1.  Inleiding

 

De gemeenteraad van Delft heeft in september 2002 een motie aangenomen om een Stadsetiquette te ontwikkelen. Deze Stadsetiquette heeft als voorlopige werktitel “Delftse Regels” en  omvat elementaire (gedrags)regels die alle inwoners kunnen begrijpen en onderschrijven en waarop mensen elkaar ook kunnen aanspreken. 

 

Het initiatief om te komen tot “Delftse Regels” sluit aan bij het streven om de leefbaarheid in de stad te vergroten en onveiligheidsgevoelens weg te nemen. Het past naadloos in de uitwerking van het onderdeel veiligheid van het EZH-project ‘Investeren in de wijken’. Dit ‘veiligheidsplan’ stelt onder meer voor om waarden en normen uit te dragen die een positieve inslag hebben op de woonomgeving. Het hiervoor gereserveerde budget (€ 45.378,01) kan daarom (deels) worden gebruikt om de uitwerking van de “Delftse Regels” mogelijk te maken.  Dit projectvoorstel beschrijft in hoofdlijnen hoe een Delftse Stadsetiquette vorm kan krijgen.

 

2.  Doel

 

Het doel van de “Delftse Regels” is aandacht te vestigen op de manier van omgaan met elkaar. Concreet resultaat wordt een compacte lijst van gedragsregels of omgangsnormen die bewoners zouden moeten (willen) hanteren bij hun dagelijkse leven in de stad. Deze lijst komt tot stand met behulp van verschillende onderzoeksmethoden.

 

Het idee een Stadsetiquette te maken komt vooral voort uit het streven onverschilligheid tegen te gaan. Normen en waarden zijn deels ‘vergeten’ en het is ook al niet vanzelfsprekend dat bewoners elkaar corrigeren en aanspreken op ongewenst gedrag.

Wanneer men dat wel doet bestaat de kans op een agressieve reactie, waarbij zelfs fysiek geweld wordt gebruikt. Het doel is om met “Delftse Regels” bewoners ervan te doordringen dat bepaald gedrag onwenselijk is en dat het normaal is dat je een ander erop aanspreekt als hij zich niet aan die normen houdt. Zó wordt men bewust en verandert de houding. Kortom: een cultuurverandering van onverschilligheid naar betrokkenheid.

 

3. Afbakening

 

De opdracht is om een compacte lijst met gedragsregels te formuleren.  De onderzoeksopzet is erop gericht om aan deze opdracht te voldoen middels het starten van  een brede maatschappelijke discussie en het destilleren van regels die de Delftenaar belangrijk vindt. Nadat de “Delftse Regels” zijn opgesteld, zal een voorstel worden geschreven waarin wordt aangegeven hoe de gedragsregels structureel kunnen worden ingebed. De daadwerkelijke structurele inbedding van de tien gedragregels in de Delftse samenleving valt buiten de scope van dít project.

 

 

4.  Methode van onderzoek

 

Daar het begrip Stadsetiquette multi-interpretabel is, zal eerst duidelijk moeten worden over welke onderwerpen we het hier hebben en wat de gedachten hierover in Delft zijn. Het is de bedoeling dat Delftenaren met de gemeente bepalen uit welke (gedrags)regels de Stadsetiquette komt te bestaan. Bewoners zullen op basis van een brede discussie (enigszins) gestructureerd hun ideeën/wensen duidelijk moeten kunnen maken. Uit de lijst waarop alle aangedragen ideeën/wensen/regels staan zal door middel van prioritering een kortere lijst moeten worden opgesteld. Dit houdt een aantal zaken in voor de keuze van een onderzoeksmethode.

 

De methode van onderzoek dient:

a)       een brede discussie mogelijk te maken,

b)       interactief van karakter te zijn (samen met de burgers) en

c)       te leiden tot een prioritering in de aangedragen gedragsregels.

 

Om te komen tot een Stadsetiquette kunnen er 3 stappen worden onderscheiden:

  1. brede inventarisatie van ideeën/suggesties/wensen/regels onder de Delftenaren;
  2. prioritering binnen de uitkomst van de brede inventarisatie,
  3. voorleggen van de geprioriteerde uitkomst aan de burgers in een brede meningspeiling.

 

 

5.  Fasering en Communicatie

 

Het project doorloopt een aantal fasen waaraan de communicatie gekoppeld is. Er wordt in drie stappen onderzoek gedaan en gecommuniceerd:

 

5.0 Deskundigen

Parallel aan de inventarisatie via het Delft Internet Panel zal met deskundigen een visie over de “Delftse Regels” worden ontwikkeld, welke mede wordt gebaseerd op ervaringen in andere steden. In het panel van deskundigen zitten vertegenwoordigers van de politie, buurt- en jongerenwerk, wetenschappers en ervaringsdeskundigen van o.a. SIRE en andere gemeenten.

 

5.1 Inventarisatie

 

Aan het Delft Internet Panel (DIP) zal een longlist van circa 10 thema’s worden voorgelegd, met daarbinnen enkele voorbeelden van gedragsregels. Gevraagd zal worden welke van deze gedragsregels in het dagelijkse leven van de Delftenaar een rol spelen. Daarnaast kunnen de deelnemers aan de inventarisatie zelf regels aandragen binnen de thema’s. Via de portal en de gemeentesite zal dezelfde (inventariserende) vragenlijst toegankelijk zijn voor alle Delftenaren.

 

Om de inventarisatie enigszins gestructureerd in te richten dienen er vooraf relevante thema’s te worden benoemd. Dit kan op verschillende manieren. Aangezien andere steden (onder meer Gouda en Rotterdam) ook al een Stadsetiquette hebben, ligt het voor de hand de daar gehanteerde thema’s onder de loep te nemen.

