Onderwerp
Optimalisatie grofvuilbeleid met als doel een schone
leefomgeving, meer hergebruik en meer brengen van grofvuil
Geacht
college,
In
deze adviesnota staat het voorstel voor het nieuwe grofvuilbeleid. Evenals het
eerder geformuleerde beleid op onder meer het gebied van hondenpoep en
aanhangers (wegsleepregeling) vormt dit grofvuilbeleid één van de schakels in
het schoonhouden van de openbare ruimte in Delft.
De
aanleiding van dit grofvuilbeleid is de vervuiling van de leefomgeving in de
wijken door het bijplaatsen en verkeerd aanbieden van grofvuil door sommige
bewoners. Los liggend vuil leidt tot zwerfvuil en gedumpte hopen huisraad
verloederen het straatbeeld. De overlast die hierdoor wordt veroorzaakt leidt
tot veel ergernis bij de inwoners van Delft. Dit blijkt onder meer uit gesprekken in de
wijkplatforms waarin herhaaldelijk op maatregelen is aangedrongen en de vele
andere signalen van bewoners onder andere uit het Delft Internet Panel. Het
bijgeplaatste grofvuil zorgt tevens voor onvoorzien extra werk voor de
medewerkers van de Reiniging. Daarnaast wordt grofvuil onvoldoende
gescheiden voor hergebruik, wat onnodige verwerkingskosten met zich meebrengt
en bovendien slecht is voor het milieu. Tenslotte wordt geconstateerd dat
inwoners van Delft relatief weinig gebruik maken van de mogelijkheid grofvuil
weg te brengen naar het Overlaadstation.
In
deze nota worden maatregelen voorgesteld om de leefomgeving schoner te krijgen.
Daarnaast worden maatregelen voorgesteld om het brengen van grofvuil naar het
Overlaadstation te stimuleren en meer hergebruik van product en materiaal te
realiseren.
Wij
stellen de volgende maatregelen voor:
2.
Huidige situatie
Inwoners
van Delft kunnen wekelijks gratis grofvuil[1]
laten ophalen nadat zij dit telefonisch of digitaal hebben aangemeld via het
Infopunt Stadsbeheer. Delft kent in vergelijking met andere gemeenten een
inzamelsysteem met een hoog service niveau. De hoge inzamelfrequentie van één
keer in de week gratis ophalen van grofvuil stimuleert de burgers van Delft
echter onvoldoende tot het zelf wegbrengen van grofvuil naar het
Overlaadstation. In 2002 brachten 12.297 inwoners van Delft hun vuil zelf weg
en maakten 28.578 inwoners een afspraak met het Infopunt voor het laten ophalen
van grofvuil[2]. Hoewel ruim
40.000 inwoners op de juiste wijze gebruik maken van de voorzieningen, maakt
slechts 30% gebruik van het Overlaadstation als gratis brengvoorziening. Het
zou wenselijk zijn dit percentage te verhogen met als positief effect lagere
ophaalkosten, meer materiaalhergebruik en minder vervuiling in de straten.
Grofvuil
wordt momenteel aangeboden op de aanbiedplaatsen van vuilcontainers, veelal op
de hoek van een straat. Door het anonieme karakter van deze aanbiedlocatie
voelen weinig mensen zich verantwoordelijk voor de aanbiedwijze van grofvuil en
is het voor velen verleidelijk grofvuil bij te plaatsen in plaats van het zelf
aan te melden bij het Infopunt. Omdat het bijgeplaatste grofvuil meegenomen
wordt met de reguliere inzameling, zijn hier geen cijfers van bekend. Wel
registreerde het Infopunt in 2002 maandelijks ongeveer 100 meldingen die door
de reinigingsinspectie onderzocht werden. Door het anonieme karakter van
grofvuil is de overtreder voor de reinigingsinspectie echter moeilijk te
achterhalen.
