· Haaglanden
· Bureau Delft
VEILIG VERKEREN
STATION DELFT
INHOUDSOPGAVE
1.0
INLEIDING 3
1.1 Probleemstelling 3
1.2 Analyse 3
1.3 Doelstelling 5
2.0
PARTNERS INTEGRALE AANPAK 6
2.1
Stuurgroep Integrale Veiligheid 6
2.2
Projectgroep 6
2.3 Financiering 6
3.0
EERSTE AANZET INTEGRALE AANPAK 7
4.0
DE 6 PRIORITEITEN 9
4.1
Fietsen(stalling) 9
4.2
Schoon en heel houden 10
4.3
Verblijven van (groepen van) personen op het station 10
4.4
Verblijven van (groepen van) personen rond het station 11
4.5
Vestigingen rond het station 12
4.6
Criminele activiteiten 13
5.0
BEHEER ROND HET STATION 15
6.0
CAMERATOEZICHT: DE ONTBREKENDE PARTNER IN VEILIGHEID 15
1.0
1.0 INLEIDING
Het NS-station Delft vormt een poort van Delft. Dagelijks
komen en gaan grote aantallen mensen van en naar de stad Delft. Mensen die van en naar hun werk of school gaan, of als toerist een bezoek
brengen aan Delft.
In deze notitie staat de integrale aanpak van de
problemen op en rondom het station beschreven. Met de aanpak van deze
problemen, is er vanuit de projectgroep de wens uiteindelijk te komen tot een structureel
functioneel beheer van het stationsgebied.
1.1 PROBLEEMSTELLING
Het station en de directe omgeving kenmerkt zich
niet alleen door het groot aantal reizigers dat er gebruik van maakt, maar ook
door de overlast en criminaliteit die daar voorkomt. Dit rechtvaardigt een
gerichte aanpak door verschillende partners. De aanpak zal zich richten op
personen, objecten en de infrastructuur binnen het stationsgebied, zowel in
repressieve als preventieve zin. Met name het toezicht èn de investering in
goede infrastructurele maatregelen op en rondom het station Delft kan een belangrijke
rol spelen in het bestrijden en voorkomen van misdrijven en overlast. Dit moet
de veiligheid en leefbaarheid van het station en haar omgeving verbeteren.
De integrale
aanpak van de problemen op en rondom het station staat in onderliggende notitie
beschreven.
12.2 ANALYSE
Op
het eerste gezicht is de problematiek niet uit de harde cijfers af te leiden.
Immers, uit politieregistraties blijkt dat het aantal aangiften van criminele
activiteiten op en rondom het station (Station, Stationsplein, Stationstunnel,
Parallelweg, Van Leeuwenhoeksingel, Coenderstraat, Laantje van Mater,
Houttuinen) de laatste jaren sterk daalt.
2001 |
2002 |
2003 |
567 feiten |
470 feiten |
348 feiten |
Echter bij nadere analyse van de cijfers, gekoppeld
aan de inspanningen van de laatste jaren, blijkt deze daling geenszins reden te zijn om de integrale aanpak van het
stationsgebied te verminderen.
De daling is onder andere te verklaren uit de inzet
die vanaf 2001 is gepleegd door politie en partners in het stationsgebied. Deze
inzet, zowel preventief als repressief, staat omschreven in hoofdstuk 3.0.
Hieruit kan worden aangenomen dat deze inzet haar vruchten afwerpt en het
aanbevelenswaardig is de integrale aanpak voort te zetten en juist de samenhang
in de te nemen maatregelen te verbeteren en de snelheid in de uitvoering van
voornemens te vergroten.
Een
andere reden om de integrale aanpak voort te zetten is dat, ondanks een daling
van criminele feiten, juist het stationsgebied een gebied blijft waar
voortdurend overlast en criminele activiteiten blijven plaatsvinden. Uit
dezelfde politieregistraties blijkt namelijk dat
fietsendiefstal en zakken-/tassenrollerij
een groot probleem is, maar er ook sprake is van delicten zoals
vernieling, diefstal uit/vanaf auto en overtredingen van de opiumwet. Hierbij
gaat het vooral om de handel in harddrugs.
Het
station blijkt een plaats te zijn waar deze delicten zich concentreren, meer
dan op andere plaatsen in de stad. Dit maakt het stationsgebied een zogenaamde hot-spot. De aanwezigheid en verplaatsing van veel mensen op en rond het
station maakt dat de impact van de delicten op deze locatie groot is. Temeer
daar een aantal van deze problemen (geweldsdelicten met name), hoewel niet in
alle gevallen omvangrijk, van grote invloed is op de persoonlijke integriteit
van mensen.
Naast criminele activiteiten vindt op het station
overlast plaats, zoals verkeerd geparkeerde fietsen, graffiti, het illegaal
plakken van posters, rondhangende jeugd, zwervers en overlast rond de
coffeeshop en andere ondernemingen rond het station.
Uit
politieregistraties blijkt dat met name overlast door jeugd sterk toeneemt de
laatste 3 jaren, al dan niet in combinatie met het gebruik en handel in drugs.
Het gaat hierbij ondermeer om het doelloos hangen op en rond het station en het
publiek lastig vallen dat een ongehinderde doorgang wenst. Het is duidelijk dat
men zich daarbij niet veilig voelt, wanneer men zich van en naar het centrum
van de stad begeeft vanuit of vanaf het station. Daarnaast wordt ook overlast
door drank- en drugsgebruik vaak genoemd. Eveneens blijkt uit politieonderzoek
dat de ondernemingen rond het station een aanzuigende werking hebben en leiden
tot samenscholing, tot overlastgevende personen en criminele activiteiten.
Andere vormen van overlast, die niet staan geregistreerd, zoals graffiti en
verkeerd geparkeerde fietsen en straatvuil zijn zichtbaar aanwezig en verdienen
het eveneens om te worden aangepakt.
Verplaatsingseffecten
Uit de Wijkveiligheidsscan blijkt dat een
substantieel deel (ongeveer 50%) van de in Delft aangehouden verdachten niet in
Delft woonachtig is. Dit betekent dat veel criminelen naar Delft komen om daar
hun criminaliteit te plegen. Deze verdachten komen m.n. uit Den Haag, Rijswijk
en Rotterdam. De ervaring leert dat wanneer er op de stations in Den Haag en
Rotterdam ‘opruimacties’ worden gehouden door de politie, de criminaliteit en
overlast op het station in Delft stijgt. Delft ligt midden in het traject
Rotterdam - Den Haag en is voor criminelen die per trein reizen een uitvalsbasis
om criminele activiteiten te plegen op en rondom het station. Een reden temeer
om hier een klimaat te creëren dat er toe leidt dat het voor deze personen niet
aantrekkelijk wordt om naar Delft te komen.
