Wijkverslag 2003
Wippolder
Voor u ligt het wijkverslag van de wijk Wippolder
van 2003. In dit wijkverslag vindt u wat er in het kader van de wijkaanpak in
2003 wel en niet is gerealiseerd in de Wippolder.
In hoofdstuk 2 van dit wijkverslag staat een korte
beschrijving van de ontwikkelingen in de wijk. In hoofdstuk 3 vindt u een
overzicht van zaken die zijn aangepakt door gemeente, bewoners en organisaties.
In hoofdstuk 4 staat een overzicht van de uitgaven uit het wijkbudget in 2003.
Alle activiteiten en werkzaamheden die het
afgelopen jaar hebben plaatsgevonden in het kader van de wijkaanpak worden
vermeld en uitvoerig per thema beschreven. Deze beschrijving, opgeluisterd met
foto’s van uitgevoerde zaken in de wijk, geven een beeld van het
ontwikkelingsproces en van de behaalde resultaten van het wijkgericht werken in
de Wippolder in 2003. Een groot deel van de in het wijkverslag beschreven
activiteiten en werkzaamheden vloeien voort uit de uitvoering van het
wijkprogramma 2003.
Het doel van de wijkaanpak is om samen met bewoners
en organisaties te werken aan de verbetering van de leefbaarheid in de wijken.
Bewoners hebben invloed op het bepalen van zaken waar verbeteringen nodig zijn
en op de bestedingen uit het wijkbudget. In de Wippolder vinden geregeld
overleggen plaats (waaraan afhankelijk van het onderwerp naast bewoners ook de wijkcoördinator,
wijkopbouwwerker, wijkopzichter, wijkagent en consulenten van de
woningcorporaties deelnemen) waarin knelpunten in de buurten aan de orde
gesteld worden en in samenspraak een aanpak gekozen wordt. Daarnaast vindt elk
jaar een overleg plaats met sleutelpersonen en actieve bewoners uit de wijk
waarin wordt gesproken over de opzet van het wijkprogramma (en de met de
programmapunten samenhangende bestedingen uit het wijkbudget). In overleg zijn
in 2003 uiteindelijk de drie aan te pakken thema’s voor 2004 gekozen: afval
(grof vuil en zwerfvuil), verkeer (verkeersonveiligheid) en het ontbreken van
voorzieningen (scholen, speelvoorzieningen, supermarkten). In het najaar van
2003 is aan de bewoners van Wippolder gevraagd om voor deze drie thema’s ideeën
en initiatieven aan te dragen waar ze zelf graag, samen met de gemeente, mee
aan de slag gaan. Op de druk bezochte wijkenmarkt op 10 november konden
bewoners ideeën opdoen en zich aanmelden met initiatieven. In het wijkprogramma
2004 vindt u de resultaten hiervan. Al deze overlegvormen en contacten tussen
gemeente en wijkbewoners leiden meer en meer tot meedenkende en meewerkende
bewoners en tot een aanpak gericht op het karakter van en de wensen in de wijk:
de wijkaanpak!
U kunt het wijkverslag 2003, het wijkprogramma 2004
en de wijkbarometer ook op internet vinden: www.gemeentedelft.info; onder het
kopje ‘wijkinformatie’ staat de wijk Wippolder.
Hartelijk dank voor uw inzet tijdens het afgelopen
jaar.
Ik nodig u graag uit om ook komend jaar weer met
elkaar aan de slag gaan in de Wippolder!
Mireille Landsbergen
Wijkcoördinator Wippolder
Ontwikkelingen in het
TU-gebied
TU-noord
In
mei 2003 is het concept ontwikkelingsplan noordelijk TU-gebied in de buurt
gepresenteerd. Het concept ontwikkelingsplan heeft van 22 april
tot en met 19 mei ter inzage gelegen en vele reacties opgeroepen. De reacties waren zo
overweldigend dat de gemeente besloten heeft de bezwaren van omwonenden tegen
de plannen en de eventuele wijzigingen in het ontwikkelingsplan in een aantal
sessies met vertegenwoordigers van de bewonersverenigingen de verdere
uitwerking van het plan door te spreken. De oorspronkelijke planning, waarin werd
uitgegaan van vaststelling door de raad van 2 oktober 2003, is opgeschoven. In
het najaar van 2003 heeft de eerste bijeenkomst met vertegenwoordigers van de
belangenverenigingen en vertegenwoordigers van de TU en DUWO plaatsgevonden. Er werden verschillende
onderwerpen behandeld, zoals verkeer, lucht- en geluidskwaliteit en het
stedenbouwkundig plan.
De gemeente heeft bureau
Kroner ingehuurd om een beeldkwaliteitplan voor het gebied op te stellen.
