datum
vaststelling door B&W : |
|
procesverantwoordelijke: |
Vakteam
Treasury- en Riskmanagement |
actualisatie: |
jaarlijks
in de maand januari en bij tussentijdse mutaties direct |
datum
laatste actualisatie: |
1 april 2003 |
beheerder/coördinator
deelplan: |
Coördinator
rampenbestrijding R.A. van Woudenberg / M.E.G. de Ruyter (vakteam TRM) |
Hoofdstuk 1 Algemeen........................................................................................................... 4
1.1. Inleiding................................................................................................................................ 4
1.2. Overzicht
processen en procesverantwoordelijken............................................................... 4
1.3. processen in
dit specifieke deelplan..................................................................................... 5
1.4. Relatie
overige processen..................................................................................................... 5
1.4.1. Intern
betrokken vakteams................................................................................................. 5
1.4.2. Mogelijk
externe betrokkenen............................................................................................ 5
1.5. Doel en
positionering deelplan............................................................................................. 5
1.6.
Beleidsuitgangspunten.......................................................................................................... 6
1.7.
Prestatienormen Leidraad Operationele Prestaties.............................................................. 6
1.9. Beheer en
actualisatie deelplan........................................................................................... 7
1.9.1. Actualiseren
van CRAS-medewerkers en alarmeringslijsten.............................................. 8
1.9.2. Actualiseren
deelplan CRAS aan externe en interne ontwikkelingen................................ 8
1.9.3. Jaarlijkse
bijeenkomst CRAS-medewerkers om kennis bij te houden................................ 8
1.10. Erkenning van
aansprakelijkheid en het doen van toezeggingen:...................................... 8
Hoofdstuk 2 Alarmering.......................................................................................................... 9
2.1. Inleiding................................................................................................................................ 9
2.2. Waarschuwing
en alarmering tijdens diensttijd.................................................................. 10
2.3. Waarschuwing
en alarmering buiten diensttijd................................................................... 10
2.4. Waarschuwing
en alarmering bij uitvallen van telefonische verbindingen........................ 10
Hoofdstuk 3 Organisatie....................................................................................................... 11
3.1. Inleiding.............................................................................................................................. 11
3.2. Ramp of crisis
binnen de grenzen van de gemeente.......................................................... 11
3.2.1.
Gemeentelijke Crisisstaf................................................................................................... 11
3.2.2. Gezamenlijk
Actiecentrum............................................................................................... 12
3.2.3. Actiecentra....................................................................................................................... 12
3.2.4. Regionaal
Coördinatiecentrum......................................................................................... 12
3.2.5. Overige
eenheden (operationele diensten, externen)...................................................... 13
3.2.6. Schematische
weergave gemeentelijke organisatiestructuur :........................................ 14
3.3.
Grensoverschrijdende ramp of crisis................................................................................... 15
3.3.1.
Gemeentelijke organisatie bij grensoverschrijdende ramp of crisis................................. 15
3.3.2. Regionale
organisatie bij grensoverschrijdende ramp of crisis........................................ 15
3.3.3. Schematische
weergave regionale organisatiestructuur.................................................. 16
Hoofdstuk 4 Verbindingen/communicatie............................................................................. 17
4.1. Inleiding.............................................................................................................................. 17
4.2. Bereikbaarheid
van het Actiecentrum CRAS....................................................................... 17
4.3. Bereikbaarheid
van overige organen en instellingen......................................................... 17
4.4.
Communicatiemiddelen...................................................................................................... 17
4.5.
Communicatieschema......................................................................................................... 17
4.6. Gemeentelijke
afspraken met betrekking tot externe en interne communicatie................. 18
4.6.1. Het
verstrekken van informatie aan de Gemeentelijke Crisisstaf over het schadebeeld.. 18
4.6.2. Het
verstrekken van informatie aan overige belanghebbenden....................................... 18
Hoofdstuk 5 Taken, functies en verantwoordelijkheden....................................................... 19
5.1. Inleiding.............................................................................................................................. 19
5.2.
processpecifieke aspecten van het Actiecentrum CRAS...................................................... 19
5.2.1. De
doelgroepen van de uitvoering van het proces........................................................... 19
5.2.2. De
verantwoordelijkheid van het Actiecentrum CRAS...................................................... 19
5.2.3. De taken van
het Actiecentrum......................................................................................... 19
5.2.4. Beheer en
bezetting Actiecentrum................................................................................... 19
5.2.4.1. Het
opvangen van personeel......................................................................................... 19
5.2.4.2. Het
instrueren van personeel......................................................................................... 19
5.2.5. Het
inrichten van het Actiecentrum CRAS........................................................................ 20
5.2.6. Uitvoering
geven aan de schaderegistratie...................................................................... 20
5.2.6.1. Het
bepalen wat moet worden geregistreerd................................................................ 20
5.2.6.2. Het maken
van schaderegistratieformulieren en schadeaangifteformulieren............... 20
5.2.6.3. De
schaderegistratie door of namens de gemeente...................................................... 20
5.2.6.4. De
schadeaangifte door of namens getroffenen van de ramp of een zwaar ongeval.... 21
5.2.6.5. Het
verwerken van de schaderegistratieformulieren en schadeaangifteformulieren.... 21
5.3. Informeren van
de Gemeentelijke Crisisstaf en andere belanghebbenden........................ 22
5.3.1. Het intern
en extern bekend maken van het bestaan en de locatie van het Actiecentrum 22
5.3.2. Het
verstrekken van informatie aan de Gemeentelijke Crisisstaf over het schadebeeld.. 22
5.3.3. Het
verstrekken van informatie aan overige belanghebbenden....................................... 23
5.4. Vormen van
schade............................................................................................................. 23
5.5. Soorten
schaden................................................................................................................. 24
5.6. Het uitvoering
geven aan de financiële hulpverlening na besluit GCS............................... 24
5.7. Het verlenen
van nazorg..................................................................................................... 25
5.8. Het beëindigen
van de werkzaamheden van het Actiecentrum.......................................... 25
Hoofdstuk 6 Beschikbare middelen................................................................................... 26
6.1. Inleiding.............................................................................................................................. 26
6.2. Overzicht
beschikbaarheid personeel................................................................................. 26
6.2.1. Intern................................................................................................................................ 26
6.2.2. Externe
partijen : Schadeafwikkeling bij rampen/zware ongevallen............................... 26
6.2.2.1. Wet
Tegemoetkoming Schades (WTS)........................................................................... 26
6.2.2.2. Verbond
van Verzekeraars............................................................................................ 27
6.2.2.3. Stichting
Salvage........................................................................................................... 27
6.2.2.4. Bureau
Coördinatie Expertise-organisaties (BCE).......................................................... 28
6.3. Overzicht
beschikbaarheid materiaal en materieel............................................................ 28
6.3.1. Intern................................................................................................................................ 28
6.3.2.
Waakvlamovereenkomsten.............................................................................................. 29
6.3.3. Logistieke
voorzieningen................................................................................................. 29
6.4. Locatie................................................................................................................................ 29
Bijlagen..................................................................................................................................... 30
Het rampenplan
van de gemeente Delft bevat de hoofdlijnen van de gemeentelijke
rampenbestrijdings-organisatie. Alle mogelijk uit te voeren activiteiten zijn
gegroepeerd in processen. Er is vastgesteld welke sector, vakteam of
hulpverleningsorganisatie verantwoordelijk is voor de voorbereiding en
uitvoering van een proces ( procesverantwoordelijke).
Centraal
Registratie- en Aanmeldpunt voor Schade (CRAS) is de uitwerking van het proces
(23) binnen het gemeentelijk rampenplan van de gemeente Delft. Het vakteam Treasury-
en Riskmanagement van de gemeente Delft is aangewezen als
procesverantwoordelijke voor het proces CRAS. Dit deelplan bevat alle
voorbereidingen ten aanzien van de registratie van schade en indien nodig de
afhandeling hiervan in geval van een ramp of een calamiteit. Het Actiecentrum
CRAS is een zelfstandige eenheid dat operationeel wordt in geval van een ramp
of een zwaar ongeval.
Het plan is
onderverdeeld in de volgende hoofdstukken:
1.
Algemeen
2.
Alarmering
3.
Organisatie
4.
Verbindingen/Communicatie
5.
Taken,
functies en verantwoordelijkheden
6.
Beschikbare
middelen
Hieronder is een overzicht opgenomen betreffende processen die aan de
orde zijn in het kader van het bestrijden van rampen en zware ongevallen.
Landelijk worden, onder meer in instrumenten als de Leidraad Maatramp en de
Leidraad Operationele Prestaties, vijfentwintig processen onderscheiden. Voor
deze processen is een beperkt aantal disciplines (gemeentelijk en operationeel)
proces-verantwoordelijk. De procesverantwoordelijke discipline draagt ervoor
zorg dat het proces, al dan niet met inschakeling van andere organisaties,
externen en/of de resterende disciplines, adequaat wordt uitgevoerd. De
procesindeling suggereert derhalve geen exclusiviteit in de zin van
proceseigenaar, zonder enige inmenging van elders, maar bedoelt de
‘eerst-aanspreekbare’ in beeld te brengen. De in de regio Haaglanden gevolgde
procesindeling spoort voor het overgrote deel met de landelijke systematiek. Op
onderdelen heeft een kleine herschikking plaatsgevonden. De in deze regio
vastgestelde rampenplannen en rampenbestrijdingsplannen zijn de op onderstaande
procesindeling gebaseerd.
Nr. |
proces conform systematiek
Leidraad Operationele Prestaties |
procesverantwoordelijk |
1 |
Alarmering
bestuur en uitvoerenden |
Ambtenaar
rampenbestrijding |
CLUSTER BRON- EN EFFECTBESTRIJDING |
||
2 |
Bestrijden
brand en emissie gevaarlijke stof |
Brandweer |
3 |
Redden en
technische hulpverlening |
|
4 |
Waarnemen
en meten |
|
5 |
Waarschuwen
bevolking |
|
6 |
Toegankelijk
en begaanbaar maken |
|
7 |
Besmettingscontrole
en organisatie ontsmetten van voertuigen |
|
CLUSTER GENEESKUNDIGE
HULPVERLENING |
||
8 |
Spoedeisende
medische hulpverlening (SMH) |
GHOR |
9 |
Openbare
gezondheidsbescherming (OGB) |
|
10 |
Psychosociale
hulpverlening (PSH) |
|
CLUSTER RECHTSORDE EN VERKEER |
||
11 |
Handhaven
openbare orde |
Politie |
12 |
Afzetten
en afschermen |
|
13 |
Verkeer
regelen |
|
14 |
Gidsen |
|
15 |
Ontruimen
en evacueren |
|
16 |
Identificeren
van overledenen |
|
17 |
Strafrechtelijk
onderzoek |
|
CLUSTER BEVOLKINGSZORG |
||
18 |
Voorlichting
|
Communicatie
|
19 |
Opvang en
verzorging |
Werk
Inkomen & Zorg (WIZ) |
20 |
Primaire
levensbehoeften |
WIZ |
21 |
Registratie
van slachtoffers |
Burgerzaken |
22 |
Milieuzorg |
Milieu /
Milieuzorg |
23 |
Schaderegistratie-
en aanmelding |
Centrale Staf/TRM |
24 |
Uitvaartverzorging |
WIZ |
25 |
Nazorg (IAC) |
Gemeente |
Dit
deelplan werkt het algemene proces ‘Centraal Registratie- en aanmeldpunt voor
Schade’ uit (deelplannummer 23 van het overzicht processen en procesverantwoordelijken,
vallend onder het Cluster ‘Bevolkingszorg’).
