01 april 2004

Besluitenlijst commissie Leefbaarheid d.d. 11 maart 2004

 


naar agenda 11 maart 2004


naar agenda
15 april 2004


 

Voorzitter: Mevrouw Bolten
Griffier: Mevrouw Van der Rest
College: De wethouders Torenstra en Baljé, Burgemeester Van Oorschot

Aanwezig:
De dames Kluivingh, Welle Donker, Van der Hoek, Lourens, Loomans, Wielens, Stolker Wijnmaalen en El Marini (t/m punt 8). De heren Otto, Engels, De Wit, Stoop, Bot, De Jong, Van Til, Kroon en Taebi (t/m punt 8).

1.

Opening vergadering
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.

   

2.

Inventarisatie insprekers
De volgende insprekers hebben zich aangemeld:

  • De heer De Vette / Bewonerscommissie Westerkwartier en Werkgroep Westerkwartier/Krakeelpolder. Inspreker bij punt 8 - Plan van aanpak Stationsgebied/Cameratoezicht.
  • De heer Otto. Inspreker bij punt 8 – Plan van Aanpak Stationsgebied/ Cameratoezicht.
  • Mevrouw dr. J. Kullberg / voorzitster Klachtencommissie Woonruimteverdeling. Inspreekster bij agendapunt 9 – Rapportage klachtencie. Woonruimteverdeling.

3.

Vaststellen besluitenlijst 11 december 2003
Tekstueel:
Pag.3. SP-advies punt 7-The Border. Het advies van de SP wordt als volgt aangepast:
De SP-fractie is voorstander van een vrijwillige fusie. Indien niet tot vrijwillige fusie kan worden gekomen, dan is de SP voorstander van het handhaven van de huidige situatie.
Pag. 4. SP-advies punt 8 – Jeugdbrandweer. Het advies wordt als volgt aangepast:De SP fractie steunt het collegevoorstel waarin wordt afgezien van het instellen van een jeugdbrandweer.

N.a.v.:
De heer De Wit vraagt n.a.v. pag. 1 (rondvraag – flitspalen) of het mogelijk is een waarschuwingsbord te plaatsen voor flitspalen (beantwoording zie punt 6 - rondvraag)
De heer De Wit informeert verder n.a.v. pag. 2 (mondelinge rondvragen) naar de stand van zaken m.b.t. zijn rondvraag over Winkelcentrum De Hoven.
De voorzitter zegt de heer De Wit de rondvraag te hebben doorgestuurd naar het college en zegt toe dat de vraag, zodra de wethouder binnen is, nogmaals aan hem zal worden voorgelegd. (Beantwoording door de wethouder is opgenomen bij punt 6 – rondvraag)
De besluitenlijst wordt, onder toevoeging van de tekstuele wijzigingen, vastgesteld.

   

4.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
N.a.v.:
Mevrouw Van der Hoek vraagt, n.a.v. de vermelde toezeggingenlijst, naar de stand van zaken van de in maart toegezegde cijfers inzake veelpleger.
De burgemeester zegt toe dat:

  • de notitie ‘Effecten veelplegers’ met de vrijdagpost van 12 maart a.s. aan de commissie zal worden toegestuurd .

De lijst niet te bespreken stukken wordt vastgesteld.

   

5.

Mededelingen
De voorzitter informeert, op verzoek van wethouder Torenstra, of er bij de commissie interesse bestaat voor de volgende presentaties / werkbezoeken:

  • Presentatie wijkaanpak (commissievergadering van april – aanvang 19.00 uur)
  • Presentatie over de voortgang op het gebied van sport, recreatie, dierenwelzijn, welzijn en kinderopvang (commissievergadering van juni – aanvang 19.00 uur)
  • Werkbezoek aan de Reiniging / Staal gevolgd door een presentatie over Stadsbeheer (voorafgaand aan commissievergadering van September, incl. broodjes/soep, aanvang 17.00 uur)

De commissie reageert positief op het aanbod van het college.

   

6.

