opgroeien in delft
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

preventieproject allochtone jongeren
2002-2005
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


inhoud:

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1: aanleiding en positionering.

 

1.1.1          Voorgeschiedenis………………………………………………………………………………………..   2

 

1.2       Positionering preventiebeleid………………………………………………………………………….  2

 

 

Hoofdstuk 2: uitgangspunten preventief jeugdbeleid.

 

 

2.1       Ketenbenadering………………………………………………………………………………………….  3

 

2.2       Samenhangende zorg……………………………………………………………………………………  3

 

2.3.      Aansluiting bij socialisatiefasen……………………………………………………………………….  3

 

2.3.1     Kinderen van 0-4 jaar en hun opvoeders…………………………………………………………….  4

 

2.3.2     Kinderen van 4 tot 12 jaar………………………………………………………………………………   4

 

2.3.3     Jongeren van 12 tot 16 jaar…………………………………………………………………………….   5

 

 

2.3.4     Jongeren ouder dan 16 jaar……………………………………………………………………………   6

 

 

Hoofdstuk 3. Preventieproject.

 

 

3.1 Groeps- en individuele preventie…………………………………………………………………………… 7

 

 

Hoofdstuk 4. Projectformats

 

 

Zomerschool/zomeractiviteiten………………………………………………………………………………….. 8

 

Brede school Voortgezet onderwijs……………………………………………………………………………..             10

 

Aansluiting eerste lijnsknooppunten en wijknetwerken……………………………………………………. 12

 

Initiatief en participatie……………………………………………………………………………………………..            14

 

Basta…………………………………………………………………………………………………………………..  15

 

Training sociale vaardigheden……………………………………………………………………………………            16

 

Duale leerlijnen……………………………………………………………………………………………………… 17

 

Registratie en monitoring…………………………………………………………………………………………  18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1: aanleiding en positionering.

 

1.1 Voorgeschiedenis.

In opdracht van het ministerie van BZK heeft een onderzoekscommissie in 1997 een rapport uitgebracht, waarin als een der hoofdconclusies werd gesteld dat vooral allochtone kinderen gevaar lopen om te marginaliseren of in de criminaliteit terecht te komen. Dit heeft geleid tot het CRIEM –beleid (criminaliteit in relatie tot integratie van etnische minderheden).

Na een pilot in zeven gemeenten heeft een evaluatie door Regioplan geleid tot een positief advies aan de minister om meer steden met een relatief groot aantal allochtone jongeren, waaronder Delft,  uit te nodigen om een plan van aanpak te ontwikkelen. Begin 2002 is aan onderzoeksbureau K.P.M.G. hiertoe opdracht gegeven.

Het definitieve plan van aanpak “Opgroeien in Delft” is eind april 2002 gepresenteerd en ter beoordeling voorgelegd aan de minister, die het positief heeft beoordeeld en aan de gemeente Delft een subsidie heeft toegekend van € 1.428.368.- bestemd voor de uitvoering van (een deel van) het plan van aanpak.

Het college is op 09092002 akkoord gegaan met het voorgenomen preventiebeleid en heeft

een stuurgroep in het leven geroepen, waarin naast burgemeester Van Oorschot, de wethouders Oosten en Rensen, respectievelijk verantwoordelijk voor het jongerenbeleid en de jeugdzorg, alsmede het sectorhoofd leefbaarheid (J.v.d.Berg, opdrachtgever) zitting hebben. Het projectplan is het vervolg op het plan van aanpak en beschrijft de acties die tot eind 2004 zullen worden uitgevoerd. In hoofdstuk 2 komen de uitgangspunten aan de orde, in hoofdstuk 3 de beschrijving van de deelprojecten.

 

1.2 Positionering preventiebeleid

 

Programma sociale aanpak Delft

 
Tekstvak: stuurgroep

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Hoofdstuk 2: uitgangspunten preventief jeugdbeleid.

 

2.1 Ketenbenadering

Veel kinderen ontwikkelen zich zonder problemen. Het brede, integrale jongerenbeleid is gericht op het faciliteren van die grootste groep. Sommigen hebben soms extra begeleiding en aandacht nodig. Op hen richt zich het preventief jeugdbeleid. Het gaat daar om het realiseren van een keten van voorzieningen, die zich richt op het voorkomen en oplossen van problemen die een ononderbroken ontwikkeling van kinderen in de weg staan.

