Nota

 

Datum

4-10-2002

Ons Kenmerk

02/029020

Opsteller

Paul Kokx

Bijlagen

1

Onderwerp

Opnemen camerabeelden dynamische afsluitingen autoluw plus gebied

 

 


Geacht college,

 

De dynamische afsluitingen voor het autoluw plus gebied staan te vaak ongewenst omlaag. De oorzaken hiervan zijn voornamelijk storingen en aanrijdingen. Om van de (structurele) storingen af te raken is een traject ingezet waarbij de fabrikant online kan analyseren en tot oplossing kan komen. Een aantal storingen is gevonden en de pollers werken betrouwbaarder dan in de beginperiode. Om het aantal aanrijdingen te beperken zijn maatregelen bedacht waarvan al e.e.a. is gerealiseerd. Naast de echte aanrijdingen worden pollers vermoedelijk soms ook door auto's zodanig aangetikt waardoor de installatie in storing raakt en de poller naar beneden stuurt.

 

Voorgesteld wordt de camerabeelden die centraal in de Phoenixgarage binnen komen voor de wettelijk toegestane tijd op te slaan.

De primaire motivatie hiervoor is ondersteuning bij het verhalen van schade. Daarnaast kan met deze beelden worden nagegaan op welke manier en door wie pollers in sommige gevallen worden beschadigd.

Wettelijk is bepaald dat dan ook borden moeten worden geplaatst die aangeven dat er cameratoezicht wordt gehouden. Mogelijk gaat van de te plaatsen borden een preventieve werking uit.

 

Inleiding

 

Vanaf de in bedrijfstelling is de bedrijfszekerheid van de dynamische afsluitingen steeds onvoldoende geweest. Dagelijks deden zich storingen voor aan het centrale besturingssysteem, de lokale besturing, de poller zelf of de intercom. Het aantal storingen is sinds de in gebruikneming wel sterk gedaald, maar nog altijd erg hoog.

 

Oorzaken van onterecht omlaag staande pollers

 

De oorzaken van omlaag staande pollers worden in twee catagoriën ingedeeld.

 

 

Storingen en aanrijdingen

 

De storingen zijn onder te verdelen in de volgende groepen.

 

 

De structurele fouten zijn de oorzaak voor het meeste ongemak maar zijn het gemakkelijkst te traceren. Oplossing van een knelpunt bijvoorbeeld in de software leidt direct tot oplossing van een aantal storingen per tijdseenheid. Er zijn de afgelopen maanden knelpunten opgelost in de software in de pollercentrale en in de lokaal geïnstalleerde software. Ook in de hardware zijn structurele fouten gevonden, maar deze worden om praktische redenen pas verholpen als er zich een probleem voordoet. Door de tijd verdwijnt een dergelijke fout. Naar de oorzaak van sommige structurele fouten wordt nog gezocht.

 

De incidentele fouten zijn niet altijd eenvoudig te achterhalen. Er is gezorgd voor een (automatisch) logboek in de apparatuur, maar niet alle fouten worden daarin in detail weggeschreven. Een deel van deze fouten zullen zich overigens voor blijven doen. Het gaat om complexe installaties met bewegende delen, lange leidingen en verkeerstrillingen en dat onder alle weersomstandigheden (uitzetten/krimpen, vocht enz.).

 

Hoewel ook het aantal aanrijdingen afneemt, blijft dit toch een oorzaak van frequent omlaag staande pollers.

Bij aanrijding worden onderdelen vaak zwaar beschadigd. Na vervanging treden vaak weer dezelfde storingen op die ook optreden bij een nieuwe installatie (afstellingen e.d.).

Ook verplaatsing van straatmeubilair (hydrauliek, glasvezelverbindingen, elektrische leidingen) kan leiden tot nieuwe storingen.

 

In een aantal gevallen is de poller wel aangereden maar is dit niet zichtbaar. De poller werkt nog helemaal maar de breekbouten die zijn aangebracht om een aanrijding te “verzachten“ zijn afgebroken. Het element staat er in feite los op. Dit wordt gezien door de installatie die daarop besluit de poller naar beneden te zetten en te laten. Het vermoeden bestaat dat dit soort aanrijdingen niet altijd ongelukjes zijn.  

 

Overige oorzaken

 

Als een structurele fout is gevonden dan worden alle installaties uitgezet om de fout te herstellen. Dit om nieuwe centrale of lokale software te laden of om hardware te vervangen of aan te passen. Ook voor het laden van een gewijzigd passenbestand worden de pollers omlaag gezet. Dit omdat de apparatuur niet tegelijkertijd naar het oude en het nieuwe bestand kan kijken. Dit duurt per installatie circa 5 minuten.

 

Bij calamiteiten of vermeende calamiteiten waarbij de brandweer de binnenstad in moet worden de pollers vanuit de Regionale Alarm Centrale in Den Haag omlaag gezet. Ook om andere redenen zoals tijdelijke stremmingen (verhuizingen, opbrekingen) kunnen pollers bewust omlaag worden gehouden.

 

Bij de keuze van het fysieke element is meer gewicht toegekend aan het argument visueel aantrekkelijk en harmoniërend met de binnenstad dan aan de meest robuuste en bedrijfszekere oplossing.

 

Aanpak van knelpunten

 

Voor structurele knelpunten worden maatregelen genomen om de fouten op te lossen of om deze beter te detecteren. Zo wordt er software aangepast en geladen om details vast te leggen zodat duidelijk wordt wat er exact is gebeurd. Soms moet dit in enkele fasen.

 

Om het aantal aanrijdingen te voorkomen worden aanpassingen gedaan. Zo is op de Markt een witte band aangebracht die de indruk geeft dat de rijrichting rechtsaf is en daarmee benadrukt dat men na overschrijden van deze lijn in een gebied met een ander regime terechtkomt. Aan de Oude Langedijk westzijde wordt een extra signaalgever (verkeerslichtje) geplaatst en wordt de software aangepast om de poller eerder te laten dalen als er een auto in de invloedsfeer van de poller komt als deze na een passage van een ander voertuig net naar boven komt.

 

Naast de genoemde maatregelen is het zeer wenselijk de camerabeelden die constant gemaakt worden tijdelijk op te slaan. Hiermee kunnen een aantal schadeposten t.g.v. aanrijdingen waarbij geen dader bekend is of de lezing verdraaid wordt worden verhaald.

Bij het opslaan van camerabeelden is het verplicht aan de toegang van autoluw plus gebieden borden te plaatsen met “cameratoezicht door de gemeente Delft”. Mogelijk zullen deze borden bijdragen aan vermindering van het aantal opzettelijke “zachte” aanrijdingen.

 

Kosten

 

De kosten worden geraamd op € 1.200,-- en komen ten laste van projectnummer 20328. De kosten betreffen leveren en plaatsen van borden.

 

Voorstel

 

Het voorstel is de (bestaande) opnameapparatuur te activeren.

Het gaat er alleen om de bestaande apparatuur weer aan te zetten en de opgenomen beelden maximaal 24 uur op te slaan.

Aan de rand van het autoluw plus gebied worden dan wettelijk verplichte borden geplaatst met de tekst “Cameratoezicht door de gemeente Delft”.