Stuk 70 I                                                                                     Delft, 10 juni 2003.

03/004768

 

Onderwerp: Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra 2002 – 2010 en Plan van Aanpak

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

1.     Inleiding

Voor de uitvoering van het meerjarenprogramma Wijkeconomie  - eind oktober 2001 vastgesteld door de gemeenteraad bestaat - zijn er drie uitvoeringstrajecten vastgesteld: 

·        de buurtwinkelcentra;

·        het stimuleren van werken-aan-huis/nieuwe economie;

·        het bevorderen van kleinschalige bedrijvigheid in de wijken.

 

Het uitvoeringstraject buurtwinkelcentra is nu als eerste gereed. De overige twee uitvoeringstrajecten - nieuwe economie/werken-aan-huis en kleinschalige bedrijvigheid in de wijken  -  presenteren we eind 2003 aan de gemeenteraad. Het nieuwe beleidsterrein Wijkeconomie kan dan vervolgens met de overige relevante beleidsprogramma’s van de gemeente worden opgenomen in het Delfts Ontwikkelingsprogramma 2005-2015 en de meerjarenraming MR - ISV 2005 - 2010.

 

Buurtwinkelcentra kunnen een belangrijke rol spelen bij het creëren van een duidelijk ‘hart’ voor de buurt. Uitvoering van de Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra 2002 – 2010 heeft een toegevoegde waarde voor de Wijkaanpak en de te ontwikkelen Wijkprogramma’s.
De Ontwikkelingsvisie geeft voor elk winkelcentrum een sterkte zwakte analyse en concrete aanbevelingen voor verbetering.
Voorop staat dat er een commercieel draagvlak moet zijn. Is dit het geval en de betrokken ondernemers willen actief meewerken dan is er een basis om te werken aan de voorgestelde maatregelen. Deze maatregelen variëren van heel licht (meewerken aan uitbreidingsplannen) tot vrij ingrijpend (vernieuwing van een buurtwinkelcentrum; aanpassing van verkeer – of parkeersituatie). De opzet is om sober te werken en de investeringen vooral te richten op het wegnemen van knelpunten.

 

Kenmerkend voor de Wijkaanpak en de Wijkeconomie zijn de vele hierbij betrokken partijen en disciplines. Op de startbijeenkomst Wijkeconomie in mei 2001 met ruim 100 deelnemers (waaronder vele raadsleden) werd het belang om te investeren in draagvlak met nadruk aan de orde gesteld.

Ook het Kennisatelier Wijkeconomie op 26 september 2002 - georganiseerd in Delft met Prof. Pieter Tops van het Kenniscentrum Grote Steden - met 70 deelnemers uit heel Nederland leverde waardevolle informatie en contacten op voor het verder uit te werken Wijkeconomie beleid.

Dit raadsvoorstel betreft uitsluitend de Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra 2002 – 2010, het Plan van Aanpak en een globale raming van de benodigde middelen.

 

In gesprekken met de ondernemers is steeds benadrukt dat de gemeente voornamelijk een voorwaardenscheppende rol vervult. Het initiatief ligt veelal bij de ondernemers en de  winkeliersverenigingen. De gemeente behoudt een eigen verantwoordelijkheid voor het openbaar gebied, verkeerszaken, veiligheid en de stedelijke infrastructuur.

De gemeente (o.a. via het Service Centrum Bedrijven en CKE) en de Kamer van Koophandel ondersteunen waar mogelijk de winkeliersverenigingen bij hun activiteiten en nemen indien gewenst deel aan de vergaderingen. Een paar praktische zaken zijn inmiddels in gang gezet.

·       De ondernemers van de buurtwinkelcentra Vrijheidslaan, Verdiplein en Ternatestraat hebben hun buurtwinkelvereniging (weer) opgericht. 

·       Er zijn gesprekken geweest met TPG Post over de dreigende verdwijning van postkantoren/agentschappen in Delft. Hierbij bleek dat het huidige aantal vestigingen gehandhaafd blijft, maar dat het type agentschappen wel zal veranderen. Afgesproken is dat TPG en gemeente elkaar op de hoogte houden en betrekken bij dit veranderingsproces.

·       Vestia betrekt de ondernemers tijdig bij de planontwikkeling voor het gebied de Lindelaan.        

In deze nota zijn voorstellen uitgewerkt m.b.t. de Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra 2002 – 2010,  de aanpak, de  organisatie en de raming/financiering van de benodigde middelen.