Rondvraag
De heer De Wit / Leefbaar Delft vraagt de burgemeester een waarschuwingsbord te plaatsen bij flitspalen. De burgemeester stemt toe in het verzoek en antwoordt dat hier aan gewerkt wordt.
De heer Kroon / Onafhankelijk vraagt n.a.v. de vraag van de heer De Wit tevens aandacht voor een zijns inziens verkeerd geplaatst informatiebord.
De burgemeester antwoordt dat naar het bord zal worden gekeken. Indien het bord verkeerd/overbodig is geplaatst, dan zal het worden verwijderd.
Mevrouw Van der Hoek heeft namens de VVD fractie een schriftelijk rondvraag ingediend over de vertragingen bij de nieuwbouw brandweerkazerne en de fusie met de brandweer van Rijswijk. Zij heeft tevens gevraagd naar de consequenties van genoemde vertragingen (werksfeer, spanningen, ziekteverzuim e.d.) en het Arbo-onderzoek
.
De burgemeester antwoordt dat een besluit over de nieuwbouw brandweerkazerne in april aan de commissie / raad zal worden voorgelegd. M.b.t. de fusie hoopt het college komende dinsdag tot definitieve besluitvorming over te kunnen gaan en dit eveneens in april in commissie / raad te brengen. De uitkomsten m.b.t. de onderhandelingen met de GGD (resterende remmende factor) zal geen invloed hebben op de voortgang.
Voor wat betreft de situatie in de kazerne zelf zegt de burgemeester dat zaken als onderlinge spanningen, ziekteverzuim, gebrek aan motivatie e.d. zich niet voordoen maar dat er wel sprake is van teleurstelling.
I.v.m. het Arbo-onderzoek merkt de burgemeester nog op dat, indien dit leidt tot grote, nieuwe investeringen t.b.v. noodzakelijk aanpassingen, dit in kan houden dat de druk op realisatie van de nieuwbouw afneemt, daar een dergelijke financiële inspanning ook een redelijke afschrijvingstermijn mag hebben.
De heer De Wit vraagt om een overzicht van de kosten van de tijdelijke huisvesting brandweer.
De burgemeester merkt op dat het eerder voorgelegde raadvoorstel een overzicht geeft van de kosten en de heer De Wit de gegevens daarin kan naslaan.
De heer Kroon vraagt aandacht voor het ontbreken van verlichting in de viaducten onder de A-13 en benadrukt de onveilige situatie. Hij verzoekt om verlichting op de dag zowel als ’s nachts.
De Burgemeester onderschrijft op hoofdlijnen de door de heer Kroon gekenschetste situatie en zegt toe actie te zullen ondernemen. Gekeken zal worden naar de mogelijkheid om:
   
a) de tunnel lichter te spuiten (verbetering voor op de dag);
   
b) de verlichting eerder te ontsteken (bij opkomende schemering).
De burgemeester merkt hierbij op wel afhankelijk te zijn van de medewerking van de eigenaar, Rijkswaterstaat, maar zal de nodige actie ondernemen.
De heer Kroon vraagt of het mogelijk is om, vooruitlopend op de maatregelen, een tijdelijke oplossing te creëren in de vorm van een verkeersdrempel.
De burgemeester zal deze (tijdelijke) oplossing meenemen bij zijn onderzoek.
De heer De Wit vraagt nogmaals aandacht voor de hondenvereniging De Schie en verzoekt om beantwoording van de aanvullend gestelde vragen.
Wethouder Torenstra geeft aan de vragen reeds eerder beantwoord te hebben en heeft daar weinig aan toe te voegen. Hij benadrukt nogmaals dat het college niet voornemens is om toestemming te geven om openbaar gebied te omheinen en lantarenpalen te plaatsen. Dit betekent echter niet dat er bezwaar bestaat indien de vereniging daar soms traint, openbaar gebied wordt echter niet in gebruik gegeven voor dergelijke activiteiten.
De heer De Wit vraagt aanvullend of de wethouder een andere plaats / mogelijkheid kan bieden.
Wethouder Torenstra oppert een evt. samenwerking met een club aan de Korftlaan.
De heer Engels vraagt naar de stand van zaken m.b.t. de toezegging van het overzicht kostprijsopbouw.
Wethouder Torenstra antwoordt dit binnenkort te zullen toesturen.
De heer De Wit vraagt de voorzitter naar de stand van zaken m.b.t. zijn eerder voorgelegde vraag inzake winkelcentrum De Hoven / Masterplan Poptahof.
Wethouder Baljé geeft aan dat beantwoording niet op zijn weg ligt, maar op die van wethouder Grashoff.
De voorzitter zegt toe de vraag door te zullen sturen naar wethouder Grashoff en hem te verzoeken om op korte termijn te antwoorden .

