De
dynamische afsluitingen voor het autoluw plus gebied staan te vaak ongewenst
omlaag. De oorzaken hiervan zijn voornamelijk storingen en aanrijdingen. Om van
de (structurele) storingen af te raken is een traject ingezet waarbij de
fabrikant online kan analyseren en tot oplossing kan komen. Een aantal storingen
is gevonden en de pollers werken betrouwbaarder dan in de beginperiode. Om het
aantal aanrijdingen te beperken zijn maatregelen bedacht waarvan al e.e.a. is
gerealiseerd. Naast de echte aanrijdingen worden pollers vermoedelijk soms ook
door auto's zodanig aangetikt waardoor de installatie in storing raakt en de
poller naar beneden stuurt.
Voorgesteld
wordt de camerabeelden die centraal in de Phoenixgarage binnen komen voor de
wettelijk toegestane tijd op te slaan.
De
primaire motivatie hiervoor is ondersteuning bij het verhalen van schade.
Daarnaast kan met deze beelden worden nagegaan op welke manier en door wie
pollers in sommige gevallen worden beschadigd.
Wettelijk
is bepaald dat dan ook borden moeten worden geplaatst die aangeven dat er
cameratoezicht wordt gehouden. Mogelijk gaat van de te plaatsen borden een
preventieve werking uit.
Vanaf
de in bedrijfstelling is de bedrijfszekerheid van de dynamische afsluitingen
steeds onvoldoende geweest. Dagelijks deden zich storingen voor aan het centrale
besturingssysteem, de lokale besturing, de poller zelf of de intercom. Het
aantal storingen is sinds de in gebruikneming wel sterk gedaald, maar nog
altijd erg hoog.
De
oorzaken van omlaag staande pollers worden in twee catagoriën ingedeeld.
De
storingen zijn onder te verdelen in de volgende groepen.
De
structurele fouten zijn de oorzaak voor het meeste ongemak maar zijn het
gemakkelijkst te traceren. Oplossing van een knelpunt bijvoorbeeld in de
software leidt direct tot oplossing van een aantal storingen per tijdseenheid.
Er zijn de afgelopen maanden knelpunten opgelost in de software in de
pollercentrale en in de lokaal geïnstalleerde software. Ook in de hardware zijn
structurele fouten gevonden, maar deze worden om praktische redenen pas verholpen
als er zich een probleem voordoet. Door de tijd verdwijnt een dergelijke fout.
Naar de oorzaak van sommige structurele fouten wordt nog gezocht.
De
incidentele fouten zijn niet altijd eenvoudig te achterhalen. Er is gezorgd
voor een (automatisch) logboek in de apparatuur, maar niet alle fouten worden
daarin in detail weggeschreven. Een deel van deze fouten zullen zich overigens
voor blijven doen. Het gaat om complexe installaties met bewegende delen, lange
leidingen en verkeerstrillingen en dat onder alle weersomstandigheden
(uitzetten/krimpen, vocht enz.).
Hoewel
ook het aantal aanrijdingen afneemt, blijft dit toch een oorzaak van frequent
omlaag staande pollers.
Bij
aanrijding worden onderdelen vaak zwaar beschadigd. Na vervanging treden vaak
weer dezelfde storingen op die ook optreden bij een nieuwe installatie
(afstellingen e.d.).
Ook
verplaatsing van straatmeubilair (hydrauliek, glasvezelverbindingen,
elektrische leidingen) kan leiden tot nieuwe storingen.
In
een aantal gevallen is de poller wel aangereden maar is dit niet zichtbaar. De
poller werkt nog helemaal maar de breekbouten die zijn aangebracht om een
aanrijding te “verzachten“ zijn afgebroken. Het element staat er in feite los
op. Dit wordt gezien door de installatie die daarop besluit de poller naar
beneden te zetten en te laten. Het vermoeden bestaat dat dit soort aanrijdingen
niet altijd ongelukjes zijn.
Als
een structurele fout is gevonden dan worden alle installaties uitgezet om de
fout te herstellen. Dit om nieuwe centrale of lokale software te laden of om
hardware te vervangen of aan te passen. Ook voor het laden van een gewijzigd
passenbestand worden de pollers omlaag gezet. Dit omdat de apparatuur niet
tegelijkertijd naar het oude en het nieuwe bestand kan kijken. Dit duurt per
installatie circa 5 minuten.
Bij
calamiteiten of vermeende calamiteiten waarbij de brandweer de binnenstad in
moet worden de pollers vanuit de Regionale Alarm Centrale in Den Haag omlaag
gezet. Ook om andere redenen zoals tijdelijke stremmingen (verhuizingen,
opbrekingen) kunnen pollers bewust omlaag worden gehouden.
Bij
de keuze van het fysieke element is meer gewicht toegekend aan het argument
visueel aantrekkelijk en harmoniërend met de binnenstad dan aan de meest
robuuste en bedrijfszekere oplossing.
Voor
structurele knelpunten worden maatregelen genomen om de fouten op te lossen of
om deze beter te detecteren. Zo wordt er software aangepast en geladen om
details vast te leggen zodat duidelijk wordt wat er exact is gebeurd. Soms moet
dit in enkele fasen.
Om
het aantal aanrijdingen te voorkomen worden aanpassingen gedaan. Zo is op de
Markt een witte band aangebracht die de indruk geeft dat de rijrichting
rechtsaf is en daarmee benadrukt dat men na overschrijden van deze lijn in een
gebied met een ander regime terechtkomt. Aan de Oude Langedijk westzijde wordt
een extra signaalgever (verkeerslichtje) geplaatst en wordt de software
aangepast om de poller eerder te laten dalen als er een auto in de invloedsfeer
van de poller komt als deze na een passage van een ander voertuig net naar
boven komt.
Naast
de genoemde maatregelen is het zeer wenselijk de camerabeelden die constant
gemaakt worden tijdelijk op te slaan. Hiermee kunnen een aantal schadeposten
t.g.v. aanrijdingen waarbij geen dader bekend is of de lezing verdraaid wordt
worden verhaald.
Bij
het opslaan van camerabeelden is het verplicht aan de toegang van autoluw plus
gebieden borden te plaatsen met “cameratoezicht door de gemeente Delft”.
Mogelijk zullen deze borden bijdragen aan vermindering van het aantal
opzettelijke “zachte” aanrijdingen.
De
kosten worden geraamd op € 1.200,-- en komen ten laste van projectnummer 20328.
De kosten betreffen leveren en plaatsen van borden.