Wijkverslag 2002

 

Binnenstad


 

Inleiding

 

Het wijkgericht werken in de binnenstad heeft tot nu toe een andere organisatievorm gekend dan de andere 6 wijken. Uit dit eerste jaarverslag blijkt, dat er desondanks

op het vlak van wijkgericht werken ook in de binnenstad veel gebeurt. Veel bewoners in de binnenstad voelen zich betrokken bij hun woonomgeving en zijn bereid hierin hun tijd en energie te steken.

 

Het collegeprogramma “Voorzetten en Doorzetten” zegt over de binnenstad: “De binnenstad is bijzonder, maar evenzeer een woongebied als andere wijken. We vertalen de wijkaanpak dan ook duidelijker door naar de binnenstad.” In de discussienota “Doorontwikkeling wijkaanpak Delft” is dit geconcretiseerd in het voorstel om voor de binnenstad jaarlijks een wijkverslag, een jaarrekening en een bestedingsvoorstel op te stellen.

In de binnenstad zijn momenteel 8 meer of minder georganiseerde bewonersorganisaties. Met een deel daarvan is er een structureel wijkbeheeroverleg. Met de deelnemers hieraan is gesproken over de manier waarop het wijkgericht werken in de binnenstad nader vormgegeven kan worden. In 2002 heeft een tweetal bijeenkomsten met vertegenwoordigers van alle organisaties plaatsgevonden. Punt van gesprek was nut, noodzaak en wenselijkheid van een gezamenlijk overlegplatform over de wijkaanpak in de binnenstad. Unaniem was men het er over eens dat er geen behoefte bestaat aan een gestructureerd gezamenlijk wijkbeheeroverleg. Wel bestaat de behoefte om op ad hoc basis de koppen bij elkaar te steken om een thema te bespreken en te bezien of een gezamenlijk voorstel/standpunt aan de gemeente kan worden voorgelegd. De wijkcoördinator zorgt dat alle organisaties van elkaars adresgegevens op de hoogte zijn. De organisaties nemen zelf initiatief om onderling contact te leggen.

 

Wat is aangepakt in 2002

Het jaar 2002 heeft voor de binnenstad in het teken gestaan van de autoluwe herinrichting en het invoeren van het nieuwe parkeerregiem. Al snel trokken bewonersorganisaties aan de bel, omdat de situatie voor bewonersparkeren aanzienlijk was verslechterd. In goed overleg met de bewonersorganisaties is het gelukt een 60-tal extra parkeerplaatsen te realiseren.

In de Oranjestraat was een structureel parkeerprobleem. Het betrof niet zozeer de beschikbare plaatsen, maar het tweezijdig parkeren in deze smalle straat. Dit leverde regelmatig problemen op voor vuilniswagens, maar ook ander doorgaand verkeer. In goed overleg is een simpele oplossing gevonden met behoud van het aantal parkeerplaatsen. Er is gelegaliseerd dat er half op de stoep mag worden geparkeerd.

Behalve het parkeren, speelde er nog veel meer in de binnenstad. Een bloemlezing.

-        de speelvoorzieningen voor jeugd en jongeren in de binnenstad zijn niet ruim bemeten. Op initiatief van een aantal ouders is er een werkgroep ingesteld waar bewoners, gemeente en jeugd samen proberen de situatie voor de jeugd te verbeteren.

-        op de Paardenmarkt is een skateplek aangelegd voor de jeugd tot ongeveer 12 jaar. Deze

-        groep kinderen had het Doelenplein als speellocatie uitverkoren. Dit gaf echter teveel overlast voor direct omwonenden. In overleg met de jeugd zelf is gezocht naar een plek waar dit probleem niet speelt. De jeugd heeft het ontwerp voor de plek zelf gemaakt.

-        het pleintje achter de Minderbroerstraat kende een probleem met hangjongeren. Op aandrang van de politie is extra verlichting geplaatst.

-        het landelijke initiatief van de autoluwe zondag is de afgelopen jaren in de binnenstad steeds meer omarmd. In 2002 was het gehele gebied van Kantoorgracht, Oostplantsoen, Nieuwe Langendijk en Verwersdijk voor autoverkeer gesloten. Een grote groep enthousiaste bewoners heeft ervoor gezorgd dat in de afgesloten straten tal van straatactiviteiten plaatsvonden.

-        de inrichting van het Bagijnhof is grondig aangepakt in combinatie met het vernieuwen van het rioolstelsel. Bewoners hadden bij de gemeente aan de bel getrokken over de verwaarloosde uitstraling en het gebruik van het plein. Het herinrichtingsplan is op hoofdlijnen door de bewoners zelf gemaakt.

-        op de Gasthuisplaats waren er de nodige problemen met illegaal gebruik van de tuin van de Congregatie (parkeren, illegale vuilstort, vandalisme). In overleg met het bestuur van de Congregatie is de oplossing gevonden in het plaatsen van een hekwerk en het verbeteren van de directe omgeving. Ook zijn er twee invalidenparkeerplaatsen aangelegd.

-        in de Hoefijzersteeg deed zich een terugkerend probleem met vuilnis voor. Door gezamenlijke inzet van wijkagent en gemeente lijkt dit opgelost.

-        rondom de horecavestigingen zuidzijde Markt deed zich een toenemend probleem voor met vuilnis en containers. Behalve ergernis over de rotzooi op straat, werden ook de containers in de Waagsteeg met de regelmaat van de klok in brand gestoken. In samenspraak met de ondernemers zijn er twee ondergrondse containers geplaatst. Middels een passysteem hebben zij toegang tot de containers en worden kosten op basis van aanbod verrekend. Met het plaatsen van de ondergrondse containers, konden ook de glascontainers op de Wijnhaven worden opgeheven.

