Evaluatie actieplan 2002

 

In januari 2002 is als bijlage bij de nota “Ruimte voor jongeren II “ verschenen het Actieprogramma Jeugd en Jongeren 2002.

Hieronder volgt een beknopte evaluatie. Bij de evaluatie wordt de opzet van het Actieprogramma gevolgd.

Het Actieprogramma 2003 zal een andere opzet hebben, nl. en gedeelte, waarin de acties per wijk beschreven worden een gedeelte, waarin de acties op stedelijk niveau worden beschreven.

 

 

Prestaties 2001 en afspraken 2002

Prestaties 2002

Deel 1: vrijetijdsbesteding

 

1. Uitbreiding tienerwerk.

In alle wijken is tienerwerk gerealiseerd, met de BWD zijn hierover productafspraken gemaakt., met name op het gebied van activering op het gebied van informatica, muziek, dans en creatieve activiteiten.

Er is echter nog geen totaal zicht op de omvang van de noodzakelijke uitbreiding. Uit signalen vanuit diverse wijken is gebleken is dat de vraag nog steeds groter is dan het aanbod en dat meer investeringen noodzakelijk zijn. In 2002 wordt dit geconcretiseerd met de evaluatie van de nota Knopen in de wijken.

Gebleken is dat het realiseren van een eigen ruimte in buurthuis Wippolder heeft geleid tot een structurele aanpak en daardoor uitbreiding van het tienerwerk. Te verwachten is dat deze trend zich zal voortzetten in voorgenomen nieuw te bouwen locaties in Tanthof, Voorhof, Kuyperwijk en Westerkwartier.

 

Ondersteuning van de groep rond de Bieslander is door het sluiten van het buurthuis onmogelijk geworden.

Hangout en Culture zijn voorzieningen voor alle tieners en jongeren in het Rode Dorp en Gillis. Hiertoe is een nieuwe opzet van de organisatie van het tienerwerk gemaakt, waardoor het tienercentrum voor een grotere groep aantrekkelijk wordt. De programmering van het werk is op deze plannen gebaseerd. Educatie, sport, spel, kunst en cultuur zijn in 2002 de speerpunten.

 

Volgens plan verlopen m.u.v. Bieslander. Eind van het jaar ondersteuning Fledderus geregeld. Discussie met de BWD over inzet uren is gestart. Vanuit preventiebeleid extra inzet rond scholen. In zomernota is € 25.000 voor tienerwerk extra uitgetrokken.

Zie ook productafspraken met de BWD.

2. Intensivering zomerprogramma.

De zomeractiviteiten in 2001 zijn in 4 categorieën onder te verdelen:

1.activiteiten in de wijken op 8 vaste locaties; 368 deelnemers

2.activiteiten in de wijken georganiseerd door een mobiel team vanuit de bus; op 10 locaties, 249 deelnemers

3.stedelijk aanbod met  culturele activiteiten; 6 verschillende activiteiten met c.a. 150 deelnemers

4. de zomerschool, diverse activiteiten voor allochtone jongeren, 48 deelnemers

Het nut van de activiteiten is aangetoond door  flinke deelnemers aantallen, een hoog tevredenheidspercentage onder de deelnemers en het geringe aantal overlastmeldingen. Ook rond de oud-en nieuwviering zijn extra activiteiten opgezet. De  rapportage is nog niet beschikbaar.

In de programmering van de zomerperiode was in 2001 voor het eerst sprake van de “Zomerschool”, gericht op nieuwkomers van 12 tot 18 jaar, De activiteiten waren voornamelijk cultureel.

Aan het project namen aanvankelijk 48 jongeren deel, 34 maakten de cursus af. De onderdelen:

kennismaken met delft, world art,tweede taal, creatieve vorming ‘computerles zullen binnen het kader “zomerschool” ook in 2002 weer opgenomen in de Zomerprogrammering. Deze wordt voor het laatst (mee)gefinancierd uit  de intensiveringsbijdrage jeugd en veiligheid. Dit jaar volgt een (dekkings)voorstel om het tot regulier beleid te kunnen maken.

Geheel volgens plan uitgevoerd. Evaluatie zomerschool (volgt) laat zien dat voor 2003 gekozen moet worden voor een andere aanpak, belangrijkste redenen:

  1. doelgroep is aan verandering onderhevig
  2. financiële beperkingen

Aantal deelnemers summerschoolproject:

    • 17 meisjes en 26 jongens tussen 12 en 18 jaar

 

Aantal deelnemers zomerschool primair onderwijs:

  • 20 dagen gemiddeld 12 kinderen per dag

 

Deelnemers zomeractiviteiten per wijk:

  • Buitenhof: 298
  • Voorhof: 86
  • Wippolder: 47
  • Hof van Delft: 83
  • Tanthof: 424

3. TOS.

De financiering van TOS voor 4 jaar is in  2001 beschikbaar gekomen. De 8 medewerkers zijn door de BWD geworven en hebben een training gehad.

TOS is per januari 2002 gestart met de activiteiten in Voorhof en Buitenhof. De medewerkers hebben de wijk verkend en organiseren  zeven dagen per week op verschillende plekken activiteiten voor jongeren van 2-20 jaar, in groepjes van gemiddeld 20 personen in samenwerking met bewoners en bestaande netwerken.

