Naar
aanleiding van de evaluatie van de pilot WippolderPUNTNL heeft de gemeenteraad
het College van B&W gevraagd om met een voorstel te komen voor het
realiseren van twee nieuwe Wijkinformatiepunten. Tevens is gevraagd om in dit
voorstel het voortbestaan van het bestaande wijkinformatiepunt in de Wippolder
mee te nemen.
De gemeenteraad heeft het
College geadviseerd in het voorstel zorg te dragen voor een helder inzicht in
incidentele en structurele kosten; de niet IT-bezitter als (specifieke)
doelgroep; en een duidelijk programma van eisen. Daarnaast moet rekening worden
gehouden met de aanbevelingen die zijn gedaan in de evaluatie van
WippolderPUNTNL. Tevens is besloten dat het project wordt losgekoppeld van de
ontwikkeling van bibliotheek-servicepunten.
Geconcludeerd
is dat de wijkinformatiepunten een nuttige aanvulling zijn op het
basisvoorzieningenniveau in Delft. Met de combinatie van het stimuleren van
internet en het aanbieden van dienstverlening (van de gemeente, de politie en
woningcorporaties) aan een loket heeft de gemeente Delft een sleutel tot
succes.
Deze
notitie geeft een beschrijving van de precieze vorm en inhoud van de twee
nieuwe wijkinformatiepunten en WippolderPUNTNL en de daarbij behorende
incidentele en structurele kosten.
In
hoofdstuk twee wordt ingegaan op de twee beleidslijnen die aan de
wijkinformatiepunten ten grondslag liggen; ‘webopbouwwerk’ en ‘dienstverlening
dichterbij de burger brengen’. Daarnaast wordt in dit hoofdstuk het
beleidsuitgansgpunt beschreven dat het wijkinformatiepunt een verlenging is van
een wijkcentrum.
Voortbouwend
op de beleidslijnen wordt in hoofdstuk drie het programma van eisen van een
wijkinformatiepunt beschreven. Het programma van eisen is opgebouwd uit een
standaardpakket van diensten en standaard faciliteiten die in een wijkinformatiepunt
worden neergezet.
Hoofdstuk
vier gaat daadwerkelijk in op het voorstel dat met deze notitie wordt
gepresenteerd. Het neerzetten van nieuwe wijkinformatiepunten in het wijklcentrum
Poptahonk en het wijkcentrum Delft-Noord (Vrijenban), hierin wordt tevens de
uitbreiding en het voortbestaan van het
bestaande wijkinformatiepunt in de Wippolder meegenomen. Per locatie wordt ingegaan op welke afspraken
zijn gemaakt en welke afspraken nog moeten worden gemaakt om het
wijkinformatiepunt daadwerkelijk te realiseren. Uiteindelijk wordt in hoofdstuk
vijf ingegaan op de structurele en incidentele kosten. Tevens wordt in het
dekkingsplan beschreven welke besluiten reeds in een eerder stadium zijn
genomen om de wijkinformatiepunten op te kunnen zetten, zoals de EZH-campagne, Burger@delft.nl (KIS 2), MISV en ID2.
Deze
notitie wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, zodat in het jaar
2003 met de uitbreiding van de wijkinformatiepunten kan worden begonnen.
Het
webopbouwwerk valt uiteen in twee delen. Allereerst het onderdeel stimuleren
van Internet en computergebruik en daarnaast het bieden van ondersteuning bij
het wijkgericht werken.
Het
eerste deel van het webopbouwwerk komt voort uit de EZH-campagne. In de
EZH-campagne ‘Investeren in de toekomst’ is door de bewoners van Delft gekozen
om een deel van de beschikbaar gekomen middelen in te zetten voor stimuleren
van internet en computergebruik in de wijken. Deze wens van de bewoners is
vertaald in het zogenaamde ‘webopbouwwerk’.
Met het webopbouwwerk wordt
erkend dat ICT nieuwe - en deels nog onbekende - mogelijkheden biedt om burgers
contacten te laten ontwikkelen met anderen op basis van gelijkgerichtheid in
interesse, belangen en/of streven. Tegelijkertijd geeft ICT burgers die in
staat zijn om met dit nieuwe medium om te gaan een maatschappelijke voorsprong,
bijvoorbeeld op de woning-, arbeids- en gezondheidsmarkt. Burgers die niet met
dit nieuwe medium zullen leren omgaan, kunnen door deze ontwikkeling in feite
en relatieve achterstand ontwikkelen.
