Wijkverslag 2003

 

Binnenstad

           

 

1. Inleiding

 

 

Voor u ligt het wijkverslag 2003 van de binnenstad. In dit wijkverslag vindt u wat er in het kader van de wijkaanpak in het afgelopen jaar is gerealiseerd is in de binnenstad.

 

Het doel van de wijkaanpak is om samen met bewoners en organisaties te werken aan de verbetering van de leefbaarheid in de wijken. De binnenstad kende tot vorig jaar een afwijkende organisatorische opzet van het wijkgericht werken. In 2003 is een start gemaakt om de binnenstad meer aan te sluiten bij het wijkaanpakproces. Zo verscheen er een wijkverslag 2002, waarin ook een aanzet was opgenomen voor uit te voeren acties in 2003. Nu is voor het jaar 2004 voor het eerst een wijkprogramma opgesteld. Met alle partners in de wijk zijn hier verschillende bijeenkomsten over geweest. Op de druk bezochte wijkenmarkt in november 2003 zijn een vijftal prioriteitsthema’s gepresenteerd, waarmee de gemeente samen met de bewoners en de partners in de wijk in 2004 aan de slag gaat.

 

Hoewel er voor het verslagjaar 2003 nog geen wijkprogramma voor de binnenstad was, is er toch heel veel gebeurd op het gebied van de leefbaarheid. In hoofdstuk 3 vindt u een overzicht van zaken die zijn aangepakt door gemeente, bewoners, ondernemers en andere partners.

 

In hoofdstuk 4 staat een totaaloverzicht uitgaven uit het wijkbudget in 2003.

 

U kunt het wijkverslag 2003 en het wijkprogramma 2004 ook op Internet vinden: www.gemeentedelft.info, onder ‘wijkinformatie’ staat de binnenstad.

 

Ik bedank iedereen die zich het afgelopen jaar op een af andere manier voor de leefbaarheid van de binnenstad heeft ingezet.

 

Lidwine van Elteren

Wijkcoördinator binnenstad

 

 

 

2. Ontwikkelingen in de wijk

 

Naast de wijkaanpak wordt er ook gewerkt aan de verbetering van de kwaliteit van de binnenstad via het binnenstadsmanagement. Het gaat dan om het realiseren van een kwaliteitsimpuls op het gebied van economie, toerisme čn wonen. Dit laatste thema krijgt via het wijkgericht werken extra aandacht. Het meest opvallende project van binnenstadsmanagement is het autoluw maken van het centrum. In 2003 is gestart met de uitvoering van fase 2, het autoluw herinrichten van de Markt. De nieuw ingerichte markt moet de huiskamer van alle Delftenaren gaan worden en een verbindingsschakel tussen de winkelgebieden in het centrum. De parkeerfunctie vervalt. Sinds oktober 2003 zijn er compensatieparkeerplaatsen gerealiseerd in de omgeving Maria Duystlaan.

 

Het versterken van de economische en toeristische functie kan op gespannen voet staan met bewonersbelangen. De wijkaanpak is hier alert op en probeert hierin een evenwicht te bewaren. Er zijn inmiddels 8 meer of minder georganiseerde bewonersgroepen, die de ontwikkelingen kritisch volgen en waar nodig signaleren dat het bewonersbelang in het geding komt. Een aantal van deze organisaties hebben een vertegenwoordiger in het binnenstadsforum. Dit is een klankbordgroep voor het college van B&W om in een vroegtijdig stadium beleidsvoornemens te toetsen op maatschappelijk draagvlak. Het forum kent ook leden uit de hoek van ondernemend Delft en de horeca. De praktijk heeft uitgewezen, dat door de discussies in het forum er meer wederzijds begrip voor elkaars  belangen en wensen is ontstaan. Meer en meer groeit het besef, dat alleen het eigen belang binnen willen halen, beslist niet het beste resultaat garandeert. Dit is een ontwikkeling die feilloos past binnen de filosofie van de wijkaanpak werken: samen aan de slag om de leefbaarheid te vergroten.

 

Er zijn nog een aantal andere grote projecten die effect hebben op het woonklimaat in de binnenstad. De bouw van het Zuidpoortgebied en de reconstructie van het Doelengebied zijn zeer ingrijpend. Ook de verbouw van het Ipsepand op de Paardenmarkt en de Paulusmavo op het Raam. Hier is in 2003 ook begonnen met de drainagewerkzaamheden in verband met de waterbeheersingsmaatregelen van binnenstad noord-oost. Het is niet te voorkomen dat deze werkzaamheden op zijn tijd de nodige overlast veroorzaken voor de bewoners, maar getracht wordt de overlast te beperken.