Rechercheonderzoeken
Het laatste jaar is een aantal rechercheonderzoeken
uitgevoerd, gericht op de aanpak van criminaliteit rond het station. Zo werd de
handel in verdovende middelen aangepakt, handel van (gestolen) goederen vanuit
ondernemingen rond het station en de diefstal van fietsen. Deze onderzoeken
hebben geleid tot de aanhouding van een groot aantal verdachten. Echter, toch
blijkt steeds opnieuw het station een aantrekkingskracht te hebben op personen
die deze delicten plegen of op ondernemingen waar vanuit deze delicten worden
gepleegd. Dit verdient dan ook voortdurend de aandacht van politie en van
partners.
De praktijk heeft reeds in Delft uitgewezen dat de
samenhang tussen strafrechtelijk optreden van politie en het Openbaar
Ministerie enerzijds en bestuursrechtelijk optreden van met name de gemeente
anderzijds tot succes leidt in het structureel bestrijden van overlast en
criminaliteit.
Kwantitatief:
(jan, infoanalisten)
Kwalitatief:
zie resultaten onderzoek fietsenteam en tunnel (Joop, Ed)
1.3 DOELSTELLING
Het project Veilig Verkeren op en rond Station Delft
loopt tot 1 maart 2005.
In deze periode worden diverse activiteiten
ontplooid in directe relatie tot de prioriteiten.
Doelstelling van het project Veilig Verkeren op en
rond station Delft is:
-
het met 20% verder terugdringen van het aantal aangiften van criminele activiteiten;
-
het minimaliseren van overlast;
-
het vergroten van het veiligheidsgevoel van bezoekers, passanten en
bewoners
-
te komen tot een
structureel functioneel beheer van het stationsgebied door tijdens de
projectperiode een regulier beheersplan te ontwikkelen door de projectgroep,
waardoor de veiligheid en leefbaarheid ook in de toekomst gewaarborgd is.
Deze doelstellingen worden
tijdens en na de projectperiode gemeten:
-
het monitoren van de aangiftecijfers (politie Delft)
-
het monitoren van overlastmeldingen (politie Delft, gemeente Delft)
-
het meten van de tevredenheid en veiligheidsgevoelens van bezoekers,
passanten en bewoners (gemeente Delft)
2.03. PARTNERS INTEGRALE AANPAKartners in de aanpak van het stationsgebied
Bij de gezamenlijke aanpak van
de problemen is er een koppeling naar bestaande
werkzaamheden en bijbehorende verantwoordelijkheden. Vanuit de projectgroep zal deze aansluiting worden gezocht,
zodat na de projectperiode het beheer kan worden ondergebracht in de staande
organisatie.
23.1 STUURGROEP INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID
De
Stuurgroep Integraal Veiligheidsbeleid (SIV), waar het
integraal veiligheidsbeleid en de integrale aanpak in de gemeente Delft wordt
vormgegeven, geeft sturing aan de integrale aanpak en biedt duidelijkheid ten
aanzien van de taken , bevoegdhedenen en verantwoordelijkhedenden van de betrokken partners. Doel
van het integraal veiligheidsbeleid is een veiliger Delft door te investeren in
de aanpak van criminaliteit, overlast en onveiligheidsgevoelens. Om dit te
bereiken zijn 7 thema’s, geprioriteerd
t.w.: wijkveiligheid, huiselijk geweld, veilig uit en thuis, veelplegers /
verslaafden, jongerenaanpak, stationsgebied en de veilige school. De aanpak
van het stationsgebied wordt in onderliggende notitie uitgewerkt.
23.2 PROJECTGROEP
Er wordt een projectgroep gevormd die zich richt op
de aanpak van het stationsgebied. Deze projectgroep bestaat uit volgende
organisaties nemen hieraan deel:
A/ Politie Haaglanden bureau Delft, chef wijkteam
Voordijkshoorn / Hof van Delft
B/ Politie Haaglanden bureau Delft,
medewerker preventie
C/ Gemeente Delft, hoofd vakteam Toezicht
Openbare Ruimte
D/ Gemeente Delft, sectorhoofd Stadsbeheer
E/ Gemeente Delft, programmamanager
Integraal Veiligheidsbeleid
F/ KLPD Divisie Spoorwegpolitie,
operationeel chef Team Den Haag
G/ Nederlandse Spoorwegen, stationsmanager
station Delft
Maandelijks
wordt door de projectgroep de voortgang van het project besproken.
Binnen de projectgroep is vooralsnog geen plaats
ingeruimd voor een projectlid belast met communicatie. Daarmee wordt geenszins
de bijdrage van communicatie onderschat ten aanzien van het project Veilig
Verkeren in en rond Station Delft en de afzonderlijke activiteiten.
Communicatie als middel zal daarom in elk deelplan als vast item worden
benoemd. Waar de leden
van de projectgroep andere disciplines en deskundigen benaderen voor deelname aan planvorming en
uitvoering van de diverse activiteiten, geldt dit ook op het gebied van
communicatie.
23.3 FINANCIERING
In
het integraal Veiligheidsbeleidsplan is bij de financiering voor het thema
Stationsgebied uitgegaan van een PM-post. In het algemeen zullen de
activiteiten dienen te worden gefinancierd vanuit reguliere uitgaven. Voorzover
dit niet mogelijk blijkt is er in het kader van het Integraal Veiligheidsbeleid
een bedrag van in totaal Euro 74.000, - voor het stationsgebied, enge plekken
en veilig uit en thuis beschikbaar.
3.0Vanuit deze
participanten kunnen andere disciplines en deskundigen worden benaderd voor deelname aan de diverse activiteiten (aanpak/uitvoering).
Maandelijks zal de projectgroep de voortgang monitoren
Waar de samenwerking tussen bovenstaande participanten
een integrale aanpak verondersteld, is er ook sprake van integraliteit van de te ondernemen
activiteiten. Weliswaar kunnen activiteiten afzonderlijk worden benoemd, veelal
is er sprake van een bepaalde verwevenheid. Toch is er voor gekozen de
onderscheiden onderwerpen afzonderlijk te behandelen naar probleemstelling,
analyse, aanpak en
uitvoering. In de projectgroep zal nadrukkelijk aandacht zijn voor de
noodzakelijke afstemming in deze.
De probleemanalyse die is
gemaakt van het stationsgebied leidt tot 5 prioriteiten die in beginsel worden
aangepakt. Per prioriteit worden probleemstelling,
analyse, aanpak , betrokken partners, tijdspad en doelstelling omschreven.
Deze eerste aanzet vormt de
basis voor het te maken deelplan ten aanzien van een bepaalde activiteit.