In 2002 vinden gesprekken plaats met de BWD over de verspreiding van TOS over alle wijken.

Ook zal de verbinding met het brede-schoolprogramma verder worden uitgewerkt in afspraken over publiciteit, capaciteit, inventarisatie.

TOS behoudt zo een eigen identiteit.

Nadere evaluatie samen met BWD noodzakelijk, m.n. op het punt van de interpretatie van het begrip stedelijk. Project loopt in Buitenhof en Voorhof, zij met enkele kinderziekten, naar verwachting.

 

Aantal deelnemers:

Zomer 2002: Rode Dorp, Dirk Costerplein en Poptahonk: 15 kinderen per plein.

 

Vaste locaties:

Poptahof afstemming met Speelbal: 20 deelnemers per middag

Dirk Costerplein, Voorhof: 30 kinderen per avond

Eaflats, Buitenhof: 5 kinderen per middag

Rode Dorp, Buitenhof: 25 kinderen per middag

4. Verbetering speelvoorzieningen.

Per december 2001 waren 78 speelvoorzieningen gereed en 51 in uitvoering.

Nog eens 58 speelplekken zullen voor de zomer 2002 worden uitgevoerd. Dan resteren er nog 26 waarvan de financiering nog niet geregeld is.

Het veilig maken van de speelplekken is, voor zover dat urgent was, volledig afgerond. De veiligheidsinspecteur gedoogt dat de resterende – minder zware – acties worden meegenomen in de lopende planning.

In het najaar van 2001 en het voorjaar van 2002 is het onderstaande gerealiseerd:

Jongerenvoorziening Grote Plas Delftse Hout:

Vlonderpartij plaatsen,Kabelbaan en -pont.installeren,Modernisering van sanitair gebouw,Nieuwe speelvoorzieningen zijn geselecteerd en worden geplaatst in de waterspeeltuin Delftse Hout.

Bij asfaltering paden Delftse Hout wordt rekening gehouden met activiteiten als trimmen, skeeleren en rolskiën

De Walvis, bij de centrale opvang in de Glen Millerstraat en de Hamsterkooi bij de Freinetschool aan de Loevesteinplaats zijn gerealiseerd.

Er is eind 2001 besloten tot realisatie van een skatepark aan de provinciale weg en tot uitbreiding van de voorziening bij The Border.

Via het project Brede School is een subsidieregeling voor open schoolpleinen van kracht geworden. Er zijn door 5 scholen plannen ingediend, alle werden gehonoreerd. Ook in 2002 kunnen plannen worden ingediend.

Er is geïnventariseerd welke trapvelden maatregelen vragen op het gebied van renovatie, plaatsing van hekken of het aanbrengen van verharding, om de gebruiksmogelijkheden te vergroten. Het gaat om c.a. 25 velden.

Na berekening van de kosten worden prioriteiten gesteld, in overleg met de wijkcoördinatoren.

Prioriteit ligt bij velden waar andere activiteiten positief worden beïnvloed. Wordt afgerond in 2002

Op schema.

5. Invoeren jongerenopbouwwerk.

Het blijkt – zonder accommodatie en in een wijk waar nog niet geparticipeerd wordt rond een wijkplan – heel moeilijk voor de opbouwwerker om de jongeren in de Wippolder te bereiken. Er is inmiddels wel een groep jongeren actief betrokken bij de gesprekken (met onder andere gemeente, BWD, architect) over het realiseren van de nieuwbouw en de daar te realiseren activiteiten.

In deze fase wordt de aandacht van de jongerenopbouwwerker meer gericht op de groep tieners, waarvoor een eigen ruimte in het nieuwe wijkcentrum is gerealiseerd.

Opbouwwerk-processen komen in 2002 meer tot hun recht, met wijkprogramma, wijkzorgteams, beschikbare ruimte, nieuwbouw. Doel blijft het bereik van het jongerenwerk onder de doelgroep te vergroten. Gezien de ervaringen met wijkopbouwwerk rond de wijkaanpak (ondersteuning van bewonersplatforms), wordt gestreefd naar voldoende jongerenopbouwwerk in alle wijken  Verschuiving vanuit het gewone jongerenwerk, zoals voorgesteld in de nota Knopen in de wijken blijkt niet eenvoudig.

 

Stagneert als gevolg van personele problemen, te weinig middelen beschikbaar. Overleg met de BWD hierover wordt gevoerd.

 

6. Wijkgerichte sport, spel en cultuur.

In de (EZH-)deelnota sport, spel en cultuur in de wijken is de opzet van de activiteiten geregeld, aanvang week 9 2002.

De periode van activiteiten loopt per jaar (2002 t/m 2006) van week 9 t/m 43.

(m.u.v. de zomervakantie)

Binnen deze periode zal het reguliere aanbod bestaan uit 1 activiteit per week, per wijk. Daarbij zijn er gedurende bovengenoemde periode 6 toernooien/evenementen. ( 1per wijk) 

Ook zal er zowel aan het begin, -als aan het einde van een periode een extra (stedelijke)activiteit georganiseerd worden.  