Hierin wordt, op een meer gedetailleerd niveau dan in het ontwikkelingsplan,
gekeken naar de mogelijkheden in het gebied met betrekking tot de
herontwikkeling van de bestaande gebouwen en aanvullende nieuwbouw. Het
beeldkwaliteitplan zal, indien hierover overeenstemming is bereikt met de
verschillende partijen, in het ontwikkelingsplan en te zijner tijd ook in het
bestemmingsplan worden meegenomen.
TU-zuid
In het afgelopen jaar is
voor het zuidelijk TU-gebied, ten behoeve van de ontwikkeling van Technopolis,
een milieu-effect-rapportage uitgevoerd (MER). De startnotitie is in maart 2003
gepresenteerd. De richtlijnen zijn vastgesteld in juni 2003. Inmiddels is het
eindrapport van de MER bijna afgerond. Dit is gelijktijdig met het voorontwerp
bestemmingsplan in procedure gebracht. Er is een start gemaakt met het
voorontwerp-bestemmingsplan voor dit gebied. Dit heeft wat vertraging
opgelopen, omdat bij de uitwerking van het Masterplan TU-zuid tot
stedenbouwkundig plan nog wel het een en ander kwam kijken. Naar verwachting
zijn de hoofdlijnen van het stedenbouwkundig plan rond februari/maart 2004
gereed en kan het voorontwerp dan verder worden afgerond. Afgelopen jaar is
tevens gestart met het opstellen van een beeldkwaliteitplan. Dit proces is nog
niet afgerond. In het centrale gedeelte van het TU-gebied zijn door
woningcorporatie Duwo, om te voorzien in de behoefte aan woonruimte, woningen
voor studenten geplaatst in de vorm van "containers".
Verandering bezetting
welzijnswerk
In het nieuwe jongerencentrum aan de
Muyskenlaan/Schoemakerstraat is voor de begeleiding van de jongeren een
jongerenwerker en voor het beheer van het centrum een nieuwe beheerder
aangesteld.Tevens is er een nieuwe sociaal cultureel werker in het wijkcentrum
Wippolder aan het werk gegaan.
Voor de tienerruimte is het aantal ter beschikking
staande uren tienerwerk op verzoek uitgebreid.
Renovatie (fase 2) door corporatie Vestia: sloop en
nieuwbouw
In de Colignystraat, Kloosterkade en de Prof.
Bosschastraat worden in totaal 136 woningen gesloopt en de wijk krijgt hier 93
nieuwbouwwoningen voor terug. De bouwvergunning is in het vierde kwartaal van
2003 aangevraagd. De bouw zal ongeveer anderhalf jaar gaan duren. De
verwachting is dat de woningen in de eerste helft van 2006 worden opgeleverd.
In het ontwerp is rekening gehouden met de wens dat er in de buurt meer
verschillende typen woningen moeten komen. Het plan bevat zowel huur- als
koopwoningen.
Gezondheidscentrum
De gemeente is gestart met het verbeteren van het
gezondheidscentrum Wippolder.
In het gezondheidscentrum op de Nassaulaan 23 (het
pand Perspectief) werd rond de zomer van 2003 gestart met een verbouwing. In
het hele gebouw worden zorg(gerelateerde)functies gevestigd. Huisartsen, een
tandarts en het consultatiebureau waren er al gehuisvest. De huisartsen op de
begane grond krijgen door de nieuwe opzet meer ruimte. Het consultatiebureau
gaat deel uitmaken van het jeugdgezondheidscentrum, dat op de eerste verdieping
komt.
De voorziening voor de wijk Wippolder was als
eerste aan de beurt en is ook de eerste wijk waar een jeugdgezondheidsteam (JGZ
team) zal starten. Naast het consultatiebureau bestaat het JGZ team uit
jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, schoolmaatschappelijk werk en
opvoed-advieskundig werk. De professionals vormen samen een team waar
wijkbewoners, maar ook scholen, politie of kinderopvang, terecht kunnen met
alle zorgvragen rond kinderen van 0-19 jaar.
3. De wijkaanpak in 2003. Wat is er gebeurd?
In dit hoofdstuk vindt u een overzicht van
activiteiten en projecten waaraan in 2003 is gewerkt; vaak op initiatief van
bewoners en vaak met inzet van het wijkbudget. Voor de beschrijving van
uitgevoerde activiteiten en werkzaamheden worden dezelfde thema's gehanteerd
als in het wijkprogramma Wippolder voor 2003. De genoemde zaken betreffen zowel
activiteiten en werkzaamheden die voortkomen uit het wijkprogramma voor 2003,
als extra activiteiten die aanvullend op het wijkprogramma, als reactie op een
vraag van bewoners of een dringende situatie, zijn uitgevoerd.
Wijkfeest Wippolder (uit
het wijkprogramma 2003)
Zondag 20 september werd weer een wijkfeest in de
Wippolder georganiseerd. De Nassaulaan werd hiervoor afgesloten. Het feest werd
drukbezocht. Organisaties presenteerden zich, er was spel, muziek, een
survivalbaan, een braderie, een idols-show en een speciaal
activiteitenprogramma in het jongerencentrum. Het wijkfeest Wippolder werd mede
mogelijk gemaakt door de financiële steun van Wijkwerk Wippolder, de
woningcorporaties Vestia, Vidomes en Delftwonen en de gemeente Delft.