 

2.2 Samenhangende zorg

Veel instellingen en organisaties zijn in staat om de benodigde hulp te bieden binnen het eigen domein.

Het preventief jeugdbeleid streeft naar een samenhangend aanbod, geconcretiseerd in de samenwerking van de diverse aanbieders, waarbij de grenzen tussen de domeinen geen beletsel mogen vormen voor de te bieden ondersteuning.

 
 


                                              

 

SAMENHANG
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Om tot een effectieve afstemming van de zorgvraag en het zorgaanbod te kunnen komen is gekozen voor een aansluiting tussen zorg- en onderwijsstructuur.

 

Deze eerstelijnsknooppunten worden bemand zijn door professionals van G.G.D. en S.M.W. en vormen de kern van het jeugdzorgbeleid; hulpvraag en -aanbod komen hier samen, alsmede signalen uit de diverse domeinen waarbinnen het kind zich ontwikkelt.

 

2.3      Aansluiting bij socialisatiefasen.

 

 


In het preventiebeleid wordt de

16 jaarhiernaast weergegeven indeling

in socialisatiefasen

van een kind gebruikt.

12 jaar
 

 

 

 

 

 

 

 


Kwantitatief, getallen per 01012002:

 

  0 -   4 jaar  :     4.155   kinderen

  4 - 12 jaar  :      8.019 kinderen

12 - 17 jaar  :     4.750   tieners

17 – 23 jaar :    13.515   jongeren

 

Hierna volgt een korte probleemstelling per fase, gevolgd door een overzicht van de inzet van beleidsinstrumenten.

 

2.3.1 Kinderen van 0 tot 4 jaar en hun opvoeders.

 

Veel ouders geven aan, dat zij niet goed weten wat van hen verwacht wordt op het moment dat hun kinderen naar school gaan. Voor in het bijzonder het allochtone deel van de ouders is dat te wijten aan onbekendheid met het Nederlandse onderwijssysteem, wat zijn oorzaak vindt in enerzijds een taalprobleem, een verschil in opvoedingsmethodes en anderzijds het feit dat kinderen uit niet Nederlandse culturen over het algemeen thuis opgroeien en geen peuterspeelzaal of kinderdagverblijf o.i.d. bezoeken.

Mede hierdoor hebben de kinderen zelf hebben veelal een grote taalachterstand op het moment dat zij de school gaan bezoeken.

Om eventuele problemen in de ontwikkeling op te lossen c.q voor te zijn is een aantal acties ontwikkeld:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2.3.2 Kinderen van 4 tot 12 jaar
In deze leeftijdscategorie vindt de overgang plaats van het kleuteronderwijs naar het basisonderwijs. Kinderen met een allochtone achtergrond worden vaak op velerlei onderwerpen op een lager cognitief niveau worden aangesproken vanwege een taalachterstand. Hierdoor kan de ontwikkeling op verschillende gebieden, niet alleen op taalgebied, achterstand oplopen.

 

 

Concrete acties zijn:

 

 


 

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2.3.3 Jongeren van 12 tot 16 jaar

Verveling, schoolverzuim en uitval worden als oorzaken aangemerkt van hinderlijk, overlast gevend en crimineel gedrag.

Hiernaast is er vaak een geringe communicatie tussen scholen en ouders. Ook de doorverwijzing van de school naar de jeugdhulpverlening verloopt niet optimaal. Door de lange wachtlijsten en snelle wisselingen moet er lang worden gewacht op een interventie.

Beleidsadviezen voor deze leeftijdscategorie zijn:

 

 

 

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2.3.4 jongeren ouder dan 16 jaar.

 

Vanaf 16 jaar is er een vergroting van de groep ‘vroegtijdige schoolverlaters’ waardoor er de groep jongeren zonder diploma groeit en het beperkte aanbod binnen Delft om deze groep te begeleiden naar een opleidingstraject of werkgelegenheidstraject.