 

Is gerealiseerd. Evaluatie volgt separaat begin 2003.

7. Uitbreiding speelbal.

In nota “Speelbal” van december 2001 is vastgelegd hoe de voorziening in Voorhof tot 2007 volgens het bestaande concept kan doorwerken. Dit concept staat model voor de voorziening in Gillis, die als zodanig wordt omgevormd en voor een nieuw te ontwikkelen locatie in de Kuyperwijk.

De nota voorziet in een plan van aanpak, waarin personeel, begeleiding, inrichting, bewoners- en gebruikersparticipatie, evaluatie en verdere ontwikkeling is geregeld.

Eind 2002 moeten de drie genoemde voorziening operationeel zijn.

Speelbal functioneert alleen in de Poptahof. In de Buitenhof is het niet van de grond gekomen. Speelbal zal in de Poptahof worden gecontinueerd. Een voorstel over reaallocatie van de resterende middelen volgt

8. Verdere ontwikkeling aanbod brede school.

Brede School programma voor basisschoolleerlingen is gestart in Voorhof en Buitenhof . De pilot-periode in 2001 bestond uit een programma met 500. deelnemers. Het programma is tot stand gekomen met behulp van aanbieders, programmamakelaars en wijkwerkgroepen.

Per januari is het programmaboekje voor de 2e helft van het schooljaar gereed.

De voorbereidingsfase voor het programma in  schooljaar 2002-2003 is gestart. Het gaat dan om de wijken Voorhof, Buitenhof, Tanthof en Vrijenban. Programmamakelaars brengen vraag en aanbod bij elkaar en maken gebruik van bestaande netwerken en werken nauw samen met eerder genoemde activiteiten als TOS, Speelbal etc.

Met het Voortgezet Onderwijs zijn contacten gelegd om te zien of en hoe een brede schoolprogramma voor deze jongeren gerealiseerd kan worden. Dit deel van het brede-schoolprogramma bevindt zich in de onderzoeksfase. Het onderzoek wordt ondersteund door de provincie.

 

Met de Delftpas is de principe-afspraak gemaakt dat het brede-schoolprogramma in het pakket van de Delftpas wordt opgenomen, zo spoedig mogelijk in de loop van het schooljaar 2002-2003. Diverse probleempunten die dat voornemen in de weg staan worden in de eerste helft van 2002 van een oplossing voorzien.

Programma aanbod Voorhof en Buitenhof geheel gerealiseerd. Voorbereiding Vrijeban en Tanthof is in afrondende fase. Start maart 2003. Brede school VO is vertraagd. Krijgt in 2003 vanuit preventiebeleid een impuls. De koppeling Delftpas – Brede School is niet gerealiseerd. Bekeken wordt of realisatie in 2004 wenselijk en mogelijk is.

In totaal namen in 2002 1179 kinderen deel aan het brede school programma (voorjaar 769, in het najaar 410).

9. Uitgaan.

Onder tieners blijkt onverminderd de vraag naar grootschalige disco- en feestactiviteiten; na een aantal evenementen is het besef ontstaan dat verschillende participanten jongeren, (gemeente, horeca, jongerenwerk, en particulieren) hierin gemeenschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen.

Plannen worden hiertoe ontwikkeld, resultaten te verwachten in mei 2002.

De realisatie van een discotheek maakt deel uit van het project Zuidpoort. Oplevering cultuurplein verwacht in 2005. De ontwikkelaar MAB onderhandelt met mogelijke exploitanten.

In het bestemmingplan Binnenstad wordt de Veilige Horecaroute opgenomen.

Het programmateam gaat intern verdere mogelijkheden inventariseren.

 

Met de stimuleringsimpuls jeugd en veiligheid is de voortgang van het project de veilige school (v.o.)voor 2 jaar verzekerd, tot en met 2002.

De volgende acties/initiatieven zijn voor 2002 gepland:

1. Uitvoeren plannen van aanpak

· opstellen veiligheidsprotocollen

· inventarisatie bouwkundige knelpunten

· per school inventarisatie

2. Extra indiv. trajectbegeleiding

3. Overlegbijeenkomsten

· studiebijeenkomsten en terugkomdagen

· trainingen veiligheid/werkbaarheid

· interculturele activiteiten centrale opvang

4. Ambtelijke en externe ondersteuning

· onderwijsbegeleiding

· faciliteiten coördinatie

· faciliteiten scholen

5. Leerlingactiviteiten

· bewustwording veiligheid

Grootschalige disco/feestactiviteiten komen niet van de grond door ontbreken van de juiste commerciële partner en wettelijke beperkingen.

 

Veilige school loopt zoals gepland.

10. Jeugdsport.

Realisatie skatebaan:

  • Opgenomen in overkoepelend plan ‘Investeren in de wijken’: skatebanenbudget EZH. Totaal ƒ 950.000.
  • Skatebaan kan in de zomer 2002 gerealiseerd zijn.