 

2. Wijkeconomie en Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra op de website

De nota’s Ontwikkelingsvisie en Inventarisatie Beoordeling Buurtwinkelcentra staan op de website van de gemeente (www.gemeentedelft.info) onder Actuele dossiers/ Wijkeconomie. Hier vindt u gedetailleerde informatie over de buurtwinkelcentra en de detailhandelsstructuur van Delft. Op deze manier is alle informatie toegankelijk en beschikbaar voor o.a. de 160 buurtwinkeliers, buurtwinkelcentra, bewoners, marktpartijen, woningbouwcorporaties, de ouderenbonden, de OFD, de Kamer van Koophandel, de gemeenteraad en het gemeentelijk apparaat.   

 

3.Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra 2002 – 2010: gevolgde aanpak

De Ontwikkelingsvisie is in opdracht van de gemeente door WPM Consultants uit Den Bosch uitgewerkt. Het merendeel van de aanbevelingen van WPM zijn door ons overgenomen. Dat is gebeurd op basis van gesprekken met buurtwinkeliers, de Kamer van Koophandel, de OFD, de Ouderenbond en de informatie uit verschillende bijeenkomsten.

Vanaf het begin zijn Kamer van Koophandel, OFD, Ouderenbond, buurtwinkeliers en vakteams van de gemeente betrokken bij de opzet en uitvoering van de Ontwikkelingsvisie.    

·       Mei 2002 geeft gemeente WPM Consultants opdracht voor de Ontwikkelingsvisie

·       Op 23 mei j.l. organiseert de Kamer met de gemeente een startbijeenkomst voor de buurtwinkelcentra.  

·       September 2002 verschijnt het rapport Buurtwinkelcentra 2002 – 2010; Ontwikkelingsvisie en Plan van Aanpak. .

·       Oktober bespreekt wethouder Baljé het rapport met alle individuele buurtwinkelcentra.

·       De Ontwikkelingsvisie en het voorlopig standpunt van het college wordt op 27 november 2002 op een bijeenkomst bij de Kamer van Koophandel gepresenteerd en besproken. Voor deze bijeenkomst zijn alle Delftse  buurtwinkelondernemers, woningbouw- corporaties en belangenorganisaties zoals OFD, Kamer van Kophandel en Ouderenbonden uitgenodigd.

·       Op de bijeenkomst van 27 november blijkt dat de Ontwikkelingsvisie met de kanttekeningen van het college op een breed draagvlak kunnen rekenen.

       

De eerste stap: een Ontwikkelingsvisie met een breed draagvlak is hiermee gerealiseerd.

 

4. De Ontwikkelingsvisie van WPM

4.1. Integratiemogelijkheden van buurtwinkels en overige voorzieningen in de wijken

Naast winkels bestaan er op buurtniveau nog tal van voorzieningen van niet-commerciële en semi-commerciële aard, die een bijdrage leveren aan het voorzieningenniveau, het functioneren en de leefbaarheid van de diverse buurten. Belangrijk onderdeel van de  stedelijke vernieuwing in de Nederlandse wijken is het creëren van een duidelijk ‘hart’ voor de buurt, door alle wijkvoorzieningen te concentreren.

 

In Delft zijn reeds enkele belangrijke plannen in een uitvoerend stadium; in Tanthof wordt aan de Sandinoweg een buurtcentrum, uitbreiding gezondheidscentrum en fitness-centrum gerealiseerd, in Poptahof komt een groot buurthuis met tal van functies.

Indien sprake is van moeilijk verhuurbare ruimten of ongewenste ontwikkelingen in de branchering (te sterke toename horeca), biedt een invulling met op de buurtgerichte functies (kinderopvang, medische functies, gemeente info punten, etc.) een goed alternatief. Als sprake is van een integrale herontwikkeling zal in het vaststellen van het programma eveneens een inventarisatieronde plaats moeten vinden onder op de buurtgerichte functies. De ervaring leert dat een dergelijke clustering een positief effect heeft op de kwaliteit en het functioneren van een centrumgebied. Vanwege de lagere draagkracht huren (betaalbaar huurniveau) fungeren deze functies zelden als kostendrager in een mogelijke herontwikkeling. Voorbeelden van reeds in gang gezette ontwikkelingen die een toegevoegde waarde kunnen leveren voor de diverse buurtwinkelcentra zijn:

 

3.2. Aanbevelingen van WPM

Op basis van de functie voor de buurt, economisch perspectief, haalbaarheid/effect en noodzaak - maar ook op basis van getoonde initiatieven van marktpartijen - zijn volgens WPM de volgende activiteiten gewenst.