In deze leeftijdscategorie gaat de huisvestingsproblematiek een grotere rol spelen. Er is te weinig aanbod voor jongeren en vooral de groep AMA’s loopt hier tegenaan.  Begeleid wonen en crisisopvang zijn slechts beperkt voorhanden.

Het voorzieningen niveau voor jongeren in Delft begint weer wat op orde te komen,

in Delft zijn 4 jongerencentra  (De Viking, de Border en de Culture en Muyskenlaan), maar door te weinig financiλle middelen en ondercapaciteit is de capaciteit van de centra beperkt.

De gemeente hecht veel waarde aan participatie door de jongeren zelf en heeft een begeleidingsgroep voor de jongerenraad opgezet.

Teneinde aan bovengeschetste problemen het hoofd te bieden wordt ingezet met een aantal concrete acties:

 

 

 

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Hoofdstuk 3. Preventieproject.

 

3.1 Groeps- en individuele preventie

Jongeren hebben individuele en/of groepsproblemen. Het preventiebeleid omvat op beide categorieλn gerichte acties alsmede acties die algemeen van aard zijn en is op onderstaande wijze in te delen. 

q       Aanbieden duale praktijkgerichte leertrajecten op maat.

q       Het bevorderen van sociale vaardig­heden van jongeren

q       Uitbreiden huiswerkklas op scholen voortgezet onderwijs

q       ‘Basta’

q       Intensivering van samenwerking tussen eerstelijnsknooppunten en politie, zorg, jongerenwerk en andere instellingen

 

 
Het projectplan preventiebeleid omvat de volgende in overleg met het ministerie van BZK (justitie) geselecteerde projecten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

q       Task-force

q       Verslavingvoorlichting

q       Brede school

q       Zomerschool

q       Huiswerkbegeleiding

q       Brede school v.o.

q       Versterking agogische functies jongerenwerk

q       Voorlichting aan ouders

q       Monitoring/ registratie

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Project Preventiebeleid

 

Project

Preventiebeleid

Projectnummer

22728

Deelproject

Zomeractiviteiten/zomerschool

Deelprojectnr.

71492

Fase

Initiatief

Definitie

Ontwerp

 

Voor-bereiding

X

Realisatie

 

Nazorg

Startdatum

 

1 januari 2003

Portefeuille houders

Cluster

Sector

Vakteams

Einddatum

 

1 september 2004

Oosten, Rensen

Wijk- en Stadszaken

Leefbaarheid

Welzijn, Onderwijs,

Dossier

 

 Opdrachtgever

Jaap van den Berg, sectorhoofd Leefbaarheid

Vastgesteld door:

 

 Projectleiders

Rien Griep/Elly Mulder

                       op:

 

Projectbeschrijving:

 

Probleemstelling.  

Voor veel kinderen is de zomervakantie een lange onderbreking van een dagelijks schoolbezoek, zonder aantrekkelijke, ontspannende bezigheden. Voor de kinderen die nog niet lang in Nederland zijn is leidt deze onderbreking van het (school-)ritme tot een teruggang in de (taal)ontwikkeling.

Eind resultaat.

Gedurende de zomervakantie worden integraal activiteiten aangeboden op het gebied van sport, spel, cultuur, i.c.t. en (voor een beperkte doelgroep) onder professionele begeleiding: taalontwikkeling.

Afbakening:

 

Inhoudelijke activiteiten:

 

Ontwerpfase

·         Op basis van evaluatie 2002 plan van aanpak 2003 opstellen

·         Doelstellingen en randvoorwaarden bespreken met geselecteerde uitvoeringsorganisatie

 

Voorbereidingsfase

·         Geven van opdracht aan uitvoerende organisatie tot opstellen plan van aanpak en offerte voor de uitvoering

·         Definitief plan subsidiλren

 

Realisatiefase

·         In de zomervakantie 2003 moet een activiteitenprogramma worden aangeboden

·         Onderzoek of er mogelijkheden zijn voor aansluiting bij de Delftse Vakantie activiteiten.

·         Evaluatie op basis van rapportage.

