Geacht college,
De raad heeft
op 30 januari 2003 besloten tot het instellen van een Sportfonds. Daarmee is de mogelijkheid
geschapen (tot en met 2005
€ 44.000,-- per jaar, vanaf 2006 € 57.000,-- per
jaar (prijspeil 2001)) om invulling te geven aan ‘Verenigingsondersteuning voor
de sport in Delft’. Het gemeentebestuur heeft in de raadsvergadering van
24 april 2003 bepaald dat vormgeving en invulling
daarvan op interactieve wijze door de Sportraad, het Sportvisie werkteam Beleid
en het gemeentelijk vakteam Welzijn moet worden ontwikkeld.
Inmiddels is dit interactieve proces afgerond en de
uitkomsten daarvan staan in deze nota uitmondend in een voorstel over de
beleidslijn waarlangs we de verenigingsondersteuning in Delft gaan organiseren.
Het interactieve proces, om te komen tot het plan
en de regeling “Verenigingsondersteuning voor de sport in Delft”, bestond uit
twee workshops.
1e
workshop (d.d. 12 mei 2003)
Tijdens de eerste workshop is er een inventarisatie
gehouden van de gewenste ingrediënten voor verenigingsondersteuning. Hiervoor
is voornamelijk gebruik gemaakt van de uitkomsten van de eerste twee jaar
Sportvisie. Na deze inventarisatie hebben de aanwezigen hier prioriteiten aan
toegekend.
Dit heeft geleid tot een prioriteitenlijst, waarvan
hieronder de hoogtste vijf prioriteiten waren:
1. jongerenparticipatie;
2. cursusaanbod afgestemd op jongeren;
3. ondersteun werving en opleiding van
vrijwilligers;
4. stimuleer samenwerking vereniging buurt en
school;
5. steun en informatiepunt.
Verschil
in deze vijf prioriteiten is dat het bij ‘Steun- en informatiepunt’ om een
organisatorische vraag gaat, terwijl ‘jongerenparticipatie’ de voornaamste
doelgroep aangeeft en het bij de overige drie prioriteiten vooral om
activiteiten gaat.
Op basis van de uitkomsten van de eerste workshops
heeft het vakteam Welzijn, met ondersteuning van de Provinciale sportraad Zuid
– Holland, een beleidslijn ontwikkeld tot verenigingsondersteuning in Delft. In
deze beleidslijn waren een aantal (principiële) keuze momenten opgenomen.
Deze beleidslijn is in de tweede workshop
besproken.
2e
workshop (d.d. 30 juni 2003)
Tijdens de tweede workshop is de beleidslijn
gepresenteerd en is er gediscussieerd over de te maken principiële keuzen.
Op basis van de uitkomsten van deze workshop is het
stuk aangepast, wat heeft geleid tot de hieronder beschreven beleidslijn.
De beleidslijn waar de Sportraad en Werkteam Beleid mee
hebben ingestemd bestaat uit een
sportloket en het aantrekken van een verenigingsondersteuner.
Het sportloket en de verenigingsondersteuning richt zich op
volgende drie Delftse doelgroepen en de rangorde daarin:
1. sportverenigingen
2. ander
sportaanbieders
3. potentiële
sporters
Het sportloket is een fysiek en digitaal punt dat de functie
van frontoffice vervult. Informatieve vragen worden zo mogelijk direct
beantwoord. Vragen die niet direct beantwoord kunnen worden en verzoeken om
ondersteuning worden ter behandeling doorgegeven aan de verenigingsondersteuner
(backoffice). Het sportloket wordt niet nieuw opgezet, de functie wordt aangehaakt bij een reeds
bestaande organisatie (zie verderop: het Vrijwilligersbureau van de BWD)
hetgeen voordelen heeft voor samenhang tussen diverse activiteitengebieden
(sport, buurt/wijkwerk, jongerenwerk), efficiency (snelheid) en financiën (er
hoeft geen werkplek ingericht te worden).
De verenigingsondersteuner biedt begeleiding op maat door
het aanbieden van projecten, thema-avonden, workshops en cursussen. Prioriteit
in de werkzaamheden van de verenigingsondersteuner is het stimuleren en helpen
ontwikkelen van een actief jeugd en jongerenbeleid binnen de Delftse
sportverenigingen. Hierbij wordt vooral ingezet op de inbreng vanuit de jeugd
en jongeren zelf.
