·       Haaglanden

·       Bureau Delft 

 

 

 

 

 

 

VEILIG VERKEREN

OP EN ROND

STATION DELFT

 

 

 

 

 


INHOUDSOPGAVE

 

 

1.0               INLEIDING                                                                                                                 3

1.1       Probleemstelling                                                                                           3

1.2       Analyse                                                                                                         3

1.3       Doelstelling                                                                                                   5

 

2.0               PARTNERS INTEGRALE AANPAK                                                                              6

2.1               Stuurgroep Integrale Veiligheid                                                                   6

2.2               Projectgroep                                                                                                 6

2.3       Financiering                                                                                                  6

 

3.0               EERSTE AANZET INTEGRALE AANPAK                                                                      7

 

4.0               DE 6 PRIORITEITEN                                                                                                   9

4.1               Fietsen(stalling)                                                                                             9

4.2               Schoon en heel houden                                                                                10

4.3               Verblijven van (groepen van) personen op het station                                 10

4.4               Verblijven van (groepen van) personen rond het station                              11

4.5               Vestigingen rond het station                                                                         12

4.6               Criminele activiteiten                                                                                    13

 

5.0               BEHEER ROND HET STATION                                                                                    15

 

6.0               CAMERATOEZICHT: DE ONTBREKENDE PARTNER IN VEILIGHEID                             15                               

 


1.0 

1.0       INLEIDING

Het NS-station Delft vormt een poort van Delft. Dagelijks komen en gaan grote aantallen mensen van en naar de stad Delft. Mensen die van en naar hun werk of school gaan, of als toerist een bezoek brengen aan Delft.

In deze notitie staat de integrale aanpak van de problemen op en rondom het station beschreven. Met de aanpak van deze problemen, is er vanuit de projectgroep de wens uiteindelijk te komen tot een structureel functioneel beheer van het stationsgebied.

 

1.1       PROBLEEMSTELLING

Het station en de directe omgeving kenmerkt zich niet alleen door het groot aantal reizigers dat er gebruik van maakt, maar ook door de overlast en criminaliteit die daar voorkomt. Dit rechtvaardigt een gerichte aanpak door verschillende partners. De aanpak zal zich richten op personen, objecten en de infrastructuur binnen het stationsgebied, zowel in repressieve als preventieve zin. Met name het toezicht èn de investering in goede infrastructurele maatregelen op en rondom het station Delft kan een belangrijke rol spelen in het bestrijden en voorkomen van misdrijven en overlast. Dit moet de veiligheid en leefbaarheid van het station en haar omgeving verbeteren.

 

De integrale aanpak van de problemen op en rondom het station staat in onderliggende notitie beschreven.

 

 

 

12.2       ANALYSE

Op het eerste gezicht is de problematiek niet uit de harde cijfers af te leiden. Immers, uit politieregistraties blijkt dat het aantal aangiften van criminele activiteiten op en rondom het station (Station, Stationsplein, Stationstunnel, Parallelweg, Van Leeuwenhoeksingel, Coenderstraat, Laantje van Mater, Houttuinen) de laatste jaren sterk daalt.

 

2001

2002

2003

567 feiten

470 feiten

348 feiten

 

Echter bij nadere analyse van de cijfers, gekoppeld aan de inspanningen van de laatste jaren, blijkt deze daling geenszins reden te zijn om de integrale aanpak van het stationsgebied te verminderen.

 

De daling is onder andere te verklaren uit de inzet die vanaf 2001 is gepleegd door politie en partners in het stationsgebied. Deze inzet, zowel preventief als repressief, staat omschreven in hoofdstuk 3.0. Hieruit kan worden aangenomen dat deze inzet haar vruchten afwerpt en het aanbevelenswaardig is de integrale aanpak voort te zetten en juist de samenhang in de te nemen maatregelen te verbeteren en de snelheid in de uitvoering van voornemens te vergroten.

 

Een andere reden om de integrale aanpak voort te zetten is dat, ondanks een daling van criminele feiten, juist het stationsgebied een gebied blijft waar voortdurend overlast en criminele activiteiten blijven plaatsvinden. Uit dezelfde politieregistraties blijkt namelijk dat fietsendiefstal en zakken-/tassenrollerij  een groot probleem is, maar er ook sprake is van delicten zoals vernieling, diefstal uit/vanaf auto en overtredingen van de opiumwet. Hierbij gaat het vooral om de handel in harddrugs.

Het station blijkt een plaats te zijn waar deze delicten zich concentreren, meer dan op andere plaatsen in de stad. Dit maakt het stationsgebied een zogenaamde hot-spot.  De aanwezigheid en verplaatsing van veel mensen op en rond het station maakt dat de impact van de delicten op deze locatie groot is. Temeer daar een aantal van deze problemen (geweldsdelicten met name), hoewel niet in alle gevallen omvangrijk, van grote invloed is op de persoonlijke integriteit van mensen.

 

 

Naast criminele activiteiten vindt op het station overlast plaats, zoals verkeerd geparkeerde fietsen, graffiti, het illegaal plakken van posters, rondhangende jeugd, zwervers en overlast rond de coffeeshop en andere ondernemingen rond het station.

Uit politieregistraties blijkt dat met name overlast door jeugd sterk toeneemt de laatste 3 jaren, al dan niet in combinatie met het gebruik en handel in drugs. Het gaat hierbij ondermeer om het doelloos hangen op en rond het station en het publiek lastig vallen dat een ongehinderde doorgang wenst. Het is duidelijk dat men zich daarbij niet veilig voelt, wanneer men zich van en naar het centrum van de stad begeeft vanuit of vanaf het station. Daarnaast wordt ook overlast door drank- en drugsgebruik vaak genoemd. Eveneens blijkt uit politieonderzoek dat de ondernemingen rond het station een aanzuigende werking hebben en leiden tot samenscholing, tot overlastgevende personen en criminele activiteiten. Andere vormen van overlast, die niet staan geregistreerd, zoals graffiti en verkeerd geparkeerde fietsen en straatvuil zijn zichtbaar aanwezig en verdienen het eveneens om te worden aangepakt.

 

Verplaatsingseffecten

Uit de Wijkveiligheidsscan blijkt dat een substantieel deel (ongeveer 50%) van de in Delft aangehouden verdachten niet in Delft woonachtig is. Dit betekent dat veel criminelen naar Delft komen om daar hun criminaliteit te plegen. Deze verdachten komen m.n. uit Den Haag, Rijswijk en Rotterdam. De ervaring leert dat wanneer er op de stations in Den Haag en Rotterdam ‘opruimacties’ worden gehouden door de politie, de criminaliteit en overlast op het station in Delft stijgt. Delft ligt midden in het traject Rotterdam - Den Haag en is voor criminelen die per trein reizen een uitvalsbasis om criminele activiteiten te plegen op en rondom het station. Een reden temeer om hier een klimaat te creëren dat er toe leidt dat het voor deze personen niet aantrekkelijk wordt om naar Delft te komen.