Tabel 5.4: acties met hoge prioriteit volgens WPM

Gebied

Doelstelling

Eerste deelresultaat/activiteit

Verdiplein

  • Integrale herontwikkeling van winkelcentrum
  • Opstellen herontwikkelingsplan

Nassaulaan

  • Inspelen marktdynamiek
  • Uitbreidingsplan Coop, inclusief oplossing voor expeditie, verkeer- en parkeerproblematiek

Hof van Delft

  • Stimuleren marktinitiatieven
  • Optimaliseren bereikbaarheid
  • Realisatie Coop
  • Uitvoering parkeerplan, i.c.m. aangepast parkeerregime

Bikoplein

  • Herinrichting openbaar gebied
  • Verbeteren herkenbaarheid winkelgebied
  • Optimaliseren parkeren
  • Medewerking vergroting supermarkt
  • Plan inrichting openbaar gebied, inclusief aanpassing parkeerregime

V. Lodensteijnstr. Vrijenban

  • In stand houden primair pakket voorzieningen
  • Stimuleren vestiging discountsupermarkt in Die Delfgaauwse Weije

Multatuliweg

  • Supermarktaanbod optimaliseren
  • Parkeren op maat
  • Vergroting Lidl
  • Opstellen parkeerplan

Laan van Altena

  • Handhaving steunpunt
  • Doorzetten planvorming

 

 

Voor een aantal winkelgebieden spelen ontwikkelingen die voor de wat langere termijn actueel zijn, maar waar nu reeds – vaak in de sfeer van onderzoek – aandacht voor wordt gevraagd.

 

Tabel 4.5: Acties met lagere prioriteit volgens WPM

Gebied

Aandachtspunten

Dasstraat

  • Blijvende aandacht verbetering bereikbaarheidsprofiel

Wippolder

  • Onderzoeken mogelijkheden tot gebiedsontwikkeling Nassaulaan
  • Onderzoeken mogelijkheden voor vestiging buurtsuper aan westzijde van de wijk

Lindelaan

  • Starten planvorming voor herontwikkeling tot woongebied

Ternatestraat,

  • Geen actief ingrijpen; indien winkelfunctie uit straatbeeld verdwijnt, onderzoeken mogelijkheden tot realisering buurtsuper

v. Lodensteynstr, Vrijenban

  • Op termijn herontwikkeling tot woningbouw bestaande strip

 

Van Foreestweg

  • Geen actief ingrijpen noodzakelijk; voor de lange termijn mogelijkheden tot gebiedsontwikkeling onderzoeken

H. de Grootstraat

  • Overwegen bestemmingswijziging van deze straat. Voorkeur voor woonfunctie

Krakeelpolderweg

  • Geen actief beleid; ruimte bieden aan individuele initiatieven. Op termijn mogelijk onderdeel uit laten maken van gebiedsontwikkeling

Vrijheidslaan

  • Mogelijkheden openhouden voor vergroting supermarkt, in combinatie met versterking lay-out van het gehele centrum

Multatuliweg

  • Indien geen oplossing voor parkeerproblematiek, integratiemogelijkheden onderzoeken van Lidl in bestaand winkelcluster (bijv. In de Hoven). Multatuliweg positioneren als voorzieningenstrip

 

Van de centra waar een actief beleid wordt voorgestaan is in een enkel geval een ingrijpende ontwikkeling wenselijk, zoals het Verdiplein. Bij anderen volstaat het verlenen van medewerking aan lopende initiatieven. Afhankelijk van de gemeentelijke capaciteit is het uiteraard wenselijk om binnen afzienbare tijd ook de aangegeven ontwikkelingsrichtingen van alle winkelcentra nader uit te werken.

 

Tabel 5.1   Positionering buurtwinkelcentra Delft volgens WPM

Positionering

Centra:

Buurtwinkelcentra

  • De Dashof
  • Bikoplein
  • Verdiplein
  • Van Foreestweg

Buurtsteunpunten of solitaire supermarkt

  • Vrijheidslaan
  • Multatuliweg
  • Laan van Altena
  • Van Lodensteynstraat
  • Nassaulaan

Voorzieningenstrip

  • Krakeelpolderweg
  • Hof van Delftlaan

Afbouw winkelfunctie

  • Hugo de Grootstraat
  • Ternatestraat
  • Lindelaan

 

 

3.3. Ontwikkelingsrichtingen per buurtwinkelcentra

In deze paragraaf staat het WPM advies over de mogelijke ontwikkelingsrichtingen van alle Delftse buurtwinkelcentra met vermelding en het collegestandpunt ter zake. 

Het collegestandpunt is sterk bepaald door de gevoerde gesprekken met de  vertegenwoordigers van de buurtwinkelcentra.    