Volkskerstzang (uit
het wijkprogramma 2003)
De
volkskerstzang is voor de tweede keer gehouden op het plein bij het wijkcentrum
Wippolder. Ook dit jaar waren er weer veel buurtbewoners aanwezig om
gezamenlijk te zingen, onder begeleiding van het Wipmolenkoor, de Cantorij van de
Immanuelkerk, de Cantorij van de Sacramentskerk en het Jongerenkoor Rejoice
De solisten kwamen uit
Chili, Zambia en Nederland.
Bewonerscursus
In
oktober startte de bewonerscursus ‘Maatschappelijk Actief als Wijkbewoner’.
Zo’n 40 bewoners, waaronder een aantal uit de Wippolder, worden op de cursus
getraind om met meer kennis verder te gaan in de wijk. Onderwerpen als de wijkaanpak,
de gemeenteraad, bewoners & politiek en concrete voorbeelden worden
besproken. Bewoners ervaren de cursus tot nu toe als leerzaam en nuttig.
Straat- en buurtfeesten (uit het wijkprogramma 2003)
De bewoners van de Botaniestraat en Kanaalweg
organiseerden een straatfeest en vroegen hiertoe straatfeestcheques aan.
Ook in 2003 vond weer een drukbezocht feest plaats
in de buurt Delftzicht.
Nationale straatspeeldag (uit het wijkprogramma 2003)
In de Botaniestaat en Kanaalweg organiseerden
bewoners activiteiten in het kader van de Nationale straatspeeldag.
Wijkkrant (uit
het wijkprogramma 2003)
De wijkkrant Wippolder wordt samengesteld door
vrijwilligers en gefinancierd door Vestia, Wijkwerk Wippolder en de gemeente
Delft. Professionals en bewoners in de wijk informeren bewoners over onder meer
beleid, voortgang van werkzaamheden, toekomstige ontwikkelingen en geschiedenis
van de wijk en haar bewoners. De wijkkrant is vier keer verschenen.
De buurt Delftzicht beschikt overigens over een
eigen buurtkrant, georganiseerd, uitgegeven en verspreid door de
buurtvereniging.
Start van belangenverenigingen
Bewoners hebben, onder andere in het kader van de
ontwikkelingen in het TU-gebied, een belangenvereniging opgericht.
Ook bewoners van de Rotterdamseweg en omgeving
hebben zich verenigd in een belangenvereniging.
Oud en Nieuw
Na de evaluatie van Oud en Nieuw 2002 met
professionals en bewoners, werd voor de viering van Oud en Nieuw 2003 de
voorkeur gegeven aan dezelfde locatie als in 2002, de kruising van de Kloosterkade
met de Schoemakerstraat, nabij het jongerencentrum. Volgens politie, brandweer,
gemeente en jongeren is dit de meest geschikte locatie voor het
vreugdevuur.
Het proces van overleg met professionals,
consultatie van bewoners en ervaringen uit voorafgaande jaren heeft geleid tot
een vreugdevuur waar de wijk met tevredenheid op kan terugkijken.
Project D◊RUIT
Dit project wordt uitgevoerd door de Stichting
Brede Welzijnsorganisatie Delft en is een samenwerkingsverband tussen de
gemeente Delft, Maatzorg, Ouderenwerk en de Brede Welzijnsorganisatie Delft.
Bewoners die terecht zijn gekomen in een sociaal isolement ontvangen, indien
gewenst, bezoek van de wijkconsulenten om gezamenlijk te zoeken naar een
verbetering van de kwaliteit van hun leven. Bijvoorbeeld door te zorgen voor
hulp van vrijwilligers, te helpen bij het leggen van contacten, etc.).
In de Wippolder is in 2003 een start gemaakt met
dit project. Het project loopt sinds 2002 al in de wijken Voorhof en in
Buitenhof.
In
2003 hadden de consulenten met 13 mensen in de Wippolder contact. Een aantal
van die contacten lopen nog en voor een aantal geldt dat ze inmiddels zijn
afgesloten.
3.2 Wonen en
woonomgeving
Onder dit thema vallen
wonen, groen en water, milieugedrag, duurzaamheid en afvalinzameling. Op dit
gebied is veel gebeurd. Hieronder een globaal overzicht van de initiatieven en
werkzaamheden in 2003.
