
naar agenda 11 maart 2004

naar agenda
15 april 2004
|
|
Voorzitter: Mevrouw Bolten
Griffier: Mevrouw Van der Rest
College: De wethouders Torenstra en Baljé, Burgemeester Van Oorschot
Aanwezig:
De dames Kluivingh, Welle Donker, Van der Hoek, Lourens, Loomans, Wielens,
Stolker Wijnmaalen en El Marini (t/m punt 8). De heren Otto, Engels, De Wit,
Stoop, Bot, De Jong, Van Til, Kroon en Taebi (t/m punt 8).
1. |
Opening vergadering
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.
|
|
|
2. |
Inventarisatie insprekers
De volgende insprekers hebben zich aangemeld:
- De heer De Vette / Bewonerscommissie
Westerkwartier en Werkgroep Westerkwartier/Krakeelpolder.
Inspreker bij punt 8 - Plan van aanpak
Stationsgebied/Cameratoezicht.
- De heer Otto. Inspreker bij punt 8
– Plan van Aanpak Stationsgebied/ Cameratoezicht.
- Mevrouw dr. J. Kullberg /
voorzitster Klachtencommissie Woonruimteverdeling. Inspreekster
bij agendapunt 9 – Rapportage klachtencie. Woonruimteverdeling.
|
3. |
Vaststellen besluitenlijst 11 december
2003
Tekstueel:
Pag.3. SP-advies punt 7-The Border. Het advies van de SP wordt als
volgt aangepast:
De SP-fractie is voorstander van een vrijwillige fusie. Indien niet
tot vrijwillige fusie kan worden gekomen, dan is de SP voorstander van
het handhaven van de huidige situatie.
Pag. 4. SP-advies punt 8 – Jeugdbrandweer. Het advies wordt als
volgt aangepast:De SP fractie steunt het collegevoorstel waarin wordt
afgezien van het instellen van een jeugdbrandweer.
N.a.v.:
De heer De Wit vraagt n.a.v. pag. 1 (rondvraag – flitspalen)
of het mogelijk is een waarschuwingsbord te plaatsen voor flitspalen
(beantwoording zie punt 6 - rondvraag)
De heer De Wit informeert verder n.a.v. pag. 2 (mondelinge
rondvragen) naar de stand van zaken m.b.t. zijn rondvraag over
Winkelcentrum De Hoven.
De voorzitter zegt de heer De Wit de rondvraag te hebben
doorgestuurd naar het college en zegt toe dat de vraag, zodra de
wethouder binnen is, nogmaals aan hem zal worden voorgelegd.
(Beantwoording door de wethouder is opgenomen bij punt 6 –
rondvraag)
De besluitenlijst wordt, onder toevoeging van de tekstuele
wijzigingen, vastgesteld. |
|
|
4. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken
N.a.v.:
Mevrouw Van der Hoek vraagt, n.a.v. de vermelde
toezeggingenlijst, naar de stand van zaken van de in maart toegezegde
cijfers inzake veelpleger.
De burgemeester zegt toe dat:
- de notitie ‘Effecten veelplegers’
met de vrijdagpost van 12 maart a.s. aan de commissie zal worden
toegestuurd .
De lijst niet te bespreken stukken
wordt vastgesteld. |
|
|
5. |
Mededelingen
De voorzitter informeert, op verzoek van wethouder Torenstra,
of er bij de commissie interesse bestaat voor de volgende presentaties
/ werkbezoeken:
- Presentatie wijkaanpak
(commissievergadering van april – aanvang 19.00 uur)
- Presentatie over de voortgang op het
gebied van sport, recreatie, dierenwelzijn, welzijn en
kinderopvang (commissievergadering van juni – aanvang 19.00 uur)
- Werkbezoek aan de Reiniging / Staal
gevolgd door een presentatie over Stadsbeheer (voorafgaand aan
commissievergadering van September, incl. broodjes/soep, aanvang
17.00 uur)
De commissie reageert positief op het
aanbod van het college. |
|
|
6. |
Rondvraag
De heer De Wit / Leefbaar Delft vraagt de burgemeester een
waarschuwingsbord te plaatsen bij flitspalen. De burgemeester stemt
toe in het verzoek en antwoordt dat hier aan gewerkt wordt.
De heer Kroon / Onafhankelijk vraagt n.a.v. de vraag van de
heer De Wit tevens aandacht voor een zijns inziens verkeerd geplaatst
informatiebord.
