inhoud:
Hoofdstuk 1: aanleiding en
positionering.
1.1.1
Voorgeschiedenis
.. 2
1.2
Positionering
preventiebeleid
.
2
Hoofdstuk 2: uitgangspunten preventief
jeugdbeleid.
2.1 Ketenbenadering
. 3
2.2 Samenhangende zorg
3
2.3. Aansluiting
bij socialisatiefasen
. 3
2.3.1 Kinderen van 0-4 jaar en hun
opvoeders
. 4
2.3.2 Kinderen van 4 tot 12
jaar
4
2.3.3
Jongeren van 12 tot 16
jaar
. 5
2.3.4 Jongeren ouder dan 16
jaar
6
Hoofdstuk
3. Preventieproject.
3.1
Groeps- en individuele preventie
7
Hoofdstuk
4. Projectformats
Zomerschool/zomeractiviteiten
.. 8
Brede
school Voortgezet onderwijs
.. 10
Aansluiting
eerste lijnsknooppunten en wijknetwerken
. 12
Initiatief
en participatie
.. 14
Basta
.. 15
Training
sociale vaardigheden
16
Duale
leerlijnen
17
Registratie
en monitoring
18
Hoofdstuk 1: aanleiding en
positionering.
1.1 Voorgeschiedenis.
In
opdracht van het ministerie van BZK heeft een onderzoekscommissie in 1997 een
rapport uitgebracht, waarin als een der hoofdconclusies werd gesteld dat vooral
allochtone kinderen gevaar lopen om te marginaliseren of in de criminaliteit
terecht te komen. Dit heeft geleid tot het CRIEM beleid (criminaliteit in
relatie tot integratie van etnische minderheden).
Na
een pilot in zeven gemeenten heeft een evaluatie door Regioplan geleid tot een
positief advies aan de minister om meer steden met een relatief groot aantal
allochtone jongeren, waaronder Delft,
uit te nodigen om een plan van aanpak te ontwikkelen. Begin 2002 is aan
onderzoeksbureau K.P.M.G. hiertoe opdracht gegeven.
Het
definitieve plan van aanpak Opgroeien in Delft is eind april 2002 gepresenteerd en ter beoordeling
voorgelegd aan de minister, die het positief heeft beoordeeld en aan de
gemeente Delft een subsidie heeft toegekend van 1.428.368.- bestemd voor de
uitvoering van (een deel van) het plan van aanpak.
Het
college is op 09092002 akkoord gegaan met het voorgenomen preventiebeleid en
heeft
een
stuurgroep in het leven geroepen, waarin naast burgemeester Van Oorschot, de
wethouders Oosten en Rensen, respectievelijk verantwoordelijk voor het
jongerenbeleid en de jeugdzorg, alsmede het sectorhoofd leefbaarheid
(J.v.d.Berg, opdrachtgever) zitting hebben. Het projectplan is het vervolg op
het plan van aanpak en beschrijft de acties die tot eind 2004 zullen worden
uitgevoerd. In hoofdstuk 2 komen de uitgangspunten aan de orde, in hoofdstuk 3
de beschrijving van de deelprojecten.
1.2
Positionering preventiebeleid
Programma sociale aanpak Delft
Hoofdstuk 2: uitgangspunten preventief jeugdbeleid.
2.1 Ketenbenadering
Veel
kinderen ontwikkelen zich zonder problemen. Het brede, integrale jongerenbeleid
is gericht op het faciliteren van die grootste groep. Sommigen hebben soms
extra begeleiding en aandacht nodig. Op hen richt zich het preventief
jeugdbeleid. Het gaat daar om het realiseren van een keten van voorzieningen,
die zich richt op het voorkomen en oplossen van problemen die een ononderbroken
ontwikkeling van kinderen in de weg staan.
2.2 Samenhangende zorg
Veel instellingen en
organisaties zijn in staat om de benodigde hulp te bieden binnen het eigen
domein. Het preventief
jeugdbeleid streeft naar een samenhangend aanbod, geconcretiseerd in de
samenwerking van de diverse aanbieders, waarbij de grenzen tussen de
domeinen geen beletsel mogen vormen voor de te bieden ondersteuning.
Om
tot een effectieve afstemming van de zorgvraag en het zorgaanbod te kunnen
komen is gekozen voor een aansluiting tussen zorg- en onderwijsstructuur.