 

De wijkaanpak in de binnenstad is qua proces inmiddels op gelijk niveau getrokken met de andere zes wijken. Dit kan nog niet gezegd worden van de faciliteiten om het wijkgericht werken vorm te geven. Zo heeft de binnenstad tot nu toe niet de beschikking over een wijkopbouwwerker of professionele jongerenbegeleiding. Kinderen en Jongeren is voor 2004 een van de prioriteitsthema’s voor de binnenstad.

De samenwerking tussen wijkopzichter en wijkcoördinator werpt zijn vruchten af. Ook het centrale meldnummer voor mankementen in de openbare ruimte (260 2200) krijgt steeds meer bekendheid en de algemene waardering en tevredenheid over het functioneren ervan neemt gestaag toe.

 

 

 

3. De wijkaanpak in 2003. Wat is er gebeurd?

 

In deze paragraaf vindt u een overzicht van activiteiten en projecten waaraan in 2003 gewerkt werd; vaak met inzet van het wijkbudget. Voor de binnenstad was er weliswaar voor 2003 nog geen wijkprogramma, maar wel was er een groslijst opgesteld van aan te pakken zaken. Deze was tot stand gekomen, via de wijkbeheeroverleggen, incidentele contacten met bewoners, schriftelijke verzoeken en via de actie van de ideeënbon. De groslijst was opgenomen in het wijkverslag 2002. Daarnaast zijn er ook acties geweest die spontaan ontstonden en zijn opgepakt. Sommige zijn al tot uitvoering gebracht, andere krijgen in 2004 hun beslag.

 

 

3.1 Samenleven en participatie

 

In 2003 is in de binnenstad noord de lange traditie gecontinueerd dat er op het Raam en omgeving op Koninginnedag allerhande spelen voor de kinderen worden georganiseerd. Dit kinderfestijn beleefde zijn 30e editie. Ter gelegenheid daarvan heeft de stichting RVO - gevormd door bewoners van Raam, Vlamingstraat en Omgeving - het boekje “dertig jaar kinderspelen op de Raam” uitgegeven. Het bevat een keur aan lezenswaardige verhalen, die alle zijn geschreven door buurtbewoners. De uitgave is mogelijk gemaakt door een subsidie van de gemeente. Een ander kindvriendelijk initiatief vanuit de bewonersorganisatie binnenstad noord is de lampionnenoptocht voor kleine kinderen. Een derde activiteit waarbij kinderen centraal staan is de jaarlijkse straatspeeldag die in de Doelenstraat wordt gehouden.

 

In het kader van de leefbaarheid is in 2003 de discussie gestart over een gemeentebrede stadsetiquette. Doel van de stadsetiquette is om bewoners er van te doordringen dat bepaald gedrag onwenselijk is en dat je een ander er op aanspreekt als die zich niet aan de normen houdt. Bewoners van Delft hebben mee kunnen praten via het DIP en een raadscommissie extern. Zij blijken veel belang te hechten aan veiligheid, de woonomgeving en respect. Rondom deze thema’s wordt de stadsetiquette in 2004 verder vormgegeven. Hierbij ligt een belangrijke relatie met het prioriteitsthema samenleven.

 

Halverwege 2003 is de subsidieregeling straatfeesten van kracht geworden. De gedachte is dat met elkaar feesten de sfeer verbetert en daarmee de leefbaarheid in een straat. Voor een straatfeest is een subsidie beschikbaar van € 150. Een straatfeest kan ook gecombineerd worden met een Fleur Delft Op actie. Dan is het een straatfestijn. Hiervoor is het subsidiebedrag € 250. Ook voor een buurt- of wijkfeest kan een subsidie worden aangevraagd. In drie straten is een straatfeest georganiseerd. De Zuiderstraat valt hierbij apart te noemen. Hier was het feest gecombineerd met een ludieke actie voor het realiseren van een veiliger verkeerssituatie voor met name de kinderen. Mede als gevolg van de bouw in het Zuidpoort en de afsluiting voor autoverkeer van de Oostpoortbrug wordt de Zuiderstraat gebruikt als sluiproute, waarbij veelal veel harder wordt gereden dan stapvoets, zoals op een woonerf hoort.

 

 

 

                               

 

 

Op initiatief van ondernemers en bewoners samen is er begin van het jaar een Fleur Op actie gehouden op de Molslaan. Ook de bewoners uit de Schutterstraat hielden een Fleur Op actie.