 

Rechercheonderzoeken

Het laatste jaar is een aantal rechercheonderzoeken uitgevoerd, gericht op de aanpak van criminaliteit rond het station. Zo werd de handel in verdovende middelen aangepakt, handel van (gestolen) goederen vanuit ondernemingen rond het station en de diefstal van fietsen. Deze onderzoeken hebben geleid tot de aanhouding van een groot aantal verdachten. Echter, toch blijkt steeds opnieuw het station een aantrekkingskracht te hebben op personen die deze delicten plegen of op ondernemingen waar vanuit deze delicten worden gepleegd. Dit verdient dan ook voortdurend de aandacht van politie en van partners.

De praktijk heeft reeds in Delft uitgewezen dat de samenhang tussen strafrechtelijk optreden van politie en het Openbaar Ministerie enerzijds en bestuursrechtelijk optreden van met name de gemeente anderzijds tot succes leidt in het structureel bestrijden van overlast en criminaliteit.

 


Kwantitatief: (jan, infoanalisten)

Kwalitatief: zie resultaten onderzoek fietsenteam en tunnel (Joop, Ed)

1.3       DOELSTELLING

Het project Veilig Verkeren op en rond Station Delft loopt tot 1 maart 2005.

In deze periode worden diverse activiteiten ontplooid in directe relatie tot de prioriteiten.

Doelstelling van het project Veilig Verkeren op en rond station Delft is:

-          het met 20% verder terugdringen van het aantal aangiften van criminele activiteiten;

-          het minimaliseren van overlast;

-          het vergroten van het veiligheidsgevoel van bezoekers, passanten en bewoners

-          te komen tot een structureel functioneel beheer van het stationsgebied door tijdens de projectperiode een regulier beheersplan te ontwikkelen door de projectgroep, waardoor de veiligheid en leefbaarheid ook in de toekomst gewaarborgd is.

 

 

Deze doelstellingen worden tijdens en na de projectperiode gemeten:

-          het monitoren van de aangiftecijfers (politie Delft)

-          het monitoren van overlastmeldingen (politie Delft, gemeente Delft)

-          het meten van de tevredenheid en veiligheidsgevoelens van bezoekers, passanten en bewoners (gemeente Delft)


2.03.       PARTNERS INTEGRALE AANPAKartners in de aanpak van het stationsgebied

Bij de gezamenlijke aanpak van de problemen is er een koppeling naar bestaande werkzaamheden en bijbehorende verantwoordelijkheden. Vanuit de projectgroep zal deze aansluiting worden gezocht, zodat na de projectperiode het beheer kan worden ondergebracht in de staande organisatie.

 

 

23.1       STUURGROEP INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID

De Stuurgroep Integraal Veiligheidsbeleid (SIV), waar het integraal veiligheidsbeleid en de integrale aanpak in de gemeente Delft wordt vormgegeven, geeft sturing aan de integrale aanpak en biedt duidelijkheid ten aanzien van de taken , bevoegdhedenen  en verantwoordelijkhedenden  van de betrokken partners. Doel van het integraal veiligheidsbeleid is een veiliger Delft door te investeren in de aanpak van criminaliteit, overlast en onveiligheidsgevoelens. Om dit te bereiken zijn  7 thema’s, geprioriteerd t.w.: wijkveiligheid, huiselijk geweld, veilig uit en thuis, veelplegers / verslaafden, jongerenaanpak, stationsgebied en de veilige school. De aanpak van het stationsgebied wordt in onderliggende notitie uitgewerkt.

 

 

 

 

23.2       PROJECTGROEP

Er wordt een projectgroep gevormd die zich richt op de aanpak van het stationsgebied. Deze projectgroep bestaat uit volgende organisaties nemen hieraan deel:

A/         Politie Haaglanden bureau Delft, chef wijkteam Voordijkshoorn / Hof van Delft

B/         Politie Haaglanden bureau Delft, medewerker preventie

C/         Gemeente Delft, hoofd vakteam Toezicht Openbare Ruimte

D/         Gemeente Delft, sectorhoofd Stadsbeheer

E/         Gemeente Delft, programmamanager Integraal Veiligheidsbeleid

F/         KLPD Divisie Spoorwegpolitie, operationeel chef Team Den Haag

G/        Nederlandse Spoorwegen, stationsmanager station Delft

           

Maandelijks wordt door de projectgroep de voortgang van het project besproken.

 

Binnen de projectgroep is vooralsnog geen plaats ingeruimd voor een projectlid belast met communicatie. Daarmee wordt geenszins de bijdrage van communicatie onderschat ten aanzien van het project Veilig Verkeren in en rond Station Delft en de afzonderlijke activiteiten. Communicatie als middel zal daarom in elk deelplan als vast item worden benoemd. Waar de leden van de projectgroep andere disciplines en deskundigen benaderen voor deelname aan planvorming en uitvoering van de diverse activiteiten, geldt dit ook op het gebied van communicatie.

 

 

23.3       FINANCIERING

In het integraal Veiligheidsbeleidsplan is bij de financiering voor het thema Stationsgebied uitgegaan van een PM-post. In het algemeen zullen de activiteiten dienen te worden gefinancierd vanuit reguliere uitgaven. Voorzover dit niet mogelijk blijkt is er in het kader van het Integraal Veiligheidsbeleid een bedrag van in totaal Euro 74.000, - voor het stationsgebied, enge plekken en veilig uit en thuis beschikbaar.

 

 

 


3.0Vanuit deze participanten kunnen andere disciplines en deskundigen worden benaderd voor deelname aan de diverse activiteiten (aanpak/uitvoering).

Maandelijks zal de projectgroep de voortgang monitoren

 

 

Waar de samenwerking tussen bovenstaande participanten een integrale aanpak verondersteld, is er ook sprake van integraliteit van de te ondernemen activiteiten. Weliswaar kunnen activiteiten afzonderlijk worden benoemd, veelal is er sprake van een bepaalde verwevenheid. Toch is er voor gekozen de onderscheiden onderwerpen afzonderlijk te behandelen naar probleemstelling, analyse, aanpak en uitvoering. In de projectgroep zal nadrukkelijk aandacht zijn voor de noodzakelijke afstemming in deze.

 

De probleemanalyse die is gemaakt van het stationsgebied leidt tot 5 prioriteiten die in beginsel worden aangepakt. Per prioriteit worden probleemstelling, analyse, aanpak , betrokken partners, tijdspad en doelstelling omschreven.

Deze eerste aanzet vormt de basis voor het te maken deelplan ten aanzien van een bepaalde activiteit.