 

 

Planning (tijd)

Ontwerp maart/april 2003

Voorbereiding januari t/m mei 2003

Realisatie juli 2003 t/m september, jaarlijks terugkeerpatroon.

 

kosten

dekking

Financiλn/begroting

n.n.b.

Beschikbaar voor uitvoering in 2003:

Flexibele jongerenbudget(22637) €15.000,-

E.Z.H.-veiligheid (71105)            €10.000.-

Preventie-zomerschoolbudget(22728) €15.000,-

Budget buurt- en wijkwerk (22988) €10.000.-

 

Randvoorwaarden (kwaliteit)

aandacht voor implementatie in Brede Schoolprogramma, continuering na 2005

Communicatie (informatie)

Via communicatiestructuur Brede School Primair Onderwijs worden flyers en folders verspreid binnen primair onderwijs verspreid, communicatiekanalen BWD worden gebruikt voor informatieverspreiding voortgezet onderwijs

Projectteam (organisatie)

Elly Mulder, Rien Griep,bij uitvoerende organisatie: Pim van Kan

Risico’s

 

Besluitvorming

 

 

 

 

 

 

 

Project

Preventiebeleid

Projectnummer

22728

Deelproject

Brede-Schoolprogramma voortgezet onderwijs

Deelprojectnr.

71496/

71495/

71490/

 

Fase

Initiatief

Definitie

Ontwerp

X

 

Voor-bereiding

 

Realisatie

 

Nazorg

Startdatum

 

1 januari 2003

Portefeuille houders

Cluster

Sector

Vakteams

Einddatum

 

31 december 2004

Rensen

Wijk- en Stadszaken

Leefbaarheid

Welzijn, Onderwijs, Beleid en projecten

Dossier

 

 Opdrachtgever

Jaap van den Berg, sectorhoofd Leefbaarheid

Vastgesteld door:

 

 Projectleiders

Arie Pieter Hoogendam

                       op:

 

Projectbeschrijving:

 

Probleemstelling.

 Om de ontwikkelkansen van de jeugd te bevorderen is het brede-schoolprogramma primair onderwijs opgezet. Daarbij is nog niet gelet op de risicovolle overgang van primair naar voortgezet onderwijs. Een bredeschoolprogramma voortgezet onderwijs  zou dat kunnen ondervangen. De vraag van die doelgroep tieners is nog niet geοnventariseerd.

 

Eind resultaat.

Een samenhangend aanbod van culturele, sportieve, educatieve  en i.c.t.- activiteiten aan jongeren in de leeftijd van 10 tot 16 aangeboden binnen de driehoek die wordt gevormd door CLD, Stanislas en Grotius. Het programma aanbod omvat ten minste:

·         Een huiskamerproject voor allochtone meiden

·         Een ontmoetingsruimte voor tieners(“jeugdcafι

·         Muziekworkshop/oefenruimtes

·         Internetcafι en computerles

·         Huiswerkbegeleiding

·         Voorlichting verslavingspreventie aan kinderen en ouders.

·         Opzetten van activeringscentra (skate, fiets, brommer sleutelplekken)

·         Meer op de doelgroep gericht sport/spelaanbod

·         Ten behoeve van een goede communicatie tussen school, leerlingen en ouders:

Aanstellen intermediairen

 

Afbakening Het programma beperkt zich in deze fase tot een activiteitenaanbod als hierboven omschreven en beweegt zich in tegenstelling tot de brede school primair onderwijs niet op het terrein van leerlingzorg en kinderopvang.

 

Inhoudelijke activiteiten:

 

Ontwerpfase

·         Inventarisatie wensen van tieners en hun ouders

·         Verkennen van de mogelijkheden van de VO-scholen

·         Maken projectplan met de VO-scholen

·         Overleg met (mogelijke) uitvoerende organisatie(s)

Voorbereidingsfase

·         Vaststelling projectplan

·         Geven van opdracht aan uitvoerende organisatie tot opstellen plan van aanpak en offerte voor de uitvoering

 

Planning (tijd)

Ontwerp maart/april 2003

Voorbereiding mei t/m augustus 2003

Realisatie vanaf september 2003 t/m augustus 2005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Randvoorwaarden (kwaliteit)

 

Communicatie (informatie)

Via communicatiestructuur Brede School Primair Onderwijs worden flyers en folders verspreid binnen primair onderwijs verspreid, communicatiekanalen BWD worden gebruikt voor informatieverspreiding voortgezet onderwijs

Projectteam (organisatie)

Betrokken bij de planvorming zijn: A.P.Hogendam, Irina Thio, Hans Vlaanderen, Ron Hoeben, Elly Mulder, Paul Rensen, Rik Kwaak

Afstemming met Projectleider Brede School en rectoren v.o.