-        de veiligheid rondom het stationgebied is (deels) verbeterd door de afsluiting van het Laantje van Mater

-        tot slot is eind vorig jaar een wijkschouw nieuwe stijl gehouden. Hieruit zijn de nodige verbeterpunten voor 2003 naar voren gekomen.

 

Het overgrote deel van bovengenoemde werkzaamheden is deels of geheel gefinancierd uit wijkbudget of knelpuntenpot.

 

Besteding wijkbudget

Voor de binnenstad was in 2002 een wijkbudget beschikbaar van €  88.650 en een knelpuntenpot van € 11.350. 10% van beide budgetten wordt “afgeroomd” en ingezet voor het Geerweggebied. Volgens de gemeentelijke wijkindeling behoort deze buurt weliswaar tot de binnenstad, maar voor het wijkgericht werken is deze buurt ondergebracht bij de wijk Vrijenban. Reden hiervoor is, dat het een typische woonbuurt is, waar specifieke kenmerken en problemen van de multifunctionele binnenstad nauwelijks spelen. Van het beschikbare wijkbudget is in 2002 € 85.384 uitgegeven. Dit is een bestedingspercentage van 96%. Ten laste van de knelpuntenpot is slecht  € 2.064 uitgegeven. Hierbij moet de kanttekening geplaatst worden, dat er voor een bedrag van € 7.704 verplichtingen zijn aangegaan, die nog moeten worden verrekend. Feitelijk is het knelpuntenbudget dus voor 100% besteed.

Verdeeld naar categorie vertalen de bestedingen wijkbudget zich in het volgende beeld.

 

Wonen en woonomgeving                                            45.078,--         

Verkeer, verkeersveiligheid, openbaar vervoer                   2.423,--

Kinderen en jongeren                                                   37.883,--

 

Totaal                                                                        85.384,--

 

Bestedingsvoorstel 2003

Voor 2003 staan al de nodige punten op het verlanglijstje. Deze zijn verzameld via de wijkbeheeroverleggen, incidentele contacten met bewoners, schriftelijke verzoeken en via de ideeënbon uit de stadskrant.

Zo willen de bewoners rond de speelplek Yperstraat graag een vorm van zelfbeheer. In 2003 zullen hierover afspraken worden gemaakt met alle betrokkenen.

Op het Achterom is ondanks een aantal maatregelen nog steeds last van sluipverkeer. De bewoners uit de omgeving hebben voorstellen uitgewerkt ter verbetering van de situatie.

De Kruisstraat is een straat waar autoverkeer niet is toegestaan. In de praktijk is het hier echter een komen en gaan van auto’s. Dit is een doorn in het oog van zowel ondernemers, als bewoners. Het wijkbeheeroverleg heeft een voorstel gedaan op welke wijze de inrichting van de straat kan worden aangepast om het voor automobilisten onaantrekkelijk te maken deze route te nemen.

Aan de Zusterlaan bestaat de wens om ondergrondse vuilniscontainers te realiseren.

Het winkelgebied In de Veste maakt moeilijke tijden door. Op aandrang van het wijkbeheeroverleg is in opdracht van de Stichting Centrum Management Delft een sterkte-zwakte analyse gemaakt. Inmiddels ligt er een upgradingplan voor de winkelpanden. In 2003 moet de uitvoering van start gaan.

In de Harmenkokslaan zijn er aanvullende wensen voor het opknappen van de speelplek.

De bewoners van de Dirklangendwarsstraat willen de inrichting en de parkeersituatie in dit straatje veranderen ten gunste van de speelruimte op straat voor de kinderen. Gedacht wordt aan een vorm van zelfbeheer.

Voor de Choorstraat zijn er aanvullende wensen wat betreft de inrichting. Een concreet plan wordt uitgewerkt in overleg met bewonersvereniging binnenstad-noord en de winkeliersvereniging

De wens is om de bestrating van de westelijke rand van de binnenstad meer aan te laten sluiten bij het karakter van het centrum. De betonnen stoeptegels zouden vervangen kunnen worden door hergebruik van gebakken klinkermateriaal uit de binnenstad.

Op het Bagijnhof is er de wens om een speelplekje met wat bankjes te realiseren aanvullend op de herinrichting.

In de gehele binnenstad blijven we zoeken naar mogelijkheden om de fietsenstallingsfaciliteiten uit te breiden.

De bewoners van binnenstad zuid zouden graag zien dat de verblijfsfunctie rondom de Oostpoort verbetert. Dit zou kunnen door het plaatsen van een aantal bankjes en prullenbakken.

De wens is om op het plein achter de Minderbroerstraat een speelvoorziening voor kleinere kinderen te realiseren in combinatie met het openstellen van het schoolplein van de Max Havelaarschool.

De speelplek tussen de Van der Mastenstraat en Doelenstraat kan eindelijk worden opgeknapt, nu er duidelijkheid is over een aantal bouwplannen van omliggende bewoners.

Ook in 2003 blijven we werken aan het verbeteren van parkeervoorzieningen voor bewoners. Met name vanuit binnenstad noord is een veelheid aan suggesties gedaan.

In de loop van 2003 zullen ongetwijfeld nog de nodige wensen en noden volgen.

 

Slotwoord

Dit eerste wijkverslag heeft nog niet de eenduidige opzet van de wijkverslagen zoals de wijkaanpak beoogt. Het is een begin. Voor volgende jaren is het zeker de intentie om ook voor de binnenstad jaarlijks een bestedingsvoorstel en een wijkverslag op te stellen.

Dit vraagt van betrokken bewoners, ondernemers čn ambtelijke organisatie de nodige inspanning. Allen hebben echter de overtuiging dat dit zijn vruchten zal afwerpen.

 

 

LvE 120303