Geacht College,

 

Inleiding

 

Een tweetal citaten uit een artikel in de wijkkrant Tanthof, maart 2003:

‘ …. Dit heeft de banden aangehaald en tot een ontspannen sfeer geleid in de contacten tussen omwonenden en beroepskrachten van jongerencentrum De border. Hetzelfde geldt voor de relatie met de vertegenwoordigers van gemeente en Politie’.

‘Tenslotte bleek iedereen tevreden te zijn met de huidige gang van zaken en concludeerde men een daling in het aantal vernielingen. Een stijgende lijn in de verbetering van de aanpak en het toezicht, waarbij gesteld werd dat de ontwikkelde onderlinge kontakten en het wederzijdse begrip tussen de buurt en de professionals de sleutel is gebleken tot vele oplossingen’.

Prettige signalen ten aanzien van de Oud en Nieuw – periode 2002 – 2003. Wel gaat het hier om signalen vanuit één wijk, de ervaringen zijn niet overal gelijk. Zoals er ook binnen de groep betrokkenen bij de activiteiten rond de jaarwisseling goede en minder goede ervaringen zijn. De teneur is dat de Oud en Nieuwperiode rustig is verlopen.  Bovenstaande tekst leert dat dit mogelijk wordt door gezamenlijke inzet, het maken en nakomen van afspraken.

Deze evaluatie is samengesteld aan de hand van opgedane ervaringen van bij de Oud en Nieuwperiode betrokken instanties en doet op basis daarvan aanbevelingen ter verdere verbetering.

 

1.     Oud en Nieuw 2002 – 2003

Er waren voor de jaarwisseling afspraken gemaakt over acht toegestane locaties voor vreugdevuren, het plaatsen van zestien containers voor de opslag van kerstbomen, de organisatie van activiteiten in buurthuizen en jongerencentra door de Brede Welzijnsorganisatie Delft en de subsidiëring daarvan, controle - toezicht op en blussen van de vreugdevuren, alsmede diverse preventieve maatregelen zoals het verwijderen van bouwafval bij bouwplaatsen, verwijderen van autowrakken, melding en zo spoedig mogelijk herstel van openbare verlichting, het afvoeren van illegale opslag van brandbaar materiaal, extra leging vuil- en glascontainers. Deze afspraken werden (zoals ieder jaar) vastgelegd in een draaiboek. De stuurgroep Oud en Nieuw zorgde voor het uitzetten van de hoofdlijnen, de coördinatie was in handen van de coördinator Integraal Veiligheidsbeleid.

 

Het algemene beeld van de afgelopen jaarwisseling geeft een rustig verloop aan. Wel zijn er door diverse betrokkenen instanties/vakteams opmerkingen gemaakt over onderdelen die minder soepel verliepen of zelfs niet van de grond kwamen.

 

Als positief zijn ervaren:

 

De voornaamste aandachts (en tevens verbeter)punten die uit de afgelopen Kerst- en oud en nieuwperiode naar voren zijn gekomen:

 

Analyse van voornoemde aandachtspunten leidt tot de algemene conclusie dat de aanpak van de kerst en oud en nieuwperiode verdere verbetering behoeft qua regievoering, procedures, snelheid en duidelijkheid in afspraken. Tevens is een verschuiving waar te nemen van een ‘technische’ naar een meer ‘sociale’ aanpak, hetgeen consequenties heeft voor de samenstelling van de stuurgroep.

De regie op de oud en nieuwperiode moet worden verstevigd om alle lijnen bij elkaar te brengen en tot adequate uitvoering te komen. Het voortraject moet eerder starten (al voor de zomervakantie) en er moet meer tijd worden geïnvesteerd voor het maken van heldere afspraken op het gebied van regels, opslag, toezicht, handhaving, controle, opruimen, financiën, rolverdeling, communicatie, bereikbaarheid. Een trekkersrol is weggelegd voor de coördinator Oud en Nieuw (onderdeel van het takenpakket van de programmaleider Integraal Veiligheidsbeleid).

 

 

2.     Verbeterpunten

Het is in het belang van Delft en haar inwoners om de oud en nieuwperiode zo veilig en prettig mogelijk te laten verlopen. Daarvoor zijn inmiddels een netwerk en de nodige expertise opgebouwd. Aan de hand van de aandachtspunten en ervaringen van het afgelopen jaar worden verdere verbeteringen aangebracht.  Het gaat om de volgende aanbevelingen, vertaalt in acties voor de Oud en Nieuwperiode 2003 – 2004 (de verantwoordelijke functionaris of instantie is vet aangegeven):

 

 

a. Organisatie

·       De coördinator Oud en Nieuw maakt heldere afspraken en planning, houdt toezicht op de naleving van de afspraken, ook m.b.t. technische lijst (b.v. met containers, haal- en brengschema van de bomen)

·       De coördinator Oud en Nieuw onderhoudt contacten in de wijk en op de werkvloer.