Met het benoemen van afzonderlijke activiteiten wordt
niet alleen de aanpak van
specifieke problemen duidelijk in kaart gebracht, maar ook op elkaar afgestemd
naar tijd, plaats, mensen en middelen. In eerste aanleg zal de (her)nieuw(d)e aanzet integrale
aanpak betrekking hebben op de volgende activiteiten:
1/ fietsen (stalling)
2/ verblijven van (groepen van)
personen op het station
3/ verblijven van (groepen van)
personen rond het station
4/ vestigingen rond het station
5/ criminele activiteiten
2.0 VEILIG VERKEREN OP EN ROND
STATION DELFT
De probleemanalyse die is gemaakt van het stationsgebeid leidt tot 5 prioriteiten die in betginsel
worden aangepakt. Per prioritiet worden probleemstelling, analyse, aanpak , betrokken
partners, tijdspad en doelstelling omschreven. Deze eerste aanzet vormt de
basis voor het te maken
deelplan ten aanzien van een bepaalde activiteit.
De categorie criminele activiteiten is te beschouwen
als een verzamelbegrip voor velerlei problemen als zakken- en tassenrollerij,
straatroof, handel in verdovende middelen, overlast enz. De aanpak voor handel in verdovende
middelen vraagt een meer specifieke onderzoeksopzet dan bijvoorbeeld zakken- en
tassenrollerij. Het toepassen van bepaalde middelen en bevoegdheden behoeft
steeds gerichte afstemming met het Openbaar Ministerie i.c. de gebiedsofficier. Met het benoemen van afzonderlijke activiteiten wordt
niet alleen de aanpak van specifieke problemen duidelijk in kaart gebracht,
maar ook op elkaar afgestemd naar tijd, plaats, mensen en middelen. Hieruit komt dan ook een planning voort waarin activiteiten zijn benoemd en in
tijd zijn weggezet. Naar verwachting zal eind maart een actieweek worden
gehouden waarin het stationsgebied aan voor- en achterzijde zal worden
geschoond van fietsen die kennelijk structureel gestald staan op en rond het station Delft danwel als wrak kunnen
worden verwijderd. (moet
deze laatste zin niet elders staan?)
Met de gezamenlijke aanpak van problemen in de vorm van
activiteiten zal er veelal ook sprake zijn van een koppeling naar bestaande
werkzaamheden en bijbehorende
verantwoordelijkheden. Vanuit de projectgroep zal hierbij nadrukkelijk
aansluiting worden gezocht. Vanuit deze betrokkenheid zal de uiteindelijke inzet nog effectiever kunnen zijn. Door de diverse
leden van de projectgroep zullen deze disciplines dan ook worden benaderd. Ten aanzien van de vestigingen rond het station zal
onder meer medewerking worden gevraagd van de afdeling van de gemeente Delft
belast met bijvoorbeeld het verstrekken van vergunningen en het herijken van
beleid ten aanzien van coffeeshops.
Vanuit de activiteit van uitoefenen van toezicht door
zowel de toezichthouders Openbare Ruimte als de politie, zal een bijdrage
worden geleverd aan de opzet van cameratoezicht op en rond het station Delft.
Eerdere ervaringen elders in den lande maar zeker
ook binnen de regio Haaglanden, maken dat het stationsgebied als publiek domein
zich meer dan leent voor het middel cameratoezicht. Naast de continuering van
het toezicht naar 24 uur per dag, is er ook een verhoogde pakkans van mensen
die als potentiëel pleger
(gericht) op zoek zijn naar slachtoffers danwel overlast veroorzaken.
Is het zo erg? Feiten!
Naast het benoemen van de categorieën van problemen, de
afzonderlijke activiteiten en de koppeling naar bestaande werkzaamheden en
verantwoordelijkheden, zal
er ook een geografische vertaalslag moeten worden gemaakt van het gebied waarop
de integrale aanpak op en rond het station Delft van toepassing is. In bijlage
1 is het gebied waar de projectgroep zich in eerste instantie op richt, blauw
gemarkeerd weergegeven.
3.0 EERSTE AANZET INTEGRALE AANPAK (volgens mij kan dit in een bijlage)
Naar aanleiding van een groot aantal delicten op
het gebied van zakken- en tassenrollerij, drugshandel/ -gebruik en het aantal fietsendiefstallen rondom het
NS-station Delft, werd medio mei 2001 door het wijkteam Voordijkshoorn / Hof
van Delft in samenwerking met de medewerker preventie, een veiligheidsdag
georganiseerd. De passanten van het station en de bewoners van de aanliggende
wijken Westerkwartier en Olofsbuurt, werden hierbij in de gelegenheid gesteld
om vragen te stellen en/of opmerkingen te maken over veiligheid in het algemeen
en adviezen te krijgen ter voorkoming van o.a. zakken- en tassenrollerij,
diefstal (brom)fiets en auto-inbraken. Tevens werd op deze dag veelvuldig
kritiek geuit op het aangezicht van het stationsplein en de achterzijde van de
Coenderstraat door zowel wijkbewoners als toeristen.
Met
deze vragen/opmerkingen en een analyse van klachten en criminaliteitscijfers is
er vervolgens een schouw gehouden van de situatie rondom het NS-station Delft.
Vanuit een integrale aanpak van de problematiek op en rond het NS-station Delft
werd gekozen voor zowel preventie als repressie. Het zwaartepunt kwam hierbij
te liggen bij de preventieve aanpak, het nemen van maatregelen en ontplooien
van activiteiten ter voorkoming van het plegen van misdrijven in het algemeen
en verhoging van het veiligheidsgevoel van bezoekers en omwonenden van het
NS-station Delft.
Binnen de preventieve
aanpak werden de navolgende maatregelen gerealiseerd:
-
gedeeltelijke afsluiting van het Laantje van Mater door middel van
hekken (voorkomen van fietsendiefstallen, drugsgebruik/dealen, verhoging
veiligheidsgevoel);
-
het plaatsen van zogenaamde tulp-fietsenstandaards in het niet afgesloten
gedeelte van het Laantje van Mater (voorkomen fietsendiefstallen);
-
verhoging van de lichtintensiteit van de openbare straatverlichting op
de Coenderstraat (beter zicht op eventuele daders en verhoging
veiligheidsgevoel);
-
aanbrengen van extra verlichting en verwijderen graffiti in de
stationstunnel (beter zicht op eventuele daders en verhoging
veiligheidsgevoel);
-
snoeien van de begroeiing van de verhoogde berm langs de
Coenderstraat (beter zicht op eventuele
daders en verhoging veiligheidsgevoel).
