Een tweetal citaten uit een
artikel in de wijkkrant Tanthof, maart 2003:
‘ …. Dit heeft de banden
aangehaald en tot een ontspannen sfeer geleid in de contacten tussen omwonenden
en beroepskrachten van jongerencentrum De border. Hetzelfde geldt voor de
relatie met de vertegenwoordigers van gemeente en Politie’.
‘Tenslotte bleek iedereen
tevreden te zijn met de huidige gang van zaken en concludeerde men een daling
in het aantal vernielingen. Een stijgende lijn in de verbetering van de aanpak
en het toezicht, waarbij gesteld werd dat de ontwikkelde onderlinge kontakten
en het wederzijdse begrip tussen de buurt en de professionals de sleutel is
gebleken tot vele oplossingen’.
Prettige signalen ten aanzien
van de Oud en Nieuw – periode 2002 – 2003. Wel gaat het hier om signalen vanuit
één wijk, de ervaringen zijn niet overal gelijk. Zoals er ook binnen de groep
betrokkenen bij de activiteiten rond de jaarwisseling goede en minder goede
ervaringen zijn. De teneur is dat de Oud en Nieuwperiode rustig is
verlopen. Bovenstaande tekst leert dat
dit mogelijk wordt door gezamenlijke inzet, het maken en nakomen van afspraken.
Deze evaluatie is
samengesteld aan de hand van opgedane ervaringen van bij de Oud en Nieuwperiode
betrokken instanties en doet op basis daarvan aanbevelingen ter verdere
verbetering.
1. Oud en Nieuw 2002 – 2003
Er waren voor de
jaarwisseling afspraken gemaakt over acht toegestane locaties voor
vreugdevuren, het plaatsen van zestien containers voor de opslag van
kerstbomen, de organisatie van activiteiten in buurthuizen en jongerencentra
door de Brede Welzijnsorganisatie Delft en de subsidiëring daarvan, controle -
toezicht op en blussen van de vreugdevuren, alsmede diverse preventieve
maatregelen zoals het verwijderen van bouwafval bij bouwplaatsen, verwijderen
van autowrakken, melding en zo spoedig mogelijk herstel van openbare
verlichting, het afvoeren van illegale opslag van brandbaar materiaal, extra
leging vuil- en glascontainers. Deze afspraken werden (zoals ieder jaar)
vastgelegd in een draaiboek. De stuurgroep Oud en Nieuw zorgde voor het
uitzetten van de hoofdlijnen, de coördinatie was in handen van de coördinator
Integraal Veiligheidsbeleid.
Het algemene beeld van de
afgelopen jaarwisseling geeft een rustig verloop aan. Wel zijn er door diverse
betrokkenen instanties/vakteams opmerkingen gemaakt over onderdelen die minder
soepel verliepen of zelfs niet van de grond kwamen.
Als positief zijn ervaren:
De voornaamste aandachts (en
tevens verbeter)punten die uit de afgelopen Kerst- en oud en nieuwperiode naar
voren zijn gekomen:
Analyse van voornoemde
aandachtspunten leidt tot de algemene conclusie dat de aanpak van de kerst en
oud en nieuwperiode verdere verbetering behoeft qua regievoering, procedures,
snelheid en duidelijkheid in afspraken. Tevens is een verschuiving waar te
nemen van een ‘technische’ naar een meer ‘sociale’ aanpak, hetgeen
consequenties heeft voor de samenstelling van de stuurgroep.
De regie op de oud en
nieuwperiode moet worden verstevigd om alle lijnen bij elkaar te brengen en tot
adequate uitvoering te komen. Het voortraject moet eerder starten (al voor de
zomervakantie) en er moet meer tijd worden geïnvesteerd voor het maken van
heldere afspraken op het gebied van regels, opslag, toezicht, handhaving,
controle, opruimen, financiën, rolverdeling, communicatie, bereikbaarheid. Een
trekkersrol is weggelegd voor de coördinator Oud en Nieuw (onderdeel van het
takenpakket van de programmaleider Integraal Veiligheidsbeleid).
Het is in het belang van
Delft en haar inwoners om de oud en nieuwperiode zo veilig en prettig mogelijk
te laten verlopen. Daarvoor zijn inmiddels een netwerk en de nodige expertise
opgebouwd. Aan de hand van de aandachtspunten en ervaringen van het afgelopen
jaar worden verdere verbeteringen aangebracht.
Het gaat om de volgende aanbevelingen, vertaalt in acties voor de Oud en
Nieuwperiode 2003 – 2004 (de verantwoordelijke functionaris of instantie is vet
aangegeven):
a. Organisatie
·
De coördinator Oud en
Nieuw maakt heldere afspraken en planning, houdt toezicht op de naleving
van de afspraken, ook m.b.t. technische lijst (b.v. met containers, haal- en
brengschema van de bomen)
·
De coördinator Oud en
Nieuw onderhoudt contacten in de wijk en op de werkvloer.