7.

Handhavingsprogramma 2004 (407147)
Het voorstel wordt voorgelegd voor nader overleg. De commissie wordt gevraagd advies uit te brengen aan het college.
De commissie stelt vragen over o.a:

  • het toezicht op gas-/electrische installaties;
  • integrale controles (waarom alleen horeca);
  • het instrument zelfcontrole;
  • (rijks)regelgeving; tegenstrijdig, niet handhaafbaar e.d.;
  • uitplaatsing LPG-stations;
  • risico’s m.b.t. zaken die buiten de prioriteitstelling vallen;
  • samenstelling checklist t.b.v. zelfcontrole;
  • samenwerking GGD / Brandweer bij kinderdagverblijven.

en mist:

  • het onderdeel voorlichting t.b.v. het verbeteren van naleefgedrag.

De commissie spreekt haar zorg uit over:

  • het openbare karakter van het Handhavingsprogramma;
  • de onvoldoende capaciteit t.b.v. de controle/handhaving;

De burgemeester merkt n.a.v. de opmerkingen over het tekort aan capaciteit bij de brandweer op dat hier in het voorstel brandweerfusie nader op teruggekomen zal worden en zeg toe tegenstrijdige Rijksregelgeving bij het Rijk te zullen melden.

Hij zegt verder toe dat de tekst in de samenvatting zal worden aangepast op de volgende punten:

  • bespreking in de raad  - het voorstel wordt niet ter bespreking voorgelegd aan de raad
  • zo professioneel mogelijk -  tekst wordt aangepast.

De checklist zal zoveel mogelijk worden ontwikkeld i.o.m. de branches zelf en zal deel uitmaken van hoofdstuk 8 (Monitoring & Evaluatie)

Advies
De meerderheid van de fracties spreekt zich positief uit over het voorstel.

 

8.

a. Plan van Aanpak Stationgsgebied (406767)
b. Rapportage mobiel Cameratoezicht Delft (407479)

Beide voorstellen worden voor nader overleg voorgelegd aan de commissie. De commissie brengt advies uit aan het college.

Insprekers
De heer De Vette zegt tevreden te zijn over de plannen, hij maakt zich echter wel zorgen over evt. verplaatsing van de overlast naar de omliggende omgeving. Hij vraagt het pleintje achter de Nieuwe Schoolstraat met een hek af te sluiten. Tevens vraagt hij aandacht voor verkeerd gestalde fietsen, het verwijderen van fietswrakken en het zwerfvuil rondom de fietsklemmen
De heer Otto wijst op het tekort aan fietsstallingsplaatsen. Hij geeft aan dat het totaal wellicht voldoende is, maar dat het tekort zich vooral voordoet rond het spitsuur aan de Coenderstraat. Het tekort leidt tot overlast. Verder merkt hij op een éénmalige opruimactie zinloos te vinden en verzoekt om structurele handhaving. Ook zwerfvuil verdient zijns inziens de volle aandacht van het college.

De commissie stelt de portefeuillehouder o.a. vragen over:

  • communicatie (niet in delen maar geïntegreerd);
  • etiket ‘hotspot’ op Stationsplein / mobiel – structureel cameratoezicht;
  • start van het Schoon & Heel traject / capaciteit fietsenstallingen / uitstraling plein;
  • protocol / privacy zekerstellingen / regels;
  • veiligheid Station Zuid;
  • wachtruimte Connexxion;
  • rol NS;
  • plaatsingsplanonderzoek;
  • gegevens over effecten van de camera’s;
  • begrenzing stationsgebied (incl. / excl. parkeerterrein) / wand laantje van Mater.

Daarbij wijst een aantal fracties op het zeer technische karakter van het TNO-rapport.

De commissie spreekt verder haar zorgen uit over:

  • de verplaatsingseffecten van de opruimacties in omliggende gemeenten (Den Haag, Rotterdam e.d.)

De heer Kroon verzoekt de portefeuillehouder:

  • de mogelijkheden van een Kiosk op het stationsplein te onderzoeken (vergunning).

Mevrouw Stolker verzoekt de portefeuillehouder:

  • een Benchmark van gemeenten waar al langer cameratoezicht is.