·       De coördinator Oud en Nieuw bereidt de stuurgroepvergaderingen nauwgezet voor en bewaakt de afspraken over de uitvoering.

·       De coördinator Oud en Nieuw omschrijft duidelijk wat het doel en het belang is van o.a. de vuren, de activiteiten. 

·       De coördinator Oud en Nieuw stelt de begroting voor de ontwikkeling en uitvoering van Oud en Nieuw activiteitenprogramma’s op en draagt zorg voor het benodigde budget.

·       De coördinator Oud en Nieuw ontwerpt i.s.m. het Vakteam Reiniging Brandweer en politie een regeling m.b.t. schoonmaak in de Nieuwjaarsnacht (gericht op snel inspringen bij acute zaken).

·       Samenstelling van de stuurgroep actualiseren in verband met de accentverschuiving van technische naar sociale aanpak van de Oud en nieuw-viering (Stuurgroep Oud en Nieuw);

·       Voor alle wijken dezelfde eenduidige afspraken maken door het opstellen van een protocol voor de wijken (Coördinator Oud en Nieuw en Wijkcoördinatoren) waarin vastgelegd de samenwerking met vrijwilligers en de rollen van BWD en politie.

 

b. Begeleiding

·       De stuurgroep Oud en Nieuw schept draagvlak voor begeleiding van oud en nieuwactiviteiten (ter voorkoming van problemen).

·       De stuurgroep Oud en Nieuw maakt heldere en vroegtijdige (periode juni t/m november) afspraken over uitvoering, financiering en begeleiding van activiteitenprogramma’s. 

 

c.  Rolverdeling

·       De stuurgroep Oud en Nieuw maakt eenduidige afspraken over de rollen en taken van de wijkagenten, wijkcoördinatoren, activiteitenbegeleiders en vrijwilligers;

·       De Stuurgroep Oud en Nieuw heeft de centrale regie over de Oud en Nieuw-viering.

 

d. Communicatie/afstemming

·       In samenwerking met de Brandweer spelregels opstellen voor ‘veilige vreugdevuren’.

·       Met een communicatieplan zorgen voor eenduidige communicatie van gemaakte afspraken richting bewoners en intern/ betrokken professionals (coördinator Oud en Nieuw en Vakteam Communicatie).

·       In het communicatieplan de doelstelling opnemen om de betrokkenheid van bewoners t.a.v. opruimacties te vergroten (coördinator Oud en Nieuw en Vakteam Communicatie).

·       Naar bewoners communiceren dat op de aangewezen vuurplekken op 31 december en 1 januari niet geparkeerd kan worden (Vakteam Communicatie)

·       Communicatieplan m.b.t. betrokkenheid bewoners tijdig ontwikkelen en uitvoeren (Vakteam Communicatie).

·       Informatiepunt opzetten voor ontvangen en beantwoorden van vragen van burgers rondom oud en nieuw, ook op vrije en feestdagen en daar ruime aandacht in publiciteit aan schenken (Vakteam Communicatie).

·       Goede bereikbaarheid van de coördinator en andere contactpersonen (geen antwoordapparaten) waarborgen.

 

e. Uitvoering

·       Het vakteam Reiniging, Brandweer en politie dragen zorg voor uitvoering van de gemaakte afspraken m.b.t. schoonmaak in de Nieuwjaarsnacht (gericht op snel inspringen bij acute zaken).

·       Stadsbeheer (Technische Dienst) brengt sloten op de containers aan en levert sleutels af aan coördinator Oud en Nieuw; deze maakt scherpe afspraken maken over het gebruik van de sleutels.

·       Bewonersactie voor ‘samen opruimen’ na afloop van Oud en Nieuwviering (mogelijkheden: bij elkaar vegen van rommel, verwijderen door Reiniging; gratis zakken beschikbaar stellen voor opruimen; beloning instellen bij inleveren van rommel) – uitwerking Stuurgroep Oud en Nieuw;

·       Controle op herstel schade na oud en nieuwrommel (b.v. ontplofte prullenbakken/bestrating/containers) door Stadsbeheer;

·       Strak toezicht politie en brandweer op voldoen van vuren aan toegestane afmetingen;

·       De politie zorgt voor bescherming van de operationele diensten bij optreden in gevoelige situaties.

 

3.     Tijdpad

De voorbereidingen voor de kerst- en oud en nieuwactiviteiten 2003 – 2004 starten in juni. In oktober zijn het activiteiten- en communicatieplan gereed. Het totale draaiboek is in november klaar. In februari 2004 wordt de evaluatie 2003 – 2004 opgesteld.