Het tweede deel van het
webopbouwwerk komt voort uit de nota ‘knopen in de wijken’. De gemeente Delft
maakt binnen het wijkgericht werken op vrijwel alle leefgebieden de vraag van
de burger leidend. Zo is een dubbelslag te zien met de EZH-campagne ‘investeren
in de toekomst’ en de prioriteit daarin voor ‘investeren in de wijken’. Maar
ook bijvoorbeeld de programma’s voor brede scholen en sportvisie vormen een
aanzet tot nieuwe samenhangen vanuit een externe oriëntatie. Dit betekent veel
voor het wijkgerichte werken. De ontwikkelingen die plaats moeten vinden met
betrekking tot het wijkgerichte werken zijn vergelijkbaar met de ontwikkelingen
van de interne organisatie van de gemeente. Intern wordt gebouwd aan een
degelijke Kennis Infra Structuur (KIS), waardoor het mogelijk wordt de
dienstverlening dichterbij de burger te brengen. In de stad moeten de
menselijke netwerken ook worden ondersteund door fysieke netwerken. Hierin is
al geďnvesteerd zoals in programma’s als ICT in het onderwijs, het stimuleren
van internet en computergebruik en de breedbandontwikkeling. Het concept van
wijkinformatiepunten dient als organisatorische en fysieke ondersteuning bij
het wijkgericht werken. Het wijkgerichte werken moet in dit perspectief ook
gezien worden als een ondersteuningsconcept dat inwoners helpt bij het vinden van
hun weg in de informatiesamenleving.
Doelstelling van het
webopbouwwerk is tweeledig, allereerst is de doelstelling buurt- en
wijkbewoners bekend te maken met de nieuwe communicatietechnologie en hen te
ondersteunen bij het gebruiken van ICT in het dagelijks bestaan. De doelgroepen
die hierbij worden herkend zijn de zogenaamde ‘niet IT-bezitters’; ouderen,
allochtonen en bijstands- en uitkeringsgerechtigden.
Daarnaast is de
doelstelling van het webopbouwwerk om het wijkgerichte werken optimaal te ondersteunen
met behulp van nieuwe middelen zoals de Pc en Internet.
De gemeente Delft wil meer
vraaggericht werken om te voorkomen dat
burgers of klanten van het kastje naar de muur worden gestuurd. Om dit te
realiseren kijkt de gemeente om te beginnen naar de samenhang in de
eigen dienstverlening. De website www.gemeentedelft.info
is daarvan een overzichtelijk voorbeeld.
Maar bij het concept van
vraaggericht werken is het tevens een vereiste dat de dienstverlening van
verschillende partijen/organisaties in deze stad bij elkaar worden gebracht.
Gezamenlijk moeten de betrokken partijen ervoor zorgen dat de burger door de
bomen het bos blijft zien. Samenwerking
vindt plaats ten behoeve van ‘klantgerichte dienstverlening’. Het perspectief
is dat de samenwerking loopt van gemeentelijke diensten, politie,
buurtwerk, corporaties, het maatschappelijk middenveld van (vrijwilligers)
organisaties tot commerciële diensten. Dienstverlening wordt hierbij aangeboden
via verschillende kanalen: balies, telefoon, internet, kranten e.d. We noemen
dat multi-channeling.
Voor wat betreft de
gemeentelijke diensten zijn de voornemens op
dit gebied gepresenteerd in de nota KIS
2; Burger@Delft.nl. De nadruk ligt in deze
nota op het verbeteren van de dienstverlening van de gemeente. Om
dienstverlening dichterbij de burger te brengen wordt enerzijds de aandacht
gericht op digitale dienstverlening en het organiseren van de processen om tot
digitale dienstverlening te komen. En anderzijds wordt de aandacht gericht op
het opzetten dienstverlening in wijkinformatiepunten. De meerwaarde ten
opzichte van digitale dienstverlening ligt enerzijds in de extra mogelijkheden
met betrekking tot betalingen van producten (betaling via internet beperkt zich
momenteel tot de creditcard) en anderzijds in de persoonlijke begeleiding die
geboden kan worden.