Aan
het ten uitvoer brengen van dit procesplan werken de volgende cluster/vakteams
mee:
1. Gemeentelijke Crisisstaf
2. vakteam Treasury- en Riskmanagement (Actiecentrum CRAS)
3. Bureau Management Ondersteuning
4. Bouw- en woningtoezicht
5. Burgerzaken: proces 21 (Registratie van
Slachtoffers)
proces 21 :
registratie slachtoffers
procesverantwoordelijke
: Burgerzaken
Taak CRAS :
voorzien van schade-aangifteformulieren
6. WIZ: proces 23 (primaire levensbehoeften)
proces 20 :
primaire levensbehoeften
procesverantwoordelijke
: WIZ
Taak CRAS :
aantrekken van contant geld ten behoeve van slachtoffers
7. Communicatie:
proces 18 (Voorlichting)
proces 18 :
voorlichting
procesverantwoordelijke
: Communicatie
Taak CRAS : informatie verstrekken aangaande de
hoeveelheid gemelde schades
Daarnaast
kan een beroep worden gedaan op bijvoorbeeld:
1. Bureau Coördinatie
Expertise-organisaties (BCE)
2. Verbond van Verzekeraars (VvV)
3.
Stichting Salvage
Indien
het Actiecentrum CRAS wordt opgericht is er sprake van een ramp of een zwaar ongeval
waarbij vele mensen gedupeerd zijn en/of zaken beschadigd zijn. Om een
doelmatige registratie en informatie tijdens de rampbestrijding mogelijk te
maken moet al in een zeer vroeg stadium begonnen worden met het vastleggen van
schadegegevens in geschrift en beeld. De materiele schade die een ramp kan
veroorzaken moet in een zo vroeg mogelijk stadium worden geregistreerd in
verband met mogelijk misbruik van de situatie om (onrechtmatig)
schadevergoeding te eisen. De Wet rampen en zware ongevallen (WRZO) verlangt
daarom dat een gemeentelijk rampenplan “regels over de vastlegging van gegevens
met betrekking tot veroorzaakte schade” moet bevatten.
Het
deelplan CRAS heeft de volgende doelstellingen/functies:
·
inventariseren
van (aard en omvang van de) schade welke direct of indirect door de calamiteit
is veroorzaakt;
·
verkrijgen
van betrouwbare registratie en afhandeling;
·
vaststellen
van eventuele aansprakelijkheid;
·
bieden
van financiële hulpverlening indien nodig.
De burgemeester neemt in overleg met de Gemeentelijke Crisisstaf het
besluit tot het instellen van het Actiecentrum CRAS. Voorts wordt verwezen naar
de in paragraaf 4.6. opgenomen uitgangspunten.
Het Actiecentrum CRAS dient binnen
2 uur na het instellingsbesluit bemenst en operationeel te zijn.
Bij een dreigende crisis die nog niet leidt tot een besluit tot
instelling van het Actiecentrum CRAS, zal de ambtenaar rampenbestrijding een
voorwaarschuwing doen uitgaan naar het hoofd CRAS. Hierbij hoeft nog geen
Actiecentrum CRAS te worden ingericht. De medewerkers dienen zich wel
beschikbaar te houden.
Het
landelijk instrumentarium, de Leidraad Operationele Prestaties (LOP) geeft
globale indicaties van de hoeveelheid hulpverleners en eenheden die nodig zou
zijn om bij rampen hulp aan de regio’s te kunnen verlenen op een niveau dat
overeenkomt met de huidige standaard van zorg bij individuele ongevallen. De
LOP is bedoeld voor de in regionaal verband optredende hulpdiensten en de
daarin samenwerkende gemeenten.
De
behandeling van het CRAS binnen de LOP is toegespitst op de aantallen
gedupeerden die in de Leidraad Maatramp zijn aangegeven.
De Leidraad
Maatramp geeft als grootste regionale preparatietaak voor de regio Haaglanden:15.000
gedupeerde personen ( bij het maximale maatscenario van Overstromingen). Ook de
ramptypen Extreem weer en Uitval nutsvoorzieningen kunnen leiden tot een grote
hulpvraag in het kader van het proces schaderegistratie.
In
dit kader zijn potentieel de volgende activiteiten aan de orde:
Actie
1: Besluit tot instellen van een
Actiecentrum CRAS;
Actie
2: Openen van een meldpunt voor
registratie van gedupeerden en het informeren van
gedupeerden die zich melden;
Actie
3: Waar relevant: Provisorisch
vastleggen van het materiële schadebeeld;
Actie
4: Coördineren van activiteiten (van
derden) ter zake van schadeopname;
Actie
5: Coördineren van provisorisch herstel
waardoor meer schade en ongemak te voorkomen is
(bijvoorbeeld ruiten en daken te dichten). Het ligt voor de
hand de daartoe benodigde informatie (vraag en aanbod) in een CRAS af te
stemmen.
De voorgestelde operationele prestaties zijn
vermeld in tabel 1 en 2
Actie |
Doelstelling qua tijd (in het algemeen:
z.s.m.) |
1.
Instellingsbesluit CRAS |
Bij
instelling van een Gemeentelijke Crisisstaf |
2. meld-/
infopunt operationeel |
Start
registratie: z.s.m |
3.
Provisorisch schadebeeld vastleggen |
Waar
mogelijk / toepasselijk (geen tijdsindicatie) |
4.
Coördinatie van schadeopname |
Start
binnen circa 2 uur na instelling CRAS |
5.
Coördinatie van provisorisch herstel |
Start
binnen circa 2 uur na instelling CRAS |
Tabel 1 :
Aanbevolen indicatieve responstijden voor onderdelen van het operationele
proces CRAS (overgenomen uit de LOP)
Hulpvraag |
Prestatiekental
|
Aantal
functionarissen op het aantal gedupeerden |
1:300 tot
3000 plus daarna 1:1000 (echter
minimaal 4) |
Tabel 2 : Operationele kentallen
(overgenomen uit de LOP)
Wat betekent dit voor het
Actiecentrum CRAS?
Het Actiecentrum CRAS dient binnen 2 uur na het instellingsbesluit bemenst en operationeel te
zijn.
Voor het
benodigde aantal medewerkers ten behoeve van de schaderegistratie en
opname gelden de volgende normen (Leidraad Operationele Prestaties):
1
medewerker per 300 – 3000
schadegevallen
1
medewerker voor alle 1000
schadegevallen hierboven.
Vanwege aflossing zijn twee maal zoveel medewerkers
benodigd om te kunnen voldoen aan deze
norm. Er geldt in alle gevallen een minimum van 4 CRAS-medewerkers.
1.8. Relatie met reguliere
werkzaamheden
Indien zich een ramp heeft voltrokken, heeft het de hoogste prioriteit het
Actiecentrum CRAS operationeel te maken. Dit betekent dat alle reguliere
werkzaamheden op dat moment komen te vervallen en dat volledig geconcentreerd
wordt op de werkzaamheden voortkomend uit CRAS. De omvang van een ramp of
crisis kan variëren, evenals de duur van een incident.
Nadat het
Actiecentrum CRAS operationeel is en zonder problemen opereert, stelt het Hoofd
Actiecentrum een advies op aan de GCS betreffende de uitoefening van de
reguliere werkzaamheden. Het onderbouwde advies kent drie varianten:
a. volledig
stopzetten reguliere dienstverlening;
b. volledig
continueren van de reguliere dienstverlening;
c.
gedeeltelijk continueren van de dienstverlening
Indien het advies luidt het gedeeltelijk continueren van de
dienstverlening wordt hierbij aangegeven welke producten wel en welke producten
niet geleverd worden. Hierbij wordt eveneens aangegeven per wanneer de
dienstverlening (gedeeltelijk) weer aanvangt. Prioriteit wordt gegeven aan de
taken waartoe de gemeente wettelijk verplicht is. Terugkeer naar normale
situatie vindt zo spoedig mogelijk plaats.
Het college
van burgemeester en wethouders draagt zorg voor de verspreiding van dit
deelplan, dan wel gedeelten daarvan aan functionarissen, andere overheden en
instanties die bij de rampenbestrijding betrokken worden. Eveneens draagt het
college van burgemeester en wethouders zorg voor de verspreiding van de
wijzigingen en aanvullingen van dit deelplan.
Het voorliggende deelplan CRAS met bijbehorende bijlagen wordt jaarlijks
in de maand januari, gecontroleerd en aangepast aan de meest actuele stand van
zaken.
Indien
daartoe aanleiding is wordt het deelplan tussentijds aangepast. Alvorens
hiertoe over te gaan wordt overleg gepleegd met de ambtenaar rampenbestrijding.
In de bijlage documentbeheer is naast de datum van vaststelling een
verzendlijst opgenomen.Tevens staat vermeld welke versie actueel is. Eveneens
dient op het voorblad van het voorliggende deelplan CRAS te worden opgenomen op
welke datum dit deelplan voor het laatst is geactualiseerd.De geactualiseerde
versie dient vervolgens zo spoedig mogelijk te worden vermenigvuldigd en
beschikbaar te worden gesteld aan alle bij de rampenbestrijdingsorganisatie
betrokken partijen.
Onder het beheer van het deelplan
wordt mede begrepen het regelmatig deelnemen aan oefeningen, themagebonden
seminars en dergelijke en het ter kennis brengen van de inhoud van dit deelplan
aan nieuwe medewerkers. Voor zover dit noodzakelijk wordt geacht, worden
medewerkers in de gelegenheid gesteld om cursussen te volgen op het gebied van
het taakveld van het onderhavige deelplan.
Jaarlijks
zal het hoofd van het Actiecentrum CRAS de CRAS-medewerkers alsmede de
alarmeringslijsten actualiseren. Zowel de CRAS-medewerkers als de ambtenaar
rampenbestrijding zullen hiervan een overzicht ontvangen.
Jaarlijks
zal het deelplan CRAS worden bijgewerkt naar aanleiding van interne (o.a.
reorganisatie e.d.) en externe (landelijke) ontwikkelingen.
Tijdens
een jaarlijks terugkerende bijeenkomst worden alle CRAS-medewerkers
geďnformeerd over de inhoud van het deelplan CRAS, de bijbehorende taken
alsmede actuele ontwikkelingen. Door deze bijeenkomsten worden de medewerkers
betrokken bij het deelplan CRAS en blijven zij op de hoogte van de inhoud.
het
zich onthouden van uitspraken is ieders verantwoordelijkheid!
De gemeente erkent geen enkele aansprakelijkheid of
gehoudenheid tot het betalen van schadevergoeding door de verlening van haar
medewerking bij de registratie ingevolge de Wet rampen en zware ongevallen
(WRZO). Dit wordt expliciet vermeld op alle schadeaangifteformulieren en de
toelichting hierop.
Het Actiecentrum CRAS treedt niet op als schadetaxateur. Burgers
kunnen evenmin rechten ontlenen aan de registratie door het Actiecentrum CRAS
met betrekking tot eventuele vergoeding en/of van de hoogte van een uit te
keren vergoeding.
De burgemeester en de andere leden van de Gemeentelijke
Crisisstaf zullen zich onthouden van het doen van mondelinge of schriftelijke
toezeggingen inzake de vergoeding van de schade of aansprakelijkheid van de
gemeente Delft voor de aangerichte schade. Ook de CRAS-medewerkers en de
overige medewerkers van de gemeente Delft dienen zich te onthouden van
dergelijke uitspraken. Het is van groot belang dat een ieder beseft dat elke
toezegging, hoe gering of hoe
onschuldig of hoe goed bedoeld ook, kan leiden tot verplichtingen waarop de
gemeente tot nakoming kan worden aangesproken. Ingeval van niet verzekerde en
niet vergoedbare schade bestaat immers de kans dat benadeelden zich tot de
overheid wenden en alles aangrijpen om schadevergoeding te verkrijgen.
De burgemeester neemt in overleg met de
Gemeentelijke Crisisstaf het besluit tot het instellen van het Actiecentrum
CRAS. Hiertoe laat de burgemeester de centrale meldkamer (Regionale Alarm
Centrale) van de brandweer de ambtenaar rampenbestrijding (ARB) alarmeren.
