Wijkverslag 2003
Binnenstad
Voor u ligt het wijkverslag 2003 van de binnenstad.
In dit wijkverslag vindt u wat er in het kader van de wijkaanpak in het
afgelopen jaar is gerealiseerd is in de binnenstad.
Het doel van de wijkaanpak is om samen met bewoners
en organisaties te werken aan de verbetering van de leefbaarheid in de wijken.
De binnenstad kende tot vorig jaar een afwijkende organisatorische opzet van
het wijkgericht werken. In 2003 is een start gemaakt om de binnenstad meer aan
te sluiten bij het wijkaanpakproces. Zo verscheen er een wijkverslag 2002,
waarin ook een aanzet was opgenomen voor uit te voeren acties in 2003. Nu is
voor het jaar 2004 voor het eerst een wijkprogramma opgesteld. Met alle
partners in de wijk zijn hier verschillende bijeenkomsten over geweest. Op de
druk bezochte wijkenmarkt in november 2003 zijn een vijftal prioriteitsthema’s
gepresenteerd, waarmee de gemeente samen met de bewoners en de partners in de
wijk in 2004 aan de slag gaat.
Hoewel er voor het verslagjaar 2003 nog geen
wijkprogramma voor de binnenstad was, is er toch heel veel gebeurd op het
gebied van de leefbaarheid. In hoofdstuk 3 vindt u een overzicht van zaken die
zijn aangepakt door gemeente, bewoners, ondernemers en andere partners.
In hoofdstuk 4 staat een totaaloverzicht uitgaven
uit het wijkbudget in 2003.
U kunt het wijkverslag 2003 en het wijkprogramma
2004 ook op Internet vinden: www.gemeentedelft.info,
onder ‘wijkinformatie’ staat de binnenstad.
Ik bedank iedereen die zich het afgelopen jaar op
een af andere manier voor de leefbaarheid van de binnenstad heeft ingezet.
Lidwine van Elteren
Wijkcoördinator binnenstad
Naast de wijkaanpak wordt er ook gewerkt aan de
verbetering van de kwaliteit van de binnenstad via het binnenstadsmanagement.
Het gaat dan om het realiseren van een kwaliteitsimpuls op het gebied van
economie, toerisme čn wonen. Dit laatste thema krijgt via het wijkgericht
werken extra aandacht. Het meest opvallende project van binnenstadsmanagement
is het autoluw maken van het centrum. In 2003 is gestart met de uitvoering van
fase 2, het autoluw herinrichten van de Markt. De nieuw ingerichte markt moet
de huiskamer van alle Delftenaren gaan worden en een verbindingsschakel tussen
de winkelgebieden in het centrum. De parkeerfunctie vervalt. Sinds oktober 2003
zijn er compensatieparkeerplaatsen gerealiseerd in de omgeving Maria Duystlaan.
Het versterken van de economische en toeristische
functie kan op gespannen voet staan met bewonersbelangen. De wijkaanpak
is hier alert op en probeert hierin een evenwicht te bewaren. Er zijn inmiddels
8 meer of minder georganiseerde bewonersgroepen, die de ontwikkelingen kritisch
volgen en waar nodig signaleren dat het bewonersbelang in het geding komt. Een
aantal van deze organisaties hebben een vertegenwoordiger in het
binnenstadsforum. Dit is een klankbordgroep voor het college van B&W om in
een vroegtijdig stadium beleidsvoornemens te toetsen op maatschappelijk
draagvlak. Het forum kent ook leden uit de hoek van ondernemend Delft en de
horeca. De praktijk heeft uitgewezen, dat door de discussies in het forum er
meer wederzijds begrip voor elkaars
belangen en wensen is ontstaan. Meer en meer groeit het besef, dat
alleen het eigen belang binnen willen halen, beslist niet het beste resultaat
garandeert. Dit is een ontwikkeling die feilloos past binnen de filosofie van
de wijkaanpak werken: samen aan de slag om de leefbaarheid te vergroten.
Er zijn nog een aantal andere grote projecten die
effect hebben op het woonklimaat in de binnenstad. De bouw van het
Zuidpoortgebied en de reconstructie van het Doelengebied zijn zeer ingrijpend.
Ook de verbouw van het Ipsepand op de Paardenmarkt en de Paulusmavo op het
Raam. Hier is in 2003 ook begonnen met de drainagewerkzaamheden in verband met
de waterbeheersingsmaatregelen van binnenstad noord-oost. Het is niet te
voorkomen dat deze werkzaamheden op zijn tijd de nodige overlast veroorzaken
voor de bewoners, maar getracht wordt de overlast te beperken.