Deze eerstelijnsknooppunten worden bemand zijn door
professionals van G.G.D. en S.M.W. en vormen de kern van het jeugdzorgbeleid;
hulpvraag en -aanbod komen hier samen, alsmede signalen uit de diverse domeinen
waarbinnen het kind zich ontwikkelt.
2.3
Aansluiting bij
socialisatiefasen.
In
het preventiebeleid wordt de
hiernaast weergegeven indeling
in
socialisatiefasen
van
een kind gebruikt.
Kwantitatief,
getallen per
01012002:
0 - 4 jaar
: 4.155 kinderen
4 - 12 jaar : 8.019 kinderen
12 - 17 jaar : 4.750 tieners
17 23 jaar : 13.515 jongeren
Hierna
volgt een korte probleemstelling per fase, gevolgd door een overzicht van de
inzet van beleidsinstrumenten.
2.3.1 Kinderen van 0 tot 4
jaar en hun opvoeders.
Veel
ouders geven aan, dat zij niet goed weten wat van hen verwacht wordt op het
moment dat hun kinderen naar school gaan. Voor in het bijzonder het allochtone
deel van de ouders is dat te wijten aan onbekendheid met het Nederlandse
onderwijssysteem, wat zijn oorzaak vindt in enerzijds een taalprobleem, een
verschil in opvoedingsmethodes en anderzijds het feit dat kinderen uit niet
Nederlandse culturen over het algemeen thuis opgroeien en geen peuterspeelzaal
of kinderdagverblijf o.i.d. bezoeken.
Mede
hierdoor hebben de kinderen zelf hebben veelal een grote taalachterstand op het
moment dat zij de school gaan bezoeken.
Om
eventuele problemen in de ontwikkeling op te lossen c.q voor te zijn is een
aantal acties ontwikkeld:
2.3.2 Kinderen van 4 tot 12 jaar
In deze
leeftijdscategorie vindt de overgang plaats van het kleuteronderwijs naar het
basisonderwijs. Kinderen met een allochtone achtergrond worden vaak op velerlei
onderwerpen op een lager cognitief niveau worden aangesproken vanwege een
taalachterstand. Hierdoor kan de ontwikkeling op verschillende gebieden, niet
alleen op taalgebied, achterstand oplopen.
Concrete
acties zijn:
2.3.3
Jongeren van 12 tot 16 jaar
Verveling,
schoolverzuim en uitval worden als oorzaken aangemerkt van hinderlijk, overlast
gevend en crimineel gedrag.
Hiernaast
is er vaak een geringe communicatie tussen scholen en ouders. Ook de
doorverwijzing van de school naar de jeugdhulpverlening verloopt niet optimaal.
Door de lange wachtlijsten en snelle wisselingen moet er lang worden gewacht op
een interventie.
Beleidsadviezen
voor deze leeftijdscategorie zijn:
2.3.4 jongeren ouder dan 16 jaar.
Vanaf
16 jaar is er een vergroting van de groep vroegtijdige schoolverlaters
waardoor er de groep jongeren zonder diploma groeit en het beperkte aanbod
binnen Delft om deze groep te begeleiden naar een opleidingstraject of
werkgelegenheidstraject.
In
deze leeftijdscategorie gaat de huisvestingsproblematiek een grotere rol
spelen. Er is te weinig aanbod voor jongeren en vooral de groep AMAs loopt
hier tegenaan. Begeleid wonen en
crisisopvang zijn slechts beperkt voorhanden.
Het voorzieningen niveau voor jongeren in Delft
begint weer wat op orde te komen,
in Delft zijn 4 jongerencentra (De Viking, de Border en de Culture en
Muyskenlaan), maar door te weinig financiλle middelen en ondercapaciteit is de
capaciteit van de centra beperkt.
De gemeente hecht veel waarde aan participatie door
de jongeren zelf en heeft een begeleidingsgroep voor de jongerenraad opgezet.