Commandant |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Brandweer |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bureauchef Politie |
|
1) |
burgemeester |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regionaal
Genees- kundig
Commandant |
|
|
2) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
ambtenaar rampenbestrijding |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
3) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeente Secretaris |
na overleg bgm : hoofden Actiecentra |
na
overleg bgm : derden, des-kundigen |
voorlichter |
|
hoofd verbindings-groep
gemeentelijk coördinatiecentrum |
hoofd ondersteunings-groep
gemeentelijk coördinatiecentrum |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3) |
3) |
3) |
3) |
|
3) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
cluster- directeur & wet-houders |
|
hoofden vakteams die niet in
Gemeentelijke Crisisstaf zitting hebben |
|
voorlichters |
|
leden verbindingsgroep |
|
leden onder-steuningsgroep BHV en bodes beveiliging |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
3) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
medewerkers gemeentelijk
actiecentra o.a. CRAS |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
medewerkers CRAS en overige
gemeentelijke eenheden |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Advies
over de uitgifte voorwaarschuwing of alarmering
2) Opdracht
geven van voorwaarschuwing of alarmering
3)
Alarmering of voorwaarschuwing
In bijlage III is een alarmeringslijst opgenomen.
Afhankelijk van de omvang van de ramp zal het gehele team dan wel een gedeelte
daarvan worden opgeroepen. Het hoofd van het vakteam Treasury- en
Riskmanagement roept de benodigde personeelsleden op.
De leden van het Actiecentrum CRAS melden zich op
de Torenhove aan de Martinus Nijhofflaan 2, kamer 5.02. Indien deze locatie
onbereikbaar is, zal men zich melden aan de Staalweg. De leden van het
Actiecentrum zorgen direct voor inrichting van het Actiecentrum en wachten de
opdrachten af van het vakteamhoofd.
In bijlage III is een alarmeringslijst opgenomen.
Afhankelijk van de omvang van de ramp zal het gehele team dan wel een gedeelte
daarvan worden opgeroepen. Het hoofd van het vakteam Treasury- en
Riskmanagement roept de benodigde personeelsleden op.
Bij het zich voordoen van een calamiteit waarbij
telefoonverbindingen gedeeltelijk of geheel uitvallen, vindt alarmering plaats door
middel van :
·
oproepen via Radio West
·
oproepen via lokale radio (Gemeente Delft)
·
teletekst
·
door de inzet van bodes/ordonnansen
Tijdens een ramp of crisis wordt een alternatieve organisatie opgezet
waarmee zo effectief mogelijk de ramp of crisis bestreden kan worden. Er wordt
hierbij zoveel mogelijk aangesloten bij reguliere structuren, maar de
bijzondere omstandigheden tijdens een ramp maken dat de organisatie speciaal
moet worden ingericht om optimaal in te kunnen spelen op de omstandigheden. Er
wordt onderscheid gemaakt tussen de organisatie bij een ramp of crisis binnen
de grenzen van de gemeente en de organisatie bij een grensoverstijgende ramp of
crisis.
De burgemeester is verantwoordelijk voor de bestrijding van de ramp of
crisis, hij heeft het opperbevel. Bij hem ligt dan ook de verantwoordelijkheid
voor de CRAS-taken tijdens een ramp. De rampenorganisatie is erop gericht om
het opperbevel van de burgemeester gestalte te geven.
Op het moment dat zich binnen de gemeente Delft een incident voordoet
dat in omvang of complexiteit uitstijgt boven de “normale” dagelijkse
incidenten, kan de burgemeester, na overleg met of op advies van de commandant
van de brandweer, de Regionaal Geneeskundig Commandant, de bureauchef van
politie, of de ambtenaar rampenbestrijding, besluiten de Gemeentelijke
Crisisstaf (GCS) geheel of gedeeltelijk bijeen te roepen.
De Gemeentelijke Crisisstaf (GCS) heeft tot taak de burgemeester bij het
door hem te voeren strategisch beleid bij te staan en is multidisciplinair
samengesteld. Indien de burgemeester gebruik maakt van de bevoegdheden van de
Wet rampen en zware ongevallen, dan is de crisisstaf de gemeentelijke
rampenstaf in de zin van artikel 11, eerste lid van die wet.
Samenstelling
·
Burgemeester
(voorzitter)
·
Gemeentesecretaris
(namens de gemeentelijke directies)
·
Brandweercommandant
·
Regionaal
Geneeskundig Commandant
·
Bureauchef
Gemeente Delft Politie Haaglanden
·
Hoofd
vakteam Communicatie gemeente Delft
·
Ambtenaar
rampenbestrijding
De samenstelling kan wisselen naar aard van het incident. Zo kan het
noodzakelijk blijken dat vertegenwoordigers van nutsbedrijven of
Hoogheemraadschap van Delfland zitting nemen in de crisisstaf. Daarnaast kan
het zijn dat een incident het noodzakelijk maakt de crisisstaf uit te breiden
met een officier van justitie, maar ook de directie of een medewerker van een
getroffen bedrijf. Dit alles ter beoordeling van de burgemeester.
Voorts kan besloten worden de omvang van de crisisstaf te beperken
indien geen noodzaak tot deelname is van enkele functionarissen. De crisisstaf
wordt indien noodzakelijk ondersteund door een telefoniste, een plotter en een
verslaglegger.
De operationele vertegenwoordigers zorgen zelf voor hun vervanging. In
de crisisstaf worden afspraken gemaakt over vergaderritmiek, verslaglegging,
vergaderdiscipline en aflossing.
De Gemeentelijke Crisisstaf is ondergebracht in de ruimte aan de
Westvest 41 in de gemeente Delft. Een alternatieve locatie voor de
Gemeentelijke Crisisstaf is het Stadhuis aan de Markt 87 te Delft.
Het Gezamenlijk Actiecentrum vormt de verbindingsschakel tussen de
Gemeentelijke Crisisstaf en de uitvoerende onderdelen van de
rampenbestrijdingsorganisatie (operationele diensten en de verschillende
actiecentra). De opdrachten van de crisisstaf worden via de vertegenwoordigers
in het Gezamenlijk Actiecentrum doorgegeven naar de verantwoordelijke
uitvoerders. Tevens lopen berichten omtrent realisatie van de opdrachten via
het Gezamenlijk Actiecentrum naar de crisisstaf. Indien noodzakelijk vind in
het Gezamenlijk Actiecentrum de afstemming van de opdrachten tussen de
verschillende actiecentra plaats.
Het Gezamenlijk Actiecentrum wordt niet bij elke ramp of crisis
ingericht. De crisisstaf besluit – afhankelijk van de noodzaak van afstemming
en de omvang van de ramp – tot het al dan niet inrichten van het Gezamenlijk
Actiecentrum.
·
WIZ
:Theo den Hertog (met het oog op de processen opvang, verzorging primaire
levensbehoeften en uitvaartverzorging)
·
Burgerzaken: Niels Vloemans (
met het oog op het proces registreren van slachtoffers)
·
Communicatie:
Carola de Vree (met het oog op het proces Voorlichting)
·
Centrale
Staf/vakteam TRM: Bert den Uijl (met het oog op de processen schaderegistratie
en afhandeling schades)
·
Stadsbeheer
: Kees Kruijff (met het oog op het deelplan Beheer Openbare ruimten bij rampen
en zware ongevallen)
·
Vertegenwoordiger
politie
·
Vertegenwoordiger
brandweer
·
Vertegenwoordiger
GHOR
De gemeente is zoals gesteld verantwoordelijk voor een aantal processen
in het kader van de rampenbestrijding. De uitvoering bij een ramp of ongeval in
het kader van deze processen vindt plaats in actiecentra. In de actiecentra
Voorlichting, Opvangen, CRIB en CRAS vindt de uitvoering plaats van de
opdrachten die (eventueel via het Gezamenlijk Actiecentrum) worden gegeven. In
het kader van het onderhavige deelplan is dus sprake van het Actiecentrum CRAS.
Het Actiecentrum CRAS coördineert alle inspanningen gericht op het goede
verloop van de
inventarisatie en registratie van de schade tijdens een ramp of crisis.
De besluiten van de crisisstaf worden uitgevoerd en er wordt tijdig
teruggerapporteerd aan de crisisstaf over het adequate verloop van de
inventarisatie en registratie van de schade. Indien zich knelpunten voordoen
bij genoemde taken wordt dit – via het Gezamenlijk Actiecentrum – begeleid van
advies gemeld bij de Gemeentelijke Crisisstaf.
Samenstelling
Het Actiecentrum CRAS bestaat uit de volgende functionarissen:
-
het vakteamhoofd gezeten in het Gezamenlijk Actiecentrum : Bert den Uijl
-
het hoofd Actiecentrum CRAS : Mariëlle de Ruyter
-
het plaatsvervangend hoofd : José Bentvelzen
-
algemene medewerkers Actiecentrum CRAS : Daphne Aukema, Tineke Bal,
Marie Jose Boeters, Marga Sierkstra, Maarten Ram
Locatie
Het Actiecentrum CRAS bevindt zich in de Torenhove aan de Martinus
Nijhofflaan 2 te Delft, kamer 5.01/5.02.
Indien er sprake is van gecoördineerde inzet van hulpdiensten, zal
binnen de operationele kolom op tactisch niveau een Regionaal Coördinatiecentrum
(RCC) worden ingericht. Hier vindt de coördinatie plaats van de inzet van de
brandweer, de politie en de GHOR. Feitelijk is dit een gemeenschappelijk
actiecentrum van de hulpdiensten. De burgemeester heeft het opperbevel over het
regionaal coördinatiecentrum.
Het Gezamenlijk Actiecentrum en de Gemeentelijke Crisisstaf worden
ondersteund door een verbindingscentrum.
Hier kunnen alle berichten voor de crisisstaf of het Gezamenlijk Actiecentrum
direct naar toe worden gemaild, gefaxt of doorgebeld.
De coördinatie van de hulpverlening door de politie, brandweer en GHOR
op de plaats van het incident gebeurt in het CTPI (Coördinatie Team Plaats Incident), dit hangt hiërarchisch
onder het RCC.
Indien de omvang van een ramp of incident de capaciteit van de gemeente
overstijgt, bestaan diverse mogelijkheden om bijstand aan te vragen. Dit kan bijvoorbeeld regionaal plaatsvinden
op basis van de op 30 maart 1999 tussen de regiogemeenten bekrachtigde bijstandsregeling
“Besluit inzake Intergemeentelijke Samenwerking Rampenbestrijding in de Regio
Haaglanden” (zie bijlage 3 van het rampenplan) of op basis van
bijstandsverzoeken van de burgemeester aan de Commissaris van de Koningin. Het
is echter zaak dat vanuit het Actiecentrum CRAS het tekort aan capaciteit
tijdig wordt gesignaleerd naar de crisisstaf, zodat direct maatregelen
getroffen kunnen worden.
bij ramp of zwaar ongeval
in één gemeente
Feitelijke relaties tussen staven en teams
Formele bestuurlijke relaties
Een ramp of crisis kan zich beperken tot het grondgebied van een
gemeente, maar kan zich ook gemakkelijk uitspreiden over een aantal gemeenten.
Als er sprake is van een grensoverstijgende ramp of crisis, bestaat de behoefte
om de hulpverlening en de bestrijding van de ramp of crisis tussen de gemeenten
af te stemmen. Het Algemeen Bestuur van de Hulpverleningsregio Haaglanden heeft
de “Regeling bestuurlijke coördinatie bij gemeenteoverschrijdende
crisisomstandigheden binnen de regio Haaglanden” vastgesteld. Deze regeling
regelt de coördinatie van de rampenbestrijding bij grensoverstijgende rampen en
voorziet onder andere in een coördinerend burgemeester. (zie bijlage X bij het
gemeentelijk rampenplan). De coördinerend burgemeester wordt ondersteund door
een Regionaal Beleidsteam.
De gemeentelijke organisatie bij een grensoverstijgende ramp of crisis
is in grote lijnen hetzelfde als bij een lokale ramp. Zeker met het oog op de
verantwoordelijkheid voor CRAS, zal in de gemeentelijke organisatie weinig
veranderen. De burgemeester blijft het opperbevel houden over de
rampenbestrijding. Zie voor een schematisch overzicht paragraaf 3.3.3.
