In
januari 2002 is als bijlage bij de nota “Ruimte voor jongeren II “ verschenen
het Actieprogramma Jeugd en Jongeren 2002.
Hieronder
volgt een beknopte evaluatie. Bij de evaluatie wordt de opzet van het
Actieprogramma gevolgd.
Het
Actieprogramma 2003 zal een andere opzet hebben, nl. en gedeelte, waarin de
acties per wijk beschreven worden een gedeelte, waarin de acties op stedelijk
niveau worden beschreven.
Prestaties 2001 en afspraken 2002
|
Prestaties 2002
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deel 1: vrijetijdsbesteding |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Uitbreiding tienerwerk. In alle wijken is tienerwerk gerealiseerd, met de BWD zijn hierover
productafspraken gemaakt., met name op het gebied van activering op het
gebied van informatica, muziek, dans en creatieve activiteiten. Er is echter nog geen totaal zicht op de omvang van de noodzakelijke
uitbreiding. Uit signalen vanuit diverse wijken is gebleken is dat de vraag
nog steeds groter is dan het aanbod en dat meer investeringen noodzakelijk
zijn. In 2002 wordt dit geconcretiseerd met de evaluatie van de nota Knopen
in de wijken. Gebleken is dat het realiseren van een eigen ruimte in buurthuis
Wippolder heeft geleid tot een structurele aanpak en daardoor uitbreiding van
het tienerwerk. Te verwachten is dat deze trend zich zal voortzetten in voorgenomen
nieuw te bouwen locaties in Tanthof, Voorhof, Kuyperwijk en Westerkwartier. Ondersteuning van de groep rond de Bieslander is door het sluiten van
het buurthuis onmogelijk geworden. Hangout en Culture zijn voorzieningen voor alle tieners en jongeren in
het Rode Dorp en Gillis. Hiertoe is een nieuwe opzet van de organisatie van
het tienerwerk gemaakt, waardoor het tienercentrum voor een grotere groep
aantrekkelijk wordt. De programmering van het werk is op deze plannen
gebaseerd. Educatie, sport, spel, kunst en cultuur zijn in 2002 de
speerpunten. |
Volgens
plan verlopen m.u.v. Bieslander. Eind van het jaar ondersteuning Fledderus
geregeld. Discussie met de BWD over inzet uren is gestart. Vanuit
preventiebeleid extra inzet rond scholen. In zomernota is € 25.000 voor
tienerwerk extra uitgetrokken. Zie
ook productafspraken met de BWD. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Intensivering zomerprogramma. De zomeractiviteiten in 2001 zijn in 4 categorieën onder te verdelen: 1.activiteiten in de wijken op 8 vaste locaties; 368 deelnemers 2.activiteiten in de wijken georganiseerd door een mobiel team vanuit
de bus; op 10 locaties, 249 deelnemers 3.stedelijk aanbod met
culturele activiteiten; 6 verschillende activiteiten met c.a. 150
deelnemers 4. de zomerschool, diverse activiteiten voor allochtone jongeren, 48
deelnemers Het nut van de activiteiten is aangetoond door flinke deelnemers aantallen, een hoog
tevredenheidspercentage onder de deelnemers en het geringe aantal
overlastmeldingen. Ook rond de oud-en nieuwviering zijn extra activiteiten
opgezet. De rapportage is nog niet
beschikbaar. In de programmering van de zomerperiode was in 2001 voor het eerst
sprake van de “Zomerschool”, gericht op nieuwkomers van 12 tot 18 jaar, De
activiteiten waren voornamelijk cultureel. Aan het project namen aanvankelijk 48 jongeren deel, 34 maakten de
cursus af. De onderdelen: kennismaken met delft, world art,tweede taal, creatieve vorming
‘computerles zullen binnen het kader “zomerschool” ook in 2002 weer opgenomen
in de Zomerprogrammering. Deze wordt voor het laatst (mee)gefinancierd
uit de intensiveringsbijdrage jeugd
en veiligheid. Dit jaar volgt een (dekkings)voorstel om het tot regulier
beleid te kunnen maken. |
Geheel volgens plan uitgevoerd. Evaluatie zomerschool (volgt) laat zien dat voor 2003 gekozen moet worden voor een andere aanpak, belangrijkste redenen:
Aantal
deelnemers summerschoolproject:
Aantal
deelnemers zomerschool primair onderwijs:
Deelnemers
zomeractiviteiten per wijk:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. TOS. De financiering van TOS voor 4 jaar is in 2001 beschikbaar gekomen. De 8 medewerkers zijn door de BWD
geworven en hebben een training gehad. TOS is per januari 2002 gestart met de activiteiten in Voorhof en
Buitenhof. De medewerkers hebben de wijk verkend en organiseren zeven dagen per week op verschillende
plekken activiteiten voor jongeren van 2-20 jaar, in groepjes van gemiddeld
20 personen in samenwerking met bewoners en bestaande netwerken. In 2002 vinden gesprekken plaats met de BWD over de verspreiding van
TOS over alle wijken. Ook zal de verbinding met het brede-schoolprogramma verder worden
uitgewerkt in afspraken over publiciteit, capaciteit, inventarisatie. TOS behoudt zo een eigen identiteit. |
Nadere
evaluatie samen met BWD noodzakelijk, m.n. op het punt van de interpretatie
van het begrip stedelijk. Project loopt in Buitenhof en Voorhof, zij met
enkele kinderziekten, naar verwachting. Aantal deelnemers: Zomer
2002: Rode Dorp, Dirk Costerplein en Poptahonk: 15 kinderen per plein. Vaste
locaties: Poptahof
afstemming met Speelbal: 20 deelnemers per middag Dirk
Costerplein, Voorhof: 30 kinderen per avond Eaflats,
Buitenhof: 5 kinderen per middag Rode
Dorp, Buitenhof: 25 kinderen per middag |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.