De
introductie van ondergrondse containers brengt ook nieuwe aanbiedregels met
zich mee waar de burger niet altijd goed mee weet om te gaan. Zo is bepaalde
huisraad dat eerder moeiteloos verdween in de grote rolcontainers nu te groot
van omvang voor de opening van de ondergrondse container. Dit kleinere grofvuil
wordt dan achtergelaten bij de ondergrondse containers of er in gepropt wat tot
verstoppingen leidt. Grofvuil wordt ook geplaatst op de platen van de
container, waardoor de medewerker de ondergrondse container niet kan legen.
Grofvuil
wordt in Delft door drie verschillende voertuigen ingezameld[3]:
Door
deze wijze van inzamelen worden producten die voor kringloop in aanmerking
komen onnodig als grofvuil afgevoerd. Daarnaast worden nog herbruikbare
materialen onnodig verbrand. Dit is zowel uit milieutechnisch als
bedrijfseconomisch oogpunt onwenselijk.
3.
Gewenste situatie
3.1
Maatregelen voor een schone leefomgeving
Om
de gewenste situatie te bereiken wordt voorgesteld:
-
Inwoners voortaan grofvuil voor de deur aan te laten bieden nadat het bij het
Infopunt is aangemeld. Deze maatregel haalt grofvuil uit de anonimiteit. De
verwachting is dat de aanbieder een groter verantwoordelijkheidsgevoel zal
hebben voor het netjes aanbieden van het eigen grofvuil en dat er geen grofvuil
meer wordt bijgeplaatst door buurtbewoners door een grotere sociale controle.
Voor toezichthouders zal het duidelijker zijn van wie het aangetroffen grofvuil
afkomstig is, of het is aangemeld en of het volgens de regels wordt aangeboden.
Met de woningbouwcorporaties van hoogbouwflats wordt overleg gevoerd om te
bezien of er nog speciale afspraken nodig zijn omdat niet alle hoogbouwflats
een interne opslagmogelijkheid voor grofvuil hebben.
-
Het grofvuil niet meer op dezelfde dag als het restafval in te zamelen. Hierdoor wordt het huidige
verwachtingspatroon doorbroken dat de grofvuil ophaaldag dezelfde is als de
restafval ophaaldag. Het
grofvuil dat dan op de restafval ophaaldag wordt aangetroffen is per definitie
onaangemeld. Dit vergemakkelijkt het werk van de toezichthouders. Wanneer er geen onaangemeld (grof)vuil meer naast de
(mini)containers wordt neergezet kan de reguliere inzameling efficiënter
worden.
- Voor inwoners die hun grofvuil niet op de
afgesproken dag willen neerzetten en eerder van hun grofvuil af willen, wordt
voorgesteld dit tegen een kostendekkend tarief op te halen, nadat zij het
grofvuil bij het Infopunt hebben aangemeld.
-
Om de maatregelen kracht bij te zetten wordt extra toezicht en handhaving
voorgesteld. De verwachting is dat met name in het begin van de nieuwe
inzamelwijze dit extra toezicht en handhaving op het naleven van de regels
nodig is. Indien het vuil op een verkeerde manier wordt aangeboden zal stevig
worden opgetreden door de verwijderingsbijdrage in rekening te brengen en
zonodig een boete op te leggen.
3.2
Het brengen van grofvuil stimuleren
Indien
grofvuil meer wordt gebracht betekent dit dat er minder grofvuil ingezameld
hoeft te worden. Dit betekent lagere inzamelkosten voor de Reiniging maar ook
minder vervuiling in de straten.
-Door
het Overlaadstation ook op zaterdagmiddag open te stellen is de verwachting dat
er meer inwoners gebruik zullen maken van de brengmogelijkheid. Om het brengen
van grofvuil te stimuleren wordt voorgesteld de openingstijden van het
Overlaadstation op zaterdag te verruimen van 8.00 tot 12.00 naar 8.00 tot
16.00. De openingstijden worden dan van maandag tot en met zaterdag van 8.00
tot 16.00.