De doelstelling voor het
opzetten van dienstverlening in wijkinformatiepunten is om individuele dienstverlening van verschillende organisaties dichtbij de
burger aan te bieden. Af te nemen producten van onder andere de gemeente
en de mogelijkheden tot interactieve beleidsvorming zullen daardoor de komende
jaren verder toenemen.
Zoals beschreven in de notitie
knopen in de wijken, vormt het wijkcentrum een belangrijk knooppunt in de wijk.
Door het realiseren van een wijkinformatiepunt in een wijkcentrum, wordt deze
knoop verder verstevigd met een digitale component. Naast het wijkopbouwwerk,
sociaal cultureel werk wordt ook het webopbouwwerk vanuit het wijkcentrum
gepredikt. Het webopbouwwerk vindt daarmee, zijn logische plaats in het
wijkcentrum. Vanuit deze gedachte zullen alle wijkinformatiepunten in
wijkcentra worden gerealiseerd. De gemeente streeft naar het realiseren van
vijf wijkinformatiepunten in het wijkcentrum wippolder, delft-noord, poptahonk,
vermeertoren en het wijkcentrum tanthof. Dit betekent dat met het oog op de nog
te bouwen wijkcentra in bijvoorbeeld de wijken Tanthof en Hof van Delft, ook
hier wijkinformatiepunten zullen worden gerealiseerd.
Figuur 1
Figuur
1 geeft een overzicht van de verschillende wijkcentra in Delft. Waar
wijkinformatiepunten kunnen worden gerealiseerd. Tevens opgenomen is het
bibliotheekfiliaal Buitenhof/Voorhof, waar in eerste instantie een
wijkinformatiepunt was gepland.
Op
basis van de in hoofdstuk 2 beschreven beleidslijnen en doelstellingen wordt in
dit hoofdstuk een uitwerking gegeven van de inhoud van de wijkinformatiepunten,
het zogenaamde programma van eisen. Voorstel is om voor alle informatiepunten
een standaardpakket van diensten aan te bieden. Het standaardpakket van
diensten kan alleen worden aangeboden als de locatie, waar het
wijkinformatiepunt zich bevindt, beschikt over een standaard aantal
faciliteiten. Deze standaard faciliteiten worden besproken in paragraaf 3.1.
Het programma van eisen welke gebaseerd is op de beschreven beleidslijnen zullen
in respectievelijk paragraaf 3.2 en 3.3 worden beschreven. Daarnaast zijn een
aantal diensten nog in ontwikkeling. Het is nodig om deze diensten eerst te
testen voordat deze worden verspreid over alle wijkinformatiepunten. Deze te
ontwikkelen diensten worden in paragraaf 3.4 beschreven in een pluspakket.
3.1 Standaard faciliteiten
wijkinformatiepunt
Elk
wijkinformatiepunt heeft een standaard aantal faciliteiten op het gebied van:
interieur, vormgeving en communicatiemiddelen, technische voorzieningen,
begeleiding en wijkcommunities. Deze standaard faciliteiten zijn nodig om het
standaardpakket aan diensten te kunnen verlenen, zoals bijvoorbeeld het geven
van cursussen.
Het interieur
Elk
wijkinformatiepunt beschikt over een multifunctionele venstertafel met daarin
verwerkt maximaal 8 pc’s. Deze tafel kan worden gebruikt voor vergaderingen,
gewoon om gezellig aan te zitten en de krant te lezen en om gebruik te maken
van de computerfaciliteiten (cursussen etc.). Daarnaast bestaat het interieur
uit een kleine balie met PC waaraan diensten kunnen worden verleend.
De vormgeving en
communicatiemiddelen
Herkenning
van het wijkinformatiepunt is belangrijk, daarom heeft het wijkinformatiepunt
een eigen identiteit. Duidelijk moet zijn dat op de betreffende locatie
diensten worden verleend. De vormgeving komt vooral naar voren in het
interieur; de venstertafel en de balie. Regelmatig zal met de wijkbewoners
worden gecommuniceerd wat de mogelijkheden van het wijkinformatiepunt zijn.
Hiervoor worden verschillende communicatiemiddelen ingezet.