Naar aanleiding van klachten van bewoners over
geluidsoverlast van het verkeer op de Rijksweg A13, staat de vraag naar een geluidsscherm
in het wijkprogramma opgenomen. Ter hoogte van de Professorenwijk is geen
geluidsscherm aanwezig. De gemeente wil daar verandering in brengen. Een aantal
jaren geleden heeft de gemeente aan het Rijk geld gevraagd om te onderzoeken
wat voor een scherm op deze plek nodig is. Hiermee stemde het Rijk in. De gemeente heeft onderzocht
wat de mogelijkheden zijn om de geluidbelasting terug te dringen en is van plan
om een geluidsscherm te realiseren. Dit scherm krijgt een lengte krijgen van
ruim 400 meter en een hoogte van 5 meter en wordt gebouwd op het talud van de
snelweg. Aan de noordkant wordt het scherm gekoppeld aan het bestaande scherm
op het viaduct van de Delfgauwseweg. In opdracht van de gemeente zijn door
Rijkswaterstaat 4 mogelijke schermvarianten getekend.
Aan de bewoners van de wijk Wippolder werd
vervolgens gevraagd welk type scherm de voorkeur had. Vanaf begin juni waren op
de site www.wippolder.nl afbeeldingen
van de verschillende schermvarianten te vinden. Bewoners van de wijk Wippolder
konden hun voorkeur uitspreken voor één of twee varianten en over de
materiaalkeuze (o.a. hout, metaal, beton). Iedere bewoner van Wippolder Oost
van 18 jaar en ouder (tussen de Schoemakerstraat en de A13, te weten de buurten 2802 (Wippolder
Oost-Noord), 2803 (Wippolder Oost-Zuid) en 2806 (Professorenbuurt)) kregen
daarom van de gemeente per brief een persoonlijk wachtwoord om zijn of haar
stem te kunnen uitbrengen. Ook was het voor de bewoners mogelijk om een schriftelijk
stemformulier met de afbeeldingen te bestellen bij de gemeente. Bovendien
hingen in het Wijkcentrum Wippolder ter informatie een aantal posters met de
afbeeldingen van de verschillende geluidsschermen. Bewoners die geen toegang
hadden tot Internet konden daar op één van de aanwezige computers met
internetaansluiting hun stem uitbrengen.
Een ruime meerderheid van de respondenten (54%)
heeft als eerste keus de variant van een scherm met daarop een luifel waarin
zonnecellen zijn geďntegreerd, opgegeven (zie foto hieronder). Met deze variant
als tweede keus bij het percentage meegerekend, komt het percentage op
72%. Mocht het geluidsscherm met
zonnepanelen niet realiseerbaar zijn, dan bestaat er een voorkeur voor een
scherm met een transparant bovenstuk. De subsidie dient te worden aangevraagd
bij het ministerie. Wat het te gebruiken materiaal betreft, gaf een meerderheid
van de voorkeur aan metaal.
De resultaten van deze meningspeiling zijn gebruikt
bij het besluit dat het gemeentebestuur in juni 2003 nam over het type scherm.
Vervolgens moet Rijkswaterstaat het gekozen scherm goedkeuren en diende de
gemeente bij het Ministerie van VROM een aanvraag in voor financiering van de
bouwkosten van het geluidsscherm.
Naar verwachting wordt het scherm in 2004 of 2005
geplaatst.
Naar aanleiding van de vele klachten van bewoners
is besloten de inrichting van de bermen aan te passen en meer te laten
aansluiten op het karakter van de buurt en de wensen van haar bewoners. Binnen
de betrokken gemeentelijke vakteams heeft overleg plaatsgevonden en is
gezamenlijk gezocht naar een compromis met betrekking tot inrichting, beheer en
onderhoud van de aangelegde oevers en bermen met de betrokken gemeentelijke
vakteams. Bewoners zijn hierover geďnformeerd per brief. Voor andere
belangstellenden verscheen een bericht in de Stadskrant.
Met een bijdrage uit het wijkbudget is naar
aanleiding van klachten van bewoners de stoep aan de zuidzijde van de Koningin
Emmalaan opnieuw bestraat (deze werkzaamheden zijn destijds aangekondigd in het
wijkverslag 2002).
De gemeente heeft met betrekking tot de
inrichting van de oevers en bermen besloten een aantal maatregelen te nemen,
zoals het maaien van de berm, het vervangen van slecht groeiende bomen en de
aanpassing van hoeken in de beschoeiing.
De uitvoering is gestart in het voorjaar van 2003.
In de eerste week van mei is de gemeente begonnen met het inzaaien van gras in
de bermen voor de aanleg van een nieuw gazon.
Naar aanleiding van klachten van bewoners
voorafgaande aan en tijdens het Leefbaarheidsoverleg Wippolder Oost dat in 2002
plaatsvond, heeft het gemeentelijk Ingenieursbureau een ontwerp gemaakt voor
een tijdelijke inrichting van het plein. Dit ontwerp is vervolgens op 4
februari 2003 aan de omwonenden voorgelegd. Het beoogde doel was vooral een
snelle uitvoering van het ontwerp. Randvoorwaarden waren bestendigheid tegen
vandalisme, gemakkelijk onderhoud en realisatie.