Teneinde aan bovengeschetste problemen het hoofd te
bieden wordt ingezet met een aantal concrete acties:
Hoofdstuk
3. Preventieproject.
3.1
Groeps- en individuele preventie
Jongeren
hebben individuele en/of groepsproblemen. Het preventiebeleid omvat op beide
categorieλn gerichte acties alsmede acties die algemeen van aard zijn en is op
onderstaande wijze in te delen.
q
Aanbieden duale praktijkgerichte leertrajecten op maat. q
Het bevorderen van sociale vaardigheden van jongeren q
Uitbreiden huiswerkklas op scholen voortgezet onderwijs q
Basta q Intensivering van
samenwerking tussen eerstelijnsknooppunten en politie, zorg, jongerenwerk
en andere instellingen
Het
projectplan preventiebeleid omvat de volgende in overleg met het ministerie van
BZK (justitie) geselecteerde projecten
q
Task-force q
Verslavingvoorlichting q
Brede school q
Zomerschool q
Huiswerkbegeleiding q
Brede school v.o. q
Versterking agogische functies jongerenwerk q
Voorlichting aan ouders q Monitoring/
registratie
Project
Preventiebeleid
Project |
Preventiebeleid |
Projectnummer |
22728 |
|||||||
Deelproject |
Zomeractiviteiten/zomerschool |
Deelprojectnr. |
71492 |
|||||||
Fase |
Initiatief |
Definitie |
Ontwerp |
Voor-bereiding X |
Realisatie |
Nazorg |
Startdatum |
1 januari 2003 |
||
Portefeuille houders |
Cluster |
Sector |
Vakteams |
Einddatum |
1 september 2004 |
|||||
Oosten, Rensen |
Wijk- en Stadszaken |
Leefbaarheid |
Welzijn, Onderwijs, |
Dossier |
|
|||||
Opdrachtgever |
Jaap van den Berg,
sectorhoofd Leefbaarheid |
Vastgesteld door: |
|
|||||||
Projectleiders |
op: |
|
||||||||
Projectbeschrijving: |
Probleemstelling. Voor
veel kinderen is de zomervakantie een lange onderbreking van een dagelijks
schoolbezoek, zonder aantrekkelijke, ontspannende bezigheden. Voor de
kinderen die nog niet lang in Nederland zijn is leidt deze onderbreking van
het (school-)ritme tot een teruggang in de (taal)ontwikkeling. Eind resultaat.
Gedurende de zomervakantie worden integraal
activiteiten aangeboden op het gebied van sport, spel, cultuur, i.c.t. en
(voor een beperkte doelgroep) onder professionele begeleiding:
taalontwikkeling. Afbakening:
|
|||||||||
Inhoudelijke activiteiten: |
Ontwerpfase
·
Op basis van evaluatie 2002 plan van aanpak 2003 opstellen ·
Doelstellingen en randvoorwaarden bespreken met geselecteerde
uitvoeringsorganisatie Voorbereidingsfase
·
Geven van opdracht aan uitvoerende organisatie tot opstellen plan van
aanpak en offerte voor de uitvoering ·
Definitief plan subsidiλren Realisatiefase
·
In de zomervakantie 2003 moet een
activiteitenprogramma worden aangeboden ·
Onderzoek of er mogelijkheden zijn voor
aansluiting bij de Delftse Vakantie activiteiten. ·
Evaluatie op basis van rapportage. |
|||||||||
Planning (tijd) |
Ontwerp maart/april 2003 Voorbereiding januari t/m
mei 2003 Realisatie juli 2003 t/m
september, jaarlijks terugkeerpatroon. |
|||||||||
|
kosten |
dekking |
||||||||
Financiλn/begroting |
n.n.b. |
Beschikbaar
voor uitvoering in 2003: Flexibele jongerenbudget(22637) 15.000,- E.Z.H.-veiligheid (71105) 10.000.- Preventie-zomerschoolbudget(22728) 15.000,- Budget
buurt- en wijkwerk (22988) 10.000.- |
||||||||
Randvoorwaarden (kwaliteit) |
aandacht voor
implementatie in Brede Schoolprogramma, continuering na 2005 |
|||||||||
Communicatie (informatie) |
Via communicatiestructuur
Brede School Primair Onderwijs worden flyers en folders verspreid binnen
primair onderwijs verspreid, communicatiekanalen BWD worden gebruikt voor
informatieverspreiding voortgezet onderwijs |
|||||||||
Projectteam (organisatie) |
Elly Mulder, Rien
Griep,bij uitvoerende organisatie: Pim van Kan |
|||||||||
Risicos
|
|
|||||||||
Besluitvorming |
|
|||||||||
Project |
Preventiebeleid |
Projectnummer |
22728 |
||||||||
Deelproject |
Brede-Schoolprogramma voortgezet onderwijs |
Deelprojectnr. |
71496/ 71495/ 71490/ |
||||||||
Fase |
Initiatief |
Definitie |
Ontwerp X |
Voor-bereiding |
Realisatie |
Nazorg |
Startdatum |
1 januari 2003 |
|||
Portefeuille houders |
