SOCIAAL PLAN Poptahof

HERSTRUCTURERING WONINGEN

definitieve versie 10 maart 2003
I N H O U D S O P G A V E

 

1.    INLEIDING.. 3

1.1. Het sociaal plan. 3

1.2. Wanneer gaat dit sociaal plan gelden. 3

1.3. De bewonerscommissies. 3

1.4. Kaders. 4

2.    BEHEER EN LEEFBAARHEID. 5

2.1. Het beheerplan. 5

2.2. Beheermaatregelen woningen. 5

4.    AANBOD ANDERE WONING.. 7

4.4. Het zoekprofiel 8

4.5. Inwonenden. 10

4.6. Terugkeergarantie. 10

5.    BIJDRAGE IN DE VERHUISKOSTEN. 11

6.    OVERIGE REGELINGEN. 12

7.    TOT SLOT. 12

Bijlage 1    Adressen Poptahof 13

Bijlage 2    Klachtenregeling. 14

Bijlage 3    Het begrip passende woning. 15

 


1.         INLEIDING

 

1.1. Het sociaal plan

De komende jaren krijgen veel inwoners van de Poptahof te maken met ingrijpende renovatie van de door hen gehuurde woning of met sloop en vervangende nieuwbouw. Gevolg hiervan zal meestal zijn dat huurders gedwongen dienen te verhuizen. Om deze gedwongen verhuizing op een goede manier te laten verlopen, zijn een aantal regelingen ontworpen, die zijn vastgelegd in dit sociaal plan. Er wordt tevens getracht duidelijkheid te verschaffen over de ‘rechten en plichten’ van Delftwonen en de huurders. Het sociaal plan is de vastlegging van afspraken die gemaakt zijn door Delftwonen, de betrokken bewonerscommissies en de Huurdersvereniging Delft. Delftwonen verwacht met dit plan enige onzekerheid bij de huurders weg te halen en de kosten op enigerlei wijze te compenseren.

Delftwonen realiseert zich dat de huidige spanning op de woningmarkt beperkend kan werken op de voortgang van het project. Hier mag de Poptahof huurders niet de dupe van zijn. Delftwonen beschouwt het als haar verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er voldoende passende woningen voorradig zijn, zodat de huurders uit de Poptahof met een stadsvernieuwingsurgentie kunnen doorstromen naar een nieuwbouw- of gerenoveerde woning in de Poptahof. In de planning van het masterplan wordt hier rekening mee gehouden.

 

Het masterplan voor de Poptahof wordt in fasen uitgevoerd.

Om al in een vroeg stadium inzicht te krijgen in de woonwensen van de huidige Poptahofhuurders , worden er ruim voor de start van elke fase huisbezoeken afgelegd om te inventariseren wat de samenstelling en de wensen van de huishoudens in die fase zijn. Daarnaast wordt overwogen hieraan voorafgaand een woonwensenscan voor de hele Poptahof uit te voeren. De uitkomsten uit de inventarisatiegesprekken en de eventuele woowensenscan worden gebruikt in de verdere uitwerking van het masterplan. Doordat deze gesprekken vroegtijdig plaatsvinden kan voor de start van de planvoorbereiding van een fase bekeken worden in hoeverre aan de wensen van de huurders met betrekking tot het ingreepniveau en de differentiatie tegemoet kan worden gekomen. Bij de discussie over het ingreepniveau en bij de planvoorbereiding van elke fase worden huurders betrokken. Indien er sprake is van groot-onderhoud wordt met de bewonersvertegenwoordiging besproken of deze ingreep in bewoonde of onbewoonde woningen uitgevoerd kan worden.

1.2. Wanneer gaat dit sociaal plan gelden

Het sociaal plan Poptahof wordt van kracht op de dag volgend op de dag dat met het Masterplan door het nemen van een raadsbesluit is ingestemd.  Het sociaal plan treedt fasegewijs in werking en gaat gelden op het moment dat de huurders van het betreffende blok door Delftwonen hiervan schriftelijk op de hoogte zijn gesteld. Deze datum noemen wij de peildatum. De peildatum is belangrijk voor het al dan niet in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten en andere rechten en plichten voortkomend uit dit sociaal plan. In principe is de peildatum een jaar  voor start sloop cq. renovatie. Jaarlijks wordt geëvalueerd of de gehanteerde termijnen aangepast dienen te worden.