De technische voorzieningen
Elk
wijkinformatiepunt beschikt over maximaal 8 gestandaardiseerde multimedia Pc’s
met flatscreens. Deze Pc’s zijn in een netwerk gekoppeld en via een
ADSL-verbinding aangesloten op het Internet. Elke PC kan gebruik maken van de
aan het netwerk gekoppelde printer. Naast deze Pc’s beschikt het
wijkinformatiepunt over een zogenaamde balie-PC. Deze stand-alone PC (los van
het netwerk) is direct gekoppeld aan het Internet en beschikbaar voor het verlenen
van diensten. Aan deze Pc is ook een pin-automaat gekoppeld voor het verlenen
van extra diensten.
Begeleiding
Voor
het verlenen van diensten moet elk wijkinformatiepunt beschikken over voldoende
begeleiding. Begeleiding bij het gebruik van de computer en Internet, en bij
het organiseren van cursussen, bij het verstrekken van informatie en het
verlenen van diensten. Deze begeleiding wordt enerzijds verricht door de
ICT-coördinator (ingehuurd door de gemeente) en anderzijds door medewerkers van
de Brede Welzijnsorganisatie Delft (BWD) die werkzaam zijn in het
wijkinformatiepunt.
Wijkcommunity
Elk
wijkinformatiepunt wordt ook vertegenwoordigd op het Internet door een
zogenaamde wijkcommunity. Op deze wijkcommunity worden wijkinformatie en
digitale diensten aangeboden. Daarnaast is de wijkcommunity een plek op het
internet waar buurt en wijkbewoners elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar
informatie kunnen uitwisselen. De wijkcommunities worden ontwikkeld in een
ander project, maar wel vanuit één visie. Over het project wijkcommunities
heeft al besluitvorming plaatsgevonden, de kosten voor dit project worden ook
niet in dit voorstel meegenomen.
Met
behulp van deze standaard faciliteiten kan in elk wijkinformatiepunt een
standaardpakket van diensten worden verleend.
De doelstelling van het
webopbouwwerk is tweeledig, allereerst is de doelstelling buurt- en
wijkbewoners bekend te maken met de nieuwe communicatietechnologie en hen te
ondersteunen bij het gebruiken van ICT in het dagelijks bestaan. Het gaat
hierbij dan vooral om doelgroepen die worden herkend als zogenaamde ‘niet
IT-bezitters’, zoals ouderen, allochtonen en bijstands- en
uitkeringsgerechtigden.
Daarnaast is de
doelstelling van het webopbouwwerk om het wijkgerichte werken optimaal te
ondersteunen met behulp van nieuwe middelen zoals de Pc en Internet.
De diensten
waaruit het webopbouwwerk bestaat zijn de volgende:
·
Tijdens openingsuren kunnen bezoekers gebruik maken van de pc’s met
Internet. Bezoekers worden ondersteund en begeleid. Tijdens de openingsuren is
professionele begeleiding aanwezig om vragen van bezoekers, over de PC en
internet, te beantwoorden. Openingstijden worden ingedeeld in doelgroepen
(tieners, jongeren, ouderen). Elk wijkinformatiepunt is minimaal 20 uur per
week geopend.
·
Op basis van vragen van bezoekers organiseert de
ICT-coördinator (een aangestelde begeleider op de locatie, vergelijkbaar met de
ICT-coördinator op scholen) digitale activiteiten. Zoals workshops,
activiteiten voor jongeren etc.
·
Elk informatiepunt heeft een vast cursusaanbod. Het
cursusaanbod bestaat uit verschillende cursussen oplopend in
moeilijkheidsgraad. De cursussen worden gegeven door een professionele
organisatie en worden afgesloten met een certificaat. De volgende cursussen
worden gegeven:
·
Kennismakingscursus
·
Winword cursus
·
Internet cursus
·
Bouwen van een website
·
Het wijkinformatiepunt is multifunctioneel ingericht en dient als lees-,
vergader- en ontmoetingsplek. De multifunctionele venstertafel kan gebruikt
worden om de krant te lezen, een kop koffie te drinken en voor vergaderingen
van bijvoorbeeld het wijkcoördinatieteam.
·
In het wijkinformatiepunt wordt het buurthuiswerk gestimuleerd en
gecoacht om ICT een plaats te geven in haar functie om de cohesie in de samenleving
te bevorderen. Daarmee wordt het normale opbouwwerk gecomplementeerd met het
zogenaamde webopbouwwerk. Deze functie wordt opgenomen als een reguliere taak
van de Brede Welzijnsorganisatie Delft (BWD).