De burgemeester antwoordt dat naar het bord zal worden gekeken.
Indien het bord verkeerd/overbodig is geplaatst, dan zal het worden
verwijderd.
Mevrouw Van der Hoek heeft namens de VVD fractie een
schriftelijk rondvraag ingediend over de vertragingen bij de nieuwbouw
brandweerkazerne en de fusie met de brandweer van Rijswijk. Zij heeft
tevens gevraagd naar de consequenties van genoemde vertragingen
(werksfeer, spanningen, ziekteverzuim e.d.) en het Arbo-onderzoek.
De burgemeester antwoordt dat een
besluit over de nieuwbouw brandweerkazerne in april aan de commissie /
raad zal worden voorgelegd. M.b.t. de fusie hoopt het college komende
dinsdag tot definitieve besluitvorming over te kunnen gaan en dit
eveneens in april in commissie / raad te brengen. De uitkomsten m.b.t.
de onderhandelingen met de GGD (resterende remmende factor) zal geen
invloed hebben op de voortgang.
Voor wat betreft de situatie in de kazerne zelf zegt de burgemeester
dat zaken als onderlinge spanningen, ziekteverzuim, gebrek aan
motivatie e.d. zich niet voordoen maar dat er wel sprake is van
teleurstelling.
I.v.m. het Arbo-onderzoek merkt de burgemeester nog op dat, indien dit
leidt tot grote, nieuwe investeringen t.b.v. noodzakelijk
aanpassingen, dit in kan houden dat de druk op realisatie van de
nieuwbouw afneemt, daar een dergelijke financiële inspanning ook een
redelijke afschrijvingstermijn mag hebben.
De heer De Wit vraagt om een overzicht van de kosten van de
tijdelijke huisvesting brandweer.
De burgemeester merkt op dat het eerder voorgelegde
raadvoorstel een overzicht geeft van de kosten en de heer De Wit de
gegevens daarin kan naslaan.
De heer Kroon vraagt aandacht voor het ontbreken van
verlichting in de viaducten onder de A-13 en benadrukt de onveilige
situatie. Hij verzoekt om verlichting op de dag zowel als ’s nachts.
De Burgemeester onderschrijft op hoofdlijnen de door de heer
Kroon gekenschetste situatie en zegt toe actie te zullen ondernemen.
Gekeken zal worden naar de mogelijkheid om:
a) de tunnel
lichter te spuiten (verbetering voor op de dag);
b) de
verlichting eerder te ontsteken (bij opkomende schemering).
De burgemeester merkt hierbij op wel afhankelijk te zijn van de
medewerking van de eigenaar, Rijkswaterstaat, maar zal de nodige actie
ondernemen.
De heer Kroon vraagt of het mogelijk is om, vooruitlopend op de
maatregelen, een tijdelijke oplossing te creëren in de vorm van een
verkeersdrempel.
De burgemeester zal deze (tijdelijke) oplossing meenemen bij
zijn onderzoek.
De heer De Wit vraagt nogmaals aandacht voor de
hondenvereniging De Schie en verzoekt om beantwoording van de
aanvullend gestelde vragen.
Wethouder Torenstra geeft aan de vragen reeds eerder beantwoord
te hebben en heeft daar weinig aan toe te voegen. Hij benadrukt
nogmaals dat het college niet voornemens is om toestemming te geven om
openbaar gebied te omheinen en lantarenpalen te plaatsen. Dit betekent
echter niet dat er bezwaar bestaat indien de vereniging daar soms
traint, openbaar gebied wordt echter niet in gebruik gegeven voor
dergelijke activiteiten.
De heer De Wit vraagt aanvullend of de wethouder een andere
plaats / mogelijkheid kan bieden.
Wethouder Torenstra oppert een evt. samenwerking met een club
aan de Korftlaan.
De heer Engels vraagt naar de stand van zaken m.b.t. de
toezegging van het overzicht kostprijsopbouw.
Wethouder Torenstra antwoordt dit binnenkort te zullen
toesturen.
De heer De Wit vraagt de voorzitter naar de stand van zaken
m.b.t. zijn eerder voorgelegde vraag inzake winkelcentrum De Hoven /
Masterplan Poptahof.
Wethouder Baljé geeft aan dat beantwoording niet op zijn weg
ligt, maar op die van wethouder Grashoff.
