Wijk- en Stadszaken

 

Leefbaarheid

 

Doorkiesnummers:

Telefoon  06 53988760

 

Aan

College van Burgemeester en Wethouders

Afschrift aan

     


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota

 

Datum

28-05-2003

Ons Kenmerk

03/004926

Opsteller

J.P. van den Berg

D.J. van Dijk

Bijlagen

0        

Onderwerp

Realisatie van wijkinformatiepunten

 

 


1. Inleiding

Naar aanleiding van de evaluatie van de pilot WippolderPUNTNL heeft de gemeenteraad het College van B&W gevraagd om met een voorstel te komen voor het realiseren van twee nieuwe Wijkinformatiepunten. Tevens is gevraagd om in dit voorstel het voortbestaan van het bestaande wijkinformatiepunt in de Wippolder mee te nemen.

 

De gemeenteraad heeft het College geadviseerd in het voorstel zorg te dragen voor een helder inzicht in incidentele en structurele kosten; de niet IT-bezitter als (specifieke) doelgroep; en een duidelijk programma van eisen. Daarnaast moet rekening worden gehouden met de aanbevelingen die zijn gedaan in de evaluatie van WippolderPUNTNL. Tevens is besloten dat het project wordt losgekoppeld van de ontwikkeling van bibliotheek-servicepunten.

 

Geconcludeerd is dat de wijkinformatiepunten een nuttige aanvulling zijn op het basisvoorzieningen­niveau in Delft. Met de combinatie van het stimuleren van internet en het aanbieden van dienstverlening (van de gemeente, de politie en woningcorporaties) aan een loket heeft de gemeente Delft een sleutel tot succes.

 

Deze notitie geeft een beschrijving van de precieze vorm en inhoud van de twee nieuwe wijkinformatiepunten en WippolderPUNTNL en de daarbij behorende incidentele en structurele kosten.

 

In hoofdstuk twee wordt ingegaan op de twee beleidslijnen die aan de wijkinformatiepunten ten grondslag liggen; ‘webopbouwwerk’ en ‘dienstverlening dichterbij de burger brengen’. Daarnaast wordt in dit hoofdstuk het beleidsuitgansgpunt beschreven dat het wijkinformatiepunt een verlenging is van een wijkcentrum.

Voortbouwend op de beleidslijnen wordt in hoofdstuk drie het programma van eisen van een wijkinformatiepunt beschreven. Het programma van eisen is opgebouwd uit een standaardpakket van diensten en standaard faciliteiten die in een wijkinformatiepunt worden neergezet.

Hoofdstuk vier gaat daadwerkelijk in op het voorstel dat met deze notitie wordt gepresenteerd. Het neerzetten van nieuwe wijkinformatiepunten in het wijklcentrum Poptahonk en het wijkcentrum Delft-Noord (Vrijenban), hierin wordt tevens de uitbreiding en het voortbestaan van het bestaande wijkinformatiepunt in de Wippolder meegenomen. Per locatie wordt ingegaan op welke afspraken zijn gemaakt en welke afspraken nog moeten worden gemaakt om het wijkinformatiepunt daadwerkelijk te realiseren. Uiteindelijk wordt in hoofdstuk vijf ingegaan op de structurele en incidentele kosten. Tevens wordt in het dekkingsplan beschreven welke besluiten reeds in een eerder stadium zijn genomen om de wijkinformatiepunten op te kunnen zetten, zoals de EZH-campagne, Burger@delft.nl (KIS 2), MISV en ID2.

 

Deze notitie wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, zodat in het jaar 2003 met de uitbreiding van de wijkinformatiepunten kan worden begonnen.


2. Beleidslijnen en doelstellingen

Het opzetten van wijkinformatiepunten komt voort uit verschillende beleidslijnen van de gemeente Delft. Deze beleidslijnen zijn vertaald in doelstellingen voor de nieuw te ontwikkelen wijkinformatiepunten. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op twee beleidslijnen die aan de wijkinformatiepunten ten grondslag liggen, het zogenaamde ‘webopbouwwerk’ en ‘dienstverlening dichterbij de burger brengen’. Daarnaast wordt in paragraaf 2.3 besproken wat de beleidsuitgangspunt is met betrekking tot de locatie van een wijkinformatiepunt. Uitgangspunt is hierbij dat het wijkinformatiepunt een verlenging is van het wijkcentrum.

 

2.1 Webopbouwwerk

Het webopbouwwerk valt uiteen in twee delen. Allereerst het onderdeel stimuleren van Internet en computergebruik en daarnaast het bieden van ondersteuning bij het wijkgericht werken.