Bij een ramp of crisis die de grenzen van meerdere gemeenten overstijgt
is het belangrijk dat de rampenbestrijding gecoördineerd plaatsvindt. De
behoefte bestaat de rampenbestrijding door de betrokken gemeenten en de
hulpverleningsdiensten op elkaar af te stemmen. Hiertoe is een regionale
organisatie opgezet die erop gericht is deze coördinatie in de hand te werken.
Een Regionaal Beleidsteam (RBT) wordt operationeel wanneer er behoefte
bestaat aan afstemming en coördinatie tussen gemeenten. Dit RBT staat onder
leiding van een coördinerend burgemeester (1e de burgemeester van de
gemeente Den Haag, 2e de burgemeester van de gemeente Zoetermeer en
als 3e de burgemeester van de gemeente Delft, of één van de overige
leden van het Dagelijks Bestuur van de Hulpverleningsregio Haaglanden).
De lokale rampenbestrijdingsorganisatie blijft dus in stand, maar waar
het gaat om de regionale afstemming en coördinatie heeft het RBT een rol.
bij ramp of zwaar ongeval in meer dan één gemeente
Feitelijke relaties tussen staven en teams
Formele bestuurlijke relaties
Helderheid in communicatie is van essentieel
belang in de rampenbestrijding. De communicatie in de rampenbestrijding volgt
sterk de organisatorische hiërarchie van de gemeentelijke organisatie.
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de
communicatiediscipline en bereikbaarheid.
Via de schadeaangifteformulieren en het vakteam Communicatie zal een
informatienummer vrijgegeven worden voor mensen die direct in (im)materiele zin
getroffen zijn. Deze personen kunnen informatie opvragen over hun schade of
telefonisch hulp vragen bij het invullen van de formulieren. Het
informatienummer wordt opengesteld op het moment dat de noodzaak onderkend
wordt. Het kan zijn dat volstaan wordt met het openstellen van een van de
reguliere telefoonnummers van de medewerkers van vakteam Treasury- en
Riskmanagement. Algemene informatie over de (algehele) schade zal worden
verzorgd door het vakteam communicatie van de gemeente Delft. Het algemene informatienummer is:
0800-publiek.
Het vakteam Communicatie zal deze personen indien gewenst kunnen
doorverbinden naar de CRAS-medewerkers.
In bijlage IV is een overzicht opgenomen van externe instanties die
ingeschakeld kunnen worden door Actiecentrum CRAS.
Het Actiecentrum CRAS beschikt standaard over :
3 inkomende telefoonlijnen, 3 uitgaande telefoonlijnen
1 noodnetverbinding
1 inkomende faxlijn, 1 uitgaande faxlijn
1 e-mail adres
De hoeveelheid beschikbare
middelen hangt samen met de grootte van de gemeente.
In de gemeente zijn meerdere mobiele telefoons in omloop. Bij het zich
voordoen van een ramp of crisis, wordt geďnventariseerd welke mobiele telefoons
ingezet kunnen worden voor de rampenbestrijding. Dit kan inhouden dat elke opvanglocatie
in ieder geval de beschikking krijgt over een mobiele telefoon.
Opdracht:
Terugkoppeling berichten:
Een ieder onthoudt zich van het doen van toezeggingen dan wel het
erkennen van aansprakelijkheid.
Indien niet anders is bepaald, rapporteert Actiecentrum CRAS ten minste
één keer per dag aan de crisisstaf. Aanvankelijk zal dit mondelinge informatie
betreffen omtrent de aard en omvang van de schade. Na ontvangst van
schadeaangifteformulieren van benadeelden en schaderegistratieformulieren van
de gemeente, zullen alle schaden worden vastgelegd in een schadesysteem waarmee
snel en eenvoudig totaaloverzichten voor de Gemeentelijke Crisisstaf te
produceren zijn. Deze overzichten zullen alleen bestemd zijn voor intern
gebruik!
Na goedkeuring van de Gemeentelijke Crisisstaf kunnen
andere belanghebbenden worden geďnformeerd. Deze informatie wordt door het
Actiecentrum CRAS te allen tijde via het Actiecentrum Voorlichting naar buiten
gebracht.
a. Verzekeraars
Na goedkeuring van de Gemeentelijke Crisisstaf worden
in overleg met het Verbond van Verzekeraars (o.a. afhankelijk van de soort
schade) schadeoverzichten ter beschikking gesteld aan verzekeraars.
b. Pers en publiek
In verband met de privacy van de slachtoffers (en de
wet op de privacy) zullen géén schadeoverzichten worden verstrekt aan de pers
en het publiek anders dan totaalcijfers omtrent aantallen en bedragen. Alle
overige informatie wordt in principe alleen verstrekt door of vanwege de
Gemeentelijke Crisisstaf.
c. Slachtoffers
De slachtoffers kunnen via het informatienummer van het Actiecentrum
CRAS informatie krijgen over de registratie van de schade aan hun eigendommen.
Benadeelden moeten duidelijk worden geďnformeerd dat zij geen rechten kunnen
ontlenen aan de registratie door het Actiecentrum CRAS met betrekking tot de
eventuele vergoeding en/of van de hoogte van een uit te keren vergoeding. Een
en ander wordt eveneens vermeld op de achterzijde van het
schadeaangifteformulier.
In dit hoofdstuk zal worden stilgestaan bij de taken en
verantwoordelijkheden van het Actiecentrum CRAS. Daarnaast wordt uiteengezet
hoe de daadwerkelijke schaderegistratie en afhandeling door het Actiecentrum
zal worden opgepakt. Een algemene uiteenzetting van soorten schade als ook de
externe betrokkenen ingeval van een ramp/crisis worden ter sprake gebracht.
Het plan is bedoeld voor:
-
Degenen
die in de gemeente schade hebben ondervonden;
-
De bij
de rampenbestrijding betrokken organisaties;
-
De
medewerkers van het Actiecentrum CRAS.
De verantwoordelijke
discipline voor het proces “schaderegistratie en aanmelding” is het
gemeentelijke vakteam Treasury- en Riskmanagement. De gemeente Delft heeft op
voorhand het vakteam Treasury- en Riskmanagement aangewezen als
procesverantwoordelijke.
Een deel van het vakteam Treasury- en Riskmanagement houdt zich in de
normale organisatie bezig met risicomanagement, het sluiten en beheren van
verzekeringen alsmede het behandelen van schadeclaims. Vanwege de ervaring met
schadebehandeling is ervoor gekozen het deelplan CRAS bij het vakteam Treasury-
en Riskmanagement onder te brengen en zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij
de dagelijkse werkzaamheden. Eindverantwoordelijke voor het proces is het hoofd
van het vakteam TRM.
Het Actiecentrum CRAS heeft de volgende taken:
-
Informeren
van de Gemeentelijke Crisisstaf en andere belanghebbenden;
-
Registreren
van schaden;
-
Afhandelen
van schaden indien nodig;
-
Doen
van nooduitkeringen indien nodig (WIZ).
Het opgeroepen personeel verzamelt zich in
eerste instantie op de hoofdlocatie van het Actiecentrum CRAS om vandaar uit
verder geďnstrueerd en voorzien te worden van de benodigde middelen.
Het Actiecentrum CRAS dient binnen twee uur
na het instellingsbesluit operationeel te zijn.
Het hoofd van het Actiecentrum CRAS instrueert het
personeel over de situatie, de aard en de omvang van de ramp of het zware
ongeval. Vervolgens zal het personeel opdrachten ontvangen om uit te voeren.
Tijdens de instructie dienen afspraken gemaakt te
worden over de uitvoering en terugkoppeling van de activiteiten. In de beginfase
van het Actiecentrum CRAS zullen de CRAS-medewerkers regelmatig op vooraf
afgesproken tijdstippen bijeenkomen voor een briefing over de rampsituatie en
een terugkoppeling over de activiteiten waarna een eventuele nieuwe
taakverdeling wordt gekozen en opgepakt. Chaos wordt hiermee voorkomen en
iedereen blijft volledig geďnformeerd. Afhankelijk van situatie/aard van de
ramp of het zware ongeval zal dit overleg al dan niet frequent plaatsvinden.
Het personeel moet expliciet duidelijk worden gemaakt
dat geen toezeggingen aan derden mogen worden gedaan. Het Actiecentrum
CRAS voert een wettelijke taak uit en betekent in geen geval erkenning
van aansprakelijkheid of gehoudenheid tot schadevergoeding in.
Indien er opvangcentra zijn ingericht dienen
de schadeaangifteformulieren daar neergelegd te worden. Het Actiecentrum CRAS
is eveneens bereid , naast de eigen formulieren, deze CRAS-formulieren uit te
delen in de opvangcentra. Eventuele vragen over de schade zullen zij niet
beantwoorden maar doorverwijzen naar het informatienummer dat achter op het
schadeaangifteformulier vermeld is.
Ten tijde van een ramp of zwaar ongeval zullen de kantoren
van het vakteam Treasury- en Riskmanagement fungeren als Actiecentrum CRAS.
Mocht de Torenhove door de ramp of een
zwaar ongeval niet bereikbaar of
“bewoonbaar” zijn dan zullen de
werkplekken van het vakteam BMO voor de CRAS-medewerkers beschikbaar worden
gesteld. Indien Actiecentrum CRAS voor langere termijn (meer dan 4 weken) dient te worden gehandhaafd zullen (indien
de Torenhove onbegaanbaar is) in overleg met vakteam HSM alternatieve ruimten
(vergaderzalen) worden gezocht.
Het Actiecentrum CRAS dient over minimaal twee
ruimten te beschikken. De eerste ruimte is bestemd voor telefoonverkeer met de
crisisstaf, intern overleg en briefing van de CRAS-medewerkers. De tweede
ruimte is bestemd voor de uitvoering van de CRAS-werkzaamheden (registreren van
schaden en telefonisch informeren van slachtoffers).
a.
materiele schade / immateriële schade
b. schade
bij particulieren / bedrijven / gemeente / overige instellingen
Afhankelijk van de aard en omvang van de ramp of
een zwaar ongeval moet bepaald worden wat dient te worden geregistreerd en in
hoeverre de schadeaangifte- en registratieformulieren moeten worden aangepast.
Gestandaardiseerde concept schadeaangifteformulieren en schaderegistratie-
formulieren zijn inmiddels aangemaakt. Zie bijlage.
Afhankelijk van de aard en omvang van de ramp of
een zwaar ongeval wordt bepaald wat dient te worden geregistreerd. Er zijn
reeds gestandaardiseerde schade-aangifte- en registratieformulieren gemaakt
(zie bijlage) welke kunnen worden aangepast aan de situatie.
Er zijn twee soorten formulieren, te weten:
1. Schade aangifte formulieren
De
schadeaangifteformulieren zijn bestemd voor de getroffenen van de ramp of een
zwaar ongeval. Zij kunnen middels dit formulier hun schade melden bij de
gemeente. Op de voorzijde van het formulier dient de getroffene of de
belangenbehartiger in te vullen: de gegevens van de aangever, informatie over
de plaats, oorzaak en aard van de schade alsmede de verzekeringsgegevens van de
benadeelde. De achterzijde van het formulier bevat een toelichting op het
formulier alsmede een toelichting op de taken van het Actiecentrum CRAS.
2. Schade registratie formulieren
De
schaderegistratieformulieren zijn bestemd voor de schaderegistrators (interne
medewerkers van de gemeente van het vakteam Bouw Toezicht en Monumenten (BTM)
dan wel de externe experts die toegevoegd worden aan het team van bouwkundigen
van BTM. Met behulp van deze formulieren wordt de situatie in het rampgebied
vastgelegd.
Schaderegistratie
door de gemeente vindt alléén plaats indien er sprake is van een ramp of een
zwaar ongeval waarbij de roerende en/of onroerende zaken in de omgeving zijn
getroffen (materiele schade aan zaken van derden). Een ramp of een zwaar
ongeval die sterk is geconcentreerd op één locatie en waarbij de omgeving
nauwelijks (zichtbaar) is aangetast (bijv. ernstig verkeersongeval, vrijkomen
chemische stoffen, ontspoorde trein) zal geen schaderegistratie door de
gemeente plaatsvinden. In dat geval zullen slechts foto’s van de situatie ter
plaatse worden genomen voor zover mogelijk en toegestaan. Bij een dergelijke
ramp of een zwaar ongeval kan het wel voorkomen dat er veel slachtoffers zijn.