-
Als extra stimulans voor het brengen van grofvuil wordt voorgesteld op proef
afspraken te maken met een commercieel verhuurbedrijf om een vorm van korting
te geven bij de huur van een aanhangwagen. De inwoner die een aanhangwagen komt
huren voor het brengen van grofvuil naar het Overlaadstation kan dit
bijvoorbeeld doen tegen een gereduceerd tarief. Na de proef periode wordt
gekeken of het systeem haalbaar is en of er in een behoefte wordt voorzien.
3.3.
Een hoger milieurendement behalen uit grofvuil
Het
Nederlandse afvalbeleid is er op gericht het ontstaan van afval zoveel mogelijk
te beperken en de afvalstoffen die ontstaan zo milieuvriendelijk mogelijk te
verwerken[4].
Door
de huidige wijze van inzamelen van grofvuil worden producten die voor een
tweede leven in aanmerking komen onnodig als grofvuil afgevoerd. Daarnaast
worden nog herbruikbare materialen onnodig verbrand. Dit is zowel uit
milieutechnisch als bedrijfseconomisch oogpunt onwenselijk. Voor een hoger
milieurendement en lagere verwerkingskosten wordt voorgesteld:
-
Hernieuwde afspraken te maken met Kringloopbedrijven. Momenteel is het de
burger die beoordeelt of iets voor kringloop dan wel voor grofvuil in
aanmerking komt. Hierdoor worden nog herbruikbare goederen onnodig afgevoerd
als grofvuil. Voorgesteld wordt kringloopbedrijven intensiever te betrekken bij
het ophalen en selecteren van nog bruikbare producten.
-
De Reiniging realiseert meer materiaalgebruik uit grofvuil dan nu het geval is.
Dit scheelt in de verwerkingskosten en is milieuvriendelijker. Het
verwerkingstarief van bijvoorbeeld A kwaliteit hout is € 41,- per ton, dat van
restafval €79, - per ton. Door de huidige wijze van inzamelen worden stromen
als bovengenoemd hout, verbrand voor het verwerkingstarief van restafval. Goed gescheiden, schone afvalstromen kunnen
bovendien als grondstof dienen voor nieuwe producten.
-
Momenteel wordt onderzocht of er verspreid door de stad meer “afvalbrengpunten”
gerealiseerd kunnen worden. Het doel van deze brengpunten is laagdrempelige
voorzieningen te realiseren om milieuvriendelijk gedrag van inwoners te
stimuleren. Nu al participeren sommige scholen met het gescheiden inzamelen van
papier, batterijen en textiel door de daartoe bestemde containers beschikbaar
te stellen. Dit zou uitgebreid kunnen worden met afgedankte elektrische
apparaten (computers, broodroosters, etc.). Het aantal deelnemers kan
uitgebreid worden met bijvoorbeeld andere scholen of buurthuizen. Door gerichte
communicatie en informatie in de buurt en wijk kunnen deze voorzieningen meer
bekendheid krijgen. Na het onderzoek naar de diverse mogelijkheden zal een
voorstel gedaan worden.
De
maatregelen hebben een positief effect op het schoonhouden van de stad en het
hergebruik van grofvuil. Echter, het vraagt van de bewoners ook een bepaalde
inzet. Men dient grofvuil aan te melden, digitaal of per telefoon bij het
Infopunt, waarna een datum wordt afgesproken.
Dit kan enige wachttijd betekenen, doorgaans tussen 1 en 2 weken.
4.
Communicatie
De
volgende boodschap staat centraal richting de bewoners van Delft: ‘Delft moet
schoon, heel en groen zijn met aandacht voor het milieu. De
verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de gemeente Delft en bij de bewoners
samen’.
De
communicatie sluit aan bij ‘Reiniging op maat’, dit houdt in dat de
communicatie op maat zal zijn: bewoners van een rijtjeshuis ontvangen andere
informatie dan bewoners van flats met inpandige bergingen, omdat zij hun
grofvuil op een andere manier dienen aan te bieden.