De wijkaanpak in de binnenstad is qua proces
inmiddels op gelijk niveau getrokken met de andere zes wijken. Dit kan nog niet
gezegd worden van de faciliteiten om het wijkgericht werken vorm te geven. Zo
heeft de binnenstad tot nu toe niet de beschikking over een wijkopbouwwerker of
professionele jongerenbegeleiding. Kinderen en Jongeren is voor 2004 een van de
prioriteitsthema’s voor de binnenstad.
De samenwerking tussen wijkopzichter en
wijkcoördinator werpt zijn vruchten af. Ook het centrale meldnummer voor
mankementen in de openbare ruimte (260 2200) krijgt steeds meer bekendheid en
de algemene waardering en tevredenheid over het functioneren ervan neemt
gestaag toe.
3. De wijkaanpak in 2003. Wat is er gebeurd?
In deze paragraaf vindt u een overzicht van
activiteiten en projecten waaraan in 2003 gewerkt werd; vaak met inzet van het
wijkbudget. Voor de binnenstad was er weliswaar voor 2003 nog geen
wijkprogramma, maar wel was er een groslijst opgesteld van aan te pakken zaken.
Deze was tot stand gekomen, via de wijkbeheeroverleggen, incidentele contacten
met bewoners, schriftelijke verzoeken en via de actie van de ideeënbon. De
groslijst was opgenomen in het wijkverslag 2002. Daarnaast zijn er ook acties
geweest die spontaan ontstonden en zijn opgepakt. Sommige zijn al tot
uitvoering gebracht, andere krijgen in 2004 hun beslag.
In 2003 is in de binnenstad noord de lange traditie
gecontinueerd dat er op het Raam en omgeving op Koninginnedag allerhande spelen
voor de kinderen worden georganiseerd. Dit kinderfestijn beleefde zijn 30e
editie. Ter gelegenheid daarvan heeft de stichting RVO - gevormd door bewoners
van Raam, Vlamingstraat en Omgeving - het boekje “dertig jaar kinderspelen op
de Raam” uitgegeven. Het bevat een keur aan lezenswaardige verhalen, die alle
zijn geschreven door buurtbewoners. De uitgave is mogelijk gemaakt door een
subsidie van de gemeente. Een ander kindvriendelijk initiatief vanuit de
bewonersorganisatie binnenstad noord is de lampionnenoptocht voor kleine
kinderen. Een derde activiteit waarbij kinderen centraal staan is de jaarlijkse
straatspeeldag die in de Doelenstraat wordt gehouden.
In het kader van de leefbaarheid is in 2003 de
discussie gestart over een gemeentebrede stadsetiquette. Doel van de
stadsetiquette is om bewoners er van te doordringen dat bepaald gedrag
onwenselijk is en dat je een ander er op aanspreekt als die zich niet aan de
normen houdt. Bewoners van Delft hebben mee kunnen praten via het DIP en een
raadscommissie extern. Zij blijken veel belang te hechten aan veiligheid, de
woonomgeving en respect. Rondom deze thema’s wordt de stadsetiquette in 2004
verder vormgegeven. Hierbij ligt een belangrijke relatie met het
prioriteitsthema samenleven.
Halverwege 2003 is de subsidieregeling
straatfeesten van kracht geworden. De gedachte is dat met elkaar feesten de
sfeer verbetert en daarmee de leefbaarheid in een straat. Voor een straatfeest
is een subsidie beschikbaar van € 150. Een straatfeest kan ook gecombineerd
worden met een Fleur Delft Op actie. Dan is het een straatfestijn. Hiervoor is
het subsidiebedrag € 250. Ook voor een buurt- of wijkfeest kan een subsidie
worden aangevraagd. In drie straten is een straatfeest georganiseerd. De
Zuiderstraat valt hierbij apart te noemen. Hier was het feest gecombineerd met
een ludieke actie voor het realiseren van een veiliger verkeerssituatie voor
met name de kinderen. Mede als gevolg van de bouw in het Zuidpoort en de
afsluiting voor autoverkeer van de Oostpoortbrug wordt de Zuiderstraat gebruikt
als sluiproute, waarbij veelal veel harder wordt gereden dan stapvoets, zoals
op een woonerf hoort.