Cluster |
Sector |
Vakteams |
Einddatum |
31 december 2004 |
||||||
Rensen |
Wijk- en Stadszaken |
Leefbaarheid |
Welzijn, Onderwijs,
Beleid en projecten |
Dossier |
|
||||||
Opdrachtgever |
Jaap van den Berg,
sectorhoofd Leefbaarheid |
Vastgesteld door: |
|
||||||||
Projectleiders |
Arie Pieter Hoogendam |
op: |
|
||||||||
Projectbeschrijving: |
Probleemstelling. Om de ontwikkelkansen van de jeugd te
bevorderen is het brede-schoolprogramma primair onderwijs opgezet. Daarbij is
nog niet gelet op de risicovolle overgang van primair naar voortgezet
onderwijs. Een bredeschoolprogramma voortgezet onderwijs zou dat kunnen ondervangen. De vraag van
die doelgroep tieners is nog niet geοnventariseerd.
Eind resultaat.
Een
samenhangend aanbod van culturele, sportieve, educatieve en i.c.t.- activiteiten aan jongeren in de
leeftijd van 10 tot 16 aangeboden binnen de driehoek die wordt gevormd door
CLD, Stanislas en Grotius. Het programma aanbod omvat ten minste:
·
Een huiskamerproject voor allochtone meiden ·
Een ontmoetingsruimte voor tieners(jeugdcafι ·
Muziekworkshop/oefenruimtes ·
Internetcafι en computerles ·
Huiswerkbegeleiding ·
Voorlichting verslavingspreventie aan kinderen en ouders. ·
Opzetten van activeringscentra (skate, fiets, brommer sleutelplekken) ·
Meer op de doelgroep gericht sport/spelaanbod ·
Ten behoeve van een goede communicatie tussen school, leerlingen en
ouders: Aanstellen intermediairen Afbakening Het
programma beperkt zich in deze fase tot een activiteitenaanbod als hierboven
omschreven en beweegt zich in tegenstelling tot de brede school primair
onderwijs niet op het terrein van leerlingzorg en kinderopvang.
|
||||||||||
Inhoudelijke activiteiten: |
Ontwerpfase
·
Inventarisatie wensen van tieners en hun ouders
·
Verkennen van de mogelijkheden van de VO-scholen ·
Maken projectplan met de VO-scholen ·
Overleg met (mogelijke) uitvoerende organisatie(s) Voorbereidingsfase
·
Vaststelling projectplan ·
Geven van opdracht aan uitvoerende organisatie tot opstellen plan van
aanpak en offerte voor de uitvoering |
||||||||||
Planning (tijd) |
Ontwerp maart/april 2003 Voorbereiding mei t/m
augustus 2003 Realisatie vanaf september
2003 t/m augustus 2005 |
||||||||||
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
||||||||
Randvoorwaarden (kwaliteit) |
|
||||||||||
Communicatie (informatie) |
Via communicatiestructuur
Brede School Primair Onderwijs worden flyers en folders verspreid binnen
primair onderwijs verspreid, communicatiekanalen BWD worden gebruikt voor
informatieverspreiding voortgezet onderwijs |
||||||||||
Projectteam (organisatie) |
Betrokken bij de
planvorming zijn: A.P.Hogendam, Irina Thio, Hans Vlaanderen, Ron Hoeben, Elly
Mulder, Paul Rensen, Rik Kwaak Afstemming met
Projectleider Brede School en rectoren v.o. |
||||||||||
Risicos
|
|
||||||||||
Besluitvorming |
|
||||||||||
Project |
Preventiebeleid |
Projectnummer |
22728 |
|||||||||
Deelproject |
Aansluiting eerstelijnsknooppunten en wijknetwerken |
Deelprojectnr. |
71487 |
|||||||||
Fase |
Initiatief |
Definitie |
Ontwerp |
Voor-bereiding x |
Realisatie |
Nazorg |
Startdatum |
1 januari 2002 |
||||
Portefeuille houders |
Cluster |
Sector |
Vakteams |
Einddatum |
31 december 2004 |
|||||||
Rensen |
Wijk- en Stadszaken |
Leefbaarheid |
Welzijn, Onderwijs, Beleid
en projecten |
Dossier |
|
|||||||
Opdrachtgever |
Jaap van den Berg,
sectorhoofd Leefbaarheid |
Vastgesteld door: |
|
|||||||||
Projectleiders |
Rien Griep |
op: |
|
|||||||||
Projectbeschrijving: |
Probleemstelling. Voor het volgen van de ontwikkeling van
kinderen en jongeren en begeleiding en verwijzing worden
eerstelijnsknooppunten opgericht: 0
12 jaar: jeugdgezondheidsteams per wijk (pilots Wippolder en Buitenhof) 12-
16 jaar: centrale zorgcommissie 16
23 jaar: sluitende aanpak/RMC. In
de relatie van deze knooppunten met het onderwijs is voldoende voorzien. De
signaalfunctie van en naar de wijk (politie, ouders, jongerenwerk) moet nog
inhoud gegeven worden. Eind resultaat.
