BEGELEIDINGSFORMULIER VOOR:      Commissie Leefbaarheid             * REG.NR         449973

Voorstel van: N. Boslooper 

Telefoon: 260 2605

E-mail: nboslooper@delft.nl

B&W

Portefeuillehouder(s): C.L. Baljé / G.A.A. Verkerk        

Datum B&W: 26 oktober 2004

titel: Wijziging van diverse verordeningen i.v.m.:
- bevoegdheden toezichthouders sector TOR;
- bevoegdheid burgemeester.

De raad wordt voorgesteld:

1.    de volgende artikelen te wijzigen conform het ter inzage gelegde concept besluit:

  • artikel 16 Exploitatieverordening Horeca 1998;
  • artikel 24 Exploitatieverordening Horeca 1998;
  • artikel 10 Drank- en horecaverordening 1996;
  • artikel 17 Parkeerverordening gemeente Delft 2003;
  • artikel 12 Verordening voor het verlenen van ontheffingen ingevolge art. 87 RVV 1990;
  • artikel 9 Verordening ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2003;
  • artikel 6 Wegsleepverordening gemeente Delft 2004;
  • artikel 33 Verordening op de warenmarkten voor de gemeente Delft 1998;

2.    in te stemmen met het aanpassen van de legitimatiepassen voor de controleurs openbare ruimte van sector TOR, vakteam Handhaving en Toezicht en het aanvragen van gewijzigde boa-akten voor een beperkt aantal buitengewoon opsporingsambtenaren;

 

Korte inhoud document:
In de Exploitatieverordening Horeca 1998, Drank- en Horecaverordening 1996, Parkeerverordening gemeente Delft 2003, Verordening voor het verlenen van ontheffingen ingevolge artikel 87 RVV 1990, Verordening ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2003, Marktverordening Delft en Wegsleepverordening is de aanwijzing van personen die belast zijn met het houden van toezicht op de naleving van de bepalingen van deze verordeningen, niet dan wel niet correct vastgelegd.
Met andere woorden: de verordeningen kennen géén toezichthouders, terwijl het gewenst is dat de controleurs openbare ruimte van de sector Toezicht Openbare Ruimte (TOR) bevoegd zijn om toezicht te houden op naleving van hetgeen bij of krachtens deze verordeningen is bepaald. Voorgesteld wordt genoemde verordeningen hierop aan te passen.

Tevens is in het kader van de Exploitatieverordening Horeca 1998 geconstateerd dat zowel het tijdelijk vaststellen van beperktere sluitingstijden als het bevelen van algehele sluiting van een horecabedrijf gewenst kan zijn in gevallen waarin niet zo zeer sprake is van een calamiteit of een ernstige openbare ordeverstoring, maar meer van het feit dat de veiligheid of gezondheid in het geding is dan wel sprake is van bijzondere omstandigheden. Hiertoe biedt de huidige regelgeving onvoldoende grondslag. Hierbij in aanmerking nemende de overwegingen van de rechterlijke macht ten aanzien van artikel 16 Exploitatieverordening Horeca 1998 wordt voorgesteld dit artikel te wijzigen.

Aantekening(en) Collegebesluit: conform

Interactieve beleidsvorming: nvt

Soort onderwerp:

Besluitvorming Raad: kaderstelling, Vaststelling verordeningen.

Deadline behandeling raad

Ja, sector Toezicht Openbare Ruimte streeft ernaar dat de bevoegdheden van de controleurs openbare ruimte zo spoedig mogelijk, in ieder geval  voor 1-1-2005, juridisch afdoende zijn geregeld. Hetgeen ten grondslag ligt aan de handhaving van hetgeen in genoemde verordeningen is bepaald.

Behandeling commissie

Opname op de lijst niet te bespreken stukken.
Commissie brengt advies uit aan de raad.

Financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: n.v.t.

Aantekening griffier: nvt

PLANNING BESLUITVORMING:

Commissie: Leefbaarheid

d.d. 11-11-2004

Gemeenteraad

d.d. 25-11-2004

Griffier: par.

d.d. 26-10-2004

Naam: Y. van Delft

Tst 2197952

griffie@delft.nl

 

advies commissie na bespreking:

 

 

 

                                                                                                                                                                                          Par. Commissiegriffier : C. van der Rest