Op initiatief van ondernemers en bewoners samen is
er begin van het jaar een Fleur Op actie gehouden op de Molslaan. Ook de
bewoners uit de Schutterstraat hielden een Fleur Op actie.
Voor het eerst is in 2003 de cursus
“maatschappelijk actief als wijkbewoner” van start gegaan. Er zijn zo’n 40
deelnemers, onder andere uit de binnenstad. Deze cursus is bedoeld voor
bewoners die op een af andere manier betrokken zijn bij de wijkaanpak. In zes
bijeenkomsten worden deelnemers wegwijs gemaakt in de organisatie van de
Delftse wijkaanpak, de relatie bewoners & politiek en de gemeentelijke
organisatie. Ook wordt aandacht besteed aan invloed uitoefenen, opzetten van
een belangengroep, nemen van actie en motiveren van straatbewoners. Deelname
aan de cursus is gratis en wordt gefinancierd uit wijkaanpakgelden.
Eind 2003 is de website binnenstad geopend. Er is
informatie te vinden over een groot scala aan thema’s die in de binnenstad
spelen. Zo is er onder andere informatie over parkeren, de spoortunnel, wonen,
de kinderopvang, maar ook over afvalinzameling, gezondheid, brede school en
gezondheidszorg. Ook bewonersorganisaties kunnen van de website gebruik maken,
Een viertal bewonersorganisaties/straten doet dit inmiddels. Ook wordt er
maandelijks een nieuwsbrief verspreid onder abonnees. Aanmelding is mogelijk
via de website, die beslist het bekijken waard is: www.delft.nl/binnenstad.
3.2 Wonen en woonomgeving
Het jaar 2003 stond voor binnenstad noord goeddeels
in het teken van de bouwactiviteiten in het Doelengebied. Hier wordt een
compleet nieuw buurtje opgetrokken. Uiteraard heeft dit voor de toekomst effect
op de sociale samenstelling en samenhang in de wijk. Voor de huidige bewoners
was echter met name de overlast van bouwverkeer een groot zorgpunt. In goed
overleg zijn er verschillende maatregelen getroffen om dit zo veel mogelijk te
beperken.
Wat betreft de woonomgeving, bleef het parkeren in
de noordelijke binnenstad een belangrijk thema. De bewonerswerkgroep binnenstad
noord heeft het initiatief genomen om een plan op te stellen om het gebruik van
de buitenruimte te optimaliseren.
Bewoners uit de Dirklangendwarsstraat hebben het
initiatief genomen hun straat kindvriendelijker in te richten.
Wat betreft het wonen en de woonomgeving in de
noordelijke binnenstad is eind 2003 een begin gemaakt met de discussie over de
toekomstige inrichting van de Paardenmarkt.
Voor het woon- en leefklimaat in de zuidelijke
binnenstad is uiteraard de bouw van Zuidpoort zeer ingrijpend. In 2003 is
gestart met de bouw van de nieuwe woningen. De wijze waarop de woonomgeving
ingericht gaat worden, is van groot belang voor de toekomstige leefbaarheid. In
2003 zijn hier uitvoerige discussies over gevoerd vanuit het wijkbeheer overleg
en door de belangenorganisatie Zuidpoort. Dit heeft geresulteerd in diverse
aanpassingen, die ook de sociale veiligheid ten goede komen.
In het centrum is de herinrichting van de Markt de
meest ingrijpende wijziging in de woonomgeving.
Hondenpoep is een van de grote ergernissen van
bewoners. Om dit probleem aan te pakken is in 2003 het hondenpoepbeleid
geďntroduceerd. Hondenpoep mag voortaan alleen nog maar terecht komen op
hondenuitlaatstroken. Op andere plaatsen moeten hondenbezitters de poep zelf
opruimen. In de binnenstad is er jammer genoeg geen ruimte voor
hondenuitlaatstroken. Wel is bij de situering van deze stroken in de
naastliggende wijken gezocht naar een plaats zo dicht mogelijk bij de
binnenstad. Verder geldt in de binnenstad ook de aanlijnplicht en worden er
gratis speciale opruimzakken voor hondenpoep beschikbaar gesteld.
Ook fietswrakken scoren erg hoog op de maatlat van
ergernissen. In het In de Veste gebied is daarom in de zomerperiode extra
aandacht gegeven aan het opruimen van fietswrakken. De bewoners waren heel
tevreden met het resultaat.