Verbetering speelvoorzieningen. Per
december 2001 waren 78 speelvoorzieningen gereed en 51 in uitvoering. Nog
eens 58 speelplekken zullen voor de zomer 2002 worden uitgevoerd. Dan
resteren er nog 26 waarvan de financiering nog niet geregeld is. Het veilig maken van de speelplekken is, voor zover
dat urgent was, volledig afgerond. De veiligheidsinspecteur gedoogt dat de
resterende – minder zware – acties worden meegenomen in de lopende planning. In het najaar van 2001 en het voorjaar van 2002 is het onderstaande
gerealiseerd: Jongerenvoorziening Grote Plas Delftse Hout: Vlonderpartij
plaatsen,Kabelbaan en -pont.installeren,Modernisering van sanitair
gebouw,Nieuwe speelvoorzieningen zijn geselecteerd en worden geplaatst in de
waterspeeltuin Delftse Hout. Bij asfaltering paden
Delftse Hout wordt rekening gehouden met activiteiten als trimmen, skeeleren
en rolskiën De Walvis, bij de centrale opvang in de Glen Millerstraat en de
Hamsterkooi bij de Freinetschool aan de Loevesteinplaats zijn gerealiseerd. Er is eind 2001 besloten tot realisatie van een skatepark aan de
provinciale weg en tot uitbreiding van de voorziening bij The Border. Via het project Brede School is een subsidieregeling voor open
schoolpleinen van kracht geworden. Er zijn door 5 scholen plannen ingediend,
alle werden gehonoreerd. Ook in 2002 kunnen plannen worden ingediend. Er is geïnventariseerd welke trapvelden maatregelen vragen op het
gebied van renovatie, plaatsing van hekken of het aanbrengen van verharding,
om de gebruiksmogelijkheden te vergroten. Het gaat om c.a. 25 velden. Na berekening van de kosten worden prioriteiten gesteld, in overleg
met de wijkcoördinatoren. Prioriteit ligt bij velden waar andere activiteiten positief worden
beïnvloed. Wordt afgerond in 2002 |
Op schema. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Invoeren
jongerenopbouwwerk. Het blijkt – zonder accommodatie en in een
wijk waar nog niet geparticipeerd wordt rond een wijkplan – heel moeilijk voor
de opbouwwerker om de jongeren in de Wippolder te bereiken. Er is inmiddels
wel een groep jongeren actief betrokken bij de gesprekken (met onder andere
gemeente, BWD, architect) over het realiseren van de nieuwbouw en de daar te
realiseren activiteiten. In deze fase wordt de aandacht van de
jongerenopbouwwerker meer gericht op de groep tieners, waarvoor een eigen
ruimte in het nieuwe wijkcentrum is gerealiseerd. Opbouwwerk-processen komen in 2002 meer
tot hun recht, met wijkprogramma, wijkzorgteams, beschikbare ruimte,
nieuwbouw. Doel blijft het bereik van het jongerenwerk onder de doelgroep te
vergroten. Gezien de ervaringen met wijkopbouwwerk rond de wijkaanpak
(ondersteuning van bewonersplatforms), wordt gestreefd naar voldoende
jongerenopbouwwerk in alle wijken
Verschuiving vanuit het gewone jongerenwerk, zoals voorgesteld in de
nota Knopen in de wijken blijkt niet eenvoudig. |
Stagneert als gevolg van personele problemen, te
weinig middelen beschikbaar. Overleg met de BWD hierover wordt gevoerd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Wijkgerichte sport, spel en cultuur. In de (EZH-)deelnota sport, spel en cultuur in de wijken is de opzet
van de activiteiten geregeld, aanvang week 9 2002. De periode van activiteiten loopt per jaar (2002 t/m 2006) van week 9
t/m 43. (m.u.v. de zomervakantie) Binnen deze periode zal het reguliere aanbod bestaan uit 1 activiteit
per week, per wijk. Daarbij zijn er gedurende bovengenoemde periode 6
toernooien/evenementen. ( 1per wijk) Ook zal er zowel aan het begin, -als aan het einde van een periode een
extra (stedelijke)activiteit georganiseerd worden. |
Is gerealiseerd. Evaluatie volgt separaat begin 2003. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Uitbreiding speelbal. In nota “Speelbal” van december 2001 is vastgelegd hoe de voorziening