·
Een per knooppunt ingerichte functie die de effectieve aansluiting
met de wijknetwerken garandeert. Af te meten aan vroegtijdig signaleren
en adequate hulp (o.a. gezinsgericht)., Afbakening:.
De oprichting van de knooppunten geschiedt door eigen
projectleiders. |
|||||||||||
Inhoudelijke activiteiten: |
Ontwerp- en
voorbereidingsfase
·
Afspraken met projectleiders knooppunten over vormgeving van de
functie en de financiλle bijdrage vanuit preventiebeleid. De fasering per
knooppunt verschilt.. Daarbij ook af te spreken hoe de fasering en
rapportering eruit ziet. ·
De projectleiders maken een kostenopzet. Realisatiefase
·
Uitvoering plannen van aanpak o.l.v. de
projectleiders ·
Projectleiders maken een voorstel voor structurele
financiering van de functie vanaf 2005 |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
Planning (tijd) |
Ontwerp en Voorbereiding:
mei t/m augustus 2003 Realisatie: september 2003
- 2005 |
|||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||
Randvoorwaarden (kwaliteit) |
|
|||||||||||
Communicatie (informatie) |
Verloopt via de
afzonderlijke projecten jeugdgezondheidsteams, centrale zorgcommissie en
sluitende aanpak/RMC. |
|||||||||||
Projectteam (organisatie) |
De projectleider
preventiebeleid zorgt voor afstemming met de drie projectleiders
eerstelijnsknooppunten: Marike Kras, Bert Strooker, Erik Beers. |
|||||||||||
Risicos
|
|
|||||||||||
Besluitvorming |
|
|||||||||||
Project |
Preventiebeleid |
Projectnummer |
22728 |
||||||||
Deelproject |
Ruimte voor initiatief en participatie |
Deelprojectnr. |
71488 |
||||||||
Fase |
Initiatief |
Definitie |
Ontwerp |
Voorbereiding X |
Realisatie |
Nazorg |
Startdatum |
1 januari 2003 |
|||
Portefeuille houders |
Cluster |
Sector |
Vakteams |
Einddatum |
31 december 2004 |
||||||
Oosten |
Wijk- en Stadszaken |
Leefbaarheid |
Integratie &
Activering, communicatie, welzijn |
Dossier |
|
||||||
Opdrachtgever |
Jaap van den Berg,
sectorhoofd Leefbaarheid |
Vastgesteld door: |
|
||||||||
Projectleiders |
Rien Griep/Irina Thio |
op: |
|
||||||||
Projectbeschrijving: |
Probleemstelling. De
doelgroep moet participeren bij de planvorming en uitvoering van het
preventiebeleid. Participatie van de doelgroep is voorwaarde voor
subsidiering door het rijk. Eind resultaat.