De
communicatie rond bovenstaande activiteiten richt zich vooral op ouderen, allochtonen en
bijstands- en uitkeringsgerechtigden.
De doelstelling voor het
opzetten van dienstverlening in wijkinformatiepunten is om individuele dienstverlening van verschillende organisaties dichtbij de
burger aan te bieden. Dienstverlening is hiermee vraag- en klantgerichter.
Dienstverlening vindt enerzijds plaats via de wijkcommunity, anderzijds via de
balie in het wijkinformatiepunt. Deze dienstverlening is gebaseerd op
digitale dienstverlening. Meerwaarde van de dienstverlening via het
wijkinformatiepunt zit in het feit dat persoonlijke begeleiding en extra
betalingsmogelijkheden worden geboden. De persoonlijke begeleiding aan de balie
van het wijkinformatiepunt bestaat uit het bieden van hulp bij het invullen van
formulieren en het opzoeken van informatie. De uitgebreidere
betalingsmogelijkheden ontstaan doordat het mogelijk is om zowel contant als
met de Pinpas te betalen. Dit in tegenstelling tot het betalen via Internet,
dit is namelijk alleen mogelijk met een creditcard.
De
producten van de gemeente Delft die in de wijkinformatiepunten via het internet
worden geleverd zijn:
1.
informatie over alle gemeentelijke producten (inhoudelijk, wijze van
aanvragen);
2.
het doorgeven van een verhuisbericht;
3.
het stellen van een vraag waardoor de klant gericht informatie over het
aanvragen van diverse producten verkrijgt;
4.
het digitaal maken van een afspraak in de agenda van medewerkers van de
publieksbalie voor het verkrijgen van diverse producten;
5.
het digitaal aanvragen en betalen van diverse soorten uittreksels en
verklaringen uit de gemeentelijke basisadministratie. Het document krijgt de
klant thuisgestuurd;
6.
Het betalen van parkeerboetes;
7.
Het betalen van producten gerelateerd aan gemeentelijke belastingen;
8.
het doorgeven van een melding voor het ophalen van het grofvuil;
9.
het doorgeven van een melding voor problemen in de openbare ruimte.
Naast
de dienstverlening van de gemeente leveren ook andere organisaties diensten,
zoals politie en woningcorporaties. Het standaardpakket bestaat ook uit de
volgende diensten:
· Allereerst informatie over
producten van betrokken organisaties ontsluiten via het Internet.
· Het kunnen doen van
aangifte bij de politie voor diefstal en/of vernieling van fiets of brommer;
· Het doen van een
reparatieverzoek van de woning bij de verschillende woningcorporaties.
· Het presenteren van het
woningaanbod (huur) in de wijk
Bovenstaand
pakket van diensten vormt de basis van elk wijkinformatiepunt. Daarnaast zijn een aantal
diensten nog in ontwikkeling. Deze diensten worden eerst technisch en
organisatorisch getest voordat ze over alle wijkinformatiepunten worden
verspreid.
In de
pilot WippolderPUNTNL zijn een aantal (digitale) diensten getest. Het
organisatorisch en technisch testen van deze diensten bleek verstandig te zijn.
Aanpassingen konden worden doorgevoerd voordat de diensten door heel Delft
werden verspreid. Ook nu is de gemeente Delft niet uitgetest met (digitale)
producten en diensten. Het voorstel is om het wijkinformatiepunt in de
Wippolder te blijven gebruiken om producten en diensten te testen. De volgende
diensten zullen in WippolderPUNTNL worden getest:
·
Spreekuren van wijkgebonden (teams van) professionals, zoals bijvoorbeeld
het Wijkcoordinatieteam.
·
De inzet van digitale instrumenten bij de beleidsontwikkeling en
uitvoering.
· Het opzetten van een help-
en servicedesk, telefonisch en aan huis. Specifiek voor de doelgroepen: ouderen, allochtonen en bijstands- en
uitkeringsgerechtigden.
De
evaluatie van de pilot WippolderPUNTNL stelt voor om twee nieuwe
Wijkinformatiepunten te realiseren in het bibliotheekfiliaal Buitenhof/Voorhof en het
wijkcentrum Delft-Noord (Vrijenban).
Het
bibliotheekfiliaal Buitenhof/Voorhof als locatie voor een wijkinformatiepunt
komt echter niet overeen met het beleidsuitgangpunt zoals dit in paragraaf 2.3
is verwoord. Alle wijkinformatiepunten worden in een wijkcentrum gerealiseerd.
