maatregel worden de overige straten in de Voorhof ook
drukker. De Aart van der Leeuwlaan krijgt er dan bijvoorbeeld 1000 auto’s bij.
Alternatief C.
Het versmallen van de rijbaan van
de Voorhofdreef tot een 2 x 1 profiel heeft een gering effect. In dit
alternatief zullen dan ongeveer 1000 auto’s voor de Provincialeweg kiezen. Als
geprobeerd wordt om de stroomfunctie van de Voorhofdreef te verminderen door
bijvoorbeeld een 30 km inrichting te kiezen zullen ongeveer 1000 auto’s extra
voor de Provincialeweg kiezen. Echter door deze maatregel worden de overige
straten in de Voorhof ook drukker maar dit effect is kleiner dan bij
alternatief B.
Op geen van de wegen wordt een
verkeersintensiteit van 20.000 overschreden zodat op alle wegvakken één
rijstrook per richting voldoende moet zijn. Op kruispunten is de capaciteit
echter veel lager dan op wegvakken. Daar is dus wel extra ruimte nodig voor
opstelvakken omdat anders ernstige congestie ontstaat. Hoe dichter de
verkeersintensiteit bij de 20.000 komt en hoe langer die vakken moeten worden.
Prognose voor 2012
Het autobezit en autogebruik neemt
steeds toe door toenemende welvaart en rijbewijsbezit. De afgelopen jaren was
de autonome groei ongeveer 2%. De verwachting is dat alle autoverkeerstromen
tot 2020 ook met ongeveer 2% per jaar zullen toenemen (bron: Mobiliteitsverkenner
TNO, 2002). De komen de jaren zijn in Delft vier grote stedelijke
ontwikkelingen gepland: De Spoorzone, De Harnaschpolder, bedrijventerrein TU‑zuid
en de Poptahof. Een deel van dit nieuwe verkeer zal over de Provincialeweg of
de Papsouwselaan/Voorhofdreef rijden. De Buitenhofdreef ligt te excentrisch.
De Poptahof ligt midden in het
plangebied en de Spoorzone grenst hieraan. Verkeer uit deze twee gebieden zal
veel gebruik maken van de genoemde wegen. Er wordt geschat dat 40% van de ritten
van de Spoorzone en Poptahof via één van deze wegen zal gaan. De Harnaschpolder
en TU-zuid liggen verder van het plangebied. Voor dit verkeer is daarom is een
lager percentage geschat: 20%. Dit is bijvoorbeeld verkeer dat in de
Harnaschpolder woont en werkt in de TU‑zuid of gaat winkelen in de Hoven.
In onderstaande tabel staat een
zeer globale handmatige berekening hoeveel extra autoritten per werkdag dit zal
opleveren.
Toekomstige
verkeersproductie ontwikkelingsplannen Delft. |
||||
Ontwikkelingsplan |
inwoners* |
arbeidsplaatsen* |
totaal aantal extra autoritten |
extra
autoritten in studiegebied |
Spoorzone |
4.000 |
2.000 |
14.000 |
5.600 |
Harnaschpolder |
6.000 |
5.000 |
27.000 |
5.400 |
Poptahof |
600 |
300 |
2.100 |
840 |
TU-zuid |
|
14.000 |
42.000 |
8.400 |
Totaal |
10.600 |
21.300 |
85.100 |
20.240 |
* Elk inwoner genereert gemiddeld 2 autoritten per dag;
elke arbeidsplaats 3. Deze cijfers zijn inclusief autoritten van bijvoorbeeld
besteldiensten, bezoekers van bewoners of van bedrijven.[1][1] |
[1][1] Deze
parameters zijn standaardinvoercijfers voor verkeersmodellen. Voor Tanthof-oost
op het telpunt
bij
station Delft-zuid zijn deze factoren gecontroleerd. Achter het telpunt wonen
ongeveer 6.000
mensen en werken 550 mensen. Dat
is 13650 autoritten. Op het telpunt zijn 14072 auto’s geteld
Toepassing van deze percentages
levert een extra intensiteit op de noord‑zuid corridor op van 20.000
auto’s. Dit verkeer zal zich verdelen over de twee routes Provincialeweg of
Papsouwselaan/Voorhofdreef. Het is niet mogelijk om met de hand uit te rekenen
hoe het verkeer zich over het hele netwerk zal verdelen. Er is daarom alleen
geschat dat op deze wegen de verdeling 50/50 zal zijn. Beide wegen krijgen er
dus ongeveer 10.000 auto’s bij. In de onderstaande tabel staan de resultaten
van deze zeer grove schatting van de verkeerstromen in 2012. Wanneer het
verkeersmodel Visum 2012 operationeel is kan een betrouwbaarder en nauwkeuriger
schatting gemaakt worden van zowel de verkeersproductie van de nieuwe
stedelijke ontwikkelingen als de routekeuze. Wellicht komen dan ook andere
routes te voorschijn die voor dit nieuwe verkeer gebruikt zullen worden.