1.3. De bewonerscommissies

De bewonerscommissies Poptahof Noord en Poptahof Zuid zijn voor Delftwonen gesprekspartner in het herstructureringsproces. Zij vertegenwoordigen de belangen van de huurders in de Poptahof en dienen namens de bewoners ideeën en voorstellen in. Hierbij worden zij ondersteund door een bewonersondersteuner die door Delftwonen en de gemeente is ingehuurd ten behoeve van deskundig advies om de huurders te betrekken bij de voorbereiding van het herstructureringsproject. De bewonersondersteuning draagt er zorg voor dat zoveel mogelijk huurders bij de planvoorbereiding worden betrokken. Hierbij is er aandacht voor het bereiken van groepen die niet  door middel van het reguliere participatieproces worden bereikt.

 

Tijdens het proces wordt regelmatig overlegd met de bewonerscommissies en worden de huurders middels de bekende nieuwsbrieven op de hoogte gehouden van de voortgang van het proces.

1.4. Kaders

Deze regeling heeft betrekking op de herhuisvesting van de huurders uit de Poptahof, die wonen in woningen die in het bezit zijn van Delftwonen en waarvan het voornemen bestaat deze woningen te slopen en/of grondig te renoveren ten behoeve van de herstructureringsplannen die vanaf 2005 tot omstreeks 2015 in de wijk Poptahof gaan plaatsvinden (in bijlage 1 zijn de adressen van de betreffende woningen in de Poptahof opgesomd).

Het sociaal plan Poptahof is geënt op het stedelijk sociaal plan dat door Delftwonen en de gemeente is vastgesteld in de prestatieafspraken 2002 – 2003 ‘Samen voor Wonen’, d.d. 11 november 2002. Dit stedelijk sociaal plan heeft als doel om in hoofdlijnen een eenduidige en heldere communicatie naar alle betrokken partijen te bewerkstelligen tijdens het herstructureringsproces. Waar nodig is rekening gehouden met eventuele regionale afspraken omtrent herstructurering die voor de gehele regio gelden.

 

De uitgangspunten voor dit sociaal plan zijn de bestaande wet- en regelgeving en de prestatie-afspraken op landelijk, regionaal en lokaal niveau. De belangrijkste wet- en regelgeving is:

 

Wijzigingen op bestaande wet- en regelgeving en de prestatieafspraken worden geacht automatisch te zijn doorgevoerd in het Sociaal Plan en de uitwerking daarvan. Bij wijziging wordt met de bewonerscommissies overlegd over eventuele aanpassingen van het sociaal plan. De intentie van dit overleg is het zoeken van oplossingen, waarmee gemaakte afspraken met gedane toezeggingen aan huurders kunnen worden nagekomen.

Bij wijziging wordt met de bewonerscommissies overlegd over eventuele aanpassingen van het sociaal plan.

De intentie van dit overleg is het zoeken van oplossingen, waarmee gemaakte afspraken met en gedane toezegging aan huurders kunnen worden nagekomen.

 


2.         BEHEER EN LEEFBAARHEID

2.1. Het beheerplan

In het kader van een leefbare buurt waar men prettig kan wonen ook in de aanloop naar de uitvoering van het herstructureringsplan zal Delftwonen  samen met de gemeente zich extra inzetten voor het beheer van de wijk. Hierbij spannen zij zich in om betrokken instanties zoals maatschappelijke organisaties, Brandweer en Politie, te betrekken bij het leveren van de noodzakelijke extra inspanningen om veiligheid en leefbaarheid op een aanvaardbaar peil te houden. Deze beheermaatregelen zijn vastgelegd in het beheerplan Poptahof. De huurders zelf spelen hierin vanzelfsprekend ook een heel belangrijke rol. De bewonersondersteuner heeft een initiërende en stimulerende taak richting huurders.

2.2. Beheermaatregelen woningen

Leegkomende woningen worden te allen tijde gebruikt voor tijdelijke verhuur tot een moment zo dicht mogelijk bij de daadwerkelijke start van de eventuele sloop/ingrijpende renovatie. Uitzonderingen op deze afspraak zijn slechts mogelijk als de ingreep volgens de planning binnen 6 maanden na start van de uitplaatsing zal beginnen of als de leegkomende woning cq. complex gezien de (woon-)technische staat feitelijk onbewoonbaar is. Het is in deze periode, indien gewenst, mogelijk om de woning om-niet ter beschikking te stellen.