in Voorhof tot 2007 volgens het bestaande concept kan doorwerken. Dit concept
staat model voor de voorziening in Gillis, die als zodanig wordt omgevormd en
voor een nieuw te ontwikkelen locatie in de Kuyperwijk. De nota voorziet in een plan van aanpak, waarin personeel,
begeleiding, inrichting, bewoners- en gebruikersparticipatie, evaluatie en
verdere ontwikkeling is geregeld. Eind 2002 moeten de drie genoemde voorziening operationeel zijn. |
Speelbal functioneert alleen in de Poptahof. In de
Buitenhof is het niet van de grond gekomen. Speelbal zal in de Poptahof
worden gecontinueerd. Een voorstel over reaallocatie van de resterende
middelen volgt |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. Verdere ontwikkeling aanbod brede
school. Brede School programma voor
basisschoolleerlingen is gestart in Voorhof en Buitenhof . De pilot-periode
in 2001 bestond uit een programma met 500. deelnemers. Het programma is tot
stand gekomen met behulp van aanbieders, programmamakelaars en
wijkwerkgroepen. Per januari is het programmaboekje voor de
2e helft van het schooljaar gereed. De voorbereidingsfase voor het programma
in schooljaar 2002-2003 is gestart.
Het gaat dan om de wijken Voorhof, Buitenhof, Tanthof en Vrijenban.
Programmamakelaars brengen vraag en aanbod bij elkaar en maken gebruik van
bestaande netwerken en werken nauw samen met eerder genoemde activiteiten als
TOS, Speelbal etc. Met het Voortgezet Onderwijs zijn
contacten gelegd om te zien of en hoe een brede schoolprogramma voor deze
jongeren gerealiseerd kan worden. Dit deel van het brede-schoolprogramma
bevindt zich in de onderzoeksfase. Het onderzoek wordt ondersteund door de
provincie. Met de Delftpas is de principe-afspraak
gemaakt dat het brede-schoolprogramma in het pakket van de Delftpas wordt
opgenomen, zo spoedig mogelijk in de loop van het schooljaar 2002-2003.
Diverse probleempunten die dat voornemen in de weg staan worden in de eerste
helft van 2002 van een oplossing voorzien. |
Programma aanbod Voorhof en Buitenhof geheel
gerealiseerd. Voorbereiding Vrijeban en Tanthof is in afrondende fase. Start
maart 2003. Brede school VO is vertraagd. Krijgt in 2003 vanuit
preventiebeleid een impuls. De koppeling Delftpas – Brede School is niet
gerealiseerd. Bekeken wordt of realisatie in 2004 wenselijk en mogelijk is. In totaal namen in 2002 1179 kinderen deel aan het
brede school programma (voorjaar 769, in het najaar 410). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. Uitgaan. Onder tieners blijkt onverminderd de vraag naar grootschalige disco-
en feestactiviteiten; na een aantal evenementen is het besef ontstaan dat
verschillende participanten jongeren, (gemeente, horeca, jongerenwerk, en
particulieren) hierin gemeenschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen. Plannen worden hiertoe ontwikkeld, resultaten te verwachten in mei
2002. De realisatie van een discotheek maakt deel uit van het project
Zuidpoort. Oplevering cultuurplein verwacht in 2005. De ontwikkelaar MAB
onderhandelt met mogelijke exploitanten. In het bestemmingplan Binnenstad wordt de Veilige
Horecaroute opgenomen. Het programmateam gaat intern verdere
mogelijkheden inventariseren. Met de stimuleringsimpuls jeugd en veiligheid is
de voortgang van het project de veilige school (v.o.)voor 2 jaar verzekerd,
tot en met 2002. De volgende acties/initiatieven zijn voor 2002
gepland: 1. Uitvoeren plannen van aanpak · opstellen veiligheidsprotocollen · inventarisatie bouwkundige knelpunten · per school inventarisatie 2. Extra indiv. trajectbegeleiding 3.
Overlegbijeenkomsten · studiebijeenkomsten en terugkomdagen · trainingen veiligheid/werkbaarheid · interculturele activiteiten centrale opvang 4. Ambtelijke en externe ondersteuning · onderwijsbegeleiding · faciliteiten coördinatie · faciliteiten scholen 5.