De verenigingsondersteuning voor de sport in Delft, wordt in
2004 opgestart als groeimodel. Het eerste jaar wordt gestart met een inzet van
18 uur per week aan verenigingsondersteuning.
Om uitvoering te geven aan de beleidslijn worden er met de
uitvoerende organisatie productafspraken gemaakt over:
-
de productkwaliteit
-
de proceskwaliteit
-
de gebruikskwaliteit
-
de maatschappelijke kwaliteit
-
de evaluatie criteria en –procedure.
Op basis van deze productafspraken wordt het functioneren
van het sportloket en de verenigingsondersteuner jaarlijks geëvalueerd. Het
(sportvisie) werkteam Beleid en de Delftse sportraad worden hierbij betrokken.
Op basis van deze evaluatie kan de beleidslijn en de hieruit voortvloeiende
productafspraken worden bijgesteld.
Om uitvoering aan deze beleidslijn te geven zijn er
oriënterende gesprekken gevoerd met de Brede Welzijnsorganisatie Delft (BWD) en
het gemeentelijke Sportbedrijf. Op basis van deze gesprekken gaan wij met de
BWD hier verdere afspraken over maken, voorkeur gaat hierbij uit naar
aansluiting bij het bureau Vrijwilligerswerk.
4. Tijdpad
Indien het college conform de nota besluit, is het
streven om het sportloket en de verenigingsondersteuner per 1 januari 2004
operationeel te hebben.
5. Communicatie
Het proces en de voortgang van de
“Verenigingsondersteuning voor de sport in Delft” wordt opgenomen in de communicatie van Sportvisie 2000+6 (nieuwsbrief, free publicity en de
vernieuwde sportportal). Het sportloket gaat hiernaast nog een eigen
communicatietraject volgen om de weg naar het sportloket, bij de diverse
doelgroepen bekend te maken. Dit traject wordt ondersteund door het vakteam
Communicatie.
De Sportvisie werkteams en de Delftse sportraad
worden tijdens de reguliere bijeenkomsten geïnformeerd.
6. Financiën
De dekking voor de realisatie en instandhouding van
het sportloket, de verenigingsondersteuner en de hieraan gekoppelde diensten
wordt gevonden in de reserve “Sportfonds”.
(bedragen in euro’s)
Kosten |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 e.v. |
Werkbudget
verenigingsondersteuning |
110.000 |
80.000 |
57.500 |
35.000 |
Verenigingsondersteuner 18 uur per week (ondersteuning) |
15.000 |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
(*)Kortingsregeling
zwemverenigingen Kerkpolder |
12.000 |
12.000 |
0 |
0 |
Totaal kosten
|
137.000 |
122.000 |
87.500 |
65.500 |
(*) regeling loopt door tot 2006
Toelichting op “Werkbudget
verenigingsondersteuning”
Dit budget is bestemd voor het aanbieden van thema-avonden,
projecten, workshops, cursussen en om het ontwikkelen van een actief jeugd en
jongerenbeleid binnen de Delftse sportverenigingen te stimuleren. Hierbij wordt
vooral ingezet op de inbreng vanuit de jeugd en jongeren zelf.
De gemeente stelt in 2004 tijdelijk capaciteit
beschikbaar voor de opstartfase. Door de aanloop- en opstartkosten over de
jaren 2004 tot en met 2006, is de investering in deze periode hoger. Dekking
hiervoor is gevonden in het saldo van de reserve “Sportfonds”. Het saldo bevat
per
1 januari 2004, een bedrag van € 150.000. Dit saldo
is gevormd door de stortingen over de periode van 2001 tot en met 2003.
(zie onderstaande tabel)
(bedragen in euro’s)
Dekking |
Saldo Sportfonds (*)
per 1 januari |
Storting in het sportfonds |
Totaal kosten
|
Saldo Sportfonds (*) per 31 december |
2004 |
€ 150.000 |
€ 65.500 |
€ 137.000 |
€ 78.500 |
2005 |
€ 78.500 |
€ 65.500 |
€ 122.000 |
€ 22.000 |
2006 |
€ 22.000 |
€ 65.500 |
€ 87.500 |
€ 0,00
|
2007 e.v. |
€
0,00 |
€ 65.500 |
€ 65.500 |
€ 0,00 |
(*) =saldo van de Reserve Sportfonds
7. Voorstel
Hoogachtend,
Barry
van der Ende J.P.
van den Berg
beleidsadviseur vakteam Welzijn hoofd sector Leefbaarheid