Sp4eciale
aandacht zal uitgaan naar de volgende doelgroepen: bewoners van laagbouw,
bewoners van hoogbouw (meer dan vier verdiepingen), allochtone doelgroepen en
nieuwe bewoners van Delft.
Voor
de start van het nieuwe beleid vindt een 0-meting plaats, na ongeveer een jaar
een 1-meting. Hieruit moet blijken of de kennis, houding en het gedrag van de
doelgroepen over grofvuil vergroot of verbeterd is. Hiervoor zullen de
gebruikelijke registratie-instrumenten gebruikt worden (zoals het Infopunt
Stadsbeheer, postcoderegistratie bij Overlaadstation, DIP en het
vuilregistratiesysteem).
5.
Financiële consequenties
De nieuwe inzet voor het gericht
inzamelen van aangemeld
grofvuil wordt geraamd op € 100.000,-. De softwarematige aanpassingen die nodig zijn in het grofvuilmeldingen
programma voor de nieuwe ophaalwijze van grofvuil worden geraamd op € 5.000,-.
Daarnaast
is er sprake van (tijdelijk) extra handhaving van €70.000,-. Ondanks dit extra toezicht wordt € 70.000,- aan kosten verwacht voor het
inzamelen van illegaal gedumpt grofvuil en het opvangen van eventuele
knelpunten. Uit de geplande resultaatmetingen zal gekeken worden of het
gewenste resultaat is behaald en of het extra toezicht nog gehandhaafd dient te
worden.
De
kosten voor extra communicatie zijn structureel € 40.000,-
Indien
een kringloopbedrijf intensiever wordt betrokken bij het ophalen van
kringloopgoederen/ grofvuil zijn de geraamde extra kosten € 15.000,- tot een totaal van
€ 85.000,- op basis van de bestaande subsidieregeling voor kringloopbedrijven.
De besteding in 2002 was € 46.000,-.
De
openstelling op zaterdagmiddag van het Overlaadstation betekent aan inzet extra
personeel € 25.000 extra kosten per
jaar. De kortingsregeling voor de huur van een aanhangwagens wordt geraamd op €
4.000 op jaarbasis. De kosten van de extra maatregelen worden teniet gedaan
omdat de inzameling efficiënter wordt ingezet [5].
|
Maatregel |
kosten |
baten |
1 |
Wijziging
inzet huidige inzameldienst |
|
€
330.000,00 |
2 |
Nieuwe
inzet grofvuilinzameling |
€
100.000,00 |
|
3 |
Softwarematige
aanpassingen |
€ 5.000,00 |
|
4 |
Inzet
handhaving op naleving regels |
€ 70.000,00 |
|
5 |
Opbrengsten
handhaving uit boetes en verwijderingkosten |
|
PM |
6 |
Inzet
inzameldienst bijgeplaatst grofvuil en opvangen knelpunten |
€ 70.000,00 |
|
7 |
Extra
communicatie |
€ 40.000,00 |
|
8 |
Inzet
kringloopbedrijven producthergebruik;extra kosten "groot ophaal" |
€ 15.000,00 |
|
9 |
Extra
inzet personeel door verruiming openingstijden Overlaadstation |
€ 25.000,00 |
|
10 |
kortingsregeling aanhangwagens |
€ 4.000,00 |
|
11 |
Verminderde
verwerkingskosten |
|
PM |
12 |
Onvoorzien |
€ 1.000,00 |
|
|
Totaal |
€ 330.000,00 |
€ 330.000,00 |
Voor
het op zaterdagmiddag openstellen van het Overlaadstation dient de Provinciale
milieuvergunning aangepast te worden.
In
artikel 1 van de afvalstoffenverordening wordt grof huisafval omschreven als
huishoudelijke afvalstoffen die te groot/ en of te zwaar zijn om op dezelfde
wijze als andere huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst te worden
aangeboden.
Het
is beter de term “groot” te verduidelijken omdat dit een subjectief begrip is.