Risico’s

 

Besluitvorming

 

 

 

 

Project

Preventiebeleid

Projectnummer

22728

Deelproject

Aansluiting eerstelijnsknooppunten en wijknetwerken

Deelprojectnr.

71487

Fase

Initiatief

Definitie

Ontwerp

 

 

Voor-bereiding

x

Realisatie

 

Nazorg

Startdatum

 

1 januari 2002

Portefeuille houders

Cluster

Sector

Vakteams

Einddatum

 

31 december 2004

Rensen

Wijk- en Stadszaken

Leefbaarheid

Welzijn, Onderwijs, Beleid en projecten

Dossier

 

 Opdrachtgever

Jaap van den Berg, sectorhoofd Leefbaarheid

Vastgesteld door:

 

 Projectleiders

Rien Griep

                       op:

 

Projectbeschrijving:

 

Probleemstelling.  

 Voor het volgen van de ontwikkeling van kinderen en jongeren en begeleiding en verwijzing worden eerstelijnsknooppunten opgericht:

0 – 12 jaar: jeugdgezondheidsteams per wijk (pilots Wippolder en Buitenhof)

12- 16 jaar: centrale zorgcommissie

16 – 23 jaar: sluitende aanpak/RMC.

In de relatie van deze knooppunten met het onderwijs is voldoende voorzien. De signaalfunctie van en naar de wijk (politie, ouders, jongerenwerk) moet nog inhoud gegeven worden.

 

Eind resultaat.

·         Een per knooppunt ingerichte functie die de effectieve aansluiting met de wijknetwerken garandeert. Af te meten aan  vroegtijdig  signaleren en adequate hulp (o.a. gezinsgericht).,

 

Afbakening:.

De oprichting van de knooppunten geschiedt door eigen projectleiders.

Inhoudelijke activiteiten:

 

Ontwerp- en voorbereidingsfase

·         Afspraken met projectleiders knooppunten over vormgeving van de functie en de financiλle bijdrage vanuit preventiebeleid. De fasering per knooppunt verschilt.. Daarbij ook af te spreken hoe de fasering en rapportering eruit ziet.

·         De projectleiders maken een kostenopzet.

Realisatiefase

·         Uitvoering plannen van aanpak o.l.v. de projectleiders

·         Projectleiders maken een voorstel voor structurele financiering van de functie vanaf 2005

 

 

Planning (tijd)

Ontwerp en Voorbereiding: mei t/m augustus 2003

Realisatie: september 2003 - 2005

 

 

 

 

 

Randvoorwaarden (kwaliteit)

 

Communicatie (informatie)

Verloopt via de afzonderlijke projecten jeugdgezondheidsteams, centrale zorgcommissie en sluitende aanpak/RMC.

 

Projectteam (organisatie)

De projectleider preventiebeleid zorgt voor afstemming met de drie projectleiders eerstelijnsknooppunten: Marike Kras, Bert Strooker, Erik Beers.

Risico’s

 

Besluitvorming

 

 

 

 

 

Project

Preventiebeleid

Projectnummer

22728

Deelproject

Ruimte voor initiatief en participatie

Deelprojectnr.

71488

Fase

Initiatief

Definitie

Ontwerp

 

 

Voorbereiding

X

Realisatie

 

Nazorg

Startdatum

 

1 januari 2003

Portefeuille houders

Cluster

Sector

Vakteams

Einddatum

 

31 december 2004

Oosten

Wijk- en Stadszaken

Leefbaarheid

Integratie & Activering, communicatie, welzijn

Dossier

 

 Opdrachtgever

Jaap van den Berg, sectorhoofd Leefbaarheid

Vastgesteld door:

 

 Projectleiders

Rien Griep/Irina Thio

                       op:

 

Projectbeschrijving:

 

Probleemstelling.