Het Actiecentrum CRAS zal zich dan met name bezighouden met de schadeaangifte
(middels de schadeaangifteformulieren) door de slachtoffers of hun
vertegenwoordigers.
a. Distributie van de
schaderegistratieformulieren
De schaderegistratieformulieren zullen vooraf ter
beschikking worden gesteld aan de schaderegistrators (voornamelijk
ondersteunende medewerkers) van het vakteam Bouw Toezicht en Monumenten.
b. Registreren van de schade door de
schaderegistrators
Afhankelijk van de omvang van de ramp of een zwaar ongeval
kunnen, na bestuurlijke besluitvorming daartoe, externe experts van BCE ( zie
paragraaf 1.4.2 en 6.2.2.4) mede belast worden met het registreren van de
schade. De schaderegistrators en deze eventuele externe experts zullen worden
toegevoegd aan het team van bouwkundigen (inspecteurs buitendienst) van het
vakteam Bouw Toezicht en Monumenten.
Deze bouwkundigen zijn ten tijde van een ramp of een zwaar ongeval o.a.
belast met de beoordeling van de veiligheidssituatie van de opstallen
(instortingsgevaar van gebouwen). De schaderegistrators kunnen gelijktijdig met
de beoordeling van deze bouwkundigen de schaderegistratieformulieren invullen
en de situatie op een digitale camera vastleggen. De schaderegistrators leggen
alleen hun waarnemingen vast op papier en beeld en zullen expliciet niet
optreden als schadetaxateurs. Afhankelijk van de aard van de ramp of een zwaar
ongeval zal deze taak in een later stadium door derden namens het verbond van
verzekeraars worden verricht.
c. Verzenden ingevulde formulieren en
vastgelegde schade aan Bureau CRAS
De ingevulde formulieren en vastgelegde schades (de digitale
foto’s) zullen ter verwerking door de schaderegistrators aan het Actiecentrum
CRAS worden gezonden. De CRAS-medewerkers zullen een kopie van het originele
schaderegistratieformulier aan het vakteam BTM retourneren.
a. Distributie van de
schaderegistratieformulieren
De schadeaangifteformulieren zullen in het bestuurskantoor
aan de balie van de Phoenixstraat en in de opvangcentra (o.a. verspreiding door
Actiecentrum CRAS) worden neergelegd. De benadeelden of hun vertegenwoordigers
kunnen daar de formulieren ophalen.
b. Invullen van de schadeaangifteformulieren
door de benadeelden
De benadeelden van de ramp of een zwaar ongeval of
hun vertegenwoordigers zullen de schade voor zover mogelijk schriftelijk moeten
aanmelden bij de gemeente. Benadeelden kunnen zijn particulieren, bedrijven,
niet-gemeentelijke instellingen alsmede de gemeente zelf.
Het formulier bevat op de achterzijde een toelichting.
Indien benadeelden hulp willen bij de invulling van het formulier of vragen
hebben over de schade kunnen zij het algemene informatienummer bellen.
c. In ontvangst nemen van ingevulde formulieren door Bureau CRAS
Benadeelden kunnen de ingevulde formulieren afgeven
bij het bestuurskantoor aan de Phoenixstraat, de opvangcentra of via de post
verzenden. Afgegeven formulieren worden via de interne post aan het
Actiecentrum CRAS gestuurd.
a. Verzamelen van de formulieren
De medewerkers van het Actiecentrum CRAS zullen de ontvangen
schaderegistratieformulieren inclusief beeldmateriaal van de schaderegistrators
en schadeaangifteformulieren van de getroffenen verzamelen.
De schadeaangifteformulieren dienen na ontvangst 1x te
worden gekopieerd.
De schaderegistratieformulieren dienen na ontvangst 2x te
worden gekopieerd. Eén kopie van de schaderegistratieformulieren dient te
worden gezonden aan het vakteam BTM.
b. Administreren
formulieren
Schadedossiers
Het origineel van het schadeaangifteformulier (SAF) alsmede
het origineel van het schaderegistratieformulier (SRF) zullen worden
samengevoegd en vastgelegd in een dossier.
Indien een schadeaangifteformulier is ontvangen maar nog
geen schaderegistratieformulier is ontvangen, wordt met behulp van het
originele SAF reeds een dossier aangelegd in afwachting van het SRF. Dit geldt
ook indien een SRF is ontvangen maar nog geen SAF.
De schaden zullen door de CRAS-medewerkers worden ingevoerd
in het schadesysteem van de Assurantie Administratie voor Gemeenten (AAG). Het
schadesysteem kent aan de schade een nummer toe. Het schadedossier dient
eveneens van dit schadenummer te worden voorzien.
In het systeem dient bij oorzaak “ramp” te worden vermeld,
bij schadedatum “de datum van de ramp”. Deze vermeldingen zijn van belang om
snel overzichten te kunnen genereren die betrekking hebben op de ramp of een
zwaar ongeval. Bij toelichting/omschrijving/diversen dient aangegeven te worden
SAF, SRF of SAF/SRF. Vermelding van SAF betekent dat een
schadeaangifteformulier is ontvangen. Vermelding van SRF betekent dat een
schaderegistratieformulier is ontvangen. Vermelding van SAF/SRF betekent dat
zowel een schadeaangifte- als een schaderegistratieformulier is ontvangen en
het derhalve een samengevoegd dossier betreft.
Map schadeaangifteformulieren
De gemaakte kopieën van de schadeaangifteformulieren zullen
op naam op alfabetische volgorde in de map schadeaangifteformulieren worden bewaard.
Deze map dient niet als actieve behandelingsmap maar als controlemap alsmede
waarborg dat kopieën aanwezig zijn mochten er formulieren zoekraken.
Map schaderegistratieformulieren
De kopieën van de schaderegistratieformulieren zullen worden
bewaard op alfabetische volgorde van schadeadres (straatnaam invullen). Ook
deze map dient ter verificatie en waarborg tegen eventueel zoekraken van
formulieren.
c. Behandelen van de schade
De gemeente is uit hoofde van haar wettelijke taak alleen verplicht
tot registratie van de schade. Eventuele behandeling c.q. schadeafhandeling
dient alleen door de gemeente te geschieden indien zij op een of andere wijze
bij de ramp of een zwaar ongeval betrokken is.
Indien er sprake is van een verzekerbare ramp of een zwaar
ongeval zal het Verbond van Verzekeraars de behandeling van de schade
overnemen. Indien er sprake is van een niet-verzekerbare schade waarvoor de
minister de WTS op van toepassing heeft verklaard zal de schade worden
behandeld door bureau LASER. In beide gevallen zullen na overleg met een van
beide instanties kopiedossiers worden overgedragen aan deze instantie.
In geval van niet-verzekerde en overige niet-verzekerbare
schade zal behandeling in principe achterwege blijven. Mocht toch een taak
aanwezig zijn voor de gemeente bij de schadeafhandeling (bijv. bij mogelijke
aansprakelijkheid van de gemeente of op verzoek van burgemeester) zullen de
volgende acties worden ondernomen:
-
Vergelijken
schadeaangifte- en schaderegistratieformulieren ten einde een indicatie van de
omvang van de schade te kunnen maken en onterechte claims te kunnen
achterhalen.
-
Afstemmen
over de te volgen schadebehandelingsprocedure met het gemeentelijke crisisteam
en mogelijke andere externe betrokkenen (o.a. Laser, VvV, BCE)
-
Bevestigen
van de ontvangst van de schadeaangifteformulieren aan de benadeelden met
informatie omtrent de verdere procedure.
-
Behandelen
van de schade conform overeengekomen procedure. (voeren van correspondentie met
getroffenen, verzekeraars, experts e.a., evt. uitbetalen van schade)
Via Communicatie wordt het bestaan van Actiecentrum CRAS
bekend gemaakt. Hiertoe dient op het moment van een ramp of een zwaar ongeval
contact gemaakt te worden met Communicatie. Het Actiecentrum CRAS zal de
volgende gegevens aan Communicatie kenbaar maken:
-
CRAS-informatienummer : 0800-publiek / email-adres :
cras@delft.nl
-
Doelgroep
informatienummer (direct getroffenen in (im)materiele zin)
-
Verkrijgbaarheid
schaderegistratieformulieren (Publieksbalie Phoenixstraat, Balie Torenhove,
Opvangcentra)
Indien niet anders is bepaald, rapporteert het
Actiecentrum CRAS ten minste één keer per dag aan de crisisstaf. Aanvankelijk
zal dit mondelinge informatie betreffen omtrent de aard en omvang van de
schade. Na ontvangst van schadeaangifteformulieren van benadeelden en
schaderegistratieformulieren van de gemeente, zullen alle schaden worden
vastgelegd in een schadesysteem waarmee snel en eenvoudig totaaloverzichten
voor de Gemeentelijke Crisisstaf te produceren zijn. Deze overzichten zullen alleen bestemd zijn voor intern gebruik!
Zie
paragraaf 4.6.2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vormen van Schade |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verzekerbare schade |
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verzekerde schade |
|
Niet verzekerde |
|
|
Niet vergoedbare |
|||||
|
|
|
schade |
|
|
|
|
|
schade |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verbond van |
|
Noodhulp door |
|
Tegemoetkoming door |
|
|
|
|||
Verzekeraars |
|
overheden en fondsen |
|
(rampen)fonds |
|
(In principe zelf dragen) |
||||
|
|
|
(In principe zelf dragen) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitleg schema:
a. Onderscheid verzekerbare/niet
verzekerbare schade
In Nederland kunnen nagenoeg alle risico’s worden verzekerd.
Dit noemen we de verzekerbare risico’s ongeacht of men de kans op schade
al dan niet daadwerkelijk wil verzekeren.
Enkele risico’s zoals aardbevingen en overstromingen zijn in
Nederland niet of nauwelijks te verzekeren. Dit betreffen de niet
verzekerbare schaden.
b. Onderscheid verzekerde/niet verzekerde
schade
De verzekerbare risico’s kunnen allemaal worden overgedragen
aan een verzekeraar. Hiervoor is men premie verschuldigd. Op de WAM-verzekering
na is men niet verplicht zich voor alle risico’s te verzekeren tegen de
schadegevolgen. Indien men bewust of onbewust de keuze maakt zich niet te
verzekeren (en zo eveneens geen premie verschuldigd is) is er sprake van niet
verzekerde schade. Bij een schadegeval kan men dan ook geen beroep doen op
een verzekering. In ernstige gevallen worden soms fondsen ter beschikking
gesteld of biedt de overheid noodhulp. Het uitgangspunt is echter dat de
benadeelde de schade zelf moet dragen en deze dus niet door derden wordt
vergoed.
Bij een verzekerde schade heeft men wel het risico
overgedragen aan een verzekeraar. Deze verzekeraar zal de schade conform de
verzekeringsovereenkomst met de benadeelde verzekeringnemer vergoeden. In geval
van rampen of andere calamiteiten zal het Verbond van Verzekeraars deze
schadebehandeling en afwikkeling verzorgen.
c. Onderscheid vergoedbare/niet vergoedbare
schade
Niet verzekerbare risico’s kunnen niet worden overgedragen
aan een ander en derhalve niet verzekerd worden. Op basis van de Wet
Tegemoetkoming Schades (WTS) wordt per calamiteit door het kabinet bekeken of
er sprake is van onverzekerbare schade en of de WTS van toepassing is. Indien
er sprake is van toepassing van de WTS (en derhalve een vergoedbare schade)
zal bij ministeriele regeling de hoogte van de tegemoetkoming, het eventuele
drempelbedrag, eigen risico en maximale schadevergoeding bepaald worden. Bij niet
vergoedbare schade zal de benadeelde de schade in principe zelf moeten
dragen. Er zijn dan geen regelingen waarop een beroep kan worden gedaan.