-
aanpassing kaartjesautomaten in de stationshal (voorkomen afkijken
pincode, gevolgd door zakken- en tassenrollerij en plunderen rekening);
-
preventief toezicht door politie en TOR rondom NS-station, blauw
verven omgeving???, uit de anonimiteit halen
potentiële daders????, verhoging
veiligheidsgevoel, voorkomen strafbare feiten)aanleg
fietsenstalling, zijde Coenderstraat (voorkomen fietsendiefstallen);
-
verplaatsing kaartjesautomaat nabij Stationstunnel (voorkomen afkijken
pincode, gevolgd door zakken- / tassenrollerij en plunderen rekening).
Naast de preventieve aanpak werd er door de politie
bureau Delft op en in de omgeving van NS-station Delft ook repressief
opgetreden. Dit werd in nauwe samenwerking met de stadstoezichthouders
gerealiseerd door:
-
toezicht op en rond het NS-station (aanhouden daders tijdens plegen
strafbare feiten zoals o.a. drugshandel, fietsendiefstal, op perron bevinden
zonder plaatsbewijs);
-
inzet van het zogenaamde “Tunnelteam” (stoppen handel in verdovende
middelen op het Stationsplein dan wel daarmee samenhangend);
-
met de divisie Spoorwegpolitie werden afspraken gemaakt over de
afhandeling van verdachten die worden aangehouden op het terrein van de NS.
Uit gesprekken met omwonenden en daders èn uit
veiligheidsonderzoeken die met regelmaat worden gehouden onder NS-reizigers,
bleek dat met name de verhoogde inzet van politie duidelijk waarneembaar was en
men zich, over het algemeen, meer veilig voelde op en rondom het
NS-station Delft. Ook
de aangiftecijfers (zie hoofdstuk 1.2) laten een daling van de geregistreerde
criminaliteit zien.
Deze hoge inzet staat echter niet in verhouding tot
de noodzakelijke inzet die elders in Delft bestaat. Er dient dan ook te worden
omgezien naar andere, meer integrale, oplossingen. Een zichtbaar resultaat dat
feitelijk voorkomt uit het samenspel van de preventieve als repressieve aanpak.En de feiten of was het alleen gevoel?
4.03. 4.0 (HER)NIEUW(D)E AANZET INTEGRALE
AANPAK
STATIONSGEBIED: DE 6 PRIORITEITEN
De huidige probleemanalyse van het stationsgebied leidt tot 6 prioriteiten die
tijdens de projectperiode in beginsel worden aangepakt. Per prioriteit zal
een omschrijving worden gegeven van het probleem, aanpak, betrokken partners, tijdspad en
doelstelling.
Deze eerste aanzet vormt de basis voor het te maken deelplan per
prioriteit. De prioriteiten zijn:
1/ fietsen
(stalling)
2/ schoon en heel houden
3/ verblijven
van (groepen van) personen op het station
4/ verblijven
van (groepen van) personen rond het station
5/ vestigingen
rond het station
6/ criminele
activiteiten
Waar de samenwerking tussen de leden van de
projectgroep een gezamenlijke aanpak kent, is er ook sprake van integraliteit van de te
ondernemen activiteiten. Weliswaar kunnen activiteiten afzonderlijk worden
benoemd, veelal is er sprake van een bepaalde verwevenheid. Toch is er voor
gekozen de te onderscheiden
onderwerpen afzonderlijk te behandelen naar probleemstelling, analyse, aanpak
en uitvoering. In de projectgroep zal nadrukkelijk aandacht zijn voor de
noodzakelijke afstemming.
De werkwijze binnen de projectgroep is gebaseerd op
het benoemen van een ‘probleemeigenaar’ per prioriteit. Vanuit het zijn van
probleemeigenaar gaat men aan de slag met planvorming en uitvoering van één of
meerdere activiteiten. Hierbij kunnen door de leden van de projectgroep andere
disciplines en deskundigen, zowel afkomstig uit de “eigen” organisatie of
elders, worden benaderd voor deelname aan planvorming en uitvoering van de
diverse activiteiten. De probleemeigenaar is en blijft in eerste aanleg verantwoordelijk
voor de feitelijke
aanpak van ‘zijn’ probleem
4.1
Zoals
eerder gemeld zal er gebruik gemaakt gaan worden van een projectgroep waarin een aantal organisaties zijn vertegenwoordigd. Participatie in deze projectgroep dient gekoppeld te zijn aan het daadwerkelijk invulling kunnen geven aan het
beschrijven van de problematiek en het benoemen van activiteiten. Binnen
de projectgroep zullen de volgende organisaties c.q. functionarissen gaan participeren:
A/ Politie
Haaglanden bureau Delft, wijkteam
Voordijkshoorn / Hof van Delft
B/ Politie
Haaglanden bureau Delft, medewerker preventie
C/ Gemeente
Delft, vakteam Toezicht Openbare Ruimte
D/ Gemeente
Delft, programmamanager Integraal Veiligheidsbeleid
E/ KLPD Divisie
Spoorwegpolitie team Den Haag
F/ Nederlandse Spoorwegen,
stationsmanager station Delft
Vanuit deze participanten kunnen
andere disciplines en deskundigen worden benaderd voor deelname aan de diverse
activiteiten (aanpak/uitvoering). Binnen het uiteindelijke functionele beheer
gaan vervolgens afdelingen
als bijvoorbeeld Mobiliteit, overigens vanuit hun bestaande
verantwoordelijkheid. een belangrijke rol vervullen.
Waar de samenwerking tussen
bovenstaande participanten een integrale aanpak verondersteld, is er ook sprake
van integraliteit van de
te ondernemen activiteiten. Weliswaar kunnen activiteiten afzonderlijk worden
benoemd, veelal is er sprake van een bepaalde verwevenheid. Toch is er voor
gekozen de onderscheiden onderwerpen afzonderlijk te behandelen naar
probleemstelling, analyse, aanpak
en uitvoering. In de projectgroep zal nadrukkelijk aandacht zijn voor de
noodzakelijke afstemming in deze.
In eerste aanleg zal de
(her)nieuw(d)e aanzet integrale aanpak betrekking hebben op de volgende
activiteiten:
1/ fietsen
(stalling)
2/ verblijven van (groepen van) personen
op het station
3/ verblijven van
(groepen van) personen rond het station
4/ vestigingen
rond het station
5/ criminele
activiteiten
FIETSEN(STALLING)IETSEN
Binnen
de gemeente Delft wordt het gebruik van de fiets nadrukkelijk gestimuleerd. Op
de locaties van bijvoorbeeld de NS-stations en het TU-complex wordt dit meer
dan duidelijk: een hoeveelheid fietsen staat gestald in de daarvoor bestemde
klemmen, maar daarnaast staat een groot aantal fietsen op andere plaatsen in de
directe nabijheid van de locatie vastgeketend.