De doelgroep moet participeren bij de planvorming en uitvoering van het preventiebeleid. Participatie van de doelgroep is voorwaarde voor subsidiering door het rijk.

Eind resultaat.

·         Communicatie met zelforganisaties over preventiebeleid is structureel

·         Er is regelmatig overleg met de denktank

·         Vertegenwoordigers van de doelgroep participeren bij planvorming en uitvoering van diverse deelprojecten  voelen zich betrokken en hebben ruimte voor een eigen inbreng en de gelegenheid om ideeλn uit te werken.

 

Afbakening:

 

Inhoudelijke activiteiten:

 

Voorbereidingsfase

·         Beschrijving van taken in relatie tot de doelgroep

  • Aanstellen migranten-jongerenopbouwwerker bij BWD

·         Communicatie en voorlichting over project in brede kring van zelforganisaties

·         Opnieuw instellen van de denktank

·         Inventariseren wensen en ideeλn onder de doelgroep, ouders m.b.t. de uitvoering van de deelprojecten

·         Onderzoeken mogelijkheden vorming contactgroep met intermediaren, en jongeren migrantenopbouwwerker en w.m.c.

·         Communicatieplan opstellen i.s.m. vakteam communicatie

Realisatiefase

·         Regelmatig overleg met de denktank en de WMC en de zelforganisaties

·         deelprojectleiders stimuleren de participatiemogelijkheden voor de doelgroep te vergroten.

Nazorg

·         onderhouden communicatie-infrastructuur

 

 

Planning (tijd)

Voorbereiding mei t/m augustus 2003

Realisatie: vanafseptember2003

 

 

 

kosten

dekking

Financiλn/begroting

Uitvoering

Informatiemateriaal

opbouwwerker

€ 25.000 per jaar

€ 30.000 per jaar

Integratie: €  75.000.-

Preventie  €  90.000.-

 

Randvoorwaarden (kwaliteit)

 

Communicatie

Ondersteuning door vakteam  communicatie

Projectteam

 Afstemming met beleidsmedewerker migranten en programmamanagers Integratie & Activering.

Risico’s

 

Besluitvorming

 

 

Project

Preventiebeleid

Projectnummer

22728

Deelproject

basta

Deelprojectnr.

71493

Fase

Initiatief

Definitie

Ontwerp

 

Voor-bereiding

 

Realisatie

x

Nazorg

Startdatum

 

1 januari 2003

Portefeuille houders

Cluster

Sector

Vakteams

Einddatum

 

31 december 2005

Rensen

Wijk- en Stadszaken

Leefbaarheid

Onderwijs,

Dossier

 

 Opdrachtgever

Jaap van den Berg, sectorhoofd Leefbaarheid

Vastgesteld door:

 

 Projectleiders

Erik Beers

                       op:

 

Projectbeschrijving:

 

Probleemstelling.  

Veelvuldig schoolverzuim is vaak een eerste indicatie voor voortijdig schoolverlaten, waardoor de startkwalificatie om met succes de arbeidsmarkt te betreden ontbreekt.

Bij ongeoorloofd schoolverzuim kan de leerplichtambtenaar op basis van de leerplichtwet verbaliserend optreden. Maar gezocht wordt naar zwaardere aanvullende vormen van interventie.

 

Eind resultaat.

In een driejarig project worden door Justitie minimaal 15 leerstraffen opgelegd volgens een 13 weeks programma.

Afbakening: het Bastaproject, valt onder de verantwoordelijkheid van het RMC..

Inhoudelijke activiteiten:

 

Voorbereidingsfase

·         Vaststelling projectplan door B & W

 

Realisatiefase

·         Start per 1 januari 2003;

·         In 2005 nagaan van de noodzaak en mogelijkheden voor vervolg en financiering daarvan.