Het ging hierbij om een tijdelijke inrichting. In afwachting
van besluiten over de definitieve plannen van de gemeente en woningcorporatie
Vestia met het gebouw van de voormalige school, is geprobeerd het plein tijdelijk
een ander karakter te geven.
De ontwerper verwerkte
wensen en suggesties van de aanwezige bewoners ter plaatse in het ontwerp.
Inmiddels is het plein ingericht. Het ziet er vrolijk uit en er wordt goed
gebruik van gemaakt.
Bankjes geschilderd op Professor Evertslaan
Vanuit het wijkbudget is een bijdrage geleverd om
de overgebleven bankjes op de plek waar eerst een speelplek was, weer een
netter aanzien te geven.
Hondenpoepoverlast is al jaren een bron van
ergernis. Daarom heeft de gemeente maatregelen getroffen om dit te verminderen.
In de Immanuelkerk aan de Schoemakerstraat organiseerde de gemeente een
inloopbijeenkomst met betrekking tot de aanpak van hondenpoepoverlast. Bewoners
van de wijk ontvingen een uitnodiging met een bijgevoegde kaart, waarop de
locaties en het aantal uitlaatstroken en uitrenstroken stond aangeven.
Bij de keuze van deze stroken is ervan uit gegaan
dat ze niet in de onmiddellijke omgeving van speelplaatsen of woningen liggen
en dat ze goed bereikbaar zijn. De stroken worden wekelijks met een speciale
maaimachine schoonmaakt. In het overige gebied heeft de hondeneigenaar de
plicht om zelf op te ruimen. Dat betekent dus dat op alle andere locaties
allerlei vormen van recreatie kunnen plaatsvinden zonder last van hondenpoep.
Op de inloopdag hebben bewoners bij een aantal
locaties de gelegenheid gehad een voorkeur uit te spreken voor een locatie.
Deze keuzemogelijkheden stonden ook op de bijgevoegde kaart aangegeven. Na
inventarisatie van de voorkeuren, trad het nieuwe beleid in de zomer in
werking.
Folders met de definitieve kaart zijn huis-aan-huis
verspreid. Omdat verbodsborden zeer kostbaar zijn en vaak vernield worden,
heeft de gemeente besloten om geen verbodsborden meer te plaatsen bij
uitlaatstroken en uitrenvelden, maar gebodsborden. Er is wel een sjabloon
ontworpen, waarmee aangegeven kan worden dat er geen hondenpoep op straat
gewenst is. Deze sjabloon wordt op verzoek van bewoners ter beschikking
gesteld. De gebodsborden zijn gemaakt op basis van tekeningen van kinderen in
de groepen 6, 7 en 8. De verantwoordelijke wethouder, Jan Torenstra, heeft de
winnende tekeningen op 25 juni bekendgemaakt op de kinderboerderij
Delftse Hout aan de Korftlaan.
De borden zijn inmiddels
geplaatst. Gezien de gewenning en de vakantieperiode is geleidelijk aan het
toezicht op naleving geďntensiveerd.
Naar aanleiding van klachten heeft de gemeente
helder gemaakt dat iedere week het zand in speelplekken wordt aangeharkt en dat
het vuil aan de oppervlakte wordt verwijderd en afgevoerd.
Iedere maand wordt het zand met een zeefmachine
schoon gemaakt, dan wordt de gehele inhoud van het zand aangepakt.
Van deze werkzaamheden worden per speelplaats
kaarten bijgehouden.
Aanhangwagens
De
vele aanhangwagens en recreatievoertuigen die in de wijk te pas en te onpas
werden gestald was vele bewoners een doorn in het oog. Met het nieuwe aanhangwagenbeleid
is eind 2003 een oplossing gekomen voor deze overlast. Er zijn door de sector
Toezicht Openbare Ruimte van de gemeente, duidelijke spelregels opgesteld voor
mensen die een dergelijk voertuig bezitten. Op de handhaving van die spelregels
wordt toegezien. Bewoners die een aanhangwagen of een recreatievoertuig
verkeerd geparkeerd zien staan kunnen dit melden via het servicenummer telefoon
(015) 260 2200 of via de website van de gemeente www.gemeentedelft.info.
De nieuwe regels zijn als volgt. Recreatievoertuigen mogen maximaal drie dagen
op straat worden gestald. Aanhangers die nodig zijn voor het uitvoeren van
werkzaamheden mogen van maandag t/m vrijdag van 7.00 tot 19.00 uur op straat
worden geparkeerd. Na die periode moet de aanhanger of het
recreatievoertuig elders worden gestald. Wanneer de aanhanger of het
recreatievoertuig na die periode niet is verwijderd, wordt deze door de
gemeente weggehaald en kan deze tegen kosten weer worden teruggehaald.