Met het benoemen van afzonderlijke activiteiten wordt niet alleen de aanpak van specifieke problemen duidelijk in kaart gebracht, maar ook op elkaar afgestemd naar tijd, plaats, mensen en middelen. In eerste aanleg zal de (her)nieuw(d)e aanzet integrale aanpak betrekking hebben op de volgende activiteiten:

1/            fietsen (stalling)

2/            verblijven van (groepen van) personen op het station

3/            verblijven van (groepen van) personen rond het station

4/            vestigingen rond het station

5/            criminele activiteiten

 

 

 


 

 

 

 

2.0            VEILIG VERKEREN OP EN ROND STATION DELFT

De probleemanalyse die is gemaakt van het stationsgebeid leidt tot 5 prioriteiten die in betginsel worden aangepakt. Per prioritiet worden probleemstelling, analyse, aanpak , betrokken partners, tijdspad en doelstelling omschreven. Deze eerste aanzet vormt de basis voor het te maken deelplan ten aanzien van een bepaalde activiteit.

De categorie criminele activiteiten is te beschouwen als een verzamelbegrip voor velerlei problemen als zakken- en tassenrollerij, straatroof, handel in verdovende middelen, overlast enz. De aanpak voor handel in verdovende middelen vraagt een meer specifieke onderzoeksopzet dan bijvoorbeeld zakken- en tassenrollerij. Het toepassen van bepaalde middelen en bevoegdheden behoeft steeds gerichte afstemming met het Openbaar Ministerie i.c. de gebiedsofficier. Met het benoemen van afzonderlijke activiteiten wordt niet alleen de aanpak van specifieke problemen duidelijk in kaart gebracht, maar ook op elkaar afgestemd naar tijd, plaats, mensen en middelen. Hieruit komt dan ook een planning voort waarin activiteiten zijn benoemd en in tijd zijn weggezet. Naar verwachting zal eind maart een actieweek worden gehouden waarin het stationsgebied aan voor- en achterzijde zal worden geschoond van fietsen die kennelijk structureel gestald staan op en rond het station Delft danwel als wrak kunnen worden verwijderd. (moet deze laatste zin niet elders staan?)           

 

Met de gezamenlijke aanpak van problemen in de vorm van activiteiten zal er veelal ook sprake zijn van een koppeling naar bestaande werkzaamheden en bijbehorende verantwoordelijkheden. Vanuit de projectgroep zal hierbij nadrukkelijk aansluiting worden gezocht. Vanuit deze betrokkenheid zal de uiteindelijke inzet nog effectiever kunnen zijn. Door de diverse leden van de projectgroep zullen deze disciplines dan ook worden benaderd. Ten aanzien van de vestigingen rond het station zal onder meer medewerking worden gevraagd van de afdeling van de gemeente Delft belast met bijvoorbeeld het verstrekken van vergunningen en het herijken van beleid ten aanzien van coffeeshops.

Vanuit de activiteit van uitoefenen van toezicht door zowel de toezichthouders Openbare Ruimte als de politie, zal een bijdrage worden geleverd aan de opzet van cameratoezicht op en rond het station Delft. Eerdere ervaringen elders in den lande maar zeker ook binnen de regio Haaglanden, maken dat het stationsgebied als publiek domein zich meer dan leent voor het middel cameratoezicht. Naast de continuering van het toezicht naar 24 uur per dag, is er ook een verhoogde pakkans van mensen die als potentiëel pleger (gericht) op zoek zijn naar slachtoffers danwel overlast veroorzaken. Is het zo erg? Feiten!

 

Naast het benoemen van de categorieën van problemen, de afzonderlijke activiteiten en de koppeling naar bestaande werkzaamheden en verantwoordelijkheden, zal er ook een geografische vertaalslag moeten worden gemaakt van het gebied waarop de integrale aanpak op en rond het station Delft van toepassing is. In bijlage 1 is het gebied waar de projectgroep zich in eerste instantie op richt, blauw gemarkeerd weergegeven.

 

 

 

 

 

3.0  EERSTE AANZET INTEGRALE AANPAK (volgens mij kan dit in een bijlage)

Naar aanleiding van een groot aantal delicten op het gebied van zakken- en tassenrollerij, drugshandel/ -gebruik en het  aantal fietsendiefstallen rondom het NS-station Delft, werd medio mei 2001 door het wijkteam Voordijkshoorn / Hof van Delft in samenwerking met de medewerker preventie, een veiligheidsdag georganiseerd. De passanten van het station en de bewoners van de aanliggende wijken Westerkwartier en Olofsbuurt, werden hierbij in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen en/of opmerkingen te maken over veiligheid in het algemeen en adviezen te krijgen ter voorkoming van o.a. zakken- en tassenrollerij, diefstal (brom)fiets en auto-inbraken. Tevens werd op deze dag veelvuldig kritiek geuit op het aangezicht van het stationsplein en de achterzijde van de Coenderstraat door zowel wijkbewoners als toeristen.

 

Met deze vragen/opmerkingen en een analyse van klachten en criminaliteitscijfers is er vervolgens een schouw gehouden van de situatie rondom het NS-station Delft. Vanuit een integrale aanpak van de problematiek op en rond het NS-station Delft werd gekozen voor zowel preventie als repressie. Het zwaartepunt kwam hierbij te liggen bij de preventieve aanpak, het nemen van maatregelen en ontplooien van activiteiten ter voorkoming van het plegen van misdrijven in het algemeen en verhoging van het veiligheidsgevoel van bezoekers en omwonenden van het NS-station Delft.

 

Binnen de preventieve aanpak werden de navolgende maatregelen gerealiseerd:

-          gedeeltelijke afsluiting van het Laantje van Mater door middel van hekken (voorkomen van fietsendiefstallen, drugsgebruik/dealen, verhoging veiligheidsgevoel);

-          het plaatsen van zogenaamde tulp-fietsenstandaards in het niet afgesloten gedeelte van het Laantje van Mater (voorkomen fietsendiefstallen);

-          verhoging van de lichtintensiteit van de openbare straatverlichting op de Coenderstraat (beter zicht op eventuele daders en verhoging veiligheidsgevoel);

-          aanbrengen van extra verlichting en verwijderen graffiti in de stationstunnel (beter zicht op eventuele daders en verhoging veiligheidsgevoel);

-          snoeien van de begroeiing van de verhoogde berm langs de Coenderstraat  (beter zicht op eventuele daders en verhoging veiligheidsgevoel).

-          aanpassing kaartjesautomaten in de stationshal (voorkomen afkijken pincode, gevolgd door zakken- en tassenrollerij en plunderen rekening);

-          preventief toezicht door politie en TOR rondom NS-station, blauw verven omgeving???, uit de anonimiteit halen potentiële daders????, verhoging veiligheidsgevoel, voorkomen strafbare feiten)aanleg fietsenstalling, zijde Coenderstraat (voorkomen fietsendiefstallen);

-          verplaatsing kaartjesautomaat nabij Stationstunnel (voorkomen afkijken pincode, gevolgd door zakken- / tassenrollerij en plunderen rekening).