Het voorstel is om de term “groot” te relateren aan het inzamelmiddel. De afvalstoffenverordening dient dan op dit punt
aangepast te worden. De aangepaste afvalstoffenverordening wordt separaat, na
besluitvorming over deze nota, aangeboden.
Het
zich ontdoen van grof huisafval is geregeld in hoofdstuk 3 van de
afvalstoffenverordening. Het aanbieden en overdragen van grof huisafval is
geregeld in artikel 33. Op grond van artikel 33 van de afvalstoffenverordening
kunnen de maatregelen na goedkeuring vaststelling, door B&W,
worden gehandhaafd.
De
nieuwe grofvuilaanpak gaat in op 1 januari 2004.
Voorstel
aan het college:
Aan
het college wordt gevraagd akkoord te gaan met de volgende maatregelen:
Aanhangwagens
gratis op het Overlaadstation voor een jaar op proef ter beschikking te stellen
aan de inwoners van Delft.
Fabienne Mantes
Beleidsadviseur Reiniging
|
Maandelijks
maken ruim 2.000 bewoners gebruik van de mogelijkheid grofvuil telefonisch aan
te melden. Digitaal grofvuil melden is ook mogelijk. In maart 2002 is begonnen
met een proef in de Wippolder alvorens het digitaal melden in juni 2002 in heel
Delft mogelijk te maken. Met gemiddeld meer dan 300 meldingen per maand vormde
deze digitale dienst in 2002 zo’n 15% van het totaal aantal meldingen grofvuil.
In
2002 werden op het Infopunt in totaal 26.268 telefonische meldingen
geregistreerd tegen 2.310 digitale meldingen vanaf 18 juni 2002 tot het einde
van het jaar. Juni Augustus 2003 is tot nu
toe de recordmaand met 533 571 digitale grofvuilmeldingen. Op maandag 5
mei 2003, toen ook het Infopunt gesloten was, werd een recordaantal van 54
digitale grofvuilmeldingen geregistreerd.
Daarnaast
kan men grofvuil zes dagen in de week zelf wegbrengen naar het Overlaadstation.
In 2002 bezochten in totaal 12.297 inwoners van Delft het Overlaadstation, wat
wekelijks ongeveer 236 bezoekers betekent.
Onderstaande
grafieken tonen de ontwikkeling van de digitale grofvuilmeldingen tot en met
augustus 2003.
Bijlage II Huidige
inzameling grofvuil
Grofvuil
wordt in Delft door drie verschillende voertuigen ingezameld. Ten eerste door
een kraakperswagen die binnen de reguliere restafval route grofvuil ophaalt dat
bestaat uit brandbaar materiaal tot een bepaalde omvang en groot tuinafval
boven een bepaalde omvang dat moeilijk composteerbaar is, zoals boomstronken.
De gehele vracht van dit voertuig wordt via het Overlaadstation afgevoerd naar
de Afvalverwerking Rijnmond (AVR) om als restafval verbrand te worden. Omdat
het brandbare grofvuil met de kraakperswagen wordt opgehaald, is dit verbonden
aan de ophaaldag van huishoudelijk restafval in een bepaalde wijk.
Daarnaast
rijdt een kraakperswagen de groente-, fruit- en tuinafval (GFT) route voor
composteerbaar materiaal. Binnen deze route wordt ook het groot tuinafval tot
een bepaalde omvang, bijvoorbeeld takken tot polsdikte, meegenomen. De vrachten
van dit voertuig worden via het Overlaadstation afgevoerd als GFT naar de AVRAM
om daar gecomposteerd te worden.
Tenslotte
haalt een aparte grofvuilauto het niet brandbare grofvuil en te grote stukken
brandbaar grofvuil op. De vrachten bestaan dus veelal uit metalen en
elektrische apparatuur, maar bijvoorbeeld ook uit hout dat te groot is voor de
kraakperswagen. De herbruikbare fracties worden gesorteerd en vervolgens
afgevoerd naar de diverse eindverwerkers.