 

Voor het eerst is in 2003 de cursus “maatschappelijk actief als wijkbewoner” van start gegaan. Er zijn zo’n 40 deelnemers, onder andere uit de binnenstad. Deze cursus is bedoeld voor bewoners die op een af andere manier betrokken zijn bij de wijkaanpak. In zes bijeenkomsten worden deelnemers wegwijs gemaakt in de organisatie van de Delftse wijkaanpak, de relatie bewoners & politiek en de gemeentelijke organisatie. Ook wordt aandacht besteed aan invloed uitoefenen, opzetten van een belangengroep, nemen van actie en motiveren van straatbewoners. Deelname aan de cursus is gratis en wordt gefinancierd uit wijkaanpakgelden.

 

Eind 2003 is de website binnenstad geopend. Er is informatie te vinden over een groot scala aan thema’s die in de binnenstad spelen. Zo is er onder andere informatie over parkeren, de spoortunnel, wonen, de kinderopvang, maar ook over afvalinzameling, gezondheid, brede school en gezondheidszorg. Ook bewonersorganisaties kunnen van de website gebruik maken, Een viertal bewonersorganisaties/straten doet dit inmiddels. Ook wordt er maandelijks een nieuwsbrief verspreid onder abonnees. Aanmelding is mogelijk via de website, die beslist het bekijken waard is: www.delft.nl/binnenstad.


 

3.2 Wonen en woonomgeving

 

Het jaar 2003 stond voor binnenstad noord goeddeels in het teken van de bouwactiviteiten in het Doelengebied. Hier wordt een compleet nieuw buurtje opgetrokken. Uiteraard heeft dit voor de toekomst effect op de sociale samenstelling en samenhang in de wijk. Voor de huidige bewoners was echter met name de overlast van bouwverkeer een groot zorgpunt. In goed overleg zijn er verschillende maatregelen getroffen om dit zo veel mogelijk te beperken.

Wat betreft de woonomgeving, bleef het parkeren in de noordelijke binnenstad een belangrijk thema. De bewonerswerkgroep binnenstad noord heeft het initiatief genomen om een plan op te stellen om het gebruik van de buitenruimte te optimaliseren.

Bewoners uit de Dirklangendwarsstraat hebben het initiatief genomen hun straat kindvriendelijker in te richten.

 

Wat betreft het wonen en de woonomgeving in de noordelijke binnenstad is eind 2003 een begin gemaakt met de discussie over de toekomstige inrichting van de Paardenmarkt.

Voor het woon- en leefklimaat in de zuidelijke binnenstad is uiteraard de bouw van Zuidpoort zeer ingrijpend. In 2003 is gestart met de bouw van de nieuwe woningen. De wijze waarop de woonomgeving ingericht gaat worden, is van groot belang voor de toekomstige leefbaarheid. In 2003 zijn hier uitvoerige discussies over gevoerd vanuit het wijkbeheer overleg en door de belangenorganisatie Zuidpoort. Dit heeft geresulteerd in diverse aanpassingen, die ook de sociale veiligheid ten goede komen.

 

In het centrum is de herinrichting van de Markt de meest ingrijpende wijziging in de woonomgeving.

 

    

 

 

 

 

 

 

Hondenpoep is een van de grote ergernissen van bewoners. Om dit probleem aan te pakken is in 2003 het hondenpoepbeleid geďntroduceerd. Hondenpoep mag voortaan alleen nog maar terecht komen op hondenuitlaatstroken. Op andere plaatsen moeten hondenbezitters de poep zelf opruimen. In de binnenstad is er jammer genoeg geen ruimte voor hondenuitlaatstroken. Wel is bij de situering van deze stroken in de naastliggende wijken gezocht naar een plaats zo dicht mogelijk bij de binnenstad. Verder geldt in de binnenstad ook de aanlijnplicht en worden er gratis speciale opruimzakken voor hondenpoep beschikbaar gesteld.

 

 

Ook fietswrakken scoren erg hoog op de maatlat van ergernissen. In het In de Veste gebied is daarom in de zomerperiode extra aandacht gegeven aan het opruimen van fietswrakken. De bewoners waren heel tevreden met het resultaat.

 

Een derde ergernis bij veel bewoners in de binnenstad zijn de evenementen. Hierbij gaat het er niet om dat er evenementen zijn. In het algemeen wordt dit positief gevonden voor de levendigheid van de binnenstad. Het probleem zit hem met name in de intensiteit van evenementen, de geluidsoverlast en de troep die op straat achterblijft. In 2003 zijn gemeente en bewonersorganisaties samen de discussie gestart op welke wijze hierin verbetering kan komen.

 

In de gehele binnenstad zijn ook in 2003 weer de nodige onderhoudswerkzaamheden verricht aan straten en bruggen. Niet te tellen zijn de gevallen van snel herstel van kleine mankementen via het centrale meldnummer.