Het realiseren van een wijkinformatiepunt in het bibliotheekfiliaal, zoals in
de evaluatie van WippolderPUNTNL is voorgesteld, komt dan ook niet overeen met
deze gedachte. Daarnaast is uit voorbereidende gesprekken tussen de gemeente en
de bibliotheek gebleken dat de uitgangspunten van de gemeente met betrekking
tot de realisatie van de wijkinformatiepunten niet zijn te verenigen met de
huidige dienstverlening in het bibliotheekfiliaal. De bibliotheek wenst daarom
geen deel te nemen aan het project. Het bibliotheekfiliaal valt daarom af als
mogelijke locatie voor een wijkinformatiepunt. In de plaats van het
bibliotheekfiliaal wordt voor de wijk voorhof gekozen voor het wijkcentrum
Poptahonk als nieuwe locatie.
Dit
betekent dat in deze notitie wordt voorgesteld om twee nieuwe
wijkinformatiepunten te realiseren in de wijkcentra Delft-Noord en Poptahonk en
het wijkinformatiepunt in de Wippolder te vernieuwen.
Het
uiteindelijk doel van de gemeente is om vijf
wijkinformatiepunten te realiseren in het wijkcentrum wippolder, wijkcentrum
delft-noord, wijkcentrum poptahonk, wijkcentrum in de vermeertoren en het
wijkcentrum tanthof.
Om
de realisatie van de wijkinformatiepunten zo voorspoedig mogelijk te laten
verlopen hebben voorbereidende gesprekken plaatsgevonden tussen de gemeente en
vertegenwoordigers van de locaties. In deze gesprekken zijn afspraken gemaakt
over het opzetten van de wijkinformatiepunten. De vertegenwoordigers van de
locaties zijn respectievelijk, Stichting wijkwerk Delft-Noord/BWD, Stichting
wijkwerk Poptahof/BWD en Stichting wijkwerk Wippolder/BWD. Na goedkeuring van
deze notitie door de gemeenteraad kunnen op basis van het in hoofdstuk 3
beschreven standaardpakket/ programma van eisen definitieve afspraken worden
gemaakt.
Per
locatie zal beschreven worden welke afspraken reeds zijn gemaakt en waarover
nog overeenstemming moet worden bereikt.
Voor
zowel het wijkcentrum Delft-Noord als het wijkcentrum Poptahonk geldt dat zij
graag het wijkinformatiepunt willen intergreren in hun huidige dienstverlening.
In beide wijkcentra worden alle standaard faciliteiten neergezet. Het beheer
zal worden georganiseerd in samenwerking met de BWD, daarmee wordt het mogelijk
om het totale standaardpakket aan diensten in de wijkcentra aan te bieden.
Voor
het neerzetten van alle faciliteiten geldt in wijkcentrum Delft-Noord dat het
nodig is om het wijkcentrum voor een deel aan te passen. Een verbouwing die
namens de betrokken organisaties nodig worden geacht. De kosten voor deze verbouwingen
zullen enerzijds door de gemeente worden vergoed en anderzijds zal het
wijkcentrum voor een deel van de kosten garant staan. Voor het nieuwe
wijkcenrtum in de poptahof geldt dat een deel van de locatie gereserveerd zal
worden voor een wijkinformatiepunt.
Het
wijkcentrum in de wippolder beschikt al bijna twee jaar over een eerste opzet
van een wijkinformatiepunt. Het enthousiasme over deze functionaliteiten in het
wijkcentrum is groot. Dit geldt ook voor de bereidheid tot samenwerking. De
faciliteiten waarover wippolderPUNTNL beschikt, komt echter nog niet volledig
overeen met de standaard faciliteiten zoals beschreven in hoofdstuk 3. De
basisinfrastructuur moet daarom worden aangepast. Een balie zal moeten worden
toegevoegd en ook het aantal Pc’s zal worden uitgebreid. Een verandering in de
venstertafel is daarmee ook noodzakelijk.
Het
realiseren van de standaard faciliteiten en het uitvoeren van de gemaakte
afspraken brengen kosten met zich mee. Met betrekking tot de kosten heeft de
gemeenteraad het College van B&W geadviseerd om in het voorstel voor de
realisatie van de wijkinformatiepunten zorg te dragen voor een helder inzicht
in incidentele en structurele kosten. In hoofdstuk 5 wordt ingegaan op deze
financiële verantwoording.