Acties:

  • Ontwerp inrichting skatepark eind 2001/eerste kwartaal 2002
  • Realisatie tweede kwartaal 2002

Skatebaan gerealiseerd volgens plan. Ook bij de Border, jongerencentrum in het Tanthof, is bescheiden skatebaan gerealiseerd.

 

Van beide banen wordt veel gebruikt gemaakt.

 

12. AMA’s

Kleinschalig aanbod op locatie, dichterbij of in de KWE’s waar de AMA’s wonen (en niet in reguliere accommodaties waar zij niet komen). Doelgroep: net aangekomen AMA’s en AMA’s van ca. 18 jaar.

De BWD treedt op als hoofdaannemer, i.s.m. SVD, SJD, de Opbouw.

 

 

Nieuwe activiteiten zijn niet doorgegaan. De activiteiten in Donja , die al bestonden en niet meer zouden voldoen, zijn wel gewoon doorgegaan in samenwerking met de SVD. De AMA’s zullen in aantal verminderen en de KWE’s zullen worden afgebouwd.

13. Jongerencultuur

Acties 2002

 

Uitvoering van X-change, het muzikale meerjarenprogramma voor autochtone en allochtone jongeren, gericht op uitwisseling van muziek en dans:

De nacht van de wereldmuziek door Speakers

  • Bandcoachingstraject door De Nieuwe Amateur
  • een wereldkinderkoor door de Vrije Akademie
  • Beatsclub, 10 thema-avonden in Speakers
  • Zomerschool door Brede Welzijn Delft
  • Activiteiten voor AMA’s door SVD en VAK
  • X-change on School, workshops op scholen door VAK en Kunstgebouw
  • Talent tussen Wal en Schip: Het is de bedoeling een cultureel programma te bieden dat in de breedte vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de programmering van een festival als Lowlands. Er wordt gedacht vier of vijf voorrondes in de verschillende genres en categorieën te organiseren.

 

Kleinschalige Podiumkunsten:

 

Er komt een programmatisch samenwerkingsverband tot stand tussen de jongerenpodia, het gebruik van de nieuwe media en jongeren.

In een theaterproject, begeleid door PJ Partners maken jonge vluchtelingen en Nederlandse jongeren een theatervoorstelling.

Looptijd: 2002/2003/2004

 

 

De Nieuwe Amateur:

 

Activiteit: Allochtone en autochtone jongeren tussen 12 en 24 jaar volgen workshops en vertonen hun kunsten tijdens open avonden. Het gaat hierbij om individuele amateurkunst­beoefenaars, veelal uit de wijken, die zichzelf op een stadspodium presenteren. Per jaar worden twee activiteiten in een kleinschalig theater in Delft gehouden en twee activiteiten op een nader te bepalen verrassende locatie in Delft.

Hiernaast wordt er een website geëxploiteerd waarop o.a. de eigen activiteiten vermeld staan.

Looptijd: 2002/2003/2004

 

Maken van een Delftsblauw Graffitikunstwerk Zuidpoort:Begin maart 2002 wordt, onder leiding van kunstenaar Hugo Kaagman, door ongeveer 50 Delftse jongeren een graffitikunstwerk gemaakt in Delftsblauw. Dit kunstwerk wordt aangebracht op de houten muur die om het bouwgebied Zuidpoort geplaatst wordt.

 

Er wordt een multiculturele makelaar aangesteld om vraag en aanbod van multiculturele projecten op elkaar af te stemmen. Hierbij wordt een relatie gelegd met Brede school.

X-change is in uitvoering. Nacht van de wereldmuziek is gehouden op 16 november 2002. Nieuwe amateur draait. Wereldkinderkoor via de VAK gerealiseerd. Tussen wal en schip is samen met gevestigd talent podium voor lokale talenten uitgegroeid tot festival Delft City Beats (realisatie 16 november 2002).

Samenwerking jongerenpodia loopt. Theater project loopt. Graffitykunst gerealiseerd. Multiculturele makelaar is aangesteld.

 

Aantallen deelnemers Delft City Beats: 3000, betalende en niet betalende bezoekers.

Aantallen deelnemers kinderkoor: 17 basisscholen (alle scholen uit Voorhof en Buitenhof en enkele uit andere wijken) in totaal 44 groepen met 1004 leerlingen.

Deel 2: Preventie en preventieve hulpverlening

 

14. JIP.

Samen met het VSB-fonds heeft een haalbaarheidsonderzoek plaatsgevonden van gezamenlijke huisvesting van JIP en Oudereninformatiepunt in het Congregatiegebouw. De onderhandelingen over huur vinden plaats. De bouwaanvraag is ingediend. Met de verbouwing en inrichting is een bedrag van EURO 170.000 gemoeid, waarvoor bij fondsen wordt aangeklopt Een concrete datum voor opening is begin januari nog niet bekend. Gestreefd wordt naar opening voor de zomer 2002.