·
De coördinator Oud en
Nieuw bereidt de stuurgroepvergaderingen nauwgezet voor en bewaakt de
afspraken over de uitvoering.
·
De coördinator Oud en
Nieuw omschrijft duidelijk wat het doel en het belang is van o.a. de vuren,
de activiteiten.
·
De coördinator Oud en
Nieuw stelt de begroting voor de ontwikkeling en uitvoering van Oud en
Nieuw activiteitenprogramma’s op en draagt zorg voor het benodigde budget.
·
De coördinator Oud en
Nieuw ontwerpt i.s.m. het Vakteam Reiniging Brandweer en politie
een regeling m.b.t. schoonmaak in de Nieuwjaarsnacht (gericht op snel
inspringen bij acute zaken).
·
Samenstelling van de
stuurgroep actualiseren in verband met de accentverschuiving van technische
naar sociale aanpak van de Oud en nieuw-viering (Stuurgroep Oud en Nieuw);
·
Voor alle wijken
dezelfde eenduidige afspraken maken door het opstellen van een protocol voor de
wijken (Coördinator Oud en Nieuw en Wijkcoördinatoren) waarin vastgelegd
de samenwerking met vrijwilligers en de rollen van BWD en politie.
b. Begeleiding
·
De stuurgroep Oud en
Nieuw schept draagvlak voor begeleiding van oud en nieuwactiviteiten (ter
voorkoming van problemen).
·
De stuurgroep Oud en
Nieuw maakt heldere en vroegtijdige (periode juni t/m november) afspraken
over uitvoering, financiering en begeleiding van activiteitenprogramma’s.
c. Rolverdeling
·
De stuurgroep Oud en
Nieuw maakt eenduidige afspraken over de rollen en taken van de
wijkagenten, wijkcoördinatoren, activiteitenbegeleiders en vrijwilligers;
·
De Stuurgroep Oud en
Nieuw heeft de centrale regie over de Oud en Nieuw-viering.
d. Communicatie/afstemming
·
In samenwerking met de
Brandweer spelregels opstellen voor ‘veilige vreugdevuren’.
·
Met een communicatieplan
zorgen voor eenduidige communicatie van gemaakte afspraken richting bewoners en
intern/ betrokken professionals (coördinator Oud en Nieuw en Vakteam
Communicatie).
·
In het communicatieplan
de doelstelling opnemen om de betrokkenheid van bewoners t.a.v. opruimacties te
vergroten (coördinator Oud en Nieuw en Vakteam Communicatie).
·
Naar bewoners
communiceren dat op de aangewezen vuurplekken op 31 december en 1 januari niet
geparkeerd kan worden (Vakteam Communicatie)
·
Communicatieplan m.b.t.
betrokkenheid bewoners tijdig ontwikkelen en uitvoeren (Vakteam Communicatie).
·
Informatiepunt opzetten
voor ontvangen en beantwoorden van vragen van burgers rondom oud en nieuw, ook
op vrije en feestdagen en daar ruime aandacht in publiciteit aan schenken (Vakteam
Communicatie).
·
Goede bereikbaarheid van
de coördinator en andere contactpersonen (geen antwoordapparaten)
waarborgen.
e. Uitvoering
·
Het vakteam
Reiniging, Brandweer en politie dragen zorg voor uitvoering van de
gemaakte afspraken m.b.t. schoonmaak in de Nieuwjaarsnacht (gericht op snel
inspringen bij acute zaken).
·
Stadsbeheer (Technische Dienst) brengt sloten op de containers
aan en levert sleutels af aan coördinator Oud en Nieuw; deze maakt
scherpe afspraken maken over het gebruik van de sleutels.
·
Bewonersactie voor
‘samen opruimen’ na afloop van Oud en Nieuwviering (mogelijkheden: bij elkaar
vegen van rommel, verwijderen door Reiniging; gratis zakken beschikbaar stellen
voor opruimen; beloning instellen bij inleveren van rommel) – uitwerking Stuurgroep
Oud en Nieuw;
·
Controle op herstel
schade na oud en nieuwrommel (b.v. ontplofte prullenbakken/bestrating/containers)
door Stadsbeheer;
·
Strak toezicht politie
en brandweer op voldoen van vuren aan toegestane afmetingen;
·
De politie zorgt
voor bescherming van de operationele diensten bij optreden in gevoelige
situaties.
3. Tijdpad
De voorbereidingen voor de
kerst- en oud en nieuwactiviteiten 2003 – 2004 starten in juni. In oktober zijn
het activiteiten- en communicatieplan gereed. Het totale draaiboek is in
november klaar. In februari 2004 wordt de evaluatie 2003 – 2004 opgesteld.
