Wijkverslag 2002
Binnenstad
Het
wijkgericht werken in de binnenstad heeft tot nu toe een andere organisatievorm
gekend dan de andere 6 wijken. Uit dit eerste jaarverslag blijkt, dat er
desondanks
op
het vlak van wijkgericht werken ook in de binnenstad veel gebeurt. Veel
bewoners in de binnenstad voelen zich betrokken bij hun woonomgeving en zijn
bereid hierin hun tijd en energie te steken.
Het
collegeprogramma “Voorzetten en Doorzetten” zegt over de binnenstad: “De
binnenstad is bijzonder, maar evenzeer een woongebied als andere wijken. We
vertalen de wijkaanpak dan ook duidelijker door naar de binnenstad.” In de
discussienota “Doorontwikkeling wijkaanpak Delft” is dit geconcretiseerd in het
voorstel om voor de binnenstad jaarlijks een wijkverslag, een jaarrekening en
een bestedingsvoorstel op te stellen.
In
de binnenstad zijn momenteel 8 meer of minder georganiseerde
bewonersorganisaties. Met een deel daarvan is er een structureel
wijkbeheeroverleg. Met de deelnemers hieraan is gesproken over de manier waarop
het wijkgericht werken in de binnenstad nader vormgegeven kan worden. In 2002
heeft een tweetal bijeenkomsten met vertegenwoordigers van alle organisaties
plaatsgevonden. Punt van gesprek was nut, noodzaak en wenselijkheid van een
gezamenlijk overlegplatform over de wijkaanpak in de binnenstad. Unaniem was
men het er over eens dat er geen behoefte bestaat aan een gestructureerd
gezamenlijk wijkbeheeroverleg. Wel bestaat de behoefte om op ad hoc basis de koppen
bij elkaar te steken om een thema te bespreken en te bezien of een gezamenlijk
voorstel/standpunt aan de gemeente kan worden voorgelegd. De wijkcoördinator
zorgt dat alle organisaties van elkaars adresgegevens op de hoogte zijn. De
organisaties nemen zelf initiatief om onderling contact te leggen.
Het
jaar 2002 heeft voor de binnenstad in het teken gestaan van de autoluwe
herinrichting en het invoeren van het nieuwe parkeerregiem. Al snel trokken
bewonersorganisaties aan de bel, omdat de situatie voor bewonersparkeren
aanzienlijk was verslechterd. In goed overleg met de bewonersorganisaties is
het gelukt een 60-tal extra parkeerplaatsen te realiseren.
In
de Oranjestraat was een structureel parkeerprobleem. Het betrof niet zozeer de
beschikbare plaatsen, maar het tweezijdig parkeren in deze smalle straat. Dit
leverde regelmatig problemen op voor vuilniswagens, maar ook ander doorgaand
verkeer. In goed overleg is een simpele oplossing gevonden met behoud van het
aantal parkeerplaatsen. Er is gelegaliseerd dat er half op de stoep mag worden
geparkeerd.
Behalve
het parkeren, speelde er nog veel meer in de binnenstad. Een bloemlezing.
-
de speelvoorzieningen voor jeugd en jongeren in de binnenstad zijn niet
ruim bemeten. Op initiatief van een aantal ouders is er een werkgroep ingesteld
waar bewoners, gemeente en jeugd samen proberen de situatie voor de jeugd te
verbeteren.
-
op de Paardenmarkt is een skateplek aangelegd voor de jeugd tot ongeveer
12 jaar. Deze
-
groep kinderen had het Doelenplein als speellocatie uitverkoren. Dit gaf
echter teveel overlast voor direct omwonenden. In overleg met de jeugd zelf is
gezocht naar een plek waar dit probleem niet speelt. De jeugd heeft het ontwerp
voor de plek zelf gemaakt.
-
het pleintje achter de Minderbroerstraat kende een probleem met
hangjongeren. Op aandrang van de politie is extra verlichting geplaatst.