De portefeuillehouder beantwoordt de gestelde vragen en zegt toe dat:

  • het Schoon & Heel traject in maart van start zal gaan;
  • hij t.b.v. het project Schoon & Heel de mogelijkheid van evt. sancties, die kunnen worden opgelegd aan op heterdaad betrapte, vervuilende burgers, zal bekijken;
  • hij de NS zal benaderen en zal verzoeken om extra inzet van NS-kant bij de start van de concrete projectinvulling;
  • hij het idee van een kiosk op het stationsplein aan de projectgroep zal voorleggen.

Verder stelt de portefeuillehouder voor:

  • op het gebied van cameratoezicht uit de ervaringen van Haaglanden te putten (150 camera’s in Den Haag), om inzicht te krijgen in de effectiviteit van het gebruik van camera’s.

Advies
De meerderheid van de fracties spreekt zich positief uit over beide voorstellen.
De fracties PvdA, D66, SP en GroenLinks (deels) geven aan (vooralsnog) niet in te kunnen stemmen met cameratoezicht, maar wachten de uitwerking van het voorstel van het college af.
De fractie STIP zegt op dit moment nog geen advies te willen uitbrengen daar m.n.het subjectieve karakter van hfst. 6 Plan van Aanpak en het ontbreken van antwoorden op belangrijke vragen (doelen, alternatieven, welke maatregelen worden/zijn ingezet, draagvlak e.d.) het maken van een objectieve afweging over nut en noodzaak van (mobiel) cameratoezicht niet mogelijk maakt.

   

9.

Rapportage klachtencommissie Woonruimteverdeling 1998-2002 (343163)
De rapportage wordt voor nader overleg voorgelegd aan de commissie. De commissie brengt advies uit aan het college.

Inspreekster:
Mevrouw Kullberg geeft een toelichting op het jaarverslag 1998 – 2002 en aanvullende gegevens over 2003. Zij vraagt in haar betoog m.n. aandacht voor de door de commissie gesignaleerde knelpunten, te weten:

  • De geldende regels (geen ruimte voor de commissie om er iets mee te doen).
  • De regeling lokaal maatwerk wekt ergernis.
  • Labeling van woningen o.a.
    - m.b.t. inkomensgrenzen bij woningen van ouderen;
    - starters die alleen mogen reageren op kleine woningen.
    - max.bezettingseisen bij m.n. de 5 of meer kamer woningen(gelden niet voor  4 kamer woningen)
  • Aantal/leeftijden van kinderen die meespelen bij de toekenning.

Vraag aan de politiek is in welke mate labeling zinvol is, of goed wordt overwogen welk doel ze dienen, of het doel bereikt wordt en of de vorm van labeling nog past bij de grote diversiteit aan huishoudvormen van tegenwoordig en de verschillende wooncarrières.

Wethouder Baljé onderschrijft de zaken die door de klachtencommissie zijn gesignaleerd en stelt de commissie voor:

  • het jaarverslag (incl. de cijfers 2003) met aanvullende toelichting aan te bieden aan die mensen binnen Haaglanden die zich bezighouden met een nieuw Woningverdeelsysteem, zodat zij gebruik kunnen maken van de door de commissie opgedane ervaringen.

De commissie stemt in met het voorstel van de wethouder en vraagt om een concrete datum m.b.t. het inwerking treden van een nieuwe Woningverdeelsysteem.

Wethouder Baljé antwoordt dat de inwerkingtreding gepland staat voor 1 januari 2005.

Wethouder Baljé zegt verder toe dat:

  • uitgezocht wordt of de maximum bezettingseis bij 5 (of meer) kamerwoningen, een lokaal of Haaglands probleem is. Indien sprake is van een lokaal probleem zullen maatregelen worden genomen.

De commissie dankt de inspreekster voor haar bijdrage en vraagt de voorzitter of het mogelijk is om in de toekomst voorzitters van commissies (zoals b.v. ombudscie, cie’s CBB e.d.) altijd bij de behandeling van dergelijke agendapunten uit te nodigen en hen in de gelegenheid te stellen (indien zij dit wensen) een toelichting op het verslag te geven.

De voorzitter zegt toe de vraag aan het presidium te zullen voorleggen.

De commissie neemt kennis van het jaarverslag.

   

10.

Sluiting
De vergadering wordt om 24.00 uur gesloten.

terug naar boven