Nota

 

Datum

    

Ons Kenmerk

03/015917Opsteller

Hans Kluver

Bijlagen

div.

Onderwerp

Ontwerpbegroting recreatieschap Midden-Delfland 2004

 

 


Geacht College,

 

Bijgaand wordt u aangeboden de ontwerpbegroting 2004 van het Recreatieschap Midden-Delfland.

De gemeente Delft participeert in het Recreatieschap Midden-Delfland en draagt bij in het nadelig exploitatiesaldo. In de ontwerpbegroting 2004 wordt de Delftse bijdrage gesteld op € 254.509,--. 

 

De begroting van de gemeente Delft voorziet in een jaarlijkse bijdrage aan het Recreatieschap. In de meerjarenraming van de gemeente Delft is de bijdrage voor 2004 geraamd op € 300.172,--. Ten opzichte van de ontwerpbegroting van het Recreatieschap ontstaat in 2004 een voordeel van € 45.663,--. Volgens uw besluit van juni 2000 wordt dit voordeel toegevoegd aan het “reservefonds Investeringen Midden-Delfland”. Het saldo van dit fonds bedraagt per 1-1-2004 na deze storting € 99.998,-- (na aftrek van verplichtingen en excl. rentebijschrijving).  

 

De basisinrichting van het Delftse deel van Midden-Delfland is met de aanleg van het  Abtswoudschebos (zuidelijk van Tanthof-Oost) voltooid. In mei 2003 is de fietstunnel onder de spoorlijn Delft-Rotterdam officieel in gebruik genomen, waardoor de recreatiegebieden oostelijk en westelijk van deze lijn met elkaar zijn verbonden. 

 

Algemeen.

De begroting en de meerjarenraming van het recreatieschap vinden een beleidsmatige basis in het schapsplan 1999-2003. Op het ogenblik is een nieuw schapsplan in ontwikkeling. Dit plan zal u afzonderlijk ter beoordeling worden voorgelegd. In de begroting 2004 zijn de gevolgen van het jaarplan 2003 verwerkt. De “Highlights” voor 2003 zijn:

1.     vaststelling beleids-/schapsplan voor periode 2003-2006

2.     gevolgen invoering van BTW-compensatiefonds

3.     meer dan de som der delen: vergroten veiligheid in de recreatiegebieden.

 

Vooral de invoering van het BTW-compensatiefonds heeft gevolgen voor de deelnemende gemeenten. Het recreatieschap kan de BTW niet zelf compenseren. Ten einde dit nadeel op te heffen heeft de overheid de mogelijkheid van doorschuiven ingesteld. Dit houdt in dat het recreatieschap de in rekening gebrachte BTW kan doorbelasten naar de deelnemers. Aangezien zij de openluchtrecreatie tot hun publieke taak mogen rekenen, kunnen zij de BTW declareren bij het BTW-compensatiefonds. 

 

De begroting van het recreatieschap is dan ook een netto-begroting .

Voor 2004 wordt het BTW-bestanddeel geraamd op € 400.000,--. Deze zal door middel van kwartaaldeclaraties bij de deelnemers in rekening worden gebracht als ook de geraamde BTW op investeringen.

 

Wijzigingen begroting Recreatieschap ten opzichte van 2003

·     Kapitaallasten: als gevolg van de lage rentestand zijn de kapitaallasten afgenomen . De toegerekende rente bedraagt thans  5,0%.

·     Personeelskosten: Binnen de meerjarenraming is ruimte gereserveerd voor uitbreiding van het aantal in te zetten uren in verband met gebiedsuitbreiding. Ook wordt rekening gehouden met een risico-opslag van 5%.

·     Onderhoudskosten: Ten opzichte van 2003 wordt rekening gehouden met een prijsstijging van 2,25% en de beheerslasten van gereedgekomen investeringen in het gebied.

·     Exploitatiebaten: De raming is gebaseerd op de thans afgesloten contracten. Deze zijn waar mogelijk aangepast met 2,0% prijscompensatie, dan wel ingroei-afspraken.