Onderstaande
tabel toont de samenstelling van de grofvuilmeldingen in Delft. Van deze
samenstelling wordt 67% verbrand.
Afvalstroom |
% |
WeB |
5 |
spiralen |
2 |
fietsen/bromfietsen |
4 |
matrassen |
3 |
meubels |
14 |
kasten |
5 |
hout |
12 |
div
bb |
16 |
div
nb |
10 |
huisraad
bb |
4 |
huisraad
nb |
8 |
vloerbedekking |
6 |
zakken |
5 |
kachels |
1 |
verpakkingen |
1 |
stammen/
stronken |
1 |
Groen |
4 |
totaal |
100 |
Bijlage
III Achtergrond afvalbeleid
Het
Nederlandse afvalbeleid is grotendeels gebaseerd op de ladder van Lansink[6],
waarbij de volgende voorkeursvolgorde wordt gehanteerd voor afvalbeheer:
afvalpreventie, producthergebruik, materiaalhergebruik, verbranden met
energieterugwinning, verbranden zonder energieterugwinning en tenslotte
storten.
Kringloopbedrijven
spelen wat betreft producthergebruik van “grofvuil” een belangrijke rol door
producten een tweede leven te geven. Volgens de huidige methode beoordeelt de
burger zelf of een product nog voor een tweede leven in aanmerking komt als
kringloopgoed, dan wel voor grofvuil. Dit is een behoorlijk subjectieve beoordeling.
Wat volgens de één nog jaren mee kan, is voor een ander niks meer waard.
Wanneer
een product niet voor een tweede leven in aanmerking komt, kan het materiaal
waar dat product uit bestaat vaak nog wel opnieuw gebruikt worden. Een optimale
scheiding van materiaal wordt gerealiseerd wanneer er scheiding aan de bron
plaats vindt; of thuis of op een milieupark. Evenals het grofvuil dat is
opgehaald door de grofvuilauto worden huishoudelijke afvalstoffen die burgers
naar het overlaadstation brengen direct gescheiden in één van de verschillende
containers op het milieupark.
Enerzijds
is het scheiden van afvalstoffen dus milieuvriendelijker doordat de
afzonderlijke fracties gerecycled kunnen worden, daarnaast bespaart het
verwerkingskosten. Ter vergelijking: het verwerkingstarief van A kwaliteit hout
is € 41,- per ton, dat van restafval € 79,- per ton. Grofvuil dat nu door de
kraakperswagen voor brandbare fracties wordt opgehaald bestaat voor een
belangrijk deel uit herbruikbare fracties en kringloopartikelen die tegen het
dure verwerkingstarief van restafval worden afgevoerd. Dit is zowel vanuit
milieutechnisch als bedrijfseconomisch oogpunt onwenselijk.
Het
Afval Overleg Orgaan (AOO) heeft het Stimuleringsprogramma afvalscheiding en
preventie bij huishoudens (STAP) geformuleerd. STAP helpt gemeenten het beleid
uit te voeren zoals dit staat in het Landelijk afvalbeheersplan (LAP) en in het
convenant verpakkingen III.
Het
AOO heeft de nieuwe gemeentelijke doelstellingen voor restafval en
bronscheiding van huishoudelijk afval begin van dit jaar vastgesteld. De doelstellingen voor de klasse zeer
stedelijk is 43% gescheiden inzameling van het huishoudelijk afval. Voor de
scheiding van grofvuil is een richtlijn van 75% van het totale aanbod grofvuil
geformuleerd.
Deze
bijlage geeft een toelichting op de financiële consequenties van de gewijzigde
inzameling. Momenteel wordt in de route van het ophalen van mini en
verzamelcontainers restafval ook het brandbaar grofvuil en het bijgeplaatste
vuil meegenomen. Het bijgeplaatste vuil zorgt voor ongeveer 16% verstoring per
route. Deze verstoring telt zwaar mee voor de arbeidsbelasting van de
medewerkers van de Reiniging, waarvoor afhankelijk van de leeftijd van een
medewerker een maximaal aantal eenheden afval en tonnen per dag is vastgesteld
(P90 norm).