Op
korte termijn kan met opruimacties zichtbaar resultaat worden bereikt (een
schoon stationsplein). Voor de lange termijn geldt dat moet worden gekeken naar
een andere mogelijkheid voor het stallen van grote aantallen fietsen.
Op het terrein aan
de voor- en achterzijde van het station wordt middels bebording aangeven dat op
bepaalde plaatsen geen (brom)fietsen mogen worden geplaatst en dat de fietsen
moeten worden geplaatst in de ter plaatse aanwezige klemmen. Ten aanzien van
alle verkeerd geplaatste fietsen wordt aangegeven dat deze zullen worden
verwijderd.
Hoewel
deze bebording (verbod en aanwijzing) het regime ter plaatse ten aanzien van
het stallen van fietsen verondersteld, zijn toezicht en daadwerkelijk handhaven
belangrijk voor het opvolgen hiervan. Naar het zich laat aanzien volstaat de
beschikbare capaciteit (zowel aan de voor- en achterzijde van het station,
inclusief de recente uitbreiding aan de Coendersstraat), mits er wordt
opgetreden tegen het structureel bezetten van capaciteit voor het stallen van
fietsen, zonder dat de fiets frequent wordt gebruikt om van of naar het station
te komen.
Bij
het Stationsplein en omgeving hebben we te maken met drie categorieën fietsen,
te weten wrakken, ”weesfietsen” en foutief geparkeerde fietsen. Deze fietsen
dienen gecoördineerd en structureel verwijderd te worden, te beginnen met een
schoonmaakactie in maart 2004. Daarna dient deze actie ingepast te worden
binnen de reguliere werkzaamheden. Bij deze verwijderingacties moet
nadrukkelijk de samenwerking gezocht worden met de kringloop en in gezamenlijke
verantwoordelijkheid worden uitgevoerd.
Ook
zal worden onderzocht in hoeverre er regelgeving en daaraan verbonden bebording
kan worden ontworpen en ingevoerd, zodat er een termijn aan het stallen van
fietsen wordt verbonden en ook als zodanig kenbaar wordt gemaakt.
Probleemeigenaar:Uitvoering
- Gemeente
Delft, vakteam Toezicht Openbare Ruimte
- Gemeente Delft,
programmamanager Integraal Veiligheidsbeleid
Betrokken Partners: -
Stadsbeheer /
Mobiliteit / Kringloop
Actie: -
opruimactie
-
handhaven gebruik fietsklemmen
-
ontwikkelen regime
langdurig stallen fietsen
Tijdspad: -
opruimactie gepland maart 2004
- projectperiode
Doelstelling: - voldoende beschikbare fietsklemmen
-
geen losse fietsen buiten de daartoe bestemde fietsklemmen In directe relatie tot de
werkzaamheden in het kader van de fietswrakken is TOR de meest aangewezen
partij tot het geven van uitvoering aan dit probleempunt en gaan zij het ook doen?. Met
betrekking tot planvorming en uitvoering kunnen zij gebruik maken van kennis en
kunde van andere participanten binnen de projectgroep.
4.2 SCHOON
EN HEEL HOUDEN
De aanpak van het fietsenprobleem is niet voldoende
om het aanzien van het station te verbeteren. De aanblik van een slecht
onderhouden en bijna verloederde omgeving maakt inbreuk op het gevoel van
veiligheid en comfort van mensen. Tevens is een dergelijke omgeving eerder
uitnodigend dan remmend voor de aanwezigheid van personen die uit zijn op het
plegen van overlast en criminaliteit. Dit klemt temeer daar in de nabije
toekomst in de omgeving sloop-, renovatie en nieuwbouwwerkzaamheden gaan
plaatsvinden.
Aanpak
Hier
is het belangrijk om vernielingen snel te repareren, illegale posters en
graffiti snel te verwijderen, straatvuil dagelijks op te ruimen, prullenbakken
te legen, etcetera.
Voor
zover er in de toekomst sloop- en bouwwerkzaamheden plaatsvinden, dient dit
voortvarend te worden opgepakt om ervoor te zorgen dat gebouwen niet te lang
leeg staan.
Probleemeigenaar:Uitvoering
- Gemeente
Delft, sectorhoofd Stadsbeheer
- Gemeente Delft,
programmamanager Integraal Veiligheidsbeleid
Betrokken Partners: -
TOR
-
Bouw en Wonen
Actie: -
opruimactie
-
dagelijkse controle en schoonmaak
-
het monitoren van renovatie- en sloopwerkzaamheden
Doelstelling: - geen zwerfvuil op en rond het station
- geen graffiti op en rond
het station
- het onmiddellijk
repareren van toegebrachte schade
-
aanplakken van posters alleen op de daarvoor toegestane plaatsen
4.3
VERBLIJVEN VAN (GROEPEN VAN) PERSONEN OP HET STATION en in de directe omgeving van het station
Dagelijks komen en gaan grote aantallen mensen van
en naar de stad Delft. Mensen die dagelijks van en naar hun werk/school gaan,
of als toerist een bezoek brengen aan Delft.
Dit trekt ook personen aan die als potentiële pleger op zoek zijn naar
slachtoffers van bijvoorbeeld zakken- en tassenrollerij of die overlast veroorzaken. Dit leidt tot het
langdurig aanwezig zijn van personen op het station met het doel om
criminaliteit te plegen of rondhangen zonder reisdoel.
Middels bebording wordt door de NS aangegeven welke
huisregels er gelden op het complex van de NS. Onder meer staat in deze
huisregels vermeld dat men in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. Alhoewel deze
huisregels voor het gehele complex gelden, is deze laatste huisregel uitsluitend toepasbaar op de perrons.
Het aanwezig zijn in het stationsgebouw inclusief de daar gevestigde
detailhandel kent een andere invalshoek. Daar waar deze aanwezigheid het
karakter draagt van het uitsluitend doelloos rondhangen, is er wel degelijk
aanleiding tot optreden. Niet zelden lijkt het hier te gaan om potentiële
plegers op zoek naar slachtoffers. Indien er sprake is van (groepen van) personen die
overlast veroorzaken dan geldt eenzelfde werkwijze.
Op het station is in eerste aanleg het personeel van de NS
verantwoordelijk voor service, toezicht en handhaving. Het personeel van de NS kan
hierbij door medewerkers van de KLPD Divisie Spoorwegpolitie worden
ondersteund. Middels eenduidig repressief optreden kan het doelloos rondhangen
gericht worden aangepakt.
Ook medewerkers van politie Delft kunnen hier optreden wanneer
zij als zodanig door de stationsmanager worden aangewezen. Deze repressieve aanpak kent
een bijkomend preventief effect dat potentiële plegers of overlastgevers worden afgeschrikt.