 

Naast de preventieve aanpak werd er door de politie bureau Delft op en in de omgeving van NS-station Delft ook repressief opgetreden. Dit werd in nauwe samenwerking met de stadstoezichthouders gerealiseerd door:

-          toezicht op en rond het NS-station (aanhouden daders tijdens plegen strafbare feiten zoals o.a. drugshandel, fietsendiefstal, op perron bevinden zonder plaatsbewijs);

-          inzet van het zogenaamde “Tunnelteam” (stoppen handel in verdovende middelen op het Stationsplein dan wel daarmee samenhangend);

-          met de divisie Spoorwegpolitie werden afspraken gemaakt over de afhandeling van verdachten die worden aangehouden op het terrein van de NS.

 


Uit gesprekken met omwonenden en daders èn uit veiligheidsonderzoeken die met regelmaat worden gehouden onder NS-reizigers, bleek dat met name de verhoogde inzet van politie duidelijk waarneembaar was en men zich, over het algemeen, meer veilig voelde op en rondom het NS-station Delft. Ook de aangiftecijfers (zie hoofdstuk 1.2) laten een daling van de geregistreerde criminaliteit zien.

Deze hoge inzet staat echter niet in verhouding tot de noodzakelijke inzet die elders in Delft bestaat. Er dient dan ook te worden omgezien naar andere, meer integrale, oplossingen. Een zichtbaar resultaat dat feitelijk voorkomt uit het samenspel van de preventieve als repressieve aanpak.En de feiten of was het alleen gevoel?

 

 

 

 


4.03.       4.0        (HER)NIEUW(D)E AANZET INTEGRALE AANPAK STATIONSGEBIED: DE 6 PRIORITEITEN

De huidige probleemanalyse van het stationsgebied leidt tot 6 prioriteiten die tijdens de projectperiode in beginsel worden aangepakt. Per prioriteit zal een omschrijving worden gegeven van het probleem, aanpak, betrokken partners, tijdspad en doelstelling. Deze eerste aanzet vormt de basis voor het te maken deelplan per prioriteit. De prioriteiten zijn:

1/         fietsen (stalling)

2/         schoon en heel houden

3/         verblijven van (groepen van) personen op het station

4/         verblijven van (groepen van) personen rond het station

5/         vestigingen rond het station

6/         criminele activiteiten

 

Waar de samenwerking tussen de leden van de projectgroep een gezamenlijke aanpak kent, is er ook sprake van integraliteit van de te ondernemen activiteiten. Weliswaar kunnen activiteiten afzonderlijk worden benoemd, veelal is er sprake van een bepaalde verwevenheid. Toch is er voor gekozen de te onderscheiden onderwerpen afzonderlijk te behandelen naar probleemstelling, analyse, aanpak en uitvoering. In de projectgroep zal nadrukkelijk aandacht zijn voor de noodzakelijke afstemming.

 

De werkwijze binnen de projectgroep is gebaseerd op het benoemen van een ‘probleemeigenaar’ per prioriteit. Vanuit het zijn van probleemeigenaar gaat men aan de slag met planvorming en uitvoering van één of meerdere activiteiten. Hierbij kunnen door de leden van de projectgroep andere disciplines en deskundigen, zowel afkomstig uit de eigen” organisatie of elders, worden benaderd voor deelname aan planvorming en uitvoering van de diverse activiteiten. De probleemeigenaar is en blijft in eerste aanleg verantwoordelijk voor de feitelijke aanpak van zijn probleem

 

 

 

 

4.1       Zoals eerder gemeld zal er gebruik gemaakt gaan worden van een projectgroep waarin een aantal organisaties zijn vertegenwoordigd. Participatie in deze projectgroep dient  gekoppeld te zijn aan het daadwerkelijk invulling kunnen geven aan het beschrijven van de problematiek en het benoemen van activiteiten. Binnen de projectgroep zullen de volgende organisaties c.q. functionarissen gaan participeren:

A/  Politie Haaglanden bureau Delft, wijkteam Voordijkshoorn / Hof van Delft

B/  Politie Haaglanden bureau Delft, medewerker preventie

C/  Gemeente Delft, vakteam Toezicht Openbare Ruimte

D/  Gemeente Delft, programmamanager Integraal Veiligheidsbeleid

E/  KLPD Divisie Spoorwegpolitie team Den Haag

F/  Nederlandse Spoorwegen, stationsmanager station Delft

Vanuit deze participanten kunnen andere disciplines en deskundigen worden benaderd voor deelname aan de diverse activiteiten (aanpak/uitvoering). Binnen het uiteindelijke functionele beheer gaan vervolgens afdelingen als bijvoorbeeld Mobiliteit, overigens vanuit hun bestaande verantwoordelijkheid. een belangrijke rol vervullen.

 

Waar de samenwerking tussen bovenstaande participanten een integrale aanpak verondersteld, is er ook sprake van integraliteit van de te ondernemen activiteiten. Weliswaar kunnen activiteiten afzonderlijk worden benoemd, veelal is er sprake van een bepaalde verwevenheid. Toch is er voor gekozen de onderscheiden onderwerpen afzonderlijk te behandelen naar probleemstelling, analyse, aanpak en uitvoering. In de projectgroep zal nadrukkelijk aandacht zijn voor de noodzakelijke afstemming in deze.

 

In eerste aanleg zal de (her)nieuw(d)e aanzet integrale aanpak betrekking hebben op de volgende activiteiten:

1/  fietsen (stalling)

2/  verblijven van (groepen van) personen op het station

3/  verblijven van (groepen van) personen rond het station

4/  vestigingen rond het station

5/  criminele activiteiten

 

FIETSEN(STALLING)IETSEN

Probleemomschrijving

Binnen de gemeente Delft wordt het gebruik van de fiets nadrukkelijk gestimuleerd. Op de locaties van bijvoorbeeld de NS-stations en het TU-complex wordt dit meer dan duidelijk: een hoeveelheid fietsen staat gestald in de daarvoor bestemde klemmen, maar daarnaast staat een groot aantal fietsen op andere plaatsen in de directe nabijheid van de locatie vastgeketend. 

Op korte termijn kan met opruimacties zichtbaar resultaat worden bereikt (een schoon stationsplein). Voor de lange termijn geldt dat moet worden gekeken naar een andere mogelijkheid voor het stallen van grote aantallen fietsen.

 

Aanpak

Op het terrein aan de voor- en achterzijde van het station wordt middels bebording aangeven dat op bepaalde plaatsen geen (brom)fietsen mogen worden geplaatst en dat de fietsen moeten worden geplaatst in de ter plaatse aanwezige klemmen. Ten aanzien van alle verkeerd geplaatste fietsen wordt aangegeven dat deze zullen worden verwijderd.

 

Hoewel deze bebording (verbod en aanwijzing) het regime ter plaatse ten aanzien van het stallen van fietsen verondersteld, zijn toezicht en daadwerkelijk handhaven belangrijk voor het opvolgen hiervan. Naar het zich laat aanzien volstaat de beschikbare capaciteit (zowel aan de voor- en achterzijde van het station, inclusief de recente uitbreiding aan de Coendersstraat), mits er wordt opgetreden tegen het structureel bezetten van capaciteit voor het stallen van fietsen, zonder dat de fiets frequent wordt gebruikt om van of naar het station te komen.