 

Ook aanhangwagens en recreatievoertuigen die langdurig op straat staan is een ergernis. Met het nieuwe aanhangwagenbeleid is hiervoor eind 2003 een oplossing gekomen. De nieuwe regels zijn als volgt. Recreatievoertuigen mogen maximaal drie dagen op straat worden gestald. Aanhangwagens die nodig zijn voor het uitvoeren van werkzaamheden mogen van maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 19.00 uur op straat worden geparkeerd. Na die periode ,moet de aanhanger of het recreatievoertuig elders worden gestald. Wanneer dit niet gebeurt, haalt de gemeente het object weg en kan het tegen kosten door de eigenaar worden opgehaald. Bewoners die een aanhanger of recreatievoertuig verkeerd geparkeerd zien staan kunnen dit melden via het servicenummer van de gemeente (260 22 00) of via de website van de gemeente www.gemeentedelft.info. 


3.3 Verkeer en verkeersveiligheid

 

De autoluwe binnenstad fase 1 is in 2003 geëvalueerd. Hierbij zijn ook de ervaringen en wensen van bewoners(organisaties) betrokken. Vanuit bewonerszijde werd sterk gepleit voor afschaffing van de kraskaart en aanpassing van de bloktijden. Deze wijzigingen zijn per 1 november 2003 ingegaan. Uit de evaluatie bleek ook het bewonersparkeren nog steeds problematisch was. Om hierin enige verlichting te brengen zijn – in goed overleg met de ondernemers- de bezoekersparkeerplaatsen op de Nieuwe Langendijk omgezet in mixplaatsen.

 

Bewoners en ondernemers hebben kritiek op de bebording in de binnenstad. Niet alleen de status van parkeerplaatsen is onduidelijk, ook de bewegwijzering laat te wensen over. Hierin zijn in 2003 de nodige verbeteringen aangebracht.

 

De stallingfaciliteiten voor fietsen is een doorlopend aandachtspunt. Het aantal fietsklemmen is in 2003 met ongeveer 50 uitgebreid. Het grootste aantal is geplaatst in de autoluwplus gebied (Markt en Voorstraat). Elders in de binnenstad zijn op diverse plaatsen de verouderde “vraagteken”klemmen vervangen door de “tulip”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ook in de binnenstad hebben een aantal bewoners aangegeven interesse te hebben in een fietstrommel.Tot nu toe zijn deze niet geplaatst. In het centrum heeft dit te maken met het behoud van het historische karakter. Waar hiervan elders in de binnenstad geen sprake is en fietstrommels in principe wel geplaatst zouden kunnen worden, gebeurde dit niet wegens bezwaar van bewoners tegen het vervallen van een parkeerplaats. 

 

Met de Ouderenbond en de Vereniging Delftenaren met een Functiebeperking (VDF) zijn in 2003 afspraken gemaakt om de invalidenparkeerplaatsen in de avonduren “vrij te geven” voor vergunninghouders. Ook dit draagt weer bij aan het verminderen de problemen met het bewonersparkeren.

 

Op diverse plekken in de binnenstad zijn fysieke aanpassingen gerealiseerd om problemen met parkeren op te lossen. Het gaat hierbij dan met name om hinderlijk parkeren bij bochten, waardoor de verkeersdoorstroming stagneert. Problemen van foutief parkeren op bestaande parkeerplaatsen (niet betalen, geen vergunning) worden uitsluitend aangepakt via handhaving.

 

Op het Achterom ter hoogte van de Zuidwal was sprake van een gevaarlijke verkeerssituatie. Veel autoverkeer dat de binnenstad uitreed deed dit illegaal via de verboden inrijrichting. Fietsers kwamen hierdoor in de knel. Nadat de bewoners hierover bij de gemeente aan de bel hebben getrokken, is er gezamenlijk een verbetervoorstel uitgewerkt en inmiddels gerealiseerd.

 

Bewoners, maar ook bezoekers van de binnenstad ergeren zich mateloos aan het gedrag van brommers en scooters. Met name het gescheur in het autoluwplus gebied is behalve ergerlijk ook gevaarlijk. Door dit gebied per 1 november 2003 verboden te verklaren voor deze soort voertuigen, kon en kan dit probleem aangepakt worden.

 

Wat betreft de verkeersveiligheid is een zeer breed gedragen probleem dat het 30 km regime niet wordt nageleefd. Het inzetten van een mobiele snelheidsmeter zou kunnen bijdragen aan de oplossing van dit probleem. Met een waarschuwing ‘U rijdt te hard’ worden automobilisten gewezen op hun ongewenste rijgedrag. Met name de bewonersorganisatie binnenstad noord heeft er de nodige energie in gestoken om dit idee gerealiseerd te krijgen. Dit bleek echter lastiger dan gedacht. Het is in 2003 bij een idee gebleven.