Dagelijks komen en gaan grote aantallen mensen van
en naar de stad Delft. Mensen die dagelijks van en naar hun werk / school gaan,
of als toerist een bezoek brengen aan Delft.
Hierbij passeren zij het station danwel verpozen
daar voor een bepaalde tijd.
Waar dagelijks veel mensen verkeren, leent zich als
plaats delict. Daarom verkeren er op
het NS-station Delft ook mensen die als potentiëel pleger (gericht) op
zoek zijn naar slachtoffers danwel overlast veroorzaken. Dit trekt daarom ook personen aan die overlast en/of criminele activiteiten plegen(denk aan zakkenrollerijen)
Analyse
Middels bebording wordt door de NS aangegeven welke
huisregels er gelden op het complex van de NS. Onder meer staat in deze
huisregels vermeld dat men in het bezit moet zijn van een geldig plaatsbewijs.
Alhoewel deze huisregels voor het gehele complex gelden, is deze laatste
huisregel duidelijk toepasbaar op de perrons.
Het aanwezig zijn in het stationsgebouw incluis de
daar gevestigde detailhandel kent een andere invalshoek. Daar waar deze
aanwezigheid het karakter draagt van het uitsluitend en alleen doelloos
rondhangen, is er wel degelijk aanleiding tot optreden. Niet zelden lijkt het
hier te gaan om potentiële plegers (gericht) op zoek naar slachtoffers.
In geval er ‘slechts’ sprake is van (groepen van)
personen die overlast veroorzaken dan geldt eenzelfde werkwijze.
apv
Aanpak
Op het complex is in eerste aanleg het personeel
van de NS verantwoordelijk voor toezicht en handhaving van de huisregels. Het
personeel van de NS kan hierbij door medewerkers van de KLPD Divisie Spoorwegpolitie
worden ondersteund. Middels eenduidig repressief optreden kan het uitsluitend
en alleen doelloos rondhangen gericht worden aangepakt. Deze repressieve aanpak
kent een bijkomend preventief effect dat potentiële plegers (gericht) op zoek
naar slachtoffers worden afgeschrikt.
Het stationsgebied is een gebied waar zowel
toezicht als handhaving door TOR en politie kunnen worden uitgeoefend. De APV
van de gemeente Delft biedt hiervoor voldoende handvaten. Door de politie zal
middels sturing op gerichte tijden op en rond het station worden
gesurveilleerd. Middels eenduidig repressief optreden kan het uitsluitend en
alleen doelloos rondhangen gericht worden aangepakt. Deze repressieve aanpak
kent het bijkomend preventief effect dat potentiële plegers (gericht) op zoek
naar slachtoffers worden afgeschrikt. Daarnaast zal de aanpak vermeld onder
vestigingen rond het station en criminele activiteiten een directe relatie
kennen naar de aanwezigheid (van groepen) van personen rond het station.
ProbleemeigenaarUitvoering
In directe relatie tot de
reguliere werkzaamheden tot het complex waar de huisregels van de NS van
toepassing zijn, is de stationsmanager van het NS-station Delft de meest
aangewezen partij tot het geven van uitvoering aan dit probleempunt
(en gaat hij het ook doen??).
Met betrekking tot planvorming en uitvoering kan deze gebruik maken van kennis
en kunde van andere participanten binnen de projectgroep.: - Nederlandse Spoorwegen, stationsmanager station
Delft
- KLPD Divisie Spoorwegpolitie
team Den Haag
Betrokken Partners: - NS Rail Infrabeheer
-
Openbaar Ministerie
Actie: - toezicht en handhaving
op station, waaronder de huisregels en/of
strafbare feiten
- afspraken tussen de KLPD en politie Delft over
taken en
verantwoordelijkheden op
het station
-
aanwijzen politie Delft
Tijdspad: -
projectperiode
Doelstelling: -
geen personen en/of groepen aanwezig op het station die daar
zonder legitiem doel verblijven
4.4 VERBLIJVEN VAN (GROEPEN VAN) PERSONEN ROND HET STATION
en in de directe omgeving vanProbleemstelling
Dagelijks komen en gaan grote aantallen mensen van
en naar de stad Delft. Mensen die dagelijks van en naar hun werk / school gaan,
of als toerist een bezoek brengen aan Delft.
Hierbij passeren zij het station danwel verpozen
daar voor een bepaalde tijd. Waar veel mensen dagelijks verkeren, leent zich
als plaats delict. Daarom verkeren er
rond het
NS-station Delft ook mensen die als potentiëel
pleger (gericht) op zoek zijn naar slachtoffers danwel overlast veroorzaken.
Analyse
Binnen de APV van de gemeente Delft staan diverse
artikelen opgesomd die gehanteerd kunnen worden om het aanwezig zijn rond het
station incluis de aldaar gevestigde ondernemingen. Daar waar hun aanwezigheid
het karakter draagt van het uitsluitend en alleen doelloos rondhangen, is er
wel degelijk aanleiding tot optreden. Gelijk de situatie in het station, lijkt
het hier niet zelden te gaan om potentiële plegers (gericht) op zoek naar
slachtoffers. In geval er ‘slechts’ sprake is van (groepen van) personen die
overlast veroorzaken dan geldt eenzelfde werkwijze.
Probleemomschrijving
Anders dan het station zelf biedt de omgeving van
het station door de onoverzichtelijke situatie een plaats waar (groepen van)
personen zich kunnen ‘verschuilen’. Dit ‘verschuilen’ vindt plaats zowel in de
openbare ruimte als in de ondernemingen rond het station. Ter plaatse ontstaat
een klimaat waarin criminaliteit en overlast met name vanuit deze personen zeer
regelmatig plaatsvindt. De criminaliteit bestaat onder andere uit de handel in
harddrugs en gestolen goederen. De overlast bestaat uit het doelloos rondhangen
rond het station waarbij het publiek wordt lastiggevallen en het gebruik van en
de handel in verdovende middelen. Deze groep bestaat uit potentiële daders,
veelplegers en jeugd.
Binnen
de APV van de gemeente Delft staan diverse artikelen die gehanteerd kunnen
worden om het aanwezig zijn rond het station, inclusief de aldaar gevestigde
ondernemingen, tegen te gaan. Daar waar de aanwezigheid het karakter draagt van
het uitsluitend doelloos rondhangen, is er wel degelijk aanleiding tot
optreden.
Het
stationsgebied is een gebied waar toezicht en handhaving door TOR en politie
kunnen worden uitgeoefend. De APV van de gemeente Delft biedt hiervoor
voldoende handvatten en zal zonodig worden aangepast. Door de politie zal op
gerichte tijden op en rond het station worden gesurveilleerd. Middels eenduidig
repressief optreden kan het doelloos rondhangen gericht worden aangepakt. Voor
zover het jeugdigen betreft heeft het Openbaar Ministerie het project Justitie
in de Buurt (JIB), waardoor het mogelijk is te komen tot een gerichte aanpak
van jeugdigen die zich hier ophouden en zich schuldig maken aan overlast en
criminaliteit.