Leerlingactiviteiten · bewustwording veiligheid |
Grootschalige disco/feestactiviteiten komen niet van de grond door ontbreken van de juiste commerciële partner en wettelijke beperkingen. Veilige school loopt zoals gepland. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. Jeugdsport. Realisatie skatebaan:
Acties:
|
Skatebaan gerealiseerd volgens plan. Ook bij de
Border, jongerencentrum in het Tanthof, is bescheiden skatebaan gerealiseerd. Van beide banen wordt veel gebruikt gemaakt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12. AMA’s Kleinschalig aanbod op locatie, dichterbij of in de KWE’s waar de
AMA’s wonen (en niet in reguliere accommodaties waar zij niet komen).
Doelgroep: net aangekomen AMA’s en AMA’s van ca. 18 jaar. De BWD treedt op als hoofdaannemer, i.s.m. SVD, SJD, de Opbouw. |
Nieuwe activiteiten zijn niet doorgegaan. De
activiteiten in Donja , die al bestonden en niet meer zouden voldoen, zijn
wel gewoon doorgegaan in samenwerking met de SVD. De AMA’s zullen in aantal
verminderen en de KWE’s zullen worden afgebouwd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13. Jongerencultuur Acties 2002 Uitvoering van X-change, het muzikale
meerjarenprogramma voor autochtone en allochtone jongeren, gericht op
uitwisseling van muziek en dans: De
nacht van de wereldmuziek door Speakers
Kleinschalige Podiumkunsten: Er komt een programmatisch samenwerkingsverband
tot stand tussen de jongerenpodia, het gebruik van de nieuwe media en
jongeren. In een theaterproject, begeleid door PJ Partners maken jonge vluchtelingen en Nederlandse jongeren een theatervoorstelling. Looptijd:
2002/2003/2004 De
Nieuwe Amateur: Activiteit:
Allochtone en autochtone jongeren tussen 12 en 24 jaar volgen workshops en
vertonen hun kunsten tijdens open avonden. Het gaat hierbij om individuele
amateurkunstbeoefenaars, veelal uit de wijken, die zichzelf op een
stadspodium presenteren. Per jaar worden twee activiteiten in een
kleinschalig theater in Delft gehouden en twee activiteiten op een nader te
bepalen verrassende locatie in Delft. Hiernaast
wordt er een website geëxploiteerd waarop o.a. de eigen activiteiten vermeld
staan. Looptijd: 2002/2003/2004 Maken van een Delftsblauw
Graffitikunstwerk Zuidpoort:Begin maart 2002 wordt, onder leiding van kunstenaar Hugo Kaagman,
door ongeveer 50 Delftse jongeren een graffitikunstwerk gemaakt in
Delftsblauw. Dit kunstwerk wordt aangebracht op de houten muur die om het
bouwgebied Zuidpoort geplaatst wordt. Er wordt een multiculturele makelaar aangesteld
om vraag en aanbod van multiculturele projecten op elkaar af te stemmen. Hierbij
wordt een relatie gelegd met Brede school. |
X-change is in uitvoering. Nacht van de wereldmuziek is gehouden op 16 november 2002. Nieuwe amateur draait. Wereldkinderkoor via de VAK gerealiseerd. Tussen wal en schip is samen met gevestigd talent podium voor lokale talenten uitgegroeid tot festival Delft City Beats (realisatie 16 november 2002). Samenwerking
jongerenpodia loopt. Theater project loopt. Graffitykunst gerealiseerd.
Multiculturele makelaar is aangesteld. Aantallen
deelnemers Delft City Beats: 3000, betalende en niet betalende bezoekers. Aantallen
deelnemers kinderkoor: 17 basisscholen (alle scholen uit Voorhof en Buitenhof
en enkele uit andere wijken) in totaal 44 groepen met 1004 leerlingen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deel 2: Preventie en preventieve
hulpverlening
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14. JIP. Samen met het VSB-fonds heeft een
haalbaarheidsonderzoek plaatsgevonden van gezamenlijke huisvesting van JIP en
Oudereninformatiepunt in het Congregatiegebouw. De onderhandelingen over huur vinden
plaats. De bouwaanvraag is ingediend. Met de verbouwing en inrichting is een
bedrag van EURO 170.000 gemoeid, waarvoor bij fondsen wordt aangeklopt Een
concrete datum voor opening is begin januari nog niet bekend. Gestreefd wordt
naar opening voor de zomer 2002. Tevens is een subsidie/product afspraak gemaakt
met SJD en SWD om inhoud te geven aan een Delfts JIP-Plus, zoals beoogd. Met
de beschikbaar gestelde middelen kan het JIP 3 dagdelen per week open zijn.