 

Het eerste deel van het webopbouwwerk komt voort uit de EZH-campagne. In de EZH-campagne ‘Investeren in de toekomst’ is door de bewoners van Delft gekozen om een deel van de beschikbaar gekomen middelen in te zetten voor stimuleren van internet en computergebruik in de wijken. Deze wens van de bewoners is vertaald in het zogenaamde ‘webopbouwwerk’.

Met het webopbouwwerk wordt erkend dat ICT nieuwe - en deels nog onbekende - mogelijkheden biedt om burgers contacten te laten ontwikkelen met anderen op basis van gelijkgerichtheid in interesse, belangen en/of streven. Tegelijkertijd geeft ICT burgers die in staat zijn om met dit nieuwe medium om te gaan een maatschappelijke voorsprong, bijvoorbeeld op de woning-, arbeids- en gezondheidsmarkt. Burgers die niet met dit nieuwe medium zullen leren omgaan, kunnen door deze ontwikkeling in feite en relatieve achterstand ontwikkelen.

 

Het tweede deel van het webopbouwwerk komt voort uit de nota ‘knopen in de wijken’. De gemeente Delft maakt binnen het wijkgericht werken op vrijwel alle leefgebieden de vraag van de burger leidend. Zo is een dubbelslag te zien met de EZH-campagne ‘investeren in de toekomst’ en de prioriteit daarin voor ‘investeren in de wijken’. Maar ook bijvoorbeeld de programma’s voor brede scholen en sportvisie vormen een aanzet tot nieuwe samenhangen vanuit een externe oriëntatie. Dit betekent veel voor het wijkgerichte werken. De ontwikkelingen die plaats moeten vinden met betrekking tot het wijkgerichte werken zijn vergelijkbaar met de ontwikkelingen van de interne organisatie van de gemeente. Intern wordt gebouwd aan een degelijke Kennis Infra Structuur (KIS), waardoor het mogelijk wordt de dienstverlening dichterbij de burger te brengen. In de stad moeten de menselijke netwerken ook worden ondersteund door fysieke netwerken. Hierin is al geďnvesteerd zoals in programma’s als ICT in het onderwijs, het stimuleren van internet en computergebruik en de breedbandontwikkeling. Het concept van wijkinformatiepunten dient als organisatorische en fysieke ondersteuning bij het wijkgericht werken. Het wijkgerichte werken moet in dit perspectief ook gezien worden als een ondersteuningsconcept dat inwoners helpt bij het vinden van hun weg in de informatiesamenleving.

 

Doelstelling van het webopbouwwerk is tweeledig, allereerst is de doelstelling buurt- en wijkbewoners bekend te maken met de nieuwe communicatietechnologie en hen te ondersteunen bij het gebruiken van ICT in het dagelijks bestaan. De doelgroepen die hierbij worden herkend zijn de zogenaamde ‘niet IT-bezitters’; ouderen, allochtonen en bijstands- en uitkeringsgerechtigden.

Daarnaast is de doelstelling van het webopbouwwerk om het wijkgerichte werken optimaal te ondersteunen met behulp van nieuwe middelen zoals de Pc en Internet.

 

2.2 Dienstverlening dichterbij de burger

De gemeente Delft wil meer vraaggericht werken om te voorkomen dat burgers of klanten van het kastje naar de muur worden gestuurd. Om dit te realiseren kijkt de gemeente om te beginnen naar de samenhang in de eigen dienstverlening. De website www.gemeentedelft.info is daarvan een overzichtelijk voorbeeld.

Maar bij het concept van vraaggericht werken is het tevens een vereiste dat de dienstverlening van verschillende partijen/organisaties in deze stad bij elkaar worden gebracht. Gezamenlijk moeten de betrokken partijen ervoor zorgen dat de burger door de bomen het bos blijft zien. Samenwerking vindt plaats ten behoeve van ‘klantgerichte dienstverlening’. Het perspectief is dat de samenwerking loopt van gemeentelijke diensten, politie, buurtwerk, corporaties, het maatschappelijk middenveld van (vrijwilligers) organisaties tot commerciële diensten. Dienstverlening wordt hierbij aangeboden via verschillende kanalen: balies, telefoon, internet, kranten e.d. We noemen dat multi-channeling.

