Bijgaand
wordt u aangeboden de ontwerpbegroting 2004 van het Recreatieschap
Midden-Delfland.
De
gemeente Delft participeert in het Recreatieschap Midden-Delfland en draagt bij
in het nadelig exploitatiesaldo. In de ontwerpbegroting 2004 wordt de Delftse
bijdrage gesteld op € 254.509,--.
De
begroting van de gemeente Delft voorziet in een jaarlijkse bijdrage aan het
Recreatieschap. In de meerjarenraming van de gemeente Delft is de bijdrage voor
2004 geraamd op € 300.172,--. Ten opzichte van de ontwerpbegroting van het
Recreatieschap ontstaat in 2004 een voordeel van € 45.663,--. Volgens uw
besluit van juni 2000 wordt dit voordeel toegevoegd aan het “reservefonds
Investeringen Midden-Delfland”. Het saldo van dit fonds bedraagt per 1-1-2004 na
deze storting € 99.998,-- (na aftrek van verplichtingen en excl.
rentebijschrijving).
De
basisinrichting van het Delftse deel van Midden-Delfland is met de aanleg van
het Abtswoudschebos (zuidelijk van
Tanthof-Oost) voltooid. In mei 2003 is de fietstunnel onder de spoorlijn
Delft-Rotterdam officieel in gebruik genomen, waardoor de recreatiegebieden
oostelijk en westelijk van deze lijn met elkaar zijn verbonden.
Algemeen.
De
begroting en de meerjarenraming van het recreatieschap vinden een beleidsmatige
basis in het schapsplan 1999-2003. Op het ogenblik is een nieuw schapsplan in
ontwikkeling. Dit plan zal u afzonderlijk ter beoordeling worden voorgelegd. In
de begroting 2004 zijn de gevolgen van het jaarplan 2003 verwerkt. De
“Highlights” voor 2003 zijn:
1. vaststelling
beleids-/schapsplan voor periode 2003-2006
2. gevolgen
invoering van BTW-compensatiefonds
3. meer
dan de som der delen: vergroten veiligheid in de recreatiegebieden.
Vooral
de invoering van het BTW-compensatiefonds heeft gevolgen voor de deelnemende
gemeenten. Het recreatieschap kan de BTW niet zelf compenseren. Ten einde dit
nadeel op te heffen heeft de overheid de mogelijkheid van doorschuiven
ingesteld. Dit houdt in dat het recreatieschap de in rekening gebrachte BTW kan
doorbelasten naar de deelnemers. Aangezien zij de openluchtrecreatie tot hun
publieke taak mogen rekenen, kunnen zij de BTW declareren bij het
BTW-compensatiefonds.
De
begroting van het recreatieschap is dan ook een netto-begroting .
Voor
2004 wordt het BTW-bestanddeel geraamd op € 400.000,--. Deze zal door middel
van kwartaaldeclaraties bij de deelnemers in rekening worden gebracht als ook
de geraamde BTW op investeringen.
Wijzigingen
begroting Recreatieschap ten opzichte van 2003
·
Kapitaallasten: als gevolg van de lage rentestand
zijn de kapitaallasten afgenomen . De toegerekende rente bedraagt thans 5,0%.
·
Personeelskosten: Binnen de meerjarenraming is
ruimte gereserveerd voor uitbreiding van het aantal in te zetten uren in
verband met gebiedsuitbreiding. Ook wordt rekening gehouden met een
risico-opslag van 5%.
·
Onderhoudskosten: Ten opzichte van 2003 wordt
rekening gehouden met een prijsstijging van 2,25% en de beheerslasten van
gereedgekomen investeringen in het gebied.
·
Exploitatiebaten: De raming is gebaseerd op de
thans afgesloten contracten. Deze zijn waar mogelijk aangepast met 2,0%
prijscompensatie, dan wel ingroei-afspraken.
Nieuw
beleid
Conform
het vastgestelde schapsplan is een Reserve Nieuw Beleid gevormd. Deze reserve
wordt gevoed door rente-inkomsten uit de DOP/NOAP-gelden.