De voorbereidingen zijn in het vierde kwartaal 2001 gestart: Gerealiseerd is: De vorming van een JIP-begeleidingsgroep (waarin JIP, SJD,BWD en
gemeente participeren) Benoeming Delftse JIP-medewerker Geleverd worden in 2002: o
Infohoeken op plaatsen waar jongeren komen,
buurt- en clubhuizen, jongeren- en tienercentra, onderwijsvoorzieningen. o
Web-site. o Delftse
Jip-voorlichtingsfolder en diverse specifiek op Delftse jongeren gerichte
producten o
Voorlichting/cursussen aan jongerenwerkers. In 2002 komt een voorstel voor financiele dekking om het aantal
dagdelen waarop het JIP geopend is uit te breiden . |
Gerealiseerd. Voorbereiding uitbreiding in werking
gezet. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15. Opvoedingsondersteuning. Afspraken zijn gemaakt met Maatzorg om in 2002 in 3 wijken spreekuren
te verzorgen. Budget € 30.631 voor de
organisatie en uitvoering op 3 locaties: Tanthof, Buitenhof/Voorhof en
Wippolder en € 18.830 uit de reserve AMW van Maatzorg. In 2002 zal een voorstel volgen voor voldoende structurele
subsidiering. De aandacht voor het bereik onder ouders van tieners wordt versterkt
via publiciteit en streefcijfers. Cijfers over 2000 laten het volgende zien: Het bereik van het opvoedbureau is ongeveer 130 kinderen, hiervan is: 20% tussen 12 en 18 jaar, 22 % is tussen 8 en 11 jaar. 16% van de cliënten is allochtoon. Streven is het bereik onder allochtonen te vergroten naar 33%. Hiernaast wordt aangesloten bij de ontwikkeling van het kernprogramma
zorg uit het Brede Schoolprogramma. |
Spreekuren in 3 wijken gerealiseerd. De komende vier
wil de gemeente 7 JGZ-centra tot stand brengen. In 2003 start de Wippolder en
het Buitenhof. In de JGZ-centra wordt het opvoedbureau met de
Jeugdgezondheidszorg 0 – 19 jarigen geïntegreerd. Er wordt tevens een relatie gelegd met het preventieproject. In 2001 was het bereik ongeveer 90 kinderen, hiervan
is: ·
13%
allochtoon ·
14%
tussen 12 en 18 jaar ·
13% tussen
8 en 11 jaar Het streven is het bereik onderallochtonen in 2002 te
vergroten tot 33%. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. Ontwikkeling netwerk jeugdhulpverlening. De Pilot in Wippolder is geslaagd waar het gaat om de netwerkvorming,
de intentie om samen te werken en deskundigheid beschikbaar te stellen en de
bereidheid om afspraken vast te leggen in een convenant. In de pilot kon niet worden nagegaan hoe het in de praktijk werkt ,
omdat we aan de uitvoering nauwelijks zijn toegekomen. In een half jaar
werden vanuit de vindplaats ‘wijk’ geen jongeren aangemeld. De pilot-periode
is hiertoe niet verder verlengd, omdat de (te) kleine schaal geen jongeren
opleverde voor het hulpverleningscircuit. Nieuwe ontwikkelingen zoals
vermeld onder opvoedingsondersteuning en de projectgroep Delft plus
zullen in 2002 starten als beschreven onder het project Preventieve
hulpverlening. |
Zaak wordt omgezet naar JGZ centra. Relatie wordt
gelegd met preventieproject. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17. Sluitende aanpak 16 – 23 jarigen. Vanaf 01-07-2001 zijn 160 Delftse jongeren van 16
– 23 in behandeling genomen. Uitstroom gegevens:
Voor
2002 wordt gestreefd naar een evenwichtiger percentage bij de
uitstroomcategorieën werk en hulpverlening. Het aantal begeleide jongeren zou
dan kunnen komen op 200. Ook
wordt in 2002 de leeftijdsgroep 19-jarigen toegevoegd aan de centrale
registratie. |
17. Sluitende aanpak 16 – 23 jarigen. In het schooljaar 2001-2002 zijn in totaal 235
aangemeld waarvan er 200 in begeleiding zijn genomen Uitstroom gegevens:
Voor
2003 wordt gestreefd naar een evenwichtiger percentage bij de
uitstroomcategorieën werk en hulpverlening. Het aantal begeleide jongeren zal
dan uit kunnen komen op 200 tot 250 Ook wordt in 2003 de registratie van de totale groep voortijdig schoolverlaters geoptimaliseerd. RMC project: loopt volgens verwachtingen, relatie
wordt gelegd met het preventieproject. Effectrapportage Haaglanden en
Rapportage sluitende aanpak zijn februari 2003 gereed. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17. Preventieve hulpverlening. De gemeente stuurt aan op een integrale
zorgaanpak om complexe problemen bij kinderen adequaat te signaleren en aan