-
het landelijke initiatief van de autoluwe zondag is de afgelopen jaren
in de binnenstad steeds meer omarmd. In 2002 was het gehele gebied van Kantoorgracht,
Oostplantsoen, Nieuwe Langendijk en Verwersdijk voor autoverkeer gesloten. Een
grote groep enthousiaste bewoners heeft ervoor gezorgd dat in de afgesloten
straten tal van straatactiviteiten plaatsvonden.
-
de inrichting van het Bagijnhof is grondig aangepakt in combinatie met
het vernieuwen van het rioolstelsel. Bewoners hadden bij de gemeente aan de bel
getrokken over de verwaarloosde uitstraling en het gebruik van het plein. Het
herinrichtingsplan is op hoofdlijnen door de bewoners zelf gemaakt.
-
op de Gasthuisplaats waren er de nodige problemen met illegaal gebruik
van de tuin van de Congregatie (parkeren, illegale vuilstort, vandalisme). In
overleg met het bestuur van de Congregatie is de oplossing gevonden in het
plaatsen van een hekwerk en het verbeteren van de directe omgeving. Ook zijn er
twee invalidenparkeerplaatsen aangelegd.
-
in de Hoefijzersteeg deed zich een terugkerend probleem met vuilnis
voor. Door gezamenlijke inzet van wijkagent en gemeente lijkt dit opgelost.
-
rondom de horecavestigingen zuidzijde Markt deed zich een toenemend
probleem voor met vuilnis en containers. Behalve ergernis over de rotzooi op
straat, werden ook de containers in de Waagsteeg met de regelmaat van de klok
in brand gestoken. In samenspraak met de ondernemers zijn er twee ondergrondse
containers geplaatst. Middels een passysteem hebben zij toegang tot de
containers en worden kosten op basis van aanbod verrekend. Met het plaatsen van
de ondergrondse containers, konden ook de glascontainers op de Wijnhaven worden
opgeheven.
-
de veiligheid rondom het stationgebied is (deels) verbeterd door de
afsluiting van het Laantje van Mater
-
tot slot is eind vorig jaar een wijkschouw nieuwe stijl gehouden.
Hieruit zijn de nodige verbeterpunten voor 2003 naar voren gekomen.
Het
overgrote deel van bovengenoemde werkzaamheden is deels of geheel gefinancierd
uit wijkbudget of knelpuntenpot.
Voor
de binnenstad was in 2002 een wijkbudget beschikbaar van € 88.650 en een knelpuntenpot van € 11.350.
10% van beide budgetten wordt “afgeroomd” en ingezet voor het Geerweggebied.
Volgens de gemeentelijke wijkindeling behoort deze buurt weliswaar tot de
binnenstad, maar voor het wijkgericht werken is deze buurt ondergebracht bij de
wijk Vrijenban. Reden hiervoor is, dat het een typische woonbuurt is, waar
specifieke kenmerken en problemen van de multifunctionele binnenstad nauwelijks
spelen. Van het beschikbare wijkbudget is in 2002 € 85.384 uitgegeven. Dit is
een bestedingspercentage van 96%. Ten laste van de knelpuntenpot is slecht € 2.064 uitgegeven. Hierbij moet de
kanttekening geplaatst worden, dat er voor een bedrag van € 7.704
verplichtingen zijn aangegaan, die nog moeten worden verrekend. Feitelijk is
het knelpuntenbudget dus voor 100% besteed.
Verdeeld
naar categorie vertalen de bestedingen wijkbudget zich in het volgende beeld.
Wonen en woonomgeving € 45.078,--
Verkeer,
verkeersveiligheid, openbaar vervoer € 2.423,--
Kinderen en jongeren € 37.883,--
Totaal € 85.384,--
Voor
2003 staan al de nodige punten op het verlanglijstje. Deze zijn verzameld via
de wijkbeheeroverleggen, incidentele contacten met bewoners, schriftelijke
verzoeken en via de ideeënbon uit de stadskrant.