·
Communicatie met zelforganisaties over preventiebeleid is structureel ·
Er is regelmatig overleg met de denktank ·
Vertegenwoordigers van de doelgroep participeren bij planvorming en
uitvoering van diverse deelprojecten
voelen zich betrokken en hebben ruimte voor een eigen inbreng en de
gelegenheid om ideeλn uit te werken. Afbakening:
|
||||||||||
Inhoudelijke activiteiten: |
Voorbereidingsfase
·
Beschrijving van taken in relatie tot de doelgroep
·
Communicatie en voorlichting over project in brede kring van
zelforganisaties ·
Opnieuw instellen van de denktank ·
Inventariseren wensen en ideeλn onder de doelgroep, ouders m.b.t. de
uitvoering van de deelprojecten ·
Onderzoeken mogelijkheden vorming contactgroep met intermediaren, en
jongeren migrantenopbouwwerker en w.m.c. ·
Communicatieplan opstellen i.s.m. vakteam communicatie Realisatiefase
·
Regelmatig overleg met de denktank en de WMC en de
zelforganisaties ·
deelprojectleiders stimuleren de
participatiemogelijkheden voor de doelgroep te vergroten. Nazorg
·
onderhouden communicatie-infrastructuur |
||||||||||
|
|
||||||||||
Planning (tijd) |
Voorbereiding mei t/m
augustus 2003 Realisatie: vanafseptember2003
|
||||||||||
|
|
|
kosten |
dekking |
|||||||
Financiλn/begroting |
Uitvoering
|
Informatiemateriaal opbouwwerker |
25.000 per jaar 30.000 per jaar |
Integratie: 75.000.- Preventie
90.000.- |
|||||||
Randvoorwaarden (kwaliteit) |
|
||||||||||
Communicatie |
Ondersteuning door
vakteam communicatie |
||||||||||
Projectteam |
Afstemming met beleidsmedewerker migranten
en programmamanagers Integratie & Activering. |
||||||||||
Risicos
|
|
||||||||||
Besluitvorming |
|
||||||||||
Project |
Preventiebeleid |
Projectnummer |
22728 |
||||||||
Deelproject |
basta |
Deelprojectnr. |
71493 |
||||||||
Fase |
Initiatief |
Definitie |
Ontwerp |
Voor-bereiding |
Realisatie x |
Nazorg |
Startdatum |
1 januari 2003 |
|||
Portefeuille houders |
Cluster |
Sector |
Vakteams |
Einddatum |
31 december 2005 |
||||||
Rensen |
Wijk- en Stadszaken |
Leefbaarheid |
Onderwijs, |
Dossier |
|
||||||
Opdrachtgever |
Jaap van den Berg,
sectorhoofd Leefbaarheid |
Vastgesteld door: |
|
||||||||
Projectleiders |
Erik Beers |
op: |
|
||||||||
Projectbeschrijving: |
Probleemstelling. Veelvuldig
schoolverzuim is vaak een eerste indicatie voor voortijdig schoolverlaten,
waardoor de startkwalificatie om met succes de arbeidsmarkt te betreden
ontbreekt. Bij
ongeoorloofd schoolverzuim kan de leerplichtambtenaar op basis van de
leerplichtwet verbaliserend optreden. Maar gezocht wordt naar zwaardere
aanvullende vormen van interventie. Eind resultaat.
In een driejarig project worden door Justitie
minimaal 15 leerstraffen opgelegd volgens een 13 weeks programma. Afbakening:
het Bastaproject, valt onder de verantwoordelijkheid van het RMC.. |
||||||||||
Inhoudelijke activiteiten: |
Voorbereidingsfase
·
Vaststelling projectplan door B & W Realisatiefase
·
Start per 1 januari 2003; ·
In 2005 nagaan van de noodzaak en mogelijkheden
voor vervolg en financiering daarvan. |
||||||||||
Planning (tijd) |
Realisatie januari 2003
t/m december 2005 |
||||||||||
Financiλn/begroting |
|
kosten |
dekking |
||||||||
|
Realisatie |
95.000.- onderwijs 190.000.- preventie |
|||||||||
Randvoorwaarden (kwaliteit) |
|
||||||||||
Communicatie (informatie) |
Inhoudelijke rapportage
per jaar met een registratie van in- uit en doorstroom. |
||||||||||
Projectteam (organisatie) |
Uitvoering door
Dagtrainingscentrum Leger des Heils en De Wissel |