Voor
zover het een veelpleger betreft zal de reguliere aanpak van veelplegers worden
gevolgd.
ProbleemeigenaarUitvoering
In directe relatie tot de
reguliere werkzaamheden tot het complex waar de huisregels van de NS van
toepassing zijn, is de stationsmanager van het
NS-station Delft de meest aangewezen partij tot het geven van uitvoering aan
dit probleempunt (en gaat hij het ook doen??). Met betrekking tot planvorming en uitvoering kan deze
gebruik maken van kennis en kunde van andere participanten binnen de projectgroep.: - Politie Delft
Betrokken Partners: -
TOR
-
Openbaar Ministerie
-
Justitie in de Buurt
Actie: -
toezicht en handhaving rond station
-
maatwerk door het OM
Tijdspad: -
projectperiode
Doelstelling: - geen personen en/of groepen
aanwezig rond het station die daar
zonder legitiem doel verblijven
- geen verstoring van de
openbare orde
- voorkomen dat veelplegers
zich ophouden rond het stationAanpak
Het stationsgebied is een gebied waar zowel
toezicht als handhaving door TOR en politie kunnen worden uitgeoefend. De APV
van de gemeente Delft biedt hiervoor voldoende handvaten. Door de politie zal
middels sturing op gerichte tijden op en rond het station worden
gesurveilleerd. Middels eenduidig repressief optreden kan het uitsluitend en
alleen doelloos rondhangen gericht worden aangepakt. Deze repressieve aanpak
kent het bijkomend preventief effect dat potentiële plegers (gericht) op zoek
naar slachtoffers worden afgeschrikt. Daarnaast zal de aanpak vermeld onder
vestigingen rond het station en criminele activiteiten een directe relatie
kennen naar de aanwezigheid (van groepen) van personen rond het station.
Uitvoering
In directe relatie tot de reguliere werkzaamheden
in het kader van toezicht zijn zowel de medewerkers TOR als politie direct
betrokkenen. Binnen de politie vindt momenteel via sturing gericht inzet van
mensen en middelen plaats. In de situatie van daadwerkelijk handhaven beschikt
de politie op dit moment, in vergelijking tot de medewerkers TOR, over meer
mogelijkheden. De politie lijkt dan ook de meest aangewezen partij tot het
geven van uitvoering aan dit probleempunt (en gaan zij het ook doen?). Met
betrekking tot planvorming en uitvoering kan deze gebruik maken van kennis en
kunde van andere participanten binnen de projectgroep.
4.5 vestigingen
rond het station
Rond het station zijn diverse ondernemingen
gevestigd die onlosmakelijk een aantrekkingskracht uitoefenen
op (groepen van) personen om op en rond het station uitsluitend en alleen
doelloos rondhangen. Daarnaast vormen deze ondernemingen ook waarvan aangetoond is
dat deze worden
bezocht door personen die criminaliteit bedrijven zoals handel in verdovende
middelen en gestolen goederen. Ook de potentiële klanten van deze personen
maken dat de omgeving van deze vestigingen een sfeer van onveiligheid
uitstraalt.
Het
doelloos rondhangen rondom deze vestigingen kan op basis van APV worden
voorkomen of bestreden. In de APV zijn hiertoe diverse artikelen opgenomen. Dit
vereist toezicht en handhaving.
Ten
behoeve van de transparantie van vestigingen rond het station zullen deze
worden gecontroleerd op het bezit van vergunningen en zal toezicht worden
uitgeoefend op het gebruik van de gelegenheid. Bij overtreding zal aan de hand
van de handhavingmatrix Horeca worden gehandeld.
Momenteel
wordt een soortgelijke matrix ontwikkeld ten behoeve van coffeeshops zodat ook
deze op dezelfde wijze gecontroleerd zullen worden. Hierbij kan bij overtreding
bestuursrechtelijk en strafrechtelijk worden opgetreden.
Naast
het toezicht en controle van de onderneming, zal met de ondernemer overleg
worden gevoerd over de verantwoordelijkheid van de ondernemer met betrekking
tot zijn klandizie en de directe omgeving van zijn onderneming
ProbleemeigenaarUitvoering
In directe relatie tot de
reguliere werkzaamheden tot het complex waar de huisregels van de NS van
toepassing zijn, is de stationsmanager van het NS-station Delft de meest
aangewezen partij tot het geven van uitvoering aan dit probleempunt
(en gaat hij het ook
doen??). Met betrekking tot planvorming
en uitvoering kan deze gebruik maken van kennis en kunde van andere
participanten binnen de projectgroep.: - Gemeente Delft, programmamanager Integraal
Veiligheidsbeleid
Betrokken Partners: -
TOR / Vergunningen /Politie
Actie: -
handhaving horeca / coffeeshop
Tijdspad: -
projectperiode
Doelstelling: -
er zijn uitsluitend ondernemingen rond het station gevestigd die zich
aan de gestelde regels houden
- alle ondernemingen
beschikken over de vereiste vergunningen
- de ondernemers
tonen zich formeel en materieel als verantwoord ondernemer
4.6 criminele activiteiten
Er vinden op en rondom het
stationsgebied verschillende criminele activiteiten plaats: fietsendiefstal, zakkenrollerij,
heling en drugshandel. Daarnaast worden in de wijken rondom het station woning-
en auto-inbraken gepleegd door criminelen die vanaf het station komen. Een substantieel deel
(ongeveer 50%) van
de in Delft aangehouden verdachten is niet in Delft woonachtig. Veel criminelen
komen via het openbaar vervoer (o.a. aankomst op het station) naar Delft om
daar hun criminaliteit te plegen. Dagelijks komen en gaan
grote aantallen mensen van en naar de stad Delft. Mensen die dagelijks van en
naar hun werk / school gaan, of als toerist een bezoek brengen aan Delft.
Hierbij passeren zij het station danwel verpozen
daar voor een bepaalde tijd. Waar veel mensen dagelijks verkeren, leent zich
als plaats delict. Daarom verkeren er
rond het
NS-station Delft ook mensen die als potentiëel
pleger (gericht) op zoek zijn naar slachtoffers danwel op en rond het station
hun afzetgebied hebben. Volgens mij valt dit eigenlijk al onder 3.2 en
3.3)
De aanpak van strafbare feiten, al dan niet op
heterdaad, dient vanuit de politie plaats te vinden. Een strafrechtelijk
onderzoek kan zich richten op een activiteit in een bepaald gebied en de
(groepen van) personen die daar bij betrokken zijn. Voordat een strafrechtelijk
onderzoek van start kan gaan moet er overleg worden gepleegd met de
gebiedsofficier van justitie.