 

Dasstraat  

Binnen de geïsoleerd gelegen buurt Tanthof Oost vervult de Dasstraat een belangrijke buurtfunctie. Het draagvlak is groot genoeg voor het functioneren van een buurtwinkelcentrum. Het grootste probleem vormt het bereikbaarheidsprofiel; hoewel de situatie recentelijk is verbeterd, is het centrum slecht te bereiken. Indien de situatie onveranderd blijft, zal de supermarkt z’n functie wel kunnen vervullen; het risico zit in de overige dagelijkse branches, zoals de versspeciaalzaken.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting volgens WPM

  • Als buurtwinkelcentrum behouden en op niveau houden
  • Huidige winkelaanbod optimaliseren
  • Blijvende aandacht voor bereikbaarheid en parkeergelegenheid
  • Verbeteren commerciële kwaliteit; cosmetische opknapbeurt: Stimuleren/communiceren met de 9 verschillende eigenaren

 

Standpunt college: akkoord met advies, nagaan wat de mogelijkheden zijn om het bereikbaarheidsprofiel te verbeteren. Met de recent opgericht winkeliersvereniging een verbeterplan uitwerken 

 

Bikoplein

Heeft een gezond economisch perspectief en vervult eveneens een belangrijke functie voor de buurt. De problematiek betreft de stedebouwkundige infrastructuur, die zich moeilijk laat wijzigen. Met een adequaat plan voor de openbare omgeving (parkeren, zichtbaarheid  winkelcentrum) kan dit centrum evenwel zijn functie als buurtwinkelcentrum behouden.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting

  • Parkeerregulering
  • Indien mogelijkheden zich voordoen winkelaanbod versterken met kernbranches (foodspeciaal) en mogelijkheden openhouden voor verdere vergroting supermarkt. Vergroting drogisterij-aanbod zeer wenselijk -> streven naar afname horeca-functies
  • Verbeteren commerciële kwaliteit; met name de zichtbaarheid (verwijssyteem, eye-catchers, etc)

 

Standpunt college: akkoord met advies; na overleg met winkeliersvereniging uitbreiding van m² winkelvloeroppervlak food  indien nodig ondersteunen bijvoorbeeld met een functiewijziging in het bestemmingsplan.

Vrijheidslaan

De Vrijheidslaan presteert buiten verwachting goed door de combinatie van een goede bereikbaarheid en redelijke parkeermogelijkheden heeft de supermarkt een buurtoverstijgende functie.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting volgens WPM

  • Optimaliseren in functie als buurtsteunpunt 
  • Winkelaanbod versterken met boeken/tijdschriften en mogelijkheden openhouden voor vergroting supermarkt
  • Verbeteren attentiewaarde winkelcentrum
  • Onderzoeken mogelijkheden aanpassing lay-out van het winkelgebied

 

Standpunt college: akkoord met advies. Er is een actieve winkeliersvereniging met ambities  Indelen bij  acties met hoge prioriteit. 


 

Verdiplein

Het Verdiplein beschikt, ondanks de ligging nabij In de Hoven, over een redelijk gezond marktgebied,  mede door de geplande nieuwbouw. In deze wijk (sterke vertegenwoordiging lagere inkomensklassen) heeft het buurtwinkelcentrum een sterk sociale functie. Voor behoud van deze functie is een integrale versterking van het winkelcentrum zeer op z’n plaats. Ook hier geldt dat het achterwege blijven van ingrepen kan leiden tot een terugval van de functie tot buurtsteunpunt.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting volgens WPM

  • Inzetten op integrale aanpak om als buurtwinkelcentrum te behouden
  • Winkelaanbod mogelijk versterken op branches boeken/tijdschriften, vergroting supermarkt
  • Herstructurering huidig oppervlak

Standpunt college: akkoord met behouden winkelfunctie, tzt bezien of en hoe nieuwbouw van het winkelcentrum geïntegreerd kan worden in de aanleg van de woon/zorg boulevard en de nieuwbouw van de Reinier de Graaf Groep.

 

Multatuliweg

Deze winkelcluster wordt sterk doelgericht bezocht en biedt geen volledig aanbod in de dagelijkse sfeer. De functie voor de buurt is derhalve beperkt. De perspectieven van deze cluster hangen nauw samen met de aanwezigheid van de Lidl. Zonder deze vestiging zal dit centrum z’n detailhandelsfunctie op termijn verliezen.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting volgens WPM

  • Inzetten op aanpak om als voorzieningenstrip te behouden
  • Winkeluitbreidingswensen supermarkt tegemoet komen.
  • Inrichting omgeving: aandacht voor exra parkeervoorzieningen

Standpunt college: alleen acties wanneer Lidl structureel een bijdrage levert om de overlast te beperken.

 

Krakeelpolderweg

Voor de vergeten boodschap vervult deze strip een functie voor de direct omliggende buurt, het verzorgingsbereik is echter gering (onder de rook van In de Hoven). De ligging aan de verkeersader zal dit centrum blijvend perspectieven bieden aan commerciële voorzieningen. Hiervoor zijn geen sterk fysieke ingrepen noodzakelijk.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting volgens WPM

  • Winkelstrip als ’locatie voor gemêleerd aanbod’ benaderen waar in toekomst commerciële functies worden uitgeoefend maar niet perse detailhandel.
  • Streven naar cosmetische opknapbeurt

Standpunt  college: akkoord met advies,  acties met lage prioriteit.