 

 

 


3.4 Sociale veiligheid

 

Voor de aanpak van enge plekken is budget beschikbaar uit de EZH gelden. Jaarlijks worden enkele plekken aangepakt. In 2003 is in dit kader op het binnenplein Minderbroerstraat een extra lichtmast geplaatst. Het achterpad tussen de woningen Gasthuislaan en Zuiderstraat wordt ook gezien als een enge plek. De gemeente heeft gezorgd voor extra verlichting bij de uit/-ingang van het pad. Verdere aanpassingen zijn de verantwoordelijkheid van de corporatie.

 

In de loop van 2003 is een proef gestart met integrale toezichtteams. Niet langer lopen stadstoezichthouder, reinigingsinspecteur, parkeercontroleur apart hun eigen route. Men gaat samen op stap, waardoor men oog krijgt voor elkaars werk en adequater op zaken kan inspelen. De eerste bevindingen zijn positief.

 

De horeca in de binnenstad is een continu punt van aandacht. Vanuit bewonerszijde blijft hinder worden ondervonden van geluidsoverlast in en rond cafés, agressie en vandalisme.

In 2003 is gestart met een ambtelijk horecaoverleg. Hierin worden alle horecagelegenheden besproken die problemen veroorzaken. Door de brede samenstelling van de werkgroep van milieu, tot brandweer, tot handhaving kunnen verschillende te nemen acties tegen overlast afgestemd worden, zodat er maximaal effect is. Ook is afgesproken met enige regelmaat integrale handhavingsrondes te houden. De eerste vond plaats in de Kromstraat.

 

 

 

 


3.5 Cultuur

 

De Oude Kerk is een van de grote monumenten in de binnenstad. Rondom de kerk is in alle nissen grondverlichting aangebracht. Op Lichtjesavond is deze voor het eerst ontstoken. Sindsdien komt het monument ’s avond prachtig tot zijn recht.

Behalve dat de kwaliteit van het monument nog beter tot zijn recht komt is er een tweede voordeel; de verlichting weerhoudt wildplassers om de historische muur te gebruiken als openbaar toilet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

4. Overzicht bestedingen wijkbudget

 

Het budget dat dit jaar te besteden was in de binnenstad bedroeg € 70.378. Daarnaast was er nog een restant uit 2002 beschikbaar: € 2.792. Deze bedragen samen (€ 73.170) vormden het te besteden bedrag in 2003. Hieronder ziet u waar het geld aan uitgegeven is.

 

Wonen en woonomgeving                  66.532    

Verkeer, verkeersveiligheid                 20.398               

Samenleven en participatie                 3.786

                                                        ______

                                                       90.716

                                               

De totale uitgaven in 2003 bedragen € 90.716. Er is dus sprake van een overschrijding van het wijkbudget met € 17.546. Dit wordt verrekend met het beschikbare wijkbudget voor 2004.

 


5. Slotwoord

 

De wijkaanpak in de binnenstad wordt door veel bewoners gewaardeerd. Het aantal dat actief participeerde groeide in 2003. Uit het jaarverslag blijkt ook dat er meer bewonersinitiatieven worden genomen. In 2004 zal dit naar verwachting verder toenemen.

 

Wanneer u als  bewoner of ondernemer uw steentje bij wilt dragen aan de leefbaarheid van de binnenstad kan dat uiteraard. U kunt hierover contact opnemen met de wijkcoördinator.

Er zijn verschillende bewonersorganisaties bij wie u zich zou kunnen aansluiten. Of u heeft zelf een initiatief en benadert hierover uw buren. Ook zijn er wijkbeheeroverleggen in de noordelijke en zuidelijke binnenstad. Ook hier zijn meedenkers en –doeners welkom.

 

Als u meer informatie over de Delftse wijkaanpak hebt, is er een folder beschikbaar waarin de stappen van de wijkaanpak staan uitgelegd. U kunt deze folder aanvragen bij het projectsecretariaat van Wijkzaken: 015-2197123.

 

Ik hoop in 2004 met nog meer mensen net zo enthousiast aan de slag te kunnen gaan als in 2003 met de uitvoering van het wijkprogramma 2004 en het maken van een programma voor 2005.

 

 

 

Uitgave: Gemeente Delft, Wijkzaken.

Februari 2004

Foto’s: Nico Bos, Gemeente Delft

Tekst: Lidwine van Elteren

Internet: www.gemeentedelft.info