Voor wat betreft de gemeentelijke diensten zijn de voornemens op dit gebied gepresenteerd in de nota KIS 2; Burger@Delft.nl. De nadruk ligt in deze nota op het verbeteren van de dienstverlening van de gemeente. Om dienstverlening dichterbij de burger te brengen wordt enerzijds de aandacht gericht op digitale dienstverlening en het organiseren van de processen om tot digitale dienstverlening te komen. En anderzijds wordt de aandacht gericht op het opzetten dienstverlening in wijkinformatiepunten. De meerwaarde ten opzichte van digitale dienstverlening ligt enerzijds in de extra mogelijkheden met betrekking tot betalingen van producten (betaling via internet beperkt zich momenteel tot de creditcard) en anderzijds in de persoonlijke begeleiding die geboden kan worden.

 

De doelstelling voor het opzetten van dienstverlening in wijkinformatiepunten is om individuele dienstverlening van verschillende organisaties dichtbij de burger aan te bieden. Af te nemen producten van onder andere de gemeente en de mogelijkheden tot interactieve beleidsvorming zullen daardoor de komende jaren verder toenemen.

 

2.3 Locatie van een wijkinformatiepunt

Zoals beschreven in de notitie knopen in de wijken, vormt het wijkcentrum een belangrijk knooppunt in de wijk. Door het realiseren van een wijkinformatiepunt in een wijkcentrum, wordt deze knoop verder verstevigd met een digitale component. Naast het wijkopbouwwerk, sociaal cultureel werk wordt ook het webopbouwwerk vanuit het wijkcentrum gepredikt. Het webopbouwwerk vindt daarmee, zijn logische plaats in het wijkcentrum. Vanuit deze gedachte zullen alle wijkinformatiepunten in wijkcentra worden gerealiseerd. De gemeente streeft naar het realiseren van vijf wijkinformatiepunten in het wijkcentrum wippolder, delft-noord, poptahonk, vermeertoren en het wijkcentrum tanthof. Dit betekent dat met het oog op de nog te bouwen wijkcentra in bijvoorbeeld de wijken Tanthof en Hof van Delft, ook hier wijkinformatiepunten zullen worden gerealiseerd.

 

Figuur 1

 

Figuur 1 geeft een overzicht van de verschillende wijkcentra in Delft. Waar wijkinformatiepunten kunnen worden gerealiseerd. Tevens opgenomen is het bibliotheekfiliaal Buitenhof/Voorhof, waar in eerste instantie een wijkinformatiepunt was gepland.

 


3. Programma van eisen Wijkinformatiepunten

Op basis van de in hoofdstuk 2 beschreven beleidslijnen en doelstellingen wordt in dit hoofdstuk een uitwerking gegeven van de inhoud van de wijkinformatiepunten, het zogenaamde programma van eisen. Voorstel is om voor alle informatiepunten een standaardpakket van diensten aan te bieden. Het standaardpakket van diensten kan alleen worden aangeboden als de locatie, waar het wijkinformatiepunt zich bevindt, beschikt over een standaard aantal faciliteiten. Deze standaard faciliteiten worden besproken in paragraaf 3.1. Het programma van eisen welke gebaseerd is op de beschreven beleidslijnen zullen in respectievelijk paragraaf 3.2 en 3.3 worden beschreven. Daarnaast zijn een aantal diensten nog in ontwikkeling. Het is nodig om deze diensten eerst te testen voordat deze worden verspreid over alle wijkinformatiepunten. Deze te ontwikkelen diensten worden in paragraaf 3.4 beschreven in een pluspakket.

 

3.1 Standaard faciliteiten wijkinformatiepunt

Elk wijkinformatiepunt heeft een standaard aantal faciliteiten op het gebied van: interieur, vormgeving en communicatiemiddelen, technische voorzieningen, begeleiding en wijkcommunities. Deze standaard faciliteiten zijn nodig om het standaardpakket aan diensten te kunnen verlenen, zoals bijvoorbeeld het geven van cursussen.

 

Het interieur

Elk wijkinformatiepunt beschikt over een multifunctionele venstertafel met daarin verwerkt maximaal 8 pc’s. Deze tafel kan worden gebruikt voor vergaderingen, gewoon om gezellig aan te zitten en de krant te lezen en om gebruik te maken van de computerfaciliteiten (cursussen etc.). Daarnaast bestaat het interieur uit een kleine balie met PC waaraan diensten kunnen worden verleend.

