Stuk 68 I                                                                                             Delft, 6 mei 2003.

03/011302

 

Onderwerp:       Uitvoeringsregeling stimuleringssubsidie

straatfeesten en –festijnen.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

 

Op 26 september 2002 heeft de raad een motie aangenomen waarin ons wordt opgedragen:

-     In het vervolg een subsidie van € 150 per jaar voor elk straatfeest in Delft te verlenen en daartoe het budget voor flexibele wijkbudgetten aan te wenden;

-     het bestaan van een straatfeestcheque ruim onder de aandacht te brengen van de inwoners van de stad;

-     toe te zien op een optimale medewerking van de gemeente bij de praktische organisatie van de straatfeesten

 

Ter uitvoering van deze motie hebben wij gelet op de Algemene subsidieverordening en de Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten gemeente Delft 2002 bijgaande uitvoeringsregeling opgesteld.

 

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie leefbaarheid,  in te stemmen met deze regeling.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

N. Roos                                   ,secretaris.

 

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 6 mei 2003;

 

gelet op artikel 4 van de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten gemeente Delft 2002;

 

b e s l u i t

 

Vast te stellen de volgende Uitvoeringsregeling subsidie straatfeesten en –festijnen;

 

In deze regeling wordt het verkrijgen van een stimuleringssubsidie voor het houden van straatfeesten en straatfestijnen in Delft vastgelegd.

 

Criteria voor subsidie

 

Straatfeest

Er is sprake van een subsidiabel straatfeest als aan de volgende criteria wordt voldaan:

  1. Er worden voor zowel kinderen als volwassenen ten minste twee activiteiten van sociaal-ontspannende aard georganiseerd. Bijvoorbeeld combinaties van een gezamenlijke maaltijd / barbecue, springkussen, poppenkast, orkestje, markt, creatieve activiteit, cabaret, sport/spel.
    De kosten van een maaltijd komen niet voor subsidie in aanmerking.
  2. De uitnodiging voor een straatfeest is huis aan huis in de betrokken straat / straten / plein verspreid. In de uitnodiging wordt vermeld dat voor de activiteit subsidie van de gemeente wordt aangevraagd.
  3. Tenminste 75% van de adressen in de straat / straten en/of plein, met een minimum van twintig adressen, heeft blijkens een bij de aanvraag te voegen handtekeningen­overzicht en adreslijst positief gereageerd.

Straatfestijn

Hiervoor gelden dezelfde criteria als voor straatfeesten en bovendien het volgende criterium:

De straat organiseert een derde activiteit in de sfeer van Delft Fleurt op, straatschoonmaakactie, o.i.d. Ten bate van deze activiteit wordt door de gemeente een kleine box met gereedschapsmateriaal in bruikleen beschikbaar gesteld, passend bij de aangegeven activiteit.

 

 

Hoogte van de subsidie

 

De subsidie voor een straatfeest bedraagt € 150,-- en voor een straatfestijn € 250,-- zodat voor een straatfestijn ook plantjes, bakken e.d. aangeschaft kunnen worden.

 

Afwijzing van de subsidie is mogelijk als de aanvraag niet aan de criteria voldoet of als in het wijkbudget van de wijk waarin de aanvragers woonachtig zijn, onvoldoende financiële ruimte bestaat om de aanvraag te honoreren.

 

Subsidie voor een straatfeest en/of straatfestijn wordt slechts één maal per jaar verstrekt.


 

Aanvraagtermijn en subsidieformulier

 

Uiterlijk drie weken voor de datum van het feest of festijn wordt een aanvraag ingediend op een formulier dat door de gemeente is vastgesteld. Dit formulier is verkrijgbaar bij de Publieksbalie en bij vakteam Wijkzaken (balie Barbarasteeg). Het formulier wordt ingeleverd bij de Publieksbalie (Phoenixstraat 16).

Het formulier dient tevens als melding bij vakteam Toezicht Openbare Ruimte. De gemeente verleent op basis van die melding, indien enigszins mogelijk, toestemming. Bij het verlenen van de toestemming zullen ook, conform de regels hiervoor, aanwijzingen worden gegeven voor het op de juiste wijze aangeven van een gedeeltelijke straatafsluiting.

Aan het melden van een straatfeest / straatfestijn zijn geen kosten verbonden.

 

De aanvraag gaat vergezeld van:

  1. een uitnodiging of programma, waarin de activiteiten vermeld staan en aangegeven wordt dat subsidie zal worden aangevraagd;
  2. een kostenraming.
  3. een handtekeningenlijst waaruit blijkt dat bewoners van tenminste twintig adressen meedoen met het straatfeest of het straatfestijn
  4. een overzicht van de adressen waar huis aan huis de uitnodiging is verspreid, zodat blijkt dat bewoners van minstens 75 % van de adressen deelnemen.

Voor een straatfestijn worden extra gegevens ingevuld om een box met materiaal ter beschikking te krijgen om activiteiten als Delft Fleurt op of een schoonmaakactie uit te voeren.

 

Wie vraagt aan

 

Een van de organisatoren, zijnde een bewoner van de betrokken straat, kan de aanvraag en melding indienen.

 

Behandeling aanvragen

 

Indien de aanvraag voor subsidie aan de criteria voldoet, wordt de subsidie direct vastgesteld op een bedrag van € 150,-- voor een straatfeest of € 250,-- voor een straatfestijn. De subsidie wordt zo snel mogelijk aan de aanvrager overgemaakt.

De subsidie wordt verstrekt in de vorm van een “cheque” zijnde een toezegging tot storting van het genoemde bedrag op de rekening van de aanvrager van de subsidie. Daarnaast ontvangt de aanvrager een subsidiebeschikking.

 

Verslagformulier

 

Binnen acht weken na afloop van het straatfeest of het straatfestijn wordt door de aanvrager kort verslag gedaan op het verslagformulier dat bij de toekenning van de subsidie wordt meegezonden.

 

Bij zodanig gewijzigde uitvoering van het feest dat niet meer aan de criteria wordt voldaan, kan de subsidie worden teruggevorderd.

De gemeente heeft tot zes maanden na afloop van het feest / festijn het recht bewijsmateriaal (bonnen en rekeningen) op te vragen ter controle.


 

Dit besluit treedt in werking zes weken na bekendmaking van dit besluit.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 mei 2003.

 

 

                                                                       ,burgemeester.

 

 

                                                                       ,griffier.