In
het voorgestelde scenario wordt het ophalen van aangemeld grofvuil losgekoppeld
van het ophalen van restafval en is er geen sprake meer van bijgeplaatst vuil.
Immers, wat nu wordt bijgeplaatst bewandelt dan
dezelfde weg als het overig grofvuil, namelijk: het grofvuil wordt aangemeld
bij het Infopunt Stadsbeheer om opgehaald te worden door de Reiniging of een
kringloopbedrijf, of men brengt het weg naar het Overlaadstation.
Omdat
nu geen ( grof) vuil meer wordt bijgeplaatst en
afzonderlijk moet worden meegenomen kunnen
in het nieuwe scenario meer containers restafval opgehaald worden met minder
mankracht en materiaal waarbij binnen de arbeidsbelastingnormen wordt gebleven.
Daarom kan er op
weekbasis een kraakperswagen minder worden ingezet, dat is inclusief de
medewerkers een besparing van € 160 (3 medewerkers + auto per week) x 5 dagen
per week x 8 uur per dag x 52 weken = € 332.800,- op jaarbasis. Feestdagen worden
hierin meegeteld omdat het afval op een andere dag ingezameld wordt.
Voor
het personeel van de reiniging heeft dit echter geen effect omdat er permanent
vacatures worden aangehouden om fluctuaties te kunnen opvangen.
De
nieuwe inzet voor het gericht ophalen van aangemeld brandbaar grofvuil is
geraamd op twee dagen per week inzamelen met twee medewerkers en een voertuig.
Dit betekent € 120 (2 medewerkers + auto) x 2 dagen per week x 8 uur per dag x
52 weken = € 99.840 aan kosten op jaarbasis.
Ondanks
de geraamde € 70.000 voor (tijdelijk) extra handhaving is er ook € 70.000
geraamd voor het alsnog ophalen van onaangemeld gedumpt (grof)vuil.
De
verwachting is dat door het boeken van gunstige resultaten in de loop van de
tijd het budget voor de handhaving en dat voor ophalen van onaangemeld vuil
terug gebracht kan worden. Dit is echter sterk afhankelijk van het effect van
de maatregelen op het gedrag van de inwoners en is nu nog speculatie. Door het
toepassen van een evenwichtige mix aan instrumenten op gebied van motivatie,
capaciteit en gelegenheid wordt getracht het gedrag van inwoners gunstig te
beïnvloeden. De instrumenten zijn in dit geval de ruimere openingstijden van
het Overlaadstation, meer communicatie en handhaving, het voor de deur aan
laten bieden en het in stand houden van de ophaalservice. De praktijk zal
moeten uitwijzen of deze beïnvloedbare kosten correct, te krap of te ruim
geraamd zijn waarna bijstelling plaats zal vinden.
[1] Onder grofvuil wordt verstaan: afvalstoffen die door hun omvang niet in het door de gemeente verstrekte inzamelmiddel passen en/ of door aard en samenstelling niet in het inzamelmiddel thuis horen en /of te zwaar zijn om op dezelfde wijze als andere huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst te worden aangeboden.
[2] Zie bijlage I voor meer informatie over de meldingenregistratie van het Infopunt.
[3] Zie bijlage II voor extra informatie over de inzameling van grofvuil
[4] Zie bijlage III voor meer achtergrond informatie over het Nederlandse afvalbeleid.
[5] Zie bijlage IV voor een toelichting op de efficiëntere inzet van de inzameling
[6] Vernoemd naar toenmalig Tweede Kamerlid Lansink die in 1979 een motie indiende over de rangschikking van afvalverwerking en die door de Tweede Kamer werd aangenomen. Deze rangschikking vormt de basis van de in 1994 in de Wet milieubeheer vastgelegde voorkeursvolgorde van afvalbeheer, LAP 2002-2012, p.36, VROM