Met deze nota wil ik u:

 

Artikel 3 lid 1 van de Wet rampen en zware ongevallen geeft aan dat de gemeenteraad een Rampenplan vast moet stellen voor het hele gebied van de gemeente Delft. In haar vergadering van 19 december 2002 heeft de Raad het huidige Rampenplan vastgesteld. Op grond van lid 2 van voornoemd artikel kan de gemeenteraad bepalen dat burgemeester en wethouders volgens in het plan te geven regels het Rampenplan moeten werken.

De Raad heeft van deze bevoegdheid gebruik gemaakt en in haar besluit van 19 december 2002 burgemeester en wethouders opgedragen de in het Rampenplan vastgestelde gemeentelijke taken uit te werken in deelplannen en deze instructies vast te stellen.

 

De nadere uitwerking van het Rampenplan Gemeente Delft 2002 heeft vorm gekregen in een zevental deelplannen. Zes van deze deelplannen zijn op 23 november 2001 vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders. Het zevende deelplan, Centrale Registratie en Aanmeldpunt Schade (CRAS), waarvoor het vakteam Treasury & Riskmanagement (TRM) verantwoordelijk is, is gereed. Het deelplan is regionaal afgestemd.

 

Aangegeven moet wel worden dat de deelplannen, levende documenten zijn waarin voortdurend wijzigingen zullen plaatsvinden. Dit kunnen kleine wijzigingen zijn die betrekking hebben op een verandering van een telefoonnummer tot ingrijpende veranderingen bijvoorbeeld een ander systeem van registreren.

Om de deelplannen dan ook actueel en werkbaar te houden, zal er elk jaar bezien worden of de plannen aangepast en herschreven moeten worden doordat er aanvullingen of wijzigingen zijn.

De sectoren of vakteams zelf zijn verantwoordelijk voor het actueel houden van hun eigen deelplan.

 

Binnen de regio bestaat er een werkgroep gemeentelijke deelplannen, waar de gemeente Delft ook in participeert, die modellen ontwikkelt voor de gemeentelijke deelplannen. Het deelplan CRAS is het eerste model wat gereed is. Het concept deelplan CRAS van de gemeente Delft heeft als basis gediend om tot dit model te komen.

Ook de andere deelplannen van de gemeente Delft, zullen in de nabije toekomst aangepast moeten worden aan de modellen van de Hulpverleningsregio Haaglanden.

 

Voorstel:

 

Akkoord te gaan met het concept deelplan Centraal Registratie- Aanmeldpunt voor Schade (CRAS) vertegenwoordigende het proces schadeafhandeling van het Rampenplan Gemeente Delft 2002.

 

R.A. van Woudenberg