te pakken., zoals beschreven in de nieuwe Wet op de Jeugdzorg, die in januari
2002 naar de Tweede Kamer gaat en waarin de lokale verantwoordelijkheden van
de gemeenten zijn vastgelegd. Ten
eerste wordt in Delft een integrale jeugdgezondheidszorg ontwikkeld. In 2002
vormen GGD en Maatzorg het ‘JGZ centrum’ als coördinatieteam met daaraan
verbonden wijkzorgteams. Kenmerk is de multidisciplinaire benadering van de zorg:
schoolverpleegkundige, opvoedbureau, schoolmaatschappelijk werk. Voor het
opzetten van deze teams verleent de provincie subsidie. De wijkzorgteams zijn
benaderbaar door zorgteams op scholen en door ouders en instellingen uit de
wijk. Het accent ligt op de leeftijdsgroep tot 12 jaar. Gestimuleerd wordt
dat vanuit het JGZ-centrum regelmatig beraad plaatsvindt met de politie en
bureau jeugdzorg, ten behoeve van een samenhangende aanpak van de doelgroep
12 – 16 jaar. De leeftijdsgroep 16 – 23 jaar wordt benaderd vanuit het
project Regionale Meld- en Coördinatiefunctie. De
ontwikkeling van wijkzorgteams loopt parallel aan het brede-schoolprogramma:
gestart wordt in Voorhof en Buitenhof. Ten tweede is sprake
van de vormgeving van een zorgloket voortgezet onderwijs. Dit gebeurt in de
jaren 2002 en 2003. Ook hier gaat het om de bundeling van zorg aan
leerlingen. Als kern wordt gedacht aan het verenigen van de structuren VO-SVO
met de Wissel. Samenwerkingsrelaties moeten worden uitgebouwd met bureau
jeugdzorg, GOA, leerplicht … Aandacht verdient de invulling van het ‘gat’
tussen Wijkzorgteams (0-12) en RMC
(16-24). Voorjaar 2002 wordt een expertbijeenkomst belegd om ook de groep
12-16 in beeld te krijgen en in te bedden in een samenhangende structuur. Er zijn verkennende
gesprekken gevoerd tussen leerplicht en het Openbaar Ministerie. Het
voornemen is om in het schooljaar 2002-2003 een “basta”-project in Delft te
starten (taakstraffen). In
Haaglandenverband worden productafspraken met bureau jeugdzorg voorbereid
over de invulling van de taken door de voorpostfunctionaris.. |
Het project JGZ centra start in 2003. Er wordt naar gestreefd in de komende jaren het Brede School programma, regulier jongerenwerk en JGZ centra in samenhang te ontwikkelen. Plan ontwikkeling Centrale zorgcommissie VO ligt op schema. Relatie preventie project. Daarmee wordt het gat tussen 12 en 16 gedicht. Basta
start in 2003, vormt een onderdeel van het preventieproject. Producten
catalogus bureau jeugdzorg verschijnt eind 2002. Met bureau jeugdzorg worden
gesprekken gevoerd over de inzet personeel in relatie tot de JGZ centra,
Centrale zorgcommissie en RMC. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18. Tijdige signalering/klachtenmanagement. Voor de afhandeling van klachten is een door Welzijn, Wijkzaken,
Jongerenwerk en politie een protocol ontwikkeld, waardoor het mogelijk is
problemen snel, op wijkniveau aan te pakken. In deze procedure spelen de
wijkcoördinatieteams een belangrijke rol. Indien overleg binnen een w.c.t. geen oplossing oplevert, wordt door het beslisteam (wijkzaken.
Welzijn, politie, BWD) getracht om
probleemoplossende maatregelen te ontwikkelen en te doen uitvoeren. De aanpak blijkt adequaat, veel problemen zijn op wijkniveau
afgehandeld; het beslisteam heeft in 2001 een tweetal zware zaken
afgehandeld. In 2002 wordt op de beschreven wijze verder gewerkt. |
Over de protocollen zijn afspraken gemaakt. In 2002 is
in eerste instantie op de beschreven wijze doorgewerkt. Sinds juni is na een
expertmeeting op initiatief van de politie geregeld overleg gestart met alle
bij jongeren betrokken partners. Dit overleg vervangt het beslisteam. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19. Criem. Delft heeft financiën ontvangen om voor mei een meerjarenplan te ontwikkelen. Voor de uitvoering van de plannen is eveneens een bedrag beschikbaar; na 2004 moet de keten geïmplementeerd zijn. Het
plan dat in mei tegemoet gezien worden zal aan een viertal criteria voldoen:
|
Uitgevoerd,
wordt omgezet in het preventie project. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deel 3: wonen en inkomen
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20. Huisvestingsbeleid. De in 2000 opgerichte kamerwinkel verstrekt o.a.