Een derde ergernis bij veel bewoners in de
binnenstad zijn de evenementen. Hierbij gaat het er niet om dat er
evenementen zijn. In het algemeen wordt dit positief gevonden voor de
levendigheid van de binnenstad. Het probleem zit hem met name in de intensiteit
van evenementen, de geluidsoverlast en de troep die op straat achterblijft. In
2003 zijn gemeente en bewonersorganisaties samen de discussie gestart op welke
wijze hierin verbetering kan komen.
In de gehele binnenstad zijn ook in 2003 weer de
nodige onderhoudswerkzaamheden verricht aan straten en bruggen. Niet te tellen
zijn de gevallen van snel herstel van kleine mankementen via het centrale
meldnummer.
3.3 Verkeer en verkeersveiligheid
De autoluwe binnenstad fase 1 is in 2003
geëvalueerd. Hierbij zijn ook de ervaringen en wensen van
bewoners(organisaties) betrokken. Vanuit bewonerszijde werd sterk gepleit voor
afschaffing van de kraskaart en aanpassing van de bloktijden. Deze wijzigingen
zijn per 1 november 2003 ingegaan. Uit de evaluatie bleek ook het
bewonersparkeren nog steeds problematisch was. Om hierin enige verlichting te
brengen zijn – in goed overleg met de ondernemers- de bezoekersparkeerplaatsen
op de Nieuwe Langendijk omgezet in mixplaatsen.
Bewoners en ondernemers hebben kritiek op de
bebording in de binnenstad. Niet alleen de status van parkeerplaatsen is
onduidelijk, ook de bewegwijzering laat te wensen over. Hierin zijn in 2003 de
nodige verbeteringen aangebracht.
De stallingfaciliteiten voor fietsen is een
doorlopend aandachtspunt. Het aantal fietsklemmen is in 2003 met ongeveer 50
uitgebreid. Het grootste aantal is geplaatst in de autoluwplus gebied (Markt en
Voorstraat). Elders in de binnenstad zijn op diverse plaatsen de verouderde
“vraagteken”klemmen vervangen door de “tulip”.
Ook in de binnenstad hebben een aantal bewoners
aangegeven interesse te hebben in een fietstrommel.Tot nu toe zijn deze niet
geplaatst. In het centrum heeft dit te maken met het behoud van het historische
karakter. Waar hiervan elders in de binnenstad geen sprake is en fietstrommels
in principe wel geplaatst zouden kunnen worden, gebeurde dit niet wegens
bezwaar van bewoners tegen het vervallen van een parkeerplaats.
Met de Ouderenbond en de Vereniging Delftenaren met
een Functiebeperking (VDF) zijn in 2003 afspraken gemaakt om de
invalidenparkeerplaatsen in de avonduren “vrij te geven” voor
vergunninghouders. Ook dit draagt weer bij aan het verminderen de problemen met
het bewonersparkeren.
Op diverse plekken in de binnenstad zijn fysieke
aanpassingen gerealiseerd om problemen met parkeren op te lossen. Het gaat
hierbij dan met name om hinderlijk parkeren bij bochten, waardoor de
verkeersdoorstroming stagneert. Problemen van foutief parkeren op bestaande
parkeerplaatsen (niet betalen, geen vergunning) worden uitsluitend aangepakt
via handhaving.
Op het Achterom ter hoogte van de Zuidwal was
sprake van een gevaarlijke verkeerssituatie. Veel autoverkeer dat de binnenstad
uitreed deed dit illegaal via de verboden inrijrichting. Fietsers kwamen
hierdoor in de knel. Nadat de bewoners hierover bij de gemeente aan de bel
hebben getrokken, is er gezamenlijk een verbetervoorstel uitgewerkt en
inmiddels gerealiseerd.
Bewoners, maar ook bezoekers van de binnenstad
ergeren zich mateloos aan het gedrag van brommers en scooters. Met name het
gescheur in het autoluwplus gebied is behalve ergerlijk ook gevaarlijk. Door
dit gebied per 1 november 2003 verboden te verklaren voor deze soort
voertuigen, kon en kan dit probleem aangepakt worden.
Wat betreft de verkeersveiligheid is een zeer breed
gedragen probleem dat het 30 km regime niet wordt nageleefd. Het inzetten van
een mobiele snelheidsmeter zou kunnen bijdragen aan de oplossing van dit
probleem. Met een waarschuwing ‘U rijdt te hard’ worden automobilisten gewezen
op hun ongewenste rijgedrag. Met name de bewonersorganisatie binnenstad noord
heeft er de nodige energie in gestoken om dit idee gerealiseerd te krijgen. Dit
bleek echter lastiger dan gedacht. Het is in 2003 bij een idee gebleven.