Overleg met het Verbond van Verzekeraars is direct na de
ramp of een zwaar ongeval noodzakelijk omdat niet altijd meteen duidelijk is of
er sprake is van verzekerbare of niet verzekerbare schade.
Men onderscheidt schade naar de volgende drie groepen:
1. Schade aan zaken
2. Schade aan personen
3. Zuivere vermogensschade
Hoewel definiëring van bovenstaande begrippen voor het
rampenplan zelf niet noodzakelijk is, is onderstaand kort een overzicht
weergegeven. Men moet immers bij het maken en invullen van de schadeaangifte-,
en schaderegistratieformulieren alsmede bij de schaderegistratie en afhandeling
een eenduidig beeld hebben van de gehanteerde begrippen. Zo zal bij schade aan
personen verder gekeken moeten worden dan de ziekenhuisnota en rekening
gehouden moeten worden met onder andere een aanvullende smartengeldclaim.
Benadrukt wordt dat het deelplan CRAS “slechts” de schaderegistratie verzorgt hetgeen
niet betekent dat de gemeente aansprakelijk is voor de schade en tevens niet
gehouden is de schade te vergoeden.
Ad 1. Schade aan zaken
Schade aan zaken kan als volgt worden onderverdeeld:
a. Zaakbeschadiging
Dit betreft
schade die ontstaat als gevolg van de beschadiging van een bepaalde zaak.
(reparatiekosten
en/of waardevermindering)
b. Zaakschade
Dit is de schade die ontstaat als
gevolg van zaakbeschadiging. (bijv. kosten van huurauto)
Het gaat hier om schade die samenhangt met dood of
verwonding van een persoon.
De volgende drie categorieën kunnen worden onderscheiden:
a. Letselschade
Hierbij gaat het om schade bestaande
uit gemaakte ziektekosten en het door het letsel lijden van inkomstenverlies
b. Ideële
schade/smartegeld
Hierbij is sprake van
geleden smart of pijn, van geschokte gevoelens of van derving van
levensvreugde.
c.
Overlijdensschade
Indien sprake is van dood ten
gevolge van onrechtmatige daad bestaat voor een beperkte kring van personen de
mogelijkheid tot schadevergoeding van gederfd levensonderhoud.
Zuivere vermogensschade is de directe schade in het vermogen
zonder dat er sprake is van schade aan zaken of schade aan personen. (o.a. contractuele
aansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid)
Werk
Inkomen & Zorg is ingevolge proces 20 “Primaire levensbehoeften” belast met
de voorziening in eerste levensonderhoud van getroffenen. In paragraaf 6.3.3. van het proces “Opvang en
Verzorging” is het verstrekken van financiële hulp aan slachtoffers vastgelegd.
De paragraaf ziet er als volgt uit:
6.3.3. Het verstrekken van
financiële hulp aan slachtoffers.
In eerste instantie zal onderzocht moeten worden in hoeverre burgers uit
eigen middelen spullen kunnen aanschaffen. Mocht dit niet mogelijk zijn kan een
toelage worden verstrekt.
In overleg met de GCS wordt de hoogte van het bedrag vastgesteld en of het
een gift of een lening betreft. Zonodig moet contant geld gegeven kunnen
worden.
Met het verstrekken van geld wordt beoogd het opvangcentrum zo snel
mogelijk te kunnen verlaten. Een vereiste is dat de betalingen zo goed mogelijk
worden geadministreerd.
De uitbetaling vindt plaats in het opvangcentrum. De coördinator uitkeringen Frank
van Meggelen zorgt in overleg met het AC voor de betaling en registratie
van de verstrekkingen..
Het is overigens niet te verwachten dat de eerste financiële hulp buiten
kantooruren plaatsvindt. Dit houdt redelijkerwijs in dat voldoende tijd
beschikbaar is om tijdig over kasgelden te kunnen beschikken.
Gedupeerden kunnen veelal de schade verhalen bij de
verzekeringsmaatschappij. Eventuele financiële hulp moet dan ook beschouwd
worden als een voorschot op de (eventuele) uitkering van de
verzekeringsmaatschappij. Derhalve moet een schuldbekentenis voor het uitbetaalde
bedrag worden ondertekend.
Overigens
moet ten tijde van een ramp of een zwaar ongeval bekeken worden of er inmiddels
een wettelijk kader is gevormd naar aanleiding van de onderzoeksresultaten van
de ramp in Enschede.
Indien de wettelijke taak van de gemeente
volbracht is (na besluit van de GCS) ten aanzien van schaderegistratie en
eventuele afhandeling van schade of de schadeafhandeling aan derden
(verzekeraars, LASER) is overgedragen, dient een en ander intern en extern
bekend te worden gemaakt. Het Actiecentrum CRAS zal het vakteam Communicatie
hieromtrent informeren.
Benadeelden zullen eveneens schriftelijk op de hoogte worden
gebracht door het Actiecentrum CRAS of verzekeraars. Het Actiecentrum CRAS
dient tevens een informatiebericht op de voicemail van het informatienummer
voor benadeelden te vermelden met een verwijzing waar benadeelden met vragen
terechtkunnen.
Mogelijk wordt in het kader van het proces “Nazorg” voor de
afwikkeling een Informatie- en Adviescentrum ingericht. In dat geval zal dit
IAC de verdere verwerking van de schaderegistratie etc. regelen.
Zodra
intern en extern bekend is gemaakt dat de taak van het Actiecentrum CRAS is
voltooid zal het Actiecentrum CRAS worden opgeheven. De CRAS-medewerkers zullen
in dat geval weer in hun eigen functie en vakteam deel gaan nemen aan de
gemeentelijke organisatie. In een eindsessie zal het Actiecentrum CRAS hun
taken en gevoelens ten aanzien van de crisissituatie evalueren. Afhankelijk van
de omvang van de ramp of een zwaar ongeval zullen de medewerkers bijstand
dienen te krijgen van de reguliere leidinggevenden en de leidinggevenden aan
het Actiecentrum CRAS in het terugvinden van de dagelijkse routine in een
normale situatie. Hiervoor is de gehele organisatie verantwoordelijk.
De
activiteiten van het Actiecentrum CRAS dienen binnen twee uur na het
instellingsbesluit van de Gemeentelijke Crisisstaf operationeel te zijn. Daarna
dient een plan voor de activiteiten van het CRAS te
worden opgesteld. De locaties, middelen en het personeel dienen vooraf
beschikbaar te zijn en geďnformeerd te zijn over het doel van het deelplan
CRAS.
Voor het
benodigde aantal medewerkers ten behoeve van de schaderegistratie en
opname gelden de volgende normen (Leidraad Operationele Prestaties):
1 medewerker per 300
– 3.000 schadegevallen
1 medewerker voor
alle 1.000 schadegevallen hierboven.
Vanwege aflossing zijn twee maal zoveel medewerkers benodigd om te
kunnen voldoen aan deze norm. Er geldt
in alle gevallen een minimum van 4 CRAS-medewerkers.
Afhankelijk
van de situatie zal worden bepaald hoeveel personeel nodig is. Tevens zal
overleg plaatsvinden met externe partijen omtrent de aard van de schade en
eventuele inschakeling van experts in het kader van de Wet rampen en zware
ongevallen.
|
|
A. |
-
Besluit Gemeentelijke Crisisstaf tot instellen Actiecentrum CRAS -
Installeren Actiecentrum CRAS -
Alarmeren gemeentelijke CRAS-medewerkers |
B. |
-
Overleg
met Gemeentelijke Crisisstaf omtrent aard en omvang van de schade -
In
samenspraak met Gemeentelijke Crisisstaf vaststellen of externe deskundigheid
gewenst is |
C. |
-
Overleg
met Verbond van Verzekeraars over situatie (verzekerbare/niet
verzekerbare schade, mogelijke taak VHD-alarmcentrale en CIC) -
Na
besluit Gemeentelijke Crisisstaf evt. inschakelen Bureau Coördinatie
Expertise-organisaties. Dan BCE-experts koppelen aan bouwkundigen van BTO van
de gemeente. |
Indien in de situatie bij een ramp of crisis daartoe aanleiding bestaat,
zal het Actiecentrum CRAS kunnen worden uitgebreid met externen, namelijk
werknemers van Bureau Coördinatie Experts en/of Verbond van
Verzekeraars en Stichting Salvage.
Deze wet is in juni 1998 vastgesteld en vormt het kader waarbinnen een
regeling kan worden getroffen voor gedupeerden die schade hebben ondervonden in
geval van overstromingen door zoet water, aardbevingen of andere rampen en
zware ongevallen. Per incident worden bij ministeriële regeling regels gesteld
over de hoogte van de tegemoetkoming, waarbij eventueel een drempelbedrag, een
eigen risico en een maximumvergoeding kunnen worden bepaald. Tevens worden in
de regeling de aanwijzing van het schadegebied en de procedure voor de aanvraag
van een tegemoetkoming geregeld.
Toepassing van deze wet vindt plaats op basis van een expliciet besluit
van het kabinet. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties kan
als coördinerend bewindsman worden aangesteld. Dit kan eigener beweging
geschieden of op verzoek van provinciale en/of lokale bestuurders (bijv. in
regionaal verband). Belangrijk criterium bij de toepassing van deze wet is dat
het moet gaan om onverzekerbare schade.
Nadere regels inzake de uitvoering zijn opgenomen in een aparte Algemene
Maatregel van Bestuur. De uitvoering kan neergelegd worden bij Bureau LASER
(Landelijke Service bij Regelingen). Bureau LASER is ondergebracht bij het
Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV). LASER schakelt
overigens bij zijn werkzaamheden vervolgens weer Bureau Coördinatie
Expertise-organisaties (BCE) in.
Het Verbond van Verzekeraars (VvV) is in het verleden ontstaan uit een fusie
tussen een tweetal toenmalige koepelorganisaties in het verzekeringswezen. Het
VvV kan worden gezien als de grootste koepelorganisatie op dit moment van de
verzekeringsbranche en heeft tot doel “de behartiging van de algemene en
specifieke belangen van het verzekeringsbedrijf in Nederland en van de leden”.
Daarnaast houdt het VvV zich bezig met “het bevorderen en instandhouden van de
goede naam van
’t verzekeringsbedrijf in Nederland”. Het VvV is gevestigd in Den Haag.
Zo’n 275 in Nederland werkzame maatschappijen zijn aangesloten bij het Verbond.
PR- en voorlichtingsfunctie behoren tot
de belangrijkste taken die het VvV uitvoert.
Inschakeling Verbond van Verzekeraars
Dit geschiedt normaliter ten tijde van rampen en zware ongevallen
middels alarmering door de Verzekeraarshulpdienst (VHD-alarmcentrale). De VHD
zal in deze gevallen veelal zijn gealarmeerd door de lokale en/of de centrale
overheid (NCC). Naast het zenden van een Salvage-coördinator (zie hierna) zal
de VHD het kernteam van het VvV informeren. Dit heeft tot gevolg dat het
Calamiteiten Informatie Centrum (CIC) bijeen wordt geroepen. Het CIC beoordeelt
voorlopig de vraag of in het specifieke geval sprake is van betrokkenheid van
verzekeraars. Belangrijke criteria daarbij zijn onder meer: oorzaak, omvang,
aantal betrokken verzekeraars, aantal slachtoffers, regionale spreiding,
noodzaak versnelde schaderegistratie etc.; het CIC kan tevens besluiten tot het
ter plekke inzetten van expertisebrigades en zal zich verder bezighouden met
het verstrekken van collectieve voorlichting aan het publiek en de overheid.
Het CIC onderhoudt gedurende de gehele periode van het bestrijden van de
effecten en de gevolgen van een ramp of zwaar ongeval voortdurend contact met
de overheid (veelal via het NCC).
Zie bijlage IV voor telefoonnummers
De Stichting Salvage werd in 1986 opgericht en stelt zich ten doel een
snelle deskundige hulpverlening na brand te bevorderen. De landelijke Stichting
Salvage is een samenwerkingsverband van het Verbond van Verzekeraars,
expertisebureaus en gespecialiseerde schoonmaak- en reconditioneringsbedrijven.