3.3 Verkeer en verkeersveiligheid
Op de hoek van de Delfgauwseweg en de Nassaulaan is
de aanleg van een rotonde en keerlus gestart na voorbereidende werkzaamheden
aan riolering, kabels en leidingen.
Omwonenden zijn over de planning per brief en
tijdens een bijeenkomst in de zomer geďnformeerd. Tevens werd een publicatie in
de Stadskrant geplaatst voor overige betrokkenen, gebruikers en
geďnteresseerden.
In het wijkverslag van 2002 staat beschreven hoe
naar aanleiding van klachten over de veiligheid in de Willem de Zwijgerstraat
is gecommuniceerd met bewoners over de opzet van een plan met als doel de
verkeersveiligheid en leefbaarheid in de straat te verbeteren.
Naar aanleiding hiervan zijn in het voorjaar van
2003 een aantal maatregelen genomen om op korte termijn de situatie te
verbeteren: de aanleg van twee drempels (korte stugge zonder
trottoirbandaansluiting, het ‘kussenmodel’), de aanpassing van de markering van
de bestaande drempels en de vervanging van slechte gedeelten bestrating
Verder werd de vaste bloembak naast de bushalte
uitgebreid, nieuw groen aangeplant en werden twee haakse parkeervakken
aangelegd. Op de hoek van de Willem de Zwijgerstraat met de Simonsstraat is ook
een bloembak geplaatst.
De kosten die hiermee gemoeid waren, zijn betaald
uit het wijkbudget.
Lausbergstraat (uit
het wijkprogramma 2003)
In het wijkverslag van 2002 heeft u kunnen lezen
over de aanpassingen ter verbetering van het gevoel van verkeersveiligheid
(drempels, in-/ en uitritconstructie, aanpassing van de doorgang naar het
Abtswoudsepad) die op verzoek van bewoners werden aangebracht in de
Lausbergstraat (Princehaven).
In 2003 is tijdens een bijeenkomst met betrekking
tot de inventarisatie van wensen en klachten voor het wijkprogramma, gevraagd
om de mogelijkheid van een stoep aan de kant van de huizen in de Lausbergstraat
te onderzoeken. Het ontwerp is vervolgens voorgelegd aan de bewoners van de
buurt, waarvan een meerderheid uiteindelijk aangaf hieraan geen behoefte te
hebben. De ontwerpkosten zijn vergoed vanuit het wijkbudget.
Invoering vergunningparkeren Delftzicht
(uit het wijkprogramma 2003)
In het wijkverslag van 2002 staat het proces
beschreven hoe naar aanleiding van klachten over de toegenomen parkeerdruk, een
werkgroep van bewoners met de gemeente aan de slag ging om een voorstel voor te
bereiden voor de gemeenteraad.
In juli 2003 is het nieuwe parkeerregime in
Delftzicht ingevoerd.
Planvoorbereiding verbetering verkeersveiligheid
Simonsstraat
(uit het wijkprogramma 2003)
De verbetering van de verkeersveiligheid in de
Simonsstraat staat, naar aanleiding van aanhoudende klachten van bewoners,
opgenomen in het wijkprogramma voor 2002 en 2003. De verkeersdrukte in de
smalle straten tijdens de breng/haal spitsuren wordt al geruime tijd als een
probleem ervaren. Er is intensief gezocht binnen de gemeente naar mogelijke
verbeteringen van de verkeersveiligheid binnen de mogelijkheden van de
omgeving. Om op een goede en haalbare wijze de gewenste verbeteringen tot stand
te brengen is het van belang een koppeling te maken met de geplande
rioleringswerkzaamheden (eind 2004). Wensen van bewoners en instanties worden
dan meegenomen in de herinrichting die volgt op de werkzaamheden. Door de
wijkcoördinator is aan de bedrijven en de school in de Simonsstraat gevraagd om
suggesties en knelpunten in te dienen. Vervolgens wordt aan de omwonenden
hetzelfde gevraagd. Een aantal varianten voor de inrichting wordt naar
aanleiding van de reacties opgesteld en zal tijdens een bijeenkomst in 2004 aan
alle partijen worden voorgelegd. In het wijkbudget is een bedrag gereserveerd
voor de kosten van planvoorbereiding en toekomstige herinrichting in de
Simonsstraat.
3.4 Sociale veiligheid
Aanpak problematiek plein Wijkcentrum Wippolder (uit
het wijkprogramma 2003)
In het wijkverslag van 2002 werd al melding gemaakt
van de aanpak van de problematiek die speelt rondom het plein aan de prof.
Bosschastraat, Kloosterkade. Helaas duren de problemen voort. Zowel in 2002 als
in 2003 zijn verscheidene maatregelen genomen. Bewoners vragen al een aantal
jaren om meer toezicht, handhaving en begeleiding door politie, jongerenwerk
(Stichting Breed Welzijn Delft), woningcorporatie Vestia en de gemeente naar
aanleiding van overlast, bedreiging en vandalisme door tieners en jongeren.