Verkeersintensiteit 2012 tussen
M. Nijhofflaan en Kruithuisweg |
alternatief B: Provincialeweg 2 x 1 Papsouwselaan 2 x 2 Voorhofdreef 2 x 2 |
alternatief C: Provincialeweg 2 x 2 Papsouwselaan 2 x 1 Voorhofdreef 2 x 1 |
alternatief D. Provincialeweg 2 x 2 Papsouwselaan 2 x 2 Voorhofdreef 2 x 2 |
Provincialeweg |
17.200 |
29.200 |
28.000 |
Voorhofdreef |
34.000 |
25.600 |
22.800 |
De hoge intensiteiten worden
vooral veroorzaakt door de nieuwe stedelijke ontwikkelingen. Deze intensiteiten
zijn zo hoog dat het lijkt alsof op zowel de Provincialeweg, de Papsouwselaan
en de Voorhofdreef een 2 x 2 ‑profiel noodzakelijk is. Echter de
gesommeerde intensiteit van de beide routes ligt tussen de 50.000 en 60.000
auto’s zodat in totaal 6 rijstroken voldoende zijn. Dat is bijvoorbeeld één weg
met een 2 x 2 -profiel en een weg met een 2 x 1 -profiel. Dit betekent dus dat
zowel alternatief B als C mogelijk is.
Conclusie
Het versmallen van de Provinciale
weg tot 1 rijstrook per richting en het verlagen van de snelheid tot 50 km per
uur leidt tot een aanzienlijke daling van de verkeersintensiteit op de
Provincialeweg. De parallelle route via de Voorhofdreef en de Papsouwselaan
krijgt het meeste extra verkeer en neemt daarmee de stroomfunctie van de
Provincialeweg over. Ook de Krakeelpolderweg wordt veel drukker. Als de
Provincialeweg versmald wordt moet de Papsouwselaan en de Voorhofdreef een 2 x
2 profiel hebben anders zal de binnenstad en winkelcentrum in de Hoven vanuit
het zuiden in de spitsuren onbereikbaar geworden.
Gezien vanuit een verkeerskundig
perspectief heeft het versmallen van de Papsouwselaan en de Voorhofdreef tot
een 2 x 1 profiel en het handhaven van het 2 x 2 profiel van de Provincialeweg
de voorkeur. Op de Papsouwselaan en Voorhofdreef zijn er veel conflicten tussen
autoverkeer en langzaam verkeer. Door verlaging van de verkeersintensiteit en de doorstroming zal het aantal conflicten
en de ernst van de conflicten verminderen.
De Provincialeweg heeft een
vormgeving die er op gericht is veel verkeer vlot te kunnen verwerken. Het
aantal ongevallen op het wegvak tussen de Martinus Nijhofflaan en Kruithuisweg
is zeer gering. Conflicten tussen fiets- en autoverkeer zijn praktisch
onmogelijk. Extra verkeer op de Provincialeweg zal daardoor niet leiden tot
meer ongevallen.
Jan Nederveen, vakteam Mobiliteit/
20 februari 2003
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
BIJLAGE 2 Ecologie en water
Quick scan Provinciale Weg
Water:
Het hoogheemraadschap van
Delfland heeft als eis geformuleerd dat in alle nieuw te bebouwen of te
herstructureren gebieden een hoeveelheid waterberging aanwezig moet zijn van
325 m3/ha. Aan beide zijden van de Provinciale Weg zijn watergangen
aanwezig welke (deels) voorzien in de waterbergingsbehoefte van de polder (Lage
Abtswoudsepolder Stedelijk Gebied).
In de huidige planopzet
verdwijnt de westelijke rijbaan om plaats te maken voor groen en water. Op de
plaats van de huidige waterstructuur worden nieuwe woningen/woongebouwen
gerealiseerd. Aandachtspunt is de waterbergingsbehoefte. Binnen het plangebied
dient een bergingscapaciteit van 325 m3/ha te worden gerealiseerd
zonder dat afbreuk gedaan wordt aan de functie van de bestaande waterstructuur
voor de gehele polder. Het simpele feit dat op de plaats waar gebouwd wordt
water ligt, wil niet zeggen dat er dan niets extra’s behoeft te worden
gerealiseerd. Rekenmethode bestaat eruit dat bepaald wordt hoeveel berging
binnen de polder beschikbaar is. Deze hoeveelheid wordt doorvertaald naar het
plangebied en het verschil met de normering van 325 m3/ha wordt
extra gerealiseerd binnen het plangebied. Het probleem lijkt op zich oplosbaar
maar is wel een aandachtspunt.
