Nota

 

Datum

05-08-2003

Ons Kenmerk

03/023442

Opsteller

Marit treep

Bijlagen

2        

Onderwerp

De regionale Woonvisie

 

 


Geacht college,

 

Bijgaand treft u aan het rapport: De regionale woonvisie van het stadsgewest Haaglanden, alsmede de bijlage behorend bij dit rapport.

De regionale Woonvisie, die formeel door het stadsgewest wordt vastgesteld, dient ter vervanging van het Regionale volkshuisvestingsplan Haaglanden uit 1996 en heeft de volgende doelen:

Het stadsgewest zet met de Woonvisie de te volgen strategie uiteen. Op lokaal niveau ligt de verantwoordelijkheid voor de uitwerking en de uitvoering. In de woonvisie worden achtereenvolgens de woonopgave, de ambities van de regio en de uitvoering beschreven.

 

De woonopgave

De Woonvisie beschrijft de woonopgave tussen 2000-2015. Kort samengevat de belangrijkste conclusies over de regionale woningmarkt:

  1. de woningmarkt in Haaglanden is kwantitatief en kwalitatief gespannen; er zijn meer en andere woningen nodig om de huidige en toekomstige woningvraag te bedienen.

Huidige mismatch:

a)     Er wordt meer woonkwaliteit gevraagd, dan aangeboden. De vraag naar meer woonkwaliteit komt voor in alle sectoren (van sociale huurwoning tot luxe villa) en uit zich vooral in een vraag naar meer ruimte;

b)     In stedelijke woongebieden is een potentieel overschot aan verouderde, vaak kleine gestapelde huurwoningen en een tekort aan ruimere, liefst grondgebonden woningen. ‘Groene’ woongebieden zijn in trek.

c)     Omdat de omvangrijke kwaliteitsvraag op dit moment onvoldoende gerealiseerd kan worden, stokt de doorstroming waardoor zowel de toegang tot de markt (starters) als het doorlopen van een wooncarriere (doorstromers) onder druk staan;

Toekomstige ontwikkelingen:

d)     Kwantitatief; het aantal huishoudens in het stadsgewest neemt volgens de Primosprognose tot 2015 met 40.000 toe.

e)     Kwalitatief; bij een gematigd economisch scenario neemt de doelgroep af van 36% in 2000 tot 29% in 2015. Deze afname is deels het gevolg van te verwachten economische ontwikkelingen maar is deels ook autonoom. Zo zal het aantal inkomens per huishouden nog licht stijgen en zullen de ouderen van de toekomst een vrij goed pensioen hebben.

f)      Het aandeel jongeren en gezinnen neemt af en het aandeel ouderen groeit. De echte ontgroening en vergrijzing met toenemende zorgbehoeften zal pas na 2015 haar beslag krijgen.

 

Ambities Haaglanden

Haaglanden is een compacte, groene-blauwe regio met een grote variatie in woonmilieus. Om zich als regio blijvend te onderscheiden wordt gekozen voor:

Sector

Aantal

Procent

Sociale huur

Huur overig

Sociale koop

Overige koop

18.000

9.000

10.000

53.000

20%

10%

11%

59%

Totaal Haaglanden

90.000

100%

 

Per saldo wordt uitgegaan van 30%  woningen in de sociale sector.  

Dit aandeel betreft de optelsom van zowel de verbeterde sociale

bestaande huurwoningen in herstructureringsgebieden als de

nieuwbouw ten behoeve van vervanging en uitbreiding van de

voorraad. Dit geeft gemeenten met een grote

herstructureringsopgave (zoals ook Delft) de nodige armslag om

zowel binnen nieuwbouwprojecten als in herstructureringsgebieden

die kwaliteiten te realiseren die vanuit de markt gevraagd worden.

Tegelijkertijd betekent het voor gemeenten met een beperkte

hersructureringsopgave  een grotere verplichting ten aanzien van

realisatie van sociale huurwoningen in de nieuwbouw.          

      

 Het effect op het totale woonaanbod in Haaglanden is als volgt:

Woningtype

2000

2015

Verschil

Grondgebonden koop

Grondgebonden koop luxe

Appartementen koop

 

Grondgebonden huur

Appartementen huur

85.000

22.000

68.000

 

56.000

193.000

109.000

47.000

99.000

 

60.000

169.000

+ 24.000

+ 25.000

+ 31.000

 

+ 4. 000

- 24.000

Totaal Haaglanden

424.000

484.000

+60.000

            Het totale aandeel huurwoningen loopt terug van 59% naar 47% en

            het aandeel grondgebonden woningen groeit van 38% naar 45%.

 

Uitvoering en werkwijze

Om te waarborgen dat lokale plannen en initiatieven per saldo aansluiten op de regionale ambities, heeft het stadsgewest de volgende werkwijze voor ogen:

1)     transformatie van eenzijdig samengestelde wijken en buurten met als inzet het kwalitatief versterken van de sociale sector, toevoegen van woonkwaliteit en meer differentiatie;

2)     een nieuwbouwprogramma toevoegen met een accent op de koopsector in de middeldure en duurdere prijssegmenten, waarmee doorstroming beoogd wordt. 

 

Monitoring woningmarkt

Toetsing of de Woonvisie het gewenste resultaat oplevert gebeurt aan de hand van:

 

Voorstel

Ik stel u voor om:

  1. in te stemmen met de norm voor realisatie van minimaal 30% woningen in de sociale sector; De norm betreft de optelsom van zowel bestaande verbeterde sociale huurwoningen in herstructureringsgebieden als nieuwbouw ten behoeve van vervanging en uitbreiding. Dit geeft gemeenten als Delft, met een grote herstructureringsopgave en een groot aandeel sociale huurwoningen, de ruimte om de door de markt gewenste transformatieslag in de woningvoorraad te maken.
  2. een voorbehoud te maken met betrekking tot de beoogde nauwe samenhang tussen de ontwikkelingen in Harnaschpolder en Voorhof; deze moet uitdrukkelijk nog nader worden onderzocht. Ondanks eerder verzoek onzerzijds is de tekst tot op heden niet naar wens aangepast.
  3. in te stemmen met de Delftse invulling van locale accenten en prioritering bij:

1)     transformatie van eenzijdig samengestelde wijken en buurten met  als inzet het kwalitatief versterken van de sociale sector, toevoegen van woonkwaliteit en meer differentiatie;

2)     een nieuwbouwprogramma toevoegen met een accent op de koopsector in de middeldure en duurdere prijssegmenten, waarmee doorstroming beoogd wordt. 

  1. in te stemmen met de te realiseren ambities en woonopgave in de regio en de te hanteren werkwijze en uitvoering, zoals beschreven in de bijgaande rapportage.
  2. in te stemmen met bijgaande conceptbrief voor het Stadsgewest met daarin de gemeentelijke reactie op de regionale Woonvisie.

 

 


Hoogachtend,

 

 

 

 

M. E.  Treep

senior beleidsmedewerker Wonen