 

De vormgeving en communicatiemiddelen

Herkenning van het wijkinformatiepunt is belangrijk, daarom heeft het wijkinformatiepunt een eigen identiteit. Duidelijk moet zijn dat op de betreffende locatie diensten worden verleend. De vormgeving komt vooral naar voren in het interieur; de venstertafel en de balie. Regelmatig zal met de wijkbewoners worden gecommuniceerd wat de mogelijkheden van het wijkinformatiepunt zijn. Hiervoor worden verschillende communicatiemiddelen ingezet.

 

De technische voorzieningen

Elk wijkinformatiepunt beschikt over maximaal 8 gestandaardiseerde multimedia Pc’s met flatscreens. Deze Pc’s zijn in een netwerk gekoppeld en via een ADSL-verbinding aangesloten op het Internet. Elke PC kan gebruik maken van de aan het netwerk gekoppelde printer. Naast deze Pc’s beschikt het wijkinformatiepunt over een zogenaamde balie-PC. Deze stand-alone PC (los van het netwerk) is direct gekoppeld aan het Internet en beschikbaar voor het verlenen van diensten. Aan deze Pc is ook een pin-automaat gekoppeld voor het verlenen van extra diensten.

 

Begeleiding

Voor het verlenen van diensten moet elk wijkinformatiepunt beschikken over voldoende begeleiding. Begeleiding bij het gebruik van de computer en Internet, en bij het organiseren van cursussen, bij het verstrekken van informatie en het verlenen van diensten. Deze begeleiding wordt enerzijds verricht door de ICT-coördinator (ingehuurd door de gemeente) en anderzijds door medewerkers van de Brede Welzijnsorganisatie Delft (BWD) die werkzaam zijn in het wijkinformatiepunt.

 

Wijkcommunity

Elk wijkinformatiepunt wordt ook vertegenwoordigd op het Internet door een zogenaamde wijkcommunity. Op deze wijkcommunity worden wijkinformatie en digitale diensten aangeboden. Daarnaast is de wijkcommunity een plek op het internet waar buurt en wijkbewoners elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar informatie kunnen uitwisselen. De wijkcommunities worden ontwikkeld in een ander project, maar wel vanuit één visie. Over het project wijkcommunities heeft al besluitvorming plaatsgevonden, de kosten voor dit project worden ook niet in dit voorstel meegenomen.   

 

Met behulp van deze standaard faciliteiten kan in elk wijkinformatiepunt een standaardpakket van diensten worden verleend.

 

3.2 Standaardpakket Webopbouwwerk

De doelstelling van het webopbouwwerk is tweeledig, allereerst is de doelstelling buurt- en wijkbewoners bekend te maken met de nieuwe communicatietechnologie en hen te ondersteunen bij het gebruiken van ICT in het dagelijks bestaan. Het gaat hierbij dan vooral om doelgroepen die worden herkend als zogenaamde ‘niet IT-bezitters’, zoals ouderen, allochtonen en bijstands- en uitkeringsgerechtigden.

Daarnaast is de doelstelling van het webopbouwwerk om het wijkgerichte werken optimaal te ondersteunen met behulp van nieuwe middelen zoals de Pc en Internet.

 

De diensten waaruit het webopbouwwerk bestaat zijn de volgende:

·       Tijdens openingsuren kunnen bezoekers gebruik maken van de pc’s met Internet. Bezoekers worden ondersteund en begeleid. Tijdens de openingsuren is professionele begeleiding aanwezig om vragen van bezoekers, over de PC en internet, te beantwoorden. Openingstijden worden ingedeeld in doelgroepen (tieners, jongeren, ouderen). Elk wijkinformatiepunt is minimaal 20 uur per week geopend.

·       Op basis van vragen van bezoekers organiseert de ICT-coördinator (een aangestelde begeleider op de locatie, vergelijkbaar met de ICT-coördinator op scholen) digitale activiteiten. Zoals workshops, activiteiten voor jongeren etc.

·       Elk informatiepunt heeft een vast cursusaanbod. Het cursusaanbod bestaat uit verschillende cursussen oplopend in moeilijkheidsgraad. De cursussen worden gegeven door een professionele organisatie en worden afgesloten met een certificaat. De volgende cursussen worden gegeven:

·       Kennismakingscursus

·       Winword cursus

·       Internet cursus

·       Bouwen van een website

·       Het wijkinformatiepunt is multifunctioneel ingericht en dient als lees-, vergader- en ontmoetingsplek. De multifunctionele venstertafel kan gebruikt worden om de krant te lezen, een kop koffie te drinken en voor vergaderingen van bijvoorbeeld het wijkcoördinatieteam.