4. Financiën
2002-2003
De kosten voor activiteiten,
begeleiding en communicatie in de Oud en Nieuw-periode 2002 – 2003 bedroegen:
T.l.v. vakteam Welzijn
Jongeren
Activiteiten Kerstvakantie €
16.000
Integraal
Veiligheidsbeleid €
11.500
Activiteiten
OOV € 4.000
T.l.v. vakteam Wijkzaken
Wijkbudgetten €
10.000
Totaal €
41.500
De kosten voor preventie en
schade in Oud en Nieuwperiode
2002 – 2003 bedroegen:
Groen, Technische Dienst,
Reiniging (preventie) €
55.000
Groen, Technische dienst,
civiel, Reiniging (schade) € 41.500
Totaal €
96.500
Dekking:
Wijkbudget €
13.500
Reguliere beheersbudgetten € 83.000,=
2003 - 2004
Voor de kerst- en oud en
nieuwperiode 2003 – 2004 is beschikbaar
voor activiteiten, begeleiding en communicatie:
Budget
Jongeren Activiteiten
Kerstvakantie €
15.000
Activiteiten OOV €
23.000
Totaal € 38.000
Voor de kerst- en oud en
nieuwperiode 2003 - 2004 is benodigd voor activiteiten, begeleiding en
communicatie:
Activiteiten €
25.000
Begeleiding € 15.000
Communicatie €
10.000
Totaal € 50.000
Voor de kerst- en oud en
nieuwperiode 2003 - 2004 is benodigd voor Stadsbeheer:
schoonmaak, preventie, schade € 100.000
Dekking van dit bedrag uit de
reguliere beheerbudgetten, met als wens voor de schadepost (circa € 40.000)
andere dekking te zoeken.
In de stuurgroep Oud en Nieuw
vinden de afwegingen plaats omtrent het opstellen van het totale pakket
maatregelen en de bijbehorende begroting, en het eventueel vinden van
aanvullende middelen.
5. Communicatie
Een concept – evaluatie is
ter aanvulling besproken in het Integraal Veiligheidsoverleg (waarin
vertegenoordigers van Brandweer, Politie en de vakteams TOR, Wijkzaken en
Welzijn) en in het CMT van het Cluster WijkStadsZaken. Daarna is een tweede
concept opgesteld dat wederom in het Integraal Veiligheidsoverleg, maar dan
aangevuld met de leden van de stuurgroep Oud en Nieuw, aan de orde is gesteld.
Vervolgens heeft de evaluatie haar definitieve vorm gekregen.
6. Vuurplekken voor 2003 -
2004
Indien aan de gemeentelijke
voorwaarden (er zijn voldoende activiteiten in de omgeving van de vuurplek en
een betrouwbare organisatie organiseert het vuur) wordt voldaan, worden in
beginsel de volgende locaties als vuurplekken
voor de jaarwisseling 2003 – 2004 aangewezen:
Westerkwartier - parkeerterrein
Laan van Vollering (voormalige
vuiloverslag)
Tanthof - Sandinoweg, parkeerterrein voor De Border
Wippolder - kruising Schoemakerstraat/Kloosterkade
Brasserskade - parkeerterrein
Brasserskade/Castrop
Rauxellaan
Bomenwijk - parkeerterrein “t Luikje
Geerweg - grasveld Koningsplein
Voorhof - plein buurthuis Voorhof, Herman Gorterhof
Buitenhof - Van der Horststraat
Op 31 december en 1 januari
kan er op deze plekken niet geparkeerd worden. Op andere lokaties zijn geen
Oud- en Nieuwvuren toegestaan.
1. Kennisnemen van de evaluatie 2002/2003 en de aanzet
2003/2004
2. De verbeterpunten verwerken in het draaiboek voor de
oud en nieuwperiode 2003 – 2004, meer expliciet de volgende punten:
o
ontwerpen en uitvoeren
regeling m.b.t. schoonmaak in de Nieuwjaarsnacht (snel inspringen bij acute
zaken).
o
Uitwerken bewonersactie
voor ‘samen opruimen’ na afloop van Oud en Nieuwviering
o
opstellen van een
eenduidig protocol voor de wijken;
o
opstellen en uitvoeren
communicatieplan voor communicatie van gemaakte afspraken richting bewoners;
o
opzetten en in
publiciteit brengen van centraal informatiepunt ter beantwoording van vragen
van burgers rondom oud en nieuw;
o strak toezicht houden op voldoen van vuren aan
toegestane afmetingen.
3.
De in de nota genoemde
vuurplekken worden in beginsel vastgesteld.
4.
Uiterlijk 1 oktober 2003
dient de onder beslispunt 2. 1e bullet genoemde regeling aan het
college te worden aangeboden.
Rob van den Berg