De voorzitter zegt toe de vraag door te zullen sturen naar
wethouder Grashoff en hem te verzoeken om op korte termijn te
antwoorden .
|
|
|
7. |
Handhavingsprogramma 2004 (407147)
Het voorstel wordt voorgelegd voor nader overleg. De commissie wordt
gevraagd advies uit te brengen aan het college.
De commissie stelt vragen over o.a:
- het toezicht op gas-/electrische
installaties;
- integrale controles (waarom alleen
horeca);
- het instrument zelfcontrole;
- (rijks)regelgeving; tegenstrijdig,
niet handhaafbaar e.d.;
- uitplaatsing LPG-stations;
- risico’s m.b.t. zaken die buiten
de prioriteitstelling vallen;
- samenstelling checklist t.b.v.
zelfcontrole;
- samenwerking GGD / Brandweer bij
kinderdagverblijven.
en mist:
- het onderdeel voorlichting t.b.v.
het verbeteren van naleefgedrag.
De commissie spreekt haar zorg uit
over:
- het openbare karakter van het
Handhavingsprogramma;
- de onvoldoende capaciteit t.b.v. de
controle/handhaving;
De burgemeester merkt n.a.v. de
opmerkingen over het tekort aan capaciteit bij de brandweer op dat
hier in het voorstel brandweerfusie nader op teruggekomen zal worden
en zeg toe tegenstrijdige Rijksregelgeving bij het Rijk te zullen
melden.
Hij zegt verder toe dat de tekst in de
samenvatting zal worden aangepast op de volgende punten:
- bespreking in de raad - het
voorstel wordt niet ter bespreking voorgelegd aan de raad
- zo professioneel mogelijk -
tekst wordt aangepast.
De checklist zal zoveel mogelijk worden
ontwikkeld i.o.m. de branches zelf en zal deel uitmaken van hoofdstuk
8 (Monitoring & Evaluatie)
Advies
De meerderheid van de fracties spreekt zich positief uit over het
voorstel.
|
8. |
a. Plan van Aanpak Stationgsgebied
(406767)
b. Rapportage mobiel Cameratoezicht Delft (407479)
Beide voorstellen worden voor nader overleg voorgelegd aan de
commissie. De commissie brengt advies uit aan het college.
Insprekers
De heer De Vette zegt tevreden te zijn over de plannen, hij
maakt zich echter wel zorgen over evt. verplaatsing van de overlast
naar de omliggende omgeving. Hij vraagt het pleintje achter de Nieuwe
Schoolstraat met een hek af te sluiten. Tevens vraagt hij aandacht
voor verkeerd gestalde fietsen, het verwijderen van fietswrakken en
het zwerfvuil rondom de fietsklemmen
De heer Otto wijst op het tekort aan fietsstallingsplaatsen.
Hij geeft aan dat het totaal wellicht voldoende is, maar dat het
tekort zich vooral voordoet rond het spitsuur aan de Coenderstraat.
Het tekort leidt tot overlast. Verder merkt hij op een éénmalige
opruimactie zinloos te vinden en verzoekt om structurele handhaving.
Ook zwerfvuil verdient zijns inziens de volle aandacht van het
college.
De commissie stelt de
portefeuillehouder o.a. vragen over:
- communicatie (niet in delen maar
geïntegreerd);
- etiket ‘hotspot’ op
Stationsplein / mobiel – structureel cameratoezicht;
- start van het Schoon & Heel
traject / capaciteit fietsenstallingen / uitstraling plein;
- protocol / privacy zekerstellingen /
regels;
- veiligheid Station Zuid;
- wachtruimte Connexxion;
- rol NS;
- plaatsingsplanonderzoek;
- gegevens over effecten van de camera’s;
- begrenzing stationsgebied (incl. /
excl. parkeerterrein) / wand laantje van Mater.
Daarbij wijst een aantal fracties op
het zeer technische karakter van het TNO-rapport.
De commissie spreekt verder haar zorgen
uit over:
- de verplaatsingseffecten van de
opruimacties in omliggende gemeenten (Den Haag, Rotterdam e.d.)
De heer Kroon verzoekt de
portefeuillehouder:
- de mogelijkheden van een Kiosk op
het stationsplein te onderzoeken (vergunning).
Mevrouw Stolker verzoekt de
portefeuillehouder:
- een Benchmark van gemeenten waar al
langer cameratoezicht is.