Met deze salvagestructuur wil de Stichting bewerkstelligen dat aan
gedupeerden snel de noodzakelijke eerste hulp wordt verleend als een brand zijn
verwoestende werk heeft gedaan. In de daarvoor in aanmerking komende gevallen
zal namelijk direct een salvagecoördinator naar de plaats van de brand worden
gezonden. Deze coördinator, in de praktijk een ervaren brandschade-expert, verleent
namens de gezamenlijke brandverzekeraars hulp en initieert tevens al die
maatregelen die schade kunnen beperken. Daarmee kan worden gestart direct nadat
het sein “brand meester”is gegeven. De salvage-coördinator kan opdracht geven
om het bluswater af te voeren, goederen af te voeren, de inventaris af te
dekken, te ventileren om rookgassen te verwijderen, het gebouw af te dichten of
om bewaking te organiseren etc. Ook draagt de salvagecoördinator zorg voor een
stuk rapportage over schadeomvang, getroffen maatregelen en hun effecten.
Inschakeling van een salvagecoördinator gebeurt op verzoek van de lokale
brandweer (in persoon van bevelvoerder). Deze meldt dit aan de eigen regionale
alarmcentrale. De RAC waarschuwt vervolgens de salvage-alarmcentrale die
organisatorisch is ondergebracht bij de Verzekeraarshulpdienst (VHD). De
salvagecentrale zorgt er dan voor dat onmiddellijk één van de op dat moment
dienstdoende coördinatoren naar de plaats van de brand toegaat. Ter plaatse
stemt deze zijn/haar werkzaamheden verder af met de daar aanwezige
hulpdiensten. Aan enkele tientallen bedrijven is de “Salvage erkend
dienstverlener na brand” gegeven. Het gaat daarbij om gespecialiseerde
bedrijven die sterk specialistische acties ontplooien, variërend van
reconditioneren van fijnmechanica en elektronica tot het weer in
oorspronkelijke staat terugbrengen van meubels, antiek, machines etc.
Zie bijlage IV voor telefoonnummers
Het BCE is een onafhankelijk samenwerkingsverband van 59 onafhankelijke
expertisebureaus en coördineert al naar gelang de situatie van een zich
voordoende ramp of zwaar ongeval, in opdracht van verzekeraars dan wel
betrokken overheden (centraal/lokaal), de inzet van de daartoe benodigde
schade-experts. Het BCE bedient zich daarbij van het potentieel van de hierbij
aangesloten onafhankelijke expertisebureaus. Deze kunnen gespecialiseerd zijn
in registratie/taxatie van schade aan opstallen, inboedels, wegen en
infrastructuur, gewassen, natuur, cultuur etc. Het BCE werkt alleen in opdracht
van een opdrachtgever zodat na opdrachtverstrekking, het gebruikelijk uurtarief
in rekening wordt gebracht. Alle deskundigen die van de zijde van BCE worden
ingeschakeld, declareren de door hen gemaakte kosten direct bij BCE. De
opdrachtgever wordt vervolgens slechts geconfronteerd met de totale declaratie
van BCE.
Ten behoeve van het goed kunnen functioneren van een professioneel
onafhankelijk bureau als BCE in het kader van schaderegistratie na een ramp of
zwaar ongeval is van de zijde van de opdrachtgever (veelal de gemeente)
ondersteuning nodig in de sfeer van faciliteiten (kantoorruimte, telefoons,
faxen, computers, formulieren, catering etc.) Verder is het, ten behoeve van
het opereren in het veld, handig wanneer het BCE kan beschikken over deskundige
vertegenwoordigers van de lokale overheid (bijv. daartoe in het deelplan CRAS
opgenomen functionarissen). Het BCE zal doorgaans een eigen BCE-Helpdesk
inrichten, naast het Actiecentrum CRAS.
Verder is zeer belangrijk dat de gemeente in staat is snel een
telefonische hulplijn open te stellen voor de vele vragen die bij de getroffen bevolking
kunnen leven over schadeafwikkeling. Het verdient aanbeveling dit op lokaal
niveau deugdelijk voor te bereiden.
Melding of contact door overheden en/of verzekeraars richten aan
secretariaat van het BCE (tevens mobiel bereikbaar). Het BCE kan, nadat hiertoe
met de betreffende opdrachtgever specifieke afspraken zijn gemaakt, vervolgens
zeer snel de vereiste specifieke expertise op en rond het rampterrein
organiseren.
Zie bijlage IV voor telefoonnummers
Het
beschikbaar krijgen van de benodigde materiële voorzieningen en licenties
Zowel bij het vakteam Treasury- en
Riskmanagement als bij het vakteam BMO (Marga Siekstra) dienen de benodigde
materiele voorzieningen separaat te worden opgeslagen in daartoe aangewezen
kasten.
De computersystemen zijn in principe ook
buiten kantooruren operationeel. Via een noodnummer kan met ICT contact
opgenomen worden indien hiertoe aanleiding is. Daarnaast kan de leverancier van
het registratiesysteem worden gebeld. Zie hiervoor de alarmeringslijst.
Het
beschikbaar krijgen van een telefonische informatielijn
Via de schadeaangifteformulieren en het vakteam
Communicatie zal een informatienummer vrijgegeven worden voor mensen die direct
in (im)materiele zin getroffen zijn. Deze personen kunnen informatie opvragen
over hun schade of telefonisch hulp vragen bij het invullen van de formulieren.
Algemene informatie over de (algehele) schade zal worden verzorgd door het
vakteam Communicatie van de gemeente Delft. Het informatienummer is: 0800 – publiek
Informatievoorziening:
1. verbindingen naar rampenterrein
en overige organisatiedelen
2. vaste telefoons (4), mobiele
telefoons en fax (1)
3. rampenplan en deelplan(nen)
4. evt. radio, televisie of
internetverbinding (met teletekst)
5. kaarten/plattegronden
6. foto- en/of filmapparatuur
7. informatie over gebouwen
8. uitbreiding licenties
AAG-schadesysteem (afhankelijk van omvang van de ramp of een zwaar ongeval)
Kantoorbenodigdheden:
1.
computers/tekstverwerkingsmogelijkheden
2. onbeperkte toegang tot AAG4 voor
registratie schaden en geautomatiseerde overzichten
3. kopieermachine
4. schademeldingsformulieren,
informatiefolder en schaderegistratieformulieren,
formulierhouders
5. pennen, notitieblokken
6. print- en kopieerpapier
Overige benodigdheden:
1. voedsel en drank
2. evt. voertuigen ten behoeve van
de schaderegistrators
Er zijn geen waakvlamovereenkomsten
van toepassing voor het deelplan CRAS.
Voor eventuele
mobiliteitsvoorzieningen zijn meerdere fietsen en een 2-tal auto’s beschikbaar.
De schaderegistrator zal óf met de auto óf met de fiets de verschillende
schadegevallen gaan registreren.
De hoofdlocatie van het Actiecentrum CRAS bevindt zich op de
locatie waar het vakteam Treasury- en Riskmanagement is gevestigd. Indien deze
locatie niet beschikbaar/bereikbaar of anderszins toegankelijk is zal het Actiecentrum
CRAS op de uitwijklocatie van vakteam BMO van Reiniging zijn. Na een oproep
dienen alle CRAS-medewerkers zich te melden op de hoofdlocatie voor nadere
instructie.
Postadres
Postbus
78
2600 ME
Delft
Bezoekadres
Martinus Nijhofflaan 2
2624 ES Delft
Uitwijklokatie
Actiecentrum CRAS
Bezoekadres
Staalweg 1
2612 KK Delft
Telefoonnummers externe partijen IV
Overzicht van gebruikte afkortingen V
|
||||||||||
Afgeven bij: Infobalie bestuurskantoor Gemeente Delft Phoenixstraat 16 Delft |
Sturen naar: Gemeente Delft, Actiecentrum CRAS Postbus 78 2600 ME DELFT |
|||||||||
Lees voor invullen eerst de uitleg op de achterzijde van
dit formulier! |
||||||||||
|
||||||||||
Naam |
|
|||||||||
Adres |
|
|||||||||
Postcode |
|
|||||||||
Woonplaats |
|
|||||||||
Telefoonnummer |
|
|||||||||
Tijdelijke adresgegevens |
|
|||||||||
|
|
|||||||||
Hoedanigheid aangever |
particulier onderneming vereniging/stichting anders |
|||||||||
|
|
|||||||||
Schadeoorzaak |
|
|
||||||||
Schadedatum |
|
|
||||||||
Schadeadres |
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
Schade aan |
opstal |
Eigendom / Huur |
||||||||
|
inventaris |
Eigendom / Huur / Lease |
||||||||
|
overige |
Eigendom / Huur / Lease |
||||||||
|
persoon/personen |
|
||||||||
3. Aard van de schade |
|
Indicatie omvang |
||||||||
Opstal |
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
Inventaris |
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
Overige |
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
Persoon |
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
4. Verzekeringsgegevens |
|
|||||||||
Naam tussenpersoon/verzekeraar |
|
|||||||||
Adres |
|
|||||||||
Postcode en plaats |
|
|||||||||
Telefoonnummer |
|
|||||||||
Polisnummers (indien bekend) |
|
|||||||||
|
|
|||||||||
Plaats |
|
|
|
|||||||
Datum |
|
Handtekening |
|
|||||||
De gemeente (invullen
naam gemeente) erkent geen aansprakelijkheid of gehoudenheid tot betaling van
schadevergoeding door verlening van haar medewerking ingevolge de Wet rampen en
zware ongevallen.
Toelichting Schade aangifte formulier CRAS
Actiecentrum CRAS
Elke gemeente in Nederland dient volgens de Wet rampen en
zware ongevallen (WRZO) een rampenplan te hebben waarin regels zijn opgenomen
inzake de vastlegging van de veroorzaakte schade. Het doel hiervan is onder
andere het inventariseren van de schade welke door een calamiteit is
veroorzaakt. Hierdoor kan een betrouwbare registratie en afhandeling
plaatsvinden.
De gemeente Delft heeft hiertoe het Actiecentrum CRAS
(Centraal Registratie- en Aanmeldpunt voor Schade) opgericht. Ten overvloede
vermelden wij dat de wettelijke taak van de gemeente geen enkele erkenning van
aansprakelijkheid inhoudt of enige gehoudenheid tot betaling van
schadevergoeding. U dient de schade eveneens bij uw assurantietussenpersoon of
verzekeraar aan te melden. Bij een verzekerbare schade zal de
schade-afhandeling door het Verbond van Verzekeraars worden verzorgd. Indien er
sprake is van een niet verzekerbare schade kan de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties besluiten een regeling te treffen op
grond van de Wet Tegemoetkoming Schades.
De medewerkers van het Actiecentrum CRAS zullen u zo goed
mogelijk op de hoogte proberen te houden van de schade. Algemene informatie
over de (algehele) schade zal worden verzorgd door het vakteam Communicatie van
de gemeente Delft. U kunt hen bereiken op telefoonnummer : 0800-publiek
Schade aangifte
formulier
Afhankelijk van de aard van de ramp c.q. het ongeval zal het
Actiecentrum CRAS de schade registreren op naam of op schadeadres. Deze
gegevens zijn heel belangrijk om eventuele informatie over uw schade te kunnen
verstrekken. Inspecteurs van de gemeente Delft zullen (eventueel tezamen met
externe experts) de bewoonbaarheid en mogelijk instortingsgevaar van de
opstallen onderzoeken. Hierbij zullen zij tevens de schade aan de opstallen
registreren door middel van een schaderegistratieformulier en een camera. Deze
gegevens worden door het Actiecentrum CRAS verwerkt en samengevoegd met uw
schade aangifte formulier.
1. Gegevens aangever
Hier kunt u uw naam- en adresgegevens invullen alsmede uw
hoedanigheid waaronder u uw schade aanmeldt. Indien u voor langere tijd (meer
dan 6 weken) elders verblijft, verzoeken wij u uw tijdelijke verblijfsadres
indien bekend in te vullen. Wij verzoeken u uw naam duidelijk leesbaar en in
blokletters te noteren.