Vanaf september 2003 is een nieuwe, intensieve
aanpak van ernstige overlastproblematiek gestart en daarin wordt ook de
problematiek rond het plein opgepakt.
Hopelijk komen de problemen door de veranderde
aanpak spoedig tot een einde.
Aanpak enge plekken (uit
het wijkprogramma 2003)
In het voortschrijdend wijkprogramma voor 2002
werden ook wensen en klachten van bewoners met betrekking tot de veiligheid
opgenomen. De locaties van aandacht zijn opgenomen in
een lijst van ‘enge plekken’, die de gemeente in 2002 heeft opgesteld. De
aanpak van deze locaties voor 2002 heeft ook in 2003 vervolg gehad, daarom zijn
er in 2003 geen nieuwe plekken aangenomen.
In de Wippolder vroegen bewoners
aandacht voor het terrein rondom het oude badhuis aan de Prof. Krausstraat (het
terrein rondom het oude Badhuis werd door corporatie Vestia op verzoek van de
huurders afgesloten), het Bauxietpad (nu is er meer aandacht voor onderhoud van
het groen en het verwijderen van zwerfvuil in het water) en het hierboven
beschreven plein achter het Wijkcentrum aan de Kloosterkade/Prof. Bosschastraat
(meer aandacht voor ophalen zwerfvuil, verwijderen graffiti, herstel schade
door vandalisme, integrale aanpak problematiek). Voor 2004 wordt opnieuw
geďnventariseerd.
In de Wippolder is vanuit bewoners aandacht
gevraagd voor het beleid van de gemeente met betrekking tot het aanbod van
buurtwinkels. Er is onder meer gekeken naar het winkelgebied Nassaulaan. Punten
van aandacht daarbij waren in 2003 de ontwikkeling van het winkelaanbod en de
expeditie-, verkeers- en parkeerproblematiek.
Verder was er in 2003 ook aandacht voor de
mogelijkheid tot vestiging van een buurtsupermarkt in de westzijde van de wijk (TU-wijk,
Delftzicht). Perspectieven voor een buurtwinkelcentrum worden als gunstig
beschouwd.
3.6 Kinderen en jongeren
In de zomer van 2003 is op verzoek van jongeren een
trapveld aangelegd in het parkje aan de overkant van het jongerencentrum op de
hoek van de Schoemakerstraat en Muyskenlaan. Het ontwerp, dat door de gemeente
is gemaakt werd in februari met de jongeren besproken. In augustus zijn
verschillende zomeractiviteiten georganiseerd.
Oude situatie Trapveld
bij het jongerencentrum
Jongerenwerker en beheerder (uit het wijkprogramma 2003)
Het jongerencentrum is open op de afgesproken
tijden. De BWD (Stichting Breed Welzijn Delft) heeft een jongerenwerker (32
uur) en een beheerder ingezet.
Tegelwerk en tafeltennistafel jongerencentrum
Op verzoek van jongeren is de betegeling van de
omgeving van het centrum aangepast, zijn parkeervakken aangelegd en is een
tafeltennistafel geplaatst.
Tegelwerk en tafeltennistafel bij het
jongerencentrum
In de Wippolder gaven tieners aan behoefte te
hebben aan extra tieneractiviteiten in de buurt (vierde plaats tijdens stemming
op de wijkmarkt van 2002). Daarom is er 8 uur extra tienerwerk ingezet en is
een extra activiteitensubsidie van € 2500 vanuit het wijkbudget toegekend. De
activiteiten vinden plaats in het wijkcentrum.
Daarnaast vindt in de wijk in het kader van Sport
en Cultuur op straat elke week een buitenactiviteit plaats.
De drie speelplekken die zich tussen de flats
bevinden, werden in het kader van het veilig maken van speelplekken door de
gemeente (verplicht volgens de Europese regelgeving) heringericht. Naar
aanleiding van ontwerpen voor de inrichting, gemaakt door Planbureau Infragroen
in opdracht van de gemeente, werd tijdens de bijeenkomst in maart met bewoners
gesproken over suggesties met betrekking tot de inrichting en mogelijke
wenselijke aanpassingen, mits passend binnen het beschikbare budget. De
ontwerper was bij dit overleg aanwezig om één en ander toe te lichten. Er werd
door de aanwezigen gekozen voor het terugbrengen van de drie speelplekken tot
twee speelplekken, de middelste werd opgeheven, met als toestellen onder andere
een klimboog, dubbele schommel, veerelement, een draaitoestel en een
klimelement.
3.7 Voorzieningen en activiteiten
Vanaf 28 februari hadden bewoners van de Wippolder
toegang tot een nieuwe en unieke digitale dienst: melding grof vuil. Delft was
de eerste gemeente in Nederland met deze digitale dienst. Bewoners van de
Wippolder konden hun melding 24 uur per dag, 7 dagen per week via het internet
doorgeven. Hierbij maakten zij zelf een keuze wanneer het grof vuil moest
worden opgehaald. Naast meldingen van grof vuil konden ook andere zaken die te
maken hebben met technisch beheer - een zogenaamde ‘melding openbare ruimte’ -
digitaal worden doorgeven (zoals een kapotte stoeptegel, een niet goed geleegde
container of een omvergereden verkeersbord).
