Bij
de behandeling van de zomernota 2003 heeft de raad de volgende motie
aangenomen:
-In het vervolg een subsidie
van € 150 per jaar voor elk straatfeest in Delft te verlenen en daartoe het
budget voor flexibele wijkbudgetten aan te wenden;
-het bestaan van een
straatfeestcheque ruim onder de aandacht brengen van de inwoners van de stad;
-toe te zien op een optimale
medewerking van de gemeente bij de praktische organisatie van de straatfeesten”
Het college heeft toegezegd
deze motie ” in de geest” uit te
voeren.
Daartoe is een regeling
ontworpen en een samenwerking tussen de vakteams Wijkzaken en Toezicht Openbare
Ruimte en Groen afgesproken.
Voorgesteld wordt de huidige
subsidiepraktijk onmiddellijk af te stemmen op deze regeling, in afwachting van
het daadwerkelijk van kracht worden ervan.
Vormgeving van de
regeling.
De in de motie bedoelde
cheque is een vorm van subsidie. Om die te verstrekken is een regeling die
aansluit bij de subsidieverordening noodzakelijk. Voor het houden van een straatfeest
is toestemming van vakteam Toezicht Openbare Ruimte nodig. De optimale
medewerking van de gemeente vraagt om nauwe samenwerking tussen de betrokken
gemeentelijke onderdelen.
Ter stimulering van het
gebruik is publiciteit gewenst.
Uitgangspunten:
(1) Eenvoudige vorm voor het
verlenen van subsidie.
De cheque is een vorm van
subsidie. Om die te verstrekken is een regeling die aansluit bij de
subsidieverordening noodzakelijk.
(2) Een organisatie die het
de bewoners makkelijk maakt.
Voor het houden van een
straatfeest is toestemming van vakteam Toezicht Openbare Ruimte nodig. De
optimale medewerking van de gemeente vraagt om nauwe samenwerking tussen de
betrokken gemeentelijke onderdelen.
(3) Stimuleren van sociale
contacten en gezamenlijke acties in de straat.
De inhoud van de
stimuleringsregeling:
De cheque kan gelden voor
twee soorten straatactiviteiten: een straatfeest en een straatfestijn. Het
verschil is dat een straatfestijn ook gezamenlijke activiteiten van de bewoners
om de straat wat op te knappen in het feest betrekken. Hiermee wordt het ‘Delft
fleurt op’- principe op een eenvoudige schaal aan de straatfeestcheque
gekoppeld als men dat wil. Deze mogelijkheid geeft het idee van eerst samen aan
de slag en dan samen feesten als afsluiting.
De subsidie voor het
straatfeest wordt vastgesteld op €150.
De subsidie voor het straatfestijn bedraagt €250. Met het hogere bedrag
kan plantmateriaal e.d. aangeschaft worden. Daarnaast wordt een kleine box met gereedschappen te leen aangeboden.
Zowel bij de publieksbalie
als bij wijkzaken (balie Barbarasteeg) is een eenvoudig meldings- en
subsidieaanvraagformulier verkrijgbaar.
Het formulier wordt
ingeleverd bij de publieksbalie.
Er wordt zo snel mogelijk met
de aanvragers contact gelegd om zowel het gebruik van de openbare ruimte als de
subsidieverstrekking zo soepel mogelijk te regelen.
Subsidievoorwaarden:
Er moeten in ieder geval
bewoners van minimaal 20 adressen meedoen.
Van de betrokken straat/plein
moet een behoorlijk deel van de bewoners meedoen. Als voorwaarde wordt gesteld dat 75% van de benaderde adressen,
met een minimum van twintig adressen, via een handtekeningenlijst aan het feest
meedoet.
De uitnodiging dient huis aan
huis verspreid te zijn.
De activiteiten die worden
georganiseerd bevatten meer dan alleen een gezamenlijk maaltijd / barbecue etc.
De organisatie van de activiteiten komt voor de subsidie in aanmerking; de
kosten van de maaltijd niet.
Uit een kort overzicht van de
te maken kosten blijkt dat de €150 of €250 nodig is. Het bedrag wordt zo snel
mogelijk overgemaakt.
De organisatoren moeten de
bonnen e.d. 6 maanden bewaren om een eventuele contrôle mogelijk te maken.
Dezelfde straat kan slechts
één maal per jaar voor een subsidie in aanmerking komen.
Organisatie.
Intern
wordt een samenwerking tussen Wijkzaken, TOR en Groen vastgelegd. Er wordt
steeds overleg met de bewoners gevoerd,
zowel door TOR op het terrein van gebruik van de straat en gedeeltelijke
afsluiting etc. als door de betrokken wijkcoördinator over de activiteiten en
de (in het geval van festijn) benodigde gereedschappen en aan te schaffen
planten. In dat laatste geval wordt ook advies gegeven door Groen.
Er
wordt een gezamenlijk formulier vastgesteld. Dit formulier wordt (met diverse
bijlagen) ingeleverd bij de publieksbalie.
TOR
zorgt ervoor dat zo snel mogelijk toetsing plaats vindt en de subsidieaanvraag
met de toestemming en aanwijzingen voor het gebruik van de openbare ruimte aan
Wijkzaken wordt doorgegeven om voor de verdere afhandeling zorg te dragen.
Communicatieplan
Er
wordt een folder gemaakt waarin aan alle bewoners de mogelijkheden en de gang
van zaken eenvoudig bekend worden gemaakt.
Deze
folder wordt ook verstrekt bij het aanvraagformulier.
De
“straatfeestcheque” wordt ook via de gemeentelijke website gecommuniceerd en
(zo mogelijk) wordt het formulier ook
zodanig geplaatst dat het afgedrukt kan worden.
Er
wordt aandacht aan de straatfeestcheque geschonken in de stadskrant.
De
folder wordt toegestuurd aan bewoners waarvan bekend is dat zij deze
initiatieven hebben ontwikkeld,of voornemens zijn te ontwikkelen.
Financiën
De dekking van de subsidies
voor de straatfeesten komt uit de diverse wijkbudgetten. De uit te lenen boxen
worden uit EZH, investeren in de wijken betaald. De folder wordt uit het
communicatiebudget van wijkzaken gefinancierd.
Voorstel:
1. De raad voorstellen de subsidieregeling straatfeesten
en straatfestijnen vast te stellen door middel van bijgevoegd raadsbesluit.
2. Vooruitlopend hierop de huidige praktijk van ad hoc
subsidie met onmiddellijke ingang af te stemmen op de voorgestelde
subsidieregeling, onder de titel van tussentijdse subsidieverlening; dit
conform de subsidieverordening maatschappelijke activiteiten gemeente Delft
2002.
3. Akkoord gaan met voorgestelde werkwijze in de
gemeentelijke organisatie om de uitvoering van de regeling zo soepel mogelijk
te laten verlopen.
4. Akkoord te gaan met het voorgestelde communicatieplan
gericht op de bekendmaking van regeling voor de straatfeestcheque.
5. Dekking van de kosten te laten verlopen via de
wijkbudgetten en het algemene communicatiebudget van wijkzaken.
Freekje Wethmar