·       In het wijkinformatiepunt wordt het buurthuiswerk gestimuleerd en gecoacht om ICT een plaats te geven in haar functie om de cohesie in de samenleving te bevorderen. Daarmee wordt het normale opbouwwerk gecomplementeerd met het zogenaamde webopbouwwerk. Deze functie wordt opgenomen als een reguliere taak van de Brede Welzijnsorganisatie Delft (BWD).

 

De communicatie rond bovenstaande activiteiten richt zich vooral op ouderen, allochtonen en bijstands- en uitkeringsgerechtigden.

 

3.3 Standaardpakket dienstverlening dichtbij de burger

De doelstelling voor het opzetten van dienstverlening in wijkinformatiepunten is om individuele dienstverlening van verschillende organisaties dichtbij de burger aan te bieden. Dienstverlening is hiermee vraag- en klantgerichter. Dienstverlening vindt enerzijds plaats via de wijkcommunity, anderzijds via de balie in het wijkinformatiepunt. Deze dienstverlening is gebaseerd op digitale dienstverlening. Meerwaarde van de dienstverlening via het wijkinformatiepunt zit in het feit dat persoonlijke begeleiding en extra betalingsmogelijkheden worden geboden. De persoonlijke begeleiding aan de balie van het wijkinformatiepunt bestaat uit het bieden van hulp bij het invullen van formulieren en het opzoeken van informatie. De uitgebreidere betalingsmogelijkheden ontstaan doordat het mogelijk is om zowel contant als met de Pinpas te betalen. Dit in tegenstelling tot het betalen via Internet, dit is namelijk alleen mogelijk met een creditcard.

 

De producten van de gemeente Delft die in de wijkinformatiepunten via het internet worden geleverd zijn:

1.       informatie over alle gemeentelijke producten (inhoudelijk, wijze van aanvragen);

2.       het doorgeven van een verhuisbericht;

3.       het stellen van een vraag waardoor de klant gericht informatie over het
aanvragen van diverse producten verkrijgt;

4.       het digitaal maken van een afspraak in de agenda van medewerkers van de publieksbalie voor het verkrijgen van diverse producten;

5.       het digitaal aanvragen en betalen van diverse soorten uittreksels en verklaringen uit de gemeentelijke basisadministratie. Het document krijgt de klant thuisgestuurd;

6.       Het betalen van parkeerboetes;

7.       Het betalen van producten gerelateerd aan gemeentelijke belastingen;

8.       het doorgeven van een melding voor het ophalen van het grofvuil;

9.       het doorgeven van een melding voor problemen in de openbare ruimte.

 

Naast de dienstverlening van de gemeente leveren ook andere organisaties diensten, zoals politie en woningcorporaties. Het standaardpakket bestaat ook uit de volgende diensten:

·       Allereerst informatie over producten van betrokken organisaties ontsluiten via het Internet.

·       Het kunnen doen van aangifte bij de politie voor diefstal en/of vernieling van fiets of brommer;

·       Het doen van een reparatieverzoek van de woning bij de verschillende woningcorporaties.

·       Het presenteren van het woningaanbod (huur) in de wijk

 

Bovenstaand pakket van diensten vormt de basis van elk wijkinformatiepunt. Daarnaast zijn een aantal diensten nog in ontwikkeling. Deze diensten worden eerst technisch en organisatorisch getest voordat ze over alle wijkinformatiepunten worden verspreid.

 

3.4 Ontwikkelingen in pluspakket

In de pilot WippolderPUNTNL zijn een aantal (digitale) diensten getest. Het organisatorisch en technisch testen van deze diensten bleek verstandig te zijn. Aanpassingen konden worden doorgevoerd voordat de diensten door heel Delft werden verspreid. Ook nu is de gemeente Delft niet uitgetest met (digitale) producten en diensten. Het voorstel is om het wijkinformatiepunt in de Wippolder te blijven gebruiken om producten en diensten te testen. De volgende diensten zullen in WippolderPUNTNL worden getest:

·       Spreekuren van wijkgebonden (teams van) professionals, zoals bijvoorbeeld het Wijkcoordinatieteam.

·       De inzet van digitale instrumenten bij de beleidsontwikkeling en uitvoering.

·       Het opzetten van een help- en servicedesk, telefonisch en aan huis. Specifiek voor de doelgroepen: ouderen, allochtonen en bijstands- en uitkeringsgerechtigden.


4. Twee nieuwe wijkinformatiepunten en WippolderPUNTNL

De evaluatie van de pilot WippolderPUNTNL stelt voor om twee nieuwe Wijkinformatiepunten te realiseren in het bibliotheekfiliaal Buitenhof/Voorhof en het wijkcentrum Delft-Noord (Vrijenban).