Hoewel
deze reserve nog onvoldoende middelen bevat dient deze tevens ter
(deel)financiering van vervangingsinvesteringen die noodzakelijk zijn in
verband met functionele veroudering van gebieden.
Naast
deze reserve is er extra geld nodig om het gebied volwaardig in te richten en
te beheren binnen het financiële kader dat de deelnemers bij de start van het
Recreatieschap hebben gesteld. Sinds de start van het Recreatieschap is de
ontwikkeling van het gebied sterk achtergebleven bij de planning. De
hoofdstructuur van de recreatieve voorzieningen zou binnen twaalf jaar (vanaf
1980) gerealiseerd zijn. In de financiële planning is ervan uitgegaan dat bij
een volledige inrichting van Midden-Delfland de bijdrage van de deelnemers het financiële
plafond licht zou overstijgen. Het jarenlange voordeel van de deelnemers biedt
ruimte om in de toekomst een mogelijke overschrijding van de
deelnemersbijdragen te compenseren. Hiertoe is in het kader van het schapsplan
besloten een egalisatiereserve te vormen.
Te
uwer informatie is een overzicht bijgevoegd van de ontwikkeling van de Delftse
bijdragen tot nu toe.
Financieel
vijfjarenplan
Ter
vaststelling wordt tevens aangeboden het financieel vijfjarenplan 2004-2008
Het
Recreatieschap heeft in de Gemeenschappelijke regeling vastgelegd (artikel 32,
lid 1) dat de jaarlijkse begroting de totale raming van de betreffende
jaarschijf van het laatst vastgestelde financieel vijfjarenplan niet mag
overschrijden.
De
basis van het financieel vijfjarenplan ligt voornamelijk bij het
meerjaren-investeringsschema. Het huidige beleid bij het opstellen van het
meerjaren-investeringsschema is erop gericht dat het Recreatieschap de komende
vijf jaren voldoende middelen heeft om een investeringstempo, dat gebaseerd is
op voltooiing van de recreatieve inrichting omstreeks het jaar 2005 te
financieren. Dit beleid is in het verleden ambitieus gebleken, doch
noodzakelijk om voldoende flexibiliteit te hebben om toekomstige ontwikkeling
in het recreatiegebied te financieren. Dit beleid wordt gecontinueerd, mede
gelet op de intenties van de Reconstructiecommissie.
Het
totale nadelig saldo van het recreatieschap zal in de komende vijf jaar stijgen
van ongeveer € 2,6 mln. in 2004 naar € 3,2 mln. in 2008. Deze stijging wordt
hoofdzakelijk veroorzaakt door gebiedsuitbreidingen.
Procedure
De
ontwerpbegroting van het Recreatieschap zal, na instemming van de deelnemende
gemeenten, worden aangeboden aan het bestuurlijk orgaan van Midden-Delfland: de
Middendelflandraad. Deze stelt de begroting vast. De definitieve begroting 2004
van het Recreatieschap Midden-Delfland wordt na vaststelling ter kennis
gebracht van de gemeenteraad; de ramingen van de Delftse bijdragen worden
verwerkt in de begroting 2004 en de meerjarenraming.
Ik
stel u voor:
1. in te
stemmen met de conceptbegroting 2004 en de meerjarenraming 2004-2008 van het
recreatieschap Midden-Delfland en deze te verwerken in de gemeentebegroting;
2. het
voordelig saldo 2004 ad € 45.663,-- (conform uw besluit van juni 2000) toe te
voegen aan het fonds” reserve investeringen Midden-Delfland”;
3. de
stukken ter kennis te brengen van de commissie Leefbaarheid;
4. na
vaststelling van de begroting 2004 door de Middendelflandraad deze ter kennis
te brengen van de gemeenteraad.
5. Bijgaande
brief te verzenden aan het bestuur van het recreatieschap Midden-Delfland.
Hoogachtend,
Hans
Kluver
vakteam
Welzijn