Voor wat betreft het
grondwater dient te worden vermeld dat de grondwaterstand naar verwachting hoog
is (minder dan 50 cm onder maaiveld).
Ecologie:
In de nog vast te stellen nota Ecologische Structuur Delft
(naar verwachting 1 april B&W en 15 april cie Duurzaamheid) zijn
voorstellen gedaan voor een samenhangende ecologische structuur in Delft. De
Provinciale Weg wordt gezien als een belangrijke primaire stadslijn. Een
ingreep in een gebied dat in de gewenste ecologische structuur is aangemerkt
als primaire stadslijn is slechts toegestaan als wordt voldaan aan de volgende
voorwaarden:
·
De primaire stadslijn is geschikt voor de aan de betreffende
stadslijn gekoppelde natuurdoelsoorten. In elk geval is de zone geschikt voor
de wezel;
·
De ecologische structuur is in samenhang met de
waterparagraaf opgenomen in het relevante bestemmingsplan;
·
De (water)weg die de primaire stadslijn vormt heeft aan
beide buitenzijden een berm die vrij is van bebouwing met een breedte van 20
meter gerekend vanaf de buitenkant van de waterweg of het buitenste wegdeel.
Indien een fietspad of trottoir niet direct aan de rijbaan grenst dan geldt:
·
Indien
de breedte van het fietspad of trottoir kleiner is dan 2,5 meter: de
breedte van de berm is 20 meter plus de breedte van het fietspad of trottoir
gemeten vanaf de buitenkant van de rijbaan.
·
Indien
de breedte van het fietspad of trottoir groter is dan 2,5 meter: de
breedte van de berm is 20 meter gemeten vanaf de buitenkant van dit fietspad of
het trottoir.
In de
huidige planopzet is niet aan beide zijden 20 meter beschikbaar. Aan de
westzijde is binnen deze zone nog de watergang geprojecteerd.
Bijzonder aandacht dient besteed te worden aan de
waterpartijen. De ambitie is om deze natuurvriendelijk te kunnen inrichten.
Voor de aanleg van een natuurvriendelijke oever dient het talud aangelegd te worden
met een hellingshoek van ongeveer 1:5. Onduidelijk is of deze ruimte aanwezig
is. Langs de in de planopzet geprojecteerde ventweg is geen natuurvriendelijke
oever mogelijk. Dit is een knelpunt.
Quick scan Voorhofdreef
Water
Vergelijkbaar met de situatie bij de
Provinciale Weg dient ook hier naar de benodigde waterberging te worden gekeken
in relatie tot de reeds beschikbare berging van de totale polder. Dezelfde
rekenmethode dient hier te worden gehanteerd. Aandachtspunt zijn de huidige
verbindingen tussen de watergangen. Deze moeten in stand gehouden worden.
Ecologie
In de nota Ecologische Structuur Delft is
voor de Voorhofdreef een secundaire structuur voorgesteld. Een ingreep in een
gebied dat in de gewenste ecologische structuur is aangemerkt als secundaire
stadslijn is slechts toegestaan als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
·
De secundaire stadslijn is geschikt voor de aan de
betreffende secundaire stadslijn gekoppelde natuurdoelsoorten. In elk geval is
de zone geschikt voor de wezel;
·
De ecologische structuur is in samenhang met de
waterparagraaf opgenomen in het relevante bestemmingsplan;
·
De (water)weg die de secundaire stadslijn vormt heeft aan
beide buitenzijden een berm die vrij is van bebouwing met een breedte van 10
meter gerekend vanaf de buitenkant van de waterweg of het buitenste wegdeel.
Indien een fietspad of trottoir niet direct aan de rijbaan grenst dan geldt:
·
Indien
de breedte van het fietspad of trottoir kleiner is dan 2,5 meter: de
breedte van de berm is 10 meter plus de breedte van het fietspad of trottoir
gemeten vanaf de buitenkant van de rijbaan.
·
Indien
de breedte van het fietspad of trottoir groter is dan 2,5 meter: de
breedte van de berm is 10 meter gemeten vanaf de buitenkant van dit fietspad of
het trottoir.
·
Bestaande
bermen met een breedte die groter is dan vereist, worden in stand gehouden.