3.4 Sociale veiligheid
Voor de aanpak van enge plekken is budget
beschikbaar uit de EZH gelden. Jaarlijks worden enkele plekken aangepakt. In
2003 is in dit kader op het binnenplein Minderbroerstraat een extra lichtmast
geplaatst. Het achterpad tussen de woningen Gasthuislaan en Zuiderstraat wordt
ook gezien als een enge plek. De gemeente heeft gezorgd voor extra verlichting
bij de uit/-ingang van het pad. Verdere aanpassingen zijn de
verantwoordelijkheid van de corporatie.
In de loop van 2003 is een proef gestart met
integrale toezichtteams. Niet langer lopen stadstoezichthouder,
reinigingsinspecteur, parkeercontroleur apart hun eigen route. Men gaat samen
op stap, waardoor men oog krijgt voor elkaars werk en adequater op zaken kan
inspelen. De eerste bevindingen zijn positief.
De horeca in de binnenstad is een continu punt van
aandacht. Vanuit bewonerszijde blijft hinder worden ondervonden van
geluidsoverlast in en rond cafés, agressie en vandalisme.
In 2003 is gestart met een ambtelijk horecaoverleg.
Hierin worden alle horecagelegenheden besproken die problemen veroorzaken. Door
de brede samenstelling van de werkgroep van milieu, tot brandweer, tot
handhaving kunnen verschillende te nemen acties tegen overlast afgestemd
worden, zodat er maximaal effect is. Ook is afgesproken met enige regelmaat
integrale handhavingsrondes te houden. De eerste vond plaats in de Kromstraat.
3.5 Cultuur
De Oude Kerk is een van de grote monumenten in de
binnenstad. Rondom de kerk is in alle nissen grondverlichting aangebracht. Op
Lichtjesavond is deze voor het eerst ontstoken. Sindsdien komt het monument ’s
avond prachtig tot zijn recht.
Behalve dat de kwaliteit van het monument nog beter
tot zijn recht komt is er een tweede voordeel; de verlichting weerhoudt
wildplassers om de historische muur te gebruiken als openbaar toilet.
4. Overzicht bestedingen wijkbudget
Het budget dat dit jaar te besteden was in de
binnenstad bedroeg € 70.378. Daarnaast was er nog een restant uit 2002
beschikbaar: € 2.792. Deze bedragen samen (€ 73.170) vormden het te besteden
bedrag in 2003. Hieronder ziet u waar het geld aan uitgegeven is.
Wonen
en woonomgeving € 66.532
Verkeer,
verkeersveiligheid “ 20.398
Samenleven
en participatie “ 3.786
______
€ 90.716
De totale uitgaven in 2003 bedragen € 90.716. Er is
dus sprake van een overschrijding van het wijkbudget met € 17.546. Dit wordt
verrekend met het beschikbare wijkbudget voor 2004.
5. Slotwoord
De wijkaanpak in de binnenstad wordt door veel
bewoners gewaardeerd. Het aantal dat actief participeerde groeide in 2003. Uit
het jaarverslag blijkt ook dat er meer bewonersinitiatieven worden genomen. In
2004 zal dit naar verwachting verder toenemen.
Wanneer u als
bewoner of ondernemer uw steentje bij wilt dragen aan de leefbaarheid
van de binnenstad kan dat uiteraard. U kunt hierover contact opnemen met de
wijkcoördinator.
Er zijn verschillende bewonersorganisaties bij wie
u zich zou kunnen aansluiten. Of u heeft zelf een initiatief en benadert
hierover uw buren. Ook zijn er wijkbeheeroverleggen in de noordelijke en
zuidelijke binnenstad. Ook hier zijn meedenkers en –doeners welkom.
Als u meer informatie over de Delftse wijkaanpak
hebt, is er een folder beschikbaar waarin de stappen van de wijkaanpak staan
uitgelegd. U kunt deze folder aanvragen bij het projectsecretariaat van
Wijkzaken: 015-2197123.
Ik hoop in 2004 met nog meer mensen net zo
enthousiast aan de slag te kunnen gaan als in 2003 met de uitvoering van het
wijkprogramma 2004 en het maken van een programma voor 2005.
Uitgave: Gemeente Delft, Wijkzaken.
Februari 2004
Foto’s: Nico Bos, Gemeente Delft
Tekst: Lidwine van Elteren
Internet:
www.gemeentedelft.info