informatie over alle huurzaken. Het is niet bekend of daarmee de kennis bij
de doelgroep is toegenomen. Ervaring is dat de positie van met name studenten
op de particuliere kamermarkt niet best is. Met enige regelmaat worden
studenten op straat gezet, omdat desbetreffende panden worden verkocht. In
2002 wordt de bekendheid van de kamerwinkel verder vergroot. De criteria zijn aangepast en vormen sinds medio
2000 de basis voor het slaagkansexperiment. De aanbodmodellen in de regio Haaglanden zijn
gelijk, wanneer in 2003 de uitzonderingspositie van de Westlandgemeenten is
opgeheven. Als onderdeel van het experiment slaagkans is het
aanbod zelfstandige woonruimten voor starters vergroot. Daarnaast heeft de gemeente de
woningen die liggen in de spoorzone in beheer gegeven aan corporatie DUWO.
Tenminste 24 kamers zijn inmiddels via tijdelijke verhuur bij jongeren
terecht gekomen. Daar komen nog woningen/kamers bij aan de Genestetstraat.
Corporatie DUWO is verder actief in het TU gebied. Enige zorg baart de afname van het aantal particuliere woonruimten. Bij de herinrichting van het T.U.gebied zal het aanbod van
zelfstandige woonruimte worden uitgebreid. |
Conform afspraken uitgevoerd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21 Slaagkansen voor jongeren. Experiment is uitgevoerd en levert gegevens op om de slaagkans voor
jongeren daadwerkelijk door beleid positief te beïnvloeden. Tabel:Leeftijdsjaar
en slaagkans van starters In
procenten
Tot 1 – 7 2002 wordt ingezet op de hogere
slaagkans voor jongeren. Daarnaast is er een gelijke positie voor
doorstromers en starters t.a.v. de reactieduur, met als uitgangspunt dat de
slaagkans gelijk is aan hetgeen is vastgesteld voor het experiment. |
Conform afspraken uitgevoerd. Door de wijze administreren zijn er geen cijfers
bekend. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22.
Opvang zwerfjongeren. In
2002 worden gerealiseerd: Voor jongeren onder de 18 jaar die door een
crisissituatie plotseling op staat komen te staan en geen indicatie voor
jeugdzorg hebben was tot nog toe geen opvang geregeld. Met het nieuwe project
is er vanaf 2002 per jaar f 50.000,- beschikbaar voor 3 à 4 opvangplaatsen.
Deze komen er door middel van een uitbreiding van bestaande ‘opvang/begeleid
wonen’-plaatsen van de Stichting Jeugdhulpverlening. Na twee jaar wordt
bekeken of het project wordt voortgezet. Voor vier jongeren van 18 jaar en ouder stelt DUWO
woonruimte beschikbaar en verzorgt de stichting Breed Welzijn en zo mogelijk
S.T.A.D. 2000 de begeleiding en de activiteiten. Het gaat hierbij om jongeren
die om verschillende redenen nog niet kunnen doorstromen naar zelfstandige
woonruimte, maar bestaande opvang cq woonruimte wel moeten verlaten. Er is
eenmalig f. 50.000,-- (rente EZH-project 2001) beschikbaar voor deze woon- en
maatschappelijke begeleiding (met zo nodig een bijdrage uit budget
maatschappelijke opvang voor evt. tekorten huur en/of meubilering). Ook deze
opzet wordt na twee jaar geëvalueerd.. |
Project 18+ gerealiseerd van Leeuwenhoeksingel.
Project 18- wordt in 2003 gerealiseerd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23. Voorlichting over financiën. Poenboek VSSD is per december 2001 beschikbaar, in een oplage van 2500
exemplaren. De zakgeldkrant verscheen gelijktijdig met het poenboek in een oplage
van c.a. 1600 exemplaren. Financiële voorlichting in lessen middelbare scholen, door middel van
een lesbrief, ondersteund met de zakgeldkrant wordt via onderwijs gegeven. De eerste les (door wethouder jongerenbeleid) is op 17 januari 2002
gegeven. |
Uitgevoerd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23. Zakgeldproject. Het zakgeldproject bevond zich in 2001 in de voorbereidingsfase. Er hebben zich een aantal woningbouwcorporaties gemeld, die
geïnteresseerd zijn in jongeren, die in ruil voor een vergoeding werkzaamheden
willen verrichten. Per 1 februari 2002 (dus een half jaar later dan gepland) is bij de
BWD een mentor voor het zakgeldproject in dienst getreden. Deze mentor zal de
jongeren begeleiden en de contacten met de vraagkant onderhouden. Doel is om in 2002 30 jongeren aan een zakgeldbaantje te helpen. |
Het project is 1 mei van start gegaan en loopt tot 1
mei 2003. Momenteel zijn er 9 jongeren, die deelnemen (hebben deelgenomen)
aan dit project. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deel 4 Bestuur en participatie
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24. Lokaal jeugddebat Met het organiseren van een lokaal jeugddebat als doel, is in 2001
samengewerkt tussen gemeente, jongerenwerk en enkele docenten uit het
middelbaar onderwijs. Toen dit niet tot het gewenste resultaat leidde, heeft
het IPP (Instituut voor Publiek en Politiek) opdracht gekregen het lokale
jeugddebat te organiseren. Het vaststellen van een datum daarvoor gebeurt in
januari 2002. |
Heeft plaatsgevonden. Helaas geen winnaar opgeleverd.