Tevens is een subsidie/product afspraak gemaakt met SJD en SWD om inhoud te geven aan een Delfts JIP-Plus, zoals beoogd. Met de beschikbaar gestelde middelen kan het JIP 3 dagdelen per week open zijn. De voorbereidingen zijn in het vierde kwartaal 2001 gestart:

Gerealiseerd is:

De vorming van een JIP-begeleidingsgroep (waarin JIP, SJD,BWD en gemeente participeren)

Benoeming Delftse JIP-medewerker

Geleverd worden in 2002:

o       Infohoeken op plaatsen waar jongeren komen, buurt- en clubhuizen, jongeren- en tienercentra, onderwijsvoorzieningen.

o       Web-site.

o       Delftse Jip-voorlichtingsfolder en diverse specifiek op Delftse jongeren gerichte producten

o       Voorlichting/cursussen aan jongerenwerkers.

 

In 2002 komt een voorstel voor financiele dekking om het aantal dagdelen waarop het JIP geopend is uit te breiden .

Gerealiseerd. Voorbereiding uitbreiding in werking gezet.

15. Opvoedingsondersteuning.

Afspraken zijn gemaakt met Maatzorg om in 2002 in 3 wijken spreekuren te verzorgen.

Budget  € 30.631 voor de organisatie en uitvoering op 3 locaties: Tanthof, Buitenhof/Voorhof en Wippolder en € 18.830 uit de reserve AMW van Maatzorg.

In 2002 zal een voorstel volgen voor voldoende structurele subsidiering.

De aandacht voor het bereik onder ouders van tieners wordt versterkt via publiciteit en streefcijfers.

Cijfers over 2000 laten het volgende zien:

Het bereik van het opvoedbureau is ongeveer 130 kinderen, hiervan is:

20%  tussen 12 en 18 jaar,

22 % is tussen 8 en 11 jaar.

16% van de cliënten is allochtoon.

Streven is het bereik onder allochtonen te vergroten naar 33%.

Hiernaast wordt aangesloten bij de ontwikkeling van het kernprogramma zorg uit het Brede Schoolprogramma.

Spreekuren in 3 wijken gerealiseerd. De komende vier wil de gemeente 7 JGZ-centra tot stand brengen. In 2003 start de Wippolder en het Buitenhof. In de JGZ-centra wordt het opvoedbureau met de Jeugdgezondheidszorg 0 – 19 jarigen geïntegreerd.  Er wordt tevens een relatie gelegd met het preventieproject.

 

In 2001 was het bereik ongeveer 90 kinderen, hiervan is:

·        13% allochtoon

·        14% tussen 12 en 18 jaar

·        13% tussen 8 en 11 jaar

 

Het streven is het bereik onderallochtonen in 2002 te vergroten tot 33%.

16. Ontwikkeling netwerk jeugdhulpverlening.

De Pilot in Wippolder is geslaagd waar het gaat om de netwerkvorming, de intentie om samen te werken en deskundigheid beschikbaar te stellen en de bereidheid om afspraken vast te leggen in een convenant.

In de pilot kon niet worden nagegaan hoe het in de praktijk werkt , omdat we aan de uitvoering nauwelijks zijn toegekomen. In een half jaar werden vanuit de vindplaats ‘wijk’ geen jongeren aangemeld. De pilot-periode is hiertoe niet verder verlengd, omdat de (te) kleine schaal geen jongeren opleverde voor het hulpverlenings­circuit.

Nieuwe ontwikkelingen zoals  vermeld onder opvoedingsondersteuning en de projectgroep Delft plus zullen in 2002 starten als beschreven onder het project Preventieve hulpverlening.

 

Zaak wordt omgezet naar JGZ centra. Relatie wordt gelegd met preventieproject.

17. Sluitende aanpak 16 – 23 jarigen.

Vanaf 01-07-2001 zijn 160 Delftse jongeren van 16 – 23 in behandeling genomen.

Uitstroom gegevens:

 

Aantal.

Uitstroom.

Percentage.

79

Onderwijs.

50%

46

Werk.

30%

18

Werken Leren

10%

17

Overig (detentie, ziek, hulpverlening)

10%

160

Totaal

100%

 

Voor 2002 wordt gestreefd naar een evenwichtiger percentage bij de uitstroomcategorieën werk en hulpverlening. Het aantal begeleide jongeren zou dan kunnen komen op 200.

Ook wordt in 2002 de leeftijdsgroep 19-jarigen toegevoegd aan de centrale registratie.

 

17. Sluitende aanpak 16 – 23 jarigen.

In het schooljaar 2001-2002 zijn in totaal 235 aangemeld waarvan er 200 in begeleiding zijn genomen

Uitstroom gegevens:

 

 

Aantal.

Uitstroom.

Percentage.

117

Onderwijs.

50%

53

Werk.

15%

30

Werken Leren

13%

35

Overig (detentie, ziek, hulpverlening)

22%

235

Totaal

100%

 

Voor 2003 wordt gestreefd naar een evenwichtiger percentage bij de uitstroomcategorieën werk en hulpverlening. Het aantal begeleide jongeren zal dan uit kunnen   komen op 200 tot 250

Ook wordt in 2003 de registratie van de totale groep voortijdig schoolverlaters geoptimaliseerd.

RMC project: loopt volgens verwachtingen, relatie wordt gelegd met het preventieproject. Effectrapportage Haaglanden en Rapportage sluitende aanpak zijn februari 2003 gereed.