De huidige planopzet gaat ervan uit dat de wegstructuur de
ecologische zone iedere keer doorsnijdt. Een ecologische structuur dient
ononderbroken te zijn. Barrieres dienen te worden voorkomen of te worden
opgelost. Voorts is slechts aan 1 zijde een ecologische structuur gepland. Aan
weerszijde zou ruimte voor de secundaire stadslijn moeten worden gemaakt.
.-.-.-.-.-.-.-.-.
BIJLAGE 3 Verkeerslawaai
In verband
met de voorgenomen nieuwbouw langs de Provincialeweg en de Voorhofdreef alsmede
de versmalling van de Provincialeweg van 2x2 rijstroken naar 2x1 rijstrook en
de aanpassing van de Voorhofdreef is akoestisch onderzoek uitgevoerd. Het
onderzoek is verricht met behulp van Standaard Rekenmethode II en is gericht op
de volgende aspecten:
·
geluidbelasting nieuwbouw van woningen aan de westzijde van
de Provinciale weg vanwege de Provincialeweg en de Kruithuisweg;
·
wijziging in geluidbelasting bestaande woningen aan de
oostzijde van de Provinciale weg door asverschuiving;
·
geluidbelasting nieuwbouw van woningen langs de
Voorhofdreef.
Ten
behoeve van de voorziene nieuwbouw is akoestisch onderzoek verricht naar de
geluidbelasting in 2012 vanwege de Provincialeweg en de Kruithuisweg. Bij de
eerstgenoemde weg is uitgegaan van een situatie met 2x1 en 2x2 rijstroken.
Geluidsnormering
Uit
onderstaande tabel blijkt dat de maximaal toelaatbare waarde bij nieuwbouw van
woningen bij een versmalling van de Provincialeweg weg wijzigt van 55 dB(A)
naar 65 dB(A).
Weg |
Maximaal
toelaatbare waarde voor nieuwe woningen |
Provincialeweg
2x2 |
55 dB(A) |
Provincialeweg
2x1 |
65 dB(A) |
Kruithuisweg |
55 dB(A) |
Voorhofdreef |
65 dB(A) |
De
geluidbelasting van de nieuwbouw vanwege de Provinciale weg in de situatie
2x2 bedraagt maximaal 66 dB(A) incl. aftrek art. 103 Wgh. Deze
geluidbelasting overschrijdt de maximaal toelaatbare waarde met 11 dB(A). In
deze situatie is de voorziene nieuwbouw niet mogelijk.
(NB. Nader onderzoek nodig in geval van aangepast
stedenbouwkundig model met minder woning-/appartementenblokken en anders
gesitueerd; vergaande maatregelen zondermeer dan al nodig.)
De
geluidbelasting van de nieuwbouw vanwege de Provinciale weg in de situatie
2x1 bedraagt maximaal 57 dB(A) incl. aftrek art. 103 Wgh. Deze
geluidbelasting overschrijdt de maximaal toelaatbare waarde van 65 dB(A) niet.
De
geluidbelasting van de nieuwbouw vanwege de Kruithuisweg bedraagt maximaal 59
dB(A) incl aftrek art 103 Wgh. Deze geluidbelasting geldt voor de 2 zuidelijke
torenflats. Nieuwbouw op deze locatie is zonder bron- of overdrachtsmaatregelen
niet mogelijk.
De
geluidbelasting vanwege de Kruithuisweg voor de nieuwbouw achter de westelijke
toren overschrijdt de maximum toelaatbare waarde van 55 dB(A) niet.
Als gevolg
van de versmalling van de Provincialeweg en de daaruit voortvloeiende wijziging
van de max. snelheid en etmaalintensiteit neemt de geluidbelasting van
bestaande woningen aan de oostzijde van de Provinciale weg met 2-4 dB(A) af. De
afname van de geluidbelasting van de bestaande woningen aan de westzijde is
naar verwachting nog groter.
De
geluidbelasting van de nieuw te bouwen woningen langs de Voorhofdreef bedraagt
maximaal 62 dB(A) (incl. aftrek art. 103 Wgh). Deze geluidbelasting
overschrijdt de maximaal toelaatbare waarde van 65 dB(A) niet.
De
gevolgen van de aanpassing van de Voorhofdreef zijn wat betreft de wijziging
van de geluidbelasting van de bestaande woningen beperkt.
Uit berekeningen met behulp van het programma CAR II blijkt
dat ter plaatse van de voorgenomen nieuwbouw langs de Provincialeweg en de
Voorhofdreef geen sprake is van overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen. De
voorgenomen nieuwbouw stuit niet op
bezwaren wat betreft luchtkwaliteit.
.-.-.-.-.-.-.-.-.