 

 

4.     Financiën

2002-2003

De kosten voor activiteiten, begeleiding en communicatie in de Oud en Nieuw-periode 2002 – 2003 bedroegen:

T.l.v. vakteam Welzijn

Jongeren Activiteiten Kerstvakantie                        € 16.000

Integraal Veiligheidsbeleid                                    € 11.500

Activiteiten OOV                                                  4.000

T.l.v. vakteam Wijkzaken

Wijkbudgetten                                                  € 10.000

Totaal                                                                     € 41.500

 

De kosten voor preventie en schade in Oud en Nieuwperiode

2002 – 2003 bedroegen:

Groen, Technische Dienst, Reiniging (preventie)                   € 55.000

Groen, Technische dienst, civiel, Reiniging (schade)              € 41.500

Totaal                                                                     € 96.500

 

Dekking:

Wijkbudget                                                                € 13.500

Reguliere beheersbudgetten                                           € 83.000,=

 

2003 - 2004

Voor de kerst- en oud en nieuwperiode 2003 – 2004  is beschikbaar voor activiteiten, begeleiding en communicatie:

Budget

Jongeren Activiteiten Kerstvakantie                        € 15.000

Activiteiten OOV                                               € 23.000

Totaal                                                           € 38.000

 

Voor de kerst- en oud en nieuwperiode 2003 - 2004 is benodigd voor activiteiten, begeleiding en communicatie:

Activiteiten                                                     € 25.000

Begeleiding                                                     € 15.000

Communicatie                                                  € 10.000

Totaal                                                           € 50.000

 

Voor de kerst- en oud en nieuwperiode 2003 - 2004 is benodigd voor Stadsbeheer:

schoonmaak, preventie, schade                            € 100.000

Dekking van dit bedrag uit de reguliere beheerbudgetten, met als wens voor de schadepost (circa € 40.000) andere dekking te zoeken.

 

In de stuurgroep Oud en Nieuw vinden de afwegingen plaats omtrent het opstellen van het totale pakket maatregelen en de bijbehorende begroting, en het eventueel vinden van aanvullende middelen.

 

5.     Communicatie

Een concept – evaluatie is ter aanvulling besproken in het Integraal Veiligheidsoverleg (waarin vertegenoordigers van Brandweer, Politie en de vakteams TOR, Wijkzaken en Welzijn) en in het CMT van het Cluster WijkStadsZaken. Daarna is een tweede concept opgesteld dat wederom in het Integraal Veiligheidsoverleg, maar dan aangevuld met de leden van de stuurgroep Oud en Nieuw, aan de orde is gesteld. Vervolgens heeft de evaluatie haar definitieve vorm gekregen.

 

6. Vuurplekken voor 2003 - 2004

Indien aan de gemeentelijke voorwaarden (er zijn voldoende activiteiten in de omgeving van de vuurplek en een betrouwbare organisatie organiseert het vuur) wordt voldaan, worden in beginsel  de volgende locaties als vuurplekken voor de jaarwisseling 2003 – 2004 aangewezen:

Westerkwartier          -         parkeerterrein Laan van Vollering (voormalige

                                       vuiloverslag)

Tanthof                   -         Sandinoweg, parkeerterrein voor De Border

Wippolder                 -         kruising Schoemakerstraat/Kloosterkade

Brasserskade            -         parkeerterrein Brasserskade/Castrop

                                      Rauxellaan

Bomenwijk                -         parkeerterrein “t Luikje

Geerweg                 -         grasveld Koningsplein

Voorhof                   -         plein buurthuis Voorhof, Herman Gorterhof

Buitenhof                 -         Van der Horststraat

Op 31 december en 1 januari kan er op deze plekken niet geparkeerd worden. Op andere lokaties zijn geen Oud- en Nieuwvuren toegestaan.

 

 

7.     Voorstellen

 

1.     Kennisnemen van de evaluatie 2002/2003 en de aanzet 2003/2004

 

2.     De verbeterpunten verwerken in het draaiboek voor de oud en nieuwperiode 2003 – 2004, meer expliciet de volgende punten:

 

o      ontwerpen en uitvoeren regeling m.b.t. schoonmaak in de Nieuwjaarsnacht (snel inspringen bij acute zaken).

o      Uitwerken bewonersactie voor ‘samen opruimen’ na afloop van Oud en Nieuwviering

o      opstellen van een eenduidig protocol voor de wijken;

o      opstellen en uitvoeren communicatieplan voor communicatie van gemaakte afspraken richting bewoners;

o      opzetten en in publiciteit brengen van centraal informatiepunt ter beantwoording van vragen van burgers rondom oud en nieuw;

o      strak toezicht houden op voldoen van vuren aan toegestane afmetingen.

 

3.     De in de nota genoemde vuurplekken worden in beginsel vastgesteld.

4.     Uiterlijk 1 oktober 2003 dient de onder beslispunt 2. 1e bullet genoemde regeling aan het college te worden aangeboden.

 

 

Rob van den Berg