Programmadocument »Integraal
jeugd – en jongerenbeleid«
Programma |
INTEGRAAL JEUGD- EN JONGERENBELEID |
Programma nummer |
|
|||||||||
Deelprogramma |
Actieprogramma 2003 |
Deelprogram manr. |
|
|||||||||
Fase |
opzet |
uitvoering |
evaluatie |
|
|
|
Startdatum |
01
01 2002 |
||||
Portefeuille houders |
GMT
verantwoordelijke |
|
|
|
|
|||||||
M.
Oosten |
F.A.
de Graaf |
|
|
|
|
|||||||
Opdrachtgever |
J.P.
van den Berg (sectorhoofd Leefbaarheid) |
|
|
|||||||||
Programmaleiders |
A.P.
Hoogendam |
|
|
|||||||||
Programma beschrijving: · probleemstelling · eindresultaat · afbakening |
Doelstelling
Het
College Programma 2002 – 2006 merkt over jongerenbeleid het volgende op: “Jongerenbeleid
is facetbeleid. Het richt zich op alle beleidsterreinen die jongeren raken en
op alle jongeren in Delft. We willen een verdere integratieslag maken op dit
beleidsterrein. We versterken de banden van het jongerenwerk met de
jeugdhulpverlening en de jeugdzorg enerzijds en met maatschappelijke sectoren
als onderwijs, cultuur, sport en wonen anderzijds.” De
doelstelling van de programma-aanpak is in de startnotitie van 1999
vastgelegd: “Samen met instellingen en jongeren ontwikkelen van een
samenhangend patroon van voorzieningen en regelingen voor jongeren, dat
afgestemd is op hun wensen, behoeften, mogelijkheden en problemen en dat voor
hen optimaal toegankelijk is. Het gaat hierbij niet om een eenmalige actie
maar om het tot stand brengen van een permanente betrokkenheid van jongeren
bij het ontwikkelen van een samenhangend jongerenbeleid.” Werkdoelen
1. Het
formuleren van een gedeelde visie op de ontwikkeling en uitvoering van het
integraal jeugd- en jongerenbeleid samen met de verschillende actoren in het
speelveld: bestuurders, ambtenaren, medewerkers/sters van maatschappelijke
instellingen en jongeren. 2. Het
ontwikkelen en in stand houden van netwerken op wijkniveau en stedelijk
niveau, waarin alle voor jongeren van 4 tot 24 jaar relevante organisaties
participeren. 3. Het
vormgeven van jongerenparticipatie bij de ontwikkeling en uitvoering van het
integraal jeugd- en jongerenbeleid. Afbakening
Het
programma integraal jeugd- en jongerenbeleid vindt haar begrenzing, waar het
raakvlakken heeft met het programma “Integratie en activering” en het
programma “Integraal veiligheidsbeleid i.o.”. Onder regie van de stuurgroep
Delft Sociaal Beleid zullen deze raakvlakken verder worden geëxploreerd. |
|||||||||||
Inhoudelijke
activiteiten, projecten, e.d. |
De
projectmatige aanpak is achter de rug (1999/2000) en heeft geresulteerd in
een actieplanning:
Voor het najaar 2002 en het jaar 2003 staan de volgende activiteiten op
de rol: ·
Het d.m.v. gesprekken over de notitie “Het gaat
steeds beter met jongeren in Delft” formuleren van gedeelde visie op de
ontwikkeling en uitvoering van het integraal jeugd- en jongerenbeleid zowel
binnen de gemeentelijke organisatie als met de maatschappelijke partners. ·
Het formeren van het programmateam bestaande uit de regisseurs van de
gebieden: Vrijetijdsbesteding en Preventie, Inkomen en Wonen, aangevuld met
de projectleiders Brede School en RMC ·
Het evalueren van het actieplan 2002 door het
programmateam ·
Het formuleren van het actieplan 2003 door het
programmateam ·
Het opzetten van een prestatieboek voor 2003 ·
Het ontwikkelen van een jeugdmonitor ·
Het organiseren van de participatie van jongeren
bij het formuleren van de visie op de ontwikkeling en uitvoering van het
beleid, zoals dat is neergelegd in de notitie “Het gaat steeds beter met
jongeren in Delft” en in het actieplan 2003 ·
Het
bewaken van de uitvoering van het actieplan 2003, door regelmatig
overleg met de betrokken vakteams binnen de gemeente en de uitvoerende
organisaties over de voortgang en uitvoering van de acties genoemd in
actieplan ·
Het evalueren van het actieplan 2003 door het
programmateam ·
Het formuleren van het actieplan 2004 door het
programmateam Zie
de bijlagen: 1. Het
gaat steeds beter met jongeren in Delft 2. Actieplan
2003 |
|||||||||||
Aandachtspunten
|
De
relatie tussen het wijkgerichtwerken, de programorganisatie en de lijn
organisatie. (zie bijlage 1) |
|||||||||||
Planning (tijd) |
Zie
actieplan 2003 (bijlage 2) |
|||||||||||
|
|
|
kosten |
Dekking |
||||||||
Financiën/begroting |
|
|
Personeelslasten
programmamanager en regisseurs. Uitvoering
projecten. |
Uit
reguliere begrotingen van de diverse vakteams. Uit
gemeente-, rijks- en provinciale middelen en uit middelen van derden. (Zie
bijlage 2, het actieplan) |
||||||||
Randvoorwaarden
(kwaliteit) |
|
|||||||||||
Communicatie (informatie) |
Alle documenten worden in PIN gezet of via
een speciale site op het intranet beschikbaar gesteld aan alle collega’s. Participatie
van jongeren wordt georganiseerd op het niveau van de wijk, de stad en
zonodig per project. De jongerensite op het internet zal daartoe worden
benut. |
|||||||||||
Organisatie,
rolverdeling |
Programmateam
Het
programmateam vormt het schakelpunt tussen de netwerken op wijkniveau en het
netwerk op stedelijk niveau. De lijnorganisatie levert haar ‘producten’
rechtstreeks aan de netwerken of onderdelen daarvan. Het programmateam zorgt
voor de coördinatie, afstemming, bewaking, tijdigheid, monitoring, etc.. Op
deze wijze ontstaat er de komende jaren een logisch samenhangend geheel van
wijkgericht werken, programma’s en lijnorganisatie. Projectleiders
Er
ligt maximale verantwoordelijkheid en bevoegdheid bij de projectleiders zelf. Betrokkenen
Zie
actieplan 2003 (bijlage 2)
|
|||||||||||
Risico’s
|
Het
verliezen van de samenhang in aanpak zowel op wijk- als op stedelijkniveau. |
|||||||||||
Besluitvorming |
GMT
d.d.
College d.d. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||