 

Nieuw beleid

Conform het vastgestelde schapsplan is een Reserve Nieuw Beleid gevormd. Deze reserve wordt gevoed door rente-inkomsten uit de DOP/NOAP-gelden. 

Hoewel deze reserve nog onvoldoende middelen bevat dient deze tevens ter (deel)financiering van vervangingsinvesteringen die noodzakelijk zijn in verband met functionele veroudering van gebieden.

 

Naast deze reserve is er extra geld nodig om het gebied volwaardig in te richten en te beheren binnen het financiële kader dat de deelnemers bij de start van het Recreatieschap hebben gesteld. Sinds de start van het Recreatieschap is de ontwikkeling van het gebied sterk achtergebleven bij de planning. De hoofdstructuur van de recreatieve voorzieningen zou binnen twaalf jaar (vanaf 1980) gerealiseerd zijn. In de financiële planning is ervan uitgegaan dat bij een volledige inrichting van Midden-Delfland de bijdrage van de deelnemers het financiële plafond licht zou overstijgen. Het jarenlange voordeel van de deelnemers biedt ruimte om in de toekomst een mogelijke overschrijding van de deelnemersbijdragen te compenseren. Hiertoe is in het kader van het schapsplan besloten een egalisatiereserve te vormen.

Te uwer informatie is een overzicht bijgevoegd van de ontwikkeling van de Delftse bijdragen tot nu toe.

 

Financieel vijfjarenplan

Ter vaststelling wordt tevens aangeboden het financieel vijfjarenplan 2004-2008

 

Het Recreatieschap heeft in de Gemeenschappelijke regeling vastgelegd (artikel 32, lid 1) dat de jaarlijkse begroting de totale raming van de betreffende jaarschijf van het laatst vastgestelde financieel vijfjarenplan niet mag overschrijden.

 

De basis van het financieel vijfjarenplan ligt voornamelijk bij het meerjaren-investeringsschema. Het huidige beleid bij het opstellen van het meerjaren-investeringsschema is erop gericht dat het Recreatieschap de komende vijf jaren voldoende middelen heeft om een investeringstempo, dat gebaseerd is op voltooiing van de recreatieve inrichting omstreeks het jaar 2005 te financieren. Dit beleid is in het verleden ambitieus gebleken, doch noodzakelijk om voldoende flexibiliteit te hebben om toekomstige ontwikkeling in het recreatiegebied te financieren. Dit beleid wordt gecontinueerd, mede gelet op de intenties van de Reconstructiecommissie.

 

Het totale nadelig saldo van het recreatieschap zal in de komende vijf jaar stijgen van ongeveer € 2,6 mln. in 2004 naar € 3,2 mln. in 2008. Deze stijging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door gebiedsuitbreidingen.

 

Procedure

De ontwerpbegroting van het Recreatieschap zal, na instemming van de deelnemende gemeenten, worden aangeboden aan het bestuurlijk orgaan van Midden-Delfland: de Middendelflandraad. Deze stelt de begroting vast. De definitieve begroting 2004 van het Recreatieschap Midden-Delfland wordt na vaststelling ter kennis gebracht van de gemeenteraad; de ramingen van de Delftse bijdragen worden verwerkt in de begroting 2004 en de meerjarenraming.

 

Ik stel u voor:

1.     in te stemmen met de conceptbegroting 2004 en de meerjarenraming 2004-2008 van het recreatieschap Midden-Delfland en deze te verwerken in de gemeentebegroting;

2.     het voordelig saldo 2004 ad € 45.663,-- (conform uw besluit van juni 2000) toe te voegen aan het fonds” reserve investeringen Midden-Delfland”;

3.     de stukken ter kennis te brengen van de commissie Leefbaarheid;

4.     na vaststelling van de begroting 2004 door de Middendelflandraad deze ter kennis te brengen van de gemeenteraad.

5.     Bijgaande brief te verzenden aan het bestuur van het recreatieschap Midden-Delfland.

 

 

Hoogachtend,

 

 

 

Hans Kluver

vakteam Welzijn