 

Hugo de Grootstraat
Ondanks de mogelijke versterking van het verzorgingsgebied (bebouwing spoorzone) biedt deze omgeving geen perspectieven meer voor een cluster dagelijkse winkelvoorzieningen.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting volgens WPM

  • Winkelstrip heeft geen potentie: geen actief beleid op stimuleren winkelvestigingen.
  • De straat ofwel een functie geven als broedplaatsmilieu ofwel op termijn de vestigingsmogeljikheden voor detailhandels- en overige commerciële functies beperken

 

Standpunt college: akkoord met advies, acties met lage prioriteit 

 

Hof van Delftlaan

De omgeving versterkt zich en zal de mogelijkheden van dit centrum verder verkleinen. Binnen het specifieke stedelijke milieu zijn winkels echter in staat een redelijke binding te realiseren, getuige het functioneren van de Volumemarkt. Als voorzieningenlocatie blijft Hof van Delft perspectieven bieden, voor verswinkels zijn de perspectieven niet gunstig. Meewerken aan initiatieven van de supermarktorganisatie en doorvoering van de verbeteringsplannen met betrekking tot het parkeren verzekert de buurt van behoud van dagelijks aanbod op korte afstand.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting volgens WPM

  • Positioneren als voorzieningenconcentratie; blijvend aandacht voor parkeermogelijkheden en de bereikbaarheid
  • Verruiming aan functies toestaan; medewerking verlenen aan individuele wensen met betrekking tot verruiming of aanpassing winkelruimte
  • Streven naar een gezamenlijke cosmetische opknapbeurt ter verhoging van de attentiewaarde

 

Standpunt  college:  akkoord met advies.

Van Foreestweg

Door de ligging en de toekomstige omvang van de wijk vervult dit centrum een sterke buurtfunctie met gunstige perspectieven. De mogelijkheden om de fysieke structuur te verbeteren zijn echter gering. Zonder ingrepen zal dit centrum vanwege het draagvlak overigens op een redelijk niveau kunnen blijven functioneren.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting volgens WPM

  • Versterking positie als buurtwinkelcentrum; medewerking verlenen aan concept-versterkende uitbreidingswensen
  • Winkelaanbod versterken dmv schaalvergroting supermarkt, branche boeken/tijdschriften en drogisterij
  • Mogelijkheden onderzoeken tot optimaliseren van het concept: clustering dagelijkse branches, betere benutting trekkracht supermarkt.
  • Onderzoeken mogelijkheden gebiedsontwikkeling

Standpunt college: akkoord met advies.

 

Laan van Altena

Deze supermarkt heeft na uitvoering van de plannen een goed vooruitzicht en zal klanten blijven trekken vanuit de buurt maar ook van ver daarbuiten.

Door verplaatsing en vergroting van de vestiging zal Albert Heijn prima blijven functioneren door de situering.  Aan de andere kant vormt de vergroting van de Albert Heijn een bedreiging van de nabijgelegen buurtwinkelcentra van Foreestweg en Hof van Delftlaan. De trekkracht van deze (supermarkt)formules zijn kleiner en dit beperkt zeer sterk de distributieve mogelijkheden van deze centra,.

 

Standpunt college:  doorgaan met uitvoering van de plannen.  

 

Ternatestraat

Ondanks het belang van behoud van een dagelijks aanbod in deze geïsoleerd gelegen buurt, biedt de ruimtelijke setting hiervoor te geringe perspectieven. Op termijn zouden de mogelijkheden kunnen worden onderzocht voor vestiging van een solitaire buurtsuper op een meer strategische locatie.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting volgens WPM

  • Bij bedrijfsbeïndiging bestaande ondernemers zal toegestaan moeten worden dat andersoortige functies zich in het gebied kunnen vestigen. Bij gebrek aan interesse is vervanging met woonfuncties het meest realistisch
  • Individuele wensen ondernemers met betrekking tot hun vestiging bespreekbaar houden
  • Streven naar cosmetische verbetering, geen hoge investeringen plegen
  • Op termijn mogelijkheden onderzoeken voor vestiging solitaire buurtsuper op een strategische locatie

 

Standpunt college: eerst met ondernemers onderzoeken of er andere haalbare ontwikkelingsmogelijkheden zijn, de verbetering van de ontsluiting met aangrenzend Rijswijks grondgebied hierbij betrekken; actie met  hoge prioriteit.

 

Lindelaan en van Lodensteynstraat

Het bieden van buurtvoorzieningen in deze buurten is zeer lastig; het draagvlak is gering, de concurrentie nabij en sterk. 