De op het station gepleegde feiten hebben
betrekking op fietsendiefstal, zakken- en tassenrollerij, heling, handel in
verdovende middelen, straatroof,
mishandeling en bedreiging, openlijk geweld en vernieling. De aanpak van
deze vormen van criminaliteit zal gedifferentieerd zijn. Enerzijds op het
incident, anderzijds op het fenomeen.
Dat betekent concreet dat er zowel opvallend als
onopvallend opsporingsactiviteiten op
en rond het station zullen zijn, waarbij actief en consequent zal worden
opgetreden tegen overtredingen en misdrijven. De delicten die hiervoor in
aanmerking komen zijn hierboven genoemd.
Onder 4.2 en 4.3 is reeds
vermeld dat de politie ook op en rond het station zich zal richten op de groepen
personen die zich hier ophouden. Hier wordt er niet alleen actief en consequent
opgetreden, maar daar waar er indicaties zijn voor meer groepsgerichte of
organisatiegerichte criminele activiteiten zal in overleg met het Openbaar
Ministerie worden afgewogen of hier een meer langdurig en verdergaand
strafrechtelijk onderzoek moet worden ingesteld. Hierbij kan bijvoorbeeld
gedacht worden aan gerichte strafrechtelijke onderzoeken naar de handel in
verdovende middelen, nadat is komen vast te staan dat een bepaalde groepering
zich hiermee rond het station bezig houdt.
Tevens
zullen in overleg met partners als HTM/Connexxion en de NS integrale controles
worden gehouden, o.m. op plaatsbewijzen, waarbij de politie ondersteuning zal
verlenen.
Onder
4.4 is reeds aangegeven dat er ondernemingen rond het station zijn die bezocht
worden door personen die criminaliteit bedrijven en dat daar op basis van de
APV tegen zal worden opgetreden voorzover de personen zich op de openbare weg
bevinden. Naast de controle op de juiste vergunningen door de gemeente zal door
de politie - wanneer daar aanwijzingen voor zijn en in overleg met het Openbaar
Ministerie - strafrechtelijk onderzoek
worden gedaan naar de verdenking van die criminele activiteiten.
Waar
het jeugdige daders betreft zal het project Justitie in de Buurt van het
Openbaar Ministerie worden toegepast om te komen tot een gerichte aanpak van
jeugdigen die zich schuldig maken aan criminaliteit.
Waar
het veelplegers betreft zullen de richtlijnen van de veelplegeraanpak worden
gevolgd.
Dit betekent dat bij
veelplegers, die op en rond het station worden aangehouden voor een strafbaar
feit, altijd overlegd wordt met de Officier van Justitie en waar
strafrechtelijk voldoende termen aanwezig zijn de verdachte ook voor langere
tijd wordt vastgehouden. Tegelijkertijd zal de reclassering en het zorgkader
van de gemeente worden geactiveerd om ook na de detentie zoveel mogelijk
herhaling en terugval te voorkomen.
Delft ligt midden in het traject Rotterdam - Den
Haag en is voor criminelen die per trein reizen een uitvalsbasis om criminele
activiteiten te plegen op en rondom het station. Daar waar potentiële daders
afkomstig blijken te zijn uit Rotterdam, zal er met politie Rotterdam Rijnmond
informatie met betrekking tot deze (veel)plegers worden uitgewisseld. Ditzelfde
geldt uiteraard voor de aanpak van (veel)plegers uit Den Haag en de regio
Haaglanden.
Probleemeigenaar
|
- Politie Delft |
Betrokken Partners: |
- Openbaar Ministerie - Politie
Rotterdam-Rijnmond - HTM / Connexxion / NS |
Actie: |
- strafrechtelijk onderzoek
naar diverse delicten als handel in verdovende middelen, fietsendiefstal,
heling, vernieling, zakkenrollerij, straatroof en andere geweldsmisdrijven - integrale contoles - veelplegeraanpak - aanpak doorstromers |
Tijdspad: |
- projectperiode |
Doelstelling: |
- er wordt een klimaat
gecreëerd waardoor het niet aantrekkelijk is om criminele activiteiten te
plegen op of rond het station |
5.0 BEHEER ROND HET STATION
In deze notitie staat de integrale aanpak van de
problemen op en rondom het station beschreven. Na de aanpak van deze
problemen tijdens de projectperiode dient een structureel functioneel beheer van het
stationsgebied te zijn ingericht.
De
projectgroep acht het wenselijk hiertoe een convenant op te stellen. Daarin
moeten activiteiten en samenwerking tussen de betrokken partijen worden
vastgelegd op minimaal de hiervoor genoemde 6 prioriteiten.
In de regio Haaglanden zijn goede resultaten
behaald met de inzet van camera’s in vergelijkbare situaties en gebieden[1].
Cameratoezicht
levert dan ook een bijdrage aan het behalen van eerder genoemde doelstellingen
om criminaliteit en overlast op en rond het station terug te dringen en
veiligheidsgevoelens van mensen positief te beïnvloeden.
Binnen
de gemeente Delft moet nog besluitvorming plaatsvinden over de invoering van
cameratoezicht. De projectgroep is van mening dat het project Veilig Verkeren
op en rond Station Delft kan aantonen dat cameratoezicht een structurele
bijdrage levert aan toezicht en handhaving in het Stationsgebied.
In
een eerder stadium is er een opdracht tot onderzoek naar de invoering van
mobiel cameratoezicht verleend aan TNO/FEL. Deze resultaten zijn inmiddels bekend. In samenhang met deze
onderzoeksresultaten is het aanbevelenswaardig om onderzoek te doen naar de
mogelijkheden voor de invoering van vast cameratoezicht in het Stationsgebied.
Bij
de vaststelling van dit voorstel van Integraal Veiligheidsbeleid in het
Stationsgebied zou dan ook gelijktijdig
kunnen worden besloten tot de opdracht voor een projectvoorstel cameratoezicht,
inclusief investeringskosten, ten behoeve van dit gebied. De projectgroep van
het Stationsgebied zou op dit voorstel een advies kunnen geven.
Indien er wordt besloten
tot invoering van cameratoezicht, in welke vorm dan ook, dan zou dit in ieder
geval ten tijde van de overgang naar de reguliere beheersfase (maart 2005) gerealiseerd moeten zijn.
[1] Evaluatie Cameratoezicht
Haaglanden (januari 2004): In de periode mei 2003 t/m december 2003 zijn 1444
incidenten geregistreerd, 1182 keer opvolging, 743 aanhoudingen. Een reactie
van 84%. Tevens zijn er geen significante verplaatsingseffecten waargenomen.