1.       Uitgangspunten Buurtacademieprogramma

 

Onderdeel van het EZH - bestedingsvoorstel ‘Investeren in de wijken’ is het Buurtacademieprogramma. De uitgangspunten voor de ‘Buurtacademie’ zijn in een nota van december 2001 als volgt vastgesteld: “De Buurtacademie is een programma van samenhangende activiteiten dat in wijken wordt aan­geboden. Qua concept is de Buurtacademie vergelijkbaar met de Brede School, maar dan voor de doelgroep vanaf 18 jaar. Daarmee sluit de Buurt­academie aan op de Brede School. Het activiteitenprogramma van de Buurtacademie is wijkgericht, het aanbod wordt afgestemd op de vraag uit de desbetreffende wijk.

Als doelstellingen voor het Buurtacademieprogramma zijn geformuleerd:

·         Bieden van activiteiten die de zelfredzaamheid en het volwaardig deelnemen aan de Delftse samenleving van bewoners vergroten.

·         Bieden van ontwikkelingskansen, met name voor achterstandsgroepen.

·         Geven van een aanzet tot doorstroming naar reguliere activiteiten bij organisaties.

·         Bieden van mogelijkheden voor en activeren tot deelname aan zinvolle vrijetijdsbesteding.

·         Bieden van continuďteit na de Brede School .

·         Vergroten betrokkenheid bij de directe leefomgeving.”

 

Bij de verdere uitwerking van het project bleek de opzet te ambitieus. Het uitgangspunt in het voorstel, dat de Buurtacademie qua concept vergelijk­baar zou zijn met de Brede school, wordt dan ook losgelaten. Het beschikbare budget blijkt qua menskracht en middelen niet toereikend voor het opzetten van een dergelijk breed project. Ter vergelijking: voor de Brede School is jaarlijks een budget beschikbaar van ruim meer dan een miljoen euro en voor de Buurtacademie is dat € 340.335,00 voor zes jaar.

Het budget wordt nu direct ingezet voor een tweetal projecten die een bijdrage leveren aan het versterken van de sociale cohesie in de wijken en aan de vernieuwing van de programmering van het buurt- en wijkwerk: ‘Herinneringen uit de wijk’, waarover in deze nota besluitvorming plaatsvindt en het ‘Wijktheater’ dat al eerder is gestart. De inhoudelijke doelstellingen voor de besteding van het budget zijn niet gewijzigd.

2. ‘Herinneringen uit de wijk’

 

            Doelen en resultaten

 

Er bestaat  een afstand tussen wijkbewoners waarvan die tussen ouderen en jongeren en die tussen allochtonen en autochtonen het meest in het oog springen. Het sociaal-cultureel werk kan een belangrijke bijdrage leveren aan bevorderen van contact en daarmee aan het verbeteren van het sociale leefklimaat in een wijk.  Maar dan is het wel nodig dat  de program­mering van het sociaal-cultureel werk de komende periode een antwoord geeft op de veranderde vraag naar activiteiten en naar vrijetijds­besteding in het algemeen. Voorwaarde voor een succesvolle verandering is dat activi­teiten worden aangeboden die mensen met een verschillende culturele achtergrond en leeftijd aanspreken. Ook is het belangrijk dat de activiteiten niet tot het buurthuis beperkt blijven.

Het project ‘Herinneringen uit de wijk’ voldoet aan de hierboven beschreven voorwaarden en heeft een wervend karakter waardoor ook nieuwe groepen zich aangesproken voelen tot de activiteiten.  Bovendien maakt samen­werking van het sociaal-cultureel werk met andere disciplines in de wijk deel uit van het project. In het project worden herinneringen gebruikt om contact en communicatie tussen jong en oud en tussen mensen met een verschil­lende achtergrond te stimuleren.  De geschiedenis, de belevingswereld en de woon- en leefsituatie van deelnemers met heel verschillende achter­gronden worden voor hen inzichtelijk gemaakt. ‘Herinneringen uit de wijk’ levert een bijdrage aan de vernieuwing van het aanbod van het sociaal-cultureel werk en aan het bevorderen van contact tussen de verschillende groepen in een wijk.

 

De uitvoering van het project bestaat per wijk steeds uit drie fasen:

·  In eerste instantie halen, in een aantal kleine, vertrouwde groepen, ouderen samen herinneringen op. Door de gebruikte methodiek leren de deelnemers dit gaandeweg op een gestructureerde manier te doen en te koppelen aan gebeurtenissen in het heden.

·  In de tweede fase van het project gaan de verschillende groepen de herinneringen met elkaar delen, waarbij ze leren hun herinneringen op een aansprekende manier te vertellen. Per wijk zijn bij deze beide eerste fasen tenminste twee groepen van tien personen betrokken.

·  In de derde fase trekken zij de wijk in om op allerlei plekken verhalen en ervaringen uit te wisselen en mensen uit te nodigen om op hún beurt hun herinneringen te vertellen: op scholen, in het verzorgingshuis, de biblio­theek, het jongerencentrum, de zelforganisatie, enz. Daarmee ontstaan steeds nieuwe ‘kringen’ van vertellers.  Eén zo’n hele cyclus neemt ruim een jaar in beslag. De gebruikte methode is ontwikkeld door het Neder­lands Instituut voor Zorg en Welzijn in het kader van het Nationaal Stimuleringsprogramma ‘De buurt voor alle leeftijden’ en met succes toegepast in o.a. de Utrechtse wijk Lombok en in een aantal wijken in Amsterdam en Breda.