 

Het bibliotheekfiliaal Buitenhof/Voorhof als locatie voor een wijkinformatiepunt komt echter niet overeen met het beleidsuitgangpunt zoals dit in paragraaf 2.3 is verwoord. Alle wijkinformatiepunten worden in een wijkcentrum gerealiseerd. Het realiseren van een wijkinformatiepunt in het bibliotheekfiliaal, zoals in de evaluatie van WippolderPUNTNL is voorgesteld, komt dan ook niet overeen met deze gedachte. Daarnaast is uit voorbereidende gesprekken tussen de gemeente en de bibliotheek gebleken dat de uitgangspunten van de gemeente met betrekking tot de realisatie van de wijkinformatiepunten niet zijn te verenigen met de huidige dienstverlening in het bibliotheekfiliaal. De bibliotheek wenst daarom geen deel te nemen aan het project. Het bibliotheekfiliaal valt daarom af als mogelijke locatie voor een wijkinformatiepunt. In de plaats van het bibliotheekfiliaal wordt voor de wijk voorhof gekozen voor het wijkcentrum Poptahonk als nieuwe locatie.

 

Dit betekent dat in deze notitie wordt voorgesteld om twee nieuwe wijkinformatiepunten te realiseren in de wijkcentra Delft-Noord en Poptahonk en het wijkinformatiepunt in de Wippolder te vernieuwen.

 

Het uiteindelijk doel van de gemeente is om vijf wijkinformatiepunten te realiseren in het wijkcentrum wippolder, wijkcentrum delft-noord, wijkcentrum poptahonk, wijkcentrum in de vermeertoren en het wijkcentrum tanthof.

 

Om de realisatie van de wijkinformatiepunten zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen hebben voorbereidende gesprekken plaatsgevonden tussen de gemeente en vertegenwoordigers van de locaties. In deze gesprekken zijn afspraken gemaakt over het opzetten van de wijkinformatiepunten. De vertegenwoordigers van de locaties zijn respectievelijk, Stichting wijkwerk Delft-Noord/BWD, Stichting wijkwerk Poptahof/BWD en Stichting wijkwerk Wippolder/BWD. Na goedkeuring van deze notitie door de gemeenteraad kunnen op basis van het in hoofdstuk 3 beschreven standaardpakket/ programma van eisen definitieve afspraken worden gemaakt.

 

Per locatie zal beschreven worden welke afspraken reeds zijn gemaakt en waarover nog overeenstemming moet worden bereikt.

 

Wijkcentrum Delft-Noord en Poptahonk

Voor zowel het wijkcentrum Delft-Noord als het wijkcentrum Poptahonk geldt dat zij graag het wijkinformatiepunt willen intergreren in hun huidige dienstverlening. In beide wijkcentra worden alle standaard faciliteiten neergezet. Het beheer zal worden georganiseerd in samenwerking met de BWD, daarmee wordt het mogelijk om het totale standaardpakket aan diensten in de wijkcentra aan te bieden.

Voor het neerzetten van alle faciliteiten geldt in wijkcentrum Delft-Noord dat het nodig is om het wijkcentrum voor een deel aan te passen. Een verbouwing die namens de betrokken organisaties nodig worden geacht. De kosten voor deze verbouwingen zullen enerzijds door de gemeente worden vergoed en anderzijds zal het wijkcentrum voor een deel van de kosten garant staan. Voor het nieuwe wijkcenrtum in de poptahof geldt dat een deel van de locatie gereserveerd zal worden voor een wijkinformatiepunt.

 

Wijkcentrum Wippolder

Het wijkcentrum in de wippolder beschikt al bijna twee jaar over een eerste opzet van een wijkinformatiepunt. Het enthousiasme over deze functionaliteiten in het wijkcentrum is groot. Dit geldt ook voor de bereidheid tot samenwerking. De faciliteiten waarover wippolderPUNTNL beschikt, komt echter nog niet volledig overeen met de standaard faciliteiten zoals beschreven in hoofdstuk 3. De basisinfrastructuur moet daarom worden aangepast. Een balie zal moeten worden toegevoegd en ook het aantal Pc’s zal worden uitgebreid. Een verandering in de venstertafel is daarmee ook noodzakelijk.