 

Tijdelijke verhuur wordt op twee manieren uitgevoerd; door het aanbieden van woningen in de short stay en verhuur op basis van de Leegstandswet.

Short stay:

De woningen waar binnen een aantal jaar een ingreep plaatsvindt maar de peildatum nog niet van kracht is of waar te verwachten is dat de herhuisvesting langere tijd nodig heeft worden via short stay is verhuurd (gemeubileerde tijdelijke verhuur).  De short stay huurders kunnen juridisch geen rechten ontlenen aan de inhoud van het sociaal plan.

Verhuur op basis van de leegstandswet:

Na ingang van de peildatum voor het betreffende blok kan,  na schriftelijke toestemming van de gemeente Delft middels het verstrekken van een vergunning, de tijdelijke verhuur uitgevoerd worden op basis van de Leeg-standswet,  Deze tijdelijke huurders kunnen juridisch ook geen recht ontlenen aan de inhoud van het sociaal plan.

 

Overige beheermaatregelen:

 


3.         HUURBEEINDIGING

 

Delftwonen zegt, 6 maanden voor start uitvoering van het project, op grond van dringend eigen gebruik de huurovereenkomst met de huurder op. Om het betalen van ‘dubbele huur’ tijdens de verhuisperiode te voorkomen is de ingangsdatum van de huur van de nieuwe woning gelijk aan de einddatum van de huur van de oude woning, met dien verstande dat de huurder daarna 1 maand de tijd heeft om de oude woning leeg op te leveren.

 

De woning wordt onbewoond en leeg van meubilair en stoffering (bezemschoon) opgeleverd door de huurder, conform de huurovereenkomst. Indien er sprake is van tijdelijke verhuur (na huuropzegging) kan de vertrekkende huurder met Delftwonen overleggen over het overdragen van voorzieningen waarbij Delftwonen zich in de beoordeling hiervan baseert op het vigerende Beleid ZAV (Zelf Aangebrachte Voorzieningen).


4.         AANBOD ANDERE WONING

 

4.1. De urgentie

De aanvragen voor een voorrangsverklaring (=urgentie) voor een andere woning dient Delftwonen vanaf de peildatum in bij de gemeente Delft. Dit gebeurt aan de hand van een inventarisatiegesprek dat Delftwonen met alle huurders individueel voert. Tijdens dit gesprek wordt(en):

 

Om mensen zo goed mogelijk te begeleiden bij het vinden van een andere woning organiseert Delftwonen:

 

De datum waarop de urgentie feitelijk van toepassing is, wordt vermeld in de officiële brief van de gemeente Delft die in reactie op de aanvraag naar betrokken huurder wordt verstuurd. In deze brief staat opgenomen wat het zoekprofiel van de betreffende klant is en of deze gebruik wenst te maken van de terugkeergarantie.

De urgentie is geldig in de gehele regio Haaglanden.

 

Het uitgangspunt bij de urgentieregeling is dat de bewoner zelf actief op zoek gaat naar een andere woning.

De urgentiepositie geeft de bewoner een goede positie in het aanbodmodel. Op verzoek kan hulp worden gegeven bij het reageren op woningen. Drie maanden voor start uitvoering van het project zal Delftwonen een eenmalige aanbieding doen voor vervangende woonruimte aan de stadsvernieuwingsurgent met urgentie die nog geen vervangende woonruimte heeft gevonden. Bij deze aanbieding wordt rekening gehouden met huurders die zelf actief hebben gezocht en huurders die niet of weinig actief zijn geweest.

 

4.2. Uitgangspunten bij urgentieverstrekking

De uitgangspunten bij het toekennen van de stadsvernieuwingsurgentie zijn als volgt:

 

4.3. Twee soorten urgenties

In Delft bestaan twee voorrangsmogelijkheden. De huurder kan kiezen tussen een absolute voorrang  (A) en een relatieve voorrang (B):

  1. Absolute voorrang: de A-urgentie is feitelijk zoals omschreven in paragraaf 4.2.
  2. Relatieve voorrang:

4.4. Het zoekprofiel

Afhankelijk van de soort urgentie (A of B) waarvoor is gekozen wordt een zoekprofiel vastgesteld. Bij de B urgentie geldt alleen het toekennen van 5 extra jaren en reageert de huurder vervolgens met het nieuwe aantal huurdersjaren op woningen die worden aangeboden via het woonruimteverdelingsysteem. Kiest men voor een A-urgentie dan wordt de definitie van een gelijkwaardige woning belangrijk.