2. Gegevens schade
Aan de hand van deze informatie krijgt het Actiecentrum CRAS
een globaal beeld van de schade. Wilt u het schadeadres duidelijk leesbaar en
in blokletters invullen? Wij verzoeken u tevens aan te geven of er sprake is
van schade aan uw eigendom of dat er zaken van derden zijn.
3. Aard van de schade
Wilt u voor zover u bekend is de aard van de schade
aangeven? Indien een indicatie van de schadeomvang niet mogelijk is kunt
wellicht u aangeven of er sprake is van zeer ernstige schade of lichte
schade.
4.
Verzekeringsgegevens
Deze gegevens zullen door het Verbond van Verzekeraars
gebruikt worden voor de schadeafhandeling indien er sprake is van een verzekerbare
schade. U dient de schade eveneens te melden bij uw verzekeraar of
assurantietussenpersoon.
Tot slot
Mocht u nog vragen hebben of hulp
wensen bij de invulling van het schadeaangifteformulier, dan kunt u contact
opnemen met de medewerkers van het Actiecentrum CRAS onder bovengenoemd nummer.
De medewerkers zullen u hierbij van dienst zijn.
Aan de inhoud van deze
tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
|
||||||||||||
Via interne post
sturen naar: Actiecentrum CRAS / Centrale Staf Vakteam TRM/kamer 5.02 Torenhove Delft |
Indien
Torenhove ‘onbewoonbaar’ is : Actiecentrum CRAS / Reiniging Vakteam BMO/kamer 132/133 Staalweg 1 Delft |
|||||||||||
Lees voor invullen eerst de toelichting van dit formulier! |
||||||||||||
|
|
|||||||||||
Naam registrator |
|
|
||||||||||
Datum registratie |
|
|
||||||||||
Tijd registratie |
|
|
||||||||||
Hoedanigheid |
inspecteur gemeente (invullen
naam gemeente); |
|
||||||||||
registrator |
bouwkundige expertisebureau ;
|
|
||||||||||
|
anders ; |
|
||||||||||
|
|
|||||||||||
Schadeoorzaak |
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
Schadedatum |
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
Schade aan |
opstal |
Eigendom / Huur |
||||||||||
|
tuin |
Eigendom / Huur |
||||||||||
|
inventaris |
|
||||||||||
|
milieu(verontreiniging) |
|
||||||||||
|
overige |
|
||||||||||
3. Aard van de schade |
|
Indicatie omvang |
||||||||||
Opstal |
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
Tuin |
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
Inventaris |
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
Milieu |
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
Overige |
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
Plaats |
|
|
|
|||||||||
Datum |
|
Paraaf |
|
|||||||||
De gemeente Delft
erkent geen aansprakelijkheid of gehoudenheid tot betaling van schadevergoeding
door verlening van haar medewerking ingevolge de Wet rampen en zware
ongevallen.
Toelichting Schade registratie formulier CRAS
Elke gemeente in Nederland dient volgens de Wet rampen en
zware ongevallen (WRZO) een rampenplan te hebben waarin regels zijn opgenomen
inzake de vastlegging van de veroorzaakte schade. Het doel hiervan is onder andere
het inventariseren van de schade welke door een calamiteit is veroorzaakt.
Hierdoor kan een betrouwbare registratie en afhandeling plaatsvinden.
De gemeente Delft heeft hiertoe Actiecentrum CRAS (Centraal
Registratie- en Aanmeldpunt voor Schade) opgericht. Ten overvloede vermelden
wij dat de wettelijke taak van de gemeente geen enkele erkenning van
aansprakelijkheid inhoudt of enige gehoudenheid tot betaling van
schadevergoeding.
U dient de schade eveneens bij uw assurantietussenpersoon of
verzekeraar aan te melden. Bij een verzekerbare schade zal de
schade-afhandeling door het Verbond van Verzekeraars worden verzorgd. Indien er
sprake is van een niet verzekerbare schade kan de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties besluiten een regeling te treffen op
grond van de Wet Tegemoetkoming Schades.
Wie is
verantwoordelijk voor het Actiecentrum CRAS?
Vakteam Treasury- en Riskmanagement van de Centrale Staf van
de Gemeente Delft is procesverantwoordelijke voor de CRAS-werkzaamheden. Een deel
van het vakteam Treasury- en Riskmanagement houdt zich in de normale
organisatie bezig met risicomanagement, het sluiten en beheren van
verzekeringen en het behandelen van schadeclaims.
Het Actiecentrum CRAS is gevestigd op de werkplek van het
vakteam Treasury- en Riskmanagement, kamer 5.02 in de Torenhove, Martinus
Nijhofflaan 2 te Delft is bereikbaar onder toestelnummers 015-2602004/015-2602545/015-2602451.
Indien de Torenhove onbereikbaar of onbegaanbaar is, zal het
Bureau CRAS uitwijken naar de CRAS-noodlocatie op de Staalweg 1 te Delft.
Hoe vindt de
registratie plaats?
De schade wordt op twee manieren aangemeld;
-
Ten
eerste dienen benadeelden een schade aangifte formulier in te vullen.
-
Ten
tweede wordt de schade door u als schaderegistrator vastgelegd op een schade
registratie formulier.
Beide soorten formulieren (dus de schade aangifte- als de
schaderegistratieformulieren) worden verzameld, samengevoegd en vastgelegd door
het Actiecentrum CRAS.
Waarom vindt de
registratie plaats?
Aan de hand van alle formulieren kan inzicht worden
verkregen in de totale omvang van de schade. Daarnaast kan de informatie van
nut zijn voor een onderzoek naar aansprakelijkheid. Ook kan een eventueel
onrechtmatig beroep op schadevergoeding voorkomen worden door een vergelijking
van de door benadeelde ingevulde formulieren met de door de gemeente
geregistreerde schade.
Door een goede registratie kunnen ook de benadeelden
rechtstreeks geďnformeerd worden door de CRAS-medewerkers over hun eigen
schade.
Algemene informatie over de algehele schade zal worden
verzorgd door het vakteam Communicatie van de Gemeente Delft.
Doe in geen geval toezeggingen over aansprakelijkheid van de
gemeente of eventuele schadevergoedingen!
Nog vragen?
Mocht u als schaderegistrator vragen hebben, dan kunt u
contact opnemen met de medewerkers van het vakteam Treasury- en
Riskmanagement/Actiecentrum CRAS onder toestelnummers 015-2602004/015-2602522/015-2602451. Indien
de Torenhove niet begaanbaar is, zal het Actiecentrum gevestigd zijn op de Staalweg
1.
Aan de inhoud van deze
tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Schade registratie formulier
Afhankelijk van de aard van de ramp c.q. het ongeval zal het
Actiecentrum CRAS de schade registreren op naam of op schadeadres. Deze
gegevens zijn heel belangrijk om eventuele informatie over de schade aan
benadeelden te kunnen verstrekken.
De schaderegistrator registreert alleen op schadeadres en
niet op naam omdat deze hem/haar niet bekend is. De medewerkers van het
Actiecentrum CRAS zullen de registratieformulieren samenvoegen bij de door
benadeelde ingevulde aangifteformulieren.
1. Gegevens
registratie
Hier dient de registrator zijn/haar naam in te vullen.
Initialen kunnen ook worden ingevuld mits deze initialen zijn of worden gemaakt
bij het Actiecentrum CRAS voor eventuele vragen.
De datum en de tijd van de registratie zijn van belang om
eventuele wijzigingen in de schadetoestand te kunnen volgen.
2. Gegevens schade
Aan de hand van deze informatie krijgt het Actiecentrum CRAS
een globaal beeld van de schade. Wilt u het schadeadres duidelijk leesbaar en
in blokletters invullen? Indien niet bekend is of opstallen gehuurd zijn kan
invulling achterwege blijven.
3. Aard van de schade
Wilt u voor zover u bekend is de aard van de schade
aangeven? Indien een indicatie van de schadeomvang niet mogelijk is kunt
wellicht u aangeven of er sprake is van totaal verlies, ernstige schade, lichte
schade, geen zichtbare schade, instortingsgevaar etc.
Er is een onderscheid gemaakt naar opstal, tuin, inventaris,
milieu en overige. De rubriek overige kan onder andere gebruikt worden voor
schuurtjes, wegen e.d.
Wij verzoeken u een foto/foto’s van de schadesituatie bij te
voegen en indien de omstandigheden hiertoe aanleiding geven een situatieschets
van de omgeving.
Tot slot
Mocht u nog vragen hebben over de invulling van het schade
registratie formulier, dan kunt u contact opnemen met de medewerkers van het
Actiecentrum CRAS. De interne nummers staan op de voorzijde vermeld. De
CRAS-medewerkers danken u voor uw medewerking!
Aan de inhoud van deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
BIJLAGE III Telefoonlijst
CRAS medewerkers
Naam |
Werkplek |
Telefoon werk |
Telefoon privé |
Telefoon mobiel |
Directeur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CRAS-team |
BINNEN |
|
|
|
Bert den Uijl |
Torenhove |
015-2602539 |
015-2571600 |
06-53574235 |
Mariëlle de Ruyter |
Torenhove |
015-2602004 |
015-2622763 |
06-22573966 |
Daphne Aukema |
Torenhove |
015-2602522 |
015-2135401 |
06-28804669 |
José Bentvelzen |
Torenhove |
015-2602451 |
015-2571129 |
06-27178772 |
Tineke Bal |
Torenhove |
015-2602521 |
070-3995087 |
|
Marie Jose Boeters |
Staalweg |
015-2607248 |
015-2610728 |
06-25274718 |
Marga Sierkstra |
Staalweg |
015-2602137 |
|
|
Maarten Ram |
Torenhove |
015-2602545 |
020-4412858 |
06-14639525 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CRAS-team
|
Binnen/Buiten |
|
|
|
Peter Salters |
Staalweg |
015-2602918 |
|
06-53986011 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bijlage IV Telefoonnummers
externe partijen.
Verbond van Verzekeraars (VvV)
Secretariaat: 070 – 333 85 00
Infocentrum: 070 – 333 87 77 (van 9.00 tot
12.00 uur)
Noodnet: 17208
e-mail:
Secretariaat Stichting Salvage: 055
– 581 31 30
Verzekeraarshulpdienst alarmcentrale: 055 – 577 50 77
VHD-noodnet telefoon: 52142
VHD noodnet telefax: 52144
e-mail:
Bureau Coordinatie Expertise-organisaties (BCE)
Telefoon secretariaat: 010 – 242 68 88
Privé secretaris dhr. P. Hamerslag: 010 – 458
82 63
Mobiel dhr. P. Hamerslag: 06 – 542 70 608
e-mail:
e-mail: peter.hamerslag@wxs.nl
Bijlage V Overzicht van gebruikte afkortingen
AAG Assurantie Administratie voor
Gemeenten
BCE Bureau
Coördinatie Expertise-organisatie
BMO Bureau
Management Ondersteuning
BTM Bouwtoezicht
& Monumenten
CIC Calamiteiten Informatie
Centrum
CRAS Centraal Registratie- en Aanmeldpunt
voor Schade
CRIB Centrale Registratie en
Inlichtingen Bureau
CTPI Coördinatie Team Plaats
Incident
GCS Gemeentelijke Crisisstaf
GHOR Geneeskundige Hulpverlening bij
Ongevallen en Rampen
LASER Landelijke Service bij Regelingen
LOP Leidraad Operationele
Prestaties
NCC Nationaal Coördinatiecentrum
PCC Provinciaal Coördinatiecentrum
PLOU Primaire Levensbehoeften Opvangen
en Uitvaartverzorging
RBT Regionaal Beleidsteam
SAF Schade Aangifte Formulier
SRF Schade Registratie Formulier
TRM Treasury & Riskmanagement
VHD Verzekeraars Hulp Dienst
VvV Verbond van Verzekeraars
WAM Wettelijke
Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen
WIZ Werk Inkomen & Zorg
WRZO Wet rampen en zware ongevallen
WTS Wet Tegemoetkoming Schades