Bij het Stationsplein en omgeving hebben we te maken met drie categorieën fietsen, te weten wrakken, ”weesfietsen” en foutief geparkeerde fietsen. Deze fietsen dienen gecoördineerd en structureel verwijderd te worden, te beginnen met een schoonmaakactie in maart 2004. Daarna dient deze actie ingepast te worden binnen de reguliere werkzaamheden. Bij deze verwijderingacties moet nadrukkelijk de samenwerking gezocht worden met de kringloop en in gezamenlijke verantwoordelijkheid worden uitgevoerd.

Ook zal worden onderzocht in hoeverre er regelgeving en daaraan verbonden bebording kan worden ontworpen en ingevoerd, zodat er een termijn aan het stallen van fietsen wordt verbonden en ook als zodanig kenbaar wordt gemaakt.

 

Probleemeigenaar:Uitvoering        - Gemeente Delft, vakteam Toezicht Openbare Ruimte

- Gemeente Delft, programmamanager Integraal Veiligheidsbeleid

Betrokken Partners:      - Stadsbeheer / Mobiliteit / Kringloop

Actie:                           - opruimactie

                        - handhaven gebruik fietsklemmen

                        - ontwikkelen regime langdurig stallen fietsen

Tijdspad:                      - opruimactie gepland maart 2004

- projectperiode

Doelstelling:                  - voldoende beschikbare fietsklemmen

                        - geen losse fietsen buiten de daartoe bestemde fietsklemmen In directe relatie tot de werkzaamheden in het kader van de fietswrakken is TOR de meest aangewezen partij tot het geven van uitvoering aan dit probleempunt en gaan zij het ook doen?. Met betrekking tot planvorming en uitvoering kunnen zij gebruik maken van kennis en kunde van andere participanten binnen de projectgroep.

 

 

4.2       SCHOON EN HEEL HOUDEN

Probleemomschrijving

De aanpak van het fietsenprobleem is niet voldoende om het aanzien van het station te verbeteren. De aanblik van een slecht onderhouden en bijna verloederde omgeving maakt inbreuk op het gevoel van veiligheid en comfort van mensen. Tevens is een dergelijke omgeving eerder uitnodigend dan remmend voor de aanwezigheid van personen die uit zijn op het plegen van overlast en criminaliteit. Dit klemt temeer daar in de nabije toekomst in de omgeving sloop-, renovatie en nieuwbouwwerkzaamheden gaan plaatsvinden.

 

Aanpak

Hier is het belangrijk om vernielingen snel te repareren, illegale posters en graffiti snel te verwijderen, straatvuil dagelijks op te ruimen, prullenbakken te legen, etcetera.

Voor zover er in de toekomst sloop- en bouwwerkzaamheden plaatsvinden, dient dit voortvarend te worden opgepakt om ervoor te zorgen dat gebouwen niet te lang leeg staan.

 

Probleemeigenaar:Uitvoering        - Gemeente Delft, sectorhoofd Stadsbeheer

- Gemeente Delft, programmamanager Integraal Veiligheidsbeleid

Betrokken Partners:      - TOR

                        - Bouw en Wonen

Actie:                           - opruimactie

                        - dagelijkse controle en schoonmaak

                        - het monitoren van renovatie- en sloopwerkzaamheden

Doelstelling:                  - geen zwerfvuil op en rond het station                           

- geen graffiti op en rond het station

- het onmiddellijk repareren van toegebrachte schade

                        - aanplakken van posters alleen op de daarvoor toegestane plaatsen

 

 

4.3      

 

VERBLIJVEN VAN (GROEPEN VAN) PERSONEN OP HET STATION en in de directe omgeving van het station

Probleemomschrijving

Dagelijks komen en gaan grote aantallen mensen van en naar de stad Delft. Mensen die dagelijks van en naar hun werk/school gaan, of als toerist een bezoek brengen aan Delft.

Dit trekt ook personen aan die als potentiële pleger op zoek zijn naar slachtoffers van bijvoorbeeld zakken- en tassenrollerij of die overlast veroorzaken. Dit leidt tot het langdurig aanwezig zijn van personen op het station met het doel om criminaliteit te plegen of rondhangen zonder reisdoel.

 

Aanpak

Middels bebording wordt door de NS aangegeven welke huisregels er gelden op het complex van de NS. Onder meer staat in deze huisregels vermeld dat men in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. Alhoewel deze huisregels voor het gehele complex gelden, is deze laatste huisregel uitsluitend toepasbaar op de perrons.

Het aanwezig zijn in het stationsgebouw inclusief de daar gevestigde detailhandel kent een andere invalshoek. Daar waar deze aanwezigheid het karakter draagt van het uitsluitend doelloos rondhangen, is er wel degelijk aanleiding tot optreden. Niet zelden lijkt het hier te gaan om potentiële plegers op zoek naar slachtoffers. Indien er sprake is van (groepen van) personen die overlast veroorzaken dan geldt eenzelfde werkwijze.

 

Op het station is in eerste aanleg het personeel van de NS verantwoordelijk voor service, toezicht en handhaving. Het personeel van de NS kan hierbij door medewerkers van de KLPD Divisie Spoorwegpolitie worden ondersteund. Middels eenduidig repressief optreden kan het doelloos rondhangen gericht worden aangepakt.

Ook medewerkers van politie Delft kunnen hier optreden wanneer zij als zodanig door de stationsmanager worden aangewezen. Deze repressieve aanpak kent een bijkomend preventief effect dat potentiële plegers of overlastgevers worden afgeschrikt.

 

 

Dagelijks komen en gaan grote aantallen mensen van en naar de stad Delft. Mensen die dagelijks van en naar hun werk / school gaan, of als toerist een bezoek brengen aan Delft.

Hierbij passeren zij het station danwel verpozen daar voor een bepaalde tijd.

Waar dagelijks veel mensen verkeren, leent zich als plaats delict. Daarom verkeren er op  het NS-station Delft ook mensen die als potentiëel pleger (gericht) op zoek zijn naar slachtoffers danwel overlast veroorzaken. Dit trekt daarom ook personen aan die overlast en/of criminele activiteiten plegen(denk aan zakkenrollerijen)

 

Analyse

Middels bebording wordt door de NS aangegeven welke huisregels er gelden op het complex van de NS. Onder meer staat in deze huisregels vermeld dat men in het bezit moet zijn van een geldig plaatsbewijs. Alhoewel deze huisregels voor het gehele complex gelden, is deze laatste huisregel duidelijk toepasbaar op de perrons.