 


Definitie van een gelijkwaardige woning:

 

Huidige woning

Nieuwe woning

 

 

Gelijkwaardig aan een eengezinswoning

Alle woningen met uitzondering van aangepaste of aan te passen benedenwoningen voor mensen met een handicap

Gelijkwaardig aan een flat zonder lift

- Alle flatwoningen zonder lift  buiten de Poptahof

- Alle flatwoningen met lift in de Poptahof

 

Gelijkwaardig aan een flat met lift

Alle flatwoningen met lift

 

 


4.5. Inwonenden

Inwonenden worden geacht met de hoofdhuurder mee te verhuizen. Inwonende kinderen die geen zelfstandig huishouden voeren komen niet in aanmerking voor een afzonderlijke voorrangspositie. Alleen in uitzonderlijke situaties kan gebruik worden gemaakt van de hardheidsclausule.

4.6. Terugkeergarantie

Huishoudens die voor het raadsbesluit waarin het definitief masterplan is vastgesteld in de Poptahof woonden hebben recht om bij herhuisvesting door te schuiven naar een nieuwe of gerenoveerde woning in de Poptahof. Om deze garantie ook daadwerkelijk waar te kunnen maken zullen Delftwonen en de gemeente voldoende passende en betaalbare woningen in de Poptahof realiseren. Voor mensen die net buiten de huursubsidieregeling vallen zal het huurquotebeleid worden toegepast. 

De nieuwe huur van de woning is afhankelijk van het niveau van de ingreep.

Met de huurders van de eengezinswoningen zal na het vaststellen van het masterplan een inventarisatiegesprek worden gevoerd om te  bespreken of terugkeer in de Poptahof realiseerbaar is. Voor de huurders in de eengezinswoningen kan namelijk geen terugkeergarantie in de Poptahof voor dit zelfde woningtype  worden afgegeven. Wel ontvangen de huurders de garantie dat zij voor een eengezinswoning in Delft in aanmerking komen mits zij aan de voorwaarden uit het sociaal plan voldoen.

 

Indien rechtstreeks doorschuiven niet mogelijk is kan tijdelijk een wisselwoning worden betrokken. Dit is eerder uitzondering dan regel omdat het uitgangspunt is de huurder direct te laten doorverhuizen naar zijn definitieve nieuwe woning zodat de noodzaak voor een wisselwoning voorkomen kan worden. Mocht het toch voor komen dat een bewoner gebruik maakt van een wisselwoning dan is het streven dat de bewoner niet langer dan twee jaar in de wisselwoning woont nadat gestart is met de uitvoering van het project waar de nieuwe woning van betreffende bewoner wordt gerealiseerd. Blijkt in de praktijk dat deze termijn wordt overschreden dan dienen er andere afspraken tussen de huurders en Delftwonen te worden gemaakt. De wisselwoning zal zich in de Poptahof of in een wijk in de buurt van de Poptahof bevinden. Leeggekomen eengezinswoningen in de Poptahof zullen voor zover mogelijk als wisselwoning worden ingezet. Over de inrichting van de wisselwoning en over het af te sluiten wisselwoningcontract worden nadere afspraken met de bewonerscommissies gemaakt. Bij het persoonlijk gesprek voor de aanvraag van de urgentie dient de  huurder aan te geven of hij wil blijven wonen in de Poptahof. De huishoudens die na presentatie van het definitief masterplan in de Poptahof komen wonen krijgen geen garantie om in de Poptahof te kunnen blijven wonen of terug te keren.


5.         BIJDRAGE IN DE VERHUISKOSTEN

 

 


6.         OVERIGE REGELINGEN

 

 

 

 

7.         TOT SLOT

 

Delftwonen en de twee bewonerscommissies verklaren zich bereid in onderling overleg te zoeken naar oplossingen in situaties waarin dit Sociaal Plan niet voorziet.

Na start van de eerste fase in het herstructureringsproces wordt door Delftwonen en de bewonerscommissies een evaluatie gehouden die de werking van dit sociaal plan beoordeelt. De partijen verplichten zich tot het leveren van de benodigde informatie om de evaluatie te kunnen uitvoeren. Indien de evaluatie hiertoe aanleiding geeft kunnen onderdelen in dit sociaal plan worden gewijzigd indien beide partijen hiermee instemmen.