17. Preventieve hulpverlening.

De gemeente stuurt aan op een integrale zorgaanpak om complexe problemen bij kinderen adequaat te signaleren en aan te pakken., zoals beschreven in de nieuwe Wet op de Jeugdzorg, die in januari 2002 naar de Tweede Kamer gaat en waarin de lokale verantwoordelijkheden van de gemeenten zijn vastgelegd.

Ten eerste wordt in Delft een integrale jeugdgezondheidszorg ontwikkeld. In 2002 vormen GGD en Maatzorg het ‘JGZ centrum’ als coördinatieteam met daaraan verbonden wijkzorgteams. Kenmerk is de multidisciplinaire benadering van de zorg: schoolverpleegkundige, opvoedbureau, schoolmaatschappelijk werk. Voor het opzetten van deze teams verleent de provincie subsidie. De wijkzorgteams zijn benaderbaar door zorgteams op scholen en door ouders en instellingen uit de wijk. Het accent ligt op de leeftijdsgroep tot 12 jaar. Gestimuleerd wordt dat vanuit het JGZ-centrum regelmatig beraad plaatsvindt met de politie en bureau jeugdzorg, ten behoeve van een samenhangende aanpak van de doelgroep 12 – 16 jaar. De leeftijdsgroep 16 – 23 jaar wordt benaderd vanuit het project Regionale Meld- en Coördinatiefunctie.

De ontwikkeling van wijkzorgteams loopt parallel aan het brede-schoolprogramma: gestart wordt in Voorhof en Buitenhof.

 

Ten tweede is sprake van de vormgeving van een zorgloket voortgezet onderwijs. Dit gebeurt in de jaren 2002 en 2003. Ook hier gaat het om de bundeling van zorg aan leerlingen. Als kern wordt gedacht aan het verenigen van de structuren VO-SVO met de Wissel. Samenwerkingsrelaties moeten worden uitgebouwd met bureau jeugdzorg, GOA, leerplicht …

 

Aandacht verdient de invulling van het ‘gat’ tussen Wijkzorgteams (0-12) en  RMC (16-24). Voorjaar 2002 wordt een expertbijeenkomst belegd om ook de groep 12-16 in beeld te krijgen en in te bedden in een samenhangende structuur. Er zijn verkennende gesprekken gevoerd tussen leerplicht en het Openbaar Ministerie. Het voornemen is om in het schooljaar 2002-2003 een “basta”-project in Delft te starten (taakstraffen).

In Haaglandenverband worden productafspraken met bureau jeugdzorg voorbereid over de invulling van de taken door de voorpostfunctionaris..

 

Het project JGZ centra start in 2003. Er wordt naar gestreefd in de komende jaren het Brede School programma, regulier jongerenwerk en JGZ centra in samenhang te ontwikkelen. Plan ontwikkeling Centrale zorgcommissie VO ligt op schema. Relatie preventie project. Daarmee wordt het gat tussen 12 en 16 gedicht.

Basta start in 2003, vormt een onderdeel van het preventieproject.

Producten catalogus bureau jeugdzorg verschijnt eind 2002. Met bureau jeugdzorg worden gesprekken gevoerd over de inzet personeel in relatie tot de JGZ centra, Centrale zorgcommissie en RMC.

 

18. Tijdige signalering/klachtenmanagement.

Voor de afhandeling van klachten is een door Welzijn, Wijkzaken, Jongerenwerk en politie een protocol ontwikkeld, waardoor het mogelijk is problemen snel, op wijkniveau aan te pakken. In deze procedure spelen de wijkcoördinatieteams een belangrijke rol.

Indien overleg binnen een w.c.t. geen oplossing  oplevert, wordt door het beslisteam (wijkzaken. Welzijn, politie, BWD) getracht om  probleemoplossende maatregelen te ontwikkelen en te doen uitvoeren.

De aanpak blijkt adequaat, veel problemen zijn op wijkniveau afgehandeld; het beslisteam heeft in 2001 een tweetal zware zaken afgehandeld.

In 2002 wordt op de beschreven wijze verder gewerkt.

 

Over de protocollen zijn afspraken gemaakt. In 2002 is in eerste instantie op de beschreven wijze doorgewerkt. Sinds juni is na een expertmeeting op initiatief van de politie geregeld overleg gestart met alle bij jongeren betrokken partners. Dit overleg vervangt het beslisteam.

19. Criem.

Delft heeft financiën ontvangen om voor mei een meerjarenplan te ontwikkelen. Voor de uitvoering van de plannen is eveneens een bedrag beschikbaar; na 2004 moet de keten geïmplementeerd zijn.

Het plan dat in mei tegemoet gezien worden zal aan een viertal criteria voldoen:

  • De regie is in handen van de gemeente
  • De activiteiten dragen bij aan een gesloten keten aan voorzieningen
  • Participatie van vertegenwoordigers uit etnische minderheidsgroepen en zo mogelijk van de jongeren zelf
  • Er wordt gewerkt aan een structurele inbedding van de ontwikkelde activiteiten.

 

Uitgevoerd, wordt omgezet in het preventie project.