 

Planning (tijd)

Realisatie januari 2003 t/m december 2005

Financiλn/begroting

 

kosten

dekking

 

Realisatie

€ 285.000

€ 95.000.- onderwijs

€ 190.000.- preventie

Randvoorwaarden (kwaliteit)

 

Communicatie (informatie)

Inhoudelijke rapportage per jaar met een  registratie van  in- uit en doorstroom.

Projectteam (organisatie)

Uitvoering door Dagtrainingscentrum Leger des Heils en De Wissel

Risico’s

 

Besluitvorming

 

 

 

Project

Preventiebeleid

Projectnummer

22728

Deelproject

Training sociale vaardigheden

Deelprojectnr.

71491

Fase

Initiatief

Definitie

 

Ontwerp

 

 

Voor-bereiding

x

Realisatie

 

Nazorg

Startdatum

 

1 januari 2002

Portefeuille houders

Cluster

Sector

Vakteams

Einddatum

 

september 2005

Rensen

Wijk- en Stadszaken

Leefbaarheid

Welzijn, Onderwijs,

Dossier

 

 Opdrachtgever

Jaap van den Berg, sectorhoofd Leefbaarheid

Vastgesteld door:

 

 Projectleiders

Elly Mulder

                       op:

 

Projectbeschrijving:

Probleemstelling.  

Voor sommige kinderen is het met name in de tienerleeftijd moeilijk om een houding te vinden die geaccepteerd wordt door leeftijdsgenoten, ouders en onderwijzers. Stoer gedrag, extreem verkennen van grenzen en vaak daar overheen gaan leidt soms tot onaanvaardbare escalaties, waardoor problemen ontstaan, die verwijdering van school, negatieve leerresultaten of leerachterstanden bewerken. Zowel vanuit het primair onderwijs, het samenwerkingsverband als uit het vervolgonderwijs, maar ook door ouders is gevraagd om voor bedoelde kinderen een cursus sociale vaardigheidstraining op te zetten.

Eind resultaat.

Voor kinderen die daarvoor in aanmerking komen bestaat de mogelijkheid om via een korte training te werken aan de eigen competenties, zodat het kind beter functioneert in de eigen woon- en schoolomgeving.

Afbakening:

 

Inhoudelijke activiteiten:

Ontwerp- en voorbereidingsfase

  • Overleg met directeuren GOA-scholen en samenwerkingsverband; bepalen van de vraag

·         Geven van opdracht Onderwijsadvies tot opstellen offerte voor de uitvoering

 

Realisatiefase

Na  de zomervakantie 2003 moet programma worden aangeboden

 

Nazorg

evaluatie op basis van rapportage; eventueel bijstellen programma, aandacht voor implementatie in bestaande programma’s, waarbij gedacht kan worden aan het Brede Schoolprogramma.

 

 

 

Planning (tijd)

Definitie:  mei 2003

Ontwerp- en voorbereiding:  t/m juni 2003

Realisatie september2003 t/m september, 2005

 

 

 

kosten

dekking

Financiλn/begroting

Realisatie

 

Nader te bepalen

€ 25.000.- uit O.B.P.,

 € 25.000.- preventie.

Randvoorwaarden (kwaliteit)

 

Communicatie (informatie)

Via GOA-overleg en samenwerkingsverband

Projectteam (organisatie)

n.v.t.

Risico’s

 

Besluitvorming

 

 

 

 

Project

Preventiebeleid

Projectnummer

22728

Deelproject

 Duale leerlijnen

Deelprojectnr.

 71486

Fase

Initiatief

Definitie

Ontwerp

 

 

Voor-bereiding

 x

Realisatie

 

Nazorg

Startdatum

 

 1 januari 2002

Portefeuille houders

Cluster

Sector

Vakteams

Einddatum

 

 31 december 2004

Rensen

Wijk- en Stadszaken

Leefbaarheid

Onderwijs, Beleid en projecten

Dossier

 

 Opdrachtgever

Jaap van den Berg, sectorhoofd Leefbaarheid

Vastgesteld door:

 

 Projectleiders

Rik Kwaak

                       op:

 

Projectbeschrijving:

Probleemstelling.  