 

Het realiseren van de standaard faciliteiten en het uitvoeren van de gemaakte afspraken brengen kosten met zich mee. Met betrekking tot de kosten heeft de gemeenteraad het College van B&W geadviseerd om in het voorstel voor de realisatie van de wijkinformatiepunten zorg te dragen voor een helder inzicht in incidentele en structurele kosten. In hoofdstuk 5 wordt ingegaan op deze financiële verantwoording.


5. Financiën

De uitgaven die voor elk wijkinformatiepunt worden gedaan zijn bedoeld voor het neerzetten van de standaard faciliteiten. In onderstaande begroting worden de uitgaven gepresenteerd op basis van de peilers van deze faciliteiten. Omdat de afspraken per wijkinformatiepunt verschillen, verschillen ook de uitgaven.

 

Wanneer de beschreven beleidslijnen die aan de wijkinformatiepunten ten grondslag liggen vanuit een breder perspectief worden bekeken, dan kan worden geconcludeerd dat de ontwikkelingen op dit gebied snel vorderen. Het opzetten van structurele voorzieningen tot in het oneindige is in dit perspectief onverstandig. Investeringen en neerzetten van structurele voorzieningen van het project kunnen vanuit dit perspectief worden gedaan voor maximaal een periode voor acht jaar. Na deze periode moet opnieuw worden bekeken wat de meerwaarde is om deze voorzieningen voort te zetten of misschien anders in te richten. Het realiseren van de drie wijkinformatiepunten vraagt om eenmalige investeringen met structurele lasten voor een periode van acht jaar. In onderstaand overzicht worden de kosten gepresenteerd.

 

 

Begroting (bedragen x €1000,--)

Totale kosten

Struc./

Incid.vest.

 

 

Omschrijving

 

 

 

 

 

 

 

 

A

Wijkcentrum Poptahonk

 

 

 

 

Vormgeving en communicatie

20

s

2,5 per jaar (8 jaar)

 

Interieur

60

i

Eenmalige investering.

 

Technische voorzieningen(9 pc’s)

54

i

Tweemaal een investering van 2 per PC in 2003 en in 2006 en structureel 0,25 per PC per jaar aan beheer

 

Begeleiding

50

s

6,25 in acht jaar

 

Algemeen (projectleiding en onvoorzien)

40

s

0,3 fte voor 3 jaar, inzet per locatie verschillend.

 

totaal uitgaven

224

 

 

 

 

 

 

 

B

Wijkcentrum Delft-Noord

 

 

 

 

Vormgeving en communicatie

20

s

 

 

Interieur

60

i

 

 

Technische voorzieningen(9 pc’s)

5448

i

 

 

Begeleiding

50

s

 

 

Algemeen (projectleiding en onvoorzien)

40

s

 

 

totaal uitgaven

224

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C

Wijkcentrum Wippolder

 

 

 

 

Vormgeving en communicatie

15

s

Minder kosten, omdat wippolder- PUNTNL al bekendheid heeft.

 

Interieur

30

i

 

 

Technische voorzieningen(9 pc’s)

40

i

Bestaande pc’s kunnen worden ingeruild, daarom minder kosten.

 

Begeleiding

50

s

 

 

Algemeen (projectleiding en onvoorzien)

28

s

 

 

Ontwikkelingen (experimenten pluspakket)

20

i

10 per jaar, voor 2003 en 2004

 

totaal uitgaven

183

 

 

 

In bovenstaand overzicht worden de abonnements- en energiekosten voor de pc’s en internet meegenomen in de huidige subsidie regelingen met betrokken organisaties. De structurele kosten per wijkinformatiepunt per jaar zijn € 11.000,-. In deze structurele kosten zit de begeleiding, communicatie en beheer van Pc’s. Projectleiding zijn in deze structurele kosten niet meegenomen.

 

5.1 Dekkingsplan

De afgelopen jaren zijn diverse besluiten genomen om wijkinformatiepunten ook daadwerkelijk te kunnen realiseren. In deze paragraaf wordt de financiële dekking gepresenteerd voor het realiseren van de twee wijkinformatiepunten en de uitbreiding en voortzetting van het wijkinformatiepunt in de Wippolder.