Voorstellen worden nu afzonderlijk bekeken op mogelijke realisatie:
Jongerencentrum Heilige Land past niet in gemeentelijk beleid. Trapveld
Wippolder wordt gerealiseerd. Ruimte voor het maken van muziek: overleg
gestart tussen SPOD en Congregatie. Jongerenlounge: overleg gestart tussen
Jongerenraad en Congregatie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25. Transparante
overheid. Het programmateam
organiseert in 2002 twee workshops. Een krijgt het thema uitgaan en zal
vooral tussen ambtenaren en jongeren plaatsvinden; de tweede zal gaan
over de wet op de jeugdzorg en krijgt het karakter van een expertmeeting Jongeren zijn of worden betrokken bij het realiseren van de skatebaan,
en verschillende bouwprocessen van onder meer buurthuizen, hangplekken,
jongerencentra en andere voorzieningen voor jongeren. De jongerensite wordt ondersteund door een
redactiegroep. In 2002 wordt ondersteuning vanuit de jongeren gezocht. |
Workshops zijn niet doorgegaan. Wet op de Jeugdzorg is
uitgesteld. Jongeren zijn wel betrokken geweest bij diverse bouwprojecten,
skatebaan, graffity, trapveld Wippolder. Jongeren zijn betrokken bij de
jongerensite. DIPJE is gerealiseerd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
26. Participatief onderzoek ontmoetingsplekken. Het participatieproject is afgesloten, de jongerenopbouwwerkers zijn
getraind in het geven van begeleiding waar het gaat om jongerenparticipatie.
Rapportage over het project is beschikbaar. In totaal hebben 31 jongeren
actief een bijdrage geleverd. Concreet heeft hun participatie een bijdrage
geleverd aan het onderstaande: In de hof van Delft/Voordijkshoorn wordt een jongerenhangplek
ingericht. Doel is de hangplek voor de zomer van 2002 gerealiseerd te hebben. Cultures Meetingpoint is in 2001gerealiseerd; enkele kleine
veranderingen aan de inrichting ervan zijn in uitvoering en zullen in het
voorjaar van 2002 gerealiseerd zijn. Met de bouw van de jongerenaccommodatie aan de Muyskenlaan (Wippolder)
wordt in april 2002 begonnen. Oplevering van het gebouw kan vlak vóór, of net
ná de bouwvak geschieden. In 2002 en 2003 worden jeugdigen en jongeren betrokken bij de
toekomstige programmering van de nieuw te realiseren accommodaties in Voorhof
(jongeren en tieners) en Tanthof (tieners), en zodra daar zicht op is in Hof
van Delft (Kuyperwijk: jongeren en tieners). |
Zie
25. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27. Jongerenparticipatie bij wijkplannen. Voor de betrokkenheid van jongeren bij de wijkaanpak zijn geen aparte
acties opgezet. Nu de structuur van wijkplannen, wijkprogramma’s en uitvoeringsplannen
over de hele stad is ingevoerd, zal het programmateam jongeren een voorstel
doen voor de stimulering van blijvende participatie van jongeren. Er zijn initiatieven onder jongeren die willen komen tot de vorming
van een jongerenraad. |
Is een begin meegemaakt. Zie actieplan 2003. Jongerenraad
is geformeerd en wordt door de BWD ondersteund en door de gemeente op
incidentele basis gesubsidieerd. Wordt betrokken bij inhoudelijke discussie.
Er is een ondersteuningsgroep, waarin o.a. de burgemeester zitting heeft. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28. Jeugdmonitor. Binnen het vakteam ICT heeft onderzoek en statistiek een enquête
ontwikkeld die in het voorjaar van 2002 zal worden afgenomen. Een
representatieve steekproef zal worden getrokken uit bewoners van Delft in de
leeftijd van 6 tot 24 jaar, met onder andere als doel informatie te vergaren
waarmee een herijking kan plaatsvinden binnen het jongerenbeleid. Rapportage
kan voor de zomer worden verwacht. |
Niet gerealiseerd. Wel worden initiatieven ontwikkeld
om te komen tot een jeugdmonitor. |