Het aanwezig zijn in het stationsgebouw incluis de daar gevestigde detailhandel kent een andere invalshoek. Daar waar deze aanwezigheid het karakter draagt van het uitsluitend en alleen doelloos rondhangen, is er wel degelijk aanleiding tot optreden. Niet zelden lijkt het hier te gaan om potentiële plegers (gericht) op zoek naar slachtoffers.

In geval er ‘slechts’ sprake is van (groepen van) personen die overlast veroorzaken dan geldt eenzelfde werkwijze.

 

apv

 

Aanpak

Op het complex is in eerste aanleg het personeel van de NS verantwoordelijk voor toezicht en handhaving van de huisregels. Het personeel van de NS kan hierbij door medewerkers van de KLPD Divisie Spoorwegpolitie worden ondersteund. Middels eenduidig repressief optreden kan het uitsluitend en alleen doelloos rondhangen gericht worden aangepakt. Deze repressieve aanpak kent een bijkomend preventief effect dat potentiële plegers (gericht) op zoek naar slachtoffers worden afgeschrikt.

 

Het stationsgebied is een gebied waar zowel toezicht als handhaving door TOR en politie kunnen worden uitgeoefend. De APV van de gemeente Delft biedt hiervoor voldoende handvaten. Door de politie zal middels sturing op gerichte tijden op en rond het station worden gesurveilleerd. Middels eenduidig repressief optreden kan het uitsluitend en alleen doelloos rondhangen gericht worden aangepakt. Deze repressieve aanpak kent het bijkomend preventief effect dat potentiële plegers (gericht) op zoek naar slachtoffers worden afgeschrikt. Daarnaast zal de aanpak vermeld onder vestigingen rond het station en criminele activiteiten een directe relatie kennen naar de aanwezigheid (van groepen) van personen rond het station.

 

 

 

ProbleemeigenaarUitvoering

In directe relatie tot de reguliere werkzaamheden tot het complex waar de huisregels van de NS van toepassing zijn, is de stationsmanager van het NS-station Delft de meest aangewezen partij tot het geven van uitvoering aan dit probleempunt (en gaat hij het ook doen??). Met betrekking tot planvorming en uitvoering kan deze gebruik maken van kennis en kunde van andere participanten binnen de projectgroep.:           - Nederlandse Spoorwegen, stationsmanager station Delft

- KLPD Divisie Spoorwegpolitie team Den Haag

 

 

 

Betrokken Partners:      - NS Rail Infrabeheer

                        - Openbaar Ministerie

Actie:                           - toezicht en handhaving op station, waaronder de huisregels en/of   
                                     strafbare feiten

- afspraken tussen de KLPD en politie Delft over taken en        

  verantwoordelijkheden op het station

                        - aanwijzen politie Delft

Tijdspad:                      - projectperiode

Doelstelling:                  - geen personen en/of groepen aanwezig op het station die daar
                                     zonder legitiem doel verblijven

 

 

4.4       VERBLIJVEN VAN (GROEPEN VAN) PERSONEN ROND HET STATION

en in de directe omgeving vanProbleemstelling

Dagelijks komen en gaan grote aantallen mensen van en naar de stad Delft. Mensen die dagelijks van en naar hun werk / school gaan, of als toerist een bezoek brengen aan Delft.

Hierbij passeren zij het station danwel verpozen daar voor een bepaalde tijd. Waar veel mensen dagelijks verkeren, leent zich als plaats delict. Daarom verkeren er  rond het

NS-station Delft ook mensen die als potentiëel pleger (gericht) op zoek zijn naar slachtoffers danwel overlast veroorzaken.

 

Analyse

Binnen de APV van de gemeente Delft staan diverse artikelen opgesomd die gehanteerd kunnen worden om het aanwezig zijn rond het station incluis de aldaar gevestigde ondernemingen. Daar waar hun aanwezigheid het karakter draagt van het uitsluitend en alleen doelloos rondhangen, is er wel degelijk aanleiding tot optreden. Gelijk de situatie in het station, lijkt het hier niet zelden te gaan om potentiële plegers (gericht) op zoek naar slachtoffers. In geval er ‘slechts’ sprake is van (groepen van) personen die overlast veroorzaken dan geldt eenzelfde werkwijze.

Probleemomschrijving

Anders dan het station zelf biedt de omgeving van het station door de onoverzichtelijke situatie een plaats waar (groepen van) personen zich kunnen ‘verschuilen’. Dit ‘verschuilen’ vindt plaats zowel in de openbare ruimte als in de ondernemingen rond het station. Ter plaatse ontstaat een klimaat waarin criminaliteit en overlast met name vanuit deze personen zeer regelmatig plaatsvindt. De criminaliteit bestaat onder andere uit de handel in harddrugs en gestolen goederen. De overlast bestaat uit het doelloos rondhangen rond het station waarbij het publiek wordt lastiggevallen en het gebruik van en de handel in verdovende middelen. Deze groep bestaat uit potentiële daders, veelplegers en jeugd.

 

Aanpak

Binnen de APV van de gemeente Delft staan diverse artikelen die gehanteerd kunnen worden om het aanwezig zijn rond het station, inclusief de aldaar gevestigde ondernemingen, tegen te gaan. Daar waar de aanwezigheid het karakter draagt van het uitsluitend doelloos rondhangen, is er wel degelijk aanleiding tot optreden.

Het stationsgebied is een gebied waar toezicht en handhaving door TOR en politie kunnen worden uitgeoefend. De APV van de gemeente Delft biedt hiervoor voldoende handvatten en zal zonodig worden aangepast. Door de politie zal op gerichte tijden op en rond het station worden gesurveilleerd. Middels eenduidig repressief optreden kan het doelloos rondhangen gericht worden aangepakt. Voor zover het jeugdigen betreft heeft het Openbaar Ministerie het project Justitie in de Buurt (JIB), waardoor het mogelijk is te komen tot een gerichte aanpak van jeugdigen die zich hier ophouden en zich schuldig maken aan overlast en criminaliteit.   

Voor zover het een veelpleger betreft zal de reguliere aanpak van veelplegers worden gevolgd.

 

ProbleemeigenaarUitvoering

In directe relatie tot de reguliere werkzaamheden tot het complex waar de huisregels van de NS van toepassing zijn, is de stationsmanager van het NS-station Delft de meest aangewezen partij tot het geven van uitvoering aan dit probleempunt (en gaat hij het ook doen??). Met betrekking tot planvorming en uitvoering kan deze gebruik maken van kennis en kunde van andere participanten binnen de projectgroep.:           - Politie Delft

 

 

 

Betrokken Partners:      - TOR

                        - Openbaar Ministerie

                        - Justitie in de Buurt

Actie:                           - toezicht en handhaving rond station

                        - maatwerk door het OM

Tijdspad:                      - projectperiode

Doelstelling:                  - geen personen en/of groepen aanwezig rond het station die daar
                                     zonder legitiem doel verblijven

- geen verstoring van de openbare orde

- voorkomen dat veelplegers zich ophouden rond het stationAanpak

Het stationsgebied is een gebied waar zowel toezicht als handhaving door TOR en politie kunnen worden uitgeoefend. De APV van de gemeente Delft biedt hiervoor voldoende handvaten. Door de politie zal middels sturing op gerichte tijden op en rond het station worden gesurveilleerd. Middels eenduidig repressief optreden kan het uitsluitend en alleen doelloos rondhangen gericht worden aangepakt. Deze repressieve aanpak kent het bijkomend preventief effect dat potentiële plegers (gericht) op zoek naar slachtoffers worden afgeschrikt. Daarnaast zal de aanpak vermeld onder vestigingen rond het station en criminele activiteiten een directe relatie kennen naar de aanwezigheid (van groepen) van personen rond het station.