De
uitgaven die voor elk wijkinformatiepunt worden gedaan zijn bedoeld voor het
neerzetten van de standaard faciliteiten. In onderstaande begroting worden de
uitgaven gepresenteerd op basis van de peilers van deze faciliteiten. Omdat de
afspraken per wijkinformatiepunt verschillen, verschillen ook de uitgaven.
Wanneer
de beschreven beleidslijnen die aan de wijkinformatiepunten ten grondslag
liggen vanuit een breder perspectief worden bekeken, dan kan worden
geconcludeerd dat de ontwikkelingen op dit gebied snel vorderen. Het opzetten
van structurele voorzieningen tot in het oneindige is in dit perspectief
onverstandig. Investeringen en neerzetten van structurele voorzieningen van het
project kunnen vanuit dit perspectief worden gedaan voor maximaal een periode
voor acht jaar. Na deze periode moet opnieuw worden bekeken wat de meerwaarde
is om deze voorzieningen voort te zetten of misschien anders in te richten. Het
realiseren van de drie wijkinformatiepunten vraagt om eenmalige investeringen
met structurele lasten voor een periode van acht jaar. In onderstaand overzicht
worden de kosten gepresenteerd.
|
Begroting (bedragen x €1000,--) |
Totale
kosten |
Struc./ Incid. |
|
|
Omschrijving |
|
|
|
|
|
|
|
|
A
|
Wijkcentrum
Poptahonk
|
|
|
|
|
Vormgeving
en communicatie |
20 |
s |
2,5
per jaar (8 jaar) |
|
Interieur |
60 |
i |
Eenmalige
investering. |
|
Technische
voorzieningen(9 pc’s) |
54 |
i |
Tweemaal
een investering van 2 per PC in 2003 en in 2006 en structureel 0,25 per PC
per jaar aan beheer |
|
Begeleiding |
50 |
s |
6,25
in acht jaar |
|
Algemeen
(projectleiding en onvoorzien) |
40 |
s |
0,3
fte voor 3 jaar, inzet per locatie verschillend. |
|
totaal
uitgaven |
224 |
|
|
|
|
|
|
|
B |
Wijkcentrum
Delft-Noord |
|
|
|
|
Vormgeving
en communicatie |
20 |
s |
|
|
Interieur |
60 |
i |
|
|
Technische
voorzieningen(9 pc’s) |
54 |
i |
|
|
Begeleiding |
50 |
s |
|
|
Algemeen
(projectleiding en onvoorzien) |
40 |
s |
|
|
totaal
uitgaven |
224 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C |
Wijkcentrum Wippolder |
|
|
|
|
Vormgeving
en communicatie |
15 |
s |
Minder kosten, omdat wippolder- PUNTNL al bekendheid
heeft. |
|
Interieur |
30 |
i |
|
|
Technische
voorzieningen(9 pc’s) |
40 |
i |
Bestaande
pc’s kunnen worden ingeruild, daarom minder kosten. |
|
Begeleiding |
50 |
s |
|
|
Algemeen
(projectleiding en onvoorzien) |
28 |
s |
|
|
Ontwikkelingen
(experimenten pluspakket) |
20 |
i |
10
per jaar, voor 2003 en 2004 |
|
totaal
uitgaven |
183 |
|
|
De
afgelopen jaren zijn diverse besluiten genomen om wijkinformatiepunten ook
daadwerkelijk te kunnen realiseren. In deze paragraaf wordt de financiële
dekking gepresenteerd voor het realiseren van de twee wijkinformatiepunten en
de uitbreiding en voortzetting van het wijkinformatiepunt in de Wippolder.
In maart 2000 is besloten € 226.890 ID2-middelen met nadruk te
richten op de ontwikkeling van de i-punten in de wijken. Dit project past
binnen de doelstellingen van de stichting ID2, namelijk om projecten te
ondersteunen die de kloof tussen digitaal informatie aanbod en de burger
verkleinen. Volgens het voorstel: “De meerwaarde van deze punten zou - naast
de basiskwaliteit van het "om de hoek" beschikbaar zijn van
ICT-faciliteiten - met name moeten bestaan uit de integratie van ICT en
bijvoorbeeld informatie over de wijkaanpak. Verder kan het zich ontwikkelen tot
een platform van waaruit allerlei projecten en activiteiten op wijk- en
buurtniveau worden "aangestuurd" en gestimuleerd. Een en ander moet
nog verder worden uitgewerkt en sluit aan bij de tweede fase van de
KIS-aanpak.”