 

Delft, 10 maart 2003

 

Namens Delftwonen:                                         Namens de bewonerscommissie Poptahof Zuid:

De heer J.W. Over de Vest                                De heer S.E.O. Joukes

Directeur bestuurder                                         Voorzitter

 

 

Namens de gemeente Delft:                              Namens de bewonerscommissie Poptahof Noord:

Wethouder C.L. Baljee                                      De heer J. Bezemer

                                                                       Voorzitter

Bijlage 1          Adressen Poptahof

 

 

                                                                                  postcode         naam flat

 

Poptahof Noord 347 t/m 445 (blok 1)                              2624 RS           Merel

Poptahof Noord 195 t/m 294 (blok 2)                              2624 RH           Patrijs

Poptahof Noord 43 t/m 142 (blok 3)                                2624 PX            Leeuwerik

Papsouwselaan 8 t/m 204 (blok 4)                                 2624 EA           Reiger

Poptahof Noord 303 t/m 332 (blok 5)                              2624 RP

Poptahof Noord 151 t/m 180 (blok 6)                              2624 RE

Poptahof Noord 2 t/m 31 (blok 7)                                   2624 PV

Poptahof Noord 295 t/m 302 (blok 8)                                                      eengezinswoningen

Poptahof Noord 143 t/m 150 (blok 9)                                                      eengezinswoningen

Poptahof Zuid 457 t/m 555 (blok 14)                               2624 SB           Lepelaar

Poptahof Zuid 557 t/m 655 (blok 15)                               2624 SJ            Zwaluw

Poptahof Zuid 657 t/m 755 (blok 16)                               2624 SR           Grutto

Papsouwselaan 240 t/m 436 (blok 17)                            2624 EH           Kieviet

Troelstralaan 162 t/m 222 (blok 18)                                2624 GA

Troelstralaan 82 t/m 142 (blok 19)                                  2624 EX

Troelstralaan 2 t/m 62 (blok 20)                                     2624 EV

Troelstralaan 144 t/m 160 (blok 21)                                                        eengezinswoningen

Troelstralaan 64 t/m 80 (blok 22)                                                           eengezinswoningen

 


Bijlage 2          Klachtenregeling

 

 

Klachten van huurders – eventueel vertegenwoordigd door een belangenorganisatie – die verband houden met

de uitvoering van de regelingen zoals vastgelegd in deze notitie, worden als volgt behandeld:

 

Stap 1: De huurder van de te slopen of te renoveren woning waarvoor dit sociaal plan van toepassing is verklaard legt zijn klacht schriftelijk of mondeling voor aan Delftwonen. Delftwonen onderzoekt de klacht en handelt deze naar bevinden – conform de eigen geschillenregeling - af. In principe wordt hiervoor een termijn van 3 weken na indiening van de klacht gehanteerd.

 

Stap 2: als de klager niet tevreden is over de afhandeling van de klacht door Delftwonen, kan hij zich schriftelijk wenden tot de Geschillencommissie Huursector.

            Deze stelt een onderzoek in en doet uiterlijk na 4 weken uitspraak over de rechtmatigheid van de klacht.

 

Indien de huurder dan nog niet tevreden is over de afhandeling, kan hij/zij de zaak voorleggen aan het kantongerecht.

 


Bijlage 3          Het begrip passende woning

 

 

Wat wordt verstaan onder “passende woning”?

Een woning is passend conform de daarvoor in de huisvestingsverordening van de regio Haaglanden vastgelegde normen:

 

1) Huur-inkomenstabel per 1 juli 2002:

 

Subsidiabele huurprijs in €

1 persoon jonger dan 65 jaar

1 persoon vanaf 65 jaar

2 personen jonger dan 65 jaar

2 personen vanaf 65 jaar

vanaf 3 personen jonger dan 65 jaar

vanaf 3 personen vanaf 65 jaar

 0 -440,13

tot 1.470

tot 1.310

tot 1.970

tot 1.700

tot 1.970

tot 1.700

440,14 – 471,67

1.470 – 3.800

1.310 – 3.800

1.970 – 3.800

1.700 – 3.800

tot 1.970

tot 1.700

471,68 – 565,44

1.470 – 3.800

1.310 – 3.800

1.970 – 3.800

1.700 – 3.800

1.970 – 3.800

1.700 – 3.800

vanaf 565,45

vanaf 1.470

vanaf 1.310

vanaf 1.970

vanaf 1.700

vanaf 1.970

vanaf 1.700

 

2) Maximaal 2 kamers meer dan het totaal aantal verhuizende personen.