 

Uitvoering

In directe relatie tot de reguliere werkzaamheden in het kader van toezicht zijn zowel de medewerkers TOR als politie direct betrokkenen. Binnen de politie vindt momenteel via sturing gericht inzet van mensen en middelen plaats. In de situatie van daadwerkelijk handhaven beschikt de politie op dit moment, in vergelijking tot de medewerkers TOR, over meer mogelijkheden. De politie lijkt dan ook de meest aangewezen partij tot het geven van uitvoering aan dit probleempunt (en gaan zij het ook doen?). Met betrekking tot planvorming en uitvoering kan deze gebruik maken van kennis en kunde van andere participanten binnen de projectgroep.

 

 

4.5       vestigingen rond het station

Probleemomschrijving

Rond het station zijn diverse ondernemingen gevestigd die onlosmakelijk een aantrekkingskracht uitoefenen op (groepen van) personen om op en rond het station uitsluitend en alleen doelloos rondhangen. Daarnaast vormen deze ondernemingen ook waarvan aangetoond is dat deze   worden bezocht door personen die criminaliteit bedrijven zoals handel in verdovende middelen en gestolen goederen. Ook de potentiële klanten van deze personen maken dat de omgeving van deze vestigingen een sfeer van onveiligheid uitstraalt.

 

 

 

 

Aanpak

Het doelloos rondhangen rondom deze vestigingen kan op basis van APV worden voorkomen of bestreden. In de APV zijn hiertoe diverse artikelen opgenomen. Dit vereist toezicht en handhaving.

 

Ten behoeve van de transparantie van vestigingen rond het station zullen deze worden gecontroleerd op het bezit van vergunningen en zal toezicht worden uitgeoefend op het gebruik van de gelegenheid. Bij overtreding zal aan de hand van de handhavingmatrix Horeca worden gehandeld.

Momenteel wordt een soortgelijke matrix ontwikkeld ten behoeve van coffeeshops zodat ook deze op dezelfde wijze gecontroleerd zullen worden. Hierbij kan bij overtreding bestuursrechtelijk en strafrechtelijk worden opgetreden.

 

Naast het toezicht en controle van de onderneming, zal met de ondernemer overleg worden gevoerd over de verantwoordelijkheid van de ondernemer met betrekking tot zijn klandizie en de directe omgeving van zijn onderneming

ProbleemeigenaarUitvoering

In directe relatie tot de reguliere werkzaamheden tot het complex waar de huisregels van de NS van toepassing zijn, is de stationsmanager van het NS-station Delft de meest aangewezen partij tot het geven van uitvoering aan dit probleempunt (en gaat hij het ook doen??). Met betrekking tot planvorming en uitvoering kan deze gebruik maken van kennis en kunde van andere participanten binnen de projectgroep.:           - Gemeente Delft, programmamanager Integraal Veiligheidsbeleid

 

 

 

Betrokken Partners:      - TOR / Vergunningen /Politie

Actie:                           - handhaving horeca / coffeeshop

Tijdspad:                      - projectperiode

Doelstelling:                  - er zijn uitsluitend ondernemingen rond het station gevestigd die zich
                                     aan de gestelde regels houden

- alle ondernemingen beschikken over de vereiste vergunningen

- de ondernemers tonen zich formeel en materieel als verantwoord         ondernemer

 

 

4.6       criminele activiteiten

Probleemomschrijving

Er vinden op en rondom het stationsgebied verschillende criminele activiteiten plaats: fietsendiefstal, zakkenrollerij, heling en drugshandel. Daarnaast worden in de wijken rondom het station woning- en auto-inbraken gepleegd door criminelen die vanaf het station komen. Een substantieel deel (ongeveer 50%) van de in Delft aangehouden verdachten is niet in Delft woonachtig. Veel criminelen komen via het openbaar vervoer (o.a. aankomst op het station) naar Delft om daar hun criminaliteit te plegen. Dagelijks komen en gaan grote aantallen mensen van en naar de stad Delft. Mensen die dagelijks van en naar hun werk / school gaan, of als toerist een bezoek brengen aan Delft.

Hierbij passeren zij het station danwel verpozen daar voor een bepaalde tijd. Waar veel mensen dagelijks verkeren, leent zich als plaats delict. Daarom verkeren er  rond het

NS-station Delft ook mensen die als potentiëel pleger (gericht) op zoek zijn naar slachtoffers danwel op en rond het station hun afzetgebied hebben. Volgens mij valt dit eigenlijk al onder 3.2 en 3.3)

 

 

Aanpak

De aanpak van strafbare feiten, al dan niet op heterdaad, dient vanuit de politie plaats te vinden. Een strafrechtelijk onderzoek kan zich richten op een activiteit in een bepaald gebied en de (groepen van) personen die daar bij betrokken zijn. Voordat een strafrechtelijk onderzoek van start kan gaan moet er overleg worden gepleegd met de gebiedsofficier van justitie.

De op het station gepleegde feiten hebben betrekking op fietsendiefstal, zakken- en tassenrollerij, heling, handel in verdovende middelen, straatroof,  mishandeling en bedreiging, openlijk geweld en vernieling. De aanpak van deze vormen van criminaliteit zal gedifferentieerd zijn. Enerzijds op het incident, anderzijds op het fenomeen.

Dat betekent concreet dat er zowel opvallend als onopvallend opsporingsactiviteiten  op en rond het station zullen zijn, waarbij actief en consequent zal worden opgetreden tegen overtredingen en misdrijven. De delicten die hiervoor in aanmerking komen zijn hierboven genoemd.

Onder 4.2 en 4.3 is reeds vermeld dat de politie ook op en rond het station zich zal richten op de groepen personen die zich hier ophouden. Hier wordt er niet alleen actief en consequent opgetreden, maar daar waar er indicaties zijn voor meer groepsgerichte of organisatiegerichte criminele activiteiten zal in overleg met het Openbaar Ministerie worden afgewogen of hier een meer langdurig en verdergaand strafrechtelijk onderzoek moet worden ingesteld. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan gerichte strafrechtelijke onderzoeken naar de handel in verdovende middelen, nadat is komen vast te staan dat een bepaalde groepering zich hiermee rond het station bezig houdt.