“ID2
nieuwe stijl richt zich primair op (organisaties van) individuen en spreekt
burgers met name aan op hun "rol" van bewoner van een wijk/buurt. Dat
biedt ook goede kansen om bestaande activiteiten op het niveau van bijvoorbeeld
bibliotheken, buurthuizen, maar ook de ontwikkeling van de vensterschool in te
passen in deze opzet. Onderzocht zal worden of ook woningbouwverenigingen
betrokken willen worden bij deze projecten. Buurthuizen, bibliotheken en
vensterscholen zullen met name een sterke intermediaire en faciliterende rol
vervullen.”
(b)
EZH
In de
EZH-campagne Investeren in de toekomst zijn middelen toegekend om via een pilot
het eerste wijkinformatiepunt te realiseren in de Wippolder. Het functioneren
van WippolderPUNTNL als vorm van digitale dienstverlening geeft voldoende
vertrouwen om de oorspronkelijke doelstelling: in elke van de 6 wijken komt een
wijkinformatiepunt, in deze collegeperiode te realiseren. Tevens is het
EZH-project stimuleren van internet en computergebruik verbonden aan de
voorbereiding van wijkinformatiepunten: er is besloten wijkcommunities te
ontwikkelen en webopbouwwerk in alle wijken te starten (cursussen,
ondersteuning, helpdesk). In dit voorstel wordt geen beroep gedaan op deze
EZH-gelden. Deze zijn wel meegenomen in het reeds goedgekeurde voorstel van de
wijkcommunities.
(c) MISV
In de Meerjarenraming Investeringsbudget Stedelijke
Vernieuwing (MISV) 2002-2004 zijn middelen toegekend voor het ontwikkelen van
wijkinformatiepunten (€ 364.000). In dit voorstel wordt een beroep gedaan op
een bedrag van € 305.000,-.
(d) KIS 2
Met de nota Burger@delft.nl
is € 100.000 beschikbaar gesteld voor de realisatie van wijkinformatiepunten.
Met als doel: “het verbeteren van de dienstverlening en
van het interactieve beleidsvormingsproces worden geďntegreerd in het opzetten
van wijkinformatiepunten, zoals verwoord in het collegeprogramma
2002-2006.”
Voorgesteld wordt om voor het opzetten van de twee
wijkinformatiepunten en uitbreiden en voortzetten van het wijkinformatiepunt in
de wippolder bovenstaande middelen als dekking te gebruiken. Zowel de ISV als
de KIS2 middelen zijn reeds toegekend aan dit project, hierover heeft reeds
besluitvorming plaatsgevonden. Het is daarom alleen nodig om de gereserveerde
middelen van het ID2 bij de begrotingswijziging daadwerkelijk toe te kennen. De
overgebleven toegewezen middelen in het ISV en gereserveerde middelen in ID2
kunnen blijven staan voor eventuele verdere ontwikkelingen op het gebied van
wijkinformatiepunten. Samenvattend is het volgende overzicht te maken:
Dekking (bedragen x €1000,--) |
|
Omschrijving |
|
|
|
ISV |
305 |
KIS
2 |
100 |
ID2
|
226 |
Totaal |
631 |
In
te stemmen met dit realisatieplan wijkinformatiepunten waarvan de
hoofdbesluiten zijn:
a.
Realisatie van twee nieuwe wijkinformatiepunten en het uitbreiden en
voortzetten van het wijkinformatiepunt in de wippolder in 2003;
b.
Het streven naar
vijf wijkinformatiepunten en Dde locaties definitief bepalen op:
·
Wijkcentrum Wippolder (WippolderPUNTNL);
·
Wijkcentrum Poptahonk;
·
Wijkcentrum Delft-Noord;
·
Wijkcentrum in de vVermeertoren;
·
Wijkcentrum in de Tanthof
c.
De begroting vaststellen en daarmee de gereserveerde middelen uit ID2 ad
€ 226.000,- aan dit project toe te kennen.