Zo
willen de bewoners rond de speelplek Yperstraat graag een vorm van zelfbeheer.
In 2003 zullen hierover afspraken worden gemaakt met alle betrokkenen.
Op
het Achterom is ondanks een aantal maatregelen nog steeds last van
sluipverkeer. De bewoners uit de omgeving hebben voorstellen uitgewerkt ter
verbetering van de situatie.
De
Kruisstraat is een straat waar autoverkeer niet is toegestaan. In de praktijk
is het hier echter een komen en gaan van auto’s. Dit is een doorn in het oog
van zowel ondernemers, als bewoners. Het wijkbeheeroverleg heeft een voorstel
gedaan op welke wijze de inrichting van de straat kan worden aangepast om het
voor automobilisten onaantrekkelijk te maken deze route te nemen.
Aan
de Zusterlaan bestaat de wens om ondergrondse vuilniscontainers te realiseren.
Het
winkelgebied In de Veste maakt moeilijke tijden door. Op aandrang van het
wijkbeheeroverleg is in opdracht van de Stichting Centrum Management Delft een
sterkte-zwakte analyse gemaakt. Inmiddels ligt er een upgradingplan voor de
winkelpanden. In 2003 moet de uitvoering van start gaan.
In
de Harmenkokslaan zijn er aanvullende wensen voor het opknappen van de
speelplek.
De
bewoners van de Dirklangendwarsstraat willen de inrichting en de
parkeersituatie in dit straatje veranderen ten gunste van de speelruimte op
straat voor de kinderen. Gedacht wordt aan een vorm van zelfbeheer.
Voor
de Choorstraat zijn er aanvullende wensen wat betreft de inrichting. Een
concreet plan wordt uitgewerkt in overleg met bewonersvereniging
binnenstad-noord en de winkeliersvereniging
De
wens is om de bestrating van de westelijke rand van de binnenstad meer aan te
laten sluiten bij het karakter van het centrum. De betonnen stoeptegels zouden
vervangen kunnen worden door hergebruik van gebakken klinkermateriaal uit de
binnenstad.
Op
het Bagijnhof is er de wens om een speelplekje met wat bankjes te realiseren
aanvullend op de herinrichting.
In
de gehele binnenstad blijven we zoeken naar mogelijkheden om de
fietsenstallingsfaciliteiten uit te breiden.
De
bewoners van binnenstad zuid zouden graag zien dat de verblijfsfunctie rondom
de Oostpoort verbetert. Dit zou kunnen door het plaatsen van een aantal bankjes
en prullenbakken.
De
wens is om op het plein achter de Minderbroerstraat een speelvoorziening voor
kleinere kinderen te realiseren in combinatie met het openstellen van het
schoolplein van de Max Havelaarschool.
De
speelplek tussen de Van der Mastenstraat en Doelenstraat kan eindelijk worden
opgeknapt, nu er duidelijkheid is over een aantal bouwplannen van omliggende
bewoners.
Ook in 2003 blijven we werken aan het verbeteren van
parkeervoorzieningen voor bewoners. Met name vanuit binnenstad noord is een
veelheid aan suggesties gedaan.
In
de loop van 2003 zullen ongetwijfeld nog de nodige wensen en noden volgen.
Dit
eerste wijkverslag heeft nog niet de eenduidige opzet van de wijkverslagen
zoals de wijkaanpak beoogt. Het is een begin. Voor volgende jaren is het zeker
de intentie om ook voor de binnenstad jaarlijks een bestedingsvoorstel en een
wijkverslag op te stellen.
Dit
vraagt van betrokken bewoners, ondernemers čn ambtelijke organisatie de nodige
inspanning. Allen hebben echter de overtuiging dat dit zijn vruchten zal
afwerpen.
LvE
120303