||||||||||
Risicos
|
|
||||||||||
Besluitvorming |
|
||||||||||
Project |
Preventiebeleid |
Projectnummer |
22728 |
|||||||||
Deelproject |
Training sociale vaardigheden |
Deelprojectnr. |
71491 |
|||||||||
Fase |
Initiatief |
Definitie |
Ontwerp |
Voor-bereiding x |
Realisatie |
Nazorg |
Startdatum |
1 januari 2002 |
||||
Portefeuille houders |
Cluster |
Sector |
Vakteams |
Einddatum |
september 2005 |
|||||||
Rensen |
Wijk- en Stadszaken |
Leefbaarheid |
Welzijn, Onderwijs, |
Dossier |
|
|||||||
Opdrachtgever |
Jaap van den Berg,
sectorhoofd Leefbaarheid |
Vastgesteld door: |
|
|||||||||
Projectleiders |
Elly Mulder |
op: |
|
|||||||||
Projectbeschrijving: |
Probleemstelling. Voor
sommige kinderen is het met name in de tienerleeftijd moeilijk om een houding
te vinden die geaccepteerd wordt door leeftijdsgenoten, ouders en
onderwijzers. Stoer gedrag, extreem verkennen van grenzen en vaak daar
overheen gaan leidt soms tot onaanvaardbare escalaties, waardoor problemen
ontstaan, die verwijdering van school, negatieve leerresultaten of
leerachterstanden bewerken. Zowel vanuit het primair onderwijs, het
samenwerkingsverband als uit het vervolgonderwijs, maar ook door ouders is
gevraagd om voor bedoelde kinderen een cursus sociale vaardigheidstraining op
te zetten. Eind resultaat.
Voor kinderen die daarvoor in aanmerking komen
bestaat de mogelijkheid om via een korte training te werken aan de eigen
competenties, zodat het kind beter functioneert in de eigen woon- en
schoolomgeving. Afbakening:
|
|||||||||||
Inhoudelijke activiteiten: |
Ontwerp- en
voorbereidingsfase
·
Geven van opdracht Onderwijsadvies tot opstellen offerte voor de
uitvoering Realisatiefase
Na de
zomervakantie 2003 moet programma worden aangeboden Nazorg
evaluatie op basis van rapportage; eventueel bijstellen
programma, aandacht voor implementatie in bestaande programmas, waarbij
gedacht kan worden aan het Brede Schoolprogramma. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
Planning (tijd) |
Definitie: mei 2003 Ontwerp- en
voorbereiding: t/m juni 2003 Realisatie september2003
t/m september, 2005 |
|||||||||||
|
|
|
kosten |
dekking |
||||||||
Financiλn/begroting |
Realisatie |
|
Nader te bepalen |
25.000.- uit O.B.P., 25.000.- preventie. |
||||||||
Randvoorwaarden (kwaliteit) |
|
|||||||||||
Communicatie (informatie) |
Via GOA-overleg en
samenwerkingsverband |
|||||||||||
Projectteam (organisatie) |
n.v.t. |
|||||||||||
Risicos
|
|
|||||||||||
Besluitvorming |
|
|||||||||||
Project |
Preventiebeleid |
Projectnummer |
22728 |
|||||||
Deelproject |
Duale leerlijnen |
Deelprojectnr. |
71486 |
|||||||
Fase |
Initiatief |
Definitie |
Ontwerp |
Voor-bereiding x |
Realisatie |
Nazorg |
Startdatum |
1 januari 2002 |
||
Portefeuille
houders |
Cluster |
Sector |
Vakteams |
Einddatum |
31 december 2004 |
|||||
Rensen |
Wijk- en Stadszaken |
Leefbaarheid |
Onderwijs, Beleid en projecten |
Dossier |
|
|||||
Opdrachtgever |
Jaap van den Berg, sectorhoofd Leefbaarheid |
Vastgesteld door: |
|
|||||||
Projectleiders |
Rik Kwaak |
op: |
|
|||||||
Projectbeschrijving: |
Probleemstelling. Een deel van de
leerlingen van de centrale opvang, fase 2, heeft
aan het einde van het traject nog een onvoldoende beheersing van de
Nederlandse taal om met een redelijke kans op succes een verdere opleiding
binnen het reguliere onderwijs te volgen. Tot deze groep behoort een relatief
groot aantal amas, ouder dan 17 jaar. Een groter accent op praktijkgericht
leren moet meer effect sorteren. Eind resultaat.