Deel 3: wonen en inkomen

 

20. Huisvestingsbeleid.

De in 2000 opgerichte kamerwinkel verstrekt o.a. informatie over alle huurzaken. Het is niet bekend of daarmee de kennis bij de doelgroep is toegenomen. Ervaring is dat de positie van met name studenten op de particuliere kamermarkt niet best is. Met enige regelmaat worden studenten op straat gezet, omdat desbetreffende panden worden verkocht.

In 2002 wordt de bekendheid van de kamerwinkel verder vergroot.

De criteria zijn aangepast en vormen sinds medio 2000 de basis voor het slaagkansexperiment.

De aanbodmodellen in de regio Haaglanden zijn gelijk, wanneer in 2003 de uitzonderingspositie van de Westlandgemeenten is opgeheven.

Als onderdeel van het experiment slaagkans is het aanbod zelfstandige woonruimten voor

starters vergroot. Daarnaast heeft de gemeente de woningen die liggen in de spoorzone in beheer gegeven aan corporatie DUWO. Tenminste 24 kamers zijn inmiddels via tijdelijke verhuur bij jongeren terecht gekomen. Daar komen nog woningen/kamers bij aan de Genestetstraat. Corporatie DUWO is verder actief in het TU gebied. 

Enige zorg baart de afname van het aantal particuliere woonruimten.

Bij de herinrichting van het T.U.gebied zal het aanbod van zelfstandige woonruimte worden uitgebreid.

Conform afspraken uitgevoerd.

21 Slaagkansen voor jongeren.

Experiment is uitgevoerd en levert gegevens op om de slaagkans voor jongeren daadwerkelijk door beleid positief te beïnvloeden.

 

Tabel:Leeftijdsjaar en slaagkans van starters

In procenten

 

2e helft 1999

1e helft 2000

2e helft 2000

1e helft 2001

Expe-riment- periode

18 jaar

2

2

6

7

7

19 jaar

1

4

6

5

5

20 jaar

1

4

12

7

10

21 jaar

3

4

10

6

8

22 jaar

6

8

13

7

10

23 jaar

11

9

11

9

10

24 jaar

24

20

14

8

11

25 jaar

9

4

11

9

10

26 jaar

8

5

11

8

10

27 jaar

16

10

18

11

15

28 jaar

19

14

21

11

15

29 jaar

30

31

30

17

23

Vanaf 30 jaar

34

25

27

10

18

 

Tot 1 – 7 2002 wordt ingezet op de hogere slaagkans voor jongeren. Daarnaast is er een gelijke positie voor doorstromers en starters t.a.v. de reactieduur, met als uitgangspunt dat de slaagkans gelijk is aan hetgeen is vastgesteld voor het experiment.

Conform afspraken uitgevoerd.

 

Door de wijze administreren zijn er geen cijfers bekend.

22. Opvang zwerfjongeren.

In 2002 worden gerealiseerd:

 

A.     Project Achttien min

Voor jongeren onder de 18 jaar die door een crisissituatie plotseling op staat komen te staan en geen indicatie voor jeugdzorg hebben was tot nog toe geen opvang geregeld. Met het nieuwe project is er vanaf 2002 per jaar f 50.000,- beschikbaar voor 3 à 4 opvangplaatsen. Deze komen er door middel van een uitbreiding van bestaande ‘opvang/begeleid wonen’-plaatsen van de Stichting Jeugdhulpverlening. Na twee jaar wordt bekeken of het project wordt voortgezet.

B Project Achttien Plus

Voor vier jongeren van 18 jaar en ouder stelt DUWO woonruimte beschikbaar en verzorgt de stichting Breed Welzijn en zo mogelijk S.T.A.D. 2000 de begeleiding en de activiteiten. Het gaat hierbij om jongeren die om verschillende redenen nog niet kunnen doorstromen naar zelfstandige woonruimte, maar bestaande opvang cq woonruimte wel moeten verlaten. Er is eenmalig f. 50.000,-- (rente EZH-project 2001) beschikbaar voor deze woon- en maatschappelijke begeleiding (met zo nodig een bijdrage uit budget maatschappelijke opvang voor evt. tekorten huur en/of meubilering). Ook deze opzet wordt na twee jaar geëvalueerd..

 

 

Project 18+ gerealiseerd van Leeuwenhoeksingel. Project 18- wordt in 2003 gerealiseerd.

23. Voorlichting over financiën.

Poenboek VSSD is per december 2001 beschikbaar, in een oplage van 2500 exemplaren.

De zakgeldkrant verscheen gelijktijdig met het poenboek in een oplage van c.a. 1600 exemplaren.

 

Financiële voorlichting in lessen middel­bare scholen, door middel van een lesbrief, ondersteund met de zakgeldkrant wordt  via onderwijs gegeven.

De eerste les (door wethouder jongerenbeleid) is op 17 januari 2002 gegeven.

Uitgevoerd.

23. Zakgeldproject.

Het zakgeldproject bevond zich in 2001 in de voorbereidingsfase.

Er hebben zich een aantal woningbouw­corporaties gemeld, die geïnteresseerd zijn in jongeren, die in ruil voor een vergoeding werkzaamheden willen verrichten.