 

(a) ID2

In maart 2000 is besloten € 226.890 ID2-middelen met nadruk te richten op de ontwikkeling van de i-punten in de wijken. Dit project past binnen de doelstellingen van de stichting ID2, namelijk om projecten te ondersteunen die de kloof tussen digitaal informatie aanbod en de burger verkleinen. Volgens het voorstel: “De meerwaarde van deze punten zou - naast de basiskwaliteit van het "om de hoek" beschikbaar zijn van ICT-faciliteiten - met name moeten bestaan uit de integratie van ICT en bijvoorbeeld informatie over de wijkaanpak. Verder kan het zich ontwikkelen tot een platform van waaruit allerlei projecten en activiteiten op wijk- en buurtniveau worden "aangestuurd" en gestimuleerd. Een en ander moet nog verder worden uitgewerkt en sluit aan bij de tweede fase van de KIS-aanpak.”

“ID2 nieuwe stijl richt zich primair op (organisaties van) individuen en spreekt burgers met name aan op hun "rol" van bewoner van een wijk/buurt. Dat biedt ook goede kansen om bestaande activiteiten op het niveau van bijvoorbeeld bibliotheken, buurthuizen, maar ook de ontwikkeling van de vensterschool in te passen in deze opzet. Onderzocht zal worden of ook woningbouwverenigingen betrokken willen worden bij deze projecten. Buurthuizen, bibliotheken en vensterscholen zullen met name een sterke intermediaire en faciliterende rol vervullen.”

Voor het opzetten van de drie wijkinformatiepunten in dit voorstel is een bedrag nodig van € 226.000,-. 

 

(b) EZH

In de EZH-campagne Investeren in de toekomst zijn middelen toegekend om via een pilot het eerste wijkinformatiepunt te realiseren in de Wippolder. Het functioneren van WippolderPUNTNL als vorm van digitale dienstverlening geeft voldoende vertrouwen om de oorspronkelijke doelstelling: in elke van de 6 wijken komt een wijkinformatiepunt, in deze collegeperiode te realiseren. Tevens is het EZH-project stimuleren van internet en computergebruik verbonden aan de voorbereiding van wijkinformatiepunten: er is besloten wijkcommunities te ontwikkelen en webopbouwwerk in alle wijken te starten (cursussen, ondersteuning, helpdesk). In dit voorstel wordt geen beroep gedaan op deze EZH-gelden. Deze zijn wel meegenomen in het reeds goedgekeurde voorstel van de wijkcommunities.

 

(c) MISV

In de Meerjarenraming Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (MISV) 2002-2004 zijn middelen toegekend voor het ontwikkelen van wijkinformatiepunten (€ 364.000). In dit voorstel wordt een beroep gedaan op een bedrag van € 305.000,-.

 

(d) KIS 2

Met de nota Burger@delft.nl is € 100.000 beschikbaar gesteld voor de realisatie van wijkinformatiepunten. Met als doel: “het verbeteren van de dienstverlening en van het interactieve beleidsvormingsproces worden geďntegreerd in het opzetten van wijkinformatiepunten, zoals verwoord in het collegeprogramma 2002-2006.”

 

Voorgesteld wordt om voor het opzetten van de twee wijkinformatiepunten en uitbreiden en voortzetten van het wijkinformatiepunt in de wippolder bovenstaande middelen als dekking te gebruiken. Zowel de ISV als de KIS2 middelen zijn reeds toegekend aan dit project, hierover heeft reeds besluitvorming plaatsgevonden. Het is daarom alleen nodig om de gereserveerde middelen van het ID2 bij de begrotingswijziging daadwerkelijk toe te kennen. De overgebleven toegewezen middelen in het ISV en gereserveerde middelen in ID2 kunnen blijven staan voor eventuele verdere ontwikkelingen op het gebied van wijkinformatiepunten. Samenvattend is het volgende overzicht te maken:  

Dekking (bedragen x €1000,--)

 

Omschrijving

 

 

 

ISV

305

KIS 2

100

ID2

226

Totaal

631

 

 

 

 

 


6. Voorstel

In te stemmen met dit realisatieplan wijkinformatiepunten waarvan de hoofdbesluiten zijn:

a.       Realisatie van twee nieuwe wijkinformatiepunten en het uitbreiden en voortzetten van het wijkinformatiepunt in de wippolder in 2003;

b.       Het streven naar vijf wijkinformatiepunten en Dde locaties definitief bepalen op:

·         Wijkcentrum Wippolder (WippolderPUNTNL);

·         Wijkcentrum Poptahonk;

·         Wijkcentrum Delft-Noord;

·         Wijkcentrum in de vVermeertoren;

·         Wijkcentrum in de Tanthof

c.       De begroting vaststellen en daarmee de gereserveerde middelen uit ID2 ad € 226.000,- aan dit project toe te kennen.

 

 


     

 

 

 

 

Dirk jan van Dijk

projectleider wijkinformatiepunten