 

5.1.1 Communicatie Inventarisatiefase

 

Als start wordt een persbericht geschreven, waarin wordt aangekondigd dat via DIP naar de mening wordt gevraagd over de belangrijkste thema’s rond Stadsetiquette. Ook worden Delftenaren opgeroepen mee te doen aan de enquête via de site en/of portal. Daarnaast zal een achtergrondartikel/interview worden aangeboden aan de lokale pers (inclusief wijk- en buurtbladen), waarin de verantwoordelijk wethouder zijn visie geeft over Stadsetiquette.

 

5.2     Prioritering

 

In het DIP hebben bewoners gereageerd op de voorgelegde gedragsregels en zijn daarnaast nog zelf aangedragen gedragsregels ingediend. Vervolgens wordt er een commissie extern belegd waarin de uitkomsten worden bediscussieerd. Jongeren, migranten, gehandicapten, ouderen, kerkgenootschappen, welzijnsorganisaties, wijk- en buurtcomité’s en andere belangenorganisaties, maar ook raadsleden worden uitgenodigd voor de commissie extern. De commissie extern adviseert welke gedragsregels in de uiteindelijke lijst komen. De gemeenteraad stelt vervolgens de lijst vast.

 

 

5.2.1          Communicatie Prioritering

 

In deze commissie extern worden de gedragsregels geprioriteerd, de uitkomsten worden meegenomen naar fase drie (DIP) en middels een persbericht aangeboden aan de lokale pers.  Aan de belangenorganisaties wordt de oproep gedaan met hun achterban in gesprek te gaan over de Stadsetiquette. In de lokale media zullen interviews met vertegenwoordigers van de belangenorganisaties verschijnen om zo de standpunten van de betreffende organisaties te verduidelijken. 

 

 

5.3  Meningspeiling

 

Aan de hand van de lijst met regels die door de gemeenteraad is bepaald, zal een brede meningspeiling worden uitgevoerd om tot gedragsregels voor de Stadsetiquette te komen. 

·         Door middel van een bijlage in de Stadskrant, waarin de ‘lijst van de gemeenteraad’ wordt toegelicht en waarin lezers hun voorkeur aan kunnen geven.

·         Door middel van een oproep op internet (Delft-portal en de gemeentesite) waarin wordt doorgelinkt naar een internetvragenlijst waarin de voorkeur kan worden aangegeven.

·         Het DIP zal ook worden benaderd voor het invullen van deze vragenlijst.

 

 

5.3.1  Communicatie Fase Meningspeiling

 

In een persbericht wordt de ‘lijst van de gemeenteraad’ bekend gemaakt. Aangekondigd wordt dat men weer via DIP en de site/portal kan reageren. Daarnaast wordt in de Stadskrant een special gemaakt.

 

De media participeren in deze fase. In lokale media (met de DC, DP, DopZ en Stadsradio zijn al principeafspraken hierover gemaakt) start een brede discussie over Stadsetiquette. De lokale media zullen inhaken op de discussies die in de stad worden gevoerd en ook zelf acties ondernemen om discussie binnen hun doelgroep te starten. Daarnaast  maken  bekende en onbekende Delftenaren hun visie over Stadsetiquette bekend via interviews. 

 

5.4    Communicatie gedragsregels (valt buiten de scope van dit project)

 

Wanneer de uiteindelijke keuze is bepaald, en de gedragsregels zijn opgesteld wordt dit project afgerond met een rapportage. Hierin worden aanbevelingen gedaan hoe de Stadsetiquette kan worden ingebed in Delft. 

 

In een vervolgproject, waarvoor nog geen financiële middelen beschikbaar zijn gesteld,  worden uitvoeringsplannen gemaakt om de gedragsregels voor een langere periode (ten minste 1 jaar) onder de aandacht te houden. Bovendien gaat het plan in op activiteiten die nodig zijn om Delftenaren aan te moedigen om zelf een vervolg te geven aan de Stadsetiquette in de eigen buurt of straat.

 

In deze fase wordt aangehaakt aan de eerder gevoerde discussies, maar de focus komt te liggen op de concrete uitvoering van de regels, zodat het bewustzijn en houding van de Delftse bevolking ook inderdaad veranderen en onverschilligheid wordt tegengegaan.

 

Enkele suggesties om de gedragsregels te implementeren zijn:

 

·         Per maand staat één thema (gedragsregel) centraal,

·         Een prijs / beloning beschikbaar voor de meest succesvolle buurt,

·         werkpakketten voor jongeren,

·         Werkmappen / presentaties voor belangenorganisaties en wijkcomités,

·         Etc.

 

 

6.  Planning

 

Fase                                        start                                                gereed   

Fase 1              :                       mei                                             juni   

Fase 2              :                       juli                                              juli

Fase 3              :                      augustus / september                   oktober

 

 

7.  Organisatie

 

Projectleiding    : Sandor Noordam (communicatie)

Onderzoek        : Liesbeth Veenstra (onderzoek & statistiek)

 

 

8.  Financiën

 

Voor het onderzoek om te komen tot de gedragsregels geldt dat het uitbestede werk volledig wordt doorberekend.  

 

Onderzoek (budget Waarden en Normen in de Wijk)

Inventarisatie                                           8.870,-                          8.870,-

                       

Communicatie  (budget Stadspromotie)

Bijlage Stadskrant                                   3.000,-                          3.000,- +

 

 

Totaal                                                                                       11.870,-