Per 1 februari 2002 (dus een half jaar later dan gepland) is bij de BWD een mentor voor het zakgeldproject in dienst getreden. Deze mentor zal de jongeren begeleiden en de contacten met de vraagkant onderhouden.

Doel is om in 2002 30 jongeren aan een zakgeldbaantje te helpen.

Het project is 1 mei van start gegaan en loopt tot 1 mei 2003. Momenteel zijn er 9 jongeren, die deelnemen (hebben deelgenomen) aan dit project.

Deel 4 Bestuur en participatie

 

24. Lokaal jeugddebat

Met het organiseren van een lokaal jeugddebat als doel, is in 2001 samengewerkt tussen gemeente, jongerenwerk en enkele docenten uit het middelbaar onderwijs. Toen dit niet tot het gewenste resultaat leidde, heeft het IPP (Instituut voor Publiek en Politiek) opdracht gekregen het lokale jeugddebat te organiseren. Het vaststellen van een datum daarvoor gebeurt in januari 2002.

Heeft plaatsgevonden. Helaas geen winnaar opgeleverd. Voorstellen worden nu afzonderlijk bekeken op mogelijke realisatie: Jongerencentrum Heilige Land past niet in gemeentelijk beleid. Trapveld Wippolder wordt gerealiseerd. Ruimte voor het maken van muziek: overleg gestart tussen SPOD en Congregatie. Jongerenlounge: overleg gestart tussen Jongerenraad en Congregatie.

25. Transparante overheid.

Het programmateam organiseert in 2002 twee workshops. Een krijgt het thema uitgaan en zal vooral tussen ambtenaren en jongeren plaatsvinden; de tweede zal gaan over de wet op de jeugdzorg en krijgt het karakter van een expertmeeting

Jongeren zijn of worden betrokken bij het realiseren van de skatebaan, en verschillende bouwprocessen van onder meer buurthuizen, hangplekken, jongerencentra en andere voorzieningen voor jongeren.

De jongerensite wordt ondersteund door een redactiegroep. In 2002 wordt ondersteuning vanuit de jongeren gezocht.

Workshops zijn niet doorgegaan. Wet op de Jeugdzorg is uitgesteld. Jongeren zijn wel betrokken geweest bij diverse bouwprojecten, skatebaan, graffity, trapveld Wippolder. Jongeren zijn betrokken bij de jongerensite. DIPJE is gerealiseerd.

26. Participatief onderzoek ontmoetingsplekken.

Het participatieproject is afgesloten, de jongerenopbouwwerkers zijn getraind in het geven van begeleiding waar het gaat om jongerenparticipatie. Rapportage over het project is beschikbaar. In totaal hebben 31 jongeren actief een bijdrage geleverd. Concreet heeft hun participatie een bijdrage geleverd aan het onderstaande:

In de hof van Delft/Voordijkshoorn wordt een jongerenhangplek ingericht. Doel is de hangplek voor de zomer van 2002 gerealiseerd te hebben.

Cultures Meetingpoint is in 2001gerealiseerd; enkele kleine veranderingen aan de inrichting ervan zijn in uitvoering en zullen in het voorjaar van 2002 gerealiseerd zijn.

Met de bouw van de jongerenaccommodatie aan de Muyskenlaan (Wippolder) wordt in april 2002 begonnen. Oplevering van het gebouw kan vlak vóór, of net ná de bouwvak geschieden.

 

 

In 2002 en 2003 worden jeugdigen en jongeren betrokken bij de toekomstige programmering van de nieuw te realiseren accommodaties in Voorhof (jongeren en tieners) en Tanthof (tieners), en zodra daar zicht op is in Hof van Delft (Kuyperwijk: jongeren en tieners).

Zie 25.

27. Jongerenparticipatie bij wijkplannen.

Voor de betrokkenheid van jongeren bij de wijkaanpak zijn geen aparte acties opgezet.

Nu de structuur van wijkplannen, wijkprogramma’s en uitvoeringsplannen over de hele stad is ingevoerd, zal het programmateam jongeren een voorstel doen voor de stimulering van blijvende participatie van jongeren.

Er zijn initiatieven onder jongeren die willen komen tot de vorming van een jongerenraad.

Is een begin meegemaakt. Zie actieplan 2003.

Jongerenraad is geformeerd en wordt door de BWD ondersteund en door de gemeente op incidentele basis gesubsidieerd. Wordt betrokken bij inhoudelijke discussie. Er is een ondersteuningsgroep, waarin o.a. de burgemeester zitting heeft.

28. Jeugdmonitor.

Binnen het vakteam ICT heeft onderzoek en statistiek een enquête ontwikkeld die in het voorjaar van 2002 zal worden afgenomen. Een representatieve steekproef zal worden getrokken uit bewoners van Delft in de leeftijd van 6 tot 24 jaar, met onder andere als doel informatie te vergaren waarmee een herijking kan plaatsvinden binnen het jongerenbeleid. Rapportage kan voor de zomer worden verwacht.

Niet gerealiseerd. Wel worden initiatieven ontwikkeld om te komen tot een jeugdmonitor.