Deze digitale dienst werd in eerste instantie
aangeboden in de wijk Wippolder. Op basis van de ondervindingen van de
gebruikers in de Wippolder is één en ander bijgesteld, waarna de dienst een
vervolg heeft gekregen in de rest van Delft.
WippolderPUNTNL is een ideale omgeving om deze
diensten te testen. WippolderPUNTNL stelt niet alleen zes pc’s met internet
beschikbaar, maar tijdens de openingstijden is altijd wel iemand beschikbaar om
te helpen bij het aanvragen van deze digitale diensten. Uiteraard kunnen deze
diensten ook worden aangevraagd vanaf de pc thuis. De openstelling van de
venstertafel voor tieners 13 tot en met 16 jaar en jongeren van 17 tot en met
24 jaar werd begeleid door vrijwilligers en welzijnswerk.
3.8 Cultuur
Wijktheater (uit
het wijkprogramma 2003)
Delft maakte in oktober 2002 voor het eerst kennis
met wijktheater: theater dat wordt bedacht, gemaakt én gespeeld in de wijk door
bewoners van die wijk. Ook de decors, de kleding en de muziek werden zelf
bedacht en gemaakt. Dit onder de deskundige begeleiding van een regisseur en een
productieleider van de VAK. In oktober 2002 begonnen in de wijk Wippolder de
eerste repetitieavonden. Een jaar later (oktober 2003) waren de eerste
optredens van het wijktheater. De gemeente Delft zette het wijktheater op, in
samenwerking met de Vrije Akademie en het wijkopbouwwerk (BWD). Het doel was om
bewoners creatief te laten uitdrukken hoe zij naar hun wijk en de problematiek
en kansen in die wijk kijken. Het wijktheater is gefinancierd vanuit de
EZH-gelden “Investeren in de wijken”.
4. Overzicht bestedingen wijkbudget
Het budget dat dit jaar te besteden was in de
Wippolder bedroeg € 96.655,19. Daarnaast was er nog een restant uit 2002
beschikbaar: € 95.929,00.
Deze bedragen samen (€ 193.406.30) vormden het te
besteden bedrag in 2003.
Hieronder ziet u waar het geld aan is uitgegeven.
Uitgaven wijkbudget Wippolder in 2003
Samenleven en
participatie € 2.091,00
Wonen en woonomgeving € 10.250,00
Kinderen en jongeren € 41.240,00
Algemene kosten € 2.094,00
Knelpuntenpot €
3.355,00
Totaal € 59.030,00
Restant €
134.376,30
Van het totaalbedrag is dus € 59.030,00 uitgegeven.
Het overige bedrag van € 134.376,30 wordt
‘meegenomen’ naar 2004. Hieruit zullen vooral zaken worden gefinancierd
waarvan de voorbereidingen al in 2003 zijn gestart.
5. Slotwoord
In 2003 zijn veel resultaten behaald. Vele zaken
uit het wijkprogramma voor 2003 zijn gerealiseerd. Na een intensieve
voorbereiding is het wijkprogramma voor 2004 opgesteld. Maar al zijn de
wijkprogramma’s 2004 nu gereed, bewoners die nieuwe initiatieven en ideeën voor
de aanpak van de vastgestelde thema’s hebben, worden van harte uitgenodigd
contact op te nemen met de wijkcoördinator.
In april 2003 verscheen het resultatenboekje “De
oogst van vijf jaar wijkaanpak”.
Hierin vindt u een beschrijving van de vele
initiatieven die tot dan zijn genomen om de leefbaarheid in de wijken te
verbeteren, ook in de Wippolder.
Dankzij het meedenken en meedoen van veel
wijkbewoners is er veel gebeurd in 2003. Graag gaan we in 2004 weer net zo
enthousiast aan de slag. Met nieuwe ideeën en initiatieven. Iedere wijkbewoner
kan deelnemen aan het overleg voor de opzet van het wijkprogramma of aan één
van de andere overleggen die regelmatig plaatsvinden.
Er is een folder beschikbaar waarin de stappen van
de wijkaanpak staan uitgelegd. U kunt deze folder aanvragen bij het
projectsecretariaat van wijkzaken: 015-2197123 of via mlandsbergen@delft.nl.
Uitgave: Gemeente Delft, Wijkzaken.
Februari 2004
Foto’s: Gemeente Delft, Nico Bos, Stieneke Lambers,
Stan van Adrichem.
Tekst: Mireille Landsbergen, wijkcoördinator
Wippolder
Internet: www.gemeentedelft.info