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting Lindelaan volgens WPM

  • Sterke voorkeur voor sanering, actief of passief, afhankelijk van de mogelijkheden

 

Standpunt college: uit de gesprekken blijkt dat de winkeliers als het even kan toch door willen gaan. Met Vestia zijn inmiddels afspraken gemaakt dat Vestia de ondernemers zal informeren en betrekken bij de plannen voor de herontwikkeling van het gebied.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting Van Lodensteynstraat volgens WPM

  • Concentratie buurtvoorzieningen in de geprojecteerde nieuwbouw
  • Detailhandelsmogelijkheden elders in de wijk op termijn sterk beperken

 

Standpunt college: plannen van Delftwonen voor een buurtsupermarkt binnen de ruimtelijke mogelijkheden  ondersteunen.  

Nassaulaan

De perspectieven in de sterk groeiende wijk Wippolder voor een buurtwinkelcentrum zijn gunstig. Vanuit de buurt (Internetpanel, Wijkmarkt Wippolder 2002) bestaat behoefte aan een dagelijkse winkelvoorziening in de vorm van een buurtsuper.

Hoofdpunten ontwikkelingsrichting

  • Mogelijkheden onderzoeken tot gebiedsontwikkeling, waarvan nieuw woon-/winkelcomplex deel uitmaakt
  • Voor de komende periode: medewerking verlenen aan uitbreidingswensen zittende ondernemers (m.n. supermarkt), onder voorwaarde dat een verkeerssituatie (veiligheid) afdoende wordt verbeterd
  • Toestaan vestiging van niet-detailhandelsfuncties aan de Nassaulaan
  • Onderzoeken mogelijkheid voor vestiging buurtsuper aan westzijde van de Wippolder

 

Standpunt college: supermarkt Nassaulaan  uitbreiden tot 700 – 800 m² vvo. De nieuwe winkelvoorzieningen in het Zuidpoort gebied bieden voldoende soelaas voor het gewenste voorzieningenniveau.

 

4. Uitvoeringsplan

Over het uitvoeringsplan en de benodigde capaciteit is er met de betrokken vakteams overlegd. In de werkplannen van de vakteams RO en Mobiliteit is capaciteit ingepland voor het begeleiden van externe adviseurs.

Gezien het grote aantal onzekere factoren volstaan we met een indicatieve planning tot en met 2006. De voortgang en tempo van uitvoering is afhankelijk van de ondernemers, bereidheid van eigenaren van winkelpanden om mee te werken, de werkcapaciteit bij de gemeente en de beschikbare middelen.

Eind 2004 rapporteren wij over de voortgang en een nieuwe meerjarenplanning.

 

4.1. De subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing (SBS)

De subsidieregeling SBS dateert van 1981. De laatste bijstelling van de subsidieregeling vond plaats in 1992. De regeling is momenteel alleen van toepassing op de oude binnenstad. Daarvoor in aanmerking komende bedrijven kunnen een aanvraag indienen voor een geldelijke bijdrage van de gemeente van 30% in de subsidiabele kosten voor verbouwingen of verplaatsingen met een maximum per aanvraag van € 35.000.

De subsidieregeling SBS is een belangrijk instrument om de Ontwikkelingsvisie en de aanbevolen ontwikkelingsrichtingen voor de buurtwinkelcentra te realiseren.

 
Toepassing van de SBS voor de Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra

Voor de toepassing van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing voor  de buurtwinkelcentra en het aanpassen van de regeling wordt  door de vakteams CKE, BTM en Projecten een apart raadsvoorstel uitgewerkt voor de onderstaande zaken.     

a.     De subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing in 2003 aanscherpen, zodat o.a. landelijke filiaalbedrijven geen beroep op de regeling kunnen doen.

b.     Aanwijzen van de winkelgebieden Verdiplein, Ternatestraat en Vrijheidslaan  voor toepassing van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing per 1 januari 2004 voor een periode van 5 jaar.

c.     Aanwijzen van de winkelgebieden Multatuliweg en Hof van Delft  voor toepassing van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing per 1 januari  2005 voor een periode van 5 jaar.

d.     Aanwijzen van de winkelgebieden Dashof en Bikoplein voor toepassing van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing per 1 januari 2006 voor een periode van 5 jaar.

 

Uitvoeringschema SBS 2004 t/m 2006

Aanvangsjaar

SBS gebieden

 

 

2004

Verdiplein

Vrijheidslaan

Ternatestraat

2005

Multatuliweg

Hof van Delft

 

2006

Dashof

Bikoplein

 

 

Om de benodigde menskracht en middelen enigszins te spreiden is de aanwijzing van winkelgebieden voor toepassing van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing (SBS) verdeeld over de jaren 2004, 2005 en 2006. In 2005 worden de overige winkel -gebieden aangewezen.