Tevens zullen in overleg met partners als HTM/Connexxion en de NS integrale controles worden gehouden, o.m. op plaatsbewijzen, waarbij de politie ondersteuning zal verlenen.

Onder 4.4 is reeds aangegeven dat er ondernemingen rond het station zijn die bezocht worden door personen die criminaliteit bedrijven en dat daar op basis van de APV tegen zal worden opgetreden voorzover de personen zich op de openbare weg bevinden. Naast de controle op de juiste vergunningen door de gemeente zal door de politie - wanneer daar aanwijzingen voor zijn en in overleg met het Openbaar Ministerie -  strafrechtelijk onderzoek worden gedaan naar de verdenking van die criminele activiteiten.

 

Waar het jeugdige daders betreft zal het project Justitie in de Buurt van het Openbaar Ministerie worden toegepast om te komen tot een gerichte aanpak van jeugdigen die zich schuldig maken aan criminaliteit.

Waar het veelplegers betreft zullen de richtlijnen van de veelplegeraanpak worden gevolgd.  

Dit betekent dat bij veelplegers, die op en rond het station worden aangehouden voor een strafbaar feit, altijd overlegd wordt met de Officier van Justitie en waar strafrechtelijk voldoende termen aanwezig zijn de verdachte ook voor langere tijd wordt vastgehouden. Tegelijkertijd zal de reclassering en het zorgkader van de gemeente worden geactiveerd om ook na de detentie zoveel mogelijk herhaling en terugval te voorkomen.

 

Delft ligt midden in het traject Rotterdam - Den Haag en is voor criminelen die per trein reizen een uitvalsbasis om criminele activiteiten te plegen op en rondom het station. Daar waar potentiële daders afkomstig blijken te zijn uit Rotterdam, zal er met politie Rotterdam Rijnmond informatie met betrekking tot deze (veel)plegers worden uitgewisseld. Ditzelfde geldt uiteraard voor de aanpak van (veel)plegers uit Den Haag en de regio Haaglanden.

 

ProbleemeigenaarUitvoering

In directe relatie tot de reguliere werkzaamheden tot het complex waar de huisregels van de NS van toepassing zijn, is de stationsmanager van het NS-station Delft de meest aangewezen partij tot het geven van uitvoering aan dit probleempunt (en gaat hij het ook doen??). Met betrekking tot planvorming en uitvoering kan deze gebruik maken van kennis en kunde van andere participanten binnen de projectgroep.:

-   Politie Delft

Betrokken Partners:

-   Openbaar Ministerie

-   Politie Rotterdam-Rijnmond

-   HTM / Connexxion / NS

Actie:

-   strafrechtelijk onderzoek naar diverse delicten als handel in verdovende middelen, fietsendiefstal, heling, vernieling, zakkenrollerij, straatroof en andere geweldsmisdrijven

-   integrale contoles

-   veelplegeraanpak

-   aanpak doorstromers

Tijdspad:

-   projectperiode

Doelstelling:

-   er wordt een klimaat gecreëerd waardoor het niet aantrekkelijk is om criminele activiteiten te plegen op of rond het station

 

 


5.0       BEHEER ROND HET STATION

In deze notitie staat de integrale aanpak van de problemen op en rondom het station beschreven. Na de aanpak van deze problemen tijdens de projectperiode dient een structureel functioneel beheer van het stationsgebied te zijn ingericht.

De projectgroep acht het wenselijk hiertoe een convenant op te stellen. Daarin moeten activiteiten en samenwerking tussen de betrokken partijen worden vastgelegd op minimaal de hiervoor genoemde 6 prioriteiten.

 

6.0       Cameratoezicht: de ontbrekende partner in veiligheid

De activiteiten genoemd in dit plan vereisen veel inzet van de betrokken partners. Het is een ambitieus plan waarin op korte en lange termijn de omgeving van het station veilig en leefbaar moet worden. In de achterliggende periode is de inzet van de politie en partners op het station al groot geweest. Er heeft zowel toezicht, handhaving als ook strafrechtelijk onderzoek plaatsgevonden. Er is weliswaar een daling van criminaliteit en overlast, maar de problemen blijven aanhouden, met name op momenten wanneer er geen toezicht is. Dit is temeer niet acceptabel, daar het hier een publiek domein betreft dat bij gebruik van de reisfaciliteiten aldaar onvermijdelijk is en een groot aantal mensen er dan ook vrijwel dagelijks aanwezig is.

 

Aangezien het niet mogelijk is om hier 24 uur toezicht te houden door inzet van personeel, is cameratoezicht een goede aanvulling. Het middel cameratoezicht maakt het mogelijk om 24 uur per dag effectief en efficiënt toezicht te houden. Daarbij is er de mogelijkheid om gericht te kunnen reageren op incidenten die zich voordoen. In de afgelopen tijd hebben zich verschillende incidenten voorgedaan vlak voor- èn nadat de politie toezicht hield en waar cameratoezicht het incident had kunnen voorkomen of registreren. Dit had een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van delicten.

In de regio Haaglanden zijn goede resultaten behaald met de inzet van camera’s in vergelijkbare situaties en gebieden[1].

Cameratoezicht levert dan ook een bijdrage aan het behalen van eerder genoemde doelstellingen om criminaliteit en overlast op en rond het station terug te dringen en veiligheidsgevoelens van mensen positief te beïnvloeden.

 

Binnen de gemeente Delft moet nog besluitvorming plaatsvinden over de invoering van cameratoezicht. De projectgroep is van mening dat het project Veilig Verkeren op en rond Station Delft kan aantonen dat cameratoezicht een structurele bijdrage levert aan toezicht en handhaving in het Stationsgebied.

In een eerder stadium is er een opdracht tot onderzoek naar de invoering van mobiel cameratoezicht verleend aan TNO/FEL. Deze  resultaten zijn inmiddels bekend. In samenhang met deze onderzoeksresultaten is het aanbevelenswaardig om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor de invoering van vast cameratoezicht in het Stationsgebied.

Bij de vaststelling van dit voorstel van Integraal Veiligheidsbeleid in het Stationsgebied zou  dan ook gelijktijdig kunnen worden besloten tot de opdracht voor een projectvoorstel cameratoezicht, inclusief investeringskosten, ten behoeve van dit gebied. De projectgroep van het Stationsgebied zou op dit voorstel een advies kunnen geven.

 

Indien er wordt besloten tot invoering van cameratoezicht, in welke vorm dan ook, dan zou dit in ieder geval ten tijde van de overgang naar de reguliere beheersfase (maart 2005)  gerealiseerd moeten zijn.



[1] Evaluatie Cameratoezicht Haaglanden (januari 2004): In de periode mei 2003 t/m december 2003 zijn 1444 incidenten geregistreerd, 1182 keer opvolging, 743 aanhoudingen. Een reactie van 84%. Tevens zijn er geen significante verplaatsingseffecten waargenomen.