Een deel van de leerlingen van de centrale opvang, fase 2, heeft aan het einde van het traject nog een onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal om met een redelijke kans op succes een verdere opleiding binnen het reguliere onderwijs te volgen. Tot deze groep behoort een relatief groot aantal ama’s, ouder dan 17 jaar. Een groter accent op praktijkgericht leren moet meer effect sorteren.

Eind resultaat.

In het praktijkleercentrum wordt een specifiek op de doelgroep 16-23 jaar gericht aanbod van oriλntatie, taal, scholing, sport stages en bemiddeling naar werk aangeboden.

 

Inhoudelijke activiteiten:

Voorbereidingsfase

·         Opstellen programma door ROC/Praktijkleercentrum

·         Bepalen van registratie-eisen

·         Subsidieverlening

Realisatiefase

·         Uitvoeren programma door PLC

 

 

Planning (tijd)

 

Voorbereiding mei t/m augustus 2003

Realisatie september2003

 Financiλn/begroting

 

kosten

dekking

 

Realisatie

 

n.n.b.

preventie                  €  85.000.-

onderwijsbegroting  € 320.000.-

(pr.nr. 21619)

Randvoorwaarden (kwaliteit)

 

Communicatie (informatie)

 

Projectteam (organisatie)

n.v.t.

Risico’s

 

Besluitvorming

 


 

 

Project

Preventiebeleid

Projectnummer

22728

Deelproject

Registratie en monitoring

Deelprojectnr.

71494

71497

Fase

Initiatief

Definitie

Ontwerp

 

Voor-bereiding

X

Realisatie

 

Nazorg

Startdatum

 

1 januari 2003

Portefeuille houders

Cluster

Sector

Vakteams

Einddatum

 

31 december 2004

Oosten

Wijk- en Stadszaken

Leefbaarheid

Welzijn

Dossier

 

 Opdrachtgever

Jaap van den Berg, sectorhoofd Leefbaarheid

Vastgesteld door:

 

 Projectleiders

Rien Griep

                       op:

 

Projectbeschrijving:

 

Probleemstelling.  

Om beleidsresutaten te kunnen beoordelen is registratie en monitoring nodig. Voor het preventiebeleid geldt dat op twee niveaus: het meten van de gegevens in de deelprojecten (bereik van activiteiten) en het volgen van de doelgroep (maatschappelijk effect).  Die informatie is nu niet voor handen of, waar wel beschikbaar, niet systematisch bij elkaar gebracht.

Eind resultaat.

1. De beoogde resultaten van de deelprojecten zijn meetbaar benoemd en over de voortgang is jaarlijks gedurende drie jaar gerapporteerd via het prestatieboek preventiebeleid. Het onderzoek/plan van aanpak van KPMG geldt als nulmeting.

2. Met betrekking tot het meten van het maatschappelijk effect zijn de meest relevante gegevens uit de politiemonitor, de gezondheidsmonitor (GGD) en de leefbaarheidsmonitor (in 2003 voor het eerst) blij elkaar gebracht in het genoemde prestatieboek preventiebeleid.

3. Via de eerstelijnsknooppunten jeugdgezondheidsteams (0-16 jaar) en RMC/sluitende aanpak (16-23 jaar) is een op elkaar aansluitend systeem van registratie op individueel niveau afgesproken.

 

Inhoudelijke activiteiten:

 

Voorbereidingsfase

Inventariseren van de meetpunten, samen met de deelprojectleiders

Bepalen van de relevante prestatienormen.

Maken van afspraken met de verantwoordelijken voor de verschillende monitors.

Nagaan van de noodzaak tot aanvullende gegevensverzameling, in overleg met O & S.

 

Realisatiefase

·         Maken van het prestatieboek preventiebeleid 2003

·         Overleg over bijstellen van de prestatienormen 2004

·         Maken van prestatieboek 2004.

 

 

 

Planning (tijd)

Voorbereiding t/m mei 2003

 

 

 

kosten

dekking

Financiλn/begroting

Uitvoering

 

Nader te bepalen

€ 105.000.—

(proj.nrs. 71494 en 71497)

Randvoorwaarden (kwaliteit)

 

Communicatie (informatie)

 

Projectteam (organisatie)

 

Risico’s

 

Besluitvorming

 


-