 

Benodigde financiële middelen

Door het aanwijzen van nieuwe SBS - gebieden kunnen meer ondernemingen een beroep doen op de subsidieregeling. Vanaf 2004 is ca. gemiddeld € 100.000  per jaar extra nodig voor de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing. Het jaarbudget gaat dan van
€ 204.000 naar €  304.000 per jaar. 

 

4.2  Diverse korte termijn acties

In 2003 met de winkeliersverenigingen en winkels van de Krakeelpolderweg, Van Foreestweg, Hof van Delftlaan, Lindelaan, Multatuliweg en Hugo de Grootstraat nagaan welke knelpunten op korte termijn kunnen worden aangepakt.  

 

4.3. Verkeer- en parkeerplannen

In 2003/2004 voor Verdiplein, Nassaulaan, Hof van Delft, Bikoplein, Multatuliweg, Dasstraat en Ternatestraat.

 

4.4. Stedebouwkundige schetsen en bestemmingsplannen.

Stedebouwkundige schetsen in 2003 voor Van Foreestweg, Vrijheidslaan, Verdiplein, Bikoplein en Dasstraat en in 2004 bestemmingsplannen aanpassen i.v.m. gewenste functiewijzigingen of het maken van ontwikkelingsplannen voor deelgebieden. 

 

4.5. Acties en maatregelen om buurtwinkelcentra Schoon, Heel en Veilig te maken.

Een belangrijk aandachtpunt bij alle plannen en acties om het functioneren van buurtwinkelcentra te verbeteren en aantrekkelijk te maken.
Reiniging

Streven om per buurtwinkelcentrum een overeenkomst te sluiten conform de wensen van winkeliers en buurtwinkelcentra naar het voorbeeld van bijvoorbeeld de Beestenmarkt.

Politie

De nieuwe aanpak met wijkteams en wijkagenten die in april a.s. van start gaat biedt de mogelijkheid op basis van ervaringen en direct overleg met betrokkenen gerichte (preventieve) maatregelen te treffen. De politie wordt direct betrokken bij de concrete planvorming, zodat ten volle geprofiteerd kan worden van de praktijk kennis en ervaring.

 

4.6 Clustering en combinaties van buurtgerichte functies

Een continu aandachtspunt. Actuele overzichten over de ontwikkelingen in de wijk op de korte en de lange termijn op het gebied van huisvesting, leegstand, vertrek en komst van bedrijven/instellingen en initiatieven zijn nodig om tijdig (combinatie) kansen te kunnen onderkennen. In het kader van de Wijkaanpak en de Wijkeconomie wordt dit punt opgepakt.        

 

5. Organisatie

De rode draad bij alle maatregelen is het in stand houden van de vitaliteit van de Delftse buurtwinkelcentra. Soms zijn deze redelijk eenvoudig van aard, maar in een aantal gevallen gaat het om meer ingrijpende zaken. De volgende zaken zijn o.a. van belang:

·        heldere en gedragen visie - begrijpbaar en overdraagbaar;

·        honoreren marktinitiatieven – erop inspelen en contact houden met ondernemers;

·        prioriteiten stellen en fasering - inzet van middelen waar dit effectief is;

·        communicatie en voorlichting – duidelijkheid scheppen over de aanpak naar burgers en ondernemers;

·        samenwerking en draagvlak – intern binnen gemeente en bij marktpartijen;

·        organisatie - heldere organisatie - en projectstructuur en projectleiding;

·        middelen – in de vorm van subsidiegelden, ruimte voor overleg met belanghebbenden, procesmanagement, mogelijkheden uitvoering deelonderzoeken.

 

Het meerjarenprogramma  Wijkeconomie en de Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra 2002 – 2010 hebben te maken met vele partijen, disciplines en verschillende belangen. De vele uitvoeringstrajecten, de informatievoorziening daarover en de informatie over de plannen van de gemeente en marktpartijen naar alle betrokken interne - en externe partijen tijdig communiceren is een hele klus. Hieronder staat in kort bestek de uitvoeringsorganisatie voor de Wijkeconomie in kort bestek beschreven die deze klus moet klaren. Samenwerking en de bereidheid op een open manier informatie uit te wisselen zijn hierbij essentieel. Omdat de belangen niet altijd parallel lopen zal dit niet vanzelf spreken.  

 

Korte beschrijving van de organisatie

·       De buurtwinkelcentra, de buurtwinkelverenigingen en de ondernemers zijn belangrijke spelers. Zij zijn bepalend voor wat er kan en haalbaar is.

·       De Ontwikkelingsvisie fungeert als beleidskader: een samenhangende visie op de ontwikkelingsmogelijkheden van alle buurtwinkelcentra. 