 

Gedurende het proces beslissen de deelnemers, zoveel als mogelijk is, zelf waar, voor wie en hoe ze hun activiteiten aanbieden.  Op die manier betrekken zij hun eigen netwerk in de wijk bij de activiteiten en worden die netwerken aan elkaar geknoopt, zodat steeds meer en andere personen en organisaties in de wijk  betrokken raken. Met deze manier van werken ontstaan bovendien nieuwe samenwerkingsverbanden in de wijk, bijvoorbeeld een koppeling tussen de activiteiten van een verzorgingshuis en een school.

 

 

De uitvoering

 

Het project  ‘Herinneringen uit de wijk’ wordt uitgevoerd door de BWD in samenwerking met de VAK en start begin 2004 in de Wippolder; daarna volgen, tot en met 2007, de andere wijken.  De VAK is verantwoordelijk voor het overdragen van de methodiek aan de groepen. Daarnaast begeleidt de buurtwerker van de betrokken wijk de groepen, zodat de resultaten van het project direct invloed hebben op de werkwijze.

Zo wordt een bijdrage geleverd aan de gewenste vernieuwing van de programmering van o.a. de buurthuizen en sluit het zo goed mogelijk aan bij de bestaande (informele) sociale infrastructuur.

 

Het formele projectjaar geldt in iedere wijk als ‘aanjager’. Daarna wordt gedurende twee jaar de  werkwijze ingebed  in de programmering van de organisaties. Ook het aantal deelnemers, deel­nemende organisaties en samenwerkingsverbanden kan in die periode verder wordt uitgebreid.  In de begroting is hiervoor per wijk een budget opgenomen.

 

Begroting                                                         per wijk totaal

Coördinatie uitvoering project                    3.571,43        25.000,00

Personeelskosten                                             € 12.857,14         90.000,00

Organisatiekosten                                               2.857,14        20.000,00

Overdracht methodiek aan begeleiders       2.142,86        15.000,00

Inbedding in de programmering van het 

buurt- en wijkwerk en andere organisaties              8.619,29        60.335,00

                                               € 30.047,86       € 210.335,00

 

Onder personeelskosten vallen de uren die besteed worden aan het werven van deelnemers, het voorbereiden van de bijeenkomsten, het begeleiden van de groepen,  het zoeken van samenwerkingspartners in de wijk, enz. Onder organisatiekosten vallen o.a. de kosten voor PR, eventuele huur en aankleding van te gebruiken ruimtes en kopieer- en portokosten.

 

 

3. Verwante projecten

 

De afgelopen periode is een tweetal projecten gestart dat raakvlakken heeft met het project ‘Herinneringen uit de wijk’; deze projecten zijn te scharen onder de thema’s ‘Verhalen’ en ‘Herinneringen’. De projecten worden hieronder kort beschreven.

 

 

 

 

 

Wijktheater

 

In het Wijktheater vormen de eigen verhalen van de deelnemers over leven en leefomstandigheden uitgangspunt voor de invulling van een theaterstuk.

Het onderliggende doel van het Wijktheater is dat mensen elkaar ontmoeten en over elkaars achtergrond en daarmee hun normen en waarden leren.

Over de uitvoering van dit project is een contractafspraak gemaakt met de VAK. Inmiddels is het project in de Wippolder afgerond met een drietal optredens en is in Tanthof gestart met het Wijktheater. Binnenkort volgt Voordijkshoorn/Hof van Delft en daarna de andere wijken; in 2006 is het project in alle wijken afgerond. Het Wijktheaterproject is in 2002 gestart en wordt voor een belangrijk deel gefinancierd uit het budget van het buurtacademieprogramma.

De activiteiten rond ‘Herinneringen uit de wijk’ sluiten voor een deel aan bij de resultaten van het Wijktheater. Tijdens de repetities van het Wijktheater komen bij de deelnemers veel herinneringen en verhalen boven over het verleden in Delft en/of elders. Vandaar ook dat ‘Herinneringen uit de wijk’ steeds start na de afronding van het Wijktheaterproject in een wijk.

 

 

Verhalen in de Buurt

 

‘Verhalen in de Buurt’ (een project van het Gemeentearchief) stelt Delftenaren in de gelegenheid via internet, dus altijd en overal, kennis te nemen van en vorm te geven aan de (beeld)geschiedenis van hun eigen woonomgeving. Daartoe worden als opmaat de Delftse erfgoedcollecties, beheerd door Gemeentearchief, Archeologie en Gemeentemusea, gedigi­taliseerd in een originele volgorde: per buurt en daarbinnen per straat. Door deze buurtgerichte aanpak is het zeer omvangrijke digitaliseringstraject goed te faseren. Bovendien kunnen de resultaten vanaf het begin heel dicht bij de bevolking worden gebracht.

De bedoeling is dat in de toekomst iedereen in de gelegenheid wordt gesteld de beelden en verhalen aan te vullen, te becommentariëren of zelfs te corrigeren. En bovendien kan iedereen dan zijn of haar eigen beelden en verhalen toevoegen.

Het Gemeentearchief gebruikt het project ‘Herinneringen uit de wijk’ als één van de vindplaatsen om materiaal te verzamelen.

 

 

 

4.       Het budget

 

Beschikbaar budget Buurtacademie 2003 – 2007                          306.227,00

Besteding budget:

·  Herinneringen uit de wijk                                € 210.335,00

·  Bijdrage aan het Wijktheater                  80.000,00

·  Personeelskosten voorbereiding

   activiteiten door programmamakelaar  

   buurtacademie 2003                              15.892,00

                                                                       € 306.227,00

 

 

5.       Voorstel

 

Instemmen  met

 

  1. De gewijzigde opzet van het Buurtacademieprogramma.
  2. De inzet van een bedrag van € 210.335,00 voor het project

‘Herinneringen uit de buurt’.

 

Hoogachtend,                                       Voor akkoord:

 

                                              

 

J.A. Marck,                                          J.P. van den Berg,

beleidsmedewerker                               hoofd sector Leefbaarheid