De portefeuillehouder
beantwoordt de gestelde vragen en zegt toe dat:
- het Schoon & Heel traject in
maart van start zal gaan;
- hij t.b.v. het project Schoon &
Heel de mogelijkheid van evt. sancties, die kunnen worden opgelegd
aan op heterdaad betrapte, vervuilende burgers, zal bekijken;
- hij de NS zal benaderen en zal
verzoeken om extra inzet van NS-kant bij de start van de concrete
projectinvulling;
- hij het idee van een kiosk op het
stationsplein aan de projectgroep zal voorleggen.
Verder stelt de portefeuillehouder
voor:
- op het gebied van cameratoezicht uit
de ervaringen van Haaglanden te putten (150 camera’s in Den
Haag), om inzicht te krijgen in de effectiviteit van het gebruik
van camera’s.
Advies
De meerderheid van de fracties spreekt zich positief uit over
beide voorstellen.
De fracties PvdA, D66, SP en GroenLinks (deels) geven aan (vooralsnog)
niet in te kunnen stemmen met cameratoezicht, maar wachten de
uitwerking van het voorstel van het college af.
De fractie STIP zegt op dit moment nog geen advies te willen
uitbrengen daar m.n.het subjectieve karakter van hfst. 6 Plan van
Aanpak en het ontbreken van antwoorden op belangrijke vragen (doelen,
alternatieven, welke maatregelen worden/zijn ingezet, draagvlak e.d.)
het maken van een objectieve afweging over nut en noodzaak van
(mobiel) cameratoezicht niet mogelijk maakt. |
|
|
9. |
Rapportage klachtencommissie
Woonruimteverdeling 1998-2002 (343163)
De rapportage wordt voor nader overleg voorgelegd aan de commissie. De
commissie brengt advies uit aan het college.
Inspreekster:
Mevrouw Kullberg geeft een toelichting op het jaarverslag 1998 –
2002 en aanvullende gegevens over 2003. Zij vraagt in haar betoog m.n.
aandacht voor de door de commissie gesignaleerde knelpunten, te weten:
- De geldende regels (geen ruimte voor
de commissie om er iets mee te doen).
- De regeling lokaal maatwerk wekt
ergernis.
- Labeling van woningen o.a.
- m.b.t. inkomensgrenzen bij woningen van ouderen;
- starters die alleen mogen reageren op kleine woningen.
- max.bezettingseisen bij m.n. de 5 of meer kamer woningen(gelden
niet voor 4 kamer woningen)
- Aantal/leeftijden van kinderen die
meespelen bij de toekenning.
Vraag aan de politiek is in welke mate
labeling zinvol is, of goed wordt overwogen welk doel ze dienen, of
het doel bereikt wordt en of de vorm van labeling nog past bij de
grote diversiteit aan huishoudvormen van tegenwoordig en de
verschillende wooncarrières.
Wethouder Baljé onderschrijft
de zaken die door de klachtencommissie zijn gesignaleerd en stelt de
commissie voor:
- het jaarverslag (incl. de cijfers
2003) met aanvullende toelichting aan te bieden aan die mensen
binnen Haaglanden die zich bezighouden met een nieuw
Woningverdeelsysteem, zodat zij gebruik kunnen maken van de door
de commissie opgedane ervaringen.
De commissie stemt in met het
voorstel van de wethouder en vraagt om een concrete datum m.b.t. het
inwerking treden van een nieuwe Woningverdeelsysteem.
Wethouder Baljé antwoordt dat
de inwerkingtreding gepland staat voor 1 januari 2005.
Wethouder Baljé zegt verder toe
dat:
- uitgezocht wordt of de maximum
bezettingseis bij 5 (of meer) kamerwoningen, een lokaal of
Haaglands probleem is. Indien sprake is van een lokaal probleem
zullen maatregelen worden genomen.
De commissie dankt de
inspreekster voor haar bijdrage en vraagt de voorzitter of het
mogelijk is om in de toekomst voorzitters van commissies (zoals b.v.
ombudscie, cie’s CBB e.d.) altijd bij de behandeling van dergelijke
agendapunten uit te nodigen en hen in de gelegenheid te stellen
(indien zij dit wensen) een toelichting op het verslag te geven.
De voorzitter zegt toe de vraag
aan het presidium te zullen voorleggen.
De commissie neemt kennis van
het jaarverslag. |
|
|
10. |
Sluiting
De vergadering wordt om 24.00 uur gesloten.
|
|