·       De vakteams Wijkzaken, het Service Centrum Bedrijven en CKE in de regierol,  ondersteunen de initiatieven van de ondernemers en de buurtwinkelcentra.

·       De coördinatie, afstemming en aansturing vindt plaats tijdens het overleg van de interne - en externe werkgroep Wijkeconomie.     

 

Interne werkgroep Wijkeconomie

In het kader van de wijkaanpak zijn er reeds tal van interne en externe overlegsituaties. Gezien de complexiteit achten we het toch zinvol  een interne gemeentelijke werkgroep hieraan toe te voegen met deelnemers van  Wijkzaken & Projecten, Publiekszaken/Service Centrum Bedrijven, vakteam Grond en vakteam CKE (voorzitter en secretariaat).

Het is de opzet het meerjarenprogramma voor de Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra te integreren met de lopende en nieuwe wijkprogramma’s en overige beleidsterreinen van de gemeente.

 

Externe werkgroep Wijkeconomie

De externe werkgroep Wijkeconomie bestaat uit vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel, de Ondernemers Federatie Delft, de Ouderenbonden, de woningcorporaties en de gemeente.

 

Projectorganisatie voor aanpak buurtwinkelcentra

Ondernemers georganiseerd in buurtwinkelverenigingen kunnen een beroep doen op de gemeente en de Kamer van Koophandel om te helpen hun plannen en initiatieven daadwerkelijk te realiseren. De subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing is in de aangewezen gebieden beschikbaar. Daarnaast werkt - indien gewenst - de gemeente plannen uit op het gebied van parkeren en de herinrichting van openbaar gebied van de winkelcentra.    

De winkeliersvereniging is  opdrachtgever en - indien gewenst - kan de gemeente en/of de Kamer van Koophandel - een projectleider ter beschikking stellen of het secretariaat vervullen. Wanneer de uitvoering van de Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra en de overige trajecten van de Wijkeconomie op gang komen, is het denkbaar dat er tegelijkertijd 10 tot 20 projecten lopen.    

 

6. Recapitulatie van benodigde middelen.

Bij de uitvoering zijn veel partijen betrokken (o.a. detaillisten, eigenaren van winkelpanden, bewoners en de verschillende disciplines bij de gemeente). Eind 2004 is er meer bekend over het te verwachten uitvoeringstempo en de hoogte van de investeringen.
Gezien de vele onzekerheden knippen wij het uitvoeringsplan in twee stukken: de startfase van  2003 t/m 2005 en de periode daarna van 2005 – 2010. De gevraagde middelen hebben betrekking op de startfase. In de loop van 2005 zullen aanvullende voorstellen worden gedaan voor de periode 2005 – 2010..

Voor de periode 2003 t/m 2005 is globaal een bedrag nodig  ca. € 400.000:
- € 200.000 t.b.v. van verhoging van het jaarbudget van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing met € 100.000 gedurende twee jaar vanaf 2004 (van € 204.000 naar
€ 304.000 per jaar);
- € 200.000 t.b.v. planvorming, voorbereidingen en uitvoering verbandhoudende met de upgrading en bereikbaarheid van de buurtwinkelcentra.

De financiering van het bedrag van € 400.000 betrekken wij bij de besluitvorming rond de Programmabegroting. De opzet is de financiële middelen te storten in de Reserve Economische Structuur. Op basis van uitgewerkte plannen en kredietvoorstellen kan de gemeenteraad vervolgens de gereserveerde middelen ter beschikking stellen. 
 

7.  Voorstel

     Wij stellen u voor:

·        Akkoord te gaan met het collegestandpunt  inzake de door WPM aanbevolen ontwikkelingsrichtingen voor de 14 buurtwinkelcentra van de Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra 2002 – 2010, het uitvoeringsplan en de organisatie;

·        De investering van € 400.000 te betrekken wij bij de besluitvorming rond de Programmabegroting;

·        In de loop van 2005 te komen met aanvullende voorstellen voor de uitvoering van het uitvoeringsprogramma in de periode 2005 – 2010.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

N. Roos                             ,secretaris.

 

 

 


Stuk 70 II

03/004768

 

 

De raad van de gemeente Delft:

 

gelezen het voorstel van het college van 10 juni 2003;

 

b e s l u i t:

 

·        Akkoord te gaan met het collegestandpunt  inzake de door WPM aanbevolen ontwikkelingsrichtingen voor de 14 buurtwinkelcentra van de Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra 2002 – 2010, het uitvoeringsplan en de organisatie;

·        De investering van € 400.000 te betrekken bij de besluitvorming rond de Programmabegroting;

·        In de loop van 2005 aanvullende voorstellen voor het uitvoeringsprogramma in de periode 2005 – 2010 te willen bespreken.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 juni 2003.

 

 

 

                                                ,burgemeester

 

 

 

                                                ,griffier.