In het
praktijkleercentrum wordt een specifiek op de doelgroep 16-23 jaar gericht
aanbod van oriλntatie, taal, scholing, sport stages en bemiddeling naar werk
aangeboden. |
|||||||||
Inhoudelijke activiteiten: |
Voorbereidingsfase
·
Opstellen programma door ROC/Praktijkleercentrum ·
Bepalen van registratie-eisen ·
Subsidieverlening Realisatiefase
·
Uitvoeren programma door PLC |
|||||||||
|
|
|||||||||
Planning (tijd) |
Voorbereiding mei t/m augustus 2003 Realisatie september2003 |
|||||||||
Financiλn/begroting |
|
kosten |
dekking |
|||||||
|
Realisatie
|
n.n.b. |
preventie
85.000.- onderwijsbegroting 320.000.- (pr.nr. 21619) |
|||||||
Randvoorwaarden (kwaliteit) |
|
|||||||||
Communicatie (informatie) |
|
|||||||||
Projectteam (organisatie) |
n.v.t. |
|||||||||
Risicos
|
|
|||||||||
Besluitvorming |
|
|||||||||
Project |
Preventiebeleid |
Projectnummer |
22728 |
|||||||||
Deelproject |
Registratie en monitoring |
Deelprojectnr. |
71494 71497 |
|||||||||
Fase |
Initiatief |
Definitie |
Ontwerp |
Voor-bereiding X |
Realisatie |
Nazorg |
Startdatum |
1 januari 2003 |
||||
Portefeuille
houders |
Cluster |
Sector |
Vakteams |
Einddatum |
31 december 2004 |
|||||||
Oosten |
Wijk- en Stadszaken |
Leefbaarheid |
Welzijn |
Dossier |
|
|||||||
Opdrachtgever |
Jaap van den Berg, sectorhoofd Leefbaarheid |
Vastgesteld door: |
|
|||||||||
Projectleiders |
Rien Griep |
op: |
|
|||||||||
Projectbeschrijving: |
Probleemstelling. Om beleidsresutaten te kunnen beoordelen is
registratie en monitoring nodig. Voor het preventiebeleid geldt dat op twee
niveaus: het meten van de gegevens in de deelprojecten (bereik van
activiteiten) en het volgen van de doelgroep (maatschappelijk effect). Die informatie is nu niet voor handen of,
waar wel beschikbaar, niet systematisch bij elkaar gebracht. Eind resultaat.
1. De beoogde resultaten van de
deelprojecten zijn meetbaar benoemd en over de voortgang is jaarlijks
gedurende drie jaar gerapporteerd via het prestatieboek preventiebeleid. Het
onderzoek/plan van aanpak van KPMG geldt als nulmeting. 2. Met betrekking tot het meten van het
maatschappelijk effect zijn de meest relevante gegevens uit de
politiemonitor, de gezondheidsmonitor (GGD) en de leefbaarheidsmonitor (in
2003 voor het eerst) blij elkaar gebracht in het genoemde prestatieboek
preventiebeleid. 3. Via de eerstelijnsknooppunten
jeugdgezondheidsteams (0-16 jaar) en RMC/sluitende aanpak (16-23 jaar) is een
op elkaar aansluitend systeem van registratie op individueel niveau
afgesproken. |
|||||||||||
Inhoudelijke activiteiten: |
Voorbereidingsfase
Inventariseren van de meetpunten, samen met
de deelprojectleiders Bepalen van de relevante prestatienormen. Maken van afspraken met de
verantwoordelijken voor de verschillende monitors. Nagaan van de noodzaak tot aanvullende
gegevensverzameling, in overleg met O & S. Realisatiefase
·
Maken van het prestatieboek preventiebeleid 2003 ·
Overleg over bijstellen van de prestatienormen
2004 ·
Maken van prestatieboek 2004. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
Planning (tijd) |
Voorbereiding t/m mei 2003 |
|||||||||||
|
|
|
kosten |
dekking |
||||||||
Financiλn/begroting |
Uitvoering |
|
Nader te bepalen |
105.000. (proj.nrs. 71494 en 71497) |
||||||||
Randvoorwaarden (kwaliteit) |
|
|||||||||||
Communicatie (informatie) |
|
|||||||||||
Projectteam (organisatie) |
|
|||||||||||
Risicos
|
|
|||||||||||
Besluitvorming |
|
|||||||||||
-